Bij deze wil ik mijn ervaring ook delen, ik heb mijn PS4 ook opgestuurd ter reparatie. Kreeg in het begin bij random games foutcodes waar ook niet echt een fix voor leek te bestaan. Hierna geprobeerd de ps4 te resetten via veilige modus en handmatig firmware te installeren. Hierna deed de ps4 het weer een tijdje, maar kon hierna ook uitvallen. Ook bleef deze tijdens het herinitialisatie wel eens hangen.
Na ongeveer 4x red dead redemption op deze manier opnieuw te hebben geinstalleerd en alle updates etc. opnieuw gedownload was ik het zat en heb ik hem opgestuurd ter reparatie, omdat ik zelf na veel zoeken op internet geen oplossing kon vinden. Helaas is de ps4 vorige week vier jaar geworden, en valt dus buiten de fabrieksgarantie.
Qua garantie wordt er volgens mij 1 of twee jaar door sony fabrieksgarantie geboden, maar vanuit de Nederlandse wet heb je in eerste instantie recht op een goed product en mag je verwachten dat een product een tijd meegaat.
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig een soort richtlijn is voor electronica m.b.t wat je van een product mag verwachten. Je kan het op de Uneto VNI tabel opzoeken, voor een spelcomputer zou het 3 jaar zijn, maar dat kan ook meer zijn.
Ik heb destijds de ps4 gekocht voor 450 euro (de limited edition mgs V editie).
Nu begrijp ik dat de ps4 al wat ouder is en qua garantie waarschijnlijk niet veel mee kan, maar ik baal er wel een beetje van. Mijn ps3 had ook na ongeveer 3 jaar problemen bij mij (YLOD), waarna ik een nieuwe moest aanschaffen. Ik probeer altijd zuinig op mijn consoles te zijn, zoveel gebruik ik ze ook niet aangezien ik fulltime werk. Mijn oude consoles doen het allemaal nog maar ik heb het idee dat de boel tegenwoordig een stuk sneller kapot gaat.
Na de ontvangst bij bol.com heeft deze organisatie het doorgestuurd naar de reparateur. Deze hebben het onderzocht maar ik krijg hierop een factuur waarop alleen vermeld staat dat de het buiten de garantietermijn is en de reparatie 150 euro kost (inclusief BTW). Er wordt verwacht dat je binnen een week na het ontvangen van de factuur een keuze maakt of je de reparatie uit wilt laten voeren.
Ik heb hierop aan bol.com laten gevraagd waarom de console buiten de garantietermijn valt, en wat voor reparatie eruit gevoerd gaat worden. En wat ik mag verwachten nadat deze reparatie is uitgevoerd. Helaas moet bol.com dit ook weer navragen bij sony en dit duurt inmiddels ook weer bijna een week. In de tussentijd ben ik wel weer mijn console kwijt.
Een nieuwe ps4 kost tegenwoordig ook niet zoveel meer en het is waarschijnlijk handiger om een nieuwe te halen. Ik vind het alleen een beetje zonde. Inmiddels heb ik een 4k tv dus zal ik waarschijnlijk voor een pro gaan, maarja de ps5 komt ook (hopelijk) snel uit.
Mocht iemand tips/advies hebben hoor ik het graag !