Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.524 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het gaat misschien wat ver om het leidingwerk ook af te schrijven, maar uiteindelijk zal dat ook ooit in de 'prullenbak' belanden. Het is geld wat in feite investeert is om goedkope warmte op te wekken, lijkt me wel relevant om mee te nemen.

Lichtere (goedkopere) CV-ketel dankzij de warmtepomp kan je zeker meenemen in de overweging voor de warmtepomp., waarom niet? 24 kW variant kost € 730 en 28 kW variant € 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leidingwerk ... ohoh, ja dat was 32 euro...
wat word er weer veel weggelaten op het huidige, verondersteld goed, geen vragen stellen.
verwarmen van je woning, zeker bij een gezin valt onder lange termijn en strategie
alleen al de kans dat je salaris niet stijgt, en voeding woning kleding wel, is essentieel.
elk duurzaam energiemiddel thuis met tvt is dus bingo, omdat het oude fossiele model dat totaal niet heeft.
ik zit binnen max 4 jaar al break even, zonder elga is er geen break even
nou, stel, de gasprijs daalt, dan heb ik een airco.
er zijn wel meer mensen met een airco.
ik hoor het graag wanneer de gasprijs daalt

/edit
en dan nog.. dat gas maakt je potentiele putin klant das ook strategie
wil je dat dan of blijven we over euros ouwenelen ? 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Afgelopen maandag een ventilatorkacheltje gehaald voor de badkamer, de Rowenta SO 6215.
Hij stond deze week proef te draaien op de stand 1200W in de aanbouwkeuken.
Mijn vrouw zei laat deze maar staan en haal er nog maar 1 voor in de badkamer. >:)
Door de instelbare thermostaat slaat ie netjes af op de ingestelde temperatuur.
Belachelijk laag verbruik en dat voor een prijs van 4 tientjes en een COP van 1 :+

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2cia9t3.jpg

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
@Speksteenkachel daarmee word mijn vloerverwarming niet warm hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mijn stadsverwarming ook niet en daarom blijft de hoofdkraan lekker dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Heren,

Ik ben overstag gegaan, en heb een elga besteld.

Ik ik ga affikken.

Nu is mijn vraag kan ik de outdoor unit ook onder de carport plaatsen?
Deze carport is aan twee zijden open.

De reden is, ik zit dan dicht bij de binnen unit

eric-pvt weet jij dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat kan, waarom niet
hoe korter de leidingen hoe hoger de specs is mijn vermoeden
vandaag valt op hoe hoog het vermogen kan zijn met aangezogen regen op de condensor, dat mis je dan wel als de elga droog staat
ik heb geen min punten te melden over de elga, kan er op internet ook vrijwel niets negatiefs over vinden,
het lijkt erop dat iedereen wel erg tevreden is, ik ben dat ook, echt heel erg happy ermee
5kW warmte is echt heel erg veel continu, hij levert dat ook echt wel, het is voor mijn huis teveel
als de elga wel besteld is maar nog niet geleverd, kan je nog een verzoek indienen om de vorstbeveiliging eraf te laten halen

ik ben vandaag als een lijpe wezen stoken om te testen vanwege de wat lagere temrpatuur, en geen zon
ik heb de boiler ook op 38,2c gekregen via de retour
dat was 6kWh over de hele dag, das wel erg weinig verbruik voor wel erg veel warmte

nadat ik hans aan de telefoon had, had ik ineens een eureka moment voor de wasmachine met hotfill (elux hot&cold) dat mag dus een wp-hotfill machine gaan worden in de winter, en de afwasmachine ook
zo kan ik nog een forse efficiency slag maken in de winter
(8 maanden warm water via de zonneboiler, 4 maanden warm water via de warmtepomp)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Eric,

Nog een vraagje ik zie dat de aansluiting outdoor unit rechts zit

Neem aan dat erl inks geen aansluiting zit.
Welke vrije ruimte heb je nodig om de outdoor
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongeveer 2 kratten amstel, (ietsje langer gelijke hoogte) naast elkaar en op elkaar
hij is echt vrij klein, en de binnenunit is heel erg klein
de kant van de ventilator blaast, en die luchtstroom is erg onaangenaam koud, maar opvallend stil
echt vergelijkbaar met je koelkast thuis, en die komt vandaag niet boven de regen uit

zeg vooral tegen iedereen dat het een airco is,
dat scheelt 200 kilo zure zult, en 500 domme vragen

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:01:
@Dre, mag ik vragen waar het sommetje in jouw omstandigheden en aannames (matig geïsoleerd huis, PV maar geen overschot, geen zonneboiler) tot nu toe op uit komt? Ik heb zo het gevoel dat je al een gedetailleerde spreadsheet hebt liggen :)
Ik heb helaas geen gedetailleerde spreadsheet liggen, maar het viel mij op dat bepaalde zaken zoals afschrijving niet meegenomen werden. Ik ben van mening dat je dat niet juist aan het calculeren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:19:
/edit
en dan nog.. dat gas maakt je potentiele putin klant das ook strategie
wil je dat dan of blijven we over euros ouwenelen ? 8)7
offtopic:
Ik neem aan dat je Poetin bedoelt, de president van Rusland. Je kan het beste zijn naam goed schrijven, dan weet iedereen wie je bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afschrijven is een keuze dre, in duurzame energiemiddelen hoeft dat veelal niet, omdat de kans bestaat dat je storingsvrij de terugverdientijd haalt.
de douche wtw bijvoorbeeld is een enorm lang leven beschoren, het is een investering tegen stijgende accijns en fossiele dure energie, gelijkwaardigheid van kosten in tijd.
onderzoek dit nu eens, want je ziet het niet, en blijft daardoor juist zelf verkeert calculeren

hint : vertel mij even wat ik moet of moest afschrijven op mijn pv,
de tvt is al voorbij, er ging niets stuk, ik zou mijn afschrijving nu dus overhouden, wat nu dre ? wat nu ?
de stroom is ook al gratis, telt bij, oh jee, wat nu dre ?
die is nu bron van de elga, ik schrijf er niet op af, de bron is gratis, wat nu dre wat nu ?
straks stoort de elga ook 4 jaar niet, tvt paseert dre, wat nu ?

ik spel putin anti-bot juist expres fout dre, je snapt wel waarom hoop ik, wijsneus

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

offtopic:
Jouw hekel aan alles wat maar uit de grond komt is mij bekend. Ik meen alleen in een ander topic gelezen te hebben dat dergelijke woorden niet gewenst zijn op dit forum. Het kan zijn dat mensen zoals ik zich storen aan je woordkeuze.

Wat betreft de afschrijving kan ik een andere tekst gebruiken: verwachte levensduur. Die is niet oneindig. Zelfde met een elektrische auto, de aanschaf hakt er behoorlijk in. Over de verwachte levensduur is het de bedoeling dat de eenmalige (correctie: elke 15 (?) jaar terugkerende) investering terugverdient wordt met goedkopere energie. Toch? (mits €€€ een motivatie is)

4 jaar tvt zou zeker acceptabel zijn, maar jij hebt de warmtepomp dan ook voor een prikkie kunnen kopen, of niet ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 11-10-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
Wie kan me helpen deze tabel te lezen:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/4f6prlnxh/cop_elga.jpg

op de y as staat de temperatuur in je CV circuit (die snap ik) en op de Y as ..kw. Wat zouden ze met die as bedoelen?

en nog een andere vraag:
ik lees dat de temperatuur op grondniveau lager is dan de temp. op 1,5 m hoogte in de winter. Verder neemt de temperatuur af als de hoogte toeneemt. Dus je buitenunit op 1,5m hoogte monteren? of toch op 6 meter omdat je dan de kortste leiding naar de binnenunit hebt (als je cv hok op zolder zit)?
bedankt!

[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 11-10-2013 23:16 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Dre schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:22:
offtopic:
Jouw hekel aan alles wat maar uit de grond komt is mij bekend. Ik meen alleen in een ander topic gelezen te hebben dat dergelijke woorden niet gewenst zijn op dit forum. Het kan zijn dat mensen zoals ik zich storen aan je woordkeuze.
Amen (vooral op de laatste zin) _/-\o_
Wat betreft de afschrijving kan ik een andere tekst gebruiken: verwachte levensduur. Die is niet oneindig. Zelfde met een elektrische auto, de aanschaf hakt er behoorlijk in. Over de verwachte levensduur is het de bedoeling dat de eenmalige (correctie: elke 15 (?) jaar terugkerende) investering terugverdient wordt met goedkopere energie. Toch? (mits €€€ een motivatie is)

4 jaar tvt zou zeker acceptabel zijn, maar jij hebt de warmtepomp dan ook voor een prikkie kunnen kopen, of niet ;)
Eens

http://www.nii.nl/downloa..._isolatie_-__26-04-10.pdf
De complexer de installatie, de groter de risico's op terugkerende kosten.

Hier zit een decentrale lucht WTW voor de woonkamer in de planning. Low-costs, low-tech, low-power, high-efficiency, Big fun.

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 11-10-2013 22:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Decentraal? Hoe bedoel je dat? Lokale WTW? Een Fiwihex?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Dre schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:22:
Wat betreft de afschrijving kan ik een andere tekst gebruiken: verwachte levensduur. Die is niet oneindig.
De levensduur van een warmtepomp is vergelijkbaar met die van je koelkast. Het is immers ook bijna hetzelfde apparaat. De opgave van de levensduur door fabrikanten wisselt, van 15-20 jaar tot 20-30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
zit de afschrijving niet in de tvt
je bespaart ... euro aan energie kosten
en met die besparing kun je de aparatuur betalen/terug verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou nou wat weer een economische wijsheid hier.

ik neem een elga en vermijd de bekende kosten, het heden.
zo ontstaat de terugverdientijd voor mij
op deze dag heb ik netto geen investering gedaan, in verhouding tot de huidige kosten van vandaag, en niets doen.
na 4 jaar is dat moment voor mij, na 8 jaar staat de elga er nog
de volgende 4 jaar (na 4 tot 8 jaar) zijn bij de huidige prijs van vandaag, ook alweer meer dan wat de afschrijving had moeten zijn, na 12 jaar staat de elga er nog en zijn mijn kinderen 12 tot 14 jaar
ik weet wat de losse onderdelen kosten, dat is tientjeswerk.
mij steeds maar blijven wegzetten op taal en euro gaat niet meer lukken, ik zei ook al niet voor niets, noem het een airco en vermijd zure zult.

dre, je lage verbruik is niet verschillend van mijn verbruik, per eenheid en per persoon zit ik lager, en nam toch een elga, en hij draait nu, de meter ook, maar wel mijn kant op.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:52:
[afbeelding]
of toch op 6 meter omdat je dan de kortste leiding naar de binnenunit hebt (als je cv hok op zolder zit)?
bedankt!
ik heb extreem korte leidingen, en heb 57,2 aanvoer gehaald, het hete gas uit de warmtepomp moet bij een elga naar binnen, die leiding moet denk ik dan ook zo kort mogelijk buiten zijn.
de zijklep en leidingen buiten heb ik geisoleerd en luchtdicht afgetaped, ook omdat bij koeling zomers condens kan bevriezen.
opvallend is ook de toename van de aanvoer vanuit de elga bij regen of mist, mogelijk haalt hij daarmee een beter rendement.
in het oosten zou ik hem hoger hangen, aan de westkust zoveel mogelijk in de open wind (van zee) en voor beide zo dat de zon smorgens op de elga schijnt, dan hoeft hij geen defrost te doen
toevallig heb ik dat per ongeluk allemaal zo gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
[afbeelding]

op de y as staat de temperatuur in je CV circuit (die snap ik) en op de Y as ..kw. Wat zouden ze met die as bedoelen?

en nog een andere vraag:
ik lees dat de temperatuur op grondniveau lager is dan de temp. op 1,5 m hoogte in de winter. Verder neemt de temperatuur af als de hoogte toeneemt. Dus je buitenunit op 1,5m hoogte monteren? of toch op 6 meter omdat je dan de kortste leiding naar de binnenunit hebt (als je cv hok op zolder zit)?
bedankt!
Waar heb je die grafiek gevonden? Ik snap 'em ook niet helemaal; de Elga gaat tot 6kW ofzo.

Wij gaan de Elga op 3m hoogte plaatsen, bovenop een aanbouw. Hij mag de lucht onder de zonnepaneeltjes wegzuigen. Vanaf daar hebben we ongeveer 14 meter aan aircoleiding nodig om de binnenunit te bereiken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

en nog een andere vraag:
bedankt!
Het lijkt erop dat de Elga hier in verschillende uitvoeringen is doorgerekend, het genoemde vermogen is dan het nominale thermische vermogen van die uitvoering. Afhankelijk van je CV temperaturen haal je dan, bij een niet genoemde standaard temperatuur, een zekere COP. Vergelijkbare tabellen/grafieken heb ik wel bij andere fabrikanten gezien, al wordt daar dan meestal ipv de CV temperaturen de combinatie binnen/buiten temperatuur genoemd. Kortom: y-as betreft gemiddelde COP/stookregime, x-as de verschillende uitvoeringen van de Elga.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:11:
[...]

ik heb extreem korte leidingen, en heb 57,2 aanvoer gehaald, het hete gas uit de warmtepomp moet bij een elga naar binnen, die leiding moet denk ik dan ook zo kort mogelijk buiten zijn.
de zijklep en leidingen buiten heb ik geisoleerd en luchtdicht afgetaped, ook omdat bij koeling zomers condens kan bevriezen.
opvallend is ook de toename van de aanvoer vanuit de elga bij regen of mist, mogelijk haalt hij daarmee een beter rendement.
in het oosten zou ik hem hoger hangen, aan de westkust zoveel mogelijk in de open wind (van zee) en voor beide zo dat de zon smorgens op de elga schijnt, dan hoeft hij geen defrost te doen
toevallig heb ik dat per ongeluk allemaal zo gedaan
Dat verschil zal ook bij een droog opgestelde buitenunit te merken zijn, hooguit ietwat afgezwakt. De energie in de buitenlucht (die tenslotte geoogst wordt) bestaat uit een combinatie van voelbare warmte en het vochtgehalte (in dampvorm). Hoe vochtiger de lucht (regen, mist), hoe meer energie er dus in de lucht zit. Deze energie komt vrij bij het afkoelen in de buitenunit door het vormen van condens en aangezien de condensatiewarmte van water fors is, levert de afkoeling van vochtige lucht stukken meer energie op per graad afkoeling dan de afkoeling van droge lucht. Hoe meer energie per graad afkoeling, hoe groter de warmteopbrengst van de warmtewisselaar (de warme kant blijft immers over de hele warmtewisselaar een stuk warmer). En die hogere warmteopbrengst is dus terug te zien in de vorm van een hogere COP en dus warmteflux.
Alle COP grafieken zouden dus eigenlijk ook de luchtvochtigheid van de buitenlucht mee moeten nemen om, bij hoge luchtvochtigheid, de extra 'condensatiebonus' mee te kunnen nemen. Och, nu komt het als prettige verrassing, dat is natuurlijk ook niet verkeerd. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:56:
dre, je lage verbruik is niet verschillend van mijn verbruik, per eenheid en per persoon zit ik lager, en nam toch een elga, en hij draait nu, de meter ook, maar wel mijn kant op.
Het verbruik per woning lijkt mij van belang, en dan ligt mijn verbruik lager dan jou verbruik. Daarnaast heb jij voor een schijntje de warmtepomp 'gekocht'. Als je een contactpersoon hebt waarmee ik een "deal" kan maken kan je me altijd DM'en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de woning gebruikt niets, de bewoners maken het verbruik, hier zie je weer een verschil.
de elga is goedkoop te bemachtigen via je eigen loodgoeter, en doe die onderhandeling zelf,
hans heeft inmiddels dezelfde prijs.
als je iets speciaals gaat doen waar techneco ook wat mee kan (staat zelfs gevraagd in de folder) dan is korting echt wel mogelijk als je de kennis deelt.
de elga was overigens het goedkoopst in 2011, met 2000(!) subsidie, maar we zaten allemaal te suffen
hoe goed saldeert een elga ?
hoe goed maakt de elga korte metten met het slimme meter syndroom ?
nou echt heel erg goed bij 3 tot 5kWp, en regenachtig weer half oktober !

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/msal.jpg
legenda :
blauw is warmtepomp
groen is pv
de lijn is rood bij netto afname (24uur) en groen bij negatief stroomsaldo (groene cijfers zeg maar)

een oost-west dak komt hier difuus wel heeeel erg goed weg, de elga word eigenlijk volledig door de pv gevoed.
er bleef 5kWh over voor het huis, en 4kWh werd hiervan gebruikt.
onvoorstelbaar goed, als je het mij vraagt, de elga gebruikt ongeveer evenveel als de 2 a 5 gloeilampen die mijn buurman in de huiskamer heeft, hij moduleert ook perfect

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Uitgaande van een warmtepomp + installatiekosten voor een bedrag van € 3250,-
Als je dit deelt door een kWh prijs van € 0,23 kom ik op 14130 kWh wat ik met m'n ventilatorkacheltjes kan verstoken.
Dat is jaren stookplezier, wat doe ik fout aan bovenstaande berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Niets. Je kunt voor dat bedrag (nu nog) ook 5000m3 aan gas kopen. Maar wat is precies je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het huis word er niet warm van want het is tijdelijke warme lucht, en het verwarmd maar 1 ruimte ****
hans durf je onze vergelijk al te maken die we bespraken ?
jij je m3 in kWh (want de cop van je ketel is <1)
en ik met de elga over die ene maand .....
(huis is bouwjaar lokatie en oppervlakte redelijk gelijk)

een warmtepomp neem je om dezelfde reden als een speksteenkachel
als je genaaid word op je teruglevering, of uiteindelijk heb je een te groot overschot van 2000+ kWh dan is het je enige optie, ook met SV kijk maar :
http://www.technischgebou...verbruik-stadsverwarming/

**** had je mijn vorige grafiekje post gezien dat zo`n kacheltje meer verbruikt dan 3 warmtepompen ?
en dan zijn al mijn vertrekken warm; dus een warm huis, en een laag verbruik, en dus blijft de teruglevering ook hoog. 8)7 dat was dus eigenlijk niet de bedoeling hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:05:
Niets. Je kunt voor dat bedrag (nu nog) ook 5000m3 aan gas kopen. Maar wat is precies je punt?
Om gas te verstoken heb je een ketel nodig kostprijs vergelijkbaar met een warmtepomp, ik snap niet waarom je gas erbij haalt :?
Nu heb ik 3 zones in huis waar een ventilatorkacheltje staat a €40,- per stuk allen draaiend op "gesaldeerde" zonnestroom.
Deze 3 zones worden aangestuurd met elk een tijdklok in combinatie met de thermostaat die reeds in het kacheltje zit.
Gevolg is dat het in elke zone heerlijk warm is ten tijde dat er iemand aanwezig is.
Als het te salderen deel opgestookt is heb nog 14130 kWh over om te verstoken om op de aanschafprijs van een warmtepomp te komen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het lijkt zo logisch wat je zegt, en daar zit ook de gifbeker
ik heb die radiatortjes ook, de rad-150 bijvoorbeeld
je mag hem hebben als je wilt, gek he ? (of toch niet?)
ik heb ze gebruikt om achter het thermische elektrische vermogen te komen van mijn woning cop-1
maar het werkt totaal niet, je fikt er zo 30kWh/dag mee weg in de winter, en dan is het effect in 5 minuten snel weg, als je je 2kW nilfisk in een groep stopt waar meer vermogen gevraagd word is het ook ineens donker

het effect van 14130 uur de elga aan zou nog wel eens 51150 uur kunnen zijn, ik spreek je er dan over op de 65+ bejaardensoos of het slim was, want dan zijn we al grijs

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik snapte ook niet waarom ik er gas bijhaalde, maar ik snapte jouw punt initieel ook niet... :)

Als ik mijn huidige gasrekening elektrisch met COP 1 zou moeten verstoken, moet ik 9000 kWh aanwenden. Daarvan is 2200 als saldeertegoed voorhanden, dus 6800 moet ik kopen van GC. Dat wordt dan snel een heel dure aangelegenheid. Met een investering van 4k is mijn saldeertegoed waarschijnlijk genoeg. Dus na een aantal jaar is mijn WP tóch goedkoper.

Eric, je hebt mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik ben nu ook wel overtuigd dat het slim is om de elga te plaatsen
Deze winter ga ik er voor sparen en nog wat zaken uitzoeken:
- Kan mijn Isense de elga aansturen
- komt de info uit de calenta ketel (b.v. de onderhoudsmelding) dan nog door (via de ela naar de isense)
- werkt alle andere instellingen dan ook nog vnauit de Isense (b.v. de tapwatertemperatuurinstelling, ende buitentemperatuurmeter
- waar kan de buitenunit het beste (op de zuidmuur of de oostmuur? op 6m hoogte bij de cvketel of op 1,5m hoogte?)
- hoe ga ik mijn temperatuur over de dag wijzigen zodat ik de elga goed benut (b.v. om 1600 uur al naar 20 graden ipv pas om 1830 naar 19,5)
- Kan ik de ZB -boiler er mee verwarmen vanaf 1500 uur? en dan voorkomen dat mn cv dat ook gaat doen?
-hoe ga ik de elga uitschakelen bij een te lage temperatuur op een meer flexibele manier dan de vaste instelling van 4 graden
- moet ik de elga in serie met de cv zetten of parallel
- toch een aparte thermostaat (met alle consequenties voor de gezinsleden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Leuk man, lekker uitzoeken enzo. Voorpret.

Over die 4 graden regeling: neem een unlocked Elga en bepaal zelf met een additionele sturing of -ie aan moet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans mailde dat hij nu op 13 kuub gas staat voor oktober (2 weken)
ik heb nu 38kWh in de elga zitten, de 38kWh is 7 cent waard per kWh voor mij
13 kuub is 13 euro (saldeert niet) =117kWh
38kWh is 2,66 euro (saldeert wel) =38kWh gesaldeert is het 0 en 0 euro

situatie is redelijk vergelijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Gezien ik nu een ventilatie warmtepomp besteld heb had ik even een vraagje nog voor de techneuten.
Op de site van inventum staat de volgende PDF met een kiwa keuring/test van het apparaat.
Ik snap niet goed hoe ik die moet lezen.
Zie de PDF http://www.inventum.com/s...ownload.ashx?pg=609&ver=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit nu op dit moment op iets van 12kWh met een COP van 1 en 6m3 gas in oktober.

Moet eerlijk bekennen dat me dat nog meevalt. De prognose volgens mijn software is op dit moment slechts 16m3 voor deze maand. Dat zal vast niet uitkomen vrees ik. Zal eerder richting de 50m3 zitten zoals de afgelopen twee jaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat word leuk vergelijken op mindergas mkleinman, we hebben al een flinke historie opgebouwd, dat is dan een mooie referentie.
ik heb 1 klein `waf` issue, ze vind deze test tempratuur wel lekker, en als het allemaal waar is dan geen tvt, maar een hoge kamertemperatuur 23c ... die vind ik ook wel leuk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Bijzondere waarden. Hier tot en met gisteren maar 3m3, incl. warmwater. Geen WP, ZB of andere opwek voor warmte.

Hierbij een tabel met de kosten per GJ voor verwarming, even op basis van COP=4

Gas Electra Electra (PV) Electra (WP) Electra (WP+PV)
eenheid m3 kWh kWh kWh kWh
MJ 35,17 3,6 3,6 3,6 3,6
COP 1 1 1 4 4
Output 35,17 3,6 3,6 14,4 14,4
Prijs/eenheid 0,68 0,22 0,092 0,22 0,092

Euro/GJ € 19,33 € 61,11 € 25,56 € 15,28 € 6,39
Efficientie 100,00% 31,64% 75,66% 126,55% 302,63%

[ Voor 9% gewijzigd door Bezuiniger op 12-10-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Bezuiniger, ben je getogen in Sparta of heb je gewoon een superzuinig huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Of misschien zit ie nog in z'n wittebroodsweken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
hansdegit schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:24:
De thermostaat staat hier ingesteld op 21 graden, Eric vind dat nu misschien even Spartaans maar de rest denk ik niet. Verder is het huis gebouwd in 1989, en hebben we behalve onder de vloer en met de ramen (deel triple/deel HR++) nog geen extra isolatie.

Het is dus geen van beiden, daarom had ik ook verwacht dat de waarden van met name Martin een stuk beter zouden zijn. Eric loopt een beetje te spelen door extra hoog te stoken, dus dat equivalent aan 4-5m3 verbruik is energetisch wel te verklaren. Maar voor de rest snap ik het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Met 21 graden kan ik inderdaad niet in alleen mijn luier rondlopen hier :+

En om 3m3 te halen hoef je echt niets bijzonder te doen. Ik denk dat de woningen van eric-pvt en hansdegit wat slechter geïsoleerd zijn en meer bewoners hebben. Dan gaat het verbruik natuurlijk omhoog, maar van 3m3 kijk ik niet raar op. Kan zelfs een stuk lager worden als je de thermostaat op maximaal 19,5°C ingesteld.

@eric-pvt
Ik kijk net op je website en zag dat de elga de hele nacht 18 Watt verbruikt en pas om 08:00 uur naar een lager (10 Watt) standby verbruik ging. Kan je elga niet zo instellen dat deze eerder (direct?) naar een lager standby gebruik gaat? Of zitten daar nadelen aan ofzo.

En anders uitschakelen met plugwise of klik aan klik uit systeem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:24:
Hier is de CV dit seizoen ook nog niet aan geweest en ook geen elektrische bijstook. Ook bouw uit 1989, blijkbaar een goed jaar :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Dre schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 10:21:
En om 3m3 te halen hoef je echt niets bijzonder te doen. Ik denk dat de woningen van eric-pvt en hansdegit wat slechter geïsoleerd zijn en meer bewoners hebben. Dan gaat het verbruik natuurlijk omhoog, maar van 3m3 kijk ik niet raar op. Kan zelfs een stuk lager worden als je de thermostaat op maximaal 19,5°C ingesteld.
3 bewoners, en volgens mij heeft het verlagen van een thermostaat alleen zin als er ook gestookt wordt. Die 3 m3 was uiteraard voor warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Gisteren er alleen al 3,5m3 gas er doorheen gejaagd door mijn c.v.
Dat heb ik in de hele maand september nog niet eens gebruikt ( alleen koken en warm water ).
Hopelijk komt de warmtepomp snel en ben erg benieuwd of het veel gaat schelen.

@speksteenkachel.
Je kan ipv van een warmte kacheltje ook een doorstroom boiler op je c.v. aansluiten die kan je daarna natuurlijk nooit meer voor drinkwater gebruiken maar het kan wel.

Is misschien ook iets voor andere die gasloos willen zijn en bang zijn dat de elga het in de koudste dagen niet trekt.

Zit er zelf ook aan te denken om die er maar gelijk tussen te zetten, gewoon thermostaat lager instellen zodat deze alleen bij spring als de temperatuur van de c.v. onder een bepaalde waarde komt.
Ik ga het volgende doen.
Warmtepomp zorgt dat het c.v. water op minimaal 50c komt.
De c.v. schakelt bij zodra het c.v. water onder de 40c komt
Je zou de c.v. uit kunnen zetten en een doorstroom boller op 40c.

Overigens zorgt mijn warmte pomp ook nog eensvoor 50l water van 50c die eens per week ivm legionell naar de 65c gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 13-10-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:10:
- komt de info uit de calenta ketel (b.v. de onderhoudsmelding) dan nog door (via de ela naar de isense)
- werkt alle andere instellingen dan ook nog vnauit de Isense (b.v. de tapwatertemperatuurinstelling, ende buitentemperatuurmeter
- waar kan de buitenunit het beste (op de zuidmuur of de oostmuur? op 6m hoogte bij de cvketel of op 1,5m hoogte?)
- hoe ga ik mijn temperatuur over de dag wijzigen zodat ik de elga goed benut (b.v. om 1600 uur al naar 20 graden ipv pas om 1830 naar 19,5)
Ook hier zijn deze vragen nog steeds open, en helaas nog niet beantwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanmiddag een nieuwe mogelijke plek gevonden om de binnenunit te plaatsen. Hij past op de vliering naast de solarmax.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/omvormer.jpg

Aan de rechterkant van de Solarmax kan ik een verticaal wandje maken tussen de collectorleiding en de vloer van de vliering. Dit is met andere woorden de westkant van mijn dak. Hier heb ik dan 90cm hoogte tot mijn beschikking. Via de achterkant van dit wandje kan ik de CV leidingen onder de omvormer door naar de CV ketel toe.

Ook de buitenunit leidingen kunnen vanaf hier makkelijk door het dak naar buiten toe en aan de westkant van het dak heb ik onderaan het dak, bijna in de goot, ruimte voor de buitenunit.

Voordeel is dat de hele installatie aan het zicht binnen wordt onttrokken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zorg je er wel voor dat je de kap van de Elga er af kunt halen als -ie op zijn plek hangt?

Ik heb zojuist de elektra in/op orde gebracht. Elga mag op de CV groep. Qua fysieke locatie: achter de droger is nog ruimte. Weliswaar is dat een anderhalve meter bij de ketel verwijderd, maar dat kan geen probleem zijn, getuige de plek waar eric-pvt zijn Elga heeft opgehangen.

Maareh, @mkleinman, is dit voorbereidend werk tgv een positief besluit van vrouwlief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:01:
Zorg je er wel voor dat je de kap van de Elga er af kunt halen als -ie op zijn plek hangt?

Ik heb zojuist de elektra in/op orde gebracht. Elga mag op de CV groep. Qua fysieke locatie: achter de droger is nog ruimte. Weliswaar is dat een anderhalve meter bij de ketel verwijderd, maar dat kan geen probleem zijn, getuige de plek waar eric-pvt zijn Elga heeft opgehangen.

Maareh, @mkleinman, is dit voorbereidend werk tgv een positief besluit van vrouwlief?
De kap kan er prima af. Ook werken aan de Solarmax is ook nog prima mogelijk.

maar nee, heb nog geen positief antwoord. Ben nog guerilla style aan het onderzoeken O-). Ik ga stiekem binnenkort ook die plank ophangen, elektriciteit naar die plek brengen en ook stiekem alvast met het leidingwerk beginnen. Dan hoeft de installateur straks alleen maar de binnenunit aan te sluiten en de aansluiting op de CV ketel te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 13-10-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SpikeHome schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:09:
@speksteenkachel.
Je kan ipv van een warmte kacheltje ook een doorstroom boiler op je c.v. aansluiten die kan je daarna natuurlijk nooit meer voor drinkwater gebruiken maar het kan wel.
Ik heb hier geen CV maar stadsverwarming daardoor ook geen gasaansluiting.
De 2 ventilatorkacheltjes bevallen prima en springen alleen aan als er iemand in de bewuste ruimte verwacht wordt.

Zone 1 is de woonkamer 110m3 wordt verwarmd door de speksteenkachel.
Zone 2 is de aanbouwkeuken 70m3, gescheiden door een deur van de woonkamer, wordt verwarmd door een ventilatorkacheltje (Rowenta SO 6215)
Zone 3 is de badkamer 20m3, wordt ook verwarmd door een Rowenta SO 6215

Doordat beide kacheltjes aangestuurd worden door een tijdklok en aanvullend een thermostaat is het elektriciteitsverbruik bijzonder laag en de temperatuur in genoemde ruimtes 21 graden. :)
Doel is nog steeds om de stadsverwarming helemaal de deur uit te doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je de speksteen niet wtw afzuigen en distribueren dan, dat zou een mooi systeem zijn.
ik heb even wat sites bekeken waaronder die van hans, de meeste huishoudens zaten vandaag rond de 2,5 / 3,5m3 gas

hans en ik wonen in windzone 1 en dat is geen pretje, natte muren en windkracht 8, maar juist daar trek je voordeel mee met de elga, deze deed vandaag 6,5kWh, en heeft ook de hele boiler verwarmd.
draaitijd 9,5 uur

@dre, de sleep stand van de elga is hardcoded 10 uur, korter kan niet, langer wel.
het is voornamelijk blindstroom over de buitenunit, om een snelle start te maken.
is het sluipverbruik ?
ik zie 150kWh/jaar standby power, maar dat is gelijk aan 18m3 vermeden, ik vind het prima dus, de elga draait toch maar 4/5 maanden hier, dan is het sluipverbruik nog maar 75kWh, en vaak gaat hij ook in deep sleep, het starten vanuit diepe slaap duurt 2,5 minuten langer
mijn qsolar grundfos upr pomp verbruikt ~18 Watt, das mooi, maar de pomp van de elga slecht 4,2 (wilo yonos) ik denk dat dat ?extra? verbruik wel goedkomt dus alleen al op de cv pomp tijd met dat verbruik,
het zou zelfs lager uit kunnen pakken hier bij een langer koud seizoen zoals 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Speksteenkachel schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:09:
[...]

Ik heb hier geen CV maar stadsverwarming daardoor ook geen gasaansluiting.
De 2 ventilatorkacheltjes bevallen prima en springen alleen aan als er iemand in de bewuste ruimte verwacht wordt.

Zone 1 is de woonkamer 110m3 wordt verwarmd door de speksteenkachel.
Zone 2 is de aanbouwkeuken 70m3, gescheiden door een deur van de woonkamer, wordt verwarmd door een ventilatorkacheltje (Rowenta SO 6215)
Zone 3 is de badkamer 20m3, wordt ook verwarmd door een Rowenta SO 6215

Doordat beide kacheltjes aangestuurd worden door een tijdklok en aanvullend een thermostaat is het elektriciteitsverbruik bijzonder laag en de temperatuur in genoemde ruimtes 21 graden. :)
Doel is nog steeds om de stadsverwarming helemaal de deur uit te doen >:)
OK.

Ik heb wel eens geprobeerd om de huiskamer met elektrische kacheltje warm te stoken.
Dit gaat goed maar koele ook enorm snel af als deze weer uit slaat.
En als het echt koud is dat red die het niet met 1500w.
Ben dus benieuwd of het van de winter ook werkt.

Maar de stadsverwarming eruit snap ik.

Heb zelf nog naar een pellet kachel gekeken.
Eerst maar eens een jaartje aan kijken hoe de inventum het gaat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Dank voor je uitleg. Een eventuele warmtepomp zal bij mij <900 kWh verbruiken. Dan is 150 of 75 kWh wel veel. Verbruik zit uhm dus in de Carrier 38AW 050 unit begrijp ik. Al eens die unit opengemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:31

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Tussen door een kleine update van de L/L warmtepomp in de woonkamer.

De afgelopen drie dagen terwijl het huis bewoond was, een kleine 5 kWh. Wat dit aan gas gekost zou hebben weet ik natuurlijk niet, maar toch wel een paar m3 schat ik zo, daar er met 11 dikke radiatoren en een ouderwetsch gelast stalen leidingsysteem een flinke plas water moet worden opgestookt.
De slaapkamer unit heeft een schandalige 0,5 kWh verbruikt in de ochtenden. Bij elkaar 5,5 kWh welke bij verkoop 0,55 ct op zou brengen. Wederom dus weer fors uit de knip dus. :+
In dit tijdsgebied heeft de PV een dikke 9 kWh opgewekt. Vandaag was wel heftig, veel wind en regen, maar dat is gunstig voor de COP, niet condenseren in de CV, maar in de WP 8)

Het maximum vermogen staat in de boeken voor 1 kW, de plugwise geeft als max 1,3 kW tijdens opstart.
Na 1e opstart start de unit altijd tussen de 300 a 350 W, en blijft hier een tijdje op doorhobbelen.
Dan weer een stop, als de temperatuur bereikt is. Al met al is de WAF super hoog.
Het kost wel wat centjes, maar na afschrijving van de rekening is er heel veel LOL :)
Gaschuif is niet zo van de fameuze TVT, hij heeft 32 jaar lucht verkocht, en nu zelfs in huis.

En ja, in de zomer bij 30+ buiten gaat ie natuurlijk in de koelstand, met een dikke 20 kWh opwek per dag lig ik daar niet echt wakker van. Ik denk ook dan weer een hele dikke WAF

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img31/6555/f4tp.png

[ Voor 40% gewijzigd door Gasschuif op 13-10-2013 22:36 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:10:
@eric-pvt
[...]Een eventuele warmtepomp zal bij mij <900 kWh verbruiken. Dan is 150 of 75 kWh wel veel.[...]
Da's verhoudingsgewijs een flinke hap idd. Maar waarom zou jouw potentiele warmtepomp slechts goed zijn voor 100m3 gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan niet zo wakker liggen van 75-150kWh, of de elga zuiniger de cv pomp bedient ipv de gasketel (let wel, die gebruikt niet alleen gas, maar ook stroom) moet blijken.
door de slimme pomp is de potentiele besparing in draaitijd met lage stooklijn al behaald door de elga, elk uur cv scheelt hier dus 18-4,2 Wac, ik stook namelijk laag en lang
13,8Wh / 150kWh of 75kWh
elke situatie is anders, maar wat je cv pomp nu doet op gas, kan je meten
er zullen ook veel deep sleep dagen zijn, echter is dit een dipswitch instelling, die je helaas ook aan moet zetten, standaard staat deze ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb intussen denk ik de ideale plek binnen voor de ELGA unit. Zijn er hier al ervaringen met mensen die de buitenunit hebben geïnstalleerd op een schuin dak met een bepaald soort beugel? Of bestaat zo'n schuin dak beugel niet?

Morgen maar eens bellen met Techneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@eric-pvt, ik kan het op de foto's niet heel duidelijk zien..Hoeveel ruimte heb je boven de Elga nodig om je aircoleidingen netjes te kunnen bevestigen?

@mkleinman: beugeltje laten maken bij de lokale smidse, denk ik. Of je regelt die aluminium-tovenaar uit het PV topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Goede vraag trouwens, waar zitten de aircoleidingen bij de binnenunit? Sluit je die aan de boven- of onderkant aan?

Edit: Gevonden. CV leidingen aan de onderkant, de buitenunit leidingen aan de bovenkant.

[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 14-10-2013 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daarom gebruikte ik clickfit,
eerst aansluiten en dan langzaam omhoog schuiven en vastdraaien
nu rest er nog 12cm boven de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:16:
[...]

Da's verhoudingsgewijs een flinke hap idd. Maar waarom zou jouw potentiele warmtepomp slechts goed zijn voor 100m3 gas?
Lees mijn post nog eens een keer goed O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb 'em nu 10x gelezen, maar ik zie het niet. Enlighten me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik denk dat ik er uit ben.. Een Elga warmtepomp dmv. een duurzaamheidslening, en een Itho Daalderop boily+ voor in de keuken, vooral vanwege het gebruiksgemak.

Woon er pas, en heb dus geen idee van wat m'n gasverbruik gaat doen.. maar heb sowieso 1500 kWh over, en de optie om nog 1500kWh op te wekken.. en om in elk vertrek een elektrisch kacheltje met tijdklok neer te zetten vind ik niet echt een sjieke oplossing.. ;)

Verder is er inderdaad een mechanische ventilatie, met een invoer en/of uitvoer in de keuken, badkamer, berging en 1 zo ongeveer boven de kachel. Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-eH54iBaSlEQ/Ukk1P5KLUNI/AAAAAAAAXFU/o-9wjKszgkk/s512/IMAG0963.jpg

Een StorkAir CMF 14T.

Is dat iets waar je nog wat leuks mee kan doen? Weet niet natuurlijk niet wel gat blaast en welke zuigt..

Zie wel dit voorbij komen:
http://www.ithodaalderop....e-huis/ventilatie-met-wtw

Onder de kachel trouwens een pijp naar de kruipruimte, daar wordt lucht vanuit aangezogen. Ben benieuwd of dat resulteert in een drogere kruipruimte..

[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 14-10-2013 20:18 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans, zie ik je gas nou goed ? 2,5 2,5 3,5 en 2
is 10m3 in 4 dagen ofwel 80kWh
de elga deed 8 7 7 4 ofwel 26kWh (geen gas verbruikt)

dat zou natte vinger al een cop van ~4 zijn tov je hr ketel
in energie is het verschil nogal fors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je ziet het goed. Gisteravond de radiatoren weer "open" gemaakt; ik verwacht dat de radiatoren weer meer kunnen afgeven. Vrijdag gaat het los. Kunnen we mooi een weekendje kijken en tweaken.

@SSC: die ventilatieunit....Daar moet een wp-boiler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teringjantje dan is die elga echt afgrijselijk efficient, want me boiler is ook 41,9 graden zag ik net,
heb de klep gewoon maar statisch open gezet, de deltaT is soms wel meer dan 20c hahaha
maar het is prima zo
de eerste week van oktober was nog elke dag 20kWh, de elga draait niet 20 uur, en als ie draait moduleert hij. ik heb nu 140kWh opgewekt en 59kWh verstookt in de elga, dat gaat helemaal oke zo denk ik, oktober op 0 op de meters eindigen lijkt me mooi

/disclaimer : niet vergeten dat ik geen standaard setup heb, maar een autonome aangepaste elga

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier een stuk beroerder. Vandaag maar liefst 5m3 verstookt in 25 uur exact. :(

Edit:

Vandaag trouwens op bnr.nl dat in 12 jaar tijd de elektriciteitsprijs met 50% is gestegen en de gasprijs 2,5x over de kop is gegaan. Iemand die kan verifieren of dat waar is?

[ Voor 54% gewijzigd door mkleinman op 14-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Da's precies wat ik hier ook ga doen. Retour altijd door de boiler en als de zones niet vragen, dan mag de Elga de boiler met de aanvoertemp gaan opstoken. Had de installateur nog wat koudemiddel weggenomen uit de leidingen? Immers, die zijn bij jou korter dan 8m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Overigens. Mijn CV ketel is met 28mm aangesloten, kan het kwaad dat de ELGA hoger komt te hangen en met slechts 22mm wordt aangesloten?

Edit2:

http://krant.telegraaf.nl...sprijs.cent.per.kuub.html

medio 2000: omgerekend 70 guldencenten = 31.8 eurocent. Nu medio 2013 ongeveer 65 eurocent/m3.. dus geen 2,5x over de kop maar wel ruim 2x.

Oef.

[ Voor 48% gewijzigd door mkleinman op 14-10-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

hansdegit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:59:

@SSC: die ventilatieunit....Daar moet een wp-boiler op.
Wat bedoel je hiermee? Een Elga is een warmtepomp.. een boiler is een boiler. Maar wat is een WPB?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@SSC: een WPB is een boiler met een aansluiting op je mechanische afzuiging. Warmte die weggezogen wordt wordt in gezet om water te verwarmen. let wel: kan natuurlijk nooit meer warmte onttrekken dan je eerst zelf in de lucht gestopt hebt
soms staat er op MP een lwa252, waar ook nog een vrije warmtewisselaar in zit om een ZB te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hans
ja, we hebben ze exact nagemeten en exact afgevuld en vacuum gezet, lekker bijdehand met mijn neus erbovenop, ik ben bang dat november ook 23c in de huiskamer gaat worden, bij 21c gaan ze nu klagen...

@mkleinman dat heb ik hier ook, en maakt niet uit, ik vond kranen bij wasco 22/26 met afsluiters, (Giacomini kogelafsluiter )
deze heb ik erop, zo kan ik de binnenunit gewoon weghalen terwijl de cv verder draait op de gasketel
terugplaatsen kan ook live, de elga heeft een ontluchtingsnippel op de wisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@SSC
Je hebt -getuige de foto- een ventilatieunit. Die zuigt lucht uit de woonruimte af. Die lucht bevat warmte. Een warmtepompboiler gebruikt die warmte om bijvoorbeeld 300 liter water op temp te brengen.
SpikeHome in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

edit: BarryH is me voor....

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 14-10-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 21:18:
Overigens. Mijn CV ketel is met 28mm aangesloten, kan het kwaad dat de ELGA hoger komt te hangen en met slechts 22mm wordt aangesloten?

Edit2:

http://krant.telegraaf.nl...sprijs.cent.per.kuub.html

medio 2000: omgerekend 70 guldencenten = 31.8 eurocent. Nu medio 2013 ongeveer 65 eurocent/m3.. dus geen 2,5x over de kop maar wel ruim 2x.

Oef.
en nog btw 17,5%
en dat voor de grondstof die de nederlandse bevolking toekomt, en niet een commercieel bedrijf
dat gas zat er al 2 miljoen jaar, en is niet duurder geworden, dat is ervan gemaakt
tsja, ik hoop de oplossing te vinden deze winter

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Whow, Even die cijfers geinterpoleerd naar de prijzen over 12 jaar ( puur koffiedik uiteraard ).

Elektriciteit: 33cent/kWh
Gas: 1,34/m3

En zo far fetched klinken die prijzen me niet eens.

En als je dit in mijn excelsheet Gas vs Elga invoert: Voordeel voor de ELGA: Ruim 660 euro per jaar in het voordeel van de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 jaar historie is duidelijk zat, maar er komt ook schaarste bij, slochteren gaat leeg, over 4 jaar zei de minister gaan we al importeren (leuk voor het bnp ook)
de gasopslag bergermeer heeft ook een tvt, maar ik betaal er niet aan mee
ik heb dit verhaal eerder gehoord bij de qsolar
ook de elga word niet goedkoper
hopelijk valt het koopkrachtverlies mee met die huidige 3%, 4 jaar wachten is anders zomaar 12% erbij

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Even uitgaande van 1,34/m3.. Mensen met 1500 kuub zitten dan op 2010 euro alleen voor gas. 3600kWh a 33 cent = 1188 euro. Dat is bijna 3200 euro voor een "normaal" huishouden. 266 euro alleen al voor het variabele deel.. AUW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SunshineCompany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:16:

Verder is er inderdaad een mechanische ventilatie, met een invoer en/of uitvoer in de keuken, badkamer, berging en 1 zo ongeveer boven de kachel. Ziet er zo uit:

[afbeelding]

Een StorkAir CMF 14T.

Is dat iets waar je nog wat leuks mee kan doen? Weet niet natuurlijk niet wel gat blaast en welke zuigt..

Zie wel dit voorbij komen:
http://www.ithodaalderop....e-huis/ventilatie-met-wtw
Dat Itho wtw ding gaat uit van een aparte ventilatieTOEvoer in de diverse ruimtes en niet van de roosters die nu wellicht boven de ramen zitten ;)
Althans ik neem aan vanwege dat Stork ding dat je alleen een mechanische AFvoer hebt.

Iets wat er een beetje op lijkt (wtw) is de Ecoflo unit, die gebruikt warmte uit de rookgasafvoer om tapwater voor te verwarmen.
Er zit een 2,8 liter boilertje in.

Verder zijn er systemen die de luchtafvoer gebruiken om tapwater voor te verwarmen, dan blaas je de 20 graden lucht van je huis tenminste niet vruchteloos de buitenlucht in ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vandaag bij ericplan een OpenTherm gateway opgehaald. Ik ben van plan om die zonekast ooit eens met een microcontroller te koppelen.
De idee is om de thermostaat "automatisch" in te stellen afhankelijk van de zone die warmte vraagt. Badkamerzone vraagt? temp op 23 graden. Werkkamer vraagt? Setpoint op 19,5 graden. En als er niks vraagt, dan gewoon het setpoint naar 15 graden (wel koelen uitzetten!)

Leuk ontdek- en hobbyprojectje, voor in de donkere maanden.

edit: wat dit in vredesnaam met een warmtepomp van doen heeft, vraag ik me nu ook af. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 14-10-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je bent niet de eerste die behoorlijk off-topic gaat hier :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Maargoed, een Elga is dus wéér wat anders dan een WTW gekoppeld aan de mechanische ventilatie. Laat ik het dan maar anders stellen.. ;) Hoe zouden jullie het doen? Want ik zie door de bomen het bos niet meer..

- 4MWh opwek, uitbreidbaar tot 5-6MWh.
- Geschat verbruik 2,5MWh.
- Baby op komst, toekomst wellicht nog 2e kindje.
- HR ketel
- Mechanische ventilatie
- Houtkachel
- Vrijstaand huis uit 2006, 530m3. Vaak iemand thuis & veel warm tapwater (veel sporten).
- Weinig geschikt dak voor zonneboilers. Ben ik sowieso niet zo gecharmeerd van.

Streven is duidelijk.. ;) Electra op nul houden, gas zo laag mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Heb je de mogelijkheid om met de houtkachel een buffervat te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, dat zou een heel ander traject met zich meebrengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
SunshineCompany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:57:
Maargoed, een Elga is dus wéér wat anders dan een WTW gekoppeld aan de mechanische ventilatie. Laat ik het dan maar anders stellen.. ;) Hoe zouden jullie het doen? Want ik zie door de bomen het bos niet meer..

- 4MWh opwek, uitbreidbaar tot 5-6MWh.
- Geschat verbruik 2,5MWh.
- Baby op komst, toekomst wellicht nog 2e kindje.
- HR ketel
- Mechanische ventilatie
- Houtkachel
- Vrijstaand huis uit 2006, 530m3. Vaak iemand thuis & veel warm tapwater (veel sporten).
- Weinig geschikt dak voor zonneboilers. Ben ik sowieso niet zo gecharmeerd van.

Streven is duidelijk.. ;) Electra op nul houden, gas zo laag mogelijk.
bij mij gaat de mechanische ventilatie eruit. En heb daarvoor de inventum combi 50 besteld.
Deze komt hopelijk einde deze week of volgende week binnen.
De inventum is hetzelfde als de nefit ventilene overigens ( samen ontwikkeld).
Deze zorgt dat je 50 liter warm water altijd hebt en daarnaast je c.v. warm stookt tot een 50 max 55c.
Hij haalt de warmte uit de afgezogen lucht dus de mechanische unit vervalt.
Ik denk zelf in het voor en nazeisoen de c.v. niet meer nodig te hebben en alleen op hele koude dagen helpt de c.v. dus mee.
Met de ventiline ga ik ook het huis 24/7 op dezelfde temperatuur houden.
Een elga of ander type met buiten unit heb. ik ook overwogen maar kan de buiten unit niet ergens netjes kwijt.
Ook op dak gedacht neet te zetten er zijn beugels daarvoor maar ziet er niet uit, binnen plaatsen kan ook maar dan moet je behoorlijk aan en afvoer van lucht regelen.
Als dit goed werkt misschien volgend jaar een pellet kachel erbij en dan kan de c.v. ketel er 100% zeker eruit.
En mijn vrouw ziet zo'n pellet kachel wel zitten toch leuk zo'n vuurtje altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wordt er ergens vermeld hoeveel stroomverbruik de Inventum gemiddeld heeft?
Een ventilatiebox met dc motor kan in de laagste stand met een paar W toe, de Inventum verbruikt tot 500W.
De specs zeggen gemiddeld 300W, dat is nogal wat(t) per jaar als je van 7,2KWh per dag uit gaat 8)7
Daarbij is het wel mogelijk om de cvketel uit te schakelen, maar toch ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:33:
Wordt er ergens vermeld hoeveel stroomverbruik de Inventum gemiddeld heeft?
Een ventilatiebox met dc motor kan in de laagste stand met een paar W toe, de Inventum verbruikt tot 500W.
De specs zeggen gemiddeld 300W, dat is nogal wat(t) per jaar als je van 7,2KWh per dag uit gaat 8)7
Daarbij is het wel mogelijk om de cvketel uit te schakelen, maar toch ...
Maar de venti-box stort de warmte ongebruikt naar buiten.
De Inventum gebruikt 500W en een COP van 3 en geeft je dan 1,5kW aan warmte terug.

Oftewel je krijgt (even makkelijk rekenen) 1000W graties warmte in plaats van dat je de warmte die uit je gas komt naar buiten wordt gestort....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Freemann schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:56:
[...]

Maar de venti-box stort de warmte ongebruikt naar buiten.
De Inventum gebruikt 500W en een COP van 3 en geeft je dan 1,5kW aan warmte terug.

Oftewel je krijgt (even makkelijk rekenen) 1000W graties warmte in plaats van dat je de warmte die uit je gas komt naar buiten wordt gestort....
Dat snap ik, maar je moet aardig wat KWh-tjes tegen de bespaarde kuubjes wegstrepen.
Wat blijft er onder de streep nog over als de aanschaf al ruim €3K is zonder installatiekosten ...
De Elga kan je standaard aangesloten voor €3250 krijgen en dan kan je ook nog koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zie je punt niet zo, Speedy-Andre. Ik zou liever zien dat de Elga 2-3kW aan vermogen trekt. Sterker, als er een 3-fase model zou bestaan die 5kW trekt, zou ik helemaal blij worden, dan kon de ketel eruit.

Zolang 1 m3 wegstrepen minder kost dan 3 kWh zit je aan de goede kant (bij de huidige prijzen).

Of bedoel je te zeggen dat de COP van de Inventum je tegenvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Speedy-Andre;
Ik snap het ook niet helemaal. De inventum heeft een COP van +/- 3 en dat het gehele(!!) jaar door.
Ben het met je eens dat het opgenomen vermogen lager is en de aanschafprijs stevig en dat doordoor de TVT wegloopt. Maar de COP van constant 3 is ook wat voor te zeggen met daarbij de andere voordelen als geen buiten-unit en het gemis van slangen(voor de buitenunit) door je huis.

Het is voor sommige kiezen of delen;
Kan ik een buiten unit kwijt? ja, dan ga ik voor een split-systeem.
Kan ik geen buiten unit kwijt? Dan ga ik voor een combi-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De COP is max 4,4 dus da's niet slecht, het is mij niet duidelijk of die 300W het hele jaar door nodig is.
De Inventum werkt autonoom, hopelijk zit er net als bij een cv een programmeerbare thermostaat bij zodat je zelf kan instellen wanneer er warmtevraag is.
Als een huis een hele dag verlaten is dan heeft het weinig zin om een vat met tapwater warm te houden.
Een beetje gebrek aan info dus, als e.e.a. (uit)schakelbaar is dan ziet het plaatje er misschien beter uit.
Dat je niet op vorst e.d. hoeft te letten is wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:46:
De COP is max 4,4 dus da's niet slecht, het is mij niet duidelijk of die 300W het hele jaar door nodig is.
De Inventum werkt autonoom, hopelijk zit er net als bij een cv een programmeerbare thermostaat bij zodat je zelf kan instellen wanneer er warmtevraag is.
Als een huis een hele dag verlaten is dan heeft het weinig zin om een vat met tapwater warm te houden.
Een beetje gebrek aan info dus, als e.e.a. (uit)schakelbaar is dan ziet het plaatje er misschien beter uit.
Dat je niet op vorst e.d. hoeft te letten is wel een voordeel.
Nefit heeft de EnviLine split warmtepomp daarbij geen c.v. meer nodig is op 220 maar ook op kracht
hansdegit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:30:
Ik zie je punt niet zo, Speedy-Andre. Ik zou liever zien dat de Elga 2-3kW aan vermogen trekt. Sterker, als er een 3-fase model zou bestaan die 5kW trekt, zou ik helemaal blij worden, dan kon de ketel eruit.

Zolang 1 m3 wegstrepen minder kost dan 3 kWh zit je aan de goede kant (bij de huidige prijzen).

Of bedoel je te zeggen dat de COP van de Inventum je tegenvalt?
Werkt idd gewoon met je thermostaat en gaat bij geen warmtevraag gewoon uit (ventilatie niet natuurlijk)
het verbruik is max 600w maar kan goed vaak veel minder zijn.
Je kan de hoeveelheid afzuiging in m3 instellen.
ook het boiler water is uit te zetten maar waarom zou je dat doen? als er afgezogen word wat normaal is als je mechanische ventilatie hebt kan je de warmte beter gelijk in je boiler stoppen of c.v. gedeeltelijk op temperatuur houden.
vooral als je ook nog een stroom overschot hebt zoals topic al aangeeft

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 15-10-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De inventum combi 50 volgt een totaal andere idee.
De Inventum gebruikt ventilatielucht als "voeding" voor de WarmtePomp.

Waar een normale WP buitenunit 30-40m3 per minuut (!) verwerkt (bron ergens in dit topic), zit een centrale huis ventilatie unit in de range van 25 - 350m3 per uur.
De ventilatie WP kan dus veeel minder afzuigen en heeft dus ook minder vermogen tot zijn beschikking.

Doordat de ventilatie WP per saldo minder vermogen tot zijn beschikking heeft, zal hij langer moeten draaien om het zelfde vermogen te genereren.

Laten we zeggen dat een split-unit opstelling 1kW opneemt en optimaal werkt op een COP van 5.
Laten we zeggen dat de Inventum opstelling 0,5kW opneemt en optimaal werkt op een COP van 4,4.

Dan moet de Inventum min. 2 keer langer draaien als de split-unit opstelling om hetzelfde vermogen te genereren.
De Inventum kan dus MAX. 2,2kWh produceren en dat is niet veel en bijv. te weinig om 1:1 op te kunnen douchen.
Wat de Inventum nu doet is bufferen, door de WP langer te laten draaien om toch een acceptabel vermogen op te bouwen dat nuttig ingezet kan worden.
Bijv. de Elga kan in optimale situatie 5kWh per uur genereren en dat is ruim voldoende om je CV een flinke stoot te geven of mogelijk zelf om te douchen.

Wij hebben sinds enkele weken een elektrisch doorstroom verwarmertje in de badkamer en keuken hangen. Het opgenomen vermogen is 3,1-3,2kWh en kan je zeggen dat ik niet onder water van 25c met een debiet van 1liter per minuut kan/wil douchen ;)

Lang verhaal kort;
Inventum WP draait groot deel van de dag om het water in de boiler naar een dusdanige temp. te brengen dat het nuttig inzetbaar is. Dit komt direct door het lage energie aanbod in de ventilatielucht, maar deze energiebron is wel in 90% van het jaar beschikbaar met ook het hele jaar door een hoge kop COP.

En of een split-unit nu 10 uur per dag staat te pompen en een Ventilatie WP 20 uur.... 10x1kWh is 10kWh opgenomen vermogen en 20x0,5kWh is ook 10kWh opgenomen vermogen.

hier nog een aansluitschema van de inventum;
http://www.inventum.com/r...20combi%2050%20schema.pdf
Duidelijk te zien dat hij zowel CV als WW kan ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 15-10-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmmm is dit de stiekeme kust cop verhoger ? (lucht water)
in zeeland is het water zelfs nog 20c
http://www.buienradar.nl/zeetemperatuur-noordzee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanmiddag met techneco en met een installateur gepraat. Ondergetekende is erg enthousiast. Binnenkort komt de installateur langs om te kijken. De man was onder de indruk van onze installatie en inspanning in huis om t verbruik te verlagen.

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Had je nog specifieke vragen voor Techneco dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Yes. Schuin dak montage. Langer aanwarmen dan de standaard een uur voordat de ketel word bij geschakeld. Maximale lengte van de leidingen. Die mogen dus gerust 20 meter worden dus 40 totaal. En t gedrag van de elgt zodra er heet boilerwater retour komt.

me blij en opvallend hoe ze allemaal zo behulpzaam zijn bij techneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:10:
- Kan ik de ZB -boiler er mee verwarmen vanaf 1500 uur? en dan voorkomen dat mn cv dat ook gaat doen?
-hoe ga ik de elga uitschakelen bij een te lage temperatuur op een meer flexibele manier dan de vaste instelling van 4 graden
Heb je al een beetje in de handleidingen gesnuffeld? Er zitten zeker paragrafen bij die op je vragen ingaan.

En over die extra thermostaat...In principe heb je geen extra thermostaat nodig, maar dan zou je je ketel aan de Elga moeten hangen. Is geen schande, daar is dat ding voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm nice best koud hier, <6,3 graden, dus effe de elga op max, aanvoer toch een mooie 47,2c dat is toch heel erg goed weer, de buitenunit gaat wel flink aan de gang, maar blijft stil, en buiten loopt niemand meer; verder opvallende veel huizen met rookpluim, behalve eentje.
geluksmomentje......

@barry, de isense kan op marktplaats, bij de elga zit de vision touch, deze geeft alle opentherm door van je ketel, de elga bridged alles voor je.
maar die vision kan nog effe wat veel meer, wtw aansturen, co sensor, +ventilatie koppeling etc
de buitensensor is mogelijk, maar de elga heeft die al uit de buitenunit, je kan de buitensensor ook elders hangen, als extra sensor, dus ook ergens binnen
de buitensensor kan ook als buitensensor blijven werken, voor als de elga in de zon staat (zomers koelen)
deze zit nu bij de elga :
Afbeeldingslocatie: http://www.cvtotaal.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/o/touch-honeywell-web.jpg
ik zou de buitenunit op het oosten hangen, als de zon er op schijnt, dan gaat hij swinters minder in defrost mode bij het starten, aan de kust juist weer westelijk, om te profiteren van warme westen wind van zee (herfst)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zonder zon en wind zoals op dit moment betekend dat er nu een grotere rookpluim is bij de kolengestookte centrale bij iemand anders om de hoek :P

Wel leuk trouwens om die plugwise website van je te volgen. Ik wil wel ook zoiets hebben voor mijn gasmeter. Valt me wel op dat je warmtepomp nu 1,2 kW aantikt. Is dit vermogen nu hoger vanwege je hoge CV-aanvoertemperatuur ofzo?
hansdegit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:35:
Ik heb 'em nu 10x gelezen, maar ik zie het niet. Enlighten me.
Als een warmtepomp 900 kWh verbruikt, hoeveel energie heb je dan om je huis te verwarmen? En hoeveel gas is equivalent daaraan (;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Uit mijn hoofd.( 900xcopx3.6 ) / 35.17 = bij cop van 4.5 ongeveer 415m3

Pagina: 1 ... 6 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.