De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.687 views

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
WoudseHoeve schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:50:
[...]

Dit is pertinent onjuist. Een warmte pomp in een LTV omgeving is direct aantrekkelijk.
Ja mee eens, wanneer je het er direct in plaatst. Maar als er al een prima werkende CV ketel in zit, dan krijg je het rekensommetje niet rond.

Niet dat het altijd om een rekensom of tvt draait, zeker niet. Maar ik heb zo'n LTV huis met laag verbruik. Een WP zou bij mij leuk werken. Echter is het het vervangen van de ene verbruiker (CV ketel) voor de andere verbruiker (WP). Wel een efficientieslag, op zich wel een verbetering, maar ook dat krijg je er niet uit. (Daarom in mijn geval beter dat geld investeren in opwek van warmte, zonneboiler)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MagicTempest schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:13:
[...]

Wat merk jij er van als je geen meubels en geen keuken hebt? en beantwoord die vraag ook eens voor zonnepanelen. Ik zie meubels en een keuken niet als investering, maar wel als iets wat ik absoluut nodig heb. Voor veel mensen geldt hetzelfde voor een auto.
Ik heb het niet over het niet hebben van meubels, keuken en een auto maar wel dat het volkomen is geaccepteerd dat je een 10 of 15 jaar goede maar oude keuken vervangt voor een nieuwe of het eerder genoemde voorbeeld met een auto. Kijk is het stuk, is het stuk en heb je het nodig dan heb je het nodig. ;)

Om een ander voorbeeld te noemen, onze keuken was vorig jaar 20 jaar oud. Toen we vertelden dat we gingen verbouwen beneden riepen mensen meteen ook maar dat we een nieuwe keuken moesten nemen. Uiteindelijk voor veel minder geld alleen het blad, achterwand en een klein deel van de apparatuur vervangen die na 20 jaar af was.
Zonnepanelen zijn compleet overbodig, je zal er niets van merken als ze niet op je dak liggen (behalve op je energierekening). Zoals ik al eerder aangaf, terugdringen van CO2 is leuk, maar voor mij niet meer dan een toevallige bijkomstigheid. Zonnepanelen zijn voor mij 100% een investering die ik terug moet verdienen.

Iedereen stelt zijn prioriteiten anders, dus als iemand liever 10k betaalt voor een andere auto terwijl dat niet per se nodig is dan moet hij dat vooral doen. Ook als dat betekent dat die persoon geen geld meer heeft voor zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn vind ik wel nodig. Alles wat je persoonlijk kan doen om CO2 te reduceren en schade aan het milieu te beperken vind ik dat we persoonlijk moeten doen. Van de overheid hoeven we de komende jaren helaas in die richting helemaal niets te verwachten. Ik wil straks niet tegen mijn zoon of straks kleinkinderen moeten zeggen dat we onze portemonee belangrijker vonden dan het milieu.

Maar dat is mijn bescheiden mening :)

Edit:

Wij komen af van 5500kWh en dik 1550m3 en door het sneeuwbaleffect en veel te hebben geinvesteerd is dat nu ongeveer 1000kWh en 130m3 en een veel, maar dan ook veel comfortabeler huis.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 27-08-2015 17:15 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:28:
[...]
Ja mee eens, wanneer je het er direct in plaatst. Maar als er al een prima werkende CV ketel in zit, dan krijg je het rekensommetje niet rond.

Niet dat het altijd om een rekensom of tvt draait, zeker niet. Maar ik heb zo'n LTV huis met laag verbruik. Een WP zou bij mij leuk werken. Echter is het het vervangen van de ene verbruiker (CV ketel) voor de andere verbruiker (WP). Wel een efficientieslag, op zich wel een verbetering, maar ook dat krijg je er niet uit. (Daarom in mijn geval beter dat geld investeren in opwek van warmte, zonneboiler)
Helemaal met je eens, het wordt lastig als je nog een goed werkend verwarming systeem hebt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Energie besparen of opwekken is niet hip in de hedendaagse maatschappij. Voor mijn gevoel heeft het ook veel te maken met onwetendheid en de daaruit volgende angst.

Henk en Ingrid betalen keurig maandelijks de energierekening, maar ze hebben geen idee waaraan en hoeveel ze nou per maand betalen. Laat staan dat ze weten wat ze de komende 10 of 20 jaar kwijt* zijn. Het boeit ze ook veelal niet, ondanks het vele laag hangende fruit wat beschikbaar is.

*=kwijt in de zin van geld, vervuiling, werkdagen, etc

Aan de andere kant is het wel goed dat de staatskas zo wat energiebelasting en BTW binnenkrijgt ;) (of toch niet??)

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 27-08-2015 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mijn portugese vrouw heeft me alle vermeden energiekosten op een rekening laten zetten,
in 2001 kochten we ons huurhuis, deze is nu hypotheek en energielasten vrij.
inmiddels wonen we er met zijn 4tjes.
ik heb mijn antwoorden wel gevonden.
ieder zijn ding, maar wat was het alternatief eigenlijk ?
ze heeft me goed van de hollandse stijl afgeholpen, tijd kun je niet terugverdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:52

MieJuul

3970Wp

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/30jmhqf.jpg

Ik heb gezocht in alle hoeken en gaten, maar ik kan met redelijke zekerheid wel zeggen:
Die pot met goud is een fabel! :'( 8)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Er ligt wel een verborgen pot met goud op je dak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je moet ook aan het eind v/d regenboog kijken, niet aan het begin. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

MieJuul schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:36:
Ik heb gezocht in alle hoeken en gaten, maar ik kan met redelijke zekerheid wel zeggen:
Die pot met goud is een fabel! :'( 8)
[moppersmurf] Ik haat regenbogen :( [/moppersmurf]

Ja het is weer vrijdag :+

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, even een maand of zo bijgelezen.

Even over die zonneboiler.
Die kostte hier in 2007 ergens rond de €2000,- incl. montage op het dak en de leidingen op zolder. Vat is 120l.
Dat was het gemis van een leuke vakantie, dat jaar.

Maar elke zomer staan we met z'n tweetjes elkaar aan te lachen onder de gratis verwarmde douche ;)

Daarna gaan we lekker zelfgebakken broodjes eten uit de oven die wordt verwarmd door zonne-energie.

Doordat we jaren geleden hebben begrepen wat eigenlijk belangrijk is in het leven, boeken we met een glimlach elke maand een bedrag van €97,79 over naar onze hypotheekverstrekker en besteden we elk jaar ruim € 120 aan vogelvoer. Omdat het kan >:)

Eenmalige kosten zijn niet belangrijk. Gewoon doen en gelijk afrekenen.
Periodieke kosten doen pijn, elke keer weer.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:19:
Je moet ook aan het eind v/d regenboog kijken, niet aan het begin. ;)
Maar de vraag is: aan het einde van welk van die twee?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Schinnen-groen schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:46:
[...]
Eenmalige kosten zijn niet belangrijk. Gewoon doen en gelijk afrekenen.
Periodieke kosten doen pijn, elke keer weer.
En toch he...
Mensen die zovaak een bekeuring hebben, geven er meestal niets om, terwijl ik nog elke keer (N=1) baal van bekeuringen. ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TD-er schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:55:
[...]

En toch he...
Mensen die zovaak een bekeuring hebben, geven er meestal niets om, terwijl ik nog elke keer (N=1) baal van bekeuringen. ;)
Hahaha!
Maar n=1 is per definitie niet periodiek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Doordat we jaren geleden hebben begrepen wat eigenlijk belangrijk is in het leven, boeken we met een glimlach elke maand een bedrag van €97,79 over naar onze hypotheekverstrekker en besteden we elk jaar ruim € 120 aan vogelvoer. Omdat het kan >:)
Persoonlijk ben niet zo gek op vogelvoer, ook als het kan ..... >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:06:
[...]

Persoonlijk ben niet zo gek op vogelvoer, ook als het kan ..... >:)
Kan prima op je zelfgebakken brood. Onze hond vindt het ook lekker......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Schinnen-groen schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:03:
[...]

Hahaha!
Maar n=1 is per definitie niet periodiek :+
Dat was ook mijn punt ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23

en besteden we elk jaar ruim € 120 aan vogelvoer. Omdat het kan >:)
Koop je superfood? ;)

(n.a.v. hiervan)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe erg is het bij jullie de afgelopen avond en nacht geweest met regen en onweer?

In Lelystad viel het enorm mee, beetje regen en af en toe wat gerommel in de verte.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Niet gehoord en nog minder gezien. Kurkdroog gebleven hier.
Edit: Best, bij Eindhoven.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 31-08-2015 10:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:59:
Hoe erg is het bij jullie de afgelopen avond en nacht geweest met regen en onweer?

In Lelystad viel het enorm mee, beetje regen en af en toe wat gerommel in de verte.
Welk onweer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 11:55
hier in zwollekon je een boek lezen... echt waanzinnig, niks 1 bliksem maar gewoon de hele lucht vol, alsof je in de tropen bent, nooi zoiets gezien

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Vannacht even een flinke bak regen plus onweer en harde wind gehad. Een straat verder lag een enorme boom over de weg met o.a. busjes van Liander erbij, zal dus wel een stroomkabel doorgetrokken hebben. Maar de Buienradar gaf aan dat het meeste zuidelijk van Apeldoorn langs trok. In o.a. Arnhem/Nijmegen hebben ze volgens mij gisteravond urenlang zwaar weer gehad.

Wel een gasbel die door de wc-/douche- en badputjes zijn uitweg zocht maar op wat stank na geen echte overlast gehad.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:59
Hier bij Arnhem heeft het inderdaad behoorlijk geonweerd, de panelen op het dak zouden bijna weer wakker worden zo licht was het af en toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Vanavond herkansing....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zoals gezegd; Veel was het bij ons niet. Alleen dus gerommel in de verte zonder weerlicht. Het gerommel was wel dusdanig dat de ramen in de sponning aan het trillen waren en ik en mijn zoontje er meerdere malen wakker van werden vannacht.

En vanavond herkansing waar ik weinig zin in heb. Bizar weertype is dit zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Alleen maar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier in het Zuiden ook geen flits of druppel gezien.

Vanavond zou het hier ook los kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:02:
Ik reken alle grote uitgaven (auto, zonnepanelen, zitbank) om naar totale kosten per maand. Auto kost me € 350 per maand, een set zonnepanelen levert me zo'n € 30-40 per maand op. De rekensom is vrij simpel, al moet je wat realistische aannames doen.
@Jeroen: ben even benieuwd hoe je dat uitrekend :?

Vooral de zitbank :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31
Heren, weet niet of ik het hier moet vragen maar ik doe een poging ;)

Binnenkort gaan ze starten met het bouwen van ons (rijtjes) huis. Deze voldoet al aan de nieuwste bouwvoorschriften met betrekking tot duurzaamheid. Hierdoor is alles al goed geisoleerd, is er hr++ glas en wordt er een LVT-vloerverwarming op alle 2 de verdiepingen ingebouwd.

We krijgen nog een gesprek met de aannemer over onze eigen wensen en ik wil iig een douche WTW in laten bouwen. Tevens komen er zonnepanelen op het dak zodra we de sleutel krijgen ;)

Ik ben op zoek naar andere mogelijke investeringen om het energievervruik ter verminderen welke een terug verdien tijd hebben van zo een +-10 a 12 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Koop geen ketel maar een (luchtbron)warmtepomp ;)
Pelletkachel is ook leuk voor erbij.
Warmteterugwinning op ventilatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En doe gelijk een zonneboiler of op zijn minst de voorbereiding erop.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mich schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:58:

Tevens komen er zonnepanelen op het dak zodra we de sleutel krijgen ;)
Waarom dan pas :?
Ik ben op zoek naar andere mogelijke investeringen om het energievervruik ter verminderen welke een terug verdien tijd hebben van zo een +-10 a 12 jaar.
hmmm, toch niet dezelfde discussie als 1 week geleden 8)7
(Jan vindt een TVT discussie leuk ,maar niet elke week AUB )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mich schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:58:
Heren, weet niet of ik het hier moet vragen maar ik doe een poging ;)

Binnenkort gaan ze starten met het bouwen van ons (rijtjes) huis. Deze voldoet al aan de nieuwste bouwvoorschriften met betrekking tot duurzaamheid. Hierdoor is alles al goed geisoleerd, is er hr++ glas en wordt er een LVT-vloerverwarming op alle 2 de verdiepingen ingebouwd.

We krijgen nog een gesprek met de aannemer over onze eigen wensen en ik wil iig een douche WTW in laten bouwen. Tevens komen er zonnepanelen op het dak zodra we de sleutel krijgen ;)

Ik heb zelf ook een nieuwbouwhuis met LTV en zelfs triple glas. Als je overal vloerverwarming hebt, is een graadje of 30 a 35 al genoeg om rond te pompen. Dat doe ik ook, al heb ik alleen beneden vloerverwarming.

Mijn CV ketel springt aan, en gaat weer uit. Paar minuten later herhaalt zich dat. Zo weinig vermogen afleveren kan hij helemaal niet. Neem al helemaal geen CW5 of CW6 ketel, is het nog erger.

Ik zou voor een warmtepomp gaan, die is perfect voor deze temperaturen. Liefst nog met voorbereiding of uitbreidbaar met zonnecollector.
Echter zal het best lastig zijn om dat er via de bouwer in te krijgen. Die moet ook overal aan voldoen, en ik denk dat je dan een systeem moet gebruiken van minstens 5K, maar ze zullen wel meer rekenen. Vanwege aanpassingen in het ontwerp, maar ook in hun denkwijze (en dat kost ook geld :o )

Je kunt het ook praktischer bedenken. Een leidingkoof laten maken, om daar de leidingen voor een warmtepomp (aanvoer en retour) in te kunnen doen. Of deze leidingen al mee te laten nemen, net als verwarmingsleidingen. Als je de sleutel hebt gekregen kun je dan een warmtepomp in je voor of achtertuin neerzetten, en op de leidingen aansluiten. Deze worden op zich redelijk betaalbaar via Duitsland (bijv. Michl, zie ebay)

Je kunt de CV ketel dan even laten hangen voor warm water gebruik, wat je later zou kunnen vervangen door zonneboiler met elektrisch backup element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55

ATS

Ik ben ernstig de weg kwijt in de domotica wereld. Is er ergens een overzicht of topic te vinden om een overview te krijgen van wat er nu aan systemen is, wat daarvan de voor-en nadelen zijn en wat nu met wat samenwerkt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Geen gas aansluiting, CV ketel weg laten.
CV leidingen wel voorbereiden, leiding koof.
Achteraf de warmte pomp en vloer verwarming inbouwen, dat is goedkoper als door de bouwer te laten doen.
Geen dakkapellen of pijpen op het "zuiden" .....
Bedenk waar de omvormer moet komen, verdeel unit (vloer) verwarming, WTW.
Je hebt nu de tijd om alles te bedenken en te plannen offertes te vragen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Dank voor de reacties.

Een (pallet)kachel is idd een optie waar we ook aan zitten te denken. Al is het alleen al voor de gezelligheid!

De combinatie van LTV met een warmtepomp moet ik mij wat meer in verdiepen

Een zonneboiler zou ik wel heel mooi vinden om te hebben alleen de terug verdien tijd is erg lang.

Dat gezegd hebbende @JAN-B: Ik heb die discussie gemist. Maar mijn eerste insteek is een duurzamer huis en een schooner milieu. Dit echter niet tegen elke prijs. Er moet wel een bepaald rendement achter zitten (anders krijg ik ook mijn vrouw niet mee ;) ) Echter is dit mijn / onze persoonlijke opvatting. En daarbij zijn alle beetjes meegenomen toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Is een pellet kachel daadwerkelijk voordeliger, duurzamer en beter voor het milue dan elektrisch of gas? Rekening houdende met de hoeveel m3 je ermee verwarmt versus de alternatieven hoe doen pellets het dan? Ook in die sector zijn is het de vraag en aanbod van de handelaren die de prijs bepaald (de kwaliteit buiten beschouwing gelaten).

[ Voor 9% gewijzigd door DerKleinePunkt op 31-08-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is een noodoplossing voor als het echt koud is. De warmtepomp zal op vrijwel alle dagen toch voldoende capaciteit moeten hebben om het huis warm te houden. En voor die een of twee dagen in het jaar wil je geen CV ketel ophangen en vastrecht voor het gas betalen.
Of je het dan met een (prijzige) pelletkachel moet oplossen of met elektrische straalkacheltjes is een ander punt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Een houtkachel als back-up voor de echt koud dagen is ook het overwegen waard, goedkoper dan een pelletkachel en ook erg gezellig.
De DWTW is natuurlijk de eerste stap, vraag wel even aan de aannemer wat de prijs hiervan is. Ze willen hier soms de hoofdprijs voor hebben. Ik zou voor de technea V3 of V4 gaan, beste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mich schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:11:

@JAN-B: Ik heb die discussie gemist. Maar mijn eerste insteek is een duurzamer huis en een schooner milieu. Dit echter niet tegen elke prijs. Er moet wel een bepaald rendement achter zitten (anders krijg ik ook mijn vrouw niet mee ;) ) Echter is dit mijn / onze persoonlijke opvatting. En daarbij zijn alle beetjes meegenomen toch!
OK , je had al aangeven dat je zonnepanelen ging aanschaffen _/-\o_
niet tegen elke prijs :? besef je wel dat de aanschafprijs hetzelfde blijft , of de TVT nu 6 / 8 / of 14 jaar is ?
dit is even een doordenker !
het is gewoon de gedachte van : ik moet het terugverdiend hebben in ..... jaar ;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

JAN-B schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

niet tegen elke prijs :? besef je wel dat de aanschafprijs hetzelfde blijft , of de TVT nu 6 / 8 / of 14 jaar is ?
het is gewoon de gedachte van : ik moet het terugverdiend hebben in ..... jaar ;
Wat ik mij dan bij iedereen hier afvraag: wat is jullie beweegreden om duurzaam bezig te zijn?

Zaken als terugverdien tijd en financieel rendement vind ik persoonlijk niet zo belangrijk (ze hebben wel een positieve effect natuurlijk).Onafhankelijkheid staat bij mij op nummer één, maar met op dit moment is het wel een gedeelde eerste plek met de financiële middelen. Als ik de lotto win zonder mee te doen komt dat echter ook goed :+.

Een mooi praktijk uitdaging voor mij. Als we in de toekomst zonnepanelen krijgen gaan we blijven salderen of toch een Tesla thuisaccu plaatsen wanneer deze beschikbaar zijn in Nederland (en uiteraard goed blijken te functioneren).

[ Voor 10% gewijzigd door DerKleinePunkt op 31-08-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
DerKleinePunkt schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:48:
[...]

Wat ik mij dan bij iedereen hier afvraag: wat is jullie beweegreden om duurzaam bezig te zijn?
We hebben maar 1 aarde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:52:
@Jeroen: ben even benieuwd hoe je dat uitrekend :?
Auto: heel simpel. Tel alle (dus echt álle kosten, niet jezelf voor de gek houden) kosten op, schat een gebruikstermijn, schat een verkoop/inruilprijs, doe daar simpele wiskunde mee, en je hebt een bedrag per maand. Aan het einde van de geschatte periode staat er dan waarschijnlijk (onverwachte kosten daargelaten) een bedrag klaar waarvan de volgende aangeschaft kan worden. Hier zitten aannames in, het kan mee- of tegenvallen. Ik heb uiteraard conservatief geschat, en kon het bedrag aan het eind van het eerste jaar met € 20 omlaag bijstellen.
Vooral de zitbank :9
Da's nog makkelijker: neem de aanschafprijs, deel die door de verwachte gebruiksduur in maanden en tadaa, je hebt de kosten per maand.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh op het moment dat je de prius nam, deden wij juist de auto helemaal weg, tot op vandaag,
het verschil is 6480 euro. auw.
van zo`n bedrag koop je buiten hilversum al snel veel pv/zb/wp
dus je plek en de auto bepalen veel tvteeee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

[...]
Idealen van een betere toekomst enzo.
Een mooi praktijk uitdaging voor mij. Als we in de toekomst zonnepanelen krijgen gaan we blijven salderen of toch een Tesla thuisaccu plaatsen wanneer deze beschikbaar zijn in Nederland (en uiteraard goed blijken te functioneren).
Ga je dan de lifecycle van het accupack meenemen in je beslissing? Het kan goed zijn dat je wel financieel rendement hebt maar een negatief ecologisch of energetisch rendement. Wat doe je dan?

lowtechmagazine heeft een interessant stuk hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ATS schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:32:
Ik ben ernstig de weg kwijt in de domotica wereld. Is er ergens een overzicht of topic te vinden om een overview te krijgen van wat er nu aan systemen is, wat daarvan de voor-en nadelen zijn en wat nu met wat samenwerkt?
Op de frontpage stond een half jaar geleden dit zeer uitgebreide artikel: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
Zeker de moeite van het lezen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
[...]

Zaken als terugverdien tijd en financieel rendement vind ik persoonlijk niet zo belangrijk (ze hebben wel een positieve effect natuurlijk).Onafhankelijkheid staat bij mij op nummer één, maar met op dit moment is het wel een gedeelde eerste plek met de financiële middelen. Als ik de lotto win zonder mee te doen komt dat echter ook goed :+.

JAN-B schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

Mijn beweegreden is zowel het milieu, duurzaam zijn en ook deels onafhankelijk zijn. Maar hierbij meegenomen dat het ook te betalen is. En met betalen bedoel ik dat het zich wel moet terugverdienen binnen de voor mij gestelde jaren.

Ik snap wat je bedoelt met je gedachte Jan. Ik zou dat bijvoorbeeld bij een houtkachel niet hebben omdat die ook voor de gezelligheid is en dus maakt de TVT niet uit. Maar bij zonnecollectoren bijvoorbeeld heb ik dat weer niet. En als de investering er dan niet binnen 10 a 12 jaar uit is dan hoeft dat niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

apt schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:31:
Ga je dan de lifecycle van het accupack meenemen in je beslissing? Het kan goed zijn dat je wel financieel rendement hebt maar een negatief ecologisch of energetisch rendement. Wat doe je dan?

lowtechmagazine heeft een interessant stuk hierover.
Ik moest de correcte betekenis van energetisch rendement even opzoeken. Een echte definitie heb ik nog niet kunnen vinden. Maar zoals ik het nu samenvat: het meeste rendement uit je energie halen door efficiënt met de energie om te gaan. Mits mij definitie onjuist is hoor ik dit graag.

Betreffende je vragen. Iedere vorm van productie heeft zwart / wit gezien een "negatief" effect. Voor mijn gevoel wordt er alleen altijd veeeeeeeels te negatief gekeken naar nieuwe zaken. Het artikel brengt dit ook bij mij zo over. Met de toevallige benoeming van Nuon en Electrabel vraag ik me ook af is er gelobbyd door die partijen?

Het artikel heeft zeker wel punten. Maar laat ik het eens omdraaien en stellen dat iedereen in dit topic zonnepanelen heeft. In den beginne was de productie van die panelen (misschien) ook slechter voor het milieu? Zijn jullie nu allemaal dan niet slecht bezig (geweest)? Is de productie van zonnepanelen nu beter geworden? Ook bij een ja zou er misschien meer co2 in de lucht kunnen worden geblazen dan ooit te voren bij de productie van zonnepanelen. Dit omdat het gebruik van zonnepanelen toeneemt. Mijn punt, er is altijd wel wat slechts te bedenken en nieuwe technieken zijn zeker niet altijd zo schoon als ze zeggen. Bij massa productie ben ik echter wel van mening dat het proces efficiënter wordt doordat met juist zoveel mogelijk wil verdienen. Ook bij de accu's is dit mijn verwachting. Van snellere productie tot hergebruik van accu's om de winst te maximaliseren. En mijn verwachting is dan ook dat de aarde tijdens die hoogtijdagen niet schoner zal worden. Het moment dat dit gebeurd is wanneer de markt uitvlakt.

Het korte antwoord, je punten neem ik niet mee. Maar dat is dan uiteraard mijn keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door DerKleinePunkt op 31-08-2015 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:30:
@jeroenh op het moment dat je de prius nam, deden wij juist de auto helemaal weg, tot op vandaag,
het verschil is 6480 euro. auw.
van zo`n bedrag koop je buiten hilversum al snel veel pv/zb/wp
dus je plek en de auto bepalen veel tvteeee.
Yep. De auto kost ons zo'n € 4200 per jaar, anders uitgedrukt gaan grofweg de eerste twee maandsalarissen van het jaar naar de auto. Nog anders uitgedrukt zou één van ons daarvan een dag in de week minder kunnen gaan werken. Dat is niet geweldig, sterker nog dat is behoorlijk ruk en ik zou graag weer teruggaan naar de situatie zoals-ie was (leading by example en zo). Maar je hebt niet alles in het leven in de hand, en we maken er maar het beste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh wel heel sterk en goed dat je het zegt, ik ben meer gemotiveerd om door te gaan met wat ik nu doe, leading by YOUR example

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:47
Ik heb m'n auto nu 32 maanden en 65.000km, dus ik zal het eens uitrekenen:
Brandstof: 65000 * 7,14ct* / 32 = €154,70
Belasting: €116,-
Afschrijving: €3000,- aanschaf, nu nog €1000,-** van over (?), dus €2000 / 32 = €62,50
Onderhoud: 1x €900 in de garage verspijkerd, de rest kleine dingetjes***, mss ook €2000,- / 32 = €62,50
Parkeren: €42,30 / 3 = €14,10
APK: €56 / 12 = €4,67
+/+ ========
€414,47 per maand

Dat is €13,263,04 in de bijna 3 jaar dat ik die auto heb.
Dat is €0,204 per km.
Als ik dit nog 40jr vol wil houden kost me dat €2 ton!

Best een hoop geld voor zo'n koekblik... 8)7

* gemiddeld de afgelopen 32 maanden volgens spritmonitor
** waarschijnlijk wel meer, maar wil me niet rijk rekenen
*** klein onderhoud doe ik zelf, dus dat is lastig bij te houden, want is vaak dubbeltje en tientjes werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm 7.14 ct per km aan brandstof. Gezien de wegenbelasting is het diesel.
Dus dan zit je ruwweg op 1:16? (gisteren trouwens getankt voor 1,08 euro per liter, gewoon hier in NL)

Mijn 15 jaar oude Volvo V40 (stationwagon) doet makkelijk 1:20. Dus misschien ook eens kijken naar afstelling, rijstijl, route, reis-moment, etc?

Laatste tank was 980 km op 45 liter.
Oh en hij is 'net ingereden', met inmiddels 526'000 km op de teller. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 31-08-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:47
TD-er schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:13:
Hmm 7.14 ct per km aan brandstof. Gezien de wegenbelasting is het diesel.
Dus dan zit je ruwweg op 1:16? (gisteren trouwens getankt voor 1,08 euro per liter, gewoon hier in NL)

Mijn 15 jaar oude Volvo V40 (stationwagon) doet makkelijk 1:20. Dus misschien ook eens kijken naar afstelling, rijstijl, route, reis-moment, etc?

Laatste tank was 980 km op 45 liter.
Oh en hij is 'net ingereden', met inmiddels 526'000 km op de teller. ;)
Diesel inderdaad, maar 7,14ct is het gemiddelde over 32 maanden, dus ook met hogere brandstofprijzen. Dat is een gemiddelde van 5,36l/100km. Het mooie van spritmonitor is dat je kunt opgeven hoe je die tank hebt gereden en dan kan je een uitsplitsing maken:
code:
1
2
3
bewußt sparsam      5.25 l/100km    5.900 km    und 310 l
normal              5.37 l/100km    44.617 km   und 2.397 l
flott               5.43 l/100km    4.376 km    und 237 l

Met zuinig rijden (<= 105km/u vs. <=135km/u) bespaar ik 0,18 l/100km 8)7

Dit is trouwens inclusief vakanties in de bergen, winterbanden, rijden in de sneeuw, rijden met flinke bepakking (ik zit regelmatig met de bank plat tot het dak vol met testapparatuur), file rijden, etc. Ik rij veel voor m'n werk, dus dan heb ik niet zo te bepalen wanneer ik rij en anders dan mijd ik de spits graag.

De grootste verdachte voor een hoger verbruik op dit moment is de retrofit roetfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:49:
[...]

Yep. De auto kost ons zo'n € 4200 per jaar, anders uitgedrukt gaan grofweg de eerste twee maandsalarissen van het jaar naar de auto. Nog anders uitgedrukt zou één van ons daarvan een dag in de week minder kunnen gaan werken. Dat is niet geweldig, sterker nog dat is behoorlijk ruk en ik zou graag weer teruggaan naar de situatie zoals-ie was (leading by example en zo). Maar je hebt niet alles in het leven in de hand, en we maken er maar het beste van.
Net hoe je het bekijkt, mijn auto verdiend geld. doordat ik hem heb kan ik naar mijn werk en verdien ik xxxxxx euro per jaar, als ik hem niet zou hebben kan ik niet werken. Het verschil is ruim meer dan 4200,- per jaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:43:
[...]
Dit is trouwens inclusief vakanties in de bergen, winterbanden, rijden in de sneeuw, rijden met flinke bepakking (ik zit regelmatig met de bank plat tot het dak vol met testapparatuur), file rijden, etc. [...]
Met dat soort factoren zit je inderdaad al snel op een wat hoger verbruik.
Roetfilter kan ook wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:02:
Ik heb m'n auto nu 32 maanden en 65.000km, dus ik zal het eens uitrekenen:
Brandstof: 65000 * 7,14ct* / 32 = €154,70
Belasting: €116,-
Afschrijving: €3000,- aanschaf, nu nog €1000,-** van over (?), dus €2000 / 32 = €62,50
Onderhoud: 1x €900 in de garage verspijkerd, de rest kleine dingetjes***, mss ook €2000,- / 32 = €62,50
Parkeren: €42,30 / 3 = €14,10
APK: €56 / 12 = €4,67
+/+ ========
€414,47 per maand

Dat is €13,263,04 in de bijna 3 jaar dat ik die auto heb.
Dat is €0,204 per km.
Als ik dit nog 40jr vol wil houden kost me dat €2 ton!

* gemiddeld de afgelopen 32 maanden volgens spritmonitor
** waarschijnlijk wel meer, maar wil me niet rijk rekenen
*** klein onderhoud doe ik zelf, dus dat is lastig bij te houden, want is vaak dubbeltje en tientjes werk
Is leasen niet wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:02:
Yep. En ik verwacht niet dat dat minder wordt, eerder meer.
Rol-Co schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:51:
Net hoe je het bekijkt, mijn auto verdiend geld. doordat ik hem heb kan ik naar mijn werk en verdien ik xxxxxx euro per jaar, als ik hem niet zou hebben kan ik niet werken. Het verschil is ruim meer dan 4200,- per jaar.
Dat hóeft niet met de auto natuurlijk. Ik doe dat bv. met de trein - hoewel de NS in anderhalf jaar tijd er in is geslaagd mij een grondige hekel te laten krijgen aan het reizen met de trein. Trefwoord "Schipholtunnel". :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat zijn de kosten per km van het openbaar vervoer, eigenlijk?

Anders gezegd: als je in een jaar dezelfde afstand overbrugt als met een auto, wat heb je dan betaald per km?

En hoeveel tijd heb je dan gewonnen/verloren?
Vragen, vragen,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lastige kwestie. Kun je als je kiest voor fiets/OV de auto wegdoen? Staat je werkgever parkeren toe? Wat is de woon/werk/afstand? In theorie kan ik in de trein mijn laptopje openklappen en alvast mijn mailbox bijwerken en dus tijd winnen tijdens het reizen - maar in de praktijk is dat op mijn route helaas een illusie.

Allemaal factoren die meespelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Tja het is de eeuwige discussie, OV versus auto. Maar niet iedereen kan met de trein voor zijn werk. En ook niet iedereen wil dat.

Ik zelf zou op zich nog wel met de trein kunnen, maar het zou me een hoop tijd kosten. Dat is tijd die ik liever thuis doorbreng, zeker nu we aan kinderen begonnen zijn :P (dan hou je ook nog minder tijd over)
Maar als straks de nieuwe Noord-Zuid lijn af is, dan veranderd dat een hoop. Want dan benaderd de reistijd die van de auto. En dat laatste beetje verschil is niet erg, want dan kan idd de laptop openklappen en het simpelweg als werktijd zien. Als dat in de praktijk zo werkt.

Ik ga dan in ieder geval wel opnieuw overwegen of de auto de deur uit kan. Maar wellicht is het bij die tijd ook mogelijk een elektrische auto te nemen. Zodat 99% van de ritten daarmee gedaan kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:50:
zeker nu we aan kinderen begonnen zijn :P (dan hou je ook nog minder tijd over)
Het beginnen aan kinderen hoeft niet veel tijd te kosten (meestal dan). ;)
Ik ga dan in ieder geval wel opnieuw overwegen of de auto de deur uit kan. Maar wellicht is het bij die tijd ook mogelijk een elektrische auto te nemen. Zodat 99% van de ritten daarmee gedaan kunnen worden.
Ik zit te rekenen aan een jong gebruikte Nissan Leaf, die zou me op dit moment exact hetzelfde kosten per maand als de Prius. Echter, niet alleen voert de gemeente Hilversum zonnepaneelverboden in, ze doen ook enorm moeilijk over aanvragen van laadpalen. Dus, dat wordt hier ook al gefrustreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het beginnen niet nee, 9 maanden later wel :P

Gaat me niet alleen om de kosten, ik zou graag elektrisch willen rijden. Maar wellicht kan die auto gewoon de deur uit bij die tijd.

Maar dan nog, dan heb ik er nog twee staan. De ene is een oldtimer, rijdt al een tijdje niet, en als ie weer rijdt zal ik hem slechts enkele keren per maand gebruiken.
De ander is een 4x4 camper, omdat we van reizen houden. En dat is helaas niet erg milieuvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:15:
Het beginnen niet nee, 9 maanden later wel :P
You don't say ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

@DerKleinePunkt

Met het energetisch rendement bedoel ik de verhouding van de energie kosten (eventueel CO2 equivalent) die het kost om het product te maken en wat het product bespaard of opleverd.

Een batterij maken kost bijvoorbeeld 30 MWh (geen idee, uit mijn duim) kost om te produceren en hij lost geen echt probleem op. In nederland hebben we een betrouwbaar stroomnet en je buren zouden je PV overschot ook wel hebben opgebruikt, dus er wordt geen energie mee bewaard die anders verloren zou gaan. Maar de batterij levert je wel financieel gewin op... Dan denk ik dat het niets met duurzaamheid te maken heeft.

De vraag die lowtechmag steeds stelt is: wat brengt de technische vooruitgang ons nu echt, dat is kritisch, niet negatief.

In sommige gevallen ben ik het met je eens: bij het eerste begin kun je niet zo efficient zijn als wanneer een techniek volwassen is. PV lijkt me een goed voorbeeld. Maar of dat nu een argument is om in Nederland een accupack op te hangen? No offence, dat moet iedereen zelf weten, maar ik denk dat er betere mogelijkheden zijn om in duurzaamheid te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

!null schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:50:
Dat is tijd die ik liever thuis doorbreng, zeker nu we aan kinderen begonnen zijn :P (dan hou je ook nog minder tijd over)
De (praktijk) feasibility study is dus voorbij :+
En al een projectplanning gemaakt stakeholder, projectproducten beschreven en faseovergangen gedefineerd?

Afbeeldingslocatie: http://nieuwsblad.typepad.com/kapellen/images/2008/06/22/hpim5169_2.jpg

Google

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

databeestje

Von PrutsHausen

Grappige discussie, ik ben zelf een maand geleden namelijk ook met deze rekensom begonnen naar aanleiding van het veranderen van onze inkomen situatie aankomend jaar en de komst van onze 1ste over dik 3 weken :)

We rijden nu een Peugeot 206 SW diesel en een Suzuki Swift, maar 2 auto's rijden kost zonder onderhouden al bijna 6000 euro in het jaar. Met af en toe nog een grap en een grol en daar bovenop de afschrijving zit de schrik er goed in.

Oorspronkelijk begon ik met rekenen aan OV, maar dat bleek vanuit Julianadorp toch wel een probleem te zijn. Het gaat met name mank op de bus verbindingen en aansluiting op de trein. Ergo, de reistijd gaat dan van 35 minuten naar meer dan een uur. En met de komst van de kleine wou ik eigenlijk deze nog wel even zien voordat deze te bed gaat. ;)

Ook een treinfiets op het station voor de verbinding is niet gratis als je deze in een stalling wil zetten. Het OV wordt dan wel vergoed, maar de stalling natuurlijk niet. De kosten vallen ansich natuurlijk alles mee in vergelijk met eigen transport.

Zo ben ik gaan rekenen met de elektrische auto, deze is tot 2020 wegenbelasting vrij zoals het er nu voor ligt, en de kosten voor de elektriciteit zijn relatief gezien nu en straks altijd goedkoper per km. Nou gaat het om een 20k km per jaar, en dan komt er het volgende uit de rekensom.

Mitsubishi iMiev: 850 euro per jaar
Nissan Leaf: 1250 euro per jaar
Toyota Aygo: 1800 euro per jaar
Peugeot 206 SW diesel: 2700 euro per jaar
Suzuki Swift: 2800 euro per jaar

Het gaat hier om een combinatie van de MRB, Verzekering en brandstof voor 20k km.

Eigenlijk wou ik een Nissan Leaf, het is een knappe C segment auto waarbij er een kinderwagen achter in de kofferbak past (dank JeroenH). Echter, de 2e hands aanschaf prijs van 15k euro was het grootste probleem. De eerstvolgende auto op de lijst is dan de Mitsubishi iMiev / Citroen Czero/ Peugeot Ion, deze zijn 2e hands te verkrijgen voor circa 12k euro, het is dan wel meteen een stuk minder auto, maar checkt wel alle boxen van goedkoop vervoer en is als auto goed te vergelijken met een Aygo 5 deurs. Daarnaast is deze auto voorzien van een Chademo snellaad aansluiting wat vast wel van pas gaat komen.

Morgen mag ik de Mitsubishi iMiev de mijne noemen, maar ik heb dan ook het voorrecht van een eigen oprit waar ik deze kan laden. Daarnaast is de actieradius van de auto groot genoeg voor mijn woon-werk verkeer. De Swift houden we aan voor de vakanties, en waarschijnlijk gaat daar volgend jaar een trekhaak onder voor de 2 keer per jaar dat we een karretje nodig hebben voor grote spullen.

Ik ben me bewust dat ik aanzienlijk af zal schrijven op deze auto, al is dat met de anderen niet anders geweest. Echter heb ik nu het voordeel dat ik de 0,- MRB als compensatie daarvoor kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:21
Het inzichtelijk maken van de inkomsten en uitgaven bij ons leidde ook tot een ander vervoermiddel:

Elektrische scooters

Misschien ook iets om over na te denken? Ik zit nu echt glimlachend op dat ding :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Joris 407 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:19:
Het inzichtelijk maken van de inkomsten en uitgaven bij ons leidde ook tot een ander vervoermiddel:

Elektrische scooters

Misschien ook iets om over na te denken? Ik zit nu echt glimlachend op dat ding :)
Ook wanneer je zulk weer hebt als gisteren? Buienalarm piekte hier tot 100mm/u en je zag het eind van de tuin niet meer door de regen, dus dat zou best kunnen kloppen.

OV is hier geen optie, want woon-werk kost dan tussen de 2 en 3 uur. Fietsen kan in 2 uur en 37 mins met de auto. (36 km enkele reis)
Geen idee of je met zo'n scooter tegen de 40 km/u gemiddeld zou kunnen halen, dan is het interessant voor de zomermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben niet van suiker.(her ontdekt)
het lijkt erop of we vroeger houten boten hadden met mannen van staal,
en nu stalen boten met houten klazen.
ik fiets graag door de regen voor 4 meier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:46:
ik ben niet van suiker.(her ontdekt)
het lijkt erop of we vroeger houten boten hadden met mannen van staal,
en nu stalen boten met houten klazen.
ik fiets graag door de regen voor 4 meier.
"vroegah" was het ook een stukje minder heftig qua buien, vergeleken met nu.
Een paar jaar geleden had je nog 'malse buien' en kon het nog druilerig zijn. Nu lijkt het wel alles-of-niets te zijn.
In de afgelopen 6 jaar heb ik bij mijn vorige werknemer mooi een 2e auto kunnen uitsparen door vaak te fietsen (14 km enkele reis) en vooral de eerste jaren was het 3-5x in een jaar dat je echt natregende.
De laatste 2 jaar ben ik relatief vaak met de auto geweest, want op tijd thuis willen zijn om m'n dochter nog even te zien en zelfs in die relatief weinige keren dat ik was fietsen ben ik zeker 15+ keer echt tot op de naad doorweekt aangekomen (op werk of thuis).
Van die momenten dat je bij vertrek denkt: "dat red ik wel, regenpak achterop" en zelfs dan nog zeiknat aankomen. (en geen schuilplekken onderweg hier in de provincie)

Maar fietsen met opkomende zon, in een mistig landschap en als je dan omkijkt de mist uit de sloot zien golven door je luchtverplaatsing, is geweldig om mee te maken :)
Wat dat betreft wel jammer dat ik nu zo ver moet, dat fietsen gewoonweg niet praktisch is, want de route is zo mogelijk nog mooier in het Groninger landschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Ja, je levert in op comfort, maar de lastenverlichting is inmens! Zelfs als we ons cliootje houden scheelt het 95 euro per maand. Bij echt beroerd weer staat hij er nu nog, maar uiteindelijk gaat hij weg. Verder wonen mijn ouders dichtbij, die auto kunnen we bij nood ook nog lenen.
Ik ben n beetje flexibel in mijn werktijden dus op buien dagen rommel ik er een beetje tussendoor.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
Joris 407 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:18:
Verder wonen mijn ouders dichtbij, die auto kunnen we bij nood ook nog lenen.
Vind ik beetje oneerlijk tegen over uw ouders... je neemt van hun een stukje mobiliteit weg en extra slijtage door jou.. omdat jij geld wilt besparen. Zou mij schamen moest ik dat doen. Als je auto kapot is etc kan ik er in komen... maar anders..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Icekiller2k6 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:40:
[...]
Vind ik beetje oneerlijk tegen over uw ouders... je neemt van hun een stukje mobiliteit weg en extra slijtage door jou.. omdat jij geld wilt besparen. Zou mij schamen moest ik dat doen. Als je auto kapot is etc kan ik er in komen... maar anders..
Ik vind dit een beetje vreemde opmerking.
Het is duidelijk dat (de) ouders het goed vinden dat de auto ingeval van problemen gebruikt kan worden. Ouders vinden dat over het algemeen geen probleem voor kinderen ..... Ze vinden het leuk om de kids op die manier wat te kunnen helpen.
Ik zie dat in mijn omgeving ook gebeuren en vind het zelf ook niet erg zolang het geen regelmaat wordt en het niet interfereert met mijn plannen. (En de brandstof wordt afgerekend)
Mijn motto is "Liever met een warme hand als met een koude".

Tegen het licht van duurzaam gehouden is het zelfs ideaal! Het "delen" van de auto scheelt weer en blik op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
WoudseHoeve schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:49:
[...]

Tegen het licht van duurzaam gehouden is het zelfs ideaal! Het "delen" van de auto scheelt weer en blik op de weg.
Bij het delen van een wagen moeten alle vaste kosten door twee gedeeld worden. Met wanneer je het effectief gebruikt de tank terug vullen.

Het gaat niet zo zeer dat ouders dit zonder probleem doen.. maar het gaat erom als je ouders 1 auto hebben, jij perse duurzaam wilt zijn, maar dan toch weten dat je een wagen hebt als het nodig is en dat het je enkel benzine/diesel kost.

Dan zou ik namelijk opteren voor een taxi te bellen... das ook een gedeelde auto.
Overigens komt deze reactie vanuit persoonlijke ervaring, waarbij een van mn broers de auto van mijn ouders al jaren stelselmatig leent... en dit nu vanzelfsprekend vindt als hij op verlof gaat de auto pakt van de ouders ipv zijn eigen...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor incidenteel autogebruik zijn toko's als GreenWheels ed toch een mooie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 16:18

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Erasmo schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:06:
Voor incidenteel autogebruik zijn toko's als GreenWheels ed toch een mooie oplossing?
Dichtstbijzijnde GreenWheels auto staat op 45 minuten rijden van mijn huis. Naar mijn ouders is het 4 minuten fietsen. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Icekiller2k6 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:59:
[...]
Bij het delen van een wagen moeten alle vaste kosten door twee gedeeld worden. Met wanneer je het effectief gebruikt de tank terug vullen.

Het gaat niet zo zeer dat ouders dit zonder probleem doen.. maar het gaat erom als je ouders 1 auto hebben, jij perse duurzaam wilt zijn, maar dan toch weten dat je een wagen hebt als het nodig is en dat het je enkel benzine/diesel kost.

Dan zou ik namelijk opteren voor een taxi te bellen... das ook een gedeelde auto.
Overigens komt deze reactie vanuit persoonlijke ervaring, waarbij een van mn broers de auto van mijn ouders al jaren stelselmatig leent... en dit nu vanzelfsprekend vindt als hij op verlof gaat de auto pakt van de ouders ipv zijn eigen...
Bij incidenteel gedeeld gebruik zullen de extra vaste kosten wel mee vallen (daarom zijn het vaste kosten)
Indien je dit binnen de familie / vrienden / buren kan houden is dat vele malen beter als het bellen van een taxi, huren van een auto of een green wheels abbo. Dat doe je pas als het onderling niet lukt.

Persoonlijk vind ik het helpen van je kinderen / ouders vrienden en buren een duurzaam streven. Het is een streven waardoor je als het nodig is de hulp kan teruggeven zonder dat er direct geld tegenover staat. Hierdoor ontstaat er een veel vriendelijkere samenleving als van "Auto lenen? je neemt maar een taxi".

Het structureel misbruik maken van een dergelijk systeem zal zich op den duur tegen de hem/haar keren. Ik vind ook dat je daar wat van mag zeggen ook heb je er zelf niet direct nadeel van. In deze context geldt: "Wat je geeft krijg je terug" maar ook "Heb je naaste lief" (niet te letterlijk)
Gelukkig hoeft dit alles niet in een godsdienstige context te gebeuren gezien dat zich steeds meer de negatieve kant laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Ouders zijn er natuurlijk ok mee en ik zeg: bij nood. In principe wil ik hun auto niet gebruiken. De auto van mijn ouders rijdt zo weinig dat ze zelf zeggen: het zou beter zijn als ie wat meer rijdt.. Ik wil zelfs wel een keertje fietsen naar het werk als het moet. Heb ook gekeken naar Greenwheels, dat kan ook een optie zijn. Het is gewoon zonde om een auto te hebben als je hem (in principe) niet gebruikt.
Verder amen op Woudsehoeve, beetje vreemde opmerking van Icekiller, maar min of meer begrijpelijk als je een andere referentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Lijkt me een prima oplossing toch? Mijn schoonvader gebruikt ook zo nu en dan de auto van mijn vrouw en het idee is wel eens besproken om bij vervanging gezamenlijk een auto te kopen en de kosten daarvan te delen. Beide rijden verschrikkelijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, de "deeleconomie", je leest er veel over. Ik zie best dat dat grote duurzaamheidsvoordelen heeft. Helaas heeft mijn ICT servicedesk-tijd mijn vertrouwen in de mensheid als het gaat om zuinig omgaan met andermans spullen ernstig beschadigd... Ik weet hoe mensen met ICT-apparatuur en auto's* omgaan die ze vanuit de werkgever verstrekt worden. Ik heb laptops gezien die een half jaar in gebruik geweest waren door consultants maar eruit zagen alsof ze jaren lang in oorlogsgebied gebruikt waren. En dan waren er nog de leenlaptops/leentelefoons/leenbeamers die we voor korte perioden uitgaven, wat daarmee gebeurde is met geen pen te beschrijven. Mensen zijn varkens, als het gaat om spullen die niet van hen zijn.

Gereedschap is ook een mooi voorbeeld; een boormachine die de lener had oververhit, gedeeltelijk inwendig gesmolten (kwam ik natuurlijk later achter), decoupeerzaag krom (kwam ik natuurlijk later achter), auto (twee diepe krassen getrokken in de bumper met spullen uit de kofferbak halen), ladder (krom).

As ik dan wat leen dan ben ik zuiniger op dan als het van mijzelf zou zijn. Uit de duurzame hoek krijg ik er wel eens commentaar op als ik vertel hoe ik er over denk, dat zij dan zo.

* Splinternieuwe peperdure elektrische deelauto's, bumpers op de eerste dag aan gort gereden, eentje na twee weken afgeschreven omdat iemand hem in een vaart had gereden, laadkabels kwijt, over de stekker van de laadkabel gereden, noem maar op. En men haalt de schouders er over op "kan toch gebeuren". Parels voor de zwijnen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ja, maar ik mag hopen dat je daar binnen families minder last van hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Joris 407 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:00:
Ja, maar ik mag hopen dat je daar binnen families minder last van hebt
Nee hoor.. varkens kom je overal tegen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het probleem is natuurlijk dat de werkgevers de gebruikers van de spullen die worden uitgeleend niet verantwoordelijk stellen. Daarom ook heeft het (in het algemeen) geen zin om een hybride lease auto aan een werknemer te geven. Ze hebben geen enkele incentive om een laag verbruik te halen. Er zijn werkgevers die dit wel bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:09:
Nee hoor.. varkens kom je overal tegen.
Dat kan ik helaas beamen...

Als iemand een gat geboord wil hebben ga ik langs om het gat te boren (wanneer het mij uitkomt), maar mijn boormachine leen ik niet meer uit. Als dat niet voldoende is, nou jammer dan. Ervaringen uit het verleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Familie ken je meestal goed genoeg om problemen voor te zijn.
De problemen die je noemt krijg je als mensen niet met het gereedschap om weten te gaan. Ze herkennen dan ook niet dat het gereedschap stuk (aan het gaan) is.
Mensen die ik niet zelf heb zien klussen zou ik inderdaad niet graag spullen uitlenen.

Zelf vind ik klussen wel zo leuk dat ik meestal mezelf er ook bij uitleen :)

Ook hoe je gereedschap terugkrijgt zegt al veel: netjes in de doos, schoongemaakt of niet?
En dan nog, ook de varkensexemplaren slopen andermans spullen niet bewust dus dan moeten de ongelukjes toch bespreekbaar zijn?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind het de relatie voornamelijk vertroebelen. Je leent een boormachine van (bijvoorbeeld) € 250 uit om iemand een dienst te bewijzen, en na uitlenen loopt hij niet lekker meer. Wat ga je doen? Vragen om een nieuwe? Vragen om € 125, want hij is nu gedeeltelijk kapot? Wat als de lener van mening is "dat hij het toch nog gewoon doet"?

Nee hoor, ik kom de gaten wel even boren, en daar hoef ik niets voor te hebben, behalve de gemoedsrust dat degene die de boormachine vasthoudt weet wat hij doet. Auto is nog een apart verhaal, die van ons is 9 jaar oud en dus alleen maar WA verzekerd. Leen ik hem uit aan iemand waarvan ik weet dat het compleet vervangen van de auto een niet te dragen risico is? Niet dus. (daarbij, de laatste keer dat ik hem wel uitleende stond er in plaats van de rond de 4,7 L per 100 km ineens 6,2 L per 100 km op de teller. Over parels voor de zwijnen en niet weten hoe je een object gebruikt gesproken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik lees uit je verhaal dat je nu uit principe niets meer aan wie dan ook uitleent, en dat vind ik vreemd.

Ik doe even de aanname dat het de lener ook niet lekker zit dat ze jou teleurgesteld hebben.
Dan moet er in overleg iets te regelen zijn, variërend van een ruil (zij de brakke, jij een nieuwe) tot welgemeende excuses en een wederdienst (iedereen is wel ergens goed in), maar zonder wederzijds vertrouwen is zoiets niet te doen.
Als de andere partij het probleem niet erkent is het inderdaad lastig, maar ook dan: als dat de relatie troebleert was er al iets anders mis, want dan was de goede wil er niet.

Re auto's: je opmerking over risico is een verstandig uitgangspunt IMO. Mijn zus heeft ervaring met die situatie (als uitlener), en is er gelukkig goed uitgekomen. Was wel even slikken voor alle partijen.
De posters hier leveren een auto denk ik vaak in met meer kilometers in de tank dan ze 'm krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Laten we zeggen dat ik zéér selectief ben.

Het handgereedschap uit mijn post werd mij gewoon teruggegeven, en ik kwam er bij het volgende gebruik achter dat ze beschadigd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:14:

Het handgereedschap uit mijn post werd mij gewoon teruggegeven, en ik kwam er bij het volgende gebruik achter dat ze beschadigd waren.
Laten we zeggen dat jij wel zeer duurzaam met je spullen om gaat en dat die gene waar je het aan uitgeleend hebt dit niveau nog niet gehaald hebben.

Maar ik begrijp je gevoel en standpunt en deel deze dan ook in de praktijk.
Gereedschap leen ik maar aan 2 personen uit omdat ik daar samen een huis mee verbouwd heb en weet hoe ze ermee omgaan (net zoals ik dat doe).
Verder leen ik niks uit maar help mee met mijn eigen gereedschap. Andere goederen worden niet uitgeleend.
Nadeel is wel dat we de garage hebben moeten verbouwen om al het gereedschap en materiaal op te kunnen slaan :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
JeroenH schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:14:
Let vooral goed op met het uitlenen van je auto. Als de lener nog een verkeersboete heeft openstaan dan kan je auto in beslag worden genomen en in het ergste geval ben je deze echt kwijt. Zoek maar even op de Wet Mulder. Mijn vriendin heeft hier een minder prettige ervaring mee, auto weg en "vriend" weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oef, dat is zuur zeg. "Minder prettig" zeg je dan, dat is het understatement van het jaar :) Dat is nou weer net niet wat ik verwacht in mijn familie/vriendenkring, maar je weet nooit natuurlijk.

Kijk, als iemand iets wil lenen wat je niet zo makkelijk verkeerd kunt gebruiken dan ben ik echt niet te beroerd om je dat uit te lenen. Met andere apparaten krijg je mijn arbeid en kennis er gratis bij. Lijkt mij een betere deal voor alle partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
drielp schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:24:
[...]

Let vooral goed op met het uitlenen van je auto. Als de lener nog een verkeersboete heeft openstaan dan kan je auto in beslag worden genomen en in het ergste geval ben je deze echt kwijt. Zoek maar even op de Wet Mulder. Mijn vriendin heeft hier een minder prettige ervaring mee, auto weg en "vriend" weg.
En is weg dan ook echt weg, als in politie is ook niet te overtuigen van het feit dat de auto op haar naam staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
TD-er schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:17:
[...]

En is weg dan ook echt weg, als in politie is ook niet te overtuigen van het feit dat de auto op haar naam staat?
Het is een heel verhaal, maar in het kort komt het er op neer dat je inderdaad je auto kwijt kunt zijn. De politie mag het voertuig in beslag nemen waar de wanbetaler op dat moment over kan beschikken. Ongeacht of de wanbetaler hier de wettige eigenaar van is. En daar vallen huur-, lease- en leenauto's ook onder.
Afhankelijk van de dagwaarde wordt het voertuig na maximaal 4 maanden geveild en met de opbrengst wordt het openstaande bedrag betaald. De meeropbrengst vloeit naar de schatkist. Het autootje van mijn vriendin had een dagwaarde van €1200,-. Na aftrek van de sleep- en stallingskosten bleef hier nog €600,- van over. Omdat dit een relatief laag bedrag was is de auto na 1 maand geveild.

De gehele uitleg van de Wet Mulder staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Blijf het een vaag verhaal vinden, ook omdat het extra naar de schatkist gaat.
Er staat ook dit:
Het voertuig kan voor maximaal 1 maand buiten gebruik worden gesteld. Als betrokkene het voertuig niet binnen 3 maanden ophaalt, kan het voertuig door of namens de Officier van Justitie worden verkocht om zo de sanctie en bijkomende kosten betaald te krijgen. Betrokkene krijgt hier vooraf bericht van.
Wie is in dit geval de betrokkene? Degene met de boete, de eigenaar, of beide?

Heel vreemde zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Betrokkene zal degene zijn die de boetes open heeft staan. Die kan de auto dan wel ophalen, mits hij/zij even de boetes betaald. En dat is natuurlijk het probleem. Maar we dwalen af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Nee hoor gewoon wetgeving om lastige wanbetalers hard te kunnen pakken.
Nadeel is de verkeerde bijvangst voor die gene die de auto uitleent.

Nog iets waar je moet opletten bij "uitlenen",
Heb je je verzekeringspolis wel eens gelezen van je auto?
Auto is bij veel verzekeringen niet verzekerd (boven WA of geheel niet) als de polishouder of aangemelde regelmatige bestuurder niet de bestuurder is.......... auw........ bij een ongeval of schade.
Denk goed na voordat je iets uitleent.

Dit , hierom en hierom

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet vrij zeker dat dat andersom is: de auto is niet verzekerd als de regelmatige bestuurder niet de verzekeringshouder is. Je zult me een polis moeten laten zien waar het niet gedekt is dat een ander incidenteel in je auto rijdt.
Bij mij staat er met zoveel woorden
Als iemand anders met uw toestemming uw auto gebruikt, is die dus ook verzekerd
Nog niet eens een voorwaarde hoe vaak die ander de auto gebruikt.

Signatures zijn voor boomers.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
@JeroenH: ....wat klopt hier niet? ;)

http://solarmagazine.nl/n...anelen-tot-1-miljoen-euro

zal wel dus voor de wijken zijn buiten het beschermd stadsgezicht debacle. Hmmm.. iets van (rechts)ongelijkheid? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op donderdag 03 september 2015 @ 08:18:
Ik weet vrij zeker dat dat andersom is: de auto is niet verzekerd als de regelmatige bestuurder niet de verzekeringshouder is. Je zult me een polis moeten laten zien waar het niet gedekt is dat een ander incidenteel in je auto rijdt.
Bij mij staat er met zoveel woorden

[...]

Nog niet eens een voorwaarde hoe vaak die ander de auto gebruikt.
Dan heb ik altijd andere (moeilijke) polissen gebruikt?

Dit , hierom en hierom

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

http://9gag.com/gag/aApQz0R?ref=fb.s

Staan een paar leuke gevalletjes van Teun de Beun op :)

Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.