http://www.4gdekking.nl/ heeft ook weer een kaartupdate gedaan. Er is daar veel duidelijker te zien waar er nog geen binnendekking is dan op de T-Mobile kaart. Vind de dekking op veel plaatsen nogal magertjes. Vooral Drente valt erg tegen.
In die gebieden is 4G900 ook nog niet actief.Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:12:
http://www.4gdekking.nl/ heeft ook weer een kaartupdate gedaan. Er is daar veel duidelijker te zien waar er nog geen binnendekking is dan op de T-Mobile kaart. Vind de dekking op veel plaatsen nogal magertjes. Vooral Drente valt erg tegen.
De laatste T-Mobile kaart staat online op www.4gmasten.nl, ruim 1300 nieuw locaties!
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Noord-Holland is nagenoeg klaar, daar is ruim 90% van de sites omgebouwd, er blijven nog wel wat masten over die alleen 3G hebben, ik denk dat die op termijn ook wel vervangen zullen worden.The_Wireless_Guy schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:36:
[...]
Is Noord-Holland helemaal klaar? De dekkingskaart geeft daar nog aardig wat grotere lichte vlekken!
Damn son. Dat is niet normaal. T-Mobile heeft echt een fantastisch 4G-netwerk op papier.The Wizard schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:57:
[...]
In die gebieden is 4G900 ook nog niet actief.
De laatste T-Mobile kaart staat online op www.4gmasten.nl, ruim 1300 nieuw locaties!
T-Mobile heeft nu al méér 4G masten op de lage frequentie (900Mhz) dan Vodafone (800Mhz), terwijl ze nog niet klaar zijn met de uitrol; zeker indrukwekkend!MarcoC schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:31:
[...]
Damn son. Dat is niet normaal. T-Mobile heeft echt een fantastisch 4G-netwerk op papier.
Ik hoop dat ze in de grensgebieden ook masten gaan bijplaatsen. Want daar gaan ze het niet alleen redden met 3G/4G op 900MHz.
En heren van www.4gmasten.nl, super werk!
En heren van www.4gmasten.nl, super werk!
[ Voor 28% gewijzigd door wouter1981 op 06-11-2015 09:19 ]
Trust me, I'm an engineer | PVOutput
Op de A59 haalde ik laatste een indrukwekkende snelheid van 89Mbps (download)/ 27,14Mbps (upload).
Alleen thuis varieert de snelheid behoorlijk. Laatst zat ik op 62,25Mbps/7Mbps en nu 'slechts' op 8,5Mbps/3,70Mbps. Hoe is dat te verklaren? Jammer dat de snelheden zo variëren.
Ook heb ik nu tot twee maal toe problemen ondervonden met bellen. Hopelijk heb ik daar in de toekomst minder last van.
Alleen thuis varieert de snelheid behoorlijk. Laatst zat ik op 62,25Mbps/7Mbps en nu 'slechts' op 8,5Mbps/3,70Mbps. Hoe is dat te verklaren? Jammer dat de snelheden zo variëren.
Ook heb ik nu tot twee maal toe problemen ondervonden met bellen. Hopelijk heb ik daar in de toekomst minder last van.
Je zou een andere server kunnen proberen! ( speedtest)JackL89 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:06:
Op de A59 haalde ik laatste een indrukwekkende snelheid van 89Mbps (download)/ 27,14Mbps (upload).
Ik heb gelukkig erg weinig klachten over bellen vanaf het 4G netwerk met T-Mobile; omschakeling naar 3G is naadloos en alleen zeldzame gevallen dat er weinig bereik is heb ik gemiste oproepen die nooit binnen zijn gekomen. In principe is de single-RAN techniek van Huawei in het netwerk van T-Mobile altijd in staat om te switchen van 4G naar voice over 2G/3G, terwijl de kans op fouten bij KPN en vooral Vodafone veel groter is (bij Vodafone moet je voor voice vaak van 4G naar 2G worden gezet, tenzij er 3G2100 bereik is).JackL89 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:06:
Verwijderd
Ik ben net een flink eind gelopen door het bos van Strijthagen (Eygelshoven). De omschakeling naar 4G-900 verloopt prima zonder problemen. Overal midden in het bos goede ontvangst. Sensorly had geen enkel 3G gemeten, dus continu op 4G gezeten.
Ik ben wel benieuwd waar T-mobile nog gaat bijbouwen nu. Gebieden zoals Schinnen/Puth en het heuvelland, waar de dekking toch nog niet helemaal goed is. Ga ik testen volgende week.
Ik ben wel benieuwd waar T-mobile nog gaat bijbouwen nu. Gebieden zoals Schinnen/Puth en het heuvelland, waar de dekking toch nog niet helemaal goed is. Ga ik testen volgende week.
Ik hoop dat ze nog een mast gaan neerzetten tussen Gouda en Nieuwerkerk a/d IJssel. Op dat traject in de trein heb ik minuten totaal geen bereik namelijk. Zelfs niet op 2G.
Heb je dit al doorgegeven via de dekkingskaart?_Rayman_ schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:00:
Ik hoop dat ze nog een mast gaan neerzetten tussen Gouda en Nieuwerkerk a/d IJssel. Op dat traject in de trein heb ik minuten totaal geen bereik namelijk. Zelfs niet op 2G.
Daar staat al een mast(nabij afslag Moordrecht aan de A20) maar die is alleen nog 1800...hopelijk activeren ze daar ook nog 900 in._Rayman_ schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:00:
Antenne en masten malloot
Er is een foutje gemaakt, het zijn geen 1300 maar dik 1000 locaties... Maar nog steeds een enorme hoeveelheid.The Wizard schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:57:
[...]
In die gebieden is 4G900 ook nog niet actief.
Zijn natuurlijk geen 1000 nieuwe locaties. Het zijn 298 nieuwe locaties en 792 locaties waar ze 4G900 hebben geactiveerd. Dat laatste doen met de spreekwoordelijke `één druk op de knop` aangezien ze dat bij de bouw en optimalisatie allemaal al lang hadden voorbereid. Maar 298 is nog steeds indrukwekkend. Tele2 had er afgelopen maand 222 wat al een mooie prestatie is.The Wizard schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:56:
[...]
Er is een foutje gemaakt, het zijn geen 1300 maar dik 1000 locaties... Maar nog steeds een enorme hoeveelheid.
Het wordt steeds lastiger om de planning van T-Mobile in kaart te brengen als het gaat om de uitrol van het overgebleven stuk modernisering van het netwerk. Ik doe echter zo goed mogelijk mijn best om de boel in de gaten te houden, voor zover ik kan zien is volgende week het volgende aan de beurt:
In de week van 9-13 november wordt er gebouwd in:
- Noord Brabant: Bergen op Zoom, Roosendaal, Valkenswaard, Castelré
- Flevoland: Biddinghuizen
- Friesland: Stavoren, Stiens, Dokkum, Nes (Ameland), Vlieland, Hurdegaryp, Oenstjerk, Kollumerzwaag, Jubbega
- Groningen: Zoutkamp, Grootegast, Winsum (jaja het gaat gebeuren bij sommige vasthoudende Tweakers), Usquert, Bad Nieuweschans
- Noord-Holland: Bergen aan Zee, Nieuwe Niedorp
- Overijssel: omgeving Wanneperveer (volgende week heb je ook 4G in het pittoreske Doosje - geen geintje).
In de week van 9-13 november wordt er gebouwd in:
- Noord Brabant: Bergen op Zoom, Roosendaal, Valkenswaard, Castelré
- Flevoland: Biddinghuizen
- Friesland: Stavoren, Stiens, Dokkum, Nes (Ameland), Vlieland, Hurdegaryp, Oenstjerk, Kollumerzwaag, Jubbega
- Groningen: Zoutkamp, Grootegast, Winsum (jaja het gaat gebeuren bij sommige vasthoudende Tweakers), Usquert, Bad Nieuweschans
- Noord-Holland: Bergen aan Zee, Nieuwe Niedorp
- Overijssel: omgeving Wanneperveer (volgende week heb je ook 4G in het pittoreske Doosje - geen geintje).
Zo zou je het kunnen stellen, maar de ontwikkeling bij KPN en Vodafone loopt in principe hetzelfde, dat ze eerst 800 aanleggen en dan pas 1800 is hun eigen planning, maar het komt op hetzelfde neer. T-Mobile heeft het gewoon slim(mer) aangepakt door alles gelijk toekomstbestendig te maken.The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:09:
[...]
Zijn natuurlijk geen 1000 nieuwe locaties. Het zijn 298 nieuwe locaties en 792 locaties waar ze 4G900 hebben geactiveerd. Dat laatste doen met de spreekwoordelijke `één druk op de knop` aangezien ze dat bij de bouw en optimalisatie allemaal al lang hadden voorbereid. Maar 298 is nog steeds indrukwekkend. Tele2 had er afgelopen maand 222 wat al een mooie prestatie is.
Daarnaast wordt op de website altijd gerekend met elke frequentie = 1 antenne, locatie is niet de beste omschrijving
Vergis je trouwens niet in het werk dat er nog extra bij komt kijken bij de activatie van 4G900, anders hadden ze ook binnen een week alles kunnen voorzien van 4G900 (oude locaties met 2G900 even wegdenken). Misschien dat de tilting nog aangepast moet worden bijv, of de output.
Blijft het feit dat ze er 298 hebben omgebouwd en 792 hebben bij geactiveerd. Ik weet heus wel dat er meer bij komt kijken dan de druk op de knop. Weet wel dat vrijwel alles wel voor te bereiden is door scripts e.d.The Wizard schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:22:
[...]
Zo zou je het kunnen stellen, maar de ontwikkeling bij KPN en Vodafone loopt in principe hetzelfde, dat ze eerst 800 aanleggen en dan pas 1800 is hun eigen planning, maar het komt op hetzelfde neer. T-Mobile heeft het gewoon slim(mer) aangepakt door alles gelijk toekomstbestendig te maken.
Daarnaast wordt op de website altijd gerekend met elke frequentie = 1 antenne, locatie is niet de beste omschrijving.
Vergis je trouwens niet in het werk dat er nog extra bij komt kijken bij de activatie van 4G900, anders hadden ze ook binnen een week alles kunnen voorzien van 4G900 (oude locaties met 2G900 even wegdenken). Misschien dat de tilting nog aangepast moet worden bijv, of de output.
Het blijft me verbazen. De KPN toren in Hilversum was heel lang nog niet omhebouwd. Ettelijke kwartalen stond hij in de 3 maandenvooruitzichten. Tijdje geleden was hij ineens omgebouwd naar nieuwe 3G net en zat Tele2 er. Ontvangst ging ietsje vooruit. Ik dacht: nu komt hij vast want ze trekken alles gelijk naar alle techs/banden. Ook hoopte ik dat de Maartensdijksite op 900 Mhz zou gaan, want daar onheen zitten echt gaten.
Maar nee, wat zie ik,twee helemaal nieuwe sites aan de Tesselschadelaan en de Eemnesserweg met alleen 4G 1800. Dat zijn niet de slechtsw stukken, dat is juist het noordwestelijke villa/bosgebied waar de KPN toren een rol zou kunnen spelen.
Zouden dit capacitysites zijn? Ze zijn zeker nuttig omdat de wijken daar dichtbebouwd, reliefrijk en aan de rand vab drukke cellen zitten. Dat helpt zeker. Maar zo nemen ze wel een flinke voorsprong qua aantallen sites.
Edit: Misschien zijn het 4G 1800 sites die er makkelijk bij konden omdat ze daar dan extra 2G1800 sites wilden om het wegvallen van 2g900 te compenseren. Ik kan me voorstellen dat de 2g dekking daar mager is en drukbezet.
Maar nee, wat zie ik,twee helemaal nieuwe sites aan de Tesselschadelaan en de Eemnesserweg met alleen 4G 1800. Dat zijn niet de slechtsw stukken, dat is juist het noordwestelijke villa/bosgebied waar de KPN toren een rol zou kunnen spelen.
Zouden dit capacitysites zijn? Ze zijn zeker nuttig omdat de wijken daar dichtbebouwd, reliefrijk en aan de rand vab drukke cellen zitten. Dat helpt zeker. Maar zo nemen ze wel een flinke voorsprong qua aantallen sites.
Edit: Misschien zijn het 4G 1800 sites die er makkelijk bij konden omdat ze daar dan extra 2G1800 sites wilden om het wegvallen van 2g900 te compenseren. Ik kan me voorstellen dat de 2g dekking daar mager is en drukbezet.
[ Voor 11% gewijzigd door Schrudde op 06-11-2015 20:45 ]
Wilde tijdens het wild kijken in het bos, T-Mobile en Kpn meten met Sensorly dat gaat prima maar met RootMetrics werkt het bij T-Mobile af en toe op Samsung S4 maar op de Note 3 met Kpn heeft RootMetrics helemaal niks gemeten
Bij beide staan Continuous test aan, Background testing ook op aan, alle resultaten zijn al verzonden, maar blijft het zelfde verhaal, bij T-Mobile is wel iets bij gekomen maar niet alles, en bij Kpn helemaal niks, ik snap helemaal niks meer van RootMetrics
Maartensdijk heeft alleen 2G1800, 3G2100 en 4G1800 antenne,s zijn alleen geschikt 1710 tot 2170 mhz, reden dat de antenne's nog niet zijn vervangen omdat ze in een hoogspanningsmast zitten, de aanvraag dient ruim van te voren in gediend te worden en daar gaat aardig wat tijd overheen want er komen meer partijen bij kijken
Nieuwe sites aan de Tesselschadelaan en de Eemnesserweg, is om de capaciteit te verhogen
deze soorten antenne's zie je veel in hoogspanningsmasten met uitzonderingen hier en daar
Deze zijn alleen geschikt voor 1800, 2100 - 1710 tot 2170 mhz

Deze zijn alleen geschikt voor 1800 mhz

Bij beide staan Continuous test aan, Background testing ook op aan, alle resultaten zijn al verzonden, maar blijft het zelfde verhaal, bij T-Mobile is wel iets bij gekomen maar niet alles, en bij Kpn helemaal niks, ik snap helemaal niks meer van RootMetrics
De KPN toren is inderdaad nog geen 4G wel 3G900,2100Schrudde schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:26:
Het blijft me verbazen. De KPN toren in Hilversum was heel lang nog niet omhebouwd. Ettelijke kwartalen stond hij in de 3 maandenvooruitzichten. Tijdje geleden was hij ineens omgebouwd naar nieuwe 3G net en zat Tele2 er. Ontvangst ging ietsje vooruit. Ik dacht: nu komt hij vast want ze trekken alles gelijk naar alle techs/banden. Ook hoopte ik dat de Maartensdijksite op 900 Mhz zou gaan, want daar onheen zitten echt gaten.
Maartensdijk heeft alleen 2G1800, 3G2100 en 4G1800 antenne,s zijn alleen geschikt 1710 tot 2170 mhz, reden dat de antenne's nog niet zijn vervangen omdat ze in een hoogspanningsmast zitten, de aanvraag dient ruim van te voren in gediend te worden en daar gaat aardig wat tijd overheen want er komen meer partijen bij kijken
Nieuwe sites aan de Tesselschadelaan en de Eemnesserweg, is om de capaciteit te verhogen
deze soorten antenne's zie je veel in hoogspanningsmasten met uitzonderingen hier en daar

Deze zijn alleen geschikt voor 1800 mhz

Ja herken ik met Rootmetrics. Soms pakt hij alles soms helemaal niks. Bij mij gaat hij vaak de tweede of derde keer dat ik er kom inkleuren. Of soms meteen, ben ik misschien de tweede daar. Het is ook snelheidsafhankelijk, fietsen en 30km/h uur neemt hij veel sneller de punten als bij sneller verkeer.
Als ik op een bijzondere plek kom dsn draai ik tegenwoordig even een echte test, om meteen te cancellen als hij op tweede blokje komt voor speedtest. Die punten neemt hij vrijwel altijd mee.
Wel ben je af en toe te laat en kost dat dus wel soms data. Heb zelfs bij een nieuw stuk net wel eens op een bijrijderstoel dertig keer op test en cancel zitten drukken.
Nooit geweten dat dat een hoogspanningsmast was in Maartensdijk. En gek dat de KPNtoren geen 4G doet, de antenne is dan toch geschikt. En blijkbaar is het alle bandenbeleid niet zo strikt meer als men nieuwe enkelbandsites lanceert
Als ik op een bijzondere plek kom dsn draai ik tegenwoordig even een echte test, om meteen te cancellen als hij op tweede blokje komt voor speedtest. Die punten neemt hij vrijwel altijd mee.
Wel ben je af en toe te laat en kost dat dus wel soms data. Heb zelfs bij een nieuw stuk net wel eens op een bijrijderstoel dertig keer op test en cancel zitten drukken.
Nooit geweten dat dat een hoogspanningsmast was in Maartensdijk. En gek dat de KPNtoren geen 4G doet, de antenne is dan toch geschikt. En blijkbaar is het alle bandenbeleid niet zo strikt meer als men nieuwe enkelbandsites lanceert
[ Voor 31% gewijzigd door Schrudde op 07-11-2015 07:19 ]
@HcBlids, RootMetrics hegt hoge waarde aan een goede tot uitstekende GPS ontvangst (evt icm WiFi positiebepaling, maar niet uitsluitend via WiFi).
Dus met een 'poor' GPS ontvangst worden je metingen niet meegenomen.
Je hebt het over een wandeling door het bos, nu wil de GPS ontvangst in bosrijk gebied nog wel eens te lijden hebben onder de boomtoppen en reflecties, het effect dat we allicht beter kennen uit de 'urban jungle'.
Ook merk je dat het soms even duurt voor de GPS om weer goed te worden als je een test begint in RootMetrics, eenvoudigweg omdat hij de GPS even had uitgeschakeld in het verloop/afronding van de afgelopen test, en de fix niet snel genoeg terug komt.
Dit laatste ondervang ik altijd door eerst een Sensorly test aan te zetten, die keutelt vrolijk met met continue GPS ontvangst in de achtergrond door, en dan op de voorgrond RootMetrics die ik meestal zo bedien zoals @Schrudde ook al aanhaalt: na de dekkingstest gelijk op pause drukken als hij met de speedtest van start wil, en dan 'test again'. Dit zo nodig herhalen, sowieso bij verplaatsing.
Ook herstart ik, voordat ik uitgebreid ga meten de eerste keer van de dag, even de telefoon en kill ik andere apps zo nodig.
De resultaten op RootMetrics duren meestal een kwartiertje voordat ze tonen, als je na een kwartiertje nog niks ziet moet je eens kijken op een ander zoomniveau of de app quitten en herstarten, hierdoor force je een vroegtijdige refresh van de map.
Op die manier heb ik al heel wat stukken Nederland gemapt.
NB. Ik forceer m'n telefoon op 4G-only modus (via een app want het settingsmenu biedt die optie helaas niet) zodat je daadwerkelijk een goed beeld krijgt waar 4G is. Is er een dekkingsgat, dan valt hij niet terug naar 2G/3G waar hij dan blijft plakken terwijl er al lang en breed weer 4G is. Consequentie is natuurlijk dat een dekkingsgat dan ook niet met 2G/3G wordt ingekleurd en dat de telefoon even zonder bereik zit, maar in de praktijk weet ik liever hoe het écht zit dan dat een softwarefout de metingen nadelig beinvloed. (Do it right or don't do it at all is mijn bescheiden mening.)
Dus met een 'poor' GPS ontvangst worden je metingen niet meegenomen.
Je hebt het over een wandeling door het bos, nu wil de GPS ontvangst in bosrijk gebied nog wel eens te lijden hebben onder de boomtoppen en reflecties, het effect dat we allicht beter kennen uit de 'urban jungle'.
Ook merk je dat het soms even duurt voor de GPS om weer goed te worden als je een test begint in RootMetrics, eenvoudigweg omdat hij de GPS even had uitgeschakeld in het verloop/afronding van de afgelopen test, en de fix niet snel genoeg terug komt.
Dit laatste ondervang ik altijd door eerst een Sensorly test aan te zetten, die keutelt vrolijk met met continue GPS ontvangst in de achtergrond door, en dan op de voorgrond RootMetrics die ik meestal zo bedien zoals @Schrudde ook al aanhaalt: na de dekkingstest gelijk op pause drukken als hij met de speedtest van start wil, en dan 'test again'. Dit zo nodig herhalen, sowieso bij verplaatsing.
Ook herstart ik, voordat ik uitgebreid ga meten de eerste keer van de dag, even de telefoon en kill ik andere apps zo nodig.
De resultaten op RootMetrics duren meestal een kwartiertje voordat ze tonen, als je na een kwartiertje nog niks ziet moet je eens kijken op een ander zoomniveau of de app quitten en herstarten, hierdoor force je een vroegtijdige refresh van de map.
Op die manier heb ik al heel wat stukken Nederland gemapt.
NB. Ik forceer m'n telefoon op 4G-only modus (via een app want het settingsmenu biedt die optie helaas niet) zodat je daadwerkelijk een goed beeld krijgt waar 4G is. Is er een dekkingsgat, dan valt hij niet terug naar 2G/3G waar hij dan blijft plakken terwijl er al lang en breed weer 4G is. Consequentie is natuurlijk dat een dekkingsgat dan ook niet met 2G/3G wordt ingekleurd en dat de telefoon even zonder bereik zit, maar in de praktijk weet ik liever hoe het écht zit dan dat een softwarefout de metingen nadelig beinvloed. (Do it right or don't do it at all is mijn bescheiden mening.)
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Er worden absoluut geen andere antennes gebruikt in hoogspanningsmasten, het enige waar hoogspanningsmasten om bekend staan is dat ongebruikte antennes vaak blijven hangenHcBlids schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 05:08:
Was dat niet Racal of KathreinRaider095 schreef op zondag 08 november 2015 @ 01:48:
[...]
Het merk weet ik zo 1,2,3 niet meer, maar het is geen merk wat vandaag de dag nog nieuw geplaatst wordt
Even een vraagje. Zijn deze vooruitzichten voor de verschillende providers ergens online in te zien ?Schrudde schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:26:
Het blijft me verbazen. De KPN toren in Hilversum was heel lang nog niet omhebouwd. Ettelijke kwartalen stond hij in de 3 maandenvooruitzichten.
Even gespit; was "LGP ALLGON". Geen alledaags merkmarkiebiboy schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:23:
Was dat niet Racal of Kathrein
Nee, T-Mobile had vroeger een vinkje in de dekkingskaart met "over 3 maanden". Nu zie je dat als aparte kleur, edoch is de nieuwe kaart zo overdreven optimistisch dat je dat amper ergens ziet.
Ook kan je bij veel providers opzoeken in welke postcodes werkzaamheden plaatsvinden, soms al ruim van te voren. Vaak, maar lang niet altijd, heeft dat met verbeeringen te maken.
Maar de netten zijn nu een heel end dekkend. T-Mobile heeft nog wat restjes. Vodafone heeft niet alles omgebouwd maar een basisdekkibg gebouwd, langzaam wordt een steeds groter deel 4G maar dekking is er doorgaans al wat.
Ook komen er steeds meer zenders die naast hun basis 800net ook 1800 doen voor grotere capaciteit/snelheid.
KPN heeft alles omgebouwd maar is ook druk bezig 1800 sites bij te bouwen voor meer snelheid.
Tele2 kan nog heel veel doen want het net is nog erg basaal, maar of ze overal zullen bouwen is me niet duidelijk. Er zijn magere gebieden maar ook erg goed uitgerolde gebieden bij.
Bij 4Gmasten.nl kan je wel heel mooi zien wie wat deed afgelopen tijden.
Ook kan je bij veel providers opzoeken in welke postcodes werkzaamheden plaatsvinden, soms al ruim van te voren. Vaak, maar lang niet altijd, heeft dat met verbeeringen te maken.
Maar de netten zijn nu een heel end dekkend. T-Mobile heeft nog wat restjes. Vodafone heeft niet alles omgebouwd maar een basisdekkibg gebouwd, langzaam wordt een steeds groter deel 4G maar dekking is er doorgaans al wat.
Ook komen er steeds meer zenders die naast hun basis 800net ook 1800 doen voor grotere capaciteit/snelheid.
KPN heeft alles omgebouwd maar is ook druk bezig 1800 sites bij te bouwen voor meer snelheid.
Tele2 kan nog heel veel doen want het net is nog erg basaal, maar of ze overal zullen bouwen is me niet duidelijk. Er zijn magere gebieden maar ook erg goed uitgerolde gebieden bij.
Bij 4Gmasten.nl kan je wel heel mooi zien wie wat deed afgelopen tijden.
Verwijderd
Klopt! In Moordrecht aan de kant van Gouda zeg maar Moordrecht Noord zowat geen bereik. Ook aan de overkant in Gouderak totaal geen bereik. Op de dekkingskaart lijkt alles oke maar in werkelijkheid is het daar bagger._Rayman_ schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:00:
Wat ik hier mee bedoel is dat je bijna niet deze antenne's tegen komt in hoogspanningsmastenRaider095 schreef op zondag 08 november 2015 @ 01:48:
[...]
Er worden absoluut geen andere antennes gebruikt in hoogspanningsmasten, het enige waar hoogspanningsmasten om bekend staan is dat ongebruikte antennes vaak blijven hangenDit lijken Orange/T-Mobile (RANN) antennes uit de tijd dat men een 3G-samenwerkingsverband had, ruim 10 jaar geleden. Deze antennes zie je inderdaad vaak in hoogspanningsmasten, net zoals oude Telfort en Orange antennes. Het merk weet ik zo 1,2,3 niet meer, maar het is geen merk wat vandaag de dag nog nieuw geplaatst wordt

Bij deze site zijn ze verwijderd

Bij deze site zijn ze aanwezig

Oude Orange antenne's, buiten gebruikt staan bij strand horst

Antenne's met hoge frequentie zie je vaak in Hoogspanningsmasten, 900 zie veel minder maar wel in opkomst, ik heb het hele antenneregister door gespit, er is duidelijk veel meer 2G1800 + 4G1800 gevolgd door 2G1800 + 3G2100 + 4G1800 gevolgd door 2G900 + 3G2100 + 4G1800 en als laatste 2G1800 + 3G900/2100 + 4G900/1800
Deze site bij Nijkerk bloemendaalseweg is actief met deze antenne's, zijn het zelfde type als de Orange antenne hier boven' er staat ook een merk op

Deze site bij Harderwijk kelvinstraat is actief met deze antenne's, zijn het zelfde type antenne als hier boven' er staat ook een merk op

Deze site tussen Putten, Nijkerk withagersteeg is actief met deze antenne's 1800 mhz only, de antenne's roesten er nog net niet van af

Deze site tussen Harderwijk, Ermelo prins clauslaan is actief met deze antenne's, 1800 only

Deze site tussen Dronten, Elburg elburgerweg is actief met deze antenne's, dit type ondersteund ook 900 mhz

[ Voor 3% gewijzigd door Blids op 09-11-2015 06:48 ]
Bij die site waar ze nog aanwezig zijn en er ook Vodafone AIR's hangen, wat zijn die 2 rondstralers daar? 
Ergens in Limburg langs de snelweg zag ik ook 2 rondstralers, bij Echt geloof ik, maar kan ze niet terugvinden op het Antenneregister, misschien niet meer in gebruik ofzo.
Ergens in Limburg langs de snelweg zag ik ook 2 rondstralers, bij Echt geloof ik, maar kan ze niet terugvinden op het Antenneregister, misschien niet meer in gebruik ofzo.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Zijn dat niet gewoon rondstralers die nog hangen uit het Libertel tijdperk? Libertel gebruikte veel van die rondstralers op GSM900 in de beginperiode in landelijke gebieden.Sorcerer8472 schreef op maandag 09 november 2015 @ 07:46:
Bij die site waar ze nog aanwezig zijn en er ook Vodafone AIR's hangen, wat zijn die 2 rondstralers daar?
Nog steeds
. In Zeewolde staat er nog eentje op een dak van een flat. Daar komt gewoon een 2G900 signaal van Vodafone af.
Klopt idd in het antenneregister is te vinden dat ze daar met 4 frequenties rondstralen: 0-359.9gr op 926.6, 932.6, 933.6 en 934 MHz op een hoogte van 18,3 mtr en met 18.8 dBW. Daar pakken ze vast een groot deel van Zeewolde mee en natuurlijk ook het Wolderwijd.The Wizard schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:23:
Nog steeds. In Zeewolde staat er nog eentje op een dak van een flat. Daar komt gewoon een 2G900 signaal van Vodafone af.
[afbeelding]
Das balen. Ik heb dit trouwens ook op het forum van tele2 aangegeven. Aangezien dagelijks in de trein zit op dat traject en veel bel, zit ik flink te balen. Het gekke is, hiervoor had ik t-mobile en kon ik wel telefoneren. Enkel een paar honderd meter zeg maar, een zwakke lijn, maar we konden elkaar wel weer na ongeveer een seconde of 10 verstaan.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:54:
[...]
Klopt! In Moordrecht aan de kant van Gouda zeg maar Moordrecht Noord zowat geen bereik. Ook aan de overkant in Gouderak totaal geen bereik. Op de dekkingskaart lijkt alles oke maar in werkelijkheid is het daar bagger.
Dan kan te maken hebben dat ze daar eerst ook nog 2G900 aanboden en nu alleen nog maar 2G1800 waarvan bereik toch er stuk minder is._Rayman_ schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:58:
[...]
Das balen. Ik heb dit trouwens ook op het forum van tele2 aangegeven. Aangezien dagelijks in de trein zit op dat traject en veel bel, zit ik flink te balen. Het gekke is, hiervoor had ik t-mobile en kon ik wel telefoneren. Enkel een paar honderd meter zeg maar, een zwakke lijn, maar we konden elkaar wel weer na ongeveer een seconde of 10 verstaan.
Ik zie nu in de Tmob dekkingskaart dat op de achthoek achter station Hilversum(zuiderweg/laarderweg) iemand blijkbaar de 224 MB/s heeft gehaald. Dan zou er dus 4g+ CA gedraaid moeten hebben of draaien.
OT nb:
Vodafone heeft op 1217HR ook 900 MHz rondstralers staan, al staan er richtingen in het register. Maar ik zie alleen sprieten.
OT nb:
Vodafone heeft op 1217HR ook 900 MHz rondstralers staan, al staan er richtingen in het register. Maar ik zie alleen sprieten.
Ze geven nooit meer dan 4 frequenties per oriëntatie op. Zouden er denk ik toch nog meer kunnen zijn.The_Wireless_Guy schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:48:
[...]
Klopt idd in het antenneregister is te vinden dat ze daar met 4 frequenties rondstralen: 0-359.9gr op 926.6, 932.6, 933.6 en 934 MHz op een hoogte van 18,3 mtr en met 18.8 dBW. Daar pakken ze vast een groot deel van Zeewolde mee en natuurlijk ook het Wolderwijd.
Verder hebben ze een 3G-locatie helemaal midden in Zeewolde. Zou goed kunnen dat die omgebouwd wordt naar 2G/3G/4G en deze oude 2G-locatie helemaal uit gaat. Daar gok ik op in ieder geval.
Wat betreft het verminderde belbereik in de trein: bellen via 3G biedt geen oplossing?
4 frequenties op 2G lijkt me voldoende.....daar moeten ze zo'n 28-30 simultane gesprekken mee kunnen ondersteunen en dan heb je elders in Zeewolde nog 3G om gesprekken te kunnen voeren.Sorcerer8472 schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:38:
[...]
Ze geven nooit meer dan 4 frequenties per oriëntatie op. Zouden er denk ik toch nog meer kunnen zijn.
Verder hebben ze een 3G-locatie helemaal midden in Zeewolde. Zou goed kunnen dat die omgebouwd wordt naar 2G/3G/4G en deze oude 2G-locatie helemaal uit gaat. Daar gok ik op in ieder geval.
Zou best kunnen dat deze op termijn gaat vervallen maar kan ook net zo goed gehandhaaft blijven voor 2G bereik op Wolderwijd.
Dat zou je wel verwachten van wel..... maar in de mast bij Moordrecht zit ook alleen maar 3G2100 volgens antenneregister. Alleen in Gouda en Nieuwerkerk zit ook 3G900 dus daar zou wel eens de oorzaak in kunnen zitten.Wat betreft het verminderde belbereik in de trein: bellen via 3G biedt geen oplossing?
Hier in Winsum is nu EDGE geactiveerd en ook HSPA+ de modernisatie is ingezet heb vandaag een stukje gemapt in sensorly bij Sneek Bolsward en tussen Leeuwarden en Groningen
Vandaag Rootmetrics en Sensorly gemapt in
de driehoek Den Haag - Rotterdam - Hoek van Holland
(noemen ze geloof ik het Westland, trouwens..)
Volop 4G aanwezig aldaar, al had ik ook niet anders verwacht..
de driehoek Den Haag - Rotterdam - Hoek van Holland
(noemen ze geloof ik het Westland, trouwens..)
Volop 4G aanwezig aldaar, al had ik ook niet anders verwacht..
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
4G is ook geactiveerd in Winsum (als het goed is), al gelukt om dat even te testen?philip oving schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:11:
Hier in Winsum is nu EDGE geactiveerd en ook HSPA+ de modernisatie is ingezet heb vandaag een stukje gemapt in sensorly bij Sneek Bolsward en tussen Leeuwarden en Groningen
Klein stukje 4G gemapt in Sensorly het is nog niet geoptimaliseerd maat dat komt wel H+ is ook best snel hier
Heb hier in Winsum nog veel GPRS en EDGE doo4 elkaar hoe kan dat.? 4G is nog heel sporadisch. Ben benieuwd welke mast is omgebouwd en welke nog niet.
Klopt ruim uur 2 werkucsdcom schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 01:13:
[...]
Heel erg bedankt voor de moeite die je in het tekenen en de toelichting hebt gestopt. Hiermee is het meteen duidelijk hoe het zit. Daar heeft best wat werk in gezeten. Top!
Zou het verschil in de manier van uitrichten van de antennes te maken kunnen hebben met het zo snel mogelijk willen halen van de doelstelling van het bedekken van 95% van de bevolking? KPN en volgens mij ook Vodafone rekenen met de hoeveelheid landoppervlak die bedekt is. T-Mobile rekent op dit moment met het percentage van de bevolking die dekking heeft. Bij dat laatste is 95% dekking van bevolking misschien eerder 85% landoppervlak, terwijl bijvoorbeeld KPN 98 tot 99% landoppervlak zegt te bedekken en daarbij tussen de 99 en 100% van de bevolking zegt te bedekken met buitenshuis dekking.
Bij KPN en Vodafone zijn dode hoeken ongewenst. Bij T-Mobile mogen dode hoeken nog zo lang ze daarmee maar het percentage populatie buiten bedekt halen. Je ziet inderdaad dode hoeken richting bos en militair oefenterrein. De antennes zijn wel opvallend gericht op de plaats waar snelwegen of N-wegen gaan en daar waar dorpen zijn ten koste van de minder bewoonde gebieden. Je gaat haast denken dat T-Mobile een 4e sector nodig gaat hebben voor voldoende dekking. En die zie je volgens mij juist alleen maar als extra capaciteit gewenst is.
Waar ik ook nog verbaasd over ben is dat in het gebied van je google kaart de toevoeging van 4G-900 niet merkbaar is geweest. Sinds T-Mobile de toevoeging van 4G-900 bekend maakte is de dekkingskaart van dit gebied ook onveranderd gebleven. Ik krijg sterk de indruk dat 4G-900 daar al tegelijk met 4G-1800 actief is gemaakt om de minimale dekking van nu al te kunnen bieden.
In de randstad zie ik niet dat T-Mobile nog veel groeipotentieel heeft. Juist in gebieden die tot nu toe traditioneel aan Vodafone en KPN gebonden waren door de noodzaak van GSM-900 dekking die het oude T-Mobile netwerk niet bood kunnen nu ook door T-Mobile bereikt gaan worden door middel van enkele extra masten samen met 3G-900 en 4G-900. In het buitenland zie je concurrerende providers vaak juist kijken waar de anderen niet of nauwelijks bereik hebben. Daar zetten ze dan een extra mast. Vooral nu Vodafone buiten de randstad nog binnenhuisdekking mist zie ik kansen voor T-Mobile die van oudsher op enkele plaatsen nog nooit aanwezig was. Ik weet zeker dat 4G op veel plaatsen sneller is dan het vaste net wat daar bewoners op internet moet helpen. Wie weet een mooi extra product om daar meer klanten te binden en je masten beter te vullen. T-Mobile heeft een stevige overcapaciteit. Ik gun ze echt dat ze die credits daarvoor ook ten volle kunnen gaan uitbuiten. Nu goed geinvesteerd en dan straks kunnen lachen. In Duitsland, scandinavie etc. Is het heel normaal in het buitengebied een 4G router met buitenantenne te hebben in plaats van vast internet.
Ik zie Tele2 wel masten opzetten die net op wat andere plaatsen staan. Het stukje Friesland wat bij T-Mobile de komende weken pas aan bod komt is door Tele2 bijvoorbeeld al bedekt.
Daar bij het schiet terrein gelden andere regels, het is een bijzondere locatie, alle masten hebben een dodehoek richting het schiet terrein a28 van af naar Nunspeet tot bij Wezep, uitzondering n309 voor dekking op de weg, a50 klein stukje, n795 klein hoekje
Mast tussen Nunspeet, T,Harde mocht Tele 2 de antenne's in alle richting uit richten omdat antenne's vrij laag hangen
Mast ten oosten van T,Harde met Kpn 3G2100 zonder dodehoek mag niet worden uitbreiden met lage frequenties richting het schiet terrein
De knobbel mast mogen de lage frequenties alleen voor dekking op de weg gebruikt worden, Kpn mocht alleen 4G800 en 3G900 gebruiken voor de n309, ook T-Mobile mag er alleen 4G1800, 3G2100 gebruiken, dat is ook de reden waarom Vodafone er nog geen 4G800 heeft
Generaal Spoor Kazerne is ook een bijzondere locatie het duurde ook lang dat kpn er 4G800 en 3G900/2100 had, T-Mobile heeft ook nog geen 4G1800 wel 3G900 en Vodafone heeft ook nog geen 4G800 wel 3G2100
Nee het was eerst alleen 4G1800, 4G900 is pas ingeschakeld
Van n309 heb ik 4G1800 tot driekwart zuidweg daarna 3G2100 dan volgt een deel met helemaal niks, iets voor de Dellen begint 3G900, bij de Dellen ontvang ik wel 3G900, maar geen 4G900, lijkt wel of 4G900 op een lager vermogen uitzend daar, richting Epe 3G900, in Epe 4G1800, al snel richting Tongeren alleen 3G900, van Tongeren door het bos alleen 3G900 uit het bos gelijk 4G1800 wisselend tussen 4G900, meer richting Epe zit je op 4G1800, richting Emst ga je al snel van 4G1800 kort naar 4G900 naar 3G900, pas bij Schaveren 4G900 wisselend tussen 4G1800, richting Gortel naar 4G900, na Gortel 4G1800 tot bijna in Vierhouten daarna even 4G900 in Vierhouten weer 4G1800, dan tot aan Nunspeet 4G900/1800
Kpn van n309 heb ik 4G800 tot halve wegen zuidweg daarna 3G2100 dan een deel met helemaal niks af en toe 2G halve wegen de Dellen begint 3G900 net voor Dellen 4G800, bij de Dellen ontvang ik wel 4G800 zeer smal daar, richting Epe 3G900, in Epe 4G800, al snel richting Tongeren alleen 3G900, van Tongeren door het bos alleen 3G900 uit het bos gelijk 4G800, richting Emst ga je al snel van 4G800 naar 3G900, pas bij Schaveren 4G800, richting Gortel naar 3G900 dan een deel met helemaal niks af en toe 2G, halve wegen Vierhouten 3G900 waarna 4G800, in Vierhouten 4G800 tot halve wegen Vierhouterweg daarna 3G2100, richting Nunspeet weer 4G800/1800
GPRS en EDGE door elkaar duid op omgebouwde masten en niet omgebouwde masten in jou regio maar dat probleem verdwijnt als de rest ook omgebouwd isphilip oving schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:39:
Heb hier in Winsum nog veel GPRS en EDGE doo4 elkaar hoe kan dat.? 4G is nog heel sporadisch. Ben benieuwd welke mast is omgebouwd en welke nog niet.
De mast op het industrieterrein Winsum is omgebouwd, 4G is ook actief
Vandaag gaat T-Mobile weer verder met ombouwen in Winsum.philip oving schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:39:
Hoezo mogen op die masten bepaalde frequenties niet gebruikt worden @HcBilds? Welke redenering zit erachter?
Het zou me niks verbazen als dit mogelijk interfereert met defensie systemen, het is wel een live-fire oefenterrein.Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:30:
Hoezo mogen op die masten bepaalde frequenties niet gebruikt worden @HcBilds? Welke redenering zit erachter?
Dat wordt nog wat als onze troepen moeten worden ingezet in het buitenland vlak bij buitenlandse telecommastenThe Wizard schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:58:
[...]
Het zou me niks verbazen als dit mogelijk interfereert met defensie systemen, het is wel een live-fire oefenterrein.
Het zal vast niet storen, maar er kan best een overeenkomst liggen tussen Defensie en de providers om zo min mogelijk richting het schietterrein te stralen. Dit schietterrein wordt voornamelijk gebruikt voor zwaardere kalibers, daar wil je geen fouten mee maken, ook al is het risico minimaal.Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:17:
[...]
Dat wordt nog wat als onze troepen moeten worden ingezet in het buitenland vlak bij buitenlandse telecommasten
Dat is de reden inderdaadThe Wizard schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:58:
[...]
Het zou me niks verbazen als dit mogelijk interfereert met defensie systemen, het is wel een live-fire oefenterrein.
Dankje voor dat je het antwoord al heb gegevenThe Wizard schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:28:
[...]
Het zal vast niet storen, maar er kan best een overeenkomst liggen tussen Defensie en de providers om zo min mogelijk richting het schietterrein te stralen. Dit schietterrein wordt voornamelijk gebruikt voor zwaardere kalibers, daar wil je geen fouten mee maken, ook al is het risico minimaal.
Dat klopt inderdaad
[ Voor 21% gewijzigd door Blids op 11-11-2015 19:21 ]
4G hier in Winsum wordt steeds beter. Ik heb nu binnen 1 streepje 4GG. Ben heel benieuwd hoe het zal zijn als de 900mhz.
Wordt ingezet.
Wordt ingezet.
Verwijderd
Voot jou binnen zal dat weinig uitmaken. Zolang de 1800mhz 'goed' ontvangt zal je niet omschakelen naar de 900mhz.philip oving schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:38:
4G hier in Winsum wordt steeds beter. Ik heb nu binnen 1 streepje 4GG. Ben heel benieuwd hoe het zal zijn als de 900mhz.
Wordt ingezet.
Hierbij weer een poging om de uitrol van het 4G netwerk in kaart te brengen, met de geplande gebieden voor volgende week (16-20 november).
De uitrol gaat verder in:
- Zeeland: Breskens, Burgh-Haamstede, Sas van Gent
- Noord-Brabant: Bergen op Zoom, Bergeijk
- Overijssel: Hellendoorn
- Drenthe: Emmer-Compascuum, Exloo
- Groningen: Ter Apel, Bourtagne, Bellingwolde, Scheemda, Siddeburen, Appingedam, Spijk (GR)
De uitrol gaat verder in:
- Zeeland: Breskens, Burgh-Haamstede, Sas van Gent
- Noord-Brabant: Bergen op Zoom, Bergeijk
- Overijssel: Hellendoorn
- Drenthe: Emmer-Compascuum, Exloo
- Groningen: Ter Apel, Bourtagne, Bellingwolde, Scheemda, Siddeburen, Appingedam, Spijk (GR)
Kan ik ook ergens zien in welke richting een maat staat/zendt? (Zonder fysiek naar de mast te lopen)
[ Voor 3% gewijzigd door RobinF op 12-11-2015 10:46 ]
Ja, in het antenneregister. Als je bij 4gmasten gaat kijken welke frequenties bij de provider horen en je klikt in het antennerwgister op de mast dan staat er welke hoeken. Maar met drie/vier panelen rondom is het redelijk rondom,precies midden in iets minder.
Verwijderd
Bestaan masten met 4 panelen rondom? Ik dacht dat 3 maximaal was.Schrudde schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:35:
Ja, in het antenneregister. Als je bij 4gmasten gaat kijken welke frequenties bij de provider horen en je klikt in het antennerwgister op de mast dan staat er welke hoeken. Maar met drie/vier panelen rondom is het redelijk rondom,precies midden in iets minder.
Je kunt HcBlids wellicht lief vragen, hij kan dat mooi uittekenen met kompas en alles erbij
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 12:06 ]
Ik heb sinds kort weer het LTE logo, inplaats van 4g.
Blijft opmerkelijk dat hier geen vastigheid in zit...
Blijft opmerkelijk dat hier geen vastigheid in zit...
Die locatie van T-Mobile in Landgraaf (tegen Brunssum aan), je weet toch!Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:05:
[...]
Bestaan masten met 4 panelen rondom? Ik dacht dat 3 maximaal was.
Je kunt HcBlids wellicht lief vragen, hij kan dat mooi uittekenen met kompas en alles erbij
T-Mo heeft er wel meerdere, KPN ook een paar, bij Vodafone ken ik geen locaties met meer dan 3 panelen.
Verwijderd
Oh, echt waar :schaam:. Welke locatie is dat precies? Kan hem me zo niet herinneren.Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:18:
[...]
Die locatie van T-Mobile in Landgraaf (tegen Brunssum aan), je weet toch!
T-Mo heeft er wel meerdere, KPN ook een paar, bij Vodafone ken ik geen locaties met meer dan 3 panelen.
Verwijderd
Heb ff gebeld met T-Mobile en ga een maand hun 4G+ proeven... Ben vorig jaar -na 8 jaar- weggegaan bij T-Mobile en overgestapt naar de KPN omdat ze wel erg hun tijd namen met de uitrol van 4G. Bovendien hebben ze me een paar vieze streken geleverd.
Moet zeggen KPN is erg stabiel en prima 4G dekking. Professionelere helpdesk en geen geleuter met onvoorziene kosten buiten de bundel zoals ik telkens met T-Mobile had.
Evengoed ben ik benieuwd. Heb er een 6S bij genomen en het zal dus een KPN vs. T-Mobile battle worden.
KPN met iPhone 6
T-Mobile met iPhone 6s
De hele maand december ga ik ze vergelijken in de randstad.
* Almere
* Amsterdam
* Utrecht
* Delft
* Rotterdam
In de trein en op de weg.
Graag wil ik van jullie weten waar ik op moet letten. Ik ben niet heel erg thuis in de achterliggende technieken t.a.v. MHz. Ik begrijp dat T-Mobile hogere frequenties gebruikt wat in theorie minder dekking geeft maar meer bandbreedte. De mindere dekking vangen ze vervolgens op met meer masten dan de concurrenten. Klopt dit?
Ik zal alle resultaten in Excel bijhouden inclusief tijd, locatie, en aantal testen per locatie en tijd om de ook wat te kunnen zeggen over de stabiliteit.
Als jullie willen dat ik op bepaalde locaties ga testen, laat het me weten.
Tips welkom..
Moet zeggen KPN is erg stabiel en prima 4G dekking. Professionelere helpdesk en geen geleuter met onvoorziene kosten buiten de bundel zoals ik telkens met T-Mobile had.
Evengoed ben ik benieuwd. Heb er een 6S bij genomen en het zal dus een KPN vs. T-Mobile battle worden.
KPN met iPhone 6
T-Mobile met iPhone 6s
* Almere
* Amsterdam
* Utrecht
* Delft
* Rotterdam
Graag wil ik van jullie weten waar ik op moet letten. Ik ben niet heel erg thuis in de achterliggende technieken t.a.v. MHz. Ik begrijp dat T-Mobile hogere frequenties gebruikt wat in theorie minder dekking geeft maar meer bandbreedte. De mindere dekking vangen ze vervolgens op met meer masten dan de concurrenten. Klopt dit?
Ik zal alle resultaten in Excel bijhouden inclusief tijd, locatie, en aantal testen per locatie en tijd om de ook wat te kunnen zeggen over de stabiliteit.
Als jullie willen dat ik op bepaalde locaties ga testen, laat het me weten.
Tips welkom..
4G+? Dat heeft T-Mobile niet... En met de iPhone 6 kun je geen gebruik maken van 4G+ op het KPN netwerk (op geen enkel netwerk trouwens, de iPhone 6 ondersteunt geen LTE-CA)
Verwijderd
Ah oke. Dus die vlieger gaat al niet op.The Wizard schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:48:
4G+? Dat heeft T-Mobile niet... En met de iPhone 6 kun je geen gebruik maken van 4G+ op het KPN netwerk (op geen enkel netwerk trouwens, de iPhone 6 ondersteunt geen LTE-CA)
Maar als T-Mobile geen 4G+ heeft, waar scheppen ze dan zo over op?
Hun primaire netwerk draait op 1800 MHz waarbij ze 20 MHz inzetten voor 4G. Dat was (initieel) 2x zoveel als wat KPN en Vodafone hadden. Vandaar dat het netwerk sneller aanvoelde en hogere snelheden gehaald kunnen worden dan bij de concurrenten. KPN en Vodafone hebben beiden nu ook 1800 MHz in gebruik icm 4G+, maar dat bieden ze nog lang niet overal aan. Als T-Mobile straks 4G+ gaat activeren hebben ze in 1 klap het grootste netwerk met 4G+ in Nederland.
Interessant! Vergeet inderdaad niet dat de 6S weer wat betere hardware heeft dan de 6, dus wellicht wil je halverwege de test de simkaarten verwisselenVerwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:44:
Heb ff gebeld met T-Mobile en ga een maand hun 4G+ proeven... Evengoed ben ik benieuwd. Heb er een 6S bij genomen en het zal dus een KPN vs. T-Mobile battle worden.
KPN met iPhone 6
T-Mobile met iPhone 6s
* Almere
* Amsterdam
* Utrecht
* Delft
* Rotterdam
Gezien de plaatsen waar je test zou T-Mobile hier het best uit moeten komen, omdat ze op alle plaatsen 900+1800MHz hebben geactiveerd. Weliswaar nog geen carrier aggregation, maar hierop zou KPN het moeten afleggen (T-Mobile heeft minder klanten en meer bandbreedte dan KPN). Ga je dit natuurlijk testen in Groningen, Limburg en Zeeland dan zal KPN nog wel leidend zijn...
Je merkt het trouwens wel hoor, dat T-Mo de wat lagere locaties heeft. In de Irish pub op de Jansdam in Utrecht willen 3G en 4G allebei niet echt bij T-Mobile, dus ook niet op de lagere frequenties. Vodafone en KPN doen het er beter.
Nou zijn er ook zat plekken waar het omgedraaid is hoor, maar dit is meer bedoeld om even aan te geven dat de enorme antennedichtheid bij T-Mobile ook geen wondermiddel is als die locaties allemaal wel lager liggen (= gemiddeld meer obstakels tussen antenne en gebruiker).
Nou hebben KPN en Vodafone ook allebei genoeg indoor semi-dode plekken hoor, hoewel een plek zonder 2G bij Vodafone en KPN echt heel zeldzaam is; dan moet je echt in een werfkelder bij het Wed zitten ofzo.
Ik had eigenlijk een keer via het Antenneregister de gemiddelde antennehoogte van alle providers willen uitrekenen, maar da's er nog niet van gekomen
Nou zijn er ook zat plekken waar het omgedraaid is hoor, maar dit is meer bedoeld om even aan te geven dat de enorme antennedichtheid bij T-Mobile ook geen wondermiddel is als die locaties allemaal wel lager liggen (= gemiddeld meer obstakels tussen antenne en gebruiker).
Nou hebben KPN en Vodafone ook allebei genoeg indoor semi-dode plekken hoor, hoewel een plek zonder 2G bij Vodafone en KPN echt heel zeldzaam is; dan moet je echt in een werfkelder bij het Wed zitten ofzo.
Ik had eigenlijk een keer via het Antenneregister de gemiddelde antennehoogte van alle providers willen uitrekenen, maar da's er nog niet van gekomen
6373GKVerwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:36:
[...]
Oh, echt waar :schaam:. Welke locatie is dat precies? Kan hem me zo niet herinneren.
[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-11-2015 17:06 ]
De 900 MHz freq van T-Mobile zal praktisch amper verschillen van de 800 van anderen. Wel houden ze je lang op 1800 waardoor je gemiddeld mischien een streep minder hebt, zo lang de ontvangst goed genoeg is zetten ze je op t snelle 1800.
Ik zou bij je testen ook gebruik maken van de apps sensorly en Rootmetrics. Daar kan je zowel dekking als speedtests op de kaart zien, ook van anderen. Dat maakt het een interessantr vergelijktool.
4g+ gaat op korte termijn aan begrijp ik. Gezien het feit dat ik 224 MB/s heb gezien moeten er expirimenten zijn.
Ik zou bij je testen ook gebruik maken van de apps sensorly en Rootmetrics. Daar kan je zowel dekking als speedtests op de kaart zien, ook van anderen. Dat maakt het een interessantr vergelijktool.
4g+ gaat op korte termijn aan begrijp ik. Gezien het feit dat ik 224 MB/s heb gezien moeten er expirimenten zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Schrudde op 12-11-2015 17:23 ]
Niet elke rondstraler (ook niet als het er 2 zijn) in een GSM-mast is voor mobiele telefonie. Of ze zijn nooit verwijderd, dat kan ook. Gebeurt wel vaker dat oude antennes blijven hangen. Niet altijd even logisch, maar als ze niemand in de weg hangen en de masteigenaar klaagt er niet over, who caresSorcerer8472 schreef op maandag 09 november 2015 @ 07:46:
Lastig uitleggen, maar praktisch gezien is het maximum 3. Veel zaken hangen samen met 3 sectoren/cellen per site. Als je een 4e wilt creëren dan is dat (misschien niet bij alle providers?) een virtuele 2e site met 1 sector. Kan opzich prima, de vraag is alleen wat je ermee wilt bereiken. Soms zie je aan de gevel van kerken 4 sectoren rondom, maar dan is er 1 een dummy ivm symmetrie. De gevel ziet er dan rondom hetzelfde uit terwijl er maar 3 sectoren gebruikt worden.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:05:
Verwijderd
Maar in zo'n geval heb je dus bewust een dode hoek?Raider095 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:53:
[...]
Lastig uitleggen, maar praktisch gezien is het maximum 3. Veel zaken hangen samen met 3 sectoren/cellen per site. Als je een 4e wilt creëren dan is dat (misschien niet bij alle providers?) een virtuele 2e site met 1 sector. Kan opzich prima, de vraag is alleen wat je ermee wilt bereiken. Soms zie je aan de gevel van kerken 4 sectoren rondom, maar dan is er 1 een dummy ivm symmetrie. De gevel ziet er dan rondom hetzelfde uit terwijl er maar 3 sectoren gebruikt worden.
Elke sector beslaat in de regel 120 graden dus je komt een heel eind, vaak zal dan aan de aangrenzende mast daar rekening mee gehouden worden indien mogelijk. Mocht je erg last hebben van de dode hoek kun je die 4e sector natuurlijk altijd activeren.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:40:
[...]
Maar in zo'n geval heb je dus bewust een dode hoek?
Ja en nee. Er zal uiteraard rekening worden gehouden met het soort bebouwing in de 'dode' hoek en de aanwezigheid van andere sites. Bovendien, als een antenne een stralingshoek van 120 graden heeft, dan houdt het natuurlijk niet meteen op bij 121 gradenVerwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:40:
Maar in zo'n geval heb je dus bewust een dode hoek?
Bovendien, het gebeurt zeer regelmatig dat de 3 sectoren geen hoek van 120 graden tov elkaar hebben. Soms willen ze een cel bewust groter of kleiner maken, terwijl in een andere hoek minder capaciteit nodig is. Meestal vallen die 10 of 20 graden niet zo op, zeker niet als de antennes verspreid over een dak staan, maar bij zo'n kerk valt het natuurlijk iets meer op
Ik denk zelfs dat je nog wat stelliger mag zijn in je uitspraak; in heel landelijk gebied wil men vaak het liefst 3 hoeken van 120 graden maken, zodat je de hele omgeving dekt. In stedelijk gebied zijn hoeken van precies 120 graden bij veel providers eerder uitzondering dan regel; hier richt men de antennes inderdaad vaak op plekken waar capaciteit nodig is. Soms zie je dat een hoge mast locatie wordt gebruikt voor paraplu dekking met 3 sectoren op 120 graden terwijl lager geplaatste masten dan specifiek op bepaalde locaties gericht staan, vaak met 3 maar soms ook met slechts 2 of 1 sector.Raider095 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:58:
[...]
Ja en nee. Er zal uiteraard rekening worden gehouden met het soort bebouwing in de 'dode' hoek en de aanwezigheid van andere sites. Bovendien, als een antenne een stralingshoek van 120 graden heeft, dan houdt het natuurlijk niet meteen op bij 121 gradenIk ken zat situaties waar ik (in de GSM tijd, met die leuke verborgen test opties) prima op de 'achterkant' van een antenne kon bellen, enkele kilometers bij mij vandaan. Radiogolven zijn niet zo transparant en bijzonder beïnvloedbaar, zowel positief als negatief
Bovendien, het gebeurt zeer regelmatig dat de 3 sectoren geen hoek van 120 graden tov elkaar hebben. Soms willen ze een cel bewust groter of kleiner maken, terwijl in een andere hoek minder capaciteit nodig is. Meestal vallen die 10 of 20 graden niet zo op, zeker niet als de antennes verspreid over een dak staan, maar bij zo'n kerk valt het natuurlijk iets meer op
Verwijderd
Bedankt mannen. Goed duidelijk nu. Blijf ik toch mijn vraagtekens houden bij de locaties op kerktorens (weet niet of die er heel veel zijn),alhoewel jullie aangeven dat dit door andere masten wordt gedekt en dan weer logisch.
Dat op andere mastlocaties vaak drie panelen wordt gebruikt komt natuurlijk ook door de vorm van de mast? Deze zijn vaak driehoekig waardoor 4 zowiezo al lastig wordt?
Ik ga de 4 panelen mast eens bekijken zo meteen, toch wel benieuwd.
Dat op andere mastlocaties vaak drie panelen wordt gebruikt komt natuurlijk ook door de vorm van de mast? Deze zijn vaak driehoekig waardoor 4 zowiezo al lastig wordt?
De vorm van de mast speelt geen rol, je kunt allerlei verloopstukken gebruiken waardoor je meer dan 3 antennes kunt plaatsen. Je ziet tegenwoordig veel combinaties van 4G800/3G2100 antennes; dat zijn dan 6 fysieke panelen die rondom de mast geplaatst zijn - je komt ze tegen in allerlei variaties.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:28:
Bedankt mannen. Goed duidelijk nu. Blijf ik toch mijn vraagtekens houden bij de locaties op kerktorens (weet niet of die er heel veel zijn),alhoewel jullie aangeven dat dit door andere masten wordt gedekt en dan weer logisch.
Panelen op de gevels van gebouwen (niet alleen kerktorens) komt redelijk vaak voor, je ziet dat ze soms wat getilt staan om zo toch 360 graden dekking te geven, de operators moeten vaak pragmatisch zijn in hun keuzes en maken afwegingen op basis van kosten, toegankelijkheid van de locatie, stroomtoevoer, etc; waardoor een kerktoren soms de enige logische keuze is om een plek van dekking te voorzien.
Er zijn nogal wat kerken met vier richtingen. Er bestaan ook masten, zo weet ik er ééntje bij Texaco A7 Terwispel. In het verleden werd de 4e veelal gedeeld met een andere, met als nadeel dat er minder data op kan. Tegenwoordig wordt vaker een aparte sector gemaakt waardoor er meer apparatuur en configuratiewerk nodig is, maar de capaciteit beter is. In sommige kerken is het moeilijk om de gewenste richtingen te halen zonder de antenne tegen de kerk aan te laten stralen en creëer je met 3 sectoren inderdaad een dode hoek, zie onderstaand voorbeeld (goed kijken in de linker galmgaten).Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:05:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door nightshadow999 op 13-11-2015 22:26 ]
Nightshadow
Eh begrijp me niet verkeerd hoor, het zijn slechts uitzonderingen. Bij de meeste kerken is gewoon sprake van "normale" hoeken, dat is niet per definitie bij elke kerk 90 graden + 1 dummy antenne, dat gebeurt maar heel zelden. Ik probeerde slechts aan te geven dat 4 antennes niet altijd een garantie is voor 4 sectoren, ofwel; schijn kan bedriegen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:28:
Blijf ik toch mijn vraagtekens houden bij de locaties op kerktorens (weet niet of die er heel veel zijn),alhoewel jullie aangeven dat dit door andere masten wordt gedekt en dan weer logisch.
Wacht even, het delen van antennes en de hoeveelheid data, dat zijn twee zaken die volledig los van elkaar staan. Wat bedoel je exact?nightshadow999 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 22:24:
Er bestaan ook masten, zo weet ik er ééntje bij Texaco A7 Terwispel. In het verleden werd de 4e veelal gedeeld met een andere, met als nadeel dat er minder data op kan.
Je hebt een zogenaamde split sector of een daadwerkelijke 4e sector. In het eerste geval komt er een tweedeling in het signaal, wat veel demping geeft en bovendien kan de radio unit maar net zoveel data verwerken als de sectoren waar maar één richting op draait (dus moet één unit 50% van de data verwerken ipv 33%). In het tweede geval wordt de data apart afgehandeld en treed er minder signaal verlies op.Raider095 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:50:
[...]
Wacht even, het delen van antennes en de hoeveelheid data, dat zijn twee zaken die volledig los van elkaar staan. Wat bedoel je exact?
Zie het als 3 ongeschakelde batterijen waar je 4 lampjes op gaat plaatsen. Twee zullen er op één batterij moeten waardoor ze minder fel gaan branden.
Nightshadow
Dat hoef je mij niet uit te leggennightshadow999 schreef op zondag 15 november 2015 @ 00:39:
Je hebt een zogenaamde split sector of een daadwerkelijke 4e sector. In het eerste geval komt er een tweedeling in het signaal, wat veel demping geeft en bovendien kan de radio unit maar net zoveel data verwerken als de sectoren waar maar één richting op draait (dus moet één unit 50% van de data verwerken ipv 33%). In het tweede geval wordt de data apart afgehandeld en treed er minder signaal verlies op.
Zie het als 3 ongeschakelde batterijen waar je 4 lampjes op gaat plaatsen. Twee zullen er op één batterij moeten waardoor ze minder fel gaan branden.
De oude dekkingskaart (http://dekking.t-mobile.nl/) is recentelijk ook weer bijgewerkt, en komt nu een stuk beter overeen met de werkelijkheid...
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Vooral de 3G laag lijkt compleet niet meer te kloppen. Volgens deze kaart zou er geen 3G zijn in bijvoorbeeld Dedemsvaart en Balkbrug, terwijl beide plaatsen gewoon 3G hebbenjpbosk schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:37:
en komt nu een stuk beter overeen met de werkelijkheid...
Hmm, je hebt gelijk. 3G slaat nergens op. Ik doelde trouwens wel op 4G, maar ik zie nu ook stukken die volgens de kaart geen 4G hebben, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is...
persoonlijk denk ik dat je beter de kaart iets slechter kan weer geven dan je daadwerkelijke dekking isjpbosk schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:47:
Hmm, je hebt gelijk. 3G slaat nergens op. Ik doelde trouwens wel op 4G, maar ik zie nu ook stukken die volgens de kaart geen 4G hebben, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is...
tevens is een te optimistische weergave ook niet wat
404 Signature not found
Ik ben de laatste dagen even goed los gegaan met de gratis 4GB en ook veel onderweg geweest.
Bevindingen zijn overwegend positief, avond uit eten geweest in Amsterdam in Oud-West. Op die plek had mijn tafel genoot EDGE met Vodafone waarop geen werkende data binnenkwam en ik haalde 80 mbps op 4G1800. Vodafone mast staat daar niet heel ver vandaan maar omdat EDGE duidt op 2G900 denk ik dat die mast geen 4G800 had, jammer voor hem.
In Zuid-Limburg is nu vrijwel overal 4G900 actief, prima bereik gehad en goede snelheden. Ook de kleine dorpjes in het heuvelland prima netwerk performance, consistent >80 mbps. In Gulpen bij de brouwerij had ik nog wel 3G, daar is wellicht nog wat te tweaken of om te bouwen, aangezien ik 3G bijna niet meer tegenkom de laatste tijd.
Veel treinritten gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Utrecht en Apeldoorn. Dit is vrijwel allemaal 900 Mhz enabled, voice werkt zonder haperen hele traject tussen Amsterdam en Utrecht. Tussen Utrecht en Amersfoort hapert de verbinding wel bij Den Dolder maar bleef de verbinding intact.
Ook hele traject Amersfoort - Apeldoorn prima voice, zelfs op de Veluwe. Mast in Assel heb je daar nodig als provider op 900 Mhz anders is het kansloos dat je daar nog bellend doorheen komt maar dat werkt ook prima nu met T-Mobile.
Helaas nog steeds geen naadloze overgang tussen Apeldoorn en Deventer; vlak voor Twello valt de verbinding weg, ook al is 900 Mhz daar nu actief.
Diep Overijssel in nu ook bijna overal 4G900; omgeving Holten haal ik daar in buitengebied op de boerderij 30 mbps, familie die daar zit heeft grappig genoeg alleen ADSL lijntje dat op een fractie van die snelheid pruttelt.
Al met al prima performance dus en zeker als ik dan weer mensen zie worstelen met Vodafone denk ik dat T-Mobile met recht trots is op gemoderniseerde netwerk.
Bevindingen zijn overwegend positief, avond uit eten geweest in Amsterdam in Oud-West. Op die plek had mijn tafel genoot EDGE met Vodafone waarop geen werkende data binnenkwam en ik haalde 80 mbps op 4G1800. Vodafone mast staat daar niet heel ver vandaan maar omdat EDGE duidt op 2G900 denk ik dat die mast geen 4G800 had, jammer voor hem.
In Zuid-Limburg is nu vrijwel overal 4G900 actief, prima bereik gehad en goede snelheden. Ook de kleine dorpjes in het heuvelland prima netwerk performance, consistent >80 mbps. In Gulpen bij de brouwerij had ik nog wel 3G, daar is wellicht nog wat te tweaken of om te bouwen, aangezien ik 3G bijna niet meer tegenkom de laatste tijd.
Veel treinritten gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Utrecht en Apeldoorn. Dit is vrijwel allemaal 900 Mhz enabled, voice werkt zonder haperen hele traject tussen Amsterdam en Utrecht. Tussen Utrecht en Amersfoort hapert de verbinding wel bij Den Dolder maar bleef de verbinding intact.
Ook hele traject Amersfoort - Apeldoorn prima voice, zelfs op de Veluwe. Mast in Assel heb je daar nodig als provider op 900 Mhz anders is het kansloos dat je daar nog bellend doorheen komt maar dat werkt ook prima nu met T-Mobile.
Helaas nog steeds geen naadloze overgang tussen Apeldoorn en Deventer; vlak voor Twello valt de verbinding weg, ook al is 900 Mhz daar nu actief.
Diep Overijssel in nu ook bijna overal 4G900; omgeving Holten haal ik daar in buitengebied op de boerderij 30 mbps, familie die daar zit heeft grappig genoeg alleen ADSL lijntje dat op een fractie van die snelheid pruttelt.
Al met al prima performance dus en zeker als ik dan weer mensen zie worstelen met Vodafone denk ik dat T-Mobile met recht trots is op gemoderniseerde netwerk.
Krijg in Zwolle (Rembrandtlaan 8021DH) op mijn net nieuwe tmobile SS-SB abbo met 3GB@4g slechts een snelheid van 14,7 Mbps met de ookla speedstest ( 4 x gedaan, 4 x 14,7 Mbps max download) , waar tmobile zelf aangeeft dat er 44 Mbps gehaald wordt binnen "mijn" ruit ( een ruit verder zelfs 88 Mbps).
volgens : https://www.t-mobile.nl/dekking
Mijn jiayu s3a kan alle tmobile frequenties ( 900, 1800 en 2600) aan ( weet niet of binnen telefoon er een max snelheid bestaat?) en heb uiteraard 4g op toestel geselecteerd als voorkeursnetwerktype, krijg ook 4g symbool in balk te zien.
Zijn mijn verwachtingen te hoog en/of moet ik buiten testen voor maximale snelheid?
Heb " maar" een 3GB abb met theoretische max van 100 Mbps, de 6&12 GB abbo's zouden tot 120 Mbps gaan, maar aangezien ik maar ( iedere keer weer) 14,7 Mbps haal lijkt me dat niet de ( grootste ) oorzaak ?
volgens : https://www.t-mobile.nl/dekking
Mijn jiayu s3a kan alle tmobile frequenties ( 900, 1800 en 2600) aan ( weet niet of binnen telefoon er een max snelheid bestaat?) en heb uiteraard 4g op toestel geselecteerd als voorkeursnetwerktype, krijg ook 4g symbool in balk te zien.
Zijn mijn verwachtingen te hoog en/of moet ik buiten testen voor maximale snelheid?
Heb " maar" een 3GB abb met theoretische max van 100 Mbps, de 6&12 GB abbo's zouden tot 120 Mbps gaan, maar aangezien ik maar ( iedere keer weer) 14,7 Mbps haal lijkt me dat niet de ( grootste ) oorzaak ?
Haal hier ook maar 11Mbps terwijl hoogste waarde 36Mbps was. Paar honderd meter verderop is het prima.Ted038 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 02:16:
Krijg in Zwolle (Rembrandtlaan 8021DH) op mijn net nieuwe tmobile SS-SB abbo met 3GB@4g slechts een snelheid van 14,7 Mbps met de ookla speedstest ( 4 x gedaan, 4 x 14,7 Mbps max download) , waar tmobile zelf aangeeft dat er 44 Mbps gehaald wordt binnen "mijn" ruit
Zou moeten worden verbetert met plaatsing/aanpassing van masten en zo maar dat wordt al maanden geroepen
Nickname does not reflect reality
Je toestel, die Jiayu S3A, ondersteunt volgens de pagina van de fabrikant alléén 4G1800. T-Mobile maakt namelijk niet gebruik van 4G800 en 4G2600 (de overige 2 banden die jou toestel ondersteunt). Door het ontbreken van ondersteuning van 4G900 zul je dus gewoon zwakker signaal hebben binnenshuis.Ted038 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 02:16:
Ik raad je aan om een nieuw toestel te nemen dat wél 4G900 aan kan (LTE Band 8 ), dat heeft wellicht ook een positief effect op de snelheden die je haalt; zeker binnenshuis!
Klopt, de mast op 2242CR is nog steeds niet omgebouwd (2G1800 & 3G900/2100); dit zit dus nog altijd in de pijplijn voor de toekomst. Helaas nog geen concrete datum bekend wanneer voor deze mast een alternatief gevonden wordt.Brad Pitt schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 02:40:
[...]
Haal hier ook maar 11Mbps terwijl hoogste waarde 36Mbps was. Paar honderd meter verderop is het prima.
Zou moeten worden verbetert met plaatsing/aanpassing van masten en zo maar dat wordt al maanden geroepen
Zo dan, gewoon weten bij welke mast je het dichtst bij woont! Kicken/respect/eng/logisch (vast terug gezocht)PWA777 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:26:
Klopt, de mast op 2242CR is nog steeds niet omgebouwd (2G1800 & 3G900/2100); dit zit dus nog altijd in de pijplijn voor de toekomst.
Geduld is een schone zaak dan maar. Denk ook wel dat daarna de accuduur van de telefoon wat omhoog gaat want een zwak signaal is killing wat dat betreft.Helaas nog geen concrete datum bekend wanneer voor deze mast een alternatief gevonden wordt.
Nickname does not reflect reality
Heb de vraag ook op het t-mobile forum uitgezet.Brad Pitt schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:31:
[...]
Zo dan, gewoon weten bij welke mast je het dichtst bij woont! Kicken/respect/eng/logisch (vast terug gezocht)
[...]
Geduld is een schone zaak dan maar. Denk ook wel dat daarna de accuduur van de telefoon wat omhoog gaat want een zwak signaal is killing wat dat betreft.
En wat een bijzondere site.. 2 sectoren aan een lantaarnpaal. Vermoedelijk heeft het uitblijven van 4G te maken met het vervangen van de infrastructuur. Er zal waarschijnlijk nog glasvezel naartoe gelegd moeten worden.
Thanks, weet ik ook weer waardoor het komtPWA777 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:16:
[...]
Je toestel, die Jiayu S3A, ondersteunt volgens de pagina van de fabrikant alléén 4G1800. T-Mobile maakt namelijk niet gebruik van 4G800 en 4G2600 (de overige 2 banden die jou toestel ondersteunt). Door het ontbreken van ondersteuning van 4G900 zul je dus gewoon zwakker signaal hebben binnenshuis.
Ik raad je aan om een nieuw toestel te nemen dat wél 4G900 aan kan (LTE Band 8 ), dat heeft wellicht ook een positief effect op de snelheden die je haalt; zeker binnenshuis!
Dacht dat Tmobile wel de 2600 had, maar dat is puur op basis van google, geen verdere kennis daarover, dus jij zal wel gelijk hebben. de 900 band heeft bij mijn telefoon idd geen LTE, de 3g zit wel op die 900. Daarom wellicht de 14,7Mbps ?
Nu kan ik verder prima leven met 15 Mbps, dus je advies om maar een nieuw toestel te kopen leg ik voorlopig even naast me neer
Dat is een KPN (3G) antennewouter1981 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:59:
[...]
Heb de vraag ook op het t-mobile forum uitgezet.
En wat een bijzondere site.. 2 sectoren aan een lantaarnpaal. Vermoedelijk heeft het uitblijven van 4G te maken met het vervangen van de infrastructuur. Er zal waarschijnlijk nog glasvezel naartoe gelegd moeten worden.
Weet je dat heel zeker? De kaart van 4Gmasten.nl geeft een T-Mobile 3G900/3G2100 mast aan op die plek.
[ Voor 23% gewijzigd door wouter1981 op 17-11-2015 12:55 ]
1272RA is ook lantaarnpaal, maar wel 4g/2g
Ik zie wel secorstrepen op de antennes, en KPN is volgens mij de enige die dat doet...wouter1981 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:48:
[...]
Weet je dat heel zeker? De kaart van 4Gmasten.nl geeft een T-Mobile 3G900/3G2100 mast aan op die plek.
Er staan op die plek 2 lantaarnpalen met antennes. Iets links van deze staat er nog één lantaarnpaal ook uitgevoerd met sectorstrepen.wouter1981 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:59:
[...]
Heb de vraag ook op het t-mobile forum uitgezet.
Volgens Antenneregister staat daar van T-Mobile 2G1800, 3G900 en 3G2100, van Tele2 4G800 op de en aan de andere lantaarnpaal van KPN 2G900, 3G900, 3G2100 en 2G800
Hier zie je ze aan weerszijden van de vrachtwagen staan: https://www.google.nl/map...l-4LYQ!2e0!7i13312!8i6656
Dit is T-Mobile + Tele 2, iets verder opThe_Wireless_Guy schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:22:
[...]
Er staan op die plek 2 lantaarnpalen met antennes. Iets links van deze staat er nog één lantaarnpaal ook uitgevoerd met sectorstrepen.
Volgens Antenneregister staat daar van T-Mobile 2G1800, 3G900 en 3G2100, van Tele2 4G800 op de en aan de andere lantaarnpaal van KPN 2G900, 3G900, 3G2100 en 2G800
Hier zie je ze aan weerszijden van de vrachtwagen staan: https://www.google.nl/map...l-4LYQ!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.nl/map...t10Hcg!2e0!7i13312!8i6656
Blijkbaar zijn ze in Wassenaar dol op lantaarnpaal opstellingen
Dan zijn die twee andere misschien toch allebei van KPN......misschien een voor de lage frequenties en een voor de hoge frequenties en staat de locatie van de T-Moble/Tele2 combi in het antenneregister niet helemaal juist vermeld!HcBlids schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:30:
[...]
Dit is T-Mobile + Tele 2, iets verder op
https://www.google.nl/map...t10Hcg!2e0!7i13312!8i6656
Gebeurt door heel Nederland, maar op die weg inderdaad erg veel. Kennen we de 2 sectoren op de wegportalen nog op de A27/A28? Vreemd genoeg hebben die 4G nooit mee mogen maken, terwijl je toch zou verwachten dat die extra snelwegcapaciteit erg handig is.The Wizard schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:21:
Blijkbaar zijn ze in Wassenaar dol op lantaarnpaal opstellingen
Langs de A2 bij Vught staan ze ook in verschillende lichtmasten
Op de snelweg kom je ze idd nog wel veel tegen, maar op een N weg zie je ze toch een stuk minder. Zal wel met horizonvervuiling te maken hebben, beter in een paal dan in een mastRaider095 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:36:
[...]
Gebeurt door heel Nederland, maar op die weg inderdaad erg veel. Kennen we de 2 sectoren op de wegportalen nog op de A27/A28? Vreemd genoeg hebben die 4G nooit mee mogen maken, terwijl je toch zou verwachten dat die extra snelwegcapaciteit erg handig is.
Langs de A2 bij Vught staan ze ook in verschillende lichtmasten
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes