Hulp nodig met keuze voor zonnepanelen en terugverdienen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Ik heb dit ook in de duurzame kroeg geplaatst. Daar verwijzen ze me toch naar het PV topic of een eigen topic. Aangezien in het PV topic staat dat het bespreken van offertes niet is toegestaan maar een nieuw topic. Aan de hand van de antwoorden die ik in de kroeg heb gekregen heb ik wel alvast een aantal nieuwe vragen.

Eerst maar eens mijn oorspronkelijke post:
Sinds een maand ben ik samen met mijn vrouw de trotse bezitter van een huis. Dit huis heeft gedeeltelijk een plat dak en gedeeltelijk een schuin dak. Oriëntatie is op het zuiden. Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd en het valt me op dat er grote verschillen in de prijzen zit. Zo heb ik via de Ikea een offerte aangevraagd en dat komt op ongeveer €4000,- inclusief BTW uit. Daar is een geschatte opbrengst van 1500kwh (12 panelen) op jaarbasis. Via vereniging eigen huis krijg ik een offerte van €2400,- inclusief. De opbrengst daar is rond de 900kwh (4 panelen).

Waar het mij echter om gaat is de terugverdientijd. Ikea beweert tussen de 10 en 12 jaar, terwijl vereniging eigen huis zegt dat de investering er na ongeveer 8 jaar uit is. Met dergelijke termijnen vraag ik me af of het wel zinnig is om de investering te doen. 10 jaar is een flinke tijd en de kans bestaat natuurlijk dat je binnen die 10 jaar verhuist. Heeft het dan nut gehad om de investering te doen? Kun je je huis voor een paar duizend meer verkopen omdat er zonnepanelen op het dak liggen of niet? En wat is de beste toko om zaken mee te doen?

Ik heb geprobeerd verschillende topics hier na te pluizen voor meer informatie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
In de kroeg komt naar voren dat de offertes die ik heb gekregen behoorlijk aan de hoge kant zijn. Om die reden wil ik vragen of er betere bedrijven zijn waar ik naartoe kan stappen voor een eerlijke offerte. Bevatten deze offertes ook de installatiekosten e.d.?

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tja, het het zonnepanelen topic staan genoeg betrouwbare aanbieders van zonnepanelen. En anders tik je "zonnepanelen" in google. Of het inclusief installatie is staat vast aangegeven en anders vraag je er extra naar....

[ Voor 26% gewijzigd door Fietsbel op 25-08-2015 12:33 ]

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Fietsbel schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:32:
Tja, het het zonnepanelen topic staan genoeg betrouwbare aanbieders van zonnepanelen. En anders tik je "zonnepanelen" in google. Of het inclusief installatie is staat vast aangegeven en anders vraag je er extra naar....
Ik geef je zeker geen ongelijk. Zelf ook onderzoek doen is zeker een goede zaak. Maar als we dit toe gaan passen kunnen we het forum toch wel sluiten lijkt mij.

Off-Topic en misschien voor de moderatoren?
Iets wat ik mis op dit forum of laat ik het mooier verwoorden wat dit forum supercool waardevol zou maken. Een kennisbank. Sommige startpost van de herhaaltopics hebben dit voor. Ikzelf merk ook dat mijn antwoorden op dit forum veelal zeker aanwezig zijn. Alleen ik verwoord het anders dan anderen waardoor ik ze nooit vind.
MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:29:
Ik heb dit ook in de duurzame kroeg geplaatst. Daar verwijzen ze me toch naar het PV topic of een eigen topic. Aangezien in het PV topic staat dat het bespreken van offertes niet is toegestaan maar een nieuw topic. Aan de hand van de antwoorden die ik in de kroeg heb gekregen heb ik wel alvast een aantal nieuwe vragen.

[...]

In de kroeg komt naar voren dat de offertes die ik heb gekregen behoorlijk aan de hoge kant zijn. Om die reden wil ik vragen of er betere bedrijven zijn waar ik naartoe kan stappen voor een eerlijke offerte. Bevatten deze offertes ook de installatiekosten e.d.?
Het prijsverschil in je offerte is toch al te verklaren door het verschil in opbrengst? Daarbij ken ik de details van de offerte niet. Wat ik weet van dit forum zit het prijsverschil uiteraard in de totale opbrengst van het systeem, het merk / type en aantal omvormers (wel / geen micro), het type panelen en / of je de panelen zelf plaatst.

Persoonlijk heb ik (nog) geen ervaringen met zonnepanelen. Mijn tip vraag zoveel mogelijk offerten aan. En wat kan / wil jezelf doen. Terugverdiend tijd is zeker leuk en van toegevoegde waarde voor de meesten. Persoonlijk vind ik de onafhankelijk zeer prettig en de hoofdfactor. Of ik het dan binnen 8 of 10 jaar terug verdiend maakt mij dan niet uit.

[ Voor 45% gewijzigd door DerKleinePunkt op 25-08-2015 12:57 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:29:

[...]

TVT is gewoon heel gevaarlijk om te doen.
een hele kleine fout maakt gewoon dat die erg lang word.
of juist erg kort.
je moet gewoon schattingen maken en die kunnen met kleine verschillen erg ver van de waarheid zitten.

verstandig is in ieder geval een TVT na te streven van minder als 10jaar.
dus neem je stroom verbruik x 0,215€ per kWh x 10 jaar.
en dan weet je wat je ongeveer zou willen investeren in een PV set als maximum.
(een goede tip hier bij is: check of je niet erg stomme apperaten in huis hebt die te veel stroom verbruiken.
soms is het vervangen van een tv/video/ijskast goedkoper als het gebruik dekken met pv. ;)
maar kan per huis erg verschillen, dus moet je zelf uit zoeken.)

laatste keer dat ik bij ikea heb gekeken vond ik het eigenlijk best duur en niet echt speciaal leuk spul.
maar wat voor persoon ben je?
wil je zelf leggen, laten leggen door een zzper, of wil je full service?
(het kan allemaal maar antwoorden verschillen wel veel ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Net als elke Nederlander wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang :)

Ik denk dat ik het deels zelf aan kan leggen, maar ik durf niet alle elektra te doen. Ik heb wel wat vrienden die daar wat meer verstand van hebben dan ikzelf, dus eventueel zou ik hen wel om hulp kunnen vragen.

Ik merk alleen dat als ik het PV topic lees alles begint te duizelen. Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet kiezen. Bijvoorbeeld al, wat voor omvormer moet ik hebben? Micro of string. Micro klinkt interessant vanwege schaduw, maar ik verwacht het meerendeel van de dag geen schaduw te hebben. Heb ik monokristallijn of polykristallijn panelen nodig? etc.

Full service klinkt wel interessant, maar ik heb gemerkt dat de prijs daar ook naar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:13:
Net als elke Nederlander wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang :)

Ik denk dat ik het deels zelf aan kan leggen, maar ik durf niet alle elektra te doen. Ik heb wel wat vrienden die daar wat meer verstand van hebben dan ikzelf, dus eventueel zou ik hen wel om hulp kunnen vragen.

Ik merk alleen dat als ik het PV topic lees alles begint te duizelen. Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet kiezen. Bijvoorbeeld al, wat voor omvormer moet ik hebben? Micro of string. Micro klinkt interessant vanwege schaduw, maar ik verwacht het meerendeel van de dag geen schaduw te hebben. Heb ik monokristallijn of polykristallijn panelen nodig? etc.

Full service klinkt wel interessant, maar ik heb gemerkt dat de prijs daar ook naar is.
lol, een gewone Nederlander dus.
maar wel 1 die het dak op durft.
dus doen zou ik zeggen, zo moeilijk is het niet.

nu zitten we al aardig op het einde van het seizoen.
dus je hebt echt rustig de tijd om voor je zelf iets uit te zoeken.
(al ga je heel snel dingen nu doen, de zomer is wel voorbij als je alles klaar hebt. ;) )

maar laten we eens rustig beginnen.
1. weet je wat voor meterkast je hebt.
komt daar 3-fase binnen of 1-fase?
2. hoeveel is je gebruik per jaar?
(en is het misschien simpel mogelijk, met spaarlampjes en zo daar op te besparen.
of verwacht je een gezins-uitbreiding )

we beginnen even hier mee, rustige brokjes info, niet teveel tegelijk. 8)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Het lastige voor ons nu is dat we niet exact weten wat we verbruiken qua energie. In onze flat zaten we iets onder gemiddeld voor een tweepersoons huishouden. Ik verwacht dat nu ook ongeveer zal zijn, maar pas over een jaar weten we exact wat we zullen verbruiken.

Ik weet wel dat ik een 3-fase meterkast heb. Daarnaast lopen er nog loze leidingen naar de vliering van waar het mogelijk is om naar buiten te gaan door een bestaande opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Waarom vraag je niet gewoon nog meer offertes op?
Energiewonen (hebben kennissen van me en zijn erg tevreden)
Verder kan ik je van alles aanraden op basis van google maar dan kan je zelf ook. ik heb daar ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:08:
Het lastige voor ons nu is dat we niet exact weten wat we verbruiken qua energie. In onze flat zaten we iets onder gemiddeld voor een tweepersoons huishouden. Ik verwacht dat nu ook ongeveer zal zijn, maar pas over een jaar weten we exact wat we zullen verbruiken.

Ik weet wel dat ik een 3-fase meterkast heb. Daarnaast lopen er nog loze leidingen naar de vliering van waar het mogelijk is om naar buiten te gaan door een bestaande opening.
meten is weten.
een gratis hulp middel daar voor is: http://energiemanageronline.nl/
maar nu weet ik niks, geen idee wat gemiddeld is :?
of wat jij ziet als gemiddeld.
(als je een redelijke schatting kunt maken wat je gebruik per maand is, dan kan ik wel schatten als ik weet welke maand het is hoeveel dat per jaar is. ;) )

mijn energie manager:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg
(per week van 4 jaar lang even geüpdatet tot nu. ;) )

oke je meterkast heeft 3-fase onderdelen, of is ook echt 3-fasen.
(ik zelf heb b.v. wel een 3fase hoofd schakelaar, maar er is maar echt 1fase die mijn huis binnen komt.
dus voor de echte zekerheid, weet jij het ook echt zeker.
ik dram er een beetje op door, vanwege je aangeeft beperkte elektra kennis te hebben.
foutje is zo gemaakt.)

loze leidingen zijn cool.
dat kan wel eens handig zijn, maar dat later.
kleine stapjes, dan komen we er wel, probeer niet teveel in 1x te doen.
dan verlies je het overzicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Kijk voor een prijsindicatie op:
http://www.solarnrg.nl
Dan heb je een idee wat het kost.

Omvormer keuze:
Geen/weinig schaduw is stringomvormer.
Redelijk schaduw is micro omvormers
Veel schaduw is geen omvormer (en panelen) nemen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

drielp schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:02:
Omvormer keuze:
Geen/weinig schaduw is stringomvormer.
Redelijk schaduw is micro omvormers
Veel schaduw is geen omvormer (en panelen) nemen.
Veel schaduw is subjectief; bij mijn ouders is er rond prime time (van 11 tot 14 uur) schaduw. Een aanbieder vond zonnepanelen op dat dak niet de moeite waard, een andere wilde micro's en uiteindelijk is er SF170 op gelegd met een stringomvormer, wat 950 kWh/kWp per jaar op blijkt te leveren.

Ook: er is verschil tussen zo snel mogelijk terugverdienen en zo veel mogelijk terugverdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 25-08-2015 16:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En kijk in je offerte ook of het inclusief of exclusief montage is.

Ow, en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten doe je bij de IKEA alleen op de meubeltjes, niet op de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
In mijn appartement verbruikte ik per jaar 1850kwh. Wat het in dit huis gaat worden weet ik nog niet. We hebben wat zaken die we eerst niet hadden, zoals een close-in boiler, een grotere oven, een vaatwasser en een stuk meer ruimte. Gemiddeld voor Nederlandse huishoudens met twee personen ligt rond de 3500kwh. Laten we voor het gemak uitgaan van een verbruik tussen de 3000 en 3500.

In de maand dat we nu de sleutel hebben heb ik 118kwh verbruikt, maar we wonen hier pas sinds afgelopen zaterdag. die 118kwh zegt dus nog niet zo veel.

Wat betreft de drie fasen, ik weet vrij zeker dat het er echt 3 zijn. Op de meterkast zitten 3 faseschakelaars van elk 25amp, en een vriend van me die hielp met klussen maakte een foutje met de elektra waardoor twee van deze schakelaars eruit klapten. Hoe zou ik er verder achter kunnen komen als ik het zeker wil weten?

@drielp: solarnrg is de partij die via vereniging eigen huis aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:26:
In mijn appartement verbruikte ik per jaar 1850kwh. Wat het in dit huis gaat worden weet ik nog niet. We hebben wat zaken die we eerst niet hadden, zoals een close-in boiler, een grotere oven, een vaatwasser en een stuk meer ruimte. Gemiddeld voor Nederlandse huishoudens met twee personen ligt rond de 3500kwh. Laten we voor het gemak uitgaan van een verbruik tussen de 3000 en 3500.

In de maand dat we nu de sleutel hebben heb ik 118kwh verbruikt, maar we wonen hier pas sinds afgelopen zaterdag. die 118kwh zegt dus nog niet zo veel.
het zegt allemaal erg weinig zo, maar kun je ook niks aan doen.
ik ga even voor het verhaal uit van 3000kWh per jaar.
(gewoon om een voorbeeld te kunnen maken.
betere cijfers geven wel een beter voorbeeld.)

3000kWh kost je per jaar +/-
3000kWh x 0,215€ = 645€
maken we een TVT van 10 jaar is dat dus 6450€.
meer geld zou je dan niet moeten uitgeven aan een pv set die 3000kWh op moet leveren.

voor dat bedrag kun je al heel snel een 4300Wp laten leggen (dan reken ik 1,50€/Wp, dit kan zelfs nog zakken naar 1€/Wp, maar hangt er af van de lokatie en de ruimte die je hebt)
en dat geeft zelfs meer als 3000kWh, lol.

het grootste probleem is dat stroom die je zelf gebruikt, daar kun je 0,215€/kWh voor rekenen.
stroom die je over hebt is maar kolenfooi waard van 0.08ct/kWh.
en dan stort een tvt erg hard in.
(maar ook met alleen een kolen fooi is er een TVT mogelijk, en zeker voor de zelf bouwer.
dus denk niet dat alleen proberen je eigen gebruik op te wekken het effectiefste is.
een stukje kolen fooi nemen voor toekomstige gezins-uitbreiding of andere hobby is niet altijd dom.
pv moet al snel 10 jaar op dak liggen, en in die tijd kan er veel veranderen in je gebruik)

veel meer gaan TVTen heeft niet echt veel nut.
Wat betreft de drie fasen, ik weet vrij zeker dat het er echt 3 zijn. Op de meterkast zitten 3 faseschakelaars van elk 25amp, en een vriend van me die hielp met klussen maakte een foutje met de elektra waardoor twee van deze schakelaars eruit klapten. Hoe zou ik er verder achter kunnen komen als ik het zeker wil weten?

@drielp: solarnrg is de partij die via vereniging eigen huis aanbiedt.
wat je zegt over 3 fase is erg lastig te ontcijferen.
normaal heb je geen 3 faseschakelaars maar 1 schakelaar voor 3fase.
dus wat je daar nu mee bedoeld, geen idee, ik ben bang dat je iets door elkaar haalt.
of het verkeert verteld (maar wat je zegt kan ook kloppen, alleen die zie je niet vaak).
een foto van de meter kast zal in ieder geval wel wat duidelijkheid verschaffen.
lijkt mij een goed plan, gewoon om verwarring te voorkomen. ;)

winkel:
zelf gebruik ik er geen solarnrg voor.
maar http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/
niet dat ik er iets koop, maar dan weet ik in ieder geval wat en voor hoeveel er iets op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:58
Toevallig heb ik laatst ook eens geinformeerd bij de Ikea, ik was toch benieuwd :). Het blijkt dat ze bij Ikea filmpanelen gebruiken, nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik heb mij wijs laten maken dat film-panelen veel minder last hebben van schaduw. Ook zijn die panelen full-black, daar moet je ook rekening mee houden in de vergelijking natuurlijk.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
storeman schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:46:
Toevallig heb ik laatst ook eens geinformeerd bij de Ikea, ik was toch benieuwd :). Het blijkt dat ze bij Ikea filmpanelen gebruiken, nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik heb mij wijs laten maken dat film-panelen veel minder last hebben van schaduw. Ook zijn die panelen full-black, daar moet je ook rekening mee houden in de vergelijking natuurlijk.
het zijn dunne-film panelen, voor de duidelijkheid.
en ja, die kunnen beter met schaduw over weg. (en leveren meer kWh per Wp ;) afhankelijk van het merk een 4-10% )
maar bieden wel minder Wp per m2 als ander panelen.
dus heb je maar weinig ruimte is het niet verstandig, bij genoeg ruimte moet je nog verder kijken dus ook naar de kosten (van heel het systeem inc extra veel bevestigings spul)

full-black is het dan weer wel, maar ook zijn er veel verschillen tussen full-black en full-black.
soms noem ik het liever full-grijs als black, lol.
maar dat is zo persooonlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 26-08-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ik plaats vanavond even een foto van de meterkast.

Wat houdt dat full-black precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat je panelen zwart van kleur en niet blauw met de welbekende zilveren of zwarte rand.

Sommige mensen vinden dat mooier. Ik zie bij ons in de buurt aardig wat van die panelen maar na een paar jaar ogen die toch behoorlijk mat van kleur (ik denk door vervuiling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
migjes schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:52:
[...]

het zijn dunne-film panelen, voor de duidelijkheid.
en ja, die kunnen beter met schaduw over weg. (en leveren meer kWh per Wp ;) afhankelijk van het merk een 4-10% )
maar bieden wel minder Wp per m2 als ander panelen.
dus heb je maar weinig ruimte is het niet verstandig, bij genoeg ruimte moet je nog verder kijken dus ook naar de kosten (van heel het systeem inc extra veel bevestigings spul)

full-black is het dan weer wel, maar ook zijn er veel verschillen tussen full-black en full-black.
soms noem ik het liever full-grijs als black, lol.
maar dat is zo persooonlijk.
Mwoah. Let ook goed op de afmeting. Ik kan met SF-panelen er gewoon een stuk meer kwijt door de afmetingen van mijn dak. Die standaard 1,0x1,65 komt hier gewoon slecht uit. Dat compenseert met gemak de lagere W/m².

Ja, ben nog steeds aan het kijken, kwam iets tussendoor van 53 cm en 4300 gram. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:14:
Ik plaats vanavond even een foto van de meterkast.

Wat houdt dat full-black precies in?
cool, maakt een hoop duidelijk, hoop ik.

full-black is een marketing term.
dus een beetje mee op passen, niet alle full-black is ook echt geheel zwart.

meestal houd het in dat de randen van de panelen zwart zijn, de achter plaat ook zwart is en er zwarte cellen zijn gebruikt.
maar niet alle kleuren zwart zijn altijd het zelfde.
of je het mooi vind of niet mag je zelf bepalen. (gelukkig niet mijn probleem. lol)

je kunt wel stellen dat bijna alle full-black panelen vaak wat minder Wp hebben als hun niet full-black varianten. (maar gebruik dat niet als een reden om voor iets te kiezen, verschil is niet zo groot. ;) )
Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:32:
[...]
Mwoah. Let ook goed op de afmeting. Ik kan met SF-panelen er gewoon een stuk meer kwijt door de afmetingen van mijn dak. Die standaard 1,0x1,65 komt hier gewoon slecht uit. Dat compenseert met gemak de lagere W/m².

Ja, ben nog steeds aan het kijken, kwam iets tussendoor van 53 cm en 4300 gram. ;)
daar heb je wel gelijk in hoor, maar zullen we het nog even simpel houden voor MagicTempest.
hij heeft al moeite met alles uit elkaar te houden en zo door de bomen het bos te zien.
we zijn er nog lang niet bij een keuze van een paneel variant, en als je goed leest zie je ook dat ik dat schrijf. dus eigenlijk vind ik het een aardig onzinnige opmerking.

dit soort discussies gaat hem niet helpen in zijn eigen topic.
(dat moet jij als moderator toch ook wel weten, lol, ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Ik ben er wel achter dat het erg helpt als je het denkwerk voor anderen doet en je zo offertes kan aanvragen die op appels met appels lijken. Anders krijg je appels met een fruitschaal ofzo. In de regel zegt xx m² paneel echt helemaal niks als ze met goed fatsoen niet netjes op het dak te krijgen zijn. Toen ik vorig jaar aan het inlezen ben geslagen ben ik erachter gekomen dat er een hoop luchtfietserij plaatsvindt, vooral in relatie tot opbrengsten en terugverdientijden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ja, dat laatste ervaar ik ook :) Ik ben ook heel blij met de hulp van iedereen hier om wat meer inzicht te krijgen in deze bijzondere wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:09:
Ja, dat laatste ervaar ik ook :) Ik ben ook heel blij met de hulp van iedereen hier om wat meer inzicht te krijgen in deze bijzondere wereld.
wacht maar als we al wat verder zijn en weten wat we zouden kunnen aansluiten ;)
zeker als zelfbouwer kun je soms dingen tegen komen, pfffff.

zo had ik al 3 jaar geleden een nieuwe omvormer gekocht van 3300W, voor 400€(+50€ verzend kosten) inc BTW. >:)
dan is het zelfs met kolenfooi van 0,08€ per kWh nog leuk werken >:)
dan hoef je helemaal niet eens meer te tvt'en, lol

(weet je trouwens al dat je de BTW kunt aftrekken ?
die krijg je gewoon terug na aanschaf minus een klein bedrag ;) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ik heb wat foto's gemaakt van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://www.mvankleij.nl/Zonnepaneel/DSC_0017

Afbeeldingslocatie: http://www.mvankleij.nl/Zonnepaneel/DSC_0018

Daarnaast heb ik even wat maten opgenomen op het dak. Ik ben vergeten om daar foto's te maken, maar ik heb een klein schuin dak en een plat dak. Het schuine dak is ruim 2,2 meter hoog en 6 meter lang. Op 5,5 meter zit alleen een schoorsteentje.

Het platte dak is ook 6 meter lang en ongeveer 4,5 meter diep.

• migjes
jep dat ziet er wel uit als 3-fase.
alleen door dat ik alleen maar kleine details kan zien kan ik niet echt conclusies trekken.
het lijkt er op dat alleen fase 1 en 2 zijn verbonden.
kun je ook een foto maken van heel de kast?
(ik zie op het moment nog nergens iets van een aardlekschakelaar, b.v.
of iets van een hoofdschakelaar etc etc.
of tewel ik moet gokken, en dat doe ik niet graag met grotere vermogens. ;) )
Daarnaast heb ik even wat maten opgenomen op het dak. Ik ben vergeten om daar foto's te maken, maar ik heb een klein schuin dak en een plat dak. Het schuine dak is ruim 2,2 meter hoog en 6 meter lang. Op 5,5 meter zit alleen een schoorsteentje.

Het platte dak is ook 6 meter lang en ongeveer 4,5 meter diep.
zo maar een los ideetje voor de leut.
je zou kunnen gaan voor een omvormer met 2x mpp.
dan kun je 1x een string maken op het schuine dak (met welke dak hoek?).
en 1x een string op het platte dak.
door dat de panelen op het schuine gedeelte een grotere hoek hebben doen die het beter in de lente.
de panelen op het platte dak hebben dan een plattere hoek, en die doen het dan beter in de zomer.

zo kun je het voor elkaar krijgen om b.v. 3400Wp op een 3000W omvormer aan te sluiten.
(of wat nu ook erg handig is voor je, je hangt maar 1x een string op en laat de omvormer even hinkelen.
en probeert dat eerst een zomer uit, dan weet je tenminste hoeveel je uit eindelijk wil op wekken.)

• MagicTempest
Ik heb twee aardlekschakelaars, één voor de blauwe groepen en één voor de groene. De hoofdschakelaar is niet zo'n spannende denk ik. Dat is een brede rode schakelaar (ter breedte van 4 normale groepenschakelaars)

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:12:
Ik heb twee aardlekschakelaars, één voor de blauwe groepen en één voor de groene. De hoofdschakelaar is niet zo'n spannende denk ik. Dat is een brede rode schakelaar (ter breedte van 4 normale groepenschakelaars)
oke, dan is hij wel duidelijk.
mijn gok klopt dus vrij aardig.

je wil maar iets van 3000-4000 kWh gaan op wekken.
dat zijn nu niet echt grote hoeveelheden om een 3-fase omvormer voor te gebruiken.
(het is gewoon niet echt speciaal nodig in jouw geval.
en je gebruikt ook maar 2 fase van de 3 die je hebt.)
dus ik stel eigenlijk voor om gewoon naar 1 fase omvormers te gaan kijken.

gaan we verder:
van de meterkast naar de omvormer.
waar wil je die het liefst hebben. (makkelijkste is in de buurt van de panelen, de AC kabel is vrij makkelijk te beveiligen, de DC kabel daar in tegen heeft geen beveiliging, dus hou ik het liefst zo kort mogelijk)

je had het er over dat er loze buizen zijn? lopen die naar een bruikbare plek.
(doordat we naar 1-fase omvormer gaan kijken, is zelfs een 16mm buis dik genoeg voor bijna alles.
heb je een dikkere buis, cool, nemen we wel een dikkere kabel, is prettig maar hoeft niet.)
omvormers maken eigenlijk allemaal wel iets aan geluid.
soms hebben ze een ventilator maar eigenlijk hebben ze altijd wel een relais wat een aardige klik geluid maakt. dus het liefst een grote ruimte die afsluitbaar is.

geen loze buis naar bruikbare plek?
misschien wel een wasmachine aansluiting die je kunt uit splitsen?
(dan heb je wel een grens van 16A als max, maar is geen probleem voor de hoeveelheid die je wil.)

meet eens met een multimeter wat de V is wat je krijgt van de netbeheerder?
in de buurt van de meter kast meten graag.
(het is eigenlijk nooit de standaard 230V die veel mensen denken te krijgen.
in werkelijkheid fluctueert hij de hele dag)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 27-08-2015 16:10 ]

• MagicTempest
Ik heb een loze buis naar de vliering, dat is zo'n standaard pvc ding waar je de binnenhuiselektra ook door heen trekt. Dat is tevens een mooie plaats voor de omvormer, want dan hangt hij feitelijk direct onder de zonnepanelen, maar dan binnen.

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:08:
Ik heb een loze buis naar de vliering, dat is zo'n standaard pvc ding waar je de binnenhuiselektra ook door heen trekt. Dat is tevens een mooie plaats voor de omvormer, want dan hangt hij feitelijk direct onder de zonnepanelen, maar dan binnen.
er bestaan eigenlijk 2 standaard buizen. (ongeveer dan)
van 16mm en van 19mm, welke???
maar klinkt als een goede plek.

heb je wel eens met een trekveer gewerkt?

(ik heb mijn vorige bericht geedit, gezien?)

• MagicTempest
Volgens mij is het 16mm. Ik heb hier alle kamers voorzien van UTP, dus een trekveer is mij wel bekend. Ik heb er alleen een nodig die langer is dan de trekveer die ik gebruikte, want die is te kort om tot de vliering te komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, maar het is 16mm of het is geen 16mm, een "volgens mij" bestaat niet ;)
(maar ik ga even uit van 16mm)

nu beginnen we wel in het gebied te komen waar wel eens discussies zijn over op het forum.
ik hou gewoon de veilige marges aan, dus als iemand er over begint te piepen, bakkes houden!!!
of eerst lezen wat er al geschreven is!!!

een 16mm buis word normaal gevuld met 3x2,5mm kabel.
waar je normaal niet meer als 16A omvormer aan kunt hangen.
(meer als genoeg voor jouw gebruik te kunnen dekken.)

voor de meterkast raad ik een alamat aan.
v.b http://www.123groepenkast...aat-alamat-1p-n-16a-b-kar
dat is een aardlek + groep in 1 apparaat.
je aardlekschakelaars zitten al vol, max 4 groepen. ;)
(en als je toch bezig bent in de groepenkast:
deze is ook wel handig, hoef je niet naar de zolder om te zien hoeveel je hebt opgewekt.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html
logging van je systeem is belangrijk, maar kan wel op veel manieren.)

oke, de omvormer kan dus aan gesloten worden en we weten in welke range omvormers we moeten gaan kijken.
ik denk zelf op het moment aan deze omvormers:
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
http://shop.winkelman-zon...2%20inclusief%20wifi.html
http://shop.winkelman-zon...2mmpt-inclusief-wifi.html
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
etc etc etc etc.....

maar nu moeten we naar het dak kijken, en wat daar zou passen.
dus foto's en maten zijn gewenst.
(ik zag al dat je wat maten gaf, maar zonder een richting of indruk van de omgeving is het zo lastig er iets over te zeggen.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 28-08-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 14:10
migjes schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:13:

deze is ook wel handig, hoef je niet naar de zolder om te zien hoeveel je hebt opgewekt.
http://www.123groepenkast...emeter-C11-110-300-1-fase
logging van je systeem is belangrijk, maar kan wel op veel manieren.)
There fixed it for you 2 x aardlekautomaat is overdone imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MadDog11 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

There fixed it for you 2 x aardlekautomaat is overdone imho
cool, thanks.
per ongeluk een fout linkje er in geplakt.
is gecorrigeerd.
ach ja ben ook maar mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ok, nu begint het al op een systeem te lijken. Ik zal vandaag even foto's maken van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ik ben er gisteren niet aan toegekomen om foto's te maken van het dak en met de huidige weersomstandigheden lijkt het me niet verstandig het dak op te gaan. Zodra het kan zal ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
migjes schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:08:
[...]

cool, thanks.
per ongeluk een fout linkje er in geplakt.
is gecorrigeerd.
ach ja ben ook maar mens.
Vandaag ben ik even het dak op geweest en een paar foto's gemaakt. Sorry voor de crappy kwaliteit. Je mag tegenwoordig meer van een telefoon verwachten, maar dit is helaas wat er uit komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.mvankleij.nl/Zonnepaneel/DSC_0013_9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mvankleij.nl/Zonnepaneel/DSC_0014_7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mvankleij.nl/Zonnepaneel/DSC_0015_7.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:03:
[...]

Vandaag ben ik even het dak op geweest en een paar foto's gemaakt. Sorry voor de crappy kwaliteit. Je mag tegenwoordig meer van een telefoon verwachten, maar dit is helaas wat er uit komt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
foto kwaliteit is goed genoeg, geen probleem.
alleen de poster kwaliteit laat een beetje de wensen over. >:)

(maak het mij eens wat makkelijker en teken in de middelste foto eens de maten van het bruikbare gedeelte in op het schuine dak, nu moet ik allemaal gaan zoeken en schatten wat je allemaal bedoeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
migjes schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:51:
[...]

foto kwaliteit is goed genoeg, geen probleem.
alleen de poster kwaliteit laat een beetje de wensen over. >:)

(maak het mij eens wat makkelijker en teken in de middelste foto eens de maten van het bruikbare gedeelte in op het schuine dak, nu moet ik allemaal gaan zoeken en schatten wat je allemaal bedoeld.)
Sorry dat het allemaal zo lang duurt. De afgelopen dagen ben ik verschrikkelijk druk op zowel werk als thuis. Ik heb nu even de foto bewerkt en er maten in gezet, maar veel beter wordt het er ook niet op. Ik hoop dat je er wat mee kunt. Met mijn paint skills zou dat wel eens tegen kunnen vallen.

Nogmaals ontzettend bedankt voor je hulp en je geduld :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mvankleij.nl/Zonnepaneel/DSC_0014_7-2.JPG

• migjes
MagicTempest schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:53:
[...]

Sorry dat het allemaal zo lang duurt. De afgelopen dagen ben ik verschrikkelijk druk op zowel werk als thuis. Ik heb nu even de foto bewerkt en er maten in gezet, maar veel beter wordt het er ook niet op. Ik hoop dat je er wat mee kunt. Met mijn paint skills zou dat wel eens tegen kunnen vallen.

Nogmaals ontzettend bedankt voor je hulp en je geduld :)

[afbeelding]
oke, cool, ik heb geen haast, noprob.

ik stel even voor (maar is een ruwe schets, kan veel beter.)
kijk eens naar deze omvormer:
dan kijken naar de 3.0 of de 3.6 (nog geen idee wat het gaat worden.)
dan hebben we een basis omvormer, waar mee we kunnen vergelijken, niet dat je perse deze omvormer moet gebruiken, het is maar een voorbeeld.(en deze omvormer geeft wel netjes zijn specs op, dat kun je soms niet zeggen van sommige chineesjes)

en ik stel voor om dit paneel te gebruiken.
http://shop.winkelman-zon...75c-30b-mono--panda-.html
omdat dit een paneel is met een gemiddelde opbrengst en een gemiddelde prijs.
dan kun je zelf kiezen of je misschien een iets duurder paneel wil gebruiken of juist iets goedkopere.

oke het platte dak.
het is erg makkelijk om daar 3 panelen naast elkaar te doen.
en dan kun je erg makkelijk 3 rijen achter elkaar maken.
dan heb je 9 panelen of 2475Wp.
maar je zou ook 4 rijen kunnen doen of 12 panelen of 3300Wp.
panelen hebben dan wel schaduw van de voorgaande rij. maar dat is niet heel erg ;).
van die schaduw heb je alleen last in de lente. (en de diodes in de panelen lossen het probleem op)
om dat te bevestigen lijkt mij dit systeem wel oke voor jouw.
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/
lekker plat op dak en niet te duur.

oke het schuine dak.
(je geeft de maten een beetje ongelukkig op, en wat ik nu ga zeggen is dus discutabel)
als we hier met de zelfde panelen gaan werken, dan kun je er 5 ophangen.
probleem is als je dat met de panda zou doen heb je 5x32Vmpp = 160Vmpp.
en dat is een beetje weinig V voor een omvormer.
dus ik raad een ander type paneel aan.
een voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
de Vmpp van dit soort panelen is 54Vmpp dus 5x54Vmpp=270Vmpp.
dat is dan meteen ook een whoping 1635Wp.
(ja dit zijn dure maar erg veel opleverende panelen)

het idee achter het systeem is:
door dat het schuine dak het erg goed doet in de vroege lente (steilere hoek) en het platte dak het erg goed in de zomer (platte hoek) kun je goed af met een power-one PVI 3.6.

voor de omvormer de panda en de benQ zijn goedkopere alternatieven te verzinnen of duurder als je meer opbrengst wil.
ook kun je omdat je zelf wil bouwen, kun je ook zeggen: ik scoor de power-one 3.6 en dan 1 set panelen en breid later wel een keer uit. (om zo een beetje de kosten te spreiden. ;) )
maar scoor dan 12x deze:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
niks is zo lekker om een overschot te hebben, het levert bijna niks op maar als zelf bouwer is het ook erg goedkoop, dus kunt het gerust doen.

begin je zelf al ideeën te krijgen welke kant je op wil gaan?

• MagicTempest
Je bedoelt dan 3 panelen naast elkaar in landscape?

Als ik alles zo een beetje bij elkaar optel kom ik op ongeveer 5000wp. Dat is best veel, maar de prijzen bij elkaar zijn ook veel, kleine 6000 euro (incl. btw) als ik het zo zie. Dat zit nog wel binnen de 10 jaar TVT (al zou ik 100% van de opgewekte stroom zelf gebruiken, maar overdag gebruik ik natuurlijk minder dan 's avonds, en mijn meter heeft een teruglevertelwerk, dus voor die kwh's krijg ik maar weinig terug).

gefaseerd opbouwen is misschien wel interessant. Dan kan ik denk ik het beste eerst met de platte beginnen of niet? Dat levert in de zomer de meeste stroom en daar haal je over het jaar heen wel het meeste resultaat uit als ik het goed heb begrepen. (ondanks dat de zomer momenteel wel al voorbij is)

Als ik dan zou beginnen met die 12 panelen (panda's) plat dan kom ik op 3300wp voor een prijs in de buurt van de 3600 euro inclusief BTW. Dat komt overeen met de energievraag die ik (denk te) heb(ben)

Die andere panelen maken het wel weer meteen een stuk duurder, scheelt ruim 1200 euro, voor 480wp meer.

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:59:
Je bedoelt dan 3 panelen naast elkaar in landscape?
jep, en dan 4 rijen achter elkaar.
(of met het beton voeten voorbeeldje, 2rijen van 2 panelen)
is wel wat erg dicht op elkaar , maar is geen probleem voor de opbrengst.
Als ik alles zo een beetje bij elkaar optel kom ik op ongeveer 5000wp. Dat is best veel, maar de prijzen bij elkaar zijn ook veel, kleine 6000 euro (incl. btw) als ik het zo zie. Dat zit nog wel binnen de 10 jaar TVT (al zou ik 100% van de opgewekte stroom zelf gebruiken, maar overdag gebruik ik natuurlijk minder dan 's avonds, en mijn meter heeft een teruglevertelwerk, dus voor die kwh's krijg ik maar weinig terug).
jep een 5kWp, met een verwachte opbrengst van 4500kWh+.
zet een elektra kacheltje bij de voeten van de vrouw en je fakkeld het zo af en krijgt er liefde voor terug. ;)
(het beetje gas besparen is niet een echt punt helaas.
daar is het te weinig voor.)

alleen nu zeg je iets vreemds.
je kunt namelijk salderen, dus je mag overdag stroom aan het net leveren, en in de nacht die stroom weer terug vragen.
dit is geheel gratis.
dus wek je per jaar een 4500kWh op, dan mag je per jaar 4500kWh gratis gebruiken.
dus zolang je het gebruikt levert elke kWh je +/-0,22€ op.
(als je niet de eigen opgewekte kWh gebruikt krijg je er maar 0,08-0,10€ per kWh.
maar laat dat je niet tegen houden om meer te produceren als je nodig hebt, van alles te verzinnen om dat goed op te kunnen maken, desnoods een elektriesche boiler of een luxe zoals een quooker.)
gefaseerd opbouwen is misschien wel interessant. Dan kan ik denk ik het beste eerst met de platte beginnen of niet? Dat levert in de zomer de meeste stroom en daar haal je over het jaar heen wel het meeste resultaat uit als ik het goed heb begrepen. (ondanks dat de zomer momenteel wel al voorbij is)
doe ik ook, en al jaren.
zo rijk ben ik nu ook weer niet, en de geld boom in de tuin groeit wel maar heeft geen vruchten. :-(
(welke eerst? maakt niet uit, eigen keuzen.
ik denk dat ik zou beginnen met de platte.)
maar wees dan wel verstandig om een omvormer te kopen die meteen beide dakvlakken kunnen doen. ;)
Als ik dan zou beginnen met die 12 panelen (panda's) plat dan kom ik op 3300wp voor een prijs in de buurt van de 3600 euro inclusief BTW. Dat komt overeen met de energievraag die ik (denk te) heb(ben)

Die andere panelen maken het wel weer meteen een stuk duurder, scheelt ruim 1200 euro, voor 480wp meer.
prijzen die je nu ziet zijn maar indicaties.
ik heb net zelf voor 10x 235€ de lg neon 300Wp gescoord.
dus zoeken en je komt soms koopjes tegen. ;)

je rekent allemaal met BTW?????
de BTW kun je terug vragen!!!!
http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/

• migjes
als je trouwens voor de beton voeten optie wil gaan.
deze : http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/
dan zou ik ook daar de panelen kopen.
of tewel deze: http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/

als alternatief voor de benQ op het schuine dak deze pakken:
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
(maar dat schuine dak kan vast beter, zelf even naar kijken, ik kan dat niet met deze gegevens)

helaas heeft solarking geen omvormer die ik je zou willen aanraden.
dit komt nog het dichtste bij voor wat je nodig hebt.
http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-869-euro-sunsolar/
(maar zie liever een andere omvormer.)

edit:
met een vlug rekensommetje
12x panda = 2760
5x ecsolar = 1060
16x betonvoet = 912 (weet ik niet helemaal zeker, moet je eigenlijk aan solarking vragen)
schuin dak bevestigend materiaal = 215
wat los spul zoals kabels etc etc etc = 200.
omvormer = 869

maakt een +/- 6000 inc BTW.
de BTW vraag je terug en dan komt het op een +/-5000€ uit voor 4675Wp.
of anders gezegd een 5000€/4675Wp = 1,06€/Wp
dus een TVT van 5-6 jaar ongeveer, maar met de luxe dat je extra stoom hebt >:) .

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 10-09-2015 12:57 ]

• MagicTempest
migjes schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:23:

alleen nu zeg je iets vreemds.
je kunt namelijk salderen, dus je mag overdag stroom aan het net leveren, en in de nacht die stroom weer terug vragen.
dit is geheel gratis.
dus wek je per jaar een 4500kWh op, dan mag je per jaar 4500kWh gratis gebruiken.
dus zolang je het gebruikt levert elke kWh je +/-0,22€ op.
(als je niet de eigen opgewekte kWh gebruikt krijg je er maar 0,08-0,10€ per kWh.
maar laat dat je niet tegen houden om meer te produceren als je nodig hebt, van alles te verzinnen om dat goed op te kunnen maken, desnoods een elektriesche boiler of een luxe zoals een quooker.)
Ah, ik had ergens begrepen dat je dat niet tegen elkaar weg kon strepen. Fijn dat dat wel kan.

Ik denk dat ik in ieder geval plat ga beginnen. Ook ik heb geen geldboom en in één keer 6k betalen (ondanks dat BTW terugkomt) is een hoop geld. Als ik kijk naar de elektriciteit die ik de afgelopen maand heb gebruikt zou 3300wp ook voldoende moeten zijn om mijn gebruik af te dekken. Als dat het niet is kan er altijd nog wat bij. Moet ik dan wel rekening houden met een omvormer die wat meer aan kan.

Als ik die betonvoet zie lijkt het dat er twee panelen op kunnen. Dat betekent dus 4 voeten per 6 panelen, en 8 voeten voor alle 12.

Ik weet dat goedkoop vaak duurkoop is, maar als ik op die site deze panelen tegenkom scheelt dat toch ook aanzienlijk. Kun je hier iets over zeggen? Waarom zou ik deze panelen bijvoorbeeld niet moeten willen?
http://www.sun-solar.nl/i...3-euro-incl-btw-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-182-euro-incl-btw/

[ Voor 17% gewijzigd door MagicTempest op 10-09-2015 13:16 ]

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:06:
[...]

Ah, ik had ergens begrepen dat je dat niet tegen elkaar weg kon strepen. Fijn dat dat wel kan.

Ik denk dat ik in ieder geval plat ga beginnen. Ook ik heb geen geldboom en in één keer 6k betalen (ondanks dat BTW terugkomt) is een hoop geld. Als ik kijk naar de elektriciteit die ik de afgelopen maand heb gebruikt zou 3300wp ook voldoende moeten zijn om mijn gebruik af te dekken. Als dat het niet is kan er altijd nog wat bij. Moet ik dan wel rekening houden met een omvormer die wat meer aan kan.
cool, je rekent af per jaar, dus opbrengst weg strepen tegen over gebruik = kassa.

plat dak eerst, dat snap ik. (zou ik ook doen, maar maakt niet zo heel veel uit.)

omvormer, ja dat word wat lastiger.
er zijn keuzens te maken.
ik zelf kies niet voor deze optie (ik vind het zelfs dom, maar is erg subjectief.)
in theorie kun je deze omvormer pakken:
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
dan kun je de 2xmpp samen voegen tot 1x een mpp. (moet je opzoeken in de handleiding hoe dat te doen, word ook wel eens mpp in tandum genoemd.)
de mpp's van deze omvormer kunnen maar 2200W aan :-(
dus wil je ze als losse mpp's gebruiken(voor plat/en schuin dak.) ben je aan het onder dimensioneren (dit vind ik altijd een beetje zonden, je gooit wat opbrengst weg, maar echt kosten effectief is het vaak weer niet om een zwaardere omvormer te kiezen.)

maar ja die omvormer kost al 770€, ik weet al dat je ook een power-one 3.6 kunt kopen voor 800€.
en die omvormer kan wel 3000W per mpp aan.
die 30€ is natuurlijk een domme besparing. ;)
(dit is de 3.0 de 3.6 staat er even niet op de site, maar stond een paar weken geleden nog voor 800€
even geduld hebben of hem even mailen of hij er toch niet 1 heeft helpt.)

een meer persoonlijk dingentje.
doe niet te moeilijk over tvt's, met de ruime saldering regeling tvt alles wel.
het is veel irritanter om elk jaar net niet de hoeveelheid op te wekken als je nodig heb als een paar honderd € nu te besparen. ;)
beter nu goed doen, als meerdere keren slecht en daardoor duurder uit te komen. ;)
doe je zelf niet tekort.

PV leggen is een virus, na een set te hebben wil je nog meer Wp.
voor je het weet plan je een volgende set, zodat je ook de verwarming met elektra kunt doen. ;)

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:06:
[...]
Als ik die betonvoet zie lijkt het dat er twee panelen op kunnen. Dat betekent dus 4 voeten per 6 panelen, en 8 voeten voor alle 12.
ja je hebt gelijk, ik maak een domme fout, ben ook maar mens, lol.
Ik weet dat goedkoop vaak duurkoop is, maar als ik op die site deze panelen tegenkom scheelt dat toch ook aanzienlijk. Kun je hier iets over zeggen? Waarom zou ik deze panelen bijvoorbeeld niet moeten willen?
http://www.sun-solar.nl/i...3-euro-incl-btw-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-182-euro-incl-btw/
goedkoop is vaak duurkoop.
ik zou geen paneel meer kiezen die vandaag de dag minder als 165Wp/m2 zijn.
ik vind de 275Wp dus wel de ondergrens, en zou zelf eerder de 300Wp gebruiken.
wat je moet doen is voor jspv poly 173€/255Wp = 0,68€/Wp
voor de panda 230€/275Wp = 0,83€/Wp
nu kun je +/- zeggen 1Wp geeft 1kWh per jaar (zeer grof gesteld)
1kWh = 0,215€.
0,68€/Wp / 0,215 = 3,16 jaar.
0,83€/Wp / 0,215 = 3,8 jaar.
pfooeei heeee wat een groot verschil (sarcasme)
ik zou niet met die zooi willen werken, en er zoveel tijd en moeite instoppen, gewoon lekker spul pakken en lol hebben.
niet te zuinig proberen te doen, maar lekker veel opwekken. ;)

edit:
iets anders gezegd.
goedkope panelen zijn in 1 zomer sneller terug verdiend, maar kunnen elk jaar te weinig opleveren zodat je elk jaar een wrang gevoel hebt van net niet genoeg kWh. >:)
en je hoeft echt niet te stoppen met je elektra rekening, je kunt ook elektrisch verwarmen en zo ook een lage gas rekening te hebben. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 10-09-2015 13:49 ]

• MagicTempest
Dat is ook zo, maar het viel op en ik dacht ik vraag het eens.

Volgende stappen zijn volgens mij nu alles even nameten voor de zekerheid (moet zeker passen, maar wil wel even zeker weten of 4 rijen zouden passen), mijn vrouw overtuigen (;)) en de spullen bestellen.

Nog even over de bevestiging. Ik zie dat die betonnen voeten met een set schroeven komen. Die moet je gewoon in je dak schroeven? In hoeverre blijft dat dan vervolgens waterdicht? (zoals je zag liggen er regelmatig plassen op mijn dak)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Betonvoeten plaats je op rubbermatjes.
Die worden erbij geleverd.
Er gaat niks door je dak heen. (mits het stevig genoeg is :+ )

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/rist8p.jpg

De rvs hoekrail die je hier ziet, krijg je er niet bij. Is normaal ook niet nodig.
Is een eigen maaksel. Deze panelen staan op 8 mtr hoogte en steken iets boven de nok van het huis uit.
.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2015 22:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MagicTempest
Ah, daar ben ik dan weer blij om. Dat maakt de bevestiging ook weer een stuk makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:19:
het is allemaal wel wat relatief, maar als kleine particulier kun je ook maximaal salderen.
dus tvt in de gaten houden is (en daarbij een lage prijs) belangrijk.
maar niet zo belangrijk dat je daarvoor maar inferieur materiaal moet gaan gebruiken.
Volgende stappen zijn volgens mij nu alles even nameten voor de zekerheid (moet zeker passen, maar wil wel even zeker weten of 4 rijen zouden passen), mijn vrouw overtuigen (;)) en de spullen bestellen.
ja, betere maten is een beter antwoord ook van mij. ;)
ik moet best wel wat dingen gokken en neem aardig marges.
het kan zijn dat er eigenlijk veel meer past, en dan zou je wel goedkopere panelen kunnen gebruiken. ;)

de vrouw moet je ook gewoon iets geven van uit het project.
zo heb ik een elektra kacheltje bij de computer van de vrouw staan.
dan word ze lekker warm, en loopt ze nu te "zeuren" dat er meer pv het dak op moet. ;)
Nog even over de bevestiging. Ik zie dat die betonnen voeten met een set schroeven komen. Die moet je gewoon in je dak schroeven? In hoeverre blijft dat dan vervolgens waterdicht? (zoals je zag liggen er regelmatig plassen op mijn dak)
AUijtdehaag vertelt het al, en dit kan ik niet beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MagicTempest schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:19:
oke, ik zal ook eens een voorbeeld maken met lage vermogen panelen.
paneel wat ik nu ga gebruiken is van http://www.solar-frontier.com/eng/
voor een simpel prijsje: http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html

dit paneel is wat speciaal, het is een dunne film paneel.
dat houwt in dat je veel opbrengst hebt per Wp, maar wel minder Wp/m2 kunt leggen.
ook hebben dunnefilm panelen een erg hoge V en wat lagere A.
daarom moet je vaak stringen parallel maken.
ik geef daar oom de set aan in b.v 3x4x170Wp dus 3x stringen parallel en dan elke string 4 panelen serieel.
voordeel van parallel schakelen is dat niet elk paneel de zelfde kant op hoeft te kijken.
dus je kunt meerdere richtingen gebruiken zonder meerdere mpp's nodig te hebben.

voor jouw dak, ga ik even uit van stringen die 3x serieel hebben.
op het schuine gedeelte kun je er dan 6 ophangen dus 2x3x170Wp.
op het platte gedeelte werk je dan oost-west, 3x3x170Wp west en 3x3x170Wp oost.
dan kom je ongeveer uit op een set zoals deze:
http://shop.winkelman-zon...170s---omnik-4-0-tl2.html
(ik zou een andere omvormer kiezen +/-150€ extra, en deze set is nog zonder bevestiging materiaal en je hebt nog een paar extra koppel stukjes nodig en nog wat etctjes...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Dat is inderdaad een ander alternatief. 4080wp is ook wel interessant voor die prijs. Nadeel hier is alleen dat mijn oostkant niet heel goed belicht wordt. Er staat naast mijn huis een kerk (zie de eerste foto), dus op oost zal ik relatief veel schaduw hebben. Ik heb dus ook pas zon op het dak zodra de zon wat verder naar het zuiden is gedraaid. Dan kan ik net zo goed die panelen direct op het zuiden leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

migjes schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:23:
[...]

oke, ik zal ook eens een voorbeeld maken met lage vermogen panelen.
paneel wat ik nu ga gebruiken is van http://www.solar-frontier.com/eng/
voor een simpel prijsje: http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html

dit paneel is wat speciaal, het is een dunne film paneel.
dat houwt in dat je veel opbrengst hebt per Wp, maar wel minder Wp/m2 kunt leggen.
ook hebben dunnefilm panelen een erg hoge V en wat lagere A.
daarom moet je vaak stringen parallel maken.
ik geef daar oom de set aan in b.v 3x4x170Wp dus 3x stringen parallel en dan elke string 4 panelen serieel.
voordeel van parallel schakelen is dat niet elk paneel de zelfde kant op hoeft te kijken.
dus je kunt meerdere richtingen gebruiken zonder meerdere mpp's nodig te hebben.

voor jouw dak, ga ik even uit van stringen die 3x serieel hebben.
op het schuine gedeelte kun je er dan 6 ophangen dus 2x3x170Wp.
op het platte gedeelte werk je dan oost-west, 3x3x170Wp west en 3x3x170Wp oost.
dan kom je ongeveer uit op een set zoals deze:
http://shop.winkelman-zon...170s---omnik-4-0-tl2.html
(ik zou een andere omvormer kiezen +/-150€ extra, en deze set is nog zonder bevestiging materiaal en je hebt nog een paar extra koppel stukjes nodig en nog wat etctjes...)
Hier kan ik mij ook beter in vinden dan de (yingli) panda en overige merken.
https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie is toch erg lovend over de Solar-Frontier 170. Stond vorige maand op 1.

Benq wel een heerlijk paneel met 330Wp :9 Wel weer flink duurder

Ik ben het ook niet eens met schaduw op het platte dag van de eerste rij op de 2e rij. ik zou toch wel met 10- 15 graden minimaal 60cm tussenruimte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ApC_IcE schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:12:
[...]

Hier kan ik mij ook beter in vinden dan de (yingli) panda en overige merken.
https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie is toch erg lovend over de Solar-Frontier 170. Stond vorige maand op 1.

Benq wel een heerlijk paneel met 330Wp :9 Wel weer flink duurder
het is gewoon net wat je wil bereiken.
een solar frontier paneel haalt maar 140Wp/m2
een panda doet 170Wp/m2
en een benQ (niet de greentriplex maar de sunforte) haalt 222Wp/m2

dus ja heb je weinig ruimte dan kan solarfrontier wel meer scoren per Wp, maar panda en benQ blijven meer kWh opleveren per m2.
(maar het belangrijkste blijft , wat past het beste op het dak, en kun je nog steeds een fatsoenlijke V op de omvormer krijgen)
solar frontier heeft zo zijn mooie dingen, maar ook zijn nadelen helaas.
Ik ben het ook niet eens met schaduw op het platte dag van de eerste rij op de 2e rij. ik zou toch wel met 10- 15 graden minimaal 60cm tussenruimte houden.
hier moet je betere gegevens voor aan leveren.
maar ik vind het geen enkel probleem om de panelen wat dichter tegen elkaar te zetten.
daar door heb je wel meer Wp op het dak.
en als je het goed doet, dan leg je de diodes zo dat de schaduw word opgevangen.
die schaduw heb je in de lente + herfst. (als het kouder is buiten.) en dan doen de panelen juist veel leveren.
trekt de schaduw weg in de zomer, dan leveren de panelen minder op, maar zonder schaduw blijft je omvormer veel leveren.

gewoon niet te bang zijn voor schaduw, meer Wp = meer opbrengst, schaduw of niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

heb navraag gedaan bij 4 willekeurige bedrijven die installaties leveren
iedereen heeft het over een hellingshoek van 15 graden en dus 50cm afstand minimaal.

Een meer Wp = meer opbrengst = onzin als er een dikke boom voor staat en of huis.
Schaduw in de rekenfactor meenemen is mij iets te ingewikkeld maar jij legt het wel heel rooskleurig uit.

wel ben ik het met je eens dat op een dak waar zeer weinig ruimte is inderdaad voor duurdere panelen gekozen zou moeten worden of gewoon geen panelen nemen
Pagina: 1