[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 105 Laatste
Acties:
  • 754.136 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02-2022
4G bereik hier in Winsum is buiten oké alleen binnen nog erg matig hoop dat het met 4g900 bet3r wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 19:18
Deze week nog even wat tunneltests gedaan. T-Mobile heeft inderdaad 4G1800 in Schiphol tunnel en Rotterdamse metro.
KPN heeft 4G800 in Schipholtunnel echter Rotterdamse metro is 3G2100, geen 4G daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Heeft iemand hier ook ervaring met 4G van T-Mobile en een prepaid?
Wordt de beloofde snelheid(15Mbit) echt gehaald?

Ik zit nu nog op 3G van KPN, bereik is prima maar is veel duurder dan T-Mobile.
1GB bij KPN voor €16,50 tegenover 1GB bij T-Mobile voor €10.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 22:09
timmie1 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:37:

Die snelheid haal je met gemak! Uiteraard afhankelijk van de drukte op de betreffende mast/ locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Mijn vermoeden is dat T-Mobile morgen met nieuwe abonnementen komt (of bestaande abo's aanpast); ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten - maar omdat Internet Europe gaat veranderen (1Gb ipv 500Mb) sluit ik niet uit dat er nog meer wijzigingen komen. Puur speculatie!

[ Voor 9% gewijzigd door PWA777 op 06-12-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-09 09:04
PWA777 schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:38:
Mijn vermoeden is dat T-Mobile morgen met nieuwe abonnementen komt (of bestaande abo's aanpast); ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten - maar omdat Internet Europe gaat veranderen (1Gb ipv 500Mb) sluit ik niet uit dat er nog meer wijzigingen komen. Puur speculatie!
Ja, dat is wel een grote speculatie idd. Hoezo denk je dan morgen? En als we dan toch gaan speculeren, wat voor wijzigingen kunnen er volgens jou gebeuren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03-2021
Gijsj16 schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:23:
[...]

Die snelheid haal je met gemak! Uiteraard afhankelijk van de drukte op de betreffende mast/ locatie.
Ik ben sinds kort ook overgestapt van kpn prepaid naar tmobile prepaid en ik moet zeggen ben toe nu toe tevreden over het 4G en de snelheid.
Kpn was maar duur en je mocht alleen maar op het 3G netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 09:22
voor een een tijde terug is hier 4G geplaatst van tmobile
nu zie ik dat er vrijdag weer een kast is bij geplaatst , misschien een andere provider , tele2 ?
zijn geen andere antennes bij geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWA777 schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:38:
Ik ben momenteel klantexpert bij T-mobile en krijg dus sommige nieuwe dingen iets eerder te lezen als anderen. Er is op dit moment (nog) niks bekend over nieuwe abonnementen. Uiteraard wil dit niet zeggen dat er ook niks speelt en dat ook 'wij' dat niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pa3fap schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:49:
nu zie ik dat er vrijdag weer een kast is bij geplaatst , misschien een andere provider , tele2 ?
Wanneer de site is omgebouwd met nieuwe panelen dan komt Tele2 in dat paneel, daarvoor hoeven geen nieuwe panelen geplaatst te worden. Je zou eens op de kast kunnen kijken of er een sticker op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 13:13:
[...]

Wanneer de site is omgebouwd met nieuwe panelen dan komt Tele2 in dat paneel, daarvoor hoeven geen nieuwe panelen geplaatst te worden. Je zou eens op de kast kunnen kijken of er een sticker op zit.
kan dat zo niet zien, de kast staat een beetje hoog .
mijn vrouw heeft tele2 dus ik kan dat even in de gaten houden of er 4G op haar telefoon komt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

pa3fap schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:49:
en waar is hier dan?

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Geen nieuwe abonnementen, de EU Internet bundel is wel verhoogd van 500Mb naar 1Gb zoals al bekend was. Er zijn ook speciale kerstaanbiedingen maar verder alles same-same. Sorry voor de foutieve geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
Beetje teleurgesteld in de EU bundel. Hij is inderdaad naar 1GB gegaan, maar, de "mb-aanvuller" is niet meer van de zelfde grootte als de bundel (zoals dat voorheen was).

Dus als de MB's op zijn mag je 4,99 betalen voor 100MB (!), 14,99 voor 500MB of 19,99 (!!!) voor 1GB.

Hiermee vergeleken was de 64Kbs "unlimited" zo gek nog niet..

Ook lijkt het er op dat we deze maand de upgrade nog niet krijgen - ik ben roaming en mijn tegoed is nog steeds xxMB van de 500MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Xandrios schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:22:
Beetje teleurgesteld in de EU bundel. Hij is inderdaad naar 1GB gegaan, maar, de "mb-aanvuller" is niet meer van de zelfde grootte als de bundel (zoals dat voorheen was).

Dus als de MB's op zijn mag je 4,99 betalen voor 100MB (!), 14,99 voor 500MB of 19,99 (!!!) voor 1GB.

Ook lijkt het er op dat we deze maand de upgrade nog niet krijgen - ik ben roaming en mijn tegoed is nog steeds xxMB van de 500MB.
Die aanvul opties zijn inderdaad knap waardeloos ivgl met de bundel.

Bij 1Gb roaming gebruik is T-Mobile nog wel echt de goedkoopste provider (15€ voor 1Gb) ivgl 400Mb bij KPN (20€) en 500Mb bij VF (20€).
Bij 2Gb betaal je bij T-Mobile 35€ daarvoor krijg je 800Mb bij KPN (40€) en 1Gb bij VF (ook 40€). Scheelt dus nog flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xandrios schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:22:

Je krijgt de keuze om te kiezen tussen de oude vorm en de nieuwe versie. Je wordt dus niet automatisch omgezet naar de 1Gb variant. Wanneer jij de 500mb bundel met langzame snelheid wilt behouden, dan kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
Ik ben blij dat op de vluchthaven van Dublin zeer goede Wi-Fi verbinding aanwezig was. Ik mocht er een nacht overnachten omdat m'n vlucht was gecanceld. Ik heb diverse ongeveer 35-40 GB opgemaakt door te kijken Netflix. Ook hebben ze daar goede wifi in de bussen, winkelcentrums en in het Hotel.
Ik had m’n de eerste dag al door m’n bundel van 60MB en dan blijft internetten in het buitenland een dure hobby.
Over 4G gesproken: Ik heb er gebruik van gemaakt, maar je bent dan zo snel door de bundel heen, dat het niet leuk is. Verder was ik we vaker de dataconnectie kwijt. Bij 3G had ik geen problemen meer gehad en heb daarna standaard 3G aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Gijsj16 schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:25:
Ik ben blij dat op de vluchthaven van Dublin zeer goede Wi-Fi verbinding aanwezig was. Ik mocht er een nacht overnachten omdat m'n vlucht was gecanceld. Ik heb diverse ongeveer 35-40 GB opgemaakt door te kijken Netflix. Ook hebben ze daar goede wifi in de bussen, winkelcentrums en in het Hotel.
Ik had m’n de eerste dag al door m’n bundel van 60MB en dan blijft internetten in het buitenland een dure hobby.
Over 4G gesproken: Ik heb er gebruik van gemaakt, maar je bent dan zo snel door de bundel heen, dat het niet leuk is. Verder was ik we vaker de dataconnectie kwijt. Bij 3G had ik geen problemen meer gehad en heb daarna standaard 3G aan gehad.
Nou lekkere boel. Je hebt gewoon recht op een hotel als je strandt door een annulering, ongeacht de maatschappij waarmee je vliegt.

Anyway - 4G roaming is niet interessant bij bundels van 60Mb; je hebt eigenlijk minimaal 250Mb nodig wil je er een beetje mee uit de voeten komen. Met EU Internet werkt het prima; een week roaming per maand red ik net met de 500Mb bundel en een beetje voorzichtig gebruik.

Het grootste voordeel van 4G roaming vind ik niet de top snelheid, maar het feit dat je veel minder last hebt van overbelaste 3G verbindingen (dit ondervond ik in het verleden heel vaak op bijvoorbeeld stations of luchthavens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Betere dekking dan 3G ook vaak. Bij Vodafone heb ik gewoon genoeg aan m'n GB-bundel in het buitenland elke maand verder. Wel niet heel veel dingen doen met streaming inderdaad, daar word je niet blij van... :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Klopt, in het buitenland wordt 3G900 niet heel veel gebruikt dus daar zie je vaak dat je op 4G800 beduidend beter bereik hebt dan op 3G.

In Frankrijk heb je vrijwel landelijke uitrol van 3G900; daar zie je juist dat het capaciteitsvoordeel van 4G weer speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
Mariënberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Daar staat volgens het Antenneregister inderdaad een T-Mobile mast die pas dit jaar is geplaatst, op Google Maps Streetview zie ik dat het een locatie op/aan een gebouw is en dan is het zeer wel mogelijk dat Tele2 daarbij komt te staan/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4G voor thuis

Ook T-Mobile gaat 4G voor Thuis testen. Wanneer je in een buitengebied woont zonder kabelinternet, glasvezel of ADSL dan zou dit een optie kunnen zijn, Er loopt een pilot nu en iedereen kan zich aanmelden. Na enkele maanden wordt er geëvalueerd.

Meer info en om je aan te melden: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:55:
[...]

Je krijgt de keuze om te kiezen tussen de oude vorm en de nieuwe versie. Je wordt dus niet automatisch omgezet naar de 1Gb variant. Wanneer jij de 500mb bundel met langzame snelheid wilt behouden, dan kan dat.
Hmm, hoe maak ik die keuze? T-Mobile gaf op Facebook aan dat iedereen automagisch zou worden omgezet - maar nu twee dagen later is dat nog niet het geval.

[edit]
Enigzins verwarrend. Op de t-mobile website zie ik nu dit:

Afbeeldingslocatie: http://upload.xandrios.net/1449582387_Screen%20Shot%202015-12-08%20at%203.49.08%20PM.png

De naam van het product is dus veranderd in "Altijd EU internet"...terwijl juist voorheen het 'unlimited' was, en in de nieuwe versie gelimiteerd is?

[ Voor 25% gewijzigd door Xandrios op 08-12-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xandrios schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:45:
[...]

Hmm, hoe maak ik die keuze? T-Mobile gaf op Facebook aan dat iedereen automagisch zou worden omgezet - maar nu twee dagen later is dat nog niet het geval.

[edit]

[afbeelding]

De naam van het product is dus veranderd in "Altijd EU internet"...terwijl juist voorheen het 'unlimited' was, en in de nieuwe versie gelimiteerd is?
Wanneer je niks doet, veranderd er niks, Alleen nieuwe aanmeldingen krijgen automatisch de nieuwe variant. Wanneer je wél wilt overstappen dan kun je bellen met de klantenservice. Dus wanneer je niks doet, behoudt je je 500MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:54:
[...]

Wanneer je niks doet, veranderd er niks, Alleen nieuwe aanmeldingen krijgen automatisch de nieuwe variant. Wanneer je wél wilt overstappen dan kun je bellen met de klantenservice. Dus wanneer je niks doet, behoudt je je 500MB.
Ik kan het nu gewoon wijzigen op My T-Mobile; daar kan ik kiezen tussen de oude variant (500Mb en daarna unlimited op 64kbps) of 1Gb op volle snelheid en daarna full-stop (bijkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Xandrios schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:45:
[...]

[edit]

[afbeelding]

Misschien is T-Mobile op de vingers getikt voor het onterecht gebruiken van het woord "onbeperkt"?
* Raven denkt aan Flex...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 18:39
timmie1 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:37:

Snelheid word makkelijk gehaald. Heb zelf ook een 15mbit abonnement van de mediamarkt actie van een aantal weken geleden. 2gb, 150min voor 12.50.

Zit altijd boven de 15mbit met geregeld 100mbit en hoger.

Weet alleen niet of de tijdelijke 4gb actie de snelheid ook tijdelijk verhoogd?

[ Voor 5% gewijzigd door maartenford op 10-12-2015 12:59 ]

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Nee de snelheid wordt niet verhoogd door de tijdelijke 4Gb actie; die is gekoppeld aan het abonnement dat je hebt. Je haalt met gemak 100 mbps met de snelste abonnementen.
Met prepaid echter is de snelheid capped op 15 mbps; dat is wel even belangrijk om te weten!

Aangezien het netwerk veel sneller is dan dat, kun je er dus wel van uit gaan dat je die 15 mbps makkelijk zult halen.

• PWA777
De ombouw van het 4G netwerk van T-Mobile is bijna compleet.
Volgende week is de laatste week van het project dat 2 jaar geduurd heeft.
In 2016 zullen er nog zeker nieuwe 4G masten bij komen, ook wordt dan verwacht dat T-Mobile start met 4G+ (CA van 4G900 en 4G1800).

Volgende week wordt er nog gebouwd in:
- Friesland: Tzummarum, Balk
- Zeeland: Sas van Gent
- Flevoland: Biddinghuizen
- Groningen: Winsum, Baflo
- Overijssel: Kloosterhaar (voor zover ik kan zien wordt dit de hekkensluiter van de ombouw).

[ Voor 12% gewijzigd door PWA777 op 10-12-2015 12:55 ]

• philip oving
Volgende week zijn in Bafl op Winsum en Sauwerd ook nog werkzaamheden. Weet alleen niet of dit nog met de ombouw verband houd? Iemand enig idee?

• PWA777
philip oving schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:52:
Volgende week zijn in Bafl op Winsum en Sauwerd ook nog werkzaamheden. Weet alleen niet of dit nog met de ombouw verband houd? Iemand enig idee?
Yes correct, post aangepast.

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 18:39
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SBADjqA.jpg

Was het niet zo dat de 4g snelheid van tmobile max 120mbit is?
Kom nu geregeld (veel) hogeruit op mijn Nexus 5

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!

• PWA777
maartenford schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:59:
[afbeelding]

Was het niet zo dat de 4g snelheid van tmobile max 120mbit is?
Kom nu geregeld (veel) hogeruit op mijn Nexus 5
De theoretische maximum snelheid op het T-Mobile netwerk is 150 Mbps, dit is namelijk het maximum dat je kunt halen op 20Mhz bandbreedte (dat is wat T-Mobile inzet op 4G1800).

Op de website van T-Mobile staat dat 120 Mbps de maximumsnelheid is, er is echter geen dergelijke begrenzing ingebouwd in het netwerk, dat staat er puur om de verwachtingen te managen.

Na activatie van Carrier Aggregation (4G+) kun je (met een geschikt toestel) 225 mbps halen op het netwerk van T-Mobile (30Mhz bandbreedte, 10Mhz 4G900 en 20Mhz 4G1800).

• jpbosk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 18:10
T-Mobile heeft ook licenties voor 2600 MHz. Dat zetten ze nu bijna niet in (de meestgebruikte antennes ondersteunen het nu ook niet dacht ik?), maar daarmee kunnen ze, net als VF, nog hogere snelheden halen? Al is het alleen maar om te pochen, want het is natuurlijk verre van zinvol om te doen op dit moment.

• PWA777
jpbosk schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:08:
T-Mobile heeft ook licenties voor 2600 MHz. Dat zetten ze nu bijna niet in (de meestgebruikte antennes ondersteunen het nu ook niet dacht ik?), maar daarmee kunnen ze, net als VF, nog hogere snelheden halen? Al is het alleen maar om te pochen, want het is natuurlijk verre van zinvol om te doen op dit moment.
T-Mobile heeft maar 5 Mhz in de 2600 band (in het gepaarde spectrum) daar komt dus niet meer dan 37,5 mbps uit. Ze hebben wel antennes die dit aankunnen maar Tele2 maakt gebruik van die frequentie op gedeelde sites. Daar waar Tele2 niet inhangt zou T-Mobile dit in kunnen zetten.

In het ongepaarde spectrum (TDD) heeft T-Mobile heel veel bandbreedte op 2600 Mhz (25Mhz); dit is echt niet zomaar te stapelen op gepaard spectrum (FDD).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
Aan gezien ik veel in Italië ben, ben ik gestopt bij het Antenneburo

Kpn was al geupdate
Vandaag is ook weer T-Mobile geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Gisteren avond was ik op een verjaardag in Amsterdam-Oost; was bij iemand thuis. Verschillende mensen met iPhone, is natuurlijk enorm 1-off steekproef, maar mensen met KPN hadden daar binnen 1 a 2 bolletjes bereik op EDGE; mensen op Vodafone 2 bolletjes onwerkbaar GPRS. Op T-Mobile haalde ik met moeite 15 mbps op 2 bolletjes 4G900, vaak genoeg viel hij terug naar (erg langzaam) 3G900.

Blijkt dat de dichtstbijzijnde mast op een gesloopt gebouw stond en de providers nog geen nieuwe mastlocatie hebben gevonden; wel mooi om te zien dat T-Mobile door dichte netwerkstructuur dan toch het beste bereik biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
weet iemand wat er gedaan word bij de komende werkzaamheden in Winsum.
Wordt er een nieuwe mast bijgeplaatst. want volgens mij zijn de werkzaamheden aan de mast bij het aanleg al afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

PWA777 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:18:
Gisteren avond was ik op een verjaardag in Amsterdam-Oost; was bij iemand thuis. Verschillende mensen met iPhone, is natuurlijk enorm 1-off steekproef, maar mensen met KPN hadden daar binnen 1 a 2 bolletjes bereik op EDGE; mensen op Vodafone 2 bolletjes onwerkbaar GPRS. Op T-Mobile haalde ik met moeite 15 mbps op 2 bolletjes 4G900, vaak genoeg viel hij terug naar (erg langzaam) 3G900.

Blijkt dat de dichtstbijzijnde mast op een gesloopt gebouw stond en de providers nog geen nieuwe mastlocatie hebben gevonden; wel mooi om te zien dat T-Mobile door dichte netwerkstructuur dan toch het beste bereik biedt.
Dan zat je waarschijnlijk in de buurt van de Rivierstaete die momenteel herontwikkeld word. De installaties van alle operators zijn daar inderdaad van het dak af gehaald.
Er zijn daar rondom diverse andere locaties:
  • Rijnstraat tussen Vrijheidlaan en Amstelkanaal , KPN met alle technieken, Vodafone met GSM en UMTS, T-Mobiel met alle technieken.
  • Victorieplein: Vodafone alleen GSM
  • Waalstraat, T-Mobile met alle technieken en Tele2 4G
  • Overzijde Amstel bij Amstelstation, veel sites van Vodafone in/rond kantoren daar, waarschijnlijk allemaal indoor en alleen maar GSM en UMTS
Je zal waarschijnlijk dichterbij de Waalstraat gezeten hebben waar T-Mobile idd een extra site heeft t.o.v. KPN en Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
PWA777 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:15:
[...]

T-Mobile heeft maar 5 Mhz in de 2600 band (in het gepaarde spectrum) daar komt dus niet meer dan 37,5 mbps uit. Ze hebben wel antennes die dit aankunnen maar Tele2 maakt gebruik van die frequentie op gedeelde sites. Daar waar Tele2 niet inhangt zou T-Mobile dit in kunnen zetten.

In het ongepaarde spectrum (TDD) heeft T-Mobile heel veel bandbreedte op 2600 Mhz (25Mhz); dit is echt niet zomaar te stapelen op gepaard spectrum (FDD).
In de toekomst is het wellicht mogelijk om TDD te Carrier Aggregaten met FDD. Dan kan dat spectrum ineens nog een stuk waardevoller worden. Daarnaast komen er langzaam steeds meer devices die zowel FDD als TDD aankunnen waardoor een netwerk waar beide technieken worden gebruikt mogelijk zou worden. In China heeft een provider al een mixed network en KPN in delen van de polder ook al geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:28:
[...]

In de toekomst is het wellicht mogelijk om TDD te Carrier Aggregaten met FDD. Dan kan dat spectrum ineens nog een stuk waardevoller worden. Daarnaast komen er langzaam steeds meer devices die zowel FDD als TDD aankunnen waardoor een netwerk waar beide technieken worden gebruikt mogelijk zou worden. In China heeft een provider al een mixed network en KPN in delen van de polder ook al geloof ik?
KPN heeft 10 Mhz in gepaard spectrum op 2600 Mhz; dit geeft toch 75 Mbps extra met CA in FDD sectrum.
KPN heeft aangegeven hun royale bandbreedte van 30 Mhz in TDD vooralsnog te willen reserveren voor zakelijke toepassingen zoals Video over LTE (beveiliging) en vehicle-to-ground oplossingen (metro's, bussen, etc)

Ongetwijfeld komen er chips die TDD op FDD kunnen stapelen en dan wordt dat 2600 Mhz ineens rete interessant voor KPN en T-Mobile.
Als je ziet hoe moeizaam de implementatie van CA binnen FDD nu loopt (veel telefoons ondersteunen maar deels of beperkt aggregatie van banden of bandbreedtes) dan vermoed ik dat dit nog wel even duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
De iPhone A1634 ondersteunt al zowel TDD/FDD, alleen nog niet in CA (denk ik). Ik vraag me wel af hoe KPN het scheidt en hoe ze een volledige dekking kunnen aanbieden op alleen de 2600-frequentie voor die doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:57:
De iPhone A1634 ondersteunt al zowel TDD/FDD, alleen nog niet in CA (denk ik). Ik vraag me wel af hoe KPN het scheidt en hoe ze een volledige dekking kunnen aanbieden op alleen de 2600-frequentie voor die doeleinden.
KPN zal niet landelijk uitrollen voor die doeleinden maar alleen specifieke locaties voorzien op die frequentie. 2600 Mhz is sowieso niet geschikt voor landelijke uitrol (onpraktisch veel antennes nodig). KPN heeft ook een landelijk CDMA 450 Mhz netwerk voor dit doel.

iPhone ondersteund niet eens fatsoenlijk CA (stapeling 3 frequenties werkt bijvoorbeeld al niet) laat staan dus dat stapelen FDD en TDD mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:28:
[...]

Dan zat je waarschijnlijk in de buurt van de Rivierstaete die momenteel herontwikkeld word. De installaties van alle operators zijn daar inderdaad van het dak af gehaald.
Er zijn daar rondom diverse andere locaties:
  • Rijnstraat tussen Vrijheidlaan en Amstelkanaal , KPN met alle technieken, Vodafone met GSM en UMTS, T-Mobiel met alle technieken.
  • Victorieplein: Vodafone alleen GSM
  • Waalstraat, T-Mobile met alle technieken en Tele2 4G
  • Overzijde Amstel bij Amstelstation, veel sites van Vodafone in/rond kantoren daar, waarschijnlijk allemaal indoor en alleen maar GSM en UMTS
Je zal waarschijnlijk dichterbij de Waalstraat gezeten hebben waar T-Mobile idd een extra site heeft t.o.v. KPN en Vodafone.
Scherpe analyse en duidelijk bekend ter plekke! Klopt allemaal.
T-Mobile heeft daar zeker een voordeel vooral omdat ze alle technieken supporten op de omringende sites.

Vodafone komt daar in de knel, met louter 2G/3G hebben ze indoor alleen 2G dekking. Het was niet eens EDGE wat er was maar GPRS.

Zoals gezegd merkte ik wel dat T-Mobile mast op 3G900 flink veel te verwerken had (heel traag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Indoor 4G van Vodafone is er wel op allerlei plekken maar staan vaak niet op het antenneregister terwijl indoor 2G/3G van dezelfde locatie er wel in staat. Dat zie je bijv. bij de Vodafone-winkels waar zowel 3G/4G indoor aanwezig is maar alleen 3G in het antenneregister terug te vinden is (3 dBW).

En ze hebben nog steeds een kleine 1000 macrocellen te gaan waar geen 4G op zit, waar dat bij KPN en T-Mobile een stuk minder is. O.a. een hoop 2G-only locaties zijn nog niet omgebouwd. Daar waar Vodafone die wel ombouwt wordt het vaak een combinatie van 2G+4G (zonder 3G). Als ze die straks ombouwen zijn er allerlei plekken waar Vodafone het beter doet dan KPN op landelijke plekken, maar dan moeten ze er wel eens aan beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:02:
4G voor thuis

Ook T-Mobile gaat 4G voor Thuis testen. Wanneer je in een buitengebied woont zonder kabelinternet, glasvezel of ADSL dan zou dit een optie kunnen zijn, Er loopt een pilot nu en iedereen kan zich aanmelden. Na enkele maanden wordt er geëvalueerd.

Tja, ik ben wel benieuwd welke voorwaarden daar aan komen te hangen...

op zich is het idee wel handig voor op vakantie.. alleen dan moet je wel de flexibiliteit kunnen hebben,

en de hoeveelheid data die je mag verstoken is ook wel een fijn gegeven :)
zelf gok ik dat ze tijdens de PIEK uren je gewoon limiteren ? en tijdens de rustigere uren je gang laten gaan.. wat erg normaal is bij internet diensten met toch een "beperktere" capaciteit

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Laatst online: 02-11-2021
PWA777 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:38:
KPN heeft ook een landelijk CDMA 450 Mhz netwerk voor dit doel.
Dat netwerk is niet van KPN maar van Utility Connect : CDMA450 Netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik snap niet waarom men niet gewoon op alle banden gewoon LTE gebruikt als één netwerk. Dus ook LTE2600TDD en LTE450. Voor dat laatste lopen al trials elders ter wereld en het kan als één netwerk uitgerold worden naast LTE800/1800.

Als het echt nodig is ooit dan zou je bepaalde frequenties alleen voor bepaalde diensten open kunnen stellen. Hoe dan ook bespaart het je allerlei dubbele kosten (hoewel clients voor CDMA450 wel goedkoper zullen zijn). Ben wel benieuwd wat de beweegredenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:08:
Ik snap niet waarom men niet gewoon op alle banden gewoon LTE gebruikt als één netwerk. Dus ook LTE2600TDD en LTE450. Voor dat laatste lopen al trials elders ter wereld en het kan als één netwerk uitgerold worden naast LTE800/1800.

Als het echt nodig is ooit dan zou je bepaalde frequenties alleen voor bepaalde diensten open kunnen stellen. Hoe dan ook bespaart het je allerlei dubbele kosten (hoewel clients voor CDMA450 wel goedkoper zullen zijn). Ben wel benieuwd wat de beweegredenen zijn.
Nederland loopt al wel redelijk in pas met de voorhoede, zo hebben we geen beperking op het spectrum gebruik en mogen de operators 2G, 3G en 4G aanbieden op de frequenties die ze hebben gehuurd.

Zo hebben we al 4G800, 900, 1800 en 2600 actief. Dat laat alleen 4G2100 onbenut, de meerwaarde daarvan is echter zeer beperkt als je de mogelijkheden van 4G1800 en 4G2600 daarnaast zet (1800 heeft beter bereik en 2600 meer bandbreedte).

Daarnaast 3G op 900 en 2100 Mhz, 3G op 1800 Mhz zou kunnen maar dat is beetje gepasseerd station met 4G al actief in die ruimte.

Het 450 Mhz is nooit zodanig geveild als spectrum om communicatie diensten voor de publieke markt mee in te zetten dus dat mag dan ook niet gebeuren. Dit zou oneerlijk concurrentie voordeel voor KPN opleveren.

Het samensmelten van LTE TDD en FDD kan wel, maar wordt pas echt interessant als je krap zit in het spectrum. Geen enkele partij op de Nederlandse markt heeft significant meer spectrum dan de ander; geen enkele partij zal nu al op de limieten zitten en bijna geen enkel toestel haalt nu de maximale snelheid van 300 Mbps.

Daarnaast; met 300 Mbps verstook je 37 mb per seconde; een bundel van 10000 mb is dan binnen 5 minuten verdwenen... Met andere woorden: de markt moet er ook klaar voor zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zelfs als KPN de 450 MHz niet voor publieke markt mag gebruiken dan zou het nog op LTE-technologie kunnen draaien. Ik snap trouwens niet waarom M2M voor energiemeters geen publieke markt is ;)

Wat betreft 300 Mbps: het gaat erom dat die capaciteit voor de hele sector beschikbaar is, niet voor een enkele persoon. Op zeer drukke momenten kakt zelfs LTE-Advanced al redelijk in, denk aan de Tour de France in Utrecht. Het bleef allemaal vaak wel werken, maar scheelde niet heel veel...

4G2100 kan trouwens prima en ik heb het dus al live gezien in de metro in Barcelona bij Vodafone.es (erbuiten draaide 1800/2600, leek puur te zijn om bestaande antennes/leaky coax te kunnen hergebruiken; LTE had 5 MHz in de metro).

De providers in NL hebben daar ook vaak 20 MHz ruimte (of net wat minder). Binnenkort (of iets minder binnenkort) wordt dat spectrum geveild. Het is nuttig om weer extra ruimte vrij te maken voor drukke locaties waar steeds meer 4G en minder 3G-verkeer plaatsvindt. Denk aan bijv. 10 MHz LTE2100, 10 MHz UMTS2100, 20 MHz LTE1800, 10 MHz LTE800 op één locatie waarbij er CA kan plaatvinden tussen LTE1800 + LTE2100. Op termijn is 3CA met LTE2100 interessant omdat je daar 20 MHz op kwijt kunt en dus 20+20+10 kunt doen, wat op de 800- en 2600-band niet mogelijk is voor KPN/Vodafone.

Ik heb trouwens geen idee wat voor aanpassingen aan hardware daar nodig voor zouden zijn; bij T-Mobile kan het sowieso waarschijnlijk en op afstand zelfs, bij KPN/Vodafone is het mij onduidelijk of er nieuwe hardware nodig is. De AIR-antennes zouden het sowieso moeten kunnen zover ik in de specs las :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ik blijf de combinatie KPN en 450 lezen, leuk. Wie kan hier meer over vertellen? Het gaat overduidelijk niet meer over het CDMA450 netwerk van Utility Connect. Ben het nog nooit tegen gekomen op KPN locaties en de locaties van Utility Connect staan lang niet altijd op KPN locaties (wat KPN nadrukkelijk nastreeft), dus wie weet meer?

[ Voor 3% gewijzigd door Raider095 op 12-12-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:21:
Ik heb trouwens geen idee wat voor aanpassingen aan hardware daar nodig voor zouden zijn; bij T-Mobile kan het sowieso waarschijnlijk en op afstand zelfs, bij KPN/Vodafone is het mij onduidelijk of er nieuwe hardware nodig is. De AIR-antennes zouden het sowieso moeten kunnen zover ik in de specs las :)
Het passieve deel van de AIR (900/1800) kun je zonder meer aanbieden wat je wilt, maar jij doelt op het actieve (800/2100) deel. Hier zit het radiodeel in de antenne en kan alles maken wat hem wordt aangeboden. Per technologie (2G/3G/4G) moet het signaal separaat worden "gemaakt" en aangeboden aan het radiodeel, hetzij in de kast, hetzij in de mast. Wil Vodafone 4G2100 gaan aanbieden in combinatie met 3G2100, dan is er (net als bij KPN) een fysieke aanpassing in de kast noodzakelijk. Standaard kunnen er maximaal 6 cellen worden aangestuurd (in deze casus; 3x800 en 3x1800), dus als er ook 3x2100 met CA bij moet komen dan gaat het spannend worden kan ik je nu al vertellen. Niets is onmogelijk, maar dan moet er (mits het er nog niet al is) iets nieuws geschreven cq ontwikkeld worden met de vraag of er überhaupt ruimte is in de kasten, vaak is dat niet (meer) het geval en de investering die dan gedaan moet worden moet zich wel terug kunnen betalen, voor zover telefoons het überhaupt ondersteunen. Alleen die laatste reden zal de druppel kunnen zijn waarom het niet haalbaar is.

Je kunt van alles inzetten louter "omdat het kan", maar het moet in alle perspectieven wel realistisch blijven en ik zie het, wellicht met wat uitzonderingen (special sites zoals de Arena) niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-Mobile heeft weer een actie mbt Travel & Surf. Je krijgt nu 50% korting op een 100mb bundel.

1) Ga naar je instellingen en zet dataroaming aan.
2) SMS 'WINTER' naar 1310 (gratis). Je ontvangt nu een SMS met een link.
3) Klik op de link. De kortingscode wordt automatisch voor je ingevuld.
4) Volg de verdere stappen op de pagina in je browser.

Actie geldt t/m 31 Maart 2016 en na activeren is de bundel 72 uur geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raider095 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:10:
[...]

Het passieve deel van de AIR (900/1800) kun je zonder meer aanbieden wat je wilt, maar jij doelt op het actieve (800/2100) deel. Hier zit het radiodeel in de antenne en kan alles maken wat hem wordt aangeboden. Per technologie (2G/3G/4G) moet het signaal separaat worden "gemaakt" en aangeboden aan het radiodeel, hetzij in de kast, hetzij in de mast. Wil Vodafone 4G2100 gaan aanbieden in combinatie met 3G2100, dan is er (net als bij KPN) een fysieke aanpassing in de kast noodzakelijk. Standaard kunnen er maximaal 6 cellen worden aangestuurd (in deze casus; 3x800 en 3x1800), dus als er ook 3x2100 met CA bij moet komen dan gaat het spannend worden kan ik je nu al vertellen. Niets is onmogelijk, maar dan moet er (mits het er nog niet al is) iets nieuws geschreven cq ontwikkeld worden met de vraag of er überhaupt ruimte is in de kasten, vaak is dat niet (meer) het geval en de investering die dan gedaan moet worden moet zich wel terug kunnen betalen, voor zover telefoons het überhaupt ondersteunen. Alleen die laatste reden zal de druppel kunnen zijn waarom het niet haalbaar is.

Je kunt van alles inzetten louter "omdat het kan", maar het moet in alle perspectieven wel realistisch blijven en ik zie het, wellicht met wat uitzonderingen (special sites zoals de Arena) niet gebeuren.
Ok, per technologie en niet per frequentie dus? Hoe zat het dan in de begintijd van LTE bij Vodafone toen ze ook nog GSM1800 hadden draaien? Daar draaide nog een tijdelijke kast mee totdat dat was uitgefaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:27:
Ok, per technologie en niet per frequentie dus? Hoe zat het dan in de begintijd van LTE bij Vodafone toen ze ook nog GSM1800 hadden draaien? Daar draaide nog een tijdelijke kast mee totdat dat was uitgefaseerd?
Geen kast, maar wel een extra stuk techniek in de kast wat er in veel gevallen nog steeds zit, maar "uit" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:02:
4G voor thuis

Dank voor de tip. Geen idee of ik tot de doelgroep behoor, maar heb me maar aangemeld.

Op mijn adres geen kabelaansluiting en heb ook geen eigen DSL aansluitpunt, ook al woon ik in in het centrumgebied van een grotere stad. Heb wel een eigen DSL abonnement, maar afkomstig van het ISRA in een pand onder me. Max snelheid leverbaar hier ongeveer 16 Mbit dus niet heel erg beroerd, maar 4G is natuurlijk een wereld van verschil.

Ben inderdaad ook heel benieuwd naar eventuele datalimieten. Gebruik Netflix en Fox Sports best regelmatig op m'n huidige verbinding, dus dat tikt best aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Zelfs als KPN de 450 MHz niet voor publieke markt mag gebruiken dan zou het nog op LTE-technologie kunnen draaien. Ik snap trouwens niet waarom M2M voor energiemeters geen publieke markt is ;)

Wat betreft 300 Mbps: het gaat erom dat die capaciteit voor de hele sector beschikbaar is, niet voor een enkele persoon. Op zeer drukke momenten kakt zelfs LTE-Advanced al redelijk in, denk aan de Tour de France in Utrecht. Het bleef allemaal vaak wel werken, maar scheelde niet heel veel...

4G2100 kan trouwens prima en ik heb het dus al live gezien in de metro in Barcelona bij Vodafone.es (erbuiten draaide 1800/2600, leek puur te zijn om bestaande antennes/leaky coax te kunnen hergebruiken; LTE had 5 MHz in de metro).

De providers in NL hebben daar ook vaak 20 MHz ruimte (of net wat minder). Binnenkort (of iets minder binnenkort) wordt dat spectrum geveild. Het is nuttig om weer extra ruimte vrij te maken voor drukke locaties waar steeds meer 4G en minder 3G-verkeer plaatsvindt. Denk aan bijv. 10 MHz LTE2100, 10 MHz UMTS2100, 20 MHz LTE1800, 10 MHz LTE800 op één locatie waarbij er CA kan plaatvinden tussen LTE1800 + LTE2100. Op termijn is 3CA met LTE2100 interessant omdat je daar 20 MHz op kwijt kunt en dus 20+20+10 kunt doen, wat op de 800- en 2600-band niet mogelijk is voor KPN/Vodafone.

Je kunt het 450Mhz spectrum wel omzetten naar LTE, maar daar heeft KPN niets aan. Zij willen gewoon een interessant kosten plaatje kunnen aanbieden, de CDMA apparatuur is zeker nu goedkoper dan LTE apparatuur. Dit netwerk wordt gebruik voor slimme meters, maar ook voor betalingsverkeer, slimme automaten ontwikkelt KPN nu een nieuw 800 Mhz netwerk wat in 2016 landelijke dekking moet hebben. Dit zal ook geen LTE netwerk worden, omdat LTE veel meer energie kost dan een simpele chip die heel af en toe een seintje moet geven. Bijvoorbeeld een straatlantaarn die een berichtje kan sturen als de lamp kapot gaat, dan heb je dus jaren lang een LTE modem die stroom kost om ooit 1 piepklein (paar kb) berichtje te sturen. Hiervoor zijn andere technieken efficiënter, misschien niet qua capaciteit maar wel op andere aspecten.

Het is geen voorwaarde dat je 300 Mbps nodig hebt om capaciteit bij drukte te generen. Je kunt dit ook doen door veel meer antenne capaciteit in te zetten. In de ArenA worden deze high-capacity antennes gebruikt, maar T-Mobile zet ze ook in op festivals. Zo had T-Mobile dit jaar het Lowlands terrein met 4 antenne panelen (!) voorzien van een tijdelijk 4G netwerk; dit zijn speciale antennes met hoge capaciteit. In je reguliere netwerk set-up zul je piek capaciteit ook moeten afvangen met voldoende antennes; je kunt wel 300 Mbps bieden maar als er gewoon teveel mensen in het bereik van die cell staan dan raakt deze alsnog overbelast.

Dit heb je bijvoorbeeld op SAIL; wat je daar zag is dat toestellen gewoon het netwerk verliezen - er komt dan "Geen netwerk" in het scherm omdat de mast gewoon over de grenzen van het aantal gebruikers heen zit.
Gek genoeg is een aparte interface juist een voordeel; je kunt dan namelijk nog wel gewoon inloggen op het 2G of 3G netwerk, omdat hier aparte antennes en apparatuur voor gebruikt wordt. Dit onbedoelde "voordeel" valt weg als je alles gaat inzetten voor 4G (er van uitgaande dat je de 4G antenne capaciteit gelijk houdt).

4G2100 kan zeker, ik beweer absoluut niet dat het technisch niet zou kunnen, maar qua bereik is het minder optimaal dan 4G1800 en qua capaciteit moet het vaak concurreren met 3G spectrum dat nog druk bezet is. Zo'n voorbeeld van de metro dat jij geeft is natuurlijk geniaal; geen noodzaak om nieuwe dure antennes of coax te leggen en wel gelijk 4G kunnen bieden. Zelfs op 5 Mhz bandbreedte is 4G efficiënter dan 3G. De klant-ervaring op 5 Mhz is natuurlijk wat minder; je komt niet boven 37 mbps tops uit - nu zal dit in de metro doorgaans wel voldoende zijn.

Je hebt zeker gelijk dat bij afnemende drukte op 3G het spectrum daar leeg gaat vallen; in het buitenland zie je soms al dat men 2G helemaal afschaft om die bandbreedte te kunnen gebruiken voor 3G of 4G - in Nederland zijn de providers toch nog wat huivering ivm machine-to-machine toepassingen en mensen met oude mobieltjes. T-Mobile gaat hier het verst in, zij bieden alleen nog maar 2G op 1800 Mhz aan en heeft tijdens de afgelopen 2 jaar alle mensen die hierdoor geen bereik meer hadden voor een schappelijk prijsje een 3G900 compatibel toestel aangeboden.

Nu de prijzen van 4G toestellen dalen kun je over een paar jaar natuurlijk hetzelfde gaan doen met 3G; eerst het spectrum afbouwen en alvast wat overhevelen naar 4G zoals je al aangeeft, daarna volledig alles inzetten voor 4G (als VoLTE over jaar of 5 of 10 gemeengoed is dan heb je 3G ook niet meer nodig voor voice).
Voor die tijd wordt het 2100 Mhz spectrum wel geveild, ik meen in 2019 of 2020 - momenteel hebben T-Mobile, Vodafone en KPN alle 3 een blok van 20 Mhz; ik vermoed dat de prijs zoals altijd wel weer hoog zal liggen maar als het ZUM 20 Mhz blok in het 2600 Mhz spectrum terug de markt in komt lijkt er wel voldoende ruimte voor alle operators.

Als T-Mobile overgenomen wordt door Ziggo dan zie ik T-Mobile nog wel gebruik gaan maken van het 2600 Mhz netwerk (tenzij die licentie wordt doorverkocht).

Het T-Mobile netwerk kan nu op alle ondersteunde frequenties (800, 900, 1800, 2100, 2600 Mhz) alle technieken uitzenden. Aangezien ze geen licentie hebben voor 800 Mhz valt deze natuurlijk af, maar de rest kan op afstand omgezet worden. Wel is de 2600 Mhz antenne al in gebruik daar waar Tele2 inhangt bij T-Mobile en Tele2 geen eigen antenne panelen heeft, maar volgens mij kan dat signaal alsnog gedeeld worden op de Huawei apparatuur. Daarnaast kunnen de bestaande antennes ook GSM1900 aan (of LTE1900). Echter die licentie is/wordt ingetrokken en ik denk niet dat dat ooit live zal gaan (aangezien spectrum 4G1900 heel dicht op 4G1800 ligt was daarvoor geen aparte of duurdere antenne nodig, dat zit gewoon toevallig al ingebouwd in die Huawei antennes die T-Mobile nu gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ok, nog 1x dan; KPN heeft geen CDMA450 netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Raider095 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:34:
Ok, nog 1x dan; KPN heeft geen CDMA450 netwerk
Prima - strikt genomen niet maar de facto wel. Utility Connect heeft een 450 Mhz CDMA netwerk, wat aangelegd is en beheerd wordt door KPN. De licentie houder van de frequentie is Utility Connect BV, echter de uitrol van antennes en onderhoud is allemaal in beheer van KPN.

In het Antenneregister is dit netwerk ook te vinden, 450 Mhz in de categorie "Overig mobiel" onder de naam PAMR. De antennes staan veelal op KPN gebouwen of hoge (radio) zendmasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneX
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:38
PWA777 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 23:25:
[...]
Prima - strikt genomen niet maar de facto wel. Utility Connect heeft een 450 Mhz CDMA netwerk, wat aangelegd is en beheerd wordt door KPN. De licentie houder van de frequentie is Utility Connect BV, echter de uitrol van antennes en onderhoud is allemaal in beheer van KPN.
Wie een netwerk aanlegt/beheert is niet relevant (er zijn meer providers die eea hebben uitbesteed).

Quote: Utility Connect is een gezamenlijke dochter van de netwerkbedrijven Stedin en Alliander. De aandeelhouders zijn N.V. Eneco Beheer, Stedin Meetbedrijf B.V., Alliander N.V. en Alliander Telecom N.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
ReneX schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 23:46:
[...]

Wie een netwerk aanlegt/beheert is niet relevant (er zijn meer providers die eea hebben uitbesteed).

Quote: Utility Connect is een gezamenlijke dochter van de netwerkbedrijven Stedin en Alliander. De aandeelhouders zijn N.V. Eneco Beheer, Stedin Meetbedrijf B.V., Alliander N.V. en Alliander Telecom N.V.
Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt klopt het zeker, strikt genomen hebben ze geen netwerk wat ze kunnen uitbaten. Vanuit consumenten perspectief is de hele discussie niet relevant; aangezien dit een privaat netwerk is (net zoals GSM-R bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16

UMTS2100 is voor T-Mobile inderdaad redelijk 'makkelijk' aan te zetten, zonder dat fysiek de locatie bezocht hoeft te worden, op dezelfde manier als LTE900 op dit moment massaal uitgerold wordt.
Tijdens een persevent van T-Mobile een aantal maanden geleden is er zelfs al even kort iets laten vallen over LTE2100, dat dit iets is waar ze in de toekomst gebruik van zullen (moeten) gaan maken.
Echter zijn er nog wel wat zaken die meespelen, die er voor zorgen dat er niet nu al gebruik van wordt gemaakt, ook niet allemaal expliciet tijdens dat event verteld.

Het gaat hier denk ik o.a. het feit dat er wordt gewacht op de frequentieveiling van 2100MHz (in 2017?), T-Mobile gebruikt daarnaast op veel locaties ook daadwerkelijk de volledige 20MHz, vanwege CSFB en natuurlijk Tele2 die grootafnemer is.

Wanneer T-Mobile overgaat tot het uitrollen van VoLTE zal er geleidelijk minder ruimte nodig zijn voor 3G en zal dus ook 4G op 2100 MHz geleidelijk toegevoegd kunnen worden.
Dit laatste is echter wel puur speculatief, maar wel redelijk gebaseerd op de conclusies die getrokken kunnen worden uit de feiten die gemeld werden tijdens dat persevent.

Daarnaast is er op dat event ook expliciet gemeld dat T-Mobile geen landelijke uitrol nastreeft op 2600MHz (dit is ook niet altijd technisch mogelijk in de antennes), maar dat T-Mobile zich focust op landelijke dekking van hun drie 'kernfrequenties': 900 / 1800 / 2100, waar de netwerkspecialist nogmaals op nadrukte dat die op elk mogelijke techniek te gebruiken zijn.

Wat betreft KPN weet ik geen daadwerkelijke feiten, persoonlijk zie ik dat KPN zich meer bezig houdt met 2600MHz en denk ik dat zij nog wel veel UMTS capaciteit nodig hebben in de toekomst.
Wat betreft de noodzakelijke aanpassingen aan de masten van KPN zal het denk ik net zo zijn als de uitrol van LTE1800, primair het plaatsen van een drietal RRU's en natuurlijk overige noodzakelijke aanpassingen in de kast, etc..
In ieder geval dus op plekken waar op dit moment LTE1800 wordt uitgezonden, zal LTE2100 dus ook technisch mogelijk zijn in de antennes (wellicht wat uitzonderingen daar gelaten), natuurlijk na het plaatsen van de benodigde RRU hardware.

Wat betreft Vodafone weet ik eerlijk gezegd helemaal niets...
Zij zijn op hun eigen manier bezig met de uitrol van 2600MHz, zie recent de implementatie van 3C-LTE-A in Amsterdam.
Ook aangezien Vodafone natuurlijk enkel en alleen UMTS uitzendt op 2100MHz, denk ik dat óók zij geen concrete plannen hebben voor LTE2100 in de nabije toekomst.

Wat betreft Ziggo en hun 20MHz niets aan het doen zijnde LTE2600 'netwerkje', denk ik (of hoop ik?) persoonlijk dat zij dit binnen niet al te lange tijd van de hand gaan doen, wellicht dat dit dan verkocht wordt aan Vodafone en/of KPN en/of wellicht óók T-Mobile, of misschien zelfs een totaal andere partij met ambities tot iets onmogelijks (Chinezen :+ ?)

Al met al is dus alleen vrij zeker van T-Mobile dat ze concreet bezig zijn met LTE op 2100MHz (Dat zal dan dus ook hun 3e band worden in het geval van 3C-LTE-A en dus niet LTE2600).
De netwerkspecialist van T-Mobile zei tijdens dat persevenment trouwens ook dat ze, indien ze dat zouden willen, ook op de dezelfde manier UMTS1800 zouden kunnen aanzetten, gewoon omdat het kan. :P

Zelf ben ik nu eigenlijk best wel heel erg benieuwd naar wat de overheid en de providers willen gaan doen met dat stuk 700MHz spectrum, wat tegelijkertijd met 2100MHz zal worden geveild.
Maar laat ik dat maar voor een nieuwe post bewaren. :)

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 13-12-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
T-mobile loopt een 1 maand achter in het Antenneregister na de update, mist er nog aardig wat

Bijvoorbeeld Hulshorst
Is nu op alle 3 de sectoren 4G actief, daar val je niet meer terug naar 3G
Antenneregister geeft na de update nog steeds 2 sectoren aan
39.8 m / 260 gr / 950 MHz / 32.4 dBW
39.8 m / 260 gr / 1860 MHz / 32.1 dBW
39.8 m / 330 gr / 950 MHz / 32.4 dBW
39.8 m / 330 gr / 1860 MHz / 32.1 dBW

Dit is hoe het nu is
39.8 m / 60 gr / 950 MHz / 32.4 dBW
39.8 m / 60 gr / 1860 MHz / 32.1 dBW
39.8 m / 260 gr / 950 MHz / 32.4 dBW
39.8 m / 260 gr / 1860 MHz / 32.1 dBW
39.8 m / 330 gr / 950 MHz / 32.4 dBW
39.8 m / 330 gr / 1860 MHz / 32.1 dBW

Walibi heeft nu ook genoeg capaciteit
6 sectoren 2G1800, 4G1800
18 sectoren 3G2100

Ook staat 4G1800 nog steeds niet in Antenneregister van Hasselt terwijl het er al een tijdje is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:59
Nou wij hebben al sinds afgelopen donderdag een storing. Meerdere malen de melding geen service op het toestel en robot geluiden of wegvallende audio bij gesprekken.

Dit geld trouwens niet alleen voor T-mobile klanten maar ook simpel en Tele2 klanten hebben hier ook last van.

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Captain Planet schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:51:
Nou wij hebben al sinds afgelopen donderdag een storing. Meerdere malen de melding geen service op het toestel en robot geluiden of wegvallende audio bij gesprekken.

Dit geld trouwens niet alleen voor T-mobile klanten maar ook simpel en Tele2 klanten hebben hier ook last van.
Wie zijn wij? En welke postcode/plaats? Simpel en gedeelte Tele2 werken ook via T-Mobile, dus dat kan kloppen. Wellicht zijn er werkzaamheden, heb je dat al nagekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
Er is al sinds donderdag een storing in Woerden volgens de site. En wij zijn m'n moeder, schoonzus en ikzelf. Baal er gewoon van dat het zo lang moet duren

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
PWA777 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 23:25:
Sorry, maar KPN bouwt echt helemaal niets zelf :)
[b][message=45427759,noline]
In het Antenneregister is dit netwerk ook te vinden, 450 Mhz in de categorie "Overig mobiel" onder de naam PAMR. De antennes staan veelal op KPN gebouwen of hoge (radio) zendmasten.
De locaties die ik ken niet hoor. Gewoon op daken en dan in de meeste gevallen (nogmaals: die ik ken) samen met Entropia.

Ik vraag me (los van wat er op internet rond zwerft) serieus af wat KPN hiermee te maken heeft, behalve dan die (witte) sectorstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
De lijst met landen waar 4G roaming mogelijk is, is weer verder uitgebreid.

4G roaming is nu ook actief in Australië (Optus), Noorwegen (TeliaSonera) en Roemenië (Orange)

De volledige lijst van 4G roaming netwerken voor T-Mobile is nu als volgt:
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Kroatië (Croatia Telecom)
- Noorwegen (TeliaSonera)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigd Koninkrijk (EE)
- Verenigde Staten (T-Mobile)
- Zwitserland (Swisscom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raider095 schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:10:
Sorry, maar KPN bouwt echt helemaal niets zelf :)
[...]

De locaties die ik ken niet hoor. Gewoon op daken en dan in de meeste gevallen (nogmaals: die ik ken) samen met Entropia.

Ik vraag me (los van wat er op internet rond zwerft) serieus af wat KPN hiermee te maken heeft, behalve dan die (witte) sectorstrepen.
KPN schijnt (net als bij GSM-R) de boel te engineeren/beheren op netwerkniveau, maar laat andere partijen het werk doen qua hardwarewerkzaamheden. Dus wat dat betreft doen ze niets zelf nee :P
AlesT schreef op zondag 13 december 2015 @ 00:08:
[...]

Zelf ben ik nu eigenlijk best wel heel erg benieuwd naar wat de overheid en de providers willen gaan doen met dat stuk 700MHz spectrum, wat tegelijkertijd met 2100MHz zal worden geveild.
Maar laat ik dat maar voor een nieuwe post bewaren. :)
Dat wordt wel spannend ja, want volgens mij zou elke provider daar opnieuw alle daken voor af moeten gaan, en ook zijn lang niet alle nu gebruikte antennepanelen er geschikt voor (wellicht weet iemand anders hier meer vanaf?). Maar tegen de tijd dat het vrijkomt zitten we alweer in 2020 en is het wellicht hard nodig. Misschien wordt het wel gelijk voor 5G ingezet straks samen met de 2100 MHz-band, je weet het niet ;)

Ben sowieso benieuwd hoeveel 2G en 3G er in 2020 nog over is bij alle providers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:18
http://www.rtlnieuws.nl/e...e-losse-zenders-toevoegen

Iemand dit al gezien? En gaat dit via LTE Broadcast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Nee, daar kan de Chromecast namelijk niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneX
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:38
Sorcerer8472 schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:52:
[...]
Maar tegen de tijd dat het vrijkomt zitten we alweer in 2020 en is het wellicht hard nodig.
In de huidige planning kan de 700MHz band in 2019 worden geveild. Er wordt nog gekeken of deze veiling eventueel samengaat met de veiling van de 2100MHz band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met 5G, moeten de masten dan weer ongebouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:43:
Wellicht een firmware update..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Gijsj16 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 00:02:
[...]

Wellicht een firmware update..?
Daar is nog niets over te zeggen, 5G is nog niet meer dan een verzameling van experimenten van de diverse fabrikanten. Pas als 5G helemaal gestandaardiseerd is kunnen we iets gaan zeggen over de evolutie van 4G naar 5G. Het zal niet zo'n revolutie zijn als van 3G naar 4G! De basis van 4G(LTE) is al goed en daarop kan vast uitgebouwd worden naar 5G maar of dat alleen met een firmware update zal kunnen is nog niet bekend. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ik heb het al vaker getracht uit te leggen, maar zo eenvoudig is het niet. Op een basisstation draait een soort besturingssysteem. Vergelijk het maar met Windows (maar dan zonder de crashes en blauwe schermen >:) ). Die kun je inderdaad eenvoudig een update aanbieden, maar als het gaat om het migreren naar een ander OS (upgrade, downgrade of ander platform) dan is dat iets meer dan 1 klik en dat moet echt on-site gebeuren.

Ik vraag me ook weleens af, klop een IP-adres en/of een sitenummer in, dan zou de site zelf alles uit het netwerk moeten kunnen laden. Dat zou soms (...) heel veel tijd kunnen schelen, maar als het gaat om een generatie-update (al is het misschien voortgeborduurd op LTE) dan zal dat ook on site moeten gebeuren. Zelfs bij het combineren van LTE800/1800 (als CA) waren er on-site werkzaamheden. Dat had dan weer als reden dat het efficienter is om 2 frequenties als 1 systeem te laten werken dan 2 systemen met elkaar te laten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Het systeem moet het dan ook nog eens aankunnen hè. Ze gebruiken nu SDR, maar dat heeft natuurlijk grenzen. Als er een totaal ander type modulatie of veel fijnmaziger type modulatie wordt gebruikt, zal er nieuwe hardware moeten komen.

De huidige systemen en antennes hebben wellicht ook beperkingen wat betreft MIMO / spatial modulation en het zit er dik in dat daar heel heftig op wordt ingezet bij 5G. Nieuwe hardware is dan onvermijdelijk. Wel is het zo dat die hardware inderdaad makkelijker zal samenwerken met bestaande 4G-hardware.

Bij het toevoegen van CA, ging het daar ook om hardware-aanpassingen of alleen software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
450 was van KPN maar is verkocht aan de belangrijkste klanten.
2100 is vergeven voor UMTS. De vergunningen worden verlengd. Ze zijn dus niet, zoals de 900, techniekneutraal. Misschien alleen de herverdeelde stukjes van de laatste keer.
De ongepaarde frequenties 1900 enzo worden niet verlend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Iemand die mij hier wellicht antwoord kan geven. Ik moet elke dag vanwege mijn werk de Duitse grens over. Werk eigenlijk in het grensgebied.

Soms staat er op mijn telefoon: T-Mobile.de | T-Mobile.nl, soms laat hij alleen T-Mobile.de zien en af en toe heb ik gewoon 4G T-Mobile.nl als provider staan.

Wat is het verschil? Kan ik mijn roaming aanzetten wanneer ik verbonden ben met die combi .de / .nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Zodra je de .de versie hebt zit je op het Duitse netwerk. Met stel samen en stel bij abo maakt het voor bellen niet zoveel uit. Alleen voor data moet je een travel en surf pas kopen of per MB betalen. Als je roaming aanzet, wordt je naar die site doorverwezen om een pas te kopen. En mijn ervaring is dat je accu gigantisch snel leeg gaat wanneer je dat niet doet. Dus in dat geval roaming lekker uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:22:
[...]

[...]

Daar is nog niets over te zeggen, 5G is nog niet meer dan een verzameling van experimenten van de diverse fabrikanten. Pas als 5G helemaal gestandaardiseerd is kunnen we iets gaan zeggen over de evolutie van 4G naar 5G. Het zal niet zo'n revolutie zijn als van 3G naar 4G! De basis van 4G(LTE) is al goed en daarop kan vast uitgebouwd worden naar 5G maar of dat alleen met een firmware update zal kunnen is nog niet bekend. De tijd zal het leren.
Het klopt deels wat je schrijft, we weten het niet. Dus weten we helaas ook niet wat jij schrijft: "Het zal niet zo'n revolutie zijn als van 3G naar 4G". Dat weet je niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
lasharor schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:17:
Iemand die mij hier wellicht antwoord kan geven. Ik moet elke dag vanwege mijn werk de Duitse grens over. Werk eigenlijk in het grensgebied.

Soms staat er op mijn telefoon: T-Mobile.de | T-Mobile.nl, soms laat hij alleen T-Mobile.de zien en af en toe heb ik gewoon 4G T-Mobile.nl als provider staan.

Wat is het verschil? Kan ik mijn roaming aanzetten wanneer ik verbonden ben met die combi .de / .nl?
Ook al heten ze beide T-Mobile... Je betaalt extra kosten als je roaming aanzet, tenzij je een buitenland bundeltje koopt. Lekker roaming uit laten staan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je geen keuze maakt voor een bundel of per MB verbruik je geen MB's. Roaming kun je dus veilig laten aanstaan. Wat het met de batterij doet, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:35:
Zolang je geen keuze maakt voor een bundel of per MB verbruik je geen MB's. Roaming kun je dus veilig laten aanstaan. Wat het met de batterij doet, weet ik niet.
Ik heb dit een keer gedaan en het viel me op dat het dan enorm hard gaat met je batterij. Je telefoon detecteert immers mobiel internet, echter mag er niets over verstuurd worden. Op de achtergrond blijft hij waarschijnlijk zeer veel pogingen doen om je apps te synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ik heb net vanaf Amsterdam totaan Leiden geen 4g verbinding gehad, hebben meer hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Marijn100 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:16:
Ik heb net vanaf Amsterdam totaan Leiden geen 4g verbinding gehad, hebben meer hier last van?
Even je toestel uit- en aan (soms wil vliegtuig modus aan-uit ook al helpen).
Dit lost in 99% van de gevallen het euvel dat je op 3G blijft hangen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Voor het eerst is er nu 4G roaming toegevoegd binnen een land waar al 4G roaming mogelijk was.
In Frankrijk is 4G nu mogelijk op zowel Orange (was al) en Bouygues (nieuw).

De volledige lijst van 4G roaming netwerken voor T-Mobile is nu als volgt:
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange, Bouygues)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Kroatië (Croatia Telecom)
- Noorwegen (TeliaSonera)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigd Koninkrijk (EE)
- Verenigde Staten (T-Mobile)
- Zwitserland (Swisscom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
De ombouw werkzaamheden aan het T-Mobile netwerk zouden volgens de originele planning morgen afgerond moeten worden.
Er wordt toch nog wat doorgewerkt vlak voor de feestdagen, volgende week gaat de uitrol van 4G verder in:

- Drenthe: Exloo
- Groningen: Annen
- Overijssel: Nutter (dit wordt de laatste plaats van de ombouw in 2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
Heeft iemand enig idee waneer LTE 900 wordt ingeschakeld na de ombouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

philip oving schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:41:
Heeft iemand enig idee waneer LTE 900 wordt ingeschakeld na de ombouw?
Dat loopt tot enige maanden na de ombouw. Ze pakken dat voorzichtig aan met een uitgebreide test- en analyse periode alvorens 2G900 definitief uitgaat. Enkele weken na het uitfaseren van 2G900 kan de vrijgekomen frequentie worden ingezet voor 4G900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
The_Wireless_Guy schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:58:
[...]

Dat loopt tot enige maanden na de ombouw. Ze pakken dat voorzichtig aan met een uitgebreide test- en analyse periode alvorens 2G900 definitief uitgaat. Enkele weken na het uitfaseren van 2G900 kan de vrijgekomen frequentie worden ingezet voor 4G900.
Het begint inderdaad allemaal met het omzetten op de 900 Mhz band, over het algemeen heb je de volgende volgorde:

- Ombouw van de mast, activatie van 4G1800
- Activatie van 3G900 (meestal tussen 2-8 weken na ombouw)
- De-activatie 2G900 (meestal tussen 6-10 weken na ombouw)
- Activatie 4G900 (meestal tussen 8-16 weken na ombouw)

Aan de hand van het Antenneregister kun je kijken wat de status van de mast is, dan krijg je een beeld van de fase waarin je zit en hoe lang het ongeveer zal gaan duren.

Uitzonderingen op bovenstaande zijn natuurlijk altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32

wouter1981

w00t

Is er iemand die een speedtest heeft gedaan op het Pancratiusplein in Heerlen tijdens Serious Request? Ben benieuwd naar de prestaties van 4G tijdens de drukte op dat plein.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
wouter1981 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:24:
Is er iemand die een speedtest heeft gedaan op het Pancratiusplein in Heerlen tijdens Serious Request?
Zo te zien heeft Mobile Cowboys dat gedaan voor alle 3 de netwerken. Verrassende resultaten als je het mij vraagt.

http://www.mobilecowboys....erious-request-in-heerlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
henk_dh schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:15:
[...]

Zo te zien heeft Mobile Cowboys dat gedaan voor alle 3 de netwerken. Verrassende resultaten als je het mij vraagt.

http://www.mobilecowboys....erious-request-in-heerlen
Opvallend is dat de screenshot van KPN duidelijk een ander toestel is dan T-Mobile en Vodafone. Verschillende hardware duid op verschillende chipset/baseband controller(s). En een legio aan andere verschillen.

Daarnaast weten we ook niet welke abonnement vormen gebruikt zijn, pre-paid/post-paid of bundels met bijbehorende snelheid beperkingen om het onderscheid tussen 'netwerken' te maken. Voor mij niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
Tmobile heeft wel een lage Ping..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:37
Gillie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:13:
[...]

Opvallend is dat de screenshot van KPN duidelijk een ander toestel is dan T-Mobile en Vodafone. Verschillende hardware duid op verschillende chipset/baseband controller(s). En een legio aan andere verschillen.

Daarnaast weten we ook niet welke abonnement vormen gebruikt zijn, pre-paid/post-paid of bundels met bijbehorende snelheid beperkingen om het onderscheid tussen 'netwerken' te maken. Voor mij niet representatief.
Het zijn 3 verschillende toestellen, die van T-Mobile en Vodafone zijn ook niet dezelfde.
Die van T-Mobile lijkt op MIUI te draaien, wat standaard op Xiaomi telefoons zit.
Hoeft niet zo te zijn, maar als het een Xiaomi is, is er mogelijk geen ondersteuning voor 900Mhz 4g, dat zou dan ook het resultaat kunnen beïnvloeden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03-2021
Ik was vanavond bij Ikea in Haarlem en zag volgens mij dat er een elektrische tijdskast volgens mij van T-mobile om lag. Het gaat om de gsm mast die in het reclamebord zit verwerkt bij Ikea.
Wie weet waar je dit kan melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
fransf schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:35:
Ik was vanavond bij Ikea in Haarlem en zag volgens mij dat er een elektrische tijdskast volgens mij van T-mobile om lag. Het gaat om de gsm mast die in het reclamebord zit verwerkt bij Ikea.
Wie weet waar je dit kan melden?
Geen sticker met logo (van de operator), referentie en telefoonnummer op de kast aangetroffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:38
Als dat de stroomvoorziening van die site is, zullen ze heel snel een alarm in hun monitoring zien...
Pagina: 1 ... 31 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes