Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 107 ... 199 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:24
Helaas heeft de kijker die vorige week een tweede bezichtiging heeft gedaan nog geen bod uitgebracht.

De advertentie is intussen wel geüpdatet (inclusief prijs aanpassing die net in een andere zoek-grens valt) en dat heeft er toe geleid dat er begin volgende week 2 blokken met bezichtigingen zijn gepland. Dit keer hebben we ook zelf 2 keer een stel voor ons huis zien staan gluren. We hebben de makelaar maar gevraagd om ook tijdens de bezichtigingen nog goed te benadrukken dat je in ons huis niet zo veel last hebt van de hoge energieprijzen.

Weer even afwachten of daar wat uit komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-07 20:35

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren stonden 3 bezichtigen gepland.
Nr1 niet op komen dagen, makelaar heeft een aantal keren gebeld maar er werd niet opgenomen.
Nr2 jong stel uit buurdorp dat nu een flatje huurde, geïnteresseerd volgens de makelaar.
Nr3 was iemand die al een keer eerder was geweest. Uit de portefeuille van de makelaar (hij is of aankoop makelaar voor deze persoon geweest).
Deze vrouw had nu haar broer bij die duidelijk voor het afdingen mee was genomen.
Volgens die broer was ons huis maar 3ton waard... :X 8)7
Op de vraag van onze makelaar waarop hij dat baseerde bleef het stil.. 8)7
Ze gingen er in ieder geval over nadenken.

Weet niet zo goed wat ik met de makelaar zijn terug koppelingen moet doen.
Bij de meeste mensen die zijn komen kijken horen we van de makelaar: ze waren (al dan niet "erg") geïnteresseerd...
En vervolgens is er geen enkele reactie meer van die mensen.
Dus of onze makelaar kan de kijkers niet goed inschatten. Of hij geeft ons beleefd een vriendelijke maar waardeloze terug koppeling.
Of?

Maandag a.s. is er nog weer een bezichtiging bij gekomen. Dan staan er dus 2 op de planning.

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 09-10-2021 13:00 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Pff, het begint bij jou zo langzamerhand wel een echte soap te worden...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Bommes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:59:
Positief benaderd: ze denken alvast na over een bod, dus blijkbaar vinden ze het huis wel de moeite waard.
Hou vol @Bommes ! Er komt een dag dat je hier de vlag uithangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 13:43

Kju

@Bommes
Je staat echt nog niet lang te koop. Soms heb je van die woningen die gewoon niet lopen. Je maakt je onnodig zorgen. Zelf zou ik nog een paar weken wachten en daarna iedereen nabellen die is geweest om te vragen naar een mening en om te peilen wat ze van de waarde en de prijs vonden en wellicht nieuwe interesse kweken. Zoveel mensen zijn er niet geweest, je makelaar kan ze heus wel nabellen, is geen schande.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net een bod ontvangen van de vrouw die gisteren met haar broer is geweest.
Aan de lage kant maar we gaan in overleg.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bommes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:18:
Net een bod ontvangen van de vrouw die gisteren met haar broer is geweest.
Aan de lage kant maar we gaan in overleg.
3,01 ton? :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bommes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:59:
[..]
Op de vraag van onze makelaar waarop hij dat baseerde bleef het stil.. 8)7
Ze gingen er in ieder geval over nadenken.

[..]
Vind dat best een goede tactiek van die broer. Hij weet nu iig dat er geen bod ligt, dan had makelaar hem dat wel verteld.
Makelaar had beter de suggestie kunnen wekken dat er een (weliswaar laag) bod lag. Die broer bluft immers ook. Dat had die kijker kunnen verleiden om meer in de buurt van de vraagprijs te bieden.

En als er in deze markt slechts 1 iemand een bod uitbrengt, dan kun je er toch wel een beetje vanuit gaan dat dat de waarde vertegenwoordigd?
Het is niet zo dat er voor kopers tientallen alternatieven zijn op het moment..

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2021 20:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

En als er in deze markt slechts 1 iemand een bod uitbrengt, dan kun je er toch wel een beetje vanuit gaan dat dat de waarde vertegenwoordigd?
Het is niet zo dat er voor kopers tientallen alternatieven zijn op het moment..
Als je enigszins in dezelfde prijsklasse kijkt in de gemeente van @Bommes vallen er een paar dingen op. Het enige huis wat ik vergelijkbaar vind staat al 4 maanden te koop, en bij de andere huizen krijg je simpelweg meer huis voor je geld. Moderner ,beter afgewerkt, beter energie-label, veel huizen goedkoper per m². Het enige wat een positief verschil maakt is de omgeving waar het huis staat. No offense Bommes.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@zacht non taken :)
Natuurlijk ben ik niet onpartijdig maar ik ben het niet met je eens.
Ik heb al mijn zoekopdrachten nog aan staan, aangepast aan de prijs categorie waar ons eigen huis nu in te koop staat.
Wat er binnen komt: hele slechte wijken in Eindhoven, huizen vol met schrootjes en/granol, jaren 80 plavuizen door heel de woning, minder en of kleinere slaapkamers.
Ja er zitten ook betere/gunstigere huizen bij.
Maar jij ook dan naar onze eigen zoek en bezichtiging ervaringen: dan weet ik vind zeker dat je die niet hebt voor de vraagprijs, als je überhaupt al een bezichtiging gepland krijgt.

Ja kind huis is achter af gezien te hoog in de markt gezet, ja er moeten wat dingen gemoderniseerd, en of aangepakt.
Maar ik denk niet dat we echt compleet de plank mis slaan met ons huis.

Maar even wat anders:
Net een mail ontvangen van de makelaar.
Een 2de bieder, net iets onder de vraagprijs.
Morgen overleggen. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:41:
@zacht non taken :)
Natuurlijk ben ik niet onpartijdig maar ik ben het niet met je eens.
Ik heb al mijn zoekopdrachten nog aan staan, aangepast aan de prijs categorie waar ons eigen huis nu in te koop staat.
Wat er binnen komt: hele slechte wijken in Eindhoven, huizen vol met schrootjes en/granol, jaren 80 plavuizen door heel de woning, minder en of kleinere slaapkamers.
Ja er zitten ook betere/gunstigere huizen bij.
Maar jij ook dan naar onze eigen zoek en bezichtiging ervaringen: dan weet ik vind zeker dat je die niet hebt voor de vraagprijs, als je überhaupt al een bezichtiging gepland krijgt.

Ja kind huis is achter af gezien te hoog in de markt gezet, ja er moeten wat dingen gemoderniseerd, en of aangepakt.
Maar ik denk niet dat we echt compleet de plank mis slaan met ons huis.

Maar even wat anders:
Morgen overleggen. *O*
Ik heb eigenlijk alleen in Nuenen gekeken. Maar dat maakt ook niet veel meer uit, aangezien je een hoger bod hebt. Party!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 19:56

steel123

Cryman9

Na het lezen van dit topic ook nieuwsgierig geworden naar het huis van Bommes. Vooral omdat ik vrij dichtbij Nuenen woon.
Daarbij ken ik de markt in Nuenen absoluut niet, maar vind de vraagprijs wel extreem fors voor een kleine rijtjeswoning met foeilelijke badkamer, vooroorlogs huis zonder het karakter. Ook de keuken is niks bijzonders en 15+ jaar oud.
Aan een grote doorgaande weg in het buitengebied(zonder de voordelen van een buitengebied, namelijk vrij wonen) met een ongunstige berging voor je tuin. Zo'n klinkergang in je tuin waar je ook niet echt een tafel kan neerzetten, want te smal.
Heel eerlijk gezegd snap ik perfect waarom er weining animo is. Alles van het huis is eigenlijk 'net niet', maar wel een premium vraagprijs. Er is ook niks echt heel slecht, behalve de vraagprijs dan.

Maargoed ik hoop dat er toch eens iemand komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
steel123 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:24:
Na het lezen van dit topic ook nieuwsgierig geworden naar het huis van Bommes..

Lees voor een goed beeld de laatste reacties ook even. Ik denk dat @Bommes vooral nadeel heeft van de locatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 10-10-2021 18:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

steel123 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:24:
maar vind de vraagprijs wel extreem fors
<Knip>
Toch al ruim 25 bezichtigingen gehad, 25 stelletjes die ondanks die vraagprijs dus toch zijn komen kijken.
Koe in de kont, en gedeeltelijk eens, achteraf dus beter iets lager in geschoten.
Echter ga je net als vele af op de expertise van de makelaar, die min of meer een vraagprijs bepaald.
Aangezien mijn vrouw en ik geen makelaars zijn, we best wat huizen bezichtigd hebben, zelf net een huis gekocht hebben (dat ook erg hoog geprijsd was een waarvoor wij de vraagprijs hebben betaald) ga je dus mee in de waarde bepaling van de makelaar.

We wachten morgen even af, als we het nu wel eens krijgen en een paar handtekeningen onder een koopcontract zal ik hier de verdere info wel delen.
Sowieso houd ik jullie op de hoogte ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bommes schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:41:

Maar even wat anders:
Morgen overleggen. *O*
Zet dat even door naar de broer die vond dat het 300k waard was . Hehe ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 22:04
Zo, na 23 bezichtigen en 6 bieders ga ik aankomende week het koopcontract tekenen.

In november de sleuteloverdracht, lekker tempo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-07 21:56

ChUcKiE

Dus........

Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg je huis niet zo 1 2 3 gevonden @Bommes 😳

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07 08:05
Basekid schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:49:
Zo, na 23 bezichtigen en 6 bieders ga ik aankomende week het koopcontract tekenen.

In november de sleuteloverdracht, lekker tempo!
Tempo? Je bent al sinds maart bezig :o

Of is dat een ander huis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

ChUcKiE schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:44:
Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg je huis niet zo 1 2 3 gevonden @Bommes 😳
dat klopt :P
P.s.: even je filters resetten? Kon hem eerst ook niet vinden, stond nog een filter actief die bepaalde bouwperiodes uitsloot

@Bommes hopen dat het lukt! :9

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Shadow_Agent schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

dat klopt :P
P.s.: even je filters resetten? Kon hem eerst ook niet vinden, stond nog een filter actief die bepaalde bouwperiodes uitsloot

@Bommes hopen dat het lukt! :9
Is het het huis met de kussensloop over een bureaustoel?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Rofdof schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Is het het huis met de kussensloop over een bureaustoel?
Nee 2 bureaustoelen op de foto's maar op beide geen kussensloop:
https://www.funda.nl/koop...402150-opwettenseweg-120/

Net via de makelaar het zondag ontvangen bod geaccepteerd.
Gegevens van de bieders worden nu verzameld en het voorlopige koopcontract wordt opgesteld.
Aanvaarding januari 2022, bod net onder de vraagprijs, alleen financiering in het voorbehoud.

We zijn voorzichtig optimistisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 22:04
atsan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:12:
[...]

Tempo? Je bent al sinds maart bezig :o

Of is dat een ander huis :P
Ha goed onthouden... in maart heb ik offertes van makelaars opgevraagd. Daarna pas mid-september het "echte" verkooptraject begonnen. Dus in dat opzicht erg snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Toke_gt schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
Hou vol @Bommes ! Er komt een dag dat je hier de vlag uithangt.
Kijk @Bommes zo snel gaat het dus ineens. Toen ik dit twee dagen geleden schreef had ik ook niet bedacht dat je vandaag al die vlaggenstok zou gaan monteren. Gefeliciteerd. Nog even wachten met de 🥂, maar dit ziet er ineens goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-07 14:15
Toch jammer dat je niet op Funda kan filteren op huizen die al 2 maanden of meer te koop staan.
Soms koop ik met een sms naar 8118 wel de verkoopwaarde. Dan schrik ik toch hoeveel iemand eraf heeft geknibbeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kx22 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:27:
Toch jammer dat je niet op Funda kan filteren op huizen die al 2 maanden of meer te koop staan.
Je kunt omgekeerd sorteren op datum ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Bommes schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Nee 2 bureaustoelen op de foto's maar op beide geen kussensloop:
https://www.funda.nl/koop...402150-opwettenseweg-120/

Net via de makelaar het zondag ontvangen bod geaccepteerd.
Gegevens van de bieders worden nu verzameld en het voorlopige koopcontract wordt opgesteld.
Aanvaarding januari 2022, bod net onder de vraagprijs, alleen financiering in het voorbehoud.

We zijn voorzichtig optimistisch :)
Als je de keuken+badkamer doet en je eigen kleuren op de muur dan ziet het er toch goed uit.

Maar mooi dat hij voorlopig verkocht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:44

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij komt a.s. vrijdag de makelaar praten om de laatste puntjes op de i te zetten. De foto's en het filmpje waren al tijdens de zomer gemaakt. Gaat dus alleen om de vraagprijs te bepalen en eventuele kleine dingetjes. Daarna snel op Funda en kijken wat het wordt.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:45
Wij gaan over een kleine twee weken in de verkoop. In onze vakantie, daarmee gelukkig niet elke dag op ruimen.

Prognose van makelaar is 3 volle dagen bezichtiging en tijdens onze vakantie al een mail met de biedingen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
De bedenktijd van de koper zit erop, dus ik durf het nu eindelijk te vertellen.

Vorige maand heb ik hier lichtelijk paniekerige berichten gepost, omdat de verwachte (hoge) animo op mijn huis wat achterbleef. Nou ben ik nogal een zenuwpees en maakte ik mezelf helemaal onzeker met dingen als “ojee, waarom blijft die biedingsoorlog uit”. Het ging niet per se dramatisch slecht, maar als je makelaar 3 volle tijdsblokken inplant (want: “gewilde locatie”) en hij er vervolgens met moeite net 2 vol krijgt, dan ga je toch wel nadenken. Vooral omdat ik zo vaak een “nee, is vol” te horen kreeg toen ik nog niet zo lang geleden nog volop op huizenjacht was en bliksemsnel reageerde wanneer een huis online kwam.

Is er een kentering gaande? Achteraf denk ik dat niet zozeer: huizenprijzen zijn nog altijd erg hoog en er zijn genoeg bieders op de markt. Maar volle bezichtigingsdagen komen wel minder vaak meer voor: een deel van de mensen met kleiner budget hebben het “opgegeven” en dat zie je terug in het lagere animo voor bezichtigen. Maar uiteindelijk geeft dat geen effect op je verkoopprijs, want de mensen die wél komen kijken bieden ook sneller meer over.

Oke, en nu willen jullie natuurlijk weten hoe het ging. Er stonden 18 bezichtigingen gepland. Na een aantal no shows kwam het neer op 12 bezichtigingen. Van daaruit kwamen 7 (!) biedingen.
Laagste bod was 10% boven vraagprijs.
Hoogste bod zat 16% boven vraagprijs.
En die had ook nog eens 0 ontbindende voorwaarden.
Keus was dus niet moeilijk ;). Wij zijn erg blij. We hoopten ergens op de 10% boven vraagprijs, maar zoveel erbovenop hadden we nooit verwacht.

Achteraf gezien vond ik verkopen misschien nog wel spannender dan kopen. Kopen is frustrerend en je staat machteloos, maar verkopen geeft een ander soort onzekerheid. Tot aan het moment dat de makelaar je belt met de binnengekomen biedingen: vanaf dan is het heel leuk hehe.

Fun fact: meerdere mensen hebben de makelaar gevraagd of er “echt” mensen in dit huis wonen en of hij het speciaal heeft laten stylen voor de bezichtigingen. (Antwoord: ja, we wonen gewoon in dit huis en nee, het is door onszelf zo gestyled. Al sinds jaren.) Leuk compliment!

Als de woning opgeleverd is, kan ik wel meer details geven (regio, oppervlakte, etc).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Source90
Blackgold schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:39:

Als de woning opgeleverd is, kan ik wel meer details geven (regio, oppervlakte, etc).
En een foto van de styling kan t.z.t ook niet uitblijven 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 12:13

Floor-is

5.2

Vanmorgen de beoogd verkoopmakelaar voor de tweede keer over de vloer gehad. Vooral gesproken over kleine verbeterpunten die we nog kunnen doen. Daarnaast wat er in de omgeving is verkocht, wat vraag- en verkoopprijzen waren en wat dan voor ons een reëel bedrag is om rekening mee te houden.

We hebben een bijzonder huis, een oude slachterij (twee verdiepingen; 5,2*12,5m binnenmaat, dus 130m2 totaal) met bijbehorende slagerswinkel/woning van ruim 150m2. Laatstgenoemde is verbouwd tot woning en de slachterij doet dienst als schuur/garage :)

Dit geheel op een perceel van 292m2. In een prachtig maar klein dorpje vlakbij Schagen.
In alle eerlijkheid verdient het huis wel wat aandacht, geen grote zaken, maar de achterzijde en de dakgoot voor mogen eigenlijk wel geschilderd en een dubbele openslaande deur moet eigenlijk vervangen binnen een paar jaar. In de badkamer zou je voor het mooie het bad kunnen vervangen en de mechanische ventilatie moet vervangen. Verder geen grote zaken :)

Je moet iemand vinden die raad weet met de grote schuur, daarom besloten om twee visualisaties te laten maken voor de schuur beneden. Eentje waarbij er een B&B wordt gerealiseerd en eentje waarbij deze bij het huis wordt getrokken; een kantoor, slaapkamer, badkamer en een tuinkamer ofzo. (Laten we een beetje over aan de makelaar.)

Er is op 5/8 een huis aan de andere kant van het dorp te koop gekomen van 140m2 met een losse schuur van ±70m2 en 424m2 perceel voor €495k, dat was met 6 dagen verkocht voor €602k :o
Het huis daarvoor in ons dorp dat nog ietwat vergelijkbaar is ging ook ruim 15% over de vraagprijs heen.

Een goede prijsbepaling is gewoon moeilijk op dit moment...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 21:09
Hoeveel transparantie krijgen jullie bij de verkoop m.b.t. bezichtigingen en de biedingen?

Ons huis staat nu in de verkoop maar ik heb toch het gevoel dat onze verkoopmakelaar niet helemaal te vertrouwen is.
Hij is in 2019 mijn aankoopmakelaar geweest en verkoopt in principe niet zo veel huizen.
Wij hadden mondeling afspraken gemaakt over de courtage en toen ik de verkoopovereenkomst ontvangen had stond er een ander percentage in en was het courtage ook nog eens excl BTW.
Uiteraard ben ik niet akkoord gegaan.
De foto's waren al gemaakt en wij hadden weinig zin om alles opnieuw op te ruimen.

Het huis staat in een grote stad op 300 meter van het centraal station en de vraagprijs zit onder de NHG grens.
Bezichtigingen ging dus heel hard, hij stond er een halve dag op en er waren al 27 bezichtigingen gepland.

Mijn ervaringen met het kopen is dat ik altijd netjes een move account krijg waar ik de stukken kan bekijken en een bod kan doen.
Op move voor mijn 'verkoop dossier' zie ik maar 6 bezichtigingen staan terwijl er 27 bezichtingen zijn.
Zijn de bezichtigingen altijd zichtbaar voor de verkoper of alleen als iemand ingelogd is bij move na het ontvangen van een uitnodiging?

Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij gaf aan dat hij niet wist dat de afspraken voor mij zichtbaar waren en niet precies wist hoe het werkt.

Mijn angst is dat hij alleen een deel van de kopers een uitnodiging stuurt en hij straks zijn aankoop/verkoop makelaar vriendjes het huist gunt. Mocht iemand via email bieden heb ik daar natuurlijk helemaal geen zicht op.

Hoeveel inzicht van de kopers en biedingen kregen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:58
ismael86 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:09:
Hoeveel transparantie krijgen jullie bij de verkoop m.b.t. bezichtigingen en de biedingen?

Ons huis staat nu in de verkoop maar ik heb toch het gevoel dat onze verkoopmakelaar niet helemaal te vertrouwen is.
Hij is in 2019 mijn aankoopmakelaar geweest en verkoopt in principe niet zo veel huizen.
Wij hadden mondeling afspraken gemaakt over de courtage en toen ik de verkoopovereenkomst ontvangen had stond er een ander percentage in en was het courtage ook nog eens excl BTW.
Uiteraard ben ik niet akkoord gegaan.
De foto's waren al gemaakt en wij hadden weinig zin om alles opnieuw op te ruimen.

Het huis staat in een grote stad op 300 meter van het centraal station en de vraagprijs zit onder de NHG grens.
Bezichtigingen ging dus heel hard, hij stond er een halve dag op en er waren al 27 bezichtigingen gepland.

Mijn ervaringen met het kopen is dat ik altijd netjes een move account krijg waar ik de stukken kan bekijken en een bod kan doen.
Op move voor mijn 'verkoop dossier' zie ik maar 6 bezichtigingen staan terwijl er 27 bezichtingen zijn.
Zijn de bezichtigingen altijd zichtbaar voor de verkoper of alleen als iemand ingelogd is bij move na het ontvangen van een uitnodiging?

Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij gaf aan dat hij niet wist dat de afspraken voor mij zichtbaar waren en niet precies wist hoe het werkt.

Mijn angst is dat hij alleen een deel van de kopers een uitnodiging stuurt en hij straks zijn aankoop/verkoop makelaar vriendjes het huist gunt. Mocht iemand via email bieden heb ik daar natuurlijk helemaal geen zicht op.

Ik heb van mijn verkoopmakelaar alleen mondeling te horen gekregen voer bezichtigingen etc. Hij is op de avond na het sluiten van de biedingen langs geweest met printjes van alle boden. Niks via andere websites etc. Het gaat hier vooral om vertrouwen, als er geen vertrouwen is maakt het niet uit via welk medium dingen gaan. Maar zo te merken zit je er al te diep in om zomaar te stoppen. Bezichtigingen afbellen en het huis opnieuw op de markt brengen gaat je verkoopprijs ook niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
Bartske schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Ik heb van mijn verkoopmakelaar alleen mondeling te horen gekregen voer bezichtigingen etc. Hij is op de avond na het sluiten van de biedingen langs geweest met printjes van alle boden. Niks via andere websites etc. Het gaat hier vooral om vertrouwen, als er geen vertrouwen is maakt het niet uit via welk medium dingen gaan. Maar zo te merken zit je er al te diep in om zomaar te stoppen. Bezichtigingen afbellen en het huis opnieuw op de markt brengen gaat je verkoopprijs ook niet ten goede komen.
Ja ik realiseerde mij te laat dat het er vertrouwen vanaf mijn kant er niet was.
Hij is iets te 'slick' en heeft als aankoopmakelaar mij zelfs gevraagd of een deel van de factuur contant betaald kan worden omdat het voor hem beter uitkwam en ik kreeg dan extra korting. Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan.

Ik krijg gewoon het gevoel dat hij overal een extra slaatje uit probeert te slaan. Een krappe markt is immers ook niet fijn voor een verkoop of aankoopmakelaar, weinig huizen is ook niet veel aankopen of verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 02-07 13:43

Kju

Als ex-Realworks klant (ik vond het te bloated en ik moest betalen voor heel veel onnodige functionaliteit) kan ik je vertellen dat er zo veel stappen en velden zijn bij iedere actie in het CRM pakket dat je al gauw vervalt in gemakzuchtig gedrag, vooral als je tijd tekort komt. Tools als move.nl (onderdeel van Realworks) werken alleen als je alle data in kan vullen. Een kantoor met geen tot weinig ondersteuning zal geen tijd hebben om iedere kandidaat te registreren. Agendamanagement is vaak beperkt tot een korte omschrijving en het registreren van een naam en telefoonnummer. Het zou best kunnen dat hij keurig alles in de agenda heeft ingepland zonder te koppelen aan de woning (alleen een snelle omschrijving) en dat je daarom alleen de afspraken in je move-account ziet die hij wel aan je woning heeft gekoppeld en/of waarbij kandidaten wel keurig zijn geregistreerd. Het blijft gissen. Ik sluit het niet uit maar ik zou niet direct denken aan kwaadwillendheid van de makelaar.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ismael86 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:09:
Ik heb de biedingen alleen telefonisch doorgekregen, geen account of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Vervelend dat je zo’n gevoel hebt over je makelaar @ismael86 maar als ik het zo lees, snap ik wel waarom. Dit heb ik zelf totaal niet meegemaakt bij mijn makelaar. Al die 18 ingeplande bezichtigingen stonden gewoon in mijn move account en ook de annuleringen/no shows werden in move bijgehouden.

De biedingen kreeg ik via mail van de makelaar binnen. Zij verzamelden alles en zetten het in 1 mail. Maar ik vertrouw erop dat daar niks aan gesjoemeld is, reden dat ik voor deze makelaar koos is vanwege zijn bekende reputatie. Hij heeft veel te verliezen als hij zich schuldig maakt aan shady praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 13:18
Makelaarsland is wat dat betreft perfect, alles zit online in je woon dossier en alles verloopt ook online, dus veel transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
Bedankt voor de reacties allemaal! Over het algemeen gaat het dus puur op vertrouwen.
Kju schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:24:
Als ex-Realworks klant (ik vond het te bloated en ik moest betalen voor heel veel onnodige functionaliteit) kan ik je vertellen dat er zo veel stappen en velden zijn bij iedere actie in het CRM pakket dat je al gauw vervalt in gemakzuchtig gedrag, vooral als je tijd tekort komt. Tools als move.nl (onderdeel van Realworks) werken alleen als je alle data in kan vullen. Een kantoor met geen tot weinig ondersteuning zal geen tijd hebben om iedere kandidaat te registreren. Agendamanagement is vaak beperkt tot een korte omschrijving en het registreren van een naam en telefoonnummer. Het zou best kunnen dat hij keurig alles in de agenda heeft ingepland zonder te koppelen aan de woning (alleen een snelle omschrijving) en dat je daarom alleen de afspraken in je move-account ziet die hij wel aan je woning heeft gekoppeld en/of waarbij kandidaten wel keurig zijn geregistreerd. Het blijft gissen. Ik sluit het niet uit maar ik zou niet direct denken aan kwaadwillendheid van de makelaar.
Ja dat kan het natuurlijk ook zijn. Het is een relatief klein kantoor dus het kan zijn dat ze geen administratief personeel hebben.
Het is vaak ook een kwestie van communicatie, aangeven hoe het proces gaat en je er doorheen begeleiden.
Blackgold schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:51:
Vervelend dat je zo’n gevoel hebt over je makelaar @ismael86 maar als ik het zo lees, snap ik wel waarom. Dit heb ik zelf totaal niet meegemaakt bij mijn makelaar. Al die 18 ingeplande bezichtigingen stonden gewoon in mijn move account en ook de annuleringen/no shows werden in move bijgehouden.

De biedingen kreeg ik via mail van de makelaar binnen. Zij verzamelden alles en zetten het in 1 mail. Maar ik vertrouw erop dat daar niks aan gesjoemeld is, reden dat ik voor deze makelaar koos is vanwege zijn bekende reputatie. Hij heeft veel te verliezen als hij zich schuldig maakt aan shady praktijken.
Is het een groter makelaarskantoor?
DutchAddick schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:21:
Makelaarsland is wat dat betreft perfect, alles zit online in je woon dossier en alles verloopt ook online, dus veel transparantie.
Ja, achteraf gezien had ik dat ook liever gedaan. Ik heb het idee dat ik nu alles zelf moet controleren en toch tijd kwijt ben en dit is niet helemaal het idee achter het ontzorgen door een verkoopmakelaar.
Ook blijkt uit een studie van VU Amsterdam uit 2017 dat het zelf verkopen vaak zorgt voor een hogere verkoopprijs.

[ Voor 16% gewijzigd door ismael86 op 13-10-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Is het een groter makelaarskantoor?
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4inkomendraadje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-11-2024
Blackgold schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:39:
Vorige maand heb ik hier lichtelijk paniekerige berichten gepost, omdat de verwachte (hoge) animo op mijn huis wat achterbleef. Nou ben ik nogal een zenuwpees en maakte ik mezelf helemaal onzeker met dingen als “ojee, waarom blijft die biedingsoorlog uit”. Het ging niet per se dramatisch slecht, maar als je makelaar 3 volle tijdsblokken inplant (want: “gewilde locatie”) en hij er vervolgens met moeite net 2 vol krijgt, dan ga je toch wel nadenken. Vooral omdat ik zo vaak een “nee, is vol” te horen kreeg toen ik nog niet zo lang geleden nog volop op huizenjacht was en bliksemsnel reageerde wanneer een huis online kwam.

Is er een kentering gaande? Achteraf denk ik dat niet zozeer: huizenprijzen zijn nog altijd erg hoog en er zijn genoeg bieders op de markt. Maar volle bezichtigingsdagen komen wel minder vaak meer voor: een deel van de mensen met kleiner budget hebben het “opgegeven” en dat zie je terug in het lagere animo voor bezichtigen. Maar uiteindelijk geeft dat geen effect op je verkoopprijs, want de mensen die wél komen kijken bieden ook sneller meer over.

Oke, en nu willen jullie natuurlijk weten hoe het ging. Er stonden 18 bezichtigingen gepland. Na een aantal no shows kwam het neer op 12 bezichtigingen. Van daaruit kwamen 7 (!) biedingen.
Laagste bod was 10% boven vraagprijs.
Hoogste bod zat 16% boven vraagprijs.
En die had ook nog eens 0 ontbindende voorwaarden.
Keus was dus niet moeilijk ;). Wij zijn erg blij. We hoopten ergens op de 10% boven vraagprijs, maar zoveel erbovenop hadden we nooit verwacht.

Achteraf gezien vond ik verkopen misschien nog wel spannender dan kopen. Kopen is frustrerend en je staat machteloos, maar verkopen geeft een ander soort onzekerheid. Tot aan het moment dat de makelaar je belt met de binnengekomen biedingen: vanaf dan is het heel leuk hehe.
ik herken bovenstaande stuk volledig. Hier een gelijksoortige ervaring: woonachtig in goede en gewilde buurt in regio/nabij Amsterdam. Huis zit in het wat hogere segment qua verkoopprijs (>750K). Makelaar plant 4 tijdsblokken in alvast voor bezichtigingen wannneer het naar funda gaat maar die komen ook met moeite maar vol (totaal 12 bezichtigingen). De gezonde spanning die we hadden, neemt dan toch echt wel toe.
Echter de kwaliteit van de bezichtigingen blijkt wel hoog te zijn, geen dagjesmensen dus. Nadat 2 tijdsblokken zijn gepasseerd en we 9 bezichtigingen hebben gehad zijn al 4 biedingen binnen allemaal zonder voorbehoud van financiering. Zijn meteen gegaan voor 1 die ruim 9 procent boven vraag prijs zit en de overige blokken (waar niet veel bezichtigingen meer stonden) afgezegd.
Moeten nog tekenen en dan de bedenktijd, dus blijft spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Voor ons is het nog even spannend.
Maandag a.s. komen de kopers samen met onze makelaar om het voorlopige koop contract te tekenen.
Enige ontbindende voorwaarden is de financiering, voor de volledige koopsom.
Natuurlijk zit er nog de bedenk tijd in, en de dagen nu voor het tekenen waarbij ze hun keutel terug kunnen trekken.. :o
Nog even de vingers gekruist dus nog. :S :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Bommes schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:20:
Maandag a.s. komen de kopers samen met onze makelaar om het voorlopige koop contract te tekenen.
Natuurlijk zit er nog de bedenk tijd in, en de dagen nu voor het tekenen waarbij ze hun keutel terug kunnen trekken.. :o
Hier was om 12u het bod geaccepteerd, rond 14u de concept akte gecontroleerd door ons, iets later door verkoper en rond 17u diezelfde dag hadden zowel wij als de kopers het koopcontract digitaal ondertekend. Maar dan moet iedereen ook wel in de hoogste versnelling mee werken. Jammer dat je nog een paar dagen moet wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Ik zou het volgend jaar te koop zetten. Of het voor een verhuurder aantrekkelijk is als er eerst zoveel geklust moet worden, weet ik niet. Die wil er liever meteen geld voor vangen. Ik denk dat het aantrekkelijker is voor een in flipper, die de boel opknapt en vervolgens vooor veel meer geld verkoopt. En dat mag nog gewoon, als ik je beschrijving van de voorwaarden goed interpreteer.
Zo heb je er zelf het minste gedoe mee. Verkopen en terughuren zou ik niet doen. Geeft altijd gedoe, waarschijnlijk betaal je ook de hoofdprijs. En je ontvangt niet de hoofdprijs voor je appartement, want de investeerder kan er niet direct iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:21

CeesKees

I rest my Kees

Bommes schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:20:
Ze hebben zelfs na het tekenen nog bedenktijd. Oh wacht. Dat merk je ook op.

Jullie verkoop is (helaas) niet het toonbeeld van snelheid en efficiëntie tot nu toe. Ik hoop dat die financiering er snel doorheen komt en dat het gewoon allemaal door kan gaan.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Februari is toch al best snel qua oplevering? Hier is het geen probleem voor veel starters als ze nog een half jaar of langer moeten wachten hoor. Ook hebben onze buren met hun kopers afgesproken dat de overdrachtsdatum 2 maanden later werd vanwege vertraging met nieuwbouw, waarbij zij de huur van de kopers plus een kleine tegemoetkoming vergoed hebben.

Je kunt natuurlijk ook volgend jaar de woning te koop zetten als je een iets breder publiek wilt trekken.

Vergeet ook niet dat er genoeg starters zijn met onderhandse leningen of de befaamde jubelton. En I'm no real expert, maar volgens mij is het ook mogelijk om een taxatie te doen en daarbij een toekomstige verbouwing mee te nemen?

Terughuren zou ik zelf ook nooit doen zoals hierboven vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Wij hebben vandaag eindelijk een paar biedingen binnen gekregen na een hernieuwde ronde bezichtigingen afgelopen maandag en dinsdag.

Het liep even wat stroever dan gehoopt, maar (even afkloppen) nog niet met zo'n soap als bij @Bommes.
Het bod wat we gekozen hebben is met voorbehoud van financiering en met bouwkundige keuring binnen de 3 dagen bedenktijd. Als alles goed verloopt, zijn we voor de kerst van onze huidige woning af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
CeesKees schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Jullie verkoop is (helaas) niet het toonbeeld van snelheid en efficiëntie tot nu toe. Ik hoop dat die financiering er snel doorheen komt en dat het gewoon allemaal door kan gaan.
Valt wel mee, toch? Bij ons zat uiteindelijk ook 7 dagen tussen accepteren bod en tekenen voorlopig koopcontract. Vond ik zelf niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Iemand ervaring met Kijck makelaars? www.kijck.nl
Hebben een interessant vast tarief van €2950 verkoopkosten all-in, incl BTW.
Reviews op funda en google zijn erg positief en komen authentiek over, maar klinkt bijna te goed om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:27
Hi Tweakers! Op dit moment wonen wij in een starters appartement in Amsterdam-West van zo'n 50m2 (gekocht februari 2015). We hebben een nieuwbouwhuis in Weesp gekocht. Oplevering is rond september 2022, over een jaar dus ongeveer.

Uit het appartement verwachten we een flinke overwaarde te halen. We rekenen ook in de aanschaf van het nieuwe huis natuurlijk met de overwaarde die we uit het huidige appartement halen. Daarom willen we liever niet te lang wachten met verkopen. Verschillende makelaars hebben ons verteld dat in de categorie starterswoningen men niet bereid is om een half jaar te wachten tot oplevering, laat staan een jaar. Volgens de makelaars is de max 3-4 maanden van verkoop tot verhuizen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben in dit segment met het langer laten duren van die periode van verkoop tot verhuizen? Het voelt als een grote gok om met zo'n overwaarde nog 8 maanden te wachten tot de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
koerskii schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:25:
Hi Tweakers! Op dit moment wonen wij in een starters appartement in Amsterdam-West van zo'n 50m2 (gekocht februari 2015). We hebben een nieuwbouwhuis in Weesp gekocht. Oplevering is rond september 2022, over een jaar dus ongeveer.

Uit het appartement verwachten we een flinke overwaarde te halen. We rekenen ook in de aanschaf van het nieuwe huis natuurlijk met de overwaarde die we uit het huidige appartement halen. Daarom willen we liever niet te lang wachten met verkopen. Verschillende makelaars hebben ons verteld dat in de categorie starterswoningen men niet bereid is om een half jaar te wachten tot oplevering, laat staan een jaar. Volgens de makelaars is de max 3-4 maanden van verkoop tot verhuizen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben in dit segment met het langer laten duren van die periode van verkoop tot verhuizen? Het voelt als een grote gok om met zo'n 220.000 overwaarde nog 8 maanden te wachten tot de verkoop.
Lijkt mij bs, er zijn er die al jaren achter het net vissen, als ze dan iets kunnen krijgen maar een jaar moeten wachten dan lijkt me dat ze dat er voor over hebben. Ons huis is ook verkocht met 10 mnd ertussen, kopers wilden dit niet maar deden het toch omdat hun zoektocht dan eindelijk ten einde was. Anyway, jij bent de baas, jouw huis, als je het wilt dan moet je het doen, en stel dat het niet lukt dan probeer je het over 6 mnd nog een keer. Ik voorspel dat ze in de rij staan, ook met een jaar wachten. Succes in elk geval met de verkoop en je nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
Scuderia110 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Lijkt mij bs, er zijn er die al jaren achter het net vissen, als ze dan iets kunnen krijgen maar een jaar moeten wachten dan lijkt me dat ze dat er voor over hebben. Ons huis is ook verkocht met 10 mnd ertussen, kopers wilden dit niet maar deden het toch omdat hun zoektocht dan eindelijk ten einde was. Anyway, jij bent de baas, jouw huis, als je het wilt dan moet je het doen, en stel dat het niet lukt dan probeer je het over 6 mnd nog een keer. Ik voorspel dat ze in de rij staan, ook met een jaar wachten. Succes in elk geval met de verkoop en je nieuwbouwwoning.
Wij waren ook erg verbaasd toen ze allebei hetzelfde vertelden.. Heb jij toen je je eigen woning verkocht nog iets vooraf over gecommuniceerd over de gewenste flexibiliteit in oplevering en dit laten meewegen in de keuze qua biedingen die binnen kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mijn huis was verkocht voordat het op funda kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 23:00

Uit het appartement verwachten we een flinke overwaarde te halen. We rekenen ook in de aanschaf van het nieuwe huis natuurlijk met de overwaarde die we uit het huidige appartement halen. Daarom willen we liever niet te lang wachten met verkopen. Verschillende makelaars hebben ons verteld dat in de categorie starterswoningen men niet bereid is om een half jaar te wachten tot oplevering, laat staan een jaar. Volgens de makelaars is de max 3-4 maanden van verkoop tot verhuizen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben in dit segment met het langer laten duren van die periode van verkoop tot verhuizen? Het voelt als een grote gok om met zo'n overwaarde nog 8 maanden te wachten tot de verkoop.
Hey! Ik heb ook in Weesp gekocht, oplevering ergens medio 2023. We hebben ongeveer dezelfde situatie dus. Is het niet mogelijk om tijdelijk ergens anders te verblijven? Ik moet zeggen dat ik het ook best spannend begin te vinden. Nu zijn wij een gezin van vier. In 2016 heb ik samen met mijn vrouw ook nieuwbouw gekocht, en een tijdje bij mijn schoonmoeder ingewoond. Maar ja, toen hadden we geen kinderen en werkte ik 60+ uur in de week, buiten de deur. Dat ging toen makkelijk.

In 8 maanden tijd kan de markt misschien wel een draai maken, maar helemaal in elkaar storten zal wel niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-07 16:15

Ik heb mijn huis in januari gekocht, overdracht in december. Mijn huidige woning gaat over 3 weken in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
amboly schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb mijn huis in januari gekocht, overdracht in december. Mijn huidige woning gaat over 3 weken in de verkoop.
Dus ook een jaar ertussen. Werd je hierover vooraf door verkoper geïnformeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
koerskii schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Dus ook een jaar ertussen. Werd je hierover vooraf door verkoper geïnformeerd?
Yup, de bewoner van de door ons aangekochte woning wachtte op de oplevering van een nieuwbouw woning (die overigens vertraagd is, waardoor hij nu alsnog moet huren). Daardoor wel een (in onze ogen) goede prijs kunnen bedingen en natuurlijk (volkomen speculatief) een grote kans op prijsstijging van onze huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
amboly schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:20:
[...]

Yup, de bewoner van de door ons aangekochte woning wachtte op de oplevering van een nieuwbouw woning (die overigens vertraagd is, waardoor hij nu alsnog moet huren). Daardoor wel een (in onze ogen) goede prijs kunnen bedingen en natuurlijk (volkomen speculatief) een grote kans op prijsstijging van onze huidige woning.
Dat is wel een punt waar bovenstaande kopers van nieuwbouwwoningen rekening mee moeten houden - de initiële opleverdatum van nieuwbouw wordt vaak "wat rooskleurig" voorgesteld - zeker als het bouwen nog moet beginnen.

In het contract wat je tekent / gaat tekenen staan vaak hele andere termijnen - vaak iets van "De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 300 (driehonderd) werkbare werkdagen na de aanvang van de bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te leveren" --> dat is 1 jaar en 8 maand - een stuk langer dan bij de verkoop "verwacht" wordt. En als de bouw nog niet begonnen is heb je nog meer onzekerheid (spelen er nog andere termijnen - met toegevoegde onzekerheid - mee).

Ik spreek uit ervaring - bij de verkoopmakelaar van on nieuwbouwhuis vorig jaar werden mooie plaatjes geschetst, maar "target" is nu al verplaatst naar een half jaar na die eerste "verwachtte" datum.

En als je rond gaat kijken/vragen/lezen zie je vaak dat de "we hopen dat..." datum niet gehaald wordt. Dus als je niet 2 maal wil verhuizen zal je daar in je verkoopdatum/opleverdatum rekening mee moeten houden.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:19

Zelfde dilemma hier.. Oplevering eind q2 2022. Kunnen nu verkopen als we coulante kopers hebben maar dan moet er echt geen dag vertraging zijn in de bouw.. we gaan gelukkig niet failliet als on huis ~50k minder waard wordt, maar het zou wel verschrikkelijk zuur zijn. Zou liegen als ik zei dat het niet de nodige stress veroorzaakt bij mij.

Voor mijn sanity houd ik mijzelf maar voor dat binnen een jaar at worst de stijging stopt..

[ Voor 3% gewijzigd door jessy100 op 15-10-2021 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leuk bericht van Rick, om maar weer eens te tonen hoe gek wij met zijn allen zijn geworden :9~
70.000 euro boven de vraagprijs vangen. Het lukte Rick Bos met zijn appartementje in Zoetermeer. Daar wordt bijna elke woning boven de vraagprijs verkocht, liefst 86 procent. ‘Ik was flabbergasted’.
Rick Bos vroeg 185.000 euro, hoopte op 210.000 euro, maar verkocht zijn appartement voor 255.000 euro
Binnen één dag waren er dertig geïnteresseerden voor zijn instapklare appartement voor starters aan de Oranjelaan. ,,Dat aantal ging al snel naar vijftig”, vertelt Rick. ,,Makelaar Schieland Borsboom liet iedereen een eerste bod doen, zodat we een selectie konden maken van de mensen die een bezichtiging mochten doen. Het hoogste bod was toen 215.000 euro. Na de bezichtigingen mochten zij een final offer doen. De twee hoogste biedingen waren toen 220.000 en 225.000 euro. Ik was flabbergasted.”

De partij die het op een na hoogste bedrag bood, baalde enorm en besloot een nieuw voorstel te doen. ,,De makelaar wilde beiden een eerlijke kans geven, dus ze konden een nieuw bod doen. De een bood 240.000 en de ander 255.000 euro. Daar zakte mijn broek van af.”
Ongeveer vier jaar geleden kocht Bos het huis voor slechts 116.500 euro.
61m2, bouwjaar 1960, energielabel G en een so-so buurt.
Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-07 23:59

Ik heb mijn vorige woning op funda gezet 6 maanden voor de overdracht van mijn huidige woning. De verkoop ging zeer voorspoedig.
Hoe langer je wacht met de verkoop hoe meer je overwaarde wordt is mijn verwachting, dus ik zou gewoon nog even wachten tot begin 2022 met het op funda zetten van je appartement. Dan kan je ook een hogere vraagprijs zetten.
De huizenprijs zal vermoedelijk volgend jaar weer met >10% stijgen en wellicht nog een paar jaar door.
Wat je ook kan overwegen is je oude appartement verhuren als je zonder overwaarde je nieuwe huis kan kopen. Die huurinkomsten van >1200 euro per maand kan een significant deel van de hypotheek van je nieuwe huis compenseren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
locatielocatie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:55:
[...]Hoe langer je wacht met de verkoop hoe meer je overwaarde wordt is mijn verwachting
Toch lees ik ook dat veel potentiële kopers momenteel afhaken na zoveel teleurstellingen omdat ze verwachten toch niet meer te kunnen meedoen. Daarom stellen ze hun plannen uit. Natuurlijk is er nog steeds een tekort en dus veel animo, maar of het overbieden zoals het nu gaat met volle kijkdagen over een half jaartje nog zo is, dat weet niemand. In dit topic staan meerdere recente ervaringen waarbij de kijkdagen toch wel lastig te vullen zijn. Daarbij borrelen er toch steeds meer plannetjes op om iets met de HRA te doen, en een nieuw kabinet moet hier wel wat over gaan roepen. En de rente kruipt ook weer wat omhoog. Blijft een lastig timing issue.

[ Voor 11% gewijzigd door coazter op 15-10-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@jessy100 Nu verkopen, je meeste inboedel in een opslag en tijdelijk iets huren?
Ben je van de zorgen af, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:19
Bommes schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:13:
@jessy100 Nu verkopen, je meeste inboedel in een opslag en tijdelijk iets huren?
Ben je van de zorgen af, dat is ook wat waard.
Is een optie die we overwegen.. nog niet echt een keuze in kunnen maken, veel getwijfel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Begrijpelijk, het hele verkopen van je huis en een ander huis kopen is een spannende en soms stress volle periode.
Er zijn veel keuzes die je moet maken waarbij je je regelmatig afvraagt of je wel de juiste beslissing maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:50:
61m2, bouwjaar 1960, energielabel G en een so-so buurt.
Funda
Raar dat hij niet een nieuw labeltje van een tientje heeft afgenomen.
Het was destijds enkele beglazing en dat heb ik dit meteen laten veranderen naar dubbelglas. Ik heb het nodige gedaan, zodat ik mij er thuis voelde (o.a. laminaat, nieuwe Cv-ketel en verfwerk).
Zou nu D moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
coazter schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Toch lees ik ook dat veel potentiële kopers momenteel afhaken na zoveel teleurstellingen omdat ze verwachten toch niet meer te kunnen meedoen. Daarom stellen ze hun plannen uit. Natuurlijk is er nog steeds een tekort en dus veel animo, maar of het overbieden zoals het nu gaat met volle kijkdagen over een half jaartje nog zo is, dat weet niemand. In dit topic staan meerdere recente ervaringen waarbij de kijkdagen toch wel lastig te vullen zijn. Daarbij borrelen er toch steeds meer plannetjes op om iets met de HRA te doen, en een nieuw kabinet moet hier wel wat over gaan roepen. En de rente kruipt ook weer wat omhoog. Blijft een lastig timing issue.
Je hebt helemaal gelijk dat niemand de toekomst precies kan voorspellen. Maar ik vertrouw meer op de bestaande cijfers en statistieken. Die duiden op dat de huizenprijs in de nabije toekomst zeer waarschijnlijk verder stijgt.
De ervaringen gedeeld in dit topic zijn een zeer klein deel van de huidige situatie. Ik weet niet hoe representatief ze zijn.

De makelaars willen natuurlijk dat je je woning zo snel mogelijk verkoopt zodat zij courtage kunnen krijgen. Maar je moet een beslissing maken die goed bij jou hoort, en niet bij de makelaars.

[ Voor 7% gewijzigd door locatielocatie op 15-10-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:02

Crazy D

I think we should take a look.

coazter schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Toch lees ik ook dat veel potentiële kopers momenteel afhaken na zoveel teleurstellingen omdat ze verwachten toch niet meer te kunnen meedoen. Daarom stellen ze hun plannen uit.
Dat is wel een dingetje ja. Je weet nooit hoe lang de gekte blijft duren natuurlijk, maar kan me heel goed voorstellen dat een deel van de kopers zoiets heeft van fuck it, dan blijven we hier nog maar een tijdje zitten. En dan kan het best eens zo zijn dat de immens achterlijke overwaardes van dit moment, toch een stuk lager worden. Maar goed niemand weet het zeker natuurlijk, over 2 jaar weet je hoe het volgend jaar ging :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Raar dat hij niet een nieuw labeltje van een tientje heeft afgenomen.

[...]
Zou nu D moeten zijn.
Waarom zou je dat doen... Zodat je hogere biedingen krijgt? Ik heb niet het idee dat in dit geval het energie-label ook maar iets zou veranderen aan de verkoopprijs ;-) .

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Waarom zou je dat doen... Zodat je hogere biedingen krijgt? Ik heb niet het idee dat in dit geval het energie-label ook maar iets zou veranderen aan de verkoopprijs ;-) .
Nieuw energielabel kostte ons 11€, waarom zou je dat niet doen?
Nu is de keuze niet reuze. Toen wij onze woning kochten hebben wij zeker wel geselecteerd op energielabel en wat er al gedaan is.

En dan heb je nog
https://www.nu.nl/geldzak...ustzijn-verduurzaming.amp
Woning met slecht label risico voor bank

De energierekening is na de hypotheekkosten de tweede maandlast van een woning, zegt Brounen. Het kan mede daardoor een voorspeller zijn van mogelijke betalingsproblemen. Dit is volgens hem een extra reden om het te laten meewegen bij een hypotheekaanvraag. "Een F- of G-label leidt tot meer risico. Als banken de data in hun eigen systemen zouden volgen, zouden ze voorzichtiger moeten zijn met het verstrekken van krediet aan mensen die een woning met een slecht label kopen. Als je naar de toekomst kijkt, wordt dat ook alleen maar meer."

De hoogte van het energielabel heeft een klein effect op de woningwaarde. Per stap omhoog gaat de waarde met 2 procent omhoog.
Toen hij zijn woning kocht, was het een tientje ("De Vereniging van Eigen Huis (VEH) raadt woningbezitters, die in de (nabije) toekomst hun woning willen verkopen, aan om nog dit jaar een energielabel aan te vragen. De kosten voor een definitief energielabel zijn in 2020 nog ongeveer €7,50.")

Nu betaal je daar 250€ voor. Gemiste kans in mijn ogen.

[ Voor 53% gewijzigd door Source90 op 15-10-2021 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
@jessy100 @koerskii

Ik kom uit de zelfde situatie dus snap de twijfel. Toen wij net ons nieuwbouwhuis hadden gekocht begon net de corona crisis...

Echter als ik nu terug kijk moet je je niet gek laten maken en gewoon zakelijk kijken welk risico je kan/wil dragen. Een huis is primair om in te wonen, dus als je het nog daarvoor nodig hebt dan zou ik het niet verkopen, TENZIJ je het risico niet kan of wilt dragen dat de huizenmarkt onderuit gaat. Of dat gaat gebeuren blijft gokken dus lijkt mij zinloos om dat te gaan proberen te voorspellen en daar dan je keuze op te baseren.
Maak liever een scenario analyse. Hoe ziet het financiele plaatje er uit als de huidige trend doorzet? En hoe ziet het er uit als de markt flink inzakt, zeg 10% lagere prijzen en het duurt een jaar voordat je de woning kwijt bent (dus dubbele lasten). Kan je dat hebben? Dan zou ik gewoon lekker nog ff in je huis blijven wonen en voorlopig niet te veel in dit topic gaan rondhangen, maar juist beginnen met nadenken over de leuke dingen zoals inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 18:36
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor de verkoop van mijn huis. jaren '60 tussenwoning in de kop van NH met een geschatte opbrengt van 225k. Makelaar rekent standaard 2% courtage. Ik vind dit vrij hoog, vorig jaar voor hetzelfde huis een fixed price aanbieding gehad van 3500 euro. Dus ik ben geneigd om een tegenbod te doen en meer op de 1,75% te gaan zitten?

Is 2% een beetje marktconform in deze tijd in het 2-3 ton segment?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locatielocatie
Davidshadow13 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:10:
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor de verkoop van mijn huis. jaren '60 tussenwoning in de kop van NH met een geschatte opbrengt van 225k. Makelaar rekent standaard 2% courtage. Ik vind dit vrij hoog, vorig jaar voor hetzelfde huis een fixed price aanbieding gehad van 3500 euro. Dus ik ben geneigd om een tegenbod te doen en meer op de 1,75% te gaan zitten?

2% * 225k = 4500 euro.
Toen ik mijn huis ging verkopen wilden de verkoopmakelaars rond 10000 euro excl. BTW. En het werk is ongeveer gelijk voor de verschillende prijsklasse huizen.
Dus 4500 euro is niet veel zou ik zeggen.

Uiteindelijk heb ik besloten om zelf mijn huis te verkopen via internetmakelaar. Scheelt mij minstens 10000 euro courtage en ik had geen zin in het vieze spelletje tussen die makelaars (het gunnen aan bepaalde aankoopmakelaars of niet alle geinteresseerden een kans geven voor een bezichtiging...).

[ Voor 3% gewijzigd door locatielocatie op 16-10-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

In mijn geval was het 1,47% op uiteindelijke verkoopwaarde van 255k. Kreeg iets korting omdat ik ze ook als aankoopmakelaar inschakelde, maar dat zal echt geen 0,53% geweest zijn! Ik vind het dus best wel duur, al helemaal in een tijd waarin woningen zichzelf praktisch verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Ik vind het ook duur. Ik betaalde € 3.000 all-in voor een huis van 365k. Maar wel een instapklaar in een drukke regio dus gegarandeerd makkelijker verkopen. Ik weet niet hoe dat in de kop van NH is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier 1% met een minimum van 2.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly

Ik betaal 1.2% (vraagprijs 575k), regio Haaglanden. Dit is inclusief alles en zonder voorschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:44

HellBeast

Oh My GoT!

De makelaar is net de deur uit. A.s. maandag gaat hij waarschijnlijk al op funda. De makelaar geeft aan dat er veel wordt overboden op het moment in de regio, dus we zijn qua vraagprijs niet heel hoog gaan zitten. Hij gaf aan dat dit echt de beste tactiek is. We gaan ons huis voor 400.000 erop zetten, zodat hij net nog tussen de zoekopdracht van 375.000 tot 400.000 valt. Volgens hem zou de taxatiewaarde nu zo rond de 410.000,- zitten.

Wordt wel spannend!

[ Voor 7% gewijzigd door HellBeast op 15-10-2021 17:03 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Is toch apart als overbieden de norm is, en verkopers dan juist lager gaan prijzen zodat er 'voldoende' overboden kan worden?
Je zou verwachten dat als er structureel overboden wordt, dat de vraagprijs dus onder de marktprijs ligt, en dat je dan dus een correctie krijgt waarbij er juist weer een marktconforme vraagprijs wordt gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Marinos83 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:52:
Is toch apart als overbieden de norm is, en verkopers dan juist lager gaan prijzen zodat er 'voldoende' overboden kan worden?
Je zou verwachten dat als er structureel overboden wordt, dat de vraagprijs dus onder de marktprijs ligt, en dat je dan dus een correctie krijgt waarbij er juist weer een marktconforme vraagprijs wordt gevraagd?
Op het moment speelt emotie je als verkoper ook in de hand. Als men een woning ziet zitten dan zal men best nog wat boven het vooraf bepaalde budget gaan zitten om toch maar de inschrijving te winnen, terwijl op funda binnen het budget wordt gefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik woon in de kop van NH, heb net een offerte gehad van 1,5% ex BTW (1,82% inclusief dus) en dat is bij een vrij exclusieve makelaar.

Mag ik vragen waar in de kop? In Den Helder kan je kijken naar Laan, Warnars of van Keulen. In/rond Schagen ook Warnars of Kim Boonstra bijvoorbeeld.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Marinos83 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:52:
Helaas is het ook realiteit dat mensen zoeken op basis van 'wat kunnen we maximaal uitgeven, minus 10-15-20%' en dus val je bij een reëler vraagprijs ineens buiten de boot.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HellBeast schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:00:
De makelaar is net de deur uit. A.s. maandag gaat hij waarschijnlijk al op funda. De makelaar geeft aan dat er veel wordt overboden op het moment in de regio, dus we zijn qua vraagprijs niet heel hoog gaan zitten. Hij gaf aan dat dit echt de beste tactiek is. We gaan ons huis voor 400.000 erop zetten, zodat hij net nog tussen de zoekopdracht van 375.000 tot 400.000 valt. Volgens hem zou de taxatiewaarde nu zo rond de 410.000,- zitten.

Wordt wel spannend!
Ik had em juist een tikkeltje boven de waarde gezet, 425k oid. In vrijwel iedere prijsklasse wordt flink overboden dus als je de bieders van 375-400 niet hebt heb je die van 425-450 wel, dat zijn er net zoveel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Ivm een erfenis moet ik een huis vlak in de buurt van Amsterdam verkopen. Makelaar kwam met een bod van 1%(ex btw) + 600 euro voor promotiemateriaal. Met een verwachtte verkoopprijs van 500k kom je dan op zo'n 6650 euro inc btw. Dat lijkt mij vrij fors, toch?
Het is full service maar er staat niks in de offerte over aantal bezichtigingsdagen of iets dergelijks. Is onderhandelen met een makelaar een optie, of is dat not done?

Verder kwam ik via een post hier op Kijck.nl. Die doen het all-in voor 3k. Reviews zijn goed maar wie weet of de fake zijn, veel reviews zijn het nog niet op funda.nl. Is 3k een realistisch bedrag of too good to be true?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

1% excl BTW is redelijk marktconform hoor. Vraag alleen is of je die makelaar uberhaupt nodig hebt. Vermoed dat je dit huis binnen 2 dagen verkocht hebt of niet?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 23:00
pingkiller schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:38:
Ivm een erfenis moet ik een huis vlak in de buurt van Amsterdam verkopen. Makelaar kwam met een bod van 1%(ex btw) + 600 euro voor promotiemateriaal. Met een verwachtte verkoopprijs van 500k kom je dan op zo'n 6650 euro inc btw. Dat lijkt mij vrij fors, toch?
Het is full service maar er staat niks in de offerte over aantal bezichtigingsdagen of iets dergelijks. Is onderhandelen met een makelaar een optie, of is dat not done?

Verder kwam ik via een post hier op Kijck.nl. Die doen het all-in voor 3k. Reviews zijn goed maar wie weet of de fake zijn, veel reviews zijn het nog niet op funda.nl. Is 3k een realistisch bedrag of too good to be true?
Meerdere offertes opvragen. Ik zou op maximale transparantie hameren en aangeven dat ik vies ben van trucjes. Ook openlijk aangeven dat je meerdere partijen wilt vergelijken. Als iemand dan nog ex btw communiceert issie meteen af wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koerskii
Thanks voor jullie reacties @jessy100 @locatielocatie @coazter @Marinos83
Financieel kunnen we het zeker dragen en misschien heb je gelijk @Marinos83 dat we nu vooral even met de leuke dingen bezig moeten gaan en voor je het weet is het een half jaar verder en kunnen we daadwerkelijk verkopen. In de hele berekening voor de bank is de overwaarde flink minder dan we verwachten te krijgen, dus daar zit nog speling in. Het is voor mijn gevoel alleen zo'n gok die ik in het casino nooit zou nemen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomerwinter
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-04-2024
Hallo allemaal,

Onze woning gaat waarschijnlijk binnen nu en een paar weken online. Super spannend. Nu vroeg ik mij af in hoeverre jullie zijn uitgegaan van de vraagprijs waar de makelaar mee kwam?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
zomerwinter schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:39:
Hallo allemaal,

Onze woning gaat waarschijnlijk binnen nu en een paar weken online. Super spannend. Nu vroeg ik mij af in hoeverre jullie zijn uitgegaan van de vraagprijs waar de makelaar mee kwam?

***members only***
Hij kan gelijk hebben. Of niet. Heb je meerdere makelaars benaderd? Wat zeggen die over de verwachte verkoopopbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hallo allemaal,

***members only***
Ik heb het vrij simpel beredeneerd.. makelaar doet dit voor z'n werk, hij zal 't wel beter weten want ik heb er geen verstand van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Hallo allemaal,

***members only***
Een lagere vraagprijs omdat het realistischer is, zou ik in meegaan, bijvoorbeeld als de vraagprijs van het andere appartement (members only info) echt fors hoger dan gemiddeld was of als dat appartement een duidelijke meerwaarde had. Een lagere vraagprijs omdat er dan meer geïnteresseerden komen, vind ik niet zo sterk. In de huidige markt komen de geïnteresseerden vanzelf en je hebt niet per se 30 kandidaten nodig om een koper te vinden.
Ik zou andere makelaar vragen ter vergelijking als je twijfelt, of zelf kijken wat vraagprijs is voor vergelijkbare appartementen. Makelaar kan je wel vertellen voor hoeveel die zijn verkocht.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Check, voorlopige koopcontract is getekend. (y)
Nu nog het financieringsvoorbehoud van de kopers afwachten maar dan kan de vlag uit.

Hoe dan ook lijkt het nu de goede kant op te gaan. Ze waren super enthousiast.
Wij nu ook.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:17
Hallo allemaal,

***members only***
Tsja.
- Je kijkt naar de woz waarde en voert daar een opslag op uit
- Via WalterLiving kan je ook prima kijken naar verkoopwaarde andere woningen.
- Kijken wat de vraagprijs was van andere soortgelijke woningen.

Dan weet je gauw genoeg of de vraagprijs laag is of hoog in de markt gezet.

- En als laatste. Kijken of de woning weer terugkomt op Funda. Dat zie je vaak in de laatste situatie als iemand standaard = zoveel K overboden heeft en problemen krijgt met de taxatie, weinig eigen geld en 100% financiëring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locatielocatie
Hallo allemaal,

***members only***
Ik had voor mijn huis meerdere verkoopmakelaars gevraagd voor hun advies van de vraagprijs.

Ze wilden allemaal beginnen met een lage vraagprijs want:

- van het verschil tussen de vraagprijs en de uiteindelijk konden ze een percentage courtage krijgen. Tja dan is het niet raar dat ze laag wilden beginnen.

- een van de verkoopmakelaars wilde mijn huis voor hemzelf kopen. Daarom vertelde hij expres een lage vraagprijs om de verwachting laag te houden.

Uiteindelijk had ik zelf een vraagprijs bepaald die 30k hoger was dan hun advies, en het huis zelf verkocht boven mijn vraagprijs, en dit allemaal zonder hulp van een verkoopmakelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door locatielocatie op 19-10-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
SmurfLink schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Ik heb het vrij simpel beredeneerd.. makelaar doet dit voor z'n werk, hij zal 't wel beter weten want ik heb er geen verstand van. :+
Het doel van een verkoopmakelaar is om je huis zo snel mogelijk te verkopen met zo weinig mogelijk inzet van hem. En dan kan hij verder gaan met het volgende object. Zo kan hij zo veel mogelijk geld verdienen.

Het doel van een eigenaar is meestal om het huis te verkopen met een zo hoge mogelijk prijs (+ andere gunstige voorwaarden zoals geen voorbehouden van financiering).

Zijn deze twee doelen gelijk aan elkaar? Meestal niet. Daarom zou ik altijd twee keer nadenken over het advies van een verkoopmakelaar als huiseigenaar. Het liefst gebruik ik helemaal geen verkoopmakelaar in deze markt. Het huis verkoopt van zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
locatielocatie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:13:
[...]

Het doel van een verkoopmakelaar is om je huis zo snel mogelijk te verkopen met zo weinig mogelijk inzet van hem. En dan kan hij verder gaan met het volgende object. Zo kan hij zo veel mogelijk geld verdienen.

Het doel van een eigenaar is meestal om het huis te verkopen met een zo hoge mogelijk prijs (+ andere gunstige voorwaarden zoals geen voorbehouden van financiering).

Zijn deze twee doelen gelijk aan elkaar? Meestal niet. Daarom zou ik altijd twee keer nadenken over het advies van een verkoopmakelaar als huiseigenaar. Het liefst gebruik ik helemaal geen verkoopmakelaar in deze markt. Het huis verkoopt van zelf.
De verkoopmakelaar krijgt commissie in de vorm van een percentage van de verkoopprijs. Dus hij heeft er ook zoveel mogelijk baat bij als de verkoopprijs hoog is. En zowel de makelaar als eigenaar wil zo snel mogelijk de boel verkocht hebben aan een betrouwbaar persoon. De makelaar zodat ie door kan naar de volgende, de koper voor het geld. Dus ja, het doel is prima gelijk aan elkaar, de motivatie is alleen anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@SmurfLink Die extra commissie voor 10k meer opbrengst is heel weinig tov de commissie voor het verkopen van een ander huis. Het is dan maar de vraag of het gunstig is om voor zo weinig geld er veel meer tijd in te gaan steken.

Als er ook aankoopmakelaars zijn betrokken wordt het verhaal nog weer anders. Dan kan de relatie die ze onderling hebben belangrijker zijn dan de belangen van de klant. De kans dat ze elkaar vaker tegen komen is veel groter dan dat die klant weer een huis bij 1 van hen gaat (ver)kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomerwinter
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-04-2024
Bedankt voor alle reacties!

Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Laatst online: 10:25
Goedemorgen allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen is ons huis vandaag live gegaan op funda 🎉

Ik ga aankomende tijd eea met jullie delen over ervaringen die wij hebben (aantal bezichtigingen, biedingen (hopelijk) etc.

Members only:
Pagina: 1 ... 107 ... 199 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.