Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Focus ligt enkel op fotografie. En hoofdzakelijk op landschapen en veelal vanaf statief. Voor de aanschaf zal groot deel van het Fujifilm X systeem moeten wijken.

Voor straatfotografie behoud ik mijn Fujifilm X Pro1 en 35mm en 18-55. En de X100T behoudt ik voorlopig ook nog.

Edit:
wellicht eerst verkoop van Fuji kit afwachten en toch gelijk de 7R II aanschaffen met als basis de 24-70 f/4.

[ Voor 41% gewijzigd door Daan_ op 19-10-2015 14:53 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:17:
A7R zou ik nu nooit meer voor gaan. De AF van dat ding is totaal bout en de sluiter is een garagedeur. :P
De A7II of A7RII zijn de enige serieuze kandidaten als de focus op fotografie ligt.
Allemaal valide redenen om niet de eerste R te nemen, maar ik denk dat dat voor landschap fotografie de A7r nog meer dan adequaat is, waar hij ook veelal voor gekocht werd (gebrek aan AA filter). Statiefwerk maakt de beeldstabilisatie alleen maar lomp(toestel)& werkt averechts (lens of sensor). Ik vind persoonlijk de a7II(r) een mooi systeem en zou het liefst ook sensor stabilisatie willen maar het formaat valt me tegen van de a7ii t.a.v. de A7 (mensen die nu een canon 5d(x) hebben denken.....). Voorlopig voldoet mijn A7 nog maar ik kan niet wachten op de a7III, maar ik zou met het oog op landschappen gewoon een A7R halen (van marktplaats). :+

Van: http://www.colbybrownphotography.com/an-in-depth-review-of-the-sony-a7r/
Does it live up to the hype? In this photographers perspective, it does, but with caveats. Ultimately It has set the bar for all cameras moving forward in terms of what photographers are looking for. No camera is perfect, but the pros for the a7r far outweigh its cons in my mind, based on my experience and the kind of photography I specialize in.

[ Voor 20% gewijzigd door D0gtag op 19-10-2015 15:05 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tweede hands is geen optie. Het zal zeker nieuw worden. Denk toch een weer eens bij de winkel langs en beide vast houden. Beeld kwaliteit is belangrijker dan inbody beeldstabilisatie en mega snelle AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als beeldkwaliteit het belangrijkst is, heb je dan niet al je eigen vraag beantwoord? A7R lijkt dan toch de meest logische keus (of eigenlijk de A7RII, maar je gaf aan dat die te duur is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wilde het beheersbaar houden, maar denk dat ik eerst de fuji objectieven verkoop en dan toch standaard kit neem in de vorm van de 7r II en 24-70. Later dan maar 16-55 toevoegen. Heb geen haast met de overstap en wacht tot ik alles verkocht heb.

Edit:
iedereen nog bedankt voor de input en tips!

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 19-10-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
offtopic:
Persoonlijk vind ik de A7 II een rare keus voor stads- en landschapsfotografie. De grootste toevoeging is IBIS, en voor de rest is de autofocus en de video iets, maar niet significant, beter. Alle drie heb je niet of nauwelijks nodig als je camera op een

De A7 is een stuk goedkoper, bevat dezelfde sensor en bespaart je simpelweg €600 op features die je niet nodig hebt. Die 600 euro kan je gebruiken om je Fuji systeem te houden, of meer/betere lenzen te kopen.

Ook de A7R II is een logische keus, aangezien die op ongeveer alle vlakken de beste sensor op de markt heeft. 42MP, en door de BSI technologie uitstekende prestaties op het gebied van ruis en dynamic range. Daarnaast bevat de camera over sommige van de meest geavanceerde features op de markt.

Laat maar, nu irrelevant :P. Voor jouw gebruik is de A7R II inderdaad ideaal, goede keus en veel plezier met je nieuwe camera!

PS: Show hier je nieuwe en oude apparatuur. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Balance op 19-10-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Besloten dat eerst de Fuji objectieven verkocht moeten zijn voor ik overga op aanschaf. Dan blijft het allemaal beheersbaar.

[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 19-10-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Waarom de 24-70?. Ik heb er nog geen enkele goede review over gelezen namelijk. Zelfs de 28-70 schijnt het beter te doen.
En als de focus dan toch op landschappen ligt zou ik nog eerder voor de 16-35 of bv batis 25 gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door RobbieB op 19-10-2015 23:31 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor landschap werkt hier brandpunt afstand van 24-70 prima. 16-35 kan later nog toegevoegd worden en gaat vast gebeuren.

Wat betreft prestaties van de objectieven nog niet in verdiept. Keuze kan nog veranderen. Keuze voor brandpunt afstand is reeds gemaakt door simple weg te bekijken wat ik nu graag gebruik. Landschap hoeft niet perse uwa te zijn voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:17:
De A7II of A7RII zijn de enige serieuze kandidaten als de focus op fotografie ligt.
"Vreemd dat het mij dan wel lukt de A7 als fotocamera te gebruiken."

Dat is natuurlijk een onzin argument. De hele A7 serie is prima geschikt voor fotografie. Beter zelfs dan de meeste andere camera's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:18
RobbieB schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:28:
Waarom de 24-70?. Ik heb er nog geen enkele goede review over gelezen namelijk. Zelfs de 28-70 schijnt het beter te doen.
En als de focus dan toch op landschappen ligt zou ik nog eerder voor de 16-35 of bv batis 25 gaan.
2 weken met de 24-70 geschoten. Hij is best wel goed en echt beter dan 28-70. Snap niet men steeds over een slechte lens heeft.

Batis 25 zal pas ergens in december op voorraad komen.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Superdaantje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 02:25:
Voor landschap werkt hier brandpunt afstand van 24-70 prima. 16-35 kan later nog toegevoegd worden en gaat vast gebeuren.

Wat betreft prestaties van de objectieven nog niet in verdiept. Keuze kan nog veranderen. Keuze voor brandpunt afstand is reeds gemaakt door simple weg te bekijken wat ik nu graag gebruik. Landschap hoeft niet perse uwa te zijn voor mij persoonlijk.
Ik vind zelf een bereik van 24-70 ook prima voor landschappen. Een 16-35 en 70-200 kunnen wel aardige toevoegingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dag Hamed dank voor je reactie. Zo'n beeld had ik ook van de 24-7-, maar zelf nog niet echt in verdiept om eerlijk te zijn.

Primes ben ik zelf niet naar opzoek in het begin. Gebruik ik zelf niet zo heel veel.

Welk brandpunt afstand geschikt is voor landschappen hangt puur af van je eigen wensen en manier van fotograferen. In mijn geval zal de 24-70 prima zijn om mee te starten en later de 16-35 toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:03
Hamed schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:42:
[...]

2 weken met de 24-70 geschoten. Hij is best wel goed en echt beter dan 28-70. Snap niet men steeds over een slechte lens heeft.
Het gaat er, voor wat ik begrepen heb uit de "negatieve feedback", om dat er een groot verschil tussen de 24-70 f/4 en de 24-70 f/2.8 zit. Mensen hadden gehoopt dat bij de nieuwe FE mount, gelijksoortige lenzen zouden worden uitgegeven. Zo wordt er veel geklaagd over een gebrek aan lichtsterke (zoom) lenzen zoals de 24-70 f/2.8 en de 70-200 f/2.8.
Het zal voor Sony echter een afweging zijn tussen de grootte en het gewicht van de lens en de lichtsterkte ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben zelf erg benieuwd hoe het zit met de rand scherpte van de 24-70 op 24mm. Verwacht dat dit wel in orde is van dit objectief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Superdaantje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:25:
Ben zelf erg benieuwd hoe het zit met de rand scherpte van de 24-70 op 24mm. Verwacht dat dit wel in orde is van dit objectief ?
Hier een uitgebreide review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Photozone.de heeft hem getest op de A7R: http://www.photozone.de/s...67-zeiss2470f4oss?start=1

De 16-35mm laat betere resultaten zien bij Photozone.de. Al is 35mm niet zijn sterkste punt: http://www.photozone.de/s...97-zeiss1635f4oss?start=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Superdaantje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:25:
Jammer dat er geen kit met de 16-35 is. Zie soms via je flickr mooie foto's met je Fuji 10-24 langskomen, lijkt me ook een mooie lens voor stad en landschap. Net als die lens schijnt de 16-35 erg goed van rand tot rand te zijn. Wel zo handig als je alles uit al die megapixels wilt halen, als je echt een pixelpeeper bent (lijkt me wel als je die camera wilt kopen) dan lijkt het me een betere start kit. Aan de andere kant betwijfel ik of je de softe randen echt gaat zien in de meeste foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik schaf de camera en objectieven los aan. En de winkel waar ik het ga kopen zal vast wel mooie kit prijs maken. Dit wat trouwens veel winkels wel toe bereid zijn om te doen.

De fuji 10-24 is ook erg mooi objectief. Mooie foto's mee gemaakt. Bij mij gaat de 10-24 en zijn broertjes de deur uit. Om zo over te kunnen stappen op Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dank ga ik eens lezen. En zal van het weekend ook eens wat actiever gaan zoeken naar reviews etc. En wellicht mag ik wel een demo model lenen om dag te testen. Eens vragen wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Die test kende ik niet maar beschrijft wel mijn ervaring. Die 24-70 is gewoon best ok. En dat bewijst zich dan dus misschien niet in het lab maar wel op straat(of waar dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Zijn er hier trouwens Tweakers die op de a7r(ii) de 10-18mm wideangle lens gebruiken? Op heel wat sites wordt deze lens aangeraden in plaats van de 16-35mm. Ondanks dat niet het hele bereik te gebruiken is (12 t/m16 zou het beste werken van wat ik heb begrepen) schijnt het verschil in kwaliteit e.d. de grote meerprijs van de 16-35 niet echt te verantwoorden zijn.
Wat is jullie ervaring hiermee? c.q. welke uwa zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Superdaantje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:04:
Primes ben ik zelf niet naar opzoek in het begin. Gebruik ik zelf niet zo heel veel.
Kijk toch eens een keertje na Batis lenzen. Krijg je geen spijt van :)

Ik wil best wel een een keertje richting Arnhem komen. Mag je voor een paar uurtjes met Batis 25mm spelen :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dank voor je aanbod, maar ga toch eerst voor een zoom en zal daarna vast wel verder kijken naar prime in de 50mm a 85mm range. Heb nog even want eerst moet de Fuji set voor 80% weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Superdaantje schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:41:
Dank voor je aanbod, maar ga toch eerst voor een zoom en zal daarna vast wel verder kijken naar prime in de 50mm a 85mm range. Heb nog even want eerst moet de Fuji set voor 80% weg zijn.
Toch benieuwd waarom je over wilt stappen 8). Je hebt een erg mooie fuji set. Je leest altijd dat iedereen van links naar rechts overstapt en er zijn altijd voor en nadelen te benoemen. Maar die set lenzen die jij hebt is moeilijk te vervangen op Sony (qua kwaliteit). Of is de draagbaarheid niet meer belangrijk (voorheen wel geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het systeem mag dan wel erg mooi zijn, maar jammer genoeg niet zo happy met de service die ze bieden. Niet alles gaat weg de Fuji X Pro1 35mm, 18-55 en X100T mogen voorlopig blijven voor straatfotografie.

En ga verder voor landschapen en avond fotografie met de Sony a7** en 24-70. Voeg later de 16-35 en eventueel snelle prime toe. Waar Hamed over schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Superdaantje schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:45:
Het systeem mag dan wel erg mooi zijn, maar jammer genoeg niet zo happy met de service die ze bieden. Niet alles gaat weg de Fuji X Pro1 35mm, 18-55 en X100T mogen voorlopig blijven voor straatfotografie.

En ga verder voor landschapen en avond fotografie met de Sony a7** en 24-70. Voeg later de 16-35 en eventueel snelle prime toe. Waar Hamed over schreef.
Fair enough. Heb zelf er goede en snelle service gehad. Maar als je niet goed wordt geholpen begrijp ik dat dat niet fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:53

Don Quijote

El Magnifico

Sluw schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:28:
[...]

Toch benieuwd waarom je over wilt stappen 8). Je hebt een erg mooie fuji set. Je leest altijd dat iedereen van links naar rechts overstapt en er zijn altijd voor en nadelen te benoemen. Maar die set lenzen die jij hebt is moeilijk te vervangen op Sony (qua kwaliteit). Of is de draagbaarheid niet meer belangrijk (voorheen wel geloof ik).
Ik denk dat kwaliteit (en dan neem ik aan dat je beeldkwaliteit bedoelt) nu net niet iets is waar je jezelf druk om hoeft te maken. Zeker niet aangezien er wordt aangegeven dat er een A7Rii wordt aangeschaft wat op dit moment gewoon een van de beste cameras is op full frame/APSC gebied. Dat is net een andere klasse dan de Fuji ;). Ook qua objectieven speelt de FE mount qua kwaliteit op dit moment gewoon mee in de top.
Qua kwaliteit ga je gewoon vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
DivWhis schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 06:24:
[...]

Ik denk dat kwaliteit (en dan neem ik aan dat je beeldkwaliteit bedoelt) nu net niet iets is waar je jezelf druk om hoeft te maken. Zeker niet aangezien er wordt aangegeven dat er een A7Rii wordt aangeschaft wat op dit moment gewoon een van de beste cameras is op full frame/APSC gebied. Dat is net een andere klasse dan de Fuji ;). Ook qua objectieven speelt de FE mount qua kwaliteit op dit moment gewoon mee in de top.
Qua kwaliteit ga je gewoon vooruit.
Natuurlijk, ik snap dat de A7RII beter is. Maar overstappen is altijd duur toch? Zeker als je een mooi compleet systeem hebt, met kwaliteit bedoelde ik de beeld en bouwkwaliteit van de lenzen (buiten aps-c - ff om). Maar misschien is dat ondertussen ook wel gelijk. De extra beeldkwaliteit en betere Sonyservice is het waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 22-10-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is maar hoe je het bekijkt. Afschrijving zal nog wel meevallen. En heb het er graag voor over. Bouwkwaliteit ga ik denk ik er stuk op vooruit. Nog nooit zoveel gedoe gehad met stof en de AF dan met Fuji. Dit is uiteindelijk allemaal netjes opgelost, maar ging niet zo soepel. Wel netjes verontschuldiging gehad en cadeautje, maar vertrouwen is geheel weg. Keuze is dan ook snel gemaakt om te kijken naar Sony. En niet meer terug te kijken. Gras is altijd ergens anders groener.... Belangrijkste is weer plezier in fotografie terug te krijgen. :D

Binnenkort weekendje de a7r lenen. En als de de r II hebben deze samen met de 24-70.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 22-10-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Als goede service een belangrijk speerpunt is (en bijvoorbeeld leen-bodies / objectieven wanneer die van jou stuk zijn) moet je jezelf we beseffen dat Sony van een heel ander (lager) niveau zit dan Canon/Nikon. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Fuji service, maar het zou me verbazen als Sony veel beter is. Zelfs hier in New York is het een heel gedoe, nauwelijks reparateurs, en als ze er zijn dan is twee minuten reviews lezen op Yelp al voldoende om te weten dat je daar niets naar toe wilt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Misschien is dit niet helemaal de plaats om deze vraag neer te zetten, maar ik vroeg me af hoe jullie de A7R/S(ii) hebben gedekt qua verzekeringen voor onderweg/op vakantie?
Een normale reisverzekering, zelfs met de hoogste dekking, dekt rond de 2000 euro voor fotografie apparatuur per reis. Daar kom je met de a7r ii natuurlijk niet ver mee. Stel de camera wordt gestolen, dan is het namelijk niet alleen de camera, maar ook een (of meerdere) lenzen.
Nu ben ik zelf eens gaan zoeken en kwam onder andere hier uit, waarbij gelinkt wordt naar meerdere opties. Houdt in dat je met de A7R ii en twee/drie Sony lenzen al snel 200+ euro per jaar kwijt bent indien je ze wilt verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:33

ötzi

eclecticus

gajus26 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:56:
Misschien is dit niet helemaal de plaats om deze vraag neer te zetten, maar ik vroeg me af hoe jullie de A7R/S(ii) hebben gedekt qua verzekeringen voor onderweg/op vakantie?
Een normale reisverzekering, zelfs met de hoogste dekking, dekt rond de 2000 euro voor fotografie apparatuur per reis. Daar kom je met de a7r ii natuurlijk niet ver mee. Stel de camera wordt gestolen, dan is het namelijk niet alleen de camera, maar ook een (of meerdere) lenzen.
Nu ben ik zelf eens gaan zoeken en kwam onder andere hier uit, waarbij gelinkt wordt naar meerdere opties. Houdt in dat je met de A7R ii en twee/drie Sony lenzen al snel 200+ euro per jaar kwijt bent indien je ze wilt verzekeren.
Er zijn een paar topics over te vinden hier op GoT; klik en klik.
Ik was voorheen verzekerd bij DSV, inmiddels een bedrijfspolis bij een andere verzekeraar, als je andere verzekeringen hebt lopen let dan goed op wat gedekt is.
Ik heb dus gehad dat er een overlapping in dekking was bij twee verschillende verzekeraars (inboedel en apparatuur) en dat bracht enige complicaties met zich mee...
Als een verzekeraar een mogelijkheid ziet om niet uit te betalen zullen ze dat zeker niet nalaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
gajus26 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:56:
ik heb een kostbaarheden buitenshuis verzekering. Bij mij is 15.000 euro gedekt en dat kost zo'n kleine 200 euro per jaar. Dus voor een A7r met 2 of 3 lenzen moet dat makkelijk lukken ver onder de 200 euro.

Mooie is dat bijvoorbeeld mijn horloge ook gedekt is op deze manier.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
ötzi schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:31:
[...]

Er zijn een paar topics over te vinden hier op GoT; klik en klik.
Ik ga me weer eens verder inlezen, thanks :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
RobertJRB schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:39:
[...]

ik heb een kostbaarheden buitenshuis verzekering. Bij mij is 15.000 euro gedekt en dat kost zo'n kleine 200 euro per jaar. Dus voor een A7r met 2 of 3 lenzen moet dat makkelijk lukken ver onder de 200 euro.

Mooie is dat bijvoorbeeld mijn horloge ook gedekt is op deze manier.
Wel naar je voorwaarden kijken; bij mij was alleen gedekt wat ik daadwerkelijk middels facturen en soms zelfs foto's heb opgegeven. Voordeel is overigens wel dat je dan ook tegen vrijwel alles verzekerd bent; heb een Canon 100mm macro L-glas laten vallen met 400,- schade en dat werd 100% gedekt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:49:
[...]

Wel naar je voorwaarden kijken; bij mij was alleen gedekt wat ik daadwerkelijk middels facturen en soms zelfs foto's heb opgegeven. Voordeel is overigens wel dat je dan ook tegen vrijwel alles verzekerd bent; heb een Canon 100mm macro L-glas laten vallen met 400,- schade en dat werd 100% gedekt.
Ja dat klopt, overal foto's van maken en facturen bewaren.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Laatst online: 20-07 22:46

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Hey guys, ik heb dus ook al een jaar een A7, ga binnenkort e.e.a. filmen voor een spotje voor crowdfunding. Nu heb ik vroeger 1 jaar een video-editing opleiding gedaan, maar dat is eigenlijk alweer veel- te lang geleden.

Wat zijn de zaken waar je echt op moet letten als je gaat filmen met een A7? Ik zal sowieso in manual mode filmen om te voorkomen dat de belichting automatisch wordt aangepast, verder zet ik diafragma vast, maar daar is ook alles mee gezegd kwa kennis.

Heeft de A7 specifieke dingen die je echt moet vermijden tijdens het filmen?

Momenteel ben ik even een houder aan het bouwen zodat ik de camera beter kan vasthouden (minder trilling handheld etc), voor wat panning en follow shots. Erg veel zin om de video te gaan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Wat mij opviel is dat de A7 wel erg vee last heeft van moiré. Oppassen met bepaalde patronen, zoals baksteen muren.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Sony to Bring Uncompressed Raw to a7 II via Firmware Update
Photography News: Sony's Latest Firmware Update Brings an Uncompressed Raw File Option to the a7 II, Along With Support for Phase-Detect AF With Adapted Lenses and Additional Customization Options

NEW YORK, NY--(Marketwired - November 03, 2015) - B&H Photo would like to share the announcement of a new firmware update for the Sony Alpha a7 II Mirrorless digital camera, which is scheduled for release on November 18. This update brings the uncompressed raw option -- first seen in the a7S II and a7R II -- to the a7 II, and provides users with the choice between smaller file sizes via compression or the retention of as much image data as possible for advanced raw file development. Along with this, the camera's AF system sees a massive boost in performance with the 117-point on-sensor phase detection AF array now supporting adapted lenses, such as those from Sony's A-mount line. This is similar to what we have already seen with the a7R II, and ensures fast, accurate autofocus performance with a vast variety of glass, making the move to mirrorless much easier. Additionally, Sony is adding more customization options to the camera, allowing movie recording to be assigned to a custom key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eens kijken of Sony dit najaar weer met een cashback actie komt. Vorig jaar begon die op 3 november: http://www.sony.nl/hub/camera-retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hele uitgebreide en duidelijke analyse van de AF mogelijkheden op een A7r II:
*Behalve dan als hij zegt 'the Zeiss', dan bedoeld hij eigenlijk 'the size'. ;) lol

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 08-11-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Eerste stap richting Sony is een feit. De Sony a7rII + 16-35. Nu alleen snel tijd vrij maken om weer eens op pad te gaan met statief en de filters :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Dat lijkt me een vrij stevige eerste stap. Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Nieuwe firmware Sony A7II .

Adds the selectable feature for uncompressed 14-Bit RAW image capture(*)
Adds support for AF Phase-detection for LA-EA3/LA-EA1
Adds custom buttons for MOVIE recording

Ik kan hem niet installeren. Want mijn A7II heeft al maanden versie 1.21

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb hier nu een a7II liggen om te testen deze had firmware versie 1.2.1 deze vanochtend geüpdatet naar 2.0. Duurde wel erg lang voor deze erop stond. Voor mijn gevoel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Dat doe ik iets fout. Straks thuis testen. Thx

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat kan in niet zeggen of je iets fout doet. Update proces gestart via mijn rMacBook pro op de volgende manier.
* Firmware downloaden ....
* De geheugenkaart verwijderd.
* Camera aangesloten met de usb kabel. (massa connectie)
* gedownloade bestand geopend en gestart.
* stappen gevolgd zoals aangegeven.
* bij voltooid camera ontkoppeld. Uitgezet en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

De Sony A7Rii heeft eindelijk een review bij DPreview en ze zijn lovend. Met een score van 90% en een Gold Award is het een van de beste camera's ooit getest.

Eigenlijk een ongelofelijke prestatie van Sony, dat het ze zo snel gelukt is om een Mirrorless te maken die zich op een hoop vlakken qua meten met de allerbeste DSLRs en op sommige zelfs beter is. Eigenlijk lees je door de hele review heen dat, buiten professionele sportfotografen, bijna iedereen over zou kunnen op de A7Rii.

Als Sony op deze wijze door blijft innoveren moeten Canon en Nikon zich toch lichte zorgen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Denk dat ze die status ook wel terecht verdient hebben. Ze hebben mooie stap gemaakt. Zeker op sensor gebied.
Ben zelf content met de a7rII, maar de bediening vindt ik persoonlijk nog erg wenen. Het draaiwieltje aan de voorkant en achterkant zoek ik nog wel eens na. Menu knop vind ik voor mij op een niet zo'n logische plaats zitten. Menu structuur vind ik persoonlijk nog een draak. Zoek me keer op keer suf in het menu als ik daar in moet zijn. Moet al met al nog redelijk wenen aan het systeem. Beeldkwaliteit is toch wel erg goed...

Verwijderd

Nu moeten ze nog stappen maken in de zoomlenzen en hun prijzen. Want die laten nog wel wat te wensen over als je het mij vraagt voor de meer prijs die ze vragen. Lenzen van andere merken via een adapter gebruiken lijkt ook niet de ideale situatie zeker bij wide angle lenzen.

Dat samen met de niet echt prettige bediening en die menu structuur. Maar ook de issues met niet reagerende camera als je een paar foto's achter elkaar maakt en slechte image playback door dat niet reageren. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om dan toch maar met ietsje meer gewicht te lopen en mogelijk een iets mindere sensor. Maar ja dat is persoonlijk.

Uncompressed RAW leek ook een goed idee maar daar lijkt de A7R II toch niet zo goed tegen te kunnen. Matt heeft daar gister een filmpje over online gezet: YouTube: Sony Uncompressed RAW & the A7RII buffer Problem Nu kun je gelukkig ook nog steeds compressed RAW schieten wat de file size halveert en niets veranderd maar toch.

Als je dan de snelheid ziet waar mee Sony naar een SD kaartje kan schrijven. Zie: http://www.cameramemorysp...7r-ii/sd-card-comparison/ Dan zijn ze er bij Sony nog niet en hebben ze nog wel wat te verbeteren in vooral de usabilty van hun A7 line met bovenstaande punten. Als je de 5DS pakt die schrijft 3x zo snel naar CF, en ruim 2x zo snel naar SD. Zie: http://www.cameramemorysp...ds/sd-cf-card-comparison/. Met File sizes van ~80mb is dat niet leuk zeker niet als je niets mag doen met de camera terwijl die aan het schrijven is. De Sony heeft met uncompressed RAW dus meer dan 2 seconden nodig om 1 foto weg te schrijven. Maak je dus meer foto's achter elkaar dan gaat het hard met de tijd die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben zelf even aan spelen geweest met de uncompressed. En bij mij staat die nu toch standaard aan. In de praktijk vind ik het persoonlijk wel mee vallen. Al schiet ik niet in burst mode. Dus dat scheelt.

Je ziet wel wat verschillen, maar dit zal per foto verschillen hoe sterk deze zijn. Wel gemerkt dat het net iets meer ruimte geeft in diverse foto's. Is het veel? Nee het is echt pixel poepen. Compressed vond ik zelf al niet verkeerd. Files die uit de camera komen geven meer ruimte voor bewerking dan die van mijn Fujifilm X T1.

Menu structuur blijf ik een ramp vinden, maar als je de custom buttons goed instelt dan kom je hier maar weinig tot niet. Nu aan het spellen met verschillende instellingen onder deze custom buttons om te kijken wat voor mij beste werkt. En wordt zelf steeds enthousiaster over de camera. Het is even een leer curve en ook even aanpassen en oude manier van werken met de andere camera's loslaten. Dat is best lastig, maar gaat aardig goed. Na wat %$#^&. Dit had ik ook met overstap vanaf Canon. Leercurve is en blijft van adopteren van een nieuw merk. De perfecte camera nog niet ontdekt, maar als foto niet goed is dan is het in 99% van de gevallen toe te schijven aan " User Error " in mijn geval.

Was wel even rommelen om de Cactus f60 werkend te krijgen. Maar bleek dat ik deze de eerste keer klein duwtje naar rechts moet geven (waarschijnlijk omdat de hotshoe voorzien is van verf?) en hij doet het. Net als de Cactus V6.

Nu alleen wachten tot mijn eigen copy van de Batis 85mm binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik zat al een tijdje te twijfelen over een A7 om eens mee te spelen (vooral video), maar nu hij bij een bekende toko in de aanbieding was voor 999 mét 28-70 toch de knoop maar doorgehakt.

Momenteel heb ik een 6D/5D2 met 16-35/4 IS, 40/2.8, 85/1.8, Sigma 50/1.4 Art en Tamron 24-70, maar ik wil mij ook wat gaan verdiepen in video. Gezien ik nog niet weet of ik hier uiteindelijk commercieel mee verder wil (verdien mijn geld wel met fotografie), vond ik de aanschaf van een A7R/S II en randapparatuur nog wat te gortig (ik heb nu wel een externe microfoon, lavalier, slider en videostatief liggen). Maar een wat compactere camera met koptelefoonuitgang komt bij de shots die ik wil maken wel van pas.

Het idee is dus om eens te kijken hoe de A7 qua formfactor en bediening bevalt qua video, wetende dat betere beeldkwaliteit en IBIS mogelijk zijn bij een upgrade. Daarnaast wil ik ook serieus overwegen of het een optie is om een A7R II te gaan gebruiken ook voor fotografie, liefst in combinatie met mijn huidige objectieven en een Metabones-adapter (heb nu een Viltrox-adapter besteld, zodat ik voor filmen wel de diafragrma's van de meeste objectieven kan lenen). Zo heb ik ook nog een mooie Pentax 28/3.5 Shift liggen met vaste Canon-adapter en een Zeiss 50/1.4 met CY-mount en dat lijken me mooie combi's met een A7 en later A7R II. De Canon's zullen dan blijven voor de momenten dat de A7 niet voldoet qua af/betrouwbaarheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-12-2015 21:43 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Laatst online: 10:36

KL643

beeldaandemuur

Even een vraagje, hoeveel kliks gaat een A7II mee +/-? Of werkt dat niet zo (zoals bij een dslr?)

[ Voor 28% gewijzigd door KL643 op 04-12-2015 22:46 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

A7ii heeft (net zoals alle andere A7) een sluiter, die heeft een beperkte levensduur en zal wel tussen de 150-200k zitten. Ik weet niet of Sony het ooit heeft aangegeven. maar ik geloof dat dit het ongeveer was bij a-mount. Zou niet weten waarom die bij de A7 lager of hoger zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

volgens mij heeft Sony deze nooit echt bekend gemaakt in de specs. Wat de verwachting is. 150000 200000 is vrij realistisch. Recentelijk de a7rii aangeschaft hier geeft Sony 500000 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

DivWhis schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 02:41:
A7ii heeft (net zoals alle andere A7) een sluiter, die heeft een beperkte levensduur en zal wel tussen de 150-200k zitten. Ik weet niet of Sony het ooit heeft aangegeven. maar ik geloof dat dit het ongeveer was bij a-mount. Zou niet weten waarom die bij de A7 lager of hoger zou zijn.
Superdaantje schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 07:09:
volgens mij heeft Sony deze nooit echt bekend gemaakt in de specs. Wat de verwachting is. 150000 200000 is vrij realistisch. Recentelijk de a7rii aangeschaft hier geeft Sony 500000 aan
Dank voor jullie antwoord :) Dat van die die A7rII had ik gevonden maar over de A7II kon ik niets vinden...in ieder geval is het meer dan op mijn oude Canon 6D die gisteren de deur is uitgegaan. Straks maar naar de winkel rennen om wat nieuws te kopen..het is tenslotte Sinterklaas vandaag :+

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

A7II mooie camera. Demo model meegehad van SmitsArnhem voor een review. De camera kan zich prima meten met de 6D qua beeldkwaliteit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Superdaantje schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:31:
A7II mooie camera. Demo model meegehad van SmitsArnhem voor een review. De camera kan zich prima meten met de 6D qua beeldkwaliteit ;-)
Dat mag ik toch hopen :X wil er niet op achteruit gaan

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Qua ISO ga je wel achteruit. Ik kom zelf van een 5D3 en 6D. Met A7II & A7R2 schiet ik nooit hoger dan ISO 1600. Met 5D3 en 6D vaak zat 6400+ geschoten

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Hamed schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:55:
Qua ISO ga je wel achteruit. Ik kom zelf van een 5D3 en 6D. Met A7II & A7R2 schiet ik nooit hoger dan ISO 1600. Met 5D3 en 6D vaak zat 6400+ geschoten
Ik vond de 6D tot 1600 acceptabel, daarboven niet meer dus dan blijft dit voor mij gelijk.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Afgelopen week zo goed als al mijn Canon-gear de deur uit gedaan. Heb alleen de 24-105L en de 28mm f1.8 (deze leent mijn pa vaker) gehouden. De 24-105L wil ik eerst proberen op de A7R II (icm de metabones adapter) die binnenkort moet binnen komen, als dit goed werkt gebruik ik deze totdat Sony een lichtsterkere zoom aankondigd.
Daarnaast heb ik afgelopen week een A6000 inclusief kitlens (16-50mm) voor 450 euro kunnen kopen (Black Friday bij Amazon.es). De kitlens is verkocht voor 100 euro, waardoor de A6000 een leuke backup is volgens mij :).
De lenzen die ik op dit moment heb gekocht zijn:
- Sony FE 24-240 mm F3.5-6.3 OSS;
- Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4.0 ZA OSS;
- Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA.

Ik twijfel alleen of ik de 55mm niet zou retourneren en dan voor een van de Batis lenzen of de Sony 35mm f1.4 zou gaan. Helaas zijn er weinig vergelijkingen te vinden en hebben de meeste cameraboeren hier in de buurt deze lenzen niet op voorraad (ergens wel logisch)...

Ik heb de A6000 met de 16-35 gisteren al even gebruikt en moet zeggen dat het heerlijk foto's maken is. Het focusmechanisme werkt zeer goed, al moeten objecten niet al te snel bewegen om ze bij te kunnen houden (al is een frontaal op je afkomende, pikzwarte hond ook niet het makkelijkste om op te focussen).

Enige dat écht wennen is, is de opzet van de menu's bij Sony. Dit is nu wel nog wennen, maar er zijn op youtube wel een aantal (lange) tutorials te vinden met uitleg hoe de shortcuts zijn gebruikt (en waarom), waardoor je heel makkelijk zelf die overweging kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik heb een vraag aan A7R II eigenaren: Hoe is de 1080p 60fps video in full-frame modus? Ik weet dat de 4k modus in APS-C crop beter is dan in fullframe modus, geld dat voor 1080p60 ook? Zou iemand misschien twee 1080p60 video's willen posten op ISO 6400 met dezelfde lichtomstandigheden (en dezelfde diafragma en sluitertijd), waarbij één in APS-C crop is geschoten, en de ander in fullframe modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik de camera niet om mee mee te filmen. Kan er dan ook niks over vertelen, maar er staan op youtube uitgebreide reviews hierover met voorbeeld content. Als goed is heeft dpreview.com hier aandacht aanbesteed.
Hamed schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:55:
De 7II nog niet hoog ingezet, maar vond de a7rII toch nog niet zo slecht. Durf hiermee met gemak op 6400 te schieten. Al ben ik niet zo bang meer voor ruis. Paar jaar terug heerlijke workshop gehad in NY van Zack Arias. Die heeft mijn fobie voor ruis wel genezen. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 05-12-2015 11:55 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Superdaantje schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:31:

Al ben ik niet zo bang meer voor ruis. Paar jaar terug heerlijke workshop gehad in NY van Zack Arias. Die heeft mijn fobie voor ruis wel genezen. :D
Interessant, hoor graag wat het in die workshop was dat je fobie heeft genezen? Een techniek om het weg te halen, of meer het feit dat een hoop ruis niet opvalt op prints?

[ Voor 63% gewijzigd door Don Quijote op 05-12-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ruis obsessie zat bij mij tussen de oren. Dit kwam door altijd 100% in te zomen en vergelijken. Kregen aantal foto's te zien die we op groot scherm mochten bekijken en best wel wat ruis, maar stuk voor stuk foto's met een verhaal/gevoel. Vervolgens foto's zonder ruis technisch perfect, zonder enig verhaal/gevoel. En hier vertelde Zack dan mooi verhaal omheen. Daarnaast kwamen de grote prints met hoge ISO waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Net mijn Viltrox-adapter binnen gehad en die weet behoorlijk te overtuigen. Prima bouwkwaliteit, geen speling en ik kan van alle lenzen de diafragma's instellen en bij de IS- en VC-objectieven werkt ook stabilisatie prima. Ook AF werkt bij alle objectieven die ik heb, zij het heel traag. Maar met focus peak vermoed ik dat scherpstellen op f/1.4 op de ogen misschien met de hand zelfs wel makkelijker is dan met AF van een dslr, dat er soms toch een fractie naast lijkt te zitten.

Anyway, enthousiast, op één ding na. Waneer ik de camera uitzet met de adapter en het objectief gemonteerd, dan sluit het diafragma zich tot de kleinste waarde. Dit blijft zo totdat je de camera weer aanzet of het objetief op een Canon-body schroeft. Het geeft geen problemen verder, maar het komt vreemd op mij over dat het diafragma gesloten is, terwijl het normaal bij Canon in rust juist volledig open is. Nu vraag ik mij af of dit kwaad kan. Bij Nikon zijn de diafragmalamellen bijvoorbeeld ook gesloten wanneer je de lens van de body schroeft, maar dan hebben we het wel over een mechanisch systeem.

Edit: Dit gebeurt bij alle objectieven. Van gloednieuwe Canon's, Tamrons en Sigma's, tot stokoude Canon-objectieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Enzo Dizono op 05-12-2015 16:14 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Nou, Sinterklaas was erg tevreden over mij deze keer en heeft dit beloont met een A7II + 24-240mm en een 16-35mm Zeis. Mooi spul :) Na een A77M2, uitstapje naar de 6D, nu weer een Sony. Menu is niet heel veel anders dan de A77M2 dus daar wen ik zo weer aan. Ben erg benieuwd hoe het allemaal uitpakt...

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enzo Dizono schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:13:
...

Anyway, enthousiast, op één ding na. Waneer ik de camera uitzet met de adapter en het objectief gemonteerd, dan sluit het diafragma zich tot de kleinste waarde. ...

Edit: Dit gebeurt bij alle objectieven. Van gloednieuwe Canon's, Tamrons en Sigma's, tot stokoude Canon-objectieven.
Dat zie ik bij de sony FE 35/2.8 lens ook, lijkt me iets van Sony uit zelf. Mijn kitlens heb ik destijds terug gestuurd omdat de A7 het diafragma niet open kreeg bij inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:57:
[...]

Dat zie ik bij de sony FE 35/2.8 lens ook, lijkt me iets van Sony uit zelf. Mijn kitlens heb ik destijds terug gestuurd omdat de A7 het diafragma niet open kreeg bij inschakelen.
Ik had het toevallig ook gespot bij mijn kitlensje. Ik vermoed dat Sony dit inderdaad automatisch doet om zo de sensor niet overbodig bloot te stellen aan licht. Met het diafragma gesloten komt er in het geval van een f/1.4-objectief (met minimaal diafragma van f/22) toch een factor 256 minder licht binnen.

Verder ben ik onwijs enthousiast over het cameraatje. Vooral ook over het formaat en het gemak waarmee je dankzij peak focus handmatig kunt scherpstellen. In dat opzicht vind ik de camera niet onderdoen voor de snelheid waarmee je bv met een Leica M kunt scherpstellen en denk ik dat het ook een camera is die ik buiten werk om weer eens pak, puur voor de lol. Ik ben ook blij dat ik na aanschaf van de Sigma 50/1.4 Art de Zeiss 50/1.4 met CY-mount niet de deur uit gedaan heb. Net een CY-naar-FE-adapter besteld aangezien met twee adapters werken net wat teveel speling geeft. Verder ook een L39-adapter besteld, zodat ik mijn Russisch meetzoekerlensje eens digitaal kan testen.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jammer dat de Batis 85mm zo slecht leverbaar is. Nog even wachten tot mijn eigen versie in ontvangst mag nemen. Om het wachten wat te verzachten de Loxia 35mm f/2 aangeschaft voor straatfotografie etc. Ook een genot om mee te werken op de a7rII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Superdaantje schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:31:

[...]

De 7II nog niet hoog ingezet, maar vond de a7rII toch nog niet zo slecht. Durf hiermee met gemak op 6400 te schieten. Al ben ik niet zo bang meer voor ruis. Paar jaar terug heerlijke workshop gehad in NY van Zack Arias. Die heeft mijn fobie voor ruis wel genezen. :D
Ik ben met Sony gaan mailen en moest van ze een paar raw bestanden online gooien. Ze geven aan dat mijn A7II defect is en hij mag terug naar Sony. Toch veel te veel ruis op lage ISO. De A7RII is niet van mij, maar mag hem gelukkig voor een onbepaalde tijd gebruiken. De A7II is echt defect dus 8)7

Heb mijn 85 Batis vorige week in ontvangst mogen nemen en hij gaat lekker met zijn kleine broertje mee op vakantie naar Cuba :9

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Goed om te lezen dat probleem gevonden is en er wat aan gedaan wordt. Mazzel zeg dat je die 85 al hebt. Voorraden zijn erg nihil. Sta wel als eerste in lijn om uitgeleverd te krijgen, maar nieuwe speeltje de Loxia 35 is ook erg cool. Dus kan nog wel even wachten.

Alvast een fijne vakantie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Via via gekocht. Daarom heb ik ook al 4 maanden een Batis 25mm :9

Met de A7II vond ik het gewoon raar dat zelfs ISO 500 niet clean was.

Bedankt :) Ik ben 25-12 tot 10-01 naar Cuba en zal ze daar goed kunnen testen denk ik!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Had demo model van de 85 en 25 mee. En mocht het demo model houden, maar wilde toch liever een nieuwe. En toen was het pech hebben leverancier had ze niet meer. De 25mm is niet mijn focal lengte waar ik naar opzoek was. Deze nog geen 5min op de camera gehad. Zocht zelf iets in de 35mm en 85mm. De 35mm van de week getest in de vorm van de Loxia. De Loxia serie is ook zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Nav jouw post over de a7II ook paar test opname gemaakt met test toestel dat ik nog had liggen. En deze waren toch best goed op de hoge ISO's. Goed om te lezen dat het wordt gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
transcontinenta liet mij vandaag het volgende weten: "Helaas is de levertijd voor beide batis lenzen nog onbekend. "

Dus ik vraag mij af of ze wel met kerst beschikbaar gaan komen, anders hadden ze wel iets concreter kunnen vertellen lijkt mij.

Wel jammer want had graag de 85 al gehad. De 25 ga ik tzt ook halen.

Jammer dat de loxia 50mm geen makro versie heeft zoals de 50mm makro planar ze/zf2.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Superdaantje schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:28:
Jammer dat de Batis 85mm zo slecht leverbaar is. Nog even wachten tot mijn eigen versie in ontvangst mag nemen. Om het wachten wat te verzachten de Loxia 35mm f/2 aangeschaft voor straatfotografie etc. Ook een genot om mee te werken op de a7rII
Ben benieuwd naar je bevindingen van de loxia. Zowel in beeldkwaliteit als gebruik en bouw. Liefst in vergelijk met leica M of zeiss ZM lenzen als je daar ervaring mee hebt :)

Vind de loxia serie wel erg intressant worden nu er een 21mm bij zit. Hoop dat ze 25 en 85mm ook als loxia uit gaan brengen. De batis's vind ik wel erg fors.

Hoe is trouwens de focus van de batis? By wire als de FE55/1.8?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
KL643 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:42:
Nou, Sinterklaas was erg tevreden over mij deze keer en heeft dit beloont met een A7II + 24-240mm en een 16-35mm Zeis. Mooi spul :) Na een A77M2, uitstapje naar de 6D, nu weer een Sony. Menu is niet heel veel anders dan de A77M2 dus daar wen ik zo weer aan. Ben erg benieuwd hoe het allemaal uitpakt...
Ben benieuwd of de 24-240mm acceptabele foto's maakt, is beetje 'superzoom', maar wel een erg handig bereik! Hoe bevalt ie?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

NiGeLaToR schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:23:
[...]

Ben benieuwd of de 24-240mm acceptabele foto's maakt, is beetje 'superzoom', maar wel een erg handig bereik! Hoe bevalt ie?
Vast wel :) maar ik heb nog geen tijd gehad om hem degelijk te testen. Vanmiddag even de stad in geweest hier om wat te schieten en straks maar even kijken of het wat is. Mijn voorkeur ging o.a. uit naar deze lens omdat ik heel veel reis en dan komt deze gewoon goed van pas (lekker makkelijk). Thuis zal ik meer de Zeis 16-35mm gebruiken. Ik zou naast deze 2 lenzen ook nog graag een lichtsterke prime 35mm willen maar om nu nog eens €1500 weg te brengen naar de fotozaak...vind het wel even goed zo :)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:40
RobertJRB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:48:
[...]

Hoe is trouwens de focus van de batis? By wire als de FE55/1.8?
Jep, je stel er ook het OLED-schermpje mee in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Yep focus van de Batis is by wire. Werkt voor fotograferen erg goed. Alleen als je veel filmt dan zou ik kijken naar alternatief. Bijvoorbeeld de Loxia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

KL643 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:19:
[...]

Vast wel :) maar ik heb nog geen tijd gehad om hem degelijk te testen. Vanmiddag even de stad in geweest hier om wat te schieten en straks maar even kijken of het wat is. Mijn voorkeur ging o.a. uit naar deze lens omdat ik heel veel reis en dan komt deze gewoon goed van pas (lekker makkelijk). Thuis zal ik meer de Zeis 16-35mm gebruiken. Ik zou naast deze 2 lenzen ook nog graag een lichtsterke prime 35mm willen maar om nu nog eens €1500 weg te brengen naar de fotozaak...vind het wel even goed zo :)
Mooie aankoop ;-)

Zelf had ik de 35 f/1.4 op het oog, maar na gespeeld te hebben met de Loxia 35mm f/2 was ik om. Jammer genoeg deze ook nog fors aan de prijs met +/- 1150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
dan zou ik maar niet kijken naar de 21mm variant ;)

Sinds vandaag ook weer terug op het sony nest met een a7rII, hiervoor Fuji X-T1 en daarvoor de A7R. Toen de a7rII aangekondigd werd leek mij dat al een zeer interessante optie. Nu er de nodige reviews en ervaringen zijn maar besloten over te stappen. Verwacht er veel van.

Hier ook aan het wachten op de batis lenzen, maar ik heb gelukkig nog een zeiss 21mm ze die ik via een adapter (krijg ik morgen, thanks Hamed), kan gebruiken. Nu maar even de menu's doorlopen :)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Graag gedaan :)

Ben benieuwd na je bevindingen en foto's.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Superdaantje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:01:
[...]

Mooie aankoop ;-)

Zelf had ik de 35 f/1.4 op het oog, maar na gespeeld te hebben met de Loxia 35mm f/2 was ik om. Jammer genoeg deze ook nog fors aan de prijs met +/- 1150 euro
wel lekker compact (een pré) maar alleen manual focus vind ik toch wat minder...Enig idee of er in de nabije toekomst nog iets op stapel komt (misschien 3th party) betaalbaar en lichtsterk?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
KL643 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:36:
[...]

wel lekker compact (een pré) maar alleen manual focus vind ik toch wat minder...Enig idee of er in de nabije toekomst nog iets op stapel komt (misschien 3th party) betaalbaar en lichtsterk?
Ik zie mezelf niet een Sigma of een andere 3th party glas op een A7 gebruiken. Ben juist voor de Sony gegaan omdat ik Zeiss wil gebruiken, maar dat heeft meer met eigen smaak te maken. MF met een Batis is gewoon lekker. Zo precies met MF schieten heb ik zelden meegemaakt.

Er is genoeg 3th party glas te vinden voor een Sony A7 model. Koop een adapter en je kan makkelijk bijna alle EF glazen met AF gebruiken.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

KL643 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:36:
[...]

Je hebt de Sony Zeiss 35 f/2.8. Deze is compacter dan de Loxia. Persoonlijk vind ik de Loxia erg prettig werken en makkelijk en snel mee scherp te stellen. Het is even wenen, maar als je het doorhebt dan is de kans groot dat je verkocht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Hamed schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:42:MF met een Batis is gewoon lekker. Zo precies met MF schieten heb ik zelden meegemaakt.
Superdaantje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:59:
Yep focus van de Batis is by wire. Werkt voor fotograferen erg goed. Alleen als je veel filmt dan zou ik kijken naar alternatief. Bijvoorbeeld de Loxia
Hoe is die batis focus by wire vergeleken met die van de sony's FE55 of 24-70?

Ik vind tot nu toe focus by wire erg irritant werken en het zou voor mij nu reden zijn de FE55 te verkopen, ondanks dat het een erg goede lens is.

Dat jullie beide de batis by wire fijn vinden werken verbaast me eerlijk gezegt een beetje.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Hamed schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:42:
[...]

Ik zie mezelf niet een Sigma of een andere 3th party glas op een A7 gebruiken. Ben juist voor de Sony gegaan omdat ik Zeiss wil gebruiken, maar dat heeft meer met eigen smaak te maken. MF met een Batis is gewoon lekker. Zo precies met MF schieten heb ik zelden meegemaakt.

Er is genoeg 3th party glas te vinden voor een Sony A7 model. Koop een adapter en je kan makkelijk bijna alle EF glazen met AF gebruiken.
Ik had een Sigma 35mm Art 1.4 voor mijn 6D en dat was toch echt wel een top lens! Uiteindelijk heb ik afgelopen weekend alles verkocht. Een adapter kopen heeft dus voor mij op dit moment niet zoveel zin...dan koop ik liever een lens die geschikt is voor het e-mount systeem. Voor mij maakt het niet uit of er nou Zeis op staat of niet (strikt persoonlijk) en het liefst zie ik ook Sigma en Tamron lenzen maken voor de A7 serie want hoe meer keus hoe beter :)

beeldaandemuur

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

KL643 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:50:
[...]

Ik had een Sigma 35mm Art 1.4 voor mijn 6D en dat was toch echt wel een top lens! Uiteindelijk heb ik afgelopen weekend alles verkocht. Een adapter kopen heeft dus voor mij op dit moment niet zoveel zin...dan koop ik liever een lens die geschikt is voor het e-mount systeem. Voor mij maakt het niet uit of er nou Zeis op staat of niet (strikt persoonlijk) en het liefst zie ik ook Sigma en Tamron lenzen maken voor de A7 serie want hoe meer keus hoe beter :)
Sigma heeft al een DN serie voor de normale E mount, kans is zeker aanwezig dat sigma een keer met FE lenzen aankomt.

ora et labora

• gajus26
KL643 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:50:
[...]

het liefst zie ik ook Sigma en Tamron lenzen maken voor de A7 serie want hoe meer keus hoe beter :)
Sigma schijnt bezig te zijn met FE lenzen, al is aangegeven dat de prioriteit bij DSLR's ligt.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Zal ook een kwestie van tijd zijn verwacht ik maar hopelijk duurt dat niet te lang...

beeldaandemuur

• Hamed
RobertJRB schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:27:
[...]

[...]

Ik vind tot nu toe focus by wire erg irritant werken en het zou voor mij nu reden zijn de FE55 te verkopen, ondanks dat het een erg goede lens is.

Dat jullie beide de batis by wire fijn vinden werken verbaast me eerlijk gezegt een beetje.
Heb een tijdje de FE55 gehad, maar MF schieten met een Batis is ietsjes soepeler en precisiewerk.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Hamed schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:21:
Heb een tijdje de FE55 gehad, maar MF schieten met een Batis is ietsjes soepeler en precisiewerk.
Ok, maar in je vorige opmerking had je het over MF in het algemeen. En dat geeft het idee dat het zelfs prettiger manueel focust dan een Zeiss ZE/ZF.2 lens.
Ik vind focus by wire het minst prettige. Ik heb dan nog liever een USM/HSM focusring.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Batis doet het voor een focus by wire toch goed op MF. De focus ring is erg responsive. Wel merk ik dat ik het toch net stuk prettiger vind op de Zeiss Loxia. Is dat verschil groot? Nee het is klein, maar voor sommige net dat stukje om de Batis te laten liggen als je enkel MF wenst. Beste is dan ook zelf ervaren en oordelen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 10-12-2015 19:38 ]

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

RobertJRB schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:27:
[...]

[...]

Over de Batis durf ik niets te zeggen. Maar de FE55 is ook wat mij betreft ondermaats qua MF. In een studio is het natuurlijk allemaal prima, maar op straat merk ik dat ik vaak toch maar naar AF ga omdat ik te lang aan het kloten ben met MF. Als ik dat vergelijk met mijn Loxia 35mm kan het verschil bijna niet groter zijn :). Ook wel prettig, want als de MF bij de Loxia niet bruikbaar zou zijn... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
DivWhis schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:52:
[...]

Over de Batis durf ik niets te zeggen. Maar de FE55 is ook wat mij betreft ondermaats qua MF. In een studio is het natuurlijk allemaal prima, maar op straat merk ik dat ik vaak toch maar naar AF ga omdat ik te lang aan het kloten ben met MF. Als ik dat vergelijk met mijn Loxia 35mm kan het verschil bijna niet groter zijn :). Ook wel prettig, want als de MF bij de Loxia niet bruikbaar zou zijn... ;).
Dat idee had ik dus ook, vandaag mijn vraag over de Batis. Ik weet dat Hamed veel MF lenzen heeft gehad en als hij dit de beste MF lens noemt maakt moet het wel bijzonder zijn.

De loxia lijkt me een hele fijne lens.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
RobertJRB schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:13:
[...]

Dat idee had ik dus ook, vandaag mijn vraag over de Batis. Ik weet dat Hamed veel MF lenzen heeft gehad en als hij dit de beste MF lens noemt maakt moet het wel bijzonder zijn.

De loxia lijkt me een hele fijne lens.
Je mag mijn Batis lenzen best wel voor een dagje testen :+

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Voor diegene die een leuke back-up camera zoek en wel zijn lenzen wilt gebruiken, Bij Amazon.fr is de A6000 + 16-50mm kitlens voor 469 euro. In Nederland is de goedkoopste net geen 640 euro.
De kitlens is goed te verkopen voor 100 euro, waardoor je een hele mooie deal hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gajus26 schreef op maandag 14 december 2015 @ 08:42:
Voor diegene die een leuke back-up camera zoek en wel zijn lenzen wilt gebruiken, Bij Amazon.fr is de A6000 + 16-50mm kitlens voor 469 euro. In Nederland is de goedkoopste net geen 640 euro.
De kitlens is goed te verkopen voor 100 euro, waardoor je een hele mooie deal hebt :).
Die €469 is body only en inmiddels al gestegen naar €486, is wel iets goedkoper pricewatch: Sony Alpha 6000 Zwart
Met 16-50mm lens is ie €609 euro dat is minder aantrekkelijk.
Het A7 topic is ook niet echt het juiste topic om dit in te zetten...

Edit: Ik zie het nu idd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 09:45 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies