Je kan het nummer ook laten porteren naar CC.zing schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:40:
Is het mogelijk een APP ipv een fritzbox met CC te gebruiken? Wij gebruiken onze vastelijn met Ziggo haasst niet meer maar wij willen de nummer houden. Wat is de goedkoopste oplossing hier? Bedankt voor advies!
Ik gebruik CheapConnect nu een tijdje en het bevalt goed, behalve op één punt: ik kan niet naar Manitoba (Canada) bellen met CheapConnect omdat die regio niet in hun routering gebied zit. Enig vooruitzicht dat dat wel gaat gebeuren is er ook niet. Bellen via mijn internetprovider is geen alternatief, want absurd duur (50 cent per minuut). Ik heb Freevoipdeal geprobeerd, maar daar was de verbinding telkens zo slecht dat hij niet bruikbaar was. Heeft iemand nog een suggestie voor een voip provider waarmee je wel, tegen normaal tarief, naar heel Canada kunt bellen?
Volgens mij gewoon met good old Voipbuster, maar misschien is een andere Dellmont kloon nog net goedkoper.
Je zou voipplanet kunnen proberen: http://www.voipplanet.nl/ Of heel Canda werkt kan ik je niet vertellen, maar bellen naar Ontario lukt in elk gevalVistajevski schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 23:13:Heeft iemand nog een suggestie voor een voip provider waarmee je wel, tegen normaal tarief, naar heel Canada kunt bellen?
Zijn er misschien "best-use" instellingen? Soms horen mensen mij haperen terwijl ik hun prima hoor. Er zit ook geen merkbare vertraging in.Hmmbob schreef op maandag 21 november 2016 @ 02:54:
Ja hoor, ik gebruik de CSipSimple App op Android, werkt prima met CC.
Ik heb dit op Wifi van KPN en Ziggo en op 4G van T-Mobile zonder NAT.
Er zit gewoon NAT op een mobiele verbinding. Ik ken geen mobiele provider waarbij je een public ip-adres krijgt. Ik heb met T-Mobile gewoon een 10.X.X.X adres via 4G.
ik heb geen NAT en krijg gewoon public IP op KPN 4G anders hoor.
Hoe bekijk je dat?supayoshi schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:14:
ik heb geen NAT en krijg gewoon public IP op KPN 4G anders hoor.
Hier KPN 4g. Als ik bij de status van m'n telefoon kijjk, heb ik een 100.98.x.x adres.
KPN heeft echt niet zo veel IP adressen over dat ze iedere mobiele gebruiker een publiek IP-adres kunnen geven.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Is een truukje voor. Je kunt APN op 'internet' ipv 'smartsites.t-mobile' zetten, dan krijg je gewoon een publiek IP-adres bij T-Mobile. Zonder NAT dus.jongetje schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:11:
Er zit gewoon NAT op een mobiele verbinding. Ik ken geen mobiele provider waarbij je een public ip-adres krijgt. Ik heb met T-Mobile gewoon een 10.X.X.X adres via 4G.
Potverdrie een storing
En weer voorbij na half uurtje
[ Voor 43% gewijzigd door DanielAlm op 05-12-2016 12:25 ]
Ze zijn ermee bezigDanielAlm schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:23:
Potverdrie een storing
Geachte relatie,
Afgelopen tijd, en ook vandaag, is het telefonieplatform diverse keren slachtoffer geweest van aanvallen. Tijdens deze aanvallen werd het onmogelijkgemaakt om gesprekken te voeren of SIP registraties te maken op het platform.
Spoedonderhoud:
Hierdoor zijn extra maatregelen getroffen om deze aanvallen te kunnen afwenden, zodat u als klant daar geen last van heeft. Deze maatregelen worden aankomende nacht (nacht van 5 op 6 december tussen 0:00 en 2:00) uitgevoerd.
Deze werkzaamheden hebben mogelijk effect op de dienstverlening tijdens dit onderhoud . U kunt ervaren dat uw telefoonapparatuur opnieuw verbinding maakt met onze telefonie-servers.
Ik blijf een soort van haat/liefdeverhouding hebben met Cheapconnect. Ben al bijna een jaar bezig een stabiele telefoonlijn werkend te krijgen maar steeds valt tussen de 5-7 dagen de lijn weg en krijgen bellers te horen "dit mobiele nummer is uitgeschakeld".
Grootste probleem is poort-forwarding op het router volgens Cheapconnect, nu heb ik een vriend gevraagd die voor groot beveiligingsbedrijf werkt in Nederland de forwards in te stellen, die heeft dat gedaan, getest en zou moeten blijven werken. Niet dus. In Asterisk blijf ik telkens melding krijgen bij Asterisk info:
Host dnsmgr Username Refresh State Reg.Time
sip.cheapconnect.net:5060 N <username> 105 Rejected
Het is overigens de enige die er telkens uitklapt heb ivm werk nog 2 andere providers in de lijst die nog nooit iets anders hebben aangegeven dan "Registered"
Iemand een idee welk poortnr ik wellicht vergeten ben door te sturen? Poort 5060 UDP wordt rechtstreeks naar Asterisk ge-forward.
Alvast dank!
Grootste probleem is poort-forwarding op het router volgens Cheapconnect, nu heb ik een vriend gevraagd die voor groot beveiligingsbedrijf werkt in Nederland de forwards in te stellen, die heeft dat gedaan, getest en zou moeten blijven werken. Niet dus. In Asterisk blijf ik telkens melding krijgen bij Asterisk info:
Het is overigens de enige die er telkens uitklapt heb ivm werk nog 2 andere providers in de lijst die nog nooit iets anders hebben aangegeven dan "Registered"
Iemand een idee welk poortnr ik wellicht vergeten ben door te sturen? Poort 5060 UDP wordt rechtstreeks naar Asterisk ge-forward.
Alvast dank!
Het spoedonderhoud vannacht heeft ook andere verbeteringen gegeven, ik ben benieuwd of dit verbetering heeft gegeven voor deze situatie.phubert schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:35:
Ik blijf een soort van haat/liefdeverhouding hebben met Cheapconnect. Ben al bijna een jaar bezig een stabiele telefoonlijn werkend te krijgen maar steeds valt tussen de 5-7 dagen de lijn weg en krijgen bellers te horen "dit mobiele nummer is uitgeschakeld".
Alvast dank!
Feedback is erg welkom!
Hoe zit het eigenlijks met handover naar een ander netwerk? Bijvoorbeeld van Wifi naar 4G?
Als ik dit probeer met CSipDroid, dan verbreekt die gewoon de verbinding, terwijl dit met Skype wel prima wel.
Als ik dit probeer met CSipDroid, dan verbreekt die gewoon de verbinding, terwijl dit met Skype wel prima wel.
Weet iemand of cheapconnect een API aanbiedt? Of een soort van webhook? Het zou mooi zijn als ik in- en uitgaande telefoontjes kan registreren in mijn eigen CRM software. Zo kan ik per klant bijhouden wanneer diegene is of heeft gebeld.
Lijkt me handiger als je centrale dit voor je kan. Dan heb je het zelf (altijd) in de hand.Exception schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:28:
Weet iemand of cheapconnect een API aanbiedt? Of een soort van webhook? Het zou mooi zijn als ik in- en uitgaande telefoontjes kan registreren in mijn eigen CRM software. Zo kan ik per klant bijhouden wanneer diegene is of heeft gebeld.
Er is inderdaad vast iets te bedenken in een Asterisk dial plan. Dan ben je ook niet afhankelijk van cheapconnect.
8 punten en 3 strepen
Ik heb nu al voor de tweede keer meegemaakt dat de registratie vanuit Asterisk permanent stopt omdat Cheapconnect een foutmelding geeft op registratiepogingen:
[2016-12-24 12:19:59] WARNING[17946] chan_sip.c: Got error 400 on register to username@sip.cheapconnect.net, giving up (check config)
De vorige keer was het deze melding:
[Dec 8 02:16:13] WARNING[21377] chan_sip.c: Forbidden - wrong password on authentication for REGISTER for 'username' to 'sip.cheapconnect.net'
Nu heb ik de volgende configuratie wijzigingen gemaakt:
Is dit genoeg om het niet weer te laten gebeuren of heb ik nog dingen gemist?
[2016-12-24 12:19:59] WARNING[17946] chan_sip.c: Got error 400 on register to username@sip.cheapconnect.net, giving up (check config)
[Dec 8 02:16:13] WARNING[21377] chan_sip.c: Forbidden - wrong password on authentication for REGISTER for 'username' to 'sip.cheapconnect.net'
code:
1
2
3
4
| auth_rejection_permanent = no retry_interval = 20 forbidden_retry_interval = 300 max_retries = 100 |
8 punten en 3 strepen
Een idee om uit te zoeken waar die 400 error in de eerste plaats vandaan komt?PA5AM schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:09:
Ik heb nu al voor de tweede keer meegemaakt dat de registratie vanuit Asterisk permanent stopt omdat Cheapconnect een foutmelding geeft op registratiepogingen:
[2016-12-24 12:19:59] WARNING\[17946] chan_sip.c: Got error 400 on register to username@sip.cheapconnect.net, giving up (check config)
[Dec 8 02:16:13] WARNING\[21377] chan_sip.c: Forbidden - wrong password on authentication for REGISTER for 'username' to 'sip.cheapconnect.net'
code:
1 2 3 4 auth_rejection_permanent = no retry_interval = 20 forbidden_retry_interval = 300 max_retries = 100
Stuur even ons een mailtje met de gegevens van het account, dan kunnen we in detail kijken voor u.
Bij mijn schoonvader was de registratie ook ineens niet meer mogelijk terwijl er niets aan de instellingen is veranderd. Na een mail naar de servicedesk kreeg die het bericht date r geen storing bekend was, maar automagisch werkte het daarna wel ineens weer.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Zelfde verhaal hier. De registratie faalt maar een keer. Dit zal bij de meeste ATA's niet opvallen omdat ze het vrolijk opnieuw blijven proberen.
Asterisk stopt bij bepaalde foutmeldingen direct met het proberen te registreren totdat ik het handmatig weer aanzet.
Asterisk stopt bij bepaalde foutmeldingen direct met het proberen te registreren totdat ik het handmatig weer aanzet.
8 punten en 3 strepen
Mochten we dit voor u mogen uitzoeken, dan hoor ik dit graag even.PA5AM schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:05:
Zelfde verhaal hier. De registratie faalt maar een keer. Dit zal bij de meeste ATA's niet opvallen omdat ze het vrolijk opnieuw blijven proberen.
Als u dan uw details stuurt naar info@cheapconnect.net kunnen we hier naar kijken voor u.
Verwijderd
Beste mensen, ik ben nieuw op deze forum en zit met een probleem, n.l. het instellen van een SPA3000. Ik heb deze zover dat er wel ingebeld kan worden maar uitbellen lukt nog niet. het volgende is dat er twee accounts zijn n.l. een van cheapconnect en een van voipcheap. Ik heb cheapconnect op line1 met accountnaam en paswoord ingevult bij de proxy, maar als ik viopcheap invul bij outbound werkt inbellen niet meer. Ik heb begrepen dat ik viopcheap dan in een gateway moet plakken, maar dan ben ik het spoor bijster. Dit probleem heb ik bij een kennis waar de SPA3000 is indertijd ingesteld is door zijn schoonzoon, maar mijn
kennis wil niet meer dat schoonzoon op zijn computer inlogt. En deze kwestie wil mijn kennis ook niet met zijn schoonzoon bespreken, want dan krijgt hij weer de macht over de computer en dat wil hij nu juist niet meer. Wie kan mij helpen met het instellen van deze SPA3000 zodat het weer gaat werken, alleen viop want kpn lijn is niet aanwezig. Ik ben hier al een tijdje mee bezig, en mijn hoofd begint al een beetje kaal te worden.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
kennis wil niet meer dat schoonzoon op zijn computer inlogt. En deze kwestie wil mijn kennis ook niet met zijn schoonzoon bespreken, want dan krijgt hij weer de macht over de computer en dat wil hij nu juist niet meer. Wie kan mij helpen met het instellen van deze SPA3000 zodat het weer gaat werken, alleen viop want kpn lijn is niet aanwezig. Ik ben hier al een tijdje mee bezig, en mijn hoofd begint al een beetje kaal te worden.
Hier wat manuals voor de spa3000. Daarmee moet je er wel uitkomen.
http://www.jmgtechnology.com.au/spa_3000_guide.pdf
http://www.tijdhof.com/te...alplan-callforwarding.pdf
http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm
http://www.jmgtechnology.com.au/spa_3000_guide.pdf
http://www.tijdhof.com/te...alplan-callforwarding.pdf
http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm
[ Voor 16% gewijzigd door pacificocean op 06-01-2017 22:06 ]
Omdat inbellen etc wel werkt zijn wachtwoorden in elk geval goed. Voor uitbellen is er beltegoed nodig, is deze wel voldoende aanwezig in het account?Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:24:
Beste mensen, ik ben nieuw op deze forum en zit met een probleem, n.l. het instellen van een SPA3000. Ik heb deze zover dat er wel ingebeld kan worden maar uitbellen lukt nog niet. het volgende is dat er twee accounts zijn n.l. een van cheapconnect en een van voipcheap. Ik heb cheapconnect op line1 met accountnaam en paswoord ingevult bij de proxy, maar als ik viopcheap invul bij outbound werkt inbellen niet meer. Ik heb begrepen dat ik viopcheap dan in een gateway moet plakken, maar dan ben ik het spoor bijster. Dit probleem heb ik bij een kennis waar de SPA3000 is indertijd ingesteld is door zijn schoonzoon, maar mijn
Verwijderd
Hallo , ik ben er weer even. Ik heb de manuals zoals Pacificocean heeft gepost door gelopen, doch kom er niet helemaal uit. Er zijn twee accounts n.l. een van cheapconnect daar kan mee ingebeld worden en Voipcheap daar moet mee uitgebeld worden. Het gaat om de instellingen van de gateway die ik niet goed krijg en waarschijnlijk de dialplan die nodig is. Op beide accounts staat voldoende saldo. Bij Cheapconnect staat voor twee jaar betaald en Voipcheap staat ook voldoende op. Het gaat denk ik alleen hoe de gateway is ingesteld, ik snap ook niet hoe of dat ding weet dat het uitbellen via die voipcheap moet gaan. Moet daar dan ook nog een verwijzing naar zijn??? Ik heb een hele hoop geduld (niet voor vissen, want een hele tijd zitten wachten op iets wat je nog nooit gezien hebt lijkt mij niks) maar mijn haarbos wordt al aardig dunner.
Dus ik hoop dat iemand mij duidelijk kan maken hoe of wat. Of dat er een makkelijker instelbaar apparaat te koop is. In ieder geval alvast bedankt voor de hulp.
Vriendelijke groet Meester Henny.
Dus ik hoop dat iemand mij duidelijk kan maken hoe of wat. Of dat er een makkelijker instelbaar apparaat te koop is. In ieder geval alvast bedankt voor de hulp.
Verwijderd
Hallo , ik ben er weer even. Ik heb de manuals zoals Pacificocean heeft gepost door gelopen, doch kom er niet helemaal uit. Er zijn twee accounts n.l. een van cheapconnect daar kan mee ingebeld worden en Voipcheap daar moet mee uitgebeld worden. Het gaat om de instellingen van de gateway die ik niet goed krijg en waarschijnlijk de dialplan die nodig is. Op beide accounts staat voldoende saldo. Bij Cheapconnect staat voor twee jaar betaald en Voipcheap staat ook voldoende op. Het gaat denk ik alleen hoe de gateway is ingesteld, ik snap ook niet hoe of dat ding weet dat het uitbellen via die voipcheap moet gaan. Moet daar dan ook nog een verwijzing naar zijn??? Ik heb een hele hoop geduld (niet voor vissen, want een hele tijd zitten wachten op iets wat je nog nooit gezien hebt lijkt mij niks) maar mijn haarbos wordt al aardig dunner.
1 keer is genoegVerwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:05:
Kijk eens in mijn derde link daar wordt budgetphone icm voipbuster gebruikt. Dat is bijna hetzelfde als bij jouw. Het dialplan bepaald welke provider voor uitbellen wordt gebruikt. Kijk maar in tabje line1 daar wordt @gw1 (gateway 1) gebruikt om uit te bellen. Ik denk dat je bijna dat dialplan kan gebruiken. Alleen het kengetal van Utrecht voor die van jezelf wisselen.
Ik heb inmiddels ook een account bij CheapConnect geopend. Ik wil gebruik maken van nummerportering. Alleen keuren ze de benodigde documenten af, daar het telefonieabonnement (bij Ziggo) op naam staat van mijn vrouw. Dat stamt nog uit de tijd dat we überhaupt nog niet bij elkaar waren, meer dan 15 jaar geleden
.
Ergens snap ik het, maar tegelijkertijd is het natuurlijk een beveiligingsmechanisme van likmevestje. Ik had net zo goed het account kunnen openen op haar naam, of op wiens naam dan ook

Ergens snap ik het, maar tegelijkertijd is het natuurlijk een beveiligingsmechanisme van likmevestje. Ik had net zo goed het account kunnen openen op haar naam, of op wiens naam dan ook
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Goedenavond, ik heb de link gebruikt en de dialplan overgenomen zoals Pacificocean dat aangaf en na veel knudde heb ik het voor elkaar dat er weer uitgebeld kan worden. Ik heb de dialplan aangepast b.v. datgene wat vooraan in het plan stond heb ik veranderd in 112S0 en de 030 in mijn kengetal. Vervolgens heb ik de GW0 allemaal verandert in GW1 en toen werkte het. Alleen zit ik nog met een klein probleem en is dat ik het kengetal voor het nummer in moet tikken in mijn eigen woonplaats , dit was voorheen niet. Is daar nog een manier voor om dat weg te laten???? Graag nog een reactie hierop en bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de geboden hulp.
Geh, ik had een mailtje hierover gestuurd (met de suggestie om misschien een kopie van mijn vrouw's paspoort op te sturen ter verificatie), geen antwoord op gehad maar mijn nummerporteringsverzoek is ineens toch geaccepteerd.oisyn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:37:
Ik heb inmiddels ook een account bij CheapConnect geopend. Ik wil gebruik maken van nummerportering. Alleen keuren ze de benodigde documenten af, daar het telefonieabonnement (bij Ziggo) op naam staat van mijn vrouw. Dat stamt nog uit de tijd dat we überhaupt nog niet bij elkaar waren, meer dan 15 jaar geleden.
Eerste ervaring is nog niet heel positief, maar ik belde met een crappy Windows Phone app via wifi. Ik hoorde de tegenpartij prima maar hij zei dat ik steeds haperde en wegviel. Ik hoop dat het aan de app lag, want mijn wifi hier in huis is op zich helemaal prima (dus als het daaraan ligt dan biedt dat weinig hoop voor vakanties e.d.). De ATA voor mijn gewone telefoons hier in huis ontvang ik morgen pas.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Connectie ligt aan de app waarschijnlijk (of de codec settings - headset scheelde wel iets, misschien dubbele noicecancelling oid) , heb ik ook last van gehad op mijn phone, al is zo' n app wel heerlijk in het buitenland om toch via je mobiel je vaste nummer te gebruiken (zeker buiten de EU).
Dat met de verificatie, ik ben al blij dat ze wat simpele dingen controleren. Ik ben bezig met de afwikkeling vna het overlijden van mijn vader en het verbaasd me soms enorm hoe makkelijk ik dingen kan wijzigen en opzeggen zonder grondige identificatie of wat dan ook, gewoon per telefoon.
Dat met de verificatie, ik ben al blij dat ze wat simpele dingen controleren. Ik ben bezig met de afwikkeling vna het overlijden van mijn vader en het verbaasd me soms enorm hoe makkelijk ik dingen kan wijzigen en opzeggen zonder grondige identificatie of wat dan ook, gewoon per telefoon.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 18-01-2017 18:15 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het ligt idd aan de app. Ik heb nu een andere gebruikt, die werkt een stuk beter (al moet ik er wel bij zeggen dat die de gesuggereerde codecs G.711A en G.729A/B dan weer niet ondersteund, dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen)
Verwijderd
Goede avond, het is alweer een tijdje geleden dat ik heb gereageerd, maar heb geen reactie gekregen op mijn vraag hoe of ik het kan oplossen dat ik mijn eigen kengetal voor het nummer in mij eigen woonplaats moet gebruiken hetgeen voorheen niet het geval was. Is hier nog een aanpassing voor in de dialplan?????? Ik hoor het graag van u.
Met vriendelijke groet Meester Henny.
Heb je wel de 0 voor het netnummer weggelaten? Maak anders even een nieuw topic aan met plaatjes wat je nu hebt, want dit heeft inmiddels niks meer met cheapconnect te maken.Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:35:
Goede avond, het is alweer een tijdje geleden dat ik heb gereageerd, maar heb geen reactie gekregen op mijn vraag hoe of ik het kan oplossen dat ik mijn eigen kengetal voor het nummer in mij eigen woonplaats moet gebruiken hetgeen voorheen niet het geval was. Is hier nog een aanpassing voor in de dialplan?????? Ik hoor het graag van u.
Verwijderd
Hallo Pacificocean, ik heb een kopie van het dialplan, maar naar mijn idee is hij goed doch ik kan het verkeerd hebben.
( 112S0 | <:0031299>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | <06:00316>xxxxxxxxS0<:@gw1> | 08[24578]xxxxxxxS0<:@gw1> | 090[069]xxxx.<:@gw1> | 00xxx.<:@gw1> | 11xS0<:@gw1> | <9,:>[*#x].<:@gw1> ) Ik hoor het graag van je als er nog iets veranderd moet worden.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Met vriendelijke groet Meester Henny.
( 112S0 | <:0031299>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | <06:00316>xxxxxxxxS0<:@gw1> | 08[24578]xxxxxxxS0<:@gw1> | 090[069]xxxx.<:@gw1> | 00xxx.<:@gw1> | 11xS0<:@gw1> | <9,:>[*#x].<:@gw1> ) Ik hoor het graag van je als er nog iets veranderd moet worden.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Met vriendelijke groet Meester Henny.
Heb een SPA112, alleen ik moet eerst een nummer bellen, daarna kan ik pas gebeld worden. Is dit op te lossen?
Edit: volgens mij werkt het nu. NAT keepalive stond uit.
Edit: volgens mij werkt het nu. NAT keepalive stond uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Clavis op 24-02-2017 22:00 ]
Problemen van arjan1986 afgesplitst naar: [CheapConnect] Problemen met ports forwarden.
[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 01-03-2017 14:07 ]
De afgelopen twee jaar (sinds eind april 2015) geen langdurige storingen gehad met CheapConnect. Dat mag dan ook gezegd worden. Ik geloof dat er in die periode (april 2015) veel DDOS-aanvallen waren.
Over een paar maandjes weer verlengen voor nog een jaar dus!
Een beetje off-topic:
Wat ik jammer vind is dat er weinig nieuwe modellen ATA-boxen geproduceerd worden. Er zijn wel Grandstream- en Linksys-apparaatjes, maar dat zijn vrij oude modellen. Hoe lang worden die dingen ondersteund met nieuwe versies van de firmware?
VoIP-telefoons zijn (voor ouderen) toch iets te ingewikkeld voor dagelijks gebruik.
De xDSL-modems (bv. Experiaboxen) worden ook steeds meer dichtgetimmerd, waardoor de ingebouwde VoIP-functionaliteit niet gebruikt kan worden. De modems van Ziggo..., daar zwijg ik maar over.
Over een paar maandjes weer verlengen voor nog een jaar dus!
Een beetje off-topic:
Wat ik jammer vind is dat er weinig nieuwe modellen ATA-boxen geproduceerd worden. Er zijn wel Grandstream- en Linksys-apparaatjes, maar dat zijn vrij oude modellen. Hoe lang worden die dingen ondersteund met nieuwe versies van de firmware?
VoIP-telefoons zijn (voor ouderen) toch iets te ingewikkeld voor dagelijks gebruik.
De xDSL-modems (bv. Experiaboxen) worden ook steeds meer dichtgetimmerd, waardoor de ingebouwde VoIP-functionaliteit niet gebruikt kan worden. De modems van Ziggo..., daar zwijg ik maar over.
@Shmoopy Ik ben het helemaal met je eens, zeker jammer dat de keuze in VoIP (dect) toestellen zo beperkt en redelijk kostbaar is. Daarnaast ook al jaren een tevreden cheapconnect gebruiker!
Wat betreft Ziggo, die gebruikt packetcable en geen VoIP dus daar kun je dus niets mee als je al bij die instellingen zou kunnen.
Wat betreft Ziggo, die gebruikt packetcable en geen VoIP dus daar kun je dus niets mee als je al bij die instellingen zou kunnen.
If it ain't broke, don't fix it? Of heb je nog wensen over wat betreft functionaliteit?Shmoopy schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 02:33:
Een beetje off-topic:
Wat mij betreft is POTS verleden tijd, maar net zoals VGA dat vervangen is door een reeks digitale technieken wil het maar niet uitsterven. Probleem is denk ik de internte/TV/telefoon pakket aanbieders die zo graag willen dat je je oude POTS telefoon op hun kastje aansluit.
Aan de andere kant is een onafhankelijk VOIP account zoals CC moeilijk te configureren voor de gemiddelde consument. Hier mag wel iets aan verbeteren om het meer plug&play te maken, er ontstaat dan vanzelf een grotere markt voor goedkope VOIP telefoons.
Misschien is vaste telefonie sowieso ten dode opgeschreven, iedereen heeft een mobiel tegenwoordig...
Tsja, volgens mij maakt het eigenlijk niet eens zo heel veel uit dat de firmware van die ATA's erg oud is.
Ze hangen toch achter je eigen router en aangezien het voornamelijk om prepaid bellen gaat is het financiële risico ook niet meer dan een paar tientjes.
Heb hier nog een stokoude
pricewatch: Linksys SPA1001 VoIP-adapter (1x FXS) in gebruik. Werkt prima en ik zie het wel wanneer die eens de geest gaat geven.
Ze hangen toch achter je eigen router en aangezien het voornamelijk om prepaid bellen gaat is het financiële risico ook niet meer dan een paar tientjes.
Heb hier nog een stokoude
pricewatch: Linksys SPA1001 VoIP-adapter (1x FXS) in gebruik. Werkt prima en ik zie het wel wanneer die eens de geest gaat geven.
Wat betreft functionaliteit valt er weinig aan een ATA-box te verbeteren. Dat ding moet telefoongesprekken mogelijk maken, dat doen ze al. Ik denk wel dat er wat betreft beveiliging regelmatig updates uitgebracht moeten worden voor ATA-boxen en IP-phones. De ondersteuning zou dan 10 jaar o.i.d. moeten zijn, denk ik.
Door het beltegoed leeg te trekken valt er weinig geld te verdienen. Inderdaad hooguit een paar tientjes. Als de rest van het netwerk gecompromitteerd is via een beveiligingslek in een IP-Phone, dan wordt het een ander verhaal. Ik heb jaren terug op tv van een beveiligingsexpert gehoord dat dit een makkelijk(ere) en qua beveiliging vaak over het hoofd gezien device is om te hacken.
Multiple Vulnerabilities in Cisco Unified IP Phones 7900 Series
http://www.cisco.com/c/en...co-sa-20110601-phone.html
IoT wordt ook een enorm beveiligingsprobleem van allerlei apparaten met ongepatchte firmware, hoorde ik enkele beveiligingsexperts ooit zeggen.
Ik zag op YouTube enkele filmpje van o.a. Gigaset waarmee je ook met een auto-configuration-code van de voip-provider de configuratie deels kon doen. Ik denk dat de gemiddelde telefoongebruiker/consument dit nog veel te moeilijk vind.
YouTube: Gigaset A510 IP Configuring a handset using a config Code. With Audio
Heeft CC ook zo een auto-config-code beschikbaar?
De overstap van POTS naar VoIP-telefoons mag wel sneller, maar dan wel met langdurige firmwareondersteuning. Ik heb nu bij mijn moeder een Zyxel-modem (Telfort) die nog regelmatig voorzien wordt van nieuwe firmware. Maar wat als die stuk gaat? Experiabox van Telfort schijnt niet zo dichtgetimmerd te zijn als die van KPN, vreemd genoeg. Hoop dat ik daarmee verder kan wat betreft VoIP.
Ik heb al op Marktplaats een paar goedkope reserve-modems gescoord.
Door het beltegoed leeg te trekken valt er weinig geld te verdienen. Inderdaad hooguit een paar tientjes. Als de rest van het netwerk gecompromitteerd is via een beveiligingslek in een IP-Phone, dan wordt het een ander verhaal. Ik heb jaren terug op tv van een beveiligingsexpert gehoord dat dit een makkelijk(ere) en qua beveiliging vaak over het hoofd gezien device is om te hacken.
IoT wordt ook een enorm beveiligingsprobleem van allerlei apparaten met ongepatchte firmware, hoorde ik enkele beveiligingsexperts ooit zeggen.
Ik zag op YouTube enkele filmpje van o.a. Gigaset waarmee je ook met een auto-configuration-code van de voip-provider de configuratie deels kon doen. Ik denk dat de gemiddelde telefoongebruiker/consument dit nog veel te moeilijk vind.
YouTube: Gigaset A510 IP Configuring a handset using a config Code. With Audio
Heeft CC ook zo een auto-config-code beschikbaar?
De overstap van POTS naar VoIP-telefoons mag wel sneller, maar dan wel met langdurige firmwareondersteuning. Ik heb nu bij mijn moeder een Zyxel-modem (Telfort) die nog regelmatig voorzien wordt van nieuwe firmware. Maar wat als die stuk gaat? Experiabox van Telfort schijnt niet zo dichtgetimmerd te zijn als die van KPN, vreemd genoeg. Hoop dat ik daarmee verder kan wat betreft VoIP.
Ik heb al op Marktplaats een paar goedkope reserve-modems gescoord.
[ Voor 16% gewijzigd door Shmoopy op 17-03-2017 05:21 ]
"Note: All of these vulnerabilities require the attacker to be authenticated."Shmoopy schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 04:46:
En wat Sambalbaj zegt, voip telefoons en ook IoT devices staan doorgaans achter een router/firewall. Tuurljk zijn er mensen die ze direct aan het internet hangen, maar dat noem ik dom. Ik herinner me nog de tijd dat elke pc op de universiteit hier helemaal open en bloot zonder firewall direct aan het internet hing, kon je zelf zo een http of ftp server op zetten om thuis bij je files te kunnen. Dat kan nu echt niet meer, die tijd hebben we gehad.
[/offtopic]
Wellicht een beetje
Komt iemand dit bekend voor ?
offtopic:
maar ik heb nu 2 jaar een Fritzbox 7170 hangen met Cheapconnect als provider.
Sinds gisteren ineens geen verbinding met cheapconnect.
Bellen is daarom ook niet mogelijk.
Komt wel vaker voor en dan reset ik de boel
In mijn Fritzbox krijg ik het volgende als ik de verbinding opnieuw wil opbouwen met het netwerk

Oke dacht ik dan maar even resetten en opnieuw instellen, maar toen gaf de Fritzbox aan dat hij wel connectie had en het nummer geregistreerd was
maar ik heb nu 2 jaar een Fritzbox 7170 hangen met Cheapconnect als provider.
Sinds gisteren ineens geen verbinding met cheapconnect.
Bellen is daarom ook niet mogelijk.
Komt wel vaker voor en dan reset ik de boel
In mijn Fritzbox krijg ik het volgende als ik de verbinding opnieuw wil opbouwen met het netwerk

Oke dacht ik dan maar even resetten en opnieuw instellen, maar toen gaf de Fritzbox aan dat hij wel connectie had en het nummer geregistreerd was
Komt iemand dit bekend voor ?
2250 WP Zuid PVoutput
Je FritzBox heeft geen internetconnectivity. Heb je nog een ander modem/router voor de FritzBox staan?
Is overigens behoorlijk offtopic...
Is overigens behoorlijk offtopic...
Ja het loopt via een Connectbox van ZiggoCranberry schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:52:
Je FritzBox heeft geen internetconnectivity. Heb je nog een ander modem/router voor de FritzBox staan?
Daarom had ik het ook in de OT gezetIs overigens behoorlijk offtopic...
2250 WP Zuid PVoutput
Het is belangrijk om meer informatie te geven omdat het bovenstaande te summier is.
De eerste vragen die zo bij mij opkomen, zijn: krijgt de fritzbox een adres via DHCP? Kun jij zelf bij de configuratie van de Connectbox (heb zelf geen enkele ervaring met die dingen). 't Kan zijn dat de Connectbox het verkeer van de FritzBox niet toestaat of dat de configuratie van de FB niet correct is. Is één van de routers recent geupdate?
Omdat het een wat complexere kwestie lijkt, denk ik dat je je vraag beter in een ander topic kan stellen (het Netwerken topic bijv.).
Succes iig!
De eerste vragen die zo bij mij opkomen, zijn: krijgt de fritzbox een adres via DHCP? Kun jij zelf bij de configuratie van de Connectbox (heb zelf geen enkele ervaring met die dingen). 't Kan zijn dat de Connectbox het verkeer van de FritzBox niet toestaat of dat de configuratie van de FB niet correct is. Is één van de routers recent geupdate?
Omdat het een wat complexere kwestie lijkt, denk ik dat je je vraag beter in een ander topic kan stellen (het Netwerken topic bijv.).
Succes iig!
Ik belde net rond 01:30 uur even naar mijn moeder. VoIP-verbinding ligt daar eruit.
Na vier keer proberen dus maar op de mobiele telefoon (die alleen als fall back wordt gebruikt) gebeld. De internetverbinding doet het wel want de mediaspeler streamt radio. Vanaf mijn huis kan ik helaas niet remote in het modem/router kijken (en eventueel rebooten) .
Bij CC ingelogd en daar staat bij het ophalen van de SIP-status dat er geen verbinding is (Geen SIP aanmelding). Nou, dat klopt dus.
Rond 23:45 uur deed de voip-verbinding het nog wel, want toen kwam er een telefoontje binnen.
Lees verder niets over storingen. Iemand hier nog meer last van of is dit een enkel gevalletje?
Edit 2:57 uur: Nogmaals gekeken. Geen SIP aanmelding
Edit 2:58 uur: klik ik nogmaals op "Haal SIP status op", dan zie ik "Aangemeld" staan.
Na vier keer proberen dus maar op de mobiele telefoon (die alleen als fall back wordt gebruikt) gebeld. De internetverbinding doet het wel want de mediaspeler streamt radio. Vanaf mijn huis kan ik helaas niet remote in het modem/router kijken (en eventueel rebooten) .
Bij CC ingelogd en daar staat bij het ophalen van de SIP-status dat er geen verbinding is (Geen SIP aanmelding). Nou, dat klopt dus.
Rond 23:45 uur deed de voip-verbinding het nog wel, want toen kwam er een telefoontje binnen.
Lees verder niets over storingen. Iemand hier nog meer last van of is dit een enkel gevalletje?
Edit 2:57 uur: Nogmaals gekeken. Geen SIP aanmelding
Edit 2:58 uur: klik ik nogmaals op "Haal SIP status op", dan zie ik "Aangemeld" staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Shmoopy op 02-04-2017 03:08 ]
Momenteel is er weer verbinding (Geen SIP aanmelding) volgens het account van CC.
Ik probeerde net te bellen en dat lukt niet.
Ik weet niet wat het is....
- De website van Telfort heeft een storing.
- Telfort had zondag ook een storing: nieuws: KPN kampt met landelijke storing op internet en e-mail
In het topic van Telfort ([Telfort xDSL] ervaringen topic - Deel 20) wordt er met geen woord gerept over de storing. Bij CheapConnect gaat ook alles blijkbaar goed. Ik lees geen andere meldingen.
Ik ga vandaag maar eens bij mijn moeder kijken wat het is.
Ik probeerde net te bellen en dat lukt niet.
Ik weet niet wat het is....
- De website van Telfort heeft een storing.
- Telfort had zondag ook een storing: nieuws: KPN kampt met landelijke storing op internet en e-mail
In het topic van Telfort ([Telfort xDSL] ervaringen topic - Deel 20) wordt er met geen woord gerept over de storing. Bij CheapConnect gaat ook alles blijkbaar goed. Ik lees geen andere meldingen.
Ik ga vandaag maar eens bij mijn moeder kijken wat het is.
Verwijderd
Plotseling was mijn beltegoed van cheapconnect prepaid VOIP op terwijl ik pas
nog 10 euro had aangevuld.
Wat bleek, er was € 7,50 afgeschreven van mijn beltegoed omdat ik 2 1/2 uur zou hebben gebeld.
Dit kan absoluut niet want op de afrekening is te zien dat ik tijdens die 2 1/2 uur
weer een verbinding maakte met hetzelfde nummer.
Gewoon een grove fout omdat de verbinding met de sip-server was verbroken.
datum tijd cheap nummer tijdsduur kosten
17-04-2017 13:14:04 31203697112 NETHERLANDS Mobiel Other 00:02:42 € 0,13500
17-04-2017 13:29:03 31203697112 NETHERLANDS Mobiel Other 02:30:00 € 7,50000
17-04-2017 13:46:59 31203697112 NETHERLANDS Mobiel Other 00:20:21 € 1,01750
De tweede verbinding overlapt de derde verbinding die 17 minuten later al werd gemaakt.
Dus die 2 1/2 uur kan gewoon niet.
Aanmelding op het cheapconnect forum geeft geen respons.
nog 10 euro had aangevuld.
Wat bleek, er was € 7,50 afgeschreven van mijn beltegoed omdat ik 2 1/2 uur zou hebben gebeld.
Dit kan absoluut niet want op de afrekening is te zien dat ik tijdens die 2 1/2 uur
weer een verbinding maakte met hetzelfde nummer.
Gewoon een grove fout omdat de verbinding met de sip-server was verbroken.
datum tijd cheap nummer tijdsduur kosten
17-04-2017 13:14:04 31203697112 NETHERLANDS Mobiel Other 00:02:42 € 0,13500
17-04-2017 13:29:03 31203697112 NETHERLANDS Mobiel Other 02:30:00 € 7,50000
17-04-2017 13:46:59 31203697112 NETHERLANDS Mobiel Other 00:20:21 € 1,01750
De tweede verbinding overlapt de derde verbinding die 17 minuten later al werd gemaakt.
Dus die 2 1/2 uur kan gewoon niet.
Aanmelding op het cheapconnect forum geeft geen respons.
Ik wil voor een SIP Trunk mijn nummer verifiëren. Echter volgt er geen inkomende oproep nadat ik het nummer invoer op de portal. Zijn er meer mensen die hetzelfde probleem hebben? Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan bij Cheapconnect, maar zou niet heel spannend moeten zijn lijkt me.
Stuur ons even mailtje, dan kunnen we controleren wat er fout gaat.Hugo__Boss schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:46:
Ik wil voor een SIP Trunk mijn nummer verifiëren. Echter volgt er geen inkomende oproep nadat ik het nummer invoer op de portal. Zijn er meer mensen die hetzelfde probleem hebben? Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan bij Cheapconnect, maar zou niet heel spannend moeten zijn lijkt me.
Gebruikt iemand CheapConnect op een Android toestel? Zo ja, welke app raad je aan?
Groet,
Groet,
Ik gebruik Bria op de iPhone, zie dat ze die ook voor Android hebben. Erg prettig.Pilovali schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:21:
Gebruikt iemand CheapConnect op een Android toestel? Zo ja, welke app raad je aan?
Groet,
Gebruik je dat ook voor inkomende gesprekken?Mitch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:37:
[...]
Ik gebruik Bria op de iPhone, zie dat ze die ook voor Android hebben. Erg prettig.
Vaak zit er al een sip-client in Android ingebouwd.Pilovali schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:21:
Groet,
Bij Android 7: Telefoonhoorn -> Settings -> Calling Account, -> Sip Settings
Dat klopt, en dat werkt ook wel best prettig. Alleen is er één probleem: er zit een beste vertraging in. Ik heb dit met verschillende toestellen getest, verschillende Android versies enz, maar volgens mij is er iets mis met OF de SIP-stack/codec OF CheapConnect. Met een standalone SIP client heb je hier geen probleem mee.pvanleuven schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:19:
[...]
Vaak zit er al een sip-client in Android ingebouwd.
Bij Android 7: Telefoonhoorn -> Settings -> Calling Account, -> Sip Settings
Nadat de telefoonrekening van KPN weer op de mat viel, ben ik nu bezig om Cheapconnect in te stellen om uitgaand te bellen. Inkomende telefonie gaat (nog) via KPN.
Situatie is als volgt: Experiabox spuugt vaste KPN nummer uit (05xx-36xxxx), die heb ik verbonden met een Fritzbox 7360. Zodra we op de vaste lijn gebeld worden, gaat de telefoon over via de Fritzbox
Nu wil ik naar buiten bellen via de fritzbox over cheapconnect. Ook dit werkt prima, alleen krijg ik op elk toestel "Anoniem nummer" te zien, terwijl ik liever ons eigen nummer als afzender meezend. Ik kan alleen nergens een optie vinden om een nummer (CLI) mee te zenden in het portaal van Cheapconnect of in de Fritzbox.. Heeft iemand misschien nog een tip?
De handleiding op de website van Cheapconnect vind ik een beetje vaag daarover
Waarschijnlijk ga ik het nummer nog later naar cheapconnect porteren, alleen ben ik daar nog een beetje huiverig voor, vandaar dat ik het nu even zo doe.
Situatie is als volgt: Experiabox spuugt vaste KPN nummer uit (05xx-36xxxx), die heb ik verbonden met een Fritzbox 7360. Zodra we op de vaste lijn gebeld worden, gaat de telefoon over via de Fritzbox
Nu wil ik naar buiten bellen via de fritzbox over cheapconnect. Ook dit werkt prima, alleen krijg ik op elk toestel "Anoniem nummer" te zien, terwijl ik liever ons eigen nummer als afzender meezend. Ik kan alleen nergens een optie vinden om een nummer (CLI) mee te zenden in het portaal van Cheapconnect of in de Fritzbox.. Heeft iemand misschien nog een tip?
Waarschijnlijk ga ik het nummer nog later naar cheapconnect porteren, alleen ben ik daar nog een beetje huiverig voor, vandaar dat ik het nu even zo doe.
[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 04-06-2017 19:27 ]
Heb je onder Prepaid Voip -> Nummerweergave (CLI)krakendmodem schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:25:
Nadat de telefoonrekening van KPN weer op de mat viel, ben ik nu bezig om Cheapconnect in te stellen om uitgaand te bellen. Inkomende telefonie gaat (nog) via KPN.
Je bestaande nummer al toegevoegd ?
Anders even contact opnemen met Cheapconnect, ik meen mij te herinneren dat het bij mij ook anoniem uitgestuurd werdt.
Ik heb mijn Fritzbox toen gereset en belde nog anoniem daarna hebben ze iets in hun systeem aangepast waarna het wel werkt
[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 04-06-2017 19:48 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Jup, dat had ik.MdO82 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:47:
[...]
Heb je onder Prepaid Voip -> Nummerweergave (CLI)
Je bestaande nummer al toegevoegd ?
Anders even contact opnemen met Cheapconnect, ik meen mij te herinneren dat het bij mij ook anoniem uitgestuurd werdt.
Ik heb mijn Fritzbox toen gereset en belde nog anoniem daarna hebben ze iets in hun systeem aangepast waarna het wel werkt
Gekke is dat ik via Freevoipdeal wel met nummerweergave kan uitbellen, dan heb ik net getest.
Zal het zo nog eens proberen.
En de pagina Prepaid Voip -> SIP Accounts -> Beheer naast je nummer, staan daar alle nummerweergave dingen goed?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja die staan ook goed. Ik maak momenteel wel gebruik van een sip trunk, en zo te zien zit daar bij geen nummerweergave.Hmmbob schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:14:
En de pagina Prepaid Voip -> SIP Accounts -> Beheer naast je nummer, staan daar alle nummerweergave dingen goed?
Zal straks eens even kijken wat een gewoon VoIP account doet.
Sorry een beetje laatPilovali schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:21:
Ik gebruik CSipSimple.
Helaas wordt deze app al een hele tijd niet geupdate, maar het doet wat het moet doen op mijn Kitkat telefoon.
Ik gebruik het alleen om uit te bellen, omdat ik bang ben dat het anders te veel batterij vermogen verbruikt.
Ik gebruik ook CSipSimple op m'n telefoon, maar echo onderdrukken werkt niet zo top bij mijDr. Prozac schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:17:
[...]
Sorry een beetje laat
Ik gebruik CSipSimple.
Helaas wordt deze app al een hele tijd niet geupdate, maar het doet wat het moet doen op mijn Kitkat telefoon.
Ik gebruik het alleen om uit te bellen, omdat ik bang ben dat het anders te veel batterij vermogen verbruikt.
Na enig experimenteren heb ik Asterisk 14.5.0 icm PJSIP aan de praat met een CheapConnect trunk. Draait als een zonnetje op een Raspberry Pi 2B. Ik gebruik geen FreePBX. Ik heb de sources van Asterisk gepakt en op de Pi gecompileerd.
Asterisk draait achter een NAT setup (internet --> Modem/Router --> Lokale LAN), wat er voor de meesten ook zo uit zal zien.
Mijn lokale LAN draait op 192.168.88.0/24 en er loopt een IPsec tunnel naar een andere lokatie (192.168.1.x/24). Beiden hoeven niet geNAT te worden.
Ik heb twee nummers aan de trunk gekoppeld, waarvan ik er voorlopig één gebruik om ook mee uit te bellen. Voor de liefhebber bij deze mijn configuratie.
Vervang in de configfiles de parameters die in HOOFDLETTERS geschreven zijn:
In pjsip.conf definieer je de CheapConnect koppeling en interne toestellen:
Dialplans configureer je in extensions.conf:
Telefoonnummer 31xxxxxxxxx en 31yyyyyyyyy zijn de nummers die aan de trunk gekoppeld zijn. Ik heb in totaal 3 toestellen aan Asterisk hangen (Om het overzichtelijk te houden heb ik de configuratie voor de andere toestellen weggelaten. Op het nummer en usernaam/password zien die er toch hetzelfde uit).
Asterisk draait achter een NAT setup (internet --> Modem/Router --> Lokale LAN), wat er voor de meesten ook zo uit zal zien.
Mijn lokale LAN draait op 192.168.88.0/24 en er loopt een IPsec tunnel naar een andere lokatie (192.168.1.x/24). Beiden hoeven niet geNAT te worden.
Ik heb twee nummers aan de trunk gekoppeld, waarvan ik er voorlopig één gebruik om ook mee uit te bellen. Voor de liefhebber bij deze mijn configuratie.
Vervang in de configfiles de parameters die in HOOFDLETTERS geschreven zijn:
- MYPBX: User-Agent string. Kun je vrij kiezen, verzin iets leuks (alleen geen 'asterisk')
- PUBLIC_IP_ADDRESS: Het publieke IP adres van je internet-aansluiting
- TRUNK_USERNAME: De usernaam van de trunk (begint bij CheapConnect met 7... als het goed is)
- TRUNK_PASSWORD: Het bij de trunk behorende password
code: modules.conf
1
2
3
| ; Disable chan_sip (using PJSIP now) noload => chan_sip noload => res_sip |
In pjsip.conf definieer je de CheapConnect koppeling en interne toestellen:
code: pjsip.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
| General settings. ; [general] disallow = all allow = ulaw user_agent = MYPBX context = incoming ; Define transport protocol UDP (NAT) ; ; Do not use NAT rules for the following subnets: ; ; 192.168.88.0/24 ; 192.168.1.0/24 ; 127.0.0.1/32 ; [transport-udp-nat] type = transport protocol = udp bind = 0.0.0.0 local_net = 192.168.88.0/24 local_net = 192.168.1.0/24 local_net = 127.0.0.1/32 external_media_address = PUBLIC_IP_ADDRESS external_signaling_address = PUBLIC_IP_ADDRESS ; Define transport protocol TCP ; ; Do not use NAT rules for the following subnets: ; ; 192.168.88.0/24 ; 192.168.1.0/24 ; 127.0.0.1/32 ; [transport-tcp-nat] type = transport protocol = tcp bind = 0.0.0.0 local_net = 192.168.88.0/24 local_net = 192.168.1.0/24 local_net = 127.0.0.1/32 external_media_address = PUBLIC_IP_ADDRESS external_signaling_address = PUBLIC_IP_ADDRESS ; CheapConnect Trunk ; ; Register trunk with CheapConnect ; [cheapconnect] type = registration transport = transport-udp-nat outbound_auth = cheapconnect_auth server_uri = sip:185.29.203.27:5060 client_uri = sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27:5060 ; Login / password for CheapConnect trunk ; [cheapconnect_auth] type = auth auth_type = userpass password = TRUNK_PASSWORD username = TRUNK_USERNAME ; CheapConnect Endpoint definition ; [cheapconnect_endpoint] type = endpoint transport = transport-udp-nat aors = cheapconnect_aor context = cheapconnect_inbound disallow = all allow = alaw,g729 outbound_auth = cheapconnect_auth direct_media = no from_domain = 185.29.203.27 ; CheapConnect Identification. Allow traffic from/through ; this trunk only if it originates from CheapConnect ; [cheapconnect_identify] type = identify endpoint = cheapconnect_endpoint match = 185.29.203.27 ; CheapConnect Address of Origin ; [cheapconnect_aor] type = aor contact = sip:185.29.203.27:5060 qualify_frequency = 160 ; Samsung Galaxy S5 VoIP client ; [1001] type = endpoint transport=transport-udp-nat context = myphones dtmf_mode = rfc4733 direct_media = no callerid = "Galaxy S5" <1001> auth = 1001 outbound_auth = 1001 aors = 1001 allow = all [1001] type = aor max_contacts = 1 remove_existing = yes [1001] type = auth username = 1001 password = verysecretpassword ; We only allow traffic from these addresses ; [acl] type = acl deny = 0.0.0.0/0.0.0.0 permit = 127.0.0.1/255.0.0.0 permit = 192.168.88.0/255.255.255.0 permit = 192.168.1.0/255.255.255.0 permit = 185.29.203.27 |
Dialplans configureer je in extensions.conf:
code: extensions.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| [general] static=yes writeprotect=no [globals] ; Global variables goes here [incoming] ; Nothing should land here yet, but every context should end in ; a Hangup(), so we do that. ; exten => s,1,Log(NOTICE, Incoming call from ${CALLERID(all)}) exten => s,n,Hangup() [myphones] ; Galaxy S5 VoIP client exten => 1001,1,Dial(PJSIP/1001) exten => 1001,n,Hangup() ; This context is allowed to dial test numbers include => test ; This context is allowed to dialout through CheapConnect include => cheapconnect_outbound ; Context with all the test numbers ; [test] ; Monty Python ; exten => 201,1,Answer() exten => 201,n,Playback(tt-monty-knights) exten => 201,n,Hangup() ; Echo-test, it is good to test if we have sound in both directions. ; exten => 202,1,Answer() exten => 202,n,Playback(welcome) exten => 202,n,Playback(demo-echotest) exten => 202,n,Echo() exten => 202,n,Playback(demo-echodone) exten => 202,n,Playback(vm-goodbye) exten => 202,n,Hangup() [cheapconnect_inbound] ; Forward incoming calls from 0xxxxxxxxx to extension 1001 ; exten => 31xxxxxxxxx,1,Dial(PJSIP/1003,45) exten => 31xxxxxxxxx,n,HangUp() ; Tell callers to 0yyyyyyyyy that the office is empy ... exten => 31yyyyyyyyy,1,Answer() exten => 31yyyyyyyyy,n,Playback(zombies) exten => 31yyyyyyyyy,n,HangUp() ; Outbound calls to CheapConnect ; [cheapconnect_outbound] exten => _0.,1,Log(NOTICE, Dialing out from ${CALLERID(all)} to ${EXTEN} through CheapConnect) exten => _0.,n,Set(CALLERID(num)=31xxxxxxxxx) exten => _0.,n,Dial(PJSIP/31${EXTEN:1}@cheapconnect_endpoint, 45) exten => _0.,n,Playtones(congestion) exten => _0.,n,HangUp() |
Telefoonnummer 31xxxxxxxxx en 31yyyyyyyyy zijn de nummers die aan de trunk gekoppeld zijn. Ik heb in totaal 3 toestellen aan Asterisk hangen (Om het overzichtelijk te houden heb ik de configuratie voor de andere toestellen weggelaten. Op het nummer en usernaam/password zien die er toch hetzelfde uit).
[ Voor 0% gewijzigd door Zerobase op 20-06-2017 06:33 . Reden: Toevoegen optie 'qualify_frequency = 160' aan [cheapconnect_aor] ivm voorkomen NAT timeout van 3 minuten in de router ]
Weet iemand of de nummerweergave werkt als je belt naar ziggo vanuit cheapconnect? Als ik namelijk bel naar een ziggo nummer zie ik geen nummer in het scherm staan. scheelt weer een hoop uitzoekwerk als het niet lukt.
Dat werkt gewoon standaard, tenzij het ergens uitstaat of je telefoon het onderdrukt.
Kan iemand me helpen met uitgaande Caller ID? Ik krijg alleen maar "Unknown" als ik naar buiten bel. Ik heb een cheapconnect TRUNK en twee gevalideerde nummers. Dit in combinatie met een FritzBox 7490.
Ik heb vrijwel alle combinaties geprobeerd van de relevante settings ("Suppress outgoing Caller ID (CLIR)" en "Caller ID") en alle combinaties van "Telephone Number for Registration*", "Internal Telephone Number in the FRITZ!Box*" en "Display name". Maar niks, nada, noppes. Toch zou dit moeten werken volgens mij.
Wie heeft dit werkend en wil zijn instellingen met mij delen? Dus met een TRUNK graag. Bedankt!
EDIT: Ok, na een dag proberen denk ik dat ik eruit ben... Volgens mij gaat het om deze settings:
Relay local telephone number in international telephone number format: aangevinkt
Suppress outgoing Caller ID (CLIR): Disabled
Caller ID: Number in user name
Daarnaast:
Telephone Number for Registration*: nummer incl. landnummer, zonder 00 of + (31201234567)
Internal Telephone Number in the FRITZ!Box*: lokaal nummer zonder area code (1234567)
Display name: zoals de naam zegt. Geef het nummer een logische naam
Standaard is de uitgaande caller id het geselecteerde nummer bij het toestel. Maar op de Fritz!Fon kun je ook het andere nummer kiezen bij "Menu/Settings/Telephony/Own telephone no.". Als je dat vaak gebruikt kun je daar natuurlijk ook een shortcut van maken.
Ik heb vrijwel alle combinaties geprobeerd van de relevante settings ("Suppress outgoing Caller ID (CLIR)" en "Caller ID") en alle combinaties van "Telephone Number for Registration*", "Internal Telephone Number in the FRITZ!Box*" en "Display name". Maar niks, nada, noppes. Toch zou dit moeten werken volgens mij.
Wie heeft dit werkend en wil zijn instellingen met mij delen? Dus met een TRUNK graag. Bedankt!
EDIT: Ok, na een dag proberen denk ik dat ik eruit ben... Volgens mij gaat het om deze settings:
Relay local telephone number in international telephone number format: aangevinkt
Suppress outgoing Caller ID (CLIR): Disabled
Caller ID: Number in user name
Daarnaast:
Telephone Number for Registration*: nummer incl. landnummer, zonder 00 of + (31201234567)
Internal Telephone Number in the FRITZ!Box*: lokaal nummer zonder area code (1234567)
Display name: zoals de naam zegt. Geef het nummer een logische naam
Standaard is de uitgaande caller id het geselecteerde nummer bij het toestel. Maar op de Fritz!Fon kun je ook het andere nummer kiezen bij "Menu/Settings/Telephony/Own telephone no.". Als je dat vaak gebruikt kun je daar natuurlijk ook een shortcut van maken.
[ Voor 38% gewijzigd door stefxx op 06-08-2017 21:50 ]
Heeft er iemand enig idee of het mogelijk is om de voip telefoon automatisch door te laten schakelen naar een ingesteld 06 nummer bij geen gehoor (na een bepaalde tijd) ? Zitten hier ook nog extra kosten aan, of is dit allemaal inbegrepen in het pakket ?
EDIT; Is opgelost.
Hierbij de uitleg om je VoIP telefoon door te schakelen bij geen gehoor:
1. Log in bij CheapConnect.nl
2. Klik op je Sip account (bekijk SIP - of via Prepaid VoIP SIP accounts)
3. Klik op beheer bij het juiste telefoonnummer dat je wilt doorschakelen.
4. Ga nu naar Follow me (doorschakeling)
5. Kies bij Follow me - Doorschakellijst + Doorschakeling toevoegen
6. Hier volgt een popup met de mogelijkheid om een telefoonnummer in te voeren om naar te laten doorschakelen, en een ringtijd in te stellen.
De ringtijd is de tijd dat de telefoon overgaat alvorens door te schakelen naar het ingestelde nummer.
Mvg,
Kevin.
EDIT; Is opgelost.
6. Hier volgt een popup met de mogelijkheid om een telefoonnummer in te voeren om naar te laten doorschakelen, en een ringtijd in te stellen.
De ringtijd is de tijd dat de telefoon overgaat alvorens door te schakelen naar het ingestelde nummer.
Mvg,
Kevin.
[ Voor 58% gewijzigd door slabetje op 14-08-2017 23:06 ]
Hoe? Anderen willen dit wellicht ook weten.slabetje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:20:
Heeft er iemand enig idee of het mogelijk is om de voip telefoon automatisch door te laten schakelen naar een ingesteld 06 nummer bij geen gehoor (na een bepaalde tijd) ? Zitten hier ook nog extra kosten aan, of is dit allemaal inbegrepen in het pakket ?
EDIT; Is opgelost.
ben ook wel nieuwsgierigslabetje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:20:
EDIT; Is opgelost.
Mvg, Kevin.
Heb jij dit probleem nog weten op te lossen? Ik heb hem in mijn Android telefoon gezet, maar de delay maakt het niet bruikbaar...Pilovali schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:50:
[...]
Dat klopt, en dat werkt ook wel best prettig. Alleen is er één probleem: er zit een beste vertraging in. Ik heb dit met verschillende toestellen getest, verschillende Android versies enz, maar volgens mij is er iets mis met OF de SIP-stack/codec OF CheapConnect. Met een standalone SIP client heb je hier geen probleem mee.
Ik heb inmiddels een andere telefoon, en daar is er geen delay, maar wat de andere kant hoort, is niet mijn stem. De andere kant hoort een helse ruis.IJsbeer schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:22:
[...]
Heb jij dit probleem nog weten op te lossen? Ik heb hem in mijn Android telefoon gezet, maar de delay maakt het niet bruikbaar...
Je kunt het beste gewoon een SIP client installeren op je telefoon. Dat werkt meestal het beste.
Zijn er meer mensen bij wie er geen verbinding meer is sinds 13:00 uur ?
Mijn SIP status is rood, dus er zal toch iets niet goed zijn.
Ik heb verder geen instellingen veranderd.
Werkt prima hiero.slabetje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:11:
Zijn er meer mensen bij wie er geen verbinding meer is sinds 13:00 uur ?
Was volgens mij een storing.
Het probleem is bij mij nu ook verholpen.
Goed ik was de drama van mijn vorige FreePBX install een beetje zat omdat dat vaak niet werkte dus ik denk laat ik eens een schone asterisk pakken. Maar ik loop nu tegen het volgende aan:Zerobase schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:09:
Na enig experimenteren heb ik Asterisk 14.5.0 icm PJSIP aan de praat met een CheapConnect trunk. Draait als een zonnetje op een Raspberry Pi 2B. Ik gebruik geen FreePBX. Ik heb de sources van Asterisk gepakt en op de Pi gecompileerd.
[..]
Asterisk Ready.
*CLI> [Sep 24 15:15:28] WARNING[31943]: res_pjsip_outbound_registration.c:791 schedule_retry: No response received from 'sip:sip.cheapconnect.net' on registration attempt to 'sip:xxxxx@sip.cheapconnect.net', retrying in '60'
Ik heb het getest met zowel het IP als de domeinnaam + geen poort, 5060 en 5070 maar ik blijf die melding krijgen.[Sep 24 15:17:44] DEBUG[32008] res_pjsip_outbound_registration.c: Received REGISTER response 408(Request Timeout)
[Sep 24 15:17:44] DEBUG[32009] res_pjsip_outbound_registration.c: Processing REGISTER response 408 from server 'sip:sip.cheapconnect.net' for client 'sip:xxxxx@sip.cheapconnect.net'
[Sep 24 15:17:44] DEBUG[32009] res_pjsip_outbound_registration.c: Scheduling outbound registration to server 'sip:sip.cheapconnect.net' from client 'sip:xxxxx@sip.cheapconnect.net' in 60 seconds
[Sep 24 15:17:44] WARNING[32009] res_pjsip_outbound_registration.c: No response received from 'sip:sip.cheapconnect.net' on registration attempt to 'sip:xxxxx@sip.cheapconnect.net', retrying in '60'
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
edit:
Via TCP krijg ik direct een 503, refused heb maar even een mail gestuurd naar cheapconnect
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Zet binnen Asterisk debugging eens aan en kijk welke SIP messages er heen en weer gaan tussen Asterisk en Cheapconnect:
Forceer nu opnieuw registratie van de trunk. Er komen nu een hoop meldingen voorbij. De initiele registratie naar Cheapconnect:
Bij TRUNK_USERNAME moet jouw trunk user id staan (begint met 7...) en bij MY_PUBLIC_IPADDRESS moet het publieke IP-adres van je internet aansluiting staan.
Via een 'challenge reponse' vindt uiteindelijk de authenticatie plaats (gaan meerdere SIP messages heen-en-weer) en als de authenticatie gelukt is zie je het volgende bericht voorbij komen:
Je ziet ook in de een na laatste regel dat ik nog E 5,05 tegoed over heb bij Cheapconnect (PortaBilling).
Als op de plek waar 'MY_PUBLIC_IPADDRESS' hoort te staan het interne IP-adres van je Asterisk server staat dan zal de registratie niet lukken.
Daarnaast moet je modem/router de NAT translatie correct uitvoeren. Heb je in je router portforwards ingesteld naar je Asterisk server? (SIP: 5060/UDP t/m 5070/UDP en RTP: 10000/UDP t/m 12000/UDP). Ik gebruik zelf een Mikrotik router, daar heb ik de volgende NAT rules in staan:
Waar het ook nog op mis kan gaan is de gebruikte codec (allow = ...):
Vervang deze regel desnoods door 'allow = all' en ga daarna verder experimenteren door expliciet de codecs op te geven waar je mee wilt werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| root@server:~# asterisk -r ========================================================================= Connected to Asterisk 14.6.1 currently running on server (pid = 1054) server*CLI> pjsip set logger on PJSIP Logging enabled server*CLI> core set debug 4 Core debug was OFF and is now 4. server*CLI> |
Forceer nu opnieuw registratie van de trunk. Er komen nu een hoop meldingen voorbij. De initiele registratie naar Cheapconnect:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| server*CLI> pjsip send register cheapconnect <--- Transmitting SIP request (461 bytes) to UDP:185.29.203.27:5060 ---> REGISTER sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27:5060 SIP/2.0 Via: SIP/2.0/UDP MY_PUBLIC_IPADDRESS:5060;rport;branch=z9hG4bKPj7c8671e0-ad83-4f34-a1d4-085ab2ad3c5c From: <sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27>;tag=f0c012c4-fbac-46f9-b0c5-c939743c72c4 To: <sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27> Call-ID: fee3b03d-8bdd-4e22-a8c7-c461e37e308e CSeq: 19005 REGISTER Contact: <sip:s@MY_PUBLIC_IPADDRESS:5060> Expires: 0 Max-Forwards: 70 User-Agent: Asterisk PBX 14.6.1 Content-Length: 0 |
Bij TRUNK_USERNAME moet jouw trunk user id staan (begint met 7...) en bij MY_PUBLIC_IPADDRESS moet het publieke IP-adres van je internet aansluiting staan.
Via een 'challenge reponse' vindt uiteindelijk de authenticatie plaats (gaan meerdere SIP messages heen-en-weer) en als de authenticatie gelukt is zie je het volgende bericht voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <--- Received SIP response (505 bytes) from UDP:185.29.203.27:5060 ---> SIP/2.0 200 OK Via: SIP/2.0/UDP MY_PUBLIC_IPADDRESS:5060;received=MY_PUBLIC_IPADDRESS;rport=5060;branch=z9hG4bKPjd2066d1d-ce60-4498-889d-b187edae36aa Contact: <sip:s@MY_PUBLIC_IPADDRESS:5060>;expires=3600 To: <sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27>;tag=7789971e From: <sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27>;tag=7ba20d12-82d3-4711-b18d-272535547711 Call-ID: fee3b03d-8bdd-4e22-a8c7-c461e37e308e CSeq: 19012 REGISTER Date: Tue, 26 Sep 2017 07:48:23 GMT PortaBilling: available-funds:5.05353 currency:EUR Content-Length: 0 |
Je ziet ook in de een na laatste regel dat ik nog E 5,05 tegoed over heb bij Cheapconnect (PortaBilling).
Als op de plek waar 'MY_PUBLIC_IPADDRESS' hoort te staan het interne IP-adres van je Asterisk server staat dan zal de registratie niet lukken.
Daarnaast moet je modem/router de NAT translatie correct uitvoeren. Heb je in je router portforwards ingesteld naar je Asterisk server? (SIP: 5060/UDP t/m 5070/UDP en RTP: 10000/UDP t/m 12000/UDP). Ik gebruik zelf een Mikrotik router, daar heb ik de volgende NAT rules in staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 3 ;;; Cheapconnect SIP chain=dstnat action=dst-nat to-addresses=192.168.1.5 to-ports=5060-5070 protocol=udp src-address=185.29.203.27 in-interface=pppoe-tele2-inet src-port=5060-5070 log=no log-prefix="" 4 ;;; Cheapconnect RTP chain=dstnat action=dst-nat to-addresses=192.168.1.5 to-ports=10000-12000 protocol=udp src-address=185.29.203.27 in-interface=pppoe-tele2-inet src-port=10000-12000 log=no log-prefix="" |
Waar het ook nog op mis kan gaan is de gebruikte codec (allow = ...):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ; CheapConnect Endpoint definition ; [cheapconnect_endpoint] type = endpoint transport = transport-udp-nat aors = cheapconnect_aor context = cheapconnect_inbound ;allow = all allow = g729,alaw |
Vervang deze regel desnoods door 'allow = all' en ga daarna verder experimenteren door expliciet de codecs op te geven waar je mee wilt werken.
Mattie112 schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:18:
[...]
Goed ik was de drama van mijn vorige FreePBX install een beetje zat omdat dat vaak niet werkte dus ik denk laat ik eens een schone asterisk pakken. Maar ik loop nu tegen het volgende aan:
[...]
[...]
Ik heb het getest met zowel het IP als de domeinnaam + geen poort, 5060 en 5070 maar ik blijf die melding krijgen.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
edit:
Via TCP krijg ik direct een 503, refused heb maar even een mail gestuurd naar cheapconnect
Heel erg bedankt voor de info! Ik had al alle logging aan gezet in de config file maar dat command kende ik niet
Het begon met wat OPTIONS calls (denk dat dat van voor de port forward is) maar inmiddels heb ik REGISTER calls:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <--- Transmitting SIP request (560 bytes) to UDP:185.29.203.27:5060 ---> REGISTER sip:185.29.203.27:5060 SIP/2.0 Via: SIP/2.0/UDP CORRECT_EXT_IP:5060;rport;branch=z9hG4bKPj75491234-6078-4814-84f3-910ba4c6d101 From: <sip:TRUNK_USER@185.29.203.27>;tag=3ab9473d-fbbc-4e3e-83ad-27e82d0fc376 To: <sip:TRUNK_USER@185.29.203.27> Call-ID: 4e1e5cb8-4ddd-46dc-ae7d-6e42fb003969 CSeq: 6513 REGISTER Contact: <sip:s@CORRECT_EXT_IP:5060> Expires: 3600 Allow: OPTIONS, SUBSCRIBE, NOTIFY, PUBLISH, INVITE, ACK, BYE, CANCEL, UPDATE, PRACK, REGISTER, MESSAGE, REFER Max-Forwards: 70 User-Agent: Asterisk PBX 14.6.2 Content-Length: 0 |
Dus wat is er hier anders?
Jij doet een:
REGISTER sip:TRUNK_USERNAME@185.29.203.27:5060 SIP/2.0
en ik een:
REGISTER sip:185.29.203.27:5060 SIP/2.0
Dus: zonder de username. Alleen waar stel je dit in? Ik heb de config overgenomen uit je post maar mis ik dan nog wat?
Voor de volledigheid mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
| ; General settings. ; [general] disallow = all allow = ulaw user_agent = matthijs context = incoming ; Define transport protocol UDP (NAT) ; ; Do not use NAT rules for the following subnets: ; ; 192.168.88.0/24 ; 192.168.1.0/24 ; 127.0.0.1/32 ; [transport-udp-nat] type = transport protocol = udp bind = 0.0.0.0 local_net = 192.168.100.0/24 local_net = 192.168.1.0/24 local_net = 127.0.0.1/32 external_media_address = EXT_IP external_signaling_address = EXT_IP <snip tcp> ; CheapConnect Trunk ; ; Register trunk with CheapConnect ; [cheapconnect] type = registration transport = transport-udp-nat outbound_auth = cheapconnect_auth server_uri = sip:185.29.203.27:5060 client_uri = sip:TRUNK_USER@185.29.203.27:5060 max_retries = 9999 ; Login / password for CheapConnect trunk ; [cheapconnect_auth] type = auth auth_type = userpass password = TRUNK_PASS username = TRUNK_USER ; CheapConnect Endpoint definition ; [cheapconnect_endpoint] type = endpoint transport = transport-udp-nat aors = cheapconnect_aor context = cheapconnect_inbound disallow = all allow = alaw,g729 ;allow=all -> geen verschil trouwens outbound_auth = cheapconnect_auth direct_media = no from_domain = 185.29.203.27 ; CheapConnect Identification. Allow traffic from/through ; this trunk only if it originates from CheapConnect ; [cheapconnect_identify] type = identify endpoint = cheapconnect_endpoint match = 185.29.203.27 ; CheapConnect Address of Origin ; [cheapconnect_aor] type = aor contact = sip:185.29.203.27:5060 qualify_frequency = 160 <snip internal numbers> ; We only allow traffic from these addresses ; [acl] type = acl permit = 0.0.0.0/0.0.0.0 ;deny = 0.0.0.0/0.0.0.0 permit = 127.0.0.1/255.0.0.0 permit = 192.168.100.0/255.255.255.0 permit = 192.168.1.0/255.255.255.0 permit = 185.29.203.27 |
Inmiddels is mijn configuratie weer wat gewijzigd, oa door een koppeling met een MySQL database voor het dynamisch kunnen toevoegen / verwijderen van extensions (Voor de registratie naar CheapConnect heb je de configfiles voor MySQL niet nodig).
Daarnaast heb ik de ACL's in de daarvoor bedoelde configfile (acl.conf) ondergebracht.
Ik zie dat bij mij onder '[cheapconnect]' de 'server_uri=' regel anders is als dat 'ie nu bij jou staat (regel 53). Misschien dat dit nog een issue is bij jou? Zie ook de documentatie van Asterisk over dit onderwerp: https://wiki.asterisk.org...ng+Outbound+Registrations
Concentreer je op pjsip.conf voor de koppeling met Cheapconnect. Als de registratie uiteindelijk gelukt is krijg je dit te zien:
Voor de volledigheid mijn (gewijzigde) config files nog een keer:
De config file waar je dialplan in geconfigureerd wordt (extensions.conf). Als ik een nummer draai dat begint met een 0 wordt er meteen naar buiten gebeld bijvoorbeeld.
De configfile waar de ACL's in gedefinieerd worden (acl.conf). Je kunt ze ook in pjsip laten staan, maakt niks uit.
Voicemail. In extensions.conf heb ik nummer 1233 als voicemailnummer gedefinieerd. Uiteraard moeten de voicemailboxen wel aangemaakt zijn. Dit configureer je in de configfile 'voicemail.conf'. Ik heb het heel basic gehouden, dus geen moeilijke koppelingen met MySQL of IMAP:
Succes met verder zoeken!
Daarnaast heb ik de ACL's in de daarvoor bedoelde configfile (acl.conf) ondergebracht.
Ik zie dat bij mij onder '[cheapconnect]' de 'server_uri=' regel anders is als dat 'ie nu bij jou staat (regel 53). Misschien dat dit nog een issue is bij jou? Zie ook de documentatie van Asterisk over dit onderwerp: https://wiki.asterisk.org...ng+Outbound+Registrations
Concentreer je op pjsip.conf voor de koppeling met Cheapconnect. Als de registratie uiteindelijk gelukt is krijg je dit te zien:
code: registratie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| lms*CLI> pjsip show registrations <Registration/ServerURI..............................> <Auth..........> <Status.......> ========================================================================================== cheapconnect/sip:7xxxxxxxxxx@185.29.203.27:5060 cheapconnect_auth Registered Objects found: 1 server*CLI> |
Voor de volledigheid mijn (gewijzigde) config files nog een keer:
code: pjsip.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
| ; General settings. ; [general] ;disallow = all allow = all user_agent = mypbx context = incoming ; Define transport protocol UDP (NAT) ; ; Do not use NAT rules for the following subnets: ; ; 192.168.88.0/24 ; 192.168.1.0/24 ; 127.0.0.1/32 (localhost) ; [transport-udp-nat] type = transport protocol = udp bind = 0.0.0.0 local_net = 192.168.88.0/24 local_net = 192.168.1.0/24 local_net = 127.0.0.1/32 external_media_address = <PUBLIC_IP_ADDRESS> external_signaling_address = <PUBLIC_IP_ADDRESS> ; Define transport protocol TCP ; ; Do not use NAT rules for the following subnets: ; ; 192.168.88.0/24 ; 192.168.1.0/24 ; 127.0.0.1/32 (localhost) ; [transport-tcp] type = transport protocol = tcp bind = 0.0.0.0 local_net = 192.168.88.0/24 local_net = 192.168.1.0/24 local_net = 127.0.0.1/32 external_media_address = <PUBLIC_IP_ADDRESS> external_signaling_address = <PUBLIC_IP_ADDRESS> ; CheapConnect Trunk ; ; Register trunk with CheapConnect ; [cheapconnect] type = registration transport = transport-udp-nat outbound_auth = cheapconnect_auth server_uri = sip:7xxxxxxxxxx@185.29.203.27:5060 client_uri = sip:7xxxxxxxxxx@185.29.203.27:5060 retry_interval = 60 forbidden_retry_interval = 300 max_retries = 30 ; Login / password for CheapConnect trunk ; [cheapconnect_auth] type = auth auth_type = userpass password = <TRUNK_PASSWORD> username = 7xxxxxxxxxx ; CheapConnect Endpoint definition ; [cheapconnect_endpoint] type = endpoint transport = transport-udp-nat aors = cheapconnect_aor context = cheapconnect_inbound ;allow = all allow = g729,alaw outbound_auth = cheapconnect_auth direct_media = no from_domain = 185.29.203.27 ; CheapConnect Identification. Allow traffic from/through ; this trunk only if it originates from CheapConnect ; [cheapconnect_identify] type = identify endpoint = cheapconnect_endpoint match = 185.29.203.27 ; CheapConnect Address of Origin ; [cheapconnect_aor] type = aor contact = sip:185.29.203.27:5060 qualify_frequency = 160 ; Samsung Galaxy S5 VoIP client ; [1001] type = endpoint transport=transport-udp-nat context = thuis dtmf_mode = rfc4733 direct_media = no callerid = "Galaxy S5" <1001> auth = 1001 outbound_auth = 1001 aors = 1001 allow = all [1001] type = aor max_contacts = 1 remove_existing = yes mailboxes = 1001@thuis [1001] type = auth username = 1001 password = verysecret ; Cisco 7941 Werkkamer ; [1002] type = endpoint transport = transport-tcp context = thuis dtmf_mode = rfc4733 direct_media = no callerid = "Werkkamer" <1002> auth = 1002 outbound_auth = 1002 aors = 1002 allow = all mailboxes = 1002@thuis [1002] type = aor max_contacts = 1 remove_existing = yes [1002] type = auth username = <MAC_ADDRESS> password = verysecret [1002] type = identify endpoint = 1002 match = 192.168.88.241 [acl] type=acl acl=acl_sip_allow |
De config file waar je dialplan in geconfigureerd wordt (extensions.conf). Als ik een nummer draai dat begint met een 0 wordt er meteen naar buiten gebeld bijvoorbeeld.
code: extensions.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
| [general] static=yes writeprotect=no [globals] ; Global variables goes here [incoming] ; Nothing should land here yet, but every context should end in ; a Hangup(), so we do that. ; exten => s,1,Log(NOTICE, Incoming call from ${CALLERID(all)}) exten => s,n,Hangup() [thuis] ; Galaxy S5 VoIP client exten => 1001,1,Dial(PJSIP/1001,20) exten => 1001,n,Voicemail(1001@thuis,u) exten => 1001,n,Hangup() ; Cisco 7941 exten => 1002,1,Dial(PJSIP/1002,20) exten => 1002,n,Voicemail(1002@thuis,u) exten => 1002,n,Hangup() ; Hunt group for all phones ;exten => 1999,1,Answer() exten => 1999,1,Dial(PJSIP/1001&PJSIP/1002) exten => 1999,n,Voicemail(1003@thuis,u) exten => 1999,n,HangUp() ; Voicemail exten => 1233,1,VoiceMailMain(${CALLERID(num)}@thuis,s) exten => 1233,n,HangUp() ; This context is allowed to dial test numbers include => test ; This context is allowed to dialout through CheapConnect include => cheapconnect_outbound ; Set hints automatically autohints = yes ; Context with all the test numbers ; [test] ; Monty Python ; exten => 201,1,Answer() exten => 201,n,Playback(tt-monty-knights) exten => 201,n,Hangup() ; Echo-test, it is good to test if we have sound in both directions. ; exten => 202,1,Answer() exten => 202,n,Playback(welcome) exten => 202,n,Playback(demo-echotest) exten => 202,n,Echo() exten => 202,n,Playback(demo-echodone) exten => 202,n,Playback(vm-goodbye) exten => 202,n,Hangup() ; Weasels have eaten our phonesystem ; exten => 203,1,Answer() exten => 203,n,Playback(tt-weasels) exten => 203,n,Hangup() ; Zombies! ; exten => 204,1,Answer() exten => 204,n,Wait(1) exten => 204,n,Playback(zombies) exten => 204,n,Voicemail(1002@thuis,s) exten => 204,n,Hangup() ; Monkeys ; exten => 205,1,Answer() exten => 205,n,Playback(tt-weasels) exten => 205,n,Playback(tt-monkeysintro) exten => 205,n,Playback(tt-monkeys) exten => 205,n,Hangup() [cheapconnect_inbound] ; Forward incoming calls from 012-3456789 immediately to 1001 voicemail ; exten => 31123456789,1,Answer() exten => 31123456789,n,Wait(1) exten => 31123456789,n,Playback(zombies) exten => 31123456789,n,Voicemail(1001@thuis,s) exten => 31123456789,n,Hangup() ; Forward incoming calls from 098-7654321 to 1002 ; exten => 31987654321,1,Dial(PJSIP/1002,20) exten => 31987654321,n,Voicemail(1002@thuis,u) exten => 31987654321,n,HangUp() ; Outbound calls to CheapConnect (Calling out with number 31123456789) ; [cheapconnect_outbound] exten => _0.,1,Log(NOTICE, Dialing out from ${CALLERID(all)} to ${EXTEN} through CheapConnect) exten => _0.,n,Set(CALLERID(num)=31123456789) exten => _0.,n,Dial(PJSIP/31${EXTEN:1}@cheapconnect_endpoint, 45) exten => _0.,n,Log(SIP return code : ${HASH(SIP_CAUSE,${CDR(dstchannel)})}) exten => _0.,n,Playtones(congestion) exten => _0.,n,HangUp() |
De configfile waar de ACL's in gedefinieerd worden (acl.conf). Je kunt ze ook in pjsip laten staan, maakt niks uit.
code: acl.conf
1
2
3
4
5
6
7
| ; Allow SIP traffic from ; [acl_sip_allow] permit = 127.0.0.0/255.0.0.0 permit = 192.168.88.0/255.255.255.0 permit = 192.168.1.0/255.255.255.0 permit = 185.29.203.27 |
Voicemail. In extensions.conf heb ik nummer 1233 als voicemailnummer gedefinieerd. Uiteraard moeten de voicemailboxen wel aangemaakt zijn. Dit configureer je in de configfile 'voicemail.conf'. Ik heb het heel basic gehouden, dus geen moeilijke koppelingen met MySQL of IMAP:
code: voicemail.conf
1
2
3
4
| ; Each mailbox is listed in the form <mailbox>=<password>,<name>,<email>,<pager_email>,<options> [thuis] 1001 => 1234,Zerobase,,,attach=no|tz=european|maxmsg=10 1002 => 1234,Zerobase,,,attach=no|tz=european|maxmsg=10 |
Succes met verder zoeken!
Wederom bedankt! Ik had al wat zitten kloten met die register string maar ik had weer een andere config optie gevonden (en dat werkte dus niet), nu zijn mijn REGISTER berichten in elk geval gelijk. Maar: nog steeds niets!
Even verder lopen kloten, dan maar connecten naar 5070, niets... in "general" het volgende toegevoegd "port=5070" (want ik zag nog ergens FROM myip:5060 staan). Ook niet...
Maar jaja daar komt ie!
code:
1
2
3
4
| [transport-udp-nat] [..] bind = 192.168.100.221:5070 [..] |
Binden op mijn interne ip (dus niet 0.0.0.0) én op poort 5070 ét voila! Ik ben geregistreerd. Nou schiet mij maar lek allicht dat Vodafone t-mobile wat met die poort doet?
Goed nu de rest van mn config weer invoeren en dan eens kijken of ik ook daadwerkelijk kan bellen
Bedankt in elk geval!
Heb sinds een jaar mijn vaste lijn overgezet naar CheapConnect icm Frynga. Dat bevalt goed al was het met het instellen ervan in de nieuw Fritzbox (overgestapt naar XS4All) een hele uitdaging!
Nu zou ik dat ook bij mijn ouders (al op leeftijd) in willen stellen incl. nummer porteren.
Zij hebben en internet + bellen basis abo bij Tele2 en ik zag laatst dat de belkosten fors zijn in relatie tot de abo kosten.
Het plan is om een Gigaset A300n achter de Tele2 modem te koppelen.
Ik zou dan wel graag de kosten (vast en variable) gescheiden kunnen rapporteren en inzien.
Ik zit nog met enkele vragen:
- Is het beter om het CheapConnect nummer + porteren op een nieuw account voor mijn ouders aan te vragen of kan dat ook onder mijn eigen account? (Ik zag nl een optie om nieuwe bestelling te doen, echter overzie ik nog niet de consequenties. Wat zijn er nog voordelen/nadelen om dit onder mijn eigen account te doen?
- Ziet iemand nog (technische) belemmeringen of uitdagingen t.a.v. het koppele/configuren van de A300N aan Tele2 modem?
Jullie antwoorden en adviezen zijn van harte welkom!
PS De chatbox van CheapConnect gaf verder geen reactie dus daarom maar even hier de vraag droppen.
Nu zou ik dat ook bij mijn ouders (al op leeftijd) in willen stellen incl. nummer porteren.
Zij hebben en internet + bellen basis abo bij Tele2 en ik zag laatst dat de belkosten fors zijn in relatie tot de abo kosten.
Het plan is om een Gigaset A300n achter de Tele2 modem te koppelen.
Ik zou dan wel graag de kosten (vast en variable) gescheiden kunnen rapporteren en inzien.
Ik zit nog met enkele vragen:
- Is het beter om het CheapConnect nummer + porteren op een nieuw account voor mijn ouders aan te vragen of kan dat ook onder mijn eigen account? (Ik zag nl een optie om nieuwe bestelling te doen, echter overzie ik nog niet de consequenties. Wat zijn er nog voordelen/nadelen om dit onder mijn eigen account te doen?
- Ziet iemand nog (technische) belemmeringen of uitdagingen t.a.v. het koppele/configuren van de A300N aan Tele2 modem?
Jullie antwoorden en adviezen zijn van harte welkom!
PS De chatbox van CheapConnect gaf verder geen reactie dus daarom maar even hier de vraag droppen.
Weet iemand of je kan sms-en via cheapconnect. Ik wil namelijk mijn alarmcentrale laten sms-en, maar kan daar alleen maar een mobiel nummer invullen en geen sms centrale
Gigaset 300N werkt prima icm Tele2. Heb dit al 2 jaar werkend op het vdsl modem van Tele2. Omdat gigaset ook ptsn aansluiting heeft hoef je het nummer niet eens te porteren, gewoon koppelen aan je ptsn uitgang van het modem.Taatort schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:17:
Dank voor je reactie.
Dus inkomend bellen blijft gewoon via Tele2 lopen en uitgaand bellen via een op de 300N in te stellen provider?
Dus inkomend bellen blijft gewoon via Tele2 lopen en uitgaand bellen via een op de 300N in te stellen provider?
Ik zit eigenlijk met een soortgelijke vraag, ik heb een nummer geporteerd naar xs4all en ingesteld op de fritzbox en dat werkt verder prima alleen is het bellen vrij prijzig. Nuheb ik ook een account met nummer bij cheapconnect dus zou ik evt. het uitbellen via cheapconnect willen laten verlopen alleen zie ik een paar uitdagingen.
Als ik bij cheapconnect kijk zie ik niet direct een mogelijkheid om het CLI nummer aan te passen, als je uitbelt via cheapconnect wil je natuurlijk wel het nummer van xs4all mee sturen.
Verder kan k denk ik dan niet de voicemail bij xs4all meer gebruiken, ja het kan wel maar als je 1233 draait via cheapconnect zal je niet in je voicemailbox van xs4all uitkomen.
Trouwens weet iemand waarom de voicemail bij cheapconnect in het engels is?
Als ik bij cheapconnect kijk zie ik niet direct een mogelijkheid om het CLI nummer aan te passen, als je uitbelt via cheapconnect wil je natuurlijk wel het nummer van xs4all mee sturen.
Verder kan k denk ik dan niet de voicemail bij xs4all meer gebruiken, ja het kan wel maar als je 1233 draait via cheapconnect zal je niet in je voicemailbox van xs4all uitkomen.
Waarom cheapconnect? Kijk eens op: Voordelig bellen met Voipbuster, elders op dit forum. Goedkoper en meezenden nummer kan ook.
Leuk maar dat vroeg ik niet, ik wil graag weten hoe ik eea bij cheapconnect instel.Bremmart schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:26:
Waarom cheapconnect? Kijk eens op: Voordelig bellen met Voipbuster, elders op dit forum. Goedkoper en meezenden nummer kan ook.
Ja klopt, dit werkt prima en bespaard kosten voor cheapconnect. Bellen zit toch vaak in het pakket van de provider.Taatort schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:36:
Dank voor je reactie.
Via cheapconnect kun je per SIP account aangeven welke uitgaande CLI (nummerweergave) je wilt gebruiken.Terrestrial schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:27:
Het nummer kun je laten verifiëren op de pagina Nummerweergaves (CLI) onder Prepaid Voip.
Als je een Fritzbox hebt dan kan je dat allemaal instellen. Je kan dus een CLI nummer meezenden, je kan instellen dat als je 1233 belt dat je dat via XS4ALL doet (instellen van Rules)..Terrestrial schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:27:
Ik zit eigenlijk met een soortgelijke vraag, ik heb een nummer geporteerd naar xs4all en ingesteld op de fritzbox en dat werkt verder prima alleen is het bellen vrij prijzig. Nuheb ik ook een account met nummer bij cheapconnect dus zou ik evt. het uitbellen via cheapconnect willen laten verlopen alleen zie ik een paar uitdagingen.
De Gigaset 300N aangesloten op Tele2 modem. 2 Philips DECT telefoons gekoppeld met de 300N.ditbenikecht schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:21:
[...]
Gigaset 300N werkt prima icm Tele2. Heb dit al 2 jaar werkend op het vdsl modem van Tele2. Omdat gigaset ook ptsn aansluiting heeft hoef je het nummer niet eens te porteren, gewoon koppelen aan je ptsn uitgang van het modem.
Nog geen andere provider ingesteld voor 'uit' bellen om even te kijken of 'in' bellen gewoon blijft werken via Tele2. Nu blijkt 'uit' bellen te werken maar 'in' bellen niet meer. In de webinterface van de 300N staat bij de handsets status "Lijn verbroken". Ik kon geen instelling vinden om dit te wijzigen. Kijk ik ergens over heen?
Kan ik met bijvoorbeeld met BetaMax uitbellen en inkomend via CheapConnect ontvangen?
Gebruik een SPA112. Lees hier verschillende ervaringen over dat je op 1 poort niet 2 sip accounts kunt instellen.
Gebruik een SPA112. Lees hier verschillende ervaringen over dat je op 1 poort niet 2 sip accounts kunt instellen.
Met aangesloten op tele2 modem bedoel je hopelijk: ethernetkabel aangesloten enTaatort schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:04:
[...]
De Gigaset 300N aangesloten op Tele2 modem. 2 Philips DECT telefoons gekoppeld met de 300N.
Nog geen andere provider ingesteld voor 'uit' bellen om even te kijken of 'in' bellen gewoon blijft werken via Tele2. Nu blijkt 'uit' bellen te werken maar 'in' bellen niet meer. In de webinterface van de 300N staat bij de handsets status "Lijn verbroken". Ik kon geen instelling vinden om dit te wijzigen. Kijk ik ergens over heen?
telefoon lijn aangesloten?
die kan inderdaad maar 1 sip provider per poort.Clavis schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:07:
Kan ik met bijvoorbeeld met BetaMax uitbellen en inkomend via CheapConnect ontvangen?
Je kan voor 15 euro een Spa1001 of iets dergelijks van ebay halen om dat te bereiken.
Let op:
Let op: Dit topic gaat over de VOIP diensten waar CheapConnect mee begonnen is.
Inmiddels leveren ze ook DSL, hiervoor kun je terecht in [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Let op: Dit topic gaat over de VOIP diensten waar CheapConnect mee begonnen is.
Inmiddels leveren ze ook DSL, hiervoor kun je terecht in [Cheap connect] Ervaringen & Discussie