[CDMA450 Netwerk] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Dit topic is geopend om het CDMA450 netwerk van KPN te bespreken, of andere soortgelijke netwerken.

Het is een afsplitsing van een bestaand topic, vandaar dat er geen fatsoenlijke OP is.
AlesT schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:04:
Daarnaast is het mij opgevallen dat er ook nog een (enkele) antenne hangt, tussen de onderste van T-Mobile en de bovenste van Vodafone.
Wellicht is deze voor GSM-R?
Vermoedelijk een CDMA450 antenne

http://www.telecomabc.nl/c/cdma450.html

Ben wel vaker van dit soort enkele sectoren tegengekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Wizard op 31-01-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:43
Ik kan mij herinneren dat in het verleden verscheidende PAMR locaties in het Antenneregister hebben gestaan, voornamelijk in grote zendmasten.
Een voorbeeld was de KPN zendmast bij de Amsterdam RAI, op zo'n 70 meter hoogte.

Wat mij tot op heden nog niet was opgevallen is dat deze locaties niet meer in het register voorkomen, waarom dit is, is mij niet bekend.

Wellicht is dit vanwege het feit dat het CDMA450 netwerk (was dat altijd al van KPN?) nu gebruikt wordt voor M2M toepassingen.
Heet zoiets dan nog steeds een PAMR netwerk?
Het is immers geen Public Acces Mobile Radio meer.

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 29-01-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Wat verder onderzoek gedaan en ik was ze inderdaad al eens eerder tegengekomen; Liander schijnt het netwerk over te hebben genomen :

http://www.trackto.nl/nl/...-private-wireless-network
http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2306
http://vimeopro.com/trackto/alliander

Ben alleen erg benieuwd hoe hun cellen dan exact werken, aangezien ik al meerdere opstelpunten heb gezien met slechts een enkele sector.

@mods; apart topic waardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:29

robertwebbe

Robert Webbe

Nu we toch lekker gaan spitten in dit onderwerp, ik heb even gesnuffeld in het openbaar nationaal frequentieregister.

Een vergunning is uitgegeven aan Utility Connect BV te Utrecht
met een looptijd van 17 november 2005 tot 17 november 2020
voor de frequenties 451.76875 MHz - 454.76875 MHz en 461.76875 MHz - 464.76875 MHz (= 2x 3 MHz)
ten behoeve van een PAMR netwerk.

Ik zie dat dat er hieronder 119 vergunningen vallen, volgens mij is dat het aantal basisstations.
Ik heb helaas geen details over locaties en vermogen kunnen vinden.

Volgens mij is het zo dat KPN de technische partner is in deze voor realisatie, onderhoud en beheer.

[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 31-01-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Wat ik gelezen heb is dat Entropia het onderhoud doet en KPN het beheer. 119 is een mooi aantal voor die frequentie, afhankelijk van het aantal sectoren en waar ze geplaatst worden. Heb ze ook al een keer in zo'n digitenne mast gezien, die zijn natuurlijk flink hoog. Je zou ze dan ook misschien in de Nozema torens verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Het CDMA450 netwerk is opgezet ten behoeve van het uitlezen van slimme elektriciteit- en gasmeters.

Momenteel maken veel slimme meters echter nog gebruik van GSM, maar gezien de mobiele aanbieders dit netwerk wellicht binnen afzienbare tijd willen gaan uitschakelen, is er dus een CDMA450 netwerk opgezet, met als voordeel groter bereik met minder antennes (doordat het gebruik maakt van een relatief lage frequentieband).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:57
Gaan mobiele pin apparaten ook over dit netwerk? Een bezorger van mobiele abonnementen gaf aan regelmatig naar buiten te moeten om ontvangst te krijgen en regelmatig zelfs helemaal geen ontvangst te krijgen op zijn mobiele pinapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
ucsdcom schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:51:
Gaan mobiele pin apparaten ook over dit netwerk? Een bezorger van mobiele abonnementen gaf aan regelmatig naar buiten te moeten om ontvangst te krijgen en regelmatig zelfs helemaal geen ontvangst te krijgen op zijn mobiele pinapparaat.
Nee vooralsnog is dat netwerk uitsluitend voor Liander. Pinapparaten kunnen via de 3 bekende mobiele aanbieders gaan maar ook via bijvoorbeeld RAM Mobile Data, de hulpdiensten gebruiken dat ook voor hun track&trace systemen. Buitenshuis uitstekende dekking, binnen kan het inderdaad wat minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Anoniem: 59483 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:15:
[...]
Momenteel maken veel slimme meters echter nog gebruik van GSM, maar gezien de mobiele aanbieders dit netwerk wellicht binnen afzienbare tijd willen gaan uitschakelen, is er dus een CDMA450 netwerk opgezet, met als voordeel groter bereik met minder antennes (doordat het gebruik maakt van een relatief lage frequentieband).
Ik denk dat de netwerkaanbieders een beetje huiverig zijn met CDMA in hun meters gezien de vergunning nog maar 5 jaar loopt en wat er daarna gebeurd is niet bekend. Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat er dan wellicht een blokje van 2x 5 MHz vrijkomt wat technologie neutraal geveild zou worden. Dat kan dan bijna niet anders dat dat dan band 31 is, dit is een gepaarde frequentie van 452.5 – 457.5 MHz in combinatie met 462.5 – 467.5 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
robertwebbe schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:28:
Ik denk dat de netwerkaanbieders een beetje huiverig zijn met CDMA in hun meters gezien de vergunning nog maar 5 jaar loopt en wat er daarna gebeurd is niet bekend. Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat er dan wellicht een blokje van 2x 5 MHz vrijkomt wat technologie neutraal geveild zou worden.
Persoonlijk denk ik dat dat wel los loopt, ik dacht elders te lezen dat de vergunning langer liep (of verlengd kon worden) maar kan dat zo 1,2,3 niet vinden.
robertwebbe schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:28:
Dat kan dan bijna niet anders dat dat dan band 31 is, dit is een gepaarde frequentie van 452.5 – 457.5 MHz in combinatie met 462.5 – 467.5 MHz.
Om precies te zijn: 451,76875-454,76875 MHz gepaard met 461,76875-464,76875, vergunning voor deze band staat op naam van Utility Connect B.V.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2012-24272.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Raider095 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:56:

[...]
Om precies te zijn: 451,76875-454,76875 MHz gepaard met 461,76875-464,76875, vergunning voor deze band staat op naam van Utility Connect B.V.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2012-24272.html
Dat schreef ik zelf ook al, enkele berichten hiervoor. Maar band 31 valt daar net ongeveer 3 MHz buiten. Ik heb nog eens gekeken in het frequentieregister waar die andere 3 MHz voor wordt gebruikt maar daar zitten vele diensten die je niet zomaar even schrapt. En aangezien er (nog) maar weinig mobiele telefoons beschikken over band 31 ondersteuning denk ik nu dat het inderdaad niet snel zal gebeuren dat hier 5 MHz vrij gemaakt zal worden. Als de installed base van de smartmeters groot is dan zal verlenging van de huidige vergunning denk ik eerder gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Ik kwam een KPN 3G-only mast tegen met sinds kort nieuwe antennes erin.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/Zeewolde_CDMA_4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/Zeewolde_CDMA_5.jpg

Kon de antennes eerst niet thuis brengen, er zitten wel lichte sectorstrepen op à la KPN.

Daarom even een bezoekje gebracht aan de site.
En daar stonden ZTE kasten, had ik persoonlijk nog niet eerder gezien.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/Zeewolde_CDMA.jpg

Daarnaast stonden RRH/RRU's:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/Zeewolde_CDMA_2.jpg

Het kastje buiten het hek gaf uitsluitsel:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/Zeewolde_CDMA_3.jpg

Het is dus het CDMA450 netwerk wat beheerd wordt door Entropia (hardware) en KPN (software) in opdracht van Liander (Entropia is een 100% dochter van Liander).

Bedoeld voor een smartgrid netwerk en slimme meters. In Zeewolde gaan ze een proef houden met smartgrid, vooral omdat hier veel zonnepanelen en windmolens zijn, is dit een mooie proeftuin. Overigens heb ik deze antennes al vaker gezien. Liander is bezig met een landelijk netwerk aan te leggen.

Vraag me af wat het bereik is van CDMA450, grofweg een verdubbeling van 900 MHz? Het valt wel op dat de antennes een behoorlijk stuk onder die van KPN zitten. Misschien ruimte vrij houden voor een andere provider/KPN antennes.

Daarnaast zie ik trouwens veel KPN 3G-only locaties die ontmanteld zijn, sommigen nog maar 2 jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door The Wizard op 18-07-2015 08:29 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:07
Interessant. Kom wel eens in Zeewolde en je ziet er best veel zonnepanelen. Over het algemeen heb ik daar ook wel 4G, maar als ik bij iemand in huis zit schakelt ie terug naar 3G, in meerdere huizen die verspreid zijn over zeewolde.

Lijkt me dus geen overbodige luxe om op een lagere frequentie te gaan werken.

[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 18-07-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
CDMA450 is een apart topic over...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, eentje waarin sinds januari niet meer gepost is.

Reacties worden samengevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
HvanderT schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:36:
Interessant. Kom wel eens in Zeewolde en je ziet er best veel zonnepanelen. Over het algemeen heb ik daar ook wel 4G, maar als ik bij iemand in huis zit schakelt ie terug naar 3G, in meerdere huizen die verspreid zijn over zeewolde.

Lijkt me dus geen overbodige luxe om op een lagere frequentie te gaan werken.
4G ontvangst in Zeewolde is wel goed, van KPN tenminste. Het nadeel is dat Zeewolde alleen maar nieuwere huizen heeft, dus ook veel meer demping.

Maar dit netwerk wordt niet gebruikt voor mobiele communicatie door de providers maar door Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Het is even stil in dit topic, maar het netwerk lijkt aardig vorm te krijgen. Op veel Entropia opstelpunten zie ik inmiddels ook CDMA450 sector-antennes. Heeft iemand enig idee in hoeverre dit netwerk al daadwerkelijk gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Maar even een kick geven...

In hoeverre zal de huidige lancering van LoRA en NB-ioT bruikbaar zijn voor slimme meters en dus een bedreiging worden voor het voortbestaan van CDMA-450? Het is wel heel stil rondom het CDMA netwerk en nu slimme meters niet meer verplicht zijn en geweigerd kunnen worden vraag ik mij sterk af of dit netwerk in Nederland toekomst blijft hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
ucsdcom schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:51:
Maar even een kick geven...

In hoeverre zal de huidige lancering van LoRA en NB-ioT bruikbaar zijn voor slimme meters en dus een bedreiging worden voor het voortbestaan van CDMA-450? Het is wel heel stil rondom het CDMA netwerk en nu slimme meters niet meer verplicht zijn en geweigerd kunnen worden vraag ik mij sterk af of dit netwerk in Nederland toekomst blijft hebben.
Het CDMA450 netwerk is opzich een super netwerk.
Lage frequentie, hoge opstel punten en als ik het antenne register mag geloven wordt er met 10 kW ERP gedraaid.

Veel mensen/bedrijven klagen nu al dat het LoRa netwerk niet stabiel werkt.
Weinig controle of je pakketjes ook echt aankomen.

Dus ja, de strijdt is in volle gang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 12:09
neeecht schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:49:
[...]

Het CDMA450 netwerk is opzich een super netwerk.
Lage frequentie, hoge opstel punten en als ik het antenne register mag geloven wordt er met 10 kW ERP gedraaid.

Veel mensen/bedrijven klagen nu al dat het LoRa netwerk niet stabiel werkt.
Weinig controle of je pakketjes ook echt aankomen.

Dus ja, de strijdt is in volle gang!
LoRa zal ook wel snel vervangen worden door NB-IoT met grotere packet size, beter bereik, meer opstelpunten en met een frequentie binnen licentie van de telco's.
Uiteraard kan CDMA450 op moeilijk bereikbare locaties wel weer veel beter doorkomen dan NB-IoT via LTE (4G800/4G900).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
In Amsterdam/Zaanstad is het CDMA450 netwerk uitgebreid:

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/52-2205/462.650mhz-2017-01-22-cdma450-kpn.jpg

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/52-2205/463.900mhz-2016-11-14-cdma450-kpn.jpg

Duidelijk zichtbaar dat er een kanaal is bij gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:44
Mijn collega heeft een aparte map gemaakt waarin de actieve CDMA punten worden weergegeven. Tzt zullen ook de GSM-R en eventuele GRONDSTAT locaties worden toegevoegd.

https://www.google.com/ma...9%2C6.450075626624994&z=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Onlangs mn 2e nieuwe 'slimme' meter gekregen via Stedin netwerkbeheer (de eerste na 9 jaar al defect, enkele maanden gaf deze geen data meer door, verbruik is ook niet in rekening gebracht, ivm onbekende meterstand)

Deze maakt nu gebruik van het CDMA netwerk.

Schijnbaar is het bereik hiervan perfect, momenteel maken ze gebruik van een combi, Vodafone M2M, en CDMA (laatste voorkeur bij vervanging, en slecht bereikbare gebieden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Overheid stelt veiling M2M-vergunningen vier jaar uit, verwacht LTE-450

De overheid wil de huidige vergunning voor de 450-470 MHz band met vier jaar verlengen. Deze frequentieruimte is in gebruik voor slimme meters, maar de huidige vergunning verloopt op 17 november 2020. EZK vindt het echter nog wat te vroeg om een besluit te nemen, omdat de technologie in een overgangsfase zit naar LTE.

In 2005 heeft de minister frequentieruimte in de 450 - 470 MHz-band ter beschikking gesteld voor de exploitatie van een Public Access Mobile Radio (PAMR) netwerk, een openbaar elektronisch communicatienetwerk voor mobiele communicatiedienstverlening ten behoeve van besloten gebruikersgroepen zoals taxicentrales, beveiligingsdiensten en nutsbedrijven.

Via een veiling werd één landelijke vergunning uitgegeven aan Nozema, dat later werd overgenomen door KPN. In 2012 is deze vergunning overgenomen door Utility Connect B.V. De huidige vergunninghouder exploiteert een communicatienetwerk voor slimme meters, op basis van CDMA-450 technologie.

De netwerkbedrijven zijn in 2015 begonnen aan de operatie om miljoenen elektriciteits- en gasmeters aan te sluiten. Voor deze toepassing is continuïteit belangrijk.

EZK merkt echter ook dat de band interessant zou kunnen zijn voor andere toepassingen. Naar verwachting is pas over een paar jaar duidelijk hoe het LTE-ecosysteem zich ontwikkelt. Het ministerie heeft een beleidsvoornemen geschreven en consulteert dit nog tot en met 23 april 2018.

Bron: https://www.telecompaper....verwacht-lte-450--1237554

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Overheid verlengt 450 MHz-band voor slimme meters

Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband verlengbaar gemaakt. Deze vergunning voor professionele communicatie zou in november 2020 aflopen. Hij kan nu worden verlengd voor een vaste periode die begint op 18 november 2020 en loopt tot en met 17 november 2024. Terwijl de Nederlandse netbeheerders de keuzes uit het verleden weer voor enkele jaren vastleggen, beginnen de Belgische beheerders aan de uitrol van 4G.

In de nieuwe vergunningen heeft de Nederlandse overheid het gebruik beperkt tot één specifieke toepassing: slimme meters. De definitie ‘mobiele communicatiedienstverlening ten behoeve van besloten gebruikersgroepen’ is daarvoor vervangen door ‘mobiele communicatiedienstverlening ten behoeve van besloten netten in de utiliteitssector’.

Besluit na consultatie
EZK heeft de toekomst van de 450 MHz-band geconsulteerd. Die consultatie heeft de tegenstellingen tussen mogelijke doelgroepen niet opgelost, maar juist duidelijker gemaakt. De overheid verwacht dat er de komende jaren meer duidelijkheid is over de toekomst van de slimme meters.

Het is overheidsbeleid om vergunningen voor schaarse frequenties niet te verlengen, maar opnieuw te verdelen, het liefst in een veiling. Dit keer is er een uitzondering gemaakt, om zeker te zijn dat de slimme energiemeters op het CDMA-450 netwerk blijven werken. Beheerder Utility Connect werkt sinds 2012 aan dat netwerk.

Rond 2022 moet dan een besluit genomen worden over de periode na november 2024. Wellicht is dan 5G meer in beeld als opvolger van de verouderde huidige technologie.

Fluvius kiest voor 4G
In België zijn de netbeheerders later begonnen aan de ontwikkeling en uitrol van slimme meters. De keuze is daar gevallen op NB-IoT via het commerciële LTE-800-netwerk van Proximus en niet via een afzonderlijk netwerk. Netbeheerder in Vlaanderen Fluvius begint in januari met het plaatsen van de nieuwe elektriciteits- en gasmeters.

Deze meters zijn technisch in staat om vier keer per uur de stand van de elektriciteitsmeter door te geven via het mobiele netwerk. Er zit ook een poort op die ruwe data in real-time lokaal beschikbaar maakt. Deze is bedoeld om nieuwe toepassingen mogelijk te maken in een data-gedreven smart grid.

In de toekomst kan een huisbatterij of geparkeerde elektrische auto worden opgenomen in een groot netwerk dat energie uit zon en wind lokaal opslaat en teruglevert aan lokale gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Het mooiste "whatsapp-only" netwerk blijft dus voorlopig on air.
Wat was dat mooi geweest als alle mobiele telefoons gebruik konden maken van het CDMA450 netwerk.
1 protocol, mogen bedrijven zelf een app via de api schrijven. Uiteraard alleen text berichten en provider onafhankelijk (of keuze provider om dit aan te bieden en betalen aan dit geval KPN.)

450 MHz gaat mogelijk nog net in een telefoon op het gebied van de antenne.
Zeker nu de telefoon toch weer wat groter zijn/worden.

Gewoon een leuke gedachte, verder niet discussie waardig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
tag: @jk-5 @The_Wireless_Guy @SebasFM

Apart, blijkbaar zijn de signalen van het CDMA450 netwerk ook weer aangepast.
Ik zie dat 1506DK nog maar 1 frequentie heeft. Dit waren er twee.

Niet verwacht dat de oude eerste frequentie nu minder wordt ingezet:

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/52-2205/462.650mhz-2019-10-10-cdma450-kpn.jpg

Edit:
Deze kaart is bijgewerkt op 24 september 2019:
Incognitum in "[CDMA450 Netwerk] Ervaringen & Discussie"

Dit verklaard alles weer. Dank!

[ Voor 20% gewijzigd door neeecht op 10-10-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Mooie update op Antennekaart.nl !

https://antennekaart.nl/k...?providers=utilityconnect

Iemand enig idee waarom rond Schiphol (en Weert) er maar 1 carrier on air is?
Overal anders lijken er twee carriers te zijn.

Deze twee carrier waren hier ook, nu niet meer. Mogelijk iets gestoord op Schiphol?
Kan me haast niet voorstellen.

2106AX heeft er op 1 sector toch een tweede carrier bijgekregen.
Test of iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Uit een nieuwsbrief die ik vanmorgen ontving:

De afgelopen tijd kwamen de 2 grotere netbeheerders in Nederland, Liander en Stedin, vrij frequent in het (energie)nieuws en helaas was dit niet altijd even positief, met name door de rechtszaak tegen het ministerie van Economische Zaken omtrent het versneld moeten afschrijven van de geplaatste slimme meters.

Slimme meters maken, net als je mobiele telefoon, gebruik van de diverse netwerken die in Nederland beschikbaar zijn. Liander en Stedin hebben destijds een licentie gekocht voor een bepaalde frequentie en waren ook in de veronderstelling dat ze deze voor een langere tijd konden blijven gebruiken. Hierop hebben ze dan ook alle geplaatste slimme meters ingericht, echter nu gooit het Ministerie van Economische Zaken roet in het eten.

Het Ministerie van Economische Zaken, die de verdeling van deze radiofrequenties bepaald, wil de frequentie niet opnieuw exclusief voor Liander en Stedin beschikbaar stellen, omdat er ook andere partijen interesse hebben in deze frequentie. Daarbij stelt het Ministerie van Economische Zaken dat Liander en Stedin, net als andere netbeheerders, gebruik hadden kunnen maken van de netwerken van bijvoorbeeld KPN. Liander en Stedin hebben er destijds bewust voor gekozen om het netwerk in eigen beheer te nemen, om zo te voorkomen dat ze afhankelijk zijn van een derde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
robertwebbe schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:35:
Uit een nieuwsbrief die ik vanmorgen ontving:

De afgelopen tijd kwamen de 2 grotere netbeheerders in Nederland, Liander en Stedin, vrij frequent in het (energie)nieuws en helaas was dit niet altijd even positief, met name door de rechtszaak tegen het ministerie van Economische Zaken omtrent het versneld moeten afschrijven van de geplaatste slimme meters.

Slimme meters maken, net als je mobiele telefoon, gebruik van de diverse netwerken die in Nederland beschikbaar zijn. Liander en Stedin hebben destijds een licentie gekocht voor een bepaalde frequentie en waren ook in de veronderstelling dat ze deze voor een langere tijd konden blijven gebruiken. Hierop hebben ze dan ook alle geplaatste slimme meters ingericht, echter nu gooit het Ministerie van Economische Zaken roet in het eten.

Het Ministerie van Economische Zaken, die de verdeling van deze radiofrequenties bepaald, wil de frequentie niet opnieuw exclusief voor Liander en Stedin beschikbaar stellen, omdat er ook andere partijen interesse hebben in deze frequentie. Daarbij stelt het Ministerie van Economische Zaken dat Liander en Stedin, net als andere netbeheerders, gebruik hadden kunnen maken van de netwerken van bijvoorbeeld KPN. Liander en Stedin hebben er destijds bewust voor gekozen om het netwerk in eigen beheer te nemen, om zo te voorkomen dat ze afhankelijk zijn van een derde partij.
Dat wordt wel weer een interessante discussie om te volgen. Het was lang stil rondom de CDMA450 band. Het viel mij al op dat nieuwe meters meteen met een LTE modem geleverd werden bij andere aanbieders als alternatief voor 2g en 3g. Kijk dat is vooruit kijken! Anderzijds zou je niet verwachten dat CDMA450 opeens flink op de schop moet. Juist ook omdat deze partijen nu dan gebonden worden aan 1 marktpartij, terwijl zij het nu zelf in handen hebben. Anderzijds wisten zij zelf toch ook wel hoe lang de licentie geldig zou zijn of wordt daar nu opeens door het ministerie aan gezaagd door een andere datum te gaan hanteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Rond 2005 werd het CDMA netwerk “verkocht” als zijnde het IoT netwerk van Nederland. Alleen heeft de techniek zichzelf snel ingehaald en was CDMA al bij introductie outdated. Daardoor zijn er maar enkele partijen op de wagen gesprongen en pakte het niet uit zoals bedacht. De vergunning is ook maar voor 15 jaar (kostte 'slechts' € 5,1 miljoen) en ze hadden denk ik verwacht dat als er eenmaal een paar miljoen apparaten aan hingen, dat ze vanwege dit maatschappeijk belang wel verlenging kregen. In juli 2019 is deze inderdaad nog één maal (gratis) verlengd met 4 jaar omdat het ministerie nog niet wist wat ze nu met de 450 MHz wilden. Inmiddels is dat duidelijk geworden, het spectrum wordt opnieuw geveild. Dat betekent dat het idee om goedkoper een eigen netwerk te hebben duurkoop is geworden gezien alle meters met een CDMA module niet meer mogen communiceren na 17/11/2024.

Naar verwachting zal in 2022 het spectrum opnieuw geveild worden, waarschijnlijk gaat dit gecombineerd gaan worden met de 3,5 GHz veiling. De nieuwe aanbieder zal er dan na 17/11/2024 waarschijnlijk 4G/LTE op gaan zetten en ik vermoed dat deze vergunning tot eind 2040 geldig zal zijn. Volgens mij zijn voor 4G alleen de banden 31, 72 en 73 beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxAdhesh7LCM3JAFgAgvjAT27Jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/diTWNW5uMSodGoepC7nlQOFA.png?f=user_large

Bovenstaande afbeelding toont LTE kanbaalbreedtes van 5 MHz. Als NB-IoT toegepast zal worden, dan kan dit ook met een 3 MHz carrier. Uiteindelijk zal er dus maar 1 vergunning geveild worden van 3 of 5 MHz. Groot voordeel is dat je een supergoede dekking kunt krijgen maar nauwelijks snelheid. Bestaande antennes kunnen deze lage frequentie ook niet aan, er zullen dus ook extra antennes geïnstalleerd moeten worden. Wel een perfecte frequentie voor LTE-M en NB-IoT.

Voor de volledigheid, de huidige CDMA vergunning is uitgegeven voor 451,76875-454,76875 MHz gepaard met 461,76875-464,76875 MHz (=CDMA-band 11, block c). Hierop zijn nu 2 carriers van 1,25 MHz actief: 462,7 MHz en 463,9 MHz. En het meest vreemde vind ik wel dat er recentelijk nog steeds nieuwe sites aan het netwerk worden toegevoegd: https://antennekaart.nl/k...?providers=utilityconnect. De installatie van een nieuwe site kost 40-100k en jaarlijks 10-15k. Ik denk dat ze er vanuit zijn gegaan dat de vergunning nog een keer met 15 jaar verlengd zou worden.

[ Voor 64% gewijzigd door robertwebbe op 19-08-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ucsdcom schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Dat wordt wel weer een interessante discussie om te volgen. Het was lang stil rondom de CDMA450 band. Het viel mij al op dat nieuwe meters meteen met een LTE modem geleverd werden bij andere aanbieders als alternatief voor 2g en 3g. Kijk dat is vooruit kijken! Anderzijds zou je niet verwachten dat CDMA450 opeens flink op de schop moet. Juist ook omdat deze partijen nu dan gebonden worden aan 1 marktpartij, terwijl zij het nu zelf in handen hebben. Anderzijds wisten zij zelf toch ook wel hoe lang de licentie geldig zou zijn of wordt daar nu opeens door het ministerie aan gezaagd door een andere datum te gaan hanteren?
Hier in Friesland worden (helaas?) nog steeds CDMA meters opgehangen. Die van ons is een paar weken terug geplaatst; bij mijn buren nog geen week terug.

Liander gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
krakendmodem schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Hier in Friesland worden (helaas?) nog steeds CDMA meters opgehangen. Die van ons is een paar weken terug geplaatst; bij mijn nog geen week terug.

Liander gebied.
Heb je dan een 2g/3g/ LTE-ioT/4g modem in je meter, of helemaal geen slimme meter?

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 18-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ucsdcom schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Heb je dan een 2g/3g/ LTE-ioT/4g modem in je meter, of helemaal geen slimme meter?
https://www.liander.nl/si...2_driefasen_GPRS_v1_2.pdf

Bij ons staat er duidelijk CDMA op de meter, hoewel de link van die pdf grps aangeeft.

https://docplayer.nl/docs-images/62/47093936/images/1-0.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 18-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik verwacht dat de fabrikanten (o.a. Iskraemeco) nieuwe WAN communicatiemodules gaat leveren en dat ze alleen deze gaan swappen. Vervolgens nog de software updaten en klaar is Kees. En dat 4,3 miljoen keer.

Als ik hen was zou ik direct voor NB-IoT of LTE-M over 4G gaan en niet meer voor 2G GPRS. Anders moet je over een aantal jaar weer alles swappen. En Utility Connect kan overigens ook gewoon meedoen aan de veiling en een nieuw LTE-M netwerk bouwen. Dan kunnen ze opnieuw weer aansluiten op hun eigen netwerk. Wellicht is dat de reden dat ze onlangs nog nieuwe sites hebben toegevoegd aan hun netwerk.

Edit: zojuist nog een link gevonden naar een onderzoek over dit vraagstuk, gepubliceerd op 28 mei 2020:
https://www.rijksoverheid...eit+van+slimme+meters.pdf

Edit2: en nog wat leesvoer over het 450 MHz gebruik over de hele wereld van maart 2020:
https://450alliance.org/w...device-update-P-rev-A.pdf

Edit 3: en mocht je nog geinteresseerd zijn in de afwegingen van het ministerie in 2018:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2018-63663.html

[ Voor 100% gewijzigd door robertwebbe op 18-08-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
robertwebbe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:27:
Ik verwacht dat de fabrikanten (o.a. Iskraemeco) nieuwe WAN communicatiemodules gaat leveren en dat ze alleen deze gaan swappen. Vervolgens nog de software updaten en klaar is Kees. En dat 4,3 miljoen keer.

[YouTube: Iskraemeco AM550 Smart Meter]
Als ik hen was zou ik direct voor NB-IoT of LTE-M over 4G gaan en niet meer voor 2G GPRS. Anders moet je over een aantal jaar weer alles swappen. En Utility Connect kan overigens ook gewoon meedoen aan de veiling en een nieuw LTE-M netwerk bouwen. Dan kunnen ze opnieuw weer aansluiten op hun eigen netwerk. Wellicht is dat de reden dat ze onlangs nog nieuwe sites hebben toegevoegd aan hun netwerk.

Edit: zojuist nog een link gevonden naar een onderzoek over dit vraagstuk, gepubliceerd op 28 mei 2020:

Edit2: en nog wat leesvoer over het 450 MHz gebruik over de hele wereld van maart 2020:
https://450alliance.org/w...device-update-P-rev-A.pdf

Edit 3: en mocht je nog geinteresseerd zijn in de afwegingen van het ministerie in 2018:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2018-63663.html
Het vervangen van al die modules kost zo 100 euro per stuk.
4,3 miljoen aansluitingen á 100 euro=430 miljoen.
Ze kunnen ook zoveel bieden op die frequentie bij de veiling, stuk makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 12-10-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36
Ernemmer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Het vervangen van al die modules kost zo 100 euro per stuk.
4,3 miljoen aansluitingen á 100 euro=430 miljoen.
Ze kunnen ook zoveel bieden op die frequentie bij de veiling, stuk makkelijker.
De vraag is wat de frequentie waard zal zijn. Ik vraag me trouwens af of een combinatie van een smalle LTE band met één CDMA carrier mogelijk is.

Voor telefoons is dit niet een heel logische band vanwege ontbrekende ondersteuning en zeer lage bandbreedte.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
https://antennekaart.nl/k...&providers=utilityconnect
Heeft iemand enig idee waarom in deze regio 463.9 MHz niet gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@neeecht Ik kan me vaag nog iets herinneren dat het met Schiphol te maken heeft maar kan de bron niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
robertwebbe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:47:
@neeecht Ik kan me vaag nog iets herinneren dat het met Schiphol te maken heeft maar kan de bron niet meer vinden.
Ja daar zat ik ook aan te denken.
Maar de signalen eromheen die wel 463.9 MHz doen zijn zodanig hard, dat deze alsnog prima te horen zijn op schiphol.

Hier ook onveranderd: http://x266.nl/dump/cdma450-2020-10-27.jpg

Deze: https://antennekaart.nl/k...&providers=utilityconnect
11 + 11 sites komen gewoon op je vullingen binnen daar.

Zou leuk zijn als we kunnen uitvinden waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
https://antennekaart.nl/k...&providers=utilityconnect

Interessant 2021-02-22 update, meerdere sites rondom Schiphol omgezet naar een enkele carrier.
Mogelijk dat de uplink signalen van de smart meters ergens invloed hebben op een Schiphol signaal.
Duidelijk te zien aan de hand de lege vlaktes tussen de sites en Schiphol. 400 MHz reikt ver. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:32
Weer een update: https://antennekaart.nl/k...f0-4fcc-8c9c-9447385d1862

Dit jaar al 6 nieuwe sites. Het kan natuurlijk puur capaciteitsuitbreiding zijn, maar met het uitzicht dat het verkrijgen van een nieuwe vergunning mogelijk lastig wordt is dit wel optimistisch.

Is ook mooi nieuw ZTE spul. Met deze RRUs kunnen ze in theorie ooit in de toekomst nog switchen naar 4G/5G.

Dit is de nieuwe site in Almere van Januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWJd0NDJ-D4AgnucS2InATC5ihQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fScEShBKySrxs8Sc7Tx1MdLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg8FqN3XT8130xA4xq_Y91icPDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhR1kDoRPssbJiHbt4lEW4FY.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de lamp zie je trouwens een GPS ontvanger (wat witte potje), maar ook een sprietje. Iets als een LTE backupverbinding waarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jk-5 op 15-04-2021 10:15 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Het netwerk van Utility Connect bestaat op dit moment uit 152 sites. Het betreft vrijwel
uitsluitend sites met drie sectoren. Op alle sites worden twee CDMA-carriers ingezet,
enkele sites ten noordwesten van Amsterdam uitgezonderd. [18] Er zijn dus steeds twéé
banden van 1,25 MHz in gebruik voor verkeer van netwerk naar gebruiker (‘downlink’), en
twéé banden in de andere richting (‘uplink’). Figuur 5 toont dit schematisch.
@jk-5 ten noord-westem van Amsterdam is de Amstterdamse haven en Ijmuiden.
Misschien was er iets met de marine kanalen wat storing gaf?

Het blijft gissen. Mij benieuwen naar de volgende update, nu er weer twee carriers aanstaan!

Maar ik denk nog steeds Schiphol.
Schiphol EHAM, KLM deicing (digitaal Nexedge) 451,162,500
Schiphol EHAM, KLM deicing (digitaal Nexedge) 451,212,500
Schiphol EHAM, KLM deicing (digitaal Nexedge) 451,250,000

https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=31976.0
451.16250 NXDN Schiphol EHAM KLM De-icing 1e Remote (controleurs en trumps)
451.21250 NXDN Schiphol EHAM KLM De-icing 2e Remote (controleurs en trumps)
451.25000 NXDN Schiphol EHAM KLM De-icing “Snowdesk Gate”

Mogelijk zijn die frequenties nu aangepast.
Of een dichter net geworden, daarom wachten op de volgende update.

Update:
Ik las dat de meters worden uitgelezen tussen 0100-0700 in de nacht.
Iets eerder gaan monitoren:

http://x266.nl/dump/cdma4...63mhz-2021-05-09-0052.jpg
http://x266.nl/dump/cdma4...63mhz-2021-05-09-0054.jpg
http://x266.nl/dump/cdma4...63mhz-2021-05-09-0055.jpg

Rond 00:52 lijkt wat upload data te zijn.
Iets daarna de downlink data (je zou andersom verwachten)
Grappig om een keer te zien. Nooit geweten wanneer de data overdracht is. Heb zelf ook zo'n meter in de kast.

[ Voor 14% gewijzigd door neeecht op 29-05-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
@jk-5 de 'tweede' carrier staat weer uit:
http://x266.nl/dump/cdma450-462mhz-463mhz-2021-05-31.jpg

Geen idee waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

In dit artikel (onderaan) lijkt het wel of dat ze er nog steeds vanuit gaan dat ze het CMDA netwerk nog wel kunnen behouden:

https://www.ad.nl/home/te...-wellicht-denkt~ac0481ea/

@neeecht In het artikel staat dat ze het mogelijk met 1 carrier willen gaan doen. Mogelijk zijn ze al aan het testen of dat inderdaad te doen is.

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 31-05-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Wat een maffe keuze ook, zelf zo'n netwerk gaan runnen. En nu paniek omdat de licentie straks verloopt, en maar wat roepen over de energietransitie.

Maar die netwerken worden toch niet alleen om 1 uur 's nachts gebruikt? Zou toch logisch zijn als dat een beetje gespreid wordt? De hoeveelheden data lijken zo ook te laten zien dat het wel heel zonde is om zo'n netwerk alleen voor zo'n klein beetje data op te tuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
robertwebbe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:36:
In dit artikel (onderaan) lijkt het wel of dat ze er nog steeds vanuit gaan dat ze het CMDA netwerk nog wel kunnen behouden:

https://www.ad.nl/home/te...-wellicht-denkt~ac0481ea/

@neeecht In het artikel staat dat ze het mogelijk met 1 carrier willen gaan doen. Mogelijk zijn ze al aan het testen of dat inderdaad te doen is.
Ik heb laatst gemaild naar UtilityConnect over de uitstaande carrier in regio Amsterdam en Schiphol. Hier een quote:
Het klopt dat Utility Connect momenteel in de door u genoemde omgeving slechts van één CDMA-carrier gebruik maakt. Eventuele verstoring van signalen op of rond Schiphol is hiervoor niet de reden. Zonder in te veel detail te willen treden, kunnen wij u meedelen dat het onderzoeken van de maximale mogelijkheden van CDMA de achtergrond is van het gebruik van slechts één carrier. Zoals u waarschijnlijk weet, is het netwerk van Utility Connect gericht op kritische connectiviteit voor netbeheerders en andere beheerders van vitale infrastructuren. Het is vanuit deze achtergrond dat wij in de genoemde omgeving tijdelijk één carrier hebben uitgeschakeld.
Dus wellicht onderzoeken ze daar of ze het hele netwerk in 1 carrier kunnen drukken om eentje af te staan aan een andere partij. Of zijn ze aan het onderzoeken met nieuwe technieken, 4G misschien?

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
jk-5 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Dus wellicht onderzoeken ze daar of ze het hele netwerk in 1 carrier kunnen drukken om eentje af te staan aan een andere partij. Of zijn ze aan het onderzoeken met nieuwe technieken, 4G misschien?
Oh wow, daar reageren ze best wel open op. Ik denk wel dat dit een oplossing kan zijn. 4G is geen oplossing aangezien de apparatuur dat niet aankan, effectief lopen ze dan tegen hetzelfde probleem aan.

Ik vrees dat het een prijzige veiling kan worden voor ze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 10:11

SgtStrider

Fractal Switchover!

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:12:
Wat een maffe keuze ook, zelf zo'n netwerk gaan runnen. En nu paniek omdat de licentie straks verloopt, en maar wat roepen over de energietransitie.

Maar die netwerken worden toch niet alleen om 1 uur 's nachts gebruikt? Zou toch logisch zijn als dat een beetje gespreid wordt? De hoeveelheden data lijken zo ook te laten zien dat het wel heel zonde is om zo'n netwerk alleen voor zo'n klein beetje data op te tuigen.
Ik werk zelf heel erg veel met UC op werk (werk zelf bij netbeheerder). Punt is vooral (bij ons) dat de hele UC-netwerkinfrastructuur gebouwd is rondom betrouwbaarheid en redundantie. Bij netstoringen blijft het netwerk werken, itt. de KPN/Vodafone/overige netwerkdelen waar we uitval blijven zien (zelfs met masten met noodstroomvoorziening, toch ergens in de keten een probleem). Het is voor ons fijn dat in het geval van een netstoring de communicatie met de stationsautomatisering voor de UC-nodes gewoon blijft werken.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
SgtStrider schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Ik werk zelf heel erg veel met UC op werk (werk zelf bij netbeheerder). Punt is vooral (bij ons) dat de hele UC-netwerkinfrastructuur gebouwd is rondom betrouwbaarheid en redundantie. Bij netstoringen blijft het netwerk werken, itt. de KPN/Vodafone/overige netwerkdelen waar we uitval blijven zien (zelfs met masten met noodstroomvoorziening, toch ergens in de keten een probleem). Het is voor ons fijn dat in het geval van een netstoring de communicatie met de stationsautomatisering voor de UC-nodes gewoon blijft werken.
Alleen zijn die slimme meters geen cruciale infrastructuur en gaat het puur om het uitlezen van energiegegevens wat desnoods een dag later ingehaald kan worden.

Daarnaast kun je je ook afvragen of je bij high availability zelf iets wil bouwen, of misschien juist op meerdere netwerken wil vertrouwen (meerdere providers dus). Als het om grootschalige stroomuitval gaat dan is het weer een ander verhaal, maar ook daar geldt weer dat als je dat echt op landelijk niveau wil bouwen, het wel heel erg duur is en moeilijk is om dezelfde redundancy te halen als met multi-provider failover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Alleen zijn die slimme meters geen cruciale infrastructuur en gaat het puur om het uitlezen van energiegegevens wat desnoods een dag later ingehaald kan worden.

Daarnaast kun je je ook afvragen of je bij high availability zelf iets wil bouwen, of misschien juist op meerdere netwerken wil vertrouwen (meerdere providers dus). Als het om grootschalige stroomuitval gaat dan is het weer een ander verhaal, maar ook daar geldt weer dat als je dat echt op landelijk niveau wil bouwen, het wel heel erg duur is en moeilijk is om dezelfde redundancy te halen als met multi-provider failover.
Probleem is een beetje dat de netbeheerders ook dit netwerk gebruiken voor gridautomatisering. Dus om te schakelen in middenspanningsringen. Daar is beschikbaarheid wat kritieker dan bij de slimme meters. UC heeft bij elke site een extra kast vol accus staan die het op de kleine bandbreedte langer volhouden, en ze zijn zelfs bezig met backupgeneratoren op strategische plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
jk-5 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Probleem is een beetje dat de netbeheerders ook dit netwerk gebruiken voor gridautomatisering. Dus om te schakelen in middenspanningsringen. Daar is beschikbaarheid wat kritieker dan bij de slimme meters. UC heeft bij elke site een extra kast vol accus staan die het op de kleine bandbreedte langer volhouden, en ze zijn zelfs bezig met backupgeneratoren op strategische plekken.
Dat wist ik niet, en dat maakt het hele CDMA-verhaal nog een stuk roekelozer.

Multi-provider high availability setup dus! En eigenlijk zou dat dan nog een backup voor een vaste verbinding moeten zijn!

Ze denken nu waarschijnlijk dat ze wel druk op de regering kunnen zetten met "het brengt de stroomvoorziening in gevaar", maar het blijft roekeloos. Daarbij valt ook op te merken dat ze vanuit meerdere hoeken waaronder de regering heel lang geleden al gewaarschuwd zijn voor precies dit scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 17:42
Ik denk dat UC in 2022 ook gaat bieden op de veiling, zoals @Ernemmer al eerder opperde. Het ombouwen van alle meters van CDMA naar een ander netwerk zal hen ook al snel meer dan 430 miljoen kostten dus dat kunnen ze ook uitgeven aan een vergunning.

En zoals @robertwebbe al schreef, gaat het maar om 1 kavel van 3 of 5 MHz. De andere 3 concurrenten zullen naast de vergunningkosten ook nog flink moeten investeren in nieuwe hardware, iets dat bij UC al aanwezig is. Hoe interresant is dan die 450 MHz band nog als ze al LTE-M en NB-IoT hebben draaien?

Bij de vorige veiling werd er bijna 79 miljoen betaald voor 10 MHz op de 700 MHz band, UC kan volgens mij dus een betere deal krijgen door mee te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zxui op 24-06-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

SgtStrider schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:59:
[...]
Ik werk zelf heel erg veel met UC op werk (werk zelf bij netbeheerder).
Weet jij dan misschien waarom er in Weert UC dekking is? Totaal buiten het standaard dekkingsgebied. Of wordt er daar van alles geschakeld aan het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 10:11

SgtStrider

Fractal Switchover!

robertwebbe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Weet jij dan misschien waarom er in Weert UC dekking is? Totaal buiten het standaard dekkingsgebied. Of wordt er daar van alles geschakeld aan het net?
Ik zal het eens checken.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
robertwebbe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Weert was vroeger Stedin gebied, en die gebruiken overal UC. Sinds een paar jaar is dat gebied overgenomen door Enexis, de kans is groot dat alles dus nog steeds op CDMA draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Even een spectrum update, nog steeds bezig met de 'één' carrier test:
http://x266.nl/dump/cdma-...07-1-carrier-spectrum.jpg

En backup lokaties:
http://x266.nl/dump/cdma-450-2021-09-07-1-carrier.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Besluit gedeeltelijke verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022:
  • De vergunning is gedeeltelijk verlengbaar om redenen van algemeen maatschappelijk en economisch belang
  • De vergunning is gedeeltelijk verlengbaar voor een vaste periode die aanvangt op 18 november 2024 en loopt tot en met 30 juni 2035
  • De verlengbaarheid betreft de frequentieruimte 451,76875 – 453,26875 MHz en 461,76875 – 463,26875 MHz.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0047499/2022-11-22

Het is Utility Connect dus mooi gelukt.

[ Voor 116% gewijzigd door robertwebbe op 29-05-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
@robertwebbe

https://x266.nl/dump/cdma450-2023-05-29.jpg
Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/cdma450-2023-05-29.jpg

Alleen het eerste kanaal wordt verlengd dan!

Het 2e kanaal werd gebruikt als LTE test ofzo. Maar lijkt ook weer normaal CDMA te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

neeecht schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:59:
@robertwebbe

https://x266.nl/dump/cdma450-2023-05-29.jpg
[Afbeelding]

Alleen het eerste kanaal wordt verlengd dan!

Het 2e kanaal werd gebruikt als LTE test ofzo. Maar lijkt ook weer normaal CDMA te doen.
Is dit nog steeds zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
@robertwebbe

Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/cdma450-2023-10-05.jpg
https://x266.nl/dump/cdma450-2023-10-05.jpg

Nog steeds hetzelfde. Signaal lijkt nu wat zachter, minder gain.

[ Voor 19% gewijzigd door neeecht op 05-10-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Nieuwe bericht, geen spectrum veranderingen.

Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/cdma450-2024-02-13.jpg
https://x266.nl/dump/cdma450-2024-02-13.jpg

Een check naar aanleiding van:
https://www.nu.nl/tech/63...l-aan-vervanging-toe.html

Dit gaan om 2G GSM GPRS meters.

4G LTE meters zouden heel lang nog mee moeten kunnen gaan.
Een 5G station kan ook 4G signalen decoderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/cdma450-2025-02-13.jpg
https://x266.nl/dump/cdma450-2025-02-13.jpg

Zomaar een random update. Waar vorig jaar bijna overal de 2e carrier werd uitgeschakeld is de situatie nu al enkele maanden zo.

https://antennekaart.nl/k...907&lng=4.41101074&zoom=8

2e carrier sites: 15
https://antennekaart.nl/k...9&carrier-combinations=18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Kaart update:
https://antennekaart.nl/k...032&lng=4.76257324&zoom=9

Nog 10 te gaan:
https://antennekaart.nl/k...0&carrier-combinations=18

2e carrier in Amsterdam nog zichtbaar in spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@neeecht Kun je iets meer duiding geven aan je post?
Als ik op de antennekaart ga en daar CDMA van UC aan klik, zie ik 182 locaties staan. Ik weet dat er 2 carriers zijn, beide aangeduid als 11 op de antennekaart, maar snap nog niet helemaal wat je nu bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
robertwebbe schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:17:
@neeecht Kun je iets meer duiding geven aan je post?
Als ik op de antennekaart ga en daar CDMA van UC aan klik, zie ik 182 locaties staan. Ik weet dat er 2 carriers zijn, beide aangeduid als 11 op de antennekaart, maar snap nog niet helemaal wat je nu bedoelt.
Beste te zien zonder revisies:
Algemene CDMA kaart:
https://antennekaart.nl/k...2.49615953&lng=5.39978027

Dan links in het menu:
Locatietypes. Daar heb je 11+11 (x2) en 11 (x1)

Er zijn dus nog maar 10 sites over met twee carriers.
En in Rotterdam is er een site bijgekomen:
https://antennekaart.nl/k...68&lng=4.46217119&zoom=19

In Leiden en Amsterdam zijn ze mogelijk nog bezig met met nieuwe sites bouwen.
Wanneer die klaar zijn kunnen ook daar de tweede carriers uit.

In deze revisie (antennekaart update) zijn er dus weer 5 uitgezet.
https://antennekaart.nl/k...41-4cb1-94c1-28f3a94d3851

5x 2e carrier uit.
1x nieuwe site
1x sectoren anders gericht.

(En in Hoorn mogelijk ook iets aangepast/verplaatst, andere hoogtes.)
Pagina: 1