Ik heb gister voor een mede-tweaker zijn PS4 uitgestoft en van verse koelpasta voorzien. Om hem te citeren:
Ik moet zeggen dat ‘ie een stuk stiller is! In ieder geval stiller dan ‘ie ooit geweest is, dus al met al ben ik een tevreden mens.
Voor de volledigheid ook maar alvast m'n verslagje:
Merijn zocht contact met me, zijn PS4 maakte veel kabaal zodra hij het een beetje warm kreeg. Of ik de koelpasta kon vervangen en de fan kon uitstoffen. Hij had namelijk geen zin om een garantieclaim af te gaan wachten.
Tuurlijk doen we dat
Met behulp van een handig
stappenplan van iFixit ging ik aan het werk. Het is voor de meeste handige heren/dames prima te doen als je rustig werkt op een leeg bureau.
Benodigdheden
Security Torx TR9
Kruiskopschroevendraaier (Phillips #1)
Pincet om de kabels netjes los te pulken uit de connectoren.
Perslucht Wereldspul, maar wel erg duur. Deze bus is supersterk (maar snel leeg).
Koelpasta. Mijn standaard-merk. Het is gewoon een beetje vet en wat andere meuk. Dit werkt prima. Spateltje zit er bij!
Aan de slag!
Ik ga niet stap voor stap iFixit nadoen en hier nog eens posten. Hieronder de korte versie!

De eerste PS4 op de werkbank! Dat er nog veel mogen volgen

Deze stickers gaan er aan

(er zitten 4 stickers op de achterkant en ze verbergen allemaal een schroefje!)

Zie je wel! Het is niet eens gewoon TORX, het is Security Torx! Er zit namelijk nog een pinnetje in het midden.

Je ziet het probleem eigenlijk al. Je zou eventueel al een heleboel kunnen doen door even de fan tegen te houden en met de perslucht de boel uit te spuiten.

Fijn he? Familie die rookt in huis? Roken is niet alleen ongezond voor mens en dier, maar ook voor je spullen! (De rook van sigaretten is vettig en plakt aan alles vast. En daar plakt weer meer stof aan vast.)

Na wat voorzichtig pellen komt het bord te voorschijn.

De APU in al haar glorie. Met een beetje alcohol schoongemaakt. Wel een kale bedoening zo, met 1 mooie chip en een beetje RAM eromheen. Het is echt een heel, heel simpel stuk computertechniek.

En een klodder koelpasta. Maar wacht! Er zit bij deze tube een spateltje. Laten we het eens echt netjes doen:

Zo, mooi glad en goed verdeeld. Als het nu niet koelt dan weet ik het niet meer!

Ik zeg het vaker maar als je gaat knutselen: plak de schroeven ergens op vast en label waar ze vandaan komen! Zo krijg je alles weer gegarandeerd goed in elkaar!
Na weer een tiental minuten schroeven en klikken zat de PS4 weer in elkaar. Aan de TV bleek het probleem opgelost te zijn:
Ik vind de PS4 leuk bedacht maar de koeling is vér onder de maat. De heatsink is van aluminium in plaats van koper, er is maar 1 ventilator en het ding is eigenlijk te klein opgebouwd. De APU zit met een soort halve X-Clamp tegen het koelblok aangedrukt. Het houdt gewoon niet over.
[
Voor 3% gewijzigd door
sebastius op 02-08-2015 15:39
]