Hoe werkt het salderen als je dubbel tarief afneemt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af, hoe het salderen nu precies werkt.
Mijn situatie is dat we dubbel tarief afnemen van de leverancier, en ja je voelt het al........de dagstand komt als ik saldeer in de min uit, en de nachtstand is positief.
Is het nu zo, dat deze standen dus de dagstand en de nachtstand ook nog met elkaar mogen worden "gesaldeerd"?
Ik meen ooit eens ergens iets van onze vriend mkleinman te hebben gelezen, maar kan het niet terug vinden.........volgens mij heeft hij toen om deze reden een aardige discussie met zijn leverancier gehad.
Kan iemand dit bevestigen, of weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?
Als het namelijk niet zo is, dat je de dag- en nachtteller met elkaar mag salderen, moet ik gaan affikken door middel van een elektrische kachel of zo...........anders word het 7 cent per kWh en dat is eigenlijk zonde vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Bij Eneco is het zo: hoog wordt met hoog retour verrekend, houd je nog hoog retour over terwijl er nog laag verbruik is dan wordt dat met elkaar verrekend. Heb je dan nog teruglevering over, dan krijg je over dat restant 9,2ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bezuiniger schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:00:
Bij Eneco is het zo: hoog wordt met hoog retour verrekend, houd je nog hoog retour over terwijl er nog laag verbruik is dan wordt dat met elkaar verrekend. Heb je dan nog teruglevering over, dan krijg je over dat restant 9,2ct/kWh.
Aha, dat is gunstig dus bij Eneco........wellicht moet ik gaan overstappen.
Voor de volledigheid, mijn huidige leverancier is Essent, zouden zij het ook zo doen? Is dit een algemene regel, of mag iedere leverancier dit zelf bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Greenchoice ook

De laag word met de min stand van hoog verrekend.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Greenchoice doet het als volgt.
Overschot hoog tarief wordt eerst naar een bedrag verrekend en laag tarief wordt ook naar een bedrag verrekend en daarna wordt dit pas met elkaar verrekend.
Dit is gunstig omdat de prijs per kWh in hoog tarief hoger is.
Ik heb de meterstanden wel telefonisch doorgegeven en dit met desbetreffende medewerker afgekaart.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:04:
[...]

Voor de volledigheid, mijn huidige leverancier is Essent, zouden zij het ook zo doen? Is dit een algemene regel, of mag iedere leverancier dit zelf bepalen?
Essent heeft volgens mij nog niet echt van salderen gehoord. Ik heb het laagtarief (meterstand +/- 320 kWh hoger) gewoon betaald via de gewone jaar afrekening. Voor de teruglevering op het hoogtarief (meterstand +/- 480 kWh lager) heeft Essent een credit opgemaakt. Ik kreeg over alle kWh-tjes, dus ook over het overschot, het hoogtarief, inclusief EB en btw terug. Was dus gunstiger dan bij Eneco....

Ik blijf nog een jaartje bij Essent :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salderen dient per aansluiting te gebeuren, dus door op laag, richting 0
profiteer van hun domheid zolang ze het nog niet snappen,
kortom wis dit topic maar, straks lezen ze het nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:17:
Greenchoice doet het als volgt.
Overschot hoog tarief wordt eerst naar een bedrag verrekend en laag tarief wordt ook naar een bedrag verrekend en daarna wordt dit pas met elkaar verrekend.
Dit is gunstig omdat de prijs per kWh in hoog tarief hoger is.
Ik heb de meterstanden wel telefonisch doorgegeven en dit met desbetreffende medewerker afgekaart.
Tjonge, dat is niet verkeerd! >:) Heb je gebeld omdat je anders het vermoeden had dat dit niet op deze manier zou zijn gedaan?
drielp schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:13:
[...]

Essent heeft volgens mij nog niet echt van salderen gehoord. Ik heb het laagtarief (meterstand +/- 320 kWh hoger) gewoon betaald via de gewone jaar afrekening. Voor de teruglevering op het hoogtarief (meterstand +/- 480 kWh lager) heeft Essent een credit opgemaakt. Ik kreeg over alle kWh-tjes, dus ook over het overschot, het hoogtarief, inclusief EB en btw terug. Was dus gunstiger dan bij Eneco....

Ik blijf nog een jaartje bij Essent :)
Dus het overschot ook gewoon betaald gekregen volgens je afname tarief......ipv 7 cent _/-\o_
Eigenlijk is het natuurlijk ook terrecht, immers die Kwh tjes die jij in het net hebt gestopt overdag hebben ze ook tegen dit tarief bij de buren verkocht.... ;)
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:19:
salderen dient per aansluiting te gebeuren, dus door op laag, richting 0
profiteer van hun domheid zolang ze het nog niet snappen,
kortom wis dit topic maar, straks lezen ze het nog
:o dus het is een "wet"of regel dat het per aansluiting wordt gedaan, en niet per telwerk? Dan is er dus niets aan de hand voor mij.
ssssst niet verder vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb Gc en mijn verbruik ligt hoger dan wat ik teruglever.
Echter heb ik met hoog/laag een gunstige situatie omdat ik ruim 2/3 teruglever tegen hoog tarief en tevens ruim 2/3 verbruik tegen laag tarief >:)
De jaarafrekening was verrassend hoog, aan de telefoon probeerde ik te checken of er geen fout in zat.
Nee dus, het bedrag dat ik voor een heel jaar had gecalculeerd krijg ik na 8 maanden al terug oOo
De jaarafrekening komt bij mij in augustus en ik ging half december 2012 terugleveren.
Ik had de maandtermijn voorzichtig laten verlagen, nu blijkt dat ik bijna 2x zoveel had kunnen verlagen _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Verwijderd schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:04:
[...]

Misschien is het beter je panelen een keer te wassen.
Zodat ze ook op blijven leveren...

Hoog en laag scheelt, nog maar heel weinig....

Dus....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dylantje2 schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:01:
[...]

Misschien is het beter je panelen een keer te wassen.
Zodat ze ook op blijven leveren...

Hoog en laag scheelt, nog maar heel weinig....

Dus....
ehhh dussss?? Deze vat ik niet helemaal.........leg eens uit?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Ik denk dat dylantje2 zonnepanelen wast :-)
Wat een kul. Met een beetje helling en wat regen doet dat niets in de opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Maakt het in dit hele verhaal nog enig verschil of je een (domme) slimme meter hebt of een ferraris?

Ik heb namelijk een ferraris icm dubbel tarief (klant bij eneco)
De dagteller staat momenteel 120 kWh onder de stand van vorig jaar opname, en ik verwacht een dezer dagen het bericht om de standen door te geven.
Met het huidige mooie weer krijg ik die stand nevernooit meer op tijd op "0".

Als ik het goed begrijp zouden ze dit dus met het laagtarief horen te verrekenen?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MieJuul schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:22:
Maakt het in dit hele verhaal nog enig verschil of je een (domme) slimme meter hebt of een ferraris?

Ik heb namelijk een ferraris icm dubbel tarief (klant bij eneco)
De dagteller staat momenteel 120 kWh onder de stand van vorig jaar opname, en ik verwacht een dezer dagen het bericht om de standen door te geven.
Met het huidige mooie weer krijg ik die stand nevernooit meer op tijd op "0".

Als ik het goed begrijp zouden ze dit dus met het laagtarief horen te verrekenen?!
Ja inderdaad, ik zat ook in de min in de hoog en plus in de laag en is tegen elkaar weggestreept, bleef er 245 in de plus ( laag) over.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1