Grappige discussie, ik ben zelf een maand geleden namelijk ook met deze rekensom begonnen naar aanleiding van het veranderen van onze inkomen situatie aankomend jaar en de komst van onze 1ste over dik 3 weken
We rijden nu een Peugeot 206 SW diesel en een Suzuki Swift, maar 2 auto's rijden kost zonder onderhouden al bijna 6000 euro in het jaar. Met af en toe nog een grap en een grol en daar bovenop de afschrijving zit de schrik er goed in.
Oorspronkelijk begon ik met rekenen aan OV, maar dat bleek vanuit Julianadorp toch wel een probleem te zijn. Het gaat met name mank op de bus verbindingen en aansluiting op de trein. Ergo, de reistijd gaat dan van 35 minuten naar meer dan een uur. En met de komst van de kleine wou ik eigenlijk deze nog wel even zien voordat deze te bed gaat.
Ook een
treinfiets op het station voor de verbinding is niet gratis als je deze in een stalling wil zetten. Het OV wordt dan wel vergoed, maar de stalling natuurlijk niet. De kosten vallen ansich natuurlijk alles mee in vergelijk met eigen transport.
Zo ben ik gaan rekenen met de elektrische auto, deze is tot 2020 wegenbelasting vrij zoals het er nu voor ligt, en de kosten voor de elektriciteit zijn relatief gezien nu en straks altijd goedkoper per km. Nou gaat het om een 20k km per jaar, en dan komt er het volgende uit de rekensom.
Mitsubishi iMiev: 850 euro per jaar
Nissan Leaf: 1250 euro per jaar
Toyota Aygo: 1800 euro per jaar
Peugeot 206 SW diesel: 2700 euro per jaar
Suzuki Swift: 2800 euro per jaar
Het gaat hier om een combinatie van de MRB, Verzekering en brandstof voor 20k km.
Eigenlijk wou ik een Nissan Leaf, het is een knappe C segment auto waarbij er een kinderwagen achter in de kofferbak past (dank JeroenH). Echter, de 2e hands aanschaf prijs van 15k euro was het grootste probleem. De eerstvolgende auto op de lijst is dan de Mitsubishi iMiev / Citroen Czero/ Peugeot Ion, deze zijn 2e hands te verkrijgen voor circa 12k euro, het is dan wel meteen een stuk minder auto, maar checkt wel alle boxen van goedkoop vervoer en is als auto goed te vergelijken met een Aygo 5 deurs. Daarnaast is deze auto voorzien van een Chademo snellaad aansluiting wat vast wel van pas gaat komen.
Morgen mag ik de Mitsubishi iMiev de mijne noemen, maar ik heb dan ook het voorrecht van een eigen oprit waar ik deze kan laden. Daarnaast is de actieradius van de auto groot genoeg voor mijn woon-werk verkeer. De Swift houden we aan voor de vakanties, en waarschijnlijk gaat daar volgend jaar een trekhaak onder voor de 2 keer per jaar dat we een karretje nodig hebben voor grote spullen.
Ik ben me bewust dat ik aanzienlijk af zal schrijven op deze auto, al is dat met de anderen niet anders geweest. Echter heb ik nu het voordeel dat ik de 0,- MRB als compensatie daarvoor kan gebruiken.