[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 105 Laatste
Acties:
  • 752.043 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 18:59

dutchnltweaker

Afbeeldingslocatie: http://focusmall-bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/03/t-mobile.jpg

T-Mobile
T-Mobile is een van de grootste telefoonproviders in Nederland. Ze zijn een dochtermaatschappij van Deutsche Telekom, een van de grootste aanbieders van mobiele telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot mobiele telecommunicatiediensten en wil toonaangevend zijn op het gebied van mobiel internet.

T-Mobile kwam in 2002 de Nederlandse markt door een overname van Ben. In 2007 namen ze Orange Nederland over en voegden ze het netwerk van Orange en Ben samen. Het bedrijf voert al 15 jaar het roze T-Mobile merk. De netwerkaanbieder heeft ongeveer 3,7 Miljoen Nederlandse klanten en 1500 medewerkers in Nederland.

Abonnementen bij T-Mobile.
Op dit moment biedt T-Mobile drie soorten abonnementen aan.
Afbeeldingslocatie: https://i65.tinypic.com/5cdirq.png

T-Mobile & 4G
Per 18 november 2013 zijn alle T-Mobile klanten zonder meerprijs toegelaten op het nieuwe 4G-netwerk van deze provider. Er waren ookal een aantal klanten, met name die die in de eerste dekkingsgebieden wonen en al een 4G-capabel toestel hebben, die al werden toegelaten, waaronder ikzelf.

Bij het opzetten het het Netwerk heeft T-Mobile een andere strategie gekozen dan hun concurrenten door te kiezen voor de 900MHz + 1800MHz band, daarnaast gebruiken zo ook de 2100MHz frequentie voor 4G+. Door het combineren van die drie banden (3CA) heeft het netwerk snelheden tot 300Mb/s. Standaard hebben de 900MHz het beste bereik, terwijl de 1800MHz band zorgt voor extra snelheid.
Door het gecombineerde gebruik van verschillende en lage frequenties lost T-Mobile een van de grootste kritiekpunten op van hun 2G en 3G netwerk, dat de bereikbaarheid daarvan minder was door gebruik van hoge frequenties met minder bereik.

promotievideo uit april 2016
[YouTube: Het netwerk van de toekomst]
Nu in 2017 heeft T-Mobile een van de grootste en snelste 4G netwerken van Nederland. T-Mobile zegt dat met een gemiddelde snelheid van 40,2Mb/s het het snelste netwerk is van Nederland. Ze hebben 8450 (maart 2017) nieuwe 4G zenders neergezet om dit mogelijk te maken, en claimen een landelijk bereik van >99%.

Afbeeldingslocatie: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/images/campagne/p3-het-unlimited-netwerk/P3-bestintest-2017-150x150.png Afbeeldingslocatie: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/images/campagne/p3-het-unlimited-netwerk/P3-bestintest-2016-150x150.png

T-Mobile heeft in deze jaarlijkse ‘P3 Connect Mobile Benchmark’ met 956 van de totaal 1.000 punten de hoogste score behaald van alle providers. In de twee categorieën Voice en Data scoort T-Mobile het hoogst. In alle drie de sub-meetgebieden, steden, dorpen en op verbindingswegen haalt T-Mobile scores rond de 95 procent en boekt exceptioneel resultaat op het streamen van video’s. Daarmee is T-Mobile voor het tweede jaar op rij als beste netwerk van Nederland getest en het enige netwerk dat een ‘Outstanding’ performance krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://i63.tinypic.com/2m51g90.jpg

Ervaringen met het T-Mobile 4G netwerk.
In dit topic kun je je ervaringen delen over het T-Mobile 4G Netwerk. Biijvoorbeeld waar je dekking hebt, hoe snel je verbinding is en of je dekking afwijkt van de T-Mobile dekkingskaart, hoe de dekking inpandig is en zo voorts.

N.B. Dit topic is niet bedoeld voor slow-chat. Wel mag je vragen en opmerkingen plaatsen maar onderbouw deze en blijf on-topic a.u.b.

[ Voor 72% gewijzigd door carnager op 22-04-2021 20:38 ]

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Mijn eerste ervaringen met het T-Mobile 4G Netwerk waren begin deze week in Amsterdam Nieuw-West.
De site 4Gmast.nl heeft hier een leuk inhoudelijk artikel over geschreven maar hierbij plaats ik alvast de testresultaten, inclusief een extra meting buiten de stad.

Mijn eerste meting, letterlijk minuten nadat ik ontdekte dat mijn iPhone 5S was toegelaten tot het 4G netwerk, bevond ik mij redelijk diep inpandig in een dorp, enkele kilometers verwijderd van de dichtstbijzijnde (Amsterdamse) 4G-mast. Ik had nog nét 1 'balletje' bereik maar toch leverde dit nog een zeer acceptabele snelheid op:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BYUZtqPIEAAzk5X.jpg

Eenmaal aangekomen in Amsterdam Nieuw-West, in de vooravond, heb ik nog enkele tests gedaan.
Hier kwam de volledige capaciteit van het huidige 4G-netwerk goed naar boven:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BYUv9C0IgAAet-6.jpg

Zoals op bovenstaande afbeelding, een momentopname met Speedtest en een server die zich tevens in Amsterdam bevindt, is een snelheid van 50x20 (nu het nog rustig is op de mast) goed haalbaar.
Maar een duurtest, naar een server in Amerika, levert natuurlijk een meer real-world resultaat op.
Daarom heb ik met RootMetrics een zestal tests achter elkaar laten lopen om ook wat gemiddelde waarden zichtbaar te krijgen. Zoals de datateller laat zien, vreet dit MB's wanneer je daadwerkelijk veel bandbreedte tot je beschikking hebt, dus ik heb hem maar snel weer uit gezet.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BYUv3fpIMAEEqJq.jpg

In vergelijking, één cycle kost circa 5 tot 10MB op het T-Mobile 3G netwerk, terwijl diezelfde cycle dus in hetzelfde tijdsbestel tussen de 60 en 70MB verstookt op 4G.

Mijn conclusie, voorlopig kan het T-Mobile netwerk leveren conform de verwachting. Hoe dit loopt naar mate de 'deadline' van 18 november nadert en verstrijkt, zal de tijd leren.

PS. Ik heb deze week ook nog contact gehad met T-Mobile om te horen of er al iets in de pen zit met betrekking tot 4G-roaming, bijvoorbeeld om te beginnen met de zusternetwerken als Telekom en T-Mobile in het buitenland. Hiermee is men echter nog totaal niet bezig; men wil eerst het eigen 4G-netwerk verder uitbouwen om te zijner tijd een betere troef in handen te hebben bij de roaming onderhandelingen.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Zaterdagmiddag, in mijn ervaringen toch wel de drukste periode op de mobiele netwerken afgezien van festivals en dergelijke, heb ik weer een paar tests gedaan. Om te beginnen in Amsterdam Nieuw-West, als referentie om te zien hoe het in de niet-binnenstad functioneert rond die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BYn_VmAIIAAqfVU.jpg

Ik moet zeggen: ik ben onder de indruk. Op 3G merk je rond deze tijd al een sstevige deuk in de performance in de buitenwijken maar dit is nagenoeg het beste resultaat dat ik heb behaald met T-Mobile's 4G netwerk.

Dus dan maar eens de proef op de som en naar zowat het lastigste stukje binnenstad in Amsterdam vertrokken, jawel: de kleine straatjes van de Jordaan..

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BYoG4DXIgAA4sLV.jpg

Bereik is altijd een lastig punt in de Jordaan en dat blijkt met 4G niet anders te zijn. Vanwege de smalle straatjes met relatief hoge en tengere gebouwen is er veel blokkade van het signaal dus gemiddeld loop je daar met 1 a 2 balletjes ontvangst op 4G op straat. Met 2 balletjes is de ontvangst echter nog steeds goed bruikbaar en vele malen beter dan wat 3G in deze situatie weet te presteren, dus ook hier is het een grote vooruitgang. Met 1 balletje bereik is het resultaat overigens vrijwel gelijk aan de test die ik in mijn vorige post buiten Amsterdam deed, bruikbaar en ook nog steeds beter dan wat 3G met het beste bereik in deze buurt weet voort te brengen rond dat tijdstip.

Wel is het jammer dat dit signaal ook niet penetrant genoeg blijkt om te kunnen gebruiken als je een van de vele winkeltjes of restaurantjes die de Jordaan rijk is binnen gaat en wordt je vooralsnog teruggeworpen op het trage EDGE (al is dat ook al een verbetering ten opzichte van een paar maanden geleden, toen je op GPRS werd teruggeworpen).

T-Mobile heeft aangegeven tegen het eind van het jaar in Amsterdam grootschalig UMTS900 te zullen aktiveren, waardoor we tegen die tijd gaan terugvallen naar 3G in de meeste situaties en alleen op het randje van dat bereik eventueel nog weer naar EDGE/GPRS zullen terugvallen, waardoor 'het laatste bolletje' nog iets langer bruikbaar is.

De UMTS900 uitrol zal steeds tussen de 3 en 6 maanden plaatsvinden nadat een mast is gemoderniseerd en EDGE & 4G kan uitzenden. Dus met de 4G-planning in gedachte kun je dan ook redelijk nagaan wanneer UMTS900 beschikbaar zal zijn in een regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:41
Uitgebreide post. Ziet er op zich goed uit tot nu toe, T-Mobile 4G. Zo te zien op Antenneregister heeft T-Mobile ook een erg fijnmazige uitrol. Op zowat alle plekken waar je 3G had heb je nu ook 4G bij T-Mobile, plus nog een stukje meer. En straks op alle plekken 3G waar je nu 2G hebt. Ook zal 3G nog iets sneller worden, los van het feit dat het sowieso sneller wordt als er meer mensen van 3G naar 4G gaan...

Ook doen ze niet geheimzinnig over de uitrol, zoals Vodafone. Moet zeggen dat het me positief verrast. Ze nemen wel hun tijd voor de uitrol (landelijke dekking pas over 2 jaar, bij KPN over 5 maanden, bij Vodafone naar hun eigen zeggen over 1 jaar), maar daar waar ze het doen, doen ze het ook goed. Net als KPN.

Bij de vernieuwing van antennepanelen (3 tot 6 maanden nadat 4G ergens beschikbaar is) zal ook Tele2 waarschijnlijk actief worden op een locatie. Dat wordt ook nog spannend. Ben ook erg benieuwd of Tele2 en T-Mobile een mutual roaming agreement gaan afspreken, dan zou je via T-Mobile misschien ook nog LTE800 kunnen gebruiken voor goede binnendekking!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:30
Mij viel het net op dat ik nu ook 4g heb, ik heb een xperia Z. Ik haal met 1 streepje bereik 45 down en 5 up. Ik haal dit in omgeving aalsmeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 22:07

thaMini

Tool !!

Ik reed laatst lang Rotterdam. Daar op de iPhone 5 ook 4G.
20 mbps down, 2 up. Redelijke score voor rijden met 100 km/h

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 15:22
Ik zit nu in Diemen op m'n werk en daar zie ik nu ook voor het eerst 4G aan staan.
Voelt snel aan, waarmee kan ik de snelheid testen van het netwerk? Is daar een app voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
De Speedtest-app misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:48
iPad Air, Utrecht, 1405u 11 nov 2013: 49Mbps down, 20Mpbs up, 22ms ping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 15:22
Ik heb even snel een testje gedaan, 2/3 streepjes bereik op m'n HTC One:
Download 31,88 mbps, Upload: 15,25 mbps, 23ms ping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Deze snelheden haal ik met mijn relax abonnement niet, maar ik kan in elk geval bijdragen door te zeggen dat ook mensen met een Relax-abonnement toegang hebben tot het 4G-netwerk.
Mijn snelheid (Rotterdam) blijft (momenteel?) beperkt tot 3-5Mbps. Maar dat heb ik met 3G echt nooit gehaald.
Ik heb Relax'11 met Internet Plus.

edit:
dag erop haal ik 7 Mbps

[ Voor 4% gewijzigd door Quacka op 13-11-2013 09:01 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is wel vreemd, de minimale snelheid op T-Mobile 4G zou 15 Mb/s zijn (theoretisch uiteraard).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
8 tot 14 hebben ze het hierin over:
nieuws: Klanten T-Mobile krijgen snelheidsverhoging na introductie 4g in november

Maar dat zijn nog d redelijk courante abonnementen. Relax is een abonnement van 2,5 jaar geleden. Ik ben niet ontevreden hoor. Ik kan eindelijk youtube-films zonder stotteren bekijken. Het internet op mijn werk is vele malen trager dan mijn 4g-verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb sinds vandaag 4G op mijn toestel (Nokia Lumia 920) collega's met exact dezelfde telefoon en abbonement halen wel 43 mbit met een speed test. Vreemd genoeg haal ik "maar" 5,55 mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 22:56
In Utrecht met een HTC One, T-Mobile abo I-Smart 500
(Damn werkt beter dan me WiFi op school)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Zbmy5jb.png

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
in mijn ogen een beetje vreemd dat dus de data gebruikt voor speedtest van je tegoed afgaat.
Aan de ene kant logisch aan de andere kant doe je niets met die test data dus waarom...
ik gaat het dus ook niet testen met mijn abbo...
ik merk dat het gewoon lekker vlot(ter) gaat en hou het tegoed gewoon in de gaten, in januari ga ik van 250 naar 500 mb. Bij T mobile heb je trouwens ook pas de max 4g snelheid bij een 1000mb abbo.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zou pas vreemd zijn als het niet zo was; dan moeten ze (deep) packet inspection toepassen om te kijken of je zinnige data downloadt/uploadt, snap je toch wel? :+

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik kom uit op het volgende:
iPhone 5s, T-Mobile 1500MB bundel

Ping: 26
Download: 14Mbps
Upload: gemiddeld 2Mbps

Die 14Mbps download haalt hij bij meerdere tests, het lijkt er dus wel op dat mijn abonnement gecapt is, terwijl de volgende pagina( http://www.t-mobile.nl/4G ) toch echt zegt dat het 30Mbps zou moeten zijn... als misschien dat het de komende week nog recht wordt getrokken.

Nog even beter gekeken, en ik heb een i-smart abbo, en deze is idd gecapt op 14,4. Dan haal ik iig de volledige snelheid! 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door GloriX op 14-11-2013 15:45 ]

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Frappant, ik dacht dat ik gecapped zou zijn op 50Mbit down maar haal sinds gister ruim 70, zonet nog 77,41Mbit. Nog sneller door m'n GB'tjes.. LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

OMX2000

By any means necessary...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2LKfRKu.jpg
Met mijn iPhone 5s en iSmart 300 in A'dam zuid oost haalde ik absoluut geen 4G snelheden.

Nieuwe abo gaat eind deze maand in, dan weer testen.

[ Voor 5% gewijzigd door OMX2000 op 15-11-2013 08:19 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Bij mij werkt 4G nu niet, omgeving Rotterdam.
edit: werkt weer, tijdelijke storing kennelijk

[ Voor 34% gewijzigd door Quacka op 15-11-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-04 14:30
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2qwq2xi.png

van de week 4G getest in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 11:29

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Gistermiddag Zeist op de A28 zag ik dat ik al 4G verbinding had op mn Galaxy S4. Even speedtestje gedaan:

27.44Mbit down
15.72Mbit up
35ms ping

volgens mij had ik 2 streepjes verbinding, en reden we 100+ op de snelweg...

[ Voor 3% gewijzigd door DerOllie op 15-11-2013 12:52 ]

www.youtube.com/DerOllie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Ik heb zelf geen T-Mobile 4G, maar was gister in de T-Mobile winkel in Utrecht-Centrum, en haalde daar op een iPhone 5 ongeveer 28 Mb down en 14 Mb up, nette snelheden. Het bereik was overigens 3 van de 5 streepjes..

Op het moment functioneren alle 4G netwerken vrijwel hetzelfde, ik denk dat we het over 6 tot 12 maanden nog eens moeten bekijken, en dan oordelen hoe de netwerken functioneren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Jeffrey: 14 up is onmogelijk op 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-04 19:48
Hebben meer mensen last van slecht bereik de laatste paar dagen? Vannacht in Amsterdam geen internet via 3G en 4G. En op meerdere plekken slecht of geen bereik waar ik eerst gewoon goed bereik had. Bijvoorbeeld vlak voor de schiphol tunnel op de A4 valt sinds kort de verbinding weg, had hier vroeger nooit last van. Heeft dit iets te maken met de omschakeling naar 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Vanmorgen had mijn iphone 5 om verbinding te maken met het netwerk (rond 06:20, 4g). Na een minuut of 15 had ik pas verbinding. Of dat een storing is aan het netwerk of telefoon weet ik niet.

Net een speedtest gedaan en kom op het volgende uit in Capelle a/d IJssel:
Download: 877.6 kB/s
Upload: 100.1 kB/s
Ping: 27 ms

[ Voor 25% gewijzigd door _Rayman_ op 15-11-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Had ik het over 3G dan? Ik heb 4G getest op een toestel in de T-Mobile winkel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Oh, ik dacht dat je het had over 3G testen omdat je geen 4G had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-05 15:07
Aangezien ik hier bij sommige wel enorm hoge snelheden uitschietend tot de 95 mbit/s zie, ben ik wel benieuwd hoeveel bandbreedte T-Mobile per gebruiker toewijst.
Dit kan als gevolg van de frequentieveiling afgelopen jaar maximaal 30Mhz zijn in T-Mobile's geval, maar aangezien ze ook nog capaciteit over moeten houden voor GSM1800 zullen ze dit (nog) niet volledig kunnen inzetten voor 4G.

Ter info: 10 Mhz op 4G staat gelijk aan ongeveer 50mbit/s. (dit is gelijk ook het snelste wat bij KPN mogelijk is.)
15 Mhz is ongeveer 75 mbit/s en 20 Mhz is 100 mbit/s.

Zie hier voor meer informatie over de frequentieverdeling: http://www.agentschaptele...everdeling-na-veiling.pdf

Ik weet dat op de iPhone het vrij gemakkelijk te zien is door in de telefoon app *3001#12345#* in te toetsen.
Je komt dan bij de 'verborgen' Field Test app.
Als je dan op Serving Cell Info drukt zie je allerlei informatie over de verbinding en frequentie met de mobiele provider.

Bij Vodafone ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15mfex3.png

Wat staat er allemaal precies bij T-Mobile? Ik ben eigenlijk wel benieuwd :)
Staan er misschien bij sommigen iets anders? Zou dat dan afhankelijk zijn van de locatie?

Edit: @ Fukutoshin: ja ik zie het! je hebt helemaal gelijk. typfoutje ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 18-11-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
20MHz bij T-Mobile (Amsterdam Nieuw West)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BZMh632IAAAb6Cz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 08:08
het is *3001#12345#* ipv *# aan het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 17:21
Al ervaringen in Den Haag? Ik krijg nog steeds een mooi 3G icoontje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endevour
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-04 17:00
poema schreef op maandag 18 november 2013 @ 17:33:
Al ervaringen in Den Haag? Ik krijg nog steeds een mooi 3G icoontje :(
Den Haag word weer genaait... Ik had vanmiddag ook nog 3G dus nam contact op met T-Mobile, schijnt dus dat de helft van Den Haag pas over is... als je in het noordelijk deel van Den Haag en/of Leidschendam ( die richting ) woont dan heb je 4G, alles daaronder o.a. omgeving Rijswijk heb je nog dikke pech en kan je nog 2 weken ofzo wachten, exact wisten ze het niet maar als ik de postcode check doe staat er halverwege November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 01-05 13:30
carnager schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:25:
20MHz bij T-Mobile (Amsterdam Nieuw West)

[afbeelding]
Omgeving VU: 20MHz up en 20MHz down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Zoals in Utrecht als Amsterdam getest met speedtest.net app op de iphone 5 vandaag. Heb netjes in beide steden de 4G aanduiding, maar internet down komt niet boven de 1 mbit en up is 0,3 mbit ondanks dat ik op beide locaties vol bereik heb.

Het betreft een zakelijk abonnement (weet niet precies welke), maar als ik de staatjes zo zie moet het het 'premium' abo betreffen. Namelijk 1 GB dataverkeer en daarna in snelheid omlaag. Nu haal ik die hoeveelheid data in de praktijk nooit, dus dat kan het niet zijn. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
http://www.agentschaptele...and-frequentieveiling.pdf

Wat ik eigenlijk best raar vind, is dat T-Mobile geen 2100 Mhz-frequenties heeft gekocht bij de laatste frequentieveiling. Betekent dit dat ze binnenkort dan geen 3G meer kunnen uitzenden op de 2100 Mhz-frequentie, of begrijp ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, de 2100 band is maar voor een klein deel geveild. De rest wordt weer opnieuw geveild over een x aantal jaar.

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 17:21
Kreeg wel netjes van t-mobile een wat algemeen mailtje waarin staat dat er werkzaamheden tussen 25-11 en 1-12 zullen worden uitgevoerd aan de masten in mijn regio (leyenburg, Den Haag) en binnen 2 weken na deze werkzaamheden zal 4G voor mij beschikbaar zijn. Niet waarop ik gehoopt had maar wel een goede zaak dat ik op de hoogte word gesteld over de ontwikkelingen.

• Sorcerer8472
thaan schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:38:
[...]

Omgeving VU: 20MHz up en 20MHz down.
Vreemd dat ze dus 100 Mbps ondersteunen op hun netwerk maar telkens melden dat de max. snelheid 50 Mbps is. Bij Vodafone geldt hetzelfde verhaal op 1800 MHz, hoewel de max. snelheid daar rond de 75 Mbps ligt omdat ze iets minder 1800 MHz-ruimte vrij hebben.

Ze zijn wel echt goed op weg bij T-Mo. De personen die hier lage snelheden melden hebben eerder last van een blokkade op hun abo dan van het netwerk, denk ik.

Verder heeft T-Mo trouwens net als de andere providers 2x20 MHz op de 2100-band. Op heel veel plekken zetten ze nu al de maximale bandbreedte in die ze hebben, en gebruiken ze dus 100% van hun frequentieruimte op 2100 MHz.

Overigens is het mogelijk dat T-Mobile in de toekomst ook gewoon LTE900 gaat inzetten, als over een paar jaar 2G wordt afgeschaft. Ben benieuwd of ze daar nu al rekening mee houden. Steeds meer mobieltjes ondersteunen die frequentie nu...

• 2TheMaks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 18:03
Den Haag LTE/4G: 26-29Mb/s down, 12-15 Mb/s up (gemeten met Ookla (speedtest.net) op een Samsung GT-I9505 (Jelly Bean 4.3)).

T-Mobile abo: Stel Samen 1GB (max. 30/15 Mb/s op LTE/4G)

Sinds dinsdag 26 november klopt de werkelijke LTE/4G dekking in Den Haag heel behoorlijk met het dekkingskaartje op de T-Mobile site.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:17
Weet iemand of het mogelijk is om met een Tele 2 abbo gebruik te maken van T-Mobile's 4G of is deze echt geforceerd onbruikbaar voor Tele 2 klanten? We gebruiken hoe dan ook het T-Mobile netwerk tot nu toe, alleen voor 4G is Tele 2 met een apart netwerk bezig maar ik kan mij heel goed voorstellen dat T-Mobile ook liever heeft dat Tele 2 klanten alvast op hun 4G netwerk kunnen om de load wat meer te verdelen.

Ik merk wel dat sinds de nieuwere 4G antennes actief zijn ik overal ineens veel vaker H+ heb.

• Sorcerer8472
Bij Tele2 moet je echt nog even wachten op Tele2 4G, waarschijnlijk vanaf begin volgend jaar. Denk dat ze een klein half jaar achter gaan lopen op T-Mobile, maar hoe en wat precies is nog even afwachten.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat de LTE netwerken van T-Mobile en Tele2 (eerst nog) strikt gescheiden blijven, Tele2 heeft alleen een convenant voor 2G en 3G. Ze hebben een eigen LTE frequentie en zullen die ook gaan gebruiken. Het LTE1800 netwerk heeft voor Tele2 gebruikers ook geen (extra) voordelen, de dekking is (veel) minder dan die van LTE800 van Tele2 zelf. Daarnaast zal er vanuit bijna elke mast van T-Mobile ook LTE800 van Tele2 worden uitgezonden. De dekking is dus minimaal net zo goed als van T-Mobile zelf.

Ik denk eerder dat T-Mobile evt. LTE800 ruimte gaat inhuren van Tele2, maar ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren. Tele2 snijd zichzelf daarmee in de vingers, aangezien Tele2 als prijsvechter wil profileren en bij LTE800 toegang bieden aan T-Mobile heeft deze veel te sterke troefkaarten (2G900/1800, 3G900/2100, LTE1800 en daarnaast ook nog LTE800).

Zo gauw 4G gemeengoed wordt en VoLTE gebruikt wordt, zal Tele2 zsm de MVNO overeenkomst met T-Mobile opzeggen. Kost relatief veel en met een eigen, landelijk dekkend netwerk, ook overbodig. Het zal echter wel een tijdje duren (> 5 jaar).

• Sorcerer8472
T-Mobile's 4G-netwerk is ook niet verkeerd hoor, vergelijkbaar met hun 2G-netwerk. Ze hebben 2G-only-masten ook omgebouwd (tenzij dat onlogisch was door de locatie, bijv. heel erg hoge locatie), net als de 3G-only-masten.

Eerst dacht ik dat T-Mobile-klanten misschien zouden kunnen gaan roamen op Tele2 4G maar eigenlijk zie ik daar niet echt de noodzaak meer toe. Hun 4G-dekking op 1800 MHz wordt fijnmaziger dan hun 3G- én hun 2G-dekking...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
Lagere latency is ook erg prettig, met de nieuwe 4G snelheden verbruik je een gemiddelde bundel namelijk binnen 10 minuten. Weer een maandje wachten voor 10min top speed.

Ook dingen als facetime werkt fijner met 4G. Benchmarks zijn leuk, al zullen veel mensen nog een cap op 14 mbit ervaren tot ze een sneller prijsplan afspreken. Zelf alleen regio A'dam en Utrecht 4G kunnen testen.

Was 2 weken terug bij KPN NOC en kreeg daar de uitleg van hun 4G netwerk. T-mobile en Vodafone hebben wel wat steekjes laten vallen - je kunt nu al van Alkmaar tot Alphen aan de Rijn en ver voorbij Hilversum onafgebroken 4G gebruiken bij KPN. Dat is wel wat anders dan die paar vlekken in de randstad die de andere aanbieders hebben. Niet dat ik nu weer klant van KPN ga worden, maar vind het evengoed knap.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:50:
T-Mobile's 4G-netwerk is ook niet verkeerd hoor, vergelijkbaar met hun 2G-netwerk. Ze hebben 2G-only-masten ook omgebouwd (tenzij dat onlogisch was door de locatie, bijv. heel erg hoge locatie), net als de 3G-only-masten.

Eerst dacht ik dat T-Mobile-klanten misschien zouden kunnen gaan roamen op Tele2 4G maar eigenlijk zie ik daar niet echt de noodzaak meer toe. Hun 4G-dekking op 1800 MHz wordt fijnmaziger dan hun 3G- én hun 2G-dekking...
Ze moeten ook wel hun 3G-only locaties gaan ombouwen, anders halen ze de landelijke dekking niet. Die locaties moeten toch al aangepakt worden voor evt 3G900, en ik vermoed dat Tele2 in die masten ook wel spul wil hangen.

Ik ben erg benieuwd wat het resultaat is in 2015. Welke opzet van welke provider de beste resultaten geeft. Zulke projecten geeft de providers ook weer een kans om elke locatie weer goed in te richten, antennes bij te stellen/vervangen en vermogens aan te passen.
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:57:
Was 2 weken terug bij KPN NOC en kreeg daar de uitleg van hun 4G netwerk. T-mobile en Vodafone hebben wel wat steekjes laten vallen - je kunt nu al van Alkmaar tot Alphen aan de Rijn en ver voorbij Hilversum onafgebroken 4G gebruiken bij KPN. Dat is wel wat anders dan die paar vlekken in de randstad die de andere aanbieders hebben. Niet dat ik nu weer klant van KPN ga worden, maar vind het evengoed knap.
Sterker nog, je kunt bij KPN van Den Helder naar Eindhoven rijden en van Den Haag naar de duitse grens en continue 4G ontvangst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
hmm ik kijk graag schaatsen, dus dacht: zet de WB schaatsen even aan. Superverbinding, echt waar. Maar mijn maandverbruik was binnen een uurtje verdubbeld. Ik ben dus maar gestopt met kijken. (mijn bundel is op zich toereikend, maar houd liever wat oveR)

Met 4G mogen ze wat mij betreft ook de datalimiet wel vertienvoudigen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 12:35
Quacka schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:54:
Met 4G mogen ze wat mij betreft ook de datalimiet wel vertienvoudigen.....
Ja, daar ben ik het zeker mee eens. Ben alleen bang dat de provider daar anders over denkt.

Als ze het al gaan verhogen dat datalimiet dan passen ze het waarschijnlijk niet aan voor bestaande gebruikers maar dan wordt de databundel op nieuwe abonnementen gewoon ruimer.

[ Voor 14% gewijzigd door GWashington op 29-11-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KPN heeft vandaag laten weten dat zij nu eerst de lagere bundels van 4 G voorzien en 1,5 keer meer data in de bundel doen bij de basis abonnementen. Daarnaast stond dat als meer mensen over de bundel gaan en dus de vervelende snelheidsverlaging krijgen KPN toch de bundelinhoud groter zal gaan maken. 5GB als maximale bundelgrootte zal halverwege volgend jaar op 4G al als lachertje worden afgedaan verwacht ik. Hopelijk worden de bundelgrootes al opgeschroefd als KPN landelijke 4G dekking heeft.

Even nog een ander opvallend iets: ik heb voor enkele plaatsen een paar keer postcodechecks uitgevoerd. Het viel mij op dat plaatsen die eerder in februari 2014 gepland stonden zijn doorgeschoven naar maart 2014. Plaatsen die in mei 2014 bedekt zouden zijn schuiven door naar september 2014. Kortom: het lijkt of T-Mobile vertraging begint op te lopen ten opzicht van de eerdere planning......en ze waren al niet snel met uitrollen!

KPN gaat alleen maar harder. Pakken zij soms toch capaciteit af bij de netwerkbouwers? Vodafone gaat versnellen, T-Mobile vertraagt. Bijzonder.

[ Voor 36% gewijzigd door ucsdcom op 03-12-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij Vodafone heb ik een bestaande netwerklocatie in Utrecht gespot waar ze gewoon de 2G-mast gereviseerd hebben. Zo'n schoorsteenpijpmodel die eerst grijs was en nu weer glimmend zilver gepoetst. Zouden ze echt nog onderhoud doen aan die dingen en ze niet gelijk altijd upgraden? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ucsdcom schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:45:

Even nog een ander opvallend iets: ik heb voor enkele plaatsen een paar keer postcodechecks uitgevoerd. Het viel mij op dat plaatsen die eerder in februari 2014 gepland stonden zijn doorgeschoven naar maart 2014. Plaatsen die in mei 2014 bedekt zouden zijn schuiven door naar september 2014. Kortom: het lijkt of T-Mobile vertraging begint op te lopen ten opzicht van de eerdere planning......en ze waren al niet snel met uitrollen!
Bijzonder, ik krijg helemaal geen datum meer, alleen maar: 4G niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens wat er gebeurt als je een postcode binnen de randstad opgeeft. Bij mij doet de checker het vandaag daarbij gewoon goed. Alleen op postcodes op het platte land, dus waar 4G van T-Mobile langer gaat duren geeft hij aan dat er geen 4G is.

T-Mobile heeft met de vele opstelpunten en de 1800 frequentie het 4G netwerk met de hoogste capaciteit ( mits de infrastructuur die er achter zit ook goed op orde wordt gemaakt=glasvezel). Op de plaatsen waar zij nu dekking geven lijkt dat prima voor elkaar. Als je naar de uitrol over 3 maanden kijkt die zij in de dekkingskaart aangeven, dan vind ik de uitrol wel retetraag gaan. Als de uitrol nu ook nog eens vertraagt, dan baal ik daar toch wel van.

[ Voor 48% gewijzigd door ucsdcom op 08-12-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Het lijkt erop dat het dekkingsgat tussen Den Haag/Delft enerzijds en Rotterdam anderzijds nagenoeg gevuld is. Vandaag reed ik op de A13 met 100kmh richting Rotterdam en de dekking was vrijwel het gehele stuk goed, alleen bij Delfgauw werdt het rustigaan wat minder tot bij Ecotone (bedrijf ligt Westelijk vrijwel direkt aan de snelweg) het signaal gedurende een half minuutje helemaal weg viel. Maar in plaats van terug te schakelen naar 3G kwam vrij snel weer 4G op met goed bereik. Dit alles met een open dataverbinding overigens.

De komende 3 maanden worden ook de gaten tussen Den Haag - Amsterdam, en Amsterdam - Utrecht gevuld. Wat dan nog blijft is het gat tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam (via Gouda) en voorts de rest van Nederland.
Afwachten is het op vernieuwing van de dekkingskaart - ik hoop dat T-mobile eens wat vaker updates gaat plaatsen daarop want er blijkt ondanks uitblijven van updates toch wel rustigaan bijgebouwd en geaktiveerd te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
In Haarlem is de uitrol van 4G uitgesteld van februari 2014 naar april 2014, en in het nabijgelegen dorpje waar ik woon zelfs van februari 2014 naar mei 2014. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
Dan al? Wat zeur je? :P In Friesland/Groningen kun je lekker wachten tot eind 2015 op T-Mobile 4G. ;( :')

Dan doet KPN het nog netjes, aangezien die volgend jaar voor de zomer heel Nederland op 4G heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door krakendmodem op 11-12-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:31

netblade

Sunrise

Het is misschien relatief offtopic omdat dit een T-Mobile topic is maar gisteren fietste ik door de wijk en zag ik dat er een nieuwe mast op een ietswat vreemde plek is geplaatst en na ook even via mijn mobiel gezocht te hebben blijkt het een 4G mast van Tele2 te zijn, blijkbaar is deze stilletjes ook al bezig een aantal masten (al dan niet tijdelijk) te activeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/3cd5ee7b1894b60851eaadf42713c2c6.png
Anders dan wat Tele2 in de berichtgeving laat blijken (samen met T-Mobile het netwerk optuigen) is dit geen mast waar T-Mobile ook op zit.
Op dit moment staat de mast zo te zien weer uit maar ze zijn er wel mee bezig.

Dit is overigens in Alphen aan den Rijn in de wijk Kerk en Zanen.

[ Voor 4% gewijzigd door netblade op 13-12-2013 21:48 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zeker weten dat dit Tele2 is dan? Maak er anders eens een foto van... en probeer te kijken of je kunt zien op welke band het zit.

Tele2 test sowieso haar netwerk op een paar plekken op de 2600 MHz-band, maar volgens mij weer niet daar in de buurt. Zou best kunnen dat dit een test is op een bestaande of een nieuwe shared T-Mobile-locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Het blijft maar beter en beter worden bij T-mobile in Amsterdam! Check dit dan:

Afbeeldingslocatie: http://pbs.twimg.com/media/Bboj9JPCQAA20aB.png:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ben echt heel benieuwd naar het spectrumgebruik van T-Mo op die locatie. Hebben ze er ook 3G op 900 MHz bijvoorbeeld? En hoeveel GSM1800/GSM900 gebruiken ze er? Kun je dat nagaan met netmonitoring-dingen misschien? :)

Hoe dan ook duidelijk 20 MHz kanaalbreedte op LTE1800. En da's best veel aangezien T-Mobile altijd vrij druk aanwezig was in de GSM1800-band, zeker in de omgeving van Amsterdam. Moet heel wat refarming voor gedaan zijn volgens mij.

[ Voor 35% gewijzigd door Sorcerer8472 op 16-12-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 09:02
Deze week liep de accu van m`n L920 ineens leeg tijdens de nacht. Nu valt het me op dat er hier ook (1 a 2 streepjes) 4G is. Kan iemand wat zeggen over het energieverbruik van 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Die ligt een (stuk) lager dan bij 3G, dus dat kan het probleem haast niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan het niet zo zijn dat de settings van het netwerk in de ombouw regio's worden aangepast? Het netwerk wil graag weten waar een toestel is ingelogd. In gebieden met top dekking vraagt het netwerk bijna nooit aan het toestel om zijn positievaan te geven, in gebieden met slechte dekking wordt het toestel gepushed dit elke paar minuten door te geven. Daarnaast kan in een ombouw gebied de dekking tijdelijk minder zijn. Deze combinatie kan nu best een paar dagen een sneller lege accu veroorzaken, zeker als je toestel elke paar minuten nog wisselde van 3G naar 4G.

Zoals "The Wizard" al aangeeft is dit echter niet het gebruikelijke accugedrag bij 4G gebruik. Je zal binnen enkele dagen/weken weer een normaal accugebruik gaan ervaren. Is dat wel zo, dan ligt dit aan de Lumia en niet meer aan het netwerk.

• thaMini

thaMini

Tool !!

The Wizard schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:33:
Die ligt een (stuk) lager dan bij 3G, dus dat kan het probleem haast niet zijn.
Ik merk op m'n werk (waar ik slecht bereik heb) dat het zoeken naar netwerk en 1 streepje proberen vast te houden ook veel energie kost. Misschien is dat gebeurd met je telefoon, wanhopig proberen 4G vast te houden.

Be small, act BIG.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Streepjes zegt in principe niks, dat is een verzameling van diverse parameters. 4G zit relatief snel in 1/2 streepjes, en het verbruik zal wel iets toenemen maar niet zoveel als bij 3G 1/2 streepjes.

Zet je telefoon nog eens op 3G only tot de 4G dekking op je werk goed is. Als je accu sneller leeg is, dan wijt ik dat eerder aan het zoeken van je toestel naar alternatieve netwerken. Dus als 4 G te zwak wordt je toestel weer naar 3G terug gaat en na een tijdje weer naar 4G terug en dat de hele dag door.

• thaMini

thaMini

Tool !!

ucsdcom schreef op donderdag 26 december 2013 @ 10:32:
Zet je telefoon nog eens op 3G only tot de 4G dekking op je werk goed is. Als je accu sneller leeg is, dan wijt ik dat eerder aan het zoeken van je toestel naar alternatieve netwerken. Dus als 4 G te zwak wordt je toestel weer naar 3G terug gaat en na een tijdje weer naar 4G terug en dat de hele dag door.
Dat dus :)

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mijn gevoel gebeurt er weinig bij T-Mobile voor wat betreft het uitbreiden van de 4G neterkdekking. Klopt dat? In november is gestart met de uitrol en sindsdien is er nooit iets geupdatet aan de dekkingskaart. Ook de voorspelling van de dekking over 3 maanden is sinds november nooit aangepast.

Het enige wat wel verandert is de postcode check: daar zijn na enkele weken de uitbouw data naar achteren doorgeschoven met ca. 5 tot 6 maanden vertraging ten opzichte van de eerder afgegeven dekkingsprognose. Vergeet T-Mobile international alweer om in Nederland nu eens een keer ook in Nederland in dekking en netwerkkwaliteit te investeren? Een paar kilometer Duitsland in en je hebt het beste netwerk ooit. Kom je in Nederland is het weer een gatenkaas. T-Mobile lijkt niet te profiteren van deze zoveelste kans om ook buiten de randstad van het imago van een budget/hobbyprovider af te komen. Pak je samen en grijp nu deze kans eens! Ik mag toch hopen dat ze niet op Tele2 zitten te wachten om dekking te bieden in de belangrijkste plaatsen.

Ook na 3 maanden bouwen in de randstad is er volgens de kaart met dekkingsprognose geen dekking in steden zoals Leiden, Alphen ad Rijn en Gouda. Als deze steden en een gebiedje er omheen gedekt zijn, dan heb je ook de belangrijkste verbindingsroutes in de Randstad gedekt. Dan evenaart T-Mobile in ieder geval de dekking van Vodafone in de randstad. Ook zou T-Mobile zijn kans kunnen grijpen om 4G dekking te geven in steden die door Vodafone nog niet bedekt worden: Almere, Lelystad, Den Bosch, Tilburg, Enschede, Hengelo, den Helder, Hoorn, Meppel.

Het blijft raar dat T-Mobile de uitrol vertraagt, terwijl de andere 2 partijen versnellen en KPN al bijna landelijke 4G dekking heeft bereikt. T-Mobile heeft op mij de beste indruk achtergelaten binnen het beperkte dekkingsgebied bieden ze stabiel en bloedsnel 4G. Ze doen er goed aan snel uit te breiden naar de drukste plaatsen en steden.

[ Voor 42% gewijzigd door ucsdcom op 05-01-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
@ucsdcom
Vergeet niet dat in Duitsland, T-mobile de status heeft die KPN in Nederland heeft, ze heten in Duitsland dan ook Telekom (daar komt de T in de naamgeving dus vandaan) dat voortgevloeid is uit het Deutsche Telekom, net zoals KPN hier destijds uit de PTT is voortgevloeid.

Verder kan ik (helaas) ook melden dat het Telekom netwerk ook niet zaligmakend is. In het Ruhrgebiet is het wel behoorlijk ja, maar eenmaal in kleinere plaatsen of langs de autobahn zijn er nog voldoende spots waar teruggeschakeld wordt naar 2G. Helemaal als je het Ruhrgebiet uit gaat. In Nordrhein-Westfalen gaat het nog wel redelijk maar ga bijvoorbeeld eens Niedersachsen in. Daar zal je toch vaker met E-plus of met Vodafone geluk hebben..

Neemt overigens niet weg dat ook ik graag zie dat T-mobile hier in Nederland wat vooruitgang boekt. Tussen Breukelen en Abcoude is nog altijd geen 4G en ook tussen pakweg Hoofddorp-zuid en iets en noorden van Voorburg is nog geen 4G. En ten westen van De Meern tot ten oosten van Zoetermeer is ook geen 4G. Als ze dat nou eens invullen, zodat het mid-westen in ieder geval langs de belangrijke verbindingsroutes goed gedekt is en dan aan weerszijden uitbreiden, dan zijn we al een heel eind.
Die losse vlekken zijn gewoon zonde, temeer het 3G -> 4G schakelen nog zo'n moeizaam proces is (maar 4G -> 3G gaat vlekkeloos) zou het wenselijk zijn om de vlekken in ieder geval verbonden te hebben.

Maarja, misschien schakelen ze straks gewoon in 1 keer wel weer een heleboel masten tegelijk aan, zodat je 1x per kwartaal bijvoorbeeld een grote update hebt. De tijd zal het wel uitwijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ging daar eigelijk ook vanuit: dat ze in stilte een flinke regio aan het upgraden waren en dan opeens live zouden gaan. Door de postcodecheck en de uitrol die buiten de randstad uitgesteld lijkt vrees ik dat dit nog wel eens kan gaan tegenvallen.

Ik ken de status van de "Rosa Riese" op de thuismarkt Duitsland. Toch zullen ze in Nederland ook moeten investeren. KPN investeert nu in 1 keer fors, waardoor klanten in hele regio's zeker zijn van 4G dekking. Het is daarbij alles of niets: volledige dekking of geen dekking. Daardoor kan het netwerk terplekke direct 100% omgegooid worden en dus geoptimaliseerd. Dat levert meteen voordeel op en dat al jaren eerder dan voor andere providers. T-Mobile zou er voordeel van hebben als zij voorlopig zich ook zouden richten op goede vullende dekking in 1 of 2 regio's. Ik ben bang dat T-Mobile dat niet gaat doen en dat er nu echt op Tele2 gewacht wordt met uitrollen, om dus op kosten van hijskranen etc. te besparen op de gezamelijke opstelpunten. Om het toch even in perspectief te zetten: van Tele2 weten we bijna helemaal nog niets.

[ Voor 38% gewijzigd door ucsdcom op 05-01-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
@ucsdcom Dat doet me trouwens denken..
Tele2, die nog niets live heeft.
Hoe zit dat ook weer met die uitrolverplichting?
Wanneer is het eerstvolgende ijkpunt en hoeveel % van de bevolking danwel hoeveel landmassa moet dan dekking hebben?
Voor die tijd zullen ze toch écht live moeten, want een boete lijkt me ook niet wenselijk als je nog moet beginnen geld verdienen aan je investering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Die landmassa is makkelijk te halen, eerste ijkpunt stelt niet zo veel voor.

Ziggo heeft de 2600-licentievoorwaarden volgens mij met 1 hoge mast gehaald die dankzij enorme hoogte een grote landmassa had.

Ik weet ook van 1 locatie nu vrij zeker dat er Tele2-apparatuur bij is geplaatst, dus volgens mij wordt er wel al aan gewerkt. Het uitstel bij T-Mobile is dus ws de reden dat Vodafone geen postcodecheck online heeft geplaatst trouwens.

Verder dekt T-Mobile de steden waar ze uitrollen wel meteen prima hoor, beter dan Vodafone iig, waar er nog wel witte vlekken zijn in het 4G-net en waar nog veel niet-SingleRAN per stad staat. Ik vraag me echt af wat de plannen daar zijn; per stad driekwart vervangen, een kwart laten staan, en intussen ook op het platteland vanalles vervangen, redelijk willekeurig lijkend. Volgens mij een erg economische manier van uitrollen die wel pas laat écht compleet is en écht goed dekt overal. Wat dat betreft doet T-Mobile het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ucsdcom schreef op zondag 05 januari 2014 @ 10:59:
Voor mijn gevoel gebeurt er weinig bij T-Mobile voor wat betreft het uitbreiden van de 4G neterkdekking. Klopt dat? In november is gestart met de uitrol en sindsdien is er nooit iets geupdatet aan de dekkingskaart. Ook de voorspelling van de dekking over 3 maanden is sinds november nooit aangepast.
Ze hebben de kaart 1 keer geupdate: http://www.4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/dekking-t-mobile
ucsdcom schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:25:
Ik ging daar eigelijk ook vanuit: dat ze in stilte een flinke regio aan het upgraden waren en dan opeens live zouden gaan. Door de postcodecheck en de uitrol die buiten de randstad uitgesteld lijkt vrees ik dat dit nog wel eens kan gaan tegenvallen.

Ik ben bang dat T-Mobile dat niet gaat doen en dat er nu echt op Tele2 gewacht wordt met uitrollen, om dus op kosten van hijskranen etc. te besparen op de gezamelijke opstelpunten. Om het toch even in perspectief te zetten: van Tele2 weten we bijna helemaal nog niets.
De uitstel van de uitrol bij T-Mobile is zeker een tegenvaller. Dat het wel goed kan laat KPN wel zien, die lopen in de meeste gevallen voor op de postcode checker, en zelden achter (afgezien van white spots). Het kan dus wel, het valt en staat met een goede planning.

KPN is op deze manier goed bezig en zoals het nu eruit ziet zijn de komende jaar/1,5 jaar alleenheerser op een landelijke 4G netwerk. Daarna wordt het de puntjes op de i zetten voor KPN, dekking optimaliseren, LTE1800, 3G900, VoLTE & LTE-Broadcast. Daar kunnen ze zich dan volledig op focussen en de voorsprong behouden op de anderen.

De uitrol van Tele2 loopt echt synchroon met T-Mobile, ze hoeven (in principe) niet te wachten op elkaar, er hoeven ook in de meeste gevallen geen extra antennes in de mast geplaatst te worden, alleen een extra BTS. Ik denk zelf dat Tele2 straks met een gedegen uitrolplan komt, als "nieuwe" provider moeten ze wel, ze moeten zich gaan bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Volgens mij moet er juist meestal wel een andere antenne worden geplaatst hoor, de meeste T-Mobile-antennes zijn niet geschikt voor 800 MHz. Ook maakt antennevervanging sowieso onderdeel uit van de plannen van T-Mobile meen ik te hebben gelezen op hun forum. Wellicht afhankelijk van het opstelpunt ook (sommige blijven ws alleen LTEGSM1800/UMTS2100, niet allemaal ook UMTS900/LTE800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De locaties met GSM900 blijven eerst zo, daar kan immers LTE800 gemakkelijk op geïmplementeerd worden.

De antennes worden pas later vervangen, eerst de BTS en in sommige gevallen een antennevervanging. De antennes vervangen kost meer tijd en is niet direct noodzakelijk.

En niet alle locaties van T-Mobile worden voorzien van LTE800 Tele2 antennes, is ook niet noodzakelijk voor de dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik zag anders meerdere plekken in Utrecht waar ze T-Mobile-antennes hebben vervangen. Heel zielige metalen paal waar doorgeknipte kabels ophouden en waar eerst een antennepaneel hing. Dag later hing er een nieuwe (lelijke) antenne op die plek :P

Denk dat ze misschien toch wel regelmatig worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ok :). Ik had anders begrepen van een medewerker, maar misschien is dat ook een miscommunicatie. Misschien hebben ze intern net zo'n vertraging als met de 4G uitrol ;).

Zijn het totaal andere antennes? Zijn het ook AIR versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Ik begin het idee ook te krijgen dat T-Mobile achter begint te lopen op haar planning.
De dekkingskaart is al een tijd niet meer aangepast en er zijn verder geen gebieden met dekking bijgekomen. Volgens hun eigen planning zou ik hier binnen 3 maanden (vanaf maart) 4G moeten hebben maar daarvan is niks zichtbaar op hun dekkingskaart. Misschien zijn ze het netwerk in de 4 hoofdgebieden nog aan het tweaken, maar ik begin me wel af te vragen of T-Mobile de door hun zelf genoemde datum gaan halen.

Vodafone's planning snap ik nog steeds niet overigens. die lijken wel met dartpijltjes gekozen te zijn. Het landelijk gebied om mijn woonplaats is gedekt maar de stad zelf lijken ze wel over te slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de dekkingskaart met huidige dekking gebeurt niet veel, maar kan het zijn dat de dekkingskaart met de prognose van de dekking over 3 maanden een update heeft gehad? Ik zie nu namelijk dat daar de hele randstad voorzien is van 4G dekking. Eerder schoof de prognose dekking van de 3grote steden slechts iets naar elkaar toe met grote gaten er tussen. Wie weet kan T-Mobile dan in de randstad toch nog Vodafone evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
@ucsdcom Ja inderdaad die prognosekaart is geupdate, duidelijk.
Gister was de prognosekaart nog een eenvoudige lichte verdikking rondom de huidige gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ucsdcom schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:09:
Op de dekkingskaart met huidige dekking gebeurt niet veel, maar kan het zijn dat de dekkingskaart met de prognose van de dekking over 3 maanden een update heeft gehad? Ik zie nu namelijk dat daar de hele randstad voorzien is van 4G dekking. Eerder schoof de prognose dekking van de 3grote steden slechts iets naar elkaar toe met grote gaten er tussen. Wie weet kan T-Mobile dan in de randstad toch nog Vodafone evenaren.
Voor iPhone 5 doen ze dat al. Als Vodafone hetzelfde aantal masten had omgebouwd als T-Mobile dan zouden ze nu al veel verder zijn trouwens. Ze gaan heel hard, maar ze bouwen dan ook echt alles om, dus waar je dekking hebt werkt het ook goed bij T-Mobile. Is ook wel future proof voor de komende paar jaar, ik denk dat die haperende 3G-verhalen verleden tijd zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_d
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07-2021
Ik heb geen idee of een bericht als deze hier moet, anders hoor ik het wel.

Nu heb ik een nieuwe (tweedehands) telefoon aangeschaft, de LG Optimus G wegens waterschade bij mijn 4X HD. Deze zou 4G moeten hebben, maar dit heb/krijg ik niet. Ik ben uiteraard klant bij T-Mobile.

Een puntje, de telefoon heeft een start-up scherm van Vodafone. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? En zo ja, hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit je wel binnen het beperkte dekkingsgebied? Dus in Amsterdam, Rotterdam, utrecht, Den Haag?

Je hoeft voor 4G bij T-Mobile niets anders in te stellen dan voor 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_d
Ik woon in Den Haag, dus me telefoon zou het wel moeten doen.

Maar zoals ik zei, dit is een vodafone type toestel (hoewel de oude eigenaar hem in de winkel kocht, simlockvrij volgens mij. Koste een hoop i.i.g.), dus misschien ligt het hieraan. Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Staan de netwerkinstellingen wel goed? Dit zou Auto LTE / WCDMA / GSM oid moeten zijn. Je vindt het bij de netwerkinstellingen in de buurt van waar je ook naar netwerken kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Bij T-Mobile branded toestellen moest er nog een update gepushed worden om 4G actief te maken, kun je anders even zoeken naar systeemupdates met je toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_d
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 13:05:
Staan de netwerkinstellingen wel goed? Dit zou Auto LTE / WCDMA / GSM oid moeten zijn. Je vindt het bij de netwerkinstellingen in de buurt van waar je ook naar netwerken kunt zoeken.
Ik heb alleen de keuze tussen UTMS en GSM..
netblade schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:30:
Bij T-Mobile branded toestellen moest er nog een update gepushed worden om 4G actief te maken, kun je anders even zoeken naar systeemupdates met je toestel?
Dit is het nou juist, het is geen T-Mobile branded toestel lijkt mij, anders had ik ook geen vodafone start-up scherm gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_d
Het probleem is opgelost, ik heb de standaard LG Optimus G software erop geflasht, die dus die van Vodafone vervangen heeft. :) Ik heb nu dus ook 4G! Erg fijn.

En iedereen natuurlijk bedankt voor het helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Merkt iemand in de praktijk al dat T-Mobile vorderingen aan het maken is met de 4G dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 19:18
Als ik de geplande werkzaamheden op de site mag geloven staan Woerden en Zaandam op de planning in de laatste week van januari en de eerste week van februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Weet nou niet precies of 4G nu is wat de meeste mensen nodig hebben :P
Volgens mij is beter 3G bereik misschien wel wenselijker, hoor zoveel mensen klagen over t-mobile bereik. Was recent bij KPN op werkbezoek en de chef-4G daar was oprecht verbaasd dat ik t-mobile heb privé, aangezien hij er echt van overtuigd is dat je dan 'meestal binnen geen bereik hebt'.

Zelf ervaar ik dat niet zo, maar is blijkbaar wel een dingetje wat aan t-mobile kleeft. Wel merk ik dat 3G op veel plekken niet werkt, zoals in de auto op minder bewoonde gebieden in NH bijvoorbeeld. Gok dat daar straks ook geen 4G zal zijn. Snelheid is leuk, maar als je bundeltje toch in 5 minuten weer op is dan kies ik toch liever voor meer bereik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Heeft niet veel met elkaar te maken, ik gebruik nu ruim een half jaar 4G, en het verbruik is niet toegenomen.

4G en dan met name van de andere providers op de 800 MHz band, heeft een grote meerwaarde dan UMTS, en dan voornamelijk in het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
@NiGeLaToR: die dekking gaat wel verbeteren denk ik hoor. Met fijnmazige 4G-dekking en de 3G900-dekking waar ze mee bezig zijn.

En wie weet komt er ook wel snel LTE900. T-Mobile gaat daar ooit (over een jaar, twee, drie?) wel de eerste mee zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Ik merk wel in de gebieden waar 4G nu aktief is, dat de 3G ook weinig problemen meer heeft.
Dit kan ik vooral merken doordat als ik vanaf een 3G gebied, terwijl ik data verbruik, een 4G gebied in kom, de telefoon niet overschakelt naar 4G zolang ik data blijf stoken.
De download ligt dan steeds riant boven de 5Mbit, de upload riant boven de 3Mbit, en de plekken waar voorheen dippen zaten in 3G zijn nu gewoon vloeiend en met behoud van signaalsterkte en snelheid.
Ik heb het dan nog wel steeds over 'buitenshuis' gebruik overigens.
Ter vergelijking, in niet-4G gebied lijkt er veel meer fluctuatie in het signaal zowel qua sterkte als qua datasnelheid, en de upstream lijkt dan zelden boven de 2Mbit te komen.

Wel lijkt Tmobile nog altijd geen UMTS900 aktief te hebben ondanks eerdere beloften dat dit rond de jaarwisseling voor de eerste gebieden zou zijn afgerond, namelijk pakweg 3 maanden na de ombouw van een locatie. Ik wordt dus inpandig in moeilijkere locaties nog steeds teruggesmeten naar EDGE of GPRS in echt angstige situaties, is er eenmaal wat snellers mogelijk dan loopt de telefoon te twijfelen tussen 3G en 4G en neemt 4G het al snel weer helemaal over als het nog ietsie beter wordt.

Naast dat de 3G dus al verbeterd is voor de 4G gebieden (en in de toekomst met UMTS900 nog eens verbeterd) is natuurlijk de offload van 4G-capabele toestellen naar LTE ook een verbetering voor 3G.

Al met al, als T-mobile de ingezette koers blijft varen en de belofte van UMTS900 waar maakt, denk ik dat ze nog wel eens een stuk beter 3G netwerk zullen krijgen dan Vodafone. Tegen KPN lijken ze vooralsnog niet op te kunnen maar wie weet kunnen ze wel on par komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er maar vanuit gaan dat de T-Mobile uitrol 3 tot 6 maanden vertraagd is gezien de verandering van de data in de postcodechecker. Daarbij ga ik er dan ook vanuit dat de 3G-900 dekking even zoveel vertraagd is.

Eigenlijk ben ik ook wel erg nieuwsgierig hoeveel % van de klanten inmiddels een 4G compatible toestel heeft. Helaas kwamen 4G toestellen hier pas laat in de winkel. Terwijl de rest van Europa se Samsung Galaxy3-LTE kocht, bleven wij zitten met de 2G/3G versie van dit toestel. Zou het al 5% zijn?

Dan zou de invloed op de 3G capaciteit nog klein moeten zijn. Anderzijds: de meeste 4G toestellen vind je vast ook in het huidige t--Mobile dekkingsgebied. En de grootste downloaders zijn vast al naar 4G overgestapt.

[ Voor 17% gewijzigd door ucsdcom op 20-01-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
The Wizard schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:09:
Heeft niet veel met elkaar te maken, ik gebruik nu ruim een half jaar 4G, en het verbruik is niet toegenomen.

4G en dan met name van de andere providers op de 800 MHz band, heeft een grote meerwaarde dan UMTS, en dan voornamelijk in het bereik.
Het hoeft niet, maar als ik zie hoe makkelijk je ook even wat hd materiaal streamt. Had een paar spotify lists offline beschikbaar gemaakt en dat was 638mb. Was nog geen 10 min werk. Had toch zat over voor dit experiment, maar je maakt mij niet wijs dat straks velen mensen zo uit hun krappe bundeltje vliegen. En dat is nu precies de bedoeling, aldus de marketing meneer van de kpn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ucsdcom: in randsituaties kan een kleine ontlasting van het 3G-net al een groot gevolg hebben voor capaciteit en bereikbaarheid. Dus zelfs een klein percentage kan al een merkbare ontlasting van het 3G-net bewerkstelligen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
NiGeLaToR schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:53:
[...]

Het hoeft niet, maar als ik zie hoe makkelijk je ook even wat hd materiaal streamt. Had een paar spotify lists offline beschikbaar gemaakt en dat was 638mb. Was nog geen 10 min werk. Had toch zat over voor dit experiment, maar je maakt mij niet wijs dat straks velen mensen zo uit hun krappe bundeltje vliegen. En dat is nu precies de bedoeling, aldus de marketing meneer van de kpn :+
Maar dat maakt tegenwoordig niet meer uit, bij de nieuwe abbo's van KPN wordt je gewoon op eeen lagere snelheid gezet, net zoals T-Mobile :). Dus bijverdienen op dat vlak zit er niet meer in. Uiteraard wel dat mensen nu een grotere databundel kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
The Wizard schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 06:41:
[...]

Maar dat maakt tegenwoordig niet meer uit, bij de nieuwe abbo's van KPN wordt je gewoon op eeen lagere snelheid gezet, net zoals T-Mobile :). Dus bijverdienen op dat vlak zit er niet meer in. Uiteraard wel dat mensen nu een grotere databundel kiezen.
Dat is waar ze actief op inzetten inderdaad. Als je vaak je bundel opmaakt kun je een belletje verwachten met een geweldig aanbod uiteraard :+
€ per klant per maand zo hoog mogelijk maken is het doel, al gaat dat al jaren steevast omlaag.
Heb tegenwoordig ziggospots en gasten wifi op het werk, gebruik juist steeds minder data uit mijn bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-05 10:55
Hoe zit het met de snelheid als je gelimiteerd wordt op 4G?
Volgens mij is dag iets van 15 of 30 Mb/s, maar hoeveel blijft hier van over in de praktijk?
Er is nu op 3G iets van 12 of 14 beloofd, maar in de praktijk haal je dat nooit.
Pagina: 1 2 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes