Ik heb dit ook in de duurzame kroeg geplaatst. Daar verwijzen ze me toch naar het PV topic of een eigen topic. Aangezien in het PV topic staat dat het bespreken van offertes niet is toegestaan maar een nieuw topic. Aan de hand van de antwoorden die ik in de kroeg heb gekregen heb ik wel alvast een aantal nieuwe vragen.
Eerst maar eens mijn oorspronkelijke post:
Eerst maar eens mijn oorspronkelijke post:
In de kroeg komt naar voren dat de offertes die ik heb gekregen behoorlijk aan de hoge kant zijn. Om die reden wil ik vragen of er betere bedrijven zijn waar ik naartoe kan stappen voor een eerlijke offerte. Bevatten deze offertes ook de installatiekosten e.d.?Sinds een maand ben ik samen met mijn vrouw de trotse bezitter van een huis. Dit huis heeft gedeeltelijk een plat dak en gedeeltelijk een schuin dak. Oriëntatie is op het zuiden. Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd en het valt me op dat er grote verschillen in de prijzen zit. Zo heb ik via de Ikea een offerte aangevraagd en dat komt op ongeveer €4000,- inclusief BTW uit. Daar is een geschatte opbrengst van 1500kwh (12 panelen) op jaarbasis. Via vereniging eigen huis krijg ik een offerte van €2400,- inclusief. De opbrengst daar is rond de 900kwh (4 panelen).
Waar het mij echter om gaat is de terugverdientijd. Ikea beweert tussen de 10 en 12 jaar, terwijl vereniging eigen huis zegt dat de investering er na ongeveer 8 jaar uit is. Met dergelijke termijnen vraag ik me af of het wel zinnig is om de investering te doen. 10 jaar is een flinke tijd en de kans bestaat natuurlijk dat je binnen die 10 jaar verhuist. Heeft het dan nut gehad om de investering te doen? Kun je je huis voor een paar duizend meer verkopen omdat er zonnepanelen op het dak liggen of niet? En wat is de beste toko om zaken mee te doen?
Ik heb geprobeerd verschillende topics hier na te pluizen voor meer informatie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -