Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:32:
Wat ik nou afvroeg. We hebben onze nieuwe A7 III vorig jaar mee op vakantie gehad. Een paar foto's zouden zich best lenen voor een grote afdruk boven de bank. Ik zit alleen te pielen met de resolutie. Even een lijstje:

- A7 III: 24.2MP = ~ 51 x 34cm bij 300DPI
- A7 IV: 33MP = ~ 59 x 39cm bij 300DPI
- A7R IV: 61MP = ~ 81 x 54cm bij 300DPI
Ik heb vroegah foto's van mijn Nikon D70 (6 MP) op 60x90 laten afdrukken, dat ging helemaal prima.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Laatst online: 23-04 21:21

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Kijk eens of je een vestiging hebt van kamera-express in je buurt. Daar kan je dat zeker vinden.
Zie hem nu online staan, 20 euro.. zouden deze dan daadwerkelijk beter zijn dan die van Amazon?
zzzzz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Minder inschijn en minder kans op regen in de EVF. Daarnaast geeft het mij meer gevoel dat ik 'in' de foto zit. Het past gewoon net wat beter naar mijn idee.
Ah, interessant. Heb je een linkje van welke jij gebruikt?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Of je pakt er een van Ali? In het verleden wel eens setjee van 5-10 stuks gezien voor een grijpstuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:57

KL643

beeldaandemuur

Iemand ervaring met een silicone protection cover en een L-Bracket op een Sony A7RV? Gaat dat samen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqYVWiw-NizYxL7aiRObTpOVl1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8nd4RW2b5KvaxWl2fj4gR9Qj.png?f=user_large

Ik heb het idee dat die cover wat extra bescherming biedt als het regent en de L-Bracket is voor mij ook een onmisbaar hulpstuk .

Mijn huidige A7R3 begint toch wel kuren te vertonen als het regent. Ik krijg dan regelmatig de melding "this accessory not supported the device and cannot be used". Dit wil ik natuurlijk voorkomen op mijn nieuwe camera.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
KL643 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:50:
Iemand ervaring met een silicone protection cover en een L-Bracket op een Sony A7RV? Gaat dat samen?

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat die cover wat extra bescherming biedt als het regent en de L-Bracket is voor mij ook een onmisbaar hulpstuk .

Mijn huidige A7R3 begint toch wel kuren te vertonen als het regent. Ik krijg dan regelmatig de melding "this accessory not supported the device and cannot be used". Dit wil ik natuurlijk voorkomen op mijn nieuwe camera.
Zou ik niet veel van verwachten.
Water komt eventueel binnen langs knoppen en aan naden, niet waar dit rubber over zit.

En ik denk dat het niet compatibel is met een L-bracket.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

br00ky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:27:
Of je pakt er een van Ali? In het verleden wel eens setjee van 5-10 stuks gezien voor een grijpstuiver.
Dat bestaat natuurlijk ook nog, hoe kan ik dat nou vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[Afbeelding]

Als het regent kan je beter een een Rain Cover gebruiken, heb die zelf van Think Tank gehaald. https://www.thinktankphot...ctions/camera-rain-covers

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Greatsword schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Als het regent kan je beter een een Rain Cover gebruiken, heb die zelf van Think Tank gehaald. https://www.thinktankphot...ctions/camera-rain-covers
Die zijn niet handig voor mij omdat ik vaak in de regen op straat fotografeer.Ik heb wel van die plastic regenhoezen en die doen ook wel zijn werk maar ik dacht dat die siliconen hoes misschien ook al wat tegen zou houden.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

KL643 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Die zijn niet handig voor mij omdat ik vaak in de regen op straat fotografeer.Ik heb wel van die plastic regenhoezen en die doen ook wel zijn werk maar ik dacht dat die siliconen hoes misschien ook al wat tegen zou houden.
Doe je dat dan ook met de L-Bracket en Statief? Wat is er dan precies niet handig? Je kan namelijk nog steeds de camera bedienen en er zit ook een doorzichtig plastic/venster op zodat je het scherm nog steeds kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Greatsword schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Doe je dat dan ook met de L-Bracket en Statief? Wat is er dan precies niet handig? Je kan namelijk nog steeds de camera bedienen en er zit ook een doorzichtig plastic/venster op zodat je het scherm nog steeds kan zien.
Statief heb ik altijd bij mij maar op straat fotografeer ik 9 van de 10 keer uit de hand (bij voorkeur 's avonds). Die L-Bracket laat ik er altijd opzitten. Die hoezen zijn meer voor landscape fotografie en zijn niet echt handig voor snel op straat.

Edit : iemand trouwens een idee waardoor de melding : "this accessory not supported the device and cannot be used" getriggerd wordt? Zelf vermoed ik dat het komt door vocht en de hot shoe.

[ Voor 13% gewijzigd door KL643 op 05-06-2024 17:08 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordfragger
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
KL643 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:59:
[...]
Edit : iemand trouwens een idee waardoor de melding : "this accessory not supported the device and cannot be used" getriggerd wordt? Zelf vermoed ik dat het komt door vocht en de hot shoe.
Vocht in de hot shoe, inderdaad. Heb er vorig jaar ook dagen last van gehad in een heel vochtige omgeving.

Je kan het meestal verhelpen met een microfiber doek en eventueel een blaasbalgje. Nog geen echte oplossing tegengekomen om het te voorkomen. Enige dat ik kan bedenken is ook een hot shoe cover (dat stukje plastic dat er in zit) in rubber of zo zodat het goed afsluit. Bij gewone regen helpt een regenhoes natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

lordfragger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Vocht in de hot shoe, inderdaad. Heb er vorig jaar ook dagen last van gehad in een heel vochtige omgeving.

Je kan het meestal verhelpen met een microfiber doek en eventueel een blaasbalgje. Nog geen echte oplossing tegengekomen om het te voorkomen. Enige dat ik kan bedenken is ook een hot shoe cover (dat stukje plastic dat er in zit) in rubber of zo zodat het goed afsluit. Bij gewone regen helpt een regenhoes natuurlijk ook.
Misschien een stukje tape erover heen zou ook kunnen helpen.. Na ja, hij gaat toch de deur uit binnenkort.

beeldaandemuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 16:27

[Afbeelding]

Die siliconen dingen zijn vooral tegen stoten. Verder zorgen ze alleen maar voor meer schade. Water en stof gaat eronder zitten, met alle gevolgen van dien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-04 08:01

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zit wat te kijken of een A7II een mooie upgrade is ten opzichte van mijn A6100.
Buiten de gebruikelijke kiekjes ben ik vooral bezig met kermisfotografie op hogere sluitersnelheden, waar ik hoop gebruik te kunnen maken van IBIS tov de A6100.
Een Tamron 28-200 is in mijn bezit, en ik was eigenlijk benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken, of ik hier daadwerkelijk erop vooruit ga

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

NLBUURMAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:40:
Ik zit wat te kijken of een A7II een mooie upgrade is ten opzichte van mijn A6100.
Buiten de gebruikelijke kiekjes ben ik vooral bezig met kermisfotografie op hogere sluitersnelheden, waar ik hoop gebruik te kunnen maken van IBIS tov de A6100.
Een Tamron 28-200 is in mijn bezit, en ik was eigenlijk benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken, of ik hier daadwerkelijk erop vooruit ga
Van Crop naar Full Frame is sowieso een upgrade qua dynamisch range e.d.

Inmiddels echter wel een oud beestje, zou eerder doorsparen voor een A7III, die zie ik tweedehands tegenwoordig al voor rond de 999,- weg gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 19-06-2024 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:33
NLBUURMAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:40:
Toevallig zelf heel veel uit zitten zoeken omdat ik ook twijfelde om van mijn A6300 naar een FF Sony te gaan. Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor een A6700, wat op de sensor en bediening na vrijwel een A7rV is (qua AF, menu) én eindelijk een front dial. Dit omdat ik alleen maar APS-C glas heb en het kleinere formaat van met name de APS-C lenzen ideaal vindt.

Maar goed, dus ook flink verdiept in de Ff’s en ik zou de A7II echt links laten liggen. Het is een zwaar gedateerd model dat zelfs 5 jaar ouder is dan je 6100. Dat zal je merken aan de AF en snelheid van het systeem an sich.

De A7III is dan een betere keuze die tweedehands voor <€1000 te vinden is op het moment. Een A7C zou ook nog kunnen, die is qua formaat en bediening vergelijkbaar met je 6100, alleen mis je dan wat bedieningsknoppen (front dial, joystick) en een veel betere EVF op de A7III. De A7C heeft dan wel weer de betere AF als dat echt belangrijk is voor bv tracking e.d.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik zou ook aanraden om voor de A7III te gaan. De redenen staan hierboven, en als extra: batterijduur is een pak beter.

Wat je wel in de gaten moet houden: de meeste FF lenzen zijn een pak duurder dan de APS-C lenzen.
Die Tamron 28-200 is een goede, maar als je nog wat lichtsterk glas er bij wil, dan loopt het op. Tamron heeft wel een heel mooie line-up die je tweedehands ook nog goed kan scoren voor redelijke prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een lichtsterke lens win je meer dan met aps-c naar fullframe gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
En let ook op dat je met je overstap naar FF 33% bereik inlevert. (Van 300mm op APS-C naar 200mm op FF). En dat lichtgevoelig FF glas >200mm heel duur is.

Dus als dat relevant is, heb je nog een reden om op APS-C te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:25

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RobbieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:09:
En let ook op dat je met je overstap naar FF 33% bereik inlevert. (Van 300mm op APS-C naar 200mm op FF). En dat lichtgevoelig FF glas >200mm heel duur is.

Dus als dat relevant is, heb je nog een reden om op APS-C te blijven.
Ligt aan de pixel dichtheid, als hij het budget kan strekken naar een A7rIII dan heb je met 42mp de voordelen van FF en de pixel dichtheid die in de buurt komt van aps-c en verlies je dat tele bereik ook niet.

Mijn A7RV heeft zelfs een hogere pixel dichtheid dan de meeste crop cameras, maar die noem ik niet vanwege budget.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Voor de grap eens mijn hele camera-historie op een rijtje gezet qua omvang met de door mij meest gebruikte standaardlens en het is nog steeds fascinerend hoe compact camera's zijn geworden door de jaren heen. Ondanks dat ze inmiddels weer wat groter worden, ik denk vooral gedreven door het feit dat een fatsoenlijke grip toch wel gewaardeerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp9FyMIm45R6-EFnz55_rz45o9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLc92PWcJr45H4zCro86eGVN.png?f=fotoalbum_large

De NEX-6 met 16-50 kitlens was wel echt een gouden combinatie qua formaat, zoom en kwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 20-06-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 16-50mm kitlens noem jij kwaliteit??? Volgens mij is het de slechtste kitlens ooit gemaakt en die lat ligt niet erg hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Universal Creations schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:46:
De 16-50mm kitlens noem jij kwaliteit??? Volgens mij is het de slechtste kitlens ooit gemaakt en die lat ligt niet erg hoog...
Het was vooral de QC die een probleem was. Dat zie je ook terug in de reviews, die uiteenlopen van waardeloos tot prima prijs/kwaliteit verhouding.

Tuurlijk, het blijft een kitlens, maar het enige betaalbare alternatief binnen de E-mount was destijds de 18-55 die optisch vergelijkbaar was maar 3x zo groot.

Het E-mount landschap heeft zich gelukkig goed ontwikkeld de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

https://www.photozone.de/...-sony1650f3556oss?start=1

Dat zijn 2 van de 4 respectabele testers die ik zeer serieus neem (Lenstip en Cameralabs hebben de lens helaas niet getest). Ik ben benieuwd naar de reviews waar ze positief zijn over de optiek.
kwaliteit/prijs-verhouding is leuk en aardig, maar als je de lens ongeveer gratis krijgt, maakt dat de kwaliteit nog altijd slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Iemand nog een tip voor een goed werkende en betaalbare Bluetooth afstandsbediening voor de A7rV? Had voor mijn A7r3 een Aodelan maar die krijg ik tot op heden niet werkend.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Geen directe ervaring mee, maar JJC maakt doorgaans prima alternatieve producten:
https://www.amazon.nl/-/e...er-replaces/dp/B08CVH4NWF

Het schijnt dat ze met de A7R V een update hebben uitgevoerd bij deze remote, waardoor die ook werkt op een A7R V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Universal Creations schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:07:
Geen directe ervaring mee, maar JJC maakt doorgaans prima alternatieve producten:
https://www.amazon.nl/-/e...er-replaces/dp/B08CVH4NWF

Het schijnt dat ze met de A7R V een update hebben uitgevoerd bij deze remote, waardoor die ook werkt op een A7R V.
Heb hem besteld 😊

Edit : Vandaag ontvangen en hij werkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 22-06-2024 19:54 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Universal Creations schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:54:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

https://www.photozone.de/...-sony1650f3556oss?start=1

Dat zijn 2 van de 4 respectabele testers die ik zeer serieus neem (Lenstip en Cameralabs hebben de lens helaas niet getest). Ik ben benieuwd naar de reviews waar ze positief zijn over de optiek.
kwaliteit/prijs-verhouding is leuk en aardig, maar als je de lens ongeveer gratis krijgt, maakt dat de kwaliteit nog altijd slecht.
Ken Rockwell: https://kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

Photography Blog:
https://www.photographybl..._50mm_f3_5_5_6_oss_review

Imaging Resource:
https://www.imaging-resou...6-pz-oss-selp1650/review/

En omdat het verschil dus echt zo groot is tussen de reviews moet het bijna wel een QC dingetje zijn en er grote verschillen tussen de individuele lenzen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Welke van de full res voorbeelden is dan scherp?
Hele vreemde resultaten, want afstoppen op 16mm geeft meer onscherpte.
Ze zeggen het zelf trouwens ook:
At 16mm and f/3.5, the Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS is fairly soft in the corners and across much of the frame, but the very center of the frame remains fairly sharp. As you stop down, f/5.6 and f/8 appear to be the sweet spot with the largest center area of sharpness; however, the far corners still remain relatively soft. Zoomed in to 35mm, overall sharpness improves, and at f/8, the corners start to look pretty good, although still not tack sharp. At 50mm, you'll see the best results at f/8. Based on the numbers, the best results overall are at 35mm at f/8.

Strangely, at 16mm at f/8, we saw the largest difference between sharpness at the center vs. the corners. The center of the frame was quite sharp, but the corners, conversely, were very soft. This is unusual in our experience; normally sharpness becomes more uniform across the frame as you stop down.

In hun eigen sample kun je ook goed zelf de onscherpte zien en ook de CA die ze dan zelf niet "meten".
En omdat het verschil dus echt zo groot is tussen de reviews moet het bijna wel een QC dingetje zijn en er grote verschillen tussen de individuele lenzen zitten.
De lens is gewoon slecht tot het tegendeel bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Over precies 24 uur, woensdag 10 juli 2024 om 16:00, kondigt Sony nieuwe producten aan. Het gaat in ieder geval om een ZV-series camera.

De geruchten hebben het over:
Sony ZV-E10II
  • 26MP sensor (same of the A6700 and FX30)
  • larger grip to accommodate the NP-FZ100 battery
  • no EVF
  • no mechanical shutter
  • no AI chip (Human and Animal AF recognition still included)
  • no IBIS
  • active stabilization (with 1.5x crop)
  • 4k 10bit 4.2.2
  • 5.6k oversampling
  • LUT support
  • Same Audio mic of the ZV-E1
  • Price slightly above $1000
Sony E 16-50mm F/3.5-5.6 OSS II lens
  • lighter
  • new polished look
  • can now track while zooming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Balance schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:03:
Over precies 24 uur, woensdag 10 juli 2024 om 16:00, kondigt Sony nieuwe producten aan. Het gaat in ieder geval om een ZV-series camera.

[YouTube: New product announcement on July 10th, 2024 | Sony]
De geruchten hebben het over:

[...]
Zolang het geen A7 en A9 is niet interessant/relevant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:49
Eerder dit jaar heb ik een A7iii gekocht.
Ik ben over het algemeen tevreden met de camera.

De laatste tijd ben ik wat meer aan het experimenteren met fotografie, waaronder exposure bracketing.

Wat ik nu doe is dat ik expose voor de highlights; in veel gevallen de lucht. En vervolgens nog 2 foto’s op +0,7 of +1 afhankelijk van de situatie.

Het valt me op dat de meer overbelichte foto’s telkens veel minder scherp zijn. Soms zou ik het zelfs blurry willen noemen.

De sluitertijd wordt logischerwijs langer, maar de camera staat op een statief dus zou bij landschapsfotografie niet zo snel een blurry beeld verwacht, ook niet met een sluitertijd van 1/6 sec o.i.d.

Een HDR merge werkt hierdoor niet echt fijn, qua kleuren gaat het wel goed, maar de scherpte van de meest donkere foto ben ik dan kwijt.

Iemand bekend met dit soort issues :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Nope, komt mij niet bekend voor, (met een A7R III) behalve je blooming krijgt. Overigens haal je vooral veel uit onderbelichte foto's. Ik schiet meestal standaard op -1 stop. Als het shot veel DR bevat, schiet ik een bracket van 5 shots (vanaf -3 t/m +1). Meestal kies ik achteraf de belichting uit waarmee ik beste resultaat bereik. Als dat niet genoeg is, maak ik een hdr van de bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:22

bobcom

Dedicated dabbler

@SquareOne Ik ben geen HDR expert - verre van dat - maar een paar dingen uit je betoog vat ik toch niet. Je zegt dat je je basisbelichting instelt voor de hoge lichten, en er dan nog al naar gelang je inschatting nog twee overbelichtingen tegen aan gooit. Afaik is de bedoeling van een HDR-setje om zowel in de schaduwen als in de hoge lichten voldoende dekking te krijgen: je basisbelichting voor het gemiddelde van het plaatje, dan nog één,. twee of drie foto's die een stuk(je) onderbelicht zijn om zeker te zijn dat je alle tonen in je hoge lichten vangt en een setje overbelichte om ook in je schaduwen zeker te zijn van genoeg doortekening. Maar goed, dat is maar wat ik dacht. En dat heeft op zich niets te maken met de scherpte van je highlight-opnames.

Het enige wat mij zo in gedachten komt is dat je je diafragmawaarde als variable in je belichtingen hanteert. Dat zou verklaren waarom juist je overbelichte foto's minder scherp zijn: kleinere scherptediepte en verder van de "sweet spot" van je lens.

Ik neem niet aan dat je autofocus op eigen houtje aan de slag gaat bij je langer belichte opnames - die zul je sowieso uit hebben staan als je gaat bracketen . Backbutton focus is in dit soort situaties trouwens wel zo praktisch.

Dus de eerstverantwoordelijke lijkt me je diafragma. Er wordt niet voor niets alom gesteld dat je bij een belichtingstrap je sluitertijd als enige variabele moet kiezen: die heeft geen invloed op de scherptediepte van je foto. Diafragma, ISO en witbalans blijven ongewijzigd, en voor de rest voorkom je trillingen door elektronisch eerste sluitergordijn en eventueel door een 2s-interval tussen je opnames (waarbij de wind dan weer roet in het eten gooit).

Maar misschien moet je even een prentje plaatsen van de scherpteverschillen die je storen.. Allicht is er een dokter in de zaal die direct de juiste diagnose kan stellen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bobcom schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:50:
@SquareOne Ik ben geen HDR expert - verre van dat - maar een paar dingen uit je betoog vat ik toch niet. Je zegt dat je je basisbelichting instelt voor de hoge lichten, en er dan nog al naar gelang je inschatting nog twee overbelichtingen tegen aan gooit. Afaik is de bedoeling van een HDR-setje om zowel in de schaduwen als in de hoge lichten voldoende dekking te krijgen: je basisbelichting voor het gemiddelde van het plaatje, dan nog één,. twee of drie foto's die een stuk(je) onderbelicht zijn om zeker te zijn dat je alle tonen in je hoge lichten vangt en een setje overbelichte om ook in je schaduwen zeker te zijn van genoeg doortekening. Maar goed, dat is maar wat ik dacht. En dat heeft op zich niets te maken met de scherpte van je highlight-opnames.

Het enige wat mij zo in gedachten komt is dat je je diafragmawaarde als variable in je belichtingen hanteert. Dat zou verklaren waarom juist je overbelichte foto's minder scherp zijn: kleinere scherptediepte en verder van de "sweet spot" van je lens.

Ik neem niet aan dat je autofocus op eigen houtje aan de slag gaat bij je langer belichte opnames - die zul je sowieso uit hebben staan als je gaat bracketen . Backbutton focus is in dit soort situaties trouwens wel zo praktisch.

Dus de eerstverantwoordelijke lijkt me je diafragma. Er wordt niet voor niets alom gesteld dat je bij een belichtingstrap je sluitertijd als enige variabele moet kiezen: die heeft geen invloed op de scherptediepte van je foto. Diafragma, ISO en witbalans blijven ongewijzigd, en voor de rest voorkom je trillingen door elektronisch eerste sluitergordijn en eventueel door een 2s-interval tussen je opnames (waarbij de wind dan weer roet in het eten gooit).

Maar misschien moet je even een prentje plaatsen van de scherpteverschillen die je storen.. Allicht is er een dokter in de zaal die direct de juiste diagnose kan stellen.
Deze bijvoorbeeld. Eerste foto ingesteld op beetje fatsoenlijke belichting voor de lucht. Foto 2 en 3 zijn automatisch genomen. Camera past sluitertijd zelf aan, diafragma en iso blijven gelijken.

In dit geval zou ik waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met alleen de twee foto zonder dat HDR nodig is. De belichting van de heide is wel prima en de highlights in de lucht kunnen wel omlaag. Het gaat me dus niet zozeer erom wanneer je HDR gebruikt maar het probleem is dus dat de 2e foto niet scherp is. En de 3e nog minder.

Sluitertijd gaat van
1/250 naar 1/60 naar 1/15
Camera stond op statief

Enige variable in de foto is dus de sluitertijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97rCwcm14F7msOt4vevTQEucpO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POcUId9thGnyOKOlClIzZSbm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgQirrBCOMkNiLCc8y6WP2QRJLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptWOWmfeSWGoCpD3Br7Nw7Hl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcmZqSCjj9hUz6sBcpuGps1ie6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqXsw3Ir7bNc5QZ83qOVSJek.jpg?f=fotoalbum_tile

Inzoomend op de toppen van de bomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OTCHXZwecgHa-30vvkLT6ox1S8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDacZeTV3hOpNVrhOGvQnbVC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7TgAnNgX15V7u6EPe_BAxyIBWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zxcht1oDJSMe0TjZzn968VZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcxStTRuIzgA4KJ8CgzcJd7WEh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqDOcZ4bAkEuo6i0cXRiOVok.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

SquareOne schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Deze bijvoorbeeld. Eerste foto ingesteld op beetje fatsoenlijke belichting voor de lucht. Foto 2 en 3 zijn automatisch genomen. Camera past sluitertijd zelf aan, diafragma en iso blijven gelijken.

In dit geval zou ik waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met alleen de twee foto zonder dat HDR nodig is. De belichting van de heide is wel prima en de highlights in de lucht kunnen wel omlaag. Het gaat me dus niet zozeer erom wanneer je HDR gebruikt maar het probleem is dus dat de 2e foto niet scherp is. En de 3e nog minder.

Sluitertijd gaat van
1/250 naar 1/60 naar 1/15
Camera stond op statief

Enige variable in de foto is dus de sluitertijd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Inzoomend op de toppen van de bomen
Waaide het een beetje? Is namelijk ook een variabele..

Autofocus of manueel? In geval van AF aan, zet hem uit en stel handmatig scherp.

Stabilisatie aan of uit? Zelf heb ik hem uit staan wanneer ik een statief gebruik. Kan wel eens de mist in gaan maar met name in het donker met langere sluitertijden.

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 16-08-2024 16:45 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SquareOne Schiet je wel op handmatige focus en heb je IBIS/Steadyshot uitgezet?

Voor dat soort dingen gebruikte ik altijd Focus Peaking/Magnify.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 16-08-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
KL643 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Waaide het een beetje? Is namelijk ook een variabele..

Autofocus of manueel?

Stabilisatie aan of uit?
Wind... mhhh. Het waarde voor mijn gevoel niet dusdanig dat ik het merkte. Wellicht een briesje.

Autofocus o.b.v. flexible spot

Stabilisatie in body en van de lens (24-105) staan aan.

Nog een ander voorbeeld. Ik heb de exposure van alle drie de foto's even in Lightroom gelijk gezet. Dus van de meest donkere foto exposure 2 stops verhoogd, van de 2e 1 stop verhoogd.
1/80 naar 1/40 naar 1/20.

Ook hier zie je dat de eerste foto beduidend scherper is.

Ik vind de sluitertijden niet dusdanig langzaam dat ik veel beweging zou verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mznu8M0NKW7K_Ab9nzYD2vX8SNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7a0OM0hleaycOsu6vc4iWft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEwCsCcuVGuPH1LtFWCsbH2kgeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKzzVGKq0H6s3q6OvTmJH8EX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbwBZz8UVwDP2MRWOd0iLAfHShY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bitMoP6pfekvSW5qwfhgxAo9.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit @KL643 @Greatsword
Gaat die zelf nog opnieuw focussen tussen de foto's door dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

SquareOne schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Wind... mhhh. Het waarde voor mijn gevoel niet dusdanig dat ik het merkte. Wellicht een briesje.

Autofocus o.b.v. flexible spot

Stabilisatie in body en van de lens (24-105) staan aan.

Nog een ander voorbeeld. Ik heb de exposure van alle drie de foto's even in Lightroom gelijk gezet. Dus van de meest donkere foto exposure 2 stops verhoogd, van de 2e 1 stop verhoogd.
1/80 naar 1/40 naar 1/20.

Ook hier zie je dat de eerste foto beduidend scherper is.

Ik vind de sluitertijden niet dusdanig langzaam dat ik veel beweging zou verwachten.

Edit @KL643 @Greatsword
Gaat die zelf nog opnieuw focussen tussen de foto's door dan?
Staat die AF dan midden op de boom? Anyways, zet hem de volgende keer maar op manueel en dan ga ik er vanuit dat ze allemaal rete scherp zijn.

beeldaandemuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
Je moet je stabilisatie van je lens en camera uitzetten als je van een statief fotografeert. Want nu activeert hij je gyro’s als je gaat scherpstellen, maar omdat je al stil staat zorgt dat voor onnodige trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:18
Is er intussen nog geen oplossing voor de niet r qua automatisch bracketing zoals bij de Nikons het geval is?
Dat vond ik grootste tegenvaller na overstap van D7500 na de MK4

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

RobbieB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:46:
Je moet je stabilisatie van je lens en camera uitzetten als je van een statief fotografeert. Want nu activeert hij je gyro’s als je gaat scherpstellen, maar omdat je al stil staat zorgt dat voor onnodige trillingen.
12 jaar geleden, de conclusie van een lange draad over bewogen foto's op Stack Exchange:

"Ok, I tested with IS off, and, guess what? ALL blur problems and series images being off by 1-5 pixels (causing me to have to align the images in photoshop before merging them beforehand) went away. It was the IS after all, even using a 2 second delay. As a poster noted above, they got significantly better results on a 10 second delay when dealing with a system where visible camera shake could be caused by the most insignificant vibrations. Bottom line for this type of situation: turn off IS, tack on as long of a delay as you can, enable mirror lock-up, and be vewwwy, vewwy quietttt....

Thanks to all who chipped in a LOT of sage advice!"

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Oké bedankt! Duidelijk verhaal. Image stabilisation uit. Komende week maar weer eens op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aangezien ik nogal wat vlekjes zie (meestal bij ver dichtgeknepen diafragma) en ook je donkerste foto nog altijd niet echt scherp is: welke lens gebruik je en welk diafragma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Universal Creations schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:40:
Aangezien ik nogal wat vlekjes zie (meestal bij ver dichtgeknepen diafragma) en ook je donkerste foto nog altijd niet echt scherp is: welke lens gebruik je en welk diafragma?
F10 in dit geval. Maar komt ook nog voor bij F8 of lager.
Gaat om een 24-105mm F4 lens van Sony.

Wat betreft de vlekjes... dat is een ander ding waar ik gek van wordt. Ik krijg de vlekjes/sensor spots niet weg.

Op de sensor van de camera is niks te zien en ook al paar keer schoon geblazen. Maar net even terug gezocht naar foto's toen de camera net uit de doos was. Daar had ik ook al last van die 'sensor' spots. Maar lijkt dan eerder de lens dan de camera.

@bobcom @RobbieB @KL643
Zojuist camera er even bij gepakt. Tot mijn verbazing stond SteadyShot al uit (via het knopje op de lens). Schijnbaar al eens aan gezeten.

Voor de zekerheid de EXIF data van een aantal foto's erbij gepakt en staar zie ik inderdaad terug dan SteadyShot ("anti blur) uit staat.

Misschien maar eens overstappen op de Silent Shutter ipv Mechanical shutter. Wellicht dat die trilling veroorzaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 17-08-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hmmm, op f/10 zo onscherp, dat valt me tegen. Diffractie is dan nog niet zo sterk aanwezig.

Werk je met een afstandsbediening of sluitervertraging als je vanaf statief werkt? Want als je de sluiter indrukt op de camera en meteen een foto maakt, kun je nog steeds beweging krijgen.

Kleinere vlekjes zitten toch echt op je sensor. Grotere zitten op je achterste lenselement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Universal Creations schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:17:
Hmmm, op f/10 zo onscherp, dat valt me tegen. Diffractie is dan nog niet zo sterk aanwezig.

Werk je met een afstandsbediening of sluitervertraging als je vanaf statief werkt? Want als je de sluiter indrukt op de camera en meteen een foto maakt, kun je nog steeds beweging krijgen.

Kleinere vlekjes zitten toch echt op je sensor. Grotere zitten op je achterste lenselement.
5 seconden vertraging.
Wellicht gaat er ook wat scherpte verloren met het uploaden op Tweakers.

Maar scherpte probleem licht eerder bij de lens dan bij de body, toch?

Net alle settings nog eens door gelopen. Wat raden jullie aan bij landschapsfotografie icm exposure bracketing?
AF w/ shutter - aan of uit?
Pre-AF - aan of uit?
E-front Curtain shutter - aan of uit?

Edit toevoeging: toch nog eens de hele reeks doorgenomen. Maar eigenlijk alles met een tragere sluitertijd dan 1/100 sec is niet bruikbaar. Waarschijnlijk was het briesje toch harder dan ik dacht.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 17-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

SquareOne schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
5 seconden vertraging.
Na 5 secondewn moet de boel wel zo'n beetje uitgetrild zijn, lijkt mij.
Beetje curieus als meer overbelichte foto's minder scherp worden ge/upload dan preciezer belichte ;)
[...]
Maar scherpte probleem ligt eerder bij de lens dan bij de body, toch?
Daar zijn de geleerden nog niet uit. Iha. krijgt lens-stabilisatie eerder de schuld van onscherpte en scherpteverschuiving dan ibis, maar er zijn hele forumdraden aan gewijd
[...]

Net alle settings nog eens door gelopen. Wat raden jullie aan bij landschapsfotografie icm exposure bracketing?
Pre-AF - aan of uit?
  • Ik ben zelf een fan van back button focus: één van de customknoppen (C2) voor AF, de sluiter voor het vastleggen van de belichting. Voor landschap heeft AF-s (expand flexbile spot) mijn voorkeur, omdat je dan meteen met de focusvergroter (C1) je scherpte ingezoomd kunt controleren. Daarna moet het goed zijn voor je bracket.
  • Pre-AF zou ik uit zetten. Helpt je lens om sneller scherp te stellen, maar voor landschappen niet zo relevant. En het zou ook wel eens je scherpte tijdens je belichtingen kunnen vernaggelen omdat de pre-af tijdens je belichtingsreeks de focus gaat corrigeren (?)
  • E-front curtain - heb ik standaard aan staan, want minder kans op shutter shock bij eerste gordijn, zeker nuttig als je tijden richting 1/15 gaan. Maar is niet relevant als je silent shooting gaat, want dan is je sluitergordijn werkeloos
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

[...]

5 seconden vertraging.

Maar scherpte probleem licht eerder bij de lens dan bij de body, toch?

Pre-AF - aan of uit?

Edit toevoeging: toch nog eens de hele reeks doorgenomen. Maar eigenlijk alles met een tragere sluitertijd dan 1/100 sec is niet bruikbaar. Waarschijnlijk was het briesje toch harder dan ik dacht.
Aan de camera en lens zal het niet liggen. Heb zelf ook de 24-105mm en die is altijd rag scherp.

Wat ik zelf altijd doe met bracketing is : Stabilisatie uit, 1 x autofocus om scherp te stellen en daarna zet ik de AF uit (check altijd wel of de scherpte klopt).

Met bewegende objecten moet je rekening houden met het weer.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
na gister avond foto’s te hebben gemaakt in het bos waarbij het hard ging regenen, werkt vandaag de zoeker van mijn A9 niet meer.
De camera was wel nat, maar niet doorweekt. En zou volgens mij ook gewoon tegen regen moeten kunnen.
Ik krijg wel beeld op het scherm achter, maar de zoeker blijft zwart.

Ik heb de accu eruit gehad, lens eraf en de instellingen gereset.
Zijn er nog meer acties die ik kan proberen?

Ben nu op vakantie en kan gelukkig met het scherm achter foto’s blijven maken, maar dit werkt niet echt heel fijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

RobertJRB schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:00:
na gister avond foto’s te hebben gemaakt in het bos waarbij het hard ging regenen, werkt vandaag de zoeker van mijn A9 niet meer.
De camera was wel nat, maar niet doorweekt. En zou volgens mij ook gewoon tegen regen moeten kunnen.

Ben nu op vakantie en kan gelukkig met het scherm achter foto’s blijven maken, maar dit werkt niet echt heel fijn.
Rijst neemt vocht op. Je kan proberen hem in een bak rijst te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

RobertJRB schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:00:

Kapje er even afhalen (naar boven schuiven) en alles even goed schoon / droog maken..

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Bedankt beide.
Gek genoeg werkt het nu weer na een wandeling door een (vochtig) bos….

Na terugkomst in NL maar eens preventief laten schoonmaken/ nalopen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:16

13art

Moderator Mobile
Geen idee of hetgeen wat ik zoek bestaat, ik kon het in ieder geval zelf niet vinden.

Wat ik zoek is een flitsschoen/hotshoe insert/cover, maar dan in de kleur van de oranje cirkel (rondom het objectief aansluiting) die er zit zowel bij de A1 als de A7 camera's.

Ben de covers an sich al in allerlei kleuren en materialen tegen gekomen, maar nog niet in die specifieke Sony kleur. Iemands anders toevallig wel?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
13art schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:37:
Geen idee of hetgeen wat ik zoek bestaat, ik kon het in ieder geval zelf niet vinden.

Wat ik zoek is een flitsschoen/hotshoe insert/cover, maar dan in de kleur van de oranje cirkel (rondom het objectief aansluiting) die er zit zowel bij de A1 als de A7 camera's.

Ben de covers an sich al in allerlei kleuren en materialen tegen gekomen, maar nog niet in die specifieke Sony kleur. Iemands anders toevallig wel?
Misschien zelf (of laten) 3D printen in de juiste kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RobbieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:09:
[...]

Inderdaad, er staan genoeg ontwerpen online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
RobbieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:09:
[...]

Ik heb zelf geen 3D printer, ken ook niemand met een 3D printer, dus zou dan ergens bij een bedrijfje moeten aankloppen. Het ontwerp ben ik al wel tegen gekomen. Maar is er ook filament in die kleur? De print zou waarschijnlijk dan nog in die kleur gespoten moeten worden. Maar welke kleur is dat precies? Hoe krijg je het net zo glimmend?

Daarom liever een kant en klare oplossing, maar ik betwijfel of die er is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
13art schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:33:
[...]

Ik heb zelf geen 3D printer, ken ook niemand met een 3D printer, dus zou dan ergens bij een bedrijfje moeten aankloppen. Het ontwerp ben ik al wel tegen gekomen. Maar is er ook filament in die kleur? De print zou waarschijnlijk dan nog in die kleur gespoten moeten worden. Maar welke kleur is dat precies? Hoe krijg je het net zo glimmend?

Daarom liever een kant en klare oplossing, maar ik betwijfel of die er is.
Dit klinkt voor mij ook meer als een gevalletje: het is puur voor het uiterlijk, dus niet noodzakelijk. En dit ga je ook nooit in exact dezelfde kleur kunnen vinden, of je moet echt een speciaalzaak vinden die die kleur kan mengen op basis van het bronmateriaal. Maar om daar nou zoveel geld aan uit te geven. Wat is er mis met een zwarte die niet opvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
RobbieB schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:37:
[...]

Dit klinkt voor mij ook meer als een gevalletje: het is puur voor het uiterlijk, dus niet noodzakelijk. En dit ga je ook nooit in exact dezelfde kleur kunnen vinden, of je moet echt een speciaalzaak vinden die die kleur kan mengen op basis van het bronmateriaal. Maar om daar nou zoveel geld aan uit te geven. Wat is er mis met een zwarte die niet opvalt?
Je kan een auto in het zwart kopen, rijd precies hetzelfde, maar wellicht vind je een andere kleur leuker dus ga je daarvoor. Maar ja het functioneert beiden.

Dus precies wat je zegt, puur voor het uiterlijk. Puur voor het leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:04
RobbieB schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:37:
[...]

Het zal niet goedkoop zijn.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 07:11
Toch wel verrast door de 4.00 firmware update op mijn A7iv, ze hebben focus bracketing toegevoegd, dat had ik niet verwacht. Pluspuntjes voor Sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:50
nokie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:27:
Toch wel verrast door de 4.00 firmware update op mijn A7iv, ze hebben focus bracketing toegevoegd, dat had ik niet verwacht. Pluspuntjes voor Sony!
Ho even, firmware updates? Het moet niet gekker worden zeg.

Volledige changelog is hier te vinden: https://www.sony.com/elec...lce-7m4/software/00280505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:40
nokie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:27:
Mjah.. sta er dubbel in :'(

Eind vorig jaar mijn sd-card slot 1 beschadigd (door brakke sd kaart), en nu heeft Sony in al haar wijsheid bedacht dat je firmware upgrades enkel en alleen via slot 1 kan doen.

De updates tot nu toe vond ik niet zo spannend, maar had ik wel mee willen pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
renegrunn schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

Mjah.. sta er dubbel in :'(

Eind vorig jaar mijn sd-card slot 1 beschadigd (door brakke sd kaart), en nu heeft Sony in al haar wijsheid bedacht dat je firmware upgrades enkel en alleen via slot 1 kan doen.

De updates tot nu toe vond ik niet zo spannend, maar had ik wel mee willen pakken.
Je kan via de Sony Creator's App op je telefoon updaten, je hebt dan wel een Sony account nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
bcome schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Je kan via de Sony Creator's App op je telefoon updaten, je hebt dan wel een Sony account nodig
I know, maar raadt eens wat die app doet... het bestand via de connectie op je SD card (slot 1) zetten :+

Maar dank voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 28-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
renegrunn schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

I know, maar raadt eens wat die app doet... het bestand via de connectie op je SD card (slot 1) zetten :+

Maar dank voor het meedenken!
Oh geniaal! Ja dan schiet het inderdaad niet op :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
bcome schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Oh geniaal! Ja dan schiet het inderdaad niet op :'(
Toch maar eens een CFExpress kaartje besteld. Long shot, want dacht de hele reader stuk was, maar die bleek prima te werken! Dus update kunnen doen :D

• Tommie12
Ik heb het hier vroeger al eens gevraagd, maar wil er nog op terug komen.

Ik ga in Februari naar Ijsland, en wil zeker de aurora fotograferen.

Nu weet ik van een vorig verblijf, dat lange tijd naast een camera staan om af en toe op het knopje te duwen nogal koud kan zijn.

Nu zou ons verblijf op een donkere plaats moeten liggen, en anders gaan we met de auto zoeken naar donkere plaatsen met mooi zicht. Ik zou dan graag de camera op statief zetten en zowel instellingen kunnen aanpassen als gewoon de ontspanner indrukken. (en ondertussen zit ik binnen achter het raam of in de auto.

Met de originele Sony app vind ik dat een drama...

Dus, ik zoek ofwel een goede afstandsbediening met of zonder draad, ofwel een goede app op iPhone waarmee ik dat kan doen.

Hoe doen jullie dat? (Sony A7 iii)
En als je een app gebruik, welke (en ik weet dat die niet echt gratis zijn).

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:01
Heb en tijdje terug ook sterren en aurora gefotografeerd en heb statief en gewoon de timer op de camera gebruikt. Instellingen goed zetten, op knopje drukken, handen van de camera en na 2 seconden neemt ie de foto, werkt geweldig.

Online...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Tommie12 Ik had je al eens eerder getagd voor een tip.

Greatsword in "Het grote Sony A7 en A9 -serie topic"

• Tommie12
Greatsword schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:29:
@Steeffoon @Tommie12 Ik heb een tijdje terug deze app gekocht https://shutter.dev voor mijn iPhone en tot nu toe wel een stuk blijer mee dan die van Sony, was wel wat aan de prijs maar gelukkig een refund policy als je niet tevreden bent.

[YouTube: The ultimate iOS app to control a Sony Alpha camera]

https://camrote.app ook geprobeerd, maar iets minder tevreden over i.c.m. Long Exposures maar was volgens mij wel gratis.
Top, dank!

Gezien de moeilijkheid om de Imaging edge te koppelen aan de camera (buiten dan het GPS signaal) durf ik te vragen of dat met de Shutter app veel makkelijker is?

En als je deze app gebruikt, krijgt de camera dan nog steeds je GPS positie door?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tommie12 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:57:
[...]

Top, dank!

Gezien de moeilijkheid om de Imaging edge te koppelen aan de camera (buiten dan het GPS signaal) durf ik te vragen of dat met de Shutter app veel makkelijker is?

En als je deze app gebruikt, krijgt de camera dan nog steeds je GPS positie door?
Koppelen is inderdaad veel sneller en makkelijker (NFC bij mijn A7IV en Bluetooth bij mijn A7 III volgens mij) De A7 III heeft geen GPS en als ik in de Shutter App foto's bekijk zie ik dergelijke info ook niet staan.

Wel kan ik de foto opslaan in de Apple Foto's app en als je daar dan klikt op (i) kan je achteraf nog een locatie toevoegen.

• Tommie12
Greatsword schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:34:
[...]

Koppelen is inderdaad veel sneller en makkelijker (NFC bij mijn A7IV en Bluetooth bij mijn A7 III volgens mij) De A7 III heeft geen GPS en als ik in de Shutter App foto's bekijk zie ik dergelijke info ook niet staan.

Wel kan ik de foto opslaan in de Apple Foto's app en als je daar dan klikt op (i) kan je achteraf nog een locatie toevoegen.
Op dit moment gebruik ik de imaging app van Sony die elke keer de camera verbindt met de telefoon, en op die manier zijn mijn foto’s mooi getagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 12:58
Ik heb recent de Sony A7C ii gekocht i.c.m. de Sigma 24-70 F2.8. Dit zal mijn nieuwe hoofd toestel worden. Als tweede toestel zal ik mijn Fujifilm X-S10 behouden. Heeft iemand nog goede tips voor de Sony? Handige dingen die de Fujifilm bijvoorbeeld niet had?

Iets wat ik zelf tegenkwam was dat je met de Sony screenmarkers kan instellen waardoor je bijvoorbeeld in 2.35:1 je compositie kan schieten. Het is dan ook mogelijk om de JPEGs in-body te croppen naar de gekozen aspect ratio.

Weten jullie nog andere leuke features?

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:57

amphora

Websites & Fotografie

ImLegenJerry schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:41:
Ik heb recent de Sony A7C ii gekocht i.c.m. de Sigma 24-70 F2.8. Dit zal mijn nieuwe hoofd toestel worden. Als tweede toestel zal ik mijn Fujifilm X-S10 behouden. Heeft iemand nog goede tips voor de Sony? Handige dingen die de Fujifilm bijvoorbeeld niet had?

Iets wat ik zelf tegenkwam was dat je met de Sony screenmarkers kan instellen waardoor je bijvoorbeeld in 2.35:1 je compositie kan schieten. Het is dan ook mogelijk om de JPEGs in-body te croppen naar de gekozen aspect ratio.

Weten jullie nog andere leuke features?
Ik zit zelf in een vergelijkbare transitie (Zelfde Sony maar komende van Fuji XT3) maar heb nog niet echt bijzondere features gezien die ik het noemen waard vind. Ging mij vooral om de autofocus (en beeldkwaliteit voordelen fullframe). Maar mocht je nog wat leuks tegenkomen dan lees ik het hier graag :)

Zaken als automatisch croppen vind ik niet echt boeiend, doe toch liever alles achteraf met RAW's in Lightroom.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 12:58
amphora schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:43:
[...]Maar mocht je nog wat leuks tegenkomen dan lees ik het hier graag :)
Ik heb er nu ook een Sony 200-600 bij gehaald. Wat ik nu erg handig vind is dat ik via een custom button (in mijn geval die op de lens) kan switchen tussen zone area en spot focus.

Dit kan je doen door in het Focus menu "AF Area Registration" aan te zetten. Als je dan in je live view zit, kies je een focus area die je wilt gebruiken op een standaard plek. Vervolgens houd je de Fn button in en wordt de focus area opgeslagen. Daarna kies je een andere focus area en kan je met je custom button switchen tussen de twee.

Om je custom button in te stellen ga je naar Setup --> Dial Customize [4] --> Custom Key / Dial Set [1] --> Vervolg de button die je wilt customizen en kies je de functie Focus Area, Regist AF Area tggle.

Dit werkt voor mij erg goed als de vogel detectie niet werkt, dan switch ik snel met 1 knop naar spot focus.

Tevens ook maar een aparte preset gemaakt voor Birds in Flight. Deze op de [1] knop gezet. Mocht je dan een vogel tegenkomen die net weg vliegt kan je met één draai van de knop naar de juiste instellingen gaan.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Heb gisteren een A7 iV op de kop getikt.

Heb wat zitten spelen met focus bracketing, maar snap niet zo goed wat het allemaal betekent.
Je kan de stapjes zetten tussen 1 en 10, en dan kiezen hoe veel beelden je wil maken, maar of je dan van 0,7 naar 3m focus gaat of van 0,7 tot 1,5m is me een raadsel.
En moet je starten bij het meest nabijgelegen focuspunt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Tommie12 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:53:
Heb gisteren een A7 iV op de kop getikt.

Heb wat zitten spelen met focus bracketing, maar snap niet zo goed wat het allemaal betekent.
Je kan de stapjes zetten tussen 1 en 10, en dan kiezen hoe veel beelden je wil maken, maar of je dan van 0,7 naar 3m focus gaat of van 0,7 tot 1,5m is me een raadsel.
En moet je starten bij het meest nabijgelegen focuspunt?
Ik vond deze video wel verhelderend: YouTube: How to Use Focus Bracketing on the Sony A7iv (A74)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wat me ook mee valt is dat ik nu met de LA-EA5 adapter ook AF zou moeten kunnen gebruiken op de oudere A-mount lenzen, en zelfs Minolta AF lenzen.

Ik heb al langer zin om nog eens een macro lens of de oude 'beercan 70-210 AF" te kopen. Die laatste heeft mijn zoon nog, dus die kan ik zeker eens vooraf proberen.
De vraag is... zijn die lenzen nog goed genoeg om te gebruiken met een 30 MP camera, of valt ondertussen de beeldkwaliteit toch tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb er een paar bekeken, maar nergens vind je een indicatie over wat die stapjes betekenen. De schaal gaat van 1 tot 10….
Moet je dan echt gaan experimenteren hoe veel dat betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb er een paar bekeken, maar nergens vind je een indicatie over wat die stapjes betekenen. De schaal gaat van 1 tot 10….
Daar lijkt het wel op. Het is stapgrootte maar wat daar precies inhoudt verschilt natuurlijk best wel per objectief en situatie. Brandpuntsafstand varieert of is zelfs instelbaar, focus slag verschilt ook.

Maar na een paar keer proberen heb je wel een gevoel welke instelling wanneer werkt toch? Het kunt experimenteren hoeveel stapjes je haalt tot oneindig per stapgrootte.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
[...]

Er zit geen laser in die de afstand kan bepalen. Dus de camera heeft geen besef van afstand, behalve in relatieve zin. En dat verschilt ook per lens.

Dus, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RobbieB schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Er zit geen laser in die de afstand kan bepalen. Dus de camera heeft geen besef van afstand, behalve in relatieve zin. En dat verschilt ook per lens.

Dus, ja.
Maar als er ergens op scherpgesteld is, dan zou die info via de lens beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:21
[...]

Als ik dit lees, lijkt het er op dat focus bracketing hetzelfde werkt als bij Olympus:
The [Step Width] value is a relative value, and the focus interval varies depending on shooting conditions such as the aperture of the lens and the initial focus position. It is recommended that you take a test shot to find the appropriate focus width.
De camera berekend dan zelf de stapgrootte op basis van de scherptediepte.
De scherptediepte wordt bepaald door de diafragma opening, focusafstand en de 'circel of confusion' (coc). dat laatste is afhankelijk van wat jij nog acceptabel scherp vind. Dat kan de camera niet voor jou bepalen, dus dat moet je zelf aangeven met die waarde van 1-10.
Je zult dus eenmalig moeten uitproberen wat voor jou werkt. Daarna hoef je die instelling in principe niet meer aan te raken.

Bij een waarde van 1 zit er een flinke overlap in scherptediepte van de opeenvolgende foto's.
Bij een waarde van 10 is de stapgrootte zo groot dat delen van de scene op geen enkele foto scherp zijn.

Voor het langere verhaal: https://www.dpreview.com/forums/thread/4047991
(Allemaal nog steeds met de aanname dat het bij Sony hetzelfde werkt als bij Olympus)

[ Voor 12% gewijzigd door wappiewappie op 22-03-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@wappiewappie
Dank! Dat verheldert wel iets.

Voor een landschapsfoto op f5.6 of f8 en je meest nabije voorwerp op ca 1-2 m lukt het allemaal wel met een 10-15 foto’s als absolute max. Maar een macro is toch wat moeilijker lijkt me om niet mer 150 foto’s uit te komen.

Ik wou al eens proberen met mijn 28-75 met extension tubes op een crocus, maar er was te veel wind.

[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 23-03-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hoe stellen jullie de auto ISO in?
Ik had dat op de A7iii staan op 50-6400 en had amper ruis.
Hoe zien jullie dit? Kan ik tot 12800 gaan, of begint de ruis dan echt toe te nemen?

(ik gebruik Luminar Neo eventueel om ruis te verminderen, maar moest dat amper doen met foto's tot 6400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tommie12 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:11:
Hoe stellen jullie de auto ISO in?
Ik had dat op de A7iii staan op 50-6400 en had amper ruis.
Hoe zien jullie dit? Kan ik tot 12800 gaan, of begint de ruis dan echt toe te nemen?

(ik gebruik Luminar Neo eventueel om ruis te verminderen, maar moest dat amper doen met foto's tot 6400)
Lijkt me vrij eenvoudig. Schiet gewoon even een serie verschillende fotos op 12800 en kijk of je het acceptabel vindt.

En een andere vraag is natuurlijk: heb je die 12800 nodig? Komt het vaak voor dat je niet uitkomt met je sluitertijd? Als dat wel mee valt, is er sowieso geen reden om je bovengrens te verhogen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het hangt voor mij erg van het onderwerp en de situatie af. De ene keer vind ik beweging bevriezen dermate belangrijk en wil ik een shot niet missen dat ik een hogere ISO toesta omdat ik weet dat het nog wel te repareren is.
Er zijn ook situaties waarin ik weet dat hogere ISO gewoon niet meer bruikbaar is, denk bijvoorbeeld aan vogels in vlucht op grotere afstand. Dan moet je sluitertijd al extreem kort houden én waarschijnlijk flink croppen, dan houd je met hogere ISO niets bruikbaars over.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Ik heb gemerkt dat er op de zonnige dagen veel licht in de zoeker van de Sony A7CR valt, waardoor het beeld en de instellingen slecht te zien zijn. Dit komt omdat de zoeker niet goed aansluit op het oog. Dit is bij de Sony A7CR een bekend gegeven.
Op het forum van DPReview is er een oplossing te vinden: https://www.dpreview.com/forums/thread/4769616.
Er is een link naar AliExpress om de passende eyecup te bestellen. Ik heb de betreffende eyecup besteld en vandaag binnengekregen. Het scheelt echt veel invallende licht in de zoeker. Het beeld en de instellingen zijn nu goed te zien.
Er zijn andere eyecups voor de Sony A7CR te krijgen, maar die eyecups vind ik geen elegante oplossingen.
Bijvoorbeeld https://www.smallrig.com/...7C-II-Alpha-7CR-4819.html en https://www.amazon.nl/KIW...-Accessoire/dp/B0CP2MLBBZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Xfile schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:47:
Ik heb gemerkt dat er op de zonnige dagen veel licht in de zoeker van de Sony A7CR valt, waardoor het beeld en de instellingen slecht te zien zijn. Dit komt omdat de zoeker niet goed aansluit op het oog. Dit is bij de Sony A7CR een bekend gegeven.
Op het forum van DPReview is er een oplossing te vinden: https://www.dpreview.com/forums/thread/4769616.
Er is een link naar AliExpress om de passende eyecup te bestellen. Ik heb de betreffende eyecup besteld en vandaag binnengekregen. Het scheelt echt veel invallende licht in de zoeker. Het beeld en de instellingen zijn nu goed te zien.
Er zijn andere eyecups voor de Sony A7CR te krijgen, maar die eyecups vind ik geen elegante oplossingen.
Bijvoorbeeld https://www.smallrig.com/...7C-II-Alpha-7CR-4819.html en https://www.amazon.nl/KIW...-Accessoire/dp/B0CP2MLBBZ
Ik vind door de zoeker kijken in veel situaties echt moeilijk als je dicht tegen de grond gaat werken of zo.
En dan is kijken op het schermpje ook niet zo makkelijk, zeker als er veel zon is.
Als ik op statief werk, dan gebruik ik regelmatig de telefoon samen met de creator app om naar het beeld te kijken en af te drukken of nog een instelling aan te passen. Je kan je dan ook om draaien zodat je scherm in de schaduw is, scherm is groter en doorgaans wat helderder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Tommie12 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:43:
[...]

Ik vind door de zoeker kijken in veel situaties echt moeilijk als je dicht tegen de grond gaat werken of zo.
En dan is kijken op het schermpje ook niet zo makkelijk, zeker als er veel zon is.
In de analoge tijdperk gebruikte ik een hoekzoeker bij lage standpunten. Even op internet gekeken: hoekzoekers worden nog steeds verkocht. Ik weet niet of er een hoekzoeker voor Sony camera's is.
Als ik op statief werk, dan gebruik ik regelmatig de telefoon samen met de creator app om naar het beeld te kijken en af te drukken of nog een instelling aan te passen. Je kan je dan ook om draaien zodat je scherm in de schaduw is, scherm is groter en doorgaans wat helderder.
De Sony A7CR heeft een erg kleine zoeker. Ik heb het vergeleken met de Nikon D850 die ik ook heb.
De Nikon D850 heeft een grote heldere zoeker en is niet elektronisch. En heeft geen last van invallende licht.
Misschien dat elektronische zoekers meer last hebben van invallende licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Xfile schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:50:
[...]

In de analoge tijdperk gebruikte ik een hoekzoeker bij lage standpunten. Even op internet gekeken: hoekzoekers worden nog steeds verkocht. Ik weet niet of er een hoekzoeker voor Sony camera's is.

[...]

De Sony A7CR heeft een erg kleine zoeker. Ik heb het vergeleken met de Nikon D850 die ik ook heb.
De Nikon D850 heeft een grote heldere zoeker en is niet elektronisch. En heeft geen last van invallende licht.
Misschien dat elektronische zoekers meer last hebben van invallende licht.
Zelfs met zo'n hoekzoeker breek je je rug toch bij macro's?
Telefoon werkt prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Tommie12 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Zelfs met zo'n hoekzoeker breek je je rug toch bij macro's?
Telefoon werkt prima hoor.
In de analoge tijdperk had je weinig keus. Het is nu gelukkig verbeterd.
Wat betreft je rug breken: dat valt reuze mee. We zijn nu wat verwend geworden.
Ik zelf gebruik een iPad om het beeld te zien. En thuis bij macro fotografie de laptop.

[ Voor 14% gewijzigd door Xfile op 31-03-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2IxKMw1WwnIMRxzFLDdCFJzUfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTUhZ1UehaYTughfbvhmLkHM.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand hoe ik deze icoontjes weg kan halen van het scherm? Soms is het scherm leeg, volgende dag staan ze er weer op. Door de DISP knop herhaaldelijk te drukken gaan ze in ieder geval niet weg.

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchEZmoder
DutchEZmoder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:18:
[Afbeelding]
Weet iemand hoe ik deze icoontjes weg kan halen van het scherm? Soms is het scherm leeg, volgende dag staan ze er weer op. Door de DISP knop herhaaldelijk te drukken gaan ze in ieder geval niet weg.
Oeps, heb het al gevonden. Naar een kant swipen maar alleen aan de rechterkant van het scherm, niet over de gehele breedte... Handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb nu 2 weken mijn A7iV, en wat een fijne camera is me dat. De A7iii was top, maar dit is echt een stapje vooruit.
De display is echt een pak beter, en ik merk ook echt dat de focus nauwkeuriger is.

Ik had de adapter LA-EA5 al, en daarmee zou de AF ook werken op A-Mount lenzen met schoef-AF (wat de A7iii niet kan).

En omdat ik eens met Macro wou experimenteren heb ik dan ook een A-Mount Sigma 105 2.8 EX Macro lens gescoord op ebay voor 100€.
En dat werkt prima. Als je dicht bij een onderwerp staat, en handheld werkt durft de focus wel eens wat traag te zijn, en kan de lens gaan hunten, maar zo verwonderlijk is dat niet als je ziet hoe klein de scherptediepte wordt, zelfs op f11 of f16.
Dus hoopte ik om met de focus bracketing en statief wel iets te kunnen doen...
Helaas, pindakaas... dat wordt enkel ondersteund met lenzen met ingebouwde motor.

Maar het lukt uiteraard wel om manueel een paar beelden na elkaar te maken en de focus telkens wat te verzetten. Ik ga er nog verder mee spelen...
In elk geval, ik vind het een fijne lens en voor het geld kon ik het mezelf wel verantwoorden om die er maar even bij te kopen. Als ik een FE Macro wil, dan wordt het al snel 700€+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Tommie12 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:54:
Ik heb nu 2 weken mijn A7iV, en wat een fijne camera is me dat. De A7iii was top, maar dit is echt een stapje vooruit.
De display is echt een pak beter, en ik merk ook echt dat de focus nauwkeuriger is.

Ik had de adapter LA-EA5 al, en daarmee zou de AF ook werken op A-Mount lenzen met schoef-AF (wat de A7iii niet kan).

En omdat ik eens met Macro wou experimenteren heb ik dan ook een A-Mount Sigma 105 2.8 EX Macro lens gescoord op ebay voor 100€.
En dat werkt prima. Als je dicht bij een onderwerp staat, en handheld werkt durft de focus wel eens wat traag te zijn, en kan de lens gaan hunten, maar zo verwonderlijk is dat niet als je ziet hoe klein de scherptediepte wordt, zelfs op f11 of f16.
Helaas, pindakaas... dat wordt enkel ondersteund met lenzen met ingebouwde motor.

Maar het lukt uiteraard wel om manueel een paar beelden na elkaar te maken en de focus telkens wat te verzetten. Ik ga er nog verder mee spelen...
In elk geval, ik vind het een fijne lens en voor het geld kon ik het mezelf wel verantwoorden om die er maar even bij te kopen. Als ik een FE Macro wil, dan wordt het al snel 700€+
Dat hunten gebeurd denk ik met elke macro lens als je AF gebruikt. Heb zelf een Sigma 105mm F2.8 1:1 macro lens en die beweegt ook aardig heen en weer bij gebruik van de AF dicht bij de minimum focus afstand. Op wat langere afstanden doet ie dat niet...

Een focus rail is misschien ook een optie, dan kun je de focus heel gecontroleerd zeer kleine stukjes verplaatsen zonder de camera aan te raken. Moet je die wel op een tripod bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Tommie12 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:54:

Ik heb de Tamron 90mm f/2.8 Di III Macro VXD Sony FE-mount en de lens is onder de 700 euro: 659 euro.
https://www.kamera-expres...DwQjOsA4MO5QaAjd9EALw_wcB
https://www.cameranu.nl/p...2txK3r37zcysaAkA5EALw_wcB

De lens heeft hele goede reviews.

[ Voor 19% gewijzigd door Xfile op 07-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 18:43

EXX

EXtended eXchange

Tommie12 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:56:
Ik heb al langer zin om nog eens een macro lens of de oude 'beercan 70-210 AF" te kopen. Die laatste heeft mijn zoon nog, dus die kan ik zeker eens vooraf proberen.
De vraag is... zijn die lenzen nog goed genoeg om te gebruiken met een 30 MP camera, of valt ondertussen de beeldkwaliteit toch tegen?
Ik heb deze lens gebruikt icm de 24 MP sensor in de A77II.

De beercan kan mooie foto's leveren, maar is gevoelig voor CA en ook qua scherpte minder dan moderne lenzen.

Naast de beercan gebruik ik ook nog een Minolta 80-200 F2.8 HS APO G. Die is vele malen beter: haarscherp, veel snellere AF, F2.8 ipv F4 en behoorlijk minder CA.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies