Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 106 ... 110 Laatste
Acties:

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10:47
Toke_gt schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:21:
[...]

In de achtbaan, denk ik. Succes!
Gelukt!

2 biedingen in totaal, 1x vraagprijs en 1x 20.800€ erboven zonder voorbehoud en overname van alle spullen xD

Done deal.

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:32
@Wartopia gefeliciteerd! Jullie zijn voor het bod op de vraagprijs gegaan neem ik aan? ;)

Met die 20k kun je een extra frietje halen in de Efteling.

• Wartopia
marvel27 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:12:
@Wartopia gefeliciteerd! Jullie zijn voor het bod op de vraagprijs gegaan neem ik aan? ;)

Met die 20k kun je een extra frietje halen in de Efteling.
Thx, geeft nu wel effe extra ademruimte.

Ben ook ik dat ik alle meubels kwijt ben, dat is al chill. Neemt ook de 77inch oled over, een zorg minder met verhuizen.

Had wel meer biedingen verwacht maar alsnog is er maar 1 nodig geluckig.

Wel jammer voor dat stelletje, gun het ze wel maar niet voor 20.800€ verschil :/

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:50
Wartopia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:16:
[...]

Wel jammer voor dat stelletje, gun het ze wel maar niet voor 20.800€ verschil :/
Als een een hogere gun factor heeft, kun je ze altijd nog aanbieden het andere bod te matchen toch?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Wartopia
big bang schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:01:
[...]

Als een een hogere gun factor heeft, kun je ze altijd nog aanbieden het andere bod te matchen toch?
Dat wilde ze dus niet, ze zijn blijkbaar al meer huizen misgelopen. Maar die vent vertikt het om te overbieden, bied altijd de vraagprijs. Zal wel iets met principes zijn ofzo. Dus ook al zou ik vragen of ze het matchen, zouden ze het niet doen.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wartopia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:05:
[...]

Dat wilde ze dus niet, ze zijn blijkbaar al meer huizen misgelopen. Maar die vent vertikt het om te overbieden, bied altijd de vraagprijs. Zal wel iets met principes zijn ofzo. Dus ook al zou ik vragen of ze het matchen, zouden ze het niet doen.
En als jouw vraagprijs 30k hoger was, wat had ie dan geboden ??

• atsan
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:56
Sport_Life schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:20:
[...]

Niet?

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:26
Wartopia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:05:
[...]

Wij vertikken het ook om mee te doen aan dat spelletje van overbieden!
We kijken naar de courante prijzen van vergelijkbare huizen, is de vraagprijs te hoog gaan we er niet eens kijken, is de vraagprijs reëel en bevalt de woning dan bieden we de vraagprijs.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:06

CeesKees

I rest my Kees

@HereIsTom Zo hou je jezelf wel lekker bezig in de huidige markt.

Weiger je ook een hoger bod op je eigen woning?

[Voor 27% gewijzigd door CeesKees op 24-09-2021 16:10]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• jessy100
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:27
HereIsTom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:34:
[...]

We kijken naar de courante prijzen van vergelijkbare huizen, is de vraagprijs te hoog gaan we er niet eens kijken, is de vraagprijs reëel en bevalt de woning dan bieden we de vraagprijs.
Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik gok dat je nu al een huis hebt, anders kun je zo bijna niet redeneren

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Het nadeel is dus dat je eigenlijk voortdurend achter een stijgende markt aanloopt. Waar je vorige maand 400k bood en verloor bied je nu mischien 405, en komende maand 410... en zo blijf je er achteraan hobbelen. Terwijl als je vorige maand 405 of 410 had geboden je hem misschien wel gehad had.

Je biedt op basis van oude gegevens...

I got a bad feeling about this.

• marvel27
Ver boven verwachting hier! 6 biedingen ontvangen, het laagste bod was al een paar duizend euro boven wat we op voorhand als bijna ondenkbaar hadden gezien. We gaan nu voor een bod dat tussen de 13 en 15% boven de vraagprijs ligt (die we al relatief hoog hadden ingezet). Bizar 8)7

De kopers krijgen er echt een leuk huis voor terug, maar toch, de markt is echt een gekkenhuis. Je zou voor minder medelijden krijgen met een starter.

• atsan
marvel27 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:50:
Ver boven verwachting hier! 6 biedingen ontvangen, het laagste bod was al een paar duizend euro boven wat we op voorhand als bijna ondenkbaar hadden gezien. We gaan nu voor een bod dat 14,5% boven de vraagprijs ligt (die we al relatief hoog hadden ingezet). Bizar 8)7

De kopers krijgen er echt een leuk huis voor terug, maar toch, de markt is echt een gekkenhuis. Je zou voor minder medelijden krijgen met een starter.
Gefeliciteerd!

Welke regio is dit?

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:54
Wartopia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:09:
[...]

Gelukt!

2 biedingen in totaal, 1x vraagprijs en 1x 20.800€ erboven zonder voorbehoud en overname van alle spullen xD

Done deal.
En? Bij welke attractie was je in de Efteling? O-)

• marvel27
atsan schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:04:
[...]

Gefeliciteerd!

Welke regio is dit?
Dankjewel!
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Wartopia
mwa schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:05:
[...]

En? Bij welke attractie was je in de Efteling? O-)
Was bij de Python aan het wachten :)

• Wartopia
Sport_Life schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:20:
[...]

Ik had al een vraagprijs van waar je U tegen zegt. Normaal hier is 3.500€ per M2 en ik zat al op 4.000€ per M2.

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
marvel27 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:15:
[...]

Dankjewel!
***members only***
Members only:

• atsan
Members only:

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:53
Heel hard gaat het nog niet. Anderhalve week nadat de bezichtigingen gestart zijb nog 0 biedingen.
Wel zojuist gebeld door de makelaar dat één stel nog een tweede keer wil komen kijken. Hopelijk komt daar iets uit.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• marvel27
Members only: title

• Wartopia
Ivow85 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:54:
Heel hard gaat het nog niet. Anderhalve week nadat de bezichtigingen gestart zijb nog 0 biedingen.
Wel zojuist gebeld door de makelaar dat één stel nog een tweede keer wil komen kijken. Hopelijk komt daar iets uit.
Oef, succes. Anders over 2 maanden nog eens erop zetten.

• HereIsTom
ArthurMorgan schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:50:
Het nadeel is dus dat je eigenlijk voortdurend achter een stijgende markt aanloopt. Waar je vorige maand 400k bood en verloor bied je nu mischien 405, en komende maand 410... en zo blijf je er achteraan hobbelen. Terwijl als je vorige maand 405 of 410 had geboden je hem misschien wel gehad had.

Je biedt op basis van oude gegevens...
jessy100 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:44:
[...]

Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik gok dat je nu al een huis hebt, anders kun je zo bijna niet redeneren
Tuurlijk lekker dom mee blijven doen aan de veel te hoge prijzen is slim!
Zeker nooit een huizencrisis meegemaakt!
In de jaren tachtig en negentig was er ook al een woning tekort, gewoon een paar jaar langer thuis blijven wonen en niet meteen bij het eerste huis hoge eisen stellen was toen heel normaal.
CeesKees schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:40:
@HereIsTom Zo hou je jezelf wel lekker bezig in de huidige markt.

Weiger je ook een hoger bod op je eigen woning?
Als men zo dom is om meer te bieden dan de vraagprijs is dat mijn probleem niet!

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Vorkie
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:43:
[...]

[...]

In de jaren tachtig en negentig was er ook al een woning tekort, gewoon een paar jaar langer thuis blijven wonen en niet meteen bij het eerste huis hoge eisen stellen was toen heel normaal.

[...]

Als men zo dom is om meer te bieden dan de vraagprijs is dat mijn probleem niet!
Misschien gewoon op het kruisje klikken rechtsboven i.p.v. mensen dom noemen 👍🏻

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

Ben jij een kloon toevallig van een andere befaamde user hier? ;)
[...]

Want de vraagprijs is altijd gelijk aan de waarde of wat suggereer je precies? :P.

Ik kijk bij een woning wat ik het waard vind cq hoe vergelijkbare woningen zijn verkocht. Vraagprijs kan makkelijk veel hoger of lager liggen.

[Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2021 19:13]

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:23
[...]

Klinkt als verloren moeite om met die instelling te gaan kijken en vervolgens de vraagprijs te bieden. Tot vorig jaar kon je, afhankelijk van de regio, nog wel wegkomen met de vraagprijs. Nu doen je effectief niet mee.

Ben bang dat met die instelling je uberhaupt erop moet rekenen de komende jaren niet meer mee kan doen. Kan zijn dat het extreme overbieden er weer af gaat, maar probleem blijft dat wat vorig jaar voor 250K te koop stond en voor 275K weg ging nu voor 285K te koop staat. Tenzij je dan je eigen principes alsnog opzij schuift en je normering gaat opschuiven kun je dan niet meer mee doen. Je kunt wachten op een daling, maar daar zal eerst de rente voor moeten stijgen. Verwacht niet dat ze dit de komende jaren aandurven.

[Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 24-09-2021 19:50]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• jessy100
[...]

[...]

[...]

Ik neem aan dat dit een ja is op mijn vraag. Makkelijk praten wel, als je keuzes zijn: dakloos zijn, op je 35e bij mama wonen of overbieden dan praten de meeste wel anders...

Dit riepen ze 2,5 jaar geleden ook toen ik 15k overbood op een apartement. vandaag: 70k overwaarde O-)

p.s:nu vraagprijs bieden is 6 maanden geleden ~5-8% overbieden. Dus overbieden wegzetten als dom vraagt minstens om wat zelfreflectie...

[Voor 17% gewijzigd door jessy100 op 24-09-2021 20:41]

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 09:41
Op het moment dat je als 'koopjesjager' die niet wilt overbieden slaagt, is waarschijnlijk ook net het kantelmoment.

Liever overbieden in een markt die nog jaren opwaarts beweegt dan voor de vraagprijs in een markt die net begint te draaien.

Belangrijkste is dat je gewoon doet waar je je goed bij voelt.

[Voor 11% gewijzigd door Laapo op 24-09-2021 20:39]

• HereIsTom
Laapo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:38:
Op het moment dat je als 'koopjesjager' die niet wilt overbieden slaagt, is waarschijnlijk ook net het kantelmoment.

Liever overbieden in een markt die nog jaren opwaarts beweegt dan voor de vraagprijs in een markt die net begint te draaien.

Belangrijkste is dat je gewoon doet waar je je goed bij voelt.
Inderdaad je moet je er goed bij voelen en dat voelen wij ons dus niet meer.
Veel makelaars spelen vieze spelletjes, even nabellen om te zeggen dat je nog iets hoger moet bieden, nee meneer dat is te weinig, met uw en uw partners inkomen en de lage rente kunt u nog makkelijk zoveel aflossingsvrij lenen, nee aftrekken kan dan niet. De makelaars zou het een zorg zijn als je later door het één of ander in betalingsproblemen komt. En iedereen doet er dus aan mee.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:35
HereIsTom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:05:
[...]

Veel makelaars spelen vieze spelletjes, even nabellen om te zeggen dat je nog iets hoger moet bieden, nee meneer dat is te weinig, met uw en uw partners inkomen en de lage rente kunt u nog makkelijk zoveel aflossingsvrij lenen, nee aftrekken kan dan niet. De makelaars zou het een zorg zijn als je later door het één of ander in betalingsproblemen komt. En iedereen doet er dus aan mee.
Volgens mij heb je zelf wat hele slechte ervaringen gehad. Dat is erg balen. Het betekent niet dat alle aankoopmakelaren je willen naaien.

• sdk1985
HereIsTom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:05:
[...]

Vooral frustrerend lijkt mij de partijen die ná toezegging alsnog voor een andere partij kiezen. Verder natuurlijk het geschuif richting aankoop makelaren kan ook redelijk dubieus worden.

Aflossingsvrij heeft er verder weinig mee te maken. Je maximale lening is gewoon X * salaris en bepaald door wat de overheid als verstandig ziet. Waarom je veel over aflossingsvrij hoort is dat de rente zo laag staat dat je momenteel per 100K ongeveer 140 euro per maand kwijt bent. Niet gek dat je dan naar aflossingsvrij gaat kijken. Als de rente op 8% staat wordt het een ander verhaal, dan wil je van die lening af.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Bommes Ik weet niet hoe het in jullie regio (Eindhoven) is, maar bij ons (westen) zie ik een enorme prijsstijging van 25% tussen begin dit jaar en nu. Als die trend landelijk is zou ik gewoon rustig afwachten , dan haalt de markt waarschijnlijk zeer binnenkort jouw vraagprijs in, als dat niet al gebeurd is.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10:15
Bommes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:21:
Vannacht is het te koop voor uit onze voortuin gejat.
De grondpen lag schijnbaar hier ergens in de straat op de weg. We hadden het niet eens in de gaten dat het bord weg was totdat er iemand aanbelde met die grondpen in zijn hand: "Jullie hebben je huis toch te koop? Denk dat dit bij het te koop bord hoort wat in jullie tuin stond"

WTF..
Dude bedankt voor het terug brengen van die pen en de makelaar maar even gebeld.
Iets daarvoor hadden ze al een telefoontje gehad van iemand een paar straten verderop, daar stond/lag ineens een te koop bord in de tuin..

Gisteren trouwens nog 2 bezichtigingen gehad.
1ste was een jongeman alleen, zijn vriendin kon niet op tijd vrij krijgen. Wonen nu in een klein appartementje in de stad en zijn in verwachting. Wilde dus groter.
Volgens de makelaar was hij positief en geïnteresseerd.
2de waren een stel, half 40 net samen beide uit een scheiding, opzoek naar een plek om opnieuw te starten.
Ook geïnteresseerd maar wel met een opmerking over het parkeren in de straat.

Zaterdag staat nog 1 bezichtiging, blijkbaar iemand die voor de 2de bezichtiging komt.
Dit doet me terugdenken aan mijn studententijd. Toen verplaatsten we die borden nog wel eens naar de tuin van de buren :D
Niet slopen of weggooien, dat is dan weer niet oké.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10:15
marvel27 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:50:
Ver boven verwachting hier! 6 biedingen ontvangen, het laagste bod was al een paar duizend euro boven wat we op voorhand als bijna ondenkbaar hadden gezien. We gaan nu voor een bod dat tussen de 13 en 15% boven de vraagprijs ligt (die we al relatief hoog hadden ingezet). Bizar 8)7

Markt is compleet idioot. Zat gisteren bij de makelaar en die vertelde over een paar recent gepasseerde woningen in de buurt. Een rijtjeshuis voor 5,5 ton, een hoekhuis van 140m² met een overbod van meer dan 25% op een toch al vrij riante vraagprijs richting een half miljoen, dat soort zaken.

Waar houdt het op? Ik ben heel benieuwd of ik over een jaar terugkijk en denk 'pfieuw, net op tijd verkocht' of 'shit, had ik nu toch maar een jaartje leegstand gepakt en het daarna verkocht'.

• Deures
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16:15
Goedemorgen allemaal,

Ik ben even een actief lezer geweest tijdens de verkoop van ons huis omdat ik de markt zijn gang wilde laten gaan en het proces niet wilde verstoren.

Een kleine samenvatting van de verkoop van ons huis.

* Benedenwoning met grote tuin in een gewilde wijk in Nijmegen van 99m2 met een VP van 450k.
* 23 geplande bezichtigen in drie dagen(2 stellen hiervan hebben zich per telefoon netjes afgemeld)
* 6 biedingen ontvangen, variërend van 5,2% t/m 14,3% boven de vraagprijs.
* Het hoogste bod was zonder voorbehoud bouwkundige keuring en financiering, hiervoor gekozen. Dag voordat dit stel bij ons thuis het koopcontact zouden komen tekenen kreeg ik een vervelend telefoontje van de makelaar dat de mensen er vanaf zagen. Ze wonen nu vrijstaand en het benauwde ze toch om ombouwd te gaan wonen. Persoonlijk vind ik dat ze dit ook wel van te voren hadden kunnen bedenken i.p.v. het moment dat het koopcontract al volledig was opgesteld....
* Gelukkig lag er nog een heel mooi 2e bod, zonder voorbehoud financiering maar met bouwkundige keuring. De bouwkundig keuring verliep heel goed en de kopers hebben direct hierna getekend waarna afgelopen vrijdag de bedenktermijn afliep. Ons huis is nu dus officieel verkocht :-)

Ondanks dat we wisten dat onze benedenwoning in een populaire wijk staat en in goede staat is vonden wij de verkoop toch wel een rollercoaster, maar wel een met een hele mooie afloop.

Is het kantelpunt bereikt, ik denk persoonlijk nog niet, maar de bijdragen op dit forum laten wel zien dat niet iedere woning direct verkoopt, maar zonder alle woningen zelf gezien te hebben kan ik niet oordelen waar dit aan ligt..

• amboly
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 10:39
Deures schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:16:
* Benedenwoning met grote tuin in een gewilde wijk in Nijmegen van 99m2 met een VP van 450k.
...
* 6 biedingen ontvangen, variërend van 5,2% t/m 14,3% boven de vraagprijs.
...
Ondanks dat we wisten dat onze benedenwoning in een populaire wijk staat en in goede staat is vonden wij de verkoop toch wel een rollercoaster, maar wel een met een hele mooie afloop.

Is het kantelpunt bereikt, ik denk persoonlijk nog niet, maar de bijdragen op dit forum laten wel zien dat niet iedere woning direct verkoopt, maar zonder alle woningen zelf gezien te hebben kan ik niet oordelen waar dit aan ligt..
Ben blij dit te lezen. In de aankomende weken gaat ons huis in de verkoop. Het is een benedenwoning van 115m^2 in een populaire wijk in Den Haag. Die rollercoaster en bezichtigingen zie ik erg tegenop.

• Basekid
Dit deel van de huizenmarkt is zeker weten leuk (het verkopen).

Ons huis is afgelopen vrijdag door de makelaar aan hun interne lijst van zoekenden gemaild (a 1400 mensen). Hieruit zijn tot nu to 17(!) bezichtigingen ingepland. Nu staat het ook op Funda, maar dat is eigenlijk al bijna niet meer nodig....

Gaat om een starterswoning in het verre zuiden van het land.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:21

BazzH

Kei-goed...

[...]

Qua "sentiment" snap ik die houding wel, maar daar kom je nog maar op heel weinig plekken mee weg. Dan kom je automatisch in de echte uithoeken terecht.

Doe je dit meer uit principe, of ben je echt op zoek naar een huis? Ik vrees dat je namelijk gewoon je tijd verdoet, als je niet in heel specifieke regio's zoekt waar de vraag (nog) niet het kookpunt heeft bereikt.

Think smart........ Act stupid........

• Wimo.
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:21

Wimo.

Shake and Bake!

Pannencouque schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:37:
[...]
Markt is compleet idioot. Zat gisteren bij de makelaar en die vertelde over een paar recent gepasseerde woningen in de buurt. Een rijtjeshuis voor 5,5 ton, een hoekhuis van 140m² met een overbod van meer dan 25% op een toch al vrij riante vraagprijs richting een half miljoen, dat soort zaken.

Waar houdt het op? Ik ben heel benieuwd of ik over een jaar terugkijk en denk 'pfieuw, net op tijd verkocht' of 'shit, had ik nu toch maar een jaartje leegstand gepakt en het daarna verkocht'.
Om alle bekende redenen gaat dit gekkenhuis voorlopig niet stoppen. Wat erger is .. de villataks komt in zicht voor steeds meer mensen :F

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:14
Wimo. schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:36:
[...]

Om alle bekende redenen gaat dit gekkenhuis voorlopig niet stoppen. Wat erger is .. de villataks komt in zicht voor steeds meer mensen :F
Gelukkig betaal je die 2,35% alleen over het bedrag boven de 1.1M, en niet over het hele bedrag.

• HereIsTom
BazzH schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:24:
[...]

Qua "sentiment" snap ik die houding wel, maar daar kom je nog maar op heel weinig plekken mee weg. Dan kom je automatisch in de echte uithoeken terecht.

Doe je dit meer uit principe, of ben je echt op zoek naar een huis? Ik vrees dat je namelijk gewoon je tijd verdoet, als je niet in heel specifieke regio's zoekt waar de vraag (nog) niet het kookpunt heeft bereikt.
Niet uit principe, maar meer waar betaal ik nog voor en wat is nog betaalbaar.
Ik kan natuurlijk aan de max gaan zitten, maar dan heb ik, ondanks de nu nog lage rente, wel hoge maandlasten plus dat het ook ooit nog eens moet worden afgelost.
Als ik zie dat hier in midden Nederland vorig jaar een appartement voor 300k verkocht is, deze begin dit jaar te koop stond voor 375k en er nu een zelfde appartement te koop staat voor 450k dan vraag is me af of dat het nog wel waard is.

• WiseGuy!
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:19
Basekid schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:12:
[...]

Volgens mij heb je zelf wat hele slechte ervaringen gehad. Dat is erg balen. Het betekent niet dat alle aankoopmakelaren je willen naaien.
Overal waar geld te verdienen valt, zijn er perverse prikkels. Niemand uitgezonderd. Laat je niks wijsmaken.

Ze willen je niet naaien, maar zoveel mogelijk geld aan je verdienen. Where’s the difference?

[Voor 11% gewijzigd door WiseGuy! op 27-09-2021 23:07]

we only make way for the man who boldly pushes past us

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 25-11 18:34
Net een makelaar opdracht verleend. 1% courtage, vraagprijs 500K. Ik heb mij maar voorgehouden dat dit normale bedragen zijn?
Verder wel een goed gevoel bij, zeer deskundig, heel flexibel en goeie marketingstrategie.
Nu snel het huis op en top maken voor de foto's.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Gemini NL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 08:57
Vantage92 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:35:
Net een makelaar opdracht verleend. 1% courtage, vraagprijs 500K. Ik heb mij maar voorgehouden dat dit normale bedragen zijn?
Verder wel een goed gevoel bij, zeer deskundig, heel flexibel en goeie marketingstrategie.
Ik vind het vrij stevig! Een "luxere" makelaar bij mij (Amersfoort) gaf 2 opties: €3000,- vast tarief of 2000,- + 10% van de verkoopprijs boven de taxatiewaarde. Let wel: dit was wel bij een combinatie met aankopen, waarvoor nog €1750,- extra werd gerekend, voor dus een totaal van 4.750,- voor aan- én verkoop. Dit voor een woning met een taxatiewaarde van €260k.

Edit: procentueel naar de vraagprijs is het dus wel oké. Maar of de verkoopmakelaar nou echt meer werk heeft aan een duurdere woning...

[Voor 8% gewijzigd door Gemini NL op 27-09-2021 20:00]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vantage92 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:35:
Members only:

• WiseGuy!
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:19
Makelaars die zeggen 'in jullie wijk reken ik altijd n%' :') Wat een arrogantie.

Stevige bedragen ook, al zal de afweging ook zijn hoe 'verkoopbaar' je je woning acht. Als ik een courante woning zou hebben die ik anno 2022 zou willen verkopen ging ik me nog eens 3x bedenken of ik daar een makelaar voor in ging schakelen. Waarschijnlijk is een sticker op de voordeur met 'Te koop' in terminal sans 12pt al voldoende.

we only make way for the man who boldly pushes past us

• Pino112
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:03
Nav mijn vraag vorige week een update. Drie makelaars uitgenodigd, waarvan er eentje komende woensdag langskomt.
Members only:

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WiseGuy! schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:26:
Makelaars die zeggen 'in jullie wijk reken ik altijd n%' :') Wat een arrogantie.
Members only:

We zitten best in een dure wijk, maar dan zou ik juist een lager percentage dan gemiddeld verwachten om tot dezelfde kosten te komen :+

Hoe snel de verkoop gaat is afwachten. Overigens betalen we ook veel voor de volgende woning dus het schiet allemaal weinig op.

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2021 21:33]

• [MAUS]
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15:18
sdk1985 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:16:
[...]
Aflossingsvrij heeft er verder weinig mee te maken. Je maximale lening is gewoon X * salaris en bepaald door wat de overheid als verstandig ziet. Waarom je veel over aflossingsvrij hoort is dat de rente zo laag staat dat je momenteel per 100K ongeveer 140 euro per maand kwijt bent. Niet gek dat je dan naar aflossingsvrij gaat kijken. Als de rente op 8% staat wordt het een ander verhaal, dan wil je van die lening af.
Aflossingsvrij heeft toch echt wel invloed, het is namelijk niet X * salaris. Dat zou namelijk betekenen dat de maximale lening over de jaren nauwelijks zou wijzigen bij gelijkblijvend salaris, wat nu zeker het geval is door de lage rente. Er wordt gekeken naar je (gezamenlijke) maandinkomen en daarvan wordt bepaald wat maximaal mag worden besteed aan wonen. Derhalve kun je tegenwoordig relatief veel lenen door de lage rentestand, voor dezelfde maandlasten krijg je een hogere hypotheek dan 3 jaar geleden. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat bij bijvoorbeeld een studieschuld de aftrek op maximale hypotheek groter kan zijn dan de schuld, omdat er vooral gekeken wordt naar maandlasten wat in mindering wordt gebracht het inkomen wat aan wonen mag worden besteed en dan terug gerekend naar een maximale hypotheek.
Door aflossingsvrij te nemen lever je rente-aftrek in (maar dat is op dit moment door de lage rente natuurlijk sowieso beperkt), maar verlaag je je maandlasten doordat je maandlasten lager zijn doordat je geen aflossing betaalt. Het kan op dit moment dus best het overwegen waard zijn om een deel aflossingsvrij te doen, maar zou zeker niet aanraden om een te groot deel te doen aangezien dat natuurlijk het risico op 'onder water komen te staan' vergroot.

PC: Ryzen 5 5600X | AMD Radeon RX 6800 XT MB| Asus ROG Strix B550-F | HyperX Fury Black 16GB 3200mhz | Kingston A2000 1TB | Noctua NH-D15 | Corsair 4000D Airflow | Corsair RM750x | LG 27GN850

• Yamy_Daffy
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-11 13:25
HereIsTom schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:34:
[...]

Niet uit principe, maar meer waar betaal ik nog voor en wat is nog betaalbaar.
Ik kan natuurlijk aan de max gaan zitten, maar dan heb ik, ondanks de nu nog lage rente, wel hoge maandlasten plus dat het ook ooit nog eens moet worden afgelost.
Als ik zie dat hier in midden Nederland vorig jaar een appartement voor 300k verkocht is, deze begin dit jaar te koop stond voor 375k en er nu een zelfde appartement te koop staat voor 450k dan vraag is me af of dat het nog wel waard is.
Wat je het zelf waard vindt is natuurlijk puur persoonlijk.
Maar in deze tijd met de huizenprijzen is het natuurlijk wel hoe langer je wacht, des te minder je geld waard wordt.

Wij hebben 4,5 jaar geleden onze rijtjeshuis gekocht in Zoetermeer voor 263.000 euro.
Geschatte waarde nu (taxatie van onze naaste buren begin dit jaar) 400.000 euro..

Wij zouden dit huis nu niet meer kunnen kopen op onze salarissen.
Hadden we dus gewacht dan hadden we nu kleiner moeten kopen of verder van de randstad af.

Van mij persoonlijk mag de boel klappen en in elkaar donderen.
Onze dochters kunnen nooit een huis gaan kopen als ze dadelijk oud genoeg zijn om zelfstandig te gaan wonen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• sdk1985
[MAUS] schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:56:
[...]

Aflossingsvrij heeft toch echt wel invloed, het is namelijk niet X * salaris. Dat zou namelijk betekenen dat de maximale lening over de jaren nauwelijks zou wijzigen bij gelijkblijvend salaris, wat nu zeker het geval is door de lage rente. Er wordt gekeken naar je (gezamenlijke) maandinkomen en daarvan wordt bepaald wat maximaal mag worden besteed aan wonen. Derhalve kun je tegenwoordig relatief veel lenen door de lage rentestand, voor dezelfde maandlasten krijg je een hogere hypotheek dan 3 jaar geleden. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat bij bijvoorbeeld een studieschuld de aftrek op maximale hypotheek groter kan zijn dan de schuld, omdat er vooral gekeken wordt naar maandlasten wat in mindering wordt gebracht het inkomen wat aan wonen mag worden besteed en dan terug gerekend naar een maximale hypotheek.
Door aflossingsvrij te nemen lever je rente-aftrek in (maar dat is op dit moment door de lage rente natuurlijk sowieso beperkt), maar verlaag je je maandlasten doordat je maandlasten lager zijn doordat je geen aflossing betaalt. Het kan op dit moment dus best het overwegen waard zijn om een deel aflossingsvrij te doen, maar zou zeker niet aanraden om een te groot deel te doen aangezien dat natuurlijk het risico op 'onder water komen te staan' vergroot.
Als je er helemaal in wil duiken dan is AFAIk het woonquote * bruto salaris. Hoe hoger de rente, hoe lager je maximale hypotheek. Maar hoe hoger de rente des te hoger de woonquote. Dus voor een exact antwoord heb je toch weer zo'n calculator nodig.

Of aflossingsvrij geschikt voor je is hangt vooral af of je met geld kunt omgaan. Als jij een spaarder bent geeft het vooral meer vrijheid. Je kunt het geld op de bank laten staan of hetzelfde of meer aflossen dan bij een annuiteiten hypotheek (meestal 20% per jaar AFAIK). Echter, de kans dat je bij inkomensverlies je hypotheek niet kunt betalen is door de flink lagere maandlasten een stuk kleiner. Ben je niet in staat om geld op te bouwen ja dan wordt het na 30 jaar een ander verhaal wat overigens weer volledig afhankelijk is van de inflatie.

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 14:48
Yamy_Daffy schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:16:
[...]

Onze dochters kunnen nooit een huis gaan kopen als ze dadelijk oud genoeg zijn om zelfstandig te gaan wonen.
van mij mag het ook een klein beetje klappen hoor maar goed er is altijd wel een reden waarom mensen geen huis kunnen kopen

de mijne was een rente van 12% in een ver verleden met andere woorden er is altijd wel wat :)

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:02

Bommes

Capo del formaggio

Donderdag weer een bezichtiging, tot nu toe nog geen reacties op de bezichtigingen die al geweest zijn.

Te koop bord, is na een actie van een stel droeftoeters afgelopen weekend, ook weer terug in onze voortuin gezet door de makelaar.

Dustyroads.nl - Adventures are not always fun while you're having them

• Yamy_Daffy
bie100 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:37:
[...]

van mij mag het ook een klein beetje klappen hoor maar goed er is altijd wel een reden waarom mensen geen huis kunnen kopen

de mijne was een rente van 12% in een ver verleden met andere woorden er is altijd wel wat :)
Je hebt altijd uitersten natuurlijk.
Een "normale" prijs en ongeveer 4% rente als wat wij hadden voor onze eerste koopwoning bevoordeeld is meer wenselijk voor de mensen die in de toekomst willen kopen.

• bie100
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:06:
[...]

Je hebt altijd uitersten natuurlijk.
Een "normale" prijs en ongeveer 4% rente als wat wij hadden voor onze eerste koopwoning bevoordeeld is meer wenselijk voor de mensen die in de toekomst willen kopen.
en dan nog zullen er mensen zijn die het niet op kunnen brengen nogmaals we moeten nu niet gaan doen dat een huis kopen een normaal iets is , ja het moet betaalbaar zijn betaalbaar voor iedereen welk beroep je ook heb maar vaak is het toch iets voor de happy few

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bie100 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:37:
[...]

ja precies, leuk als de huizenprijzen weer 40% lager staan, maar als de rente 3x zo hoog is en de werkeloosheid zoals in 2011, dan heb ik liever hoge(re) prijzen, iedereen aan het werk, vertrouwen in de economie etc ;).

Ik mis alleen de sensatie programma's als een dubbeltje op zn kant :9 :P

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2021 09:35]

• Yamy_Daffy
bie100 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:33:
[...]

en dan nog zullen er mensen zijn die het niet op kunnen brengen nogmaals we moeten nu niet gaan doen dat een huis kopen een normaal iets is , ja het moet betaalbaar zijn betaalbaar voor iedereen welk beroep je ook heb maar vaak is het toch iets voor de happy few
Wat is de definitie van "normaal"....
Of je koopt of je huurt.

Maar de huizenprijzen nu is in mijn ogen niet normaal. Er lijkt geen eind aan te komen.

Een huis wat we 4,5 jaar geleden makkelijk konden opbrengen kunnen we vandaag de dag niet meer kopen.

Dat baart me zorgen voor mijn kinderen.
Kan dadelijk 2 ton overwaarde opnemen om elke dochter een ton te schenken om maar kans te maken op de huizenmarkt.

Wachtlijsten om te huren van 7-10 jaar of torenhoge koopprijzen.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Yamy_Daffy Die geluiden waren ook te horen toen wij meer dan twintig jaar geleden ons eerste huis kochten. In de tussentijd is er vrij weinig veranderd. Zelfs toen de prijzen daalden waren er genoeg mensen die geen huis konden kopen omdat ze niet genoeg konden lenen. Ondanks de veel lagere huizenprijs.

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:58

HellBeast

Oh My GoT!

Ik snap dat veel mensen boos/verdrietig zijn omdat ze nu niets kunnen kopen. De woningmarkt heeft wel een soort equilibrium tussen rente en huizenprijzen. De rente is nu historisch laag, maar er zijn nu wel veel meer factoren die een rol spelen waarom het zo lastig is om een huis te bemachtigen:

* vanwege de hogere prijzen heb je een stevig salaris nodig voor een hypotheek, of overwaarde op een vorig huis.
* Er is spaargeld (of overwaarde op een vorig huis) nodig voor de overbiedingen.
* Er is op dit moment door schaarste zeer weinig aanbod.
* Weinig nieuwbouw door strenge regelgeving.

Allemaal ingrediënten die de prijzen opdrijven. In dit topic (ervaringen verkoop woning) uiterst gunstig, maar in de tegenhanger (ervaringen woning kopen) is het afzien.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 25-11 18:34
Tja, en als je verkoopt zul je toch weer iets nieuws moeten kopen..
Of je moet een tijdje gaan huren en lekker op je cash zitten en maar wachten tot de gekkigheid voorbij is.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• jessy100
Vantage92 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:44:
Tja, en als je verkoopt zul je toch weer iets nieuws moeten kopen..
Of je moet een tijdje gaan huren en lekker op je cash zitten en maar wachten tot de gekkigheid voorbij is.
De nieuwbouw kopers zijn nu de grote winnaars. kopen, 2 jaar wachten, ondertussen lopen beide huisprijzen flink op.. profit.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:24

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Modbreak:Dit is niet het topic voor verhandelingen over de woningmarkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Wij hebben ons huis pas verkocht, bedenktermijn voor de kopers is ook voorbij, dus wij zijn blij. Maar opeens bleek dat er nog een taxatie uitgevoerd moest worden. Stel die taxateur is in een slechte bui en taxeert het laag en de kopers hebben niet genoeg eigen geld, dan kunnen ze er nog gewoon onderuit onder het mom van 'financieringsvoorbehoud' toch?

• joerdj
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 10:09
DennusB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:01:
Wij hebben ons huis pas verkocht, bedenktermijn voor de kopers is ook voorbij, dus wij zijn blij. Maar opeens bleek dat er nog een taxatie uitgevoerd moest worden. Stel die taxateur is in een slechte bui en taxeert het laag en de kopers hebben niet genoeg eigen geld, dan kunnen ze er nog gewoon onderuit onder het mom van 'financieringsvoorbehoud' toch?
Ligt eraan hoe ze dat financiering voorbehoud is geforumeleerd.
Hebben ze een voorbehoud opgenomen van 100% van de aankoopprijs of voor een kleiner deel.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 26-11 08:49
DennusB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:01:
Ligt aan het koopcontract. Staat daar een voorbehoud in genoemd, if so...wat zijn de details. Er zal namelijk moeten worden aangetoond dat de financiering niet rond is gekomen. Met 1 berichtje van 1 bank kom je er niet.

• DennusB
  • Niet online
RuudvandeBeeten schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:06:
[...]

Ligt aan het koopcontract. Staat daar een voorbehoud in genoemd, if so...wat zijn de details. Er zal namelijk moeten worden aangetoond dat de financiering niet rond is gekomen. Met 1 berichtje van 1 bank kom je er niet.
Yes, voorbehoud van financiering voor het aankoopbedrag staat er in. Dus dat klinkt spannend. Logisch dat ze het echt moeten kunnen aantonen, dat scheelt alweer!

Dank voor de snelle reacties.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 16:02
DennusB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:15:
[...]

Yes, voorbehoud van financiering voor het aankoopbedrag staat er in. Dus dat klinkt spannend. Logisch dat ze het echt moeten kunnen aantonen, dat scheelt alweer!

Dank voor de snelle reacties.
Ik ben nog geen taxateur tegengekomen die het niet taxeerde op het gewenste bedrag. Dit is hooguit iets om je druk over te maken als je het idee hebt dat de verkoopprijs veel te hoog is vergeleken met vergelijkbare huizen.

[removed]

• Vorkie
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:23:
[...]

Ik ben nog geen taxateur tegengekomen die het niet taxeerde op het gewenste bedrag. Dit is hooguit iets om je druk over te maken als je het idee hebt dat de verkoopprijs veel te hoog is vergeleken met vergelijkbare huizen.
Ik wel, maar dit is een repeterende discussie in dit topic en je hoort natuurlijk voornamelijk positieve verhalen :)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
[...]

Dat gebeurt gewoon hoor. Was recent bij eigen aankoop ook het geval. Geen schrikbarend verschil, maar het is een fabeltje dat de taxatie altijd maar op de koopprijs uitkomt.

• redwing
kpg schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:29:
[...]
Dat gebeurt gewoon hoor. Was recent bij eigen aankoop ook het geval. Geen schrikbarend verschil, maar het is een fabeltje dat de taxatie altijd maar op de koopprijs uitkomt.
Precies dat, geen schrikbarend verschil. Of het nu een beetje meer of minder is zal maar zelden het probleem zijn. En mocht het dat wel zijn zoek je een andere taxateur die dat beetje er wel weer bijgepraat krijgt.
Vorkie schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:24:
[...]
Ik wel, maar dit is een repeterende discussie in dit topic en je hoort natuurlijk voornamelijk positieve verhalen :)
De enige keren die ik ken ging het duidelijk om een huis dat ook minder waard was dan wat er geboden was (dus in vergelijking met soortgelijke huizen) of was er wat anders aan de hand. Dat geldt trouwens ook voor de verhalen die ik in dit topic heb gelezen (maar ik heb ze vast niet allemaal gezien ;) )

[removed]

• Vipeax
  • Laatst online: 11:07
Ik bevind mij aan de andere kant van het proces en schrijf altijd in met een behoud op taxatie van zeg 500-550.000 bij een vraagprijs van 650.000 (afhankelijk van het bod dat ik doe, reken een gat van 150.000 dat ik zelf wel kan dekken). Het idee van op behoud van een dergelijke taxatie is dat ik bij een complete 180 van de markt niet vast kom te zitten, maar tegelijkertijd hoop ik dat het meer vertrouwen wekt dan een bod op voorbehoud van financiering. In de huidige markt is het dus bijna een formaliteit om niet te zeggen al zet je het in brand dan koop ik het nog. Of een verkoper dat ook zo zou zien is maar de vraag natuurlijk :+.

• coazter
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 25-11 12:59
tegelijkertijd hoop ik dat het meer vertrouwen wekt dan een bod op voorbehoud van financiering.
Ik had vorige week twee biedingen van 11% boven de vraagprijs. Een had er voorbehoud van financiering voor 100% van het aankoopbedrag, en de andere 90%. Dan geeft die laatste gevoelsmatig meer zekerheid (ivm lagere taxatie) dus die strategie werkt zeker t.o.v. iemand die 100% moet financieren.

Voor mijn eigen hypotheek vroeg de taxateur de gegevens van mijn hypotheekadviseur om even af te stemmen, dat zegt ook genoeg lijkt me.

[Voor 14% gewijzigd door coazter op 28-09-2021 11:58]

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:34:
[...]

Precies dat, geen schrikbarend verschil. Of het nu een beetje meer of minder is zal maar zelden het probleem zijn. En mocht het dat wel zijn zoek je een andere taxateur die dat beetje er wel weer bijgepraat krijgt.
Ook al is het 'slechts' 10k, dat kan wel een bedrag zijn dat de koper niet heeft waardoor hij een beroep kan doen op het voorbehoud. Als verkoper kan je de koper ook niet dwingen een andere taxateur te zoeken.
Het is en blijft gewoon een risico als verkoper om zo'n voorbehoud te accepteren.

• DennusB
  • Niet online
[...]

Ja helder, nee, als ik het vergelijk met vergelijkbare woningen in de buurt dan hebben we een nette prijs gehad maar niet heel gek hoog. Dus moet vast goed komen!

• redwing
kpg schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:56:
[...]
Ook al is het 'slechts' 10k, dat kan wel een bedrag zijn dat de koper niet heeft waardoor hij een beroep kan doen op het voorbehoud. Als verkoper kan je de koper ook niet dwingen een andere taxateur te zoeken.
Het is en blijft gewoon een risico als verkoper om zo'n voorbehoud te accepteren.
Dat voorbehoud is echt niet zo heel simpel, je moet daadwerkelijk afwijzingen hebben en aantonen dat die 10k ook daadwerkelijk op geen andere manier te verkrijgen zijn. En tuurlijk is het een risico, maar met alleen een taxatie die net te laag is ben je niet onder zo'n voorbehoud uit. En een taxateur zal sowieso al niet onder een reële prijs gaan zitten. Als je dus weet dat je een fatsoenlijke prijs hebt gekregen die niet gek hoog is hoef je je niet druk te maken over die taxatie.

[removed]

• Deures
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16:15
Onze makelaar(Nijmegen) vroeg een fixed price van € 3.500 all-in. Volgens mij was dit bij hem ook niet afhankelijk van de VP van een huis maar een vaste prijs voor zijn diensten.

Hele prettige ervaring mee gehad!
Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:31:
[...]

***members only***

We zitten best in een dure wijk, maar dan zou ik juist een lager percentage dan gemiddeld verwachten om tot dezelfde kosten te komen :+

Hoe snel de verkoop gaat is afwachten. Overigens betalen we ook veel voor de volgende woning dus het schiet allemaal weinig op.

• coazter
Hier (Apeldoorn) was het € 3.000 all-in (=0,83%). Er is weinig aanbod (en veel makelaars) en ons huis is netjes afgewerkt en in een gunstige prijsklasse (<400k). Makelaar kon van tevoren inschatten dat er nauwelijks werk voor ze in zat, paar kijkdagen, biedingsdeadline en verkocht. Prijs is normaal gesproken hoger, maar er was onderhandelingsruimte. Maar ja, als alle makelaars op minimaal 1% ex. btw zitten houdt het misschien wel snel op.

[Voor 3% gewijzigd door coazter op 29-09-2021 10:25]

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:57
coazter schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:24:
Hier (Apeldoorn) was het € 3.000 all-in (=0,83%). Er is weinig aanbod (en veel makelaars) en ons huis is netjes afgewerkt en in een gunstige prijsklasse (<400k). Makelaar kon van tevoren inschatten dat er nauwelijks werk voor ze in zat, paar kijkdagen, biedingsdeadline en verkocht. Prijs is normaal gesproken hoger, maar er was onderhandelingsruimte. Maar ja, als alle makelaars op minimaal 1% ex. btw zitten houdt het misschien wel snel op.
Wij hebben ook in Apeldoorn een woning verkocht waarbij de makelaar (G…) €3000 rekende. Uiteindelijk kwam dat nog iets lager uit dan jullie %. Naar mijn mening een prima prijs voor beide partijen. Woning was binnen 7 dagen verkocht voor echt een topprijs. Oversteeg zeer ruim de vergelijkbare panden in de buurt. Ik vind zelf een vaste prijs prettig om mee te werken in plaats van allemaal gekke constructies.

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 09:41
Op huispedia kun je aangeven dat je woning in de toekomst te koop komt. Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn volgende woning zou, als alles volgens planning gaat, in het eerste kwartaal van 2023 gereed zijn. Er zijn nu een jaar geen transacties geweest in het stuk waar ik nu woon dus ik ben best benieuwd of er een reactie komt als ik 'm al op huispedia zet.

• dcell
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:16
coazter schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:24:
Thanks voor de informatie. Zeer waardevol voor mij voor volgend jaar. Uiteindelijk een goede prijs kunnen krijgen ?

• sdk1985
Vipeax schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:46:
Ik bevind mij aan de andere kant van het proces en schrijf altijd in met een behoud op taxatie van zeg 500-550.000 bij een vraagprijs van 650.000 (afhankelijk van het bod dat ik doe, reken een gat van 150.000 dat ik zelf wel kan dekken). Het idee van op behoud van een dergelijke taxatie is dat ik bij een complete 180 van de markt niet vast kom te zitten, maar tegelijkertijd hoop ik dat het meer vertrouwen wekt dan een bod op voorbehoud van financiering. In de huidige markt is het dus bijna een formaliteit om niet te zeggen al zet je het in brand dan koop ik het nog. Of een verkoper dat ook zo zou zien is maar de vraag natuurlijk :+.
Ik zie de toegevoegde waarde daar niet van. Binnen 2 tot 4 weken zou alles rond moeten zijn, die taxatie ga je niet maanden later doen. Hoe snel denk jij dat de markt kan draaien binnen die eerste weken? Voor de verkoper denk ik dat je vooral als lastig wordt gezien.

• Vipeax
sdk1985 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:49:
[...]

Ik zie de toegevoegde waarde daar niet van. Binnen 2 tot 4 weken zou alles rond moeten zijn, die taxatie ga je niet maanden later doen. Hoe snel denk jij dat de markt kan draaien binnen die eerste weken? Voor de verkoper denk ik dat je vooral als lastig wordt gezien.
Deze verkopers zaten te wachten op een woning voor Q3 volgend jaar.

• sdk1985
Vipeax schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:51:
[...]

Deze verkopers zaten te wachten op een woning voor Q3 volgend jaar.
Misschien snap ik je gewoon niet? Je hebt nu een bod gedaan voor 650K. Volgende week komt die taxateur. die zegt het is 640K. Koop gaat dus door voor oplevering in Q3 2022. Vervolgens stort eind dit jaar de markt in en is dat huis nog 300K waard. Je voorbehoud heb je dan toch niks meer aan? Enige manier waarop dat wel lukt is als je een bod met recht op hertaxatie en voorbehoud tot diep in 2022. Maar daar gaat toch niemand mee akkoord? Bij mijn verkoop heb ik 2 tot 4 weken voorbehoud van financiering nog wel door de vingers gezien, mits voldoende eigen middelen, maar langer dan dat ging meteen de op de niet stapel. Uiteindelijk ben je als verkoper immers ook koper en heb je helemaal geen zin in dat er last minute een financieringsprobleem aan jou kant ontstaat.

• Vipeax
sdk1985 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:59:
[...]

Misschien snap ik je gewoon niet? Je hebt nu een bod gedaan voor 650K. Volgende week komt die taxateur. die zegt het is 640K. Koop gaat dus door voor oplevering in Q3 2022. Vervolgens stort eind dit jaar de markt in en is dat huis nog 300K waard. Je voorbehoud heb je dan toch niks meer aan? Enige manier waarop dat wel lukt is als je een bod met recht op hertaxatie en voorbehoud tot diep in 2022. Maar daar gaat toch niemand mee akkoord? Bij mijn verkoop heb ik 2 tot 4 weken voorbehoud van financiering nog wel door de vingers gezien, mits voldoende eigen middelen, maar langer dan dat ging meteen de op de niet stapel. Uiteindelijk ben je als verkoper immers ook koper en heb je helemaal geen zin in dat er last minute een financieringsprobleem aan jou kant ontstaat.
Expliciet de vraag van de verkopers gehad om deze taken in Q1 uit te voeren. De makelaar heeft overigens mij nog gisteren gebeld dat ik niet het hoogste bod had, maar wel een bod met fijne voorwaarden en dat het andere bod naar zijn woorden “te ver boven marktconform” was, maar dat ik met dergelijke biedingen en voorwaarden zo een huis zou moeten kunnen vinden. :+

[Voor 3% gewijzigd door Vipeax op 29-09-2021 15:07]

• coazter
dcell schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:20:
[...]Thanks voor de informatie. Zeer waardevol voor mij voor volgend jaar. Uiteindelijk een goede prijs kunnen krijgen ?
Zeker.
Members only:

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Nu online
coazter schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:56:
[...]

Ik had vorige week twee biedingen van 11% boven de vraagprijs. Een had er voorbehoud van financiering voor 100% van het aankoopbedrag, en de andere 90%. Dan geeft die laatste gevoelsmatig meer zekerheid (ivm lagere taxatie) dus die strategie werkt zeker t.o.v. iemand die 100% moet financieren.

Voor mijn eigen hypotheek vroeg de taxateur de gegevens van mijn hypotheekadviseur om even af te stemmen, dat zegt ook genoeg lijkt me.
Wat een poppenkast is die verplichte taxatie dan, als het overal zo werkt. Nul toegevoegde waarde, schaf maar af.

• Ivow85
Twee weken vakantie waarin de makelaar bezichtigingen kon doen hebben helaas nog niet geleid tot een winnend bod. Kijkers knappen af op de laatste klussen die nog gedaan moeten worden. En voor kopers tot 35 jaar valt de woning net buiten de vrijstelling van de overdrachtsbelasting, wat domweg betekent dat er 8k extra eigen geld nodig is voor het aftikken van die belasting. En eerlijk is eerlijk: de vraagprijs is stevig. We verwachten écht geen 30-50k aan overbiedingen. Gewoon een bod rond de vraagprijs. Maar kijkers lijken te denken dat ze daarmee toch geen kans maken "omdat je overal toch moet overbieden en dan wordt het te duur met de laatste klusjes die nog moeten gebeuren".

Deze week zijn we weer in het land en zijn er nog 3 bezichtigingen geweest. Waarvan één kijker voor de tweede keer kwam (nu zonder partner). Deze mensen lijken dus wel geïnteresseerd. Dus we duimen dat hier een bod uit komt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Toke_gt schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:01:
[...]

Wat een poppenkast is die verplichte taxatie dan, als het overal zo werkt. Nul toegeboegde waarde, schaf maar af.
Ik hoor toch andere verhalen dan dat ik hier lees van onze hypotheek adviseur.
Taxaties dienen in een landelijk systeem geüpload te worden, en dan door een andere taxateur gecontroleerd te worden.
Excessen zijn dus niet echt mogelijk lijkt mij.
Neemt niet weg dat het nog steeds een bizarre markt is en er de ene keer wel en de andere keer niet flink wordt overboden.
Als taxateur kun je het denk ik dan dus ook niet echt meer bij houden wat een nu werkelijke waarde is?

Toen wij ons huis 3 jaar terug kochten werd het ook lager getaxeerd dan dat wij er voor geboden hadden.
Ons bod was onder de vraagprijs.
Verschil was 5k, die hebben we dus niet mee in de hypotheek kunnen krijgen en moesten we zelf betalen.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:20:En eerlijk is eerlijk: de vraagprijs is stevig. We verwachten écht geen 30-50k aan overbiedingen. Gewoon een bod rond de vraagprijs. Maar kijkers lijken te denken dat ze daarmee toch geen kans maken "omdat je overal toch moet overbieden en dan wordt het te duur met de laatste klusjes die nog moeten gebeuren".
Met de huidige markt is een woning die een paar weken niet verkoopt besmet. Eigenlijk is de conclusie als buitenstaander simpel: Misschien te hoog ingezet?

Je verwacht zonder bouwkundige keuring én voorbehoud financiering te moeten bieden "omdat de markt nu eenmaal zo is". Je ziet dat er nog werk moet gebeuren. Je bent die 8K kwijt aan belasting (naast de overige kosten). Ik snap het als mensen dan terughoudend zijn.

Wie zijn je doelgroep? Starters of doorstromers?

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:20: Maar kijkers lijken te denken dat ze daarmee toch geen kans maken "omdat je overal toch moet overbieden en dan wordt het te duur met de laatste klusjes die nog moeten gebeuren".
Dit is wel wat ik om me heen hoor. En waar ik eerlijk gezegd zelf ook rekening mee hou als ik een interessant huis zie. (Heb zoektocht eigenlijk al 2 jaar terug opgegeven). Niet zozeer die laatste klusjes, maar wel met maximaal bedrag in zoekcriteria.
Wat dat betreft verstandig om er bij vaststellen vraagprijs rekening mee te houden dat mensen er zelf al 5-10% bij optellen, +kk. .

• sdk1985
Vipeax schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:06:
[...]

Expliciet de vraag van de verkopers gehad om deze taken in Q1 uit te voeren. De makelaar heeft overigens mij nog gisteren gebeld dat ik niet het hoogste bod had, maar wel een bod met fijne voorwaarden en dat het andere bod naar zijn woorden “te ver boven marktconform” was, maar dat ik met dergelijke biedingen en voorwaarden zo een huis zou moeten kunnen vinden. :+
Wijsheid van de makelaar is dat de koper van nu de verkoper van de toekomst is :+ .

• sdk1985
Yamy_Daffy schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:16:
[...]

Wat je het zelf waard vindt is natuurlijk puur persoonlijk.
Maar in deze tijd met de huizenprijzen is het natuurlijk wel hoe langer je wacht, des te minder je geld waard wordt.

Wij hebben 4,5 jaar geleden onze rijtjeshuis gekocht in Zoetermeer voor 263.000 euro.
Geschatte waarde nu (taxatie van onze naaste buren begin dit jaar) 400.000 euro..

Wij zouden dit huis nu niet meer kunnen kopen op onze salarissen.
Hadden we dus gewacht dan hadden we nu kleiner moeten kopen of verder van de randstad af.

Heb je dat recent gecontroleerd? De leen bedragen zijn nu ook hoger ivm lage rente (zie discussie iets eerder).

Hoe dan ook, als het in elkaar klapt dan gaan de banken ook omver, moet de staat bijspringen en betaal je het alsnog in de vorm van belasting. Als je voor je dochters een andere situatie wil dan kun je beter je hard maken voor meer nieuwbouw. Als er elk jaar een netto immigratie van 250K is dan moet je minimaal 83.000 woningen per jaar opleveren. Dat is momenteel 75.000. Huidige tekort schijnt op meer dan 330K te staan dus er is al een flinke achterstand die op deze manier alleen maar groter wordt.

(Maar wellicht is dit meer iets voor het ontwikkelingen topic, er zijn 3 van dit soort topics :P)

• bie100
Laapo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:17:
Op huispedia kun je aangeven dat je woning in de toekomst te koop komt. Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn volgende woning zou, als alles volgens planning gaat, in het eerste kwartaal van 2023 gereed zijn. Er zijn nu een jaar geen transacties geweest in het stuk waar ik nu woon dus ik ben best benieuwd of er een reactie komt als ik 'm al op huispedia zet.
heb er geen ervaring mee maar waarom probeer je het niet je kan er geen buil aan vallen volgens mij

• Yamy_Daffy
sdk1985 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:57:
[...]

Heb je dat recent gecontroleerd? De leen bedragen zijn nu ook hoger ivm lage rente (zie discussie iets eerder).

Hoe dan ook, als het in elkaar klapt dan gaan de banken ook omver, moet de staat bijspringen en betaal je het alsnog in de vorm van belasting. Als je voor je dochters een andere situatie wil dan kun je beter je hard maken voor meer nieuwbouw. Als er elk jaar een netto immigratie van 250K is dan moet je minimaal 83.000 woningen per jaar opleveren. Dat is momenteel 75.000. Huidige tekort schijnt op meer dan 330K te staan dus er is al een flinke achterstand die op deze manier alleen maar groter wordt.

(Maar wellicht is dit meer iets voor het ontwikkelingen topic, er zijn 3 van dit soort topics :P)
Ongeveer gisteren nog gecheckt.

Niet dat ik zou willen verhuizen, wonen er prima naar onze zin. Met fijne buren en een rustige buurt waar me dochters de komende 10 jaar rustig kunnen opgroeien.

Ik zing deze oververhitte markt nog wel uit.
Maar maak me wel zorgen om de mensen die wel een huis willen/moeten kopen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja hoor.. de bezichtiging die voor vandaag gepland stond werd vanochtend afgezegd.
Complete gezin lag met griep in bed dus ze konden niet komen kijken.
Nieuwe afspraak is gemaakt voor volgende week vrijdag.

Gisteren ook een bieding binnen gehad, veel te laag maag het is ten minste vooruitgang.
Via de makelaar onze reactie terug gecommuniceerd. Er valt over de prijs te onderhandelen maar hun bod was echt te laag.
Ze beraden zich over een vervolg bod, nog even afwachten dus.

• Basekid
Voor volgende week 24(!) bezichtigingen gepland met ook die week een deadline voor biedingen. Heel benieuwd wat het gaat worden... Het is een ruimte starterswoning op een fijne plek in de stad dus denk dat er daarom wel veel animo is.

• Ivow85
Het slechte nieuws is:
We hebben nog geen biedingen binnen.

Het goede nieuws is:
We hebben vandaag het nieuwe energielabel van onze huidige woning ontvangen. Het oude label was een diep donkerrood G-label. Het nieuwe label is A+

• Wartopia
Zow, hij getekend en ik. 3 dagen bedenktijd.

Moet zeggen dat ik de doorlooptijd na zo een bod spannender vond dan alles andere.....

Pfff nu weer normaal slapen :p

• Vorkie
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:34:
Ja hoor.. de bezichtiging die voor vandaag gepland stond werd vanochtend afgezegd.
Complete gezin lag met griep in bed dus ze konden niet komen kijken.
Nieuwe afspraak is gemaakt voor volgende week vrijdag.

Gisteren ook een bieding binnen gehad, veel te laag maag het is ten minste vooruitgang.
Via de makelaar onze reactie terug gecommuniceerd. Er valt over de prijs te onderhandelen maar hun bod was echt te laag.
Ze beraden zich over een vervolg bod, nog even afwachten dus.
Nog nieuws?

Je hebt de gunfactor volgens mij van de groep, dus erg benieuwd en hoop dat er iets goed is uitgekomen :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nee geen nieuws..
Bieders hebben niet meer gereageerd op onze reactie, dus geen nieuw bod gedaan.

Morgen stonden er uit eindelijk 3 en maandag 1 bezichtiging gepland.
Gisteren een mail ontvangen dat 1 van de bezichtigingen van morgen afgezegd is, zonder opgaaf van reden.

Dus we gaan maar weer ons huis poetsen en hopen er het beste van.
Ondertussen ook een overbruggingshypotheek moeten regelen, zeker omdat het er op gaat lijken dat we wat langer de dubbele lasten moeten dragen.
En bijkomend een flinke naheffing op de belasting aangifte van 2020, dat helpt niet echt mee aan aan positief saldo op de spaar rekening.

Wederom, dus weer afwachten.
Ik za de makelaar eens vragen of hij nog die bieders na gebeld heeft.

[Voor 6% gewijzigd door Bommes op 07-10-2021 14:24]

Pagina: 1 ... 106 ... 110 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee