Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Stooklijn is bij jou : radiatoren + verhoogde stooklijn? Of radiatoren + normale stooklijn (om even in Elga /dip jargon te blijven)?

Externe buitenvoeler aanschaffen bij Techneco en die in de vriezer hangen. Da's denk ik de enige manier om hogere aanvoertemps te krijgen. Geen idee wat zo'n ding kost overigens, kan morgen wel eens bellen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb radiatoren normaal, ook met het idee hem langdurig te laten draaien
testen met hoog leken erop of hij meer pieken en dalen deed.
laag/normaal gaf wat rustiger gedrag

http://www.nu.nl/binnenla...dbeving-in-castricum.html
ook die gasbel is nu bijna leeg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zet 'em op "radiatoren hoog". Laat 'em die boiler maar warm stoken; dan fungeert de boiler meteen als grote egalisator.

Hoe heb je die aanvoer van 57 graden weten te krijgen? Was dat op die hoogste stand?

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 24-10-2013 22:35 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was bij ~12c buiten en alleen de radiatoren beneden open, warmtevraag 1 graad hoger dan de kamertemperatuur, buiten daalde het kwik
tussen 9c en 12c heeft ie echt heel veel power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:56:
oktober tot nu nam de elga 100kWh ofwel 12,5m3 gas @23c kamertemp.
ernaast was het gasverbruik nu ww+koken 6,2m3
dat is nog geen fractie van mijn normale oktober verbruik (4 personen)
Mooie waardes, hier is het verbruik echter ook laag: 14,82m3 (verwarming) + 7,1m3 (ww) tot gisteren, volgens mindergas zaten we op 0,08m3/graaddag. In vergelijking met vorig jaar is het -57%, maar is dat door die paar HR++ ruiten? Het zou ook kunnen dat het gewoon alleen maar warm is voor de tijd van het jaar (wat trouwens ook wel klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@bezuiniger: of wat meer zon?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.weerstatistieken.nl/ valt wel mee, 0,8 graden warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Even over koelleidingen...Die dingen worden vaak geisoleerd geleverd. Ik zie bij aircovent leidingen met 9 of 10 mm isolatie.

In hoeverre voegt het nog wat toe om die leidingen extra te isoleren met "standaard" buisisolatie, of dat spul wat je om je glycolleidingen hebt zitten? Ik weet dat eric-pvt dat wel gedaan heeft; maar ik ben zo benieuwd naar de te behalen winst.

Reden van de vraag: ik moet een paar meter in een koof overbruggen. De koof is 6x6 cm, geen idee of ik een dubbel geisoleerde leiding kwijt kan in die koof. En wat gaat het opleveren?

edit: met 6x6 cm kom ik niet ver....Gelukkig is die koof niet zo lang, slechts een meter of twee op een totaal van 12-14 meter. Dus als ik de rest nou wel goed isoleer heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om die gassen zo heet mogelijk bij de wisselaar te krijgen. En ach, die buisisolatie kost geen drol.

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 24-10-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik zou het graag hebben, maar tot nu toe is dat hier niet zo. De PV opbrengst is hier ongeveer hetzelfde als vorig jaar (binnen de 1% verschil).
Volgens die link is er 1,6 graden verschil in het maandgemiddelde tov 2012. Dat is best lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
De inventum combi50 en de nefit ventiline zijn samen ontwikkeld en hetzelfde product,
Maar de inventum is stukje goedkoper dus die is het geworden.
Van het weekend zonder verwarming iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
even een plaatje van de leiding:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/aircoslang.jpg

Extra isolatie nodig? Ik heb ook helemaal geen idee van de temperatuur van de gassen in die leidingen.

Schiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de COP gunstig te houden zal je warmtewisselaar ruim gedimensioneerd zijn en het warmtemedium dus niet veel warmer worden dan je uitgangstemperatuur, bij een stooklijn van 40 graden zitten de temperaturen dan zeg, zo rond de 50 graden heen, 45 graden terug, misschien zelfs nog dichter erop.
Loont extra isolatie dan? Bij een lange leiding die grotendeels buiten loopt vast wel, bij leidingen binnendoor vraag ik het me af. Mocht je getallen willen horen dan hoor ik graag dimensies en systeemgegevens (buislengte, diameter buis, diameter isolatie, indien bekend isolatiemateriaal, temperatuur stooklijn, omgeving leidingen), dan kan ik wel voorzichtig een vermogensverlies afschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enne niet knikken en scherpe bochten maken he ?
ik heb binnen nog geen isolatie, daar zijn de leidingen (identiek aan deze) in de bochten flink warm, meer dan handwarm. verder is luchtdicht afmonteren zaak als je gaat koelen (tape)
lucht=vocht=aanvriezen
op de connectors van de elga binnen kan ik de koperleiding niet aanraken (aanvoer)

heeh hans volgens mij is het bal vanaf dinsdag, er komt een depressie en die gaat de zomer echt wegduwen, ben je exact op tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is het niet mogelijk om wicu buis te nemen?
Dat is in lange lengte op rol verkrijgbaar zodat je geen tussenkoppelingen nodig hebt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:12:
[...]
Mocht je getallen willen horen dan hoor ik graag dimensies en systeemgegevens (buislengte, diameter buis, diameter isolatie, indien bekend isolatiemateriaal, temperatuur stooklijn, omgeving leidingen), dan kan ik wel voorzichtig een vermogensverlies afschatten.
Hé, da's fideel. Het materiaal? Geen flauw idee. Buislengte ongeveer 11 meter 3/8 en 1/4, waarvan een meter of 3 buiten, Ik wil een aanvoer hebben van 50 graden, dus de wp moet dan meer dan 50 graden leveren.
Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:20:
Is het niet mogelijk om wicu buis te nemen?
Dat is in lange lengte op rol verkrijgbaar zodat je geen tussenkoppelingen nodig hebt.
'k heb nu ook geen tussenkoppelingen... Maar dit spul heb ik nu liggen, is gewoon echte koelleiding, dus fit for the job.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:16:
enne niet knikken en scherpe bochten maken he ?
ik heb binnen nog geen isolatie, daar zijn de leidingen (identiek aan deze) in de bochten flink warm, meer dan handwarm. verder is luchtdicht afmonteren zaak als je gaat koelen (tape)
lucht=vocht=aanvriezen
op de connectors van de elga binnen kan ik de koperleiding niet aanraken (aanvoer)

heeh hans volgens mij is het bal vanaf dinsdag, er komt een depressie en die gaat de zomer echt wegduwen, ben je exact op tijd.
Ik ontkom niet aan een bocht, beetje idem als de plek waar -ie bij jou door de muur gaat, maar mijn installateur had al een plannetje om de bochten zo flauw mogelijk te maken. De slang is nu nog mooi opgerold; ik kom er niet aan. Stel je voor dat ik 'em knik. :F

[ Voor 54% gewijzigd door hansdegit op 25-10-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, take care het is vrij zacht, en flink vacumeren he, geef die man maar een bakkie extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Misschien duw ik er wel een trekveer in, kan -ie niet knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
hansdegit schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:42:
Misschien duw ik er wel een trekveer in, kan -ie niet knikken.
niet nodig, gewoon voorzichtig met de hand vormen, niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ hansdegit

Koelleidingen kun je het beste en makkelijkste isoleren met Armaflex tape, het is zwart, en dampdicht, zie de foto. Goedkoop is het echter niet. Ik heb de blote leidingstukjes nabij de koppelingen zo afgetaped. Ook daar waar de klembandjes om de leiding zitten, omdat dit de isolatie insnoerd.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img9/4935/w7wo.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 26-10-2013 12:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Armaflex.... Ziet er uit als professioneel spul. Waar heb je dat vandaan, Gasschuif?

Even nagemeten, ik zit nu op 10 - 11 meter aan koelleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Jaren lang in de koeling gewerkt, dan blijft er wel eens wat aan de strijkstok hangen. :+
Een volle rol is 15 meter, breedte 5 cm en dikte 3 mm. Moet wel ergens te bestellen zijn bij de isolatie boer.
Wat kleine stukjes van een paar meter kun je bij mij wel krijgen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 26-10-2013 18:26 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de leidingen bij elkaar houden tegen eventuele trillingen of isolatie verlies hoort er ook bij zoals gassschuif ook keurig heeft gedaan
ik gooi hem nog even aan hoor met west zeven rond het huis
na iets meer dan een uurtje simpelweg 2,5 graad erbij in het hele huis voor minder dan 1 kWh.... mijn bek valt open van verbazing
elga likes harde wind
12kWh opwek, wat een lachertje

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, die fan begint vanzelf te draaien, daar heeft -ie geen stroom voor nodig. Zelfs onder een schans. Wordt morgen lachen eric, keiterharde wind, regen. Echt een weertje voor een bockbiertje en een Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja *burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een hoop slow-chat hier in dit topic. Zijn er nog geen resultaten in graaddagen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 27-10-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Over graaddagen gesproken

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/10/2009_m3gd.jpg

Die grafiek is wat duidelijker mbt mijn gasverbruik. Hij is dus tov 2012 en alle verbouwingen wel gedaald.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dit topic gaat over de lucht/water warmtepomp. Waar in die grafiek heb je de luchtwater warmtepomp geplaatst? (met andere woorden: meer ontopic svp :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zegt de man die in het zonneboilertopic over gasketels begint. :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag net bambi met mijn dochter, stamper moet van zijn vader gewoon zijn mond houden als hij niets leuks kan zeggen.
we gaan nu even een wtw wp douche nemen dre, het exacte rendement en tvt interesseren me geen kont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een warmtepomp kan je inderdaad perfect gebruiken als alternatief voor de passieve DWTW. Dat sluit perfect aan met de topic. Is dat niks voor jou, een warmtepomp als DWTW :) (Of is de tvt te lang?)

offtopic:
Ik ben vooral geïnteresseerd in de ervaringen met warmtepompen. Zaken als bambi, stampertje, en vermelding van naam en toenaam van niet ter zake doende installateurs lijkt mij meer iets voor de Duurzame Kroeg en Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als jij topics blijft slopen ga ik maar weg, je bent onuitstaanbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img407/9041/vbis.jpg

Is Cassius Catastrofus familie een voorvader van Dre?

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 27-10-2013 15:10 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jongens jongens, rustig aan :o. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen of we het niet wat meer over de warmtepompen moeten hebben. Elke dag klik ik vol enthousiasme dit topic open en hoop op wat posts over de warmtepomp, maar soms valt dat een beetje tegen hoeveel post überhaupt een relatie hebben met warmtepompen. (including deze post)

Ontopic maar weer B)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 27-10-2013 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ok, back on-topic. Wat ik me afvraag is of een lucht-lucht warmtepomp niet een beter idee is: de SCOP van dergelijke units is inmiddels gestegen tot 5,9 (Zie: http://www.daikin.nl/news...t%20koudemiddel%20R32.jsp) en de prijs is een stuk vriendelijker als een Elga/Multiline (wat mijn beoogde lucht-water WP zou zijn).

Nadeel is dan wel dat alleen de woonkamer verwarmd zou worden, tegenover het hele huis met de Multiline. Aan de andere kant is er het voordeel van efficient koelen (SEER 9,54), wat in mijn ogen een nog groter probleem lijkt te gaan worden: het is hier nu nog 22 graden, en het is niet door stoken zo warm geworden. Dat wordt nog wat volgende zomer.

Een ander nadeel is de dubbele regeling: die van de WP en de CV. Ik vraag me af hoe dat bij anderen bevalt, en ook wat bij andere mensen de overweging was om of voor het een of voor het ander te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Sjeeses Dre, bad hair day? Ik bemerk bij mezelf al een paar dagen dat ik vreselijk geirriteerd raak door je posts. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar anderen hebben daar ook last van. Dan denk ik toch echt dat het aan jouw toon ligt.

Welkom op Tweakers, overigens. Wat heb je allemaal zelf uitgezocht over warmtepompen? Wat is je gedachtengang? Hoeveel wil je affikken? Welke types overweeg je allemaal?

Je loopt hier rond met een air van hier tot Tokio, neemt anderen de maat omdat ze volgens jou niet on-topic zijn, maar jouw bijdragen zijn -eh- eigenlijk geen BIJdragen; ze voegen niets toe. Je spreidt alleen maar verzoeken tot uitleg en extra informatie ten toon op een manier die ik in ieder geval niet prettig vind.

Ik hoop en verwacht dat je je enigszins matigt in dit topic; tot die tijd sta je op mijn ignore-list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Nog even offtopic: Wikipedia: Intrigant

Plaatje past best aardig (sorry, maar wie de bal kaast.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bezuiniger schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:15:
Ok, back on-topic. Wat ik me afvraag is of een lucht-lucht warmtepomp niet een beter idee is: de SCOP van dergelijke units is inmiddels gestegen tot 5,9 (Zie: http://www.daikin.nl/news...t%20koudemiddel%20R32.jsp) en de prijs is een stuk vriendelijker als een Elga/Multiline (wat mijn beoogde lucht-water WP zou zijn).

Nadeel is dan wel dat alleen de woonkamer verwarmd zou worden, tegenover het hele huis met de Multiline. Aan de andere kant is er het voordeel van efficient koelen (SEER 9,54), wat in mijn ogen een nog groter probleem lijkt te gaan worden: het is hier nu nog 22 graden, en het is niet door stoken zo warm geworden. Dat wordt nog wat volgende zomer.

Een ander nadeel is de dubbele regeling: die van de WP en de CV. Ik vraag me af hoe dat bij anderen bevalt, en ook wat bij andere mensen de overweging was om of voor het een of voor het ander te kiezen.
offtopic:
Ik hoop dat een lucht/lucht warmtepomp geaccepteerd wordt in dit topic. Wat mij betreft mag dit wel een algemeen warmtepompen topic worden.

Een lucht/lucht warmtepomp is over het algemeen een stuk goedkoper in aanschaf. Dat maakt uhm voor mij zeer intressant. Het nadeel lijkt mij de luchtstroom die benodigd is om de warmte in de woonkamer over te dragen. Bij een L/W warmtepomp kan je gebruik maken van een gigantisch verwarmingsoppervlak van al aanwezige vloerverwarming en/of radiatoren. Luchtstroming is iets wat je liever niet hebt ;). Maar even voor de goede orde, ik ben er geen ervaring mee, maar van horen zeggen.

Zou je een L/L warmtepomp niet goedkoop om kunnen bouwen naar een L/W warmtepomp. Ik snap in ieder geval niet waarom een L/W zoveel duurder is in aanschaf :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:40:
[...]

offtopic:
Ik hoop dat een lucht/lucht warmtepomp geaccepteerd wordt in dit topic. Wat mij betreft mag dit wel een algemeen warmtepompen topic worden.

Luchtstroming is iets wat je liever niet hebt ;). Maar even voor de goede orde, ik ben er geen ervaring mee, maar van horen zeggen.
Sinds een maandje zijn hier 2 L/L pompen in bedrijf. Op de wat koudere dagen zijn ze in bedrijf geweest, de binnenunits hangen 5 cm onder het plafond, het uitblaas patroon is instelbaar, en staat nu gefixed op horizontaal.
Resultaat is een warme luchtstroom pal langs het plafond, welke langzaam de kamer inzakt. Geen tocht te voelen :+ Gasschuif heeft een kaal hoofd, en ja warme lucht is lichter als koude

Als het wat kouder gaat worden zal ik het E verbruik hier posten, maar met 1000 kWh in de min kan ik nog wel even doorstoken met beide units. Setpoint CV 10 C voorlopig. Net als bij Eric geen rook uit de CV pijp, wel een beetje rook (tijdens opstart) uit de houtkachel schoorsteen. :) De CV is dit jaar voor verwarmen (nog) niet in bedrijf geweest, en dat geeft een zeer goed gevoel. Mijn maandbedrag voor Eneco is 43 Euro, ik denk dat ik dat maar ga verlagen.

Note, de inblaas lamellen kunnen op auto, 5 fixed standen tussen H/V, en op wapperen.
Ook in de breedte is de worp (manual) instelbaar De fan zelf kan op auto, whispermode, en 4 instelbare toerentallen, keuze zat dus, zelfs voor Dre, en ja Dre, zeg nou zelf, wat is jou werkelijke input hier geweest :o
.

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 27-10-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat betreft mijn bijdragen zou ik zeggen lees dit topic eens door :) Ik kan even niet vinden hoe ik mijn posts in dit topic onder elkaar kan zetten. Af en toe lees ik wat bedenkelijke uitspraken en zet daar mijn vraagtekens bij. Ik heb het gevoel dat mensen soms bepaalde producten erg graag willen aankopen en dan door een roze bril kijken. Je kan ze soms beter behoeden te rekenen met te lage capaciteits tarieven, te hoge (S)COP, te weinig vermogen etc. En voor de rest nog een hoop reacties op de 'gas is evil' posts van eric-pvt :P

@hansdegit
Ik heb maar 3000 kWh thermisch nodig en betaal €0,73 voor 1m3 gas all-in inclusief jaarlijks onderhoud van de CV-ketel. (excl. afschrijving CV-ketel). Een L/W van €3k tot €4k is simpelweg te duur met mijn lage verbruik. Tevens is mijn aanvoertemperatuur (60 graden dacht ik) te hoog. Ik ga me eens wat meer verdiepen in de L/L WP zoals van Gasschuif, ik ben wel benieuwd of dat geschikt is voor de verwarming van de woonkamer :)
L/L WP:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 27-10-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bezuiniger schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:15:

Toen we ons huis net betrokken, hadden we nog geen tussendeur. De laatste week van oktober hebben we er dik 45 kuub doorheen gejaagd.
Met andere woorden: ook met l/l warmtepomp ga je veel plezier beleven, maar dan voornamelijk als je je tussendeur open houdt.

@dubbele regeling:
Ik probeer de eerste tijd even of ik de thermostaat van de Elga op een graad of 29 kan houden, zonder er naar om te kijken. Maw: de Elga weet niet beter dan dat er keihard gestookt moet worden. Met mijn zoneventielen en mijn boiler is het aan mij om die warmte goed te verdelen; ik verwacht dat de Elga gewoon levert. Default gaat alle warmte in de boiler, bij vraag van een zone gaat de Elga zich op die zone richten.
Ik ben heel benieuwd, vanaf morgen kan ik resultaten posten op voorwaarde dat de Carrier buitenunit in deze vliegende storm niet van het dak waait.

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 27-10-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Hans, hoe warm kan je je boiler met de elga verwarmen m.b.t. legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Spike, is die ventiline al aan geslingert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 22:40:
Wat betreft mijn bijdragen zou ik zeggen lees dit topic eens door :) Ik kan even niet vinden hoe ik mijn posts in dit topic onder elkaar kan zetten. Af en toe lees ik wat bedenkelijke uitspraken en zet daar mijn vraagtekens bij. Ik heb het gevoel dat mensen soms bepaalde producten erg graag willen aankopen en dan door een roze bril kijken. Je kan ze soms beter behoeden te rekenen met te lage capaciteits tarieven, te hoge (S)COP, te weinig vermogen etc. En voor de rest nog een hoop reacties op de 'gas is evil' posts van eric-pvt
Alstu:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
hansdegit schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 22:43:
[...]

Toen we ons huis net betrokken, hadden we nog geen tussendeur. De laatste week van oktober hebben we er dik 45 kuub doorheen gejaagd.
Met andere woorden: ook met l/l warmtepomp ga je veel plezier beleven, maar dan voornamelijk als je je tussendeur open houdt.
...
Ik ben heel benieuwd, vanaf morgen kan ik resultaten posten op voorwaarde dat de Carrier buitenunit in deze vliegende storm niet van het dak waait.
Wauw, 45 kuub? Dat hebben we hier van 1-9 tot nu volgens mij nog niet eens gehaald. Dan is de Elga denk ik wel een heel leuke toevoeging voor jullie. Staat de unit er trouwens nog? Hier en daar heeft het wel erg gespookt...
Gasschuif schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:15:
[...]
Sinds een maandje zijn hier 2 L/L pompen in bedrijf.
2 stuks? Wordt het dan niet duurder dan 1 lucht-water unit? Waarom heb je die oplossing gekozen?

Ik denk trouwens dat jullie gelijk hebben: zowel met lucht-water als lucht-lucht kun je je lol op met de huidige warmtepompen, en het lijkt alleen nog maar leuker te worden. Verder heb je met een PV overschot eigenlijk ook geen keus: inzetten als gasvervanging wordt met een WP wel heel erg aantrekkelijk, vergeleken met de "opbrengst" die je eraan overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47
Erg aantrekkelijk voor tweakers denk ik dan.
Niet voor 'gewone' mensen die alleen een aan en uit knop begrijpen.
Dan nog zijn er een hoop voorwaarden om uberhaupt te functioneren, laat staan renderen.
Kennis bij de installateurs is zwaar onvoldoende. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon.
Dit is me heel erg duidelijk geworden met het volgen van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Bezuiniger schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:01:
[...]

[...]

2 stuks? Wordt het dan niet duurder dan 1 lucht-water unit? Waarom heb je die oplossing gekozen?

Ik denk trouwens dat jullie gelijk hebben: zowel met lucht-water als lucht-lucht kun je je lol op met de huidige warmtepompen, en het lijkt alleen nog maar leuker te worden. Verder heb je met een PV overschot eigenlijk ook geen keus: inzetten als gasvervanging wordt met een WP wel heel erg aantrekkelijk, vergeleken met de "opbrengst" die je eraan overhoud.
Er is overwogen een L/L multi split te kiezen met twee binnenunits, ook ietsje goedkoper in de offerte. Dit gaf echter veel en lang leidingwerk binnen en buiten. L/W is voor mij afgevallen omdat ik wil (top) koelen in de zomer, en dat met mijn radiatoren niet goed kan, water moet boven DP blijven.

Dus daarom 2 stuks mono split. :) Mevrouw Gasschuif is er erg mee in haar nopjes (en ik ook natuurlijk 8) ), een hoge WAF dus.
Zeer snel warm in de kamer, en fluister stil. Vanaf 22 september 25 kWh verbruikt, nog niet veel dus, maar de buitentemperatuur gaat zakken de komende dagen dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zwollie schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:36:
Hans, hoe warm kan je je boiler met de elga verwarmen m.b.t. legionella?
Ben net aan het testen geslagen. Er staat een viertal stooklijnen in de handleiding; die had ik altijd verkeerd geinterpreteerd. Ik denk: aanvoer = aanvoertemp van het water. Maar nee, het is de aanvoer van de buitenunit. En dat regelt -ie vrij exact. Dan is het natuurlijk afhankelijk van de pompsnelheid hoe heet het water uiteindelijk wordt.

Maargoed, je begon over legionella. Ik heb daar niet zo over nagedacht. De doorstroming is voldoende en bovendien doet de CV ketel nog wat aan naverwarming. Ik heb vandaag met de op één na hoogste tijklijn een boilertemp van 42 graden gehaald.
Bezuiniger schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:01:
[...]
Wauw, 45 kuub? Dat hebben we hier van 1-9 tot nu volgens mij nog niet eens gehaald. Dan is de Elga denk ik wel een heel leuke toevoeging voor jullie. Staat de unit er trouwens nog? Hier en daar heeft het wel erg gespookt...
30 m verderop is een boom ontworteld. Wat een ravage! Bij ons ging de trampoline aan de wandel; die heb ik maar even snel gedemonteerd en in de schuur opgeborgen. Het ging wel even heel heftig inderdaad. Alles staat er nog.

Maar die 45 kuub was van 3 jaar geleden hoor toen we hier net woonden. Inmiddels gaat het veel beter.

Nu even uitproberen. Nachtverlaging is nu ingesteld op 18,5 graad. Opwarmen met alleen de Elga duurt hier te lang, dan maar een beetje bijwarmen af en toe. Verder wordt de boiler gewoon lekker op temperatuur gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben echt heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn als het wat kouder gaat worden, met name januari / februari. Als de Elga dan nog goed bij weet te stoken kan het hier wel eens heel interessant worden. Met 30-35 graden aanvoer krijg ik het hier ruim op temperatuur, ruimer dan wat ik normaal stook. Daarnaast, als ik met strenge vorst nachtverlaging toe pas met de vloerverwarming (lees 21:30 kachel uit) verlies ik maximaal een graad op een nacht.

Als de Elga een beetje blijft leveren kan het goed zijn dat hij het red om m'n gasverbruik echt een heel eind op te vangen. Tot nu toe heb ik sinds de start van het stookseizoen een kuub aan verwarming weggestookt en de rest opgevangen met een stel electrakacheltjes (ook weinig weggestookt). Het blijft nu al dagen zonder stoken 18,5-19,5 graden in huis.

Behoorlijk goed geisoleerd nieuwbouwhuis heeft zo z'n voordelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 28-10-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
izdp schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:39:
Erg aantrekkelijk voor tweakers denk ik dan.
Niet voor 'gewone' mensen die alleen een aan en uit knop begrijpen.
Dan nog zijn er een hoop voorwaarden om uberhaupt te functioneren, laat staan renderen.
Kennis bij de installateurs is zwaar onvoldoende. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon.
Dit is me heel erg duidelijk geworden met het volgen van dit topic.
Nou dat is nu net weer het aantrekkelijke van bijv. een Multiline: je stelt de prijs van elektra in (9,2 cent) en de prijs van gas (76 cent), en de unit rekent zelf uit wat het goedkoopst stookt. Bovendien heb je maar 1 thermostaat (Moduline 400), dus een dubbele regeling is er niet. Heel simpel qua bediening dus. Eigenlijk nog veel simpeler dan een Elga, maar daar zit zeker voor een tweaker ook een fors nadeel aan: er valt immers weinig te tweaken. Als het dus niet goed gaat heb je een probleem: bijsturen zal er niet inzitten.

De andere kant is wat gasschuif al aangaf: je afgiftesysteem moet geschikt zijn (liefst 35 graden stoken), zeker als je ook wilt kunnen koelen is dat lastig of geeft extra kosten (bijv. Jaga met DBE). En de aanschafprijs is een stuk hoger, terwijl de operationele kosten ook nog hoger zijn (door de lagere COP van 3,14/4,42). Dat is bij een lucht-lucht systeem allemaal simpeler, dankzij de eigen binnenunit is de afgifte geregeld, terwijl de lagere verbruikskosten ook weer iedere keer terugkomen.

Het gebrek aan gebruikerservaringen met de Multiline zorgt ervoor dat ik voorlopig nog even de kat uit de boom blijf kijken. Ondertussen werken we hier dus maar hard door aan andere punten zoals verbetering van de dak/gevelisolatie, waardoor de warmtevraag daalt en we steeds makkelijker de boel warmstoken. Dat maakt het voor een toekomstige WP stukken makkelijker om het huis warm te krijgen en te houden, wat voor type het ook wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
zo hele weekend bezig geweest met weghalen oud installatie en plaatsen nieuwe installatie gisteravond nog even de afvoer gedaan voor o.a. de wasmachine.
en de wp van inventum de combi50 maar ff aangezet.
nadat deze was gestart was een uurtje later de boiler van 50l al op temperatuur (50c) en begon het apparaat aan het huis op te warmen.
echter is mijn luchtbuis nog niet van het geïsoleerde type en begon er aardig wat condens erop te vormen.
dus apparaat voor de nacht maar uitgezet de luchtbuis komt hopelijk vandaag of morgen.
daarna kan ik pas echt beginnen met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
Die Elga heeft mijn interesse gewekt... ben alleen t kijken wat in ons geval thuis de winst kan zijn?
Op dit moment verbruiken we zo'n 1600kwh aan stroom (de energie de we zelf opwekken komt uit op zo'n 1450kwh, dus 150kwh dienen we nog in te kopen). Qua gasverbruik zitten we op totaal 1000m³ ( 788m³ voor verwarmen en 288m³ voor koken/douchen/warmwater.) Hoe bereken ik nu de evt winst na t plaatsen van dit zo'n systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@pielle007;
hoe groot is je overschot?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Niet dus, 150kwh moet nog van de maatschappij komen.

In mijn geval ga ik zo'n 1000kwh over hebben als ik niet electrisch bij zou stoken (wat ik nu ook al doe, maar met COP=1). Ik ben straks heel benieuwd naar de ervaringen met de Elga bij lage buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik moet wel even wennen.... Toen we het huis met alleen de ketel verwarmden, had ik voor iedere zone een beetje uitgedokterd wanneer die op welke temperatuur moest zijn. Dus: badkamer warm als de kinderen gaan douchen, woonkamer lekker als we net thuiskomen enzo.

Nu we verwarmen met de Elga zou die strategie absoluut niet meer werken. Het duurt best lang voordat het huis op temperatuur is met een aanvoer (bij de Elga binnenunit gemeten) van een graad of 35-40. Waar ik voorheen gewoon 15kW door de te verwarmen zone liet jagen, doe ik nu kabbel de kabbel, heel rustig aan. Beginnen om 7:00, woonkamer op 19 graden, om 10:00 naar 19,5, 12:00 naar 20, 16:00 naar 20,5 en 20:00 naar 21 graden. Nachtverlaging vanaf middernacht, op 18,5.

Badkamer hele dag op 21,5 graad. Lekker de vloerverwarming tot zijn recht laten komen.

De OpenTherm thermostaat van de Elga heb ik vastgezet op 29 graden 24/7. Als -ie geen zone hoeft te verwarmen, mag -ie los gaan op de boiler. En ik heb in 34 uur "al" 11 kWh verbruikt.

Ik denk dat ik dat apparaatje wel ga waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@neographikal;
Dat had ik ook gezien ;)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
neographikal schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:15:

In mijn geval ga ik zo'n 1000kwh over hebben als ik niet electrisch bij zou stoken (wat ik nu ook al doe, maar met COP=1). Ik ben straks heel benieuwd naar de ervaringen met de Elga bij lage buitentemperaturen.
Ik ook, ben benieuwd wat de Elga gaat doen bij temperaturen onder nul. We verwarmen nu 100% met de houtkachel, maar dan moet je wel thuis zijn. De CV is nog niet aan geweest.
Als een Elga het huis op 15 ºC kan houden bij flinke vorst, dan ga ik msschien toch wat geld opzij leggen. Ik hoop wel dat de testresultaten hier blijven komen, ondanks Dre's plagerijtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
De afweging...

Ik ben op het moment in het proces om zonnepanelen te kopen. De groepenonderverdeler wordt dit weekend in de technische ruimte geïnstalleerd en de omvormer ligt in de doos klaar om te worden opgehangen.

Ik volg de af-fik discussie hier ook al een paar weken en zit nu met de volgende afweging: Zal ik mijn dak volleggen met zonnepanelen en een warmtepomp aanschaffen of niet?

Het initiële plan was om 16x245Wp in Oost-West opstelling te leggen. Dit zou in theorie ongeveer 3200kWh opleveren. Echter ik heb, na wat passen en meten, nog plaats voor 3 extra panelen kunnen vinden. Die panelen zouden mij theoretisch een extra 650kWh op moeten leveren.

Zelf gebruiken we ongeveer een 3000kWh per jaar, Het overschot met de extra panelen zou dan van 850kWh worden en wellicht zelfs wat meer want ik heb begrepen dat wanneer de panelen eenmaal liggen er aan het elektriciteisbesparingsvirus geen ontkomen meer is.

Zijn die theoretische 850kWh meerproduktie het waard om een warmtepomp oplossing te plaatsen?

We hebben zelf een nagenoeg nieuwe Nefit Topline HRC25 met een 80 Liter boiler en we verstoken ongeveer een 1050m3 per jaar. Omdat we een WTW installatie en Nefit hebben denk ik aan een Nefit Ventiline/Inventum Ecolution 50, (alhoewel ik niet weet hoe dat met de boiler combineert, die vraag heb ik aan Nefit gesteld) of een Inventum Ecolution solo of eventueel een Nefit Multiline.

Maar slaan die 850kWh wel een echte deuk in mijn gasrekening? De totale extra kosten als ik voor deze "totaal" oplossing zijn €700 voor de 3 extra panelen en de kosten van de warmtepomp. Dat is dus pak 'm beet nog eens €4000 boven op de €4500 dit ik voor de pv installatie heb uitgetrokken.

Ik ben niet zozeer op zoek naar de cijfertjes achter de komma maar meer naar een onderbuik gevoel. Technisch gezien is het natuurlijk een mooie/fancy oplossing maar aan het eind van de dag wil ik wel mijn geld zinnig uitgegeven hebben zonder terugverdientijd van 15 jaar. ;-)

Dus om een lang verhaal kort te maken, 3 panelen extra met warmtepomp, ja of nee :?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
tja,
die 700 eur panelen heeft als een tvt van ca. 6 jaar, dus dan laat je niet veel over voor de WP

ps. hoe zeker ben je van die 3200 kwh? op zich is 3 panelen extra gemonteerd voor eur 700 niet verkeerd.

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 29-10-2013 22:29 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
BarryH schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:26:
tja,
die 700 eur panelen heeft als een tvt van ca. 6 jaar, dus dan laat je niet veel over voor de WP

ps. hoe zeker ben je van die 3200 kwh? op zich is 3 panelen extra gemonteerd voor eur 700 niet verkeerd.
Nou ja die "jaarlijkse" 850 kWh extra moeten eigenlijk die €3300 voor de warmte pomp gaan opbrengen. Daar komt het eigenlijk op neer als ik het verhaal zelf nog eens doorlees 8)7

En die 3200kWh komt zo uit Sunnydesign. Ik heb beide configuraties er even doorheen gehaald. Ok, het zijn maar theoretische getallen maar je moet toch wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
janser01 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:16:
Technisch gezien is het natuurlijk een mooie/fancy oplossing maar aan het eind van de dag wil ik wel mijn geld zinnig uitgegeven hebben zonder terugverdientijd van 15 jaar. ;-)

Dus om een lang verhaal kort te maken, 3 panelen extra met warmtepomp, ja of nee :?
850kWh geeft je als je gunstig rekent (COP 4,4) ca. 425m3 verlaging op je gasverbruik, ofwel een TVT van rond de 14 jaar. En dan ga je ervan uit dat al die tijd gesaldeerd mag worden. Als je bijv. een FIT van 0,15 en een verbruik van 0,23 gaat krijgen wordt de TVT uiteraard langer.

Verder is het de vraag of je met een kleine ventilatiewarmtepomp die 850kWh gaat verbruiken. Je zou dan 7,8 uur per dag, 365 dagen per jaar die COP van 4,4 moeten halen. Of meer dan 14 uur per dag op de stookdagen. Sorry maar dat deel zag en zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Je vergeet de kosten van die 850 kwh. Bij teruglevering aan een eneco bv zou dat a 9,2 ct een kleine 80 euro zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door izdp op 29-10-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bezuiniger schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:05:
[...]

850kWh geeft je als je gunstig rekent (COP 4,4) ca. 425m3 verlaging op je gasverbruik, ofwel een TVT van rond de 14 jaar. En dan ga je ervan uit dat al die tijd gesaldeerd mag worden. Als je bijv. een FIT van 0,15 en een verbruik van 0,23 gaat krijgen wordt de TVT uiteraard langer.

Verder is het de vraag of je met een kleine ventilatiewarmtepomp die 850kWh gaat verbruiken. Je zou dan 7,8 uur per dag, 365 dagen per jaar die COP van 4,4 moeten halen. Of meer dan 14 uur per dag op de stookdagen. Sorry maar dat deel zag en zie ik niet zitten.
Goede punten, stuk voor stuk. Aan de andere kant speel met een een COP > 3 break-even, ook als je geen overschot (meer) hebt. En verkort je de tvt als je vaak en lang van een hogere COP kunt profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
izdp schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:20:
Je vergeet de kosten van die 850 kwh. Bij teruglevering aan een eneco bv zou dat a 9,2 ct een kleine 80 euro zijn.
Dat klopt, maar daar kijk ik nu even niet naar: de extra investering in meer panelen wordt in dit geval immers niet gedaan als er geen WP wordt aangeschaft, dus in dat geval zal die 850kWh er ook niet meer zijn. Wat er niet is kun je niet verkopen.
hansdegit schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:45:
[...]
Goede punten, stuk voor stuk. Aan de andere kant speel met een een COP > 3 break-even, ook als je geen overschot (meer) hebt. En verkort je de tvt als je vaak en lang van een hogere COP kunt profiteren.
Ik ga ervan uit dat de COP van een ventilatiewarmtepomp redelijk constant is. De aanvoertemperatuur is dat immers ook (lucht uit de woning, dus ca. 20 graden). De variatie in de efficiëntie zou daardoor in theorie vrijwel nihil moeten zijn. Een COP ver boven de stickerwaarde is IMO dus wel erg "wishfull thinking".

Maar ok, reken maar mee in het meest gunstige geval: we gaan een AC ventilatieunit met een verbruik van 70W die 14 uur op een dag draait (365 dagen per jaar) vervangen. We doen dat 1:1, dus ook de WP draait 14 uur per dag, 365 dagen op een jaar. Maar die verbruikt nominaal 300W. Dat kost je dus ca. 1175 kWh extra, maar dat gaan we met een PV overschot dat er al is verstoken (0,092/kWh). De extra kosten per jaar zijn dan ca. 108 euro.
Aan de baten kant gaan we uit van een COP van 4,4 (opgave fabrikant), dus een opbrengst van ca. 6745 kWh thermisch. Dat is ca. 513 euro aan gas, de winst is dus 405 euro per jaar. Dat zetten we af tegen de 3280 euro aan WP, en installatiekosten. Laten we het totaal even afronden op 3500 euro. Dat geeft je bijna 9 jaar aan TVT.

Maar dit is dusdanig gunstig berekend dat het nauwelijks meer serieus te nemen is. Dus helaas, ik blijf bij mijn mening: per Watt betaal je teveel voor de Inventum Ecolution serie. Hoe mooi ik die serie ook al jaren vind. Units met hogere vermogens zoals in de Elga en de Multiline zijn nauwelijks duurder, maar zijn veel realistischer in te zetten zoals Eric ook laat zien. De dekkingsgraad wordt daarmee een stuk beter, waardoor je in de realiteit een groter deel van je gasverbruik kunt vervangen. En de TVT wordt daardoor een stuk gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
neographikal schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:15:

Met andere woorden, zo'n systeem is in ons geval niet aantrekkelijk daar we geen overschot aan zonnestroom hebben?
Kan ik wellicht beter gaan voor een HR houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bezuiniger schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:25:
[...]
Ik ga ervan uit dat de COP van een ventilatiewarmtepomp redelijk constant is. De aanvoertemperatuur is dat immers ook (lucht uit de woning, dus ca. 20 graden). De variatie in de efficiëntie zou daardoor in theorie vrijwel nihil moeten zijn. Een COP ver boven de stickerwaarde is IMO dus wel erg "wishfull thinking".

Maar ok, reken maar mee in het meest gunstige geval: we gaan een AC ventilatieunit met een verbruik van 70W die 14 uur op een dag draait (365 dagen per jaar) vervangen. We doen dat 1:1, dus ook de WP draait 14 uur per dag, 365 dagen op een jaar. Maar die verbruikt nominaal 300W. Dat kost je dus ca. 1175 kWh extra, maar dat gaan we met een PV overschot dat er al is verstoken (0,092/kWh). De extra kosten per jaar zijn dan ca. 108 euro.
Aan de baten kant gaan we uit van een COP van 4,4 (opgave fabrikant), dus een opbrengst van ca. 6745 kWh thermisch. Dat is ca. 513 euro aan gas, de winst is dus 405 euro per jaar. Dat zetten we af tegen de 3280 euro aan WP, en installatiekosten. Laten we het totaal even afronden op 3500 euro. Dat geeft je bijna 9 jaar aan TVT.

Maar dit is dusdanig gunstig berekend dat het nauwelijks meer serieus te nemen is. Dus helaas, ik blijf bij mijn mening: per Watt betaal je teveel voor de Inventum Ecolution serie. Hoe mooi ik die serie ook al jaren vind. Units met hogere vermogens zoals in de Elga en de Multiline zijn nauwelijks duurder, maar zijn veel realistischer in te zetten zoals Eric ook laat zien. De dekkingsgraad wordt daarmee een stuk beter, waardoor je in de realiteit een groter deel van je gasverbruik kunt vervangen. En de TVT wordt daardoor een stuk gunstiger.
Ah, ik had het idd over WP's in zijn algemeenheid. Ik denk dat je qua ecolution gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Bezuiniger schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:25:

Ik heb sinds het weekend een ecolution hangen dan.
helaas nog niet vol in bedrijf omdat ik nog op enkele materialen wacht.
kon het toch niet laten om het wel te laten draaien natuurlijk.

een ventilator unit zoals bij mij hing draaide 24/7 (verbruik weet ik helaas zo niet meer).
de ecolution ook natuurlijk en levert ook nog eens warmwater ten alle tijden 50liter op voorraad.
en bij mij was deze in 1,5uur van een 20c (ruimte temp) naar 50c gegaan.

doordat de afgezogen lucht altijd ong dezelfde temperatuur heeft zal de cop ook hetzelfde ong. zijn. dus laten we zeggen van 4.
dus als ik 1kw verbruik heb ik aan warmte een 4kw (corrigeer me maar als ik het mis heb).
dus voor 2kw heb ik 8kw aan warmte wat dus ong. de warmte is van 1m3 gas.
dwz dat ik (als ik stroom moet kopen) voor €0,44 warmte heb. ipv €0,61 wat gas kost.
maar zolang ik kan salderen moet ik mijn 2600kw aan overschot daaraan opmaken.

een elga of de nefit enviline had ik ook erg graag willen plaatsen.
maar die buiten unit vond ik wel een probleem.
al moet ik zeggen de inventum combi 50 is een huge apparaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

pielle007 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:48:
[...]

Met andere woorden, zo'n systeem is in ons geval niet aantrekkelijk daar we geen overschot aan zonnestroom hebben?
idd. niemand houd je tegen om een WP aan te schaffen, maar financieel wordt je er (op korter termijn) niet beter van en op langer termijn is het ook maar de vraag....

WP's zijn in uitzonderlijke gevallen interessant en dan is het nog maar de vraag of je de TVT gaat halen.
Dit vooral omdat er steeds meer "weerstand" vanuit de verschillende organisaties komt op het terugleveren/salderen. Als salderen aan wordt gepakt, dan is het nog maar weer de vraag of een WP interessant is. Persoonlijk vind ik dat een veelte duren gok, maar nogmaals; ik houd niemand tegen om een WP te kopen.

Daarnaast is het nog de vraag of je een Ferrari meter hebt of een SlimmeMeter. In het laatste geval strepen leverancier vaak de teruglevering weg tegen alle telwerken. Mits je weinig bezwaar hebt tegen een SlimmeMeter, kun je mogelijk beter een SlimmeMeter laten installeren waardoor je zo goed als zeker van je overschot probleem af bent.
Kan ik wellicht beter gaan voor een HR houtkachel.
tja... persoonlijk keuze... er zijn tal van alternatieven om je CO2 uitstoot naar beneden te krijgen en/of om gas uit te faseren. WP is daarbij 1 van de vele opties, maar is IMHO zeker niet de "Heilige graal".

Mogelijk kun je (nog meer) (spouw,dak,vloer) isolatie maatregelen nemen of (De-)centrale WTW ruimte ventilatie, Zone-verwarming, thermostaat (half)graadje lager, etc.
Zorg eerst dat de basis goed is en stap dan pas door naar eventuele technische oplossingen.

Zelf ben ik momenteel 15cm EPS aan het bijplakken op de 8cm EPS die al onder mijn broodjes vloer hangt.

Voor de prijs van de Elga kan ik bijna 10 de-centrale WTW units kopen. Daarom komt er zsm een de-centrale WTW voor de woonkamer. De besparing die deze unit geeft is een 100% besparing op gas EN kWh's met een redelijk gegarandeerde TVT en ben ik on-afhankelijk van de grillen van de overheid. Daarnaast is het ultralow-tech en zijn de onderdelen(2 fans en 1 simpele controller unit) voor enkele tientjes los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Welke WTW heb je op het oog, Freemann?

oef: extra buitensensor komt op 60,- ex. Even kijken of we ergens anders een Smartech sensor kunnen scoren. Ik dacht dat de buitensensor een simpel NTC'tje zou zijn, maar nee dus. De Elga communiceert echt met de buitensensor.

[ Voor 75% gewijzigd door hansdegit op 30-10-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Ferrarriiiiiii meter ;)
Heb nog plaats om 2 panelen bij te plaatsen. Qua vloerisolatie kan ik niet veel meer zit wel 1 laag EPS op, anders kan ik niet meer in me pool kelder staan. Ramen zijn vorigjaar vervangen. Dak is reeds gedaan. Isense thermostaat. Spouw ook...
De-centrale wtw... hmm mss wel interessant... heb je mss linkje mbt de fans en controller unit?

Dit systeem bedoel je Freemann?
CLIMRAD 2.0

[ Voor 14% gewijzigd door pielle007 op 30-10-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:40:
Voor de prijs van de Elga kan ik bijna 10 de-centrale WTW units kopen. Daarom komt er zsm een de-centrale WTW voor de woonkamer. De besparing die deze unit geeft is een 100% besparing op gas EN kWh's met een redelijk gegarandeerde TVT en ben ik on-afhankelijk van de grillen van de overheid. Daarnaast is het ultralow-tech en zijn de onderdelen(2 fans en 1 simpele controller unit) voor enkele tientjes los te koop.
Pics! Specs!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Alvast bedankt voor de (uitvoerige) reacties.

Hier draait de WTW ook 24/7/365 vandaar ook mijn eerste idee om de Ecolution Solo in te zetten. Warme binnenlucht omzetten naar warmte in de CV leiding ligt voor de hand. Alternatieven zijn/waren de Ecolution 50 en de Ventiline omdat die ook de WTW vervangen maar die hebben een eigen 50L boiler en dat botst wellicht met mijn bestaande 80L boiler.

Dan blijft er, naar mijn mening, de Nefit Multiline over omdat deze beter met mijn huidige installatie kletst dan een Elga. Maar de COP van de Multiline is volgens de brochure 4,42 bij A7/W35 en 3,14 bij A2/W35 (Ik weet even niet hoe ik dit moet interpreteren). M.a.w. als leek zeg ik, dat verschilt niet met de eerder genoemde COP van 4,4. (eerdere post van Bezuiniger).

Dus, levert een Multiline wel meer vermogen dan een Ventiline/Ecology?

Wellicht moet ik de besparing niet in lucht/water maar in een lucht/lucht oplossing zoeken? Deze investering is aanzienlijk lager (dus kortere TVT) en een unit in de woonkamer kan in het voor- en najaar volgens mij een aardige bijdrage leveren. Bijkomend voordeel is ook dat het ons ook lekker koel houdt in de zomer. Dat stukje comfort neem je dan ook nog eens mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
janser01 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:06:
Alvast bedankt voor de (uitvoerige) reacties.

Hier draait de WTW ook 24/7/365 vandaar ook mijn eerste idee om de Ecolution Solo in te zetten. Warme binnenlucht omzetten naar warmte in de CV leiding ligt voor de hand. Alternatieven zijn/waren de Ecolution 50 en de Ventiline omdat die ook de WTW vervangen maar die hebben een eigen 50L boiler en dat botst wellicht met mijn bestaande 80L boiler.

Dan blijft er, naar mijn mening, de Nefit Multiline over omdat deze beter met mijn huidige installatie kletst dan een Elga. Maar de COP van de Multiline is volgens de brochure 4,42 bij A7/W35 en 3,14 bij A2/W35 (Ik weet even niet hoe ik dit moet interpreteren). M.a.w. als leek zeg ik, dat verschilt niet met de eerder genoemde COP van 4,4. (eerdere post van Bezuiniger).

Wellicht moet ik de besparing niet in lucht/water maar in een lucht/lucht oplossing zoeken? Deze investering is aanzienlijk lager (dus kortere TVT) en een unit in de woonkamer kan in het voor- en najaar volgens mij een aardige bijdrage leveren. Bijkomend voordeel is ook dat het ons ook lekker koel houdt in de zomer. Dat stukje comfort neem je dan ook nog eens mee...
waarom zou je de 80liter boiler nog laten staan?
en hoeft niet te botsen.
ik heb nog een zonneboiler en die draait voor de ventiline/ecolution, zodat deze zich minder met het warm water hoeft te bemoeien en meer tijd heeft voor het c.v.
maar als die 80 liter door de c.v. word verwarmt dan word deze gewoon gevuld door de ventiline/ecolution zodat je c.v. weer minder warm water hoeft te maken (zeg maar hotfil word het dan).

verder heb ik niet zo naar tvt gekeken zal bij mij een 15jaar zijn.
maar meer dat het ook comfortabeler zal zijn met minder kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
SpikeHome schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:18:
[...]
waarom zou je de 80liter boiler nog laten staan?
Toen we het huis kochten stond de hele installatie nog geen jaar. Ergens toch wel zonde om hem dan weer eruit te gooien. En een boiler geeft toch wel weer extra comfort.
SpikeHome schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:18:
en hoeft niet te botsen.

ik heb nog een zonneboiler en die draait voor de ventiline/ecolution, zodat deze zich minder met het warm water hoeft te bemoeien en meer tijd heeft voor het c.v.
maar als die 80 liter door de c.v. word verwarmt dan word deze gewoon gevuld door de ventiline/ecolution zodat je c.v. weer minder warm water hoeft te maken (zeg maar hotfil word het dan).
Ik ben geen verwarmings goeroe, en kon/kan me die flow tussen de twee boilers niet goed voorstellen. (Moet er nog een pomp tussen etc). Vandaar ook dat ik die vraag aan Nefit zelf heb gesteld via hun website. (Ik ben benieuwd wat hun antwoord zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Voor een realistisch plaatje moet je uiteraard de investering in je zonnepanelen, die voor het overschot zorgen, meenemen.
Ik kan althans de berekening van bezuiniger niet goed volgen.
Net zoals ik de argumentatie van freemann en zijn meterverhaal een onbegrijpelijke vind.
Met een ferrarismeter bespaar je jezelf juist een hoop ellende qua afrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@hansdegit & neographikal & off-topic;
Zit momenteel te kijken naar;
http://www.bayernluft.de/
en
http://gf-sol-air.de/en/home.php

Beide hebben voor en nadelen. De Bayernluft-er is iets geavanceerder en kan ook regelen op luchtvochtigheid. Beide devices (en volgende mij deze hele tak van sport) staan nog redelijk in hun kinderschoentjes. Specs.... lastig.... het is per ruimte afhankelijk wat deze units kunnen besparen. Feit is wel dat de groter de unit tov ruimte is uitgevoerd, de beter het rendement is. Dit omdat het rendement daalt naar mate er meer lucht verplaats moet worden.

@izdp;
100% eens dat je de PV (des-)investering mee moet rekenen in het plaatje bij de Elga. Een overschot betekend dat je teveel PV hebt liggen. Persoonlijk zou ik PV van het dak halen en doorverkopen. Dit scheelt geneuzel in de technische hoek om het op te souperen en ergernis/stress stress die bij mij zal ontstaan richting de leverancier. Ook krijg ik dan cash in handen die ik kan stoppen in low-tech oplossingen.

@slimmeMeter;
Beide meter hebben hun voor en nadelen. Met de slimmeMeter is het bij veel leveranciers mogelijk om teruggeleverde kWh's weg te laten strepen tegen de verschillende telwerken. Daarnaast willen leverancier bij een slimmeMeter ook nog wel eens een marge regeling toepassen. Helaas worden leverancier steeds moeilijker met de Ferrari-meters. Mogelijk kun je op de afrekening met de SlimmeMeter wat gezeur krijgen, echter heb ik nog niemand gehoord/gezien die er echt(!) niet uitkwam. Echter als ik de ellende hier lees met overschotten icm de Ferrari-meter.....
Eigenlijk is het kiezen tussen 2 kwade, waarbij imho(!) de slimmeMeter (privacy geneuzeld buiten beschouwing latend) de meest coulante is. Leverancier kunnen/willen bij deze meters gewoon iets meer schuiven in de marges dan bij de Ferrari-meter.

Zou persoonlijk verder kijken dan het "simpel" affikken van dure en goedbedoelde groene PV-kWh's.
Een dure WP inzetten op basis van de huidige realiteit (zwalkend overheids beleid, zonder garanties) is imho(!) niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Freemann, waar valt te lezen over ellende met overschotten icm een ferraris meter?
Ik ben zeer benieuwd om daarover te lezen. Ik ben een zwaar neggiegeval.door de veel hogere opbrengsten dan alle prognose's me vertelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
[quote]Freemann schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:55:
en

Beide hebben voor en nadelen. De Bayernluft-er is iets geavanceerder en kan ook regelen op luchtvochtigheid. Beide devices (en volgende mij deze hele tak van sport) staan nog redelijk in hun kinderschoentjes. Specs.... lastig.... het is per ruimte afhankelijk wat deze units kunnen besparen. Feit is wel dat de groter de unit tov ruimte is uitgevoerd, de beter het rendement is. Dit omdat het rendement daalt naar mate er meer lucht verplaats moet worden.
[...]
[/quote]

Bij mijn ouders hangt nu een paar maanden een Bayernluft; mooi kastje, maar je wil hem zeker niet krap dimensioneren. Met verder geen geforceerde ventilatie in de woonkamer en in een relatief stille omgeving (er wordt ook zelden muziek gedraaid) is hij op de hogere standen duidelijk aanwezig. Volgens mij vooral door de lompe uitvoering van in- en uitlaat van de lucht naar de woonkamer. (recht gesneden sleuven in 5-10mm sandwichplaat). Als het mijn eigen exemplaar was geweest, had ik die sleuven al lang wat beter afgerond om de luchtstroming wat vloeiender te krijgen. Voor nu staat hij overdag op een lage stand en 's nachts op vol vermogen om zo op etmaalbasis in elk geval voldoende te luchten. (Er is daarnaast ook nog in enige mate 'natuurlijke ventilatie', wtw ventilatie is dus als 'bonus' om leefvocht beter kwijt te raken). Regeling nu puur op basis van tijd, ga zelf een vochtgebaseerde aansturing bouwen, leuk projectje en geeft meer vrijheid om behalve op vocht, ook op tijd te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:54:
Freemann, waar valt te lezen over ellende met overschotten icm een ferraris meter?
Ik ben zeer benieuwd om daarover te lezen.
Dit topic?
Volgens mij is affikken (redelijkerwijs) alleen mogelijk/nuttig/zinnig met een Ferrari-meter en is het doel van de WP om het wiel van de Ferrari zo hard als mogelijk terug te laten draaien. Naar mijn weten is dat met een SlimmeMeter niet mogelijk en in zeker zin (als je E-leverancier een beetje meewerkt) ook helemaal niet nodig. Eneco schrijft bij overschot/teruglevering gewoon weg op de andere telwerken.
[edit]
hiero nog een stukje;
hansdegit in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

@mr Distel;
hmmm misschien een topic open? Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen verder, dit omdat BayernLuft erg terughoudend is met info en alles maar dan ook alles in het Duits is....

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 30-10-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie het probleem niet met een (domme) digitale meter die ook terugtelt.
Sterker nog, bij mij is het voordeliger dan ik dacht omdat ik ruim 2/3 opwek met hoog tarief en daar naast ruim 2/3 verbruik met laag tarief.
Bij Gc zit er nog 2,4ct verschil tussen die tarieven en dat leverde me een onverwacht hoge opweknota op :)
Eigenlijk zou gas opeens flink duurder moeten worden om een Wp rendabeler te krijgen.
Als je ziet dat Daikin nu al komt met een airco die een SEER heeft van 9,54 en een SCOP van 5,9 dan neig ik naar die oplossing (als verwarming en de airco als bonus).
Ik kan vrij eenvoudig de leidingen wegwerken en de lengte valt best mee.
Hoewel ik dan niet het hele huis verwarm denk ik dat ik een aardig eind kom met extreem weinig stroom ;)
Nu nog ergens een zak met geld scoren :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Speedy-Andre;
Er is juist(!) met een SlimmeMeter minder een probleem.
Bijv. GC verrekend een overschot over het andere telwerk en houd bij een SlimmeMeter ook de marge regeling van 1000kWh aan. Hierdoor ben je eigenlijk gevrijwaard van geneuzel.
Eneco verrekend overschot ook over het andere telwerk, waardoor je in eerste instantie gewoon het nachttarief (ong. 10% minder) voor je overschot krijgt. Als je dan nog een overschot hebt, dan krijg je het standaard tarief van ~€0,09.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Lol, en een ferraris verrekent zelf en toont het saldo. Simpeler kun je het niet hebben.

Edit: in dit topic kan ik niets vinden over problemen en negatief saldo met een ferraris.
Wel over zeuren van leveranciers dat je een slimme meter zou moeten. Onzin, tenzij afkeur.
Dus blijft mijn vraag open staan.

[ Voor 55% gewijzigd door izdp op 30-10-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:55:
en

Zou persoonlijk verder kijken dan het "simpel" affikken van dure en goedbedoelde groene PV-kWh's.
Een dure WP inzetten op basis van de huidige realiteit (zwalkend overheids beleid, zonder garanties) is imho(!) niet de oplossing.
Interessant maar ik zou hiermee oppassen: ik heb een grote hekel aan het boren in de buitenmuren en je weet niet hoe lang zo'n apparaat meegaat. Als de opvolger andere kanalen gebruikt zit je met die gaten in je buitenmuur en dat is lastig te repareren.

Dat vind ik het charmante aan de oplossing met de Elga: het gebruikt het bestaande systeem en heeft maar twee kleine doorvoeren nodig die in mijn geval op moeilijk zichtbare plaatsen zijn te realiseren :)

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 30-10-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
heel simpel Freeman: telwerk 1: meterstand dit jaar minus vorige jaar-stand. Zo krek eender voor telwerk 2.
Het eventuele overschot van hoog tarief wordt verrekend met het eventuele tekotr van het lage tarief.
Blijft er dan nnog overschot over dan is het uitbetalen of vrolijk doorgaan met de standen zonder verrekening.
Rekenwerkje van nog geen minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kunnen we wat betreft het salderen in het andere topic doorgaan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, dit past uitstekend bij de in en outs van het nut van warmtepompen.
Mijn conclusie is dat het geen moer uitmaakt wat voor een meter je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:55:
Nee, dit past uitstekend bij de in en outs van het nut van warmtepompen.
Mijn conclusie is dat het geen moer uitmaakt wat voor een meter je hebt.
Past GC op de Ferrari meter ook de 1000kWh marge regeling toe?

http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren
De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait. Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.
Stel ik heb een overschot van 990kWh.

Waarom een WP installeren als je bijv. gratis over kunt stappen, een slimmeMeter kunt laten plaatsen EN dan de volle mep voor je overschot krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
De volle mep is niets meer dan een klantenbindertje waar ik niet blij van kan worden.
Dit doet de salderingsregeling geen goed en geeft enkel maar ammunitie voor de tegenstanders.
Min Kamp, vvd, pvv zijn daar erg blij mee.
Maar dit past idd niet bij dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@izdp;
nu past het ineens niet meer....
laten we allemaal voor die <1000kWh overschot WP's installeren, terwijl het anders kan....
erg duurzaam....
LMFAO :D

WP installeren op basis van actueel zwalkend overheidsbeleid is ook erg duurzaam.
Als de regelingen net zolang blijft bestaand als dat de e-prijzen >7% per jaar zouden stijgen.... dan houd ik mijn hard vast voor over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De stroomprijzen zullen eerder dalen en voor de gasprijs wordt nu ook een daling voorzien. De aanname dat energie almaar duurder blijft worden houdt in ieder geval op korte termijn geen stand. In die zin is een warmtepomp wel een risico, zeker m.b.t. het salderen (hoewel daarvna in het energieakkoord weer is gesteld dat de mogelijkheden moeten worden verruimd).

Van dat zwalkende overheidsbeleid komen we denk ik niet af, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk: juist met die warmtepomp ben ik in de winter in staat om de opwek gedurende de dag grotendeels op te souperen juist wanneer ook de buitentemperatuur aan het pieken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De kale stroomprijzen staan idd wat onder druk, maar helaas: wij betalen ook de belastingen over de stroom. Leer mij de overheid kennen: de belastingen zullen niet dalen. En ga straks maar eens shoppen voor ingekocht aardgas uit Rusland of -middels LNG- uit Jemen oid. Dat ga je niet redden met 65 ct voor een m3 incl.
Maar da's een beetje koffiedik kijken. Als je weet wat de stroom en gasprijzen gaan doen, moet je meteen je baan opzeggen en energiespeculant worden....

Mocht de saldering op de schop gaan en we krijgen een FIT, kan het nog steeds zo zijn dat een WP loont. Niets doen kost zowiezo geld voor diegenen die een overschot hebben, danwel in een warme (kust)streek wonen.

En mocht je tegen de aanschaf op zien (het is wél een klap geld): inflatie en sparen kost ook geld. In tijden van inflatie moet je spullen verzamelen.

Maargoed, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
janser01 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:06:

A=lucht aanvoer, ofwel A7 is 7 graden aanvoer.
W=water temperatuur, ofwel op welke temperatuur je CV stookt.

De Multiline is een 2-7KW unit (output), terwijl de ventilatieunits maar 1.4KW afleveren.

Tja, dat laatste is dus een goede vraag. Lagere investering, hogere COP, meer comfort 's zomers vind ik moeilijk te negeren. Aan de andere kant heb je meer vermogen (je hangt meestal geen 7KW airco op voor een normale woonkamer) en betere integratie door Moduline (voor de Multiline) of Opentherm (Elga) aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dutch Heatpump Solutions gaat samen met een ventilatie WTW producent.
Ik blijf het een erg interessante oplossing vinden om geen condensor in het zicht te hebben, zo een condensor onder je schuin dak. Nadeel zou zijn het (mogelijke) geluid. Het lijkt me toch een klankkast
Mijn schuin dak heeft er wel plaats voor. Ik ga toch eens op termijn informeren naar de kosten.
Hopelijk schrik ik er niet zo van de prijs die van de meeste kant en klare oplossing- Lucht/water warmtepompen, waarbij de Elga toch wel erg betaalbaar blijft.
.
Ik zat eens te kijken naar een 4-in1 oplossing van stiebel eltron.
Ventilatie WTW, zonneboiler ondersteuning, LTV en tapwaterverwarming.
Kom je een prijs tegen van >16000 euro. Laat maar...
Een beetje (handige) tweaker moet dat toch goedkoper kunnen realiseren met diverse componenten... :-)
Voorlopig dus nog even bij het elektrische kacheltje, al vind ik het erg zonde van de cop=1 ...

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2013 23:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Heeft iemand dit al eens bekeken?

http://www.econo.nl/Category/229-zwembad-verwarming.aspx werkt pas vanaf 8 graden
http://www.pricebreaker.e...13kw-230v-60m-287307.html doet het vanaf -5c

Prijzen zijn erg netjes, vraag is of het technisch in te passen, al dan niet met een boiler ertussen om te bufferen :P Kwam het net tegen, morgen eens rustig kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door neographikal op 31-10-2013 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
230 V en dan 13 kW? Da's een 80 A huisaansluiting. Een gewaardeerd forumlid wist mij te melden dat zwembadwp's niet zo warm worden...

Duidelijk te weinig koffie gehad vanochtend. Iets met COP, Hans???

[ Voor 22% gewijzigd door hansdegit op 31-10-2013 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zo'n ding verbruikt iets van 3,3KW ac-zijdig, dat is ruim binnen een enkele 16A groep. Bijkomend voordeel is dat het ding bij een COP van 1 alsnog een behoorlijk vermogen levert. Hij hoeft ook niet zo warm te worden hier, ik heb vloerverwarming, waardoor ik op 30-35 graden alles warm krijg.

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 31-10-2013 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
neographikal schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:04:
Zo'n ding verbruikt iets van 3,3KW ac-zijdig, dat is ruim binnen een enkele 16A groep. Bijkomend voordeel is dat het ding bij een COP van 1 alsnog een behoorlijk vermogen levert. Hij hoeft ook niet zo warm te worden hier, ik heb vloerverwarming, waardoor ik op 30-35 graden alles warm krijg.
wat ik mij afvraag:
zie dat je vloerverwarming hebt en stook tussen 30 a 35c.
Heb je op de vloerverwarmings pomp een pompschakelaar zitten?
merk zelf namelijk dat mijn c.v. vaak te snel op anti pendeling schiet met die pompschakelaar erop.
maar als je die niet gebruikt word er ook koud water je vloer in gepompt en dat wil je net weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
D'r zit een pompschakelaar op ja, maar op die dingen zit een stelschroef waarmee je het af kan stellen. En dat was een precies werkje omdat ik precies jouw probleem had: de schakelaar reageert feitelijk te traag op het starten van de ketel waardoor de ketel z'n eigen water terugkrijgt. Ik heb het op kunnen lossen door met die instelling te pielen en de sensor 1,5m terug te zetten richting de ketel.

Ander probleem is wel dat de ketel met z'n 5kw minimum vermogen feitelijk teveel power levert om <35 graden vol te houden waardoor 'ie ook weer in de antipendel schiet. Ik heb nu de minimum aanvoer op 35 staan die dan oploopt tot zo'n 39 graden. Bij 40 schiet 'ie ook weer in de antipendel (5 graden overschrijding van de gevraagde aanvoertemp == antipendelstand bij mijn Intergas).

Daarom is zo'n pomp met een hoger eigen electrisch vermogen hier ook interessant, mocht de COP sterk dalen door de lage buitentemperatuur dan kom ik alsnog een heel eind met het verwarmen :)

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 31-10-2013 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
neographikal schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:37:
D'r zit een pompschakelaar op ja, maar op die dingen zit een stelschroef waarmee je het af kan stellen. En dat was een precies werkje omdat ik precies jouw probleem had: de schakelaar reageert feitelijk te traag op het starten van de ketel waardoor de ketel z'n eigen water terugkrijgt. Ik heb het op kunnen lossen door met die instelling te pielen en de sensor 1,5m terug te zetten richting de ketel.

Ander probleem is wel dat de ketel met z'n 5kw minimum vermogen feitelijk teveel power levert om <35 graden vol te houden waardoor 'ie ook weer in de antipendel schiet. Ik heb nu de minimum aanvoer op 35 staan die dan oploopt tot zo'n 39 graden. Bij 40 schiet 'ie ook weer in de antipendel (5 graden overschrijding van de gevraagde aanvoertemp == antipendelstand bij mijn Intergas).

Daarom is zo'n pomp met een hoger eigen electrisch vermogen hier ook interessant, mocht de COP sterk dalen door de lage buitentemperatuur dan kom ik alsnog een heel eind met het verwarmen :)
Ik zal eens kijken of ik er wat aan kan gaan tunen.
Pagina: 1 ... 9 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.