Ik laat het schakelmateriaal zitten en ga aan de slag met schoonmaken en paar dingen verven. Bedankt voor de feedback.
Schoonmaken heeft zeer zeker zin.
Wij hebben veel huizen bekeken voordat we iets vonden.
Als een huis schoon was, gaf dat een goede indruk van de verkoper (misschien onterecht) en hoe deze met zijn/haar huis omging.
Als een huis schoon was, gaf dat een goede indruk van de verkoper (misschien onterecht) en hoe deze met zijn/haar huis omging.
Schoonmaken is zeker de moeite, en zorg ook dat het lekker fris ruikt in huis (maar geen kunstmatige luchtjes adviseerde mijn styliste).wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:00:
Ik laat het schakelmateriaal zitten en ga aan de slag met schoonmaken en paar dingen verven. Bedankt voor de feedback.
En ook dingen verven is nuttig, zelf had ik een oude wijnvlek op de muur zitten van mijn werkkamer (oorspronkelijke slaapkamer), zelf zag ik die niet meer, de makelaar toch wel, en die muur toch maar even laten overschilderen...
Tav mijn eigen verkoop: voorlopig koopcontract getekend door mij en de koper, wettelijke bedenktijd voorbij, en de notaris heeft zich al gemeld voor de overdracht. Verkoop is nu toch wel 99,9% veilig lijkt me...
Ok... help
. Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is maar ik gooi hem er gewoon in.
Situatie: Ons huidige koophuis, 3 slaapkamers midden NL 130M2 voor en achtertuin en eigen oprit. Staat van de woning is goed.
6 jaar geleden gekocht voor 220k en er wordt nu 450k op geboden. Zonder dat hij te koop is geweest.
We hebben al een tijdje geleden met een aankoop makelaar gezeten omdat wij groter willen wonen. Als in vrijstaand 200m2+ en 500m2+ tuin. Deze regio is zo een huis 900k-1100k. Dat kan ik samen met de overwaarde bekostigen.
Maar hadden besloten hem nog niet te verkopen omdat we hem nog een opknapbeurt wilde geven. Dit zou inhouden +-3 weken werk van aannemers + zelf nog wat werk en 21k aan kosten.
Nu kwam deze aankoop makelaar met een stel wat al "enkele keren achter het net had gevist". En die hebben een bezichtiging gedaan en bieden dus nu 450k.
De vraag: ga ik alsnog het werk laten doen door de aannemer(s) en hopen op bijvoorbeeld 500k-520k. Of ga ik hem nu verkopen voor 450(of ik doe een tegenbod van 460-465k oid) en dan ben ik maar klaar?
Nu de FED en de ECB hebben aangegeven de rentes omhoog te gooien ben ik "bang" dat de huizenprijzen omlaag gaan. Maar is dat binnen 6 maanden te voelen met de tekorten in Nederland. Of gaan we dat pas na 2 jaar oid merken... Lastig lastig.
Situatie: Ons huidige koophuis, 3 slaapkamers midden NL 130M2 voor en achtertuin en eigen oprit. Staat van de woning is goed.
6 jaar geleden gekocht voor 220k en er wordt nu 450k op geboden. Zonder dat hij te koop is geweest.
We hebben al een tijdje geleden met een aankoop makelaar gezeten omdat wij groter willen wonen. Als in vrijstaand 200m2+ en 500m2+ tuin. Deze regio is zo een huis 900k-1100k. Dat kan ik samen met de overwaarde bekostigen.
Maar hadden besloten hem nog niet te verkopen omdat we hem nog een opknapbeurt wilde geven. Dit zou inhouden +-3 weken werk van aannemers + zelf nog wat werk en 21k aan kosten.
Nu kwam deze aankoop makelaar met een stel wat al "enkele keren achter het net had gevist". En die hebben een bezichtiging gedaan en bieden dus nu 450k.
De vraag: ga ik alsnog het werk laten doen door de aannemer(s) en hopen op bijvoorbeeld 500k-520k. Of ga ik hem nu verkopen voor 450(of ik doe een tegenbod van 460-465k oid) en dan ben ik maar klaar?
Nu de FED en de ECB hebben aangegeven de rentes omhoog te gooien ben ik "bang" dat de huizenprijzen omlaag gaan. Maar is dat binnen 6 maanden te voelen met de tekorten in Nederland. Of gaan we dat pas na 2 jaar oid merken... Lastig lastig.
Hmm... ik word altijd erg wantrouwig van dit soort verhalen. De aankoopmakelaar komt met geïnteresseerden aan? Die heeft er geen belang bij om voor jou een zo hoog mogelijke verkoopprijs te behalen.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:55:
Ok... help. Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is maar ik gooi hem er gewoon in.
Misschien kun je een tweetal (verkoop-)makelaars vragen om een oriëntatiegesprek om hun inschatting te horen over wat je voor je huis kunt krijgen op de vrije markt?
Thnx idd, dat is ook mijn wantrouwigheid. Ter info, wat de aankoopmakelaar 1 maand geleden heeft aangeboden "Wij verwachten een hoge opkomst aan kijkers en eenfinsdefis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:58:
[...]
Hmm... ik word altijd erg wantrouwig van dit soort verhalen. De aankoopmakelaar komt met geïnteresseerden aan? Die heeft er geen belang bij om voor jou een zo hoog mogelijke verkoopprijs te behalen.
Misschien kun je een tweetal (verkoop-)makelaars vragen om een oriëntatiegesprek om hun inschatting te horen over wat je voor je huis kunt krijgen op de vrije markt?
verkoopprijs tussen de € 440.000,- en de € 460.000,-." . Dit is echter wel INCL verbouwingen. Dus het aanbodt is sowieso niet slecht volgens mij.
Dus: je hebt nu een bod van 450, zou er 21K in willen investeren om zo op een bod van 500/520K uit te komen. Het verschil is feitelijk 30/50 K. Dat zou ik eerst proberen uit te onderhandelen (met een tegenbod van 500). Stel je komt op 475 uit, dan heb je niet de rompslomp van een verbouwing en kun je met de zekerheid van een verkocht huis de markt op.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:55:
Ok... help. Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is maar ik gooi hem er gewoon in.
Over de rente zou ik me niet direct zorgen maken in relatie tot de huizenprijzen. Wel tot wat je eventueel zelf kunt lenen. Maar de woningschaarste in NL blijft, zeker het segment waarin je verkoopt. Dat brengt je in een luxe positie. Je kunt onderhandelen over het bod nu en als dat niet naar wens is, wacht je en breng je het later op de markt. Waarbij ik me dan nog steeds afvraag of je die 21K wel moet investeren. Als het een courant huis is in middenNL gaat dat ook zo die investering makkelijk weg.
Het venijn zit hem in de details, oud vergeeld schakelmateriaal doet echt afbreuk aan het geheel en kan het algehele beeld naar beneden halen, zeker als het een opeenstapeling wordt. Ik heb in onze tijdelijke woning waar we nog geen jaar verbleven ook het schakel materiaal vervangen in de keuken en de woonkamerRzaan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:34:
Schoonmaken heeft zeer zeker zin.

De vraag is of het in de huidige markt een verschil gaat maken
Als je de tijd hebt zou ik een goede schoonmaak en schakel materiaal zeker overwegen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heb je de woning toevallig al laten taxeren? Anders kan je dat nog laten doen, weet je wat ie ongeveer waard zou zijn. Dat is dan exclusief overbiedingen natuurlijk.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:02:
[...]
Thnx idd, dat is ook mijn wantrouwigheid. Ter info, wat de aankoopmakelaar 1 maand geleden heeft aangeboden "Wij verwachten een hoge opkomst aan kijkers en een
verkoopprijs tussen de € 440.000,- en de € 460.000,-." . Dit is echter wel INCL verbouwingen. Dus het aanbodt is sowieso niet slecht volgens mij.
I have stability. The ability to stab.
Taxatie in Juni incl verbouwingen zou het 400k zijnSmurfLink schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:31:
[...]
Heb je de woning toevallig al laten taxeren? Anders kan je dat nog laten doen, weet je wat ie ongeveer waard zou zijn. Dat is dan exclusief overbiedingen natuurlijk.
Hm dan is 450 geen verkeerd bod an sich.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:03:
[...]
Taxatie in Juni incl verbouwingen zou het 400k zijn
Dus incl de 21K investering? Dan denk ik dat 450/465K nu een mooi resultaat is en dat je verwachting voor een opbrengst van >500K iets te hooggespannen is.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:03:
[...]
Blijft over of je met een opbrengst uit 450K het grotere huis kunt kopen.
Nee, als je het idee hebt dat het een redelijk bod is (waar je misschien nog wat meer uit kunt slepen) en je daarmee je eigen doel van een grotere woning kan realiseren zou ik zelf geen verbouwing van 20k meer starten geloof ik.SmurfLink schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:15:
[...]
Hm dan is 450 geen verkeerd bod an sich.
Die tijd en energie kun je dan beter in je nieuwe huis steken, dan heb je er zelf nog wat aan.
[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 29-12-2021 14:22 ]
@sbmuc ik zou bod counteren met 510k, zonder ontbindende voorwaarden.
Met een geldigheid van 12 uur.
Met opmerking dat hij anders op de normale manier wordt verkocht.
Als iemand stil wilt kopen, mag je best stuk meer betalen.
Not sure if trolling 😜… ik heb gevraagd of ze er 465 van willen maken. Tbc..badboyqxy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:25:
@sbmuc ik zou bod counteren met 510k, zonder ontbindende voorwaarden.
Je had gewoon 525 moeten vragen. Je kan altijd nog de markt op. Deze luitjes vissen dus telkens achter het net omdat ze niet het beste bod neerleggen. Dan gaan ze het zo proberen..sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:32:
[...]
Not sure if trolling 😜… ik heb gevraagd of ze er 465 van willen maken. Tbc..
Ik zou het doen. Zeker als je toch gaat verven. Dan moet het er vaak toch af, kan je meteen de nieuwe plaatsen. Dat gelige steekt toch een beetje af tegen vers wit latex.wortelsoft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:37:
Kosten voor materiaal zouden 220 zijn en ik kan hetzelf doen, maar het is niet het meest leuke karweitje. Het is echt zoiets dat je denkt dat had ik een keer moeten doen dat je er zelf ook plezier van hebt. Ik stoor me er wel aan dat het vergeeld is, maar dat was het toen ik het kocht ook en het was me niet opgevallen.
[ Voor 11% gewijzigd door Laapo op 29-12-2021 15:09 ]
Als je wilt onderhandelen, steek je hem erg laag in met 465.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:32:
[...]
Had dan 480+ gevraagd en ruim boven de 465 uitgekomen. Mogelijk gaan ze nu tegen bod van 457500 of 460000 doen,.veel speelruimte is er in ieder geval niet.
Eerst kopen.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:55:
Ook in prijsklasse boven de 1m (voor nieuwe woning).
Dan je huidige woning zsm op funda zetten, dat levert in de meeste gevallen meer op dan buiten funda.
Zou mijn advies zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2021 18:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het is ook wat waard om geen gezeik met bezichtigingen etc te hebben, kan ook zijn dat ze geprobeerd hebben een echt goed bod te doen in de hoop nu prijs te hebben. Die 465 is nog mooier, maar misschien is een flexibele overdracht je ook wel veel waard als je nog moet kopen, dat zal niet meevallen namelijk, en dan sta je op straat (of in iets tijdelijks).sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:32:
[...]
Precies dat..Laapo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:01:
[...]
Je had gewoon 525 moeten vragen. Je kan altijd nog de markt op. Deze luitjes vissen dus telkens achter het net omdat ze niet het beste bod neerleggen. Dan gaan ze het zo proberen..
@sbmuc Je woning was in juni op 400k getaxeerd Inc 20 verbouwing zeg je, dus zonder verbouwing 380k. Dan is de taxatiewaarde nu 430k.
Bij een vraagprijs van 430k met jouw woning(3 slaapkamers, garage)/locatie gaan de biedingen tegen de 480k zijn. Met mogelijke uitschieters naar 500-525k.
Tevens heb je nog niets gekocht, dus je stapt met enige druk de koopmarkt op...
[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2021 18:56 ]
Ik ken de verkoopprijzen in de buurt. Er was 1 huis(exact hetzelfde “model”) een paar maanden geleden verkocht voor 10k meer. Echter daar was alles echt af en strak. Hier zou wel wat geld in moeten om het zo te krijgen. Daarnaast hebben wij dan geen klus, makelaars, funda, foto, bezichtigen kosten/gedoe.
Ik zou zelf altijd 1) eerst kopen dan verkopen en 2) de woning op de markt gooien, maargoed, als ik even mee ga in je plan.. hoe ga je het doen mbt opleverdatum van je huidige woning en het vinden van een nieuwe/eigen woning? Oftewel; hoe ga je voorkomen dat je straks op straat staat?sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:41:
Ik ken de verkoopprijzen in de buurt. Er was 1 huis(exact hetzelfde “model”) een paar maanden geleden verkocht voor 10k meer. Echter daar was alles echt af en strak. Hier zou wel wat geld in moeten om het zo te krijgen. Daarnaast hebben wij dan geen klus, makelaars, funda, foto, bezichtigen kosten/gedoe.
Prijzen zijn Q4 hard gestegen, heb het zelf gezien bij verkoop en overigens ook bij aankoop.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:41:
Je speelt heel erg op 'safe', wat begrijpelijk is maar imo financieel haal je niet het hoogste eruit.
Met pech duurt het een tijd voordat je een nieuwe woning hebt , dan gaar het allemaal nog veel meer kosten.
Maargoed ik begrijp je zekerheid ergens wel natuurlijk
Flexibele overdrachtsdatum van 6 maanden. En als we niets vinden gaan we wel even huren. Er is niet veel te huren maar net aan genoeg in de vrije sector.Hbeez schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:51:
[...]
Ik zou zelf altijd 1) eerst kopen dan verkopen en 2) de woning op de markt gooien, maargoed, als ik even mee ga in je plan.. hoe ga je het doen mbt opleverdatum van je huidige woning en het vinden van een nieuwe/eigen woning? Oftewel; hoe ga je voorkomen dat je straks op straat staat?
Aan de andere kant is eerst verkopen ook jezelf verzekeren van een bepaalde opbrengst. Dat maakt het bieden op andere woningen weer makkelijker. Als je nog niet hebt verkocht bied je toch een beetje met de rem er op.Hbeez schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:51:
[...]
Ik zou zelf altijd 1) eerst kopen dan verkopen en 2) de woning op de markt gooien, maargoed, als ik even mee ga in je plan.. hoe ga je het doen mbt opleverdatum van je huidige woning en het vinden van een nieuwe/eigen woning? Oftewel; hoe ga je voorkomen dat je straks op straat staat?
Het heeft dus ook wel een voordeel.
Okay - dus om het gedoe van een Funda-advertentie, bezichtigingen te voorkomen riskeer je een dubbele verhuizing, tijdelijke huurwoning en niet het onderste uit de kan te halen bij de verkoop.. Het zou toevallig zijn als deze kopers de hoogste bieders waren, maar het kan natuurlijk. Hoop in ieder geval dat je goed marktonderzoek hebt gedaan naar je nieuwe koopwoning en je kansen op een aankoop+verhuizing binnen 6 maanden goed inschat.sbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:14:
[...]
Flexibele overdrachtsdatum van 6 maanden. En als we niets vinden gaan we wel even huren. Er is niet veel te huren maar net aan genoeg in de vrije sector.
Je hebt niet zoveel aan een verzekerde opbrengst als er simpelweg geen woningen te koop komen in zijn - specifieke- zoekgebied (vrijstaand op 500m2 kavel).Laapo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:30:
[...]
Aan de andere kant is eerst verkopen ook jezelf verzekeren van een bepaalde opbrengst. Dat maakt het bieden op andere woningen weer makkelijker. Als je nog niet hebt verkocht bied je toch een beetje met de rem er op.
Het heeft dus ook wel een voordeel.
En als er 1 op de markt komt storten Utrechters zich erop die hun herenhuis met label G zat zijn.
Daar zit m.i. de uitdaging, verkopen is niet zo'n probleem
Tenzij de markt kantelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2021 21:50 ]
Tja, als je volledig uitgaat van het feit dat de schaarste alleen maar groter wordt en erger en dat huizen alleen maar duurder worden... Dan zou het ook een optie zijn het huis af te betalen in de komende 2 jaar en vervolgens te verhuren... En dan pas te verkopen. Je weet het nooit natuurlijk.
En ja... Ik heb buurtonderzoek gedaan. Ik heb elke straat hier in de buurt van hetzelfde type huis alle kadaster gegevens opgevraagd met de laatste koopsommen. Dit bedrag is echt wel scherp, mja. Mr Greedy in mij zegt, ga het huis pimpen en zet de 20 kopers tov elkaar. Anderzijds is dit gewoon makkelijk. En 20k meer of minder gaat weinig uitmaken. Maar 50-75k minder zou zuur zijn ofc, maar gezien de koopsommen hier denk ik dat dit best prima is.
En ja... Ik heb buurtonderzoek gedaan. Ik heb elke straat hier in de buurt van hetzelfde type huis alle kadaster gegevens opgevraagd met de laatste koopsommen. Dit bedrag is echt wel scherp, mja. Mr Greedy in mij zegt, ga het huis pimpen en zet de 20 kopers tov elkaar. Anderzijds is dit gewoon makkelijk. En 20k meer of minder gaat weinig uitmaken. Maar 50-75k minder zou zuur zijn ofc, maar gezien de koopsommen hier denk ik dat dit best prima is.
@Sport_Life ben nu een woning aant bouwen. Vrijstaand, kavel 500m+, huis 200m+. Voor het juiste bod zou ik hem alsnog gewoon verkopen.
---
Oude buren hebben hun woning nu 3 weken te koop staan, voor 400k nadat ik mijn woning voor 400k verkocht had na een kleine bieding strijd.
Huis heeft wel kleine uitbouw 1.20 en zou totaal op 99m2 uitkomen maar natuurlijk is dit op Funda 100m2 want dan zit je in een betere filter.
Mijn woning was echter net wat beter afgewerkt, alles gestuct, quooker, vloerverwarming, retourverwarming op de badkamer, automatisch bewateringssysteem, dubbele wastafel, inbouwkranen etc. Punten die hun niet hadden.
Nu hebben ze nieuwe woning gekocht, zonder voorbehoud van financiering en gingen ze er vanuit dat het huis toch wel minimaal 400k zou gaan opbrengen. Echter is het hoogste bod nu slechts 360k en hebben ze nu wel even een probleem, want ze krijgen nu mogelijk de financiering niet rond.
Dus ook wel keer om te melden dat het niet altijd even soepel gaat.
---
Oude buren hebben hun woning nu 3 weken te koop staan, voor 400k nadat ik mijn woning voor 400k verkocht had na een kleine bieding strijd.
Huis heeft wel kleine uitbouw 1.20 en zou totaal op 99m2 uitkomen maar natuurlijk is dit op Funda 100m2 want dan zit je in een betere filter.
Mijn woning was echter net wat beter afgewerkt, alles gestuct, quooker, vloerverwarming, retourverwarming op de badkamer, automatisch bewateringssysteem, dubbele wastafel, inbouwkranen etc. Punten die hun niet hadden.
Nu hebben ze nieuwe woning gekocht, zonder voorbehoud van financiering en gingen ze er vanuit dat het huis toch wel minimaal 400k zou gaan opbrengen. Echter is het hoogste bod nu slechts 360k en hebben ze nu wel even een probleem, want ze krijgen nu mogelijk de financiering niet rond.
Tenzij je het geen probleem vindt om tijdelijk te huren. Dan heb je ineens weer alle tijd om marktontwikkelingen te volgen en op je gemak rond te kijken. Met zekerheid over het te besteden bedrag en geen problemen met oplevertijd nieuwe woning. Het een is nu niet per se beter of slechter dan het ander, dus het eigen gevoel geeft de doorslag. Wat voor de een goed voelt, maakt de ander onzeker.Sport_Life schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:47:
[...]
Je hebt niet zoveel aan een verzekerde opbrengst als er simpelweg geen woningen te koop komen in zijn - specifieke- zoekgebied (vrijstaand op 500m2 kavel).
Je legt de nadruk erg op de verkoop. Snap ik want dat is in deze markt leuker natuurlijksbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:06:
Tja, als je volledig uitgaat van het feit dat de schaarste alleen maar groter wordt en erger en dat huizen alleen maar duurder worden... Dan zou het ook een optie zijn het huis af te betalen in de komende 2 jaar en vervolgens te verhuren... En dan pas te verkopen. Je weet het nooit natuurlijk.
Maar hoeveel woningen staan er nu beschikbaar op Funda die binnen je zoekprofiel passen? Als de regio niet zoveel uitmaakt is het natuurlijk makkelijker, maar als je graag in een bepaalde regio/stad wilt wonen dan kan het lastiger zijn. Ik zou dat eerst uitzoeken voordat je je woning verkoopt.
Eens, maar omdat de eerste paar reacties voornamelijk gingen over pro-verkoop, dacht ik dat het ook eens goed zou zijn om enig evenwicht in de discussie aan te brengenToke_gt schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:15:
[...]
Tenzij je het geen probleem vindt om tijdelijk te huren. Dan heb je ineens weer alle tijd om marktontwikkelingen te volgen en op je gemak rond te kijken. Met zekerheid over het te besteden bedrag en geen problemen met oplevertijd nieuwe woning. Het een is nu niet per se beter of slechter dan het ander, dus het eigen gevoel geeft de doorslag. Wat voor de een goed voelt, maakt de ander onzeker.
Gemiddeld +- 4 per maand. Richting 1 miljoen gaan ze gelukkig ook niet zo heel snel weg...Sport_Life schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:16:
[...]
Je legt de nadruk erg op de verkoop. Snap ik want dat is in deze markt leuker natuurlijk.
Maar hoeveel woningen staan er nu beschikbaar op Funda die binnen je zoekprofiel passen? Als de regio niet zoveel uitmaakt is het natuurlijk makkelijker, maar als je graag in een bepaalde regio/stad wilt wonen dan kan het lastiger zijn. Ik zou dat eerst uitzoeken voordat je je woning verkoopt.
[ Voor 5% gewijzigd door sbmuc op 29-12-2021 22:19 ]
Ah oke, dan hoef je je over de aankoop geen/minder zorgen te maken.
Ik zocht specifiek in een bepaalde stad, daar zijn afgelopen jaar enkele woningen op Funda gekomen waar we ons de komende 30 jaar zien wonen.
Mijn ervaringen, zowel bij aan- als verkoop zijn anders. (wel gewilde stad)Richting 1 miljoen gaan ze gelukkig ook niet zo heel snel weg...
[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2021 22:22 ]
Pijnlijk, ik vrees zelf dat ik in een soortgelijke situatie kan belanden.. hoeveel biedingen boven de 360 had jij dan? Of had je net die ene gek te pakken waar zij nog op rekenden?badboyqxy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:08:
@Sport_Life ben nu een woning aant bouwen. Vrijstaand, kavel 500m+, huis 200m+. Voor het juiste bod zou ik hem alsnog gewoon verkopen.
---
Er is hier verderop een identieke woning met een iets kleinere uitbouw als de onze verkocht voor een absoluut monsterbedrag. Ik heb de makelaar van die woning langs laten komen aangezien ik ergens in de loop van komend jaar ook ga verkopen. Die zag wel een soortgelijk bod op onze woning ontstaan maar liet ook vallen dat we voor de zekerheid met 40k minder moeten rekenen.
We hebben de financiering wel allang rond dus wat dat betreft geen stress, maar het verschil kan zomaar wel/geen Tesla betekenen.
@Laapo huis heeft 4 dagen te koop gestaan. Wel al maand van te voren aangekondigd bij paar makelaars, gewoon opgebeld en info doorgestuurd. En maar 3 kijkers!
Huis ging in de verkoop voor 385k. Met makelaar afgesproken dat hij onder de 395k niks zou krijgen en de foto kosten etc. Voor hun zouden zijn.
Eerste bod was dus gelijk 395100
Daarna nog een bod van 377k
Daarna heeft deze verhoogd tot 400k
Tot slot is er nog bod overheen gegaan van 400k + 5k overnemen raam decoraties.
Allemaal zonder voorbehoud.
Refentie, een huis in de straat was 2 maanden eerder voor 365k te koop aangeboden en voor 375k verkocht.
Huis ging in de verkoop voor 385k. Met makelaar afgesproken dat hij onder de 395k niks zou krijgen en de foto kosten etc. Voor hun zouden zijn.
Eerste bod was dus gelijk 395100
Daarna nog een bod van 377k
Daarna heeft deze verhoogd tot 400k
Tot slot is er nog bod overheen gegaan van 400k + 5k overnemen raam decoraties.
Allemaal zonder voorbehoud.
Refentie, een huis in de straat was 2 maanden eerder voor 365k te koop aangeboden en voor 375k verkocht.
Ik zou het persoonlijk nooit aandurven in deze markt om eerst te verkopen:). Voor je het weet ben je 1 jaar op zoek en zijn de huizen 10% gestegen... Dat geintje kan je al snel richting 1 ton kosten. En dan moet je nog eens onder druk een huis uitkiezen om te kopen waar normaal gesproken in deze markt bijna altijd veel concurrentie voor is. Het is overduidelijk beter om een verkoper te zijn dan een koper, waarom jezelf potentieel naaien.
Wat is de risico dat je een huis in 450K segment niet kwijtraakt? Ik denk dat de kans groter is dat je niet je gewenste huis vindt,
Wat is de risico dat je een huis in 450K segment niet kwijtraakt? Ik denk dat de kans groter is dat je niet je gewenste huis vindt,
[ Voor 13% gewijzigd door Reiziger88 op 30-12-2021 10:03 ]
Bij ons dreigde het ook die pijnlijke kant op te gaan. Gang en trappenhuis waren niet af omdat de stukadoor niet kwam opdagen. Maar het huis moest toch de verkoop in omdat we al een ander huis hadden gekocht. Voor de rest een volledig gerenoveerd huisje nabij centrum met redelijk tuin oppervlak en A+ label.Laapo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:43:
[...]
Pijnlijk, ik vrees zelf dat ik in een soortgelijke situatie kan belanden.. hoeveel biedingen boven de 360 had jij dan? Of had je net die ene gek te pakken waar zij nog op rekenden?
Er is hier verderop een identieke woning met een iets kleinere uitbouw als de onze verkocht voor een absoluut monsterbedrag. Ik heb de makelaar van die woning langs laten komen aangezien ik ergens in de loop van komend jaar ook ga verkopen. Die zag wel een soortgelijk bod op onze woning ontstaan maar liet ook vallen dat we voor de zekerheid met 40k minder moeten rekenen.
We hebben de financiering wel allang rond dus wat dat betreft geen stress, maar het verschil kan zomaar wel/geen Tesla betekenen.
Redelijk wat kijkers gehad (20+), maar slechts 2 biedingen. Dat beetje stuc- en schilderwerk schrok de meeste kijkers toch teveel af. Het laagste bod was onder de vraagprijs, maar nog wel 20k boven het bedrag waarop ons overbruggingskrediet gebaseerd was. Het andere bod was net iets boven de vraagprijs en daardoor is een 'financieringsoverschot' ontstaan waarmee een leuke nieuwe auto gekocht zou kunnen worden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Update (#goed verhaal): een van het stel is ontslagen dus het gaat niet door. Dus toch nog een beetje opknappen en rond maart/april in de verkoop.
Ik had denk ik een stukadoor benaderd om voor een flink grof tarief te komen beunen in het weekend. Mensen kunnen er niet doorheen kijken. Die 5k investeren had je er mogelijk wel 20 opgeleverd.Ivow85 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:15:
[...]
Bij ons dreigde het ook die pijnlijke kant op te gaan. Gang en trappenhuis waren niet af omdat de stukadoor niet kwam opdagen. Maar het huis moest toch de verkoop in omdat we al een ander huis hadden gekocht. Voor de rest een volledig gerenoveerd huisje nabij centrum met redelijk tuin oppervlak en A+ label.
Redelijk wat kijkers gehad (20+), maar slechts 2 biedingen. Dat beetje stuc- en schilderwerk schrok de meeste kijkers toch teveel af. Het laagste bod was onder de vraagprijs, maar nog wel 20k boven het bedrag waarop ons overbruggingskrediet gebaseerd was. Het andere bod was net iets boven de vraagprijs en daardoor is een 'financieringsoverschot' ontstaan waarmee een leuke nieuwe auto gekocht zou kunnen worden.
Vreemd, als je baan op de tocht staat komt dat toch niet als een verrassing?sbmuc schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:08:
Update (#goed verhaal): een van het stel is ontslagen dus het gaat niet door. Dus toch nog een beetje opknappen en rond maart/april in de verkoop.
Eens, is ook een beetje "sketchy"..Marinos83 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:59:
[...]
Vreemd, als je baan op de tocht staat komt dat toch niet als een verrassing?
Ik lees al lange tijd mee, erg boeiend allemaal!
Ik kan dan eindelijk mijn verkoop verhaal delen.
Begin december te koop gezet. Jaren 30 Tussenwoning met een vraagprijs tussen 280-300k net boven Amsterdam.
Binnen 2 dagen hadden we 22 bezichtigingen gepland staan, verdeeld over 4 dagen. Iedere dag was er wel minimaal 1 ziek, dus denk uiteindelijk 16 bezichtigingen geweest.
6 bieden gehad, variërend tussen 295, 300, 325.. en als klap op de vuurpijl: 365.000!!!
Voorbehoud van financiering van 150k
Dus denk dat dit wel goed gaat komen
Had wel een bieding boven de vraagprijs verwacht, maar dit overtrof wel onze verwachtingen. Makelaar had dit ook niet zien aankomen.
WOZ 2020 was 206k - zelf gekocht 10 jaar geleden voor 172k
Bizar hoor...
We hebben ook nog een nieuwbouwwoning in aanbouw. Deze gaan we binnenkort ook verkopen (hebben inmiddels andere plannen).
Segment is iets anders (denk aan +700k), ben benieuwd hoe dat gaat verlopen!
Ik kan dan eindelijk mijn verkoop verhaal delen.
Begin december te koop gezet. Jaren 30 Tussenwoning met een vraagprijs tussen 280-300k net boven Amsterdam.
Binnen 2 dagen hadden we 22 bezichtigingen gepland staan, verdeeld over 4 dagen. Iedere dag was er wel minimaal 1 ziek, dus denk uiteindelijk 16 bezichtigingen geweest.
6 bieden gehad, variërend tussen 295, 300, 325.. en als klap op de vuurpijl: 365.000!!!
Voorbehoud van financiering van 150k
Dus denk dat dit wel goed gaat komen
Had wel een bieding boven de vraagprijs verwacht, maar dit overtrof wel onze verwachtingen. Makelaar had dit ook niet zien aankomen.
WOZ 2020 was 206k - zelf gekocht 10 jaar geleden voor 172k
Bizar hoor...
We hebben ook nog een nieuwbouwwoning in aanbouw. Deze gaan we binnenkort ook verkopen (hebben inmiddels andere plannen).
Segment is iets anders (denk aan +700k), ben benieuwd hoe dat gaat verlopen!
ZSM een ander huis kopen eerst.sbmuc schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:08:
Je huidige huis raak je altijd kwijt.
Ik heb huizen gezien die echt niet ok waren. Slechte buurt, slechte staat, lelijk. Maar toch snel verkocht.
Das niet slim maar het verbaast mij altijd dat mensen in “de problemen” komen met dit soort flut bedragen. 40k extra heb je toch gewoon liggen als je dit proces ingaat?badboyqxy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:08:
---
Genoeg mensen die zich rijk rekenen en elke euro van de (idiote) overwaarde nodig hebben om wooncarrière te maken. Dat zijn precies de personen die je tegen zichzelf zou moeten beschermen.
Sorry hoor maar hoe kun je nu ooit van een forum weten wat een goede prijs is? Als je al langer meeleest en nu niet puur voor je eigen kostje komt koekeloeren dan zou je moeten weten dat het erg loont om je huis op de markt te zetten omdat er veel vraag is. Tenzij die verbouwing noodzakelijk is om er uberhaupt te kunnen wonen. Dat verandert de zaaksbmuc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:03:
[...]
30k besparen op verbouwingen en makelaarskosten en een hoop gedoe is mij ook wat geld waard. Hier een gezin met 2 jonge kinderen, verbouwingen en bezichtigingen geven een hoop gedoe. Dat is mij (potentieel) 10-20k meer winst niet waard. Maar idd, mocht het echt significant meer winst zijn dan is het mij wel waard. We gaan het meemaken. Ik verwacht dat we hem in April te koop zetten.Exo81 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 01:07:
[...]
Sorry hoor maar hoe kun je nu ooit van een forum weten wat een goede prijs is? Als je al langer meeleest en nu niet puur voor je eigen kostje komt koekeloeren dan zou je moeten weten dat het erg loont om je huis op de markt te zetten omdat er veel vraag is. Tenzij die verbouwing noodzakelijk is om er uberhaupt te kunnen wonen. Dat verandert de zaak
Er staat toch nergens dat de baan op de tocht stond, ontslagen worden kan op meerdere manieren.Marinos83 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:59:
[...]
Vreemd, als je baan op de tocht staat komt dat toch niet als een verrassing?
Kom er na het inmeten voor de verkoop achter dat m'n huis is gekrompen sinds de aankoop
Was bij aankoop 151m2 in 2015 en blijkt na inmeten slechts 147m2. Die 4m2 maakt me opzich niet zoveel uit maar wel balen dat hij daardoor net niet meekomt in het filter >150m2 op Funda. Ik woon niet in een heel gewild dorp waar mensen specifiek op de locatie zoeken om te wonen, dus moet het meer hebben van de eigenschappen van het huis.
Makelaars zijn in ieder geval wel consequent, er zijn nog twee identieke woningen recent verkocht in de wijk. De ene was als 147m2 verkocht door m'n huidige verkoopmakelaar, de ander als 151m2 door de makelaar die het huis in 2015 aan mij had verkocht (beide recent verkocht dus sinds de laatste normen gemeten).
Overstappen naar de makelaar die het op zijn wijze als 151m2 inmeet doe ik liever niet omdat ik geen goed gevoel bij die man heb (type praatjesmaker..)
M'n verkoopmakelaar denkt dat het niet zoveel uitmaakt.
Makelaars zijn in ieder geval wel consequent, er zijn nog twee identieke woningen recent verkocht in de wijk. De ene was als 147m2 verkocht door m'n huidige verkoopmakelaar, de ander als 151m2 door de makelaar die het huis in 2015 aan mij had verkocht (beide recent verkocht dus sinds de laatste normen gemeten).
Overstappen naar de makelaar die het op zijn wijze als 151m2 inmeet doe ik liever niet omdat ik geen goed gevoel bij die man heb (type praatjesmaker..)
M'n verkoopmakelaar denkt dat het niet zoveel uitmaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 31-12-2021 12:40 ]
Ons huis was ineens ook aanzienlijk gekrompen.
Digitaal ingemeten door Zibber dat kan dus niet veel mis aan.
Van 125m2 naar 112m2 gegaan.
Er waren geen tekeningen van ons huis dus hoe de vorige makelaar aan die 125m2 is gekomen, geen idee.
Er waren geen tekeningen van ons huis dus hoe de vorige makelaar aan die 125m2 is gekomen, geen idee.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Da's 10% kleiner!
Dat is nogal.
Scheelt bij € 4.000/M2 toch mooi 13 x 4K = € 52.000
Dat is nogal.
Scheelt bij € 4.000/M2 toch mooi 13 x 4K = € 52.000
Als ik een huis zoek vanaf 150m2, word ik niet zielsgelukkig van een huis met 151m2. Dat is maar 1 m2 boven het minimum. Staat tegenover dat ik bij een huis met 147m2 in de zoekopdracht tot 150m2 het gevoel krijg dat ik bijna maximaal scoor.Hbeez schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:39:
Kom er na het inmeten voor de verkoop achter dat m'n huis is gekrompen sinds de aankoopWas bij aankoop 151m2 in 2015 en blijkt na inmeten slechts 147m2. Die 4m2 maakt me opzich niet zoveel uit maar wel balen dat hij daardoor net niet meekomt in het filter >150m2
Dus ik denk ook dat het niet veel uitmaakt. Gaat vooral ook om de combinatie met oppervlakte, aantal kamers en vraagprijs. En als er niet veel te koop staat in je omgeving filteren mensen waarschijnlijk alleen op vraagprijs voor een eerste selectie.
Misschien kun je hiermee het verschil verklaren?
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/meetinstructie/
[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 31-12-2021 13:30 ]
Volgens mij is er ergens nog wat veranderd met wat wel/niet meetelt als vierkante meters wonen.Bommes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:51:
Ons huis was ineens ook aanzienlijk gekrompen.
Ons oude huis stond ook op 110m2, aanbouw van 15m2 eraan gezet dus bij verkoop dachten wij ook op 125m3 uit te komen. Niet dus dat werd iets van 117m2 na inmeten.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dank voor het delen van de link. Even nagelopen - elke m2 is meegerekend, zelfs de onverwarmde wasruimte, dus meer dan 147m2 zit er echt niet in. Je hebt wel gelijk dat er nu zo weinig te koop komt dat men waarschijnlijk een vrij brede zoekopdracht heeft ingesteld, dus zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken idd.Toke_gt schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:28:
[...]
Als ik een huis zoek vanaf 150m2, word ik niet zielsgelukkig van een huis met 151m2. Dat is maar 1 m2 boven het minimum. Staat tegenover dat ik bij een huis met 147m2 in de zoekopdracht tot 150m2 het gevoel krijg dat ik bijna maximaal scoor.
Dus ik denk ook dat het niet veel uitmaakt. Gaat vooral ook om de combinatie met oppervlakte, aantal kamers en vraagprijs. En als er niet veel te koop staat in je omgeving filteren mensen waarschijnlijk alleen op vraagprijs voor een eerste selectie.
Misschien kun je hiermee het verschil verklaren?
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/meetinstructie/
Update: verschil komt blijkbaar omdat de ene makelaar inmeet volgens de NEN-norm (147m2) en de ander z'n data uit de BAG viewer van het Kadaster heeft gehaald waar een incorrect getal instaat (151m2).
[ Voor 8% gewijzigd door Hbeez op 31-12-2021 16:39 ]
Die m²'s doen 't 'm niet echt. Vooral in deze markt. De ene 150m² is de andere niet. Toen wij aan het kijken waren zag ik huizen met 130m² die veel bruikbaarder waren dan andere huizen met 150m², gewoon omdat de meters niet in loze hoekjes of een overbemeten hal zaten.
Nou ja dat dus @Pannencouque ons nu net verkochte huis nr 120 is in de praktijk praktischer ingedeeld en voelt ruimer dan het buur huis nr 118
Terwijl dat nr 118 op Funda een grotere oppervlakte heeft.
3 jaar terug toen we ons huis nr 120 gekocht hebben stond ook nr 118 tegelijk te koop.
Daar zijn we in eerste instantie op af gekomen en hebben we bezichtigd, na de 2de bezichtiging van nr 118
aan dat nummer 120 ook te koop stond en hij ook daarvan de makelaar was en de sleutels bij had (toeval.. ja joh).
Meteen bij binnen komen voelde dat huis ruimer en dat hebben we dus ook gekocht.
Op funda was dat huis, nr 120 ook groter dan nr 118.
Nu ongeveer 1 jaar geleden is nummer 118 weer verkocht en per 3 januari dragen wij nummer 120 dus weer over aan de nieuwe eigenaren.
Nr 118 stond nog met de zelfde oppervlakte op Funda en wij met de nieuw ingemeten oppervlakte met dus een stuk minder vierkante meters.
Terwijl dat nr 118 op Funda een grotere oppervlakte heeft.
3 jaar terug toen we ons huis nr 120 gekocht hebben stond ook nr 118 tegelijk te koop.
Daar zijn we in eerste instantie op af gekomen en hebben we bezichtigd, na de 2de bezichtiging van nr 118
aan dat nummer 120 ook te koop stond en hij ook daarvan de makelaar was en de sleutels bij had (toeval.. ja joh).
Meteen bij binnen komen voelde dat huis ruimer en dat hebben we dus ook gekocht.
Op funda was dat huis, nr 120 ook groter dan nr 118.
Nu ongeveer 1 jaar geleden is nummer 118 weer verkocht en per 3 januari dragen wij nummer 120 dus weer over aan de nieuwe eigenaren.
Nr 118 stond nog met de zelfde oppervlakte op Funda en wij met de nieuw ingemeten oppervlakte met dus een stuk minder vierkante meters.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wellicht werden buitenruimtes ook eerst meegerekend ofzo? Ik had een flatje van 50m2 gekocht, met 3m2 balkon (ongeveer). Nu bij het opmeten met lasers kwamen ze op 47m2. Da's wel heel toevallig precies zonder het balkon erbij.Martinusz schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:28:
[...]
Volgens mij is er ergens nog wat veranderd met wat wel/niet meetelt als vierkante meters wonen.
Ons oude huis stond ook op 110m2, aanbouw van 15m2 eraan gezet dus bij verkoop dachten wij ook op 125m3 uit te komen. Niet dus dat werd iets van 117m2 na inmeten.
Behalve m2’s moet er inderdaad ook rekening worden gehouden met verschillen in doelmatigheid. Ik kwam laatst een hoekwoning in Leiden tegen met een forse aanbouw, totaal 250 m2 gebruiksoppervlakte wonen, in een buurt waar in de directe omgeving woningen tot max 150 m2 gingen. De woning was weliswaar groter maar had in de praktijk een ongebruikelijke indeling waar weinig aanpassing mogelijk was, o.a. drie woonkamers, twee keukens en heel veel gangen. Daarnaast was de aanbouw van een relatief lagere brouwkwaliteit t.o.v. het oorspronkelijke hoofdgebouw.Pannencouque schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:56:
Die m²'s doen 't 'm niet echt. Vooral in deze markt. De ene 150m² is de andere niet. Toen wij aan het kijken waren zag ik huizen met 130m² die veel bruikbaarder waren dan andere huizen met 150m², gewoon omdat de meters niet in loze hoekjes of een overbemeten hal zaten.
In dit geval (151 vs 147) zal een verschil tot 5% niet heel veel uitmaken voor waardeverschillen en zal het ook niet voor biedingen uitmaken. Kandidaten staren zich echter wel blind op m2’s en zullen best bereid zijn om iets meer te bieden voor meer m2’s. De makelaar die zich op de BAG baseert en niet op de branche brede meetinstructie durft dit wel omdat het hooguit tot een vingertik zal leiden bij een tuchtzaak. Er is geen aantoonbaar waardeverschil waardoor ook de schade niet aantoonbaar is.
PSN: Kjujay
Wij mogen ook gaan verkopen na aankoop nieuwe woning. Twee makelaars over de vloer gehad met een courtage van 1 procent of 1.25. Een bak geld als je het mij vraagt bij een woning met een verwachte opbrengst tussen de 600 en 625.
Hoe zit het tegenwoordig met de zoek filters van funda. De eerste makelaar zegt beter voor 549 te koop zetten en de andere 605.
Het verschil tussen deze twee lijkt me wel erg groot en ik neig naar 549.
Identieke woningen zijn hier verkocht voor 575, 580. Dus 575 zou ook nog een mooi bedrag in het midden kunnen zijn.
Om terug te komen op de courtage, als je zelf een commercieel beroep hebt en al enkele briefjes in de brievenbus.. wat zou volgens jullie een reden kunnen zijn om toch te verkopen via de makelaar?
Via Jaap is het 900 euro versus +- 6k? Een dagje of twee bezichtigingen plannen als je toch al thuis werkt is dan snel geld verdienen?
Het enige wat de makelaar kon bedenken is ontzorgen en zelf niet aanwezig zijn zorgt voor hogere biedingen? Mis ik nog andere zaken en wat zouden jullie doen? Als ik via de makelaar ga schakelen dan zal ik een tegenbod doen met een lagere courtage en een bonus element.
Hoe zit het tegenwoordig met de zoek filters van funda. De eerste makelaar zegt beter voor 549 te koop zetten en de andere 605.
Identieke woningen zijn hier verkocht voor 575, 580. Dus 575 zou ook nog een mooi bedrag in het midden kunnen zijn.
Om terug te komen op de courtage, als je zelf een commercieel beroep hebt en al enkele briefjes in de brievenbus.. wat zou volgens jullie een reden kunnen zijn om toch te verkopen via de makelaar?
Via Jaap is het 900 euro versus +- 6k? Een dagje of twee bezichtigingen plannen als je toch al thuis werkt is dan snel geld verdienen?
Het enige wat de makelaar kon bedenken is ontzorgen en zelf niet aanwezig zijn zorgt voor hogere biedingen? Mis ik nog andere zaken en wat zouden jullie doen? Als ik via de makelaar ga schakelen dan zal ik een tegenbod doen met een lagere courtage en een bonus element.
[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 02-01-2022 12:31 ]
Wij zitten met dezelfde overwegingen. Het is wel iets meer werk dan alleen de bezichtigingen. Als je een courant huis hebt en twee dagen bezichtigingen, dan ben je dus echt niet aan het werk. Ook geen belletjes tussendoor. En je moet bereikbaar zijn als je de woning live zet om afspraken te plannen met mogelijke kopers. Dan heb je nog afzeggingen etc waar je misschien de wachtlijst moet nabellen. Daarna heb je de inschrijvingsprocedure, en opmaken koopakte en zorgen dat deze ondertekend wordt. O ja je moet ook nog wel even een advertentie maken met foto’s. Ik ben aan het kijken naar Makelaarsland, daar heb je een prima acceptabel courtage, ook als je de bezichtigingen niet zelf wilt doen. Scheelt me 4k tov lokale makelaar.Workaholic schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:25:
Wij mogen ook gaan verkopen na aankoop nieuwe woning. Twee makelaars over de vloer gehad met een courtage van 1 procent of 1.25. Een bak geld als je het mij vraagt bij een woning met een verwachte opbrengst tussen de 600 en 625.
Hoe kijken jullie naar de vraagprijs range?THM0 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:37:
[...]
Wij zitten met dezelfde overwegingen. Het is wel iets meer werk dan alleen de bezichtigingen. Als je een courant huis hebt en twee dagen bezichtigingen, dan ben je dus echt niet aan het werk. Ook geen belletjes tussendoor. En je moet bereikbaar zijn als je de woning live zet om afspraken te plannen met mogelijke kopers. Dan heb je nog afzeggingen etc waar je misschien de wachtlijst moet nabellen. Daarna heb je de inschrijvingsprocedure, en opmaken koopakte en zorgen dat deze ondertekend wordt. O ja je moet ook nog wel even een advertentie maken met foto’s. Ik ben aan het kijken naar Makelaarsland, daar heb je een prima acceptabel courtage, ook als je de bezichtigingen niet zelf wilt doen. Scheelt me 4k tov lokale makelaar.
En om terug te komen op jouw opmerkingen: ik zie dat Jaap.nl de koopakte, advertentie, foto's etc ook regelt voor die 900 eur?
Waarom niet gewoon 550 vragen zodat je de doelgroep die op >550 filtert ook meepakt? Zit in eenzelfde situatie en vraag om die reden 550.Workaholic schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:25:
Qua vraagprijs werd het afgelopen zomer bij ons in een vergelijkbare range geschat. De ene makelaar schudde dat maar wat uit de mouw. De andere had een bak statistieken vanuit Funda. Welk soort kopers kijken vaak naar dit soort huizen in deze wijk? Waar zoeken zij op? Zijn conclusie was toen dat men vanaf €600k zoekt naar vrijstaand, ondanks dat onze 2-onder-1-kapper dat mogelijk wel op zou kunnen brengen. Vraagprijs op €550k zetten en flink vol plannen, was zijn advies. Een stuk beter onderbouwd dan de concurrent. Dat soort data zou je kunnen opvragen bij de makelaar dus.
Onze woning gaat pas in maart op zijn vroegst in de verkoop, dus praktijkervaring heb ik nog niet voor je.
Onze woning gaat pas in maart op zijn vroegst in de verkoop, dus praktijkervaring heb ik nog niet voor je.
Ik heb de 2 makelaars uitgenodigd die de laatste verkopen in de straat hebben gedaan. Reden? Puur omdat ze hebben laten zien dat ze een soortgelijke woning goed weten te verkopen.Workaholic schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:25:
Daarnaast heb ik nog een eigen theorie. Aankoopmakelaars beschermen hun branche door potentiële kopers niet te wijzen op het aanbod van zelf verkopers of door ze geen monsterbod te adviseren. Dat kruit bewaren ze liever voor een woning die verkocht wordt met een makelaar. Hebben ze weer goodwill bij een concullega..
Ik denk dat je theorie grote onzin is. Sowieso wil een aankoopmakelaar vooral een transactie bewerkstelligen. Aan het uitbrengen van het niet-winnende bod wordt niks verdiend. Sterker nog, je kunt iedere keer mee met bezichtigingen, het kost alleen maar tijd en geld voor een aankoopmakelaar.Laapo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Ik heb de 2 makelaars uitgenodigd die de laatste verkopen in de straat hebben gedaan. Reden? Puur omdat ze hebben laten zien dat ze een soortgelijke woning goed weten te verkopen.
Daarnaast heb ik nog een eigen theorie. Aankoopmakelaars beschermen hun branche door potentiële kopers niet te wijzen op het aanbod van zelf verkopers of door ze geen monsterbod te adviseren. Dat kruit bewaren ze liever voor een woning die verkocht wordt met een makelaar. Hebben ze weer goodwill bij een concullega..
Ik heb meestal ook geen goede klik met verkopers, maar er is vast een reden waarom er wel veel van dit type zijn.Hbeez schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:39:
Je hoeft geen vrienden met de makelaar te worden, die moet alleen jouw huis verkopen voor de beste prijs en voorwaarden.
Net de eindinspectie en sleutel overdracht gehad van ons verkochte huis.
Ik had nog wat extra info beloofd.
Op Funda gekomen: 13-08-21
Koopakte ondertekend: 18-10-2021
Overdracht: 3-1-2022
Aantal bezichtigingen: 33 waarvan een aantal mensen 2 keer is gekomen.
Bezichtigingen verspreid over volledige verkoop tijd, elke week wel enkele.
Biedingen: 3
Eerste bod 3 weken na Funda plaatsing: 1000 euro boven vraagprijs geen ontbindende voorwaarden.
Bieder heeft een bouwkundige keuring laten doen, zijn bod daarop aangepast, wij hebben tegen voorstel gedaan en vervolgens haakte de man ineens af omdat hij de communicatie met onze makelaar slecht vond. Reageerde gewoon niet meer op de telefoontjes en of berichten van de makelaar.
Hierdoor is de woning ongeveer 2 weken niet beschikbaar geweest voor verdere bezichtigingen en dergelijke.
2de bod volgende na een bezichtiging waarbij ze aangaven dat het huis 49 duizend minder waard was dan de vraag prijs.
1 dag later deden ze een bod: 29 duizend onder die vraagprijs geen ontbindende voorwaarden, tegen voorstel gedaan niets meer van terug gehoord.
3de bod 4 duizend onder vraagprijs, voorbehoud volledige financiering. Daar zijn we mee akkoord gegaan.
Voorbehoud liep af op 3 december, kopers hebben 1 week extra gevraagd daar voor omdat ze hun appartement terug aan de woningbouw hebben verkocht, dat had wat meer tijd nodig.
Woning nabij Eindhoven in een rand gemeente, tussen dorp en stad in.
Rijtjes woning, 112m2 woonoppervlakte, 144m2 perceeloppervlakte.
Wij hebben de woning 3 jaar geleden gekocht 264.000 nu verkoop 345.000.
Wat klein onderhoud gedaan, verven, tegeltjes, vloeren enz. en voor 3,5 duizend euro een volledig nieuwe trap laten plaatsen.
Keuken, badkamer verouderd, dakgoot lek, verder geen noemenswaardige zaken.
Makelaars kosten: 2% over de eerste 250.000 , 1,5% over het meerdere tot 5ton
Indien verkoop minder dan 330.000 dan een courtage korting van 0,25%
Foto's, inmeten, enz alles inbegrepen.
Flinke klap geld voor de makelaar maar goed hij heeft aan dit huis veel werk gehad, de samenwerking was erg goed en persoonlijk.
Wij hebben een geschakelde vrijstaande woning in het dorp terug gekocht, overdracht daarvan was op 2-11 dus 2 maanden dubbele lasten.
Soms gaat het dus niet zo vanzelf als dat het overal lijkt te gaan.
In ons geval zal het locatie, de nog uit te voeren werkzaamheden en toch vrij stevige prijs geweest zijn.
Evengoed in 2 maanden verkocht is niet eens heel slecht maar gaf wel wat stres omdat je overal hoort dat het meteen weg is, warme broodjes, dikke overbiedingen enz enz.
Nieuwe bewoners waren helemaal enthousiast en gingen meteen vol aan de gang met schilderen en zo. Ze hoopte er eind deze week in te kunnen.

Ik had nog wat extra info beloofd.
Op Funda gekomen: 13-08-21
Koopakte ondertekend: 18-10-2021
Overdracht: 3-1-2022
Aantal bezichtigingen: 33 waarvan een aantal mensen 2 keer is gekomen.
Bezichtigingen verspreid over volledige verkoop tijd, elke week wel enkele.
Biedingen: 3
Eerste bod 3 weken na Funda plaatsing: 1000 euro boven vraagprijs geen ontbindende voorwaarden.
Bieder heeft een bouwkundige keuring laten doen, zijn bod daarop aangepast, wij hebben tegen voorstel gedaan en vervolgens haakte de man ineens af omdat hij de communicatie met onze makelaar slecht vond. Reageerde gewoon niet meer op de telefoontjes en of berichten van de makelaar.
Hierdoor is de woning ongeveer 2 weken niet beschikbaar geweest voor verdere bezichtigingen en dergelijke.
2de bod volgende na een bezichtiging waarbij ze aangaven dat het huis 49 duizend minder waard was dan de vraag prijs.
1 dag later deden ze een bod: 29 duizend onder die vraagprijs geen ontbindende voorwaarden, tegen voorstel gedaan niets meer van terug gehoord.
3de bod 4 duizend onder vraagprijs, voorbehoud volledige financiering. Daar zijn we mee akkoord gegaan.
Voorbehoud liep af op 3 december, kopers hebben 1 week extra gevraagd daar voor omdat ze hun appartement terug aan de woningbouw hebben verkocht, dat had wat meer tijd nodig.
Woning nabij Eindhoven in een rand gemeente, tussen dorp en stad in.
Rijtjes woning, 112m2 woonoppervlakte, 144m2 perceeloppervlakte.
Wij hebben de woning 3 jaar geleden gekocht 264.000 nu verkoop 345.000.
Wat klein onderhoud gedaan, verven, tegeltjes, vloeren enz. en voor 3,5 duizend euro een volledig nieuwe trap laten plaatsen.
Keuken, badkamer verouderd, dakgoot lek, verder geen noemenswaardige zaken.
Makelaars kosten: 2% over de eerste 250.000 , 1,5% over het meerdere tot 5ton
Indien verkoop minder dan 330.000 dan een courtage korting van 0,25%
Foto's, inmeten, enz alles inbegrepen.
Flinke klap geld voor de makelaar maar goed hij heeft aan dit huis veel werk gehad, de samenwerking was erg goed en persoonlijk.
Wij hebben een geschakelde vrijstaande woning in het dorp terug gekocht, overdracht daarvan was op 2-11 dus 2 maanden dubbele lasten.
In ons geval zal het locatie, de nog uit te voeren werkzaamheden en toch vrij stevige prijs geweest zijn.
Evengoed in 2 maanden verkocht is niet eens heel slecht maar gaf wel wat stres omdat je overal hoort dat het meteen weg is, warme broodjes, dikke overbiedingen enz enz.
Nieuwe bewoners waren helemaal enthousiast en gingen meteen vol aan de gang met schilderen en zo. Ze hoopte er eind deze week in te kunnen.
[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 03-01-2022 10:26 ]
Wij willen rond april/mei onze woning gaan verkopen. We twijfelen om onze huidige gedateerde keuken te vervangen door een nieuwe exemplaar. Huidige keuken is behoorlijk vergeeld en deel apparatuur is op en moet vervangen worden. Advies vraagprijs ligt op een kleine €700k. Verkoopmakelaar adviseerde om de keuken te vervangen. Offerte opgevraagd en voor een eenvoudige keuken met goede apparatuur kom ik uit op een €7k. Is dit volgens jullie de moeite waard om te doen? ik twijfel want wil niet paar dagen in de troep zitten en twijfel of het echt substantieel meer oplevert. en nieuwe bewoners die dit kopen willen misschien liever zelf een nieuwe, eigen keuken erin zetten.
Ik zou dat echt nooit doen. Indien je er een eenvoudige keuken van 7k inzet levert dat geen meerwaarde op volgens mij. Die nieuwe keuken wordt er subiet weer uitgeslagen ook door de nieuwe bewoners die in die prijsklasse wel een veel knappere keuken willen. Kapitaalvernietiging dus.sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Is dit volgens jullie de moeite waard om te doen? ik twijfel want wil niet paar dagen in de troep zitten en twijfel of het echt substantieel meer oplevert. en nieuwe bewoners die dit kopen willen misschien liever zelf een nieuwe, eigen keuken erin zetten.
als je echt de meerwaarde wilt zul je er een "goeie" keuken in moeten zetten (20-30k), wellicht dat je dat er dan net uit kan halen, maar of dat zinvol is?
Bij ons worden deze week foto's gemaakt voor de verkoop. Vergelijkbare situatie, keuken is 'af' die stond op de lijst om te vervangen. Ook gekeken en geinformeerd bij de makelaar wat hij zou adviseren, die gaf aan gewoon laten zitten want de kans dat ie er toch uit moet/gaat is veel groter, zeker bij ' even snel een keuken' en in de huidige markt is dat niet echt een ding. Helemaal in de categorie vraagprijs (ga er vanuit dat die realistisch is) van jouw huis zou ik ook niet direct een standaard keukentje van 7K verwachten... (waarbij de vraag is of je hem uberhaupt voor die tijd er in hebt?)sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Wij willen rond april/mei onze woning gaan verkopen. We twijfelen om onze huidige gedateerde keuken te vervangen door een nieuwe exemplaar. Huidige keuken is behoorlijk vergeeld en deel apparatuur is op en moet vervangen worden. Advies vraagprijs ligt op een kleine €700k. Verkoopmakelaar adviseerde om de keuken te vervangen. Offerte opgevraagd en voor een eenvoudige keuken met goede apparatuur kom ik uit op een €7k. Is dit volgens jullie de moeite waard om te doen? ik twijfel want wil niet paar dagen in de troep zitten en twijfel of het echt substantieel meer oplevert. en nieuwe bewoners die dit kopen willen misschien liever zelf een nieuwe, eigen keuken erin zetten.
Wij laten hem gewoon zitten en zien wel hoe het loopt...
Sowieso staat er bij ons in de buurt weinig (lees niets) te koop. 1 huis in een zelfde categorie (soort huis/prijs) verder nog een huis een stuk kleiner en een in een totaal andere prijs categorie. Ik denk (hoop) dat de keuken niet direct het probleem zal zijn... we laten gewoon goed zien wat men mag verwachten, om zodoende geen kijkers te krijgen die iets anders verwachten.
Nouja, verwachten kan altijd, maar dan moeten ze even goed lezen en foto's bekijken, duidelijk moet zijn dat het huis genoeg mogelijkheden biedt (300m2 kavel, hoek, oprit, dakkapel, uitbouw.. succes met zoeken straks ;-) ) maar toe is aan onderhoud.
[ Voor 5% gewijzigd door dizzytal op 03-01-2022 14:05 ]
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Ik vind het geen eenvoudige vraag. Het hangt ook af van de staat van de rest van je huis. En in de huidige markt waar iedereen bijna het maximale moet lenen om überhaupt het huis te kunnen kopen en de spaarpot al om moet keren om het overbieden te bekostigen kan het hebben van een smakeloze maar voor een aantal jaar acceptabele keuken of een afgeragde oude keuken het verschil wel maken, denk ik.sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Dit verhaal hierboven is gebaseerd op de ervaringen met de verkoop van mijn woning (lees maar terug).
Als je al bang bent dat die keuken 'afschrikt' is het dan niet logischer om in plaats van een nieuwe keuken te kopen a 7K (die mogelijk alsnog niet naar smaak van potentiële bewoners is) gewoon bij de advertentie duidelijk te zetten "bij dit huis krijgt u een cadeaubon voor een keuken van 7K in een winkel naar keuze"? Dan kan de volgende bewoner zelf kiezen of 'ie voor basic/budget gaat of zelf bijlegt en gaat voor meer luxe en kost het jou geen cent meer dan nu (en minder tijd en gedoe).sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Als je het zo bekijkt zou je ook kunnen stellen dat iemand misschien liever nu 7000 euro "korting" krijgt en die afgeragde keuken nog een paar jaar gebruikt tot er spaargeld is voor een echte upgrade, dan dat 'ie de hoofdprijs betaald en met een 'acceptabele' keuken zit die hij/zij dan binnen 5-10 jaar alsnog wil vervangen...amboly schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:06:
[...]
En in de huidige markt waar iedereen bijna het maximale moet lenen om überhaupt het huis te kunnen kopen en de spaarpot al om moet keren om het overbieden te bekostigen kan het hebben van een smakeloze maar voor een aantal jaar acceptabele keuken of een afgeragde oude keuken het verschil wel maken, denk ik.
Rond de 700k verwacht je toch wel vrij kapitaalkrachtige kopers die ook wel wat luxe verwachten. Heb zelf ook wel woningen bezichtigd in die prijscategorie met een gedateerde keuken maar dan keek ik meer of de ruimte zelf wel aan de eisen voldeed. Ik denk dat de gemiddelde koper in die prijscategorie het geen probleem vindt om 1-2 ruimtes echt aan te pakken.sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Als ik erachter kwam dat er snel een nieuwe keuken in mijn huis van 700k was gezet als goedkope fix voor een gedateerde keuken was dat voor mij zeker geen pluspunt.
Cynisch gezegd heeft de verkoopmakelaar er ook geen belang bij om niet te zeggen dat je er beter een nieuwe keuken in kan zetten, de kosten/moeite zijn tenslotte voor jou en de woning die hij verkoopt is weer wat geüpgrade. Ik zou het dus zelf niet snel doen.
Ik was juist heel blij dat keuken/badkamers etc aan vervanging toe waren bij onze aankoop, immers nu kunnen we naar eigen smaak iets nieuws uitzoeken en meteen rekening houden met een warmtepomp/full electra
. En bovendien de luxe nog af laten hangen van verkoop oude woning.
Maar volgens mij zijn er net zoveel mensen die juist liever geen gedoe willen. Hoogte vd prijs lijkt mij niet relevant , in iedere prijsklasse is het gekkenhuis. Dingen die niet te veranderen zijn (locatie, omgeving, casco vd woning) bepalen de waarde, niet een (oude) keuken 1 op 1.
50/50 dus denk ik, dan zou ik voor gemak gaan en geen nieuwe aanbrengen. Een keuken van 7k is echt zonde van je geld, dan kun je beter niets doen.
Bij een cadeaubon moet ik aan 2011 denken toen mensen auto's ed mee verkochten omdat er geen kip interesse had. Klinkt leuk maar kan een verkeerd signaal afgeven. (of je moet hekel aan de kopers hebben, dan zou je een Mandemakers bon kunnen geven
)
Maar volgens mij zijn er net zoveel mensen die juist liever geen gedoe willen. Hoogte vd prijs lijkt mij niet relevant , in iedere prijsklasse is het gekkenhuis. Dingen die niet te veranderen zijn (locatie, omgeving, casco vd woning) bepalen de waarde, niet een (oude) keuken 1 op 1.
50/50 dus denk ik, dan zou ik voor gemak gaan en geen nieuwe aanbrengen. Een keuken van 7k is echt zonde van je geld, dan kun je beter niets doen.
Bij een cadeaubon moet ik aan 2011 denken toen mensen auto's ed mee verkochten omdat er geen kip interesse had. Klinkt leuk maar kan een verkeerd signaal afgeven. (of je moet hekel aan de kopers hebben, dan zou je een Mandemakers bon kunnen geven
[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 03-01-2022 17:23 ]
Mij is altijd geleerd dat wat smaakgebonden is (keuken/badkamer) zich eigenlijk nooit volledig terugverdient bij verkoop en alleen vierkante meters toevoegen als "investering" te zien. Ik zou er dus niet aan beginnen... Uitzondering zou een extreem moeilijke markt kunnen zijn waar je het anders überhaupt niet verkocht krijgt. Maar da's momenteel niet echt aan de orde geloof ik.sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Ik vind het 'nieuwe keuken dilemma' een lastige.
Ratio zegt Doe Het Niet.
Maar het is een gegeven dat veel kopers niet door zaken heen kunnen kijken.
We hebben zelf nog een appartement.
Als dat in de verkoop gaat, ga ik er ook nog een nieuwe laminaatvloer inleggen. Waarschijnlijk de goedkoopste die er is. Maar nu ligt er een donkere laminaatvloer in (nog van de vorige bewoners) en die maakt het huis erg donker.
Ook zit ik er aan te denken om de keuken die erin zit, anders te plaatsen.
Een kwartslag draaien zodat er veel meer ruimte ontstaat.
Allemaal kosten en je kunt ook zeggen: Geef die potentiele kopers dat geld als korting.
Maar ik denk dat als ik er € 4.000 insteek, ik € 16.000 meer voor het appartement krijg.
Geen garantie, maar dat is mijn gedachte.
Ratio zegt Doe Het Niet.
Maar het is een gegeven dat veel kopers niet door zaken heen kunnen kijken.
We hebben zelf nog een appartement.
Als dat in de verkoop gaat, ga ik er ook nog een nieuwe laminaatvloer inleggen. Waarschijnlijk de goedkoopste die er is. Maar nu ligt er een donkere laminaatvloer in (nog van de vorige bewoners) en die maakt het huis erg donker.
Ook zit ik er aan te denken om de keuken die erin zit, anders te plaatsen.
Een kwartslag draaien zodat er veel meer ruimte ontstaat.
Allemaal kosten en je kunt ook zeggen: Geef die potentiele kopers dat geld als korting.
Maar ik denk dat als ik er € 4.000 insteek, ik € 16.000 meer voor het appartement krijg.
Geen garantie, maar dat is mijn gedachte.
Hoe erg is het met de keuken gesteld? Je zou altijd nog wat frontjes kunnen vervangen. In deze markt verkoopt een woning zich toch wel, de vraag is met hoeveel meer wordt de woning verkocht als de keuken net nieuw is. En ik denk dat een goedkoop instap keukentje niet veel gaat helpen. Maar, een "mooie nieuwe boeren landelijke keuken" is ook alleen fijn als dat als koper je smaak is. Of een "lekker moderne glanzende keuken". Daar zou je bij mij min-punten op krijgen want dan moet ik daarna zeker de keuken vervangen terwijl dat misschien bij de huidige keuken nog niet nodig is....
Exact expert nodig?
Ik zou dit alleen doen als je om een of andere reden in een moeilijke hoek van de markt zit. Is er veel keuze in de buurt in huizen die er allemaal beter/mooier uitzien, is de prijs aan de hoge kant, of is er weinig belangstelling om in jullie regio te wonen, dan kan een afgeschreven keuken de drempel net te hoog maken. Maar in alle andere gevallen zou ik deze investering niet doen. Een keuken is erg smaakgevoelig; een gloednieuwe keuken die niet naar wens is, kan mensen juist ook afschrikken. En eerlijk gezegd denk ik dat een nieuwe keuken van 7K niet de nieuwe keuken is die ik verwacht aan te treffen in een huis met die vraagprijs. Dan liever de oude keuken die ik geheel naar wens en eigen budget mag vervangen. Mensen bieden dan misschien wat minder, maar jij kunt dat geld in je zak houden.sloo0683 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
Wij willen rond april/mei onze woning gaan verkopen. We twijfelen om onze huidige gedateerde keuken te vervangen door een nieuwe exemplaar.
Ander detail om naar te kijken: hoeveel mogelijkheden zijn er in je huis om te verbouwen? Veel mensen willen een eiland, een woon-of leefkeuken, een barretje etc. Zijn die mogelijkheden er, dan zou ik de keuken zeker laten zoals die is, omdat er een dikke kans is dat kopers gaan verbouwen en de keuken daarin meenemen. Jouw investering is daarbij van nul waarde.
Als het gaat om vergeling kan het spuiten van de fronten misschien helpen? En het vervangen van apparatuur die echt over de datum is?
De ene dag is het een aankoopmakelaar en de volgende dag een verkoopmakelaar. Het draait in die branche toch echt ook om het netwerk en elkaar handig de bal toe spelen. Voor zo'n aankoopmakelaar helpt het in het netwerk echt wel als hij/zij klantjes met goed gevulde zakken over de drempel brengt met stevige biedingen. Dan kan hij het zelfde terug verwachten. Van iemand die zelf de woning verkoopt hoeft de makelaar in die zin niets terug te verwachten en zal mede daardoor best eens een minder bod kunnen adviseren.THM0 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:11:
[...]
Ik denk dat je theorie grote onzin is. Sowieso wil een aankoopmakelaar vooral een transactie bewerkstelligen. Aan het uitbrengen van het niet-winnende bod wordt niks verdiend. Sterker nog, je kunt iedere keer mee met bezichtigingen, het kost alleen maar tijd en geld voor een aankoopmakelaar.
Ik zou het risico niet nemen. Gewoon accepteren dat die gasten de markt in de tang hebben.
Als je bang bent dat kopers er niet doorheen kunnen kijken, kun je ook een animatie / ontwerp door een interieurarchitect oid laten maken die goed de potentie laat zien. Stuk goedkoper en kun je het er meteen echt mooi uit laten zien. En kopers kunnen nog besluiten dat ze wat anders willen en hun eigen smaak inbrengen.
Heb je een foto van de keuken? Misschien valt het wel mee. Of zien forumleden een andere snelle oplossing..
Hier een soortgelijk verhaal, ook vol verwachting in de markt gestapt en uiteindelijk 1 (jawel, één) kijker gehad. Die is dan ook wel koper geworden (sinds vandaag bedenktijd voorbij), dus dat is dan wel weer zo fijn. Maar qua overbieden viel het wel mee tov onze verwachting en de halleluja-verhalen. En dan ging het hier om een hoekwoning met garage, oprit, 333m2 grond, keuken, toilet en badkamer nieuw, A-label, dus niet dat je nou meteen Buurman&Buurman moet gaan spelen. Het zal de locatie geweest zijn, klein dorpje tussen boeren- en kassengebied.Bommes schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:12:
Vreemd hoe wisselend het gaat. Ik heb besloten in zee te gaan met een vertrouwde naam. Ik heb niet geshopped. 1,5% volgens mij zelfs. Maar foto's, inmeten en geweldige service. Ik schrok alleen toen ze op een woensdag tegen 4 de site pas online lieten komen.
Donderdag pas op Funda, bezichtigingen maaandag en woensdag. En bieden tot vrijdag. Maar 11 bezichtigingen. 4 biedingen. 2x vraagprijs (gelijke prijs als andere appartementen hier. 1x 20% boven vraagprijs geboden en uiteindelijk verkocht aan degene die 40% boven de vraagprijs bood.
Mijn gevoel, en mijn advies, neem iemand die de lokale markt goed kent. En vertrouw op hun kennis. Je kan mijn inziens jezelf beter in de kijker werken voor de grote groep die interesse heeft, met een redelijke prijs, dan gelijk hoog in te schieten en weinig kijkers.
Donderdag pas op Funda, bezichtigingen maaandag en woensdag. En bieden tot vrijdag. Maar 11 bezichtigingen. 4 biedingen. 2x vraagprijs (gelijke prijs als andere appartementen hier. 1x 20% boven vraagprijs geboden en uiteindelijk verkocht aan degene die 40% boven de vraagprijs bood.
Mijn gevoel, en mijn advies, neem iemand die de lokale markt goed kent. En vertrouw op hun kennis. Je kan mijn inziens jezelf beter in de kijker werken voor de grote groep die interesse heeft, met een redelijke prijs, dan gelijk hoog in te schieten en weinig kijkers.
Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)
Hebben wij ook gedaan, lokale makelaars langs laten komen. Degene die we uitgekozen hebben, heeft gebruik gemaakt van alle mogelijkheden: uiteraard Funda maar ook als Blikvanger geplaatst, krantenadvertentie, diverse social media, in de etalage. En een complete presentatie op Funda, veel foto's, video, 360 graden, plattegronden. En zijn vraagprijs was iets lager dan die van de andere makelaar en iets onder de taxatiewaarde, dus ik heb niet het idee dat we een te hoge prijs vroegen.makkie ;) schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:45:
Zo, de brochure is klaar en kan de wijde wereld in.
Betreft de (nu leegstaande) ouderlijke woning in regio Oss. Het is een kluswoning, maar ligt wel vrij en redelijk wat grond erbij. Ben benieuwd.
Betreft de (nu leegstaande) ouderlijke woning in regio Oss. Het is een kluswoning, maar ligt wel vrij en redelijk wat grond erbij. Ben benieuwd.
Niet mee eens.Laapo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:36:
[...]
De ene dag is het een aankoopmakelaar en de volgende dag een verkoopmakelaar. Het draait in die branche toch echt ook om het netwerk en elkaar handig de bal toe spelen. Voor zo'n aankoopmakelaar helpt het in het netwerk echt wel als hij/zij klantjes met goed gevulde zakken over de drempel brengt met stevige biedingen. Dan kan hij het zelfde terug verwachten. Van iemand die zelf de woning verkoopt hoeft de makelaar in die zin niets terug te verwachten en zal mede daardoor best eens een minder bod kunnen adviseren.
Ik zou het risico niet nemen. Gewoon accepteren dat die gasten de markt in de tang hebben.
We zijn in een verkopersmarkt. Dus normaal gesproken zijn er b.w.v. 5 aankoopmakelaars vs 1 verkoopmakelaar bij de verkoop van een woning.
De aankoopmakelaar die de woning wint krijgt vaak dus een 'favor' van de verkoopmakelaar en de kans is aanwezig dat hij de 'favor' terug moet geven aan de verkoopmakelaar wanneer de aankoopmakelaar een woning verkoopt een volgende keer (dus niet per gunstig voor de aankoopmakelaar).
Van iemand die zelf de woning verkoopt hoeft de aankoopmakelaar helemaal geen 'favor' terug te geven. Dat is niet per se ongunstig voor de aankoopmakelaar.
Uiteindelijk wil de makelaar met zo min mogelijke inzet (van tijd) zo veel mogelijk winst halen. Dus een aankoopmakelaar probeert gewoon de koper te overtuigen om met een zo hoog mogelijk bod te komen (dan is de kans groter dat de koper de woning krijgt) en een verkoopmakelaar probeert de woning te verkopen zonder voorbehoud van financiering (geen verspilling aan tijd van de verkoopmakelaar om de woning weer op de markt te zetten als de deal uiteindelijk niet doorgaat)
In deze tijd verkoopt de woning zichzelf, dat is mijn ervaring. De gladde praatjes van de lokale verkoopmakelaars zijn bedoeld om hun toegevoegde waarde te benadrukken. Ik betwijfel hun toegevoegde waarde.
[ Voor 6% gewijzigd door locatielocatie op 05-01-2022 07:58 ]
Iemand ervaring om huis uit de verkoop te halen en en 1 of 2 maanden later opnieuw aan te bieden?
10 december in de verkoop gezet( regio Den Haag). 2 bezichtigingen gehad, 1 afgehaakt en de ander doet een bod (ruim) onder vraagprijs.
Dit was echt niet wat ik had verwacht…
Ik overweeg om het uit de verkoop te halen en om dan eind maart weer aan te bieden.
10 december in de verkoop gezet( regio Den Haag). 2 bezichtigingen gehad, 1 afgehaakt en de ander doet een bod (ruim) onder vraagprijs.
Ik overweeg om het uit de verkoop te halen en om dan eind maart weer aan te bieden.
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf... Waarom is er geen belangstelling? Is de gevraagde ~5 ton voor de locatie in Zoetermeer niet gewoon te hoog? (je kan natuurlijk veel vragen en dan er vanuit gaan dat er nogsteeds overboden wordt, maar er is natuurlijk gewoon een max wat de woning waard isJaika001 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:19:
Iemand ervaring om huis uit de verkoop te halen en en 1 of 2 maanden later opnieuw aan te bieden?

Net als je vorige vraag in dit topic: zonder glazen bol is er weinig over te zeggen natuurlijk...
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Verkoopprijs is de taxatiewaarde augustus 2021. Dus lijkt mij niet dat er te hoog is ingestoken.
[ Voor 3% gewijzigd door Jaika001 op 05-01-2022 14:46 ]
Is dat ook je vraagprijs? Da's best hoog namelijk. Meestal zit je juist onder de taxatiewaarde als vraagprijs.Jaika001 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:31:
Verkoopprijs is het de taxatiewaarde augustus 2021. Dus lijkt mij niet dat er is te hoog is ingestoken.
Wij hebben dat eens gedaan. We deden het toen via Makelaarsland maar er ging e.e.a. niet helemaal goed waardoor er informatie mistte, zoals parkeren op eigen terrein en nog wat info over de tuin. Daarna eraf, later er weer op met een andere openingsfoto en aanvullende informatie. Het deed voor ons evenwel niet veel want er was nog steeds weinig interesse. We hadden geluk dat we daarna meededen met een Open Huis route waarbij toevallig de toen aanstaande koper eens kwam kijken. Het gaat hier wel over begin 2019, dus niet goed te vergelijken met nu. Ik denk wel dat er in de essentie iets is waardoor het nu niet loopt, maar dat is natuurlijk gissen. Ik zou geen wonderen verwachten van het opnieuw aanbieden. Ook blijft er achter de schermen een teller doorlopen die makelaars wel kunnen zien meen ik.Jaika001 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:19:
[ Voor 14% gewijzigd door coazter op 05-01-2022 14:48 ]
Ja en gelijk aan waardebepaling makelaar.SmurfLink schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:45:
[...]
Is dat ook je vraagprijs? Da's best hoog namelijk. Meestal zit je juist onder de taxatiewaarde als vraagprijs.
Mijn flat was getaxeerd op 230k vorig jaar, hij is voor 210 op Funda gegaan. Juist omdat je dan meer mensen aanspreekt dan als je 'm op 230 zet. Zelfde met m'n huidige huis, die stond voor 245 op funda, taxatiewaarde 280. Dus wellicht wat zakken in prijs?Jaika001 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Ja en gelijk aan waardebepaling makelaar.
Linkje? (Pm)Jaika001 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:19:
Edit oh Zoetermeer, volgens mij had ik die al gevonden.
Als je 'tevreden' bent met de vraagprijs zou ik m laten staan. Grote kans dat er alsnog mensen komen die aanvankelijk 10% extra dachten te moeten bieden.
Maargoed tegenwoordig zijn veel mensen pas tevreden bij een bod van minmaal 10% boven de vraagprijs..
[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2022 16:02 ]
Hier getaxeerd voor 214k, in verkoop voor 250k en verkocht boven de 300k..SmurfLink schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:45:
[...]
Is dat ook je vraagprijs? Da's best hoog namelijk. Meestal zit je juist onder de taxatiewaarde als vraagprijs.
Je had dus (terecht) weinig vertrouwen in de taxatie, en met de juiste vraagprijs (10-20% onder de te verwachten verkoopprijs) wordt er toch wel overboden.Source90 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Hier getaxeerd voor 214k, in verkoop voor 250k en verkocht boven de 300k..
In het geval van @Jaika001 heeft hij dus niet het 'geluk' dat de taxatie (veel) te laag was in geschat gezien er nul animo is. Over 2 maanden zal de markt niet veel anders zijn dan nu, als je zelf verder ook niks verandert (bv qua foto's of qua strategie) kun je dus ongeveer dezelfde hoeveelheid interesse verwachten. Te koop laten staan is ook niet optimaal, want straks staat hij 2+ maanden te koop en wordt er alleen nog maar onderboden.
Ik zou er daarom zelf voor kiezen om hem opnieuw in de verkoop te doen in het voorjaar voor 450k. Meeste bieders houden wel rekening met 10% overbieden.
[ Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 05-01-2022 16:57 ]
Als je Walter Living op een willekeurig huis in Oosterheem (zoetermeer) zet zie je dat er heel vaak overboden wordt. 10 procent is geen raar getal. Wellicht dat je vraagprijs dan een beetje te hoog is?
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.