WoudseHoeve schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:17:
[...]
Hoop niet dat je vloer instort

Ik heb de houten vloer eruit gehaald (was ik vrij slecht) en volgestort met 40-50 cm dik schuimbeton afgewerkt met een cementlaag waar de vloerverwarming in ligt.
Zeer goede isolatie en geen extra fundering belasting.
Hoe kan dat? Volgens mij is 50cm schuimbeton wel een wat grotere belasting dan een houten vloer?
Enige dat jij niet meer hebt is (gok ik) dat de vloer oorspronkelijk op de fundering rustte, terwijl hij nu over het ganse oppervlak direct op de ondergrond rust. Desondanks geeft dit natuurlijk ook druk en zetting op de fundering zelf, zou bijzonder zijn als dat niet het geval is.
Het lijkt namelijk wel wat op een voorbeeld van 2 strokenfunderingen. 1 is bestaand en ligt iets dieper, de 2e wordt later nieuw en hoger er naast gebouwd. Het afschuifvlak, glijvlak of beter de wig volgens Prandtl, zit altijd aan 2 zijden van een strokenfundering. Als de nieuwe dus dicht bij de oude wordt gebouwd, geeft dit een horizontale en verticale belasting op de oude fundering. Risico op bezwijken kan best voorkomen, mits slecht berekend en uitgevoerd. Het hangt natuurlijk wel van een aantal parameters af.
Nu zal het in jouw geval verwacht ik wel zijn dat de steundruk op de binnenzijde verbeterd omdat er een massa schuimbeton op ligt, maar verticaal zal het altijd nog invloed hebben. Heb de data atm niet bij de hand, maar kan me moeilijk voorstellen dat schuimbeton enorm veel lichter is dan een houten constructie. Belasting is in dat geval hooguit gelijk of toegenomen. Maar ja, als je huis er nog staat zal het wel goed zijn. lol

Zover ik weet moet je de spouw niet actief willen "ventileren", daarmee ververst lucht en verdwijnt inderdaad het vocht... alleen heb je daardoor dus ook relatief veel warmteverlies.
Vocht pak je bij voorkeur bij de
bron aan. Dat is dus aan de binnenkant in je huis en aan de buitenkant. Aan de buitenzijde kan je de muur impregneren en in huis moet je sowieso goed ventileren waarmee je zorgt dat in huis het vocht niet de muur in trekt. Men zegt ook altijd als je een bestaande situatie zodanig "verbeterd" door meer isolatie en kierdichting, dat je dan ook meer moet ventileren in huis. Daarmee voorkom je bijv. vochtige muren (schimmels) en verhoogde CO2 in je woonomgeving.
Tussen muurisolatie en muurisolatiesoorten zit er ook vast nog verschil, maar wat anderen ook al zeiden, hoeveel is dat werkelijk tov de veel efficiëntere methode als luchtverversing via de ramen/roosters en/of het waterafstotend maken van de muur aan de buitenzijde? Als er amper vocht in de lucht zit en/of in de buitenmuur kan trekken, dan hoeft er ook weinig uit.