De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.693 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nog minder dan 100 dagen te gaan en .....World Solar Challenge

Ben een fan van de Cruiser class en Wouw!!!!!

Stella Lux.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.dutchcowboys.nl/uploads/images/stella-lux-1.jpeg

Interieur .....

Afbeeldingslocatie: http://solarteameindhoven.nl/wp-content/uploads/2015/07/SolarTeam_Interior0006-1024x576.png

http://solarteameindhoven.nl/stella-lux/stella-lux-nl/

Bochum (de gene die de klasse hebben laten ontstaan) zijn nog niet zo ver.

[ Voor 19% gewijzigd door ollie1965 op 19-07-2015 23:18 . Reden: link eerste foto gewijzigd vanwege dropbox ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
ollie1965 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:19:
Nog minder dan 100 dagen te gaan en .....World Solar Challenge

Ben een fan van de Cruiser class en Wouw!!!!!
Daar kan ik enthousiast van raken!! Mooi spul man. _/-\o_

Als elektrisch motorrijder ben ik sinds kort 'exclusive member' van een ander project,
ook van de TU Eindhoven: Het "Storm" project, in april 2016 in 80 dagen met een nieuw te bouwen elektrische motorfiets rond de wereld. :P

http://www.storm-eindhoven.com/?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Mooi :) Er zijn opzich al wel elektrische motorfietsen, maar niet met een dergelijke range. Ik ben benieuwd, ook wat de route zal zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Range is minder belangrijk, na 180 km is de rijder zelf ook wel aan pauze toe. Als je hem in die pauze maar weer met ChaDeMo vol kan blubberen.

Op de Energica gaat het al aardig: http://my.motortourer.com...the-electric-energica-ego

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Erasmo schreef op zondag 19 juli 2015 @ 01:06:
Range is minder belangrijk, na 180 km is de rijder zelf ook wel aan pauze toe.
^ dat.
Geldt ook voor auto's trouwens, zeker als je kleine kinderen hebt. Mijn dochter van 18 maanden is het na een uur in de auto helemaal zat en als na 20 minuten de accu weer afgetopt is, is ze nog lang niet klaar in de speeltuin :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben intussen weer een grote stap verder met het sensornetwerk in huis. Ik heb vandaag 7 sensoren toegevoegd.
  • Temperatuur in het washok
  • Aanvoertemperatuur vanaf de CV
  • Retourtemperatuur richting de CV
  • Temperatuur van het sanitairwater na het mengventiel
  • Temperatuur (koud water in) zonneboiler
  • Temperatuur (warm wter uit ) zonneboiler
  • Temperatuur (CV) vanuit de zonneboiler richting de CV installatie. ( aanvoer had ik al ).
Edit

Klein WTF momentje. Temperatuur na het thermostatisch mengventiel komt uit op 45.5 graden terwijl er water van 56.7 graden uit de zonneboiler komt.

Of de sensor maakt geen goed contact of het mengventiel staat verkeerd ingesteld. Maar ff in de gaten houden dus.

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 19-07-2015 22:11 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Range is minder belangrijk, na 180 km is de rijder zelf ook wel aan pauze toe.
Not a member of the iron but?

Richting de 400Km, langste aan eengesloten rit ooit, en 30 minuten bijkomen

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iron Butts zijn natuurlijk een vak apart.
Zelfs op mijn woon-werkverkeer van 250km enkele reis neem ik een minipauze halverwege, juist omdat het als motorrijder veel belangrijker is dat je scherp op de weg zit.
mkleinman schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:41:
Ik ben intussen weer een grote stap verder met het sensornetwerk in huis. Ik heb vandaag 7 sensoren toegevoegd.
  • Temperatuur in het washok
  • Aanvoertemperatuur vanaf de CV
  • Retourtemperatuur richting de CV
  • Temperatuur van het sanitairwater na het mengventiel
  • Temperatuur (koud water in) zonneboiler
  • Temperatuur (warm wter uit ) zonneboiler
  • Temperatuur (CV) vanuit de zonneboiler richting de CV installatie. ( aanvoer had ik al ).
Edit

Klein WTF momentje. Temperatuur na het thermostatisch mengventiel komt uit op 45.5 graden terwijl er water van 56.7 graden uit de zonneboiler komt.

Of de sensor maakt geen goed contact of het mengventiel staat verkeerd ingesteld. Maar ff in de gaten houden dus.
Lees je die sensoren nou allemaal met de hand uit of gaat dat automagisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Range is minder belangrijk, na 180 km is de rijder zelf ook wel aan pauze toe. Als je hem in die pauze maar weer met ChaDeMo vol kan blubberen.

Op de Energica gaat het al aardig: http://my.motortourer.com...the-electric-energica-ego
Na 200km moet ik stoppen om te tanken. Echter vind ik een pauze dan heel niet vervelend sterker nog vaak zit ik er bij 170km al naar uit te kijken.

Snelweg rijden met de motor is niet mijn ding. Volgende week ga ik met de motor naar dusseldorf en dan met de motor op de trein naar wenen. S'avonds vertrekken, tukken in de trein en de volgende morgen in Wenen en dan... instant genieten van de wegen _/-\o_ :9~

Met het koekblik rijd ik in de vakantie ook weleens door voordat ik moet tanken, dan vind ik 1000km zonder te stoppen prima te doen :X.

Wel twee thermoskannen koffie mee en wat eten uiteraard :9

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-07-2015 09:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Erasmo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:11:
Zelfs op mijn woon-werkverkeer van 250km enkele reis neem ik een minipauze halverwege, juist omdat het als motorrijder veel belangrijker is dat je scherp op de weg zit.

[...]

Lees je die sensoren nou allemaal met de hand uit of gaat dat automagisch?
Automatisch. Elke 20 seconden worden de sensoren uitgelezen en de data doorgezet naar mijn database.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:11:
Normaal vind ik 200-250 km genoeg om te stoppen, beetje afhankelijk van het tempo het is meer de tijd die ik op de motor zit die bepaald of ik een pauze neem.

Een stuk snelweg geeft bij mij dus eerder een rustpauze dan binnendoor rijden waarbij je lekker beweegt op de motor.
revolution-nl schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:18:

Na 200km moet ik stoppen om te tanken. Echter vind ik een pauze dan heel niet vervelend sterker nog vaak zit ik er bij 170km al naar uit te kijken.

Snelweg rijden met de motor is niet mijn ding. Volgende week ga ik met de motor naar dusseldorf en dan met de motor op de trein naar wenen. S'avonds vertrekken, tukken in de trein en de volgende morgen in Wenen en dan... instant genieten van de wegen _/-\o_ :9~

Met het koekblik rijd ik in de vakantie ook weleens door voordat ik moet tanken, dan vind ik 1000km zonder te stoppen prima te doen :X.

Wel twee thermoskannen koffie mee en wat eten uiteraard :9
Motorrijden houd mij ook veel langer fris dan in een koekblik, vooral als ik binnendoor ga.
Voorbeeld was ook een extreme situatie waarbij ik iets van 1400km in 1 dag heb gereden omdat ik niks wilde doen tussen deze 2 punten, en er feitelijk ook niks was.
Dat er niks is, is soms een reden om er wel naartoe te gaan maar toen even niet.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Nieuwe inzichten uit het Tesla kamp over batterij storage:
“I think we’re at the beginning of a new cost-decline curve, and, you know, this is something where there’s a lot of similarities to what happened with photovoltaics. Almost no one [would have predicted] that photovoltaic prices would have dropped as fast as they have, and storage is right at the cliff, heading down that price curve. It’s soon going to be cheaper to drive a car on electricity — a pure EV on electricity — than it is to drive a gasoline car. And as soon as we see that kind of shift in the actual cost of operation in a car that you can actually use for your daily driver, you know, from all manufacturers I believe we’re going to see electric vehicles come to dominate the whole transportation fleet.

“Also, that same battery cost decrease is going to drive batteries in the grid. There’s going to be much faster growth of grid energy storage than I think most people expected. You suddenly get to have energy that’s 100% firm and buffered from photovoltaics that’s cheaper than fossil energy. And we’re within sort of grasping distance of that goal, which is very, very exciting.

“Because once we get to that, and there really is no going back, it will make sense to do this economically without any environmental consideration whatsoever. So that’s the amazing tipping point that’s going to happen within I’m quite certain the next 10 years.”
YouTube: Intersolar North America Conference Opening 2015

Schaamteloos gekopieerd van Cleantechnica.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Met dat in het achterhoofd, tijdje terug (ik dacht op reneweconomy.com.au ) is het in AUS binnen 10 jaar mogelijk om volledige communities off grid te laten gaan (grid parity).

En in dat kader heeft reneweconomy het volgende gelanceerd http://onestepoffthegrid.com.au/

EDIT
Oh ja de eerste foto van Bochum
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CKgtIyYWgAAC4Er.jpg

Hé ook al de blauwe engel kleur ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ollie1965 op 22-07-2015 13:11 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

In Australië zou het zin kunnen hebben, omdat het grid grote gaten vertoont.
Toch zou een investering in het netwerk op lange termijn beter zijn denk ik, al was het maar om overschotten (internationaal) te kunnen delen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Proton_ schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:15:
In Australië zou het zin kunnen hebben, omdat het grid grote gaten vertoont.
Toch zou een investering in het netwerk op lange termijn beter zijn denk ik, al was het maar om overschotten (internationaal) te kunnen delen.
Klopt er zitten grote gaten in het netwerk, op sommige plaatsen richting de 1500Km,
Ik geloof niet dat dat met een communitie van 100 inwoners (op het grid aansluiten) ooit rendabel wordt.
Internationaal is er ook weinig uit te wisselen.
Maar ze zijn op de goede weg daar met getijde, wind, solar en opslag.
En dat allemaal met tegenwerking van de huidige regering!

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als een stad accu's gaat stimuleren vind ik dat een stap de verkeerde kant op.
Dan kan je beter nog een aluminiumsmelter bouwen ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Aluminium hebben ze maar genoeg (en vele andere aardmetalen) maar weinig smelters.
En van dat andere metaaltje voor accu's hebben ze de grootste wereldvoorraad..........

Tja, iets met schakelen van oude koolcentrales?
Die staat (en verschillende andere staten) doet tenminste nog wat, vanuit Canberra hoeven ze weinig anders te verwachten dan tegenwerking
"Coal is good for humanity"

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 22-07-2015 14:20 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nou ja als we vanaf 2030 een kleine ijstijd in gaan kunnen we beter die kolen centrales door laten stoken..... effect een beetje dempen ...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Als, ik zou er niet op rekenen. ;)

Het bericht is gretig door de media overgenomen maar ik vraag een tandarts niet om zijn mening over mijn versleten heup en zo vertrouw ik ook zonnefysici niet op hun blauwe ogen als het om het klimaat gaat. Ze mogen wellicht kundig zijn op het gebied van zonneactiviteit, het zijn geen experts op het gebied van de invloed van de zon op het klimaat. Diegenen die dat wel zijn zeggen dat de invloed (forcering) van een mogelijk nieuw Maunder minimum wereldwijd overeenkomt met slechts een paar jaar CO2 uitstoot. Regionaal kan de impact groter zijn.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Leuk betoog inderdaad maar wel eentje die behoorlijk discutabel is. En dat begint meteen bij punt 1 door de redenatie van World Watch Institute (WWI) over te nemen over die van het IPCC/FAO. Zie 2:32 in de video. De claim is volgens mij om diverse redenen onjuist, ik noem er één:

De redenatie (pag. 11) van WWI is als volgt:
Omdat koeien/kippen/schapen/geiten/varkens/paarden CO2 uitstoten bij de ademhaling zou die meegenomen moeten worden in de CO2 boekhouding.

De redenatie van het IPCC (pag. 10.7)/FAO en de meeste klimaatwetenschappers (pag. 4) is als volgt:
Koeien ademen CO2 uit en de C is afkomstig van het eten (gras) en dat gras heeft die C kort daarvoor uit de atmosfeer gehaald. Er is daardoor geen netto toename CO2 in de korte koolstofkringloop. Het gras was ook zonder koe op korte termijn doodgegaan en gaan rotten waarbij de C weer in de atmosfeer was gekomen in de vorm van CO2 of CH4 (afhankelijk van de manier van rotten; aeroob of anaeroob).

Bestudering van dit plaatje maakt het misschien wat duidelijker:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Carbon_cycle-cute_diagram.svg/1000px-Carbon_cycle-cute_diagram.svg.png
Jaarlijks komt al 60Gt C vrij door rotting van planten. De groei van de CO2 uitstoot van planten naar de atmosfeer door de groei van het arsenaal vee is daarmee vergeleken nihil.

Koeien produceren dus geen netto CO2 in de korte koolstofkringloop door hun uitademing, ze verschuiven wat koolstof vanuit het land-reservoir naar de atmosfeer op zeer korte tijdschalen. Op lange termijnen is de verschuiving van het land-reservoir naar de atmosfeer nihil, terwijl de jaarlijkse menselijke emissie van 30 GtC van fossiele brandstoffen uit de lange koolstofcyclus in de korte koolstofcyclus accumuleert.

Edit:
Punt 2 valt of staat samen met het hierboven genoemde probleem.

Punt 3:
Methaan mag dan wel een veel sterker broeikasgas zijn, de forcering door de verhoging van methaanconcentraties is veel lager dan die van de verhoging van CO2 omdat de er simpelweg veel meer CO2 in de atmosfeer is bijgekomen. Middelbare school basis scheikunde foutje.
Ook de redenatie om juist methaan uitstoot aan te pakken omdat die in enkele decennia uit zichzelf verdwijnt is een logische redenatiefout: juist omdat CO2 zo'n lange verblijfsduur heeft moet je juist daarop focussen omdat elke ppm CO2 uitstoot meer nog duizenden jaren invloed op het klimaat heeft.
Overigens wordt methaan afgebroken in CO2 wat dus wel een reden is om het aan te pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door styno op 26-07-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

styno schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:16:
[...]

Leuk betoog inderdaad maar wel eentje die behoorlijk discutabel is. En dat begint meteen bij punt 1 door de redenatie van World Watch Institute (WWI) over te nemen over die van het IPCC/FAO. Zie 2:32 in de video. De claim is volgens mij om diverse redenen onjuist, ik noem er één:

De redenatie (pag. 11) van WWI is als volgt:
Omdat koeien/kippen/schapen/geiten/varkens/paarden CO2 uitstoten bij de ademhaling zou die meegenomen moeten worden in de CO2 boekhouding.

De redenatie van het IPCC (pag. 10.7)/FAO en de meeste klimaatwetenschappers (pag. 4) is als volgt:
Koeien ademen CO2 uit en de C is afkomstig van het eten (gras) en dat gras heeft die C kort daarvoor uit de atmosfeer gehaald. Er is daardoor geen netto toename CO2 in de korte koolstofkringloop. Het gras was ook zonder koe op korte termijn doodgegaan en gaan rotten waarbij de C weer in de atmosfeer was gekomen in de vorm van CO2 of CH4 (afhankelijk van de manier van rotten; aeroob of anaeroob).

Bestudering van dit plaatje maakt het misschien wat duidelijker:
[afbeelding]
Jaarlijks komt al 60Gt C vrij door rotting van planten. De groei van de CO2 uitstoot van planten naar de atmosfeer door de groei van het arsenaal vee is daarmee vergeleken nihil.

Koeien produceren dus geen netto CO2 in de korte koolstofkringloop door hun uitademing, ze verschuiven wat koolstof vanuit het land-reservoir naar de atmosfeer op zeer korte tijdschalen. Op lange termijnen is de verschuiving van het land-reservoir naar de atmosfeer nihil, terwijl de jaarlijkse menselijke emissie van 30 GtC van fossiele brandstoffen uit de lange koolstofcyclus in de korte koolstofcyclus accumuleert.
Dank je, ik voelde al dat het rammelde ..... Wel een leuke tatoeage, krijgt ze nog spijt van .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Laatst online: 08:22
MK1o2 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:59:
@SolaRoad

Ik woon in Krommenie waar het fietspad gaat komen. Had ergens gelezen dat de aanleg van het fietspad in oktober (week 42*) begint.
Wanneer de aanleg plaats zal vinden zal ik eens langs gaan en een paar foto's maken en delen.

Het onderwerp was inderdaad al eens ter sprake gekomen:
MK1o2 in "De Duurzame Kroeg deel 2" en de reacties daarop.

Wat toen vooral besproken is is dat het een vrij duur project is (1,5 miljoen voor 100m) en dat er nog erg veel vragen zijn over de veiligheid van het pad tijdens bijvoorbeeld vorst of sneeuw.

*Dumpert als bron, wie had dat ooit gedacht....
~

Hier nog een Krommenieër :P
In een plaatselijke digitale krant stond laatste een leuk artikel (http://deorkaan.nl/wordt-solaroad-fietspad-een-fiasco/) over ons wereldberoemde fietspad.

In dat artikel staat ook een link naar een australisch blog dat heeft uitgerekend hoe (in)efficient die Solaroad is. Hij heeft de opbrengsten vergeleken met PV installaties in de buurt...je ruikt 'm al: mijn installatie en die van MK1o2 :P :P :P Zie YouTube: EEVblog #743 - Solar Roadways Test Results

Ik ben het overigens TOTAAL NIET eens met het concept van de Solaroad.
3 miljoen uitgeven voor een proef maar als gemeente subsidie op PV verstrekken HO MAAR! :(

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zelfs zonder subsidie is dak-PV bij mij rendabel. Alhoewel de BTW(-teruggave) en energiebelasting wel veel helpen met de terugverdientijd.

Of solaroad ooit iets gaat worden weet ik niet, maar dak-PV was 30 jaar geleden ook niet zo goedkoop als vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 20:02
hm ik ben nu aan het zien; we hebben een huis gekocht met een vrije slechte EPC scoren (506) dit komt voornamelijk door de oude mazoutketel (geen buitenvoeler); geen zolder isolatie en geen spouwmuurisolatie. Ramen zijn dubbelglas en houten frame in goede staat.. dus die mogen er nog even zijn.

Ik zit nu een beetje vast met waar we in zouden investeren, 200liter zonneboiler zou een 3500euro kosten met een 2000euro subsidie.

Dan twijfel ik of we over zouden gaan op gas of toch mazout blijven gebruiken (wel met een condensatie versie). Sanitair badkamer water wordt op dit moment verwarmd met een elektrische boiler.. en nu met de stroomkostprijs stijging in Belgie moet die er zo rap mogelijk uit...

Voor zonnepanelen hebben ze dan weer een nieuwe vergoeding ingevoerd 75euro per kw van uw installatie.. (4kw installatie kost je dus 300euro en dit bedrag gaat elk jaar gewoon geïndexeerd worden en stijgen jaar na jaar..).

Een warmtepomp is dan ook weer zoiets; ja dat zou haalbaar zijn met een horizontaal systeem in de tuin, maar met een COP van bv 4,5 heb je nog altijd 1 Kw stroom nodig.. wat uiteraard zeer prijzig is...

Iemand enig tips? De badkamer heeft een bad en gaan we pas binnen een jaar of 5 vernieuwen (buiten spaardouchekop en douchescherm te zetten zodat we er in kunnen douchen).

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eerst isoleren, wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken. Vergeet ook niet dat de prijsstijging in België waarschijnlijk tijdelijk is, de wereldwijde trend is juist dat elektriciteit goedkoper gaat worden.

Ik zou toch eens een lucht/water warmtepomp doorrekenen tov een gasboiler, maar dan ook inclusief vaste kosten. Met een flinke zonneboiler kun je genoeg opwekken om aan een significant gedeelte van je warmtevraag te voldoen zodat je het zelfs zonder brander kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Stroomstijging in Belgie is eerder van kunstmatige aard, subsidie put van zonnepanelen, verhoging van vennootschapsbelastingen in Belgie etc.. optrekken van btw op stroom van 6 naar 21%...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Icekiller2k6 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:06:
Stroomstijging in Belgie is eerder van kunstmatige aard, subsidie put van zonnepanelen, verhoging van vennootschapsbelastingen in Belgie etc.. optrekken van btw op stroom van 6 naar 21%...
Worden de groencertificaten voor PV en wind door de elektriciteitsverbruikers betaald of komt die geldstroom bij de overheid vandaan?

Een deel van de prijsstijging is in ieder geval het gevolg van de stroomtekorten door de langdurige uitval van de kerncentrales te Doel en Tihange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Ook uiteraard, maar met zonnepanelen heb je nu pro consumententarief van 75euro per kw (omvormer) in Limburg tot 200+ euro in Oost Vlaanderen. Deze prijs wordt overigens dit jaar al meteen geïndexeerd met een extra kost van 2%.

De groencertificaten werden verplicht opgekocht door electrabel en infrax... en deze rekenen de kostprijs uiteraard door aan de consumenten.

@liquid_ice

:) ik snap wat je bedoelt, maar ik wil zeggen, de bedrijven gaan deze kost niet zelf dragen maar rekenen deze door aan de consumenten zodat hun omzet niet daalt en dezelfde dividenden kan uitkeren

[ Voor 22% gewijzigd door Icekiller2k6 op 28-07-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:01:
... en deze rekenen de kostprijs uiteraard door aan de consumenten.
Denk eens goed na over zulke zinnen...
Die zeggen niks omdat:
1 - iedereen consument is (zelfs bill gates)
2 - er niks anders is dan de consumenten

No offence

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik kwam bij zoeken deze kinetic power plant van Rosch tegen
Het is zo simpel, ook mechanisch en dat met een COPkwh >1

Klinkt voor mijn gevoel te mooi, een COPkwh tot 2,8,
Alleen ik zie niet waarom het niet zo zou zijn.
en geheel als iets als een warmtepomp moet zien (gaat ook minder energie dan er aan warmte getransporteert wordt)

YouTube: Rosch Gaia Auftriebskraftwerk Vorführung 01 (Duits talig)
YouTube: Rosch KPP / GAIA AuKW 5kW power plant generator disassembly, May 13th '15 Raw Footage

Op Youtube staan meer filmpjes van de KPP demo units, die ook deels uit elkaar geschroeft worden op zoek naar verborgen clue

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Domba schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:30:
Ik kwam bij zoeken deze kinetic power plant van Rosch tegen
Het is zo simpel, ook mechanisch en dat met een COPkwh >1

Klinkt voor mijn gevoel te mooi, een COPkwh tot 2,8,
Alleen ik zie niet waarom het niet zo zou zijn.
en geheel als iets als een warmtepomp moet zien (gaat ook minder energie dan er aan warmte getransporteert wordt)

YouTube: Rosch Gaia Auftriebskraftwerk Vorführung 01 (Duits talig)
YouTube: Rosch KPP / GAIA AuKW 5kW power plant generator disassembly, May 13th '15 Raw Footage

Op Youtube staan meer filmpjes van de KPP demo units, die ook deels uit elkaar geschroeft worden op zoek naar verborgen clue
HAHAHAHAHAHA _O- _O- "rotational multipliers" 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Is niet meer dan "versnellingsbak" om 750 rpm voor generator te matchen.

Ik vind de kettingen alleen wat dun voor deze 12kW
YouTube: Thrust Kinetic Generator by Rosch Innovations AG vanaf 4'10"
38 seconde voor 1 omwenteling

Volgens mijn roestige berekening is zou dat 181900Nm op de as
en als ik goed heb >1250ltr waterverdringing, dat is 790ltr/min@1bar lucht en bij 5 meter waterkolom wat meer vanwege onderin 0,5 bar is
Wat die de compessor (4,2kW) ernaast niet kan leveren FAD=545ltr/min

Van 2,8 (12kW/4,2kW) pr optimisme naar kleiner <1 is nog een flinke stap

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 28-07-2015 19:22 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het is ook geen PR optimisme maar oplichting.
De generator (als het al een generator is) is onbelast, de ketting staat niet strak. Bij 1 kW@ 750RPM is dat nog 12 Nm => een tandwiel met radius 10 cm geeft een kettingspanning van 120N, genoeg om hem niet meer zo te laten hobbelen. 12 kW is het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:39
GadgetFrank schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:10:
[...]

~

Hier nog een Krommenieër :P
In een plaatselijke digitale krant stond laatste een leuk artikel (http://deorkaan.nl/wordt-solaroad-fietspad-een-fiasco/) over ons wereldberoemde fietspad.

In dat artikel staat ook een link naar een australisch blog dat heeft uitgerekend hoe (in)efficient die Solaroad is. Hij heeft de opbrengsten vergeleken met PV installaties in de buurt...je ruikt 'm al: mijn installatie en die van MK1o2 :P :P :P Zie YouTube: EEVblog #743 - Solar Roadways Test Results

Ik ben het overigens TOTAAL NIET eens met het concept van de Solaroad.
3 miljoen uitgeven voor een proef maar als gemeente subsidie op PV verstrekken HO MAAR! :(
Volgens mij was dit toch een proef of test-stuk? Mi is de test geslaagd met als uitkomst: zonnepanelen in de weg zijn niet handig.
Als je de test niet doet blijft je mensen houden die zeggen: 'zonnepanelen zijn lelijk, in de weg is plaats zat, laat ze ze daar in maken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als mensen zo dom zijn dat ze niet in kunnen zien dat dit nooit rendabel kan zijn dan moeten ze zich laten nakijken. Dit is wat er mis is met Nederland. Geld wordt over de balk gesmeten voor dingen waarvan elk weldenkend mens kan zeggen dat het nutteloos is.
Maar dan zijn er de schreeuwers en de ambtenaren die vinden dat dat geld wel weggegooid moet worden. :(
Voor 3 miljoen had je 2.000 MWp aan zonnepanelen kunnen aanleggen! 3000 kWh in een half jaar, 6000 kWh in een jaar, dat is 6-7 MWp. Wie had kunnen beredeneren dat dit een succes zou zijn? Dat je hier een test voor nodig hebt om dit te concluderen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Laatst online: 08:22
wmeester schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 08:51:
[...]

Volgens mij was dit toch een proef of test-stuk? Mi is de test geslaagd met als uitkomst: zonnepanelen in de weg zijn niet handig.
Als je de test niet doet blijft je mensen houden die zeggen: 'zonnepanelen zijn lelijk, in de weg is plaats zat, laat ze ze daar in maken'
Het is inderdaad een proef.
Wat mij betreft geen cent verder in investeren. Als de toplaag van een segment weer beschadigd raakt graag vervangen door een gewoon stuk beton en de zonnepanelen + omvormer doneren aan iemand die PV op zijn dak wil :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:01:
Als mensen zo dom zijn dat ze niet in kunnen zien dat dit nooit rendabel kan zijn dan moeten ze zich laten nakijken. Dit is wat er mis is met Nederland. Geld wordt over de balk gesmeten voor dingen waarvan elk weldenkend mens kan zeggen dat het nutteloos is.
Maar dan zijn er de schreeuwers en de ambtenaren die vinden dat dat geld wel weggegooid moet worden. :(
Voor 3 miljoen had je 2.000 MWp aan zonnepanelen kunnen aanleggen! 3000 kWh in een half jaar, 6000 kWh in een jaar, dat is 6-7 MWp. Wie had kunnen beredeneren dat dit een succes zou zijn? Dat je hier een test voor nodig hebt om dit te concluderen?
Opzich wel mee eens, maar het is wel een proef he. Hierbij is het van te voren bekend dat het nooit rendabel gaat zijn, maar dat het is om de techniek uit te testen.

Hoe duur denk je dat het eerste zonnepaneel was, en denk je dat dat rendabel was? :+
Zelfde als met de Solar auto's die racen in Australie etc, kijk maar wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Wat is de tvt van asfalt of beton? Of een solar roadway toekomst heeft hangt grotendeels af van TCO en dus van de mogelijkheden om de SR-panelen goedkoper en betrouwbaarder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:21
Mijn mond valt open van verbazing als ik zie dat zelfs hier mensen in dit soort proefballonnetjes trappen. Wat heeft de terug verdien tijd van asfalt of beton hier mee te maken? Een weg is om over te rijden, die weg moet zo lang mogelijk mee gaan, veilig zijn enz. Een weg levert geen geld op.

Als ze die zonnepanelen gewoon ergens op een dak gemonteerd hadden had het systeem al veel meer opgeleverd en was er een fractie van het geld uitgegeven. En de situatie is nu niet bepaald zo dat alle daken al vol liggen met zonnepanelen... Als je een zonnepaneel op een dak monteert is er spraken van een terugverdien tijd, als je er een weg van gaat maken is het een bodemloze put.

Overigens als dit uit 't marketing budget van de gemeente is betaald dan zeg ik er niets meer over, dan is het een geslaagde investering geweest, want media aandacht heeft 't genoeg opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik wilde net iets opschrijven wat Oilman ook schrijft.

Het gaat niet om de terugverdientijd van asfalt of beton. Het gaat om de meerkosten en wat je daarvoor terugkrijgt. En of je die meerkosten voor dat doel niet misschien ergens anders beter had kunnen spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Domba schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:18:
[...]

Is niet meer dan "versnellingsbak" om 750 rpm voor generator te matchen.

Ik vind de kettingen alleen wat dun voor deze 12kW
YouTube: Thrust Kinetic Generator by Rosch Innovations AG vanaf 4'10"
38 seconde voor 1 omwenteling

Volgens mijn roestige berekening is zou dat 181900Nm op de as
en als ik goed heb >1250ltr waterverdringing, dat is 790ltr/min@1bar lucht en bij 5 meter waterkolom wat meer vanwege onderin 0,5 bar is
Wat die de compessor (4,2kW) ernaast niet kan leveren FAD=545ltr/min

Van 2,8 (12kW/4,2kW) pr optimisme naar kleiner <1 is nog een flinke stap
of het uit kan of niet uit kan, geen idee.
is niet interessant genoeg.

maar als het wel uit kan, en ze zouden genoeg energie kunnen op wekken om te kunnen blijven draaien: dan is dit de eerste Perpetuum mobile die ik zie in mijn leven.
laat staan dat er nog energie over is na het draaiend houden. :?
en dat maakt mij zo sceptisch dat ik het niet kan geloven.

en dan willen ze nog geld ook, mmm met een apparaat van 15kW wat je 24 uur laat draaien, doe je 360kWh per dag wat met kolen fooi al 28,8€ doet, en per jaar dan een 10.000€.
als het echt zo fantastisch was zou ik niks tegen niemand vertellen en een flinke fabrieks-hal huren en ze zelf neer zetten. >:)
dan mogen ze die dingen van me leasen >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Sowieso, het hele idee dat een weg geen rendabele TVT heeft vind ik scheef...

Stel dat wegen een negatieve TVT hadden, dan zouden we beter af zijn geweest als land om GEEN wegen te hebben...
Kan je het je voorstellen?

Hoe had je dan ooit dat geproduceerde zonnepanneeltje op jou dak gekregen?

Een weg verbetert het transport, meer transport levert meer geld op en voila, een TVT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:20:
Ik wilde net iets opschrijven wat Oilman ook schrijft.

Het gaat niet om de terugverdientijd van asfalt of beton. Het gaat om de meerkosten en wat je daarvoor terugkrijgt. En of je die meerkosten voor dat doel niet misschien ergens anders beter had kunnen spenderen.
Okee, vraagje, denk jij dat deze auto rendabel is? Als het antwoord nee is, zullen we er maar mee stoppen dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.karzfuturo.com/images/future-solar-car.jpg

Ik denk ook niet dat solar roadways het antwoord zijn voorlopig of misschien wel nooit. Maar dat je het gaat vergelijken met een PV installatie op iemands dak is ook weer niet terecht, want we hebben het hier over een proef om levensvatbaarheid aan te tonen. Dan is de discussie over TVT een beetje onzinnig, het is een doelbewuste test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik snap je opmerking niet. Ik zeg toch
Daarmee zeg ik toch duidelijk niet dat je niks kunt doen? Ook bij die zonneauto gaat het om de kosten en wat je er voor terugkrijgt. Dat is ook daar een afweging die je moet maken. En daar kan het wel wat opleveren.
Bij zonnepanelen in de weg weet je dat het duur is en veel te weinig oplevert. Niet alleen qua onderzoeksresultaten maar je weet van te voren al dat zonnepanelen op zo'n plek monteren weinig elektriciteit opwekt.
Dat hoef je niet te onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 29-07-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

De vraag of de investering niet ergens anders beter was geweest is interessant maar gebaseerd op persoonlijke voorkeur.

De bouw van ITER wordt geschat op 20 miljard $, dan komt het wetenschappelijke gebruik gevolgd door de bouw van DEMO die moet demonstreren dat commerciele kernfusie mogelijk is. Tegen de tijd dat wel of niet is aangetoond dat kernfusie op grote schaal op aarde mogelijk is zitten we al ruim in de tweede helft van deze eeuw en mogelijk 50+ miljard $ belastinggeld verder zonder dat er ook maar 1 MWh stroom opgewekt is. T

Tegen die tijd ziet het energielandschap er heel anders uit dan nu en ik denk dat commerciele uitbuiting van kernfusie nooit rendabel zal blijken: veel te complex en links/rechts ingehaald door het decentrale energie ecosysteem. Toch zie ik nut in de poging het te ontwikkelen.

Aan het gebruik van asfalt (een bijproduct van de olieindustrie) en beton (cementproductie is een grote bijdrager aan klimaatverandering) kleven forse nadelen en gebaseerd op afnemende voorraden. De grondstof van glas is vrijwel oneindig en kan milieuvriendelijker geproduceerd worden.

Het is niet erg om zo nu en dan even wat verder te kijken dan het nu en wat projecten tegen de muur te gooien om te kijken of er wat blijft plakken. ITER verschilt wat dat betreft in mijn ogen niet zoveel van de Solar Roadway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:32:
Bij zonnepanelen in de weg weet je dat het duur is en veel te weinig oplevert. Niet alleen qua onderzoeksresultaten maar je weet van te voren al dat zonnepanelen op zo'n plek monteren weinig elektriciteit opwekt.
Dat hoef je niet te onderzoeken.
Hetzelfde argument gebruikte Fox News om FUD rond PV in de VS te verspreiden door te claimen dat PV in de VS te weinig elektriciteit zou opwekken in vergelijking met Duitsland omdat het de helft minder zoninstraling heeft.

Twee fouten is één claim:
De VS heeft tweemaal de zoninstraling als Duitsland (en Nederland) maar dat heeft de Duitsers niet weerhouden grof op PV in te zetten. Ik zie een parallel met de argumentatie rondom SR. Een Euro voor Nederlandse PV zou in Spanje twee keer zoveel stroom opwekken, waarom zouden we in Nederland uberhaupt nog PV aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
styno schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:48:
Aan het gebruik van asfalt (een bijproduct van de olieindustrie) en beton (cementproductie is een grote bijdrager aan klimaatverandering) kleven forse nadelen en gebaseerd op afnemende voorraden. De grondstof van glas is vrijwel oneindig en kan milieuvriendelijker geproduceerd worden.
Ik dacht al dat je deze kant op wilde, en je hebt wat mij betreft wel een goed punt. Er zit natuurlijk iets scheef in het hele economische model.

Een bos verdient geen geld, maar produceert wél zuurstof en helpt bij een leefbaar klimaat. 'Bijna' niemand betaald 'reëel' voor een leefbaar klimaat. Wanneer je dat reëel zou belasten zou je zuurstof producerende landen krijgen (bosrijke gebieden) die geld verdienen aan het laten staan van bossen.

Dan zou China HEEEL veel moeten gaan betalen omdat ze veel mensen hebben, de EU en Amerika moeten dan HEEL veel betalen omdat die mensen allemaal dingen willen die heel veel van het klimaat kosten

[ Voor 10% gewijzigd door liquid_ice op 29-07-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

liquid_ice schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:54:
[...]

Ik dacht al dat je deze kant op wilde, en je hebt wat mij betreft wel een goed punt. Er zit natuurlijk iets scheef in het hele economische model.
Ja, de kosten van een asfalt of betonnen weg zijn kunstmatig laag omdat externe kosten (milieuvervuiling, extra gezondheidszorg en klimaatverandering) niet meegenomen zijn. Alleen kijken naar geld geeft lang niet altijd de beste uitkomst voor de maatschappij en/of de lange termijn.
Een bos verdient geen geld, maar produceert wél zuurstof en helpt bij een leefbaar klimaat. 'Bijna' niemand betaald 'reëel' voor een leefbaar klimaat. Wanneer je dat reëel zou belasten zou je zuurstof producerende landen krijgen (bosrijke gebieden) die geld verdienen aan het laten staan van bossen.
Zo'n systeem bestaat al voor de opslag van CO2. Ben er geen voorstander van vanwege de complexe boekhouding, loopholes en mogelijkheden tot fraude.
Dan zou China HEEEL veel moeten gaan betalen omdat ze veel mensen hebben, de EU en Amerika moeten dan HEEL veel betalen omdat die mensen allemaal dingen willen die heel veel van het klimaat kosten
De Chinezen betalen nu al voor hun grootschalige luchtvervuiling en verontreiniging van bodem en water. Het meeste in de vorm van ziekte en levens i.p.v. geld maartoch.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 29-07-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:54:
[...]

Hetzelfde argument gebruikte Fox News om FUD rond PV in de VS te verspreiden door te claimen dat PV in de VS te weinig elektriciteit zou opwekken in vergelijking met Duitsland omdat het de helft minder zoninstraling heeft.

Twee fouten is één claim:
De VS heeft tweemaal de zoninstraling als Duitsland (en Nederland) maar dat heeft de Duitsers niet weerhouden grof op PV in te zetten. Ik zie een parallel met de argumentatie rondom SR. Een Euro voor Nederlandse PV zou in Spanje twee keer zoveel stroom opwekken, waarom zouden we in Nederland uberhaupt nog PV aanschaffen?
Ik mis hier ook de parallel. Het gaat niet om twee keer zoveel, het gaat om ruim 300 keer zoveel. Het gaat niet over een ander land, het gaat over hoe je geld in je eigen land spendeert.
Je kunt niet met droge ogen zeggen dat dit goed besteed geld is. En dat heeft verder niks te maken met andere onderzoeken of investeringen die je doet, terecht of niet. Elke poging om dit te vergelijken met een andere investering "die ook niks oplevert" verdoezelt het feit dat je hier van te voren wist dat dit weggegooid geld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:22:
[...]
dan mogen ze die dingen van me leasen >:)
Reken er niet op

In Duitsland heeft het wel voor wat rimpels aan overunity gezorgt,maar dan aan forum bijdragen zoals
Een Oostenrijkse club wilde in 2014 500 bouwpakketen ervan verkopen zonder werkend model.
In april/mei 2015 hebben ze een 2 weekse demo voor elkaar gekregen met livestream en een 5kW "bewegend" protoversie van Rosch (die zelf alleen afnemers van grotere 100KW-MW zoekt)

Die bezocht kon worden, met nodige discussie .

Net als bij 15kW is de overbrenging van de 5kW waar je vraagtekens bij kunt zetten.
30 sec video zeker als je de IR beeld ervan ziet (meer (IR) beelden demo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:21
Precies dit fietspad project is nu niet bepaald te vergelijken met fundamenteel onderzoek.

Het is gewoon een verkwanseling van belastinggeld geweest, niet meer niet minder. Diegene die dit door hebben geduwd of door hebben laten duwen mogen wat mij betreft direct opzoek naar een nieuwe baan.

PS gelukkig is het meeste zuurstof dat wij inademen afkomstig van plankton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:10:
verdoezelt het feit dat je hier van te voren wist dat dit weggegooid geld was.
Dat is dus niet waar. Het is een proef, een test. Hierna weet je het pas.
Van te voren zijn er alleen maar meningen, zoals die van jou.

Ja ik vind het ook geen goed plan, en ik had het liever ook ergens aan zien besteed worden. Ik ben ook niet voor solar roadways, we hebben nog genoeg lege daken.
Maar je gaat steeds voorbij aan het feit dat het een proef is.

Net als met ZOAB asfalt ten opzichte van normaal asfalt. Dat eerste stuk was naar verhouding veel duurder dan gebruikelijk asfalt, en er ging ook nog eens wat stuk (loslatend asfalt). Maar het was een proef, we hebben er van geleerd, en ons wegdek is er beter van geworden (ok, het ligt nog niet overal natuurlijk)
De meningen waren niet bepaald positief over ZOAB destijds. Want dat had captain hindsight and crew natuurlijk allang gezegd, dat het slappere asfalt tot meer schade zou leiden etc. Hadden we het maar niet gedaan, dan hadden we in ieder geval geen vooruitgang gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 29-07-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Weten we al wat de prijs van zo'n fietspad is als deze geschaald in productie gaat? Of nog beter: wat de meerprijs is ten opzichte van een normaal fietspad?

Het idee van een proef is dat je gaat uitvinden wat de voordelen ervan zijn. Vaak zijn de voordelen onverwachts: wellicht vinden we wel een voordeel wat tot nu toe onbekend was, waardoor het opeens een heel goed idee is.

Het zou niet direct in mijn hoofd opgekomen zijn, maar 3 miljoen voor een test is vrijwel niets. Vooral even doen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Domba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:48:
[...]

Reken er niet op

In Duitsland heeft het wel voor wat rimpels aan overunity gezorgt,maar dan aan forum bijdragen zoals
Een Oostenrijkse club wilde in 2014 500 bouwpakketen ervan verkopen zonder werkend model.
In april/mei 2015 hebben ze een 2 weekse demo voor elkaar gekregen met livestream en een 5kW "bewegend" protoversie van Rosch (die zelf alleen afnemers van grotere 100KW-MW zoekt)

Die bezocht kon worden, met nodige discussie .

Net als bij 15kW is de overbrenging van de 5kW waar je vraagtekens bij kunt zetten.
30 sec video zeker als je de IR beeld ervan ziet (meer (IR) beelden demo )
het gaat er mij om dat ze een Perpetuum mobile hebben uit gevonden.
en dat mag een groot wonder heten als het zo is.
het zou de eerste op aarde zijn!

dat er nog meer energie uit komt boeit me niet echt, en geloof ik ook gewoon niet of nog niet (of interesseert me niet).
laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze een Perpetuum mobile hebben.
dat zou ik heel knap vinden.

en dan kunnen we verder kijken of het ook nog bruikbaar is voor iets anders.
zoals energie productie etc etc. ;)
die discussie vertroebelt het beeld veel te veel, en mensen krijgen allerlei groene visioenen of dollar/euro tekens in hun ogen. ;)

(nu zie je nog in de test opstelling dat ze eerst elektra maken en daar mee lucht in voeren.
als ik het tenminste goed begrijp, zou eigenlijk al beter zijn als je dat meteen met de beweging zou doen.
maar werkt het dan nog wel?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

@Maasluip
Het gaat niet om die 2x of 300x PV opbrengst. Dat de opbrengst per m2 laag zou zijn was van te voren bekend. Dat deze proefopstelling geen prijsgunstig alternatief zou opleveren was van te voren bekend. Dat een commercieel concurrerende versie nog lang op zich laat wachten was van te voren bekend.

Het doen van de proef levert een aantal antwoorden over o.a. de geschiktheid van glas en de coatings als wegoppervlak, de integratie van de cellen en elektronica in het wegdek onder real-life omstandigheden. Een lab-opstelling geeft nooit alle antwoorden weet ik uit ervaring.

De vraag of het geld voor deze resultaten goed besteed is, is een persoonlijke afweging. Daarom mensen 'dom' of 'schreeuwers' noemen is niet chique.

Overigen, de daadwerkelijke productie van de het fietspad heeft maar eigen zeggen slechts een klein deel van die 3 miljoen gekost. Dat is mede de reden waarom ik ITER noemde: Of het levensvatbaar zal blijken hangt toch ook niet van de ontwikkelingskosten van de voorgaande decennia maar van de prijs die productiemachines uiteindelijk nodig hebben? Maar jij deelt gewoon de opbrengst van dit proefstukje door de ontwikkelingskosten om te concluderen dat het niks is, dat is toch veel te kort door de bocht? De werkelijke productieprijs per m2 is niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 16:10:
[...]
(nu zie je nog in de test opstelling dat ze eerst elektra maken en daar mee lucht in voeren.
als ik het tenminste goed begrijp, zou eigenlijk al beter zijn als je dat meteen met de beweging zou doen.
maar werkt het dan nog wel?)
Is tot nu bij alle 4 modelen, terwijl de compressor gebruikt voor 12 & 15kw een voorraadtank >300ltr hebben die voldoende perslucht zou kunnen bevatten om te starten

perpetuum mobile, de constructie overtuigd niet dat er voldoende is om instand te houden ,maar het tegendeel die de illusie door prikt is ook niet geleverd, men wacht nu op GAIA bouwpakket om geijkt te kunnen meten

Bijv van 2m beurzen model dat volledig op wieltjes staat zijn geen berichten van > 2uur aan looptijd
(24 uur of langer dan kan je accu ondersteuning uitsluiten)
Stond ook gehele periode (3 weken) op demo locatie maar zou stuk zijn (rubbers, "terugslagklep" inlaat lucht trommels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Domba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:01:
[...]

Is tot nu bij alle 4 modelen, terwijl de compressor gebruikt voor 12 & 15kw een voorraadtank >300ltr hebben die voldoende perslucht zou kunnen bevatten om te starten

perpetuum mobile, de constructie overtuigd niet dat er voldoende is om instand te houden ,maar het tegendeel die de illusie door prikt is ook niet geleverd, men wacht nu op GAIA bouwpakket om geijkt te kunnen meten

Bijv van 2m beurzen model dat volledig op wieltjes staat zijn geen berichten van > 2uur aan looptijd
(24 uur of langer dan kan je accu ondersteuning uitsluiten)
Stond ook gehele periode (3 weken) op demo locatie maar zou stuk zijn (rubbers, "terugslagklep" inlaat lucht trommels)
HET KAN NIET WERKEN ... simpele natuurkunde:
Wet van behoud van energie.

Ik had laatst ook een figuur die beweerde dat een dikke koperen staf in een cirkel waar een magneet langs beweegt veel meer stroom opwekt ..HAHAHA is gewoon een generator :) Hele verhalen op YouTube.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:22:
[...]
HET KAN NIET WERKEN ... simpele natuurkunde:
Wet van behoud van energie.
Het blijft leuk puzzelen wat nu de werkelijke werkingsgraad is, 5kW is gewoon scam
Volgens dit labrapport van WTLAB loopt 2m model op een werk-accu (161W) maar er moeten zo nodig 2 lampen (248W) branden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Is iedereen op vakantie? Of is er gewoon weinig duurzaams te keuvelen? Laat ik dan maar beginnen met een zeer interessante TED talk die ik zojuist tegenkwam. Een (grote) reden van CO2 stijging naast het verbranden van fossiele brandstoffen is blijkbaar verwoestijning. En deze man heeft er nog een bewezen oplossing voor ook!

Hij geeft eerlijkheidshalve ook nog even toe dat hij verantwoordelijk is voor het afschieten van 40.000 olifanten om verwoestijning te voorkomen, terwijl dit niet de oplossing was :|

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Ik heb die presentatie jaren geleden al eens gezien en toen uitgeplozen of zijn wonder methode nu de oplossing is.

Het is waar dat degradatie van land bijdraagt aan het CO2 probleem door zowel het vrijkomen van de gebonden CO2 in de biomassa als de reductie in opname van CO2 uit de atmosfeer.

Maar zijn snelle rotatie methode tussen vuur, vee en gras is niet de enige oplossing, zie deze literatuur samenvatting:

https://journals.uair.ari.../article/view/11560/10833
Our review of findings from African studies on short duration grazing including the "Charter Trials" shows a very high similarity to those from North America summarized by Holechek et al. (2000). We could find no definite evidence in the African studies that short-dura- tion grazing involving 5 or more paddocks will accelerate plant succession compared to more simple grazing systems or continuous grazing.
Verderop in de conclusie staat dat de proeven door o.a. Savory gedaan zijn in klimaten die normaal gesproken prima geschikt zijn voor grasland. Oftwel, het gaat vooral om land dat door mismanagement verwoestijnd is. Vandaar ook dat een conclusie van de studies ook aangeven dat een betere sprijding van het vee ook al tot een significante verbetering leidt. Die verspreiding kun je met Savory's methode krijgen maar ook op andere manieren. Eén opmerking was ook dat bij Savory's systeem meer bijvoeding nodig was.

Mijn conclusie destijds was dan ook: beter management geeft al goede resultaten en hoeft dus niet perse Savory's methode te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 06-08-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:43
styno schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:13:
Ik heb die presentatie jaren geleden al eens gezien en toen uitgeplozen of zijn wonder methode nu de oplossing is.

Het is waar dat degradatie van land bijdraagt aan het CO2 probleem door zowel het vrijkomen van de gebonden CO2 in de biomassa als de reductie in opname van CO2 uit de atmosfeer.

Maar zijn snelle rotatie methode tussen vuur, vee en gras is niet de enige oplossing, zie deze literatuur samenvatting:

https://journals.uair.ari.../article/view/11560/10833

[...]

Verderop in de conclusie staat dat de proeven door o.a. Savory gedaan zijn in klimaten die normaal gesproken prima geschikt zijn voor grasland. Oftwel, het gaat vooral om land dat door mismanagement verwoestijnd is. Vandaar ook dat een conclusie van de studies ook aangeven dat een betere sprijding van het vee ook al tot een significante verbetering leidt. Die verspreiding kun je met Savory's methode krijgen maar ook op andere manieren. Eén opmerking was ook dat bij Savory's systeem meer bijvoeding nodig was.

Mijn conclusie destijds was dan ook: beter management geeft al goede resultaten en hoeft dus niet perse Savory's methode te zijn.
Ik heb het zelf net ook een beetje uitgezocht voor ik jouw opmerking had gelezen ( 8)7 ) en kwam tot ongeveer dezelfde conclusie.

Wat mij vooral opviel is er een hele structuur is lokale instituten die de kennis moeten verspreiden, maar dat er niet direct een duidelijke beschrijving online te vinden is en dat je voor die kennis direct moet betalen. Niet per definitie slecht, maar het doet wel alarmbellen rinkelen. Verder klinkt het allemaal erg zweverig en weinig concreet voor een wetenschapper. Je zou verwachten dat een wetenschapper probeert om bij een effectieve methode de kern probeert te destilleren en dat dan te verkondigen. Dit klinkt meer als het tegenovergestelde, waarbij er een complete doctrine over hoe te boeren wordt gegeven om zo de paar elementen die de kern van de nuttige bijdrage vormen, te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Die zag ik al een tijdje terug langs komen.
Is niet veel anders waarmee je kan inspelen op zonne energie fabrikanten zonder loss aandelen te kopen zoals First Solar.

Of heeft iemand anders nog ideeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Beleggen in duurzame energie: Met een groep vrienden geld bij elkaar leggen voor een set zonnepanelen van 1 vriend, die dan bijvoorbeeld 15 jaar lang 20 cent per kWh terugbetaald. In mijn praktijk situatie lukte dit niet, want degene gingen zelf rekenen en schafte zelf zonnepanelen aan. Doel bereikt! ;-) Wel veel vragen (moeten) beantwoorden, voordat mensen die zich nog niet met zonnepanelen bezig hielden tot aanschaf overgingen. http://www.olino.org/arti...woorden-over-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het gaat super met Nederland na Imtech....

http://www.nu.nl/ondernem...rikant-solland-solar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Zeker weten.....Maar we blijven er wel warmpjes bij zitten

http://www.nu.nl/politiek...-gas-noordzee-winnen.html

Visieloos NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Rhaelak schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:22:

Visieloos NL
Visieloos? Volgens mij wordt er een duidelijk plan gepresenteerd om de periode van nu naar 5miljoen huishoudens op windenergie te overbruggen. d:)b

Laat ik zeggen dat ik dit ik deze visie en/of dit plan nog niet bedacht had >:)

Ik teken ervoor! (gaskraan zit hier toch al dicht :)F )

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 12-08-2015 09:38 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Komt er wel op neer dat de gasindustrie weer een bak met subsidie gaat krijgen in de vorm van o.a. belastingvoordelen om die kleine gasvelden die relatief duur zijn om te exploiteren rendabel te krijgen (lees: voldoende winstgevend).

En dan klagen mensen op diverse blogs weer dat duurzame energie subsidie moet krijgen om te concurreren. Ze vergeten dan dat ook de gevestigde (fossiele) partijen al heel lang allerlei voordeeltjes hebben gekregen.

Zie De Staat van de Energietransitie in Nederland van prof. Jan Rotmans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Was deze al langsgekomen?

https://www.kickstarter.c...-experience-70-less-water

Soort van vernevelingsdouche waardoor je 70% water bespaart. Minder dan 3 liter per minuut met behoud van comfort. En ze claimen ook een betere temperatuurefficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
SpiceWorm schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:48:
Was deze al langsgekomen?

https://www.kickstarter.c...-experience-70-less-water

Soort van vernevelingsdouche waardoor je 70% water bespaart. Minder dan 3 liter per minuut met behoud van comfort. En ze claimen ook een betere temperatuurefficiency.
En de Legionella krijg je er gratis bij, helemaal voor niks. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Oei, die werkt alleen met een boiler :)
Hij gebruikt namelijk zo weinig water (3 liter per minuut gemengd => 1 liter/minuut warm) dat je bij het gros van de ketels onder de tapdrempel komt.

Wel hip, ik zou het wel eens willen proberen.

Ik ben alleen bang dat ze met een betere temperatuurefficiency bedoelen dat je tenen koud blijven, een mist koelt heel snel af.

Ook nozzles -> kalkaanslag -> ??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Willie Wortel schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:08:
En de Legionella krijg je er gratis bij, helemaal voor niks. 8)
Hoezo?
Proton_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:09:
Hij gebruikt namelijk zo weinig water (3 liter per minuut gemengd => 1 liter/minuut warm) dat je bij het gros van de ketels onder de tapdrempel komt.

Ik ben alleen bang dat ze met een betere temperatuurefficiency bedoelen dat je tenen koud blijven, een mist koelt heel snel af.

Idd, je zou hem verder open moeten kunnen zetten voor de nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Rhaelak schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:22:

Visieloos NL
Ze zijn al bezig extra putten te boren en materiaal op oude putten te vervangen.

Hebben we hier een boel werk van.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
[...]

Ik zit met een standaard grohe thermostaatkraan en waterbesparende douchekop al tegen de tapdrempel van de ketel. Sindskort douchen wij op ~30 graden, is zuiniger en merk ook dat het beter is voor de huid. Tijdens een douchebeurt schommelt de temperatuur bij de ketel van 40 tot 67 graden, ingestelde temperatuur op de ketel is 55 graden. Omdat de ketel steeds heter water produceert gaat de kraan steeds meer knijpen en op gegeven moment kom je onder de tapdrempel -> ketel uit. Met de energie die dan nog in de ketel zit kan je zo'n anderhalve minuut douchen voordat de ketel weer aanslaat omdat de wisselaar 40 graden heeft bereikt en tapdrempel is overschreden.

Maargoed, gelukkig hebben we genoeg heet tapwater met een CW4 ketel, volgende ketel wordt gewoon een CW3 mochten we tegen die tijd nog gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
_JGC_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:57:
[...]

Ik zit met een standaard grohe thermostaatkraan en waterbesparende douchekop al tegen de tapdrempel van de ketel. Sindskort douchen wij op ~30 graden, is zuiniger en merk ook dat het beter is voor de huid. Tijdens een douchebeurt schommelt de temperatuur bij de ketel van 40 tot 67 graden, ingestelde temperatuur op de ketel is 55 graden. Omdat de ketel steeds heter water produceert gaat de kraan steeds meer knijpen en op gegeven moment kom je onder de tapdrempel -> ketel uit. Met de energie die dan nog in de ketel zit kan je zo'n anderhalve minuut douchen voordat de ketel weer aanslaat omdat de wisselaar 40 graden heeft bereikt en tapdrempel is overschreden.

Maargoed, gelukkig hebben we genoeg heet tapwater met een CW4 ketel, volgende ketel wordt gewoon een CW3 mochten we tegen die tijd nog gas stoken.
Op 30 graden? dat komt nooit door de WAF bij mij. Ze begint al te miepen als ik het 2 graden lager zet dan 38 graden.

[ Voor 0% gewijzigd door renedis op 12-08-2015 14:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lager als 39 is hier al een no-go.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

oei 30 graden, dat gaat hier niet lukken.
heb gewoon 65graden water nodig.
er komt hier ook wel eens wild (konijn/fazant/hert) binnen die nog schoongemaakt moet worden.
en dan moet ik echt de zaak met erg warm water schoon maken in de keuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
[...]
Sindskort douchen wij op ~30 graden,
...
Ik begin dochen op 38 graden, maar ga dan rustig terug richting de 30.
Helpt me met omder de douche uit komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
renedis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:10:
[...]

Op 30 graden? dat komt nooit door de WAF bij mij. Ze begint al te miepen als ik het 2 graden lager zet dan 38 graden.
Hier is die 30 graden tot stand gekomen door de WAF: ik kreeg klachten als ik de kraan warmer zette dan zij had ingesteld. Uiteindelijk staat ie op ~30 graden en zijn we er beide tevreden over. Kleine kind gaat sinds ie 2 maanden oud is ook gewoon met die temperatuur in bad of onder de douche, hij vindt het heerlijk. (nou is hij niet de kleinste en ligt ie sowieso al voor op schema qua groei en ontwikkeling, dus awh wat zielig hoef je echt niet mee aan te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
_JGC_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:40:
[...]

Hier is die 30 graden tot stand gekomen door de WAF: ik kreeg klachten als ik de kraan warmer zette dan zij had ingesteld. Uiteindelijk staat ie op ~30 graden en zijn we er beide tevreden over. Kleine kind gaat sinds ie 2 maanden oud is ook gewoon met die temperatuur in bad of onder de douche, hij vindt het heerlijk. (nou is hij niet de kleinste en ligt ie sowieso al voor op schema qua groei en ontwikkeling, dus awh wat zielig hoef je echt niet mee aan te komen).
Ik hoop dat ooit nog eens bij mij er doorheen te krijgen. Ik zelf ben ook voorstander van een lagere temperatuur, vind het persoonlijk veel fijner douchen. Alleen mijn vouw gaat gillend de douche onder vandaan als die op 30 graden staat als je de douche aan zet. Of ik nu bewust of onbewust de temp op 30 heb gezet laat ik in het midden :+

Zo'n kleine is nog heel kneedbaar en went gemakkelijk aan nieuwe ervaringen op, niets zieligs aan inderdaad.

Een bad doen wij niet aan, daar worden wij niet koud of warm van :P . Het zat er in bij aanschaf van de woning maar hebben deze er direct uitgehaald. Ook al hebben we een badkamer van 7 m2, we vinden het gewoon niet fijn en genieten liever van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb het over babybadje, dat plastic bakje waar je 2 emmers water in gooit en waar je vervolgens je baby inlegt als je hem gaat badderen. Die kan binnenkort de deur uit, past ie na 4 maand al niet meer in :X.

Bad hebben we ook, in 5 jaar tijd heb ik die 4x gebruikt: 2x met chloor gespoeld, 1x voor iemand die kwam logeren en dat wel leuk vond en 1x zelf geprobeerd. Ding zit er nog in omdat ik nog geen tijd/zin heb om de badkamer te verbouwen, maar uiteindelijk gaat ie eruit. Ding is te smerig om nog in te zitten, zitten whirlpool jets in, als je die aan zet vliegen de groene stukken troep je om de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Mijn kleine (18mnd) gaat in het babybadje in het grote bad. Scheelt veel water en spetters zo. Ze klimt zelf in en uit het kleine bad maar komt niet uit het grote bad.
Douchen vindt ze ook prima trouwens :)

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 12-08-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Die van ons doucht vrolijk met ons mee sinds hij 6 maanden is ofzo (inmiddels 14 maanden). Hij groeide ook rap uit het babybadje. Hij vindt douchen erg leuk, enige nadeel is nu alleen dat als je de badkamer niet op slot doet hij met kleding en al de douche in wandelt, of hij maakt een hoop stampij als hij niet mee mag douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tja, het is intussen ook een hurkbadje geworden :)
Meedouchen is fantastisch, maar niet altijd wat wij willen.
We douchen overigens ook in het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:43
[...]

Ik weet niet wat hier zo nieuw aan is, want ongeveer 10 jaar geleden hadden wij al een douchekop die een stand heeft waarbij hij heel weinig water in heel fijn vernevelt, maar het probleem daarmee is precies wat jij verwacht: je hoofd is warm, maar vanaf je schouders naar beneden is het koud.

Misschien komt dat ook doordat de douche open is en werkt het in een cabine beter, maar het zal nog steeds vrij snel afkoelen naar beneden toe.

• renedis
_JGC_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:07:
Bad hebben we ook, in 5 jaar tijd heb ik die 4x gebruikt: 2x met chloor gespoeld, 1x voor iemand die kwam logeren en dat wel leuk vond en 1x zelf geprobeerd. Ding zit er nog in omdat ik nog geen tijd/zin heb om de badkamer te verbouwen, maar uiteindelijk gaat ie eruit. Ding is te smerig om nog in te zitten, zitten whirlpool jets in, als je die aan zet vliegen de groene stukken troep je om de oren.
Dat bedoel ik, ik zou er ook niet in gaan zitten.

Die van ons zag er zo uit afgelopen juli:
Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/052/799/506_groot.jpg

Eind juli zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/qemdn6k4r/IMAG0123.jpg

Nu weer bezig met opbouwen :) en 3 m2 er bij gepakt van de kamer er naast gelegen. Heerlijk zonder badkamer :9

[ Voor 12% gewijzigd door renedis op 13-08-2015 15:12 . Reden: typo ]

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

Dan vond ik hem eerst toch mooier ;)

Nu je toch bezig bent: douchwaterwarmtewisselaar?

[ Voor 46% gewijzigd door apt op 13-08-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
Rhaelak schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:04:
Die van ons doucht vrolijk met ons mee sinds hij 6 maanden is ofzo (inmiddels 14 maanden). Hij groeide ook rap uit het babybadje.
Mee douchen doen al onze kinderen (vier) sinds ze een paar dagen oud zijn, in het babybadje alleen als ze er zin in hebben (en dan inderdaad met koude knieën ;-))

Zelf begint mijn douchebuurt tegenwoordig op 25 graden en dan terug tot onder de 20. Daarna draai ik de thermostaat meestal richting 30-32 opdat de rest in het gezin niet gaat gillen als ze onder de douche stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Woongoed Zeeuws-Vlaanderen is goed bezig, daar worden meters gemaakt. http://solarmagazine.nl/n...oningen-en-4-woongebouwen

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik probeerde laatst dat koud douchen. Ik dacht, ik begin met koud afdouchen. Maar dat wilde niet echt, want heel koud werd het niet omdat de douche wtw nog op temperatuur was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
!null schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:37:
Ik probeerde laatst dat koud douchen. Ik dacht, ik begin met koud afdouchen. Maar dat wilde niet echt, want heel koud werd het niet omdat de douche wtw nog op temperatuur was :P
Ik herken het probleem. Je bent bijna verplicht om direct koud te douchen. Altijd lastig zo'n dwtw :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
drielp schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:50:
[...]

Ik herken het probleem. Je bent bijna verplicht om direct koud te douchen. Altijd lastig zo'n dwtw :)
denk dat het kraanwater ook gewoon nog te warm is.

Van het weekend was ik in het Sauerland / Duitsland. Ik denk water uit de bergen, want daar was koud douchen ook echt koud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
!null schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:37:
Kijk daar word je blij van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
trekker22 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:44:
[...]

denk dat het kraanwater ook gewoon nog te warm is.

Van het weekend was ik in het Sauerland / Duitsland. Ik denk water uit de bergen, want daar was koud douchen ook echt koud...
Dat is voor mij ook nog de vraag, hoe afgekoeld het water in de winter zal zijn. Ik douche 100% koud vanaf begin juni. Gok dat het wel vol te houden is omdat vermoedelijk de afkoeling van het water geleidelijk gaat. Althans op dit moment stelt het niet meer veel voor.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Klopt, water is nu warmer inderdaad. In de winter wordt het bij ons 9 graden, dat is koud genoeg :P
Ik begin met koud afdouchen. Ik vind warm douchen toch echt nog wel lekker, en koud afdouchen werkt al aardig verfrissend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Krijg net weer een rente-bericht van de bank, sparen heeft echt geen zin meer tegenwoordig.
(ok, reserve potje voor als de ... stuk gaat).

Zijn er nog leuke windmolen projecten ofzo waar je wat overtollig spaargeld in kan storten met een beter rendement dan die 1% van de spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Windvogel, 5-7% per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois