[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 105 Laatste
Acties:
  • 753.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 19:18
dutchgio schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:59:
Hoe zit het met de snelheid als je gelimiteerd wordt op 4G?
Mijn 30Mbit/15Mbit abonnement haalt ook 30Mbit/s down. De up ligt iets lager, gemiddeld rond de 10 Mbit/s. Ik zal later een screenshotje toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

netblade

Sunrise

Iemand ervaring hoe het activeren in een 4G gebied in z'n werk gaat?
In een aantal dorpen rondom het stadje waar ik woon zijn er vandaag werkzaamheden van een uur of 5 per mast. Nu heb ik in het winkelcentrum waar ik woon en werk geen 3G meer en zeer slecht GPRS bereik.
Kan dit komen doordat T-Mobile in omringende plaatsen de boel aan het vervangen is?
Naar mijn weten maken ze bij dit opstel punt geen gebruik van straalantennes.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 10:47

The Wizard

Moderator Mobile
Bij de werkzaamheden wordt de basisstation (kast onderaan de mast) compleet vervangen. De antennes worden in de meeste gevallen (nog) niet vervangen. Ze doen meestal maar 1 mast in een gebied om te zorgen dat mensen wel (verminderd) bereik hebben.

Deze werkzaamheden duren een kleine dag, afhankelijk van de locatie. Een mast op de grond is gemakkelijker dan die op een dak (kraan).

En het verschilt of de mast daadwerkelijk gelijk 4G geactiveerd wordt. KPN heeft al heel veel masten omgebouwd maar die zijn lang nog niet allemaal geactiveerd.

Als er geen straalzenders gebruikt worden, wordt er meestal gebruik gemaakt van glasvezel of SDL lijntjes.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Ah duidelijk, het aparte is alleen dat er geen kraan aanwezig is, maar misschien staan de basisstations op de grond. Ook staat er niks qua werkzaamheden gemeld op mijn locatie. Ik ben bang dat nog niet het beloofde 4g of edge gaat worden. Als ik het goed heb is een omgebouwde mast per direct voorzien van edge toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ja en Nee, normaal gesproken wordt deze wel direct geactiveerd, maar het kan ook op een later tijdstip, dat kan nl. op afstand gedaan worden.

Bij gebouwen staat in bijna alle gevallen de basisstations gewoon op het dak. Als er geen onderhoud aangekondigd is, kan er ook wel een storing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

The Wizard schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:18:
Ja en Nee, normaal gesproken wordt deze wel direct geactiveerd, maar het kan ook op een later tijdstip, dat kan nl. op afstand gedaan worden.

Bij gebouwen staat in bijna alle gevallen de basisstations gewoon op het dak. Als er geen onderhoud aangekondigd is, kan er ook wel een storing zijn.
Hmm toevallige bijkomstigheid dan dat het precies op de dag is dat er in de omgeving allerlei masten worden aangepast. Ik zal wel even bellen als het morgen nog steeds niet gefixt is. Bedankt voor je info :)

offtopic:
En toffe site heb je, staat een hoop info op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je zou haast denken dat het wel met elkaar te maken heeft.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

The Wizard schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:37:
Je zou haast denken dat het wel met elkaar te maken heeft.

offtopic:
Inmiddels weer dekking maar geen Edge helaas, wordt toch nog een maand wachten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

T-Mobile heeft de "4G Dekking binnen 3 maanden" kaart een update gegeven. Bijna de gehele randstad moet dan volgens die kaart gedekt zijn. Wel valt me op dat er veel meer gele vlekken staan op de kaart. Ook op plekken die nu volgens de kaart zeer goed gedekt zijn. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
Volgens mij klopt de update niet helemaal. Vergelijk de "3G/HSDPA nu" en "3G/HSDPA binnen 3 maanden" eens in Utrecht. Complete stadsdelen moeten het zonder 3G doen over 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 01:17
Ik heb op mijn nieuwe Nexus 5, automatisch 4g simbool. speed test gedaan in Zoetermeer.. 30mbit! erg netjes

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/android/720682876.png

[ Voor 71% gewijzigd door makkie88 op 31-01-2014 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap de kaart ook niet goed. Ik zie vooral veel geel en veel dekking aan de monding van de Nieuwe-Waterweg. Ook kan ik niet echt herinneren wat nu anders is geworden. Wat sowieso raar is: de huidige dekking vordert voor geen meter en de dekking over 3 maanden wordt 2 maanden later alleen maar minder lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Ik heb het idee dat ze een gehele regio tegelijk aan gaan zetten, eind volgende maand moet het gebied rotterdam gouda utrecht, en woerden bodegraven alphen leiden wel gedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:59
makkie88 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:39:
Ik heb op mijn nieuwe Nexus 5, automatisch 4g simbool. speed test gedaan in Zoetermeer.. 30mbit! erg netjes

[afbeelding]
sneller dan mijn Wifi thuis als ik wat verder van de modemrouter af zit. :'( >:)
als het eenmaal nationale dekking heeft, of tenminste hier in gelderland ook beschikbaar is, gebruik ik de dataverbinding vast veel meer :) maar dat duurt nog wel even..
dat wordt waarschijnlijk kiezen voor een grotere databundel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Er lijkt inderdaad wel het een en ander niet te kloppen aan die kaart. Ik ken alle T-Mobile opstel punten hier in de regio. Of ze zetten maar 3 4G masten neer (en dan nog klopt de theoretische dekking niet) of er is echt een flinke fout in de dekkingskaart geschoten. Ik kijk vanuit mijn appartement wel op een 3G only mast, ik kan me voorstellen dat ze deze niet aanpassen Maar dan nog zou ik hier wel meer dan enkel 'gele' dekking moeten overhouden. Verder is het stadcentrum hier dan niet gedekt, wat ik al helemaal apart vind.

[ Voor 8% gewijzigd door netblade op 31-01-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20
Over het algemeen passen ze die ook aan en krijgen die ook LTE1800.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:08:
Over het algemeen passen ze die ook aan en krijgen die ook LTE1800.
Ik denk zelf dat ze die mast overslaan, zo'n honderd meter verder staat een nieuwe Tele2 mast en de mast van T-Mobile moet daar weg ivm sloop van het gebouw dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ja, dat lijkt me dan ook 8)7 :+
Maar een Tele2-only mast? Waar is dat dan? Volgens mij heeft het Tele2 LTE2600-netwerk weinig te maken met de nieuwe netwerken. Bij Vodafone en KPN staat dat volgens mij ook los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tele2 en T-Mobile bouwen samen, dus ik ga er vanuit dat de mast die je aan Tele2 toerekent straks ook T-Mobile 4G zal bieden. Dan klopt inderdaad de weergegeven verwachtte dekking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 17:41:
Ja, dat lijkt me dan ook 8)7 :+
Maar een Tele2-only mast? Waar is dat dan? Volgens mij heeft het Tele2 LTE2600-netwerk weinig te maken met de nieuwe netwerken. Bij Vodafone en KPN staat dat volgens mij ook los van elkaar.
https://maps.google.nl/ma...taat de 4G mast van Tele2
Nu durf ik niet te zeggen of dit LTE2600 is of LTE800 is. Naar mijn weten staat deze er pas net, ik zou hier nog eens een foto van posten maar ik heb nog geen tijd gehad er even langs te rijden met m'n camera.
De huidige T-Mobile mast staat bij het station op het hotel wat over een half jaar gesloopt gaat worden. Het lijkt mij erg sterk dat dat ze voor die paar maanden de mast en het basisstation aan aanpassen. Ook ligt er hier geen glas dus zou het dan met vaste verbindingen moeten doen. En dat werkt niet al te fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Hoe weet je dat het Tele2 is dan? Overigens staat hij nog niet op het Antenneregister. Stukje verderop, iets westelijker, staat wel een locatie van Vodafone. Zonder LTE trouwens, volgens het register (maar dat zegt niks :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 17:59:
Hoe weet je dat het Tele2 is dan? Overigens staat hij nog niet op het Antenneregister. Stukje verderop, iets westelijker, staat wel een locatie van Vodafone. Zonder LTE trouwens, volgens het register (maar dat zegt niks :+)
Nouja als ik naar netwerken zoek in huis om ik tele2 tegen, en de enige mast die in de omgeving staat die dat aan kan sturen moet die mast zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/3cd5ee7b1894b60851eaadf42713c2c6.png
Over die Vodafone opstelpunten, volgens mij zijn dit al airantennes maar hebben ze nog steeds geen 4G geactiveerd. Bovendien is Vodafone niet het beste wat ik kan krijgen in huis, het is ietswat instabiel als ik vrienden die bij me langskomen moet geloven. (dekking wisselt ook steeds)
Het antenne register heeft 3 maanden gedaan om een verplaatste T-Mobile mast op de juiste positie weer neer te zetten dus daar hou ik nooit zo'n rekening mee ;)

[ Voor 14% gewijzigd door netblade op 31-01-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Op zich best een goeie indicatie, dit :D Waarschijnlijk is de antenne die je ziet ook al van T-Mobile dan, aangezien Tele2 bijna geen eigen antennes neerzet (maar handjevol geloof ik). Als dat gebouw toch gesloopt gaat worden lijkt de kans me redelijk aanwezig dat ze de oude straks uitzetten en dat de nieuwe het overneemt :)

Mijn ervaring met Vodafone is dat de AIR-locaties echt heerlijk stabiel zijn op 3G. Op 2G niet echt een verschil te merken.

Als Vodafone nou eens overal die 4G-palen aanzet dan kunnen we er ook wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 19:58:
Op zich best een goeie indicatie, dit :D Waarschijnlijk is de antenne die je ziet ook al van T-Mobile dan, aangezien Tele2 bijna geen eigen antennes neerzet (maar handjevol geloof ik). Als dat gebouw toch gesloopt gaat worden lijkt de kans me redelijk aanwezig dat ze de oude straks uitzetten en dat de nieuwe het overneemt :)

Mijn ervaring met Vodafone is dat de AIR-locaties echt heerlijk stabiel zijn op 3G. Op 2G niet echt een verschil te merken.

Als Vodafone nou eens overal die 4G-palen aanzet dan kunnen we er ook wat mee :)
Ah dan ben ik wel bang dat mijn 3G wel gaat zakken, de mast is maar zo'n 15 meter hoog die daar staat, nu woon ik letterlijk naast het station en daar staat dus de oude ook op zo'n 15 meter hoogte.
Maar dat merk ik dan over een maand wel, vanaf 24 feb t/m 28feb gaan ze hier de boel aanpassen.
Ik ben erg benieuwd wat Vodafone op 4G gebied doet, ik heb alleen ervaring met KPN en T-Mobile, waarin T-Mobile op de plekken waar 4G toegang is een stuk sneller is qua downloadsnelheid. Qua browsen zit er weinig verschil tussen T-Mobile en KPN.

[ Voor 4% gewijzigd door netblade op 31-01-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Nog even een aanvulling op de Tele2 4G mast die bij mij om de hoek schijnt te staan.
Deze mast lijkt me weinig van een 800Mhz mast weghebben, daar is deze gewoonweg te klein voor (ik neem aan dat deze van formaat GSM900 moet zijn). Dus of het is toch LTE2600 (mits deze masten er exact hetzelfde uitzien als een GSM1800/UMTS2100 mast). Ik denk dan ook dat dit een onafhankelijke mast wordt van Tele2, gezien er aan de andere kant van het park een GSM900/UMTS2100 mast van T-Mobile staat welke het bereik zou overlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Foto's! :P

Vodafone heeft op een enkele plek de locatie van een antenne verhuisd bij de bouw van AIR-antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-Mobile 4G is nu 3 maanden actief. De "dekking over 3 maanden" weergave is dan wel begin februari vernieuwd, de "huidige dekking" blijft helaas nog steeds zonder de update naar het gebied wat eerder was aangegeven als "dekking over 3 maanden". Is er nu al goede dekking tussen de grote steden in (en dus alleen de dekkingskaart niet bijgewerkt) of staat die dekking nog steeds niet aan op de masten? Voor het einde van februari zou de dekking volgens de eerdere weergave toch flink vergroot moeten zijn.

Edit: op www.4gmasten.nl zie ik een bericht staan dat de 4G dekking van T-Mobile is uitgebreid met Zaanstad en Mijdrecht. Dit zie ik ook terug op de dekkingskaart. Blijkbaar is er sprake van kleine updates.

Wat mij opvalt: dekking die in de postcodechecker nog voor mei voorspeld werd, was enkele weken later verzet naar september. Sinds vandaag is de datum naar juni 2014 teruggezet. Mijn voorzichtige theorie is: na start van de uitrol zijn er problemen ontstaan bij T-Mobile of bij bouwpartner Tele2. (Ik verwacht eigenlijk dat Tele2 nog niet klaar er voor was om samen te bouwen). Die zijn nu opgelost en de uitrol gaat nu met uiteindelijk 1 maand vertraging verder.

[ Voor 40% gewijzigd door ucsdcom op 14-02-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:02

robertwebbe

Robert Webbe

Afgelopen woensdag zag ik dat er gewerkt werd aan de mast aan de A325 tussen Arnhem en Nijmegen bij het tankstation. Dus ik even gestopt, zag een witte bestelwagen staan naast de mast met een Bulgaars kenteken. Toen ik aandachtig alles stond te bekijken zeiden ze zelf al dat ze aan het installeren waren. Misschien dachten zij dat ik dacht dat ze koper aan het jatten waren ofzo :)
Het was Nokia Siemens Network apparatuur dus ik vroeg of ze voor T-Mobile aan het werk waren maar het was voor Tele2. Echt netjes werkte ze niet, ze stonden de antennekabels met de hakken van hun schoenen in de kabelgoten te stampen en trappen. Volgens mij zal dat de kwaliteit van de kabel niet ten goede komen....

Gezien de 4G wedloop is er blijkbaar een tekort aan installateurs in Nederland dat ze ze vanuit het buitenland moesten inhuren. Ze hadden wel een bodywarmer aan van een Nederlands bedrijf maar hun auto had geen logo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 16:40
Gisteren kreeg ik een SMS binnen dat ik vanaf heden gratis gebruik kan maken van 4G. Bleek ik helemaal geen verbinding meer te hebben als ik m'n Nexus 5 op 4G had ingesteld. Op 3G deed ie het wel gewoon. Bleek er een fout in m'n APN instellingen te staan. Ik kan m'n Nexus nu wel op 4G zetten, maar vooralsnog kom ik niet verder dan een 3G verbinding. Volgens t-mobile zou ik toch echt 4G moeten hebben nu. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wel binnen het beperkte gebied waar T-Mobile 4G dekking heeft? Ik neem aan dat je je toestel al een keer totaal uitgeschakeld en gereboot hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Ja toestel gereboot. Heb get geprobeerd van Amstelveen tot en met Zaandan. Maar geen succes. Blijft op H staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je moet geen actieve dataverbinding hebben zoals maps of spotify, de 3G verbinding blijft dan in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Geen actieve data verbinding aanwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
paragon schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:18:
Ja toestel gereboot. Heb get geprobeerd van Amstelveen tot en met Zaandan. Maar geen succes. Blijft op H staan
H is toch 'beter' als 3G?!
Volgens mij krijg je 3g bovenin als je het internet niet gebruikt, en H(+) wanneer dit wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, vandaar ook mijn opmerking, er is dan blijkbaar een verbinding actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Zo heb ik er niet over gedacht, maar sinds de sms van t-mobile staat ie dus constant op H. Als ik op dat quicksettings scherm kijk dan zie ik dat er geen actieve data verbinding is...

[ Voor 7% gewijzigd door paragon op 16-02-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dss vreemd. In de H modus wordt er wel behoorlijk meer stroom verbruikt. Heb je het toestel al een keer opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Ja al meerdere keren opnieuw opgestart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op maandag 17 februari 2014 @ 06:32:
Dss vreemd. In de H modus wordt er wel behoorlijk meer stroom verbruikt. Heb je het toestel al een keer opnieuw opgestart?
Is niet per se waar volgens mij. Hangt van de state van de verbinding af. Volgens mij hangt dit samen met configuratiewijzigingen die ze hebben gedaan op de nieuwe masten. Op plekken waar 4G actief is blijft je telefoon vaak op H staan ipv terug te gaan naar 3G.

In het buitenland heb ik dat bijv. ook gezien bij Vodafone UK (maar niet overal); gewoon heel lang op H zonder verbinding. Ga je data verstoken, dan switcht hij naar H+... daarna weer idle op H. Accu ging gewoon even lang mee als altijd, of misschien juist iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ok, maar dan heeft alleen T-Mobile dat ingevoerd.

Het lijkt erop dat fast dormancy wel/niet ingeschakeld is wat een bepaalde rusttoestand vasthoudt.

Wel interessant, helemaal als T-Mobile dat als enige doet, wat zou de reden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik vraag me eerder af waarom de andere providers het niet doen, aangezien ik het buiten Nederland echt heel vaak zie. En wat het exact inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik zit al te kijken op het internet, maar kan nog niet veel over vinden. Het lijkt idd een netwerksetting en volgens diverse artikelen heeft het geen invloed op je verbruik, hij blijft een bepaalde netwerkstatus behouden maar wel in de slaaptoestand. Ik kan zo niet vinden of het idd sneller is dan 3G (normaal gesproken gaat een verbindingsopbouw op 3G als volgt: 3G -> HSDPA/HSUPA --> HSPA+). Dat voelt dan als een vertraging. Misschien dat nu de verbinding sneller naar H+ springt waardoor de vertraging voor een deel wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

In de begin van 3G in Nederland bij T-Mobile kreeg ik op mijn HTC Touch Pro ook altijd H te zien (ook tijdens idle modes) dus T-Mobile heeft het eerder aangeboden maar zijn hier later weer mee gestart.
Wat het voor voordelen heeft vraag ik me ook af. Wellicht sneller opschalen naar DC-HSPA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Fast dormancy is volgens mij typisch een Nokia Siemens Network ding. Andere fabrikanten (Huawei) hebben dat niet. Erica legt het hier even voor je uit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Fast Dormancy -- Save Your Battery from 3G Drainage

[ Voor 76% gewijzigd door robertwebbe op 17-02-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Mooie discussie, alleen H+ heb ik in Nederland nooit gezien op m'n tel. Wel in het buitenland. 4G nog steeds niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
robertwebbe schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:56:
Fast dormancy is volgens mij typisch een Nokia Siemens Network ding. Andere fabrikanten (Huawei) hebben dat niet. Erica legt het hier even voor je uit:

[video]
Volgens mij hebben de meeste Android smartphones ook gewoon ondersteuning voor fast dormancy.
Ik kan dit zelf in de 'engineering mode' wat bij Samsung iets van fabrieksmodus heet ook daadwerkelijk aan of uit zetten, dan wel tweaken door de waardes aan te passen.
Met T-mobile staat het standaard aan. Ik denk dat dit een positief effect heeft op de accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:19
Sinds vandaag nog steeds geen 4G in friesland maar nu wel h+ gekregen in friesland! en H is geheel weg ;D nu 3G nog weg en alleen maar h+ en 4G

[ Voor 26% gewijzigd door Soppyscroll op 17-02-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Woerden heeft nu ook deels 4g, data is er alleen amper doorheen te krijgen. Het centrum is zoals met 3g en 4g van andere providers ongedekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Andere providers geen dekking in Woerden? KPN heeft 6 LTE masten in Woerden. Vodafone is niet goed te zien, zij hebben 3 masten in Woerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Niet op de plek waar ik werk (in de stad zelf, het centrum, daar staan amper masten (ik weet dat T-Mobile er 1 in de kerk heeft zitten maar die is nog niet omgebouwd), in de winkel waar ik zo nu en dan werk hebben de klanten enkel EDGE of GPRS ongeacht welk netwerk.
Verder is er wat mis met mijn databundel, ik krijg geen nieuwe bundel via T-Mobile voor enkel de data dus ben ik gecapt en dat is niet zo 123 op te lossen. Dus waarschijnlijk zal de snelheid wel gewoon goed zijn voor mensen die dit gekke probleem niet hebben :)

Edit : Apart ik zie dat Vodafone en KPN redelijk dicht op het centrum zitten met hun masten maar dat deze toch slecht doordringen binnen de gebouwen. Ik vind het helemaal apart dat collega's met een 4G toestel en KPN abo geen 4G binnen kunnen krijgen. 800Mhz moet toch een sterker signaal afgeven dat het GSM netwerk

[ Voor 23% gewijzigd door netblade op 18-02-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Je vergelijkt nu een volledig uitgebouwd en "volwassen" 2G netwerk en een in aanbouw zijnd netwerk. De eerste fase van landelijke dekking is nog lang niet optimaal, het duurt vaak gewoon 2 jaar voordat er voldoende masten staan en dat je kunt spreken van een fijnmazig netwerk. Dan pas is deze vergelijking eerlijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
netblade schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 19:48:
Edit : Apart ik zie dat Vodafone en KPN redelijk dicht op het centrum zitten met hun masten maar dat deze toch slecht doordringen binnen de gebouwen. Ik vind het helemaal apart dat collega's met een 4G toestel en KPN abo geen 4G binnen kunnen krijgen. 800Mhz moet toch een sterker signaal afgeven dat het GSM netwerk
Nee, 4G kan ook op een lagere vermogen uitgezonden worden. Tevens is een 4G signaal complexer waardoor het signaal kwaliteit sneller afneemt. Beton is echt een killer voor de dekking.

KPN is ook bezig met 3G900, T-Mobile gaat dat trouwens ook uitrollen, de kans op binnendekking wordt daarmee wel groter, de verwachting is dat de penetratie van 3G900 beter is dan van LTE800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

robertwebbe schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:22:
Je vergelijkt nu een volledig uitgebouwd en "volwassen" 2G netwerk en een in aanbouw zijnd netwerk. De eerste fase van landelijke dekking is nog lang niet optimaal, het duurt vaak gewoon 2 jaar voordat er voldoende masten staan en dat je kunt spreken van een fijnmazig netwerk. Dan pas is deze vergelijking eerlijk te maken.
Dat is waar, in het begin met 3G had ik ook al 'last' van dit soort luxeprobleempjes, tegenwoordig ken ik weinig locaties (waar ik me vaak bevind) waar ik geen 3G binnenshuis heb,
Over 2 jaar zal alles vast wel een stuk verder zijn dan nu.
The Wizard schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:31:
[...]

Nee, 4G kan ook op een lagere vermogen uitgezonden worden. Tevens is een 4G signaal complexer waardoor het signaal kwaliteit sneller afneemt. Beton is echt een killer voor de dekking.

KPN is ook bezig met 3G900, T-Mobile gaat dat trouwens ook uitrollen, de kans op binnendekking wordt daarmee wel groter, de verwachting is dat de penetratie van 3G900 beter is dan van LTE800.
Hmm dat is wel interessant, ik vind juist dat mijn telefoon (HTC One) toch vrij lang op 4G blijft steken ook al ben je al enkele kilometers van de laatste 4G mast verwijderd. Maar beton lijkt het signaal toch aardig te stoppen ja. Ik zag dat KPN al een hoop masten rondom Amsterdam en Leiden heeft uitgerust met UMTS900, T-Mobile blijft vrij stil hierover en ik heb zelf nog geen mast in actie gezien die op 3G 900Mhz loopt. Ik ben erg benieuwd wat het overigens met de snelheid doet, omdat er minder bandbreedte op de 900Mhz band vrij is voor UMTS (tenminste als ze 2G in de lucht willen houden op die frequentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De capaciteit neemt idd wel iets af op 3G900, maar je krijgt daarvoor wel 3G dekking, altijd beter dan EDGE :).

Als je telefoon 4G bereik heeft, blijft deze relatief lang verbonden, dat klopt, je moet bij 4G ook niet van het aantal streepjes uitgaan, maar meer van de sterkte. tussen de -120 en -125 dBm is de ondergrens.

Mijn ervaring met de reikwijdte van een mast van KPN (dus op 800 MHz) was een afstand van 15 km. Het was voornamelijk weiland en ik reed op een dijk. Bij Line of Sight kun je een behoorlijke afstand overbruggen met 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:13
The Wizard schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:47:
Bij Line of Sight kun je een behoorlijke afstand overbruggen met 4G.
bij 3G gaat dat even goed mits frequentie LoS en de sterkte waarop de mast uitzendt en bij 2G gsm zit je aan een harde limiet van 35KM (time coded).

Met 3G900 en 4G800 zou je mits line of sight wel 100km+ kunnen overbruggen (al speelt de kromming van de aarde dan al mee om nog LoS te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:31:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat de penetratie vergelijkbaar is of dat die van LTE iets beter is om dezelfde redenen waarom LTE het sowieso lang uithoudt bij lage veldsterktes.

Wat betreft capaciteit: 3G900 wordt alleen gebruikt door mensen die 3G2100 niet meer kunnen bereiken.

Ben nog steeds benieuwd of T-Mobile niet stiekem ook al test met 4G900. Dat kan namelijk in theorie naast 3G900 en 2G900 worden gebruikt, dan heb je 3x 5 MHz in gebruik voor verschillende technologieën. Ook zouden ze kunnen kiezen voor het overslaan van 3G900, maar waarschijnlijk doen ze dat niet. Wel jammer, want eer je heel Nederland van 3G900 hebt voorzien heb je daar misschien alweer spijt van omdat er toch wel snel veel 4G-mobieltjes komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ja, zo redeneerde ik ook, maar mijn praktijk ervaring is wel wat anders...

4G900? Welke telefoon ondersteund die band? Even gekeken, de nexus 5 ondersteund idd band 8, de 900 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bijna alle nieuwe LTE-mobieltjes ondersteunen die band, HTC One is de enige Europese telefoon die ik ken die 'm niet ondersteunt. Zelfs de iPhone 5c/5s ondersteunen het ;)

Praktijkervaring dat 4G binnen gebouwen minder goed werkt dan 3G900? Vanaf dezelfde KPN-mast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:10:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat de penetratie vergelijkbaar is of dat die van LTE iets beter is om dezelfde redenen waarom LTE het sowieso lang uithoudt bij lage veldsterktes.

Wat betreft capaciteit: 3G900 wordt alleen gebruikt door mensen die 3G2100 niet meer kunnen bereiken.

Ben nog steeds benieuwd of T-Mobile niet stiekem ook al test met 4G900. Dat kan namelijk in theorie naast 3G900 en 2G900 worden gebruikt, dan heb je 3x 5 MHz in gebruik voor verschillende technologieën. Ook zouden ze kunnen kiezen voor het overslaan van 3G900, maar waarschijnlijk doen ze dat niet. Wel jammer, want eer je heel Nederland van 3G900 hebt voorzien heb je daar misschien alweer spijt van omdat er toch wel snel veel 4G-mobieltjes komen ;)
Misschien is dat toch makkelijker dan je denkt, als ik het goed begrepen heb kun je met die sran van huawei elke gewenste technologie op elke beschikbare band uitrollen. Nu weet ik dat natuurlijk niet zeker maar er zal een stuk meer beheer op afstand plaats kunnen vinden.

Zelf denk ik dat het pas zover is als VoLTE uitgerold is en er genoeg klanten gebruik van zullen maken. Als je dat nu al doet krijg je capaciteit problemen op het gsm en umts netwerk ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Vanochtend meet ik op T-mobile 4G - zowel in amsterdam als in recent geactiveerd gebied ten Noordwesten van Amsterdam, en met 2 volledig onafhankelijke apps namelijk speedtest.net en rootmetrics - dat ik ondanks mijn 10GB bundel die de hoogste doorvoer moet garanderen, dat zowel down- als upload op 8Mbit gecapt staan. Niet dat dit nou héél langzaam is, maar in vergelijking met de gangbare 50/23 en maximale 90/25 Mbits die ik gemeten heb is het toch magertjes.
Zijn er meer mensen die deze speedcap ervaren?
PS ik ben nog lang niet door mijn bundel heen..

Edit: inmiddels lijkt de snelheidslimiet weer verdwenen. Misschien is T-mobile tests aan het draaien waar onbedoeld realworld users de dupe van werden. Ik zou me een 8/8 Mbit speedcap bij 4G-roaming kunnen voorstellen bijvoorbeeld (meestal is dat toch al beperkt ivgl met eigen klanten van een buitenlandse provider) zodat dagbundels van enkele MB's er niet écht binnen 5 seconden door zijn..

[ Voor 26% gewijzigd door carnager op 19-02-2014 15:23 . Reden: Snelheid terug ]

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-Mobile ging alle klanten gratis toegang geven tot 4G. Kan je Bij T-Mobile met een prepaid kaart ook op 4G of geldt deze toegang alleen voor abonnees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:28
Hoe kan het dat de ping bij T-mobile zo laag is? Heb verschillende speedtest hier voorbij zien komen met allemaal een ping rond de 25 ms. Dat heb ik bij Vodafone en KPN nog niet gehad. Meestal ligt dat rond de 45/50 ms. Komt dat door de 1800mhz frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het ligt ook aan het toestel, bij KPN kwam ik met de S4 nooit onder de 70 ms, en met de Nexus 5 heb ongeveer 33 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:28
Dat is natuurlijk ook een factor, net als de server waar je de test op uitvoert. Vond het wel opvallend, dat op mijn 5S de ping altijd blijft steken op 50MS. Terwijl 3G 63 MS aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
De dekkingskaart is bijgewerkt, maar hij loopt alweer achter bij het persbericht dat ze vandaag de deur uit gedaan hebben. Volgens de dekkingskaart zijn Woerden, Zaandam en Zeist toegevoegd. Het persbericht meldt dat ook in Pijnacker, Gouda en Berkel en Rodenrijs 4G uitgerold is. Het schiet goed op zo, iedere week komen er een paar plaatsen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De dekkingskaart wordt enkele dagen later bijgewerkt, was bij de vorige persaankondiging ook. Dus morgen/vrijdag zal de dekkingskaart wel aangepast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ze zitten nog steeds te pitten bij T-Mobile. Geen update te zien op de dekkingskaart. Is het dan echt zo moeilijk om te pronken met je vorderingen in de netwerkuitbouw? Met dekking van Gouda tot Woerden is een volledig rondje 4G door de randstad eindelijk mogelijk bij T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Alphen aan den Rijn en Leiden komen er in maart ook nog aan, dan heb je het grootste gedeelte van de randstad wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
De dekkingskaart is bijgewerkt. Naast de eerder genoemde plaatsen is er ook dekking ten zuiden van Hilversum verschenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt voor je melding. Er wordt inderdaad nog steeds gebouwd. Wel valt het mij tegen hoe goed de dekking in Woerden en Gouda nu is. Grote delen van deze steden worden nu nog niet bereikt met 4G. Dat zal een kwestie van dagen zijn hoop ik, maar om dan al persberichten uit te gaan sturen lijkt mij wat voorbarig. Dan lees je in de krant dat er 4G dekking in je stad is en dan blijkt dit niet te werken. Of zal de rest van het gebied al op testdekking staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Ik zou een hele poos geleden nog een foto posten van de mast waarvan ik vermoed dat deze van tele2 zou zijn, maar nu ik de nieuwe masten van T-Mobile heb gezien ben ik een beetje aan het twijfelen. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/x0qvjqrt9/DSCN7559.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toffe foto! Ik heb geen idee, maar de manier waarop op de voorste sector de kabels verknoopt zijn vind ik wel indrukwekkend complex in verhouding van de masten die je bij de andere providers ziet. Ik hoop inderdaad dat iemand hier deze antennes herkent en er meer over kan vertellen. Trouwens: zo'n geleidekabel naast de trap op de mast (naar ik aanneem) om je vast te haken is mij eigenlijk ook niet eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Hieronder voor de duidelijkheid de gehele constructie van de mast.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/fxfk229aj/DSCN7558.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:25

OMX2000

By any means necessary...

netblade schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:40:
Alphen aan den Rijn en Leiden komen er in maart ook nog aan, dan heb je het grootste gedeelte van de randstad wel gehad.
Dat ze ff snel doorpakken naar Brabant. Echt grappig dat ik afgelopen zaterdag op een mobile dev conferentie via 4G een stuk snellere verbinding heb dan geboden Wifi. Ligt volgens mij ook aan mijn iPhone 5s.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
netblade schreef op maandag 10 maart 2014 @ 00:30:
Hieronder voor de duidelijkheid de gehele constructie van de mast.
[afbeelding]
waar staat deze mast dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Aan de Kopenhagensingel in Alphen aan den Rijn, hij is alleen nooit toegevoegd aan het antenneregister toch staat die er zeker al een half jaar. Het zou een combinmast van T-Mobile/Tele2 kunnen zijn omdat het hotel naast het station waar de huidige T-Mobile mast staat binnenkort plat gaat. Dat zou de complexe aansluiting verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

T-Mobile is nu ook voor een groot gedeelte actief in Alphen a/d Rijn en omstreken.
Alleen het centrum is een flinke white spot Coverage meting via Sensorly

De snelheid is waar beschikbaar (zelfs met 1 streepje) dik in orde :
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/7r6t2yecj/2014_03_10_17_44_20.png
Ik heb iSmart300 dus ik haal sowieso mijn max. Qua 3G heb ik weinig veranderingen gemerkt, deze blijft hangen rond de 9Mbit en 2Mbit upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 22:30
ucsdcom schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:09:
Bedankt voor je melding. Er wordt inderdaad nog steeds gebouwd. Wel valt het mij tegen hoe goed de dekking in Woerden en Gouda nu is. Grote delen van deze steden worden nu nog niet bereikt met 4G. Dat zal een kwestie van dagen zijn hoop ik, maar om dan al persberichten uit te gaan sturen lijkt mij wat voorbarig. Dan lees je in de krant dat er 4G dekking in je stad is en dan blijkt dit niet te werken. Of zal de rest van het gebied al op testdekking staan?
De 4G dekking in Woerden is inderdaad niet volledig, maar dat geldt ook voor het centrum van Utrecht. In De Florin aan de Nobelstraat is zelfs geen 3G beschikbaar. Is het nu zo moeilijk om het echt goed dekkend te krijgen?

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ja. Naast het Lepelenburg aan de Kromme Nieuwegracht zit T-Mobile in een torentje, aan de Wittevrouwensingel zit er eentje, bij het Griftpark (die laatste 2 staan echt bizar dicht bij elkaar trouwens). Ook is er nog eentje ongeveer tegenover de Bijenkorf in Utrecht naast het oude postkantoor...

Al die antennes doen 3G en 4G, en die van de Kromme Nieuwegracht moet je gewoon kunnen oppikken als je binnen zit en je telefoon op tafel ligt. In je broekzak kan het best zijn dat hij naar 2G switcht. Maar dit is maar even om aan te geven dat het inderdaad zo moeilijk is, aangezien al die antennes op ongeveer 1 a 2 minuten fietsen van de Florin staan. T-Mobile 4G doet het in theorie net iets beter dan 3G in de Florin trouwens.

Vodafone zal er trouwens het beste werken, want die hebben een 2G/3G/4G-combinatie op het dak staan daar :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-03-2014 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:22:
Ja. Naast het Lepelenburg aan de Kromme Nieuwegracht zit T-Mobile in een torentje, aan de Wittevrouwensingel zit er eentje, bij het Griftpark (die laatste 2 staan echt bizar dicht bij elkaar trouwens). Ook is er nog eentje ongeveer tegenover de Bijenkorf in Utrecht naast het oude postkantoor...

Al die antennes doen 3G en 4G, en die van de Kromme Nieuwegracht moet je gewoon kunnen oppikken als je binnen zit en je telefoon op tafel ligt. In je broekzak kan het best zijn dat hij naar 2G switcht. Maar dit is maar even om aan te geven dat het inderdaad zo moeilijk is, aangezien al die antennes op ongeveer 1 a 2 minuten fietsen van de Florin staan. T-Mobile 4G doet het in theorie net iets beter dan 3G in de Florin trouwens.

Vodafone zal er trouwens het beste werken, want die hebben een 2G/3G/4G-combinatie op het dak staan daar :P
Als die precies op het dak van dat pand staat hebben ze juist geen bereik, een zendmast zal vrijwel nooit direct naar beneden stralen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menalert
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:44
Goed nieuws! Vanaf vandaag kan je ook in jouw regio gratis gebruik maken van stabieler en sneller internet op ons nieuwe 4G-netwerk. Om hier gebruik van te maken heb je de laatste software nodig. Kijk op www.t-mobile.nl/toestelhulp om te controleren of je toestel er klaar voor is. Groeten, T-Mobile

Leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
netblade schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:55:
[...]

Aan de Kopenhagensingel in Alphen aan den Rijn, hij is alleen nooit toegevoegd aan het antenneregister toch staat die er zeker al een half jaar. Het zou een combinmast van T-Mobile/Tele2 kunnen zijn omdat het hotel naast het station waar de huidige T-Mobile mast staat binnenkort plat gaat. Dat zou de complexe aansluiting verklaren.
misschien is hij al reeds geplaatst en wordt hij pas gebruikt als de oude zendmast weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Soppyscroll schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:40:
[...]

misschien is hij al reeds geplaatst en wordt hij pas gebruikt als de oude zendmast weg is?
Die mag wat mij betreft vandaag al weggehaald worden, omdat dit geen Sran mast is en met 78db mijn huis binnenkomt moet ik mijn toestel op 4g forcen en dan blijft die daar wel op staan totdat ik een call binnen krijg en dan zit ik weer vast aan 3G totdat ik hem weer handmatig op 4G force

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik reed door een dorp en zag dat ze daar bezig waren met een mast. In deze mast zit KPN (2G/3G), daaronder 3G Vodafone en daaronder 2x antennes die niet op Antenneregister staan. Zullen deze (mogelijk) van T-Mobile en Tele2 zijn? Ik had helaas geen tijd om er naar te vragen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2014-03-11%2014.11.39.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2014-03-11%2014.11.48.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

De dekkingskaart heeft weer een update ontvangen, alleen klopt deze nog niet geheel, in Alphen a/d Rijn is enkel het centrum op dit moment totaal niet gedekt en een aantal wijken daarom heen is de dekking ook nog niet 100%, bij de N11 ten zuidoosten van Alphen is de mast juist wel omgebouwd en daar staat nu een whitespot.

[ Voor 78% gewijzigd door netblade op 13-03-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De dekking over 3 maanden in nu ook bijgewerkt. De hele randstad ik dan fijnmazig bedekt. Het gebied wordt naar het zuiden toe uitgebreid in de komende maanden. Regio Zaltbommel, Waalwijk en het Noorden van Tilburg en Den Bosch wordt bedekt. Naar het Oosten toe wordt met name Amersfoort bedekt.

[ Voor 42% gewijzigd door ucsdcom op 14-03-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

ucsdcom schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:43:
De dekking over 3 maanden in nu ook bijgewerkt. De hele randstad ik dan fijnmazig bedekt. Het gebied wordt naar het zuiden toe uitgebreid in de komende maanden. Regio Zaltbommel, Waalwijk en het Noorden van Tilburg en Den Bosch wordt bedekt. Naar het Oosten toe wordt met name Amersfoort bedekt.
Zoom even in op straatniveau er zijn echt steden zonder 4G in het centrum of enkel op een industrie terrein. Hier helaas nog iemand zonder 4G en EDGE in het centrum, ik baal er flink van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad zie ik bij inzoomen de gaten binnen het T-Mobile dekkingsgebied "over 3 maanden" nog breed vallen. Zal dat te wijten zijn aan de 4G 1800 frequentie? Volgens de KPN 4G filmpjes die Tweakers samen met KPN hier op de site heeft gezet is de demping al snel 50% meer tussen 3G 2100 en 4G 800. Dat zal dan voor 4G op de 1800 band zeker ook het geval zijn.

T-Mobile heeft wel heel veel opstelpunten in Nederland. Als ze alleen al alle 3G opstelpunten met 4G 1800 upgraden, dan moeten ze toch ook in de stadscentra een heel eind kunnen komen lijkt mij. Zelfs in de Efteling zit nu een 3G dekkingsgat. Dit komt bij de uitrol over 3 maanden voor 4G helaas gewoon weer terug. Dat snap ik niet goed. Er zijn daar voldoende plaatsen om zenders te kunnen ophangen. Met de vele gebruikers daar snap ik niet dat je op zo'n hotspot de investering op 3G achterwege laat en dit met 4G weer zo doet.

NB. Bij KPN ervaar ik helaas ook nog wel eens problemen in de stadscentra binnenshuis. Bij Vodafone is dit nog erger. Blijkbaar is het toch erg lastig om in deze fase de dekking goed naarbinnen te brengen in de stadscentra. Ook 3G mis ik op die plaatsen. 2G/EDGE is op die plaatsen wel met volle sterkte aanwezig. De masten zijn daar dus of in beperkte mate omgebouwd, of 4G dringt ook op de 800 band slecht door in vergelijking tot 2G. Zal 3G op de 900 band wat KPN uitrolt binnen beter kunnen dekken dan 4G op de 800 band?
De posting eerder bevestigen dat laatste met als uitleg dat de 4G signalen veel complexer zijn. Daarnaast verwacht ik ook nog wel dat de dekking in de toekomst nog verbeterd zal worden als meer masten een upgrade krijgen. Dekking thuis is door WiFi nog niet het belangrijkste. Dekking onderweg natuurlijk wel. En waar T-Mobile dekking heeft werkt het echt stabiel en goed.

4G van T-Mobile vind ik toch wel de koploper in snelheid en kwaliteit. Ook de huidige uitrol per heel gebied bevalt mij wel net als bij KPN. KPN wint door de enorm goede bijna landelijke dekking. De dekking binnen mag echter nog wel wat verbeterd worden. De snelheid daalt daarnaast helaas ook al flink al is de verbinding wel veel stabieler dan bij Vodafone. Bij Vodafone heb ik op de meeste voor mij belangrijke plaatsen nog steeds geen geweldige ervaringen met 4G. Dekking binnen is beperkt op zowel 3G als 4G, snelheid niet veel hoger dan 3G en upload sneller dan de download. En de verbindingen niet stabiel. (Red Super). Heel benieuwd waar we over een half jaar staan. Vodafone heeft dan landelijk op heel veel plaatsen al dekking. Ook op de 1800 band. Dan kan het er weer heel anders uit zien.

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 15-03-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Van wat ik heb begrepen van de vragen die aan netwerkexperts bij T-Mobile zijn gesteld (via het T-Mobile forum) is dat ze de masten net als bij KPN in meerdere fases verdelen, KPN had eerst hier in de omgeving ook maar een paar masten omgebouwd, bij T-Mobile is dit 90% van de masten op dit moment, jammerlijk genoeg zit in die 10% een belangrijk deel van de binnenstad hier. Als ik mijn toestel force op 4G dan heb ik er op straatniveau 1 streepje dekking maar ben ik mobiel niet bereikbaar. Vodafone lijkt hetzelfde probleem op deze locatie te hebben, terwijl Vodafone nagenoeg alles hier met straalantennes doet dus het eventueel ontbreken van glasvezel hoort geen probleem voor Vodafone te zijn. KPN en T-Mobile hebben bijna alles op glas lopen nu. Maar inderdaad waar je eenmaal 4G hebt van T-Mobile loopt het als een trein. Ik haal in bijna elke situatie de maximale theoretische snelheid op 4G. T-Mobile kan mensen nog wel eens gaan verassen als ze de ombouw 100% rond hebben, elke mast wordt namelijk vervangen binnen nu en twee jaar. Ik denk dat ze dan qua dekking (op 2g en 3g) en stabiliteit weinig zullen verschillen van KPN en Vodafone. De nieuwe masten lijken namelijk ook nog eens een heel sterk signaal af te geven, ik heb nu bijvoorbeeld in de parkeergarage onder mijn huis 4 strepen edge waar ik dat eerder niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 22:30
T-Mobile 4G doet het in theorie net iets beter dan 3G in de Florin trouwens.
Wat hebben we daaraan, als zowel 3G als 4G op die plek in het centrum van Utrecht in de praktijk niet werkt?

[ Voor 10% gewijzigd door nicow101 op 17-03-2014 22:53 ]

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
nicow101 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:51:
[...]

Wat hebben we daaraan, als zowel 3G als 4G op die plek in het centrum van Utrecht in de praktijk niet werkt?
Als ik de hoeveelheid antennes daar in de buurt zie dan vraag ik me af of het niet aan je toestel ligt, dat bedoel ik meer... KPN 3G heeft net als T-Mobile geen antenne die heel erg dichtbij staat daar trouwens, dus tenzij T-Mobile veel lagere vermogens gebruikt zie ik niet in waarom daar een groot verschil in zou moeten zitten. Sowieso doen alle 2G-antennes daar in de buurt gewoon 4G. Alleen de 2G-antennes op dat hoge lelijke gebouw aan de Neude doen dat niet; die doen alleen 2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nicow101 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:51:
[...]

Is het een incidentele dead spot of ervaar je dat bijna nergens 3G of 4G te ontvangen is?Is daar geen dekking, of wil je toestel eenvoudigweg niet naar 4G overschakelen? (Of naar 3G natuurlijk). Heb je je toestel dan al eens gereboot?

Ik heb laatst met een toestel wat je op 3G+4G only kunt zetten gemerkt dat de 4G dekking veel groter is dan verwacht. Op plaatsen waar mijn toestel op 2G gaat zitten als ik niets doe ontvang ik gewoon 4G als ik het gaan naar 2G uitzet. Vooral bij Vodafone is mijn ervaring dat je niet zo snel naar 4G wordt gezet. Ook is dekking in binnensteden met allerlei tegen elkaargeplakte muurtjes, daken en torentjes best een uitdaging. In sommige gebouwen moet de dekking binnenkomen door een WC raampje wat grenst aan een steegje. Daar zie ik KPN 4G en Vodafone 3G en 4G ook niet terug. Loop je de straat op, dan heb je nog geen 50 meter verderop alweer goede dekking.

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 23-03-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
De dekkingskaart is afgelopen week weer bijgewerkt. Bodegraven, Nieuwkoop, een deel van Papendrecht, Sliedrecht en Dordrecht zijn toegevoegd. Vandaag reed ik door Haarlem, en ook daar is inmiddels deels 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Inmiddels is het netwerk in Alphen bijna af, ook het centrum (2405/2406) is gedekt, nu alleen het stationsgebied nog en een mast in Alphen noord en het is hier helemaal klaar. Niet alleen 4G is welkom hier, ook EDGE in de supermarkt en diep in de winkels is erg fijn om te hebben (dan stopt mijn muziekstream tenminste niet haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 18:31
netblade schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:58:
Inmiddels is het netwerk in Alphen bijna af, ook het centrum (2405/2406) is gedekt, nu alleen het stationsgebied nog en een mast in Alphen noord en het is hier helemaal klaar. Niet alleen 4G is welkom hier, ook EDGE in de supermarkt en diep in de winkels is erg fijn om te hebben (dan stopt mijn muziekstream tenminste niet haha)
Heb je nu overal 4G 1800 3G 900 en Edge in Alphen a/d Rijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

HcBlids schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:45:
[...]

Heb je nu overal 4G 1800 3G 900 en Edge in Alphen a/d Rijn ?
Ik denk dat 3G 900 er nog niet is dat wordt pas een maand of 3 later geactiveerd van wat ik begrepen heb, maar ik ben geen plekken meer tegen gekomen waar ik geen edge of 4g heb op straatniveau.

[ Voor 17% gewijzigd door netblade op 28-03-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
Vandaag heeft T-Mobile een persbericht de deur uit gedaan waarin ze melden dat de 3G900 uitrol bijna gereed is in de 4 grote steden. Daarna gaan ze verder met de rest van de randstad.

Verder is vandaag de dekkingskaart bijgewerkt. Nieuw zijn Nieuw Vennep en (een deel van) Haarlem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

T-Mobile gaat wel erg hard met hun netwerkvernieuwingen, vanaf vandaag ook 3G op de 900Mhz (oude Vodafone frequenties) vol bereik in de parkeergarage (Alphen aan den Rijn), waar T-Mobile de boel vernieuwd doen ze het wel goed, daar kan Vodafone nog wel een puntje aan zuigen.

[ Voor 4% gewijzigd door netblade op 01-04-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Laatst online: 20:39
Het zal toch niet zo zijn dat T-Mobile straks nog Vodafone in gaat halen?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Ze zijn zo te merken nog flink bezig met het netwerk, werd net opeens teruggegooid op het GPRS netwerk, iets wat eigenlijk hier in de omgeving niet meer actief is. UMTS900 lijkt weer uit te staan, of mijn telefoon was gewoon idioot bezig. Ik zal het in de loop van de week nogmaals proberen.

@Jassy
Als Vodafone zo door blijft gaan wel, T-Mobile heeft een stuk meer masten dan Vodafone en Vodafone vervangt lang niet alles direct. Dus in het begin zal T-Mobile een veel sterker netwerk hebben dan Vodafone (waar omgebouwd natuurlijk). KPN is en blijft meester qua dekking, snelheid is een ander verhaal.

Pagina: 1 2 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes