Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.522 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben nu aan het testen wat de elga kan met de boiler, en bij lage temperaturen, de boiler is 380 liter, en de starttemperatuur was 28,2 graden, nu is dat alweer 38c
de elga heeft nu alleen contact met de boiler, als circulatiecircuit via de cv leding, ik heb de radiatoren even allemaal dicht.
de gestage grafieken is woning verwarming, na een maand lijkt het 4x zo zuinig dan de gasketel
winterprojectje is gas elimineren voor warmwater (gevolgd door inductie)

als je de elga boven de 1030 Wac ziet dan ben ik aan het mishandelen, bijv met een boiler met een hoge deltaT, de elga vind 20% extra stroom nemen, maar ook meer warmte geven helemaal geen probleem
ik kan nog geen lagere aanvoer ontdekken, daarom test ik altijd savonds laat, dan is het lekker koud
het verbruik is nogal flut, 60kWh in 15 dagen, en de hoeveelheid warmte grandiooos teveel
ik had hem in 2011 al moeten kopen

ik schat de cop via het huis van hans, en zijn online gas grafiek
huis is zelfde bouwserie-bouwjaar en bewoners, zeker is die wel 4 en hoger nu, uiteindelijk zal ik via mindergas/graadagen na een paar maanden het precies kunnen weten per maand
het gasverbruik voor oktober is nu 0,6m3, koken denk ik

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@eric-pvt: welk apparaat bij jouw pompt nu de warmte uit de ZB het huis in als je aanvoer voldoende hoog is en je huis warmtevraag heeft? de elga zonder bijwarmen of je Qsolar?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de qsolar staat er zoals hij er stond, op zijn eigen thermostaat, hij beslist zelf of hij de cv gaat bedienen
overdag (9-17u) staat de qsolar gelijk aan de elga qua kamertemperatuur
in overleg met techneco&atag zit de sensor van de elga op de cv wisselaar van de boiler, dus als de boiler 43c is of hoger, zal de elga simpelweg niet aanslaan, de cv pomp is dan de qsolar.
dit sensor zit normaal gesproken op je retour van de gasketel, zodat de elga weet dat deze draait en werkt, of meewerkt

zo heb ik dus : eerst zon, dan de elga, en dan de gasketel, die zit alleen lekker niet aangesloten op de elga het relais hoor je wel klikken, maar ja, aan-uit who cares, het is gewoon een domme schakelaar,
en zo is de elga ineens autonoom geworden.
de gasketel wil eigenlijk aanslaan als de retour daalt onder de 18c, zo werkt de qsolar, dan is de zon-cv op
maar de elga start om 17:00u als de kamertemperatuur niet 20c is, en zo komt de retour nooit op 18c
de qsolar geeft dan code 6(9) : brander uit bij vragende kamerthermostaat
jammerdebammer : hij telt dan de elga op als zon-cv opbrengst
na ja, na 6 jaar weet ik die zon-cv wel, die is top.
nu wil ik eigenlijk dat de elga de boiler ook op gaat warmen, want de zon is ons nu echt aan het verlaten
das is een donker winteravond projectje, vanaf nu dus.

de elga weet niets van de qsolar, hij ziet het als de aan/uit gasketel
de elga heeft geen communicatie met de qsolar, slechts via de lucht word er gecommuniceerd.
dus de elga gaat 0,5 graad hoger, als de zon niet schijnt
2 thermostaten, 2 verschillende klokprogramma`s ("lucht communicatie")
2 autonome systemen, redundant dus, 2 cv pompen
samen op hetzelfde cv circuit, de elga kan dit en heeft zelfs een flowswitch en indicator,
de pomp moduleert op basis van een druk niet hoger dan 2 bar in de aanvoer, erg netjes allemaal

>>dre, de boiler midden en top (250 liter) heeft de elga op 43c gekregen en is afgeslagen, omdat de retour43c is, dat zit hardcoded in de elga(helaas), wtf hij had daar 0,88kWh voor nodig buitemperatuur is nu 6,6 graden ik ben redelijk verbaast hierover

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
mkleinman schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:27:
Uit mijn hoofd.( 900xcopx3.6 ) / 35.17 = bij cop van 4.5 ongeveer 415m3
Ik zou 31,65 x 1,07 = ca. 33,9 gebruiken als waarde. De kans dat je 111% efficiëntie haalt met je HR ketel lijkt me erg onwaarschijnlijk. Als je dat wel doet: gelijk melden hoe je dat voor elkaar hebt gekregen, want dat wil ik ook. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hr 107 is a myth
zelf met 35c ltv aanvoer haalt mijn zuinigste atag sc het niet, neem eerder maar 90% maximaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Dre schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:20:
[...]
Als een warmtepomp 900 kWh verbruikt, hoeveel energie heb je dan om je huis te verwarmen? En hoeveel gas is equivalent daaraan (;))
Sjeeses, wat had ik gebruikt toen ik dat schreef??? (of verbruikt ;) )

Duidelijk, Dre.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:47:
[...]
>>dre, de boiler midden en top (250 liter) heeft de elga op 43c gekregen en is afgeslagen, omdat de retour43c is, dat zit hardcoded in de elga(helaas), wtf hij had daar 0,88kWh voor nodig buitemperatuur is nu 6,6 graden ik ben redelijk verbaast hierover
Eric, waar ik heel benieuwd naar ben....De Elga slaat af omdat die 43 graden op je retour is gemeten. Maar daarna?? Als je daarna warmtevraag hebt (of nog steeds) van je thermostaat?
Dus wat gebeurde er toen je -met 43 graden- de radiatoren weer open zette?

edit: wat is er trouwens op tegen om die NTC-weerstand wat te pimpen en de Elga voor de gek te houden?

[ Voor 53% gewijzigd door hansdegit op 15-10-2013 23:32 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/komt net van zolder en heeft water getapt : elga slaat meteen weer aan
(thermostaat had ik op vraag staan continu bedrijf)
/had plakband tussen de sensor gedaan, en zat te blazen als eerste klas looser tegen een ntc sensor
/liet de sensor bungelen, maar de aanvoer bleef ook 47 dus had geen nut

/heeft nu de achterdeur wijd open omdat de temperatuur rond de 4c buiten is,
en dan `zou` de elga orgineel afslaan, maar de aanvoer is een whopping 38c alweer.

uh hans ik weet het nog allemaal niet, loop wel als een gelukkige dwaas door het huis, de rest slaapt al
dit is ook tvt, spannend, voel je 16 en ontdekken
de fossiele tegenhanger zal wel zijn :albert verlinden aanhoren op kolenstroom wat badr vandaag deed

/edit grrr waar ga ik die ntc sensor nou stoppen.....
De cv-ketel wordt aangestuurd als de gemeten
retourtemperatuur (cv-ketel in, NTC1), lager is
dan:
Gewenste aanvoertemperatuur cv-ketel – 10K
De cv-ketel zal weer worden uitgeschakeld als de
gemeten retourtemperatuur (cv-ketel in), hoger is
dan:
Gewenste aanvoertemperatuur cv-ketel – 5K
waarbij cv ketel ook een boiler kan zijn met warmwater en de cv erdoor
de sensor in een glas water hangen geeft tot nu toe het beste resultaat, misschien is onderaan de boiler wel een goed idee

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dat klinkt als goed nieuws.
Mwa, ik ga het allemaal ontdekken. De opzet is dat de Elga vaak en lang de boiler moet opstoken totdat -ie een retour van 43gr bereikt. Wanneer daarna een zone warmte vraagt, zou ik graag zien dat de pomp van de Elga opnieuw start (of bleef -ie doorpompen??) en de warmte uit de boiler naar het vragende vertrek transporteert.

Of als er een douche aangaat... Boiler daalt in temp => dan zou ik graag zien dat de Elga weer wakker wordt.

Wat voor NTC is het eigenlijk? een 10k?

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 16-10-2013 00:04 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee, staat niks op, boiler buffer is wel oke lijkt me, of douchen of een cv turbo boost als de elga ook draait, die ntc moet echt wel op de koudste plek/leiding van je cv (retour)
zodra die ntc 38c of hoger meet, gaat de elga terugregelen.
ik heb trouwens de lage stooklijn dus ben niet echt een referentie
de elga reageert het best als de vraag 0,5 tot 1c afwijkt van de gemeten temperatuur
bij 19,5 in de woonkamer, en dan 20,5 gevraagd en dan de boiler ertussen levert leuke resulaten

/edit :
in de morgen is het nu 11,2 bij hans en eric
bij martin en dre is de temperatuur 3,6
daarom kan je de cop alleen bepalen per plek, en niet in een algemene folder
verder was de elga vanmorgen mist aan het oplossen, een mooi gezicht.
(ontwasem functie zoals in de auto/airco)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:33:
[...]
ik schat de cop via het huis van hans, en zijn online gas grafiek
huis is zelfde bouwserie-bouwjaar en bewoners, zeker is die wel 4 en hoger nu, uiteindelijk zal ik via mindergas/graadagen na een paar maanden het precies kunnen weten per maand
het gasverbruik voor oktober is nu 0,6m3, koken denk ik
Historisch gezien is ons gasverbruik ongeveer het dubbele van jouw verbruik. Komt natuurlijk doordat wij minder ovengerechten bereiden dan mevrouw pvt. ;)

Dus ik denk dat mindergas.nl jou straks een beter beeld geeft dan naar mijn grafiekjes turen.

qua stooklijn heb je dus nu "vloerverwarming laag" (pag 3 van handleiding B7.2 "inbedrijfstelling") ?
Ik ga voor "radiatoren laag"

ik ben zéér onrustig, kan niet wachten tot vrijdag
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:47:
[...]
Dat regelt de Carrier print adhv de NTC binnen in de Elga. Dus als we daar omheen willen, zullen we die sensor moeten tweaken. Heb ook de bevestiging gekregen van Paul dat de pomp altijd start bij warmtevraag. Dat was ook precies wat ik wilde horen.

[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 16-10-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
*weg*

[ Voor 99% gewijzigd door hansdegit op 16-10-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het lukt me niet eens om mijn oktober kWh op te stoken in de elga, ik heb pas 3 dagen negatief gebruik
de eerste 3 dagen van oktober gaven al meer kWh dan de hele maand het huis op 23 met de elga.
van dat overschot ga ik dus met een elga ook niet afkomen.

/&nog een keer :
gisteren om 18:00u thuis, pv opbrengst 7,6kWh, de dag duurt dan nog maar 6 uur, de elga gaat maximaal nog 6 uur 1000Wac gebruiken... komt niet op dus
5.5kWp is dus teveel voor 1 elga, mogelijk kan je dan dus beter een zwaardere nemen die er niet is, of een 2 of een 9kW thermaV of zubadan.
qua temperatuur is het vooralsnog een lachertje, de elga red het alleen makkelijk, en ook zeer snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:39:
het lukt me niet eens om mijn oktober kWh op te stoken in de elga, ik heb pas 3 dagen negatief gebruik
de eerste 3 dagen van oktober gaven al meer kWh dan de hele maand het huis op 23 met de elga.
van dat overschot ga ik dus met een elga ook niet afkomen.

/&nog een keer :
gisteren om 18:00u thuis, pv opbrengst 7,6kWh, de dag duurt dan nog maar 6 uur, de elga gaat maximaal nog 6 uur 1000Wac gebruiken... komt niet op dus
5.5kWp is dus teveel voor 1 elga, mogelijk kan je dan dus beter een zwaardere nemen die er niet is, of een 2 of een 9kW thermaV of zubadan.
qua temperatuur is het vooralsnog een lachertje, de elga red het alleen makkelijk, en ook zeer snel.
dat had ik wel verwacht, zelfs als je het systeem gewoon laat draaien kun je al +/-3000 uur vooruit.
niks nieuws onder de zon.

heb je ook al eens gekeken naar de dimplex lia 7im of de 9 of de 12?
is aardig het zelfde idee als een elga zo als jij hem gebruikt (maar dan zonder de ondersteuning).
kan misschien ook wel iets zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de waardering voor je pv & kWhtjes gaat wel omhoog in je hoofd, prettig warm voelt beter, dan oeverloos terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:09:
de waardering voor je pv & kWhtjes gaat wel omhoog in je hoofd, prettig warm voelt beter, dan oeverloos terugleveren.
dat snap ik ja.
het lijkt mij ook "te gek"om te doen.
liefst zou ik +/-1700kWh uit het net willen trekken en dan +/- 25-100m3 gas willen gebruiken. (voor het koken en nood gevallen)
waarom +/-1700kWh, heb geen enkele moeite om gewoon mijn vast recht te betalen.
(het is niet dat ik het elektra bedrijf in de - wil brengen, van mij mogen ze ook een beetje winst maken)

maar ik wacht met spanning af als het weer echt koud gaat worden, hoe de elga het dan trekt.
(of dat ik toch voor iets wat zwaarder is moet gaan of niet)

edit:
ik betaal nog steeds het oude bedrag voor de elektra/gas dus een 650+ euro bespaar ik mij per jaar.
het zal nog wel effen duren voordat ik dit kan betalen. (er zal vast nog wel geld bij gelegd worden)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 17-10-2013 11:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

52 euro/maand is een harde grens,
je kan er alleen onder met zonneboiler of warmtepomp
in 2014 zal de grens stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:46
Hebben jullie nog een nette oplossing voor de buitenunit in geval van een rijtjeshuis met schuin dak?
Enige wat ik zo kan verzinnen is een muurbevestiging, maar vind dat er eigenlijk niet uit zien (toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee, dat ziet er niet uit. Maar ik vind panelen ook niet zo mooi; toch heb ik ze. Let er wel even op dat je bij muurbevestiging 30cm ruimte tussen Elga en muur aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:38:
Hebben jullie nog een nette oplossing voor de buitenunit in geval van een rijtjeshuis met schuin dak?
Enige wat ik zo kan verzinnen is een muurbevestiging, maar vind dat er eigenlijk niet uit zien (toch?).
Is het geen optie de unit uit het zicht op de grond te plaatsen en de leidingen binnen of buitenom netjes weg te werken? Dacht dat de leidingen best lang mochten zijn, zie:
mkleinman schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:48:
[...] Maximale lengte van de leidingen. Die mogen dus gerust 20 meter worden dus 40 totaal. En t gedrag van de elgt zodra er heet boilerwater retour komt.

me blij en opvallend hoe ze allemaal zo behulpzaam zijn bij techneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:37:
Die uitspraak snap ik niet. Leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
30cm vanaf de muur? Oei, dan heb ik hem idd liever op het schuine dak. Ik heb navraag gedaan bij Techneco en er zijn schuin dak beugels beschikbaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
Het is geen Elga, maar ik denk minstens net zo goed, Ecodan warmtepomp.

https://www.dropbox.com/s...-10-13%2012%2009%2038.jpg

https://www.dropbox.com/s...-10-13%2012%2009%2049.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MBgek op 17-10-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ziet er strak uit.
Waar is dat witte vat voor dat op de voorgrond staat?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Een 100ltr buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:37:
Die uitspraak snap ik niet. Leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@MBgek

:9~

Gaaf man, zo'n ecodan. Heb je ook een plaatje van de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:50:
30cm vanaf de muur? Oei, dan heb ik hem idd liever op het schuine dak. Ik heb navraag gedaan bij Techneco en er zijn schuin dak beugels beschikbaar.
Check wel even hoe het zit met vergunningen (indien benodigd). Zou vervelend zijn als je daar achteraf mee in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:15:
[...]

Check wel even hoe het zit met vergunningen (indien benodigd). Zou vervelend zijn als je daar achteraf mee in de problemen komt.
Eens, vraag is ff of ik er 1tje nodig heb. Lang leve de dwarskap

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/huis2_groot.jpg

Hij zou dan aan de rechterkant op de tweede dakpan/hoekpan komen. En hij is 55cm hoog. Dus het ziet er vanaf de weg uit als een schoorsteen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bezuiniger @Dre Vastrecht gas+stroom?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bezuiniger @Dre Vastrecht gas+stroom?
als je gas of sv hebt, heb je warmtevraag in de winter, dit heeft een prijs, zelfs bij <19c kamertemperatuur
daarbij het vastrecht, en voila.
zelfs bij afwezigheid moet je stoken, anders krijg je condens en schimmel.

ecodan was mijn 3e keus, mooi ding, en eerste keus was zubadan
ik heb mijn 2e keus genomen, de elga om redenen die niet technisch waren

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Overigens. groen licht hier!

ELGA HERE WE COME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
groupsbuy doen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zal dat helpen bij Techneco? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
hansdegit schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:13:
@MBgek

:9~

Gaaf man, zo'n ecodan. Heb je ook een plaatje van de buitenunit?
Deze staat er geloof ik, ik ben er al een tijdje niet meer geweest :)

Afbeeldingslocatie: http://www.innovations.mitsubishi-les.com/images/products/ecodan_puhz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo'n dikke? Da's een 3-fase exemplaar toch? Die zal flink wat ampères trekken....En dito vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja, nee kan je krijgen...

Ik wil ook wel. wel graag dat het geinstalleerd wordt. En toch maar op de standaard manier, waarbij ik wel graag de temperatuur waarop het ding uitschakeld zou verlagen naar het punt wat overeenkomt met COP =2,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:54:
[...]

als je gas of sv hebt, heb je warmtevraag in de winter, dit heeft een prijs, zelfs bij <19c kamertemperatuur
daarbij het vastrecht, en voila.
zelfs bij afwezigheid moet je stoken, anders krijg je condens en schimmel.

ecodan was mijn 3e keus, mooi ding, en eerste keus was zubadan
ik heb mijn 2e keus genomen, de elga om redenen die niet technisch waren
Ok, dat bedoel je dus. Hier zit ik echter op 48 euro per maand, en dat is zonder zonneboiler of warmtepomp. En zo zuinig is ons huis nog niet. Ik denk dat je de compensatie voor EB vergeten bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
hansdegit schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:43:
Zo'n dikke? Da's een 3-fase exemplaar toch? Die zal flink wat ampères trekken....En dito vermogen leveren.
Ja 3fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zo te zien is de 8kW versie ook in 1 fase te krijgen (32A aansluitwaarde, dat dan weer wel).

Is een ecodan niet een lucht-water wisselaar met zubadan buitenunit?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HIer is nu het belangrijkste of ik wel of geen vergunning nodig heb als ik op mijn dak, net zichtbaar vanaf de straat, de buitenunit ga plaatsen. Vanaf de straat zie je dan alleen de zijkant van de ELGA.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Volgens mij kan je dat nakijken op: www.omgevingsloket.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo, vandaag het hydraulische deel van de Elga op de CV aangesloten. Was nog een behoorlijk gepuzzel om:
- het ontwerp aan de installateur uit te leggen
- alle leidingen en koppelingen netjes te passen, zowel qua ruimte als "looks". Maarja, als je alles vantevoren weet....

De inverter past heel mooi onder de schans:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga1.jpg

En vanaf de straat zie je er niet eens zoveel van:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga_straat.jpg

Ja, ik moet de coniferen knippen.

Helaas, de aircoleidingen waren nog niet binnen, dus ws. wordt het geheel volgende week pas operationeel. Het goed nieuws: de ketel werkt nog prima, geen debietstoringen oid en ik zou nu in staat moeten zijn om de boiler indirect te verwarmen.

[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 18-10-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou daar niet zo een uitspraak over durven doen. Het valt minder uit de toon als je zoiets in een antracietkleurige omkasting plaatst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[knip]

[ Voor 223% gewijzigd door Dre op 18-10-2013 18:47 . Reden: Laat mensen maar in de waan dat een energierekening van <€624 onmogelijk is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
ericplan schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:24:
Ik zou daar niet zo een uitspraak over durven doen. Het valt minder uit de toon als je zoiets in een antracietkleurige omkasting plaatst.
Plakplastic?

http://www.plakfoliewebshop.nl/

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nee, niet echt. Zodanig vormgeven, zodat het zijaanzicht op een schoorsteen lijkt.
Een open driehoekige beugel met een rare rechthoekige witte bak erop valt meer op dan een dichte antracietkleurige mini-dakkapel

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

ericplan schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:50:
[...]

Nee, niet echt. Zodanig vormgeven, zodat het zijaanzicht op een schoorsteen lijkt.
Een open driehoekige beugel met een rare rechthoekige witte bak erop valt meer op dan een dichte antracietkleurige mini-dakkapel
En als je er een dummy schoorsteenkap opzet is het gewoon een schoorsteen. Mijn echte schoorsteen ziet er zo uit (antracietkleurige vierkante kolom met bovenop een pijp met kap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:23:
Zo, vandaag het hydraulische deel van de Elga op de CV aangesloten. Was nog een behoorlijk gepuzzel om:
- het ontwerp aan de installateur uit te leggen
- alle leidingen en koppelingen netjes te passen, zowel qua ruimte als "looks". Maarja, als je alles vantevoren weet....

De inverter past heel mooi onder de schans:
[afbeelding]

En vanaf de straat zie je er niet eens zoveel van:
[afbeelding]
Hij lijkt nog best dik, de buitenunit is toch 29x78x55cm? 29 diep, 78 breed en 55 hoog?

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 18-10-2013 20:48 . Reden: 1cm meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:28

Aad

Ik heb al meer dan een jaar de Elga in gebruik. Na een paar aanloop probleempjes doet hij het nu goed. Ik heb alleen nog een probleem op te lossen.
Als ik mijn thermostaat s'morgens omhoog zet met bv 2 graden gaat de cv aan. Die verwarmt het water van mijn systeem zo hoog, dat als de elga in moet schakelen de leidingtemperatuur zo hoog is, dat hij weer de cv aanschakeld.
Dit resulteerd in een hoger gasverbruik. Wat kan ik veranderen om dit probleem te voorkomen.
Is het ook mogelijk om alleen de elga aan te laten gaan bij een verhoging van 2 graden of meer ?? Ook wil ik graag de 4 graden begrenzing eraf zijn hier nog speciale handelingen voor nodig ?
grtz
aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Aad en Dennis schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:55:
Ik heb al meer dan een jaar de Elga in gebruik. Na een paar aanloop probleempjes doet hij het nu goed. Ik heb alleen nog een probleem op te lossen.
Als ik mijn thermostaat s'morgens omhoog zet met bv 2 graden gaat de cv aan. Die verwarmt het water van mijn systeem zo hoog, dat als de elga in moet schakelen de leidingtemperatuur zo hoog is, dat hij weer de cv aanschakeld.
Dit resulteerd in een hoger gasverbruik. Wat kan ik veranderen om dit probleem te voorkomen.
Is het ook mogelijk om alleen de elga aan te laten gaan bij een verhoging van 2 graden of meer ?? Ook wil ik graag de 4 graden begrenzing eraf zijn hier nog speciale handelingen voor nodig ?
grtz
aad
"Die verwarmt het water van mijn systeem zo hoog" ?? hoe hoog, waarschijnlijk moet je de maximaal van de CV gewoon een stuk lager zetten ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Mijn ketel staat afgesteld op 80 graden
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Jongens ik lees hier steeds van de combi Elga-CV.
Wat is nu precies de reden hiervan, is het niet mogelijk om alleen met de Elga te stoken?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

De elga is zo geinstalleerd. Had liever een oplossing gelezen.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Aad,
Wordt je huis ook niet warm bij een lagere temperatuur van het radiatorwater? probeer dat eens. zeker zolang het buiten niet vriest moet je met 50 - 60 graden aanvoer toch wel een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Net onder de 53 graden is optimaal, dan heeft de HR ketel het hoogste rendement en kan je vaak nog goed verwarmen. Alleen de aanwarmtijd neemt wat toe. Dat is op te lossen met een goede klok thermostaat.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:01
@aad en Dennis
Ik zou de max van de c.v. niet op 80c zetten maar op 40c.
Maar waarschijnlijk heb je geen vloerverwarming?
En moet je hoger stoken dan de 40c.
Dus je moet denk ik iets meer systeem info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik ga proberen om de cv temperatuur lager te zetten.
Ik heb alleen gewone radiatoren en geen vloerverwarming. Wel wil ik de radiatoren nog vervangen door low temp radiatoren.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Spikehome, Aad en Dennis,

gewoon testen met de aanvoer temperatuur. Ik stook in januari op ca. 45 graden aanvoertemp/32 graden retour met gewoon ouderwetse radiatoren (wel overbemeten sinds het huis flink geisoleerd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:44:
[...]

Hij lijkt nog best dik, de buitenunit is toch 29x78x55cm? 29 diep, 78 breed en 55 hoog?
Ik denk dat het een ondergeschikt bouwdeel is, dus vergunning geen probleem volgens mij.
Google is verder je vriendje :)

EDIT
Ik had eigenlijk willen reageren op je eigen vraag voor plaatsing op je eigen dak, maar het gaat eigenlijk op voor ieder dak airco units zijn zeer vaak ondergeschikt. Tenzij je natuurlijk een 60kw unit neerzet :+

[ Voor 24% gewijzigd door ollie1965 op 18-10-2013 22:45 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aad en Dennis schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:06:
De elga is zo geinstalleerd. Had liever een oplossing gelezen.
Aad
De software van de Elga werkt nu eenmaal op die manier. Als -ie een temperatuurverschil van 2 graden moet overbruggen, roept -ie de hulp van de ketel in.
Hoe is je ketel met de Elga verbonden? Via OpenTherm, of met aan/uit? In het laatste geval zou je met een tijdrelais de ketel later kunnen inschakelen. Als in "we laten de Elga het eerst een tijdje proberen".

In jouw geval zou ik:
(1) de aanvoertemp van de ketel omlaag draaien. Maar dat staat eigenlijk los van jouw probleem.
(2) tijdrelais tussen je ketel en Elga zetten. Conrad heeft een aardige voor 3 tientjes.

edit: om de 4 graden begrenzing te verwijderen, moet er nieuwe firmware in je Elga geladen worden. Ik zou even bellen met Techneco.

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 18-10-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

"Via OpenTherm, of met aan/uit "
hoe controleer ik dit. Als er een tijdschakelaar tussen moet waar moet ik die zetten ?
Krijg ik dan geen ruzie met mijn vrouw dat ze het te koud krijgt als het langer duurt voor het warm wordt.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@aad en dennis: in de installatiehandleiding van je ketel staat welke connector/pins voor welke thermostaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké....Een paar stappen terug. Wat is het merk en type ketel? Hoe staan de dip-switches van je Elga? Haal even de kap los en post de settings van dip-switches A en B.

Het tijdrelais zou tussen je ketel en de Elga moeten. Deze gebruik ik:
http://www.conrad.nl/ce/n...A-max-400-VAC-max-4000-VA

Werkt prima, vergt alleen wat finetuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik denk dat ik een iets oudere elga heb.
Ik zal morgen even kijken hoe de dip-switches staan.
Ik heb een ITHO base cube HR ketel
grt
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aad/dennis,
verhoog op de vision in stappen van 0,5 graad, en niet >2c
zet de dipswitch op de elga in parralel bedrijf
set de dipswitch op de elga in verlaagd bedrijf, alles tussen 4c en 19c word door de elga geregeld
(zo komt de ketel alleen van 19c en hoger gevraagd in bedrijf)
trek in voor en naseizoen de aansluiting op de ketel die van de elga komt gewoon los. (indien aan/uit)
het staat in de handleiding
de Elga regelt
op basis van het verschil tussen gemeten en
gewenste kamertemperatuur
laat het gasketel denken los, zet eens een paar dagen de elga op continubedrijf en 20c, als de elga dit red zal de ketel niet aanspringen. jij vraagt ineens >5kW thermisch vermogen, en dat zal de ketel dan leveren.

optie :
zet in het installateursmenu van de vision de 6 periodes aan ipv 4
maak kleinere stapjes in het aanwarmen
en maak de periodes lang
want :
De regeling van de Elga heeft een aantal uitgangspunten
met betrekking tot aansturing van
de cv-ketel.
De cv-ketel wordt uitsluitend gebruikt als:
· de buitentemperatuur 4°C of lager is of
· de ingestelde temperatuur 1,5°C (of meer)
hoger is dan gemeten temperatuur of
· de kamertemperatuur
houd na aanpassingen rekening met wat `overshoot` van de elga, hij gaat dan iets te lang door, dit effect duurt een dag of 3 en dan weet de elga precies hoe het huis rustig op temperatuur komt.

nog een optie :
zet de aanvoer van je ketel op 50c
zet de aanvoer van de elga op 90c
samen zijn ze zo goed voor zeker 10kW vermogen, maar de load word gedeeld.
ontdek wat de raaklijn is van deze 2 instellingen en regel daar verder op in.

mijn elga zit niet op de ketel aangesloten, ik heb aan-uit en de kabel niet aangesloten.
de elga heeft de vision, en mijn atag zijn thermostaat
de elga staat altijd 0,5c hoger dan de atag
de atag heeft heel oktober niet gedraaid voor de cv
stel je voor dat het 4 graden word en noordwest 9, dan zou de elga het niet redden, dan daalt de kamertemperatuur naar 20c (elga op 20,5) en springt de ketel vanzelf aan.

je huidige inregeling heb je voor getekend bij oplevering overigens, dat staat inclusief dipswitches op het garantie/oplever document, dus als dit niet goed is, was het toch je wens.
veranderen kan alleen in overleg met de installateur en techneco, tav garantiegevallen, zij moeten tenslotte weten hoe het zat, of bij vervanging hetzelfde kunnen terugzetten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier is de voorpret intussen goed begonnen. Alle handleidingen uitpluizen, alle dipswitches uit mijn hoofd leren en beredeneren wat bij ons de beste optie gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Eric-pvt
Ik heb even gekeken naar de switches alleen 6 en 8 staan op aan en de andere 6 allemaal op uit. De temperatuur staat al twee dagen op 22 en de cv ketel is nog geen een keer aangegaan dus de Elga kan het makkelijk trekken.
Ik heb geen vision thermostaat maar een simpele, alleen temperatuur instellen.
Vrijdag komt de monteur/Installateur zal ik meteen vragen of hij de cv temperatuur naar beneden zet. Volgen jou is het dus beter om een vision thermostaat aan te schaffen omdat die beter overweg kan met de Elga
grtz
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Techneco geeft een besparing op gas aan van 30%. Heeft iemand al inzichtelijk wat de besparing op gas werkelijk was en daarbij natuurlijk het extra electraverbruik?
Ben ook erg benieuwd naar de besparing als de Elga langer doorgaat (zonder de 4 graden beveiliging).
Gelet op de mogelijke nieuwe leningpot wil ik eens kijken of het uit kan om het geld voor de Elga te lenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 19-10-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier een bierviltberekening gemaakt. In mijn geval zit 2/3e van het gasverbruik boven de grens waar de ELGA nuttig is. Dat is al het gasverbruik boven de 4 graden celsius gemiddelde dagtemperatuur. Aangezien wij rond de 1000-1100 m3 zitten kan ik dus in theorie 650-700m3 gas besparen met de ELGA.

Alleen nog een plaats vinden voor de buitenunit waar ik die het beste kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

mkleinman
Ik denk dat je iets te overmoedig bent.
Als je nu 1000-1100 m3 verstookt zal je ongeveer een besparing hebben van ongeveer 200 tot 300 m3. Dat is een besparing van ongeveer 20 -30 %. Hier heb ik het afgelopen jaar een besparing gehad van ongeveer 250 m3 alleen met de elga maar het stroomverbruik is omhoog gegaan. Voor mij is dat geen probleem met mijn zonnepanelen. Ik moet er wel bij vertellen dat de laatste winter veel dagen had onder of gelijk aan 4 graden dus is de elga niet optimaal benut. Ik woon in het noord oosten van het land dus algemeen kouder dan in het westen.
grt
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Stroomverbruik is ook voor mij het probleem niet, ruim 4kWp aan panelen op het dak en ik zou in theorie nog met 400Wp kunnen uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vooralsnog doet mijn elga sinds een maand aan 100% gasbesparing, en als het kouder word dan heb ik nog emmers vol met kWhs in het vooronder voor `m
die 25% uit de folder is de standaard instelling, waar ik echt niets van snap, zo dom is die.

aad/dennis
vraag de installateur meteen even waar die vision is gebleven, sinds 2009 zit de groene lcd versie erbij, sinds dit jaar de touch
als de retour 43c word gaat de elga uit, laat je installateur ervoor zorgen dat de gasketel dit niet veroorzaakt, daar zit nu je grote verlies
je hebt nu vorstbeveliging bij 4 graden, en dat is geen vorst, erger is dat de elga pas weer aangaat boven de 7c (!!!!) en niet bij 4,1c dus.
met switch 6 en 8 op aan staat zo`n beetje de hele zooi compleet verkeert bij je, bijv de slaapstand staat uit, en de stooklijn staat laag, terwijl je ketel hoog staat.(precies verkeert om)
een blammage vind ik dat
duo bedrijf staat uit - waarom ?
A1 Stooklijn normaal Stooklijn hoog
A2 Elga niet inschakelen als CV-ketel actief
is
Duo-inzet: CV-ketel en Elga kunnen
gelijktijdig functioneren
A3 Stooklijn radiatoren Stooklijn vloerverwarming
A4 Bij verlaagde temperatuur1:
Elga én CV-ketel inzetbaar
Bij verlaagde temperatuur:
alleen Elga buitenunit inzetbaar
A5 Slaapstand uitgeschakeld Slaapstand ingeschakeld
A6 Ondersteunt koelen wel Ondersteunt geen koelen
A7 Kamerthermostaat type OpenTherm
sturing
A8 CV-ketel type OpenTherm regeling CV-ketel type aan/uit regeling
Als je nu 1000-1100 m3 verstookt zal je ongeveer een besparing hebben van ongeveer 200 tot 300 m3. Dat is een besparing van ongeveer 20 -30 %.
klopt precies met de folder, maar valt me met jouw installatie eigenlijk nog mee
als je je 300m3 even x8 doet, en er is geen 2400kWh extra verbruikt dan is dat je rendements cijfer
het goed instellen van een elga is maatwerk, en niet voor de hollandse pijpenbuiger

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

eriv-pvt
Duo bedrijf staat uit omdat als de cv een verlaagde temperatuur van 16 naar 22 moet brengen ik een flow probleem had en dat alles dan iedere keer uit ging het duurde ongeveer 8 uur om de temperatuur weer op 22 graden te krijgen.
Mijn Elga is ingesteld door een monteur van techneco zelf en is hier nog een keer geweest om het flow probleem op te lossen.
Heb jij voor mij een betere instelling van de switches ??
grt
Aad
p.s.
welke touch zit er nu bij:
Honeywell Chronotherm Touch Modulation THh8210M1003 of een
Honeywell Chronotherm touch touchscreen TH8200G1004 aan/uit
Kan er altijd een op MP aanschaffen

[ Voor 18% gewijzigd door Aad op 19-10-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Na een diepte-interview met eric-pvt denk ik er aan om de nachtverlaging los te laten. Die nachtverlaging is ontstaan vanuit de gas belevingswereld, wetende dat je met een dikke ketel (hier 35 kW) de boel in een mum van tijd weer warm krijgt.

De Elga (of iedere wp met minder dan 35 kW aan vermogen, for that matter) gaat ons huis ws. niet snel genoeg op temperatuur brengen. Ik heb het grootste vertrouwen dat de Elga wél in staat is om de gewenste temperatuur te behouden.

In het kort: gewoon heerlijk 's nachts op 18,5 en overdag uitbouwen naar 22-23 graden eind van de middag. Lekker laten uitkabbelen tot bedtijd. En dan dus 's nachts alleen maar op temp houden.

Disclaimer: doe dit alleen met een stroomoverschot.

Bijkomend voordeel: Ik kan ook eens douchen met Elga warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 00:06:
Na een diepte-interview met eric-pvt denk ik er aan om de nachtverlaging los te laten. Die nachtverlaging is ontstaan vanuit de gas belevingswereld, wetende dat je met een dikke ketel (hier 35 kW) de boel in een mum van tijd weer warm krijgt.

De Elga (of iedere wp met minder dan 35 kW aan vermogen, for that matter) gaat ons huis ws. niet snel genoeg op temperatuur brengen. Ik heb het grootste vertrouwen dat de Elga wél in staat is om de gewenste temperatuur te behouden.

In het kort: gewoon heerlijk 's nachts op 18,5 en overdag uitbouwen naar 22-23 graden eind van de middag. Lekker laten uitkabbelen tot bedtijd. En dan dus 's nachts alleen maar op temp houden.

Disclaimer: doe dit alleen met een stroomoverschot.

Bijkomend voordeel: Ik kan ook eens douchen met Elga warm water.
Precies ook mijn plan. Gefaseerd opbouwen, hopelijk zoveel als mogelijk met de ELGA. Daarna een bescheiden nacht "verlaging" op 18, 18.5 of 19.0 graden die de ELGA op zich neemt met de nachtverlagingstand. In elk geval werken met babystapjes qua verhoging zodat de ELGA steeds in de lead blijft.

Ik blijf alleen mijn hoofd breken waar ik de buitenunit fatsoenlijk kwijt kan maar kom er nog niet uit |:(

@Hans: Heb je close-up foto's van de onderkant en bovenkant van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 08:32:
[...]
Precies ook mijn plan. Gefaseerd opbouwen, hopelijk zoveel als mogelijk met de ELGA. Daarna een bescheiden nacht "verlaging" op 18, 18.5 of 19.0 graden die de ELGA op zich neemt met de nachtverlagingstand. In elk geval werken met babystapjes qua verhoging zodat de ELGA steeds in de lead blijft.

Ik blijf alleen mijn hoofd breken waar ik de buitenunit fatsoenlijk kwijt kan maar kom er nog niet uit |:(

Heb je suggesties waar het zou kunnen? Welke problemen zie je dan? Geef ons een schets van het dakvlak. Of kan die zelfs binnen geplaatst, helemaal in de nok? Met twee roosters in de dakpannen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 08:32:
[...]
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/P1110452.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/P1110454.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/P1110455.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De ELGA is dus 22mm intern als ik het goed op de foto's zie? Eric had het erover dat de aansluitingen geflensd waren, en dus vergroot van een kleinere binnenmaat.

@Ericplan: Ik ga de foto's opzoeken.

Edit: Ik ga ff goede foto's maken :)

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
22mm idd. Alleen een beetje dom van Techneco dat ze van die enorme keerkleppen meegeleverd hebben, die kunnen echt een stuk kleiner (en dus goedkoper):

exemplaar van Techneco:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/P1110456.JPG

En dit exemplaar van Watts Industries:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/P1110457.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je ziet alleen de buitenkant! De doorlaat van zo'n klep is ook belangrijk, anders krijg je een plaatselijke vernauwing. En vernauwing betekent minder debiet en meer leidingweerstand.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Meteen een praktische vraag dan. Gesteld ik zou de ELGA op een leiding aansluiten van 15mm ipv 22mm. Wat zouden de gevolgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Hoe hebben jullie de bouwvergunning trouwens allemaal zo snel rond gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
In een hoop gevallen is een bouwvergunning niet noodzakelijk. Sowieso bij plaatsen van een buitenunit op de grond in en om je huis heb je geen vergunning nodig. Ook op een plat dak heb je ook geen vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:45:
In een hoop gevallen is een bouwvergunning niet noodzakelijk. Sowieso bij plaatsen van een buitenunit op de grond in en om je huis heb je geen vergunning nodig. Ook op een plat dak heb je ook geen vergunning nodig.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Ik heb even rondgekeken, en bij veel gemeenten zijn er zeer strikte eisen voor een vergunningsvrije plaatsing. Er is zo wie zo geen algemeen geldende set regels voor. Zie ook: http://vergunningvrij.omg...ning.com/vragen/airco.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de foto's gemaakt van mogelijke plekken voor de binnen- en buitenunit.

De binnenunit zou op 3 eenvoudige plekken kunnen en 1 plek die me een hoop meer tijd en werk kost.

Binnenunit

Plek 1
Plek 1. In een nis op mijn kantoor. Deze nis zit letterlijk naast de CV ketel. De CV leidingen worden nog geen 50cm lang en het gasbeton is een eitje om doorheen te boren. Kwestie van twee 90 graden bochtjes en in mijn kantoor komen nauwelijks leidingen.

Het nadeel lijkt me duidelijk. Ik heb de ELGA dan in mijn kantoor zitten en ik moet wat boekenplank ruimte opofferen hiervoor.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/boekenplank_muur.jpg

Plek 2
Plek 2. Ik kan ook eenvoudig de vliering bereiken vanaf mijn CV ketel. Ik maak dan een verticale wand vast aan het dak en aan de vloer van de vliering waar nu nog het bedje staat. Ik kan dan onderlangs de CV leidingen doorvoeren langs de wand onder de Solarmax door. De leidingen voor de buitenunit kunnen op een vergelijkbare manier lopen.

Voordeel lijkt me duidelijk. Geen ruimteverlies in mijn kantoor en de ELGA is compleet uit het zicht verdwenen. Aan de andere kant blijf ik een techneut en wil ik hem eigenlijk wel zien 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/elga_vliering.jpg

Plek 3
Plek 3. Ik kan ook, vergelijkbaar met Eric-PVT mijn binnenunit zo ver als mogelijk weg zetten van de CV ketel. In mijn geval is dit de schuur. Ik heb zowel elektriciteit, CV leidingen en een eenvoudige weg naar buiten toe vanaf hier.

Voordelen: Ik zit aan de achterkant van het huis en dus minder, eventuele, problemen met vergunningen.

Nadelen: Ver weg van de ketel, wil ik met 1 thermostaat gaan werken dan moet ik behoorlijk wat kabels gaan leggen.En daarbij: Er zit hier maar 15mm leidingwerk, de ELGA is intern 22mm. Kan dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/binnenkant_schuur.jpg

Plek 4, the outsider
Ik kan ook nog een kleine verbouwing gaan doen. Ik sloop dan een deel van de nis, eerste foto, weg, en trek deze ruimte bij de CV ketel. De ELGA en de CV hangen dan naast elkaar.

Voordeel lijkt me duidelijk: Veruit de mooiste en meest elegante oplossing als je het hebt over het ophangen.

Nadeel: Ik moet verbouwen en ik ga een probleem krijgen met mijn belangrijkste elektriciteitsbuis in mijn huis. Mijn zonnepanelen! Die zit dan in de weg. En die wil ik eigenlijk niet verplaatsen. Met een voorzetwandje van hout ga ik mogelijk later weer problemen krijgen wanneer ik bij die buis moet.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/ketel_muur.jpg

Buitenunit

Dan de buitenunit.

Ik kan vanaf mijn CVketel redelijk makelijk naar buiten komen aan de voorzijde. Deze plekken heb ik aan de voorkant van mijn huis

Naast het dakraam

Ik kan meteen naast mijn dakraam de buitenunit kwijt. Hij moet dan wel via een beugel aan mijn schuine dak worden bevestigd. En hij komt ook deels op de buitenste nokpan te staan. Ik heb hier totaal ongeveer 95cm vanaf de dakrand tot aan mijn dakraam.

Waterpas krijgen zou ook een uitdaging kunnen worden en omdat het mijn dak is, geluidsoverlast omdat mijn houten dak mee gaat resoneren?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/zijkant_dakraam.jpg

In de goot
Tweede optie is om de buitenunit in mijn dakgoot te plaatsen. Ik heb hier ruimte tot halverwege de spouw ( die dus van mij is ) voor de buitenunit.

Voordeel: Hij valt van de straat helemaal niet op.

Nadeel: Ik moet een constructie maken dat hij op mijn bitumen staat, wat nu als ik lekkage krijg. Dan moet alles er vanaf. Hoe denken jullie hierover? Overigens is mijn bitumen aan die kant net vorig jaar vervangen.

En kom ik met mijn dakpannen niet in de knoei met de aanvoer van lucht voor de ELGA?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/dakgoot.jpg

Op de buitenmuur
Ook is er nog de optie om hem op de buitenmuur aan de voorkant te plaatsen, alleen is de WAF daarvan erg laag denk ik. En heb ik waarschijnlijk een omgevingsvergunning nodig.

De unit zou dan komen bij de regenpijp aan de rechterkant. In de hoogte kan ik variëren. De unit past net niet tussen het afdakje en de regenpijp voor een indicatie in de breedte.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/voorkant_huis.jpg
Achterkant
En de achterkant van het huis wanneer de ELGA hier komt.

Op de achtermuur

Als de unit in de schuur komt te hangen dan zou hij hier kunnen. Hij kan zowel links als rechts van de ramen.
Hij zou zelfs eventueel op het platte dakje kunnen. Maar dat heeft absoluut niet echt mijn voorkeur aangezien het dakleer hier beroerd is vervangen 3 jaar terug.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/hoek_achterkant_elga.jpg

Achteraan de schuur
Helemaal uit het zicht, achter mijn huis heb ik ruimte voor het paadje waar de buitenunit ook kan hangen.

Nadeel: Mensen zien hem en kinderen kunnen rotzooi erin stoppen en ik heb er geen zicht op. En hier een schutting bouwen gaan erg ten nadele van de ELGA werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/elga/achterkant_schuur.jpg

Beste kandidaat

Mijn voorkeur heeft op dit moment de ELGA in de nis op mijn kantoor en de buitenunit in de dakgoot.

Mijn tweede keuze is de verbouwing, stuk muur wegbreken en stuk bij het stookhok trekken.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
lukt het echt niet op de betegelde muur 90 graden gedraaid tov de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nee dat gaat niet werken, daar heb ik geen 30cm vrij in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 21:04
En op de betegelde muur tegen het plafond een idee ? Net boven de ketel ?

[ Voor 16% gewijzigd door MadDog11 op 20-10-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gaat ook niet werken, er is in het CV hok op dit moment nergens een plek waar ik een ELGA van 60x30x30 kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Lastig, bij de schuuroptie heb je wel heb voordeel dat je er eenvoudig bij kan. Zowel voor de binnen als de buitenunit. Niet overdrijven wat betreft het risico met kinderen, desnoods een omkasting met gaas.

Achtergevel, spuuglelijk. Idem op schuurdakje. Op het dak waarschijnlijk alleen toelaatbaar wanneer gecamoufleerd als schoorsteen. Daarbij mogelijke problemen met sneeuw.

Leidingwerk van 15 mm naar 22 mm zou je kunnen meenemen met je vloerverwarmingplannen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
22mm is dus vereist? Ik moet dan alleen een deel van mijn werk in de bijkeuken ongedaan maken :(
Vanaf de weg zie je alleen de zijkant van de buitenunit? zal dat een probleem zijn?

Ik heb liever niet de optie in de schuur. Ik wil graag dat de ELGA weet heeft van de ketel. En bekabeling daarvoor aanleggen vanaf de schuur naar de andere kant van mijn huis? Dat is een ontzettend lange weg.

Ik moet eerst maar eens gaan polsen voor wat betreft vergunningen. Liefste heb ik hem op mijn dak of in mijn goot.

[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Heeft er iemand ervaring met een buffervat icm met een elga zonder zonnecollectoren ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:35:
22mm is dus vereist? Ik moet dan alleen een deel van mijn werk in de bijkeuken ongedaan maken :(
Vanaf de weg zie je alleen de zijkant van de buitenunit? zal dat een probleem zijn?

Ik heb liever niet de optie in de schuur. Ik wil graag dat de ELGA weet heeft van de ketel. En bekabeling daarvoor aanleggen vanaf de schuur naar de andere kant van mijn huis? Dat is een ontzettend lange weg.

Ik moet eerst maar eens gaan polsen voor wat betreft vergunningen. Liefste heb ik hem op mijn dak of in mijn goot.
Op het moment dat je de buitenunit vormgeeft als schoorsteen, zal je waarschijnlijk weinig commentaar krijgen. Daarbij kan je direct zorgen dat de leidingen onzichtbaar naar binnen gaan. Bovendien ziet het er onopvallend uit, wat zeikerige buren niet op een idee brengt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
En met vormgeving als een schoorsteen bedoel je bij wijze van spreken een 29cm diameter schoorsteen zien te vinden, die overdwars doormidden zagen en dan op de kopse kant van de buitenunit plakken?

Gaat dat er juist niet extra knullig en onverzorgd uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik bedoel zoiets.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7416/10379793685_77e6106914.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Even voor de duidelijkheid: plaatsen op een schuin dakvlak is altijd bouwvergunningwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Had ik intussen ook inderdaad gezien. Ik dacht altijd dat het volume van het bouwwerk niet toenam maar dit wordt met een airco dus wel als zodanig gezien.

Edit;
Ah, dat verhelderd de zaak.Ook daarvan vind ik persoonlijk de oplossing erger dan de spreekwoordelijke kwaal. De buitenunit is 55cm hoog, met een schuindak beugel is de hoogte van de overspanning op het laagste punt ook 29cm ( immers beide hoeken zijn 45 graden ). En op een hoogte van ongeveer 6 meter blijft daar weinig van over.

Maar het zijn overwegingen om mee te nemen voor de vergunningaanvraag.

[ Voor 68% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha vergunnings geleuter, nou ik heb het netjes gevraagd, maar voor airco`s is dat zo, wat een warmtepomp is weet men niet eens hier in alkmaar
verder als de elga op een rubberen mat staat zoals bij mij of hans maakt deze geen onderdeel uit, want deze is verplaatsbaar
ik snap je bangmakerij niet bezuiniger, wat zijn je intenties, je doet moeilijker dan een gemeenteambtenaar

aad/dennis, het spijt me zeer maar ik ga je niet helpen, dat moeten je installateur en techneco doen.
een flow probleem moet opgelost worden door je installateur, al bij de installatie moet de elga deze hebben aangegeven, zo mag het niet geleverd worden, staat in het opleverdocument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:19:

aad/dennis, het spijt me zeer maar ik ga je niet helpen, dat moeten je installateur en techneco doen.
een flow probleem moet opgelost worden door je installateur, al bij de installatie moet de elga deze hebben aangegeven, zo mag het niet geleverd worden, staat in het opleverdocument.
Het flow probleem is opgelost door duo bedrijf op uit te zetten. Dit is door de moteur van techneco gedaan. Het flow probleem zat in de cv ketel. Die ging uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Aad op 20-10-2013 15:32 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.