De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.691 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stort het in je hypotheek, ik stort maandelijks € 100 - € 400 (net wat er "over" is).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:58:
Stort het in je hypotheek, ik stort maandelijks € 100 - € 400 (net wat er "over" is).
Oh ja, dat is een goede optie.

Jaren terug eens een vb berekening gevraagd bij mijn hypotheek verstrekker.
Meeste voordeel pm leverde het toen op om af te lossen op een kort-lopende annuiteit deel.
Maar misschien is het wel slimmer om af te lossen op het aflossings-vrij deel met de hoogste %.

(hypotheek bestaat uit 6 delen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
hjs schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Oh ja, dat is een goede optie.

Jaren terug eens een vb berekening gevraagd bij mijn hypotheek verstrekker.
Meeste voordeel pm leverde het toen op om af te lossen op een kort-lopende annuiteit deel.
Maar misschien is het wel slimmer om af te lossen op het aflossings-vrij deel met de hoogste %.

(hypotheek bestaat uit 6 delen)
Aflossingsvrije deel aflossen is het beste. Dit bedrag moet je toch een keer betalen, of hiervoor een nieuwe hypotheek afsluiten die niet meer aftrekbaar is.
Ik spaar minimaal de hypotheekrente aftrek en los dit in december af. Maar nu eerst een waterontharder aanschaffen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4 Henk 'm!
drielp schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:10:
Aflossingsvrije deel aflossen is het beste.
Dat is ook precies wat mij geadviseerd is, en dus ook wat ik doe.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

hjs schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:59:
Krijg net weer een rente-bericht van de bank, sparen heeft echt geen zin meer tegenwoordig.
(ok, reserve potje voor als de ... stuk gaat).

Zijn er nog leuke windmolen projecten ofzo waar je wat overtollig spaargeld in kan storten met een beter rendement dan die 1% van de spaarrekening?
Ik zit in Meewind.nl.
Of een wat langere lening aan meerwind.nl
Of kijk ook eens naar Symbid.nl, ik heb daar een beetje in Zelfstroom mee gedaan, gokje.
Ook is Fastned nog een optie ( ook een gokje, nog niet gedaan )
Of gewoon ASN duurzaam aandelen fonds (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) (zelf ook wat van gekocht)
Je kan ook wat Tesla aandelen kopen (ook gedaan), die zijn goed bezig vind ik.
Of FirstSolar (nog niet gedaan)
Of trendInvest "https://www.trendinvest.nl/beleggen-trend-zonne-energie"

Wel wat meer risico als een spaarrekening bij de bank ...... :)
resultaten uit het verleden ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Dat is ook precies wat mij geadviseerd is, en dus ook wat ik doe.
Ben ik het niet mee eens of je moet niet meer willen verhuizen in de toekomst. Deze hypotheekvorm kun je niet meer afsluiten maar wel meenemen.

Dus of dit altijd het gunstigste is, is afwachten. Mijn mijn geval niet, maar ik heb ook geen kinderen die na mijn overlijden het "huis" erven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Cyberpope schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:26:
[...]
Ben ik het niet mee eens of je moet niet meer willen verhuizen in de toekomst. Deze hypotheekvorm kun je niet meer afsluiten maar wel meenemen.
Dus of dit altijd het gunstigste is, is afwachten. Mijn mijn geval niet, maar ik heb ook geen kinderen die na mijn overlijden het "huis" erven.
Het nadeel van aflossen is dat je het er niet meer "uit" krijgt zonder je rente aftrek te verliezen.
Als je situatie plotseling veranderd heb je dan een probleem.
Ik heb wel kids die erven maar die zoeken het maar lekker zelf uit (doen ze ook).
Ik maak mijn geld het liefst op voor ik doodga en daar hoort aflossen hypotheek niet bij.

Investeren in isolatie van je huis etc hebben altijd voorrang, dat dan weer wel (lage vaste lasten)...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Cyberpope schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:26:
[...]

Aflossingsvrij kan in sommige gevallen gunstig zijn. In mijn geval wil ik voor mijn 60-ste hypotheekvrij zijn, en dat betekent dit deel aflossen. De spaarhypotheek wordt ook versneld afgelost, maar heeft minder haast.
(ik heb ook geen kinderen, maar schuldvrij leven geeft een hoop vrijheid)
WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:58:
[...]

Het nadeel van aflossen is dat je het er niet meer "uit" krijgt zonder je rente aftrek te verliezen.
Als je situatie plotseling veranderd heb je dan een probleem.
Ik heb wel kids die erven maar die zoeken het maar lekker zelf uit (doen ze ook).
Ik maak mijn geld het liefst op voor ik doodga en daar hoort aflossen hypotheek niet bij.

Investeren in isolatie van je huis etc hebben altijd voorrang, dat dan weer wel (lage vaste lasten)...
De investeringen in mijn huis gaan ook gewoon door, heb net een waterontharder bestelt. Ik los de hypotheek af met het geld dat ik aan het einde van het jaar nog "over" hebt. Alles boven een veilige buffer gaat naar de bank.
De rente aftrek wordt op termijn afgebouwd, de eerste stappen zijn al gezet en als je situatie in negatieve zin mocht veranderen, zijn lage woonkosten juist prettig.

Je geld opmaken voor je dood is ook mijn doel, ik weet alleen niet wanneer dat is en ik heb geen zijn om op mijn oude dag op een houtje te moeten bijten...

[ Voor 44% gewijzigd door drielp op 18-08-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

liquid_ice schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:54:
[...]

Ik dacht al dat je deze kant op wilde, en je hebt wat mij betreft wel een goed punt. Er zit natuurlijk iets scheef in het hele economische model.

Een bos verdient geen geld, maar produceert wél zuurstof en helpt bij een leefbaar klimaat. 'Bijna' niemand betaald 'reëel' voor een leefbaar klimaat. Wanneer je dat reëel zou belasten zou je zuurstof producerende landen krijgen (bosrijke gebieden) die geld verdienen aan het laten staan van bossen.

Dan zou China HEEEL veel moeten gaan betalen omdat ze veel mensen hebben, de EU en Amerika moeten dan HEEL veel betalen omdat die mensen allemaal dingen willen die heel veel van het klimaat kosten
15-50% van alle O2 wordt door bossen geproduceerd op aarde. Dat is dan de directe productie. Echter....het milieu zit veel eleganter in elkaar dan welk economisch model dan ook 8). De regen die ontstaat boven de tropische bossen door de bomen, zorgt ervoor dat voedingsstoffen door de rivieren naar de oceanen wordt getransporteerd...deze zorgen weer voor "bloeiende" plankton. Plankton produceert tussen de 50 en 85% van alle O2 op aarde. De wind zorgt voor de aanvoer van voedingsstoffen van de woestijnen naar de regenwouden en de cirkel is rond.

Een onbetaalbaar stukje kringloop. Het verlies van bos zorgt voor iets minder productie O2 en iets lagere opname C02. Echter zal het indirecte effect op de grote kringlopen veel grotere gevolgen hebben voor het milieu, dan je direct aan een boom toerekent. :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag binnengekomen (thuis - en ik ben op mijn werk grrr), een solid state stralingsdetector (geen GM buis dus, daarom ook goedkoop) voor smartphones:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31cxFBoB6jL.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41OU3%2Be-xEL.01_SL500_.jpg

Ik werk in een ziekenhuis op de afdeling radiologie, en mijn collega's van nucleaire geneeskunde waren erg geïntrigeerd door dit apparaatje. Zij hebben ook toegang tot radioactief materiaal dus daar gaan we eens leuk mee spelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:25:
Vandaag binnengekomen (thuis - en ik ben op mijn werk grrr), een solid state stralingsdetector (geen GM buis dus, daarom ook goedkoop) voor smartphones:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik werk in een ziekenhuis op de afdeling radiologie, en mijn collega's van nucleaire geneeskunde waren erg geïntrigeerd door dit apparaatje. Zij hebben ook toegang tot radioactief materiaal dus daar gaan we eens leuk mee spelen :D
Uh, cursusje Stralingsdeskundigheid volgen? Niveau 5 is voldoende :)
Met radioactief materiaal wordt niet gespeeld!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:43:
Uh, cursusje Stralingsdeskundigheid volgen? Niveau 5 is voldoende :)
Hmmmm, ik zal eens links en rechts vragen of dat voor mij weggelegd. Wie weet kan dat wel, lijkt me heel interessant.
Met radioactief materiaal wordt niet gespeeld!
Sorry, ik formuleerde het verkeerd. Ik zal de stralingsbron onder zeer deskundige begeleiding gebruiken om een stralingsdetector te ijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou bananen veroorzaken geen telpulsen op de stralingsdetector (had ik ook niet echt verwacht). Maandag maar naast een echt bronnetje houden. Geen instant gratification vandaag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klein WTF momentje.. Iemand heeft mij aangemeld bij energieleveren.nl. Kreeg een e-mail van Liander of ik nog even extra informatie wilde verstrekken en of ik een slimme meter wilde. Aanmelding ging over 1250Wp 8)7 8)7

Liander kon niet vertellen wie mij had aangemeld. }:O

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

hjs schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:59:
Krijg net weer een rente-bericht van de bank, sparen heeft echt geen zin meer tegenwoordig.
(ok, reserve potje voor als de ... stuk gaat).

Zijn er nog leuke windmolen projecten ofzo waar je wat overtollig spaargeld in kan storten met een beter rendement dan die 1% van de spaarrekening?
Zojuist even gekeken, maar in de afgelopen 2 jaar is mijn investering in Meewind met ruim 16% gestegen. Oftewel een jaarlijks rendement van 8%.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:21
Je vergeet iets over resultaten uit het verleden bieden geen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Alvast een beetje aflossen in dat stukje aflosvrije hypotheek die over 8,5 jaar afgelost moet worden is denk ik toch slimmer.
antonboonstra schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:19:
[...]

Zojuist even gekeken, maar in de afgelopen 2 jaar is mijn investering in Meewind met ruim 16% gestegen. Oftewel een jaarlijks rendement van 8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
JeroenH schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:29:
Nou bananen veroorzaken geen telpulsen op de stralingsdetector (had ik ook niet echt verwacht). Maandag maar naast een echt bronnetje houden. Geen instant gratification vandaag...
Heb je een rookmelder? In bepaalde typen zit (of zat) een klein bronnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Vandaag weer het jaarlijkse 'geef uw meterstanden door" mailtje in de elektronische brievenbus. Betrap mezelf erop dat ik niet vaak genoeg de standen noteer, dat moet ik toch wel gaan doen voor wat meer inzage: missus werkt 1 a 2 dagen thuis namelijk en dat is duidelijk te merken: 233 kWh extra, 211 kuub extra. Nu zitten we alsnog wel onder gemiddelden (1954/1350) maar toch ga ik eens kijken of er nog wat winst te halen valt, behalve de missus in slaapzak achter haar pc zetten ;) :+ Radiatorfolie ofzo, kan nooit kwaad.

PV zit net als vanouds zo rond de 500, 534 dit keer. Scheelt toch weer 100 euro ;)

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 22-08-2015 10:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

2Dutch schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:09:
Vandaag weer het jaarlijkse 'geef uw meterstanden door" mailtje in de elektronische brievenbus. Betrap mezelf erop dat ik niet vaak genoeg de standen noteer, dat moet ik toch wel gaan doen voor wat meer inzage: missus werkt 1 a 2 dagen thuis namelijk en dat is duidelijk te merken: 233 kWh extra, 211 kuub extra. Nu zitten we alsnog wel onder gemiddelden (1954/1350) maar toch ga ik eens kijken of er nog wat winst te halen valt, behalve de missus in slaapzak achter haar pc zetten ;) :+ Radiatorfolie ofzo, kan nooit kwaad.

PV zit net als vanouds zo rond de 500, 534 dit keer. Scheelt toch weer 100 euro ;)
Gasverbruik vind ik nog best stevig (ik zat afgelopen jaar op 600 m3 in een 2-onder-1 kap). Het verbruik is uiteraard erg afhankelijk van type woning, isolatie en gebruiker. Radiatorfolie is een goedkope en simpele methode, maar verwacht hiervan geen schokkende verbeteringen. HR++ glas isoleert nogal wat beter dan oud dubbel glas en zal (afhankelijk van hoeveel glas je hebt) flink wat kunnen besparen. Spouwisolatie uiteraard ook, mocht je dit nog niet hebben. Verder: Gas besparen door middel van CV tuning deel II en Serieus elektriciteit besparen

Wat voor PV installatie heb je? Eentje met een Steca 500 of Soladin 600? Ook voor PV opbrengsten hebben we uiteraard een heel topic en zelfs een Tweakers team op PVOutput.
hjs schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:16:
Alvast een beetje aflossen in dat stukje aflosvrije hypotheek die over 8,5 jaar afgelost moet worden is denk ik toch slimmer.
[...]
Aflossen van mijn aflosvrije gedeelte doe ik ook al. Hoezo moet deze over 8,5 jaar afgelost zijn? Volgens mij heb ik iets gemist.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 22-08-2015 11:03 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

antonboonstra schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:57:
[...]
Gasverbruik vind ik nog best stevig (ik zat afgelopen jaar op 600 m3 in een 2-onder-1 kap). Het verbruik is uiteraard erg afhankelijk van type woning, isolatie en gebruiker. Radiatorfolie is een goedkope en simpele methode, maar verwacht hiervan geen schokkende verbeteringen. HR++ glas isoleert nogal wat beter dan oud dubbel glas en zal (afhankelijk van hoeveel glas je hebt) flink wat kunnen besparen. Spouwisolatie uiteraard ook, mocht je dit nog niet hebben. Verder: Gas besparen door middel van CV tuning deel II en Serieus elektriciteit besparen

Wat voor PV installatie heb je? Eentje met een Steca 500 of Soladin 600? Ook voor PV opbrengsten hebben we uiteraard een heel topic en zelfs een Tweakers team op PVOutput.
Huppel hier en daar al rond, maar bedankt dat je zo meedenkt :) Moet er iets actiever mee aan de slag...het sneeuwt een beetje onder, maar gelukkig is de missus ook niet vies van besparen/duurzaam doen dus dat is in ieder geval al fijn :)

Heb een standaard tussenwoning uit 1980, HR-glas (behalve op het toilet beneden :+ ) spouw is geïsoleerd, net als de vloer. 600 kuub is wel extreem weinig hoor, dat zijn waarden die ik alleen ken uit appartementen (daar hadden we rond de 700 kuub verbruik per jaar). Dit klinkt alsof je verregaande maatregelen hebt getroffen om je gasverbruik terug te dringen. Mag ik vragen wat je normale "het is koud buiten" thermostaattemperatuur is en wat je aan extra's hebt gedaan? :)

Heb een 1170 Wp (6 x 195Wp Kingsun) installatie op het dak met 2 stecagrid 500's, ZW, maar behoorlijk veel schaduw. Het feit dat de gemeente de bomen ook al jaren niet meer snoeit is, naast de continue herfst in de tuin :P , ook geen leuk extraatje..maar goed, beter dan op de spaarrekening zetten. Ik overweeg nog een keer om er een paar euro in te steken/om advies te vragen over evt. verplaatsen van de panelen, maar denk niet dat het er optisch/oplevertechnisch beter op gaat worden. Laten we zo zeggen dat ik erg enthousiast te werk ging voor de PV, maar toentertijd beter wat meer kritische vragen had kunnen stellen. Al doende leert men zullen we maar zeggen... In ieder geval is de plaatsing van HR-glas boven + vloerisolatie een mooie stap geweest.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

2Dutch schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:28:
[...]
Huppel hier en daar al rond, maar bedankt dat je zo meedenkt :) Moet er iets actiever mee aan de slag...het sneeuwt een beetje onder, maar gelukkig is de missus ook niet vies van besparen/duurzaam doen dus dat is in ieder geval al fijn :)
Altijd goed voor de WAF
Heb een standaard tussenwoning uit 1980, HR-glas (behalve op het toilet beneden :+ ) spouw is geïsoleerd, net als de vloer. 600 kuub is wel extreem weinig hoor, dat zijn waarden die ik alleen ken uit appartementen (daar hadden we rond de 700 kuub verbruik per jaar). Dit klinkt alsof je verregaande maatregelen hebt getroffen om je gasverbruik terug te dringen. Mag ik vragen wat je normale "het is koud buiten" thermostaattemperatuur is en wat je aan extra's hebt gedaan? :)
Huis is uit 1996, dus redelijk geïsoleerd. Ik woon hier alleen en werk 40 uur/week, dus dan hoeft de verwarming niet altijd aan. Daarnaast stook ik meestal niet warmer dan 18°C, behalve als ik visite krijg. Als ik het zelf koud krijg trek ik gewoon een extra sweater aan. De vervanging van de Agpo ketel door een Remeha Avanta zorgde voor een leuke daling van het verbruik, maar ook waterzijdig inregelen heeft wel geholpen. Verder eigenlijk geen verregaande maatregelen. Sinds deze zomer heb ik wel een L/L warmtepomp aangeschaft om mijn overtollige PV opbrengst te verbruiken, dus het gasverbruik zal een flink stuk moeten dalen.
Heb een 1170 Wp (6 x 195Wp Kingsun) installatie op het dak met 2 stecagrid 500's, ZW, maar behoorlijk veel schaduw. Het feit dat de gemeente de bomen ook al jaren niet meer snoeit is, naast de continue herfst in de tuin :P , ook geen leuk extraatje..maar goed, beter dan op de spaarrekening zetten. Ik overweeg nog een keer om er een paar euro in te steken/om advies te vragen over evt. verplaatsen van de panelen, maar denk niet dat het er optisch/oplevertechnisch beter op gaat worden. Laten we zo zeggen dat ik erg enthousiast te werk ging voor de PV, maar toentertijd beter wat meer kritische vragen had kunnen stellen. Al doende leert men zullen we maar zeggen... In ieder geval is de plaatsing van HR-glas boven + vloerisolatie een mooie stap geweest.
Ah, de beroemde Kingsuns van Daniel. Die heb ik ook jarenlang gehad (3x185 en 3x190). Ik moet zeggen dat ik met mijn 3x190 Wp al meer opbrengst had dan jij met 6 panelen. Daar kan dus écht nog een flinke verbetering in zitten. Schaduw is inderdaad funest. Advies is gratis te verkrijgen op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
JeroenH schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:50:
[...]

Hmmmm, ik zal eens links en rechts vragen of dat voor mij weggelegd. Wie weet kan dat wel, lijkt me heel interessant.

[...]

Sorry, ik formuleerde het verkeerd. Ik zal de stralingsbron onder zeer deskundige begeleiding gebruiken om een stralingsdetector te ijken ;)
Je meet er alleen maar gamma stralen mee, alfa en beta stralen zul je niet met dat ding meten, dus je hebt maar een zeer beperk bereik, en je kunt dus nooit vaststellen dat iets niet besmet is, je kunt alleen vaststellen wanneer iets gamma straalt. Voor beta en alfa stralen moet je een echte scientillatie teller hebben.
Zo n ding is alleen voor de leuk. ;), maar je hebt er helemaal niets aan.
Bezit van de zaak, is het eind van het vermaak. :'(

En wanneer je met dat ding iets wilt gaan ijken kun je net zo goed naar een eikeboom gaan kijken.
Deel 1 van de cursus stralingstechniek. ALARA
As Low As Reasonably Archievable

[ Voor 14% gewijzigd door Raolte op 22-08-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

antonboonstra schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:44:
Ah, de beroemde Kingsuns van Daniel. Die heb ik ook jarenlang gehad (3x185 en 3x190). Ik moet zeggen dat ik met mijn 3x190 Wp al meer opbrengst had dan jij met 6 panelen. Daar kan dus écht nog een flinke verbetering in zitten. Schaduw is inderdaad funest. Advies is gratis te verkrijgen op het forum.
Haha de panelen worden meteen herkend, grappig :P
Die 18c zou voor mij ook genoeg zijn, maar dat krijg ik er niet door bij de missus denk ik. Nu ben ik niet zo'n fan van de budgetketel die hier hangt (2007 oid), dus we houden er bij een nieuwe rekening mee dat ie best wat mag kosten, als ie maar zuinig is en goed is te tweaken ;)
40 uur werken maakt ook verschil: missus werkt dus 1 a 2 dagen thuis, ik ben 1 dag in de week vrij. Dat hakt er ook wel in, alhoewel ik meestal in de weer ben en het ook niet hoger zet dan 18c. Dan vind ik het an sich nog wel meevallen als ik naar het jaarverbruik kijk. Heb de Plugwise even onder het stof vandaan gehaald (lees: Windows VM aangeslingerd) om de getallen van de afgelopen tijd erbij te pakken. Eens zien wat er te halen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

antonboonstra schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:57:
[...]
Aflossen van mijn aflosvrije gedeelte doe ik ook al. Hoezo moet deze over 8,5 jaar afgelost zijn? Volgens mij heb ik iets gemist.
Nee hoor niks gemist.

Kreeg van de week een rentebericht van ASN en was wat pissed.
Ik zocht in eerste instantie iets zoals m'n zonnepanelen, een goede besteding van m'n geld want een spaarrekening is nutteloos.
Dankzij de reakties hier kwam ik bij aflossen hypotheek. Mijn hypotheek bestaat uit zes delen, een van die delen is een aflossingvrij deel dat nog maar 8,5 loopt. Dat deel lijkt me het slimst om als eerste af te lossen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:18
@2Dutch ik haal hier al 2 jaar op rij 500m3 gas per jaar. En dat in een normale eensgezinswoning uit 1975 waar spouw dak en vloer geisoleerd zijn maar die isolatie is wel al aan de oude kant dus niet super goed.

Vrouw en kind heel de week thuis dus het kan wel. Temperatuur is tot het middag uur 19 graden in de hoop dat de zon de temp omhoog werkt. Groot hr++ glas op zuiden dus dat help op sommige dagen erg goed om temp naar 20 graden te krijgen en dan hoeft de ketel niks te doen.

Gebruik een Remeha Calenta en heb alleen vloerverwarming op 35 graden wellicht dat dat ook nog het
verbruik verklaart.

Misschien komt je hoge verbruik door veel douche / bad gebruik?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:10

Seafarer

XXX

Beste Kroegleden,

Ik ben opzoek naar Cellulose (kranten papier vermalen tot vlokken) om de bergzolder vloer te isoleren. Tussen de balken storten.
Er zitten veel obstakels en dit materiaal vult het beste rondom obstakels en dempt ook geluid heel goed. Geen ander isolatie materiaal die dit beter kan.

Dus probeer ik een paar zakken te scoren en zelf af te halen. Maar waar?
Opsturen kan maar er wordt gelijk 30 euro transport gerekend.

Wie kan suggesties aandragen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Seafarer schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:46:
Beste Kroegleden,

Ik ben opzoek naar Cellulose (kranten papier vermalen tot vlokken) om de bergzolder vloer te isoleren. Tussen de balken storten.
Er zitten veel obstakels en dit materiaal vult het beste rondom obstakels en dempt ook geluid heel goed. Geen ander isolatie materiaal die dit beter kan.

Dus probeer ik een paar zakken te scoren en zelf af te halen. Maar waar?
Opsturen kan maar er wordt gelijk 30 euro transport gerekend.

Wie kan suggesties aandragen.
En is dat spul ook bewerkt tegen brandgevaar? Bedenk dat er veel leiding werk in je vloer ligt.
Ik zou liever EPS korrels nemen, mits die brand vertragend behandeld zijn.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

veiliger dan glas en steenwol volgens dit filmpje.

YouTube: The Big Burn: The Truth About Cellulose Insulation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52
Windmolens zeer geliefd bij schapen! :D

Afbeeldingslocatie: http://etc.bit-byters.net/IMG_2015-08-20%2011:28:26.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Nu op sbs6 reportage van nederlands solar raceteam (solarteam twente)

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 23-08-2015 16:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blissard, dank voor de link.
Ze hebben een webshop en je kunt zelf afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Seafarer schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:39:
Blissard, dank voor de link.
Ze hebben een webshop en je kunt zelf afhalen.
of eco-logisch.nl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Paul C schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:43:
Windmolens zeer geliefd bij schapen! :D

[afbeelding]
Erg mooi :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:13
Steen en glaswol zijn de asbest van de toekomst. Succes.

Als het goed is heeft cellulose ook een betere faseverschuiving dan de meeste veelgebruikte isolatiematerialen. Lijkt me vooral een voordeel op bouwdelen van je huis waar dynamisch de zon op staat en/of met grote wisselende warmte in aanraking staan. Bijv. in de kruipruimte is dat minder nuttig omdat de tempverschillen daar redelijk constant zijn, de faseverschuiving is daar niet/zeer beperkt aan de orde, maar op je dak bijvoorbeeld wel.

Zo is 12cm cellulose goed voor een faseverschuiving van 4,6 uur, bij 24cm zelfs 9 uur. Dus de zon kan 9 uur bakken, maar de warmte blijft buiten. Dit betekent dan ook dat gem. in NL 9 uur zon vol op 1 plek al uitzonderlijk is, dus de tempdoorslag naar binnen toe is beperkt.
Als je dat vergelijkt met bijv. 12cm minerale wol heeft een faseverschuiving van 0,6 uur en bij 12cm EPS is dat 0,9 uur. Al vrij vlot begint de binnenruimte op te warmen en door de hoge (vaak gelijke lambda-waarde t.o.v. EPS/minerale wol) blijft de warmte binnen.
Nu zijn die waarden onder voorbehoud, want het zal best verschillen per situatie (dikte isolatie, stand zon, duur zon en temp. verschil), maar feit is dat cellulose het in elk geval een stuk beter doet in de faseverschuiving.

Opm.: Lambda is in principe een belangrijke waarde voor het binnenhouden van warmte in de winter. De faseverschuiving is een belangrijke waarde voor het buitenhouden van warmte in de zomer. Iets dat naar mijn idee zelden wordt uitgezocht voordat men gaat/laat isoleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 24-08-2015 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Hoe moet ik de 'faseverschuiving' zien naast zaken als een RD-waarde? Zijn er meetresultaten ergens beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Heb onderstaande reactie in eerste instantie geplaatst bij het zonneboilers topic, maar nu verwezen naar dit topic. Leek mij een betere plek?

Wij willen de complete warmtepomp installatie in de kelder plaatsen. Alleen moeten wij in het plafond van de kelder openingen maken voor de aan / afvoer van de luchtverwarming. Dit wordt een opening van 90 bij 50 centimeter aan de linkerzijde en aan de rechterzijde van het plafond. Zouden jullie de opening horizontaal of verticaal uitlijnen? Bij één optie blijft de opening binnen één betonplaat, maar is het gat in die ene betonplaat groter. Bij de andere optie gaat de opening door twee betonplaten. Het lijkt mij dat optie één minder invloed heeft op de constructie dan optie twee. Maar graag jullie feedback in deze.

http://nl.tinypic.com/vie...c=1oa8sw&s=8#.VdsFBpqLeUk
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1oa8sw.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door DerKleinePunkt op 24-08-2015 13:51 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 11:02
Ik zou je sterk aanraden daar een bouwtechnicus naar te laten kijken. Deze platen moeten heel wat gewicht dragen; zomaar stukken eruit zagen lijkt me best riskant.

Ik heb toevallig recent wat extra gaten moeten laten maken in een betonplaat in ons hoogste platte dak, en daar hebben ze toen op verschillende plekken extra houten en stalen ondersteuningen voor aangebracht. De gaten waren kleiner dan wat ik hier zien, en dan leunt er verder ook nog minder op die plaat van ons.

Overigens, als je je luchtverwarmer in de kelder plaatst, ga je dan ook aparte aanvoerkanalen gebruiken? Ik neem aan dat je niet je (muffe) kelderlucht door het huis wil blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Terpen Tijn schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:09:
Ik zou je sterk aanraden daar een bouwtechnicus naar te laten kijken. Deze platen moeten heel wat gewicht dragen; zomaar stukken eruit zagen lijkt me best riskant.

Ik heb toevallig recent wat extra gaten moeten laten maken in een betonplaat in ons hoogste platte dak, en daar hebben ze toen op verschillende plekken extra houten en stalen ondersteuningen voor aangebracht. De gaten waren kleiner dan wat ik hier zien, en dan leunt er verder ook nog minder op die plaat van ons.

Overigens, als je je luchtverwarmer in de kelder plaatst, ga je dan ook aparte aanvoerkanalen gebruiken? Ik neem aan dat je niet je (muffe) kelderlucht door het huis wil blazen?
Bouwtechnicus. Wij staan open voor suggesties / adressen. Bij de aannemers die wij hebben spreken is het meer lullen in plaats van vullen. Gaarne dus.

Voor je beeldvorming. Boven het plafond zit nog een ruimte met een plat dak. De muur van deze ruimte rust / drukt op betonpanelen. Daardoor lijkt het ene paneel korter dan het andere. De betondelen kunnen tot 250kg per vierkante meter dragen. Maar het is nu al een gatenkaas. De opening die je ziet is er één van vier. Plus er zitten ook al andere openingen in het beton. Deze gaan we allemaal opvullen / versterken daar wij die allemaal niet nodig hebben.
Het aanzuigen van de lucht gaat via leidingen die vanuit de openingen naar boven lopen. Vervolgens draaien de leidingen boven met 90 graden. Dan komt daar een opening met rooster in de muur die lucht van buiten aanzuigt. Geen muffe kelder lucht en de leiding en het overige spul wat je op de foto ziet gaat verdwijnen.

-update-
Via Google mogelijk enkele bedrijven gevonden die ons kunnen helpen met een berekening. Uiteraard staan wij nog steeds open voor adressen (met een goede ervaring).
-update-

[ Voor 7% gewijzigd door DerKleinePunkt op 24-08-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
In / bij welke gemeente moet dat gaan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geef het maar duidelijk aan op tekening. :o

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CMhVpqBWgAAAj1E.jpg

Bron: https://twitter.com/teundebeun

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2015 19:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Ghehe. Dan zal ik de kleuren in mijn afbeelding ook maar aanpassen. Straks gaan ze met een rood of oranje kleurende zaag aan de slag. :+

[ Voor 20% gewijzigd door DerKleinePunkt op 25-08-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet posten. Ik vind het nog iets te vroeg voor een eigen topic, maar als dat moet zal ik er wel een aanmaken.

Sinds een maand ben ik samen met mijn vrouw de trotse bezitter van een huis. Dit huis heeft gedeeltelijk een plat dak en gedeeltelijk een schuin dak. Oriëntatie is op het zuiden. Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd en het valt me op dat er grote verschillen in de prijzen zit. Zo heb ik via de Ikea een offerte aangevraagd en dat komt op ongeveer €4000,- inclusief BTW uit. Daar is een geschatte opbrengst van 1500kwh (12 panelen) op jaarbasis. Via vereniging eigen huis krijg ik een offerte van €2400,- inclusief. De opbrengst daar is rond de 900kwh (4 panelen).

Waar het mij echter om gaat is de terugverdientijd. Ikea beweert tussen de 10 en 12 jaar, terwijl vereniging eigen huis zegt dat de investering er na ongeveer 8 jaar uit is. Met dergelijke termijnen vraag ik me af of het wel zinnig is om de investering te doen. 10 jaar is een flinke tijd en de kans bestaat natuurlijk dat je binnen die 10 jaar verhuist. Heeft het dan nut gehad om de investering te doen? Kun je je huis voor een paar duizend meer verkopen omdat er zonnepanelen op het dak liggen of niet? En wat is de beste toko om zaken mee te doen?

Ik heb geprobeerd verschillende topics hier na te pluizen voor meer informatie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
In principe kun je daar een nieuw topic voor openen, of posten in het "Elektriciteit opwekken met PV" topic. Maar ik denk dat het belangrijk is om te weten dat het waarschijnlijk wel goedkoper kan. Maar niet via de grote partijen.

Ik denk wel dat je een huis voor meer kunt verkopen, echter is het geen garantie, sommige mensen geven er niet om.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:58:
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet posten. Ik vind het nog iets te vroeg voor een eigen topic, maar als dat moet zal ik er wel een aanmaken.

Sinds een maand ben ik samen met mijn vrouw de trotse bezitter van een huis. Dit huis heeft gedeeltelijk een plat dak en gedeeltelijk een schuin dak. Oriëntatie is op het zuiden. Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd en het valt me op dat er grote verschillen in de prijzen zit. Zo heb ik via de Ikea een offerte aangevraagd en dat komt op ongeveer €4000,- inclusief BTW uit. Daar is een geschatte opbrengst van 1500kwh (12 panelen) op jaarbasis. Via vereniging eigen huis krijg ik een offerte van €2400,- inclusief. De opbrengst daar is rond de 900kwh (4 panelen).

Waar het mij echter om gaat is de terugverdientijd. Ikea beweert tussen de 10 en 12 jaar, terwijl vereniging eigen huis zegt dat de investering er na ongeveer 8 jaar uit is. Met dergelijke termijnen vraag ik me af of het wel zinnig is om de investering te doen. 10 jaar is een flinke tijd en de kans bestaat natuurlijk dat je binnen die 10 jaar verhuist. Heeft het dan nut gehad om de investering te doen? Kun je je huis voor een paar duizend meer verkopen omdat er zonnepanelen op het dak liggen of niet? En wat is de beste toko om zaken mee te doen?

Ik heb geprobeerd verschillende topics hier na te pluizen voor meer informatie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
@ Magic T: Volgens mij ben je goed bezig dat je zonnepanelen wil aanschaffen , maar je bent verkeerd bezig met je terugverdientijd ; Totaal onbelangrijk :O
Waarom is dit belangrijk - 8 jaar of 10 - 12 jaar :? ( Noem jij eens iets wat na 12 jaar is terugverdiend en daarna nog eens 12 jaar geld oplevert )
je hebt het over een investering ; Waarom :?
Koop dan liever aandelen of opties |:(
het bedrijf wat je hier noemt hmmm is dat nu wel een goeie keus ?
kies liever een zaak die heel goed bekend staat of kies een installateur bij jouw in de buurt waar mensen goeie ervaring mee hebben; bel eens ergens aan en vraag of ze tevreden zijn over hun installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:58:

In het topic "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4" kunnen ze er alle over vertellen.
Maar die prijzen die jij noemt zijn belachelijk.
Voor rond de 1.50 euro per Wp moet je een leuk systeem kunnen laten aanleggen.
Dus een systeem met 6 panelen (250Wp/stuk) kost iets van 2250 euro en levert iets van 1400 kWh per jaar op. TVT ? 7 jaar of korter.
Er zijn veel (vaak kleinere) bedrijven die het voor een eerlijke prijs kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ik heb in dat topic gekeken, maar in de disclaimer stond dat je dergelijke vragen niet zou mogen stellen. Maar ik zal daar wel heen gaan om nog meer informatie in te winnen.

@Jan-B: wat is volgens jou dan wel belangrijk? Misschien is het schelden in de duurzame kerk, maar ik zie zaken als zonnepanelen wel degelijk als een investering. Dat ik er ook nog eens mee bijdraag aan het reduceren van mijn CO2 footprint is mooi, maar bijzaak. Ik denk dat er betere manieren zijn om mijn CO2 footprint te verlagen dan zonnepanelen.

Toch maar even een eigen topic aangemaakt: Hulp nodig met keuze voor zonnepanelen en terugverdienen. Bedankt voor de antwoorden hier tot dusverre!

[ Voor 14% gewijzigd door MagicTempest op 25-08-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
JAN-B schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:44:
[...]

@ Magic T: Volgens mij ben je goed bezig dat je zonnepanelen wil aanschaffen , maar je bent verkeerd bezig met je terugverdientijd ; Totaal onbelangrijk :O
Waarom is dit belangrijk - 8 jaar of 10 - 12 jaar :? ( Noem jij eens iets wat na 12 jaar is terugverdiend en daarna nog eens 12 jaar geld oplevert )
je hebt het over een investering ; Waarom :?
Koop dan liever aandelen of opties |:(
het bedrijf wat je hier noemt hmmm is dat nu wel een goeie keus ?
kies liever een zaak die heel goed bekend staat of kies een installateur bij jouw in de buurt waar mensen goeie ervaring mee hebben; bel eens ergens aan en vraag of ze tevreden zijn over hun installateur.
Totaal onbelangrijk is het naar mijn mening echt niet.

Neem je zonnepanelen om minder uitstoot te creëren in de wereld? Of neem je ze om uiteindelijk meer geld te besparen?

In het geval van het eerste, neem je dan ook de uitstoot van de productie van die panelen e.d. mee in het totaaloverzicht van je uitstoot icm de levensverwachting?

In het geval van het laatste is je TVT wel degelijk van belang. Zo kan je berekenen of je het geld het waard vind tegen over de geinvesteerde tijd.

Edit:

Optie 3:
Afhankelijk willen zijn. Als je dat wil kan je TVT nog steeds van belang zijn. Is het je het geld x tijd waard om onafhankelijk te zijn van een energie leverancier.
Echter in Nederland is het nog steeds verplicht om een leverancier te hebben, ook al blijft je meter op 0 staan.

[ Voor 10% gewijzigd door renedis op 25-08-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Ik ben nu ook een "beetje" met zonnepanelen bezig. Kosten heb ik eerlijk gezegd nog geen beeld van omdat het nog niet zover is. Op dit moment is voor mij de werking van de verschillende systemen interessant.

Met mijn huidige (beperkte) kennis.
Waarom niet altijd micro omvormers toe passen? Dit levert toch altijd het beste rendement op? Ieder paneel pakt dan ongeacht het tijdstip van de dag het meeste wat die pakken kan? Wanneer micro omvormers onder het paneel verwerkt zitten is systeem storingsgevoeliger voor de invloeden van buiten en de warmte van de panelen. Ook het vervangen bij een defect is dan een kriem. Maar is het een vereiste dat de micro omvormer onder het paneel moet zitten? Kan er niet simpelweg een langer kabel vanuit het paneel naar binnen worden getrokken om daar vervolgens de micro omvormer aan te sluiten? Heeft de lengte van het kabel van het paneel tot de omvormer überhaupt invloed op het rendement? Bij onze woning zouden wij de omvormers dan in de kelder kunnen plaatsen. Voor de koeling van die apparaten ook een ideale locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:39
Iedere kabel(aansluiting) die je maakt kan storingen opleveren.

Daarnaast zijn de micro omvormers niet gratis en in verhouding tot een stringomvormer altijd duurder. Soms loont het om 1 paneel extra op het dak te leggen en een beetje schaduw mee te pakken maar toch in verhouding tot het geinvesteerde bedrag meer Kwh op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

DerKleinePunkt schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:25:
Ik ben nu ook een "beetje" met zonnepanelen bezig. Kosten heb ik eerlijk gezegd nog geen beeld van omdat het nog niet zover is. Op dit moment is voor mij de werking van de verschillende systemen interessant.

Met mijn huidige (beperkte) kennis.
Waarom niet altijd micro omvormers toe passen? Dit levert toch altijd het beste rendement op? Ieder paneel pakt dan ongeacht het tijdstip van de dag het meeste wat die pakken kan?
Qua schaduw heb je misschien minder last met micro omvormers, maar moderne TL stringomvormers hebben een (veel) hogere efficiëntie. Mede doordat een stringinverter de DC spanning dan niet zo ver omhoog hoeft te transformeren naar 230Vac niveau.
Wanneer micro omvormers onder het paneel verwerkt zitten is systeem storingsgevoeliger voor de invloeden van buiten en de warmte van de panelen. Ook het vervangen bij een defect is dan een kriem. Maar is het een vereiste dat de micro omvormer onder het paneel moet zitten? Kan er niet simpelweg een langer kabel vanuit het paneel naar binnen worden getrokken om daar vervolgens de micro omvormer aan te sluiten? Heeft de lengte van het kabel van het paneel tot de omvormer überhaupt invloed op het rendement? Bij onze woning zouden wij de omvormers dan in de kelder kunnen plaatsen. Voor de koeling van die apparaten ook een ideale locatie.
Ik weet niet over hoeveel micro inverters je praat, maar elke inverter heeft twee DC kabels nodig (plus en min). Dat betekent een flinke bundel kabels door je huis, waarvan je de spanning niet kunt afschakelen. Zo lang er licht op de panelen schijnt, staat er spanning op. AC kun je wel makkelijk afschakelen door een automaat uit te schakelen. Allemaal niet wenselijk en/of praktisch lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

wmeester schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:34:
Iedere kabel(aansluiting) die je maakt kan storingen opleveren.

Daarnaast zijn de micro omvormers niet gratis en in verhouding tot een stringomvormer altijd duurder. Soms loont het om 1 paneel extra op het dak te leggen en een beetje schaduw mee te pakken maar toch in verhouding tot het geinvesteerde bedrag meer Kwh op te leveren.
Als ik je reactie goed begrijp is het qua energie opwekkend rendement wel beter om met micro omvormers te werken. Daarbij als kant tekening genomen dat het extra rendement bij geen schaduw niet aanwezig is (of ook dan nog). Hierbij moet men dan nog de kosten versus / baten van het type systeem in acht nemen. Meer kabels in het systeem brengen een grotere kans op mogelijke storingen met zich mee. Vat ik het zo goed samen?

Het enige waar ik dan dus nog benieuwd naar ben. Maakt de kabellengte van het zonnepaneel tot de micro omvormer nog uit. En met als toevoeging speelt de kabellengte ook een rol bij string opstellingen?
antonboonstra schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:52:
Qua schaduw heb je misschien minder last met micro omvormers, maar moderne TL stringomvormers hebben een (veel) hogere efficiëntie. Mede doordat een stringinverter de DC spanning dan niet zo ver omhoog hoeft te transformeren naar 230Vac niveau.
Dat omvormer x efficiënter kan worden dan omvormer y door kwalitatieve factoren snap ik. Maar waarom hoeft een stringinverter DC spanning niet zo omhoog te transformeren? Ben een leek: komt dit doordat er meerdere panelen in de string zitten die in totaal dan zoveel vermogen leveren dat het bijna 220volt is. (volgens mij zitten er nu mensen zo achter hun computer :F )
antonboonstra schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:52:

Ik weet niet over hoeveel micro inverters je praat, maar elke inverter heeft twee DC kabels nodig (plus en min). Dat betekent een flinke bundel kabels door je huis, waarvan je de spanning niet kunt afschakelen. Zo lang er licht op de panelen schijnt, staat er spanning op. AC kun je wel makkelijk afschakelen door een automaat uit te schakelen. Allemaal niet wenselijk en/of praktisch lijkt mij.
Een dikkere brij met kabels in de woning was ik vergeten...op dak zie ik het probleem niet bij onze woning. Over hoeveel panelen zou ik praten. Heb de maten van mijn dak zo niet bij de hand, maar verwacht ergens tussen de 20 - 35 vierkante meter aan beschikbaar dak oppervlak.
Maar wanneer wij de omvormer op zolder zouden plaatsen zou het probleem met de dikke kabelbrij naar de kelder verholpen zijn. Alleen zoals je zelf aangeeft, bij een string opstelling heb je dit niet. Je zou dan alsnog bij meerdere omvormers meer kabels hebben naar de kelder. Alleen dan minder dan bij micro omvormers.

[ Voor 46% gewijzigd door DerKleinePunkt op 25-08-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DerKleinePunkt schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:53:
[...]
Het enige waar ik dan dus nog benieuwd naar ben. Maakt de kabellengte van het zonnepaneel tot de micro omvormer nog uit. En met als toevoeging speelt de kabellengte ook een rol bij string opstellingen?
Kabellengte speelt een rol door de stroom die er door moet. Bij micro's is dat de stroom op 230V dus laag bij weinig panelen en hoog bij veel panelen (aangenomen dat de omvormers buiten onder de panelen gemonteerd worden, zie kabelbrij).
Bij een stringomvormer is de stroom die van elk paneel, dus altijd max 10A. Bij meer panelen wordt de spanning hoger, 500V+ is niet raar.
[...]

Dat omvormer x efficiënter kan worden dan omvormer y door kwalitatieve factoren snap ik. Maar waarom hoeft een stringinverter DC spanning niet zo omhoog te transformeren? Ben een leek: komt dit doordat er meerdere panelen in de string zitten die in totaal dan zoveel vermogen leveren dat het bijna 220volt is.
Idd :)
Één paneel doet bijvoorbeeld 30V=, wat een micro in z'n eentje naar 230V~ moet brengen. Dat is lastiger dan van 12x30V, 360V= naar 230V~ te gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
Om hier even brutaal op in te haken, wij zijn opzoek naar een fatsoenlijke installateur maar diverse mensen hier uit de buurt hebben, of slechte ervaringen met de installateur, een installateur welke ondertussen failliet is, of hebben meegedaan aan een plaatselijk project.

Nou wonen wij redelijk bereikbaar in de gemeente Moerdijk (Zevenbergen) toevallig iemand hier met één of meerdere goeie installateurs in de regio Dordrecht/Breda/Roosendaal?

Het voornemen dat we panelen willen is er al sinds we dit huis kochten (circa een jaar geleden) maar door het gebrek aan expertise is het zo ontzettend lastig

Een lastige klus zal het waarschijnlijk niet eens zijn, het dak is volledig plat, er is geen sprake van schaduw en tijdens het verbouwen is er al rekening mee gehouden (er liggen twee loze buizen van de meterkast naar de garage zodat er omvormers in de garage kunnen. Daarnaast hebben we twee extra vrije groepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom doe je het niet zelf?
Lijkt me appeltje / eitje en je bespaart behoorlijk op de totale kosten?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:24:
Waarom doe je het niet zelf?
Lijkt me appeltje / eitje en je bespaart behoorlijk op de totale kosten?
Zelf zijn we totaal niet handig, ik denk dat onze "vaste" klusjesman het waarschijnlijk wel wil en kan doen ondanks dat elektra niet zijn expertise is heeft hij wel een bovengemiddelde interesse in dit soort oplossingen.

Op zich kan dat wel een optie zijn, met de informatie hier in het subforum en een extra hulpvraag kunnen we zelf waarschijnlijk wel de juiste panelen en omvormer uitzoeken aangezien de situatie niet bepaald complex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:08:

@Jan-B: wat is volgens jou dan wel belangrijk? Misschien is het schelden in de duurzame kerk, maar ik zie zaken als zonnepanelen wel degelijk als een investering. Dat ik er ook nog eens mee bijdraag aan het reduceren van mijn CO2 footprint is mooi, maar bijzaak. Ik denk dat er betere manieren zijn om mijn CO2 footprint te verlagen dan zonnepanelen.
@MagicT: ik heb mijn PV setje niet als investering gekocht - ik heb voor de lol eens de TVT uitgerekend ; kwam op +- 17 / 19 jaar uit - maar meer met de gedachte om een gedeelte van mijn elektra verbruik zelf op te wekken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

renedis schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:54:

Totaal onbelangrijk is het naar mijn mening echt niet.

Neem je zonnepanelen om minder uitstoot te creëren in de wereld? Of neem je ze om uiteindelijk meer geld te besparen?
Nee , ik heb ze aangeschaft met de gedachte om een gedeelte van mijn elektra verbruik zelf op te wekken .
In het geval van het eerste, neem je dan ook de uitstoot van de productie van die panelen e.d. mee in het totaaloverzicht van je uitstoot icm de levensverwachting?
Nee , ik heb nooit verder gedacht van : is er bij de productie ook uitstoot o.i.d.
In het geval van het laatste is je TVT wel degelijk van belang. Zo kan je berekenen of je het geld het waard vind tegen over de geinvesteerde tijd.
Nee , vind ik persoonlijk niet zo belangrijk .
Edit:

Optie 3:
Afhankelijk willen zijn. Als je dat wil kan je TVT nog steeds van belang zijn. Is het je het geld x tijd waard om onafhankelijk te zijn van een energie leverancier.
Echter in Nederland is het nog steeds verplicht om een leverancier te hebben, ook al blijft je meter op 0 staan.
Zoals je zelf zegt, ook met PV ben je afhankelijk van een leverancier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dar tvt verhaal word steeds moeilijker leesbaar voor mij, ik ben al jaren na de tvt, en er zijn al veel mensen zoals ik.
probeer eens zo te denken wat de periode inhoud na de tvt zolang je mag salderen, en elke dag dat het niet meer mag, is verloren.
aan de slag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tot de tvt je door je neus geboord wordt. In de door beschermd stadsgezicht getroffen wijken in Hilversum is sinds invoering geen enkele vergunning voor zonnepanelen/zonneboiler aan de straatzijde goedgekeurd (cijfers door mij verzameld uit de openbare bekendmakingen).

Je leest het goed: geen enkele. Nul. Nada. Noppes. Lege daken. Kolenstroom.

Daarnaast kost vergunningsaanvraag € 195.

De gemeente heeft trouwens wel een aardige tvt aan die grote rode DDR-stempel met hoofdletters "GEWEIGERD"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat terwijl ijssalon de mient in alkmaar (anno 1630 naast de waag) juist pv heeft geplaatst.
YouTube: IJssalon de Mient bij Hallo Holland
hilversum gaat hierin te ver.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2015 22:35 ]

Ik ben op zoek naar duurzame slachtoffers van beschermd gezicht in andere steden (bv. vergunning zonnepanelen geweigerd), voor contact met een journalist van een landelijk dagblad.

Weet iemand iemand?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

JeroenH schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:11:
Tot de tvt je door je neus geboord wordt. In de door beschermd stadsgezicht getroffen wijken in Hilversum is sinds invoering geen enkele vergunning voor zonnepanelen/zonneboiler aan de straatzijde goedgekeurd (cijfers door mij verzameld uit de openbare bekendmakingen).

Je leest het goed: geen enkele. Nul. Nada. Noppes. Lege daken. Kolenstroom.

Daarnaast kost vergunningsaanvraag € 195.

De gemeente heeft trouwens wel een aardige tvt aan die grote rode DDR-stempel met hoofdletters "GEWEIGERD"...
Nul toewijzingen is inderdaad niet best. En hoeveel aanvragen zijn er gedaan? Dus die zijn allemaal a 195 EUR afgestempeld?

Op een gegeven moment keert de wal het schip, dat zal zelfs daar bij die centenkakkers in Hilversum zo zijn. Maar inderdaad belachelijk dat het nu zo blijkt te werken. Ik neem aan dat ook alle auto's daar uit de straat zijn geweerd, aangezien die ook niet in het na te streven straatbeeld passen?

Look behind you! A three headed monkey!

MrScratch schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:34:
Nul toewijzingen is inderdaad niet best. En hoeveel aanvragen zijn er gedaan?
Slechts vijf. Hoeveel mensen het maar laten zitten vanwege het gedoe is natuurlijk niet te zeggen, maar ik verwacht dat dat aantal niet nul zal zijn. Op zich al een slechte zaak natuurlijk.
Dus die zijn allemaal a 195 EUR afgestempeld?
Voorzover ik weet wel.
Op een gegeven moment keert de wal het schip, dat zal zelfs daar bij die centenkakkers in Hilversum zo zijn. Maar inderdaad belachelijk dat het nu zo blijkt te werken. Ik neem aan dat ook alle auto's daar uit de straat zijn geweerd, aangezien die ook niet in het na te streven straatbeeld passen?
Neeeeeeeeeeeeeeeee auto's mogen natuurlijk gewoon, dat is ANDERS. (of zoiets)

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Vraag me af of je met dit naar een ombudsman zou kunnen stappen o.i.d. Of het nu 5 of 50 aanmeldingen waren, gezien de historie en de manier waarop Hilversum ermee omspringt lijkt het wel alsof de GEWEIGERD stempel vergroeid is met de ambtenaren daar.
Grappig dat je daarmee komt, ik heb de ombudsman juist vanochtend "ontdekt", en ik ben hun website aan het uitpluizen om erachter te komen of die organisatie iets voor me zou kunnen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:08:
@Jan-B: wat is volgens jou dan wel belangrijk? Misschien is het schelden in de duurzame kerk, maar ik zie zaken als zonnepanelen wel degelijk als een investering. Dat ik er ook nog eens mee bijdraag aan het reduceren van mijn CO2 footprint is mooi, maar bijzaak.
Hoe zie je dan onderstaande? Ben benieuwd hoe je daar over denkt.

Zie je dan een auto, meubels of een keuken ook als een investering? Allemaal kosten ze, veel, geld en hebben ze geen TVT. Mijn ervaring is dat er met twee maten wordt gemeten. Met duurzame investeringen zoals zonnepanelen of een zonneboiler wordt een TVT berekening gemaakt tot 4 cijfers achter de komma maar bij grote investeringen zoals een auto of een keuken wordt er snel instemmend geknikt.

Heb bovenstaande discussie al meerdere malen gehad. Geld investeren in zonnepanelen is er niet maar een goede jonge auto die voor de deur staat wordt wel vervangen voor een nog nieuwere en grotere die ook veel geld kost. ( Hierbij doel ik op een auto met minder dan 100k op de teller die wordt vervangen door een auto met minder dan 100k op de teller maar jonger is ).
Ik denk dat er betere manieren zijn om mijn CO2 footprint te verlagen dan zonnepanelen.
Er zijn zeker maniere die je eerst kan doen. Isoleren, isoleren, isoleren en isoleren, had ik al isoleren gezegd? ;) Verder is sluipverbruik terug dringen met aan/uit schakelaars of aan/uit stekkerblokken een no brainer. Investeren in goede LED verlichting ipv halogeen is er ook eentje die je heel snel terug verdiend. Dit is allemaal spreekwoordelijk laag hangend fruit.

Elke kWh die je niet nutteloos wegstookt in een apparaat of een m3 die je moet verbranden om je huis te verwarmen is extra CO2 wat in de atmosfeer komt. Bij een gemiddelde kWh is dat 0.6kg CO2 en bij 1m3 is dat ongeveer 1,8kg CO2.

Zodra je echter het laag hangende fruit hebt gehad komen vrij snel zonnepanelen in the picture. Want elke kWh die je duurzaam lokaal opwekt scheelt ook weer 0.6kg CO2 per opgewekte kWh.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vergeet isoleren niet ;)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik vind het jammer dat je isoleren niet noemt. _O-

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Hallo kroegtijgers,

Ik heb op marktplaats lokaal een elektrische onderdeken gekocht voor €10,-. Ben benieuwd of de 60 Watt vermogen onder het kleed uitstel kan geven om de verwarming komende tijd aan te doen.
Uiteraard moeten we nog heel wat meer duurzame stroom opwekken (En importeren uit Noorwegen) om over te gaan op elektrisch verwarmen, maar testen met ons zonnestroom overschot kan geen kwaad ;)

Ik zal hier de bevindingen opschrijven en proberen een stukje op http://Olino.org te plaatsen.
Mocht jezelf een verhaal hebben over duurzame energie, stuur deze dan op, zodat veel meer mensen geïnformeerd worden en aan de slag kunnen gaan met besparingen of (indirect) duurzame energie gaan opwekken. Bedankt alvast Danny

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dilemma: door het plukken van laaghangend fruit is de benodigde investering om ons huis duurzamer te maken opgelopen tot een punt dat verhuizen naar een nieuwbouwwoning een rationele keuze wordt.
Ons verbruik is van 1500 m³ gas, 600 liter benzine en 2000 kWh (oftewel ~23 MWh jaarlijks) teruggebracht naar 800 m³ gas en 4000 kWh (~12 MWh).
Dit door spouwmuurisolatie, douchewtw, betere thermostaat, radiatorfolie en 1140Wp zonnepanelen.
Meer dan RC2 is niet realistisch.
Dingen die we nog kunnen doen is LTV aanleggen en de CV ketel vervangen door een warmtepomp, maar een voorraadvat kunnen we niet echt kwijt en vloerverwarming aanleggen is ook geen kleine operatie... dus wat is wijsheid?
Het duurzaamste huis is er één die er al staat...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MagicTempest
mkleinman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:45:
[...]

Zie je dan een auto, meubels of een keuken ook als een investering? Allemaal kosten ze, veel, geld en hebben ze geen TVT. Mijn ervaring is dat er met twee maten wordt gemeten. Met duurzame investeringen zoals zonnepanelen of een zonneboiler wordt een TVT berekening gemaakt tot 4 cijfers achter de komma maar bij grote investeringen zoals een auto of een keuken wordt er snel instemmend geknikt.

Heb bovenstaande discussie al meerdere malen gehad. Geld investeren in zonnepanelen is er niet maar een goede jonge auto die voor de deur staat wordt wel vervangen voor een nog nieuwere en grotere die ook veel geld kost. ( Hierbij doel ik op een auto met minder dan 100k op de teller die wordt vervangen door een auto met minder dan 100k op de teller maar jonger is ).

[...]

Er zijn zeker maniere die je eerst kan doen. Isoleren, isoleren, isoleren en isoleren, had ik al isoleren gezegd? ;) Verder is sluipverbruik terug dringen met aan/uit schakelaars of aan/uit stekkerblokken een no brainer. Investeren in goede LED verlichting ipv halogeen is er ook eentje die je heel snel terug verdiend. Dit is allemaal spreekwoordelijk laag hangend fruit.

Elke kWh die je niet nutteloos wegstookt in een apparaat of een m3 die je moet verbranden om je huis te verwarmen is extra CO2 wat in de atmosfeer komt. Bij een gemiddelde kWh is dat 0.6kg CO2 en bij 1m3 is dat ongeveer 1,8kg CO2.

Zodra je echter het laag hangende fruit hebt gehad komen vrij snel zonnepanelen in the picture. Want elke kWh die je duurzaam lokaal opwekt scheelt ook weer 0.6kg CO2 per opgewekte kWh.
Wat merk jij er van als je geen meubels en geen keuken hebt? en beantwoord die vraag ook eens voor zonnepanelen. Ik zie meubels en een keuken niet als investering, maar wel als iets wat ik absoluut nodig heb. Voor veel mensen geldt hetzelfde voor een auto.

Zonnepanelen zijn compleet overbodig, je zal er niets van merken als ze niet op je dak liggen (behalve op je energierekening). Zoals ik al eerder aangaf, terugdringen van CO2 is leuk, maar voor mij niet meer dan een toevallige bijkomstigheid. Zonnepanelen zijn voor mij 100% een investering die ik terug moet verdienen.

Iedereen stelt zijn prioriteiten anders, dus als iemand liever 10k betaalt voor een andere auto terwijl dat niet per se nodig is dan moet hij dat vooral doen. Ook als dat betekent dat die persoon geen geld meer heeft voor zonnepanelen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mkleinman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:45:
[...]

Ik snap je niet. Hoe wil je een TVT op meubels, een auto of een keuken berekenen?
Zonnepanelen heb je niet "nodig". Een auto en meubels en keuken wel.

Signatures zijn voor boomers.

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Grappig is dit, het verhaal van @mkleinman is mij volledig helder, ik kan me er ook in vinden. Dat anderen dat dan niet begrijpen, volledig anders zien, dat vind ik leuk.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:28:
[...]
Ik snap je niet. Hoe wil je een TVT op meubels, een auto of een keuken berekenen?
Zonnepanelen heb je niet "nodig". Een auto en meubels en keuken wel.
Ik begrijp dat jullie eroverheen lezen maar mkleinman heeft het over VERVANGEN van keukens, auto's en andere gebruik artikelen voordat ze aan het eind van hun technische levensduur zijn.
Daar kan je dus wel een TVT voor uitrekenen. ( verwachte rest levensduur bestaande, meer kosten vervanging, gemiste rente, enz)

Die auto wordt vervangen omdat de buurman ook een nieuwere heeft .... of omdat de nieuwere mooier is.
De keuken word vervangen omdat hij niet "mooi" meer is maar echter nog volledig functioneel.
De bank omdat hij niet bij de nieuwe gordijnen past en de gordijnen omdat de kleur niet meer in de mode is ......

• Oilman
Dit is natuurlijk een discussie zonder eind. Met deze redenatie moet je ook niet meer op vakantie gaan, geld uitgeven aan hobby's zit er ook niet meer in.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad. Die zonnepanelen liggen op het dak, zijn niet mooi. Die nieuwe auto is wel mooi, die nieuwe keuken is wel mooi. Je gaat toch ook naar de kapper? Wat is daar de TVT van?
Als mensen geld uitgeven voor het mooi kun je niets met een TVT. Dan kun je ze er hoogstens op wijzen dat als je dat geld in zonnepanelen investert, ze over 8 jaar veel meer "moois" kunnen kopen. Maar dat willen ze niet, ze willen volgend jaar iets moois.

Signatures zijn voor boomers.

• Rhaelak
Het is zo krom als wat. Maar mensen laten zich leiden door emoties als het aankomt op aankopen maar op het moment dat het over duurzaamheid gaat is steevast de vraag hoe lang het duurt voordat het terugverdiend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
ach jeee, mensen moeten lekker zelf weten wat ze willen doen.
een nieuwe auto of zonnepanelen, boeiend.

ik lach me zelf een deuk.
ik had 4500kWh + 1800m3 gebruik + 775€ hypotheek.
nu 5 jaar later, 1000kWh + 600m3 gebruik + 375€ hypotheek.
(ben de zaak aan het verbouwen, waarschijnlijk heb ik iets van -200kWh volgend jaar of zelfs meer.)
ik ga nu over van: "aan het einde van mijn geld heb ik nog een stuk maand over", naar : "aan het einde van de maand heb ik nog een stuk geld over"
dit noem ik een vrij prettige situatie 8)
(alleen de auto is nog een klein pijn puntje hier, maar met 2500km per jaar is hij niet al te pijnlijk.)

een tvt maken, doen!
het is echt niet stom om te doen.
maar pas op, je maak snel een kleine fout en dat kan hem heel snel jaren langer maken of jaren te kort.
beter is om te kijken hoeveel geld je zou betalen in 10 jaar tijd voor je stroom.
en voor ongeveer dat bedrag een PV set aan ("laten") leggen.
als je dat doet heb je een 99% kans dat je al te veel stroom opwekt en lekker kunt affakkelen of nog iets slimmere systemen kunt doen (zoiets als een warmtepomp, of quooker, etc etc..boeit eigenlijk niet zo).

uiteindelijk is er maar een paar dingen belangrijk,
zorg dat je kunt leven!
en dat je geen slaaf bent van de maatschappij.
droom van verbetering, en werk er naar toe.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rhaelak
Streven naar lage maandlasten is bij ons ook een doel en energiebesparing/opwekking is een prima tool om dat te bereiken.

Heerlijk als je niet zo hard hoeft te werken voor de bakstenen.
Ik reken alle grote uitgaven (auto, zonnepanelen, zitbank) om naar totale kosten per maand. Auto kost me € 350 per maand, een set zonnepanelen levert me zo'n € 30-40 per maand op. De rekensom is vrij simpel, al moet je wat realistische aannames doen. Dat dat het plakkertje tvt krijgt boeit me eigenlijk niet zo meer.

Onder aan de streep moet de hoeveelheid geld die eruit gaat in evenwicht zijn met inkomsten, anders ben je onduurzaam bezig. En zonnepanelen helpen me daarbij.

Sim-pel.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2015 14:03 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Volgens mij hangt alles af van het doel waarom je iets aanschaft:
Zonnepanelen kopen om ecologische redenen: TVT niet van toepassing
Zonnepanelen als hobby of huisversiering: TVT niet van toepassing
Zonnepanelen om geld mee te besparen: TVT cruciaal.

Ik vermoed dat het gros van de mensen in die laatste categorie vallen (me included).

• migjes
Rhaelak schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:52:
Streven naar lage maandlasten is bij ons ook een doel en energiebesparing/opwekking is een prima tool om dat te bereiken.

Heerlijk als je niet zo hard hoeft te werken voor de bakstenen.
het is erg prettig niet zo hard hoeven te werken voor de bakstenen.
(als ik het voor mij zelf uitreken, kan ik bijna 2 maanden per jaar extra vrij nemen. _/-\o_
maar goed, ik kan toch niet stil zitten, dus ruim ik wat meer tijd in om andere te helpen.
en aarg dat levert nog geld op ook.werkt dus ook niet. wat een luxe probleem >:)
als je als ondernemer de financiële rust hebt, word geld verdienen in eens een stuk makkelijker ;) )

maar wil je lagere maandlasten, dan is energiebesparing een erg goede tool. (bij mij 950€ per jaar, met een erg lage kosten post van maar 1000€)
opwekking al een heel stuk minder. (een 650€ per jaar, maar staat wel een kosten post tegen over die nog geTVT'd moet worden, lol)

de grootste klapper was wel de hypotheek (dat is 4800€ per jaar), maar die had ik zonder die andere stappen niet kunnen doen. ;)

ik gebruik voor mij zelf het sneeuwbal effect.
ik betaal nog steeds voor 4500kWh + 1800m3 gebruik (zij het dat ik dat nu doe aan een speciale spaarrekening) en van dat geld kan ik elk jaar weer een nieuwe verbetering doen.
ben benieuwend waar ik over 5 jaar sta.
JeroenH schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:02:
Ik reken alle grote uitgaven (auto, zonnepanelen, zitbank) om naar totale kosten per maand. Auto kost me € 350 per maand, een set zonnepanelen levert me zo'n € 30-40 per maand op. De rekensom is vrij simpel, al moet je wat realistische aannames doen. Dat dat het plakkertje tvt krijgt boeit me eigenlijk niet zo meer.

Onder aan de streep moet de hoeveelheid geld die eruit gaat in evenwicht zijn met inkomsten, anders ben je onduurzaam bezig. En zonnepanelen helpen me daarbij.

Sim-pel.
het is eigenlijk altijd heel simpel.
er zijn 2 manieren om rijk te worden.
1. meer verdienen.
2. minder uitgeven.
lol >:)

met de tvt is dat eigenlijk ook.
1. geen TVT maken is totaal niet weten wat je doet of anders gezegd: "stom" 8)7
2. wel een TVT maken, dan weet je wel wat je doet, maar je maakt te snel een fout, want opbrengsten moeten gegokt worden. hoe lang gaat je omvormer mee?, blijft salderen wel bestaan etc etc etc...
maar je komt te minste wel met een duidelijke visie over wat je plannen zijn en hoe die te gaan toepassen. dus doen en graag met minimaal 4 cijfers achter de komma. >:)
het hoort er gewoon bij.

mensen met meer ervaring weten de tvt al heel snel uit hun hoofd, en hoeven dat niet meer te doen, maar nieuwbies kunnen dat nog niet, die zitten gewoon nog met veel vraagtekens en variabelen of anders gezegd:"onzekerheden", dus moeten dat gewoon doen.
als ze een tvt maken is het pv zaadje eigenlijk al geplant, nu moet hij alleen nog ontkiemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Migjes;
Hier een vergelijkbare situatie!

2008 met 2 personen:
4500kWh
920m3

2015 met 2 personen:
463kWh
24m3

Daarbij hebben wij een aanzienlijke verlaging op de hypotheek weten te realiseren.

Even simpel gerekend staat dat gelijk aan een maand werken voor Henk en een maand werken voor Ingrid.

Als ik dan vrienden om ons heen zie die een huis van 400.000 kopen, gewoon omdat ze het kunnen lenen en vervolgens mij vragen hoeveel een ZB oplevert want ze verwachten dat ze veel moeten stoken..... 8)7 :? :F keuzes....

En wat je zegt het is een sneeuwbal;
Stap 1; isoleren + HR++ en kunststof kozijnen,
Stap 2; isoleren (mede mogelijk gemaakt door stap 1)
Stap 3; isoleren + hypotheek + laag hangend fruit (DWTW, schakelaars voor standby eliminatie,etc)(mede mogelijk gemaakt door stap 1 en 2)
Stap 4; isoleren + hypotheek + PV(mede mogelijk gemaakt door stap 1,2 en 3)
Stap 5; isoleren + hypotheek + warmtepomp (mede mogelijk gemaakt door stap 1,2,3 en 4)
Stap 6; isoleren + hypotheek + dakkapel (mede mogelijk gemaakt door stap 1,2,3, 4 en 5)
Stap 7; isoleren + hypotheek + nog onbekend..... (mede mogelijk gemaakt door stap 1,2,3, 4, 5 en 6)

[ Voor 37% gewijzigd door Freemann op 27-08-2015 14:59 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• migjes
@Freemann
eigenlijk kunnen we het geen sneeuwbal meer noemen,
het begint meer op een lawine te lijken ;)
als ik alle kleine bedragen/sneeuwballen bij elkaar tel dan loopt het als snel naar de 6000€+ per jaar.
daar los ik nu makkelijk binnen 10 jaar heel mijn hypotheek mee af. >:)
die had ik 5 jaar geleden niet aan zien komen. ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het lijkt zeker een lawine!

Bij ons zit er dan ook nog een paar handen vol aan kleine zaken tussen.
Zo is, 4 jaar geleden, de discussie over een tweede auto afgeslagen doordat ik toen met de scooter naar het werk ben gaan rijden.
Auto brandstof:(((40km / 9 km/l ) * 200 dagen) * €1,60 benzineprijs )+ (12maand * €15 wegenb.) + (12maand * €25verz. )= €1902
Scooter: (((38km / 36 km/l ) * 200dagen ) * €1,60 benzineprijs ) + (1 * €55 verz.) = €392

Deze keuze scheelt €1510 per jaar en 6 jaar geen scooter is een "graties" dakkapel :)

Hypotheek gaat binnen termijn volledig afgelost worden, maar geen 10 jaar ;)
Hier wordt er ook goed van het overgebleven geld geleefd en dat gaat dus ook leuk/netjes/goed de economie in. De rest van NL profiteert daar dan ook weer van en zo proberen wij de economie op onze manier te stimuleren :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Oilman
Die redenaties van jullie zijn zo krom als een hoepel. Om überhaupt aan stap 1 te kunnen beginnen heb je al wel enige hoeveelheid kapitaal nodig. Maar voordat het geld dat je door te isoleren bespaard hebt genoeg is om een PV set te kopen dan ben je de hierboven genoemde 5 jaar waarschijnlijk al voorbij. Het is makkelijk praten dat je je niet druk moet maken over TVT als je zelf al een aanzienlijk deel hebt terugverdient mede dankzij het salderen. Zonder salderen is die warmtepomp in Nederland financieel totaal niet aantrekkelijk als hoofdverwarming. Als je zegt dat je je niet druk moet maken over de TVT, dan hadden jullie die zonnepanelen ook op het dak gelegd als ze 4x zo duur waren geweest?

Het geld dat jullie geïnvesteerd hebben komt echt niet enkel voort uit die lawine, maar is zeker initieel van een andere bron afkomstig geweest. Natuurlijk is daar helemaal niets mis mee, maar jullie schetsen hier een onrealistisch scenario.

Ps. of die kunstof kozijnen nauw zo duurzaam zijn is nog maar de vraag.

• MagicTempest
Er is in ieder geval één ding dat ik nooit zal doen in mijn huis, en dat is kunststof kozijnen. Ik geloof vast dat het efficienter is, maar ouderwets hout vind ik nog steeds veel mooier. (Nu heb ik ook een huis uit 1927, en daar kunststof kozijnen in zetten past ook niet echt)

Maar ook ik ben bezig met de kleine besparingen zoals schakelaars tussen de standby apparatuur.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Oilman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:19:
Die redenaties van jullie zijn zo krom als een hoepel. Om überhaupt aan stap 1 te kunnen beginnen heb je al wel enige hoeveelheid kapitaal nodig.
Als huiseigenaar doe je er goed aan wat kapitaal te hebben voor reguliere vervanging van dingen. En dan heb je de keuze om er HR+ dubbelglas in te zetten of voor een kleine meerprijs een plusje extra te nemen of voor triple glas te gaan. De glaszetter moet toch komen.
Dat plusje extra is het verschil; als je daar geen geld voor hebt ben je m.i. boven je stand aan het leven. Als je daar geen geld voor over hebt, heb je een ander probleem.

• Oilman
Of je hebt andere prioriteiten? Misschien dat bij sommige het geld even op is na het vervangen van een 35 jaar oude badkamer en keuken. Aardig onbeholpen om dan bij voorbaat te roepen dat iemand boven z'n stand leeft.

Iedereen maakt keuzes in het leven en iedereen maakt andere keuzes. Natuurlijk is het heel verstandig om te investeren in isolatie van de woning, maar doen jullie altijd enkel het meest verstandige? Een vakantie naar een mooi land is een investering in mezelf, dat vind ik meer waard dan het triple glas t.o.v. hr++ glas. Bovendien zet triple glas echt geen zoden aan de dijk in niet-overdreven grote slaapkamer ramen in een huis van bijv 40 jaar oud.

• migjes
Oilman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:36:
Of je hebt andere prioriteiten? Misschien dat bij sommige het geld even op is na het vervangen van een 35 jaar oude badkamer en keuken. Aardig onbeholpen om dan bij voorbaat te roepen dat iemand boven z'n stand leeft.

Iedereen maakt keuzes in het leven en iedereen maakt andere keuzes. Natuurlijk is het heel verstandig om te investeren in isolatie van de woning, maar doen jullie altijd enkel het meest verstandige? Een vakantie naar een mooi land is een investering in mezelf, dat vind ik meer waard dan het triple glas t.o.v. hr++ glas. Bovendien zet triple glas echt geen zoden aan de dijk in niet-overdreven grote slaapkamer ramen in een huis van bijv 40 jaar oud.
iedereen moet zijn eigen prio's opstellen.
en voor elk huis zal het anders zijn, maar ook je leven en gezin samen stelling doen prio's verschuiven.

ik heb zelf nog gewoon enkel glas op de slaapkamer.
er word toch niet gestookt op die kamer, dus dubbel of triple glas is onzin voor mij.
(ik kruip liever tegen de vrouw aan onder een warme deken dan dat ik er stook, lekker gezellig >:) )

maar dit breekt de bank niet:
http://www.allekabels.nl/...ig-kinderbeveiliging.html
en als je zoiets tussen de tv/geluid hoek zet en zo je sluipverbruik elimineert, tvt erg snel. ;)
kijk naar laaghangend fruit en begin daar mee. dan komt de rest van zelf wel.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@oilman;
Ik heb zelf, via de kruipruimte, de vloer geïsoleerd.
40m2, 15cm EPS en dat zijn 6 platen per m2.
40*6 = 240 platen / 5 platen per pak = 48 pakken a €7 per pak en dat is dan totaal €336

Is dat veel geld? Geen idee, voor ons is het in iedergeval serieus geld en voor ieder zijn portemonnee is dat weer anders. Het scheelt zo'n €50-75 aan stookkosten en dus 5-6 TVT. Na installatie heb je 50-75 jaar extra te besteden :)
Hoe wij aan ons geld komen? Denk gewoon hard werken en nadenken waar je het aan uit geeft.

Maar gezien je mening over 2/3 dubbel hr++(+) glas, isoleren, kunststofkozijnen, etc krijg ik het idee dat je een beetje in het verkeerde topic zit te koekeloeren....

Wat kunststof en hout betreft; Ik ken genoeg mensen die iedere 3 jaar hun hout kaal (moeten(!)) laten schuren om het vervolgens weer met de meest geweldige kwaliteit chemische tinnef zooi te laten bestrijken.... is dat wel duurzaam?
Wij halen 1 x in het kwartaal een vochtige doek over de kozijnen en na 7 jaar zien ze er nog als nieuw(!) uit!

Gezien bovenstaande scenario zouden wij ons huis al 2 keer hebben moeten laten verven en de derde keer eraan zou komen. Een gemiddelde verfbeurt van 8 grote kozijnen kost al snel €1500 per keer, waarmee wij reeds €3000 - 4500 uit hebben gespaard.

Je zegt het zelf; keuzes....

Eén van onze keuzes is om 3 weken naar de camping te gaan, is ongeveer even duur als 3 dagen een villa huren of 10 dagen vliegen naar een appartement in Turkije.

Wij hebben heerlijk genoten 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 27-08-2015 15:47 ]

• MagicTempest
Als we nu toch bezig zijn, wat zijn de laaghangend fruit dingen die jullie toegepast hebben? Voor mij is het nog niet zo heel veel, maar ik heb in ieder geval de volgende zaken:

- Schakelaar voor TV meubel
- Overal dubbel glas (zelfs het glas in lood)
- buitenmuurisolatie
- plafondisolatie (de vliering is niet geïsoleerd)

Ik heb ook nog een close-in boiler in de keuken, maar of dat nu veel bespaart of niet ben ik nog niet helemaal uit. Hij staat in ieder geval op de laagst mogelijke temperatuur ingesteld (50C)

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
MagicTempest schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:27:
Er is in ieder geval één ding dat ik nooit zal doen in mijn huis, en dat is kunststof kozijnen. Ik geloof vast dat het efficienter is, maar ouderwets hout vind ik nog steeds veel mooier. (Nu heb ik ook een huis uit 1927, en daar kunststof kozijnen in zetten past ook niet echt)
Vele 'oude & goedkope' kunstof kozijnen zijn inderdaad heel lelijk, maar tegenwoordig heb ik al bij wat nieuwbouwhuizen kozijnen gezien waarbij ik het verschil niet meer kon merken.
Met voelbare groeven, structuur en alles.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Oilman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:19:
Zonder salderen is die warmtepomp in Nederland financieel totaal niet aantrekkelijk als hoofdverwarming.
Dit is pertinent onjuist. Een warmte pomp in een LTV omgeving is direct aantrekkelijk.

• Oilman
@Freemann Vergelijk nu eens appels met appels. Voor het zelf isoleren van je kruipruimte reken je niet eens alle materiaal kosten mee en geen arbeidsloon (omdat je het zelf doet) en vervolgens ga je schilder werk wel uitbesteden. Als jij het isoleren van je vloer uitbesteed had was je ook op een heel ander bedrag uitgekomen. Hardhouten kozijnen waar de verf na 3 jaar vanaf valt, dat ze kaal geschuurd moeten worden, dan deugt er iets niet en dat weet jij net zo goed.

Ik denk dat je mij een beetje verkeerd inschat, deze zomer het dak laten vervangen. Dat is nu beter geïsoleerd (en geen asbest dakbeschot meer), dakkapellen opnieuw geconstrueerd, nieuw glas erin. Maar wel gewoon HR++ en mooie houten kozijnen. De RC waarde van het dak is niet die van een nieuwbouw huis, dat drijft de prijs weer verder op en het geheel wordt er niet fraaier van. Wel fijn als er ook nog geld is om de vloer eruit te halen zodat die ook geïsoleerd kan worden.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@oilman;
LoL, de kunststof kozijnen zijn er oa(!) in gegaan omdat ik een BLOEDHEKEL heb aan schilderen!

Dus ik ga op dat punt zeker appels met peren vergelijken, want ik zou het never, nooit, niet zelf gaan schilderen!

Ik ben niet claustrofobisch en dus kruip ik lekker zelf de kruipruimte in :)

Isoleren is altijd goed en de eerst stap om verdere grote dure stappen te kunnen zetten. Een WP heeft bijv. wienig zin zonder degelijke isolatie.

• MagicTempest
liquid_ice schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:50:
[...]

Vele 'oude & goedkope' kunstof kozijnen zijn inderdaad heel lelijk, maar tegenwoordig heb ik al bij wat nieuwbouwhuizen kozijnen gezien waarbij ik het verschil niet meer kon merken.
Met voelbare groeven, structuur en alles.
Een vriend van me beweert dat ook en heeft bij hem de kozijnen van zijn dakkapel van kunststof laten maken, maar nog steeds vind ik dat minder mooi dan hout.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hout != Kunststof kozijnen

Maar in mijn ogen bieden ze grote voordelen tov hout en is de look daarom voor ons minder belangrijk.
Onze kozijnen hebben bewust geen houtnerf(slecht schoon te maken/houden), zijn KOMO gecertificeerd, 100% recyclebaar, zijn voorzien van een speciale PVC coating voor makkelijk (lees vochtige doek) schoonmaken, door coating verkleuren ze niet, hoeven niet geverfd te worden, hang en sluitwerk van A-merk(kan makkelijk nageleverd worden).

Het kosten wat, maar dan heb je ook wat. Het zit er nu bijna 7 jaar in, nog 3 jaar garantie en tot nu toe geen problemen.

Door de speciale coating is kleurverschil nauwelijks waarneembaar en kan er zonder problemen achteraf een dakkapel met zelfde soort kozijnen worden geleverd zonder kleurverschil.

Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.