iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
vanmorgen paar keer wat lauw/warm water voor te wassen en de aanrecht/vaat afspoelen en al 0.18m3.
gister 0.7m3 en er is toen niet gedouched alleen ook door de dag heen wat warm water voor gezicht wassen / afwas.
ketel ecomline hr107 uit 2000, vroeg me af of dit normale waardes zijn!
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik heb het geprobeerd. Steeds een beetje kouder tot aan gewoon koud. Maar toch val ik steeds terug naar warm. Wel een stuk kouder dan voor heen maar het blijft warm.
ja zolder naar keuken...!null schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:16:
Lijkt me wel wat veel, maar het kan wel. Maar je hebt zeker een lange leiding?
dus dat is 0,00013 m3 gas.
10 liter water (ongeveer 1 minuut de kraan laten lopen) 45 graden verwarmen (15 - 60) is dan 0,0635 m3 gas.
Signatures zijn voor boomers.
hmmm dan klopt het toch wel! 5-10 minuten warm water wordt toch wel gebruikt.Maasluip schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:38:
Theoretisch: elke liter een graad verwarmen kost 4,186 kJ. De calorische waarde van aardgas is 31,65 MJ/m3
10 liter water (ongeveer 1 minuut de kraan laten lopen) 45 graden verwarmen (15 - 60) is dan 0,0635 m3 gas.
kunnen we wel iets zuiniger in worden!
ik ben het ook aan het proberen (koud douchen), en moet zeggen dat het tot nu toe wel bevalt.Thombias schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:24:
[...]
Ik heb het geprobeerd. Steeds een beetje kouder tot aan gewoon koud. Maar toch val ik steeds terug naar warm. Wel een stuk kouder dan voor heen maar het blijft warm.
Tijdens het douchen even afzien, daarna een lekker gevoel. En het schijnt te wennen.
In de praktijk kan daar nog 30% bij vanwege het verlies door je rookgasafvoer naar buiten (let op waterdamppluim) en als deze Econline een boiler heeft heb je ook nog het verbruik om de boiler op temperatuur te houden.Maasluip schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:38:
Theoretisch: elke liter een graad verwarmen kost 4,186 kJ. De calorische waarde van aardgas is 31,65 MJ/m3
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
ja inderdaad ook een 120 liter boiler die 24h water vasthoudt maar zie door de dag weinig van in me gasverbruik via slimme meter (vat is ook wel heel goed geisoleerd)drielp schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:15:
[...]
In de praktijk kan daar nog 30% bij vanwege het verlies door je rookgasafvoer naar buiten (let op waterdamppluim) en als deze Econline een boiler heeft heb je ook nog het verbruik om de boiler op temperatuur te houden.
AansluitenChiel schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:55:
Ik wil graag dmv. zonne-energie een aantal 12v fans laten draaien. Nou ben ik een leek op het gebied van elektriciteit en ook wil ik er relatief weinig aan uitgeven (paar tientjes) 12v fans heb ik nog zat liggen, en ze hoeven alleen te draaien als de zon schijnt. Als er minder zonlicht is mogen ze ook gerust wat minder hard draaien. Als ik wat rondkijk kom ik genoeg 12v panelen tegen, maar de meeste zijn bedoelt voor op een boot of caravan en de prijzen liggen tussen de 100~400 euro. Een 20cm pc fan gebruikt iets van 1,8 watt dus als ik er 6 zou willen laten draaien zou ik aan een 12 watt paneel genoeg hebben toch? Het paneel wil ik op een plat dak op het zuiden plaatsen.
Heb ik nog meer nodig dan een paneel, bekabeling en 6 fans? Zijn er panelen die ik buiten kan plaatsen, binnen het budget wat ik aangaf te koop, of moet ik toch aan heel andere bedragen denken?
DiodeLardman schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:31:
[...]
Je kunt 12 volt fans het best niet in serie, maar in parallel aansluiten op zo'n paneel. 8 volt draaien ze niet zo best op, je hebt ongeveer 0.1 amp nodig per fan, dus kun je hier als het moet 10 parallel op zetten.
overvoltage kunnen ze best hebben leert ons de praktijk
Heb uiteindelijk een 20Wp paneel besteld. Zoals je uit bovenstaande quotes kunt afleiden, is mijn elektronicakennis bedroevendTD-er schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:52:
En zet voor de zekerheid een diode in sperrichting parallel aan de fans.
Er zitten namelijk spoeltjes in en die kunnen ook een negatieve spanning opwekken zodat je paneel gesloopt kan worden.
Kost een duppie en kan een hoop ellende schelen.

Ik heb even rondgekeken naar diodes en ik zie dat er veel verschillende soorten zijn. Maakt het nog wat uit, of gewoon een kwestie van de goedkoopste nemen? De fans komen droog te hangen, de diodes op zich ook wel, maar er zou wat condens kunnen vormen, moet er materiaal omheen om ze te isoleren van vocht etc. ? Zo ja, welk materiaal?
Je moet iets van een blocking diode hebben.
Schottky-diodes heten die dingen geloof ik. Die hebben een lage spanningsval.
Zoek maar ff bij Conrad ofzo. (Ik zit op mobiel. En Conrad site werkt bagger op mobiel)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Idem hier. Vele minuten sta ik er zeker niet onder, maar het gaat en daarna voelt het zeker beter dan bij warm douchen.DanTm schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:53:
[...]
ik ben het ook aan het proberen (koud douchen), en moet zeggen dat het tot nu toe wel bevalt.
Tijdens het douchen even afzien, daarna een lekker gevoel. En het schijnt te wennen.
Het loont, schijnt het, niet alleen vwb energieverbruik. Copy/paste van enkele dagen geleden, wel lezenswaardig!
--> http://timemanagement.nl/koud-douchen/
Scoort wel extreem laag op de WAF heb ik gemerkt.
There's nothing moister than an oyster.
Sommige mensen zijn panisch voor de kleinste kans op legionella. Dan is 42°C natuurlijk niet genoeg. Persoonlijk denk ik dat het ook wel meevalt. Zeker als er dagelijks gedoucht wordt.hansdegit schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:27:
[...]
Ik gebruik de Elga ook om tapwater te verwarmen. 41-42 graden haalt ie wel, genoeg om lekker van te douchen (aldus mijn vrouw, zelf douche ik koud).
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De diode om de paneeltjes te beschermen kan een hele simpele zijn. Bijvoorbeeld een 1N4148Chiel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:54:
Mijn oorspronkelijke idee
[...]
Heb uiteindelijk een 20Wp paneel besteld. Zoals je uit bovenstaande quotes kunt afleiden, is mijn elektronicakennis bedroevenddus even het volgende plaatje om te vragen of dit zo klopt.
[afbeelding]
Ik heb even rondgekeken naar diodes en ik zie dat er veel verschillende soorten zijn. Maakt het nog wat uit, of gewoon een kwestie van de goedkoopste nemen? De fans komen droog te hangen, de diodes op zich ook wel, maar er zou wat condens kunnen vormen, moet er materiaal omheen om ze te isoleren van vocht etc. ? Zo ja, welk materiaal?Wat voor bevestigingen zitten er normaal gesproken op een zonnepaneel? Clipjes, schroeven, of moet ik dat gaan solderen?
Even en voorbeeldschema met een relais en een schakelaar en erin getekend hoe de stroom loopt.
In plaats van het relais (het blokje met de diagonaal-streep erdoor) moet je dan de fan denken.
Als je maar 1 paneel hebt, heb je verder niet veel nodig.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Mijn vrouw is 3 jaar geleden bijna overleden aan Legionella, heeft 2 weken op de Intensive Care gelegen in Nederland. Opgelopen in Turkije, daar stonden solar heaters op het dak, mij een raadsel waarom ik niet en zij wel. Ze wilde perse naar huis, op de luchthaven bewusteloos geraakt, heb haar toch het vliegtuig in weten te slepen. Wist ik veel dat het risico op overlijden dan nog veel meer toeneemt tijdens de vlucht. Maar ik wist toen nog niet dat ze Legionella had.antonboonstra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:09:
[...]
Sommige mensen zijn panisch voor de kleinste kans op legionella. Dan is 42°C natuurlijk niet genoeg. Persoonlijk denk ik dat het ook wel meevalt. Zeker als er dagelijks gedoucht wordt.
Bij de huisarts ,jaja, antibiotica tegen longinfectie gekregen maar dat medicijn hielp niet tegen Legionella, dezelfde nacht raakte ze buiten bewustzijn. De noodarts gebeld toen was het snel bekeken en met de ambulance naar het ziekenhuis. Dus pas maar op.
47 teams, dat is meer dan ooit tevoren!
4 Adventure class (auto's die voldoen aan regels van voorgaande WSC's)
31 Challenger class (supergestroomlijnde éénzitters)
12 Cruiser class (meer praktische auto's met twee of meer inzittenden)
Coolcoolcool

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Gecondoleerd met je verlies.
Heel vervelend om te horen.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Je bent me voor, maar dat was logisch.....JeroenH schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:40:
De officiële World Solar Challenge teamlijst is uit: http://www.worldsolarchal...ries_announcement_506.pdf
47 teams, dat is meer dan ooit tevoren!
4 Adventure class (auto's die voldoen aan regels van voorgaande WSC's)
31 Challenger class (supergestroomlijnde éénzitters)
12 Cruiser class (meer praktische auto's met twee of meer inzittenden)
Coolcoolcool
Vanmiddag eens gaan lezen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
zolder isoleren
kruipkelder isoleren
Zonneboiler (momenteel wordt het warm water verwarmd door elektrische boiler en verwarming door mazout ketel) (Of een lucht/water warmtepomp?).
zonnepanelen
Buitenmuren kruipkelder isoleren
Muurisolatie
Even buitenbeschouwing laten voor de oude mazoutketel te vervangen door een HR of gas versie of pellet.
De muurisolatie zou ik het liefste naderhand doen ivm dat ramen op zich nog goed zijn (hout en dubbelbeglazing). Als muurisolatie en nieuwe ramen samen gedaan worden, worden de ramen stuk meer terug betaald. (België)
[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-06-2015 10:34 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Daarvoor kan de zolder, kelder en zonneboiler geïnstalleerd worden (ruw geschat).
Maar stel dat zonnepanelen als eerste gedaan worden. Gevolgd door isoleren?
De gouden raad dat in elk topic terugkomt is: isoleren.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Verwijderd
Kijk ook of de subsidie in de toekomst mogelijk wordt afgeschaft en of dat een (te) groot verschil uitmaakt.
Dat je zonnepaneelinstallatie een investering vergt is duidelijk, maar wat bespaar je daarmee? Dàt is belangrijk om te becijferen hoe snel je je spaarpot voor een volgende maatregel kunt vullen. Als dat meer bespaart dan isolatie, is het de eerste stap.
In elk geval komt vervanging van je warmwatervoorziening en verwarming op de laatste plaats, tenzij deze echt aan het einde van hun levensduur zijn. Maar zoals Maasluip hierboven al aangeeft, heb je na isolatie een ketel met een veel kleiner capaciteit nodig of kunt overgaan op een warmtepomp. Dus al het even kan uitstellen.
Kortweg: met welke maatregel heb je zo snel mogelijk je spaarpot weer gevuld om de volgende stap te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 11:01 ]
ja isoleren isoleren en nog eens isoleren.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:44:
Zonnepanelen is dan uiteraard een grotere kost +- 8000euro als ik me niet vergis.
Daarvoor kan de zolder, kelder en zonneboiler geïnstalleerd worden (ruw geschat).
Maar stel dat zonnepanelen als eerste gedaan worden. Gevolgd door isoleren?
De gouden raad dat in elk topic terugkomt is: isoleren.
dat is een tip die vrij moeilijk fout te geven is.
maar je hebt ook je eigen situatie waardoor het soms makkelijker of verstandiger is om eerst iets anders te doen. en die zul je zelf moeten beslissen.
als je ze maar uiteindelijk wel allemaal uitvoert.
ik zou de mazoet ketel proberen te behouden, en niet over gaan naar gas.
zonnepanelen nemen en een warmte pomp voor verwarmen.
(een simpele lucht-water variant heeft dan mijn voorkeur.)
de mazoet is dan allen een backup voor als het echt koud is.
(maar ook even opletten, de regeltjes in belgie zijn net iets anders als in nl.
ik ben zelf niet bekend met mijn zuiderbuurtjes de regels, ondanks dat ik er vlak bij woon.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Heb je al eens gerekend aan je warmwaterverbruik? Wat is je gezinssituatie? Badder je graag of is de douche favoriet? Omdat je sanitair warm water met dure elektra verhit is je eerste bespaarmogelijkheid mogelijk nog anders. Reken eens uit of een DWTW - daar is een heel topic over: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW? - je elektrarekening fiks omlaag kan brengen.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:29:
[...]
Zonneboiler (momenteel wordt het warm water verwarmd door elektrische boiler en verwarming door mazout ketel) (Of een lucht/water warmtepomp?).
zonnepanelen
[...] (België)
En om het nog wat ingewikkelder te maken
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 11:22 . Reden: Tikfouten. ]
Ben er ook niet te lang geleden mee begonnen. M'n ademhaling normaliseren als ik eronder sta lukt nog niet echt maar het is ook niet echt onaangenaam meer. Lijkt erop dat het wel wat gaat wordenDanTm schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:53:
[...]
ik ben het ook aan het proberen (koud douchen), en moet zeggen dat het tot nu toe wel bevalt.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Het is op dit moment nog een hypothetisch situatie.. Het huis is nog niet van "ons" hopelijk in september wel.. maar even aan het kijken wat en hoeveel we nodig hebben om toch een deel van de vaste lasten te kunnen verlagen ... De warmwaterboiler wordt aangestuurd mbv een timer. voordeel is wel dat zoals het huis ingedeeld alles wat warm water nodig heeft relatief kortbij de boiler staat.Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:08:
[...]
Heb je al eens gerekend aan je warmwaterverbruik? Wat is je gezinssituatie? Badder je graag of is de douche favoriet? Omdat je sanitair warm water met dure elektra verhit is je eerste bespaarmogelijkheid mogelijk nog anders. Reken eens uit of een DWTW - daar is een heel topic over: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW? - je elektrarekening fiks omlaag kan brengen.
grootste nadeel is dan weer dat de mazoutketel buitenstaat in de garage en via ondergrondse tunnel gaat naar het huis (dit zou nog bij geïsoleerd moeten worden al is het gewoon wat isolatie platen rond ...)
Er is overigens enkel een bad momenteel.
oei, dat had ik vroeger ook, we hoefde nooit sneeuw te ruimen op het pad (25 meter warmte verlies)Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:21:
[...]
grootste nadeel is dan weer dat de mazoutketel buitenstaat in de garage en via ondergrondse tunnel gaat naar het huis (dit zou nog bij geïsoleerd moeten worden al is het gewoon wat isolatie platen rond ...)
we kregen altijd relatie geschenken van de mazoet leverancier, hij vond ons wel leuk.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
bwah het is een goede 5 meter.. dat naar de kruipkelder gaat.. iig zou ik het goed isoleren.. vraag me enkel af of het nut heeft stuk van de garage te isolerenmigjes schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:39:
[...]
oei, dat had ik vroeger ook, we hoefde nooit sneeuw te ruimen op het pad (25 meter warmte verlies)
we kregen altijd relatie geschenken van de mazoet leverancier, hij vond ons wel leuk.
Maar de mazoutketel is echt op denk ik (20jaar oud)
[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-06-2015 11:45 ]
Verwijderd
Geen douche dus, dan is een DWTW ook niet nodig.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:21:
[...]
Het is op dit moment nog een hypothetisch situatie.. Het huis is nog niet van "ons" hopelijk in september wel.. maar even aan het kijken wat en hoeveel we nodig hebben om toch een deel van de vaste lasten te kunnen verlagen ... De warmwaterboiler wordt aangestuurd mbv een timer. voordeel is wel dat zoals het huis ingedeeld alles wat warm water nodig heeft relatief kortbij de boiler staat.
Er is overigens enkel een bad momenteel.
Ga je er vrijwel direct wonen? Dan lijkt isolatie het eerste waarmee je kunt besparen. Je gaat in september juist de periode in (oktober t.e.m. februari) waar de opbrengsten van zonnepanelen laag zijn (al wil je die uiterlijk in maart wel hebben liggen/laten leggen om er direct profijt van te hebben).
Omdat je over een timer op je boiler spreekt: wie stuurt die aan? Jijzelf of de elektriciteitsmaatschappij? Krijg je in België daarvoor een gunstiger tarief?
En misschien is met de schaarste bij jullie mijn voorstel (zie edit hierboven) om een doorstroomverwarmer voor s.w.w. aan te schaffen dan niet eens zo verstandig, omdat dat je dan bij rantsoenering mogelijk geen warm water hebt.
goed isoleren dat stuk.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:43:
[...]
bwah het is een goede 5 meter.. dat naar de kruipkelder gaat.. iig zou ik het goed isoleren.. vraag me enkel af of het nut heeft stuk van de garage te isoleren
super goed isoleren.
bij ons stond de mazoet ketel eigenlijk nooit geïsoleerd.
maar die ketel had ook een antivorst stand dus soms startte hij even om niet te bevriezen,
de mazoet ketel in een geïsoleerde ruimte gebruikt waarschijnlijk een stuk minder die stand.
dus ja het is een aanrader, maar hoeveel het bespaart
(toen bij ons de ketel werd verplaats naar een ander hok, nu minder als 5meter door de buiten grond.
bespaarde we ons een 1000l mazoet, maar ook een betere ketel dus ik weet niet hoeveel het 1 en ander deed.
dat waren ook andere tijden, we hadden een 2000l mazoet tank en die moest toch zeker 2x tot 3x per jaar bij gevuld worden.
gelukkig gebruik ik nu maar 500m3 gas
mijn ervaring met die mazoet ketel was wel dat ze niet kapot te krijgen waren.
af en toe moest er wel een sensor vernieuwd worden, maar dat koste bijna niks.
Iig we douchen in het bad...ofja.. dat is het idee.Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:48:
[...]
Omdat je over een timer op je boiler spreekt: wie stuurt die aan? Jijzelf of de elektriciteitsmaatschappij? Krijg je in België daarvoor een gunstiger tarief?
En misschien is met de schaarste bij jullie mijn voorstel (zie edit hierboven) om een doorstroomverwarmer voor s.w.w. aan te schaffen dan niet eens zo verstandig, omdat dat je dan bij rantsoenering mogelijk geen warm water hebt.
De timer is gewoon in de zekeringskast zelf geregeld.
Er is geen aparte stroomregeling (geen nacht/dagtarief etc) en ik zou dit het liefst vermijden ivm mogelijk salderen bij zonnepanelen.
zo een doorstroomverwarmer zou dan in de badkamer zelf moeten zijn als ik het goed begrijp? Das een zeer leuke WAF denk ik (of in dit geval VAF , verloofde)
Yip geef ik u gelijk in... ergens B keuze isolatie scoren en gewoon overdreven isoleren.. of anders bij de klant eens horen waar ik momenteel zit.migjes schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:54:
[...]
goed isoleren dat stuk.
super goed isoleren.
...
mijn ervaring met die mazout ketel was wel dat ze niet kapot te krijgen waren.![]()
af en toe moest er wel een sensor vernieuwd worden, maar dat koste bijna niks.
Wat een andere mogelijkheid is op korte termijn de mazoutketel te vervangen wanneer het nodig blijkt en dan eigenlijk "pellets" te gebruiken.. maar daar hoor ik veel afwisselende verhalen over.
[ Voor 27% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-06-2015 11:59 ]
Verwijderd
Als de leidingen vrij liggen en nog niet geïsoleerd zijn is het toepassen van buisisolatie echt een no-brainer. Ook voor het stuk in de garage. Ik heb de terugverdientijd niet helder voor de geest, maar die ligt eerder in de ordegrootte van weken tot max. enkele maanden i.p.v. jaren. En de prijs per meter is ook nog van dien aard dat een keer op café gaan haast meer kost. En je gaat direct je stookseizoen in, dus ...Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:43:
[...]
bwah het is een goede 5 meter.. dat naar de kruipkelder gaat.. iig zou ik het goed isoleren.. vraag me enkel af of het nut heeft stuk van de garage te isoleren
Enige bezwaar kan zijn of er in de ruimte en je tunnel waterleidingen liggen die mogelijk kunnen bevriezen. Maar dat kun je met een draadloze thermometer monitoren (en dan tijdig de waterkraan een beetje openzetten tegen bevriezen en de isolatie ter plekke wegnemen).
(Eensch met migjes dus)
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 12:00 . Reden: Merde! Spellchecker maakte van migjes, mugjes :( ]
Gaat dat niet zijn ala.. ook de waterbuizen isoleren? of de hele tunnel van de garage tem de kruipkelder isoleren?Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:57:
[...]
Enige bezwaar kan zijn of er in de ruimte en je tunnel waterleidingen liggen die mogelijk kunnen bevriezen. Maar dat kun je met een draadloze thermometer monitoren (en dan tijdig de waterkraan een beetje openzetten tegen bevriezen en de isolatie ter plekke wegnemen).
(Eensch met migjes dus)
Kruipkelder isoleren is zoals ik begreep een van de laatste ingrepen omdat het daar toch vaak gewoon een vaste temperatuur is.
[ Voor 69% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-06-2015 12:05 ]
Dan zit je boven de 125 m3 per jaar aan waterverbruik.hansdegit schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:46:
Precies Anton, die boiler (350 L) gaat bijna dagelijks leeg, dus het zal wel loslopen.
Dat is best veel water.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Altijd kiezen voor de buitenschil, tenzij je aan je dak grote ingrepen plant. Als je van plan bent om dakramen of een dakkapel te plaatsen en je dak relatief oud is, dan zou ik ook kijken naar het complete vervangen van je dak door een product zoals dat door bijv. Kingspan (http://www.kingspaninsulation.be) wordt geleverd (op die site staan ook rekentools). Maar dat doe je liefst voordat je zonnepanelen plaatst, vanwege de extra arbeidskosten voor het afbreken en opnieuw installeren ervan.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:04:
Hm en de keuze tussen zolderisolatie -> dak of vloer? het lijkt alsof vloer beter is.. maar wouden graag in de toekomst de zolder ruimte benutten.
IMHO het dak ziet er goed uit.. grootste probleem is dat we niet meteen kunnen controleren of er onder de pannen een fatsoenlijke "laag" zit. vanbuiten etc is het dak niet in gezakt.Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:21:
[...]
Altijd kiezen voor de buitenschil, tenzij je aan je dak grote ingrepen plant. Als je van plan bent om dakramen of een dakkapel te plaatsen en je dak relatief oud is, dan zou ik ook kijken naar het complete vervangen van je dak door een product zoals dat door bijv. Kingspan (http://www.kingspaninsulation.be) wordt geleverd (op die site staan ook rekentools). Maar dat doe je liefst voordat je zonnepanelen plaatst, vanwege de extra arbeidskosten voor het afbreken en opnieuw installeren ervan.
Ik ben op dit moment nog aan het wachten op EPC verslag etc.. ik hoop dat de persoon die dit gaat opstellen dit controleert en dat ik niet aan de eigenaar moet vragen of ik een stuk hout moet laten verwijderen voor er aan te kunnen... (is uit de hand)
edit:
wat is hier de algemene mening over spouwmuurisolatie met parels?
En ivm kruipkelder isoleren, mag dan de grond verder uitgegraven worden om dit te compenseren? 5cm isolatie 5cm extra uitgraven
[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-06-2015 13:14 ]
oeiiiii spiegelende/reflecterende zonnepanelen....
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 05-06-2015 13:22 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
13:06 uur.
Maximale instraling 897 W/m2.
Valt me toch nog een beetje tegen...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Extra snel bruin!NielsTn schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:01:
http://www.ad.nl/ad/nl/10...n-buren-de-tuin-uit.dhtml
oeiiiii spiegelende/reflecterende zonnepanelen....
Neem zelf ook zonnepanelen, meer opbrengst!
Ik zou zeggen zie het positief. Oh nee, wacht, het zijn Nederlanders.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
..verblind door afgunstJeroenH schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:29:
[...]
Extra snel bruin!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Er is een topic waarin de voors en tegens worden besproken: Spouwmuurisolatie Supafil of parels en met de zoekfunctie vind je in de berichten in 'De duurzame kroeg' (delen I en II) ook nog wel wat berichten aangaande Supafil of EPS parels.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:30:
[...]
edit:
wat is hier de algemene mening over spouwmuurisolatie met parels?
En ivm kruipkelder isoleren, mag dan de grond verder uitgegraven worden om dit te compenseren? 5cm isolatie 5cm extra uitgraven
En wat bedoel je precies met "mag dan de grond verder ... compenseren"? Daar begrijp ik je niet.
Je kunt in elk geval eens Fundering isoleren aan de buitenkant, welk materiaal? doornemen, mocht je dat topic nog niet gevonden hebben.
het is niet echt een hoge kruipkelder. Dus als er door vloerisolatie (ofja.. kruipkelder plafond isolatie) 5cm hier aan besteed worden mag dan de 'grond' eronder 5cm verlaagd worden om toch nog makkelijk toegankelijk te blijven.Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:25:
[...]
En wat bedoel je precies met "mag dan de grond verder ... compenseren"? Daar begrijp ik je niet.
Je kunt in elk geval eens Fundering isoleren aan de buitenkant, welk materiaal? doornemen, mocht je dat topic nog niet gevonden hebben.
Verwijderd
Ha, nu is het me duidelijk. Je hebt naar ik begrijp een klassieke stroken(beton)fundering op zandgrond? Daar zou ik niet zomaar grond weggraven zonder een bouwkundig advies in te winnen. Je wilt je fundering tenslotte niet ondergraven/ondermijnen.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:40:
[...]
het is niet echt een hoge kruipkelder. Dus als er door vloerisolatie (ofja.. kruipkelder plafond isolatie) 5cm hier aan besteed worden mag dan de 'grond' eronder 5cm verlaagd worden om toch nog makkelijk toegankelijk te blijven.
Maar ook over dat soort activiteiten is hier een topic: Kruipruimte vloer (na-)isoleren. Sommige Tweakers vrezen de nauwe ruimte niet en zijn speleoloog onder hun eigen huis.
En wat betreft een pelletkachel: misschien kun je de tevreden medetweakers uit Het pelletkachel topic voorzichtig aanschrijven over hun ervaringen of een demo.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 15:43 . Reden: Pellerkacheltopic onder de aandacht brengen. ]
Scherp gezien.Schinnen-groen schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:08:
[...]
Dan zit je boven de 125 m3 per jaar aan waterverbruik.
Dat is best veel water.
https://www.vitens.nl/vra...erbruiken-we-per-dag.aspx
Plaatje doet het nietTD-er schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:57:
[...]
De diode om de paneeltjes te beschermen kan een hele simpele zijn. Bijvoorbeeld een 1N4148
Even en voorbeeldschema met een relais en een schakelaar en erin getekend hoe de stroom loopt.
[afbeelding]
In plaats van het relais (het blokje met de diagonaal-streep erdoor) moet je dan de fan denken.
Als je maar 1 paneel hebt, heb je verder niet veel nodig.

In plaats van een accu dan een fan. En dan toch vier kier dezelfde aansluiting omdat ik 4 fans wil gebruiken?
Weet trouwens iemand een webshop die een paar diodes gewoon in een enveloppe wil verzenden? Bij Conrad betaal ik 16 cent voor de diodes en 6,95 voor het verzenden

Er worden twee beweringen gedaan:
- "Er zitten namelijk spoeltjes in en die kunnen ook een negatieve spanning opwekken"
- "...zodat je paneel gesloopt kan worden."
Klopt het dat een zonnepaneel niet tegen een negatieve spanning kan?
Zelf zou ik het gewoon direct aansluiten...
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 05-06-2015 19:01 ]
Verwijderd
ja en dan alleen bij dwtw of zonneboiler, de rest (alle ww apparatuur) daar is men doofstom voor.antonboonstra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:09:
[...]
Sommige mensen zijn panisch voor de kleinste kans op legionella. Dan is 42°C natuurlijk niet genoeg. Persoonlijk denk ik dat het ook wel meevalt. Zeker als er dagelijks gedoucht wordt.
vandaag was de zonneboiler bijna 97c, veel zwemplezier hoor voor de bacterie.
bij alle gasketels stond de aanvoerleiding urenlang op 25+ vandaag, de ketel lost dat niet op, want je moet langdurig verhitten.
de eventuele microbe die onderweg was naar mijn consumptie punten, is zeker hartsikke doodgekookt.

-Ja een spoel kan "negatieve spanning" opwekken. Is wel afhankelijk van het ontwerp.Dre schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:54:
Ik snap niet waarom er überhaupt een diode tussen zou moeten zitten.
Er worden twee beweringen gedaan:Klopt het dat gelijkstroom ventilatoren een negatieve spanning kunnen opwekken?
- "Er zitten namelijk spoeltjes in en die kunnen ook een negatieve spanning opwekken"
- "...zodat je paneel gesloopt kan worden."
Klopt het dat een zonnepaneel niet tegen een negatieve spanning kan?
Zelf zou ik het gewoon direct aansluiten...
-Zonnepanelen vinden het inderdaad niet fijn om "negatieve spanningen" te verwerken.
Het kan dus noodzakelijk zijn, maar in werkelijkheid gaat het bijna altijd goed.
[ Voor 18% gewijzigd door FireWood op 05-06-2015 21:09 ]
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Als je bang bent voor back emf zit de diode trouwens verkeerd volgens het schema; dan moet-ie antiparallel aan de fan. Zoals in bovenstaand schema getekend kan de tegenstroom (als die er al is) nergens heen -> doorslaande diode.
Je wilt 'm dus zo:
(L is je motor, VA het paneel)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En die diode mag in principe ook een LED zijn, alleen zijn die volgens mij wat trager en dus minder goed als beveiliging.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De "De Duurzame Kroeg" lijkt me dé plek om verspilling weg te nemen, vandaar mijn vraag of het nodig is. Ik zal wel in de "waarom-fase" zittenProton_ schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:08:
Meh, voor die paar centen (of kannibaliseer oude elektronica, computervoedingen zijn altijd een dankbare bron voor dit soort meuk) kan je ook niet zonder zitten.
[...]
Volgens mij is de ene DC ventilator de andere niet. http://www.circuitsonline...w/message/1446986#1446986
R moet er juist in blijven, dat geeft de inwendige weerstand van je voedingsbron (=zonnepaneel) weer. Ik mis in de tekening alleen de (inwendige?) bypass diode van het zonnepaneelTD-er schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:54:
En die R kun je dan wegdenken uit dat schema.
En die diode mag in principe ook een LED zijn, alleen zijn die volgens mij wat trager en dus minder goed als beveiliging.
[ Voor 0% gewijzigd door Dre op 05-06-2015 23:08 . Reden: toevoeging inwendige ]
Je soldeert er namelijk niet even een inwendige weerstand van het paneel bij
En heb je met 1 paneel dan nog een bypass-diode nodig?
En ook geen blocking-diode, want je laad geen accu op.
je hebt gewoon idioten die denken dat het glas half leeg is.Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:01:
[...]
ja en dan alleen bij dwtw of zonneboiler, de rest (alle ww apparatuur) daar is men doofstom voor.
vandaag was de zonneboiler bijna 97c, veel zwemplezier hoor voor de bacterie.
bij alle gasketels stond de aanvoerleiding urenlang op 25+ vandaag, de ketel lost dat niet op, want je moet langdurig verhitten.
de eventuele microbe die onderweg was naar mijn consumptie punten, is zeker hartsikke doodgekookt.
ik zie liever dat het glas half vol is.
zolang maar eens in de zoveel tijd de boiler eens boven de 65 graden komt is het al lang goed binnen 2 minuten.
(zelfs als hij 8 uur lang boven de 55 graden komt is het ruim oke.)
dan is alles echt een keer kapot gegaan.
alle beestjes zijn dan aardig dood.
eens in de 2 weken de boiler naar de 55 graden brengen is waarschijnlijk genoeg om alles te doden om te douchen en te badderen.
maar als ik de lokale aquarium houders moet geloven die zien parasieten mee komen met het lokale water.
(een zeer overtuigend argument, je kunt de parasieten zien zonder microscoop.)
en dan moet je eigenlijk ook nog bedenken dat ik het water wat rond de randstad uit de kraan komt echt rond uit vies vind.
het smaakt naar gloor, is gewoon vies.
(misschien ben ik wel verwent met erg goed water, ik spoel er gewoon mijn strot mee door de wc hoor

ik durf hier best wel ver te gaan met de temperatuur van het water, maar in de randstad? of andere plaatsen, het wisselt erg in Nederland en de meeste verontreiniging zit niet in de zuiverings-installatie, maar het transport naar de huizen toe.
pfff ik vraag me af en toe af hoe die mensen nog kunnen leven met dat vieze spul wat uit de kraan komt???
zelfs gekookt is het nog niet oke.
ik vraag me af of het wel verstandig is om de temperaturen van een boiler te laag te houden voor een te lange tijd.
misschien is het toch wel beter om eens in de zoveel tijd toch maar even door te verwarmen.
edit:
het grote verschil tussen een boiler en een doorstroom verwarmer, is de lange tijd die het water heeft op bepaalde temperaturen, wat een perfecte kweekbak vormt helaas.
het blijft iets waar je rekening mee moet houden, hoe je het ook draait of keert.
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 06-06-2015 09:46 ]
Ebay.Chiel schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:36:
[...]
Weet trouwens iemand een webshop die een paar diodes gewoon in een enveloppe wil verzenden? Bij Conrad betaal ik 16 cent voor de diodes en 6,95 voor het verzenden![]()
Lijkt mij sterk aangezien ze al jaren (10jr +) geen chloor daarvoor gebruiken, maar uv licht. Sterker nog rond amsterdam wordt veel duinwater gebruikt dat is juist heerlijk water. Maar goed, het is denk ik ook gewenning. smaken verschillenmigjes schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:42:
[...]
... ook nog bedenken dat ik het water wat rond de randstad uit de kraan komt echt rond uit vies vind.
het smaakt naar gloor, is gewoon vies.
(misschien ben ik wel verwent met erg goed water, ik spoel er gewoon mijn strot mee door de wc hoor)
Dat duurt nog steeds redelijk lang.
Eventueel wil ik wel een paar opsturen, moet je even je adres via DM toesturen.
Het is ook een linke ziekte. Gezonde mensen zijn niet vatbaar, maar als je minder fit bent door ziekte (griep ofzo) dan ben je als volwassen gezonde kerel ook gewoon vatbaar voor de veteranenziekte. 1 x per week die boiler naar >60 graden brengen lijkt mij dus wel slim.antonboonstra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:09:
[...]
Energie besparen is goed, maar zulke risico`s nemen vind ik echt te ver gaan.
Kent iemand electromotoren voor in het achterwiel van een auto? Ik ben op zoek naar 2 van die dingen, betaalbaar natuurlijk, om een opel astra minstens op 80km/u te kunnen houden. Geheel zelfdoen project hopelijk, moet wel apk ok zijn.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je kunt me niet wijs maken dat dat niet zou kunnen. Hoe zit het anders met remmen?
Maar goed, ik sta wel open voor andere mogelijkheden om met een electromotor mijn auto op snelheid te kunnen -houden-
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De remmen genereren meer koppel
onetime zoekt min. 8 kW aan hub motor.
Dat maakt 16 kW totaal waarmee mijn Zoe net op 100 kan cruisen. http://kellycontroller.com/car-hub-motor-72v-7kw-p-711.html zou net genoeg kunnen zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2015 18:36 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maak je wel een apart topic als je hiermee aan de slag gaat?onetime schreef op zondag 07 juni 2015 @ 17:31:
Even iets heel anders...
Kent iemand electromotoren voor in het achterwiel van een auto? Ik ben op zoek naar 2 van die dingen, betaalbaar natuurlijk, om een opel astra minstens op 80km/u te kunnen houden. Geheel zelfdoen project hopelijk, moet wel apk ok zijn.
Lijkt mij zeeeeeeer interessant
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Schinnen-groen schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:08:
[...]
Dan zit je boven de 125 m3 per jaar aan waterverbruik.
Dat is best veel water.
Bedankt voor de oordelen mannen, daar kan ik wat mee.

134 m3 om exact te zijn. Gezin met 3 opgroeiende kinderen.
De krachten bij remmen zijn de andere kant op dan aandrijving.onetime schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:28:
Ik zoek ook geen 2 seconden 0-100 motoren maar alleen op snelheid houd motoren.
Je kunt me niet wijs maken dat dat niet zou kunnen. Hoe zit het anders met remmen?
[...]
En ik neem aan dat je met "op snelheid houden" bedoelt dat andere aandrijving uitvalt?
Dan zijn dat alsnog redelijke krachten.
Hele ruwe schatting van het benodigde vermogen zou zijn de hoeveelheid energie die zit in een liter brandstof en hoeveel km je daar nu mee rijd op z'n zuinigst in die auto.
Dus bijvoorbeeld 1:16 aan benzine.
Benzine heeft 8.9 kWh per liter en dat verbruik je dan in (16 km/ 80 km per uur = ) 0.2 uur, oftewel je hebt dan een equivalent nodig van 44.5 kWatt aan aandrijving.
Dan heb ik niet rekening gehouden met de inefficiëntie van je verbrandingsmotor, dus het kan voordeliger uitpakken met elektromotoren.
Maar evengoed, zijn het toch stevige motoren en ook fikse vermogens waar je mee loopt te spelen.
Uit je verhaal kan ik niet opmaken waarom je dit wilt, maar je zou ook eens kunnen kijken naar auto's die vanuit de fabriek al zo ontworpen zijn. ((plugin) hybrides).onetime schreef op zondag 07 juni 2015 @ 17:31:
Even iets heel anders...
Dagelijks 350 liter leeg tappen is 128 m3 per jaar, maar ik veronderstel even dat jou 134 m3 niet opgaat aan alleen maar warm waterhansdegit schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:56:
[...]
[...]
Bedankt voor de oordelen mannen, daar kan ik wat mee.![]()
134 m3 om exact te zijn. Gezin met 3 opgroeiende kinderen.
Ook als je achteruit rijdt werken je remmen goedTD-er schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:16:
[...]
De krachten bij remmen zijn de andere kant op dan aandrijving.
Het kan, anderen hebben het eerder gedaan, het werkt en over het algemeen is men het erover eens dat hub motoren een slecht idee zijn wegens o.a. brakke wegligging (hoog ongeveerd gewicht).
Ik ga ervan uit dat onetime zijn huiswerk gaat doen, zijn talenten inschat en zijn eigen afweging maakt
Een tweedehands Prius is trouwens goedkoper dan dit avontuur

Zo kan je uitrekenen dat een benzineauto vooral een ingewikkelde kachel is die als bijeffect je van A naar B brengt: van die 45 kW bereikt hoogstens 15 de wielen.Dus bijvoorbeeld 1:16 aan benzine.
Benzine heeft 8.9 kWh per liter en dat verbruik je dan in (16 km/ 80 km per uur = ) 0.2 uur, oftewel je hebt dan een equivalent nodig van 44.5 kWatt aan aandrijving.
Zowel de Zoe als de Leaf, beide vergelijkbaar met een Astra, hebben aan 15 kW méér dan genoeg om 80 km/h te rijden.
Ben even aan het bedenken.... Het meeste water komt wel degelijk uit de boiler. Wassen, douchen..Allebei boiler. De Quooker, de toiletten en de vaatwasser halen hun water van de koudwaterleiding.Dre schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:41:
[...]
Dagelijks 350 liter leeg tappen is 128 m3 per jaar, maar ik veronderstel even dat jou 134 m3 niet opgaat aan alleen maar warm water"bijna dagelijks leeg" is dan de vraag.
Ik denk dus dat mijn opmerking niet zo heel veel bezijden de waarheid is. En als het veel is in iemands ogen...Soit.
edit:
http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
194m3 voor een gezin van 5. I rest my case.
[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 07-06-2015 22:10 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
(Heeft iemand een idee van de lucht weerstand? Ik weet dat het een 3e machts faktor is...)
aanvulling:
stationair, onbelast _ 5th-gear +/- _ _ _ _ _ %motor verlies
_750 rpm: 0,7 l/h _ _ 26km/h . 1:30 = 0,9 l/h _ 78%
2000 rpm: 1,7 l/h _ _ 70km/h . 1:20 = 3,5 l/h _ 49%
3000 rpm: 2,5 l/h _ _100km/h. 1:16 = 6,25l/h _ 40%
uit: http://tweakers.net/reacties/bekijk/3823904/
p.s. ik heb een "trekhaak" kan mischien iets mee geexperimenteerd worden...
[ Voor 72% gewijzigd door onetime op 08-06-2015 02:56 ]
Echter rijd je over het algemeen geen 80 km/u in z'n achteruitProton_ schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:18:
[...]
Ook als je achteruit rijdt werken je remmen goed
Ik had even niet paraat hoe inefficiënt een verbrandingsmotor is, maar als dat 1:3 is, dan geloof ik dat graag.Proton_ schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:18:
[...]
Zo kan je uitrekenen dat een benzineauto vooral een ingewikkelde kachel is die als bijeffect je van A naar B brengt: van die 45 kW bereikt hoogstens 15 de wielen.
Zowel de Zoe als de Leaf, beide vergelijkbaar met een Astra, hebben aan 15 kW méér dan genoeg om 80 km/h te rijden.
Blijft over dat 7.5 kWatt per wiel nog steeds een hoop elektrisch vermogen is.
Geen idee wat voor spanning dergelijke motoren nodig hebben, maar het zal nog steeds een fikse stroom zijn.
Als je een CW3 combi-ketel hebt die 6L warm water met minuut (van 60 graden) levert en je hangt daar een kleine zonnecollector voor.
Levert ie dan nog steeds max 6L warm water, maar met minder gas
OF kan die dan ook wat meer liters warm water leveren?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Dat kan ik dan uit de eerste hand weer aanraden. En is nog om te (laten) bouwen naar plugin ook. Niet goedkoop, maar volgens mij minder duur dan wat onetime voorstelt, en zeker makkelijker te doen.Proton_ schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:18:
Een tweedehands Prius is trouwens goedkoper dan dit avontuur
Prius is begrensd op 25 km/u achteruit heb ik gemerktTD-er schreef op maandag 08 juni 2015 @ 07:33:
Echter rijd je over het algemeen geen 80 km/u in z'n achteruit
Volgens mij is het heel simpel om de lucht- en rolweerstand van je huidige Astra te meten. Gewoon 80 km/h gaan rijden, daarna ontkoppelen en kijken wat de vertraging is door te kijken hoe snel je afremt van 80 naar bijvoorbeeld 70 km/h. De massa van de Astra is wel te achterhalen, dus zijn de krachten wel te berekenen.onetime schreef op maandag 08 juni 2015 @ 02:19:
Dank voor wat denk puntjes over de hub-motoren... Gaat zeker even duren voor ik erop terug kom. Druk...
(Heeft iemand een idee van de lucht weerstand? Ik weet dat het een 3e machts faktor is...)
aanvulling:
stationair, onbelast _ 5th-gear +/- _ _ _ _ _ %motor verlies
_750 rpm: 0,7 l/h _ _ 26km/h . 1:30 = 0,9 l/h _ 78%
2000 rpm: 1,7 l/h _ _ 70km/h . 1:20 = 3,5 l/h _ 49%
3000 rpm: 2,5 l/h _ _100km/h. 1:16 = 6,25l/h _ 40%
uit: http://tweakers.net/reacties/bekijk/3823904/
p.s. ik heb een "trekhaak" kan mischien iets mee geexperimenteerd worden...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
de grootste kans dat hij dan gewoon 6l/min doet.liquid_ice schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:17:
Even een vraag tussendoor...
Als je een CW3 combi-ketel hebt die 6L warm water met minuut (van 60 graden) levert en je hangt daar een kleine zonnecollector voor.
Levert ie dan nog steeds max 6L warm water, maar met minder gas
OF kan die dan ook wat meer liters warm water leveren?
hij gebruikt dan wel minder gas als boiler warm is, de meeste systemen moduleren dan terug.
(aan terug moduleren zitten grenzen, per merk is dat anders.)
in veel ketels zit dit dingetje:
http://www.warmteservice....oombegrenzer%2Fp_brand%3E{atag}
jij hebt er waarschijnlijk 1 voor 6l/min.
die kun je uit je ketel halen.
en voor je zonneboiler plaatsen.
(bij sommige merken is dit een aanrader, ze zijn niet altijd gemaakt om met warm water over weg te kunnen.).
dan kun je na de zonneboiler een termosstaat ventiel plaatsen, die koud water bij mengt.
laten we zeggen dat je dan bij mengt tot 60 graden.
(is ook een aanrader, je verbrand je handen dan niet als de zonneboiler warmer is als 60 graden als je alleen warm water pakt.)
dan komt er gewoon meer l/min uit je ketel afhankelijk van de temperatuur van de boiler.
(maar pas op, een spaardouche heeft in principe ook zo een systeem, en die kan te veel tegen druk geven dat het thermostaat ventiel niet werkt of stoort. check je hele systeem
als je er dan ook nog voor zorgt dat je cv ketel pas gaat na verwarmen als de boiler <50 graden is.
(dit is zoizo verstandig, sommige ketels kunnen niet vergenoeg terug moduleren, oververhitting is een mogelijkheid.)
heb je een systeem wat flink minder gas gebruikt, en als je boiler warm is meer l/min geeft.
er zijn wel wat variantjes hier op te verzinnen.
en niet alles werk in iedere situatie het zelfde, je moet altijd kiezen tussen het 1ne voordeel en het andere.
en naar alle warmwater tap punten kijken of het kan.
edit:
er mag van mij best geëxperimenteer worden met andere temperaturen.
geen probleem, en is best veilig te doen, maar aanraden is een gevaarlijke
weet wat je doet en er is wel meer mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 08-06-2015 10:17 ]
ericplan in "Vraag en aanbod topic"
A'dam PVOutput
Wat als de accu leeg is? Of is er altijd nog een beetje 'over' voor zoiets?JeroenH schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:45:
[...]
Prius is begrensd op 25 km/u achteruit heb ik gemerktDoet-ie trouwens puur elektrisch, scheelt weer een mechanische achteruitversnelling.
Zou voor mn ouders graag een setje van 10 stuks of 15 stuks kopen.
En hoe log je vervolgens?
LOLJeroenH schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:29:
[...]
Extra snel bruin!
Ach het zijn ook vaak dezelfde types. Denk dat het nog steeds te weinig is "ingeburgerd". Zelfs bekenden van ons vinden onze panelen lelijk, blij dat ze er niet tegen over woonden etc bla bla bla. Nou ja, doet mij die panelen maar ipv een kolencentrale in de achtertuin.
Het is en blijft vaak ook zo dat men liever een nieuwe keuken, badkamer, whatever neemt dan PV. Tenminste dat is mijn idee ervan. Ondertussen zijn ze dan wel jaloers oid dat je elk jaar een x bedrag bespaart. Ja lieve mensen, dat is dan een klassiek geval van keuzes maken he.
Dan gaat de benzinemotor aan en die gaat de accu bijladen. Het probleem is dan echter dat die een tegengesteld koppel levert waardoor je minder snel achteruit kunt gaan (of kunt accelereren). Bij de Prius 1 was dat zo'n groot probleem dat het voor kon komen dat je op een helling gewoon niet meer achteruit kon rijden.rube schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:21:
[...]
Wat als de accu leeg is? Of is er altijd nog een beetje 'over' voor zoiets?
Ik ga ook eens testen of hij bij 25 afgeregeld is.
Nieuwprijs ligt nu ongeveer op 77 cent per Wp, dus 115 euro voor zo'n paneel. Leeftijd is neem ik aan minder dan 10 jaar, dan vind ik 35 euro geen verkeerde prijs. Welk merk/type praten we eigenlijk over?Icekiller2k6 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:28:
Hm een vraagje, ik heb een 2dehands setje van 150w panelen op het oog vraagprijs 35euro per stuk. Is dit redelijk?
Zou voor mn ouders graag een setje van 10 stuks of 15 stuks kopen.
Ja ik heb die situatie nog nooit meegemaakt, maar ik kan me idd niet voorstellen dat men daar bij Toyota niet over nagedacht heeft (na kennelijk een inschattingsfout bij de gen 1). Nu rijd ik ook niet dagelijks achteruit steile hellingen op (ik rijd sowieso niet dagelijksMaasluip schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:38:
Dan gaat de benzinemotor aan en die gaat de accu bijladen. Het probleem is dan echter dat die een tegengesteld koppel levert waardoor je minder snel achteruit kunt gaan (of kunt accelereren). Bij de Prius 1 was dat zo'n groot probleem dat het voor kon komen dat je op een helling gewoon niet meer achteruit kon rijden.
Ik ga ook eens testen of hij bij 25 afgeregeld is.
sontor SN2-142.5, van 2009.antonboonstra schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:45:
[...]
Nieuwprijs ligt nu ongeveer op 77 cent per Wp, dus 115 euro voor zo'n paneel. Leeftijd is neem ik aan minder dan 10 jaar, dan vind ik 35 euro geen verkeerde prijs. Welk merk/type praten we eigenlijk over?
Het wordt nu 17*142 panelen.. met een schatting dat ze nog 120w opleveren.. en 30euro per stuk.
en dan een Goodwe 2000-ss omvormer voor 370euro. Is dat een ok setje?
[ Voor 19% gewijzigd door Icekiller2k6 op 08-06-2015 11:37 ]
Dunne film panelen van een firma die volgens mij al failliet is. Zowel Sontor als Sunfilm (waar ze in 2009 mee zouden fuseren) vind ik niet meer terug op internet. Dat hoeft op zich nog geen probleem te zijn, als de panelen maar goed zijn.
Dunne film panelen stellen wel wat eisen aan de omvormer. Je moet in ieder geval rekening houden met de hoge spanning van deze panelen en waarschijnlijk moeten de panelen geaard worden. Dan kun je dus ook geen TL (trafoloze) omvormers toepassen.
Deze panelen zijn trouwens wel flinke jongens 1684 mm x1056 mm x 8,4 mm en 37 kg per stuk!
Nee, geen werkbare set. Dit is een TL omvormer. Daarnaast zijn kom je met 17 panelen in serie op een openklem spanning van meer dan 2000V!Icekiller2k6 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:07:
[...]
Het wordt nu 17*142 panelen.. met een schatting dat ze nog 120w opleveren.. en 30euro per stuk.
en dan een Goodwe 2000-ss omvormer voor 370euro. Is dat een ok setje?
Je zult bijvoorbeeld moeten kiezen voor 16 panelen, waarmee je 4 strings van 4 panelen maakt. Tesamen met een Diehl Ako 2100 H of SMA SB 2000HF-30 ofzo. 18 panelen kan ook (6 strings van 3 panelen) met een Power One UNO 2.0 I OUTD. of Delta Solivia 2.5 G3/4.
[ Voor 31% gewijzigd door antonboonstra op 08-06-2015 12:00 ]
Hmm zijn dure omvormers.. dan wordt hte al minder interessant. Het zou dan gaan naar 4x4 met 1 teveel..antonboonstra schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:42:
[...]
Nee, geen werkbare set. Dit is een TL omvormer. Daarnaast zijn kom je met 17 panelen in serie op een openklem spanning van meer dan 2000V!![]()
Je zult bijvoorbeeld moeten kiezen voor 16 panelen, waarmee je 4 strings van 4 panelen maakt. Tesamen met een Diehl Ako 2100 H of SMA SB 2000HF-30 ofzo. 18 panelen kan ook (6 strings van 3 panelen) met een Power One UNO 2.0 I OUTD. of Delta Solivia 2.5 G3/4.
maar 600euro voor een omvormer is me af te hoog, tenzij iemand een leuk adresje heefT?
Ik heb gisteravond een 3e hands Stecagrid 500 overgenomen van iemand in de buurt. Hij gaf aan dat hij het wel doet, maar niet zoals de andere steca's. D.w.z. hij start veel later op dan de rest en soms valt de opbrengst even uit.
Ik heb 'm nog niet aangesloten, ga ik vanavond doen als ik de boel in de gaten kan houden op 2x 250wp panelen.
Ik wilde vast voorbereidend informatie inwinnen over deze inverter. Mijn vader is heel handig met electronica en gaf al aan dat er mogelijk condensators niet helemaal OK zijn en zo nog andere onderdelen. Hij heeft al diverse soladin 120's gerepareerd.
Kan iemand me hier wijzen op een schema, instructie of site voor het reviseren van deze steca's? Dan kan ik daarmee alvast wat voorbereidende informatie inwinnen.
Alvast hartelijk dank!
FYI Caps kun je niet incircuit controleren.
[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 08-06-2015 13:52 ]
Ik neem aan dat de 250Wp panelen bestaan uit 60 stuks 6'' cellen. Deze leveren te veel stroom en te weinig spanning voor een Steca 500 om te gaan werken. Deze omvormer is alleen geschikt voor panelen met 5'' cellen, zoals twee van deze of drie van deze.Fairy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:23:
Ik heb gisteravond een 3e hands Stecagrid 500 overgenomen van iemand in de buurt. [...] Ik heb 'm nog niet aangesloten, ga ik vanavond doen als ik de boel in de gaten kan houden op 2x 250wp panelen.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Die 2 panelen is puur even om te testen of het uberhaupt werkt. Zodra dat het geval is kan ik hem inzetten om 4 panelen van 110wp aan te sluiten in serie, dan kom ik qua voltage wel redelijk in het goede mpp bereik denk ik. Die 110wp panelen zijn oudjes op mijn schuur, maar die doen nog mooi mee!antonboonstra schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:24:
[...]
Ik neem aan dat de 250Wp panelen bestaan uit 60 stuks 6'' cellen. Deze leveren te veel stroom en te weinig spanning voor een Steca 500 om te gaan werken. Deze omvormer is alleen geschikt voor panelen met 5'' cellen, zoals twee van deze of drie van deze.
Als ik het goed heb zijn mijn panelen in open toestand rond de 40 volt (die grote). Dan kom ik met 80 volgens mij wel op een voltage dat die inverter 'iets' moet gaan doen toch?
Als dat niet lukt, hang ik ze direct aan de 110wp'ers. Deze liggen echter nog niet op mijn schuur, sterker nog, het dak is nog niet verlengd
Gek als ik ben sluit ik ze gewoon op de grond aan, als het maar prik oplevert!
Daarna heb ik ook gewoon geen ene centimeter dak meer vrij, tenzij ik op noord ga leggen of op de uitbouw (op noord).
PS. Panelen van mijn main setup op voorkant huis is 11x deze: http://www.centrosolar.nl...fessional_NL_20140402.pdf
[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 08-06-2015 15:21 ]
Klopt en dan 4 in serie om nog een beetje spanning te krijgen.
Aangezien in de kroeg weinig offtopic is: Deze installatie (4x 240Wp op een Steca 500 op NNW) heeft een jaar lang prima gewerkt, maar daarna niet echt meer. Ik heb met de vervanging van mijn panelen, deze installatie ook gedemonteerd. Ik heb de panelen allemaal apart kunnen doormeten. Hieruit bleek dat er 3 van de 4 panelen in ieder geval een veel lagere open-klem-spanning hadden. Er was dus wel iets mis mee. Panelen hebben een tijd lang in de garage gestaan en daarna nog eens een keer gemeten in de volle zon. De Voc was deze keer alweer een stuk hoger. Ook de Isc nog even gemeten en die kwam ook wel boven de 8A uit.
Zou het kunnen dat, door de begrenzing van de Steca, dit effect had op de panelen? Een soort proces, die blijkbaar wel omkeerbaar lijkt te zijn?
Dit topic is gesloten.