Dit staat wel in ons koopcontract. Bij een afwijzing moeten ze de (salaris-)gegevens aanleveren waarmee ze de aanvraag hebben gedaan.Anoniem: 39993 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:06:
[...]
Daar kom je niet mee weg, tenzij je werkgever will sjoemelen met de werkgeversverklaring. Je salaris gaat een eventuele verkoper niets aan.
Anoniem: 39993
Daar zou ik dus nooit mee akkoord gaan. Maar dan nog, hoe wil jij die dan gaan controleren? Een koper kan gewoon bijvoorbeeld een tweede inkomen verzwijgen en dan tast jij nog in het duister. De bank beoordeeld salaris in principe op werkgeversverklaring. Als de bank daarop afwijst, wat heb jij dan aan "het bedrag"? Of moet de koper ook al zijn "overige verplichtingen zoals evt. private lease, studieschuld of andere leningen en alimentatie" aanleveren?finsdefis schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:23:
[...]
Dit staat wel in ons koopcontract. Bij een afwijzing moeten ze de (salaris-)gegevens aanleveren waarmee ze de aanvraag hebben gedaan.
Tja, ik ben de koper niet en die van ons zijn er wel mee akkoord gegaanAnoniem: 39993 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:55:
[...]
Daar zou ik dus nooit mee akkoord gaan. Maar dan nog, hoe wil jij die dan gaan controleren? Een koper kan gewoon bijvoorbeeld een tweede inkomen verzwijgen en dan tast jij nog in het duister. De bank beoordeeld salaris in principe op werkgeversverklaring. Als de bank daarop afwijst, wat heb jij dan aan "het bedrag"? Of moet de koper ook al zijn "overige verplichtingen zoals evt. private lease, studieschuld of andere leningen en alimentatie" aanleveren?
Voor ons verder toch niet zo relevant want vooraf werd al een selectie gemaakt door de makelaar d.m.v. een 'woningsollicitatie' waarbij ze een streepje voor hadden als ze al een oriëntatierapport hadden.
Ik zou zelf ook huiverig zijn dit alles aan te leveren voor de ontbinding, maar aan de andere kant is de geest van zo'n voorbehoud natuurlijk dat je het alleen inroept als het écht niet lukt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 06-12-2021 20:17 ]
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Dan ben jij de buurman van mijn broererdejee schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:44:
***members only***
Exact expert nodig?
En dan is jouw broer kok of vrachtwagenchauffeur
Uiteindelijk ben je maar één koper nodig natuurlijk 
Ik kneep hem destijds ook een beetje toen ik hoorde dat er maar vijf bezichtigingen gepland waren. Vier van de vijf hebben echter wel een bod gedaan, waarbij de 5e een erg fraaie bod op tafel legde.
Ik kneep hem destijds ook een beetje toen ik hoorde dat er maar vijf bezichtigingen gepland waren. Vier van de vijf hebben echter wel een bod gedaan, waarbij de 5e een erg fraaie bod op tafel legde.
Als die ene kijker inderdaad een goed bod doet, vinden we het prima dat het maar bij één bezichtiging gebleven is. Maar eerlijk gezegd hadden we dit niet verwacht met de huidige gekte op de markt. Aan alle kanten hoor je over 20-30 bezichtigingen en 10-20% overbieden (zelf hebben we ook in dat bootje gezeten) en nu wij aan de beurt zijn, blijft het stil....... Maarja, we houden de moed erin!B-Real schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:50:
Uiteindelijk ben je maar één koper nodig natuurlijk
Inmiddels het huis verkocht. In totaal 16 bezichtigingen geweest (aantal afzeggingen gehad) en 3 biedingen waarbij het hoogste bod (9 procent boven de vraagprijs) ook het beste bod was qua voorbehoud etc. Inmiddels is de bedenktijd gepasseerd.Vantage92 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:06:
[...]
Hier nu een weekje online ongeveer. Twee bezichtigingsdagen nu volgepland met nog wat mensen op de reservelijst. De statistieken voor ons huis waren op dag 1:
22.039 keer gevonden
5.621 keer bekeken
Conversie: 25.5%
Best hoog dus, de conversie zit nu gemiddeld op 14 procent na een week online. Dat komt denk ik doordat het een bijzonder huis is en er in de regio echt heel weinig te koop staat. Na het weekend zijn de bezichtigingsdagen, dus flink opruimen en schoonmaken dit weekend!
Vond het best wel spannend zo voor de deadline van biedingen, maar heel tevreden met het bod.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Members only:
Inloggen
Chauffeur. Kok kun je echt niemand aandoenerdejee schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:06:
[...]
En dan is jouw broer kok of vrachtwagenchauffeur

Exact expert nodig?
Hoe kijken jullie naar zg. consumentvriendelijke prijzen in deze markt? Dus 495 ipv 500?
Onze makelaar geeft aan dat 500 een psychologische grens is waar je beter iets onder kan blijven zitten. Maar is dat met 'bieden vanaf' prijzen nog nuttig?
Onze makelaar geeft aan dat 500 een psychologische grens is waar je beter iets onder kan blijven zitten. Maar is dat met 'bieden vanaf' prijzen nog nuttig?
Volgens een makelaar die ik heb gesproken is onderzocht dat dat effect maar beperkt is.DappereDodo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:41:
Hoe kijken jullie naar zg. consumentvriendelijke prijzen in deze markt? Dus 495 ipv 500?
Belangrijker is dat je met 500.000 in zowel de zoekfilter tot 5 ton als vanaf 5 ton opduikt in de resultaten van Funda. Ik zou hem gewoon op 500 rond zetten dus.
(Vooral als het waarschijnlijk op een overbieding uit gaat draaien. Wat heb je dan aan de zoekers tot 500..)
[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 07-12-2021 20:46 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Das wel een interessante gedachte, ja. Met 500 zit je precies tussen twee categorieen in.
Overbieden hopen we natuurlijk op, maar of 't dat ook wordt is onzeker. Er moet namelijk behoorlijk wat aan gebeuren, maar het ligt prachtig.
Overbieden hopen we natuurlijk op, maar of 't dat ook wordt is onzeker. Er moet namelijk behoorlijk wat aan gebeuren, maar het ligt prachtig.
Bij die prijs lijkt dat best een prima plan. Natuurlijk ook even kijken wat er verder te koop staat.DappereDodo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:52:
Das wel een interessante gedachte, ja. Met 500 zit je precies tussen twee categorieen in.
Onze prijs van 400k schrok wel wat af, ik denk omdat de meeste startende koppels ook het overbieden meerekenen.
We hadden in elk geval flink wat minder kijkers dan een erg vergelijkbaar huis dat net voor ons voor 385k op Funda stond.
Maar soit, wel iets andere prijsklasse. Ons huis was meer voor het goed verdienende starterskoppel.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 09-12-2021 12:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bij 400k ligt wel een grens voor veel mensen die dit jaar nog 0% overdrachtsbelasting hoeven te betalen als ze onder de 35 jaar zijn.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Die regels zijn volgend jaar hetzelfde ? Of begrijp ik je niet goedFiets schreef op woensdag 8 december 2021 @ 06:32:
Bij 400k ligt wel een grens voor veel mensen die dit jaar nog 0% overdrachtsbelasting hoeven te betalen als ze onder de 35 jaar zijn.
Ik moest het ook even opzoeken, maar blijkbaar blijft het in het komend jaar ook zo:thlst schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:33:
[...]
Die regels zijn volgend jaar hetzelfde ? Of begrijp ik je niet goed
Overdrachtsbelasting 2022
Kopers onder de 35 jaar die zelf in het huis gaan wonen, zijn ook in 2022 vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Voorwaarde is wel dat het huis niet meer dan € 400.000 kost én dat je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van deze vrijstelling. Kopers ouder dan 35 die het huis zelf gaan bewonen, betalen 2% overdrachtsbelasting over de koopsom. Koop je een huis om het te gaan verhuren? Dan betaal je 8% overdrachtsbelasting.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Voor wat betreft koopsom zijn er volgend jaar (2022) twee belangrijke grenzen:
NHG-grens ligt op koopsom (of taxatie, laagste van de twee) 355K. Daarboven heb je een aanmerkelijk hogere maandlast i.v.m. hogere rentes.
De vrijstelling overdrachtsbelasting tot 400K (en koper jonger dan 35) blijft ook. Bedrag wordt, uit m'n hoofd, niet gewijzigd of geïndexeerd. Daarboven mag je dus meteen 8K boven de koopsom optellen.
Maar goed, beide zijn niet zo relevant als de marktwaarde rond de 500K ligt.
NHG-grens ligt op koopsom (of taxatie, laagste van de twee) 355K. Daarboven heb je een aanmerkelijk hogere maandlast i.v.m. hogere rentes.
De vrijstelling overdrachtsbelasting tot 400K (en koper jonger dan 35) blijft ook. Bedrag wordt, uit m'n hoofd, niet gewijzigd of geïndexeerd. Daarboven mag je dus meteen 8K boven de koopsom optellen.
Ja viel mij ook wel tegen eigenlijk hoor. De omgeving moet je liggen, het is hier ontzettend mooi maar toch wel een eindje van grote steden.Sport_Life schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:13:
[...]
Valt me heel eerlijk gezegd wat tegen, had wel meer biedingen verwacht bij jouw woning (ik vind t n leuk huis!, alleen locatie zegt mij niets).
Maar misschien is het meer een tweakers-doelgroep(duurzaam, kwaliteit ipv kwantiteit etc).
Het huis moet je begrijpen, het is wel een tweakers huis inderdaad ;-) Gezien over 30 jaar is dit huis ontzettend goedkoop. Nauwelijks onderhoud, geen energiekosten en ontzettend comfortabel en van alle gemakken voorzien.
[ Voor 4% gewijzigd door Vantage92 op 08-12-2021 10:59 ]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
k7of9 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:44:
***members only***
Members only: title
Inloggen
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
December is inderdaad traditioneel de periode waarin de minste huizen verkocht worden, dus het kan zijn dat het inderdaad wat langer duurt. En als het juiste bod er niet bijzit kan je altijd 'm in januari opnieuw online zetten.Marinos83 schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:36:
***members only***
I have stability. The ability to stab.
Bij ons zijn de nieuwe eigenaren afgelopen vrijdag even wat zaken komen opmeten in het huis.
Ze hebben hun lening rond en er veel zin in.
Altijd fijn om dat soort bevestigende berichten te krijgen.
We hebben nog een kleine aanhanger met spulletjes uit het huis te halen en even wat stofzuigen. Dan is het klaar voor de overdracht.
Na het passeren zal ik wat details plaatsen hier.
Ze hebben hun lening rond en er veel zin in.
Altijd fijn om dat soort bevestigende berichten te krijgen.
We hebben nog een kleine aanhanger met spulletjes uit het huis te halen en even wat stofzuigen. Dan is het klaar voor de overdracht.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ben benieuwd, dacht dat we alles al wistenBommes schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:20:
Klopt. Een kleine aanvulling: veel huizen met marktwaarde van 500K+ worden uiteindelijk gefinancierd door doorstromers met hoge overwaarde van een vorige woning ("instappen" op de woningmarkt op 500K kan natuurlijk ook, maar lijkt wat minder gebruikelijk). Hierdoor is de loan-to-value van die leningen al snel ver onder de 100%, soms zelf in de zone 50-70%, en de rente daarmee alweer een stuk lager is en de maandlast daarmee ook. Al zal het nooit zo scherp worden als met NHG natuurlijk.JanHenk schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:48:
Voor wat betreft koopsom zijn er volgend jaar (2022) twee belangrijke grenzen:
Na eerste weekend op Funda, vrijdag geplaatst, nu 4000+ keer bekeken, 39x bewaard en inmiddels 8 bezichtigingen gepland morgen en overmorgen. Makelaar is hopelijk nog bezig om door de berg aanvragen heen te werken!
Ben benieuwd hoe het gaat lopen...
Members only:
Inloggen
Helmond! Slim dat je een makelaar uit Eindhoven hebt genomen. De meeste aspirant kopers zullen daarvandaan komen denk ik. Benieuwd waar ie voor weg gaat.
Vraagje over het besteden van overwaarde na verkoop huis.
We hebben grootste gedeelte van overwaarde in de nieuwe hypotheek gestopt, maar bewust een deel achtergehouden zodat we daarvan kunnen verbouwen. Dat bedrag staat nu op mn rekening. We zullen alle overwaarde hoe dan ook “in het huis stoppen”, grotendeels omdat ik geen vermindering van HRA wil (en gaan alle bonnen goed bewaren). Online kan ik de antwoorden niet zo specifiek vinden, dus misschien dat mensen hier al ervaring hebben met hun overwaarde spenderen aan verbouwingen.
Welke verbouwingen vallen wel/niet onder “overwaarde terug in je huis stoppen”? Hier een lijstje van wat ik denk dat het is, maar of dat klopt…
- Keuken: telt wel mee.
- Houthaard moderniseren naar gashaard+tv meubel: ja geen idee, mag ik dit betalen van de overwaarde?
- Muren stucen en sausen: telt wel mee.
- PVC-vloer + vloerverwarming: ik denk telt wel mee, want PVC is vastgelijmd. Laminaat zou dan weer níet mogen, toch?
- Verwarmingsradiatoren vervangen met nieuwe radiatoren. Nu zitten er radiatoren met alleen aanuitknop. Wil graag moderne radiatoren met thermostaatknop: geen idee, telt wel mee omdat het geen meubilair is?
En dan de timing. Hoe lang mag je over de verbouwingen doen? De keuken bijv. zal pas zomer volgend jaar aan de beurt zijn en daarvoor moet de belastingaangifte al gedaan worden, dus het geld staat dan nog onaangeroerd op de bank.
En overkoepelend: ik ken ook mensen die een nieuw huis hebben gekocht en van de overwaarde alsnog een auto erbij kochten. Is vermindering van HRA dan toch niet zo’n big deal? (Oftewel, moet ik me niet zo druk maken of ik een radiator mag financieren van de overwaarde haha). Heb er totaal geen beeld bij, zoals je misschien wel hebt opgemerkt.
We hebben grootste gedeelte van overwaarde in de nieuwe hypotheek gestopt, maar bewust een deel achtergehouden zodat we daarvan kunnen verbouwen. Dat bedrag staat nu op mn rekening. We zullen alle overwaarde hoe dan ook “in het huis stoppen”, grotendeels omdat ik geen vermindering van HRA wil (en gaan alle bonnen goed bewaren). Online kan ik de antwoorden niet zo specifiek vinden, dus misschien dat mensen hier al ervaring hebben met hun overwaarde spenderen aan verbouwingen.
Welke verbouwingen vallen wel/niet onder “overwaarde terug in je huis stoppen”? Hier een lijstje van wat ik denk dat het is, maar of dat klopt…
- Houthaard moderniseren naar gashaard+tv meubel: ja geen idee, mag ik dit betalen van de overwaarde?
- PVC-vloer + vloerverwarming: ik denk telt wel mee, want PVC is vastgelijmd. Laminaat zou dan weer níet mogen, toch?
- Verwarmingsradiatoren vervangen met nieuwe radiatoren. Nu zitten er radiatoren met alleen aanuitknop. Wil graag moderne radiatoren met thermostaatknop: geen idee, telt wel mee omdat het geen meubilair is?
En dan de timing. Hoe lang mag je over de verbouwingen doen? De keuken bijv. zal pas zomer volgend jaar aan de beurt zijn en daarvoor moet de belastingaangifte al gedaan worden, dus het geld staat dan nog onaangeroerd op de bank.
En overkoepelend: ik ken ook mensen die een nieuw huis hebben gekocht en van de overwaarde alsnog een auto erbij kochten. Is vermindering van HRA dan toch niet zo’n big deal? (Oftewel, moet ik me niet zo druk maken of ik een radiator mag financieren van de overwaarde haha). Heb er totaal geen beeld bij, zoals je misschien wel hebt opgemerkt.
Alles wat aan het huis vastzit telt mee. Laminaat dus ook net zo goed, want je gaat dat toch niet meenemen naar je volgende huis? Gordijnen idem, moderne radiatoren ook. Meubilair en andere inrichting dan weer niet. Tuinhuisje of schuur? Zeker wel.Blackgold schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:15:
Vraagje over het besteden van overwaarde na verkoop huis.
Ga zelf eens uitrekenen hoeveel geld het je kost als je midner HRA krijgt... het hangt af van je overwaarde hoeveel het voorstelt.
Strikt genomen geeft de belastingdienst het volgende aan:SmurfLink schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:29:
[...]
Alles wat aan het huis vastzit telt mee. Laminaat dus ook net zo goed, want je gaat dat toch niet meenemen naar je volgende huis? Gordijnen idem, moderne radiatoren ook. Meubilair en andere inrichting dan weer niet. Tuinhuisje of schuur? Zeker wel.
Ga zelf eens uitrekenen hoeveel geld het je kost als je midner HRA krijgt... het hangt af van je overwaarde hoeveel het voorstelt.
"Voorwaarden voor het aftrekken van de rente van uw verbouwingslening....
...vloeren die onlosmakelijk met het huis zijn verbonden, zoals parket (geen laminaat), plavuizen, een vastgelijmde kurken vloer of een grindvloer"
Bron:https://www.belastingdien...ken-met-verbouwingslening
Het leggen van laminaat is in dit geval dus niet aftrekbaar, het plaatsen van een verlijmde PVC vloer of vastgespijkerd parket is wel weer aftrekbaar.
De bovenstaande website geeft ook wat meer info over hoe lang je over de verbouwing mag doen.
[ Voor 12% gewijzigd door bramfr op 14-12-2021 11:37 ]
Dit gaat over een verbouwingslening, dat heeft niets met de overwaarde en HRA te maken?bramfr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:34:
[...]
Strikt genomen geeft de belastingdienst het volgende aan:
"Voorwaarden voor het aftrekken van de rente van uw verbouwingslening....
...vloeren die onlosmakelijk met het huis zijn verbonden, zoals parket (geen laminaat), plavuizen, een vastgelijmde kurken vloer of een grindvloer"
Bron:https://www.belastingdien...ken-met-verbouwingslening
Het leggen van laminaat is in dit geval dus niet aftrekbaar, het plaatsen van een verlijmde PVC vloer of vastgespijkerd parket is wel weer aftrekbaar.
De bovenstaande website geeft ook wat meer info over hoe lang je over de verbouwing mag doen.
Het staat zelfs helemaal niet aangegeven bij het verbouwingsgedeelte. Maar over het algemeen wordt gebruik gemaakt van het begrip 'aan de woning vast' wat ik eerder uitlegde.
https://www.belastingdien...n-onderhoud-of-verbouwing
[ Voor 19% gewijzigd door SmurfLink op 14-12-2021 11:43 ]
Toch wel, het is allemaal eigenwoningschuld.SmurfLink schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:38:
[...]
Dit gaat over een verbouwingslening, dat heeft niets met de overwaarde en HRA te maken?
..
@Blackgold Bereken eerst eens om welk bedrag het gaat qua HRA. Dat was vroeger heel belangrijk, maar bij hypotheken die nu worden afgesloten een stuk minder, vanwege de lage rente.
Bijvoorbeeld: Je hebt nu een nieuwe hypotheek afgesloten, dus je hypotheekrente ligt waarschijnlijk rond de 1%. Voor het gemak nemen we even aan dat je in de 37%-belastingschijf valt (of dat we de berekening doen voor belastingjaar 2023 en verder, wanneer ook voor de hoogste belastingschijf de HRA op maximaal 37% kan worden afgetrokken). Tot slot nemen we aan dat het om 100.000 euro overwaarde gaat.
Over die 100.000 euro betaal je dan per jaar 1.000 euro aan hypotheekrente. Als je dat aftrekt van je belastingaangifte, levert dat netto 370 euro belastingvermindering per jaar op, of ongeveer 3 tientjes per maand.
Wat betreft je voorbeeld van een auto kopen: laten we zeggen dat die auto 40.000 euro kost. Dan gaat het om 400 euro aan hypotheekrente die je niet meer mag aftrekken, dat scheelt 148 euro aan HRA op jaarbasis, ~12 euro per maand. Ik kan me best voorstellen dat voor zo'n bedrag sommige mensen niet moeilijk gaan doen en liever die auto kopen.
Ik kan me nog beter voorstellen dat je het geld niet uitgeeft aan auto's of andere spullen, maar investeert tegen een hogere verwachte opbrengst dan wat het je kost aan verminderde HRA.
Doe deze berekening met je eigen cijfers, en bepaal dan of de jaarlijkse besparing voor jou belangrijk genoeg is om die HRA over je overwaarde te willen behouden.
Overigens moet het geld voor de financiering van je keuken/vloeren/muren etc. wel ergens vandaan komen, en als dat niet uit je eigen overwaarde is, dan heb je voor dezelfde uitgaven waarschijnlijk dus een hogere hypotheek nodig. Dat kost uiteraard ook extra geld per maand. Maar ik richt me hier alleen even op het beantwoorden van je vraag over hoe belangrijk de HRA tegenwoordig nog is.
Bijvoorbeeld: Je hebt nu een nieuwe hypotheek afgesloten, dus je hypotheekrente ligt waarschijnlijk rond de 1%. Voor het gemak nemen we even aan dat je in de 37%-belastingschijf valt (of dat we de berekening doen voor belastingjaar 2023 en verder, wanneer ook voor de hoogste belastingschijf de HRA op maximaal 37% kan worden afgetrokken). Tot slot nemen we aan dat het om 100.000 euro overwaarde gaat.
Over die 100.000 euro betaal je dan per jaar 1.000 euro aan hypotheekrente. Als je dat aftrekt van je belastingaangifte, levert dat netto 370 euro belastingvermindering per jaar op, of ongeveer 3 tientjes per maand.
Wat betreft je voorbeeld van een auto kopen: laten we zeggen dat die auto 40.000 euro kost. Dan gaat het om 400 euro aan hypotheekrente die je niet meer mag aftrekken, dat scheelt 148 euro aan HRA op jaarbasis, ~12 euro per maand. Ik kan me best voorstellen dat voor zo'n bedrag sommige mensen niet moeilijk gaan doen en liever die auto kopen.
Ik kan me nog beter voorstellen dat je het geld niet uitgeeft aan auto's of andere spullen, maar investeert tegen een hogere verwachte opbrengst dan wat het je kost aan verminderde HRA.
Doe deze berekening met je eigen cijfers, en bepaal dan of de jaarlijkse besparing voor jou belangrijk genoeg is om die HRA over je overwaarde te willen behouden.
Overigens moet het geld voor de financiering van je keuken/vloeren/muren etc. wel ergens vandaan komen, en als dat niet uit je eigen overwaarde is, dan heb je voor dezelfde uitgaven waarschijnlijk dus een hogere hypotheek nodig. Dat kost uiteraard ook extra geld per maand. Maar ik richt me hier alleen even op het beantwoorden van je vraag over hoe belangrijk de HRA tegenwoordig nog is.
Het moet inderdaad aan de woning vast zitten, dus wel pvc (verlijmd), maar geen laminaat of gordijnen. Gordijnen maken ook onderdeel uit van de inrichting. Zodra je het zonder moeite en zonder het object kan beschadigen weer mee kan nemen zit het vast. -> dat het niet logisch is om laminaat en gordijnen mee te nemen is een ander verhaal, maar het kan wel en ook nog eens vrij makkelijk
Stel je reserveert 50K vanuit je overwaarde op je bankrekening. Hoe gaat de fiscus controleren of deze 50K wel aan de woning is besteed als je heel veel van de verbouwing zelf hebt gedaan?
Als je controle krijgt zul je aannemelijk moeten maken dat het aan de woning besteed is.ColeJ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:23:
Stel je reserveert 50K vanuit je overwaarde op je bankrekening. Hoe gaat de fiscus controleren of deze 50K wel aan de woning is besteed als je heel veel van de verbouwing zelf hebt gedaan?
Eerste stap zal bonnetjes overleggen van o.a aanschaf je materialen.
Ik ben nog een klein verhaaltje verschuldigd
.
Members only:
Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2022 23:00 ]
Wel opmerkelijk dat de vraagprijs rond de getaxeerde marktwaarde (vergelijke transacties + correctie prijsstijging) lag en er vervolgens toch flink wordt overboden. Zeg dit iets over de taxatie of over de huidige woningmarkt?Sport_Life schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:23:
Ik ben nog een klein verhaaltje verschuldigd.
vatermater schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:22:
[...]
Wel opmerkelijk dat de vraagprijs rond de getaxeerde marktwaarde (vergelijke transacties + correctie prijsstijging) lag en er vervolgens toch flink wordt overboden. Zeg dit iets over de taxatie of over de huidige woningmarkt?
Members only:
Inloggen
[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2021 12:09 ]
Hbeez schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:02:
[...]
Dus een beetje van beiden - Taxatie was met 12-13% y-o-y stijging iets lager dan het regiogemiddelde van 19.2%, uiteindelijk ~9% overboden dus zo'n 24% y-o-y.![]()
Wat was nou het stressvolle deel? Want het klinkt alsof het allemaal wel soepel ging.
Members only:
Inloggen
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2021 18:41 ]
Weekje op Funda, nu 6000+ keer bekeken, 32x bewaard, 10 bezichtigingen in twee dagen.
Uiteindelijk twee bieders, eerste bod exact gelijk zowel prijs als voorwaarden en leveringsdatum.
Via de makelaar de optie gegeven voor een aangepast bod; eentje bood zelfde prijs maar dan zonder financieringsvoorbehoud. De tweede bood iets meer, wel nog met voorbehoud, en dit bod geaccepteerd.
Uiteindelijk twee bieders, eerste bod exact gelijk zowel prijs als voorwaarden en leveringsdatum.
Via de makelaar de optie gegeven voor een aangepast bod; eentje bood zelfde prijs maar dan zonder financieringsvoorbehoud. De tweede bood iets meer, wel nog met voorbehoud, en dit bod geaccepteerd.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
In z'n algemeenheid vind ik het vreemd hoe een financieringsvoorbehoud op het "gevoel" werkt voor de verkoper.
Ervan uitgaande dat de vraagprijs gelijk is aan de getaxeerde marktwaarde, is ieder voorbehoud financiering behorend bij een bod boven de vraagprijs een risico. Immers is het inkomen van de koper dan niet de grootste factor, maar de taxatiewaarde (LTV voorwaarde). Als de taxatie niet exact op het bod uitkomt, kan meteen een beroep worden gedaan op de ontbindende voorwaarde.
Verder vind ik ieder voorbehoud op of onder de vraagprijs "even risicovol". Tenzij het voorbehoud vergezeld gaat van loonstroken en de hele financiële situatie, kun je niet zeggen of het ene bod met een lager voorbehoud van financiering "minder risicovol" is dan een ander bod met een voorbehoud financiering van de vraagprijs.
Ter illustratie: een koper die 80% van de marktwaarde/vraagprijs als voorbehoud opneemt maar een heel mager inkomen heeft, is een groter risico dan een koper die 100% marktwaarde/vraagprijs als voorbehoud opneemt maar die een grootverdiener is. Je weet immers als verkoper niets over de LTI van je koper. Ja, statistisch gezien (over de hele populatie) hebben meer mensen een inkomen van minimaal 40.000 dan dat er mensen zijn met minimaal 80.000 inkomen. Maar dat zegt maar heel weinig over de biedingen die jij ontvangt..
Kortom, als verkoper zou ik:
OF een bod kiezen dat in het geheel geen voorbehoud heeft,
OF een bod kiezen dat wel een voorbehoud heeft, zo lang het maar gelijk of minder is dan de vraagprijs (=taxatiewaarde).
Alle voorbehouden voor financiering op of onder de vraagprijs zou ik een gelijke weging geven.
Ervan uitgaande dat de vraagprijs gelijk is aan de getaxeerde marktwaarde, is ieder voorbehoud financiering behorend bij een bod boven de vraagprijs een risico. Immers is het inkomen van de koper dan niet de grootste factor, maar de taxatiewaarde (LTV voorwaarde). Als de taxatie niet exact op het bod uitkomt, kan meteen een beroep worden gedaan op de ontbindende voorwaarde.
Verder vind ik ieder voorbehoud op of onder de vraagprijs "even risicovol". Tenzij het voorbehoud vergezeld gaat van loonstroken en de hele financiële situatie, kun je niet zeggen of het ene bod met een lager voorbehoud van financiering "minder risicovol" is dan een ander bod met een voorbehoud financiering van de vraagprijs.
Ter illustratie: een koper die 80% van de marktwaarde/vraagprijs als voorbehoud opneemt maar een heel mager inkomen heeft, is een groter risico dan een koper die 100% marktwaarde/vraagprijs als voorbehoud opneemt maar die een grootverdiener is. Je weet immers als verkoper niets over de LTI van je koper. Ja, statistisch gezien (over de hele populatie) hebben meer mensen een inkomen van minimaal 40.000 dan dat er mensen zijn met minimaal 80.000 inkomen. Maar dat zegt maar heel weinig over de biedingen die jij ontvangt..
OF een bod kiezen dat wel een voorbehoud heeft, zo lang het maar gelijk of minder is dan de vraagprijs (=taxatiewaarde).
Alle voorbehouden voor financiering op of onder de vraagprijs zou ik een gelijke weging geven.
Samengevat voor het begrip: bod boven vraagprijs niet geaccepteerdMarinos83 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:02:
***members only***
Is dat niet wat vreemd? Ik zou best in mijn wiek geschoten zijn als ik een bod boven de vraagprijs zou uitbrengen en het werd niet geaccepteerd omdat het te laag is. Waarom is dat dan de vraagprijs? Vraag liever meteen het bedrag dat je verwacht.
Ben benieuwd hoe jullie die afweging rond de vraagprijs hebben gemaakt. Maar begrijp het ook als je daar nu niet op wilt ingaan.
Klopt, we hebben in de vraagprijs eigenlijk gewoon het advies van de makelaar gevolgd. Is hier ook al een paar keer aan bod gekomen, de huidige praktijk is eigenlijk dat er standaard laag wordt ingestoken om voldoende interesse te wekken. Met vervolgens alsnog de verwachting dat er overboden wordt. We zouden er nog voor kunnen kiezen dat anders te doen als we over een paar maanden opnieuw de markt op gaan.
@Marinos83 Waarom doe je niet een tegenbod? Nee heb je; ja kun je krijgen.
En ja, ik zou mijn vraagprijs altijd zo kiezen dat de vraagprijs zo ongeveer mijn minimum is; alles er boven is dan mooi meegenomen.
En ja, ik zou mijn vraagprijs altijd zo kiezen dat de vraagprijs zo ongeveer mijn minimum is; alles er boven is dan mooi meegenomen.
[ Voor 47% gewijzigd door big bang op 17-12-2021 17:39 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Als de makelaar een x% krijgt van de waarde die er overheen geboden wordt, ja, dan zet die makelaar laag inMarinos83 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:18:
Klopt, we hebben in de vraagprijs eigenlijk gewoon het advies van de makelaar gevolgd. Is hier ook al een paar keer aan bod gekomen, de huidige praktijk is eigenlijk dat er standaard laag wordt ingestoken om voldoende interesse te wekken. Met vervolgens alsnog de verwachting dat er overboden wordt. We zouden er nog voor kunnen kiezen dat anders te doen als we over een paar maanden opnieuw de markt op gaan.

Members only:
Inloggen
Hebben we gedaan, aangegeven wat het bedrag was waar we van te voren mee in ons hoofd zaten als grens, maar daar wilden ze helaas niet aan dus dan houdt het even op. Wellicht toch december geen goede timing, of omdat het nog 6 maanden duurt voor oplevering, of gewoon pech. Het was ook een gokje van ons om het nu al te koop te zetten maar vonden het een fijn idee om nu al zekerheid te hebben en dat hoofdstuk af te sluiten.big bang schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:38:
@Marinos83 Waarom doe je niet een tegenbod? Nee heb je; ja kun je krijgen.
Wat trouwens ook meespeelt, pas na bepalen vraagprijs hebben we info gekregen over twee recente transacties hier in de straat. We hebben de vraagprijs toen maar gewoon zo gelaten maar uiteraard wegen we dat wel zwaar mee in wat de waarde zou moeten zijn.
Klopt, maar dat is bij ons niet van toepassing. Makelaar hanteert vaste prijs dus er is geen prikkel om te laag in te zetten.Accretion schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:13:
[...]
Als de makelaar een x% krijgt van de waarde die er overheen geboden wordt, ja, dan zet die makelaar laag in
Er zijn natuurlijk wel een aantal omstandigheden die je overwegingen kunnen doen verschuiven.JanHenk schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:23:
Je weet immers als verkoper niets over de LTI van je koper.
Zo stuurden onze uiteindelijke kopers bij hun bod gewoon hun financieringsplaatje mee n.a.v. een oriëntatiegesprek met een financieel adviseur.
Natuurlijk kan dat ook gefingeerd zijn, maar dan ga je wel erg ver. Echter, hierdoor wisten we redelijk zeker dat LTI geen issue zou zijn.
Wat LTV betreft zei onze verkoopmakelaar letterlijk "ik koppel ze wel aan een taxateur die het andere huis hier in de buurt ook gedaan heeft, dan komt het wel goed".
Members only:
Inloggen
Interessant wereldje...
Dan is de hamvraag, had je het bod wel geaccepteerd als je die verkoopprijzen niet had gewetenMarinos83 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:39:
[...]
Hebben we gedaan, aangegeven wat het bedrag was waar we van te voren mee in ons hoofd zaten als grens, maar daar wilden ze helaas niet aan dus dan houdt het even op. Wellicht toch december geen goede timing, of omdat het nog 6 maanden duurt voor oplevering, of gewoon pech. Het was ook een gokje van ons om het nu al te koop te zetten maar vonden het een fijn idee om nu al zekerheid te hebben en dat hoofdstuk af te sluiten.
Wat trouwens ook meespeelt, pas na bepalen vraagprijs hebben we info gekregen over twee recente transacties hier in de straat. We hebben de vraagprijs toen maar gewoon zo gelaten maar uiteraard wegen we dat wel zwaar mee in wat de waarde zou moeten zijn.
Maar ja, de kans is aanwezig dat je in de lente meer kunt krijgen. Mits de markt niet stagneert of draait natuurlijk. Dat was een beetje onze angst, dat we nu een piek zien qua prijzen.
Onze overbieding viel ook wat tegen gezien de hoge verwachtingen, maar uiteindelijk gewoon geaccepteerd - overigens ook met flexibiliteit van de kopers ivm oplevering van onze nieuwbouw. Wie weet laten we tientallen duizenden euro's op de plank liggen, maar daar denken we maar niet meer over na.
Marinos83 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:18:
Members only:
Inloggen
Beetje achtergrond info, morgen tekenen we het koop-aannemingsovereenkomst voor ons nieuwbouwhuis. Start van de bouw is naar verwachting Q2 2022. Oplevering naar verwachting Q3 2023... We moeten dus nog eventjes voordat we kunnen verkopen. Ik gok zo rond Q1 2023.
De nieuwbouwmakelaar bood een gratis onofficiële taxatie aan, zodat we een beeld hadden van de overwaarde op ons huidige huis. Die overwaarde nemen we mee naar ons nieuwe huis. Ze kwam op een bedrag van 550.000 euro. Die prijs had ik zelf ook al berekend aan de hand van andere huizen die het afgelopen jaar in de buurt verkocht zijn. We hebben voor de zekerheid een bedrag van 520.000 aangehouden voor onze hypotheek. En tevens gekeken wat het minimale verkoopbedrag moest zijn voordat we in problemen zouden komen met de nieuwe hypotheek. Dat zou pas ergens rond de 475.000 zijn. Kortom, een prima marge. Al helemaal omdat ik niet verwacht dat de prijzen in elkaar gaan zakken.
Nu moesten we een officiële taxatie hebben voor onze nieuwe hypotheek. Dat was even schrikken... in positieve zin.... De taxatie kwam uit op 640.000 euro... Ik kon\kan dat nauwelijks geloven. Maar toen ik op de Funda Woningwaarde onze gegevens invulde, kwam die uit op een gemiddelde prijs van 650.000 euro.
Ik wil niet te vroeg juichen, maar hoe is de ervaring met de taxatieprijs en de uiteindelijke verkoopprijs? Is de verkoopprijs meestal lager dan het taxatierapport? Sowieso ben ik blij met alles boven de 550.000 euro. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig.
Alleen nu hopen dat de prijzen niet als een malle gaan zakken...
De nieuwbouwmakelaar bood een gratis onofficiële taxatie aan, zodat we een beeld hadden van de overwaarde op ons huidige huis. Die overwaarde nemen we mee naar ons nieuwe huis. Ze kwam op een bedrag van 550.000 euro. Die prijs had ik zelf ook al berekend aan de hand van andere huizen die het afgelopen jaar in de buurt verkocht zijn. We hebben voor de zekerheid een bedrag van 520.000 aangehouden voor onze hypotheek. En tevens gekeken wat het minimale verkoopbedrag moest zijn voordat we in problemen zouden komen met de nieuwe hypotheek. Dat zou pas ergens rond de 475.000 zijn. Kortom, een prima marge. Al helemaal omdat ik niet verwacht dat de prijzen in elkaar gaan zakken.
Nu moesten we een officiële taxatie hebben voor onze nieuwe hypotheek. Dat was even schrikken... in positieve zin.... De taxatie kwam uit op 640.000 euro... Ik kon\kan dat nauwelijks geloven. Maar toen ik op de Funda Woningwaarde onze gegevens invulde, kwam die uit op een gemiddelde prijs van 650.000 euro.
Ik wil niet te vroeg juichen, maar hoe is de ervaring met de taxatieprijs en de uiteindelijke verkoopprijs? Is de verkoopprijs meestal lager dan het taxatierapport? Sowieso ben ik blij met alles boven de 550.000 euro. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig.
[ Voor 0% gewijzigd door kw_nl op 20-12-2021 00:33 . Reden: Woordje NIET vergeten ]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Waarom hoop je dat? Of ben je het woordje 'niet' vergeten?kw_nl schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:40:
Alleen nu hopen dat de prijzen als een malle gaan zakken...
Rzaan schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:27:
[...]
Waarom hoop je dat? Of ben je het woordje 'niet' vergeten?
Lees even 1 pagina terug mijn recente ervaringkw_nl schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:40:
Ik vind trouwens dat je het verstandig aanpakt
[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2021 22:58 ]
Bij ons viel het kwartje de andere kant op. Taxatie in juli 2018 (voor koop van nieuwsbouwhuis) van 338K, in maart 2000 te koop gezet voor 400K en uiteindelijk in oktober 2020 verkocht voor minder dan de vraagprijs (en slechts iets meer dan taxatie ruim twee jaar eerder, in markt die ernstig booming was). En idd verstandig dat je niet te vroeg juichtkw_nl schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:40:
Beetje achtergrond info, morgen tekenen we het koop-aannemingsovereenkomst voor ons nieuwbouwhuis. Start van de bouw is naar verwachting Q2 2022. Oplevering naar verwachting Q3 2023... We moeten dus nog eventjes voordat we kunnen verkopen. Ik gok zo rond Q1 2023.
De nieuwbouwmakelaar bood een gratis onofficiële taxatie aan, zodat we een beeld hadden van de overwaarde op ons huidige huis. Die overwaarde nemen me we mee naar ons nieuwe huis. Ze kwam op een bedrag van 550.000 euro. Die prijs had ik zelf ook al berekend aan de hand van andere huizen die het afgelopen jaar in de buurt verkocht zijn. We hebben voor de zekerheid een bedrag van 520.000 aangehouden voor onze hypotheek. En tevens gekeken wat het minimale verkoopbedrag moest zijn voordat we in problemen zouden komen met de nieuwe hypotheek. Dat zou pas ergens rond de 475.000 zijn. Kortom, een prima marge. Al helemaal omdat ik niet verwacht dat de prijzen in elkaar gaan zakken.
Wat het in de huidige markt lastig maakt, is dat mensen soms bereid zijn waanzinnig veel meer te bieden dan de vraagprijs, en ook veel meer dan de taxatieprijs. Die ton extra schroeft het gemiddelde van huizen in de buurt flink op, en dat is een belangrijke indicator voor zowel taxateur als Funda. Maar dat betekent niet dat jij ook zo’n koper treft. Er zijn hier steeds meer voorbeelden van woningen waar het aantal biedingen tegenvalt omdat mensen het gewoon hebben opgegeven.kw_nl schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:40:
De taxatie kwam uit op 640.000 euro... Ik kon\kan dat nauwelijks geloven. Maar toen ik op de Funda Woningwaarde onze gegevens invulde, kwam die uit op een gemiddelde prijs van 650.000 euro.
Dus ik vind het verstandig dat je je niet rijk rekent en het houdt op de gemiddelde prijsstijging in de regio.
Je hoeft maar één "gek" te vinden. @Marinos83 had pech en vond die ene "gek" niet.
Een collega van mij had vorige week die ene "gek" wel; vijf mensen hadden geboden, 4 ongeveer max 15k bij elkaar vandaan (allemaal boven de vraagprijs) en 1 iemand 100k hoger dan de tweede.
Het risico bestaat dan alleen wel dat je de prijs die die ene gek heeft geboden als de werkelijke marktwaarde gaat zien. Terwijl de kans heel groot is dat als over een maand de buurmand een identiek huis te koop zijn, hij dus 100k lager gaat eindigen.
Een collega van mij had vorige week die ene "gek" wel; vijf mensen hadden geboden, 4 ongeveer max 15k bij elkaar vandaan (allemaal boven de vraagprijs) en 1 iemand 100k hoger dan de tweede.
Het risico bestaat dan alleen wel dat je de prijs die die ene gek heeft geboden als de werkelijke marktwaarde gaat zien. Terwijl de kans heel groot is dat als over een maand de buurmand een identiek huis te koop zijn, hij dus 100k lager gaat eindigen.
Wederom een goede reden om biedingen openbaar te maken zoals op een kunstveiling.Don Quijote schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:49:
Je hoeft maar één "gek" te vinden. @Marinos83 had pech en vond die ene "gek" niet.
En dan ? De stap om er elke keer een duizend bovenop te doen is veel kleiner. Men blijft waarschijnlijk langer doorbieden zodat uiteindelijk alsnog dezelfde prijs bereikt gaat worden.Rzaan schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:30:
[...]
Wederom een goede reden om biedingen openbaar te maken zoals op een kunstveiling.
( Behalve dat het verschil tussen nummer 1 en 2 kleiner zal worden)
Je hebt wel een verschil in direct de biedingen kunnen zien terwijl de inschrijving nog open staat, en alle biedingen inzichtelijk maken na het definitief sluiten van de overeenkomst. Persoonlijk vind ik het debiel dat die informatie ook achteraf alleen beschikbaar is voor de verkopend makelaar.joerdj schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:40:
[...]
En dan ? De stap om er elke keer een duizend bovenop te doen is veel kleiner. Men blijft waarschijnlijk langer doorbieden zodat uiteindelijk alsnog dezelfde prijs bereikt gaat worden.
Idd - NVM heeft al een platform waar open biedingen mogelijk zijn, dan zie je inderdaad bidding wars met stapjes van 500-1000 euro en uiteindelijk ver boven de vraagprijs geboden. Kan me goed voorstellen dat je met de lage rentes je grens blijft verleggen aangezien de impact van nog een stapje van 1000 euro op je maandlasten verwaarloosbaar is.joerdj schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:40:
[...]
En dan ? De stap om er elke keer een duizend bovenop te doen is veel kleiner. Men blijft waarschijnlijk langer doorbieden zodat uiteindelijk alsnog dezelfde prijs bereikt gaat worden.
Hier is in Canada ook onderzoek naar gedaan:
Studies examining real-estate transactions in New Zealand, Australia, and Ireland, as well as studies examining land sales in Singapore and the United States, have found increased bid transparency associated with higher, rather than lower, prices, particularly in overheated markets. This could be due to several factors, including public bids creating a signal that a property is particularly valuable, in a way that less transparent bids do not.
Achteraf de biedingen openbaar maken kent dat probleem niet natuurlijk. Wat mij betreft zou een taxatie dan soms ook gebaseerd worden op de één-na-hoogste bieder; dat is immers wat het pand (op dat moment) opgeleverd zou hebben als de gek-in-kwestie het niet gekocht zou hebben.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Als de gek-in-kwestie ziet dat hij een ton teveel heeft betaald, of laat zeggen 90k, dan zal hij zich sowieso de haren uit het hoofd trekken. Soms laten mensen zich echt gek maken door de overbied verhalen om zich heen. Ik heb zelf sterk de indruk dat die piek voorbij is en de prijzen zich nu eerder stabiliseren. Overbieden zou dan niet meer nodig zijn (tenzij het huis opzettelijk laag in de markt is geplaatst natuurlijk)big bang schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:33:
Achteraf de biedingen openbaar maken kent dat probleem niet natuurlijk. Wat mij betreft zou een taxatie dan soms ook gebaseerd worden op de één-na-hoogste bieder; dat is immers wat het pand (op dat moment) opgeleverd zou hebben als de gek-in-kwestie het niet gekocht zou hebben.
Als je de laatste posts zo leest zou je bijna het idee krijgen dat het vrij willekeurig is wat er uit het biedingenproces komt. Dat denk ik echter niet. In het geval van onze buren waren er 3 'gekken' die allemaal rond de uiteindelijke prijs hadden geboden, dus dat heeft er wel ook aan bijgedragen dat we hebben besloten om het later nog een keer te proberen. De prijzen zijn nu absoluut hoog, maar het lijkt ook redelijk consistent over de verschillende kopers en huizen heen qua biedingen / prijzen per m2. De meesten laten zich ook bijstaan door een verkoopmakelaar en hebben zich goed georienteerd, dus zullen weten wat gangbaar is qua prijzen. Al zal er ook vast af en toe een uitschieter tussen zitten.
Met deze prijzen is het ook wel logisch dat er minder bieders zijn. Veel kunnen het simpelweg niet meer betalen.
Wij hadden 3 biedingen >65-80k boven de waarde , ik denk dat bij een openbare bieding mensen bereid waren nog wel meer te bieden.wfvanputten schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:21:
[...]
Als de gek-in-kwestie ziet dat hij een ton teveel heeft betaald, of laat zeggen 90k, dan zal hij zich sowieso de haren uit het hoofd trekken. Soms laten mensen zich echt gek maken door de overbied verhalen om zich heen. Ik heb zelf sterk de indruk dat die piek voorbij is en de prijzen zich nu eerder stabiliseren. Overbieden zou dan niet meer nodig zijn (tenzij het huis opzettelijk laag in de markt is geplaatst natuurlijk)
De nummer 2 baalde ontzettend dat ze (weer) misgrepen.
De nieuwe prijzen moeten nog even indalen.DappereDodo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:20:
Met deze prijzen is het ook wel logisch dat er minder bieders zijn. Veel kunnen het simpelweg niet meer betalen.
Kopers moeten hun eisen gaan bijstellen.
Dus voor elk huis komen wel weer kopers (die allemaal eerst in een ietsjes hoger segment qua lokatie, oppervlakte, aantal kamers, etc. zochten)
Zo ging het bij ons ook (toen we nog zochten)
Afgelopen weekend hebben wij onze woning relatief hoog in de markt gezet met 340.000. We hebben de woning 2 jaar geleden voor ongeveer 240 gekocht maar in de tussentijd ook wel de hele woning aangepakt.
Tot nu toe 14 bezichtigingen ingepland die volgende week allemaal gaan plaatsvinden. Ben benieuwd of er nog een aantal bijkomen en anders gaan we he hiermee doen. Spannende tijd zo! Nieuwe woning koopcontract inmiddels getekend, dat maakt de verkoop nu nog wel even spannend.
Aangezien we al vrij hoog zitten verwacht ik niet snel biedingen boven de vraagprijs maar we zullen zien. Uiteindelijk hebben we zelf op de nieuwe woning natuurlijk ook overboden.
Tot nu toe 14 bezichtigingen ingepland die volgende week allemaal gaan plaatsvinden. Ben benieuwd of er nog een aantal bijkomen en anders gaan we he hiermee doen. Spannende tijd zo! Nieuwe woning koopcontract inmiddels getekend, dat maakt de verkoop nu nog wel even spannend.
Aangezien we al vrij hoog zitten verwacht ik niet snel biedingen boven de vraagprijs maar we zullen zien. Uiteindelijk hebben we zelf op de nieuwe woning natuurlijk ook overboden.
Valt wel mee toch?DappereDodo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:20:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rbWWzvyyjaQeSJ0IucPhgb5p.png?f=user_large)
En dat plaatje zegt niets over de werkelijke betaalbaarheid. Het plaatje laat de gemiddelde rentelasten zien voor wanneer je nu een gemiddelde koopwoning volledig financiert met een gemiddeld gezinsinkomen.
1: Het plaatje laat dus niet zien of je die financiering überhaupt rond zou kunnen krijgen. De praktijk is: met een gemiddeld gezinsinkomen krijg je het bedrag wat nodig is voor een gemiddelde koopwoningen van €419.000 niet gefinancierd. Voor wie niet over de centen kan beschikken, is het onbetaalbaar.
2: het plaatje laat alleen de rentelasten zien. Zet er ook de aflossing bij (verplicht 50%, om in aanmerking te komen voor HRA 100% binnen 30 jaar) en er komen hele andere percentages uit. Natuurlijk is aflossing een vorm van vermogensopbouw. Maar vermogen in stenen koop je niks voor, terwijl het maandbedrag voor aflossing wel op het gezinsbudget enorm drukt.
In de huidige markt zijn huizen alléén goed betaalbaar voor wie een flink inkomen heeft of wie een forse som eigen geld meeneemt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
De grafiek geeft inderdaad niet aan hoe makkelijk het is een woning te financieren, wat het plaatje voor mij interessant maakt is het historische perspectief hoe "duur" het aankopen van een koopwoning is en dat dat nu relatief goedkoop is ondanks de historisch hoge huizenprijzen. Dan moet je er wel tussenkomen.Ivow85 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:45:
[...]
En dat plaatje zegt niets over de werkelijke betaalbaarheid. Het plaatje laat de gemiddelde rentelasten zien voor wanneer je nu een gemiddelde koopwoning volledig financiert met een gemiddeld gezinsinkomen.
1: Het plaatje laat dus niet zien of je die financiering überhaupt rond zou kunnen krijgen. De praktijk is: met een gemiddeld gezinsinkomen krijg je het bedrag wat nodig is voor een gemiddelde koopwoningen van €419.000 niet gefinancierd. Voor wie niet over de centen kan beschikken, is het onbetaalbaar.
2: het plaatje laat alleen de rentelasten zien. Zet er ook de aflossing bij (verplicht 50%, om in aanmerking te komen voor HRA 100% binnen 30 jaar) en er komen hele andere percentages uit. Natuurlijk is aflossing een vorm van vermogensopbouw. Maar vermogen in stenen koop je niks voor, terwijl het maandbedrag voor aflossing wel op het gezinsbudget enorm drukt.
In de huidige markt zijn huizen alléén goed betaalbaar voor wie een flink inkomen heeft of wie een forse som eigen geld meeneemt.
Als ik puur naar m'n eigen omgeving kijk zie ik genoeg starters die bewust nog thuis wonen om ook een flinke som aan eigen middelen te kunnen inleggen, al dan niet in combinatie met een schenking. Met alleen lenen kom je er inderdaad niet.
Waar haal jij trouwens vandaan dat aflossing niet is meegenomen? Dat zou het beeld wel vertekenen, maar zoals ik het lees is het netto hypotheek+onderhoud.
Het einde van de prijsstijgingen lijkt ook nog niet in zicht: Huizenprijzen in november 20,1 procent hoger, sterkste toename sinds 2000De betaalbaarheidsindex geeft het deel van
het netto huishoudinkomen weer dat wordt
uitgegeven aan de netto woonlasten. Bij de
berekening van deze netto woonlasten is uit-
gegaan van de aankoop van een woning bij
de gemiddelde WOX woningprijs, de gemid-
delde hypotheekrente en het gemiddeld huis-
houdinkomen in de betreffende periode.
In de totale netto woonlasten wordt rekening
gehouden met fiscale aspecten zoals hypo-
theekrenteaftrek, woningforfait, de lokale
belastingen en de kosten voor onderhoud
van de woning. Door deze netto woonlasten
op het gemiddelde netto huishoudinkomen
te delen wordt een maat gekregen voor de
betaalbaarheid van woningen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hbeez op 22-12-2021 02:42 ]
Als dat zo zou zijn, dan zouden huizen lang te koop staan toch? Het tegendeel is waar, in Delft is het gemiddelde woonhuis binnen een maand verkocht...DappereDodo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:20:
De tweede trok helaas, na mijn acceptatie, het bod weer in wegens onenigheid binnen de familie. Nog niks getekend, dus helaas mogelijk.mkrmr schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:36:
Weekje op Funda, nu 6000+ keer bekeken, 32x bewaard, 10 bezichtigingen in twee dagen.
Via de makelaar de optie gegeven voor een aangepast bod; eentje bood zelfde prijs maar dan zonder financieringsvoorbehoud. De tweede bood iets meer, wel nog met voorbehoud, en dit bod geaccepteerd.![]()
***members only***
Gelukkig was de eerste bieder ook nog geïnteresseerd, en nu wordt het koopcontract met deze koper gemaakt. Iets minder geld, maar wel meer zekerheid nu.
Ik suggereer niet dat r geen bieders meer zijn, simpelweg minder. Of je nu 10 biedingen krijgt of 5, je hebt r uiteindelijk maar 1 nodig.kw_nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:00:
[...]
Als dat zo zou zijn, dan zouden huizen lang te koop staan toch? Het tegendeel is waar, in Delft is het gemiddelde woonhuis binnen een maand verkocht...
Gisteren de overdracht gehad. Zojuist even de app van m'n bank geopend en het tegoed aan overwaarde is uitbetaald
. Daarnaast ben ik natuurlijk een huis kwijt en heb ik een paar ton aan openstaande hypotheek + overbruggingskrediet minder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja dat is wel mooi! Zeker als je dan eindelijk na alle afrekeningen (behalve dan van de belastingdienst) een overzicht hebt van wat je daadwerkelijk "overhoudt" als het afgerond is.Ivow85 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:55:
Gisteren de overdracht gehad. Zojuist even de app van m'n bank geopend en het tegoed aan overwaarde is uitbetaald. Daarnaast ben ik natuurlijk een huis kwijt en heb ik een paar ton aan openstaande hypotheek + overbruggingskrediet minder.
Als je wil kan je toch gewoon een openbare bieding doen, of niet? Snap sowieso niet waarom je niet altijd de top 5 de optie geeft om tegen het hoogste bod op te bieden. Waarom zou je dit niet doen?
Omdat bijna iedereen dan in 1e instantie minder biedtGrotbewoner schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:16:
Als je wil kan je toch gewoon een openbare bieding doen, of niet? Snap sowieso niet waarom je niet altijd de top 5 de optie geeft om tegen het hoogste bod op te bieden. Waarom zou je dit niet doen?
Omdat het moreel verwerpelijk is.Grotbewoner schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:16:
Kan inderdaad gewoon. Maar normaliter is de procedure dat iedereen een eenmalig en uiterst bod uitbrengt. Als je de procedure zo communiceert, kun je niet alsnog iedereen met de uitslag in de hand vragen een hoger bod te doen. Mag hopen dat vrijwel alle makelaars daar ook niet aan mee zouden werken.Grotbewoner schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:16:
Je kunt natuurlijk een andere procedure hanteren en communiceren. Maar dan krijg je zoals hierboven aangegeven normaliter lagere biedingen binnen. Je wilt juist stimuleren in zo’n markt dat mensen de grenzen van wat ze willen (en kunnen) betalen gaan opzoeken om het maar te krijgen (ja ik heb er een mening over hoe verstandig het allemaal is maar zo werkt een overspannen markt nou eenmaal). En die grens opzoeken werkt nou eenmaal het beste als je geen tweede poging krijgt.
Als je van tevoren bij de top5 aangeeft dat ze allemaal nog te horen krijgen wat het hoogste bod is en daar overheen mogen bieden dan gaat iedereen natuurlijk nooit zo hoog bieden als anders. Want als ze het mislopen maakt het niet uit want hebben ze nog een kans om een hoger bod neer te leggen. Dus vanuit verkoopmakelaars gezien lijkt dat geen slimme zet. Anders hadden ze dat ook al lang zo gedaan, want "moreel verwerpelijk" komt bij de meeste van hen niet voor in het woordenboekGrotbewoner schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:16:
Ik begrijp ook niet zo goed wat daar moreel verwerpelijk aan is. Ben je dan ook tegen Marktplaats en eBay? Of executieveilingen? Het is een doodnormale manier om iets te verkopen in een markteconomie.
Een “open veiling” is inderdaad eigenlijk juist eerlijker/netter, dat klopt. Je voorkomt dan de via via dealtjes, handjeklap en manipulatieve trucks om er meer uit te halen.DappereDodo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:57:
Ik begrijp ook niet zo goed wat daar moreel verwerpelijk aan is. Ben je dan ook tegen Marktplaats en eBay? Of executieveilingen? Het is een doodnormale manier om iets te verkopen in een markteconomie.
Ik wil binnenkort mijn maisonnette te koop zetten (Rotterdam goede gewilde buurt, 5 kamer, waarvan 3 slaapkamer 109m2 ). De woning heeft nog de originele keuken badkamer etc. uit 99, dus dat is allemaal toe aan vervanging. Om de eerste indruk wat te verbeteren wil ik de binnendeuren schilderen en ik zit te denken om het schakelmateriaal te vernieuwen. Bij dat laatste vraag ik me wel af of dat echt zin heeft of dat kopers het toch niet zien. Wat denken jullie?
Grappig dat je het zelf noemt. Nu je het zo zegt is van dat vergeelde oude schakelmateriaal wel een flinke afknapper. De vraag is of je de aandacht niet gewoon naar iets anders verplaatst zodra je dat vervangen hebt...wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:12:
Ik wil binnenkort mijn maisonnette te koop zetten (Rotterdam goede gewilde buurt, 5 kamer, waarvan 3 slaapkamer 109m2 ). De woning heeft nog de originele keuken badkamer etc. uit 99, dus dat is allemaal toe aan vervanging. Om de eerste indruk wat te verbeteren wil ik de binnendeuren schilderen en ik zit te denken om het schakelmateriaal te vernieuwen. Bij dat laatste vraag ik me wel af of dat echt zin heeft of dat kopers het toch niet zien. Wat denken jullie?
Als het schakelmateriaal nog heel is zou ik dat niet doen. Is al met al een behoorlijk prijzige ingreep, en ik denk dat de meeste mensen het werkelijk helemaal niets boeit.wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:12:
Als je het allemaal voor een prikkie kan doen en tijd over hebt, zou ik zeggen ja.wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:12:
Ook als dat slechts de enige zaken zijn.
Maar anders vraag ik me af of het iets scheelt.
Ik zou ze niet vervangen, maar wel allemaal brandschoon maken. Dat geeft mij als koper namelijk een goede indruk. Als je ze vervangt, geef je veel geld uit, maar misschien hou ik als koper niet van het type of de kleur die je hebt gekozen en dan levert het dus geen meerwaarde op. Dat geldt overigens ook voor de binnendeuren. Die zou ik echt alleen schilderen als dat nu achterstallig onderhoud lijkt. Maar dat kan ik me niet goed voorstellen bij een huis uit 1999.wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:12:
Opruimen en leeg maken, zodat mensen goed de mogelijkheden van je huis zien, repareren wat stuk is en alleen muren/deuren aanpassen als die nu een heel nadrukkelijke styling hebben waar niet iedereen van houdt. Mensen zijn 20 minuten binnen; schoon en netjes geeft dan de beste indruk.
Kosten voor materiaal zouden 220 zijn en ik kan hetzelf doen, maar het is niet het meest leuke karweitje. Het is echt zoiets dat je denkt dat had ik een keer moeten doen dat je er zelf ook plezier van hebt. Ik stoor me er wel aan dat het vergeeld is, maar dat was het toen ik het kocht ook en het was me niet opgevallen.
Zou die 220 euro steken in grote gebreken, verf of aankleding van het huis. Dit is wel echt klein bier.wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:37:
Kosten voor materiaal zouden 220 zijn en ik kan hetzelf doen, maar het is niet het meest leuke karweitje. Het is echt zoiets dat je denkt dat had ik een keer moeten doen dat je er zelf ook plezier van hebt. Ik stoor me er wel aan dat het vergeeld is, maar dat was het toen ik het kocht ook en het was me niet opgevallen.
Als je ergens woont zie je alle kleine dingen, maar als je een huis koopt dan zie je dat nog niet, omdat je er niet elke dag bent. Goed schoonmaken en zorgen dat het er gewoon 'af' uit ziet levert dan ook de meeste rendement op. Ik denk dat we als verkoper de neiging hebben teveel te 'fixen' wat we zelf zien, maar toch niet wordt gezien door kopers die er maar 20 minuten zijn. En buiten dat staat de markt flink onder druk, kopers zijn stuk minder kritisch.wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:37:
[ Voor 4% gewijzigd door Reiziger88 op 29-12-2021 10:48 ]
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.