Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is een workaround om het echte probleem
als je dat probleem niet oplost zal je elga nooit echt tot zijn recht komen
de ketel en de elga staan tegen elkaar in te pompen, en je circuit heeft niet voldoende flow door een probleem, daarom staat je ketel ook op 85c
opgeteld : je ketel is onzuinig
de zuinige elga slaat af
1+1=2

@mkleinman mijn elga staat gewoon naast het huis op de grond, over kinderen enzo maak ik me weinig zorgen, je kan er gewoon niks mee, de hond van de buurman zou er zelfs tegenaan kunnen plassen.
de carrier unit is gewoon erg klein, en iedereen denkt aan een klein aircoootje
en dat denken de meeste mensen ook hier met hun gefinancierde dakkapellen en aircos erop.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 14:31:
Had ik intussen ook inderdaad gezien. Ik dacht altijd dat het volume van het bouwwerk niet toenam maar dit wordt met een airco dus wel als zodanig gezien.

Edit;
[...]
Ah, dat verheldert de zaak.Ook daarvan vind ik persoonlijk de oplossing erger dan de spreekwoordelijke kwaal. De buitenunit is 55cm hoog, met een schuindak beugel is de hoogte van de overspanning op het laagste punt ook 29cm ( immers beide hoeken zijn 45 graden ). En op een hoogte van ongeveer 6 meter blijft daar weinig van over.

Maar het zijn overwegingen om mee te nemen voor de vergunningaanvraag.
Begrijp je reactie niet helemaal. Met die schuindak beugels maak je toch een soort tafeltje waar de ELGA bovenop gezet wordt? Of zit het anders?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:19:
haha vergunnings geleuter, nou ik heb het netjes gevraagd, maar voor airco`s is dat zo, wat een warmtepomp is weet men niet eens hier in alkmaar
verder als de elga op een rubberen mat staat zoals bij mij of hans maakt deze geen onderdeel uit, want deze is verplaatsbaar
ik snap je bangmakerij niet bezuiniger, wat zijn je intenties, je doet moeilijker dan een gemeenteambtenaar
De intentie is dat die buitenunits blijven staan, en dat ze niet verplaatst hoeven te worden. Zoals gezegd: er is geen vaste set regels, je bent afhankelijk van wat je gemeente toestaat. In veel gevallen hoef je inderdaad alleen maar even te vragen hoe je de unit vergunningsvrij kunt plaatsen, maar als je het niet vraagt weet je helemaal niets. Dat is geen bangmakerij of moeilijk doen, dat noemen we de realiteit.

Hoe kom je trouwens plotseling aan die negatieve houding? Is het slecht weer of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bezuiniger schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:42:
[...]

Hoe kom je trouwens plotseling aan die negatieve houding? Is het slecht weer of zo?
Ik zie eric-pvt wel flink stoken met zijn warmtepomp inderdaad terwijl hier de tuindeur open staat. :P

Waarom eric-pvt je goed bedoelde advies zo weg zet vind ik ook jammer. Lastig communiceren op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mkleinman:
Misschien kun je zoiets maken voor de buitenunit en dan onder het schuine dak plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/11ipcno.jpg

DHS Hydrotop

Maak er dan meteen twee. Neem ik er 1 over. :9

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2013 15:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De vraag is dan meteen: Mag je die vergunningsvrij plaatsen?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:28

Aad

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:19:

aad/dennis, het spijt me zeer maar ik ga je niet helpen, dat moeten je installateur en techneco doen.
een flow probleem moet opgelost worden door je installateur, al bij de installatie moet de elga deze hebben aangegeven, zo mag het niet geleverd worden, staat in het opleverdocument.
Helpen hoeft niet maar je had wel een paar sugesties kunnen geven.
Het is wel makkelijk om te zeggen dat het niet goed zit en een ander het probleem laten oplossen terwijl jij waarschijnlijk de oplossing weet.
Ik dacht dat een forum ervoor was om elkaar te helpen met oplossen van problemen. Van elkaar kan je leren
grt
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met mijn woorden ga jij weer naar je installateur en techneco, en die weg gaan we niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Het was niet de bedoeling om jouw naam te noemen.
Als ik het zelf kan oplossen hoeft de installateur of techneco er niet aan te pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:52:
@mkleinman:
Misschien kun je zoiets maken voor de buitenunit en dan onder het schuine dak plaatsen.
[afbeelding]

DHS Hydrotop

Maak er dan meteen twee. Neem ik er 1 over. :9
Dat gaat niet werken, de buitenunit moet waterpas gemonteerd worden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klik eens op de link dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:47:
[...]

Ik zie eric-pvt wel flink stoken met zijn warmtepomp inderdaad terwijl hier de tuindeur open staat. :P

Waarom eric-pvt je goed bedoelde advies zo weg zet vind ik ook jammer. Lastig communiceren op deze manier.
ja de pui staat hier ook open, waait wel een beetje hard....
sto·ken (stookte, heeft gestookt) vuur aanhebben om te verwarmen
dre, de meter draait terug, je definitie klopt niet
lastig comminiceren op deze manier
dat vergunningen gedoe is fud, tenzij je de gemeente hebt gebeld en die doen dan moeilijker dan de gemeente hilversum met pv

flink stoken met 0,1 0,2 0,4 kWh lijkt me ook al niet vreselijk verwarmen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
:F is op zijn plaats voor ondergetekende. Excuses! Ik heb alleen de ruimte binnen niet om zo'n bak kwijt te kunnen helaas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb nog een mooiere plek gevonden om de buitenunit te plaatsen. Op het westdak is veel meer ruimte en daar kan ik hem ook kwijt zonder dat de buitenunit zichtbaar is vanaf de weg.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/dakgoot_west.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/dakgoot_west2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is natuurlijk veel beter, kleine kans dat je dan problemen krijgt. Mag hij ook in de goot van de buren staan? Scheelt weer beugels.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dat wil ik niet eens vragen, dan mag het misschien nu maar over een paar jaar ineens niet meer. Ik blijf liever helemaal aan mijn kant. Daarmee voorkom ik een hoop problemen in de toekomst. Mijn goot is overigens net vernieuwd een paar maanden terug.

Ik heb tot de helft van de goot net niet voldoende ruimte. Ik zal dus iets de lucht in moeten en een eigen beugel moeten construeren vanaf mijn schuine dak. Mogelijk dat ik hier standaard clickfit beugels voor kan gebruiken en vanaf daar eigen aluminiumbeugels kan maken die stevig genoeg zijn om 35 kilo voor langere tijd te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Onderste rij pannen weghalen? En dan een stuk zink tegen het dakbeschot?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@hansdegit;@Eric-pvt: hoe laten jullie de Elga uitschakelen bij een lage temperatuur?
bedankt
Barry
ps. is het ook jullie ervaring dat Techneco niet heel vlot is met het beantwoorden van vragen die via hun site gesteld worden?

[ Voor 38% gewijzigd door BarryH op 20-10-2013 17:31 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:25:
Onderste rij pannen weghalen? En dan een stuk zink tegen het dakbeschot?
Is ook een optie, ik had op dit moment het volgende in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/conceptbeugel.jpg

Een stuk rubber op het midden van de dakgoot ( de opstaande rand op de foto's ) Daar bovenop een eigen gemaakte verhoging.. Daarna een plateau naar het dak toe die vast zit aan een clickfit beugel.
Als ik dan een constructie maak dat de buitenunit vast zit met 3 beugels die weer liggen op rubberen tegels dan is het doorgeven van trillingen ook praktisch uitgesloten.

Trillingen die wel binnenkomen worden weer gedempt door de dakpannen die daar weer bovenop liggen.

I like the idea!

[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

aan welke kant wil je dan gaan aanzuigen, krijg je dan voldoende lucht ??
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aanzuigen is vanaf de kant van mijn dak en collector. Daar maak ik mij geen zorgen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
BarryH schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:30:
@hansdegit;@Eric-pvt: hoe laten jullie de Elga uitschakelen bij een lage temperatuur?
bedankt
Barry
ps. is het ook jullie ervaring dat Techneco niet heel vlot is met het beantwoorden van vragen die via hun site gesteld worden?
Ik ben helemaal niet van plan om de Elga uit te laten gaan bij lage temp buiten.

vwb de e-mails bij Techneco..Ik weet dat de mensen het daar ontzettend druk hebben. Uiteindelijk reageren ze wel, maar het zou eigenlijk wat sneller moeten. Aan de andere kant: ik heb mijn eigen helpdesk in Alkmaar...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: dus een overschot van 180*1*24 kwh?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Stook jij 180 dagen? Met 2,2 MWh moet ik een eind komen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: Tja, mijn overschot is maar 250 kwh. en bovendien denk ik dat op een bepaald moment salderen wel ongedaan wordt gemaakt, waardoor ik dan wellicht bij -10graden celsius de cv ketel prefereer boven de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dan ga ik wat meer vóór de meter salderen.

Hmm..De installatie is natuurlijk nog niet operationeel, maar toch probeer ik af en toe wat.
Constatering 1;
de pomp slaat niet af. Alleen wanneer ik de Elga met de power button uit en aanzet, slaat de pomp na een minuut af.
Constatering 2: als ik de temp op de thermostaat instel op vragend, verschijnt er geen vlammetje meer op het display van de Vision. Ook zie ik geen warmtepomp icoontje oplichten op de Elga.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
BarryH schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:17:
@hansdegit: Tja, mijn overschot is maar 250 kwh. en bovendien denk ik dat op een bepaald moment salderen wel ongedaan wordt gemaakt, waardoor ik dan wellicht bij -10graden celsius de cv ketel prefereer boven de elga
tja, de eerste 1000kWh die je gebruikt zijn zonder belasting (heffings korting) en dan nog iets extra voor verwarming.
wat een +/-1717kWh maakt + je 250kWh overschot.
dan betaal je wel weer je aansluitkosten, helaas.
maar weer terug gaan naar 2000kWh uit het net te trekken en een hele lage gas rekening is vast ook leuk.
laat dat je niet tegen houden om er lol mee te hebben.

(de aanschaf prijs, is het wel wat mij tegen houd, ik heb het bedrag gewoon weg niet.)

@mkleinman
pfff ziet er moeilijk uit om het weer ingepast te krijgen in jouw huis.
al naar een dimplex gekeken in plaats van een elga, die hebben een paar modellen die wat beter buiten te plaatsen zijn. (en ook een paar modellen die nog zwaarder zijn als een elga, misschien het gas helemaal kunnen vervangen, helaas ook duurder natuurlijk.)

@Aad en Dennis
pak het niet persoonlijk op, eric wil je vast wel helpen maar de situatie is waarschijnlijk zo complex dat hij niet tussen een paar partijen klem wil komen te zitten.
het is hier maar vrijwilligers werk.
en een beetje lol trappen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:54:
[...]
@mkleinman
pfff ziet er moeilijk uit om het weer ingepast te krijgen in jouw huis.
al naar een dimplex gekeken in plaats van een elga, die hebben een paar modellen die wat beter buiten te plaatsen zijn. (en ook een paar modellen die nog zwaarder zijn als een elga, misschien het gas helemaal kunnen vervangen, helaas ook duurder natuurlijk.)
Binnenunit hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/elga_vliering.jpg

Leidingen van de CV onderlangs de Solarmax. Leidingen naar buiten via het gat van de zonneboiler ( aanvoer ) of via een gat eronder ( nieuw ).

En de buitenunit dan ergens hier ergens tussen collector 1 en 2 in. Ver weg van de rand van het dak zodat hij niet zichtbaar is vanaf de weg. En dan niet In de goot maar ook niet op het dak. Dus zelf via paar klemmen en beugels een eigen ophangunit maken zodat hij boven de goot zweeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/dakgoot_west.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

migjes schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:54:
[...]

@Aad en Dennis
pak het niet persoonlijk op, eric wil je vast wel helpen maar de situatie is waarschijnlijk zo complex dat hij niet tussen een paar partijen klem wil komen te zitten.
het is hier maar vrijwilligers werk.
en een beetje lol trappen.
Eric komt niet in een klem te zitten
Als ik er zelf uitkom met het goed zetten van mijn elga tov mijn cv en de switches goed staan. Dan hoef ik niet naar de installateur of techneco. Als het niet goed komt kan ik altijd nog terug naar de instellingen van nu en dan naar de installateur cq techneco gaan.
grt
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Aad: eerst ook maar even de handleiding van de ketel goed lezen, en dan eigenlijk de versie voor installateurs. De crux zal wel zitten in het oplossen van het flowprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman
ik bedoelde zoon type
http://www.dimplex.de/nl/...ter/plaatsing-buiten.html
zou nog misschien wel passen achter aan de schuur.
is wel een flinke stap zwaarder, maar was me niet duidelijk of je nu ook voor de elga met vorstbeveiliging of zonder wou gaan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Barry
Ik heb de handleiding en de versie van installateurs gelezen. Maar daar wordt niet gesproken over mijn Flow probleem. Mijn ketelpoetser komt vrijdag en dan zal ik met hem wel overleggen wat we aan de cv temperatuur kunnen doen.
Nog even over de switch van de verlaagde temperatuur.
voorbeeld
Als ik 's avonds naar bed ga en de temperatuur van 22 naar 19 of lager draai, gaat de Elga in bedrijf als de ingestelde temperatuur berijkt wordt.
Ik snap het voordeel van die swtch eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn elga pomp moduleert dynamisch terug zodra de orginele cv pomp start, hierdoor neemt de aanvoerdruk nooit toe boven de 2 bar, netjes de load delen zonder gesuis
de flowmeter zit duidelijk beschreven op de elga print
1. cvpomp draait te hard of is van een dom type
2. cv pomp elga staat op linear en niet op dynamisch
3. er is een flow probleem in het systeem (flessehals)
4. filters in de ketel zijn verstopt

simpelweg is de ketel gemaakt om ineens vol gas te gaan om het huis te verwarmen >20kW
simpelweg is de elga gemaakt om langdurig het huis op de gewenste temperatuur te houden (90 in 5 is altijd zuiniger)

@barryh ik laat de elga helemaal niet uitschakelen bij geen enkele lage temperatuur
Als ik 's avonds naar bed ga en de temperatuur van 22 naar 19 of lager draai, gaat de Elga in bedrijf als de ingestelde temperatuur berijkt wordt.
Ik snap het voordeel van die swtch eigenlijk niet.
temperaturen tot en met 19,5 worden dan door de elga geregeld, erboven door de ketel,
of zoals je in de handleiding kunt lezen, bij stappen groter dan 2,5 graad
22-19=3
je kan dus beter nachtverlaging toepassen op 18 en 20 overdag in stappen van 0,5 graad
maar daar heb je de vision thermostaat voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik doe dat nu ook maar doe het hand matig 's morgens niet meer dan een graad verhogen en dan kan de elga het aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:03:
simpelweg is de ketel gemaakt om ineens vol gas te gaan om het huis te verwarmen >20kW
simpelweg is de elga gemaakt om langdurig het huis op de gewenste temperatuur te houden (90 in 5 is altijd zuiniger)
Is dat zo? Nog nooit van de pulse and glide techniek gehoord neem ik aan :). Daar worden efficiency races mee gewonnen, om het hoge standby verbruik (;)) te reduceren.

Elga heeft weinig vermogen waardoor het (te) lang duurt voordat de woonkamer op temperatuur is. Dat is de reden om geen nachtverlaging toe te passen, je hebt te weinig vermogen. Als je 's nachts een grote deltaT met buiten hebt heb je simpelweg meer verliezen. Uit de handleiding van je buitenunit maak ik niet op dat deze gecompenseert worden door en hogere efficiency.

[Edit]
Mooiste zou zijn nachtverlaging toepassen en, indien noodzakelijk, energie opslaan in een (zonne)boiler.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de elga heeft niet te weinig vermogen, je huis is dan gewoon lek
dus eerst dat fixen lijkt me.
Als de functie “verlaagde temperatuur” is geactiveerd
op de Elga zal de regeling een ingestelde
temperatuur lager dan 19°C herkennen als “verlaagde
temperatuur”. De Elga zal dan uitsluitend
de warmtepomp gebruiken om deze temperatuur
te behouden in de woning; de ketel is geblokkeerd
voor ruimteverwarming (mits de buitentemperatuur
boven de 4°C blijft).
Het nut van het toepassen van nachtverlaging is
erg afhankelijk van de isolatiewaarde en type
afgiftesysteem van de woning. Bij goed geïsoleerde
woningen met vloerverwarming is het over
het algemeen aan te raden om weinig of geen
nachtverlaging toe te passen.
Bij woningen met normale of slechte isolatie en
radiatoren is het toepassen van nachtverlaging
aan te raden.
nou was duurzaam altijd heel erg eng vanwege het comfort verlies,
komt de elga met deze comfort optie, lees niemand de handleiding.
de reden van de trage of non reacties van techneco is hiermee ook duidelijk.
ik heb daar overigens geen last van.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Lijkt mij inderdaad de juist aanpak, eerst isoleren. Toch ben ik benieuwd of de Elga voldoende vermogen heeft om de winter door te komen.

Ik zat net weer even te kijken naar het document wat jij gepost had ( http://www.hvsystems.co.u...pump-technical-manual.pdf pagina 12, 40-45°C).
Wat ik niet snap is dat de COP daalt naar 1 bij -20°C, maar dat het vermogen in de rechter grafieken wel 3,5 kW thermisch is. Dit zou betekenen dat er 3,5 kW elektrisch opgenomen wordt. Dat lijkt me niet kloppen. Weet jij hoe ik deze grafieken moet lezen?

offtopic:
Voordat mensen gaan zeuren: -20°C is even een makkelijk voorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik weet het niet zeker, maar als ik dat zo lees kan je met deze systemen een cvcircuit voeden en los daarvan nog een boiler opwarmen. Leuke optie
Dre schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:40:
Lijkt mij inderdaad de juist aanpak, eerst isoleren. Toch ben ik benieuwd of de Elga voldoende vermogen heeft om de winter door te komen.

Ik zat net weer even te kijken naar het document wat jij gepost had ( http://www.hvsystems.co.u...pump-technical-manual.pdf pagina 12, 40-45°C).
Wat ik niet snap is dat de COP daalt naar 1 bij -20°C, maar dat het vermogen in de rechter grafieken wel 3,5 kW thermisch is. Dit zou betekenen dat er 3,5 kW elektrisch opgenomen wordt. Dat lijkt me niet kloppen. Weet jij hoe ik deze grafieken moet lezen?

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Bezuiniger schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 14:28:
Even voor de duidelijkheid: plaatsen op een schuin dakvlak is altijd bouwvergunningwerk.
Dat is niet altijd zo, wordt me net verteld. En zij zou het moeten weten want morgen gaat ze dat werk weer doen (die beoordelingen van bestemmingsplannen t.o.v WABO aanvragen)
Check je bestemmingsplan via ruimtelijkeplannen, je moet dan wel het volledige plan hebben want in de eerste stukken staan meestal de uitzonderingen en als je je perceel opvraagt krijg je meestal niet alles.

Zo dat was even een advies van mijn vrouw

Doe anders eens een DM, met iets meer locatie gegevens. Wie weet heb je dan wel gratis advies (als ze alles kan downloaden niet iedere gemeente heeft alles online)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:40:

offtopic:
Het is een beetje een gok, maar gezien de grote spreiding vermoed ik dat de warmtepomp bij vriezend weer afwisselend warmte voor bijv. CV produceert (met momentane COP>1) ofwel de buiten wtw ontdooit door de stroomrichting om te draaien. Hij levert dan dus niet continu 3.5 kW thermisch aan de CV. Waarom diezelfde spreiding bij de COP grafiek niet te zien is weet ik niet, maar neem aan dat die dan over een langere tijd gemiddeld is. Het blijft een vreemde set grafieken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:58:
@mkleinman
ik bedoelde zoon type
http://www.dimplex.de/nl/...ter/plaatsing-buiten.html
zou nog misschien wel passen achter aan de schuur.
is wel een flinke stap zwaarder, maar was me niet duidelijk of je nu ook voor de elga met vorstbeveiliging of zonder wou gaan.
Interessante site. Bookmarked! TNX!

Ik laat voorlopig, als het de ELGA wordt, de vorstbeveiliging zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:23:
[...]

zijn wel apparaten om heel het gasverbruik te niet te doen.
iets wat zwaarder als een elga.
(hellaas ook iets duurder.)
voor richt prijzen:
[url="http://www.wärmepumpedirekt24.de/luft-wasser-waermepumpen.html?dir=desc&order=price&p=2"]http://www.wärmepumpedirekt24.de/luft-wasser-waermepumpen.html?dir=desc&order=price&p=2[/url]

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 20-10-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:23:
[...]

waarom ? je kan bij vorst gewoon je ketel effe aanzetten door 2,5 graad te verhogen
gaat alleen de ketel aan zonder duo bedrijf
let wel ff dat de elga pas weer bij 7c inschakelt, en niet eerder.(daar gaat je winst)
zo is tie meteen impotent want juist savonds er warmpjes bij zitten deed je eerst met een e radiator (cop1) en je hr ketel ook iets met 1
kijk nog maar eens naar de graaddagen en buitentemperatuur van januari 2012 en 2013
bij 4 tot 6 graden is de cop gewoon goed, en bij regen helemaal.
en dat staat dan gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:00:
[...]
Binnenunit hier:

[afbeelding]

Leidingen van de CV onderlangs de Solarmax. Leidingen naar buiten via het gat van de zonneboiler ( aanvoer ) of via een gat eronder ( nieuw ).

En de buitenunit dan ergens hier ergens tussen collector 1 en 2 in. Ver weg van de rand van het dak zodat hij niet zichtbaar is vanaf de weg. En dan niet In de goot maar ook niet op het dak. Dus zelf via paar klemmen en beugels een eigen ophangunit maken zodat hij boven de goot zweeft.

[afbeelding]
Wel opletten of je iets speciaals moet doen om sneeuw in het apparaat te voorkomen. Je kan immers een kleine sneeuwlawine tegen het apparaat aan krijgen, met alle gevolgen van dien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman
met eric-pvt eens.
een elga met beveiliging is net een castraat.
het zingt wel hoog maar verzet weinig werk.

eigenlijk zou je een systeem willen die die beveiliging wel heeft, maar dan wel variable instelbaar.
na gelang je meer elektra zou willen gebruiken de vorst beveiliging omlaag kunt schroeven.
( 4 dipswitches zouden al voldoende zijn)
ik zou er eens dieper in moeten duiken of zoiets niet te verzinnen is met een thermostaat.
zeg maar als een stooklijn bij gas ketel maar dan anders om gedraaid.

en sneeuw ik had er niet eens aan gedacht.
de sneeuw heeft op mijn platte dak met een stuk schuin er boven, heel de isolatie plat gedrukt.
dat kan een aardig gewicht worden. (de oude isolatie was eps.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er worden wel meer airco's en warmtepompen op een schuin dak geplaatst, daar hoor je verder niets over? Maar ik zal het eens navragen bji Techneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:01
hmm http://www.nuzakelijk.nl/...uwt-energiebedrijven.html

[ Voor 41% gewijzigd door SpikeHome op 21-10-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb intussen deze schuin-dakbeugel ook gevonden voor het monteren van de buitenunit op mijn pannendak:

http://www.maxicool.nl/in...7-318-319-detail?Itemid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 08:38:
Ik heb intussen deze schuin-dakbeugel ook gevonden voor het monteren van de buitenunit op mijn pannendak:

http://www.maxicool.nl/in...7-318-319-detail?Itemid=0
jep ziet er wel aardig uit.
maar hij is eigenlijk wel voor airco.
en als het goed is zet niemand zijn airco aan als het sneeuwt. (hoewel je hebt idioten op deze aardkloot.)
geen idee hoe de carier reageert als hij vol sneeuw word gezogen. (misschien komt hij wel hoog genoeg.)
het lijkt mij nog niet de plek om de vorst beveiliging er af te halen.

(van de andere kant hoe vaak hebben we zoon pak sneeuw. dat het van het dak afglijd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm "bijna gratis warmte benauwd zelfs tweakers"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, dan gooi je je 'zoon' in een pak sneeuw of iets dergelijks :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een lulkoek weer, stel er is wat sneeuw, en je maakt je zorgen om je elga,
>> er zit een aan/uit knop op, en de ketel werkt dan gewoon door, de elga is een bridge in het thermostaat draadje. het gasdenken heeft ons compleet retarded gemaakt.
eerder poste ik de defrost functie van de warmtepomp, het is echt zo weg.
martin zou zelfs kunnen koelen zo met de elga bij sneeuw dan blaast de elga warme lucht over de pv/heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:45:
wat een lulkoek weer, stel er is wat sneeuw, en je maakt je zorgen om je elga,
>> er zit een aan/uit knop op, en de ketel werkt dan gewoon door, de elga is een bridge in het thermostaat draadje. het gasdenken heeft ons compleet retarded gemaakt.
eerder poste ik de defrost functie van de warmtepomp, het is echt zo weg.
martin zou zelfs kunnen koelen zo met de elga bij sneeuw dan blaast de elga warme lucht over de pv/heatpipes
Jij hebt 'm ook niet op je dak staan. De massa van sneeuw kan dat ding van z'n plek duwen en sneeuw of dooiend water kan ver doordringen in het apparaat. Of dat een risico is kan de leverancier beter beoordelen dan ik. Het apparaat is wel ontworpen voor buiten, maar niet voor onderdompeling.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat `ver doordringen` neem je aan, in het carrier buitenunit document staat het hoe en waarom precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Sneeuw maak ik me niet druk over, ik ga er van uit dat Carrier haar zaakjes wat dat betreft goed op orde heeft. Ook het gewicht van de sneeuw maak ik me niet druk over, de buitenunit wordt voor zover ik weet op de beugel vast gemaakt.

Voor wat betreft het benauwde: Die tweaker ben ik :)

De installatie en montage van het geheel is spannend en leuk. Ik blijf me verbazen over zaken die mogelijk zijn met de ELGA en out of the box denken.

Hetgeen ik spannend en benauwend vind is de eventuele vergunningaanvraag en mogelijke problemen met mensen in de buurt ( NIMBY ). Daar zie ik wel tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
als we toch kw'tjes over hebben.
http://www.tercal-shop.nl...elektrische-cv-ketel-15kw

of als je zone's in je c.v. wilt maken ivm lage temperaturen
http://www.tercal-shop.nl...en-regeling-zone-regeling

[ Voor 40% gewijzigd door SpikeHome op 21-10-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:21:

Hmm..De installatie is natuurlijk nog niet operationeel, maar toch probeer ik af en toe wat.
Constatering 1;
de pomp slaat niet af. Alleen wanneer ik de Elga met de power button uit en aanzet, slaat de pomp na een minuut af.
Constatering 2: als ik de temp op de thermostaat instel op vragend, verschijnt er geen vlammetje meer op het display van de Vision. Ook zie ik geen warmtepomp icoontje oplichten op de Elga.

:?
Probleempje 2 opgelost. Blijkt dat de positie van de flowsensor nogal nauw mikt. Ik ben daar natuurlijk gisteren in de buurt bezig geweest (isoleren binnenwerk). Nu geeft de carrier print een foutmelding (want er is geen buitenunit aangesloten), maar het groene lampje (compressor aan) brandt wel weer netjes. Wel vreemd dat deze foutmelding van de carrier print niet wordt gepropageerd naar de Elga print. :?

Morgen Techneco maar eens bellen voor dat niet afslaan van de pomp. Ik weet overigens nog steeds niet of ik dat erg vind; wie weet heeft het wel te maken met het niet aangesloten zijn van de buitenunit.

Ook lijkt het erop dat het ketelrelais niet sluit. Ik zie wél een vlammetje op het paneel van de Elga en op de OT thermostaat, maar het ledje van het ketelrelais op het moederbord begint niet te branden. Is voor mij denk ik geen probleem; ik ga dat relais toch niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ketelrelais sluit als je ineens meer dan 2,5 graad verhoogd of als de elga na 30 minuten te weinig effect heeft/meet tussen de gemeten temperatuur en de aanvoer
die flow switch/led is mooi he ?

affikken lukt voor geen meter trouwens, elga = zuinig 5kWp levert in oktober het dubbele van wat een idioot hoog stookregime heet, de boiler verwarmen vind ie net zoiets als 2 radiatoren, ook nog geen probleem

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Goed plaatje om in gedachte te houden bij het design van je L/Wpomp ondersteuning, het verschil tussen minimum (rond 0600-0700) en maximum (rond 1400-1600?) van 5-8 graden laat duidelijk zien dat het slim is om je boiler (en je huis) met je WP te verwarmen tussen 1400-1700 en dan vanuit die boiler om 0600-0800 je huis verwarmen:

http://www.knmi.nl/klimat...en/maand_260_grafiek.html

delta COP lijkt 1 te zijn (dus 1:4 ipv 1:3 etc), dus 33%? minder Enodig voor het zelfde effect.

No nog even bedenken hoe ik de boiler naar ca. 45 graden jaag zonder gelijk het hele huis door te warmen naar een onnodige hoogte (hoewel naar 21 graden wel slim is omdat het warmte vraag later op de avond verminderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zie de led van het ketelrelais ook niet oplichten, dus die zal wel kaduuk zijn oid. Ik zie het vlammetje op het bediedinspaneel wél oplichten. Ach, het boeit me niet zo.

Dat van die pomp....Het kan natuurlijk zijn dat de Elga de minuut nalooptijd pas laat ingaan als -ie van de buitenunit het signaal heeft gekregen dat de compressor niet meer draait. We gaan het meemaken.

Tjsa, die flowswitch is een vernuftig dingetje! Alleen klopt de handleiding niet: die stelt dat de led oplicht bij flow. Maar nee: hij licht op als -ie een magneetje "voelt" oid. Ik zal wel eens opzoeken hoe zo'n flowsensor werkt.

@BarryH: zoneventielen, of thermostaatkraan op je boiler. Die wil je altijd open hebben staan; de rest van het huis mag dicht als de juiste temp is bereikt.

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 21-10-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: kan jij je zone systeem niet inzetten om de boiler op te warmen op het moment dat er in het huis geen warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dank voor de suggestie. Dat kan uitstekend. Sterker nog: ik heb het systeem zo ontworpen :P 8)
De boiler heeft zijn eigen zoneventiel dat standaard open staat. Wanneer bijvoorbeeld de woonkamer of de badkamer verwarmd wil worden, sluit ik de boilerzone. Daar gaat dan geen heet water meer door, maar alleen maar retourwater.

Dus : boilerventiel open: aanvoer door de boiler. Boilerventiel dicht: alleen retour door de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:49
hansdegit schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:42:
...
Tjsa, die flowswitch is een vernuftig dingetje! Alleen klopt de handleiding niet: die stelt dat de led oplicht bij flow. Maar nee: hij licht op als -ie een magneetje "voelt" oid. Ik zal wel eens opzoeken hoe zo'n flowsensor werkt.
...
Vrij simpel.
Je hebt een veer waar een magneet aan vast zit.
Als er het water om de magneet heen loopt wordt de veer met magneet iets ingedrukt.
Aan de buitenkant monteer je dan een sensor of een reedcontact en positioneer je zo dat die de magneet pas detecteert wanneer de veer een bepaalde indrukking heeft.
Nadeel van deze flowsensor is dat je een minimale drempel hebt. Voordeel is dat je de minimale flow waarop de sensor reageert heel makkelijk kunt instellen. Je verplaatst de sensor aan de buitenkant iets.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: ik heb net gezocht in dit topic, maar ik kon niet vinden hoe jij eea wil gaan inrichten. Heb je daar toevallig een schema/ beschrijving van?
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
jazeker:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/heating2.jpg

Met opmerking dat ik een extra keerklep heb laten zetten na de hele dikke pijl. De thermische motoren nemen namelijk flink de tijd om te openen en sluiten. Ik wilde voorkomen dat ik in de verkeerde richting aan het pompen ben terwijl de NO klep net sluit en de NC klep opent. Er is dus een tijdsvenster waar zowel de NO klep als de NC klep open zijn.

noot: NO = Normal Open, NC = Normal Closed.

[ Voor 67% gewijzigd door hansdegit op 21-10-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: en hoe zorg je er dan voor dat de ELGA blijft verwarmen als er geen warmtevraag is in het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans, je kan het ketelrelais ook triggeren door de elga uit te zetten en je thermostaat vragend te zetten, hij reageert dan direkt, of je wat hoort is vraag 2, hij doet dat heel stilletjes.
echter heeft de elga ook blokkeringscodes, in principe is de diagnosestart niet goed gegaan zonder buitenunit, dus wellicht blokkert hij die functie nu

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@BarryH: de thermostaat van de Elga zet ik op een graad of 29. De andere thermostaten (aan/uit) sturen eigenlijk alleen de zoneventielen aan. Excessieve warmte bufferen we in de boiler.

@eric: ik heb de contacten op de groene stekker en op de print doorgemeten. Wanneer het oranje symbool op het bedieningspaneel brandt, staan de pins niet met elkaar in contact. En ook de led doet niets, dus ws. kapoet.
Maar lekker belangrijk....Ik ga dat ketelrelais toch niet gebruiken. Ik ga het wél melden; misschien dat ze de print vervangen.

Wat de Elga bijvoorbeeld óók niet doet (terwijl het wel in par 2.1 ("Elga uit/ketel aan") van de ingebruikname handleiding staat, pag. 5):
Elga uit
Thermostaat vragend

Dan zou dus het ketelrelais moeten sluiten. Doet -ie niet.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 21-10-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in aan-uit modus of in openterm ? (dipswitch)
denk niet kaput, systeem is niet compleet nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
dip A8 staat on. Alles staat default. Als ik 'em in OT zet, gaat de Elga in storing, want hij kan niet ouwehoeren met een OT ketel (want er hangt geen ketel aan de Elga)

edit: of niet kapoet. Ik ken de software natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat er geen ketelrelais geschakeld wordt bij het afwezig zijn van een buitenunit. Aan de andere kant: waarom dan wél die oranje schakelen op het bedieningspaneel??

Apart...Als ik dip A8 op OpenTherm zet, zie ik op het display van de thermostaat "aansluitfout". En dat klopt natuurlijk als een zwerende vinger.

Maandagmiddag wordt de installatie afgerond; ik hoop dat het nog een beetje zacht weer blijft tot en met maandag.

[ Voor 77% gewijzigd door hansdegit op 22-10-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk in mindergas.nl heb ik nog maar 5 mensen met een lager verbruik boven me die zitten onder de 0,10m3/graaddag voor 2013

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:11:
leuk in mindergas.nl heb ik nog maar 5 mensen met een lager verbruik boven me die zitten onder de 0,10m3/graaddag voor 2013
Ik sta er niet in, ik ga je niet uitdagen maar dat zouden er 6 kunnen zijn :+
Maar gas gebruikt is misschien NUL, maar hoeveel kWh heb je verbruikt voor warmte voorziening >:)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat cijfer wil ik graag gaan nog weten, maar niet zoveel, staat ook een dikke boiler met zoncv
het cijfer weet ik vast zo rond 21 maart 2014, deze maand gaat in ieder geval ver boven verwachting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb geen gas, mag ik ook meedoen? ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Eigenlijk zou je een tweede mindergas account moeten aanmaken zodat je goed inzichtelijk hebt hoeveel kWh je per graaddag verstookt met de warmtepomp. Je zal dan een flinke daling zien bij de overstap van gasketel naar WP.. Desnoods met 1m3 gas = 8 kWh. Ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Ik zit ook op mindergas.nl, verbruik gaat lekker oplaag (van 0,48 m3/graaddag naar 0,06 m3/graaddag). Niet door Elga, maar door houtkachel. Ik wil best mee vergelijken, mkleinman kan ik wel vergelijken. Binnenkort ouderwetse e-boiler plaatsen om overschot op te maken, helaas geen plek voor zonneboiler.

[ Voor 8% gewijzigd door drielp op 22-10-2013 22:50 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik de qsolar terugreken, met de zogenaamd uber zuinige best geteste ketel, dan blijft er volgens mij minder dan 7kWh (teruggerekend van MJ) over in dat ding. @aanvoer 35c
ik moet nog een maandje uitlezen, maar het lijkt of de gasketel met hr107+ sticker dat alleen in het lab haalt, nu ik goed vergelijken kan, op de interne joule meter.
volgens wikipedia zou het 8,8kWh/m3 zijn

aanvoer en retour van ww en cv passeren de interne meter van de qsolar, als ik dan de gasmeter controleer word ik een beetje zuur van die gasketel, als ik dan de kWh van de elga/plugwise zie word ik weer wat vrolijker.
op warmwater (bij ketel limiet 2kW gestookt in de boiler wisselaar voor maximale langdurige condensatie) dan blijkt het rendement helemaal ruk te zijn, zo rond 78% en zeker niet hr107.
er gaat bij de gasketel extreem veel verloren door het pijpje op het dak, de vogeltjes verwarming.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
drielp schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:40:
Ik zit ook op mindergas.nl, verbruik gaat lekker oplaag (van 0,48 m3/graaddag naar 0,06 m3/graaddag). Niet door Elga, maar door houtkachel. Ik wil best mee vergelijken, mkleinman kan ik wel vergelijken. Binnenkort ouderwetse e-boiler plaatsen om overschot op te maken, helaas geen plek voor zonneboiler.
heb ook mindergas sinds weekje, gas standen van afgelopen jaar ingevoerd
en zit nu op 0,17 m3/graaddag voor een 2 onder 1 kap woning zonder openhaarden ofzo best netjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 11:19:
Hier is de voorpret intussen goed begonnen. Alle handleidingen uitpluizen, alle dipswitches uit mijn hoofd leren en beredeneren wat bij ons de beste optie gaat zijn.
Martin,

Mooie dat je voorpret hebt! maar.... als ik jouw gegevens op mindergas erbij pak (zie onderstaande) dan vraag ik mijn eigen toch echt af of jij wel goed bezig bent?

Ik woon in een 2-1 kap met zijn 4e, heb geen (nog geen ZB en WTW in de douche) en ik zit in verhouding niet ver voor/achter jouw verbruik!

Ons stook regime scheelt ook niet veel van elkaar.

Inmiddels geloof ik ook wel in de werking van de de Elga, maar ergens zit er in jouw huis nog iets niet goed, of je verliest veel warmte.

Heb het al eens eerder gezegd laat nu eens een goede warmteverlies berekening maken en een ventillatie berekening, dan heb je harde cijfers waar JIJ wat mee kan!

gr

George

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/dcy00o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman heeft een aantal dingen gedaan, waarna zijn jaarlijkse daling is gestopt, en zijn verbruik zelfs is gestegen, 3 jaar lang ging het in de pas met mijn daling(en nielstn), daarna kwamen er wat `externe`adviezen die hij heeft gevolgd, en dit jaar verbruikt hij 47% meer dan ik.
het is niet te verwachten dat als je je dak en fundering hebt geisoleerd en zon-cv hebt ingericht, dat het verbruik daardoor stijgt.
ik zeg : reset factory default, en reboot out of the box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:57:
Nee ok ligt het toch niet aan mij, natuurlijk is het goed voor de wereld om zo als Martin te denken, maar volgens mij is het idd gaande weg ergens goed verkeerd gegaan.

En denk ik zelf dat de Elga hem niet de oplossing gaat geven die hij zoekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
screwbeast schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:36:
[...]

Heb het al eens eerder gezegd laat nu eens een goede warmteverlies berekening maken en een ventillatie berekening, dan heb je harde cijfers waar JIJ wat mee kan!
en
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:57:
mkleinman heeft een aantal dingen gedaan, waarna zijn jaarlijkse daling is gestopt, en zijn verbruik zelfs is gestegen, 3 jaar lang ging het in de pas met mijn daling(en nielstn), daarna kwamen er wat `externe`adviezen die hij heeft gevolgd, en dit jaar verbruikt hij 47% meer dan ik.
het is niet te verwachten dat als je je dak en fundering hebt geisoleerd en zon-cv hebt ingericht, dat het verbruik daardoor stijgt.
Factory reset is intussen zo goed als mogelijk uitgevoerd, ketel staat weer op instellingen van 3 jaar terug. In december wordt er een volledige externe warmteverliesberekening gemaakt en een blowerdoortest.

Daarna hopelijk helder waar ons probleem zit wat betreft warmteverliezen. Daarna dat oplossen en als laatste pas aankomend voorjaar een ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Daarbij moet worden aangetekend dat graaddagen maar een beperkte functie hebben bij berekening van het gasverbruik. Daarbij speelt ook wind en zoninstraling. Dat heeft bij mij met name in maart 2013 voor een flink hoger verbruik gezorgd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:08:
Daarbij moet worden aangetekend dat graaddagen maar een beperkte functie hebben bij berekening van het gasverbruik. Daarbij speelt ook wind en zoninstraling. Dat heeft bij mij met name in maart 2013 voor een flink hoger verbruik gezorgd.
Klopt maar laat ik dan zeggen dat ik op 15 meter van de zee af zit ;-) volop de wind in alle hoeken van het huis!

@ Martin, slimme zet ik dnekd at je daar veel aangaat hebben om die berekening EERST te doen, dan je VV doen en de Elga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Martin, even out of the box....Kan het zijn dat je een gaslek hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:58:
Martin, even out of the box....Kan het zijn dat je een gaslek hebt?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou het lek in de CV ketel moeten zitten. In de zomer is het gasverbruik te verwaarlozen, met de ketel uit ( stekker eruit gas open ) is ons verbruik 1,5 - 2 kuub per maand, dat is puur voor het koken.

Zodra de ketel aan gaat in huis dan schiet ons verbruik eigenlijk meteen naar minimaal 5m3 per dag. Daaronder komen we nauwelijks.

En mocht er wel een lek zijn, ik heb jarenlang meterstanden opgenomen voor Enexis. Ik heb een behoorlijk gevoelige neus voor die stank die erin zit :)

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 23-10-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
mkleinman schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:51:
[...]
Zodra de ketel aan gaat in huis dan schiet ons verbruik eigenlijk meteen naar minimaal 5m3 per dag. Daaronder komen we nauwelijks.
Dat is best veel. Wat ik ook vreemd vind is dat je zoveel extra's doet ten opzichte van wat wij doen en dat je dan nog op bijna hetzelfde uitkomt (0,21m3/graaddag). Ga maar na: hier geen ZB/ZB-verwarming, geen extra dak- of spouwisolatie, geen elektrische verwarming, geen DWTW, etc. Mijn reactie is dus precies dezelfde als die van Eric, George en de rest: er moet haast wel iets mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we het houden op wat zand in zijn ogen door verondersteld goed bedoelde externe adviezen.
hij haalde in 4 jaar mijn besparingen aardig in, en dan ineens een bounce omhoog, dat mag die adviseur zich aantrekken, en het zal me niet verbazen als dat het waterzijdig inregelen is.
//wat uitgaat van statische situaties.
afknijpen met een dom brullende gasketel is niet oke.
wie weet wat voor een kwadratisch effect de wel perfect modulerende warmtepomp zou kunnen hebben,
alles klopt daar namelijk wel, heb het zelf gezien.

ik regel mijn voetventielen in, swinters met een brandende sigaret in een asbak
comfort is de rook recht omhoog, bij een warm huis, de flow is dan evenredig en het bespaard ook goed,
je warmte ervaring neemt sterk af bij trekkende lucht over de grond (aanvoer naar de radiatior)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
CV tuning is het hier niet geweest denk ik

Onderstaande grafiek is mijn gasverbruik over de periode van een jaar. Dus het de stand van vandaag is het gasverbruik van 23-10-2013 t/m 24-10-2012.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/gasverbruik.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gaslin.jpg
ik heb zoiets ook in 2010 gehad
beetje rot dat de gasmeter nu eenmaal niet meer achteruit kan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@mkleinman
Leuke grafiek. Ik zie wel alleen allemaal technische maatregelen, maar wellicht de belangrijkste factor, gedrag, ontbreekt in de grafiek. Denk aan vakantie in de winter, trui aan, thermostaat andere temperatuur, pubers, thuis werken, extra kamer warmstoken, hogere ruimtetemperatuur door CV-tuning (ruimte zonder thermostaat).

@eric-pvt
Weet je wat de reden is dat het verbruik bij jou in 2010 zoveel hoger is dan de jaren eromheen? Elektrische bijstook wellicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 23-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo, de laatste thermometers van DealExtreme strategisch geplaatst, kap erop en nu wachten tot maandagochtend. Beers Klimaattechniek uit Heerhugowaard (STEK gecerticifeerd) komt de boel koudetechnisch aansluiten.

Helaas; er valt weinig te spelen tot ma-ochtend, gewoon op mijn handen zitten dus. Lastig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:12:
@eric-pvt
Weet je wat de reden is dat het verbruik bij jou in 2010 zoveel hoger is dan de jaren eromheen? Elektrische bijstook wellicht?
domme denkfout, luisteren naar een ouderwetse pijpenbuiger installateur
daarna heb ik geleerd dat niemand een huis beter kent dan de bewoner en zijn gewoontes.
de grootste fout was weersafhankelijk stoken ipv met een adaptieve atag brainq binnen
(stooklijn adaptatie door binnen of buitenklimaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:12:
@mkleinman
Leuke grafiek. Ik zie wel alleen allemaal technische maatregelen, maar wellicht de belangrijkste factor, gedrag, ontbreekt in de grafiek. Denk aan vakantie in de winter, trui aan, thermostaat andere temperatuur, pubers, thuis werken, extra kamer warmstoken, hogere ruimtetemperatuur door CV-tuning (ruimte zonder thermostaat).
In 2010 met CV tuning is thermostaat iets aangepast naar progressief stoken ( kouder 's ochtends warmer 's avonds. ). Daarna hebben we alleen de aanvoertemperatuur van de ketel aan lopen passen.

Voor de rest vast patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:33:
[...]

domme denkfout, luisteren naar een ouderwetse pijpenbuiger installateur
daarna heb ik geleerd dat niemand een huis beter kent dan de bewoner en zijn gewoontes.
de grootste fout was weersafhankelijk stoken ipv met een adaptieve atag brainq binnen
(stooklijn adaptatie door binnen of buitenklimaat)
Het is mij niet duidelijk wat dat voor effect heeft. Lagere CV temperatuur ofzo?

Verbruik van de verwarming van de woning wordt door twee dingen bepaald:
  • Verliezen van de woning
  • Rendement van de warmte opwekker
Ik ben wel benieuwd of je weet waardoor het verbruik zo hoog is in 2010 t.o.v. omliggende jaren. Wellicht beide elementen wel met een bepaalde verdeelsleutel. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
morgen word mijn wp geleverd.
dat wil zeggen dat deze incl. andere c.v. dit weekend geplaatst gaat worden.
na het weekend weten we meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke wp wordt het?
Een nefit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hij gaat lekker eric! Nu al weer 13kWh bij je saldo opgeteld. Krijg je dat ooit nog op?

Zo, net even het Wilo Yonos pompje op standje 2,5 gemeten. Een whopping 8W. Ter vergelijking: de ketel heeft standby verbruik van 8W, als -ie moet pompen slurpt -ie 80W.

[ Voor 49% gewijzigd door hansdegit op 24-10-2013 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dat gaat nooit meer lukken met nog 68dagen te gaan voor 2013
die wilo is cool he ? mooi pompje
ik heb mijn regeling nu helemaal klaar en perfect, opvallend is wel dat de elga moduleert en de aanvoertemp. regelt via de buitentemperatuur, op zich wel oke, maar ik wil de boiler wat warmer
gedurende het stookseizoen denk ik/zei ik dat die wilo het extra sluipverbruik van de elga makkelijk afdekt, zeker in jouw geval met 8W/80W puur op de draaiuren, gewoon eindeloos laten doordraaien die pomp
oktober het huis op 23c houden is ook fluitend gelukt, dus nu ga ik weer normaal doen, als ze hier nog kunnen ontwennen aan hun tropische vlinderkas......

btw : het inregelen van de elga op je circuit zonder geluid en altijd voldoende flow is een heel erg moeilijk en langdurig klusje, zeker bij 2 of 3 extra pompen in het circuit
oktober tot nu nam de elga 100kWh ofwel 12,5m3 gas @23c kamertemp.
ernaast was het gasverbruik nu ww+koken 6,2m3
dat is nog geen fractie van mijn normale oktober verbruik (4 personen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nu nog een inductieplaatje :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 8 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.