Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Leevmeister
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 25-05 16:55

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Topicstarter
Mede-auteur:
  • mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 31-05 15:33

mennovanw

Sony Alpha A7/A7R

De wortels van de huidige Sony A7, A7II, A7r en A7s zijn te vinden bij het merk Minolta, dat in 1928 in Japan werd opgericht en in 1933 de naam Minolta begon te gebruiken op camera’s en objectieven. Na eigenlijk sinds de tweede wereldoorlog altijd tweede viool gespeeld te hebben (qua verkopen, niet qua kwaliteit) ten opzichte van het grote Nikon voor de professionele uitrusting en Canon voor de (enthousiaste) amateur stond Minolta begin 2000 aan het begin van de digitale revolutie. De benodigde investeringen om in de arena van de digitale fotografie competitief te blijven werden door het management van (het relatief kleine) Minolta als te groot ervaren en er werd vanaf begin 2001 gezocht naar manieren om te overleven of de markt te verlaten. In 2003 was de fusie tussen Konica en Minolta een feit en in begin 2005 werd een partnerschap met Sony aangekondigd. Relatief snel daarna werd het duidelijk dat de markt dusdanig veranderd was dat op langere termijn Konica-Minolta niet kon overleven.

Een oplossing kwam in de vorm van Sony Corporation, die al sinds 2005 als partner verantwoordelijkheid had voor nagenoeg het gehele binnenwerk van de toenmalige lijn van Minolta’s digitale reflexcamera’s en naarstig op zoek was naar een entree op de (mogelijkerwijs) zeer winstgevende spiegelreflexmarkt – naast de stevige positie die Sony al had in de markt voor digitale compact camera’s en componenten (Sony is tot op de dag van vandaag de grootste fabrikant van camerasensoren en levert onder andere de sensoren voor Nikon).

Aldus geschiede en de Sony Alpha 100 (feitelijk een gerelabeled Minolta Dynax model wat al een tijd in ontwikkeling was) was een feit. Sony’s diepe zakken maakten nieuwe ontwikkelingen mogelijk; de bestaande patenten en R&D divisie werden gebruikt onder een nieuwe naam maar met dezelfde mensen. Op zoek naar een manier om snel naam te vestigen werd het bestaande partnerschap met Carl Zeiss uitgebreid en begonnen de oude Minolta fabrieken ontwerpen van Carl Zeiss uit te spugen. Veelal komen de niet Carl-Zeiss ontwerpen bij Tamron vandaan waar Sony al sinds de jaren ’70 een aanzienlijk belang in heeft.

Een hoop is gebeurd sinds Sony in 2006 het stokje overnam van Konica-Minolta maar 1 ding bleef hetzelfde: Sony’s digitale reflexdivisie had grote moeite de voorgenomen doelen te verwezenlijken en de de aloude concurrenten Nikon en Canon bij te blijven. Gedreven door de ambitie om de grootste camerafabrikant in de wereld te worden (gecombineerd met het inzicht dat het lastig zou gaan worden om Nikon en Canon met vergelijkbare producten te verslaan) is Sony de weg ingegaan van innovaties om zo de markt te penetreren. In dit kader vallen een aantal dingen te noemen: we laten het bij de wederopstanding van de vaste half-lichtdoorlatende spiegel (door Canon bedacht begin jaren’60 en gebruikt in onder andere de Canon Pellix) om zo een efficiëntere autofocus tijdens het filmen te verkrijgen en de unieke Sony RX 1 die een fullframe sensor combineert met een vaste lens in een zeer compacte behuizing. Ook zag Sony al snel in dat er een markt zou zijn voor compacte camera’s met een verwisselbare lens: samen met het partnerschap van Panasonic en Olympus behoorde Sony met hun nieuwe Nex 5 in begin 2010 tot de pioniers in deze markt.

Vooral met hun Nex-lijn bleek Sony een succesformule gevonden te hebben: compacte camera’s met moderne sensoren en relatief goede objectieven (alhoewel beperkt qua verscheidenheid want er moest een nieuwe vatting ontwikkeld worden voor dit nieuw type camera) voor de amateur fotograaf. Wat Sony misschien niet voorzag was de populariteit van de Nex serie onder gebruikers van allerhande oude lenzen: doordat de ‘flange-distance’ (de afstand tussen sensor en lensvatting) de kortste is in de geschiedenis van de camera is er altijd ruimte voor een verloopje; hier hoeft geen glas in te zitten voor een correctie. Wel zorgde APS-c formaat sensor ervoor dat er met een uitsnede van 1,5 keer gewerkt moest worden ten opzichte van het klassiek 35 mm formaat (36x24mm). Het leek een kwestie van tijd voordat iemand op het idee zou gaan komen een klassiek formaat sensor in een compacte spiegelloze camera a la Nex te gaan stoppen.

In oktober 2013 kondigde Sony hun nieuwste spruit aan die een combinatie was van de ervaring opgedaan met de Nex serie en de semi-pro full frame camera’s die Sony al had: de Sony A7 en A7r. Twee camera’s in een nieuwe categorie: een compacte full frame camera voor de massa met aantrekkelijk specificaties (de A7r is op het moment van schrijven samen met de Nikon D810 de full frame camera met de hoogste resolutie) en een schappelijke prijs (zeker voor de A7). Ons inziens het recept voor een succesnummer. Heel interessant gaan de reacties worden van de overige fabrikanten, zeker de aloude concurrenten Nikon en Canon..

Begin april 2014 kondigde Sony een nieuwe variant aan: de Sony A7s met een 12 megapixel fullframe sensor gericht op videografen en lowlight shooters (o.a. 4k video functionaliteit). De sensor lijkt een (sterk) verbeterde variant te zijn van wat er in de aloude Nikon D700 en Nikon D3(s) te vinden was met onder andere verbeterde uitleeskanalen.

Eind oktober 2014 kondige Sony de nieuwe versie van de 'basis'-camera aan: de Sony A7 mark II. Deze camera lijkt dezelfde sensor te hebben als de eerste versie (met wat optimalisaties) maar het belangrijkste nieuws is het toevoegen van sensor-shift stabilisatie (dus elke lens die erop gezet wordt kan in beginsel gestabiliseerd worden - ook al het antieke glas) en een betere ergonomische indeling - met onder andere een ontspanknop op een logischere plaats.

Met al deze ontwikkelingen lijkt Sony het succes in dit nieuwe (door henzelf gecreëerde) marktsegment te willen voortzeten en uitbreiden. Concrete reacties van de andere fabrikanten blijven op het moment van schrijven van deze update (begin januari 2015) jammerlijk uit..

Plaatjes

Specificaties

α7
  • Full Frame 24.3MP resolution met 14-bit RAW mogelijkheid
  • Nieuwe BIONZ X processor
  • Fast Hybrid AF met phase-detection voor DSLR-achtige snelheid
  • Fast Intelligent AF geoptimaliseerd voor full-frame sensors
  • 4 fps Burst Rate
  • 3.0 inch (921k) Tiltbare TFT LCD
  • 1/2 inch (2.4M) XGA OLED electronische viewfinder
  • Full-HD 1080/60p video met ongecomprimeerde output
  • Built-In Wi-Fi and NFC
  • Compatibel met Sony E-mount en full frame objectieven
α7R
  • Full Frame 36.4MP resolution with 14-bit RAW recording
  • Geen optische laagdoorlaatfilter voor maximale resolutie
  • Nieuwe BIONZ X processor
  • Fast Intelligent AF geoptimaliseerd voor full-frame sensors
  • 5 fps Burst Rate
  • 3.0 inch (921k) Tiltbare TFT LCD
  • 1/2 inch (2.4M) XGA OLED electronic viewfinder
  • Full-HD 1080/60p video met ongecomprimeerde output
  • Ingebouwde Wi-Fi and NFC
  • Compatibel met Sony E-mount en full frame objectieven

Verschillen tussen de twee modellen

α7α7R
Adviesprijs (body)€1.499€2.099
Sensor24.3 megapixel36.3 megapixel
Optische laagdoorlaatfilterJaNee
AF systeemHybrid AFContrast detectie
Front panel constructionComposietMagnesium legering
Electronisch eerste gordijnJaNee
Flash x-sync1/250 sec1/160 sec
Weight (met accu)474 g465 g
Zij aan zij vergelijking op DPreview

Nuttige links

Previews & Reviews
Verdere interessante links

Video's

Hands on video van Steve Huff
DigitalRev Hands-on Review
Hands-on Field Test van TheCameraStore
Sony A7/A7R Preview door Cameralabs.com

[Voor 9% gewijzigd door mennovanw op 04-01-2015 16:48. Reden: update vanwege A7s en A7II]

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
Ook al een postje geplaatst in het nieuwe apparatuur topic:

Met kerst de grip en de Metabones v3 voor Canon-EF lenzen gescored.

Qua grip: houdt fijn vast, ik vind het een hele vooruitgang - en de zaak is nog steeds compacter maar meer fors lichter dan mijn Canon 1D3. Ook fijn dat er een batterij extra in kan; die kan je wel gebruiken is de ervaring.

Qua Metabones adapter: het werkt mircauleus goed. Wel is het apart dat de adapter uit zichzelf lijkt te wisselen tussen een AF-en MF modus: hij lijkt na wat gepiel op MF modus te zijn blijven steken (dit kan je niet op de camera instellen en de schakelaar van de lens gebruiken sorteert ook geen effect). Dit vind ik best want de AF was niet om over naar huis te schrijven; nu gaat ie automatisch op MF assist als je aan de focusring draait. Ook is de Metabones erg mooi gemaakt (mag ook wel voor dat geld - ding is wel prijzig zeg).

Ik hoef iig geen Canon 6D er meer bij te kopen :P

[Voor 5% gewijzigd door mennovanw op 27-12-2013 19:24]

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 70-300L, 85L, 100L, MR14-EX, 470EX-AI, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, 2x EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:29
Ach ja, had al zo lang gewacht en nu even tijd om weer handig te worden met de nieuwe spullen dus ben na een korte onderhandeling met de winkel over inruil overstag gegaan. Ik had wellicht geld kunnen besparen door eerst alles per stuk te verkopen en dan over een aantal maanden de A7 te kopen - maar ik merk dat ik inmiddels als ik zoiets wil het gewoon moet doen, anders ligt over een jaar de helft van de spullen er nog, heb ik geen A7 etc :+ Leven is veranderd sinds de kleine er is en inmiddels heb ik de eerste mooie plaatjes al gemaakt vanochtend - heerlijk.

Enige wat ik direct heb uitgezet is de 2s preview van je foto na afdrukken. Dat werkt erg irritant als je gewend bent meteen door te kunnen schieten en gedurende de 2 seconde is de camera ook druk met weergeven en reageert niet direct op een volgende opname, die je tevens niet kunt zien op dat moment. Verder is de wifi functie nuttig en snel, is de onboard HDR functie leuk en is ook de panorama invulling goed. Hij stitcht heel snel een serie foto's aan elkaar, zodat het wel echt een hires foto is, maar ook meteen een leuke panorama.

De flitser die ik er meteen bij nam werkt ook goed, al moet ik nog zoeken naar fijne instellingen. Uiteraard werken m'n default instellingen die ik bij Canon veel gebruikte niet ;) Er zit ook een lampje op voor tijdens het filmen, deze moet ik nog even zien te activeren om te zien of dat nuttig is. Continious AF is ook iets waar ik nog even mee moet leren werken, had ik niet op de 7D en zou het filmen mooier en nuttiger moeten maken.

Al met al blijft het nog even 'vreemd' om zulk moois uit zo'n klein cammetje te halen.

Kijken of ik twitpics hier kan plaatsen:

Had zin in z/w, maar was niet beste filtertje voorhangen - gewoon van twitter app zelf ;)

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• Dirkkk50
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08-09-2017

Sony A7r + FE Zeiss 35mm 2.8. Scherpte en bokeh. :)

(grote afbeelding): http://i40.tinypic.com/ibjixi.jpg

[Voor 25% gewijzigd door Dirkkk50 op 05-01-2014 14:20]

• Dirkkk50

Sony A7r + Canon EF 100mm f2.8 is USM

Grote afbeelding: http://www.flickr.com/photos/113520036@N06/11775120023/
(zo beter?) ;)

• Dirkkk50

En nog 1 met de 100mm Canon
Grote afbeelding: http://www.flickr.com/pho...N06/11776027126/lightbox/

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Er zaten ook recente Leica M lenzen bij. Maar goed, het ging ook om hoe de pixels eruit zagen zullen we maar zeggen (niet dat de pixels anders zijn).

Voorbeeldje:

_MG_60032 by Universal Creations, on Flickr

Gezien de sluitertijd en de hoeveelheid zon, is er denk ik afgestopt naar f/4

Zeissjes meet A7 meeting? Prima! Wanneer? ;)

[Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 05-01-2014 16:06]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Leuk topic, was een van de eerste gelukkige die zijn camera mocht ontvangen en ben de laatste die dit topic ontdekt, lijkt zo :)
Maar ja: super tevreden over de A7, binnenkort komt er hopelijk kouder en dus droger weer aan. Want ik ga gewoon niet in de regen schieten. Ik schiet voornamelijk met Konica (ar) glas, ik was er al tevreden over op de nex 7 maar over het algemeen is het schitterend op de A7. Favorieten zijn de Konica 57mm 1.2 en 35mm f2. Ik heb nog zo veel lenzen die ik op dit nieuwe model moet testen.
Mijn keuze voor de A7 ipv R, ik zie geen reden om 36mp te nemen.
De camera is maar iets groter dan een nex 7, maar hij werkt aanzienlijk beter voor grotere/zwaardere lenzen als de 135mm f2.5, hele vooruitgang.
Ik wil wel wat meer foto's zien!!!

Nog een punt voor de frontpage, :
α7 α7R
Front panel construction Composiet/ Magnesium legering
Ik denk niet dat het heel boeiend is dat de voorkant van plastic is magnesium voor de R, de frames van beide camera's zijn van magnesium. Dit geeft een vertekend beeld aangezien de voorkant niet ladingdragend is.

VS

[Voor 34% gewijzigd door D0gtag op 09-01-2014 20:57]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

De A7 heeft ook een andere negatieve kant, lenzen die het prima deden op aps-c kunnen het minder goed doen op a7 (ik zeg expres geen FF want deze lens komt van een 35mm systeem en deed het op film uitstekend). Adapter is het zelfde gebleven.
Konica AR 24mm (alles boven f4)

Compleet onscherp @infinity 1/400 iso50

Wel scherp ook als je dichter bij de randen komt.

Zodra je iets uit het midden komt (van links naar rechts bijna op een lijn) wordt de foto snel onscherp, click op foto voor full res
Inconsequent maar toch maak je er nog wel leuke foto's mee, maar ik ga kijken of het iets technisch is of dat ik opzoek moet naar een andere 24mm op de a7.
Waar ik wel tevreden mee was (maar ook gebrek aan scherpte):

Laatste geeft een leuke tilt shift effect in reverse (madurodaminisatie), die mensen links en rechts lopen niet over dijken :+

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02-06 15:17

loewie1984

music addict! pizza monster!!

To switch or not to switch...

Ik zit er wel steeds meer aan te denken... Aan het begin van het topic iemand die ook dezelfde overstap heeft gemaakt.

Dingen die ik wel een groot pluspunt vind is het gebruik van allerlei soorten objectieven. De compactheid van de camera, en natuurlijk de sensor.

Wat me voor mijn gevoel een beetje tegen de borst stoot is de accuduur. Maar ik heb begrepen dat met het uitschakelen van NFC en GPS dat ook mee lijkt te vallen. Daarnaast lijkt me een 2de accu ookgeen overbodige luxe, en die zijn niet zo belachelijk duur.

Verder had ik liever gezien dat de A7 ook gewoon volledig magnesium was, ipv voorkant composiet. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als ik hem niet uit mijn handen laat vallen.

Wat ik aan objectieven ga inleveren zou dan een 17-40 F4L, 70-200 F4L en een 50mm 1.4 zijn. En dan begin ik met de 16mm 2.8. (De 70-200 heb ik sowieso het afgelopen jaar al niet meer uit de tas gehad.)

Maar toch vind ik het een gok, bang dat ik datgene wat ik heb ga missen..

ik vraag niet om aankoop advies, dan had ik in een ander topic gezeten, ik probeer het gewoon en plein public te rechtvaardigen :P ;) >:)

discogs

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 05:49
Hey...ik wist helemaal niet dat we een A7 draadje hadden, dan post ik het maar hier. Ik wilde het eerst niet geloven, maar toen ik laatst op het station in Osaka stond kon ik het toch niet laten:

dit fenomeen schijnt alleen met de A7 (en niet de A7R) voor te komen, vooral langs randen. dit is genomen met de FE 35/2.8, maar met andere lenzen krijg je hetzelfde resultaat, wide open, stopped down maakt niet uit. dit is natuurlijk wel een extreme situatie, maar je kan die lampen vaak gewoon niet omzeilen :(

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Terryb47
quote:
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 07:18:

@Terryb47 Overigens zie ik dat lensflare effect totaal niet bij fotos waar ik lampen op de foto heb? Ziet er niet goed uit, lowpass lijkt me ook niet daar is het veel te ver weg voor; heb je toevallig een UV filter op de lenzen?
Heb je de A7 of A7R? Het ligt er ook aan onder welke hoek je staat en dit zijn wel hele felle spots. Maar omdat het om een native e-mount lens gaat (kan je de 3rd party adapter iig niet de schuld geven) vind ik het helmaal onacceptabel. Heb geen filters op m'n lenzen.

Je kan een hoop omzeilen maar het zou niet moeten, hier verpest het voor mij gelijk de foto. A7+FE35/2.8 @5.6

@dogtag: met alle lenzen -O- A7 + Nokton 50/1.5@5.6

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 01-06 22:20
quote:
Hamed schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:00:
[...]

Ik zal mijn Canon toestellen nooit verkopen. A7 is meer een speelgoed zeg maar! Omdat het kan :+
Ik zou eerst de camera eens een tijdje gebruiken voor je dat soort uitspraken doet ;)

Ben erg benieuwd hoe die bevalt met de zeissjes en hoe ze het doen. Heb nog altijd intresse in de 50mm 1.4 planar ZF.2 door z'n gave bokeh. Maar dat heeft de ZM 50/1.5 ook.... En de FE 55/1.8 is ook wel heel goed en misschien een betere aanvulling op de 50 cron.......

Heb de A7 afgelopen weekend met de leica's geprobeerd.

Zoals verwacht doet de 50/2 het prima.

onbekende lens :)

onbekende lens :)

De 28mm summicron doet het tot mijn verbazing echt bizar goed:

leica 28/2 summicron-m wide open

http://farm4.staticflickr...79670076_36e34b962d_o.jpg
volledige foto, zie de scherpte van de lamp.

leica 28/2 summicron-m wide open volgens mij..

De 18/3.8 geeft helaas wel heel veel bleeding aan de randen:

leica 18/3.8 super elmar-m

leica 18/3.8 super-elmar-m

De 35/2 summicron ASPH moet ik nog proberen. De pentax smc-m 50/1.4 doet het ook verbazingwekkend goed.

Kortom, zal nog meer proberen maar vooralsnog is de 50 summicron en de 28 summicron best aan te raden :)

Leica MM - 18mm super elmar | 28 summicron | 35 summicron | 50 summicron | 90 summarit

• RobertJRB
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:00:
[...]

Ik vind die eerste met de 50/2 ook niet helemaal lekker in de hoeken en aan de randen. Of had je daar ook niet meer van verwacht?
Nou maak je me aan het twijfelen of die wel met de 50 gemaakt is. Stomme is dat ik natuurlijk niet in de exif kan kijken....

Van de M9 weet ik dat de 50 cron vrij gelijk is in scherpte van het centrum tot aan de randen dus daar kan het niet aan liggen. En voor zover ik weet heeft de 50cron ook geen last van smearing op de A7..

Leica MM - 18mm super elmar | 28 summicron | 35 summicron | 50 summicron | 90 summarit

• Terryb47

nog eentje dan, ditmaal een mix van lampen? :/

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
RobertJRB schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:27:
[...]

Haha, dat was een van de redenen om een nex 5 en nu A7 naast de M9 te kopen. Lukt echt bijster weinig mensen een foto te maken met manual focus....
De nex vondt ze te groot dus kocht ik een nikon p310, prima point en shoot, heerlijk klein en makkelijk voor haar. Ik gebruik vaak me telefoon, nu ook weer alleen tegenwoordig met het beeld van me a7 :) Ik zie nog geen reden om een AF lens te kopen op dit moment. Ik heb nog te veel speelgoed liggen om mee te spelen :P

Nog een plaatje die ik had van het gebruik met ios.

HDMI aansturing is eigenlijk ook goed bruikbaar het is gewoon mirroring en als je je scherm instelt op geen info dan heb je een clean output :P Nu nog een scherm vinden met hdmi input en werkt op npfw50's :+

[Voor 22% gewijzigd door D0gtag op 24-01-2014 21:09]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Milo. schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:02:
Voor degenen die er een originele sony screenprotector op hebben zitten.. zitten er bij jullie ook al krassen op dat stukje plastic?
Ik gebruik de camera niet echt dagelijks en ga er ook niet heeeel voorzichtig mee om maar mishandel het ding ook weer niet.. vraag het me gewoon af of ik de enige ben waar al een paar krassen op het plastic zitten waardoor het vervelend is om je foto's te bekijken onder een bepaalde hoek.
Ja, maar het is maar dat jij het zegt, anders had ik er niet eens naar gekeken. Ik heb er dus geen last van en de krassen zijn ook erg ondiep. Ik heb de half harde variant:

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Nu er gezeur is om de lichtlekken bij de a7(r), even zelf getest:
ISO25600 30sec.

En nu afgedekt om lekkage te voorkomen, niks wereld schokkend.

Dit is de lekkage tussen de lens en de adapter.... :+ Hier ga ik wel iets aan doen.
Ik dacht eerst dat het mogelijk aan de lensdop had kunnen liggen maar het bleek toch echt de mount te zijn tussen lens en adapter :/ Ik heb wel een aantal ideeën voor een permanente fix.

Op zich zal het probleem niet veel voorkomen aangezien het alleen bij zeer hoge iso waarden opdoet maar toch, ben benieuwd wat sony gaat doen.

• Milo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:55

Milo.

klik

Aangezien ik even niets te doen had dacht ik, kom ik upload wat plaatjes gemaakt met de A7

Bij deze.. met de nikkor lenzen 20UD, 85/1.4AIS, 180ED AIS, 75-15E en voigtlander 28mm. JPG'tjes zo uit de camera, niet eens de hoogste kwaliteit geloof ik.
Maar goed, ik ben er zeer tevreden mee.

01 Sony A7 - Nikkor 75-150mm 3.5 E serie by Ivan Milo, on Flickr

02 Sony A7 - Nikkor 20mm 3.5 UD by Ivan Milo, on Flickr

03 Sony A7 - Nikkor 180mm 2.8 AIS by Ivan Milo, on Flickr

04 Sony A7 - Voigtlander 28mm 1.9 M mount by Ivan Milo, on Flickr

05 Sony A7 - Nikkor 85mm 1.4 AIS by Ivan Milo, on Flickr

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
heiligeboon schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:51:
refused; RobertJRB en Terryb47 super bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties. Hier kan ik echt verder mee. Had gewild dat ik dit forum een paar weken eerder was tegengekomen. Gek genoeg was dat pas eergisteren. Er gaat niets boven een eigen “hangplek” voor A7/A7R gebruikers.
:)

Het besluit is genomen, het wordt een A7. Als die nog beter gaat bevallen dan mijn NEX-7 ben ik helemaal in mijn nopjes.

Hier nog een video van B&H over de A7/A7R zoals die vandaag is gepost op sonyalpharumors.com.

[video]
Ik kom zelf van de nex7, maar of het beter zal bevallen dat hangt af van hoe je je camera gebruikt :) Als je de AF lenzen gaat gebruiken kan het nog wel voorkomen dat je de tri-nav layout gaat missen. Met handmatige lenzen vind ik de A7 aanzienlijk handiger.
Veel plezier met je camera.

Edit: eindelijk me camera case binnen, of halfcase moet ik zeggen:
Ziet er goed uit alleen de kleur past niet bij me handstrap, maar gelukkig kreeg ik er een strap bij :)
Even kijken of ik dit leer donkerder kan krijgen.

Met de telefoon geschoten.

[Voor 23% gewijzigd door D0gtag op 26-03-2014 17:27]

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-06 21:38
vandaag de L-bracket binnen gekregen voor de a7r + grip.

via deze site besteld: http://www.milich.com/sonya7plate.html

L-bracket ziet er goed vast aan de camera en ook goed vast op het statief. Prima bracket!

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Bokeh vind ik niet eens zo erg, de lens renderd ook redelijk klassiek (foto van auto's in het verkeer) ik vind de vignettenring toch wel heftig (dito foto Steve Huff).
Ik vind de bokeh een beetje te druk voor mijn smaak het maakt de foto's redelijk druk en je hebt moeite om je oog op het focus punt te houden (of het ligt aan mijn oog maar me oog kijkt al snel naar de drukke omgeving).

Als ik moest kiezen zou ik toch eerder voor een zeiss 55/1.8 gaan ook al is hij aanzienlijk langzamer, het geheel oogt beter.

[Voor 11% gewijzigd door D0gtag op 29-04-2014 18:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
andreas612 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:05:
[...]

Maar ze geven alsnog wel volledig beeld? aangezien ik bij de 10-18 van sony las dat van 10-12mm dan zwarte randen optreden.
Omdat dat een aps-c lens is, vandaar de zwarte randen (vignettering).
Leica M is fullframe.

@UC
Sigma 15mm f/2.8 met la-ea4 maakt nog wel een redelijk klein geheel (ik snap dat het geen leica klein is), of even wachten op de samyang variant (heb je tenminste een adapter minder).
Trouwens als het goed is komt binnenkort een zeiss uwa uit voor de alpha's of het FF is weet ik niet (neem aan van wel aangezien die er niet is. Ook interessant is de lichtsterke prime... 35mm85mm?

[Voor 44% gewijzigd door D0gtag op 25-05-2014 20:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Terryb47 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:03:
Dat is zeker zo, op vakantie neem ik graag m'n A7 en kleine set primes mee. Denk dat m'n rugzak minimaal 2-3x lichter is geworden d:)b
Ja ik ben net terug van vakantie, maar dan had ik ook een tas van 5kg, (28/35/57/85mm mee genomen)
Plus me laptop (surface pro is gelukkig nog geen kilo) werd me handbagage toch wel erg weinig :+
En wat je zegt over details ophalen in donkere gedeelten ben ik ook geen fan van, ik wil de foto zien zoals ik hem geschoten heb, aangezien ik toen met het oog het zo zag wil ik het ook op de camera hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 23:17:
Een EVF laat niet precies zien wat je fotografeert. Een EVF laat zien wat de sensor kan produceren binnen de sluitertijden en iso-waarden die werkbaar zijn. Een OVF laat gewoon zien wat er te zien is en dat is natuurlijk ook niet wat er op de foto komt.
Mijn punt is ook niet dat een OVF beter is dan een EVF, maar ze hebben beiden hun voor- en nadelen. Een hybride systeem is wel een oplossing. Ik zou best graag een OVF willen met LCD-overlay (zonder veel lichtverlies) die focuspeaking en vergrotingen kan laten zien als ik dat wil.
Mijn punt is: Wat heb je aan een spiegel als je het toch niet op de foto kan nemen, volgens mij kan je betere foto's nemen/beter werken als je de beperkingen van iets kent dan dat je werkt bij benadering (meten is weten :+ ). Om te zien wat er buiten om me camera gebeurd heb ik geen viewfinder nodig. De reden dat ik iets schiet is meestal omdat ik het eerst gezien heb in 8k cinemascope :)
Vandaar om terug te komen: De spiegel gaat verdwijnen en het begint op het moment dat Canon een goede FF mirrorless uitbrengt en vervolgens hierom: Verkoop aantallen.

Spiegelloos kan goedkoper gemaakt worden door minder bewegende delen, minder materiaal en arbeidskosten. Je krijgt even veel IQ voor een veel lagere prijs. 36mp FF camera voor minder dan 1700€, hoeveel kost een d800e :P

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
McVirusS schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:40:

Enige alternatief voor die Sony 24-70 F4 is een a-mount Sony 24-70 F2.8 met een LA-EA4 adapter. Maar dat is een dure oplossing en sowieso ook nog best zwaar (1470 gram) en niet compact.

Eigenlijk is Sony A7* niet echt geschikt voor als je o.a. portretten wilt schieten met autofocus en zoom. Als de 85mm er komt dan kom je met primes een heel eind maar dat vind ik eigenlijk ook teveel gedoe.
Ik ben niet van de mensen :+ maar portretten is toch uitstekend te doen met een handmatige lens. Meestal zit je toch boven de f4 en zitten je 'onderdanen' redelijk stationair, dus dan is het scherptediepte bereik voldoende en hoef je niet constant halve lens draaiingen maken (de reden waarom mensen AF willen, snel focussen tussen objecten met afstand verschil?).
Er zijn legio alternatieven in de manual focus hoek, voor ieder budget. Goedkoop rond de 100€ en duur rond de 1000€ en je hebt nog leica :) Net als met de 135mm zijn er weinig echt slechte 85mm lenzen.
Zeiss 85mm/1.4:

Niet mijn foto, link op flickr.

[Voor 25% gewijzigd door D0gtag op 06-08-2014 15:21]

• AdmiralSnipe
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-05 23:58
Volgens mij maakt de A7S juist geen gebruik van pixel binning en line skipping.
Quote van de Sony site:

"12.2MP sensor optimized for 4k and low light video

The α7S is the world’s first 35mm camera to incorporate ‘direct pixel readout’ utilizing the entire width of the full-frame image sensor without line skipping or pixel binning. Therefore in both HD and 4K video acquisition it can read and process data from every one of the sensor’s pixels. This allows video shooters to utilize all of the artistic and creative benefits provided by the unique sensor".

Doordat de A7S "slechts" 12 megapixels heeft kun je in 4K bijna de volledige sensor (1.1x crop) benutten zonder line-skipping of pixel binding te gebruiken.
Ik denk dat de camera in Full HD ook die 1.1x crop gebruikt en door de lage megapixel count in staat is om dit te downscalen naar 1080P (RX10 doet dit downscalen ook).
De indrukwekkende iso prestaties i.v.m. andere camera's komt juist doordat het oppervlakte van de sensor uit minder pixels bestaat waardoor deze groter kunnen zijn en meer licht kunnen opvangen.

Camera's met meer megapixels maken met filmen gebruik van line-skipping omdat er veel meer pixels beschikbaar zijn dan nodig is om de benodigde resolutie voor full HD of 4K te behalen.
Bij een 36 megapixel sensor zoals in de A7R zou je een erg grote crop factor krijgen als de camera geen lijnen over zou slaan.

De 5D mark iii gebruikt pixel binning i.p.v. line-skipping, waarbij de hele sensor wordt gebruikt en meerdere pixels worden samengevoegd tot 1 pixel.
De 5D Mark iii heeft 5760 × 3840 pixels terwijl Full HD resolutie bestaat uit 1920x1080 pixels.
1920 x 3 = 5760 pixels.
1080 x 3 = 3840 pixels in de lengte.
De camera gebruikt dus de gehele sensor en voegt steeds 3 pixels samen om tot een resolutie van 1920x1080 te komen.
Doordat de camera geen lijnen overslaat, heb je minder last van aliasing en moiré.

(correct me if I'm wrong, I'm not an expert...)

[Voor 12% gewijzigd door AdmiralSnipe op 13-08-2014 22:31]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Goed nieuws: http://www.sonyalpharumor...ount-owners-will-love-it/

quote:
Back in November 2103 Zeiss promised to launch new Full Frame Lenses for mirrorless systems. Well according to a 100% trustworthy source Zeiss has scheduled a new announcement to announce those lenses. I don’t have the exact announcement date but he said it’s coming damn soon (within the next 20 days). And the trusted source said E-mount owners will love the new stuff. Hands ready on your credit card guys!

• jesper86
  • Niet online
De Zeiss Loxia 35/2 en 50/2, speciaal voor de Fullframe A7 camera's met E-mount dus. =)

Wel opvallend dat de 50/2 evenveel elementen heeft als dezelfde in ZM mount. Echter komt de minimale focus-afstand niet overeen, die is 0.7m op de ZM .. maar dat zal met het meetzoeker limiet te maken hebben.
quote:
6 lens elements in 4 groups
Aperture range f/2.0–f/22
Elements/groups 6/4
Focusing range m/ft 0.45–∞/1.48–∞
Field angle* (diag./horiz./vert.) 46.78°/39.38°/26.70°
Coverage** mm/inch 255.1 x 168.3/10.04 x 6.63
Inclusief elektronische contacten voor auto-aperture, en lensinfo in de metadata(!) waarschijnlijk. Kan het niet uitstaan als ik niet meer weet op welke aperture de foto geschoten is e.d. O-)
Hmm, met lenzen als deze ga ik bijna twijfelen of Sony toch niet interessant gaat worden .. :X

"Auto-Aperture" is trouwens niet alleen met de aperture op auto (als dat er uberhaupt op zit), maar ook dat de aperture pas sluit wanneer je de foto maakt en dus niet met een donker beeld zit (ruis) in Live-view en de EVF op F16 o.i.d. Want ik neem aan dat dat met de ZM lenzen op een adapter dus wel zo is ..

[Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 29-08-2014 12:43]

• jesper86
  • Niet online
Daar zijn ze dan:

Productpagina:
http://www.zeiss.com/came...enses/loxia/loxia235.html
http://www.zeiss.com/came...enses/loxia/loxia250.html

Application samples:
https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157645178252329/
https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157645178720498/

Aperture de-click feature voor video-shooters:

Weather sealing (alleen mount):
quote:
The Loxia 2/50 will be available worldwide starting October 2014 and the Loxia 2/35 from the end of the fourth quarter of 2014. The recommended retail price of the Loxia 2/35 will be EUR 965.55* (US$ 1,299.00)* (excl. VAT) and that of the Loxia 2/50 will be EUR 713.45* (US$ 949.00)* (excl. VAT).
*Exclusief BTW |:(
Dan blijf je net onder de €1200 en €900,-

Met de 35/2.8 al €800 en 55/1.8 €1000 .. dit was te verwachten. ^.^

http://www.sonyalpharumor...-949-and-35mm-costs-1299/

ps. En dan natuurlijk hierop mounten: :+
http://www.sonyalpharumor...-ilce-qx1-e-mount-camera/

[Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 02-09-2014 15:09]

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
quote:
Ik snap dit soort foto's nooit zo goed:

Wat kan ik hier nou mee? Ze moeten toch onbewerkte foto's laten zien?

Ik vind het altijd maar vervelend dat "sample foto's" van lenzen door allerlei Adobe producten word getrokken. Dat degene die ze gaan gebruiken uiteindelijk na post aan de slag gaan is niet relevant, ik wil zien wat de camera uitpoept, niet wat Lightroom maakt.

• Cyberamp
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-05 11:35

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Lens vervanging.... :)

Leica Summilux 35mm f1.4 ASPH op de A7

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• Lasteraar
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:43
Nou de E-M5 was ook altijd erg snel leeg.
Maar goed.. 300 foto's ... Ik maak ze ( gelukkig ) niet op een dag.

Wel wennen hoor die A7........ Zoveel opties X_X....
Net even wat avondfototjes gemaakt.. Toch wel onder de indruk wat deze niet-lichtsterke lens eruit weet te peuteren..

edit:

Wauw :+
Morgen eerst bij daglicht eens wat proberen...

[Voor 21% gewijzigd door Lasteraar op 11-12-2014 20:17]

• jesper86
  • Niet online
En dan is er natuurlijk binnenkort dit gedrocht:

Bij normaal gebruik heb je F1.4 helemaal niet nodig met 35mm op FF. Mijn X100 heb ik ook verreweg het meest op F2.8-4 staan en dat is nog maar apsc, en eigenlijk 23mm. Natuurlijk als je een lens als hierboven koopt tja dan gebruik je non-stop F1.4, want je zal toch niet voor niks dat ding meezeulen. ;) Maar of dat nou de foto's ten goede doet .. waarschijnlijk vaker niet dan wel, maar je doet het want F2.8 is voor mietjes. Klinkt als een geintje maar zo gaat het wel. O-)

Meestal levert F2.8 op FF de mooiste plaatjes, en zelfs met een 35mm 'groothoek' heb je op FF dan nog een stuk meer bokeh dan je mss zou denken, maar wel je onderwerp gewoon scherp (in plaats van een klein strookje), aangename achtergrond separatie, en met pakkende (zeiss) contrast.

Anyway, dat je zoveel verder *kan* betekend nog niet dat minder meteen langzaam is.

Bij langzaam denk ik meer aan iets als:
http://voigtlaender.de/15...e-heliar-modell-2014.html
http://voigtlaender.de/12-mm-f-5%2c6-ultra-wide-heliar.html

Of de nieuwe 24-240mm: 8)7
http://www.dpreview.com/a...or-alpha-7-system?slide=4

Maarja zoals ze al zeggen 'thats hardly the point' .. voor dat type lenzen.

:)

[Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 10-01-2015 20:10]

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:03
Sony toont prototypes van nieuwe FE-objectieven

Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA
Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS
Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS
Sony FE 28mm f/2
Sony FE Ultra Wide Converter
Sony FE Fisheye Converter

Sony A7III
Carl Zeiss Batis 18 - 25 - 85 - 135
Sony FE 90 Makro & FE 24-105 & FE 16-35 F4
Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Hamed schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 07:13:
Sony toont prototypes van nieuwe FE-objectieven

Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA
Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS
Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS
Sony FE 28mm f/2
Sony FE Ultra Wide Converter
Sony FE Fisheye Converter

[afbeelding]
De meest interessante (voor mij en in volgorde van interesse) zijn de 90, 35 en 28mm lenzen als de geruchten kloppen moet de 35/1.4 *slechts* 1399€ kosten vs de 90mm voor 999€ en 28mm voor 499€.
Ik vind 80mm> lekker voor 'straat' fotografie maar niet zo onwerkbaar als een b.v. 135mm lens. met beeldkwaliteit zal het wel goed zitten, nu even kijken wat de bokeh doet.
De 35mm lens is natuurlijk wel een grote lens op deze snelheid:

Dus om het klein te houden de 28mm lens dan maar:

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Terryb47 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:32:
Je zou bijna gek zijn om je A7 nu weg te doen...maar schijnbaar is dat vrij normaal in de mirrorless wereld dat de waarde zo snel daalt? Hoe zit het met de Sony NEX cameras?
normaal gesproken wel, t is geen 50 procent, eerder 40 procent na een jaar

mijn gx7

de nex5n (een van de eerste nex)

nx300

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• frankyds
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 17-05-2017
Vandaag de A7 met Zeiss 35mm ontvangen.
Nog maar snel even met gewerkt, maar ziet er al prima uit. Heel solide body, en heel compact. Body is een stuk kleiner dan mijn vorige Fuji XPRO1. Snel wat snapshots genomen en de beeldkwaliteit (RAW) ziet er prima uit.

Past nog perfect bij mijn Fuji 'outfit' : ONA The Browery bag en donkerbruin lederen Gordy camera strap.

Heb ook nog een Wasabi Sony NP-FW50 Kit aangekocht, voor
65 euro heb je 2 extra accu's, een oplader en een stekker om in de auto te kunnen opladen.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
Vandaag de Signature Edition 2015 TOUGH E-Mount from Fotodiox binnen gekregen en gemonteerd.

Ziet er prima uit:

En werkt ook prima: ik werd helemaal gestoord van de slechte verbinding tussen de Metabones en mijn camera (zeker met wat zwaardere lenzen zoals de 85L erop). Het was bijna onwerkbaar soms..

Met de nieuwe mount is het probleem volledig verdwenen, top dus!

Maar het grote nadeel is dat de klachten (volgend op verscheidene reviews) terecht zijn: met de Tough E-mount is de registerafstand iets toegenomen waardoor lenzen met een harde infinity stop (zoals alle FD-lenzen onder de 200 mm én zo ongeveer alle meetzoekerlenzen ooit gemaakt) niet meer scherp stellen op oneindig maar iets daarvoor :'(

Ik moet voor mij nog gaan bekijken of dat in de praktijk zo'n groot probleem is: de lenzen die ik vaak gebruik stop ik toch altijd af naar f5.6 minimaal (en dan wordt wel de oneindig behaald).. Gelukkig is de conversie eenvoudig en reversible..

Als Sony nou de mount in één keer deugdelijk had uitgevoerd was er geen enkel issue geweest - tweederangs fotomerk..

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 70-300L, 85L, 100L, MR14-EX, 470EX-AI, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, 2x EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM

• nerdy85
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 27-12-2016
Vandaag zijn de nieuwe FE lenzen wel getoond op de CP+ maar Sony heeft vreemd genoeg nog niets verteld over de prijzen en de beschikbaarheid. Er wordt gesproken over mogelijk uitstel. De 24-240mm zou in februari uitkomen werd gezegd tijdens de Photokina.

http://www.sonyff.com/cp-...-prices-and-availability/

Beetje jammer, ik was wel benieuwd. Wellicht later deze maand nog meer nieuws. Er zou ook nog een antwoord op Canon's 50mp camera komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-05 21:05

Mud.Starrr

I shoot people for money

quote:
D0gtag schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:17:
[...]

Als je de GX7 qua ergonomie erg fijn vind zal de a7 er niet ver van af liggen. De meeste mensen die een a7 niet fijn vinden op ergonomisch vlak komen vaak van een DSLR en missen en/of de top LCD, de knoppen lay out etc. Als je met MF glas schiet gebruik je in de praktijk vrij weinig knoppen. (ik schiet op M), ISO, Shutter, zoom assist (voor knoppen) en AE lock knop als ik op A schiet en ik maak gebruik van een enkele belichtings- punt/centrum. De Camera heeft een uitstekende auto witbalans en ik schiet op RAW.

Nadeel van een FF is dat je ook alle 'flaws' ziet doordat je nu de volledige lens gebruikt en niet alleen het scherpe centrum.

En de 58/1.2 ik heb zelf de 57 1.2 (konica) het blijft me favoriet, zeker de moeite waard en niet eens zo duur de minolta kost ergens rond de 400€.

Als je de 1.2 te duur vindt heb je ook de uitstekende 1.4 versies. Zoals de konica 57mm f1.4 niet zo scherp op 1.4 maar wel mooi gerenderd, contrastrijk, bokeh en goedkoop. (super bouwkwaliteit, en ziet er ook nog is leuk uit ook).
Ik kom van een A900, en daarvoor een Minolta 7D (briljante camera!)
Moest erg wennen aan de kleine A7, maar met vertical grip houd hij heerlijk vast.
Gemis aan knopjes had ik vooral van m7D -> A900, en nu naar A7 weer.
Maar de programmeerbare knoppen zijn erg fijn, en bieden grotendeels de oplossing.
Ik moet toch nog regelmatig het menu in, daarin heeft de M 7D altijd uitgeblonken, elke functie een eigen knop. Ze hadden theoretisch het menu achterwege kunnen laten :+
Maar de A7 is een hele fijne camera als je er aan gewend raakt, en de VG helpt qua ergonomie, zeker bij grote lenzen. En als je een keer compact moet zijn haal je hem er gewoon even af.
Maar dan valt bij mij de pink van de grip af, en met zware lenzen is dat niet echt handig vasthouden.
Laatst een weekeind weg, enkel de Zeiss 24-70 mee, grip eraf, dan heb je een hele flexibele set maar licht en vrij compact. Door Parijs gefietst met ding op mn rug (heb zo'n slingshot achtig geval nagemaakt), helemaal top.

//nostalgie modus:
Heerlijk toch, die dubbele dials, totaal 6 dials ter beschikking en dan hebben we het nog niet over de aantal knoppen gehad. Geef mij dit maar, en dan met zelf programmeerbare functies :9~ :9~ (en moderne sensor).

[Voor 27% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-05-2015 01:58. Reden: van alles]

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A7III
Zeiss: 25 F/2.0 | 55 F/1.8 | 85 F/1.8
Sony: 12-24 F/4 G | 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Inspire Pro X5 +14-42

• Universal Creations
quote:
I am also convinced that overall, the 24-70 F4 is a better and more useful lens than the Nikkor - I have looked at every aperture and every focal length and winning features of the Sony are better performance at the far wide end. In fact, on my subjective evaluation, the Sony system beat the Nikon system at the majority of focal lengths and apertures and, in the few instances where the Nikon system won, it was by a small margin and the Sony was in any event better than good enough.
Hij zegt dus dat de Sony beter is op het wijde stuk. Als ik de tests van de Sony en de Nikon door photozone naast elkaar elkaar leg:

Dan doen de hoeken van de Nikon het zelfs op een 24MP camera beter qua resolutie dan de Sony op een 36MP camera... Iets zegt mij dat de Nikon het dus beduidend beter doet. En dat nog wel op f/2.8 vs. f/4 van de Sony.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:26
Zo werkt het:
  • Alle lenzen hebben stabilisatie over de roll-as
  • Alle lenzen waarvan de brandpunstafstand bekend is worden gestabiliseerd over de yaw- en pitch-as
  • A- en E-mount lenzen hebben ook stabilisatie over de X- en Y-as
  • Maar: E-mount lenzen met ingebouwde stabilisatie zullen gebruik maken yaw en pitch stabilisatie in de lens zelf (omdat deze vaak beter is), en dus alleen de roll-, X- en Y-as van de camera gebruiken.

• Balance
Ik vroeg me zelf af, en ik zal vast niet de enige zijn: Waarom 42MP? Waarom niet gelijk naar de 48, 50 of 54, of lekker op 36 blijven hangen. 42 is zo'n rare tussen maat, het is maar een fractie hoger dan 36. En hier komt het antwoord:

36MP in een 3:2 sensor is 7360 x 4912 pixels (A7R), 42MP is 7,952 x 5304 pixels (A7R II) en 50MP is 8688 x 5792. Het verschilt dus wel wat, maar qua horizontale en verticale resolutie zijn beide maar 8% hoger. Klinkt als heel veel moeite voor een klein beetje opbrengst. Dus fotografie kon het motief niet zijn.

Toen ik nog eens goed naar die resoluties keek dacht ik: hé! 7952 is maar een heel klein beetje meer dan 7680, de horizontale breedte van 16:9 8K video! En 8K is weer het dubbele van 4K (3840), dus dat is een hele handige resolutie!

Nu blijkt dat de 36MP resoltie die er in 16:9 over blijft (7.952 x 4.472), toch nog te veel is om 30x per seconde te verwerken. De oplossing wat heel simpel kan met deze handige resolutie: 2x2 pixel binning. Hierbij zijn de pixels zo op elkaar aangesloten dat van een 4x4 pixel grid 4 pixels gemaakt kunnen worden zonder dat de processor daar bij hoeft te komen kijken. Dit gebeurd ongeveer zo:

Disclaimer: Dit is het algemene principe van Pixel Binning op een Bayer sensor. Het kan zijn dat Sony een andere implementatie gebruikt.

Nu hebben we dus nog maar een kwart van de pixels, (3.976 x 2.236) (9MP), een hoeveelheid die de processor prima aan kan. Ik vermoed dat de processor gewoon direct een uitsnede van 3840*2160 pixels gebruikt, waardoor dus een zeer kleine 1.03 cropfactor ontstaat.

Maar we zijn nog niet klaar! Er is ook nog een 4k modus in Super 35 modus (24,89 x 18,66 mm), dus net iets groter dan een 16:9 crop van een APS-C sensor, maar met ongeveer dezelfde diagonaal (want: iets breder, maar minder hoog). Een groot voordeel is dat je hierbij APS-C lenzen kan gebruiken zoals de uitstekende Sony 18-105mm f/4 of velen anderen.
Sony heeft echter ook aangegeven dat in de Super 35 modus er geen pixel binning wordt toegepast maar dat binnen de crop volledige sensor wordt uitgelezen! Aangezien we weten dat de Super 35 modus 24,89mm breedt is, en een fullframe sensor 36mm breed is en dus 7.952 pixels bevat, geld: 7.952/36*24,89 = 5497 pixels. En waar kennen we die resolutie van? Exact, de Sony RX100 en RX10 serie met 5,472 pixels. Ze kunnen gewoon exact dezelfde algoritmes en processoren gebruiken voor de RX10 II, RX100 IV en A7R! Alle drie zullen ze dus een 5.472 x 3.080 (16,9MP) videostream downsamplen naar Ultra HD (3840*2160) en Full-HD (1920*1080) Drie vliegen in een klap!

En daarom, door de Ultra HD video eis, de Super 35 cropfactor en de verwante RX10 II en RX100 IV heeft de A7R II 42,2 MP, en geen 41 of 43 of nog wat anders :).

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Ik zie al dat er een betaalbare versie van de G adapter bestaat ook bij metabones. Ik keek naar een +/-600 EUR kostend stuk. Dan kan ik voor die paar G lenzen die ik heb wel de G variant nemen.

Wat m'n lensprobleem betreft. Hier een foto van wat ik te zien krijg. Lens zelf staat er ook op, zou zo goed gemonteerd moeten zitten volgens handleiding.

Net nog een volledige reset van de camera gedaan maar geeft geen soelaas. Ik heb alleen deze kitlens in E-mount, komt pas uit verpakking. De lens maakt ook wel 2x kort een ratelend geluid bij opstarten. Staat ook op MF in zoeker. En als ik dan manueel focus zie ik weinig veranderen in beeld (al kan dat te maken hebben met de mega hoge iso om ook maar iets van beeld te hebben op kleinste opening).

• hcpl
  • Niet online
Ondertussen heb ik ook de Sony FE 35mm f2.8. Voor mij perfecte combi om gewoon zoveel mogelijk bij te hebben. Het geheel is niet veel groter dan een compact.

Scherpte valt me goed mee. Super slecht voorbeeld want op ISO 1600 en in camera omgezet naar 2mp jpeg voor wifi transfer en dan ook nog eens zo online gesmeten. Ik heb de RAW wel moest er interesse voor zijn.

Zonnekap die er bij zit is apart geval. Eigenlijk kan er nog maar weinig de lens beschadigen met die er op dus lensdop is niet echt nodig.

Ow en volgens verpakking is de lens weather sealed! Desondanks nog wel aan de dure kant. Voor nagenoeg hetzelfde geld heb je de machtige sigma 35mm f1.4 art in Sony mount.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
RobertJRB schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:29:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe de bouwkwaliteit is van de A72 ten opzichte van de eerste versie. Dat zou voor mij wel een reden kunnen zijn.
Toen hij net uitgekomen was heb ik beiden vergeleken, de bouwkwaliteit was iets beter dan de originele A7 (ook een metalen mount ipv. plastic) en de body voelt goed aan alleen de body is een cm!!! dikker. De a7 voelde gewoon klein aan naast de a7II.
De verf van de a7II is mat en met textuur ipv de glossy finish op de A7, de A7II voelde iets meer premium.
De nieuwe plaats van de aan knop is in mijn ogen geen verbetering, ik heb de camera altijd vast in een hand en schakel hem aan op het moment ik iets wil schieten, de ligging is minder dan ideaal op de A7II.
Maar ja dat is mijn gevoel, je moet toch echt zelf naar de winkel :P

Wat levert een A7 nog op?

• hcpl
  • Niet online
quote:
DivWhis schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:27:
...

Gisteren een Voigtlander 40mm f2.0 Ultron besteld op eBay en qua formaat lijkt het me een stuk beter passen bij de a7ii dan de Sony 35mm f/1.4 G + adapter waar ik nu mee rondloop. Mensen hier ervaringen met de Voigtlander? (had ik waarschijnlijk moeten vragen voordat ik hem bestelde, maar voor $250 durfde ik de gok wel te wagen ;) ).

Wanneer deze bevalt ga ik denk ik ook een Voigtlander 20mm f/3.5 Skopar aanschaffen. Dus mocht daar nog iemand ervaringen mee hebben :).
Als je vooral naar compact zoekt zijn manuele minolta lenzen ook goed. Daar bovenop ook nog eens echt goedkoop te vinden. Hieronder staat de 35mm uiterst links met adapter gemonteerd. De 45mm is de compactste maar vind ik ook de minste van beeld.

En dit is de Sony FE 35mm f2.8 lens , ook een compact geheel maar minder lichtsterk natuurlijk.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:12

Don Quijote

El Magnifico

Deze avond mijn eerste "speelgoed" lens binnen gekregen. Na de aanschaf van de a7ii heb ik gelijk wat goedkope lenzen besteld om gewoon eens te kijken hoe dat werkt op een e mount. Deze avond was het de eer aan de Opteka 85mm f/1.8 die, inclusief Canon -> E-mount adapter a 20 dollar, me in totaal $100 heeft gekost. Het apparaat voelt verrassend degelijk aan, heeft een mooie stevige diafragma ring en een flinke focusring die beide goed te bedienen zijn en is lekker compact. Daar het op het moment regent buiten heb ik maar een paar foto's binnen gemaakt en ik ben redelijk onder de indruk van de scherpte die het lensje op de mat weet te toveren. Zeker wijd open al! Voor de liefhebber heb ik een full-res onbewerkte foto op Flickr gezet. Klik even door naar de 6000x4000 versie en oordeel zelf. Voor een lens die nieuw nog geen 80 euro kost vind ik het erg meevallen. Binnenkort maar eens kijken hoe hij zich houdt in lastigere omstandigheden ;).

ISO400, f/1.8, 85mm
Opteka 85mm f/1.8 - test by Ravnoss, on Flickr

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Universal Creations schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:19:
Schermpje uitklappen schijnt goed te werken, aldus Tony Northrup.
Achter het scherm zit de heatsink van de camera (althans wel bij de andere a7x)

Binnenkant achterkant camera, does that make sense :)
Het koelt overigens de elektronica de pcb zit nog tussen de heatsink/shield en achterkant camera.

Achterkant sensor

Je kan een kleine heatsink fabriceren met actieve cooling, lomp maar ja nothing is perfect :)

En het is niet gek dat extern opnemen minder hitte genereert de kracht die nodig is om de data te comprimeren en te schrijven is best wel aanzienlijk en ik verwacht niet dat er een 14nm finfet cpu proc. inzit. En als het scherm openhouden meer koeling geeft zal het wel inhouden dat de elektronica het zwaar heeft.

• Hamed
Ik maak me wel beetje zorgen nu _/-\o_ 8)7

Sony A7III

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
lapino schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:27:
En waarom zou een mirrorless er niet mogen uit zien als een slr? Mirrorless is gestart als idee van 'klein' en 'licht' maar een FF vereist nu eenmaal groter/zwaarder glas. Ik heb er geen enkel probleem mee dat mirrorless technologie in bodies wordt gebruikt die even groot zijn als een SLR, kan zelfs voordeel zijn. Een mirrorless heeft imo véél meer voordelen op andere vlakken dan gewicht.

Ik twijfel nu zelf sterk of ik mijn D750 ga houden tov de Sony A7-reeks, maar zou hier absoluut niet over twijfelen als mijn D750 een mirrorless zou zijn. Geef me mijn Nikon met een EVF en technologie zoals EyeAF en ik zou in de wolken zijn!
Dat is er al en heet een A99, het voordeel van de mirrorless is natuurlijk het gebrek aan mirror en de daaruit resulterende kleinere body's. Als ik met een slr wil lopen koop ik wel een slr...

kleine update
De A7rII heeft een koperen heatsink direct achter de 'monitor plaat'.

[Voor 7% gewijzigd door D0gtag op 20-08-2015 14:34]

• jesper86
  • Niet online
Oh wow ..

En ja, die 10mm is dus Full Frame.
Commited to highest quality—Lenses, that support latest camera technologies with high precision mechanics: the brand new Voigtländer lenses.

Sony E-Mount
In Spring 2016 Voigtländer will release a brand new, much-anticipated line of Sony-E-Mount lenses, that can be used on Sony E-Mount cameras without an adapter.
According to the tradition of Voigtländer the first three lenses of this new lines are covering an extreme wide angle range and are perfect for landscape and architecture photographers:

• 10 mm F 5,6 Hyper-Wide-Heliar
• 12 mm F 5,6 Ultra-Wide-Heliar
• 15 mm F 4,5 Super-Wide-Heliar

While the 12 mm and 15 mm lenses are already available with a VM-Mount the 10 mm focal length is completely new. As these extreme wide lenses are challenging a fast and smooth communication between lens, camera and photographer, which is extremely important.
If enabled the camera changes automatically in magnifying mode during focusing which allows highest accuracy. All lens-relevant data such as focal length, aperture and focal distance are transmitted to the camera. This data is shown in the view finder/display and used for metering and image stabilization.
The selective aperture control system for full frame is used for the first time in this lenses—a vital feature for film makers as it allows a step less and soundless aperture control.

VM-Mount
Voigtländer continues its VM-Mount digital optimization with the new 12 mm F 5,6 Ultra-Wide-Heliar III. Additionally Voigtländer will also release the new 10 mm F 5,6 Hyper-Wide-Heliar with VM-Mount.

Release date:
All new lenses will be available in Spring 2016. For further information please visit our website again at a later date.

• jesper86
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 00:54:
[...]
Zo licht? :S Vond het wel enigszins vreemd dat er een vrij lange minimum focus afstand is, van een 10mm zou je eerder iets van 12cm verwachten, of ben ik nou zo vreemd?
Ik had ook wel korter gedacht inderdaad. Al is mijn 15mm v1 ook vanaf 30cm.

Natuurlijk is dat dan wel het midden van de DoF, en met F5.6 op 10mm heb je wss alsnog focus tot 0? ;)

Edit:

Hmm, de DoF scale op mijn 15mm laat bij F8 pas een bereik zien van 0.2m(gokje) tot 0.4m met focus op 0.3m. Met F16 kom je tot aan de 0.6m dus dan heb je wss wel focus tot 0.

Wat een effect heb die macro .. want daarna schiet het omhoog, vanaf 2m heb ik focus van 1m tot infinity zelfs 'wide open' op F4.5. Met F8 is het van 0.5m tot infinity (focus op 1m). Met F16 gewoon van 0.2m(!) tot infinity (focus op 0.5m). Kan je na gaan met een 10mm. :D

Grappig, zo opgeschreven zie ik ineens het patroon, die 0.2m moet dus om precies te zijn 0.25 zijn. B)

Edit:

Op de productfoto kan je de DoF scale aardig zien. Er vanuit gaande dat hij hier met zijn focus op infinity staat, en het DoF achter dat punt dus niet word gebruikt, dan heb je volgens mij nog ruimte zat om met de focus op 0.6m een DoF van wss gewoon 0.0 tot infinity te creëren, zelfs wide-open op F5.6. :D

Maar al zou je hem zo vastlijmen dan heb je al van 0.6m tot infinity focus op F5.6, nog beter op F8, en gewoon alles op F16. Met de helft van je DoF ! 8)

[Voor 59% gewijzigd door jesper86 op 11-10-2015 12:41]

• jesper86
  • Niet online
Zeiss Loxia 2.8/21 vs Batis 2/25 .. valt eigenlijk nog best mee. Al is het verschil in aanzicht wel groot, je ben wel iets meer 'de fotograaf' met de Batis. Vandaar de naam waarschijnlijk .. ; )

De Batis is dus goedkoper en ze wegen ook ongeveer hetzelfde.

• Hamed
quote:
RobertJRB schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:21:
[...]

Stuur ze maar op :+ ;)

Dank je voor het aanbod maar er zit geen haast achter. Ik ben de laatste tijd me een beetje aan het oriënteren en aan het bedenken of ik spullen ga houden of verkopen. Ik kan dus prima wachten tot de batis goed op voorraad is. Foto booms zit hier om de hoek dus kan er zo langslopen om ze te proberen.

Sowieso spreekt de loxia lijn mij veel meer aan.
Loxia lenzen zien er gewoon goed uit. Wie weet misschien haal ik me ooit een Loxia:) Hoop eigenlijk dat ze met een Batis 135mm komen!

Ben momenteel gewoon tevreden met Batis glas :9

Sony A7III

• daandegoeiste
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Had laatst een probleem met mijn A7 II (2000 foto's geschoten). Er verscheen 'Camera Error. Turn power off and then on.' in beeld: zie plaatje:

Bleek dat de front shutter vast zat, zie plaatje:

Een foto schieten is dan niet meer mogelijk. Op andere forums wordt gemeld dat je de camera terug moet sturen om hem weer te fixen. Ik wilde dit in eerste instantie ook doen, maar heb het weten te fixen. Voor de mensen die dit probleem krijgen op bijvoorbeeld vakantie de volgende oplossing:

De frontshutter zit gewoon vast en wordt niet meer aangestuurd door de camera. Haal nu de accu uit de camera. Je kan de frontshutter weer terug laten schieten door HEEL voorzichtig op de metalen bevestiging (zie foto) te drukken. Zodra je hem aanraakt moet hij direct terugschieten.

Probleem is dat de camera hierna nog steeds niet werkt. de 'Camera Error' melding blijft verschijnen. Dit kan blijkbaar opgelost worden door de 'Lens clean' optie in het menu te gebruiken. De melding 'Camera Error' verschijnt na een paar seconden als je de camera aan zet. In die paar seconden kun je het menu in gaan en richting de 'Lens Clean' optie navigeren. Activeer de functie, herstart de camera en het boeltje werkt weer.

Heb alweer honderden foto's gemaakt na deze fix, probleem is niet meer teruggekeerd. Als je het aan mij vraagt: vreemd probleem en vreemde oplossing :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
quote:
Nonamenl schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:22:
Iemand een idee wanneer deze lens in NL beschikbaar wordt?
Als hij net zo goed is als de 28mm f2 is het wellicht erg interessant.
Beschikbaar in mei volgens nieuwsberichten. Staat niets bij over bepaalde continenten/landen eerder of later.

Edit: hmmm, misschien is deze 50/1.8 helemaal niet zo'n geweldige lens: http://www.dpreview.com/n...m-f1-8-real-world-samples
De MTF ziet er niet bepaald geweldig uit:

En dan lezen we het volgende:
quote:
It features a unit focus design with a DC motor, a first for a Sony FE lens, according to Sony engineers. Unfortunately, this does mean slower AF speeds and non-silent performance compared to Sony's linear actuator and Direct Drive SSM lenses
Terug naar de koffiemolens...
Maar er is nog meer ellende:
quote:
One thing in particular we should call out is that this particular lens does not open up its iris during AF acquisition (on an a7R II, and probably all other bodies), which means that focus speeds get slower and slower the more you stop down. Sometimes at smaller apertures in challenging light, focus can fail altogether, working again if you revert to a wider shooting aperture.
Ik ben dit gewend met mijn Nikonmount Zeiss lenzen op mijn Canon, maar dit verwacht ik niet van een native mount AF lens.
Alles bij elkaar is het gewoon een lens die €100 had moeten kosten, niet €300.

Edit: behalve theoretisch geneuzel, hebben we ook plaatjes:
Soft op f/1.8
Is ook goed met flares
"Karaktervolle" bokeh (plantjes achter de man)
Paarse randjes? Jip! (zie brug)

[Voor 79% gewijzigd door Universal Creations op 02-04-2016 23:57]

• Hamed
quote:
DivWhis schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:12:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens. Maar het verschil tussen een Canon 24-70 F/2.8 of een Sony GM 24-70 F/2.8 is bij B&H bijvoorbeeld toch 450 Dollar. Toch een redelijk bedrag.
Daar hebben jij en ik niks aan. We hebben een Sony camera. Ik heb de Canon 24-70II ooit voor €2200 gekocht en ondertussen kost hij €1829

Sony A7III

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
UnitedJunk schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:18:
De A7s II is een top apparaat maar het ging mij er om dat ik niet een product wil kopen en blijkt dat Sony over 1 maand een nieuwe versie lanceert. Natuurlijk weet je nooit precies wanneer dit gebeurd maar zoiets merk je vaak aan geruchten op internet.

Ik weet dus genoeg :)
De a7sII is net uit, waarom zou er een nieuwe uitkomen en zoals ik hierboven heb laten zien weten we eigenlijk wel wanneer de volgende uitkomt. 8) Bedrijven als sony hebben gewoon release schema's niet:

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Koeitje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:12:
[...]

Ja, dat had ik al gezien. Maar ik werk dan liever met filters die ook op andere lenzen te gebruiken zijn, aangezien dit een aparte maat is.
gewoon een adapter kopen met ingebouwde ND :P

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02-06 21:34
Hm, dit ziet er niet goed uit. Lijkt er op dat de adapter toch niet helemaal voldoet...

DSC00270 by Klaas Tuin, on Flickr

the less we have, the less we need

• klaaas
Ja, het ziet er naar uit dat deze terug moet en dat ik toch de meerprijs voor de Metabones moet gaan betalen. Nou ja, niet geschoten...

Edit: even 2 andere voorbeeldjes waarbij het probleem van 2 kanten en/of op een andere plek zit. Vandaar ook mede mijn veronderstelling dat het geen lek is. En ja, die 1e is overbelicht. Het is de lichtste van een trappetje omdat je daar het probleem het beste op kunt zien.

DSC00314 by Klaas Tuin, on Flickr

DSC00328 by Klaas Tuin, on Flickr

[Voor 73% gewijzigd door klaaas op 04-10-2016 23:03]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Lichtlekkage doet mij denken aan een vermindering in contrast over de hele foto (of grote delen)
Ook dat je schaduw krijgt van de sluiteropening/lensmount

Hier een extreem voorbeeld (10 stops+4 stops+cpl) 15s

Dit was wel met een goedkope chinese adapter. maar ik schrok wel, ik dacht eerst dat mijn ND wonky deed.
Wat zoals je zelf ook al aangeeft, met norlmale sluitertijden had ik totaal geen last van lichtlekkage.

Maar toen ik mn andere chinese adapter pakte had ik een stuk minder last met dezelfde lens en lange sluitertijden. maar alsnog toch dat lage contrast. Adapters maken wel een groot verschil!

(licht komt hier van een andere kant) 30s
fountain by Frank Van Dijk, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 05-10-2016 01:04]

• klaaas
Vanavond nog even wat andere lenzen geprobeerd en het probleem is eenvoudig te reproduceren met mijn 17-40. Met de Sony 28-70 geen enkel probleem dus ik neem aan dat ik mag concluderen dat het aan de adapter ligt. Binnenkort maar eens kijken of de Metabones het beter doet.

Edit: Metabones inmiddels binnen. Problem solved.

Met de Fotodiox:
DSC00405 by Klaas Tuin, on Flickr

Met de Metabones IV:
DSC00406 by Klaas Tuin, on Flickr

Achteraf gezien geef ik degenen die lichtlek zeiden gelijk. Waar ik de vorige keren nog een irritante laagstaande zon had was er nu 0,0 zon. Dus dan zijn interne reflecties wel erg onwaarschijnlijk. Het lijkt erop dat de Fotodiox adapter of een productiefout heeft of het gewicht van de lens niet helemaal kan hebben. Ik vond de lens in 1e instantie stevig op de adapter zitten, maar nu met de Metabones erbij zit de lens bij die laatste toch duidelijk steviger.

Nu kan ik eindelijk kijken wat deze camera echt kan :)

[Voor 67% gewijzigd door klaaas op 06-10-2016 19:49]

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Met de goedkope adapter moet je een beetje mazzel hebben. Ik heb twee op papier identieke adapter waarbij er eentje niet normaal te gebruiken is.

Hier de E-mount familie ook weer verder uitgebreid. De a7ii heeft gezelschap gekregen van de a7Rii. En gelijk ook maar mijn eerste Macro objectief erbij genomen. De Sony 90mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Weten jullie nog dat ik een probleem had met mijn sony a7 en hij telkens aangaf "no sd card" en lcd achterop het niet meer deed?

Nou ik had dus een moederbord uit china gekocht voor 150 euro en vervangen.
helaas had daarna ik nog steeds hetzelfde probleem.

daarna kocht ik een nieuw SD-Board uit china voor 42 euro, de eerste kwam niet aan, dus ik kreeg een nieuwe die ik vandaag heb ontvangen, en:

Hij maakt weer foto's *O* *O* *O* *O* *O*

Alleen het achterste lcd werkt nog steeds niet, misschien ook kapot of gewoon niet goed aangesloten bij het in elkaar zetten van de camera.

Maar goed ik ben blij oOo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mooya
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-05 11:09
Ik ben ook de nieuwe eigenaar van een Sony A7 II camera.

Voorheen had ik de Canon 6D dus het is even wennen aan de bediening, maar de meeste dingen kan ik nu wel blindelings vinden.

Er is 1 ding waar ik nog niet aan kan wennen.
Op mijn Canon 6D gebruikte ik de bracket functie veel in combinatie met de self timer.
Dan druk je 1x op de opname knop, krijg je een timer van 2 seconde, en dan worden daarna alle brackets gemaakt.

Met de Sony krijg ik de self timer niet voor elkaar (icm brackets).
Ik kan daarbij alleen brackets maken indien ik de opname knop ingedrukt houdt, of indien ik deze elke keer opnieuw indruk.
- Dus knop ingedrukt houden, en er worden 3 brackets gemaakt (is vrij lastig met long exposures)
- Of ik moet 3x de knop indrukken voor de 3 verschillende belichtingen. (is ook niet handig)

Op internet lees je dat Sony een functie heeft gemaakt om een self timer te activeren voor de HDR Brackets. Maar deze optie mist bij mij.

Dit is de bewuste optie:

Zie ook dit topic: http://www.sonyalphaforum...ii-selftimer-during-brkt/

Is dit alleen een optie voor de Sony A7R II ?

Het liefste wil ik de knop 1x indrukken, dan de self timer, en dat dan alle brackets gemaakt worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik gebruik de crop modus eigenlijk nooit. Heel soms om even te kijken of een bepaald beeld wellicht beter werkt met een paar extra millimeters, maar uiteindelijk schiet ik de foto gewoon in full frame. Ik behoudt liever de flexibiliteit achteraf zoals @Universal Creations al aangeeft.

Overigens merk ik wel dat ik steeds een luiere fotograaf wordt. Vaak heb ik mijn 16-35mm op mijn camera en zie dat een compositie beter zou werken met de 55mm. In principe zou ik dan van objectief moeten wisselen, maar ik weet ook dat ik met de a7Rii zoveel resolutie heb dat ik makkelijk achteraf naar de gewenste compositie kan croppen en een heel behoorlijk beeld over houdt.

Om een voorbeeld te geven:

Het Origineel - een waardeloze foto

De Crop - In mijn ogen een heel behoorlijk beeld.

• Universal Creations
quote:
Unidentified schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:33:
[...]

De pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zwart is één van de beste lenzen die je kan kopen voor de Sony A6x00 reeks, maar de pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8 voor Full Frame is echt een slechte lens.

Heb je hem zelf (gehad)? De focus is tergend traag en je hoort hem ook nog eens constant. Ik zou dus echt wegblijven van deze lens! Zoek je dus iets rond de 50mm, dan raad ik de pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA aan. Dit is tevens één van de scherpste lenzen op full frame, zie DXO voor resultaten.
Langzamer en luidruchtiger: ja. Slecht? Nee:

Zeiss Sony 55/1.8

Sony FE 50/1.8

En een eigen test:
Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

En de rest van mijn ervaringen: productreview: Sony FE 50mm f/1.8 review door Universal Creations (hele korte review).

• Universal Creations
quote:
Kerstbom schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:06:
Ik had ook gelezen dat het waarschijnlijk nieuwe ontwerpen worden, net zoals de APS-c lenzen (16/30).
Dat is positief, beter dan DSLR lenzen met een extra stukje ertussen geplakt.
Ik hoop op enkele groothoek lenzen, daar zou iets toevoegen aan het bestaande aanbod. 14/20/24mm
Hopelijk niet nog een 50/1,4 hoewel dat onvermijdelijk is. :)
Ik weet niet beter dan dat er weinig opnieuw ontworpen is. Daarnaast is dat ook geen slechte keuze, aangezien de sensoren van de A7-serie veel beter overweg kunnen met retrofocus ontwerpen, dan met symmetrische groothoeklenzen (dit door de dikke glasplaat voor de sensor).
quote:
Ik denk dat Kerstbom doelt op de grote hoeveelheid 50mm lenzen voor Sony en niet zozeer een f/1.4. Aangezien Sigma alleen maar een 50mm f/1.4 heeft, zal Sigma daar wel mee komen. En dat is geen straf:

Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr
quote:
De 85MM werd hoog aangeschreven door DPREVIEW, dus persoonlijk ben ik wel benieuwd naar de prijs/kwaliteit verhouding ;)
De 85mm is een toffe lens, de 135mm is zelfs nog beter _/-\o_

[Voor 47% gewijzigd door Universal Creations op 25-01-2018 18:15]

• Balance
Dit is officieel een ding:

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Superdaantje Die had ik ook gezien, maar irriteer me er aan dat hij niet full size is.

Het accu gedeelte is weggelaten, ter vergelijking met die van Gabale/RSS

[Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 05-03-2018 19:30]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Hamed
quote:
Kerstbom schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:13:
[...]

55mm voor portret op FF is een foutje?
Het is gebruikelijk een langere lens te kiezen, er is de 100mm STF en diverse andere.
(105mm Sigma en 135mm Zeiss)
Dat heeft meer met eigen smaak te maken. Ik zou zeggen why not?

Een eigen hieronder met Batis 25mm :9

[Voor 22% gewijzigd door Hamed op 07-03-2018 20:37]

Sony A7III

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Superdaantje Nog even over de Sunway L Bracket die je hebt, kan je deze zonder problemen in in de portretstand op het statief zetten en Tethered schieten?

Als ik zo naar onderstaand plaatje kijk, lijkt er weinig ruimte om hem stevig er op te zetten. De USB poorten zitten nu namelijk ook in het onderste gedeelte t.o.v. bovenste bij de A7 II

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 18:01

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja dat lukt, maar veel ruimte heb ik niet bij de a7r III als ik de USB-C poort gebruik. Dit is natuurlijk meer als je de Micro USB poort gebruikt.

[Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2018 14:47. Reden: afbeelding]

My plekje op het Web -_-

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

quote:
Unidentified schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:11:
@Superdaantje Nog even over de Sunway L Bracket die je hebt, kan je deze zonder problemen in in de portretstand op het statief zetten en Tethered schieten?

Als ik zo naar onderstaand plaatje kijk, lijkt er weinig ruimte om hem stevig er op te zetten. De USB poorten zitten nu namelijk ook in het onderste gedeelte t.o.v. bovenste bij de A7 II
Van de week de RRS BA9 even op de a7rIII gehad. Kennis kwam even langs en had de RRS bij zich en had zo iets test het eens zelf. Na 15 min was ik om en heb ik deze toch maar besteld, ondanks dat ik de RRS toch wel duur vind :D

Fijne is dat je alleen de base plate kunt gebruiken. En het L gedeelte flexibel kun instellen.(zie foto). Geeft toch net wat meer ruimte bij gebruik van remotes etc. De Sunwayfoto ga ik dan maar afscheid van nemen. Dit was hem uiteindelijk toch net niet voor mij. Nu ik de RRS even heb mogen uitproberen.

[Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 17-03-2018 21:16]

My plekje op het Web -_-

• ^^0nMe
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 11:17

^^0nMe

Got Babana's?

Eindelijk tijd gehad om met mijn A7 III wat te spelen. Gezien het slechte weer en de kou ik heb ik alleen wat macro shots kunnen doen. Mijn mond viel open van verbazing toen ik zag wat voor bizarre platen je nog kreeg met ISO 12.800 en IBIS (handheld met alleen wat indirect licht van mijn monitor en bureaulamp):

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

• JaPPa03
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13-05 10:09
Ik heb nu een aantal dagen de a7 iii in bezit in combinatie met een Sony 24-105 f/4 G objectief. Erg tevreden met de resultaten en wilde de camera testen qua terughalen van details en het resultaat is indrukwekkend. Vandaar dat ik dit even met jullie wilde delen. De twee foto's zijn de raw file zonder bewerking en na bewerking in Lightroom. Ik heb geen verscherping toegepast in Lightroom of tijdens de export. Foto is 2000x resolutie.

Origineel
Sony a7 iii origineel

Bewerkt in Lightroom
Sony a7 iii raw bewerkt

[Voor 5% gewijzigd door JaPPa03 op 28-03-2018 12:15. Reden: Toevoeging export settings foto]

Mijn YouTube kanaal / Subscribe / Flickr

• JaPPa03
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13-05 10:09
Voor wie geïnteresseerd is in de ISO prestaties van de A7 iii heb ik een aantal sample foto's gemaakt en samengevoegd in een document met 100% crops. ISO 100 t/m 51200. Foto's zijn onbewerkte raw foto's.

A7 iii ISO samples

[Voor 4% gewijzigd door JaPPa03 op 28-03-2018 15:36. Reden: Aangegeven dat het om onbewerkte raw foto's gaat]

Mijn YouTube kanaal / Subscribe / Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier nog een objectieve A7 III review waar ik me wel in kan vinden.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De uitgebreide review van DPreview over de Sony A7III is uit.
https://www.dpreview.com/reviews/sony-a7-iii-review

What we like
  • New 24 megapixel BSI sensor
  • Great low ISO dynamic range, and high ISO noise performance
  • Very reliable autofocus system lifted from Sony's a9 sports camera
  • Updated ergonomics including an autofocus joystick
  • 10 frames-per-second burst shooting, dropping to 8 with 'live view'
  • Very high-quality 4K and HD video, including Log capture and slow-motion
  • Updated menu system
  • Good battery life
  • Market-leading noise reduction and detail in out-of-camera JPEGs
  • Expansive customization options for both stills and video capture
  • Good wireless connectivity
  • USB charging, USB C / 3.1 connection
  • Headphone / mic jack included
What we don't like
  • Viewfinder resolution on the low side
  • Lacks DSLR feeling of 'immediacy' for controls and menus
  • Continuous AF at smaller apertures can result in hunting or focus failure
  • Only one card slot supports the faster UHS-II format
  • Some lenses may result in 'striping' in images containing flare
  • Lackluster touchscreen experience
  • Moiré artifacts may be a problem
  • Weather-sealing doesn't appear to be as robust as competitors
  • Unintuitive video autofocus
  • Some buttons are too small and could use more tactile feedback
  • No in-camera Raw processing
  • 8-bit internal and external video capture limits Log footage flexibility

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klaaas
Vanavond wat YT video's gekeken, maar dat zijn er zo veel dat er weinig zinnigs over te zeggen is. Mijn probleempje zie ik er zo niet terug. Een paar voorbeeldjes dan maar.

Ik zag na het uploaden dat ik de exif niet had geëxporteerd dus bij deze de belangrijkste gegevens: Iso 320 (auto ISO), 1/60s en f/8.0. Niet echt donker dus, maar focussen ho maar. Door de ontspanknop naar beneden te blijven duwen neemt de camera uiteindelijk wel een foto, maar duidelijk niet na een geslaagde AF. De foto lijkt misschien donker, maar dat komt met name door het tegenlicht. De combi iso, sluitertijd en diafragma laten ook wel zien dat het niet echt donker was.

Bij de volgende was dat zeker niet het geval:

(ISO100, f/11, 1/100s)

Wederom nergens scherp. Bij deze had ik niet eens door dat de camera niet gefocussed was. Gevalletje user error? Zou kunnen natuurlijk, maar hoe gek moet je het dan maken? AF punt was in het midden dus ik zou wellicht op de jongeman in het zwart gericht kunnen hebben, maar aangezien ik weet dat zwart op zwart geen goede AF oplevert en er met de gegeven scherptediepte ook geen enkele reden was om op hem te focussen durf ik dat eigenlijk wel uit te sluiten.

Dit zijjn voorbeelden van de Samyang. Voorbeelden van de kitlens kon ik zo niet vinden. Foto's als deze gooi ik normaal gesproken direct weg ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Of je nu van Nikon naar Canon gaat of ander merk. Er zal altijd gewenning moeten zijn aan de manier van rendering van de kleuren etc. De een vind Fujifilm helemaal geweldig de andere Canon and so on... Er zijn hier enorm veel testen/vergelijkingen/discussies over te vinden. De ene keer in voordeel van Canon, andere keer Sony of ander merk. Het is voor vele een persoonlijke voorkeur.
https://www.imaging-resou...7r-iii/sony-a7r-iiiA5.HTM

Dus is het zo erg? Ja/Nee het zal per persoon verschillen.

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

quote:
emjen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:06:
[...]

En is dit ook niet allemaal in de raw editor te verhelpen? Daar op 'auto' klikken en eventueel handmatig met sliders schuiven?
Er zijn diverse mogelijkheden om de kleuren etc. naar eigen wens te krijgen. Dit kan door zelf met de sliders aan de slag te gaan of te werken met presets en/of tool te gebruiken als de Xrite colorchecker passport. (combi van) Ga je kleuren 100% matchen tussen merk x en y ?. Dat betwijfel ik ;-)

De kleurkaart en witbalans kaart zijn (veel) gebruikte tools door fotografen.

[Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 15-07-2018 09:23]

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb ook veel moeite met de sony kleuren, vanochtend een foto genomen vlak na zonsopgang, gouden kleuren en een beetje mist.

dit is wat ik uit de camera standaard krijg met witbalans op daglight

en na meer dan een uur klooien met sliders krijg ik dan eindelijk iets fatsoenlijks eruit:

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:27

majic

Art = Life

quote:
Deathchant schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:20:
Even een gekke vraag...De metabones adapter kan EF-S lenzen aan. Wat gebeurt er als je een Canon 10-22 op een A7 (R)III zou stoppen met een metabones adapter? Niet dat ik dat zou willen aangezien ik de 16-35 erop kan zetten, maar ik zou me dan afvragen of je dan écht 10mm krijgt of dat je dan juist zo'n zwarte cirkel in je beeld krijgt.
Het hangt een beetje vanaf hoe de lens ontworpen is. De Sigma 16mm en 30mm F1.4 lenzen geven bijv. significant meer beeld dan je zou verwachten van een APS-C lens. Ik gebruik die dus ook op mijn A7-II tot volle tevredenheid omdat mijn specifieke user-case gaat om zo lichtsterk mogelijk rond de 20mm.

Een 16mm lens projecteert namelijk én horizontaal én vertikaal het beeld (niet altijd, maar meestal wel). Je kunt dus een vierkante crop maken. Als je dus vierkante fotografie mooi vind, kan dat heel interessant zijn.

In het geval van de 16mm F1.4 kan je zelfs nog wat verder dan de randen van de APS-C dimensies croppen waardoor je (mits je op F4.0 of hoger schiet, hier niet het geval) ook geen zachte hoekjes of donkere hoekjes krijgt. Je heb dan een vierkante foto van 16 megapixel. Of als je iets precieser wil croppen met betere corner performance 14.5 megapixel.

In mijn specifieke geval is er géén F1.4 objectief wat betaalbaar is (of wat in mijn onderwater behuizing past) dus ik gebruik een APS-C objectief. De zware vignetting en donkere randen vind ik ook nog eens mooi of onzichtbaar bij bepaalde fotos (bijv. die met donkere voorgronden). Dus dan gebruik ik vrijwel de gehele beelduitsnede. Ik maak de fotos met name voor instagram dus dan moet ik sowieso naar 4:3.1 beelduitsnede gaan.

Het enige alternatief wat ik heb is de Tokina 20mm F2.0 (AF) Firin, die zo'n 2.5x duurder is. En een stop minder lichtsterk. Dan is er de Sigma 24mm F1.4 en 20mm F1.4 maar die passen niet in mijn onderwaterbehuizing én zijn 3-4x zo duur.

Kortom er zijn wel degelijk situaties denkbaar waar je een APS-C objectief op je Fullframe kunt proppen. Mits je maar weet waar je aan begint :)

http://www.instagram.com/suahuatica

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Universal Creations schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:48:
[...]

Sommige metingen zijn prima bij DxO, zoals de sensormetingen. De lensmetingen zijn ruk. Maar ik plaatste ook links naar dpreview waarin je zelf kunt vergelijken en dan zie je dat de A7RIII en A7III gewoon hetzelfde zijn qua DR en ruisprestaties. Wat Dustin Abbott doet, moet ie zelf weten, maar als er in zijn voorbeelden een duidelijk verschil zit tussen de 2, dan doet ie iets verkeerd. Of je moet mij kunnen aantonen dat de vergelijkingen bij DPreview niet kloppen.
Wazig genoeg heb ik weer andere ervaringen dan jullie beide noemen en aanhalen in tests. Bij mij is de A7III idd wat beter qua ISO, maar het scheelt slechts 1 stop misschien ietsje meer.
Maar de A7RIII heeft bij mij juist een toch wel duidelijk betere DR.
Vraag me niet hoe het kan, misschien net als bij lenzen heb je variatie per camera? Is het uitzoeken misschien wel waard. Met lenzen (vooral zooms) is dat ook al zo’n drama.
Voor ik een goede 24-70GM had was ik 3 lenzen verder. Over de 16-35 gm hoor ik ook al zulke verhalen. De 12-24 G schijnt dan weer amper last te hebben van sample variation. (Deze laatste 2 heb ik momenteel liggen om te testen, komende week maar mee aan de slag).
Maar ach dat is bij Nikon en Canon allemaal niet veel anders helaas. Vervelend is het wel.

Vorige week en vandaag trouwens de 400mm F2.8 GM getest. Wat een mooi apparaat zeg. En het gewicht, hij is gewoon niet veel zwaarder als de veel kleinere 100-400mm GM. Bizar! Zelfs handheld is nog best wel even vol te houden.
Ik hoop er binnenkort nog een leuke review over te maken. Maar tijd......enzo 8)7

Edit:
Om op het bewerken/uitzoeken in te gaan. Ik ben overgestapt op Capture one Pro, veel sneller dan lightroom, vooral met culling en de meeste brushes.
Ook zitten er een aantal tools in die ik veel beter vind werken, en de huidtinten functie is geniaal.
Verder gaat hij beter om met de Sony RAW files dan lightroom, vooral op gebied van kleur en ruis.
Het is wel even wennen als je overstapt, je moet even door de leercurve heen.
P.S. ga wel voor de PRO versie, anders mis je enkele van de mooiste mogelijkheden.

[Voor 15% gewijzigd door Mud.Starrr op 15-09-2018 01:26]

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A7III

• RobertJRB
mrc4nl schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:46:
Capture one heeft wel een prijsverhoging aangegeven voor de Sony pro versie. Die verhoging is vanaf 24 september (vlak voor photokina dus)

Maar ze geven geen prijzen dus ik denk dat ze gewoon willen cashen voor mensen die willen upgraden. En er misschien op photokina een
nieuwe versie wordt aangekondigd, en dat vele die de upgrade al hebben gedaan weer mogen dokken voor de nieuwste versie.

Sorry voor de dubbelpost
.
ik gebruik C1 sinds 2003 en gebruik nu C1 10 pro. Al die tijd hebben ze best een nette manier van upgraden vind ik. Je kunt van tevoren al verwachten wanneer er een nieuwe versie zal verschijnen en tot die tijd krijg je gewoon nette updates.

Wil je overstappen naar een nieuwe versie dan krijg je flinke korting (van pro licentie naar pro licentie) en die krijg je ook wanneer je een versie overslaat (dus om het jaar upgrade).

Dat ze de sony licentie duurder maken snap ik best. Er komen meer en meer sony gebruikers en de prijs voor een C1 pro sony licentie was ook wel erg laag vergeleken met een gewone pro licentie.

@Mud.Starrr
Volgens mij zag ik je langskomen op de facebook pagina van Cameranu met die sony dag, klopt dat?

Je geeft aan dat die 400/2.8 hetzelfde voelt als de 100-400 FE. Hoe vind je beide in beeldkwaliteit en AF snelheid?
Ook ervaring met andere langere lenzen?

Algemene vraag,
Wat zouden jullie doen?

Ik heb nu een 400/5.6 canon op een metabones adapter, gekocht toen sony nog niets had boven de 70-300mm. AF is met de A6300 ok, maar niets in vergelijk met mijn 70-200 op de A6300. Met de 70-200 kan ik zelfs met de A7 een vliegende vogel goed bijhouden.

A7 met 70-200 @ 200mm

Met de 400mm en de 6300 is dit vrijwel uitgesloten. De A7 en 400mm hoef ik niet eens over na te denken.

Wil dus verder kijken naar een goede 400 of 500 die wel prima AF heeft.

Opties tot zo ver zijn:
100-400: Lijkt de meest logische keuze. Prijs redelijk, mooi bereik en reviews lijken goed.
400/2.8 (duur dus alleen als ik groot deel van mijn leica spul, en eventueel de 17 TSE ga verkopen, weet niet of ik dat het er voor over heb)

Body upgrade naar A9 en:
Nikon 500 PF: Lens lijkt me helemaal te gek, maar weer met een adapter en afwachten hoe dit werkt.
Canon 400 DOII: Geweldige lens, vrij compact en werkt goed met 1,4x en 2x converters maar weer adapter en afwachten hoe het werkt.

Nikon Z of Canon R i.c.m. bovenstaande 500 of 400.
Dure grap om alles van sony weer te verkopen, werking van de camera's is afwachten. Voordeel is dat er wel veel meer langere mogelijkheden zijn.

Terug naar DSLR vind ik eigenlijk geen optie meer.

[Voor 33% gewijzigd door RobertJRB op 16-09-2018 10:49]

• AngelusHD
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01-06 21:19
Universal Creations schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:43:
[...]

Die BSI is voornamelijk voor de uitleessnelheid en niet voor de prestaties. Ik heb tot op heden nauwelijks verschil in ruis en DR prestaties gezien tussen BSI en FSI.
Hierbij een plaatje omtrent FSI en BSI en waarom ik denk dat dit wel degelijk een meerwaarde is en betere prestaties zou moeten kunnen leveren.

De pixels van de A7SII zijn groter, maar de A7RII heeft er meer, waardoor je pixels kunt samenvoegen. Resultaat: de sensoroppervlakte is wat er toe doet. Dat is de theorie. Meer valt er hier over te lezen: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Mocht je het er niet mee eens zijn, graag daar reageren, dat houdt dit topic wat schoner.
Maar gaat dit niet ten kosten van de 42MP? Heeft de A7RII deze functie in camera, anders heeft het weinig nut om dit aan te halen. Ik heb jouw aangegeven topic als bookmark opgeslagen, zal aankomende week dit even doornemen en daar reageren indien ik het er niet mee eens ben of iets niet duidelijk is, thx.
Ik dacht dat het nog steeds ging over de fotografische kwaliteiten. Mijn excuses.
Geen probleem.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

RobertJRB schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:34:
[...]

ik gebruik C1 sinds 2003 en gebruik nu C1 10 pro. Al die tijd hebben ze best een nette manier van upgraden vind ik. Je kunt van tevoren al verwachten wanneer er een nieuwe versie zal verschijnen en tot die tijd krijg je gewoon nette updates.

Wil je overstappen naar een nieuwe versie dan krijg je flinke korting (van pro licentie naar pro licentie) en die krijg je ook wanneer je een versie overslaat (dus om het jaar upgrade).

Dat ze de sony licentie duurder maken snap ik best. Er komen meer en meer sony gebruikers en de prijs voor een C1 pro sony licentie was ook wel erg laag vergeleken met een gewone pro licentie.

@Mud.Starrr
Volgens mij zag ik je langskomen op de facebook pagina van Cameranu met die sony dag, klopt dat?

Je geeft aan dat die 400/2.8 hetzelfde voelt als de 100-400 FE. Hoe vind je beide in beeldkwaliteit en AF snelheid?
Ook ervaring met andere langere lenzen?

Algemene vraag,
Wat zouden jullie doen?

Ik heb nu een 400/5.6 canon op een metabones adapter, gekocht toen sony nog niets had boven de 70-300mm. AF is met de A6300 ok, maar niets in vergelijk met mijn 70-200 op de A6300. Met de 70-200 kan ik zelfs met de A7 een vliegende vogel goed bijhouden.

[Afbeelding]
A7 met 70-200 @ 200mm

Met de 400mm en de 6300 is dit vrijwel uitgesloten. De A7 en 400mm hoef ik niet eens over na te denken.

Wil dus verder kijken naar een goede 400 of 500 die wel prima AF heeft.

Opties tot zo ver zijn:
100-400: Lijkt de meest logische keuze. Prijs redelijk, mooi bereik en reviews lijken goed.
400/2.8 (duur dus alleen als ik groot deel van mijn leica spul, en eventueel de 17 TSE ga verkopen, weet niet of ik dat het er voor over heb)

Body upgrade naar A9 en:
Nikon 500 PF: Lens lijkt me helemaal te gek, maar weer met een adapter en afwachten hoe dit werkt.
Canon 400 DOII: Geweldige lens, vrij compact en werkt goed met 1,4x en 2x converters maar weer adapter en afwachten hoe het werkt.

Nikon Z of Canon R i.c.m. bovenstaande 500 of 400.
Dure grap om alles van sony weer te verkopen, werking van de camera's is afwachten. Voordeel is dat er wel veel meer langere mogelijkheden zijn.

Terug naar DSLR vind ik eigenlijk geen optie meer.
Geruchten zijn dan C1 pro naar €300 gaat.
De sony variant gaat dan ook omhoog.

En ja klopt, ik was op de Sony pro dag van cameraNu, en gisteren was ik op een Sony pro dag voor sportfotografen met mannen als Bob Martin. Die overigens helemaal overgestapt is op Sony intussen. Toch wel bijzonder voor een man van dat caliber dat hij na al die jaren die switch toch maakt. Dat zegt in mijn ogen wel iets over waar Sony nu staat.

De 400mm in combinatie met de A9 is het snelste wat ik ooit gebruikt heb. Zelfs canon kan hier niet tegenop, ongelooflijk.
Ik moet mijn raw bestanden van gisteren nog vergelijken (voetbal match), want daar heb ik de 400mm GM tegen de 100-400mm GM vergeleken.
Op het veld in de avond merk je dat je die 2.8 wilt (ipv 5.6), verder reageert de 400mm nog net wat sneller.
Dat maakt de 100-400 zeker niet langzaam, verre van.
Zowel met de A9 als de A7III durf ik te garanderen dat je met gemak een vogel in vogelvlucht kunt fotograferen. Gewoon met AF-C met tracking of lockon in burst, en dan zijn 90% of meer van je foto’s gewoon scherp.

De A7III is echt een pareltje, zeker voor het geld. Je hebt dan wel black frames (de a9 is daar fantastisch in met doorlopend beeld), maar het focus systeem is gewoon exact zoals de A9
De 100-400mm blijft fantastisch. Ik ben erg benieuwd hoe de raw bestanden tegenover de veel duurdere 400mm uitpakken. Maar ik ben nog steeds erg tevreden met mijn 100-400mm en denk dat ik het daarbij houd ivm het prijs verschil.

Ik ben nu overigens de 12-24 G en de 16-35 GM aan het vergelijken. Heb ze beide megekregen van Sony benelux om ze een week in Denemarken te vergelijken. Ik hoor erg goede verhalen over beide.

Edit:
Enkele plaatjes met de 400mm geschoten.
Wel verkleind en via FB gelinkt, dus crap kwaliteit eigenlijk :')
Maar toont wel aan dat de focus zich niet voor de gek laat houden door alle waterdruppeltjes. Mits je weet wat de juiste focus modus is (zitten eigenlijk 3 varianten in de laatste generatie Sony camera’s). Meeste is met spot lock on gedaan.

[Voor 16% gewijzigd door Mud.Starrr op 06-10-2018 08:08]

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A7III

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 22:12
Zonet de gelukkige eigenaar geworden van een A7 III met de volgende lenzen.
Tamron 28-75mm f2.8 + Sony FE 55mm f/1.8 + Sony FE 85mm f/1.8 :)

Om de kit verder uit te breiden ben ik dringend op zoek naar een externe lader voor mijn 2de batterij, want opladen via de camera vind ik echt wel een puntje van kritiek.

Iemand goede ervaring met third party laders voor de Sony Z batterijen als alternatief?

Verder zoek ik nog een Arca swiss plate die tevens de volledige bodem van de A7III beschermt?

Zoiets als onderstaand voorbeeld.

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 22:12
Superdaantje schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:31:
Gebruik zelf de RRS Base Plate met L stuk. Er zijn genoeg alternatieven op e-bay etc te vinden.

Welke laders heb je gevonden? En heb je gezocht op ervaringen ervan?
Link
Hoe is je ervaring met de RRS Base Plate, mis wel een directe statiefaansluiting voor mijn ministatief Manfrotto Pixi Evo die ik meestal bij me heb?

De ​Hähnel Procube 2 lijkt met als alternatief voor de originele lader de moeite waard. Bovendien kan deze eveneens 4x AA batterijen opladen wat handig is voor bv je flits. Niet echt bepaald compact als reislader te noemen maar je hebt wel 2 afzonderlijke laders in 1 apparaat.

[Voor 20% gewijzigd door Moris op 08-10-2018 10:29]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

We krijgen een fantastische firmware upgrade voor de A7III, A7RIII en A9.

https://www.dpreview.com/...r-iii-and-a9-improving-af

Key features:

* Animal Eye AF Tracking
* Real Time Eye AF Tracking (Door de shutter knop half ingedukt te houden)
* En Time Lapse is terug!!!!!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hoe staat het trouwens met jullie shuttercount? Iemand al tegen problemen aangelopen?

Regelmatig zie ik mensen nog zorgen maken over het aantal genomen foto's met hun camera's, handig tooltje om dit even snel uit te lezen door je laatst gemaakte foto er in te slepen.

http://tools.science.si

Zit zelf nu op een kleine 9K in ~ 10 maanden tijd, dus laten het afronden op ruim 1000 foto's per maand.
Als ik geruchten van 150.000 mag geloven, dan zou dat betekenen dat ik 15 jaar vooruit kan zonder zorgen;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Balance
Holy shit, een gigantische upgrade voor dezelfde prijs. Je kan zeggen wat je wilt, maar de competitie helpt zeker. Desondanks, Canon, Nikon en Panasonic kunnen terug naar de tekentafel!

• iApp
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Nomad schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

half body portretten, zakelijke portretten met een tafel als context. 2 mensen die overleggen. Iemand, fullbody, in een deurpost die wacht...kortom, half tot full body portretten met context erbij.

Ik heb de 35/50/85 allemaal 1.4, de 50mm gebruik ik alsnog. De 35mm voor als het persoonlijk moet, close-up..engagement/toenadering....de 85mm als ik puur op het beeld focus en kleine DoF wil, strakke kadering...maar de 50mm is voor mij een 85mm met iets meer persoonlijke benadering...iets minder toekijken op afstand. Voor mij is de 50 een 85 maar dan met meer lef en dus betere beelden (vind ik)
Aha, interessant. Ik vind het vanwege de kleine bokeh mooier om met een 85mm met iets meer afstand te fotograferen. De foto's worden hierdoor platter, waardoor elementen op de achtergrond dichter naar voren komen; maar alsnog een stuk waziger zijn dan op 50/35/24mm.

Over een tijdje wil ik met een 70-200F2.8 gaan fotograferen; maar denk eigenlijk niet dat ze die 85mm van mij snel kunnen vervangen.

[Voor 13% gewijzigd door iApp op 07-08-2019 09:26]

An  a day keeps the doctor away.

• bertieboy456
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 10:01

bertieboy456

Student / Tech Fanaat

Net een dealtje gevonden voor de Sony A7III :)

SONY A7III - NIKON D3400 - TAMRON 28-75 - DJI RONIN SC - DJI MAVIC AIR FLY MORE COMBO - POLAR PRO CINEMATIC SERIES - RODE MICROFOON - THULE ASPECT BACKPACK

• Vin87
  • Laatst online: 02-06 09:06
Asterion schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:49:
Heeft er iemand zin om zijn 'eigen toetsinstellingen' te delen?
Ikzelf gebruik ze weinig tot niet omdak ik vaak via de Fn toets werk omdat daar het meeste staat ingesteld.
Ik heb net de overstap gemaakt van een A77 naar een Sony mirrorless camera. Ik fotografeer voornamelijk auto's, mijn kinderen en dieren (dierentuin vaak). Ik heb de instellingen gevolgt van Mark Galer (zie linkjes hieronder). Dit maakte het echt super makkelijk om vrijwel direct heerlijke platen te schieten met de camera, alles zit waar je het zou verwachten.

C1: Iso auto min. SS
C2: AF setting
AEL-hold: Enkele foto ipv Hi+
AF-on: DMF
Middle: AEL
C4: Focus peeking

Gebruikt filmpje: YouTube: Sony A9 Custom Settings Masterclass for Capturing Action
Gebruikt ebook:https://www.markgaler.com/product-category/e-books

Hij heeft ze ook voor andere camera's

Persoonlijk hoogtepunt, denk de 10e foto die ik met de camera heb geschoten:

A9 +100400GM | ISO6400 | 1/250 | 400mm (crop)

• tanh92
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 01-06 20:14
Vandaag de overstap gemaakt gemaakt van de A6300 naar de A7III en wat een wereld van verschil, wat een beest is de A7III ! Kon me ook geen beter moment bedenken om over te stappen: De A7III in de uitverkoop met de dubbele cashback én een betaalbare 24-70 2.8!

IBIS is ook fantastisch. 1/10 of 1/15 lijkt zelfs voor mij bij 24mm geen probleem te zijn _/-\o_ :

3200iso, 1/15, Sigma 24-70 F2.8 DG DN

[Voor 7% gewijzigd door tanh92 op 30-12-2019 21:59]

Pagina: 1 2

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True