xavento schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:28:
[...]
Je kan een game niet afschrijven op LFR en LFG, dat is puur een hulp middel als je niet zelf een groep wilt zoeken. Jij geeft aan dat je het leuker vindt zelf een groep te zoeken, waarom gebruik je dan LFG en LFR ?
Dat is het standaard antwoord wat men hier altijd op geeft. Om de vraag even te retourneren: hoeveel mensen denk je dat er reageren als je in tradechannel of iets dergelijk zoekt naar mensen, en je voorstelt om helemaal handmatig naar de instance te gaan? Dat aantal is bij benadering 0. Waarom? Omdat de mens altijd liever de makkelijkere/luie manier kiest (mits er geen direct aantoonbare nadelen aan verbonden zijn).
Daarbij schrijf ik een game niet af op 1 punt (in dit geval LFG/LFR) af, maar de weg die Blizzard is ingeslagen heeft niet mijn voorkeur. Ik vind bepaalde redeneringen van hen de laatste jaren onlogisch. Een voorbeeld hiervan is het niet kunnen vliegen (aan het begin van) WoD, om zo mensen meer te laten beleven van de wereld. Het doel vind ik prima en het is niet de eerste keer dat ze zichzelf dat doel stellen. Maar het niet kunnen vliegen verbetert dit misschien 10-20% (je spendeert 20% meer tijd in de wijde wereld door te lopen i.p.v. vliegen, of door naar flightpoints te lopen). Echter laten ze LFG wel beschikbaar, terwijl het disablen daarvan mensen veel meer in de buitenwereld zou brengen.
Wat je dus uiteindelijk krijgt, gezien de "luie" aard van de mens, is dat mensen inzien dat questen irritanter wordt/meer tijd kost, dus gaan ze nog meer gebruik maken van LFG als enige tool om te levelen. Lekker half slapen in Stormwind of Oggrimar staan, op 1 knop drukken, instance clearen, repeat. Hoewel ik zelf geen problemen heb met het niet kunnen vliegen in WoD denk ik dat het juist contraproductief kan gaan werken. Een klein deel van mensen blijft (deels) questen en maakt het weinig uit dat ze niet kunnen vliegen (de mensen die questen echt leuk vinden). Een groter deel van de mensen vind questen enigszins een afwisselende manier om te levelen, maar vind het niet vliegen wel irritant. Tenslotte heb je de mensen die sowieso al geen fan waren van questen en die zullen er door deze maatregel nog minder snel aan beginnen.
Zonder een al te rooskleurige bril op te hebben durf ik stellig te zeggen dat mensen, over het algemeen, in Vanilla en TBC (veel) meer bereid waren om moeite te doen om iets te bereiken en mensen socialer waren. Voor 5 mans instances had je elkaar nodig, gewoon maar "wat doen" eindigde meestal snel in onnodige wipes. Je moest je netjes gedragen wilde je een invite krijgen in een groepje en ook tijdens het doen van de instance moest je je niet als een idioot gedragen, anders werd je gekicked en/of kreeg je een volgende keer geen invite meer. In het ergste geval, met name bij ninjalooters, werd op mijn server na afloop vrolijk de naam van de persoon in tradechat genoemd + wat hij gedaan had. De kans dat je daarna nog mee mocht gaan met een groepje of raid waren dan vrij klein.
Gedroegen mensen zich wel goed, waren ze goed in wat ze deden, dan zette ik deze mensen op mijn friendslists. Als ik de volgende dag weer wat instances wilde doen, keek ik eerst daar wie er online waren. Met name goede tanks, of als tank zijnde goede healers, waren heel waardevol om in de friendslist te hebben.
Tegenwoordig boeit dat allemaal niet meer. Je hebt elkaar niet meer echt nodig in een instance, fouten maken kun je zo goed als niet en scheld je mensen uit, ach.. de kans dat je ze nog eens ziet is nihil omdat je gemixt wordt met mensen van andere realms. Daarbij kan ik mij van de laatste paar expansions niet meer herinneren dat ik nog ooit iemand op de friendslist heb gezet, omdat ik de omgang met hem/haar in een instance zeer prettig vond, of dat die persoon merkbaar uitblonk in class kennis.
En ja af en toe gebeurt het nog wel eens dat mensen gezellig wat kletsen tijdens het doen van een instance, maar dat is heel sporadisch. In redelijk wat gevallen krijg je niet eens een response als je bij het begin hallo zegt. En neem je even 5 seconden de tijd om wat te typen, dan heb je weer zo'n mongool erbij die roept " GOGOGO PULL TANK" of die zelf maar pullt. Helaas kun je zulke mensen niet meer dood laten gaan, omdat a) healthpools van non-tanks veel te hoog zijn, b) mobs verhoudingsgewijs veel minder dmg doen dan vroeger en c) Jan en allemaal zoveel selfhealing heeft dat ie het toch wel overleeft.. helaas.