Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Maar wat ik daar jammer aan vind is dat je ALLEEN maar de buiten lucht gebruikt...
In de winter is die koud, terwijl de afgezogen ventilatie lucht juist warm is en uitstekend gebruikt kan worden door die zelfde warmtepomp.
2 wamtepompen (een extra voor WTW van ventilatielucht) is zonde van het geld toch.
Waarom zetten ze die buiten-unit niet in een 'kastje' waar de ventilatie afvoer op kan worden aangesloten ?
Denk aan afgezogen warme douche lucht..
en misschien zelfs de 'rest' wamte van de CV ??
[ Voor 7% gewijzigd door liquid_ice op 16-06-2015 09:09 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Precies. Daarbij geeft Nissan ook nog 10 jaar garantie op de accu, dus als ik een 4 jaar oude Leaf koop maak ik me niet zo heel veel zorgen.!null schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:30:
Daarbij komt dat je die accu ook nog kunt repareren door een cel te vervangen of bedrading vervangen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Voor op een dakkapel bestaat zoiets wel, de Minirooftop. De hele unit staat op het dak en heeft een aanvoer- en retourkanaal naar binnen, zodat je de afgezogen lucht koelt of verwarmt.liquid_ice schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:39:
Veel van de Lucht-Lucht of Lucht-water Warmtepompen hebben een buiten-unit. Opzich handig, scheelt ruimte in het huis en je hebt de geluidsproductie ook buiten
Maar wat ik daar jammer aan vind is dat je ALLEEN maar de buiten lucht gebruikt...
In de winter is die koud, terwijl de afgezogen ventilatie lucht juist warm is en uitstekend gebruikt kan worden door die zelfde warmtepomp.
2 wamtepompen (een extra voor WTW van ventilatielucht) is zonde van het geld toch.
Waarom zetten ze die buiten-unit niet in een 'kastje' waar de ventilatie afvoer op kan worden aangesloten ?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Je hoeft niet te solderen. Het is vrij simpel, of een cel is defect, of een cel lijkt defect door kapotte controle draad. Controle draad zou je kunnen vervangen, en ziet meer bedrading er slecht uit dan kun je voor 200 euro ofzo dat hele bedrading manifold vervangen door een nieuwe, bij de dealer te bestellen.TD-er schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:53:
[...]
Hmm, ookal zitten we hier op de juiste techsite, maar bij solderen aan dergelijke accu's zou ik toch niet zomaar zelf gaan doen.
* TD-er heeft ontzag voor hoge spanningen, maar nog veel meer voor hele grote stromen.
Is een cel kapot dan kun je die cel demonteren en vervangen door een gebruikte van Ebay.
Je moet het accupack sowieso afkoppelen. En dan nog wil je inderdaad goed gereedschap hebben enzo.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het debiet van mijn buitenunit is op half vermogen c.a. 2000 m3/h Ik vermoed dat dit (minstens) 10 keer zo veel is als het top debiet van de ventilatie. In een kastje gaat niet lukken.liquid_ice schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:39:
Veel van de Lucht-Lucht of Lucht-water Warmtepompen hebben een buiten-unit. Opzich handig, scheelt ruimte in het huis en je hebt de geluidsproductie ook buiten
Denk aan afgezogen warme douche lucht..
Wat je wel kunt doen is de uitstroom opening in de buurt van de zuigzijde van de fan laten uitkomen, dan zuigt hij het vanzelf naar binnen. Ik ga er vanuit dat je WP voldoende ver kan terug moduleren zodat hij op minimum last blijft pruttelen. Als in de nacht de WP uit staat heb je geen terugwinning.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hoe staat deze garantie beschreven in de kleine lettertjes?JeroenH schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:47:
[...]
Precies. Daarbij geeft Nissan ook nog 10 jaar garantie op de accu, dus als ik een 4 jaar oude Leaf koop maak ik me niet zo heel veel zorgen.
Ik heb me daar 1x in vergist (lees: de kleine lettertjes niet goed gelezen), specifiek deel van de garantie bleek niet overdraagbaar en was alleen geldig voor de eerste eigenaar.
Een globale zoekopdracht en even snel scannen doet me anders vermoeden
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Die gok zal ik dan moeten nemen, en die wil ik ook wel nemen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Een Tesla doet dat, maar ook een Mitsubishi i-Miev doet dat al.
http://www.onderzoeksreda...-lecture-us-about-russia/
There's nothing moister than an oyster.
Niet in het geval van Lithium accu's. Bij Lithium accu's wil je de laad duur zo kort mogelijk houden zodat er korter lithium afzetting plaats vindt. De video van een accu expert in het elektrisch rijden topic legt dit heel mooi bloot, en ook het verschil tussen de op dit moment gebruikte Lithium accu's.JeroenH schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:12:
Snelladen neemt grotere happen uit de acculevensduur dan langzaam laden. Nissan waarschuwt dan ook dat als je voornamelijk snellaadt dit de acculevensduur met wel 10% kan bekorten.
In de praktijk betekent dat laden met 1-2C, dit is bij een 22kWh accu dus laden met 20-40kW, en blijkt dan circa 30 minuten voor 80%, of een uur of 2 te zijn. Geen probleem.
Langzaam laden is eigenlijk alleen van toepassing op de andere chemie zoals de Nimh en Nicd. Wat betreft het diep ontladen heb je dan weer volledig gelijk. Dat is iets waar Lithium accu's echt niet tegen kunnen.
BronIf fast charging is the primary way that a Leaf owner recharges, then the gradual capacity loss is about 10 percent more than 220-volt charging. In other words, it will bring the capacity loss closer to 70 percent after 10 years.
Dit is geen originele bron natuurlijk, maar ik kan me herinneren dit ook wel eens op een site van Nissan gelezen te hebben. Ik kan het helaas niet meer vinden
Deze video bedoelde ik. Op 4 minuten kan je een grafiek zien van de Leaf accu bij verschillende temperaturen. Je kan hier zien dat een hoge temperatuur een veel grotere invloed heeft dan het snelladen.JeroenH schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:33:
[...]
Bron
Dit is geen originele bron natuurlijk, maar ik kan me herinneren dit ook wel eens op een site van Nissan gelezen te hebben. Ik kan het helaas niet meer vinden
YouTube: Professor Jeff Dahn - WIN Seminar Series
Het plaatje laat namelijk een laad cyclus van 1.5C/2.5C zien, dat is snelladen. Tevens vertelt hij letterlijk op 24:30 dat de tijdsduur waar je de accu blootstelt aan de laadstroom de bepalende factor is. De accu wordt wel warm, maar dat wil je zo kort mogelijk
Daarna komen nog een paar leuke slides waar je de originele Nissan Leaf accu vergeleken kan zien worden met de andere. Overigens krijgt de huidige Nissan Leaf een andere chemie mee dan in 2012. Zeker in ons noord europese klimaat is dat allemaal geen issue.
http://www.nrc.nl/nieuws/...et-duurzaam-geld-betaald/
Duurzame subsidie overhevelen naar fossiel. Je moet maar durven.
Verwijderd
Laten we hopen dat de opdrachtgever voor de renovatie van de Brouwersdam, die water zal gaan doorlaten en waarbij ook plannen zijn elektra op te wekken (30.000 huishoudens) niet teruggefloten wordt.
Maar die presentator bleef maar doordrammen met "ja maar dit kan dus niet windmolens niet voorkomen?" en "het is dus niet zo dat hierdoor minder windmolens geplaatst hoeven te worden?". Meermaals! Wat een enorme eikel.
Zo, dat is eruit.
Dat is een verdraaid interessante video, en het zit dus anders dan ik dacht. Maar waarom geeft Nissan dan aan dat overwegend snelladen de levensduur van de accu bekort?databeestje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:56:
Deze video bedoelde ik.
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 17-06-2015 08:21 ]
Hoeveel geld kost dat dan wel niet? In Nederland hebben we niet zoveel hoogteverschil, dus het rendement is lager dan bijvoorbeeld op sommige punten in Frankrijk waarbij het verschil ruim 8 meter is (bij Saint-Malo bijvoorbeeld).Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:54:
Laten we ons dan maar verheugen op de 5 getijdenturbines van Tocardo die in de Oosterscheldekering worden geplaatst. Met een capaciteit van 1,2 MW (ca. 1.000 huishoudens) niet enorm, toch hef ik het glas!
Overigens is dit wel een betrouwbare vorm van groene energie. De bestaande oplossingen zijn erg afhankelijk van de wind en zonkracht en deze verschijnselen zijn erg variabel en niet betrouwbaar.
Eb en vloed zijn daarintegen gegarandeerd, alhoewel dit met harde wind wel iets beïnvloed kan worden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Het is spijtig, maar over de verwachte levensduur en totale kosten (investering & instandhouding)1 is weinig concrete info (snel) te vinden. Dus valt nauwelijks te zeggen of het rendabel2 is in vergelijking met andere opwekkers. En ik heb ook niet gezocht naar de eventuele schade aan zeefauna. Maar goed, kun je de opbrengst van de technieken die voor de oorspronkelijke Oosterscheldedam zijn ontwikkeld wèl nauwkeurig becijferen?Onbekend schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:36:
[...] Hoeveel geld kost dat dan wel niet? In Nederland hebben we niet zoveel hoogteverschil, dus het rendement is lager dan bijvoorbeeld op sommige punten in Frankrijk waarbij het verschil ruim 8 meter is (bij Saint-Malo bijvoorbeeld). [...]
Dat het rendement lager is kun je niet zonder meer zeggen. Je noemt weliswaar een hoogteverschil, maar verzuimt een debiet te noemen.
1. De centrale krijgt subsidie van het ministerie van Economische Zaken. De totale kosten van het project, ontwikkeling, plaatsing en uitbating, zijn geraamd op zo'n 11 miljoen euro (http://nos.nl/artikel/204...jgt-getijdencentrale.html).
2. Natte-vingerberekening: € 0,1048 (tieneneenhalve eurocent) per kWh. Met kerngegevens 11 miljoen euro investering, 30 jaar levensduur, 3500 kWh per huishouden per jaar verbruik, opbrengst voor 1000 huishoudens.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 09:11 . Reden: Natte-vingerraming. Kosten wel bekend. ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Voor mij hoeven monumenten niet per se verstilde tijd te demonstreren. Ik beschouw ze meer als taal, waar de tijd haar sporen nalaat en betekenissen veranderen. Ingrepen, met enig verstand en terughoudendheid uitgevoerd, maken een gebouw interessant.
En wat die zonnepanelen betreft: ik verwacht echt dat de wal het schip zal keren. Op enig moment is de instandhouding van monumenten zonder forse maatregelen qua energiegebruik zo kostbaar (voor gewone burgers), dat we eraan gewend zijn (dat elk dak blauw of zwart glinstert).
In elk geval lijkt de eigenaar/opdrachtgever alle mogelijkheden binnen zijn bereik aangewend te hebben. HR++ beglazing, vacuümcollector, lage-temperatuurverwarming met warmtepomp (Elga). Verder vind ik de oplossing van de wandverwarming, met als klein nadeel dat je er niet in mag boren of spijkeren en er ook geen grote meubels voor mag zetten, met buizen door leem - als thermische massa die kan ademen - wel interessant.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 10:49 . Reden: Afsluiten met een positieve noot: opdrachtgever deed alles wat binnen diens invloedssfeer lag. ]
Ik kan met mijn hoofd niet bij dat een stel grijze postduiven de (duurzame) ontwikkeling van complete wijken stil kan leggen
-edit-
Met zonnepanelen en/of een goed geplaatste zonneboiler had hetzelfde resultaat bereikt kunnen worden voor minder geld.
Maar inderdaad mooi dat ze binnen de mogelijkheden hebben gedaan wat ze konden.
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 17-06-2015 10:57 . Reden: Afsluiten met een positieve(re) noot ;) ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 11:24 . Reden: Typo's ]
Met het vereisen van samenwerken moet je oppassen, vind ik. Wat als één huishouden in een blok niet mee kan of wil doen? Dan het hele blok daar de dupe van laten zijn? Het ene huishouden dwingen? Hoe ga je dat doen? Wat als ze het niet kunnen betalen? Wat als het dusdanig uitkomt dat iemand in het blok meer zonnepanelen moet plaatsen dan het jaarverbruik (zeker met draaischijfmeter nog altijd een probleem)? Wat als het blok in een bocht loopt en woning 1 een prima gesitueerd dak heeft, maar woning 8 een slecht gesitueerd dak zodat die bewoners meer willen plaatsen? Of beschaduwing?
Zonnepanelen en zonneboilers zijn maatwerk, daar kun je niet om heen. Te klein of te groot en het is niet interessant en laten mensen het zitten.
En wat mij het meest steekt is dat het op basis van subjectiviteit en willekeur gaat. Een groepje mensen vindt het "niet mooi" en daar sta je dan. Daar is ook geen enkel tegenargument tegen te verzinnen omdat het nergens op slaat.
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:21:
<> veel van wat in België mogelijk is, is aan mij esthetisch niet besteed -<>
En dan vind ik die huizen uit die tumblr eigenlijk nog wel iets hebben ook, de kracht van herhaling is in NL vaak ook de zwakte (80+ exact dezelfde huizen in een plan is ook niet mooi).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De rijdende rechter erop af sturenJeroenH schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:31:
Hoe ga je dat doen?
Leuk dat het een monument is, maar het is niet persee een noemenswaardig huis, behalve de leeftijd en waarschijnlijk originele functie. Daarnaast is er al flink omheen gebouwd in totaal andere stijl.mkleinman schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:32:
Interessant artikel van een monument in Amsterdam die met behulp van na-isolatie, warmtepomp etc is opgewaardeerd naar label A+. http://www.polderhuis.org...ezuinig-monument-v1.2.pdf
Die zonnecollector is trouwens wel heel erg duur, 2800 voor 15 heatpipes en een 100 liter boilertje. En dan ook nog vanwege het zicht op de verkeerde plek leggen.
HAHA ik vind er maar weinig echt lelijke huizen tussen staan, de meeste zijn op zijn minst "interessant" of "gedurfd".Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:21:
Er zijn zoveel elegante mogelijkheden, zeker als buren samenwerken om het aanzicht eenvormig te houden (regelmaat en herhaling zijn krachtige beeldelementen). Verandering is eng. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij (dat het niet mag). Nu pleit ik niet voor het onmiddellijk afschaffen van elke toetsing - veel van wat in België mogelijk is, is aan mij esthetisch niet besteed - maar zulke afwijzingen zouden wat mij betreft moeten worden gecompenseerd. En wel zodanig dat de nimby er direct de financiële pijn van voelt, danwel indirect door ze op kWh-rantsoen te zetten. Als afwijzing van duurzaamheid geen consequentie heeft, dan vallen zulke weinig doordachte besluiten. Ik vind het een vorm van tirannie.
De plaatsing van zonnepanelen is vaak op zijn minst "creatief"
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Toch is het een prachtig voorbeeld wat er zoal mogelijk is. Laten we wel wezen er is een grote voorraad bestaande woningen die opgewaardeerd zal moeten worden. Ik vond de brochure lezenswaardig en ook de overwegingen van de eigenaar/bewoner aangaande duurzaam renoveren en de uitvoering van diens plan lovenswaardig. Jammer wel, dat de bouwwereld in NL nauwelijks meeïnnoveert en (te) duur is. Er werd uitgeweken naar Duitse (dak) en Deense (vensters) leveranciers.
Overigens was mijn vermelding van HR++ glas deels onjuist. Vrøgum leverde kozijnen met inbraakwerend dubbelglas in voorzetramen (zie par. 4 van de gelinkte Polderhuis-website) dat samen met de originele schuiframen (vanwege het aanzicht) qua isolatie 3-voudig HR-glas benaderd (!).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 14:09 . Reden: Woudsehoeve kwam ertussendoor ;) ]
Klopt, maar dat is ook bijna niet te bepalen. Daarnaast gaat nooit al het water door zo'n turbine heen, en stroomt er ook een deel langs via een andere route.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:45:
[...]
Dat het rendement lager is kun je niet zonder meer zeggen. Je noemt weliswaar een hoogteverschil, maar verzuimt een debiet te noemen.
Maar mijn verwachting is wel dat er niet zoveel verschil is in de hoeveelheid water wat wordt verplaatst.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Fiscus mag belasting heffen over elders opgewekte zonne-energie...
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
En daarmee is het "alternatief" voor zonnepanelen op eigen dak, zoals de gemeente Hilversum zich dat voorstelt, dus geen concurrerende optie.HereIsTom schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:58:
Daarom komt de groene energie in Nederland niet van de grond, de overheid werkt je aan alle kanten tegen;
Fiscus mag belasting heffen over elders opgewekte zonne-energie...
dat is nergens een alternatief helaas, vanwege de regels. Technisch is er veel mogelijk, maar de wetgeving werkt totaal niet mee. Gemeentes wijzen ook vaak naar de postcoderoos, want dat is toch om mensen zonder geschikt dak panelen te laten leggen? --> nee dus, het is veel te veel administratie en gezeur waardoor mensen er gewoon geen zin meer in hebbenJeroenH schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:42:
[...]
En daarmee is het "alternatief" voor zonnepanelen op eigen dak, zoals de gemeente Hilversum zich dat voorstelt, dus geen concurrerende optie.
Bebouwd oppervlak 55.000 m2, totaal oppervlak 116.000m2.
Stel dat je het bebouwde oppervlak volledig en optimaal kunt bedekken met zonnepanelen dan kom je met 275 Wp panelen van 1,6 m2 tot 9.453 kWp. Dus in het beste geval kunnen we een derde van onze stroombehoefte dekken met zonnepanelen.
Natuurlijk kun je ook wat panelen op de grond kwijt, maar na aftrek van wegen, parkeerplaatsen en buitenopslag blijven daar echt maar een paar kleine grasvelden voor over.
Signatures zijn voor boomers.
Nee natuurlijk niet, maar men geeft dat wel aan als "alternatief", met daaraan gekoppeld de stelling dat de invloed van het beschermd gezicht op de ontwikkeling van duurzaamheid in Hilversum helemaal niet zo groot is.Fr33z schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:10:
dat is nergens een alternatief helaas, vanwege de regels. Technisch is er veel mogelijk, maar de wetgeving werkt totaal niet mee. Gemeentes wijzen ook vaak naar de postcoderoos, want dat is toch om mensen zonder geschikt dak panelen te laten leggen? --> nee dus, het is veel te veel administratie en gezeur waardoor mensen er gewoon geen zin meer in hebben
Allemaal kul dus. Zoals ik vooraf meermaals tevergeefs heb aangegeven. En de (duurzame) burger is de dupe.
"Nee jouw dak mag geen zonnepanelen, maar je kunt ze wel op dat stadion daar huren en dan telt dat ook"
waarschijnlijk denken ze dat het echt kan/werkt. Het is inderdaad kul en de invloed op ontwikkeling duurzaamheid van zo'n beschermd stadsgezicht is er dus wel degelijk.
Is 20 dan zo magisch? Ik snap het geloof ik niet helemaal.mkleinman schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:15:
#frustratiefactortje. Mijn PV set heeft nog steeds niet de 20kWh grens opwek op 1 dag bereikt. Gisteren 19.6kWh. Ik kom 1 paneel te kort!
Hoezo zou je überhaupt voor 0,4kWh een extra paneel aanschaffen, is het rendement in kWh/kWp niet net zo belangrijk/belangrijker? (tenzij je de extra kWh's nodig hebt)
LOL. Amen!JeroenH schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:09:
Maar die presentator bleef maar doordrammen met "ja maar dit kan dus niet windmolens niet voorkomen?" en "het is dus niet zo dat hierdoor minder windmolens geplaatst hoeven te worden?". Meermaals! Wat een enorme eikel.
Zo, dat is eruit.
Onkunde, ik denk dat je daar grotendeels gelijk in hebt. Maar ik vind het onbeschoft van de gemeente tegenover de burgers van de stad om toe te staan dat dergelijk onkundige mensen dit mogen opzetten.Fr33z schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:09:
Laten we het er maar op houden dat het onkunde is en geen boze opzet,
dit blijft de eeuwige spagaat voor bestuur lijkt me
Echt magisch? Nee natuurlijk niet. Alleen als je mijn installatie ziet die nu een aantal keer akelig dicht bij die 20kWh in de buurt komt maar die waarde *NET* niet haalt, dat is irritant.marcel87 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:31:
[...]
Is 20 dan zo magisch? Ik snap het geloof ik niet helemaal.
Hoezo zou je überhaupt voor 0,4kWh een extra paneel aanschaffen, is het rendement in kWh/kWp niet net zo belangrijk/belangrijker? (tenzij je de extra kWh's nodig hebt)
Upgrade ligt hoe dan ook al een tijdje in de planning.
Verschil kan zelfs zeer snel oplopen, hogere energiebelasting is een optie voor de onderhandelingen met de oppositie uit pakket 2 (Hoofdlijnen herziening belastingstelsel van kabinet).JeroenH schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:42:
[...]
En daarmee is het "alternatief" voor zonnepanelen op eigen dak, zoals de gemeente Hilversum zich dat voorstelt, dus geen concurrerende optie.
Als ook dat ODE snel stijgt na 2016 met de huidige SDE+ beschikkingen trend en afhankelijk of kasuitgave gespreid gaan worden geinned en zonder verwachte energiebelasting kasschuif (kWh <> m3 gas) op kan lopen tot 6ct/kWh excl BTW in 2020 om daarna 2023 iets terug te zakken
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 18-06-2015 12:41 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
En financieel wat minder intressant dan bij de consument. Ik betaal rond de 22ct voor een kWh, grootverbruiker zeg maar 9ct (energiebelsating tot 10kkWh is 14.47ct, boven 50kkWh maar 1.51ct)Maasluip schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:28:
Leuke insight in het energieverbruik van een bedrijf. Uit ons bedrijfsblaadje lees ik dat wij 30 miljoen kWh per jaar verbruiken. Het bedrijf heeft 850 werknemers, een magazijn (met elektrische kranen en vorkheftrucks) en een fabriek voor de productie van toner.
Bebouwd oppervlak 55.000 m2, totaal oppervlak 116.000m2.
Stel dat je het bebouwde oppervlak volledig en optimaal kunt bedekken met zonnepanelen dan kom je met 275 Wp panelen van 1,6 m2 tot 9.453 kWp. Dus in het beste geval kunnen we een derde van onze stroombehoefte dekken met zonnepanelen.
Natuurlijk kun je ook wat panelen op de grond kwijt, maar na aftrek van wegen, parkeerplaatsen en buitenopslag blijven daar echt maar een paar kleine grasvelden voor over.
Een terugverdientijd wordt op die manier langer.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Voor >3x80A aansluiting is saldering geen recht en zijn er andere fiscale en/of subsidiabele mogelijkhedenKeiichi schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:53:
[...]
En financieel wat minder intressant dan bij de consument. Ik betaal rond de 22ct voor een kWh, grootverbruiker zeg maar 9ct (energiebelsating tot 10kkWh is 14.47ct, boven 50kkWh maar 1.51ct)
Een terugverdientijd wordt op die manier langer.
start leestip Investeren in zonne-energie rendabel,voor MKB- en voor groot bedrijven.pdf
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Trouwens, deze vraag lijkt me beter in het zonnepanelentopic passen.Bamboe48 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:15:
Voor het bepalen van de lengte van de strings gebruik ik de waarde van Vmpp van de panelen, berekend voor 0 gr celsius, en de hoogste waarde van het mpp-bereik van de omvormer. Hoor ik hier nog een veiligheidsfactor toe te passen?
1. voor werking binnen MPP -> inderdaad, Vmpp van de string bij hoge en lage temp vergelijken met mpp-bereik van de omvormer. Bijv van -15grC tot 60grC, dat is redelijk extreem natuurlijk, mag ook wat relaxter, is ook een beetje aan jezelf. Maar de V kan bij bepaalde keuzes natuurlijk flink laag worden, als de zon fel op je panelen schijnt.
2. voor opstarten/extreme waarden -> check Voc van de string bij een lage temp, bijv -15 grC of -20 grC. Die zou onder de Vmax vd omvormer (zie specs) moeten blijven. Tweakers hier zijn daar wel overheen gegaan en menen dat de omvormer niet zo snel kapot gaat (maar dan slechts niet opstart). Dat risico is aan jezelf.
Kun je zelf berekenen bijv in Excel, waar ik altijd wel van houd; zijn ook tools voor, bijv http://www.omnik-solar.com/solardesign
There's nothing moister than an oyster.
Zeg dat wel!WoudseHoeve schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:40:
[...]
HAHA ik vind er maar weinig echt lelijke huizen tussen staan, de meeste zijn op zijn minst "interessant" of "gedurfd".
De plaatsing van zonnepanelen is vaak op zijn minst "creatief"

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Dit is gewoon het voorbeeld van de Belgische wansmaak (NOFI richting de Belgische tweakers).
Signatures zijn voor boomers.
Die bedoelde ik ja HAHAHAHA
Wel een hele berg panelen, zelfs aan de rechter kant van het pannen dak liggen er nog een paar.
Wel een dure constructie lijkt me.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Nee hoor geen verbouwingen, maar een andere bouwstijl dan je gewend bent.mkleinman schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:14:
[...]
. Als ik zo dat huis bekijk zijn daar al meer verbouwingen geweest. Huis is an sich al rommelig en daar komt dan nog zo'n joekel van een stellage bovenop.
Tip: als je toch naar het zuiden rijd voor vakantie pak eens 50 kilometer binnenwegen in België en je zult versteld staan van de pareltjes en zwijnen die je aan huizen tegen komt in België.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Wacht even, je vind dit mooier dan panelen in het dakvlak die niet geheel symmetrisch gestapeld zijn?Terpen Tijn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:22:
Vind dat toch mooier dan de tetris rommel die je hier wel vaak ziet. Dit getuigt tenminste van visie en volhardendheid.
Nu ben ik van mening dat de hele discussie mooi/lelijk van tafel moet (is namelijk puur subjectief) maar die zie ik echt helemaal niet.
Esthetisch vindt ik het afschuwelijk. Maar verder vindt ik het prachtig.
Hij/zij moet gedacht hebben 'Ik wil gewoon maximaal PV, en daar ga ik gewoon voor zorgen.'
Schiet het doel compleet voorbij, maar je kan ze geen laksheid of passiviteit verwijten :-P
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Hier raak je een interessant punt. Meerdere, waaronder ik, labellen die stellage als "lelijk" en "zou niet moeten mogen". En daarmee doen we eigenlijk precies hetzelfde als wat een welstandscommissie ook doet.JeroenH schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:39:
[...]
Wacht even, je vind dit mooier dan panelen in het dakvlak die niet geheel symmetrisch gestapeld zijn?
Nu ben ik van mening dat de hele discussie mooi/lelijk van tafel moet (is namelijk puur subjectief) maar die zie ik echt helemaal niet.

Mooi of lelijk is zo ontzettend subjectief...
Guilty as charged. Ik heb eerst twee rijen landscape en daarna nog een rij portrait liggen op oost. En op het westen zijn het 5 + 2 panelen in verschillende maten met een dakraam er tussen.Terpen Tijn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:22:
Vind dat toch mooier dan de tetris rommel die je hier wel vaak ziet. Dit getuigt tenminste van visie en volhardendheid.

Misschien moeten we accepteren dat we "mooi / lelijk" moeten loslaten en dat het een gegeven wordt. Want lokaal opwekken en consumeren is volgens mij de enige duurzame toekomst. En als daar "lelijke" oplossingen bij moeten horen then so be it.
[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 19-06-2015 10:56 ]
De meeste hebben gekozen voor volledig zwarte panelen. Vallen niet heel erg op, en staat best aardig. Een buurman heeft panelen met de bekende grijze rand en ook kleine grijze vlakjes in het midden. Dan denk ik toch, waarom ben je niet gewoon voor volledig zwart gegaan? ja, waarschijnlijk een paar euro duurder die je niet terug gaat zien in meer energie opwek ofzo. Maar dan is het gewoon goed en hoef je ook niet zo'n puur subjectieve discussie te hebben
Terpen Tijn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:22:

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja joh, maak je niet dik. Ik heb poly panelen, dus daar roept iedereen hier ook bij voorbaat al "boe" over. Maar ik heb geen tetris, dat dan weer niet.mkleinman schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:53:
[...]
Guilty as charged. Ik heb eerst twee rijen landscape en daarna nog een rij portrait liggen op oost. En op het westen zijn het 5 + 2 panelen in verschillende maten met een dakraam er tussen.
[afbeelding]
Misschien moeten we accepteren dat we "mooi / lelijk" moeten loslaten en dat het een gegeven wordt. Want lokaal opwekken en consumeren is volgens mij de enige duurzame toekomst. En als daar "lelijke" oplossingen bij moeten horen then so be it.
Vandaag komen die van mij trouwens terug op het nieuwe dak... eindelijk. T.z.t. zal ik wel weer even wat voor/na plaatjes posten.
[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-06-2015 12:31 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
/Offtopic, ik vind poly panelen wel weer mooi om te zienTerpen Tijn schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:23:
[...]
Ja joh, maak je niet dik. Ik heb poly panelen, dus daar roept iedereen hier ook bij voorbaat al "boe" over. Maar ik heb geen tetris, dat dan weer niet.
Vandaag komen die van mij trouwens terug op het nieuwe dak... eindelijk. T.z.t. zal ik wel weer even wat voor/na plaatjes posten.
Geeft zon lekker technische uitstraling.mkleinman schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:54:
[...]
/Offtopic, ik vind poly panelen wel weer mooi om te zien
Maar soms vind met e visuele beleving belangrijker als het milieu (natuur) belangrijker getuige een uitspraak van een mannetje wat kennelijk verbonden is met NatuurMonumenten:
"Windmolens in het Reichswald"
Weet je wat het is, wij vinden het milieu belangrijk, maar anderen niet. Of minder belangrijk. En ik moet eerlijk zeggen, ik vind verduurzaming niet alleen om het milieu (lees: natuur) belangrijk. Maar ook voor onze gezondheid (te denken valt aan de lokale luchtkwaliteit) en een meer zelfstandig Nederland, dan wel West-Europa, ten opzichte van de energie en vervoer markt. En dus niet gas uit Rusland halen en olie uit het midden-oosten. Maar goed, die afhankelijkheid blijft nog even, we kunnen het echter wel verminderen.
http://www.theverge.com/2...-electric-motorcycle-race
Vooral dat filmpje op ca. 1/3e van de pagina.
https://youtu.be/vlxZs2-gICc
Ik zou het niet aandurven.... gemiddelde snelheid van bijna 190 km/h.
[ Voor 42% gewijzigd door NovapaX op 19-06-2015 18:24 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik ben zelf al enige tijd elektrische motorfiets berijder(Vectrix VX-1 Li 128V/30Ah) en zal dit soort snelhedenNovapaX schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 18:23:
Echt duurzaam is het natuurlijk niet (vooral in de zin van levensverwachting van je materieel en je lichaam) maar dit is toch wel bruut hoor:
http://www.theverge.com/2...-electric-motorcycle-race
Vooral dat filmpje op ca. 1/3e van de pagina.
https://youtu.be/vlxZs2-gICc
Ik zou het niet aandurven.... gemiddelde snelheid van bijna 190 km/h.
gelukkig nooit halen. Maar ik ben wel op zoek naar 2e hands Leaf accu's , waarvan er 18 stuks
genoeg zijn om in ieder geval de actieradius van 55 km. te verdubbelen (Leafaccu's zijn 60Ah).
Wie?
* Erasmo is trouwens na een proefrit druk aan het sparen voor een Zero S
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Geïnteresseerd natuurlijk, alleen die 18.000 euri's houden me tegen.antonboonstra schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:40:
/me nog een motorrijder hier die geïnteresseerd is in een Zero S(R)

Het gebrek aan visie bij woningbouw is pijnlijk. Er worden anno 2015 nog steeds woningen gebouwd met een ongunstig dak, terwijl dat toch helemaal niet nodig is. Met wat creativiteit zijn veel problemen op te lossen.mkleinman schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:53:
Guilty as charged. Ik heb eerst twee rijen landscape en daarna nog een rij portrait liggen op oost. En op het westen zijn het 5 + 2 panelen in verschillende maten met een dakraam er tussen.
Het gebrek aan rekening houden met energieopwekking ligt niet zozeer aan de bewoners, maar vooral aan de ontwikkelaars/architecten. Dit zou verplicht moeten worden opgenomen in het bouwbesluit (standaard toepassen, tenzij...).
"Verkoper verklaart hierbij de komende 30 jaar de energierekening en onderhoud te zullen betalen van deze woning" (een soort DBFMO contract)
Dan heeft de architect en bouwer er ook belang bij om kwalitatief goed te bouwen. Nu is er eigenlijk geen prikkel voor om een energiezuinig en goedgebouwd huis te bouwen met lage onderhoudskosten.
[ Voor 43% gewijzigd door Dre op 21-06-2015 09:13 ]
Is de Brammo dan niet wat voor je? Die is 10k.Meridiaan schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:06:
[...]
Geïnteresseerd natuurlijk, alleen die 18.000 euri's houden me tegen.
Ik zit nog wel te wachten tot een van de elektrische motoren een ChaDeMo aansluiting heeft want ik haal het net niet om op mijn werk te komen in één lading.
Ik heb het gevoel dat het Brammo hetzelfde staat te gebeuren als Vectrix.Erasmo schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:55:
[...]
Is de Brammo dan niet wat voor je? Die is 10k.
Ik zit nog wel te wachten tot een van de elektrische motoren een ChaDeMo aansluiting heeft want ik haal het net niet om op mijn werk te komen in één lading.
-Eerst koop je(misschien te impulsief) voor veel geld een elektrische motorfiets.
-Het netwerk van dealers in Nederland is en blijft dun.
-Heb je onderhoud nodig, wat gelukkig zelden voorkomt, merk je dat de service bij de dealers terugloopt
doordat men op onderdelen zit te wachten. De dealers stoppen ermee.
-Even daarna wordt de fabrikant overgenomen of erger gaat failliet.
-Inruil of verkoop wordt lastig dan wel onmogelijk, want andere dealers kunnen hem niet meer met garantie verkopen.
-Wat overblijft is een DIY motorfiets.
De Brammo Empulse is volgens mij ook al weer 3 jaar ongewijzigd, worden nu met kortingen aangeboden,
zogenaamd als "introductiekorting".
De firma is inmiddels overgenomen, etc. etc.
De BMW C evolution lijkt mij wel wat als we het over stabiele firma's hebben, alleen daar komt ie weer
: € 15.556

Het valt niet mee om je vervoer te vergroenen.

Inschakeltemperatuur op 0 graden ingesteld, uitschakeltemperatuur op 45. Led van verwarmen gaat netjes branden. Temperatuur is uit te lezen op het display ( 33 graden op dat moment ). Relais wordt niet geschakeld en de ketel gaat dus niet aan
Het is niet onder de 0 graden, dus waarom verwacht je dat hij aan gaat?mkleinman schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:52:
Inschakeltemperatuur op 0 graden ingesteld (...) en de ketel gaat dus niet aan
[ Voor 57% gewijzigd door Proton_ op 21-06-2015 14:44 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Brammo is overgenomen Door polaris, ze worden niet meer geleverd. Het is maar zeer de vraag of polaris deze motoren in productie gaat nemen. Erg jammer, ik zou er zo een kopenErasmo schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:55:
[...]
Is de Brammo dan niet wat voor je? Die is 10k.
Koop een Twizy voor 6k en laat hem tunen naar 100kmphMeridiaan schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:46:
[...]
Het valt niet mee om je vervoer te vergroenen.
Tuning
http://www.tweedehands.nl...izy-45-and-236938168.html
Gechipte Twiz
http://link.marktplaats.nl/m938205129
[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 21-06-2015 16:19 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hij staat ingesteld op verwarmen waarbij hij moet verwarmen tussen de 0 en 45 graden op de sensor.Proton_ schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:28:
[...]
Het is niet onder de 0 graden, dus waarom verwacht je dat hij aan gaat?
Het maakt overigens niet uit wat ik instel, alle instellingen die ik kies doet het relais niets.
Dan lees je de handleiding anders dan ik.mkleinman schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:19:
Hij staat ingesteld op verwarmen waarbij hij moet verwarmen tussen de 0 en 45 graden op de sensor.
"Het relais wordt ingeschakeld, wanneer de gemeten temperatuur lager of hetzelfde is dan T AAN. Het relais wordt uitgeschakeld wanneer de temperatuur hoger is of hetzelfde dan T UIT."
Volgens mij gaat hij aan bij een gemeten temperatuur ónder de ingestelde ondergrens.
Al de sensor in de vriezer gehangen?Het maakt overigens niet uit wat ik instel, alle instellingen die ik kies doet het relais niets.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@filmpjerevolution-nl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:14:
[...]
Koop een Twizy voor 6k en laat hem tunen naar 100kmph
Tuning
http://www.tweedehands.nl...izy-45-and-236938168.html
Gechipte Twiz
http://link.marktplaats.nl/m938205129
[video]
Met pijn en moeite haalt hij de 97 km p/u omdat het laatste stuk wat af liep, ik blijf het een levensgevaarlijk ding vinden.
Rijdende doodskist
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Niet als auto.
We hadden het over een groen betaalbaar vervoersmiddel en dan is de Twizy met een verbruik van ongeveer 8kwh/100km (of wel 1:100 op benzine!!) natuurlijk het zuinigste vervoersmiddel op de markt voor een ultiem lage prijs.Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:46:
[...]
@filmpje
Met pijn en moeite haalt hij de 97 km p/u omdat het laatste stuk wat af liep, ik blijf het een levensgevaarlijk ding vinden.
Rijdende doodskist
Een twizy is natuurlijk velen male veiliger dan een electrische tweewieler. De twizy moet je ook niet zijn als een volwaardige auto.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mag ik hierover wat cijfers, of is het een aanname?revolution-nl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:31:
[...]
We hadden het over een groen betaalbaar vervoersmiddel en dan is de Twizy met een verbruik van ongeveer 8kwh/100km (of wel 1:100 op benzine!!) natuurlijk het zuinigste vervoersmiddel op de markt voor een ultiem lage prijs.
Een twizy is natuurlijk velen male veiliger dan een electrische tweewieler. De twizy moet je ook niet zijn als een volwaardige auto.
Een motor maakt geen verschil of hij elektrisch of benzine is, het blijven 2 wielen met het zelfde gedrag en veiligheid, incl helm. De twizzy daarintegen is een wannabe auto met de veiligheid kooi van papier maché.
Dat is het millieu/verbruik en what so ever niet waard!
45km ?? Het is een voertuig waar je een rijbewijs b voor nodig heb met een constructiesnelheid van 85kmph.Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:48:
Sorry maar het ding hoort met 45 km p/u thuis op het fietspad, ga jij je leven maar wagen in zo'n ding, be my guest, maar mij niet gezien.
Een motor maakt geen verschil of hij elektrisch of benzine is, het blijven 2 wielen met het zelfde gedrag en veiligheid, incl helm. De twizzy daarintegen is een wannabe auto met de veiligheid kooi van papier maché.
Eigenlijk is jouw instelling direct de oorzaak dat we nog steeds 1200kg staal meezeulen om één persoon te vervoeren. Eigenlijk compleet krankzinnig
Waarom heb je zo'n afkeer voor een 1:100 voertuig als een twizy? Een motor moet in jouw ogen dan helemaal uit den boze zijn. Nog gevaarlijker en enorm vervuilend als je kijkt naar kg/co2 uitstoot. Mijn euro6 auto is bijvoorbeeld zuiniger en schoner dan mijn motor. Misschien niet helemaal eerlijk als je naar pk/kg kijkt maargoed....

Als motorrijder durf ik dat wel te zeggen ja. Common sense vind je niet. 2 wielen vs 4 wielen met airbag.Henri. schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:43:
[...]
Mag ik hierover wat cijfers, of is het een aanname?
[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 21-06-2015 21:07 ]
Hou je wel een beetje rekening met de fietsers op het fietspad? De kreukelzone en airbags van een fiets zijn helemaal beperkt.Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:48:
Sorry maar het ding hoort met 45 km p/u thuis op het fietspad, ga jij je leven maar wagen in zo'n ding, be my guest, maar mij niet gezien.
Of je het als een "wannabe auto" of als "veiliger scooter" moet zien weet ik niet. Denk dat iedereen de vrije keuze heeft om te kiezen voor zijn vervoersmiddel, dat kan een scooter zijn of een SUV, of de trein, of de Twizzy. Elk vervoersmiddel heeft zijn voor- en nadelen voor de inzittenden en de omgeving.
Aaname dusrevolution-nl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:01:
[...]
Als motorrijder durf ik dat wel te zeggen ja. Common sense vind je niet. 2 wielen vs 4 wielen met airbag.
Ik heb geen afkeer tegen een auto met een verbruik van 1:100 , dat maak jij er van. Ook dat is niet de oorzaak van de 1200 kg auto (geen staal) dat we meenemen, dat komt omdat we meer luxe, snelheid en veiligheid willen, die laatste brengt ook gewicht mee, wel eens een lichte volvo gezien?revolution-nl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:01:
[...]
45km ?? Het is een voertuig waar je een rijbewijs b voor nodig heb met een constructiesnelheid van 85kmph.
Eigenlijk is jouw instelling direct de oorzaak dat we nog steeds 1200kg staal meezeulen om één persoon te vervoeren. Eigenlijk compleet krankzinnig
Waarom heb je zo'n afkeer voor een 1:100 voertuig als een twizy? Een motor moet in jouw ogen dan helemaal uit den boze zijn. Nog gevaarlijker en enorm vervuilend als je kijkt naar kg/co2 uitstoot. Mijn euro6 auto is bijvoorbeeld zuiniger en schoner dan mijn motor. Misschien niet helemaal eerlijk als je naar pk/kg kijkt maargoed....
Begin jaren 90 was een middenklasser auto maar net 1000 kg, en nu?... Juist 1500 kg, maar vreemd genoeg ook met meer vermogen uit dezelfde inhoud en daardoor flink zuiniger.
Maar goed, dit gaat niet om verbruik maar om veiligheid, en al kan jij nog zo goed rijden er zijn meer mensen op de weg en moet er niet aan denken dat ik op mijn gemak zit op een provinciale weg met 85 km p/u met een gehaaste SUV van 2 ton achter me......brrrr.
Constructie snelheid van 85 of niet, het is een veredelde brommobiel.
http://www.autoevolution....angerous-video-82068.html
Van scooters en andere tweewielers kan ik geen vergelijkbare resultaten vinden, wat ik interpreteer alsof niemand zo'n test met een scooter hoeft te doen: de dummy vliegt er gewoon af, verliest wat ledematen en dat is het dan.
Toch durven mensen op een scooter te rijden (en er mee te bumperkleven).
100% motor, dan kan je nog weg rijden van die SUV of vrachtwagen, maar met een top speed van 85 zit je zelfs de vrachtwagens in de weg en kan je beter even stoppen op een bushalte of zo.Dre schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:30:
De grote vraag is of revolution-nl dan beter op zijn motor kan blijven rijden of dat het veiliger is om in de Twizzy te stappen als die SUV van 2 ton achter hem zit.
Zuiniger? Minder verspillend bedoel je. Onze hedendaagse voertuigen zijn grote kachels die als bij product hebben dat ze ook bewegingsenergie producerenRol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:21:
[...]
Ik heb geen afkeer tegen een auto met een verbruik van 1:100 , dat maak jij er van. Ook dat is niet de oorzaak van de 1200 kg auto (geen staal) dat we meenemen, dat komt omdat we meer luxe, snelheid en veiligheid willen, die laatste brengt ook gewicht mee, wel eens een lichte volvo gezien?
Begin jaren 90 was een middenklasser auto maar net 1000 kg, en nu?... Juist 1500 kg, maar vreemd genoeg ook met meer vermogen uit dezelfde inhoud en daardoor flink zuiniger.
Maar goed, dit gaat niet om verbruik maar om veiligheid, en al kan jij nog zo goed rijden er zijn meer mensen op de weg en moet er niet aan denken dat ik op mijn gemak zit op een provinciale weg met 85 km p/u met een gehaaste SUV van 2 ton achter me......brrrr.
Constructie snelheid van 85 of niet, het is een veredelde brommobiel.

Ik heb een tijdje met een pcx 125 scooter gereden en dat ging met een top van 90-100 ook prima op de snelweg. Was met 1:37 ook aardig zuiniger maar komt ook niet in de buurt van de twizy.
Pas als we de luxe een beetje loslaten dan zullen er meer zuinige concepten komen als de Twizy die qua veiligheid ook beter zullen zijn. Helaas is de brandstofprijs daarvoor nu te laag waardoor er geen prikkel aanwezig is.
Zuinig vervoer is geen technisch issue maar een issue tussen onze oren.
Martin, waar gaat het over, de inschakel temperatuur van wat?mkleinman schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:52:
Deze afgelopen week besteld bij Conrad.
[afbeelding]
Inschakeltemperatuur op 0 graden ingesteld, uitschakeltemperatuur op 45. Led van verwarmen gaat netjes branden. Temperatuur is uit te lezen op het display ( 33 graden op dat moment ). Relais wordt niet geschakeld en de ketel gaat dus niet aan
kan het even niet volgen. Wat is "de" temperatuur? Het heeft iets met je ketel te maken?
Beetje meer info geeft helderheid
Het werkt! Heb de handleiding inderdaad verkeerd gelezen. BIj een inschakeltemperatuur van 5 graden en een uitschakeltemperatuur van 45 is er dus een dode band van 40 graden. Pas beneden die 5 graden gaat die aan. Leuk als je hem inschakelt en de temperatuur gelezen is 33 graden.Proton_ schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:39:
[...]
Dan lees je de handleiding anders dan ik.
"Het relais wordt ingeschakeld, wanneer de gemeten temperatuur lager of hetzelfde is dan T AAN. Het relais wordt uitgeschakeld wanneer de temperatuur hoger is of hetzelfde dan T UIT."
Volgens mij gaat hij aan bij een gemeten temperatuur ónder de ingestelde ondergrens.
Instelling is nu aan bij 45, uit bij 47. Dode band van 2 graden. Onder de 45 is aan en dan blijft hij aan tot 47.
Ik heb een externe thermostaat gekocht voor het inschakelen van de ketel. Deze:Gasschuif schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:40:
[...]
Martin, waar gaat het over, de inschakel temperatuur van wat?
kan het even niet volgen. Wat is "de" temperatuur? Het heeft iets met je ketel te maken?
Beetje meer info geeft helderheid
https://www.conrad.nl/nl/...tronic-ts-125-551385.html
Ik kreeg vanochtend deze niet fatsoenlijk aan de praat. Heb de handleiding verkeerd gelezen en een joekel van een dode band gecreeerd. Nu met nieuwe instellingen doet hij het prima.
De CV ketel gaat nu automatisch aan wanneer de zonneboiler kouder is dan 45 graden. Dus nooit meer koud douchen. ( Zoals gisteravond ).
[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 21-06-2015 21:54 ]
Zuiniger ja, een jaren 90 ford sierra 1,6 mocht je blij zijn met 1:12 gemiddeld, om over de 2 liters nog maar te zwijgen, nu 1 liter 3 cil motor in een ford focus met dezelfde 130pk als de toenmalige 2 liter en een zwaardere/luxere/veiligere auto die easy 1:18 haalt.revolution-nl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:33:
[...]
Zuiniger? Minder verspillend bedoel je. Onze hedendaagse voertuigen zijn grote kachels die als bij product hebben dat ze ook bewegingsenergie produceren.
Ik heb een tijdje met een pcx 125 scooter gereden en dat ging met een top van 90-100 ook prima op de snelweg. Was met 1:37 ook aardig zuiniger maar komt ook niet in de buurt van de twizy.
Pas als we de luxe een beetje loslaten dan zullen er meer zuinige concepten komen als de Twizy die qua veiligheid ook beter zullen zijn. Helaas is de brandstofprijs daarvoor nu te laag waardoor er geen prikkel aanwezig is.
Zuinig vervoer is geen technisch issue maar een issue tussen onze oren.
De moderne motoren lopen toch behoorlijk efficiënt, produceren nauwelijks meer warmte dan een elektro motor, dus kachels is wat overdreven.
Maar goed, jij bekijkt het vanuit zuinigheid, ik vanuit veiligheid, 1 van de reden waarom een twizzy of equivalent nooit goed van de grond komt.
Zuinigheid is geen reden voor mensen om voor elektrisch te kiezen, aankoopbedrag misschien wel maar wat blijkt, een elektrische auto is duurder en dat terwijl hij goedkoper is om te maken.
Hmmm, een verbrandingsmotor die 30 kW asvermogen moet leveren en een rendement van 50% heeft (heeeel hoog voor een auto, 30 is realistischer) moet ook 30 kW warmte wegstoken. Een elektromotor maar 5 kW, uitgaande van 85% rendement en dat is vrij pessimistisch ingeschat voor de high end motoren. Dat scheelt toch een factor 6.Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:55:
[...]
De moderne motoren lopen toch behoorlijk efficiënt, produceren nauwelijks meer warmte dan een elektro motor, dus kachels is wat overdreven.
Hoezo is een elektrische auto goedkoper? De accu's kosten vermogens, en ook is er door de kleinere oplage een veel kleiner schaalvoordeel. Auto's met brandstofmotor zijn een echt massaproduct.[...]
Zuinigheid is geen reden voor mensen om voor elektrisch te kiezen, aankoopbedrag misschien wel maar wat blijkt, een elektrische auto is duurder en dat terwijl hij goedkoper is om te maken.
(Vraag paste beter in de 'kroeg', dan in het 'serieus stroom besparen topic')
Brandstof auto's bevatten veel meer delen/materiaal, alleen de motor en versnellingsbak alleen al....de elektrische auto's adverteren er ook mee dat ze minder delen hebben. Accu's is een dingetje inderdaad al worden die voor deze wagens nog kunstmatig hoog gehouden, het is nieuw en lage aantallen, er zijn al jaren heftrucks en andere voertuigen die elektrisch rijden waar de accu's lang niet zo duur zijn.marcop23 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:02:
[...]
Hoezo is een elektrische auto goedkoper? De accu's kosten vermogens, en ook is er door de kleinere oplage een veel kleiner schaalvoordeel. Auto's met brandstofmotor zijn een echt massaproduct.
Maar goed, de eerste cd spelers koste ook 1500,- , nu 30,- ....geduld.
Dit topic is gesloten.