Rond 2005 werd het CDMA netwerk “verkocht” als zijnde
het IoT netwerk van Nederland. Alleen heeft de techniek zichzelf snel ingehaald en was CDMA al bij introductie outdated. Daardoor zijn er maar enkele partijen op de wagen gesprongen en pakte het niet uit zoals bedacht. De vergunning is ook maar voor 15 jaar (kostte 'slechts' € 5,1 miljoen) en ze hadden denk ik verwacht dat als er eenmaal een paar miljoen apparaten aan hingen, dat ze vanwege dit maatschappeijk belang wel verlenging kregen. In juli 2019 is deze inderdaad nog één maal (gratis)
verlengd met 4 jaar omdat het ministerie nog niet wist wat ze nu met de 450 MHz wilden. Inmiddels is dat duidelijk geworden, het spectrum wordt opnieuw geveild. Dat betekent dat het idee om goedkoper een eigen netwerk te hebben duurkoop is geworden gezien alle meters met een CDMA module niet meer mogen communiceren na 17/11/2024.
Naar verwachting zal in 2022 het spectrum opnieuw geveild worden, waarschijnlijk gaat dit gecombineerd gaan worden met de 3,5 GHz veiling. De nieuwe aanbieder zal er dan na 17/11/2024 waarschijnlijk 4G/LTE op gaan zetten en ik vermoed dat deze vergunning tot eind 2040 geldig zal zijn. Volgens mij zijn voor 4G alleen de banden 31, 72 en 73 beschikbaar:
Bovenstaande afbeelding toont LTE kanbaalbreedtes van 5 MHz. Als NB-IoT toegepast zal worden, dan kan dit ook met een 3 MHz carrier. Uiteindelijk zal er dus maar 1 vergunning geveild worden van 3 of 5 MHz. Groot voordeel is dat je een supergoede dekking kunt krijgen maar nauwelijks snelheid. Bestaande antennes kunnen deze lage frequentie ook niet aan, er zullen dus ook extra antennes geïnstalleerd moeten worden. Wel een perfecte frequentie voor LTE-M en NB-IoT.
Voor de volledigheid, de huidige CDMA vergunning is uitgegeven voor 451,76875-454,76875 MHz gepaard met 461,76875-464,76875 MHz (=CDMA-band 11, block c). Hierop zijn nu 2 carriers van 1,25 MHz actief: 462,7 MHz en 463,9 MHz. En het meest vreemde vind ik wel dat er recentelijk nog steeds nieuwe sites aan het netwerk worden toegevoegd:
https://antennekaart.nl/k...?providers=utilityconnect. De installatie van een nieuwe site kost 40-100k en jaarlijks 10-15k. Ik denk dat ze er vanuit zijn gegaan dat de vergunning nog een keer met 15 jaar verlengd zou worden.
[
Voor 64% gewijzigd door
robertwebbe op 19-08-2020 00:06
]