Ik heb de foto's gemaakt van mogelijke plekken voor de binnen- en buitenunit.
De binnenunit zou op 3 eenvoudige plekken kunnen en 1 plek die me een hoop meer tijd en werk kost.
Binnenunit
Plek 1
Plek 1. In een nis op mijn kantoor. Deze nis zit letterlijk naast de CV ketel. De CV leidingen worden nog geen 50cm lang en het gasbeton is een eitje om doorheen te boren. Kwestie van twee 90 graden bochtjes en in mijn kantoor komen nauwelijks leidingen.
Het nadeel lijkt me duidelijk. Ik heb de ELGA dan in mijn kantoor zitten en ik moet wat boekenplank ruimte opofferen hiervoor.
Plek 2
Plek 2. Ik kan ook eenvoudig de vliering bereiken vanaf mijn CV ketel. Ik maak dan een verticale wand vast aan het dak en aan de vloer van de vliering waar nu nog het bedje staat. Ik kan dan onderlangs de CV leidingen doorvoeren langs de wand onder de Solarmax door. De leidingen voor de buitenunit kunnen op een vergelijkbare manier lopen.
Voordeel lijkt me duidelijk. Geen ruimteverlies in mijn kantoor en de ELGA is compleet uit het zicht verdwenen. Aan de andere kant blijf ik een techneut en wil ik hem eigenlijk wel zien
Plek 3
Plek 3. Ik kan ook, vergelijkbaar met Eric-PVT mijn binnenunit zo ver als mogelijk weg zetten van de CV ketel. In mijn geval is dit de schuur. Ik heb zowel elektriciteit, CV leidingen en een eenvoudige weg naar buiten toe vanaf hier.
Voordelen: Ik zit aan de achterkant van het huis en dus minder, eventuele, problemen met vergunningen.
Nadelen: Ver weg van de ketel, wil ik met 1 thermostaat gaan werken dan moet ik behoorlijk wat kabels gaan leggen.En daarbij: Er zit hier maar 15mm leidingwerk, de ELGA is intern 22mm. Kan dit?
Plek 4, the outsider
Ik kan ook nog een kleine verbouwing gaan doen. Ik sloop dan een deel van de nis, eerste foto, weg, en trek deze ruimte bij de CV ketel. De ELGA en de CV hangen dan naast elkaar.
Voordeel lijkt me duidelijk: Veruit de mooiste en meest elegante oplossing als je het hebt over het ophangen.
Nadeel: Ik moet verbouwen en ik ga een probleem krijgen met mijn belangrijkste elektriciteitsbuis in mijn huis. Mijn zonnepanelen! Die zit dan in de weg. En die wil ik eigenlijk niet verplaatsen. Met een voorzetwandje van hout ga ik mogelijk later weer problemen krijgen wanneer ik bij die buis moet.

Buitenunit
Dan de buitenunit.
Ik kan vanaf mijn CVketel redelijk makelijk naar buiten komen aan de voorzijde. Deze plekken heb ik aan de voorkant van mijn huis
Naast het dakraam
Ik kan meteen naast mijn dakraam de buitenunit kwijt. Hij moet dan wel via een beugel aan mijn schuine dak worden bevestigd. En hij komt ook deels op de buitenste nokpan te staan. Ik heb hier totaal ongeveer 95cm vanaf de dakrand tot aan mijn dakraam.
Waterpas krijgen zou ook een uitdaging kunnen worden en omdat het mijn dak is, geluidsoverlast omdat mijn houten dak mee gaat resoneren?
In de goot
Tweede optie is om de buitenunit in mijn dakgoot te plaatsen. Ik heb hier ruimte tot halverwege de spouw ( die dus van mij is ) voor de buitenunit.
Voordeel: Hij valt van de straat helemaal niet op.
Nadeel: Ik moet een constructie maken dat hij op mijn bitumen staat, wat nu als ik lekkage krijg. Dan moet alles er vanaf. Hoe denken jullie hierover? Overigens is mijn bitumen aan die kant net vorig jaar vervangen.
En kom ik met mijn dakpannen niet in de knoei met de aanvoer van lucht voor de ELGA?
Op de buitenmuur
Ook is er nog de optie om hem op de buitenmuur aan de voorkant te plaatsen, alleen is de WAF daarvan erg laag denk ik. En heb ik waarschijnlijk een omgevingsvergunning nodig.
De unit zou dan komen bij de regenpijp aan de rechterkant. In de hoogte kan ik variëren. De unit past net niet tussen het afdakje en de regenpijp voor een indicatie in de breedte.

Achterkant
En de achterkant van het huis wanneer de ELGA hier komt.
Op de achtermuur
Als de unit in de schuur komt te hangen dan zou hij hier kunnen. Hij kan zowel links als rechts van de ramen.
Hij zou zelfs eventueel op het platte dakje kunnen. Maar dat heeft absoluut niet echt mijn voorkeur aangezien het dakleer hier beroerd is vervangen 3 jaar terug.
Achteraan de schuur
Helemaal uit het zicht, achter mijn huis heb ik ruimte voor het paadje waar de buitenunit ook kan hangen.
Nadeel: Mensen zien hem en kinderen kunnen rotzooi erin stoppen en ik heb er geen zicht op. En hier een schutting bouwen gaan erg ten nadele van de ELGA werken.

Beste kandidaat
Mijn voorkeur heeft op dit moment de ELGA in de nis op mijn kantoor en de buitenunit in de dakgoot.
Mijn tweede keuze is de verbouwing, stuk muur wegbreken en stuk bij het stookhok trekken.
Hoe denken jullie hierover?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.