[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 105 Laatste
Acties:
  • 754.130 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 19:18
The Wizard schreef op woensdag 18 november 2015 @ 06:44:
[...]

Op de snelweg kom je ze idd nog wel veel tegen, maar op een N weg zie je ze toch een stuk minder. Zal wel met horizonvervuiling te maken hebben, beter in een paal dan in een mast :). Het bereik lijkt me waardeloos met deze constructie.
Deze cellen zullen in de regel ook niet voor vlakdekking zorgen maar alleen om extra capaciteit te bieden. In een bosrijke omgeving zoals aan de N44 heb je weldegelijk profijt van antennes die direct op de weg gericht staan, ook al staan ze dan maar paar meter boven het wegdek. Zo'n site kan de omliggende sites ontlasten en bijvoorbeeld een kleine witte plek waar gesprekken zouden kunnen wegvallen net dichten.

In de omgeving daar staan gewoon reguliere masten waar de providers eventueel zouden kunnen inhangen, dus horizon vervuiling lijkt niet de primaire reden (alhoewel dat uiteraard een van de redenen kan zijn waarom er lage masten worden geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Ik ken deze weg niet, maar waarom zou je extra capaciteit willen? Ik rij op veel drukke N wegen, maar zie deze constructie zelden, dus daarom mijn redenatie van een mogelijke mast beleid van de gemeente, maar dat is dus hier niet het geval.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Het is de voortzetting van de A44. Daar zijn de eerste stoplichten en krijg je door wachttijden idee hoe snel je op t ministerie bent
En de weg Wassenaar-Den Haag. Echt zo'n plek waar iedereen gaat bellen hoe laat het wordt en vast wat belrondjes doet. Maar wat nog meer de reden kan zijn: zie hoe dicht de hoge bomen langs de weg staan. Het signaal moet dus altijd door de bomen of door je dak van de auto heen. Met zo'n lantaarnpaal heb je het vol door de ramen. Dikke bladerdekken dempen enorm. Bij de T splitsing in het noorden van Lage Vuursche heb je heel dicht bij een mast, maar de onderste weg naar Lage Vuursche krijgt pas 4G op het kruispunt. Die mast doet wel de weg Hilversum-Soestdijk, maar als het door meer bomenrijen moet lukt het niet. In het buitenland zouden ze dan heel hoge masten doen zodat signalen van boven komen, maar in MIMBYnederland niet, willen de providers ook niet snel omdat die mast ver weg dan meer invloed heeft en dan teveel frequentiebeslag veroorzaakt. Men hangt liever antennes halverwege masten. Ik vraag me af of die technieken met 4g nog nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ervaring met T-Mobile 4G is echt een drama. Zogenaamd zou het in oktober 2015 allemaal verbeterd zijn vanwege landelijke dekking. Vandaag knalt iedere keer 4G eruit en gaat soms naar een E en daarna een H. Als hij dan weer 4G heeft dan is het maar 1 streepje. Nu weer een H op 1 streepje. Ik heb de LG G4 telefoon. Postcode 2678KZ. Vandaag is het slechter dan slecht. Nu blijft het een H. 4G is onbereikbaar.

Update:
Alle T-Mobile gebruikers hier op de zaak in postcode 2678KZ hebben last. 4G 1 streep of helemaal niet. Hij schiet dan terug naar 3G maar deze is ook heel slecht. Duidelijk geval van een storing.

Belde de helpdesk en tijdens het gesprek met de meneer werd ineens de verbinding verbroken.

Update:
Storing is inmiddels weer verholpen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32

wouter1981

w00t

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 09:09:
Ervaring met T-Mobile 4G is echt een drama. Zogenaamd zou het in oktober 2015 allemaal verbeterd zijn vanwege landelijke dekking. Vandaag knalt iedere keer 4G eruit en gaat soms naar een E en daarna een H. Als hij dan weer 4G heeft dan is het maar 1 streepje. Nu weer een H op 1 streepje. Ik heb de LG G4 telefoon. Postcode 2678KZ. Vandaag is het slechter dan slecht. Nu blijft het een H. 4G is onbereikbaar.

Update:
Alle T-Mobile gebruikers hier op de zaak in postcode 2678KZ hebben last. 4G 1 streep of helemaal niet. Hij schiet dan terug naar 3G maar deze is ook heel slecht. Duidelijk geval van een storing.

Belde de helpdesk en tijdens het gesprek met de meneer werd ineens de verbinding verbroken.
Heb je het probleem ook via de dekkingskaart gemeld? https://www.t-mobile.nl/dekking

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wouter1981 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:38:
[...]

Heb je het probleem ook via de dekkingskaart gemeld? https://www.t-mobile.nl/dekking
Nu wel :)
Ik had het vanochtend al telefonisch gedaan. Nu ook via de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
The Wizard schreef op woensdag 18 november 2015 @ 06:44:
[...]
Het bereik lijkt me waardeloos met deze constructie.
Kan vanaf mijn huis die lantaarnpalen zo'n beetje zien staan. Toch is het bereik hier thuis, binnen weliswaar, erg brak. Veel en veel minder goed dan Vodafone hiervoor. Voordeel is wel, je bundel gaat niet snel op :)

Nog even een signaal check gedaan en ondanks dat 'ie beter is dan normaal is het, imho, nog steeds crap (-107dB).

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
4G roaming is nu ook actief in Griekenland (Cosmote), Canada (Bell) en Portugal (MEO).
Opvallende ontbrekende landen zijn nog Italië, Luxemburg, Ierland, Noorwegen, Zweden en USA.

De volledige lijst van 4G roaming netwerken voor T-Mobile is nu als volgt:
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange)
- Griekenland (Costmote)
- Hongarije (Telekom)
- Kroatië (Croatia Telecom)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigd Koninkrijk (EE)
- Zwitserland (Swisscom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Brad Pitt schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:25:
[...]

Kan vanaf mijn huis die lantaarnpalen zo'n beetje zien staan. Toch is het bereik hier thuis, binnen weliswaar, erg brak. Veel en veel minder goed dan Vodafone hiervoor. Voordeel is wel, je bundel gaat niet snel op :)

Nog even een signaal check gedaan en ondanks dat 'ie beter is dan normaal is het, imho, nog steeds crap (-107dB).
Die antennes aan lantaarnpalen hebben waarschijnlijk een ander stralings patroon dan "normale" sector antennes. Ze zullen een nauwer bereik hebben waarschijnlijk iets van 60 graden i.p.v. de normale 120 graden. Dus het zijwaartse bereik is verwaarloosbaar.
Ze zijn er ook neergezet om bereik op de weg te verbeteren.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 22:09
PWA777 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:03:
4G roaming is nu ook actief in Griekenland (Cosmote), Canada (Bell) en Portugal (MEO).
Opvallende ontbrekende landen zijn nog Italië, Luxemburg, Ierland, Noorwegen, Zweden en USA.

- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange)
- Griekenland (Costmote)
- Hongarije (Telekom)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Zwitserland (Swisscom)
Mischien eind deze maand ook Ierland 😉

• PWA777
Zoals gezegd is het steeds lastiger om nog in de gaten te houden waar T-Mobile bezig is met de laatste stukken uitrol van 4G.
Als het goed is moet het hele project binnen 4 weken worden afgerond, er blijven dus ook steeds minder locaties over.
Volgende week wordt er in ieder geval verder gewerkt in:

- Zeeland: Breskens, Hulst, Borssele, Brouwershaven, Philippine
- Flevoland: Biddinghuizen, Marknesse
- Friesland: Dokkum
- Groningen: Ulrum, Roodeschool, Termunterzijl, Beerta, Vlagtwedde

Hierna resteren nog een aantal gebieden in Friesland (Wadden, Zuid-Friesland), Drenthe (Duitse grens, midden Drenthe), Groningen (Duitse grens), Overijssel (Duitse grens), Noord-Holland (Egmond aan Zee), Noord-Brabant (Bergeijk), daarnaast zijn er natuurlijk nog individuele masten verspreid door het land die overgeslagen zijn in de afgelopen 1,5 jaar en dus nog vervangen moeten worden danwel voorzien moeten worden van 4G.

• Schrudde
De gratis 4gb begint ook wel nadelen te krijgen. Ik was net een flink rondje fietsen en dacht eens lekker wat testjes te doen. Maar ik kreeg overal ongeveer 14/3. Ik ben toch zeker in 4 cellen geweest en zowel dichtbij als veraf met 0 streepjes tot vol signaal, het kwam telkens daar op. Sensorly, ookla, Rootmetrics, maakte niet uit.Normaal haal ik op de meeste plekken veel en veel meer.

• Gijsj16
Schrudde schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:18:
De gratis 4gb begint ook wel nadelen te krijgen. Ik was net een flink rondje fietsen en dacht eens lekker wat testjes te doen. Maar ik kreeg overal ongeveer 14/3. Ik ben toch zeker in 4 cellen geweest en zowel dichtbij als veraf met 0 streepjes tot vol signaal, het kwam telkens daar op. Sensorly, ookla, Rootmetrics, maakte niet uit.Normaal haal ik op de meeste plekken veel en veel meer.
Waarschijnlijk heeft u abonnement een limiet..

• Gijsj16
Ik moet wel zeggen dat het 3G in Kesteren beter lijkt te worden. Zodra ik buiten sta heb in op diverse plekken weinig bereik. Zodra ik binnen ben heb ik ineens 3/5 bolletjes bereik. Overigens 6 Mbps down en 2,5 Mbps up. Ruim tevreden ;) ik denk dat ik tussen twee masten inzit. De ene is een randgeval en de andere net buiten de cirkel met af en toe een hoge piek met slecht bereik ;)

• Schrudde
Ik heb een abb. dat tot 120 gaat. Ik haalde ook hogere snelheden tot 111. Voor de 4gb periode haalde ik eigenlijk overal wel meer. 0 streepjes 10 mb 1 20 2 30 4 50 5 tegen de 100. Upload: tot ca 50 liep het redelijk gelijk op met de download tenzij je ergens binnen zat, dan 1/3de of 1/4de.
Wat trouwens de Krokodillentheorie ook doet relativeren, de upload is vaak echt heel behoorlijk.

• Gijsj16
Schrudde schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:35:
Ik heb een abb. dat tot 120 gaat. Ik haalde ook hogere snelheden tot 111. Voor de 4gb periode haalde ik eigenlijk overal wel meer. 0 streepjes 10 mb 1 20 2 30 4 50 5 tegen de 100. Upload: tot ca 50 liep het redelijk gelijk op met de download tenzij je ergens binnen zat, dan 1/3de of 1/4de.
Wat trouwens de Krokodillentheorie ook doet relativeren, de upload is vaak echt heel behoorlijk.
Raar van die 14/3 dan

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:24
Is 14/3 niet de max van 3g? En is dat dan toeval?

Zelf had ik ook meerdere malen 14/3 bij een test paar dagen terug toen ik net 1 dag het tmobile abbo had (ss-sb 3gb, heeft 100max), hier dat ook gepost trouwens ;), 17-11 02:16

[ Voor 3% gewijzigd door Ted038 op 19-11-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Geen enkel merkbaar performance verschil met de 4GB actie; denk dat het iets met je toestel was of met de speedtest app. Misschien iets tijdelijks in het netwerk (harde wind en verbroken microwave link wie weet). Maar alle speedtesten die ik deze maand doe op zowel stedelijke als landelijke locaties zijn gewoon snel, netwerk congestie lijkt niet of nauwelijks voor te komen.

Vergis je niet, met 50 mbps verstook je 4GB in 11 minuten weg; geen enkele klant kan dus langdurig een enorme piekbelasting op het net leggen. En omdat alle klanten om de beurt 4GB extra krijgen (hangt van de dag waarop je factuur ingaat af en die is slechts voor 1/30e van klanten gelijk) zit ook niet iedereen tegelijk een maand lang met extra data (dat is slechts het geval op 1 december, maand na de start actie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Het was mijn toestel. Na een herstart doet hij weer lachend 80/50. Mischien dat hij nog niet alle netweeksettings opnieuw had na net gedraaide androidupdate of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
PWA777 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:03:

- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange)
- Griekenland (Costmote)
- Hongarije (Telekom)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Zwitserland (Swisscom)
Yes! Ik merkte dit vandaag in Griekenland: Ineens 4G ontvangst terwijl dat altijd 3G was. Dit is een zéér gewaardeerde aanpassing omdat ik het grootste deel van mijn Europa bundel in Griekenland verbruik.

Opmerking hierbij is ook dat volgens de T-Mobile website het Vodafone netwerk in GR enkel 2G ondersteund - ik kan mededelen dat dit netjes op 3G werkt, en dat is een perfecte backup voor het primaire (Cosmote) netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Schrudde schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:17:
Het was mijn toestel. Na een herstart doet hij weer lachend 80/50. Mischien dat hij nog niet alle netweeksettings opnieuw had na net gedraaide androidupdate of zoiets.
Toevallig een LG telefoon?

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02-2022
Hier in Winsum zijn de werkzaamheden achter de rug. Heb alleen nog het en der GPRS. Hoe kan dat, zijn niet alle masten omgebouwd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
philip oving schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 18:55:
Hier in Winsum zijn de werkzaamheden achter de rug. Heb alleen nog het en der GPRS. Hoe kan dat, zijn niet alle masten omgebouwd dan?
mast kan wel omgebouwd zijn.. maar als de achterliggende verbinding microwave of glas nog niet lekker loopt lijkt het me dat ze 4G nog niet aanslingeren...

men verwacht immers met 4G hoge snelheden..
ik ook trouwens.. als ik op 4G zit wil ik niet met een 0,5mbit moeten surfen..
komt het voor dat ik op GPRS of EDGE zit dan snap ik het volledig dat het langzaam is.. :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
GPRS duidt op niet omgebouwde masten. Als je EDGE hebt is de mast wel omgebouwd maar is 4G nog niet actief (kan 4G1800 of 4G900 zijn).

Geef het nog wat tijd, die regio zit nog vol in de ombouw periode dus de situatie is daar nog niet definitief. En daar waar je nu GPRS hebt heb je op termijn iig 4G900, dat is een goed vooruitzicht lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
Dit duidt inderdaad op niet omgebouwde masten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Lees net dat de roaming bundels vergroot worden, altijd Europa gaat van 500mb naar 1000mb voor dezelfde prijs! Heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

PWA777 schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:34:
Lees net dat de roaming bundels vergroot worden, altijd Europa gaat van 500mb naar 1000mb voor dezelfde prijs! Heel fijn!
Waar lees je dat? En de Travel & Surf bundels? Wijzigen die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
wouter1981 schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:54:
[...]

Waar lees je dat? En de Travel & Surf bundels? Wijzigen die ook?
Persbericht staat hier.
De vernieuwde prijslijst kan je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
En dit geldt ook voor bestaande klanten. Zéér fijn inderdaad. Ik post dit nu met 480MB van de 500 verbruikt, dus kan deze verhoging erg waarderen van tmobile. Het is duidelijk dat ze er alles aan doen om populariteit te winnen, en daar kunnen wij nu het voordeel van pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Xandrios schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:48:
En dit geldt ook voor bestaande klanten. Zéér fijn inderdaad. Ik post dit nu met 480MB van de 500 verbruikt, dus kan deze verhoging erg waarderen van tmobile. Het is duidelijk dat ze er alles aan doen om populariteit te winnen, en daar kunnen wij nu het voordeel van pakken :)
Als ik goed lees zit er toch een addertje onder het gras; als je nu namelijk Altijd EU hebt ga je na 500 mb naar onbeperkt 64 kbps internet, terwijl je straks na 1000mb de mogelijkheid krijgt om voor 4,99€ een nieuwe hoeveelheid Mb's (hoeveel Mb's staat er niet bij) bij te kopen...

Edit: lijkt er op dat je voor 4,99 opnieuw 1000mb krijgt, tekst is echtet niet heel helder (zo staat er ook dat je wél onbeperkt 64 kbps internet krijgt mits je binnen 2 weken de 1000mb verstookt (?))

[ Voor 13% gewijzigd door PWA777 op 23-11-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Hmm, goed punt. Persoonlijk vindt ik 1000mb extra voor 5 euro waarschijnlijk een beter alternatief dan op 64k verder, maar het is wel vreemd inderdaad.

De prijslijst zegt dat voor Internet Europa het internet stopt als het limiet is bereikt. Maar het persbericht zegt 'Alle buitenlandbundels van T-Mobile kennen een datastop of snelheidsverlaging zodra het maximum is bereikt'. Onduidelijk of daarmee bedoeld wordt: de klant heeft de keuze, of, per bundeltype is dit verschillend.

Nu ik er over nadenk is er eigenlijk maar een scenario logisch: voor de maandelijks aanzetbare bundels gaat hij naar 64k, voor de permanente bundels is het afgelopen als de bundel op is. Hm ik ga eens vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel fijn die grotere roamingbundels!. Ik gebruik standaard 1GB op reis per 2 weken. Zeker nu Flex abonnementen worden opgeheven, is deze vergroting van de EU bundels een welkome aanvulling. Tenminste tot de EU roaming wordt afgeschaft in 2017. Vanaf december zijn ook de maximum roaming tarieven vanuit de EU regulatie weer verder omlaag gedrukt.

[ Voor 61% gewijzigd door ucsdcom op 23-11-2015 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Na een paar berichtjes heen&weer op Facebook wordt inderdaad bevestigd dat het 'unlimited' op 64k zal verdwijnen bij de Europa bundel, en daar voor in de plaats komt 1GB met een datastop. Blijkbaar had de prijs van de 'reset' nog niet publiekelijk moeten zijn, maar dit is dus inderdaad 4.99 voor 1GB extra data.

Ik verwacht dat, mocht je dat willen, je wel op de oude 500mb met 64k limiet kunt blijven mocht je dat willen. Persoonlijk vindt ik 1GB op hoge snelheid beter en vind de aanpassing daarom ook niet erg - maar kan me voorstellen dat anderen liever het huidige model aanhouden. Ergens wel vreemd dat ze het hele model zomaar omgooien, gezien dit een 'vaste' bundel is die gewoon op je contract staat..

Anyway, blijkbaar was niet alle informatie bedoeld om vandaag al publiekelijk te worden, en komt er nog een update van de website zelf met alle details. De officiële pagina's zijn inderdaad nog niet aangepast en geven nog 500mb aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Vind het inderdaad raar dat de bestaande bundel op deze manier gaat verdwijnen, al met al zie ik het wel als een vooruitgang - dubbele hoeveelheid data is erg prettig en 1Gb bijkopen voor 4,99 is netjes, daarmee heb je 2Gb aan roaming voor 20 euro per maand. Bij de concurrentie koop je voor dat bedrag respectievelijk 400Mb (KPN 2x de maandbundel) en 500Mb (5x dagbundel van 100Mb bij Vodafone, hier doe je echter dan maar 5 dagen mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-mobile verhoogt de snelheid van bijna alle abonnementen naar 120/50. Alleen de basis sim en prepaid behouden beperkte snelheden.

Nu haalde ik al ruim 130mb/sec met een 100mb abonnement, dus ben benieuwd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:46

knakworst

Get more sats!

waar haal je 130? Ik kom bij volle ontvangst niet verder dan 80/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:24
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:18:
T-mobile verhoogt de snelheid van bijna alle abonnementen naar 120/50. Alleen de basis sim en prepaid behouden beperkte snelheden.

ook de bestaande dus ? _/-\o_
OK, blijft voor de meesten vooral een theoretische snelheid, maar had de SS-SB 3GB, dus zou van 100 naar 130 gaan ....

[ Voor 14% gewijzigd door Ted038 op 24-11-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knakworst schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:31:
Vrijwel overal waar nieuwe panelen staan. Op mijn thuislocatie ook 'maar' ~90. Maar overal hier in de buurt (Landgraaf/Heerlen) ruim boven de 100Mb/sec.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Goy1jDe.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0DPbaId.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ted038 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:11:
[...]

ook de bestaande dus ? _/-\o_
OK, blijft voor de meesten vooral een theoretische snelheid, maar had de SS-SB 3GB, dus zou van 100 naar 130 gaan ....
Nee, nar 120Mb. ;)

https://www.t-mobile.nl/netwerk/snelheid/internetsnelheid

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Nu online
Sinds september is hier 3G900 geactiveerd op de zendmast echter ik merkte geen verbeterde 3G dekking. Ook op de dekkingskaart is dit niet terug te zien. Uiteindelijk heb ik een netwerkmelding gemaakt bij T-Mobile.

Op mijn thuislocatie is alles goed maar elders in het dorp is het 2G/3G bereik een heel stuk minder.
Bij mijn ouders binnen ontvang ik hooguit 1 streepje 3G. Ook valt het netwerk daar soms weg.
Wanneer ik de telefoon op 2G zet is het bereik net wat beter 2/3 streepjes Edge ontvangst.
Echter Edge zal wegvallen zodra 4G900 wordt geactiveerd. Het bel bereik zal dan een stuk minder worden.

Vandaag werd ik hierover teruggebeld door T-Mobile en de medewerkster bevestigde mijn "theorie" dat het bereik in mijn geval helaas minder zal worden wanneer 4G900 actief is. Probleem is dat de zendmast aan de overzijde van de snelweg A7 staat en dat de A7 zelf voor een soort blokkade zorgt zodat het signaal wat deze kant op komt een stuk minder is. Zelf heb ik 3 streepjes ontvangst in huis 2G/3G/4G zonder de snelweg zou dit volle bak zijn. De enige structurele oplossing zou een extra zendmast zijn. Dat zie ik alleen niet snel gebeuren. Ik kreeg de keuze of het contract ontbinden of 6 maanden lang een compensatie. Uiteindelijk gekozen voor de compensatie aangezien ik eerst nog wil afwachten wat het bereik zo meteen daadwerkelijk is. En ik kan binnen de 6 maanden alsnog het contract ontbinden.

Tot zover de "netwerkoptimalisatie" van T-Mobile 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus omdat je bij je ouders geen ontvangst hebt en thuis alles wel, krijg je een compensatie? Dan ga ik dat ook doen, bij mijn ouders 15km verderop heb ik ook geen 4g of laat staan enig bereik binnen. Dan wil ik ook mijn contract ontbonden hebben :? Snap ik het niet of is dit echt een raar iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
Megapaul schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:32:
Sinds september is hier 3G900 geactiveerd op de zendmast echter ik merkte geen verbeterde 3G dekking. Ook op de dekkingskaart is dit niet terug te zien. Uiteindelijk heb ik een netwerkmelding gemaakt bij T-Mobile.

Op mijn thuislocatie is alles goed maar elders in het dorp is het 2G/3G bereik een heel stuk minder.
Bij mijn ouders binnen ontvang ik hooguit 1 streepje 3G. Ook valt het netwerk daar soms weg.
Wanneer ik de telefoon op 2G zet is het bereik net wat beter 2/3 streepjes Edge ontvangst.
Echter Edge zal wegvallen zodra 4G900 wordt geactiveerd. Het bel bereik zal dan een stuk minder worden.

Vandaag werd ik hierover teruggebeld door T-Mobile en de medewerkster bevestigde mijn "theorie" dat het bereik in mijn geval helaas minder zal worden wanneer 4G900 actief is. Probleem is dat de zendmast aan de overzijde van de snelweg A7 staat en dat de A7 zelf voor een soort blokkade zorgt zodat het signaal wat deze kant op komt een stuk minder is. Zelf heb ik 3 streepjes ontvangst in huis 2G/3G/4G zonder de snelweg zou dit volle bak zijn. De enige structurele oplossing zou een extra zendmast zijn. Dat zie ik alleen niet snel gebeuren. Ik kreeg de keuze of het contract ontbinden of 6 maanden lang een compensatie. Uiteindelijk gekozen voor de compensatie aangezien ik eerst nog wil afwachten wat het bereik zo meteen daadwerkelijk is. En ik kan binnen de 6 maanden alsnog het contract ontbinden.

Tot zover de "netwerkoptimalisatie" van T-Mobile 8)7
Ondersteund je telefoon wel 3G900?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:42:
Dus omdat je bij je ouders geen ontvangst hebt en thuis alles wel, krijg je een compensatie? Dan ga ik dat ook doen, bij mijn ouders 15km verderop heb ik ook geen 4g of laat staan enig bereik binnen. Dan wil ik ook mijn contract ontbonden hebben :? Snap ik het niet of is dit echt een raar iets...
Afstand tussen mijn woning en die van mijn ouders is hemelsbreed nog geen 500 meter.
En door omstandigheden ben ik regelmatig daar.
Punt is dat het netwerk hier niet is zoals het zou moeten zijn ook de dekkingskaart geeft een te
optimistisch beeld gaven ze zelf toe daarom krijg ik (denk ik) die compensatie. Wat ik heel erg netjes vindt van T-mobile. Het was ook niet mijn insteek om korting te krijgen, ik maakte juist de melding zodat hopelijk het netwerk beter zou worden. Dat hun ineens met korting / ontbinding komen had ik geheel niet verwacht.
Gijsj16 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:20:
[...]
Ondersteund je telefoon wel 3G900?
Ja dat ondersteund mijn toestel gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Megapaul op 25-11-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
Megapaul schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:00:
[...]

Afstand tussen mijn woning en die van mijn ouders is hemelsbreed nog geen 500 meter.
En door omstandigheden ben ik regelmatig daar.
Punt is dat het netwerk hier niet is zoals het zou moeten zijn ook de dekkingskaart geeft een te
optimistisch beeld gaven ze zelf toe daarom krijg ik (denk ik) die compensatie. Wat ik heel erg netjes vindt van T-mobile. Het was ook niet mijn insteek om korting te krijgen, ik maakte juist de melding zodat hopelijk het netwerk beter zou worden. Dat hun ineens met korting / ontbinding komen had ik geheel niet verwacht.

[...]

Ja dat ondersteund mij toestel gewoon.
Wat dan nog zou kunnen is dat je dekking net ver genoeg is.. De meeste telefoons schakelen pas over als de verbinding echt waardeloos is.Ik ervaar dat tenminste wel op enkele plekken. eerst bij het raam alleen 2G dekking en nu ietsjes 3G. Ga ik verder het gebouw in dan heb ik prima 3G900.

Idem voor 4G1800/900 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
knakworst schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:31:
Evt een andere server kiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
PWA777 schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:34:
Afgelopen donderdag en vrijdag was ik in Duitsland. Donderdag kreeg in een SMS inderdaad 1GB en vrijdag was dat weer 500MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:18:

Ik vraag me af of ze dat niet deels ook doen ivm betere gemiddelden bij speedtest.net :+
(geldt voor alle providers)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsj16
Sorcerer8472 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 02:37:
[...]

Ik vraag me af of ze dat niet deels ook doen ivm betere gemiddelden bij speedtest.net :+
(geldt voor alle providers)
Met 4G900 kom ik niet boven de 15Mbps down en 3Mbps up uit.. Niet echt positief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
@Megapaul, nee geen LG, heb een Samsung.
@Gijsj16: Al eens aan en uit gezet? Ik had het nml ook een tijd tot herstart.

Algemeen:
Zitten die speedcaps er echt op dan? Heb op alle drie de netten geregeld meer gehaald dan dat ik zou kunnen volgens abb. Dacht altijd dat het meer een soort voorbehoud was om het te kunnen doen bij drukte. Alleen de 64KBs na tegoed op werkt echt. Overigens ook vervelend voor de provider, heb wel eens ongemerkt een stel punten met Rootmetrics gemeten op 64kb mode.

Overigens: na de update van rootmetrics zag ik dat je in de settings ineens staan dat RF achtergrondmeting standaard uit stond. Sinds ik die aan heb werkt het veel lekkerder, hoef je ook niet hele tijd testjes te cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Gijsj16 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:43:
[...]

Met 4G900 kom ik niet boven de 15Mbps down en 3Mbps up uit.. Niet echt positief....
Dat heeft niets te maken met dat ze zo hoog mogelijke speedtestresultaten willen, want het alternatief is 3G/2G en dat is nog slechter.

Ik gok ook dat het per locatie verschilt aangezien het bij KPN/Vodafone ook lukt om hogere snelheden op de 800-band te krijgen, tenzij T-Mobile nog ergens 5 MHz gebruikt (doet T-Mo USA op de 700 MHz-band bijvoorbeeld, dus da's een heel stuk langzamer dan hun 1700 MHz-band).

[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-11-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Met 10 MHz is theorethisch 75 mogelijk, met 5 dus 37.5
Maar ik denk niet dat ze ergens 5 MHz doen, want dan hadden ze de 4G 900 wel veel verder kunnen uitrollen in relatief onbewoonde gebieden. Ze faseren echt eerst 2G 900 helemaal uit.
Ik heb ook sterk het idee dat er een vraag gestuurde overzetting in zit, als ik een poeptrage verbinding heb waar een pagina laden al minuten duurt, en ik start dan een speedtest op, dan schakelt hij vlot door naar een andere cel of band en schiet de snelheid naar normalere waarden.
Dat is of een soort Volkswagen testgevoelige modus, of klantgericht werken. Ik denk t laatste want youtube is vaak ook sneller dan gewoon een webpagina.
Dan zouden ze overigens wel eens iets aan die settings mogen doen want het is toch raar dat je als je op een plek wel 20 Mb kan halen maar een nu.nl pagina heel lang duurt.
Dit komt overigens alleen voor bij indoor bij slechte plekken als celranden in heel moeilijke zones.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, T-Mobile gebruikt nergens 5 MHz 4G900, alleen maar de volledige 10 MHz.

Voor zover bekend zitten er geen "modi" in de instellingen van T-Mobile, het kan gewoon toeval zijn.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik luister altijd naar streaming radio in de auto (geen storing enzo) en op de N44 zit nog een 4G gat dus dan gaat hij over naar 3G. Nu valt mij op dat op de 4G plekken hij op 3G blijft hangen en pas teruggaat op het 4G netwerk zodra ik de stream stop. Waarom vindt er geen hand-over naar 4G plaats weer tijdens het streamen? Ik gebruik een LG G4.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
knakworst schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:29:
Ik luister altijd naar streaming radio in de auto (geen storing enzo) en op de N44 zit nog een 4G gat dus dan gaat hij over naar 3G. Nu valt mij op dat op de 4G plekken hij op 3G blijft hangen en pas teruggaat op het 4G netwerk zodra ik de stream stop. Waarom vindt er geen hand-over naar 4G plaats weer tijdens het streamen? Ik gebruik een LG G4.
Dat is een kwaaltje die bij alle providers speelt. Zodra je terug valt van 4G naar 3G vind er geen handover naar 4G plaats totdat de datasessie wordt onderbroken.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Jassy schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:08:
[...]

Dat is een kwaaltje die bij alle providers speelt. Zodra je terug valt van 4G naar 3G vind er geen handover naar 4G plaats totdat de datasessie wordt onderbroken.
Geen probleem ermee! Zit in trein van Amsterdam naar Hoorn. In de tunnel ging ik van 4G naar 3G. Enkele minuten later weer keurig 4G. Dit alles de gehele tijd tetheren met Telefoon op Tablet :). Data verbinding is niet verbroken. Er is geen nieuwe sessie opgestart

[ Voor 6% gewijzigd door jamesbond007uk op 26-11-2015 18:12 ]

Jamesbond007uk

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:38
Dan was je toestel, voor het schakelen van 3G naar 4G, in Idle mode. Er is, voor zover ik weet, geen enkele provider die 'handover' van 3G naar 4G geïmplementeerd heeft.

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:38
foutje

[ Voor 97% gewijzigd door SafariFlow op 26-11-2015 19:27 ]

• PWA777
jamesbond007uk schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:12:
[...]

Geen probleem ermee! Zit in trein van Amsterdam naar Hoorn. In de tunnel ging ik van 4G naar 3G. Enkele minuten later weer keurig 4G. Dit alles de gehele tijd tetheren met Telefoon op Tablet :). Data verbinding is niet verbroken. Er is geen nieuwe sessie opgestart
De sessie blijft bestaan maar er was een moment dat je niet actief de verbinding gebruikte (er was dus geen data transfer). Op dat moment kom je in Idle mode en zoals al aangegeven door SafariFlow is dat dan het moment waarop je terug gaat naar 4G.

Het is technisch wel mogelijk om van 3G naar 4G te switchen zonder verlies van een actieve data-verbinding, echter de CSFB techniek schrijft duidelijk voor hoe van 4G naar 3G te switchen maar laat de manier waarop er van 3G naar 4G geswitcht moet worden tijdens een actieve data sessie open; lang niet alle toestellen ondersteunen dit zelfs al zou de operator dit mogelijk maken.

Zodra VoLTE uitgerold wordt zal dit probleem minder worden; je hoeft dan in de regel niet meer terug naar 3G.

Momenteel heeft Tele2 het meeste ellende van deze beperking; zij betalen namelijk roaming kosten aan T-Mobile zolang de gebruiker op het T-Mobile netwerk zit; na elk gesprek wat een Tele2 klant krijg/ontvangt zal deze dus standaard op het T-Mobile netwerk zitten en als je dan een actieve data-verbinding hebt blijf je daar dus ook op hangen...

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

ah ok. Een lange tijd heeft dit bij mij tijdens tetheren niet gewerkt (van 3G naar 4G), sinds nieuwe netwerk van T-Mobile werkt het nu wel. Voorheen bleef het altijd 3G totdat ik tetheren stopte.

Echter, maakt niets uit hoe het systematisch werkt, zolang dat ie maar van 3G naar 4G gaat.

Jamesbond007uk

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

jamesbond007uk schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:09:
ah ok. Een lange tijd heeft dit bij mij tijdens tetheren niet gewerkt (van 3G naar 4G), sinds nieuwe netwerk van T-Mobile werkt het nu wel. Voorheen bleef het altijd 3G totdat ik tetheren stopte.

Echter, maakt niets uit hoe het systematisch werkt, zolang dat ie maar van 3G naar 4G gaat.
Hier beschrijf je iets wat niet kan, er was geen 4G op het oude T-Mobile netwerk. 4G bij T-Mobile is pas geïntroduceerd toen het eerste stuk nieuw netwerk werd opgeleverd.

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

The_Wireless_Guy schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:01:
[...]

Hier beschrijf je iets wat niet kan, er was geen 4G op het oude T-Mobile netwerk. 4G bij T-Mobile is pas geïntroduceerd toen het eerste stuk nieuw netwerk werd opgeleverd.
Dat klopt, mijn fout. Ik bedoelde in het begin toen net rondom in Amsterdam 4G actief was, werkte het van 3G naar 4G niet tijdens tetheren. Sinds enige weken geen last meer.

Jamesbond007uk

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

jamesbond007uk schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:17:
[...]

Dat klopt, mijn fout. Ik bedoelde in het begin toen net rondom in Amsterdam 4G actief was, werkte het van 3G naar 4G niet tijdens tetheren. Sinds enige weken geen last meer.
Dan zal je in een overgangsgebied tussen vernieuwd en nog oud netwerk gezeten hebben. Daar kon het zeker niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWA777
Bij T-Mobile is dit fallback issue overigens het kleinst van alle NL operators. T-Mobile maakt gebruik van single RANN waardoor de transfer van 3G naar 4G vrijwel naadloos verloopt (binnen 1 seconde). Bij andere providers duurt de switch van 4G naar 2G/3G soms wel 5 seconden.

Daarnaast heeft T-Mobile het netwerk opgebouwd met 4G1800 als basis dekking en op dezelfde antenne panelen ook 4G900 en 3G900 actief. Dit wil zeggen dat als je ergens 4G bereik hebt, je per definitie ook 3G bereik hebt. In het geval van een binnenkomende oproep hoeft je toestel alleen maar binnen dezelfde mast omgezet te worden naar 3G (of weer terug te switchen naar 4G).

Bij KPN is het basis netwerk 4G800 (in Randstad in toenemende mate 4G1800) waarbij je op 800Mhz dus de sterkste dekking hebt. Als je nu terug moet naar 2G/3G moet het netwerk eerst een mast zoeken die bereik geeft op dat lage spectrum, in het geval van KPN zal dit vaak de dichtsbijzijnde mast zijn met 3G900. Aangezien KPN dit landelijk uitgerold heeft en er niet een enorm verschil zit tussen 800Mhz en 900Mhz gaat dit over het algemeen goed, temeer omdat KPN ook flink doorbouwt om alle 3G masten ook van 4G te voorzien (of sloopt simpelweg oude 3G only masten).

Bij Vodafone is het een ander verhaal, Vodafone heeft 4G800 als basis dekking, maar lang niet alle sites hebben 4G. Als je gaat bellen moet je nu van 800 Mhz naar 2100 Mhz gezet worden (immers, VF heeft alleen 3G2100) en het bereik van 3G2100 is gewoon veel beperkter. Het netwerk moet dus eerst checken of het bereik sterk genoeg is, vaak zelfs van andere masten dan waar het toestel zich dat moment op bevindt. Dit kost allemaal tijd en geeft kans op fouten (direct naar iemands voicemail als je een VF klant belt herkenbaar?). Omdat 2G900 van VF een veel betere dekking biedt dan 3G2100 (zeker buiten de stad of in bewegend voertuig) ga je van 4G naar 2G; data sessies worden verbroken en dit geeft ook weer vertraging en kans op fouten.

Ondanks reclames van "alles voor het beste netwerk" is het VF netwerk nu absoluut technisch het minste in NL (ik claim hier niets over dekking, puur netwerk techniek) KPN is al veel beter en werkt ook hard door om betere ervaring te bieden (standardisatie van alle sites op 3G/4G) en T-Mobile is gewoon technisch het allerbeste momenteel (let op: ik claim niet qua bereik maar puur qua set-up).

T-Mobile wordt alleen nog maar beter na compleet uitfaseren oude netwerk (geen switching issues meer), volledige uitrol 4G900 en 4G+ (CA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

The_Wireless_Guy schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:25:
[...]

Dan zal je in een overgangsgebied tussen vernieuwd en nog oud netwerk gezeten hebben. Daar kon het zeker niet werken.
Nope, ik was 100% nog in het nieuwe netwerk gebied.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
jamesbond007uk schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 06:53:
[...]

Nope, ik was 100% nog in het nieuwe netwerk gebied.
Je zegt zelf dat het in een tunnel was (neem dan aan Hemtunnel onder Noordzeekanaal). Deze tunnel heeft een aparte mobiele installatie, ook al zit je dan "midden in omgebouwd gebied" het kan nog steeds dat die installatie tot voor kort niet aan het nieuwe maar aan het oude netwerk hing. Veel tunnelinstallaties zijn gedeelde apparatuur (met andere operators) of worden beheerd door KPN (waar andere operators dan op inhangen), daarnaast is tunnelapparatuur vaak lastig te bereiken (alleen 's nachts indien OK met ProRail); ik wil maar zeggen dat het wel eens heel goed zou kunnen dat in de tunnel nog oude netwerk apparatuur hing terwijl alles boven de grond daar al was omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
De apparatuur die dit aanstuurt is meestal wel goed bereikbaar, alleen de antennes zelf niet. Het zou zomaar kunnen dat het niet mogelijk is een extra signaal op de antenne te zetten om wat voor reden dan ook.

Ik weet niet of er wel 4G is in de treintunnel bij Schiphol bijvoorbeeld? (bij Vodafone iig niet, maar sinds een paar jaar wel 3G nu :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:40:
De apparatuur die dit aanstuurt is meestal wel goed bereikbaar, alleen de antennes zelf niet. Het zou zomaar kunnen dat het niet mogelijk is een extra signaal op de antenne te zetten om wat voor reden dan ook.

Ik weet niet of er wel 4G is in de treintunnel bij Schiphol bijvoorbeeld? (bij Vodafone iig niet, maar sinds een paar jaar wel 3G nu :+)
KPN en T-Mobile hebben 4G in de gehele Schipholtunnel (KPN 4G800 en T-Mobile 4G1800).
Bizar dat Vodafone op die drukke plek niet eens 4G heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
PWA777 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:08:
[...]

KPN en T-Mobile hebben 4G in de gehele Schipholtunnel (KPN 4G800 en T-Mobile 4G1800).
Bizar dat Vodafone op die drukke plek niet eens 4G heeft.
Direct na security valt 3G/4G vaak ook weg en kom je op een 2G-picocel terecht die daar hangt. Dus geen 3G, geen 4G daar... Bij de gates soms ook problematisch; net aan 4G, geen 3G. Ik dacht dat Schiphol trouwens net als de Arena een gedeeld antennesysteem had, maar da's blijkbaar niet zo.

Ik zou 3G trouwens ook prima vinden bij Vodafone hoor, maar op een paar plekken heb je dus echt alleen 2G... en het is bijna 2016! Een internationaal gesprek via Whatsapp is op die plekken niet mogelijk met Vodafone.

Heeft T-Mobile net als KPN trouwens ook picocellen bij de gates en in de hele luchthaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:22:
[...]

Direct na security valt 3G/4G vaak ook weg en kom je op een 2G-picocel terecht die daar hangt. Dus geen 3G, geen 4G daar... Bij de gates soms ook problematisch; net aan 4G, geen 3G. Ik dacht dat Schiphol trouwens net als de Arena een gedeeld antennesysteem had, maar da's blijkbaar niet zo.

Ik zou 3G trouwens ook prima vinden bij Vodafone hoor, maar op een paar plekken heb je dus echt alleen 2G... en het is bijna 2016! Een internationaal gesprek via Whatsapp is op die plekken niet mogelijk met Vodafone.

Heeft T-Mobile net als KPN trouwens ook picocellen bij de gates en in de hele luchthaven?
Het bereik van T-Mobile op Schiphol is zonder meer goed te noemen, op alle etages en plekken waar je komt is er goede 4G ontvangst. Dit duidt dus inderdaad ook op 4G indoor faciliteiten (lijkt me ook vrij logische keuze op een plek als Schiphol), T-Mobile heeft zeer recent nog een check gedaan (ter plekke dus niet met computermodellen) op 4G ontvangst op alle locaties op Schiphol en gaat waar nodig weer aanpassingen doen in het netwerk, inclusief indoor installaties waar nodig (voor zover dit inmiddels al niet gedaan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik beaam ook de goede 4G ontvangst op Schiphol. Recent nog geweest en vanaf inchecken tot aan ettelijke meters in de lucht overal 4G. En ook snel. Was dan wel midden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:01:
Ik beaam ook de goede 4G ontvangst op Schiphol. Recent nog geweest en vanaf inchecken tot aan ettelijke meters in de lucht overal 4G. En ook snel. Was dan wel midden in de nacht.
Overdag tijdens drukke uren blijft het snel, paar keer tethering gedaan met laptop en download snelheden consistent tussen 5 en 10 mb/sec. Veel sneller dan het Schiphol WiFi iig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Ik vind het op Schiphol wel lekker werken, ook bij gates enzo. Wat ik wel echt een slechte plek vind is het spoor ten noorden van Utrecht Centraal. Als er wat is met de treinen heb je al voor Overvecht nauwelijks dekking en is je verbinding zeer traag tot op het perron. Geregeld wordt je op 3 G gesmeten en een pagina duurt soms minuten. In de hal is het wel weer ok.
Heb echt snelheden onder de Mb gezien en dat heb je elders nergens, zelfs op 3 g niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Schrudde schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:12:
Ik vind het op Schiphol wel lekker werken, ook bij gates enzo. Wat ik wel echt een slechte plek vind is het spoor ten noorden van Utrecht Centraal. Als er wat is met de treinen heb je al voor Overvecht nauwelijks dekking en is je verbinding zeer traag tot op het perron. Geregeld wordt je op 3 G gesmeten en een pagina duurt soms minuten. In de hal is het wel weer ok.
Heb echt snelheden onder de Mb gezien en dat heb je elders nergens, zelfs op 3 g niet.
Er staat een 4G mast pal aan dat stuk spoor op een dak aan de westzijde. Verderop richting Overvecht weer 2 masten; daar ligt het dus niet aan. Misschien moet de capaciteit van die masten wel omhoog (meer sectoren bijv), ik heb op Utrecht CS de boel nog niet onder de 5 mbps weten te krijgen bij drukte maar ik kan me wel beetje vinden in wat je zegt (in vergelijking met hoe soepel het elders gaat is het wat mager daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

PWA777 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:03:
[...]

Je zegt zelf dat het in een tunnel was (neem dan aan Hemtunnel onder Noordzeekanaal). Deze tunnel heeft een aparte mobiele installatie, ook al zit je dan "midden in omgebouwd gebied" het kan nog steeds dat die installatie tot voor kort niet aan het nieuwe maar aan het oude netwerk hing. Veel tunnelinstallaties zijn gedeelde apparatuur (met andere operators) of worden beheerd door KPN (waar andere operators dan op inhangen), daarnaast is tunnelapparatuur vaak lastig te bereiken (alleen 's nachts indien OK met ProRail); ik wil maar zeggen dat het wel eens heel goed zou kunnen dat in de tunnel nog oude netwerk apparatuur hing terwijl alles boven de grond daar al was omgebouwd.
Dat klopt. Ik zal op dinsdag (Ben er net doorheen), de antenna signaal monitoren. Ik ben benieuwd :)

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Meeste tunnels zijn 3G2100 indien niet omgebouwd en 4G1800 indien omgebouwd.

Leidsche Rijn tunnel A2 bij Utrecht is ook oude 3G2100 installatie in verder compleet omgebouwd gebied.

Bijenkorf Amstelveen heb je zelfs nog 2G1800 microcell in 4G gebied, zolang je idle bent heb je daar 4G900 maar zodra je gaat bellen is 2G zoveel sterker dat je daar op komt en vervolgens blijft je telefoon daar lekker op hangen - iets dat je in tunnels niet hebt natuurlijk (even er van uitgaande dat je daar doorheen gaat ipv in blijft steken).

Nog een observatie: nu alle bomen uit het blad zijn komt 4G900 op een paar plekken waar ik wel eens kom en het kantje boord was deze zomer qua 4G900 of 3G900 (3G werkt ook nog met eeb zwakker signaal dan dat 4G nodig heeft) nu net iets beter. Ik houd daar nu 4G.

[ Voor 20% gewijzigd door PWA777 op 27-11-2015 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
De uitrol van het nieuwe 4G netwerk van T-Mobile nadert nu bijna het einde. Over 3 weken is de operatie klaar. Dat wil niet zeggen dat alle masten dan omgebouwd zijn, uitzonderingen blijven er voorlopig nog een tijdje, dus ook in 2016 gaat men nog verder met het verbeteren van het netwerk. Maar, mid-december komt wel een einde aan de grote ombouw operatie van de afgelopen 2 jaar en zal de overgrote meerderheid van de masten omgebouwd zijn.

Komende week is nog een vrij intensieve week met flink wat gebieden waar wat op stapel staat.

Volgende week (week van 30 november) gaat men verder met de uitrol in:
- Zeeland: Hoofdplaat, Rilland
- Noord-Brabant: Netersel, Bergeijk, Veghel
- Flevoland: Marknesse, Kraggenburg
- Overijssel: Kalenberg, Wanneperveen, Luttenberg, Haaksbergen, Ootmarsum, Lattrop, Denekamp, Kloosterhaar, Radewijk, Zwolle
- Gelderland: Lochem
- Drenthe: Wezup, Schoonoord, Nieuw Balinge, Exloo, Emmer-Compascuum, Klazienaveen, Weiteveen, Schoonebeek
- Groningen: Ter Apel, Sellingen, Bad Nieuweschans, Zuidbroek, Spijk
- Friesland: Dokkum, Hinnaard, Workum, Koudum, Bakhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Vanmiddag even in de koopgoot in het altijd mooie 010 geweest, rond een uurtje of 15h kwam ik daar niet verder dan 10 mbps up- en down. Nog steeds nette snelheid gegeven de drukte op dat moment maar laat toch zien dat de enorme rek er wel een beetje uit gaat op de echte piek plekken/momenten; 4G+ zou daar op termijn geen luxe zijn (met 4G+ kan T-Mobile de capaciteit vergroten naar 30Mhz (10 Mhz 4G900 + 20Mhz 4G1800)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15

thaMini

Tool !!

Een beetje prijzig maar wel erg leuke App: Architecture of radio

[ Voor 8% gewijzigd door thaMini op 29-11-2015 13:32 ]

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Misschiem was het heel druk die dag dst ik op Utrecht centraal was. Niet op t station zelf. Ff teruggezocht in Sensorly, de test op Perron 3, zonder gebouw erboven, was 2.2/0.9. Op 3G, 4G werd ik afgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Vandaag heb ik wat vergelijkend "onderzoek" gedaan op 3G tussen KPN en T-Mobile.
KPN maakt net zoals T-Mobile gebruik van 3G900 en 3G2100. Op het meest gangbare 3G2100 heeft KPN 19,8 Mhz beschikbaar, vrijwel gelijk aan T-Mobile's 20 Mhz. Beide carriers ondersteunen het zogenaamde 3.5G oftewel HSDPA+, echter KPN maakt gebruikt van CA op 3G (dat is eigenlijk 3G+ als je het vergelijkt met 4G, door het stapelen van meerdere frequentieblokken kun je theoretisch 42 Mbps halen op 3G bij KPN).

Mijn "werkgebied" was Amsterdam, op een locatie of 20 (met de wind mee gefietst toen het nog droog was) in een brede strook ongeveer vanaf het Vondelpark tot station Amstel. Ik heb getest met 2 toestellen tegelijkertijd (1x werk 1x prive). Beide aansluitingen zijn post-paid contracten met 4G toegang zonder speedcap, waarbij ik voor de "test" dus handmatig 3G heb geselecteerd.

De gemeten topsnelheid op KPN was 16.7 Mbps; dit is meer dan de maximale snelheid van 3G, dus duidelijk mogelijk door de 3G+ functionaliteit op het KPN netwerk. De snelheid lag consistent boven de 10 Mbps, meestal rond de 12 Mbps. De maximale upload snelheid viel ook niet tegen; ik kwam tot 4.1 Mbps, vaak bleef ik echter een stuk lager hangen en kwam ik niet verder dan 1Mpbs. Voor streaming en VOIP calls is dit voldoende, echter voor een snelle browse ervaring of het delen van bestanden / foto's in een wat hogere upload snelheid toch wel prettig.

Op het netwerk van T-Mobile kwam ik op 3G niet verder dan 12.5 Mbps; iets lager dus dan KPN - T-Mobile ondersteunt ook geen DC-HSDPA en komt daarmee niet boven de 14.4 Mbps uit qua theoretisch maximum. De snelheid was ook hier vrij consistent, je komt eigenlijk nauwelijks onder de 8 Mbps. De upload snelheid was opmerkelijk beter dan bij KPN; eigenlijk structureel gewoon 2 tot 3x zo snel, aangezien T-Mobile een upload had van rond de 3 Mbps met af en toe een wat langzamer resultaat rond 2Mbps, maar geen enkele keer zakte ik terug naar de 1Mbps zoals bij KPN.

Al met al draait 3G prima op beide netwerken, een WhatsApp gesprek (bellen via VOIP) is op beide carriers prima mogelijk op 3G, zonder haperen kun je ook Spotify of Soundcloud streamen. Het grootste nadeel van 3G is absoluut de trage upload, dit is gewoon niet vergelijkbaar met de snelheden die je kunt halen op 4G en dat levert toch net dat stukje betere gebruikservaring met data intensieve toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
De lijst met landen waar 4G roaming mogelijk is, is weer verder uitgebreid.

4G roaming is nu ook actief in Ierland (Meteor), IJsland (Siminn) en Saudi-Arabië (Mobily)

- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigde Staten (T-Mobile)
- Zwitserland (Swisscom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
PWA777 schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:30:
De lijst met landen waar 4G roaming mogelijk is, is weer verder uitgebreid.

4G roaming is nu ook actief in Ierland (Meteor), IJsland (Siminn) en Saudi-Arabië (Mobily)

- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange)
- Griekenland (Costmote)
- Hongarije (Telekom)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigde Staten (T-Mobile)
- Zwitserland (Swisscom)
Dat wordt ff testen in Ierland vrijdag aanstaande 🙋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

Wat is er aan de hand met 4Gmasten.nl? Gaat de stekker eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
PWA777 schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:36:
Vandaag heb ik wat vergelijkend "onderzoek" gedaan op 3G tussen KPN en T-Mobile.
KPN maakt net zoals T-Mobile gebruik van 3G900 en 3G2100. Op het meest gangbare 3G2100 heeft KPN 19,8 Mhz beschikbaar, vrijwel gelijk aan T-Mobile's 20 Mhz. Beide carriers ondersteunen het zogenaamde 3.5G oftewel HSDPA+, echter KPN maakt gebruikt van CA op 3G (dat is eigenlijk 3G+ als je het vergelijkt met 4G, door het stapelen van meerdere frequentieblokken kun je theoretisch 42 Mbps halen op 3G bij KPN).
CA is alleen mogelijk op dezelfde frequentieband bij 3G, dus niet tussen verschillende banden. Je moet dus meerdere 2100 MHz-frequenties koppelen. Verder biedt een enkele frequentie een snelheid tot circa 21 Mbps. KPN knijpt echter op IP-niveau, niet op radioniveau, dus de snelheid zegt in feite vrij weinig over de gebruikte onderliggende techniek. Er zijn wel allerlei toestellen zoals Samsung Galaxy die inzage geven over of die techniek wel of niet wordt gebruikt, dat zegt meer...

Als 3G straks te snel wordt, dan wordt het tijd om eens te kijken of een deel van het 3G-spectrum opgedoekt kan worden ten faveure van 4G. In de VS gebeurt dit nu al; 3G langzaam inkrimpen en 4G laten groeien. Sommige providers bieden daar LTE aan op 3 banden tegelijkertijd, al dan niet met CA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:31:
[...]

Als 3G straks te snel wordt, dan wordt het tijd om eens te kijken of een deel van het 3G-spectrum opgedoekt kan worden ten faveure van 4G. In de VS gebeurt dit nu al; 3G langzaam inkrimpen en 4G laten groeien. Sommige providers bieden daar LTE aan op 3 banden tegelijkertijd, al dan niet met CA.
Dichterbij huis wordt in Polen en Tsjechië ook (beperkt) LTE aangeboden op 2100 Mhz (Band 1). Je kunt hier gewoon op terecht komen als je aan het roamen bent in die landen.
Je kunt op de dekkingskaart van T-Mobile CZ ook de losse LTE2100 dekking bekijken.

https://www.t-mobile.cz/podpora/mapa-pokryti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Apart, waarom bieden ze dit aan op de 2100-band naast de 800-band, en op andere plekken weer op de 1800-band? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:25

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:47:
Apart, waarom bieden ze dit aan op de 2100-band naast de 800-band, en op andere plekken weer op de 1800-band? :?
Misschien regiolicenties?

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02-2022
Waar kan ik nu de voortgang van de 4G900 uitrol volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
philip oving schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:13:
Waar kan ik nu de voortgang van de 4G900 uitrol volgen?
In het Antenneregister staan gewoon (nog steeds) de actieve masten. Daar kun je kijken of een mast 4G900 heeft.
Helaas is er geen grafische update meer van 4gmasten.nl; echter het is nog steeds mogelijk om die kaarten te genereren als je weet hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Mijn ervaringen met 4G900 zijn nog niet optimaal. In stedelijke omgevingen merk ik dat ik vaak het signaal verlies van 4G900 en terug val naar 3G900 of zelfs EDGE op 1800(!) MHz.

Het lijkt er op dat het vermogen op 4G900 ernstig geknepen wordt om zo meer mensen op 4G1800 te houden. Ik kan niet verklaren waarom ik anders op 2G1800 terecht kom.

Ik heb een test gedaan met iemand met Tele2, waarbij de mast gedeeld wordt (dus fysiek exact dezelfde mast en antennepanelen voor T-Mobile en Tele2 op 500m afstand), Tele2 3 bolletjes bereik op 4G800, T-Mobile 1 bolletje en voortdurend switchend naar 3G en 2G.

Ook op andere plekken in de stad merk ik zeer matige performance indoor door gebrekkig 4G900 (veel te zwak en te snel terug gegooid naar 3G). Ik overweeg ondanks dat de rest top geregeld is bij T-Mobile toch terug te gaan naar KPN want T-Mobile is teveel gefixeerd op maximale snelheden en niet op een degelijk bereik als dat betekent dat ze wellicht net zo snel zijn als KPN en VF in een paar semi nauwkeurige testjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Het valt mij ook op dat binnenshuis het signaal soms veel sneller terugvalt. Buiten bij IKEA Amsterdam alle streepjes ontvangst, binnen helemaal geen ontvangst. Vodafone buiten en binnen een streepje ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
knakworst schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:15:
Het valt mij ook op dat binnenshuis het signaal soms veel sneller terugvalt. Buiten bij IKEA Amsterdam alle streepjes ontvangst, binnen helemaal geen ontvangst. Vodafone buiten en binnen een streepje ontvangst.
IKEA Amsterdam is een typisch voorbeeld; daar heb je met T-Mobile gewoon geen bereik op 4G900; als je signaal oppikt is het vrijwel direct weer van 4G1800. De dichtstbijzijnde mast staat nog geen paar honderd meter verderop; ik heb dus toch het idee dat het lage spectrum niet goed wordt ingezet door T-Mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

PWA777 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:53:
[...]

IKEA Amsterdam is een typisch voorbeeld; daar heb je met T-Mobile gewoon geen bereik op 4G900; als je signaal oppikt is het vrijwel direct weer van 4G1800. De dichtstbijzijnde mast staat nog geen paar honderd meter verderop; ik heb dus toch het idee dat het lage spectrum niet goed wordt ingezet door T-Mobile.
Ik denk dat ze primair je naar 4G1800 sturen en 4G900 gebruiken als overflow bij drukte inzetten of als er geen 4G1800 bereik is. 1800 is hun primaire frequentie, 900 ondersteunend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat ze primair je naar 4G1800 sturen en 4G900 gebruiken als overflow bij drukte inzetten of als er geen 4G1800 bereik is. 1800 is hun primaire frequentie, 900 ondersteunend.
Dat begrijp ik; maar in de huidige set-up biedt 4G900 gewoon weinig meerwaarde; aangezien het bereik niet noemenswaardig beter is op 4G900 dan op 4G1800. En dat is niet echt een goede netwerk set-up.

KPN heeft ook in grote delen van de Randstad het 4G1800 netwerk primair gemaakt en 4G800 als ondersteunend, toch biedt dat 4G800 een hele goede indoor dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op diverse plekken wel meestal 4G900. Voorbeelden hiervan is het ziekenhuis (kelder, voorheen 0 ontvangst), Jumbo en kapper (voorheen E, nu 4G900). Parkeergarage (vorrheen 0, nu 4G900). Dus ik heb er wel goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Kunnen locatiespecifieke problemen zijn, of toestelspecifiek. Of een combinatie zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:34:
Kunnen locatiespecifieke problemen zijn, of toestelspecifiek. Of een combinatie zelfs.
Toestelspecifiek begrijp ik, dus ik heb zeker gecheckt of het met een andere telefoon beter gaat. Helaas niet. In veel gevallen zit ik binnen 500 meter (!) van een 4G900 mast vandaan - toch hapert het bereik dan en val ik terug naar een zwak 3G900 signaal of 2G1800. Mijn conclusie is toch dat T-Mobile het vermogen op 900Mhz terug schroeft danwel niet optimaal benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij Vodafone in Utrecht zie ik dat ook zo nu en dan met 4G800 trouwens. Dat ik ineens terugval naar 3G2100 in een gebied wat 100% is omgebouwd en waar geen 3G2100-only cellen zijn. Soms kan het eraan liggen dat de panelen anders staan (bijv. hoge frequenties hoger en minder obstakels daardoor), maar bij dit geval in Utrecht vind ik het onduidelijk.

Soms ligt het er ook aan dat hij de eerste poging niks vindt op 3G en je terwijl hij op 2G zoekt pas weer binnen bereik komt (ook van 3G); dan kom je op 2G ipv 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Het einde van de ombouwperiode van het T-Mobile netwerk komt in zicht.
Officieel duurt het nog maar 2 weken voordat het hele netwerk klaar moet zijn.
Er zullen ongetwijfeld genoeg locaties zijn die over de jaarwisseling heen getild worden en nog niet vernieuwd zijn, echter volgende week begint de op-een-na laatste week van de ombouw.

Er wordt gewerkt in:
- Zeeland: Breskens, Borssele, Hulst
- Noord-Brabant: Wernhout, Bergeijk, Eersel, Asten, Heeswijk-Dinther
- Limburg: Lottum
- Overijssel: Manderveen
- Drenthe: Oosterhesselen, Exloo, Roswinkel
- Friesland: Engwierum, De Falom, Hindeloopen, Balk
Pagina: 1 ... 30 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes