Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Vandaag een lange discussie gehad met een (zeer vriendelijke en behulpzame) medewerkster van de bank die in het verleden een wielerploeg sponsorde... :)

Ik heb al sinds jaar en dag fotoapparatuur in verzekering bij hun en omdat ik dit jaar een nieuwe camera heb gekocht, had ik via email de wijzigingen doorgegeven. Helaas moest ik op kantoor langskomen want men moest de originele facturen hebben. Dus ben ik begin maart bij hun langs geweest en daar werd vervolgens de factuur gescanned en daarmee was het opgelost.

In juni heb ik echter nog een aantal items gekocht en had nu geen tijd om bij de bank langs te gaan. Nu wilde men de items niet opnemen in de verzekering, want er moest een stempel op de factuur worden geplaatst...

Echter op de facturen die ik in april heb laten scannen staat ook geen stempel...

En van sommige items heb ik helemaal geen papieren factuur...

Uiteindelijk is ze akkoord gegaan met mijn voorstel dat zij de facturen uitprint, er een stempel opzet en deze aan mij toezend. Waarvoor hulde! >:)

Alleen moet ik de volgende keer wel langskomen.... Ik blijf er bij dat die verzekeringsfirma toch eens goed moet nadenken over of deze werkwijze nog van deze tijd is.....

Al pratende kwam ik er achter dat deze kostbaarhedenverzekering alleen de 1e 3 jaar tegen nieuwwaarde verzekerd. Daarna tegen dagwaarde.

Mijn lenzen (en in mindere mate de body) houden het hopelijk langer vol en ik wil na drie jaar niet geconfronteerd worden met maar ten dele verzekerd spul.

Zijn er verzekeringen die gewoon altijd de nieuwwaarde uitkeren bij verlies of diefstal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
Ik denk dat de verzekeraar heel redelijk stelt dat er 'maar' 3 jaar nieuwwaarde kan worden uitgekeerd. En aangezien er zoveel fraude wordt gepleegd met dit soort zaken denk ik dat het een hele goede stap is om de persoon die iets wil verzekeren fysiek aanwezig te hebben met de bijbehorende formulieren.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Apparatuurverzekering.nl keert gewoon de waarde uit die je hebt opgegeven (wordt wel gechecked of die op dat moment reëel is), minus eigen risico. Wil je een lage premie, verzeker je alles tegen tweedehands-waarde. Wil je alles nieuw kunnen kopen, verzeker je alles tegen nieuwwaarde met een iets hogere premie. Premie is onder de €5000 verzekerde apparatuur overigens altijd iets van €120/jaar. Hoe dat zit met afschrijvingen van bodies weet ik niet, maar kwaliteitslenzen dalen over het algemeen in 3 jaar bijna niet van waarde.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:30
misschien zie het topic: Camera verzekering en ervaringen anno 2012
Camera verzekering en ervaringen anno 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
tobiasvs schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:32:
Apparatuurverzekering.nl keert gewoon de waarde uit die je hebt opgegeven (wordt wel gechecked of die op dat moment reëel is), minus eigen risico.
Inderdaad.

Online kan je bij hun een lijst bijhouden met alle apparatuur die je hebt, en je bent gedurende het jaar ook nog eens verzekerd voor alles wat je bij koopt tot 10 of 20% van de waarde.

En uit ervaring weet ik dat ze ook niet heel lastig zijn bij het uitkeren. Ja je moet zorgen dat je bewijzen hebt dat je de delen in het bezit had, maar bij een 2e hands aankoop voldeed bij mij ook email correspondentie hier over.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

@tobiasvs, je post zet me wel aan het denken. Ik heb een mobiele apparatuurverzekering bij de ANWB, en ik heb bijvoorbeeld mijn 70-200/2.8L IS II verzekerd voor 2000 euro, terwijl ik maar 1534 euro betaald heb, maar ik heb dus totaal geen idee of zij 2000 euro uitkeren of niet....misschien toch maar eens checken en overstappen op apparatuurverzekering.nl wat jij zei...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HeSitated schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:15:
Zijn er verzekeringen die gewoon altijd de nieuwwaarde uitkeren bij verlies of diefstal?
Dat zou mooi zijn... dat je op je camera van 10 jaar geleden, met bijbehorende antieke lens, nog steeds de prijs van destijds terugkrijgt.

Dit zou betekenen dat de prijzen van toen (een digitale camera van 10 jaar geleden was een pak duurder dan wat ze nu zijn) wordt uitgekeerd terwijl het product van 10 jaar geleden niet meer te krijgen is. Voor het geld van 10 jaar geleden kun je nu méér dan een camera kopen.

Alles heeft te maken met afschrijving of waardevermindering, tenzij het zo oud wordt dat het weer antiek is waardoor de prijs weer omhoog gaat.

Dus nee. Er is geen enkele verzekering die altijd nieuwwaarde uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

sypie schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:46:
[...]
Dat zou mooi zijn... dat je op je camera van 10 jaar geleden, met bijbehorende antieke lens, nog steeds de prijs van destijds terugkrijgt.

Dit zou betekenen dat de prijzen van toen (een digitale camera van 10 jaar geleden was een pak duurder dan wat ze nu zijn) wordt uitgekeerd terwijl het product van 10 jaar geleden niet meer te krijgen is. Voor het geld van 10 jaar geleden kun je nu méér dan een camera kopen.

Alles heeft te maken met afschrijving of waardevermindering, tenzij het zo oud wordt dat het weer antiek is waardoor de prijs weer omhoog gaat.

Dus nee. Er is geen enkele verzekering die altijd nieuwwaarde uitkeert.
Dat ligt er dus maar net aan wat je in de polisvoorwaarden zet. Stel: je koopt nu een 5D mark 2, verzekert deze tegen nieuwwaarde (€1800 voor het gemak) en hij wordt over 2 jaar gestolen. Het is best aannemelijk dat de 5D2 dan niet meer nieuw geleverd wordt. De waarde van het apparaat op de tweedehands-markt mag op dat moment dan wel rond de €1000 euro liggen, maar als jij hem toentertijd bewust voor nieuwwaarde hebt verzekerd (en dus bij vervanging weer een nieuw toestel wil), dan is het best reëel dat je gewoon €1800 euro uitbetaald krijgt om tegen die tijd een 5D3 te kopen. Consequentie is dat je wel een hoger bedrag per jaar betaalt, daar kies je dus zelf voor.

Een meneer van Apparatuurverzekering aan de telefoon gaf me zelf het voorbeeld van Leica-lenzen, waarbij ze het gewoon accepteerden dat men ze voor een hoger bedrag dan de aanschafwaarde verzekerde om zo gegarandeerd een nieuwe te kunnen kopen. Het gebeurt dus zeker wel!

Maar los daarvan ga je een fotocamera natuurlijk niet tien jaar lang verzekeren als de jaarlijkse kosten evenveel zijn als de aanschafwaarde, dan ben je dief van je eigen portemonnee en kan je beter zelf elk jaar lang een nieuwe camera kopen. Daarnaast kijken ze met uitkeren dus wel of de waarde die je hebt opgegeven, reëel is. Bovenstaand voorbeeld is dat volgens mij wel, een antieke film-SLR die toentertijd €500 kostte, maar tegenwoordig slechts €15 waard is, gaan ze denk ik wel moeilijk over doen.

Disclaimer: ik werk niet voor Apparatuurverzekering, ben er slechts klant. Ik heb een tijd geleden voor mijn studentenvereniging uitgezocht welke cameraverzekering we moesten hebben en deze kwam er gewoon als beste uit naar voren: heldere voorwaarden, lage poliskosten, nieuwe apparatuur tot een bepaald bedrag automatisch meeverzekerd en (hopelijk, maar heb daar wel vertrouwen in als ik anderen hoor) weinig gedoe bij het uitkeren van een vergoeding.

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 04-07-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:22
Ik deel bovenstaand verhaal. Ook ik zat, via de Rabo, bij Interpolis en heb mijn fotoapparatuur sinds kort verzekerd bij apparatuurverzekering.nl.
Heb een uitgebreide zoektocht gemaakt langs de diverse verzekeraars, en ben hier tenslotte uitgekomen vanwege de voorwaarde dat ze vervangingswaarde verzekeren in plaats van dat ze afschrijven op de nieuwprijs. Ook lees je in de diverse fotografiefora op internet goede ervaringen met deze verzekeraar.
Bovendien doen ze alles via internet, en kan je zelf apparatuur bijplaatsen of verwijderen op de polis.
Heb (gelukkig) nog niks hoeven claimen, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, ik heb dus even e.e.a. uitgezocht en mijn apparatuurverzekering bij de ANWB covert slechts dat wat op de kassabon staat. Ik heb de 70-200 II voor een "prikkie" gekregen, maar als ik slechts 1700 euro uitgekeerd zou krijgen, zou ik nooit een nieuwe ervan kunnen kopen.
Ik heb nu de verzekering op 2000 euro staan, omdat ik er vanuit ging dat ze dat zouden uitkeren. Niet dus, ik ben dus teveel aan het betalen.
Ik ga per direct de verzekering stopzetten en overstappen op apparatuurverzekering.nl.
Ik moet alleen serienummers e.d. invullen....kan ik alle dozen gaan zoeken op zolder :/

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Serienummers staan als het goed is toch gewoon op de apparatuur? De enige producten waar dat niet op vermeld wordt, zijn volgens mij geheugenkaartjes en batterijen. Accessoires zoals tassen en omnibounces hebben vaak geen écht serienummer (alleen een productnummer, maar daar zal je niet zo veel aan hebben in geval van diefstal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De Canon batterijgrip van de 5D2 heeft ook geen serienummer gek genoeg... maar heb ik toch in de verzekering opgenomen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Deathchant schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:07:
Nou, ik heb dus even e.e.a. uitgezocht en mijn apparatuurverzekering bij de ANWB covert slechts dat wat op de kassabon staat. Ik heb de 70-200 II voor een "prikkie" gekregen, maar als ik slechts 1700 euro uitgekeerd zou krijgen, zou ik nooit een nieuwe ervan kunnen kopen.
Ik heb nu de verzekering op 2000 euro staan, omdat ik er vanuit ging dat ze dat zouden uitkeren. Niet dus, ik ben dus teveel aan het betalen.
Ik ga per direct de verzekering stopzetten en overstappen op apparatuurverzekering.nl.
Ik moet alleen serienummers e.d. invullen....kan ik alle dozen gaan zoeken op zolder :/
Het is wel raar dat de ANWB je hem wel laat verzekeren voor 2000 euro, terwijl dat ze max 1700 uitbetalen. Bij mijn InterPolis verzekering is het zo dat ze niet meer uitkeren dan nieuwwaarde/aankoopwaarde (welke lager is), maar ze laten je nooit een product verzekeren voor een hogere waarde dan wat er op de factuur staat. En terecht.

Het is trouwens wel gek dat je de waarde kan verhogen van een product. Als in als ik iets koop dat 1.000 euro waard is, maar ik verzeker het voor 10.000 euro. Het wordt gestolen, en de verzekering moet dan 10.000 euro uitkeren voor een product dat maar 1.000 euro waard is. Ik vind het maar gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja ik vind het ook wel vreemd. Maar kep met ze gebeld en de situatie van die 70-200 gewoon eerlijk uitgelegd en verteld dat die lens 2100 euro waard is, en dat ik "maar" 1734 euro op de bon heb staan, maar dat ik voor dat geld nooit een nieuwe 70-200 ervoor terugkrijg. Zij zeiden wel dat het wel redelijk moet zijn. Niet dat ik een lens die 1400 euro waard is verzeker voor 2500 euro en dan ook 2500 euro claim terwijl de lens maar 1400 euro waard is. Er staat volgens mij in hun voorwaarden ook iets van dat ze mogen uitzoeken wat het product eigenlijk waard is en dan bepalen of de uitkering redelijk is voor hetgeen wat ie waard is. Er staat geen bedrag bij hoe hoog dit verschil mag zijn, maar als ik de 70-200 voor 2100 euro verzeker en hij is over 5 jaar nog 2000 euro waard, dat ze daar niet moeilijk over gaan doen.

En idd...Ventieldopje kwam met een goeie guide om serienummers te locaten:
http://cpn.canon-europe.c...system/cps_barcode_v2.pdf

Dus die ga ik opgeven.
Ook mijn Sirui statief wil ik opgeven bij de verzekering.

Maar anyway, ik betaal bij de ANWB best veel. Over de 220 euro in ieder geval voor een 40D, 10-22, 17-55 en 70-200 II. Bij apparatuurverzekering.nl ga ik naar 113,50 premie per maand voor een totaal verzekerd bedrag van 5000 euro bij Europadekking. Dus ik ben sowieso een behoorlijk stuk goedkoper uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 28-08-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
Denk dat het voorbeeld van 70-200 een mooi voorbeeld is.
De meesten proberen deze aan te schaffen tijdens de kortingsweken (16-17% korting) en liefst ook nog cashback scoren.

Volgens mij staat de korting van 16-17% wel op de factuur. Dus dan valt er ook nieuwprijs te beredeneren.

De cashback staat niet op de factuur, geld krijg je weldegelijk teruggestort, maar dat keert de verzekering wel uit.

Vraag jezelf eens af, indien de verzekering geld uitkeert, of je direct tot een koop zou overgaan, of rustig weer een aanbieding afwacht en eveneens het verschil in je portemonnee houdt.

Ik wil met bovenstaande er geen gewetensvraag van maken, maar ik begrijp het standpunt van de verzekering ook wel. Verzeker gewoon tegen de waarde op de factuur, dan krijg je dat ook uitbetaald (ervan uitgaande dat de verzekering niet met een dagwaarde rekent). Kun je in een kortingsactie gewoon een nieuwe kopen. Voor de meesten geldt dat je het niet dagelijks gebruikt om je brood mee te verdienen (anders verwacht ik dat je gewoon de volle mep betaalt en direct tot aanschaf over gaat).

Een bruggetje naar een mobiel, die koop je vaak icm een abonnement en (diefstal)verzekering. Als deze wordt vermist krijg je wel een nieuw toestel. Vaak betaal je maar een fractie van de prijs voor het toestel (en de rest betaal je dubbel via de abonnementskosten), toch keert de verzekering zodanig uit dat je een nieuw toestel kunt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik snap wat je bedoelt ja. Maar wanneer de 70-200 stuk zou gaan om welke reden dan ook, geloof maar dat ik een nieuwe wil hebben en niet x-maanden wil wachten :) Maar ik snap het punt ja. Als je weet dat er binnen 3 maanden weer een kortingsactie komt, dan zou ik dat misschien wel doen...

Maar ja aan de andere kant, ik betaal ook de premie ernaar, dus moeten ze niet moeilijk doen over uitkeren, tenzij het idd buitenproportioneel is zoals door trancesetter geschetst werd.

Hmm... ik heb alles ingevuld. En blijkbaar moet ik 2x een bankrekeningnummer invullen :? Wat ik ook invul, hij zegt dat het incorrect is....morgen maar even bellen met apparatuurverzekering.nl..

EDIT: kep de boel afgesloten. Apparatuur heb ik hier en daar wat oververzekerd.
Voorwaarden lijken me niet onredelijk:
http://www.dsv-insurance.nl/files/CondApp2013.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door Deathchant op 29-08-2013 09:36 ]

Pagina: 1