Ik koop mijn camera’s vaak in de aanbieding of tweedehands. Als ik ze een tijd niet gebruik of geen vakantie plannen heb gaan ze vaak ook weer de verkoop in.
Heb al meerdere keren een A7 III en IV gekocht/verkocht en ben in dubio om nu weer voor een A7III te gaan, hoe kijken jullie vandaag de dag naar deze camera qua prijs/kwaliteit/functies?
Ik vind hem zelf nieuw eigenlijk geen 1000,- meer waard en van een tweedehands IV had ik eigenlijk wel verwacht/gehoopt dat ze inmiddels voor ~1250 weg zou gaan maar die blijken toch nog steeds voor rond de 1500,- verkocht te worden.
Heb al meerdere keren een A7 III en IV gekocht/verkocht en ben in dubio om nu weer voor een A7III te gaan, hoe kijken jullie vandaag de dag naar deze camera qua prijs/kwaliteit/functies?
Ik vind hem zelf nieuw eigenlijk geen 1000,- meer waard en van een tweedehands IV had ik eigenlijk wel verwacht/gehoopt dat ze inmiddels voor ~1250 weg zou gaan maar die blijken toch nog steeds voor rond de 1500,- verkocht te worden.
Ik zou de iii niet meer kopen vandaag onwille van de oudere menustructuur en de resolutie.Greatsword schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:38:
Ik koop mijn camera’s vaak in de aanbieding of tweedehands. Als ik ze een tijd niet gebruik of geen vakantie plannen heb gaan ze vaak ook weer de verkoop in.
Heb al meerdere keren een A7 III en IV gekocht/verkocht en ben in dubio om nu weer voor een A7III te gaan, hoe kijken jullie vandaag de dag naar deze camera qua prijs/kwaliteit/functies?
Ik vind hem zelf nieuw eigenlijk geen 1000,- meer waard en van een tweedehands IV had ik eigenlijk wel verwacht/gehoopt dat ze inmiddels voor ~1250 weg zou gaan maar die blijken toch nog steeds voor rond de 1500,- verkocht te worden.
Zelf een dik jaar geleden de iii verkocht en een iv gekocht (toen voor 1600€ tweedehands). Bij de grijze importeurs is dat nu zowat de nieuwprijs. https://www.cotswoldcameras.com/Sony-A7-IV-Body-Only
Ik ben rustig aan het kijken naar een RV, maar zeker niet tweedehands in EU omdat ze hier nog aan 2800-2900€ aangeboden worden. Op diezelfde website staan ze goedkoper...
Ik wissel niet snel, en kocht meestal tweedehands, maar als ik nieuw met garantie kan kopen voor minder...
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Tommie12 Ik heb de III maar uit mijn hoofd gezet en twijfel nu nog tussen de IV en V.
Zat toevallig al op die website te kijken en 2239,- voor de V klinkt wel heel aantrekkelijk. https://www.cotswoldcamer...rless-Digital-Camera-Body
Mijn vrouw schiet ook graag Macro fotografie dus dan is die Insect detectie/focus wel een hele mooie toevoeging en de IV is ook alweer bijna 5 jaar oud. Wat gaat de tijd toch snel.
Enige nadelen daar zijn natuurlijk grijze import dus alleen garantie bij hun rechtstreeks ipv Sony/fabrieksgarantie en lange levertijden. Aan de andere kant heb ik ook nog nooit problemen gehad met een Sony camera en heb er aardig wat gehad de afgelopen 10 jaar.
Zat toevallig al op die website te kijken en 2239,- voor de V klinkt wel heel aantrekkelijk. https://www.cotswoldcamer...rless-Digital-Camera-Body
Mijn vrouw schiet ook graag Macro fotografie dus dan is die Insect detectie/focus wel een hele mooie toevoeging en de IV is ook alweer bijna 5 jaar oud. Wat gaat de tijd toch snel.
Enige nadelen daar zijn natuurlijk grijze import dus alleen garantie bij hun rechtstreeks ipv Sony/fabrieksgarantie en lange levertijden. Aan de andere kant heb ik ook nog nooit problemen gehad met een Sony camera en heb er aardig wat gehad de afgelopen 10 jaar.
Voor zowat dezelfde prijs heb je de Rv...Greatsword schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:53:
@Tommie12 Ik heb de III maar uit mijn hoofd gezet en twijfel nu nog tussen de IV en V.
Zat toevallig al op die website te kijken en 2239,- voor de V klinkt wel heel aantrekkelijk. https://www.cotswoldcamer...rless-Digital-Camera-Body
Mijn vrouw schiet ook graag Macro fotografie dus dan is die Insect detectie/focus wel een hele mooie toevoeging en de IV is ook alweer bijna 5 jaar oud. Wat gaat de tijd toch snel.
Enige nadelen daar zijn natuurlijk grijze import dus alleen garantie bij hun rechtstreeks ipv Sony/fabrieksgarantie en lange levertijden. Aan de andere kant heb ik ook nog nooit problemen gehad met een Sony camera en heb er aardig wat gehad de afgelopen 10 jaar.
Ik heb er nu een lens gekocht, en afgezien van een leveringstermijn van bijna 2 weken en wat stommiteiten van UPS is dat prima gegaan. Ik verkies nog altijd een moeilijkere garantieafhandeling boven geen garantie als je 2dehands koopt. Het is niet altijd duidelijk waarom iemand een camera of lens verkoopt.... al heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
Sony A7 iv en wat recycled glas
is de A7 III halverwege 2026 nog een interessante camera om aan te schaffen? Ik zoek namelijk een camera om indoor sportfotografie te doen, en wil deze icm de tamron 70-180 2.8 aanschaffen. Met een budget van 1600 is deze combinatie na eigen onderzoek de beste gebleken. Liever zou ik een R6 aanschaffen, maar een geschikt objectief (een gebruikte RF 70-200 a 2000 euro) is er dan niet te vinden. Zijn er bedenkingen bij de A7 III? Het is ten slotte een camera van 8 jaar oud....
de hierboven genoemde nadelen zoals menustructuur en resolutie zijn voor mij geen showstoppers.
de hierboven genoemde nadelen zoals menustructuur en resolutie zijn voor mij geen showstoppers.
[ Voor 13% gewijzigd door 107mb op 23-06-2026 07:11 ]
Ik had de A7iii en ben begin vorig jaar overgestapt naar de iv.107mb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:45:
is de A7 III halverwege 2026 nog een interessante camera om aan te schaffen? Ik zoek namelijk een camera om indoor sportfotografie te doen, en wil deze icm de tamron 70-180 2.8 aanschaffen. Met een budget van 1600 is deze combinatie na eigen onderzoek de beste gebleken. Liever zou ik een R6 aanschaffen, maar een geschikt objectief (een gebruikte RF 70-200 a 2000 euro) is er dan niet te vinden. Zijn er bedenkingen bij de A7 III? Het is ten slotte een camera van 8 jaar oud....
de hierboven genoemde nadelen zoals menustructuur en resolutie zijn voor mij geen showstoppers.
Het verschil is absoluut niet enorm. De iii is mogelijk zelfs iets beter bij hoge iso, en dat is zeker belangrijk voor sportfotografie.
Waar de iv wel iets beter is, dan is bij de snelheid en accuraatheid van AF, maar ook dat zal geen wereld van verschil zijn. Burst goed gebruiken en dat lukt wel. De iii is en blijft echt wel een goede camera hoor.
Ik heb geupgrade omdat ik dat toen vrijwel zonder kosten kon doen. Iemand wou heel graag mijn iii en bood een prijs die ik zelf 2dehands betaald had. En voor een paar honderd extra had ik dan een iv ook tweedehands.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kun je niet gewoon een R6 nemen met een RF naar EF adaptor en een 70-200 EF lens?107mb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:45:
is de A7 III halverwege 2026 nog een interessante camera om aan te schaffen? Ik zoek namelijk een camera om indoor sportfotografie te doen, en wil deze icm de tamron 70-180 2.8 aanschaffen. Met een budget van 1600 is deze combinatie na eigen onderzoek de beste gebleken. Liever zou ik een R6 aanschaffen, maar een geschikt objectief (een gebruikte RF 70-200 a 2000 euro) is er dan niet te vinden. Zijn er bedenkingen bij de A7 III? Het is ten slotte een camera van 8 jaar oud....
de hierboven genoemde nadelen zoals menustructuur en resolutie zijn voor mij geen showstoppers.
Nickname KasPlantje.
ik hoor van diverse specialisten (lees verkopers van fotospeciaalzaken, waarbij het informele en geen verkoopgesprekken waren) dat de focussnelheid van de eerste generatie 70-200 IS USM echt te kort schiet t.o.v. de tamron op een A7 III.GerGio schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:18:
[...]
Kun je niet gewoon een R6 nemen met een RF naar EF adaptor en een 70-200 EF lens?
de Canon IS USM II, die wel beduidend sneller is, gaat richting de 1000 euro gebruikt, plus converter + body. Ik ga dan 400 euro boven mijn budget en dat wil ik er niet voor uitgeven.
[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 23-06-2026 11:35 ]
Heb je ook een A6400 overwogen, die kan je nieuw onder de 1000€ scoren, en die heeft waarschijnlijk een iets snellere AF. https://www.cotswoldcameras.com/Sony-A6400-Mirrorless-Digital-Camera-Body-Silver107mb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:32:
[...]
ik hoor van diverse specialisten (lees verkopers van fotospeciaalzaken, waarbij het informele en geen verkoopgesprekken waren) dat de focussnelheid van de eerste generatie 70-200 IS USM echt te kort schiet t.o.v. de tamron op een A7 III.
de Canon IS USM II, die wel beduidend sneller is, gaat richting de 1000 euro gebruikt, plus converter + body. Ik ga dan 400 euro boven mijn budget en dat wil ik er niet voor uitgeven.
Sony A7 iv en wat recycled glas
ja, die heb ik overwogen, maar:
- geen IBIS. De lens heeft ook geen IS/VC/OS whatever.
- crop sensor. dus 70 wordt 105. Dit is te lang voor mijn doel.
- minder dynamic range.
beide hebben de Bionz X processor aan boord, dus ik verwacht gelijke AF-snelheden, met misschien wel een snellere A7 doordat er meer licht op de sensor valt.
De A6400 valt dus af
- geen IBIS. De lens heeft ook geen IS/VC/OS whatever.
- crop sensor. dus 70 wordt 105. Dit is te lang voor mijn doel.
- minder dynamic range.
beide hebben de Bionz X processor aan boord, dus ik verwacht gelijke AF-snelheden, met misschien wel een snellere A7 doordat er meer licht op de sensor valt.
De A6400 valt dus af
Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018
Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018
Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies