rvk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:16:
Naar 'binnen' bedoel je? En poort 5070 is "naar
binnen toe" niet geblokkeerd. 5060 wel.
....
De meeste softphones en apparaten zullen zich ook op een andere poort registreren dan 5060.
Misschien heb je een andere interpretatie van wat naar "buiten toe" of naar "binnen toe" wordt verstaan?
Registratie van het SIP-account, speelt zich af,
expliciet op de poort die als zodanig daarvoor is afgestemd (poort 5060). Anders heeft een afwijkende poort instelling zoals bij CheapConnect mogelijk is geen zin.
Naast poort 5060 ook poort 5070, 5072, 5074, 5076, 5078, 5080. Het betreft "geen raden naar" welke poort.
Een "VOIP"
server / "CheapConnect" als VOIP server, luistert / staat open voor "inkomend" verkeer gezien
vanuit de server kant. VOIP Clients maken een
"uitgaand" verzoek om met die server contact te leggen.
Vanuit de thuis situatie gezien is dat een
"uitgaand" verzoek.
Voor mijn situatie regio Eindhoven, heb ik geen blokkade van poort 5060, gezien naar twee richtingen toe.
Niet voor inkomend, of voor uitgaande VOIP SIP connecties. Dat is bij gebruik van een
eigen router.
Wat mogelijk wel van toepassing kan zijn, bij gebruikers die de Odido geleverde ZyXEL routers inzetten.
Is dat de ZyXEL router poort 5060 "afvangt" om de ingebouwde ATA-adapter van de ZyXEL te gebruiken?
Ten behoeve van het "eigen" Odido telefonie beheer van klanten die telefonie bij Odido afnemen?
(Zelf nooit kunnen testen - neem geen Odido telefoon af).
"Dicht getimmerde" opties van ISP modem/routers die eerder bijv. bij KPN ook speelden.
Waar KPN inmiddels menu-functies in hun modem/routers hebben, om dat uit te schakelen, waarmee poort 5060 weer ter beschikking staat voor eigen gebruikte VOIP apparatuur in het thuisnetwerk zelf.
Om te kunnen voldoen aan de wetgeving voor gebruikers in vrijheid van keus van in te zetten apparatuur.
(Dat geldt evengoed voor VOIP telefonie apparatuur).
rvk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:16:
Want als je bijvoorbeeld 2 apparaten op je netwerk hebt die 5060 willen hebben, dan gaat dat niet want een server buiten jouw netwerk kan maar één apparaat bereiken via de port forwarding.
Dat hangt maar net af op de wijze van configuratie voor elk "individueel
SIP account".
Zie mijn
< eerdere reactie > aangaande "Trunk" instellingen en instellingen voor verschillende "SIP-accounts" .
M.b.t. mogelijke uitzonderingen van verschillende apparaten en tevens tegenover verschillende VOIP accounts bij verschillende VOIP providers, waarbij ik de meeste gewoon op poort 5060 had afgestemd.
Had ik nu juist "port triggering" opties ingesteld om daarmee beter om te kunnen gaan.
(Met name m.b.t. onderling doorverbinden).
In de praktijk "NU", waarbij een eerder bestaand (gratis) "KPN telefoonnr. is opgeheven bij overgang naar Odido, (wat ik sporadisch voor "fax" gebruikte via een "ATA-adapter"), en die ATA zelf ook niet meer inzet.
Is de set-up eenvoudiger geworden. Heb ik met testen "NU" kennelijk die port triggering niet meer nodig.
(Dat testen nu, levert me dus wel iets extra op, wat positief is. Daar kom ik later nog op terug).
Nee, dat is niet zo.
Mogelijk vergis je je in de verschillen voor een
"registratie" van een
VOIP SIP-account?
Tegenover inderdaad "random poorten" binnen een bepaald bereik voor de "VOIP
audio media streams zelf"?
Dat gaat via het RTP / RTCP protocol. Voor een mooie uitleg zie o.a.":
https://www.3cx.nl/voip-sip/rtp/
Verder ontzettend aardig dat je alsnog dieper ingaat op die voorbeelden met "Python" .
Wellicht omdat je mogelijk zelf een "geroutineerd" gebruiker bent van "Python", voor jou gesneden koek?
Maar kost mij als Phython "buitenstaander" teveel tijd en energie om me er in te "willen" verdiepen, in wat het oplevert. Alleen om te controleren of poort 5060 wel of niet wordt geblockt voor uit- of inkomend verkeer.
Heb de software inmiddels weer volledig van mijn Windows OS verwijderd.
Niet negatief bedoeld hoor. Als ik 30-40 jaar jonger was, had ik wellicht wel de tijd erin willen steken.
Maak nu liever gebruik van andere meer transparante opties, die evengoed inzicht / uitsluitsel geven.
(Kom ik later op terug).
-
[
Voor 19% gewijzigd door
Babylonier op 29-03-2025 15:30
]