Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
een goed duo, de cv zonneboiler en de warmtepomp.
de zonneboiler vergroot dus je affik recht in de winter, van&voor je pv.
Verwijderd
hoe weet jij dat zo zeker, vanuit je luie stoel, ik haal dat ook makkelijk,Tomexergie schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:48:
Die belazeren de zaak met COP 5,1
ik durf nu ook wel te zeggen, sinds 20-02
1 kuub gas = 1 kWh geworden
en ik ben hiermee niet de enige.
out of the box graag, of de feiten.
ook gij dre,
je kan de grafieken weer zien.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 20:38 . Reden: Et tu, Brute? ]
Ik zou eigenlijk eens een grafiek moeten maken die het stroomverbruik over de periodes van wp activiteit heen legt, dan kan je pas échte conclusies trekken.Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:20:
grappig, ik zie bij hans hetzelfde als hier, aanvoer 23, retour 47c en de warmtepomp slaat af, of blijft uit.
een goed duo, de cv zonneboiler en de warmtepomp.
de zonneboiler vergroot dus je affik recht in de winter, van&voor je pv.
Wat jij ziet is gewoon de temp zoals die bij de retour wordt gemeten. Aanvoer blijft gelijk aan de temp op zolder, de retoursensor zit dicht bij het boilervat, vandaar....
Ik onderschrijf overigens je conclusie dat een wp/zb combi de ultieme ketelkiller is.
Aan een L/W warmtepomp aan/uit valt niet zoveel af te stellen, behoudens water/glycol debiet.Tomexergie schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:33:
[...]
*knip*
Ik denk dat een investering in een warmtemeter (250 eur) zichzelf terugverdient omdat je de warmtepomp beter kunt afstellen. Meten=weten.
Leg even uit hoe je c.a. 1/10 deel van de investering gaat terug verdienen.
Ik waardeer je rekenpartijen hier enorm, veel forumleden zijn hier blij mee (Gasschuif is niet zo van de TVT)
Bij de inverter types is modulatie per definitie een hogere COP (minder gas-liquid flow bij hetzelfde condenserend/verdampend oppervlak) Analoog aan de HR ketel
Note :
Een warmtepomp meet je qua COP bij +7/0/-10/-15 bl temp (Lees 4 metingen per jaar na installatie)
De COP is een cijfer dat min of meer lineair is met het verschil tussen lucht en water, valt niet zoveel aan te meten. Gegeven is oppervlakte condensor/verdamper/soort compressor en type koelgas . Dit samenspel bepaald de COP
Ook bepalend in COP is het gemiddelde tussen condensor en verdamper. De gemiddelde temperatuur (bij een opgegeven vermogen) is groter als de dT in de condensor klein is (lees een groot debiet)
Zorg dus voor een goedkope flowmeter met lage waterweerstand. In het vermogensdebiet rond 5 kW is dit Qn4
[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 24-04-2014 21:03 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik kom hier ook akelig dicht in de buurt van 1 kuub gas = 1 kWh. Ik zit op dit moment rond de COP van 7Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:35:
[...]
hoe weet jij dat zo zeker, vanuit je luie stoel, ik haal dat ook makkelijk,
ook gij dre,

Het is echt bizar hoe makkelijk de ELGA alles op temperatuur krijgt hier
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Ik denk dat een pomp met zijn pompcurve en een gegeven leidingweerstand niet noemenswaardig in flow zal veranderen.Paul C schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:40:
@robairo:
Ik vraag me af hoe constant je flow is,
Problemen zullen wel meteen opvallen door dat draaiende rotortje. Ik denk aan vastzittende pomp, luchtbellen in de pomp e.d. Ook genoemd hier problemen met het freon cirquit, (er was iemand met een soldeerklodder in de gasleiding), die zal er direct uitvallen. Het was niet bedoeld als precisiemeting/data sampling.
een goedkope eenstraals qn1,5 meter heeft bij 1m3/h wel 0,5 bar drukval, dit is totaal onbruikbaar. een qn4 heeft in princiepe al (4/1,5)^2 = 7 x minder weerstand.
Als je de meter uit elkaar haalt kan je de calibratie-bypass schijf in max bijpass draaien, nog minder weerstand. Daarna heb ik de meter gechecked, en was nog steeds binnen 2%, mooi genoeg.
Mijn 40% glycerolmengsel is wel visceuzer (2 cSt ipv 1cSt van koud water), maar ik denk dat de meter hier niet veel van merkt. Hij is geschikt tot 90C, en water van 90C is 0,3 cSt.
Ook klopt de factor 1,16 niet exact voor 40% glycerol, maar het ging niet om precisiedata.
De enige tuning die ik aan de wp kan/ga :-) doen is
-waterdebiet verhogen/borgen
-zorgen dat het afgegeven water zo laag mogelijk in temp is. In dit verband ben ik o.m. aan het werk om de stooklijn te vervangen door stookduur. Dus bij lage buitentemp juist geen hogere gewenste watertemp, maar een langere aantijd
- aan als de buitentemp het hoogst is en de pv aan (dus midden op de dag)
kwa cop 7 op het moment:
geen idee, al mn verwarming staat uit.
De ramen pikken al zoveel warmte op dat de binnen temp al 21C is/blijft.
De tapwaterboiler hangt al wel, maar is nog niet volledig op de wp aangesloten.
de wp gaat nog alleen aan voor expirimenten.
r
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 23:40 ]
Eric,Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:35:
[...]
hoe weet jij dat zo zeker, vanuit je luie stoel, ik haal dat ook makkelijk,
ook gij dre,
Dit waren de KS50 specificaties die uitgebreid besproken zijn. De Engelse KS50 heeft een COP van 5,1 op opgeven en alle anderen houden zich keurig aan de TUV meting van 4,2 (Bij 7/35). Gewoon verkoopbedrog.
Met COP 5,1 (7/35) zou het overigens de beste L/W WP in de wereld zijn.
Verwijderd
we moeten stoppen met het naar beneden leuteren van nieuw en het vermijden van het huidige, wat standaard goed verondersteld is.
dat is de hollandse ziekte
een l/w cop van 5 is makkelijk te behalen als alle andere factoren klaar zijn,
ik heb namelijk mijn huis verwarmd met een standaardding, nadenken, en het vermogen van een haarfohn.
dan weer is de cop heilig dan weer de tvt, en anders gooien we er wat berekeningen tegenaan die het bewijzen, het ziet er inmiddels allemaal een beetje idioot uit als je het mij vraagt.
de mooiste en leukste dingen in je leven beginnen altijd met proberen.
Verwijderd
Ik heb de verwarming inmiddels alweer een maand uitstaan, houtskeletbouw huis met wtw. Dat is nog veel beter dan een warmtepomp met een COP van 7.mkleinman schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:34:
[...]
Ik kom hier ook akelig dicht in de buurt van 1 kuub gas = 1 kWh. Ik zit op dit moment rond de COP van 7.
Het is echt bizar hoe makkelijk de ELGA alles op temperatuur krijgt hier
Volgens mij interpreteer jij de resultaten verkeerd:Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 10:01:
met de cop gaat het al net zo als de kWh/kWp
we moeten stoppen met het naar beneden leuteren van nieuw en het vermijden van het huidige, wat standaard goed verondersteld is.
dat is de hollandse ziekte
een l/w cop van 5 is makkelijk te behalen als alle andere factoren klaar zijn,
ik heb namelijk mijn huis verwarmd met een standaardding, nadenken, en het vermogen van een haarfohn.
dan weer is de cop heilig dan weer de tvt, en anders gooien we er wat berekeningen tegenaan die het bewijzen, het ziet er inmiddels allemaal een beetje idioot uit als je het mij vraagt.
de mooiste en leukste dingen in je leven beginnen altijd met proberen.
Niet het COP van de WP is hoger dan gespecificeerd, maar alle HR ketels zijn inefficiënter dan gedacht.
Waarom? Nou omdat ik hier dus ook allemaal verhalen hoor van mensen die met elektrische weerstandsverwarming veel minder dan 9kWh elektriciteit nodig hebben om 1m3 gas te minderen. Dat zou volgens dezelfde berekening betekenen dat elektrisch kacheltje een COP heeft van >1

Best shocking voor alle mensen met een HR107 ketel...

[ Voor 5% gewijzigd door Cheese_man op 25-04-2014 13:11 ]
reserveringshouder Tesla Model 3
Ben nog druk aan het verbouwen, heb op dit moment geen enkele deur op de benedenverdieping erin zitten behalve de beide buitendeuren. Ik heb dus een totaal niet te vergelijken situatie met mijn normale situatie. Daarnaast moest de v.v. een aantal keren aan ivm de vloer die er op is gelegd.Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:43:
[...]
Ik heb de verwarming inmiddels alweer een maand uitstaan, houtskeletbouw huis met wtw. Dat is nog veel beter dan een warmtepomp met een COP van 7.
Hij had hier ook al tijden uitgestaan, normaliter stoken we op 19.5 graad. Nu staat hij tijdelijk op 21 ivm de verbouwing.
Ondanks dat dus 0m3 gasverbruik, mijn hele huis warm tot bloedjeheet en toch een vergelijking van 1kWh = 1m3 als ik ga vergelijken met voorgaande jaren en ga verrekenen naar buitentemperatuur/graaddagen.
En dat vind ik een best knappe prestatie voor de ELGA.
Volgende week komen de deuren er weer in en kan het echte vergelijken en genieten gaan beginnen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Nope. Er is een verschil tussen de efficiëntie en de effectiviteit van een systeem.Cheese_man schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:10:
Dus mag je wel koketteren met cijfers wanneer deze uit een synthetische benchmark beter zijn dan in de praktijk (HR107, verbruik brandstof auto's), maar het "mag" niet wanneer in de praktijk cijfers rooskleuriger blijken dan de synthetische benchmark (kWh/kWp; WP's; etc). Want dan zou je je "rijk" rekenen. Goh![]()
De efficiëntie van een HR107 = 107% op basis van de onderwaarde.
De efficiëntie van een WP met een COP van 5 = 500% op basis van de ingaande elektriciteit.
De effectiviteit van een HR107 is klaarblijkelijk laag.
De effectiviteit van een WP is klaarblijkelijk hoog.
De effectiviteit van een elektrisch kacheltje is klaarblijkelijk ook vrij hoog.
Effectiviteit is lastig uit te rekenen. Klopt dit bijvoorbeeld:
7kWh / GevoelheerlijkWarm = 100%hetWaard
Tsja...mooi verhaal. Echter maakt het allemaal niet veel uit. Punt blijft staan dat er pas in discussies problemen ontstaan wanneer uit de praktijk blijkt dat een bepaald "systeem" beter presteert dan op papier is opgeschreven. Wanneer een systeem in de praktijk minder goed presteert dan de papieren werkelijkheid, dan blijft bij berekeningen de papieren werkelijkheid vaak "staan". Dat is meten met twee maten. Iets wat ik dikwijls hier lees. Vooral als iemand met testresultaten laat zien dat zijn "systeem" de papieren werkelijkheid flink aftroeft, komt er direct commentaar en "zou het niet moeten kunnen".Paul C schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:51:
[...]
Nope. Er is een verschil tussen de efficiëntie en de effectiviteit van een systeem.
De efficiëntie van een HR107 = 107% op basis van de onderwaarde.
De efficiëntie van een WP met een COP van 5 = 500% op basis van de ingaande elektriciteit.
De effectiviteit van een HR107 is klaarblijkelijk laag.
De effectiviteit van een WP is klaarblijkelijk hoog.
De effectiviteit van een elektrisch kacheltje is klaarblijkelijk ook vrij hoog.
Effectiviteit is lastig uit te rekenen. Klopt dit bijvoorbeeld:
7kWh / GevoelheerlijkWarm = 100%hetWaard
Efficiëntie/effectiviteit....allemaal mooie woorden, maar een systeem heeft een input aan energie en er is een output van energie (gemeten middels thermostaat, thermometer, etc). Dat geeft performance. En als je je huis met een haardroger kunt verwarmen zelfs veel lol als ik het hier zo lees.
reserveringshouder Tesla Model 3
Dat is het leuke van dit forum.
Maar kijk om je heen ik denk dat 80 tot 90 procent van de mensen er gewoon niet over na willen denken ,
men vind gewoon dat het het moet doen.
Zou het ook niet te maken hebben met de staat van ontwikkeling van HR ketels en WP? De HR ketel is aan het einde van zijn ontwikkeling, alle lobbyisten hebben zich daar al op uitgeleefd. De labels die aan een HR ketel hangen zijn daardoor bijzonder optimistische lab-metingen.Paul C schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:58:
[...]
Volgens mij interpreteer jij de resultaten verkeerd:
Niet het COP van de WP is hoger dan gespecificeerd, maar alle HR ketels zijn inefficiënter dan gedacht.
Waarom? Nou omdat ik hier dus ook allemaal verhalen hoor van mensen die met elektrische weerstandsverwarming veel minder dan 9kWh elektriciteit nodig hebben om 1m3 gas te minderen. Dat zou volgens dezelfde berekening betekenen dat elektrisch kacheltje een COP heeft van >1![]()
Best shocking voor alle mensen met een HR107 ketel...
De verwarmingswarmtepomp is nog relatief nieuw, dus daar hebben de lobby jongens (en meisjes) zich nog niet mee bezig kunnen houden. De cijfers zijn dan waarschijnlijk nog wat realistisch (of vanuit hun oogpunt: pessimistisch) opgemaakt, waardoor de prestaties meestal nog niet al te hard tegenvallen.
Of ben ik nu wel heel erg bezig?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
de btw was ook nog wat lager, over tvt gesproken....
dat ik nu pas weet dat hij erg goed toepasbaar is op mijn woning maakt me erg dom en conservatief.
dit gezegd hebbende van mijzelf, is de oorzaak van de verbazing over de reacties hier.( en de idiote vorstbeveiliging van het ding ... waarom toch)
vandaag even met de koeling gespeeld
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 20:50 ]
Doorontwikkeld? De L/W WP heeft een enorm potentieel en dat wordt nog slecht benut omdat het infeite omgebouwde airco's zijn. Daarnaast zijn de installatie concepten nog niet goed doordacht en ontbreekt het aan goede monitoring.BarryH schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:42:
@bezuiniger: je zou denken dat de WP ook al flink doorontwikkeld is, immers in veel landen wordt dit gebruikt (itt de hr ketel)
Op dit forum wordt een grote fout gemaakt door de WP te vergelijken met PV panelen of HR ketel. Als er iets mis is met de CV installatie waardoor deze op hoge temperaturen gaat draaien, dan daalt het rendement met c.a 5%. Het zelfde geldt voor PV panelen, van de 18 panelen 1 kapot 5% minder opbrengst. Met lagere rendementen blijft het opleveren.
Maar dan WP: Vuile verdamper en condensor, lamellen buitenunit enz. Besparing van 40% naar 10% of leger. Als in het CV circuit ook nog radiatoren worden afgesloten dan ontstaan automatisch hoge aanvoertemperaturen waardoor de COP in elkaar donderd. Dan levert ELGA i.p.v. 40% besparing maar vraagt 10% meer energie dan de HR. ELGA draait nu wel aardig, maar over 5 jaar, 10 jaar??? Heeft die control freak die het nu in de gaten houdt inmiddels een ander hobby?
ELGA kan vreemd gaan en hapt en hapt dure kilowaturen zonder dat daar goed zicht op is. Want bij matige buiten temperaturen denk je dat alles goed gaat en je geniet met een glaasje wijn van het zero gasgebruik. Maar ELGA bedondert je zonder dat je het goed in de gaten hebt.
Standaard zou een WP een warmtemeter met een COP bewaking moeten hebben.
Een warmtepomp is een systeem besparing, als er ergens iets mis is in het systeem, dan heeft dat direct invloed op het rendement .
In mijn beroepspraktijk heb ik het meegemaakt dat zeer grote koelmachines vuile condensors hadden zonder dat dit werd opgemerkt: Geen COP meting!!! Energierekening 30.000 Euro te hoog per jaar en dat voor drie van die machines en een aantal jaren. Kijk verder op de Duitse site Waermepumpen hoeveel lage COP's daar voorkomen, ik schrik daar een beetje van. (Blijkbaar hebben zij warmtemeters)
Ik zal met mijn computerjaarprogramma de vuile condensor en een uit de hand gelopen CV simuleren en de grafiek laten zien met de jaarbesparing uiteraard.
Bij mij komt geen WP in huis zonder COP monitoring.
En ja, jij hebt ook gelijk: het onderhoud hoort daar ook bij. Zelf verwacht ik veel van de nabije toekomst: de Toros vision bijv. is standaard al voorzien van monitoring. Je werkt dan minder blind.

Toelichting:
De COP kwaliteitsfactor Fcarnot is op 0,22 gezet i.v.m. vervuilde verdamper en condensor
Het warmteoverdragend vermogen van de CV is gehalveerd door b.v. dichtzetten van radiatoren, verstopping of te lage pompcapaciteit.
Resultaat: i.p.v. 40% BESPARING VERVALT ELGA NAAR 8,4 % EXTRA BIJSTOKEN.
Tot c.a 10C buiten levert ELGA nog besparing en tot 8C buiten lijkt er niets aan de hand omdat er geen gas behoeft te worden gebruikt. Daarna maar een beetje gasgebruik. De verspilling zit m'n in de elektriciteit. In de figuur lichtblauw primaire energie voor de energiecentrale.
Met een COP regeling/bewaking zou ELGA bij 10C moeten stoppen, dan blijft de schade beperkt en wordt er nog 8% bespaard.
In de figuur is verder opmerkelijk dat door zoninstraling in de winter het vermogen van de WP toeneemt. Dit i.v.m. de lagere benodigde wateraanvoertemperatuur van de CV. Je ziet, bij een WP systeem hangt alles met elkaar samen.
Er zal wel een opmerking komen over PV panelen met gratis energie. Ik heb al eerder berekend dat de overlap met de WP c.a. 700kWh per jaar is, dus beperkt. Vooral gedurende de nacht gaat ELGA vreemd met Essent en pakt haar lekkere kWuurtjes . En de energiefreack? Die zit lekker zijn glaasje wijn te drinken om het ZERO gasgebruik te vieren op koningsdag terwijl zijn ELGA vreemd gaat.http://tweakimg.net/g/s/smile.gif
- bij inzet van de ELGA (met separate thermostaat van de CV) is bij mij de thermostaat zo geprogrammeerd dat ik het over dag in de middag het warmste wil hebben en rond 7 uur 's morgens het koudste. Hiermee creeer ik dat de ELGA vooral in de middag draait en veel minder in einde nacht/vroege ochtend. Daarmee kan je de buitentemperatuur benutten. Het nadeel is wel dat de ELGA als hij draait vaak volle snelheid gaat (zeker overdag houdt de zon de temperatuur snel op peil en is de ELGA het hulpmiddel om op het hogere niveau te komen (en die warmte in de nacht weer prijs te geven)
- KWH meter op je ELGA is zeker aan te raden. Het is de grootste stroomverbruiker in huis, dus inderdaad cruciaal om die goed te volgen. COP meting zou nog mooier zijn, maar ja, als je installatie daar weer 10% duurder van wordt.
Volgens mij gelden deze punten ook voor andere WP'n.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ander zou ik ELGA te kort doen en wil de relatie met haar toch nog wat open houden
Barry,BarryH schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:05:
@Tomexenergie:
- bij inzet van de ELGA (met separate thermostaat van de CV) is bij mij de thermostaat zo geprogrammeerd dat ik het over dag in de middag het warmste wil hebben en rond 7 uur 's morgens het koudste. Hiermee creeer ik dat de ELGA vooral in de middag draait en veel minder in einde nacht/vroege ochtend. Daarmee kan je de buitentemperatuur benutten. Het nadeel is wel dat de ELGA als hij draait vaak volle snelheid gaat (zeker overdag houdt de zon de temperatuur snel op peil en is de ELGA het hulpmiddel om op het hogere niveau te komen (en die warmte in de nacht weer prijs te geven)
- KWH meter op je ELGA is zeker aan te raden. Het is de grootste stroomverbruiker in huis, dus inderdaad cruciaal om die goed te volgen. COP meting zou nog mooier zijn, maar ja, als je installatie daar weer 10% duurder van wordt.
Volgens mij gelden deze punten ook voor andere WP'n.
Bij deellast wordt de COP van de inverter WP c.a 20% beter, dus ik denk dat jouw strategie weinig oplevert. Ik heb geen deellast invloed in in mijn model opgenomen. Misschien interessant om de waarden van de bekende Carrier deellast tabel mee te nemen in het model.
http://www.carrier.nl/~/m...2080-38AW050_02-2010.ashx
de 5 en 10 graden buiten temperatuur vergelijk, dan lijkt het me moeilijk om op deelbelasting beter te scoren bij 5 graden dan op volle belasting bij 10 graden. En vaak is het verschil groter dan 5 graden (gem. volgens mij 6)
Maar ik laat me graag beter voorlichten, want het is voor mij een nieuw terrein
Ander effect was dat daarmee het max. wattage toe te voegen warmte op de dag lager kwam te liggen (dus kan je met lagere aanvoertemp toe, dus betere COP
[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 26-04-2014 15:12 . Reden: toelichting over max wattage toegevoegd ]
Verwijderd
ik snap het al, gewoon weer een hr ketel kopen denk ik (!!!!!!!!!) /bold /caps
alsof ik de gasketel niet in de gaten houd, en de elga ook niet, dat zijn toch typische nederlandse fossiele fuds hoor.
voor diegenen die dat niet doen is dat hun keuze, maar geen rekenfactor.
Ja je hebt gelijk, deellast bij Carrier levert maar 10% op en dT buiten 5 C levert 20%. Maar wat je vergeet is dat bij onregelmatige energietoevoer (om in te halen), de radiator temperatuur gedurende een periode even wat hoger moet zijn waardoor een lagere COP. Je gebruikt het huis als energieopslag. Bij een goed geisoleerd huis levert dat weinig op omdat de temperatuur maar langzaam daalt. Als je het zeker wilt weten, dan een warmtemeter plaatsen. Ik had al een keer een buffervat (dag/nacht) doorgerekend. Dat leverde verdomde weinig op.BarryH schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 15:02:
Als ik hier:
http://www.carrier.nl/~/m...2080-38AW050_02-2010.ashx
de 5 en 10 graden buiten temperatuur vergelijk, dan lijkt het me moeilijk om op deelbelasting beter te scoren bij 5 graden dan op volle belasting bij 10 graden. En vaak is het verschil groter dan 5 graden (gem. volgens mij 6)
Maar ik laat me graag beter voorlichten, want het is voor mij een nieuw terrein
Ander effect was dat daarmee het max. wattage toe te voegen warmte op de dag lager kwam te liggen (dus kan je met lagere aanvoertemp toe, dus betere COP
Misschien deze goedkope Chinese warmte meter met M-bus!:
http://nl.aliexpress.com/...ith-M-BUS/1233140150.html
Misschien niet super nauwkeurig maar voor ons doel goed genoeg. Heeft er al iemand op het forum al ervaring/info over deze warmtemeter???
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
inzicht: met een binnentemperatuurvariatie met de buiten temperatuur mee kan ik de max (warmtebehoefte per uur) verlagen, alleen de thermostaat vereiste van +0,5 graad creert 1 keer een bump (op een warm moment op de dag). bij een constante temperatuur ligt de piek op de ochtend als het buiten het koudste is. Door dan juist een lagere temperatuur toe te staan valt er winst te halen.....
Het geeft ook wel aan dat een thermostaat die in kleinere stappen dan 0,5 graad en meer dan 6 stappen per dag extra mogelijkheden geeft.... (wie weet er nog een interessante klokthermostaat: OT, veel stappen per dag, kleinere stappen dan 0,5 graad C)
[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 26-04-2014 16:44 ]
Die warmtemeter is niet duur maar heb je de verzendkosten gezien. :'Tomexergie schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:09:
[...]
Misschien deze goedkope Chinese warmte meter met M-bus!:
http://nl.aliexpress.com/...ith-M-BUS/1233140150.html
Misschien niet super nauwkeurig maar voor ons doel goed genoeg. Heeft er al iemand op het forum al ervaring/info over deze warmtemeter???

Gasschuif is meer van de lowtech oplossingen, en ziet een hoop problemen hier die er eigenlijk niet zijn.
(lees veel verhalen om maar geen WP te kopen)
Alle eigenaren hier zijn positief, maar steeds weer lees ik .....
[ Voor 46% gewijzigd door Gasschuif op 26-04-2014 19:05 ]
Verwijderd
het direkte verbruik van de wp<>pv was 23,213% van 21 oktober tot 21 februari
dat is een mooi cijfer, ik heb 5kWp pv (oost+zuid+west)
ervoor en erna was het verbruik van de wp altijd slechts een deel van de opwek
de saldering per dag of week of maand is een dijenkletser.
op dit moment heb ik geen verwarmingskosten voor de afgelopen winter gemeten vanaf 9 september (plaatsingsdatum)
en de rest cop`ed die maar in
Verwijderd
In Duitsland is er vaak geen gas te krijgen en draaien lw warmtepompen dus altijd, ook bij < -10 als ze gewoon elektrisch aan het verwarmen zijn. Daarom zal de gemiddelde COP tov Nederland, waar bij te lage temperaturen de gas cv het overneemt, ook lager uitvallen.Tomexergie schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:43:
Kijk verder op de Duitse site Waermepumpen hoeveel lage COP's daar voorkomen, ik schrik daar een beetje van. (Blijkbaar hebben zij warmtemeters)
+1Gasschuif schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 18:19:
Tomexergie gaat mij nog eens uitlegen (hoop ik) om een tiende deel van de aanschaf van een L/W pomp te investeren in een 250 euro warmtemeter om de zaak te tweeken. Het blijft stil.
Gasschuif is meer van de lowtech oplossingen, en ziet een hoop problemen hier die er eigenlijk niet zijn.
Je zult altijd genoeg redenen vinden om iets niet te doen.
Impulsivititeit is ook niet goed; ik had misschien een krachtiger wp moeten aanschaffen. Maar om in het affikspectrum te blijven: er komt 1,5 tot 2kW extra PV aan.
Dan kan er weer afgefikt worden, kom nu ietsjes te kort.
Ook Robairo is met de WAF in onderhandeling voor wat extra Wp er bij
[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 26-04-2014 22:37 ]
Jullie ook al?!hansdegit schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 21:46:
[...]
+1
Je zult altijd genoeg redenen vinden om iets niet te doen.
Impulsivititeit is ook niet goed; ik had misschien een krachtiger wp moeten aanschaffen. Maar om in het affikspectrum te blijven: er komt 1,5 tot 2kW extra PV aan.
HIer ook al over gesproken, zodra de bankrekening weer wat voller is komen er ook weer wat paneeltjes bij. Ongeveer 500Wp extra op het westen en misschien komen de oude Isofotons dan wel op het noordwesten te staan op mijn schuurdak

De dynamica van een goed geisoleerd huis is zo dat je met snelle temperatuurvariaties alleen de luchtbuffer aan het opwarmen bent Tijdconstante M*C/(U*A) De wanden volgen heel traag. Je kunt de temperatuur niet opleggen, ook al zet je de thermostaat met een sprong omhoog.BarryH schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:16:
@Tomexenergie: volgens mij kan de aanvoertemp. in het CV circuit het laagste zijn als ik weinig warmte het huis in wil stoppen. Daarom heb ik onderstaande analyse een tijdje terug gedaan:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
inzicht: met een binnentemperatuurvariatie met de buiten temperatuur mee kan ik de max (warmtebehoefte per uur) verlagen, alleen de thermostaat vereiste van +0,5 graad creert 1 keer een bump (op een warm moment op de dag). bij een constante temperatuur ligt de piek op de ochtend als het buiten het koudste is. Door dan juist een lagere temperatuur toe te staan valt er winst te halen.....
Het geeft ook wel aan dat een thermostaat die in kleinere stappen dan 0,5 graad en meer dan 6 stappen per dag extra mogelijkheden geeft.... (wie weet er nog een interessante klokthermostaat: OT, veel stappen per dag, kleinere stappen dan 0,5 graad C)
Jouw methode is alleen goed te onderbouwen met een dynamisch model van de woning.
Ik denk dat ik dat al voldoende heb uitgelegd. Zonder COP controle ben je met energetische kamikaze bezig. Een auto koop je toch ook niet zonder snelheidsmeter? Voor 10% van de investering meet je wat de performance is en ben je instaat om de optimale afschakel temperatuur van de WP te bepalen waardoor de opbrengst van de WP groter wordt.Gasschuif schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 18:19:
Tomexergie gaat mij nog eens uitlegen (hoop ik) om een tiende deel van de aanschaf van een L/W pomp te investeren in een 250 euro warmtemeter om de zaak te tweeken. Het blijft stil.
Alle eigenaren op dit forum zijn positief over hun warmtepomp, en dat ben ik ook, het is een prachtige methode om signifiante besparing te bereiken na goed isoleren. Wat ik lees over de resultaten zijn moment opnames zonder objectieve meting. " ELGA gaat goed, ik heb nog geen m3 gas gebruikt, het was wel een zacht voorjaar, maar..." enz enz). Je kunt met dit soort systemen gewoon niet op gevoel werken. Energie is onzichtbaar en moment opnamens geven geen goed beeld. Als ik de keuze voor een WP heb gemaakt, zal ik hoe dan ook een monitoring systeem er bij monteren, net als voor de PV panelen. Ik ga toch even achter die goedkope Chinese meters aan. Ik heb al gevraagd waarom de verzendkosten zo hoog zijn.
Ik denk dat ik dat al voldoende heb uitgelegd. Zonder COP controle ben je met energetische kamikaze bezig. Een auto koop je toch ook niet zonder snelheidsmeter? Voor 10% van de investering meet je wat de performance is en ben je instaat om de optimale afschakel temperatuur van de WP te bepalen waardoor de opbrengst van de WP groter wordt.
Alle eigenaren op dit forum zijn positief over hun warmtepomp, en dat ben ik ook, het is een prachtige methode om signifiante besparing te bereiken na goed isoleren. Wat ik lees over de resultaten zijn moment opnames zonder objectieve meting. " ELGA gaat goed, ik heb nog geen m3 gas gebruikt, het was wel een zacht voorjaar, maar..." enz enz). Je kunt met dit soort systemen gewoon niet op gevoel werken. Energie is onzichtbaar en moment opnamens geven geen goed beeld. Als ik de keuze voor een WP heb gemaakt, zal ik hoe dan ook een monitoring systeem er bij monteren, net als voor de PV panelen. Ik ga toch even achter die goedkope Chinese meters aan. Ik heb al gevraagd waarom de verzendkosten zo hoog zijn.
einde quote
"energetische kamikaze"
Die ga ik onthouden..... ik vind em geweldig
Tomexergie is stiekum lid van de HR ketel fanclub als je het mij vraagt
[ Voor 124% gewijzigd door Gasschuif op 27-04-2014 00:23 ]
Ik denk dat een (jaarlijkse) controle van kWh/graaddag voldoende is om te beslissen of een nauwkeuriger meting noodzakelijk is. Een losse kWh meter is dan wel een vereiste, maar met ~€20 veel goedkoper dan een waterzijdige jouleteller. Mocht je later alsnog de COP exact willen berekenen heb je die toch nodig.
-edit- misschien wat kort door de bocht. Laat ik in ieder geval stellen dat ik zelf ook wel van het meten=weten ben
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 27-04-2014 10:34 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
... om b.v. te bepalen of ik bij -5 beter de WP uit kan schakelen (omdat ik geen E overschot heb)
Eens!BarryH schreef op zondag 27 april 2014 @ 08:51:
Ik vind dat Tomexergie wel een goed punt heeft. De WP pakt veel E en de COP is (zolang je niet heel veel E over hebt) belangrijk. Ik merk ook dat de wereld niet stilstaat, en ik weer verder aan het isoleren ben. Dus straks heb ik geen vergelijkingspunt.....
... om b.v. te bepalen of ik bij -5 beter de WP uit kan schakelen (omdat ik geen E overschot heb)
Al zou dat onder Tweakers minder van toepassing zijn dan "de rest van de wereld".
Wij zijn natuurlijk een stelletje idioten bij elkaar welke zicht (meten) willen hebben op elke punt en komma!
Ik ken ook situaties waar "men" vanwege een groen imago een tiental (gasgestookte) warmtepompen heeft geplaatst op een paar locaties, welke helemaal volhangen met meetapparatuur (gasmeters GJ meters E-meters), waar een mooie regeling is opgehangen welke ook de ondersteunende gasketels kan bijschakelen.....
In de praktijk zie ik dat hier de gasgestookte warmtepompen niet of niet efficiënt draaien de gasketels heel veel draaiuren maken en niemand (behalve een verdwaalde Tweaker) ziet dat er iets niet goed gaat!
Rara hoe kan dat.
1e de installateur heeft geen idee hoe de aansturing moet werken en doet niet meer dan de schakelaars omzetten en zeggen kijkt ze doen het!
De individuele componenten werken best goed, maar de samen werking tussen de componenten is hetgeen waaraan het schort.
2e de beheerder van de installatie heeft geen idee waar naar te kijken en monitort enkel of er voldoende output is en ja dat is er wel want er staat back-up capaciteit draaiuren vanhier tot Tokio te maken!
En let wel we hebben het hier over een installatie van enkele tonnen bij elkaar

Meten is weten, daar heb je gelijk in. Maar waarom horen we je dan niet over een vergelijkbare meting van een HR ketel? Ook daar kan door een vuile brander of een te hoge aanvoertemperatuur het rendement van de ketel hopeloos onderuit gaan.Tomexergie schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 23:51:
[...]
Ik denk dat ik dat al voldoende heb uitgelegd. Zonder COP controle ben je met energetische kamikaze bezig. Een auto koop je toch ook niet zonder snelheidsmeter? Voor 10% van de investering meet je wat de performance is en ben je instaat om de optimale afschakel temperatuur van de WP te bepalen waardoor de opbrengst van de WP groter wordt.
(ik zie wel eens wat foutjes in schrijven, elga = warmte pomp, maar dat soort fouten maak je zo makkelijk als je schrijft, daar moet je door heen lezen, ik zie hier iedereen voor en tegenstanders die fout geregeld maken.)
en goed meten is goed regelen.
alleen zou dat wel nodig zijn voor iedereen?
simpele methodes gebruiken is soms al goed genoeg.
een beetje de fout in gaan en wat energetische kamikaze is geen ramp, uit eindelijk moet je het verspreiden oven een jaar en dan is een beetje kamikaze niet zoon groot probleem.
maar om nu iemand op de man te spelen, en met fanclubjes aan te komen.
kom op word volwassen!
dat geld ook voor de andere opmerkingen.
zo mooi is het nu ook weer niet. (wel leuk dat het kan, en ik wil ook.)
het zit altijd in de marge, en zolang het niet duurder stoken word als met gas dan is het goed genoeg.
het is gewoon jammer dat een elga zo conservatief is met zijn standaard instelling vind ik erg jammer.
en om dan allerlij hack pogingen daar op los te laten, zoals losse sensors en geen kopelingen met de ketel etc..
dat maakt hem eigenlijk niet mijn apparaat.
dus ik kijk nog rustig verder.
@BarryH
hoezo overschot nodig?
ik wek 3000kWh op per jaar.
en gebruik 3500kWh.
als ik dan 2000kWh in een warmte pomp stop. (ja ik neem 2000kWh voor de warmte pomp, en dat is vrij krap, wat ik zal hem ook gebruiken voor koelen)
dan ga ik 2500kWh af nemen van het net.
met een gemiddelde prijs van 0,22 euro per kWh
dus de 5500kWh kost mij dan 550 euro. gemiddeld kost mij dan een kWh 0,10 euro.
gewoon loslaten dat je eigenlijk graag neggie wil zijn.
dat is wel leuk, maar niet perse nodig.
is gewoon een gevoels kwestie. (het experiment is gewoon veel leuker als de kosten
een warmte pomp is gewoon geen laaghangend fruit, en dat is wel jammer.
en op het moment dat je alles goed hebt isoleert en af gewerkt, dan word de tvt wel wat lastig.
gas verbruik word zo laag dat de hoge aanschaf kosten een aardige drempel worden.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
het is de NEEderlandse cultuur die hier het grootste probleem is, of ik betaal er toch voor denken.
je kan er wel van alles bijhalen, maar mijn cijfers liggen er nu.
aan het begin begon de azijnzeikerij, en nu nog steeds, en nu weer andere argumenten ?
nou nou....
tweaks en hacks ? nee hoor, je noemt een volkswagen golf +spoiler ook niet tweak en hack, gewoon tuning.
je doet iets of je doet het niet, maar blijf niet te lang hangen, want je word zelf low hanging fruit en word opgegeten door een hongerige beer op de weg.
(oftewel de tijd achterhaald je gezwam wel)
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:27:
...mijn cijfers liggen er nu...
Volgens mij heb ik van jou al 4 totaal verschillende bedragen voorbij zien wat je betaald zou hebben voor de Elga...
[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 27-04-2014 10:50 ]
http://joymeter.en.alibab...ltrasonic_Heat_Meter.html
Nog even mijn reactie op de opmerking waarom de HR ketel dan ook niet meten. De HR ketel is een erg stabiel apparaat waarbij het rendement in geringe mate afhangt van de omstandigheden. Bij hoge CV temperarturen maar enkele procenten rendementsdaling. Tegenwoordig goede ingebouwde bewaking op extremiteiten, temperaturen enz. Mijn modulerende HR ketel draait als een zonnetje met weinig verliezen, die voelbaar zijn via de schoorsteentemperartuur (c.a. 40C). Geen enkele behoefte aan controle via een warmtemeter.
Dus niet vergelijkbaar met een warmtepomp waarbij het rendement afhangt van vele factoren: Tbuiten, TwaterCV, deellast, warmteoverdracht, rendement compressor, temperatuur verschillen tussen koudemiddel in verdamper en buitenlucht resp. in condensor met CV water. Dus erg gevoelig voor vervuiling. Verder is hydraulische regelstrategie, uit- en inschakelpunten, stooklijn, zon-instraling. Allemaal van invloed op het rendement van de WP. Dit is tevens de reden dat de introductie traag verloopt. Veel tegenvallende projecten door onkunde van installateurs en adviesbureaus. Leveranciers die nog niet goed inspelen op de renovatie markt. Zoals op dit forum al werd opgemerkt gaat een WP bij veel installateurs boven hun pet. Ze kunnen wel pijpen aansluiten, maar een WP begrijpen en inregelen wordt moeilijk. De installateur die voor mij een ELGA offerte maakte kon nauwelijks GJ in kWh omrekenen. Bij toepassen van een WP kom je terecht in een mix van elektrische energie en aardgas, het wordt allemaal wat ingewikkelder.
Nu ik langer hier mee bezig ben heb ik meer begrip voor de conservatieve instelling van de ELGA. Door af-bijschakelen tussen 4-7 C kan er minder mis gaan een bij verkeerde instellingen en/of installatie zal de WP altijd wel wat opleveren. Ze beschermen de consument met deze instelling.
Het is inderdaad ook jammer dat de verkregen warmte uit gas niet exact bepaald kan worden. Uit de grafieken die ik heb kunnen vinden is de invloed op het rendement van een HR ketel echter wel vele malen kleiner dan voor een warmtepomp. De noodzaak tot een goed ontwerp (LTV) is daarom bij een warmtepomp cruciaal.mkleinman schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:03:
[...]
Meten is weten, daar heb je gelijk in. Maar waarom horen we je dan niet over een vergelijkbare meting van een HR ketel? Ook daar kan door een vuile brander of een te hoge aanvoertemperatuur het rendement van de ketel hopeloos onderuit gaan.
Verwijderd
je verandert weer het onderwerp, het ging om kWh`s.Dre schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:48:
[...]
Volgens mij heb ik van jou al 4 totaal verschillende bedragen voorbij zien wat je betaald zou hebben voor de Elga...
mijn kWh`s waren gratis jouw m3 gas niet
@hr ketel
de bekende pillen op de brander bij nefit (turbo types) kunnen het rendement extreem doen afnemen
atag heeft een omgekeerde brander die je zelf kunt zien
enzoverder, deze kennis is hier blijkbaar niet voorhanden.
vraag je installateur eens over de diverse types gasketel en hun kwalen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 11:14 ]
Zwakke punten van de Remeha Avanta:Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:11:
[...]
- Slechte ontstekingspin die regelmatig voor problemen zorgt
- Ontstekingstrafo die al 3x is vervangen
- Regelprint + display die voor storingen zorgen
- In eerdere varianten lekkende warmtewisselaars
Dus je maakt de vergelijking extreem simpel ( HR ) en extreem ingewikkeld ( Warmtepomp ). Hier ben ik het niet met je eens.Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:03:
De goedkope warmtemeters zijn in aantocht:
http://joymeter.en.alibab...ltrasonic_Heat_Meter.html
Nog even mijn reactie op de opmerking waarom de HR ketel dan ook niet meten. De HR ketel is een erg stabiel apparaat waarbij het rendement in geringe mate afhangt van de omstandigheden. Bij hoge CV temperarturen maar enkele procenten rendementsdaling. Tegenwoordig goede ingebouwde bewaking op extremiteiten, temperaturen enz. Mijn modulerende HR ketel draait als een zonnetje met weinig verliezen, die voelbaar zijn via de schoorsteentemperartuur (c.a. 40C). Geen enkele behoefte aan controle via een warmtemeter.
Dus niet vergelijkbaar met een warmtepomp waarbij het rendement afhangt van vele factoren: Tbuiten, TwaterCV, deellast, warmteoverdracht, rendement compressor, temperatuur verschillen tussen koudemiddel in verdamper en buitenlucht resp. in condensor met CV water. Dus erg gevoelig voor vervuiling. Verder is hydraulische regelstrategie, uit- en inschakelpunten, stooklijn, zon-instraling.
De installateur die voor mij een ELGA offerte maakte kon nauwelijks GJ in kWh omrekenen. Bij toepassen van een WP kom je terecht in een mix van elektrische energie en aardgas, het wordt allemaal wat ingewikkelder.
Zomaar wat punten die je niet genoemd hebt over de HR ketel.
- Calorische waarde van het gas wil nog wel eens schommelen
- Wel of geen WAR
- Aanvoertemperatuur/Retourtemperatuur
- Pendelen van de ketel
- Capaciteit van de ketel vs warmteverlies van de woning.
- Gevolgen van klokthermostaat instellingen
- P/N waardes van de klokthermostaat
- Aan/uit regeling vs Opentherm.
- Vuile branders
Dat laatste punt die je aanhaalt is eenvoudig en geldt zowel voor warmtepompen als HR ketels. 99 van de 100 installateurs hebben geen idee waar ze het over hebben. Ze willen een 36kW keteltje ophangen omdat "Die het toch wel warm krijgt". Dat is puur onkunde bij alle installateurs ongeacht de installatie van CV ketels en warmtepompen.
En dan kom je op een ander punt. CV Ketels zijn 99 van de 100 keer veel te groot bemeten voor een gemiddeld huis. Mijn Avanta CW4 heeft een capaciteit van 28kW. Volgens een warmteverliesberekening die ik zelf heb gemaakt heb ik nog geeneens 6kW nodig bij -20!

CV ketels zitten doorgaans VER boven de bandbreedte die nodig is voor een huis wat funest is voor het rendement. Warmtepompen zitten vaak op de grens aan de onderkant hoeveel warmte er nodig is, is er meer warmte nodig dan is dat semi funest voor het rendement.
Het gekke is zodra ik mijn ketel gebruik heb ik op een dag minimaal 5m3 nodig om mijn huis warm te houden. Diezelfde dagen hebben we in maart/april zat gehad en dan heb ik slechts 5kWh nodig in de ELGA voor hetzelfde effect.
5m3 = 158.25MJ. 5kWh = 18MJ. 158.25 / 18MJ = COP 8.8?

Nog een valide punt om meer mogelijkheden te moeten hebben voor het goed monitoren van CV ketels, warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen etc. meten is weten.
En dat een HR ketel "eenvoudiger" is vind ik persoonlijk kolder.
[ Voor 78% gewijzigd door mkleinman op 27-04-2014 11:37 ]
voor een "normale" situatie wel.Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:03:
Nu ik langer hier mee bezig ben heb ik meer begrip voor de conservatieve instelling van de ELGA. Door af-bijschakelen tussen 4-7 C kan er minder mis gaan een bij verkeerde instellingen en/of installatie zal de WP altijd wel wat opleveren. Ze beschermen de consument met deze instelling.
met normaal bedoel ik een gas gebruik van 1500m3 en geen pv op het dak dus volle mep aan elektra prijs.
maar als je pv hebt en je bent zelfs neggie(niet perse nodig) en het huis is goed isoleert.
dan kun je aardig wat energetische kamikaze incasseren.
en aangezien het geen harde grens is maar een glijdende schaal, is er eigenlijk veel meer mogelijk als op het eerste gezicht zou zeggen.
als ik zelf voor 1m3 gas +/- 6kWh nodig zou hebben met een warmte pomp is het eigenlijk al geen kamikaze voor mij. (1 op 8-9 is dat voor mij weer wel een kamikaze actie, door het kapot gaan van de gas ketel heb ik het wel gemerkt vorig jaar met een elektra kacheltje,lol was wel leuk dat het kon anders had ik het wel heel koud gehad. 1,5kW is niet genoeg voor mijn huiskamer op temperatuur te houden met -10 buiten, dat heb ik wel geleerd
ik stook maar +/-450m3 gas per jaar x 6 kWh = 2700kWh en dat is acceptabel voor mij. (dit kan ik makkelijk extra opwekken en is voor mij niet duur omdat ik zelf pv op dak kan leggen en er is nog ruimte en wils kracht)
en dan moet ik het ook nog verdelen over het jaar.
als ik in de lente/herfst met 1m3 = 2kWh doe, dan kan ik een aardig lange tijd in de winter 1m3 = 10kWh doen.
uiteindelijk gaat het over het gemiddelde per jaar en niet per dag.
de situatie kan zo anders zijn per gebruiker en de persoonlijke visie daar op.
zo maakt de aanschaf kosten eigenlijk niks uit voor mij, dat lukt wel een keer, een lage maand lasten geeft mij te minste financiële rust. (onbetaalbare luxe, lol
een elga zal het voor mij niet worden. eerder zou ik gaan voor een carrier 38AW (maar kan ook iets anders worden, staat nog niet vast, op mijn gemakje rond kijken heb nergens haast voor nodig. haastige spoed is zelden goed.). grootste probleem waar ik nog tegen aanloop is dat de vloerverwarming pomp anders geschakeld moet gaan worden, zodat ik met nog lagere temperaturen kan stoken.
en als ik naar buiten kijk en het is een keer -10 buiten en der staat ijs op de vijver, dan schakel ik wel terug naar een beetje gas gebruik, dat boeit me eigenlijk niet. (niet iedereen verteld het eerlijk hier, sommige steken de houtkachel aan als het echt koud is buiten of hebben nog alternatieven er bij)
ik zou het wel pretig vinden als ik dat zelf kan beslissen, en liever niet door het apparaat wat denk te beslissen voor mij. (in mijn ogen gaat daar meer fout mee, dan als ik het zelf doe.)
(allen dat azijngepis en negatievotiese reacties daar op, totaal ongepast, in mijn ogen houd het allen maar de technische waarheden tegen of het zoeken naar de waarheid, het lijkt wel of de ego's groter zijn als de warmtepomp. waarvoor zou er in hemels naam iemand moeten worden overtuigd laat mensen dat zelf beslissen, dat gebeurd vanzelf wel dat zie je ook in het pv topic. lang geleden dat er nog iemand overtuigt moest worden daar. gebeurd tegenwoordig helemaal vanzelf. daar word daar geen woord meer over gerept.
bah,bah,bah gewoon jakkes..)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
mkleinman schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:26:
[...]
Zwakke punten van de Remeha Avanta:Punt 1 t/m 3 hier al gehad.
- Slechte ontstekingspin die regelmatig voor problemen zorgt
- Ontstekingstrafo die al 3x is vervangen
- Regelprint + display die voor storingen zorgen
- In eerdere varianten lekkende warmtewisselaars
Al die zaken hebben niet zoveel invloed op het rendement, en daar gaat het in deze case om. Een te grote modulerende HR ketel is nodig voor tapwater o.a. douche of bad heb je 30kW nodig in deze luxe tijd.
Als hij op deellast draait is het rendement zelf wat hoger. Als je maar een water condens pluim ziet uit de schoorsteen, dan is het OK.
[...]
Dus je maakt de vergelijking extreem simpel ( HR ) en extreem ingewikkeld ( Warmtepomp ). Hier ben ik het niet met je eens.
Zomaar wat punten die je niet genoemd hebt over de HR ketel.Met andere woorden: Aansturing en bemeting van een ketel is net zo ingewikkeld als van een warmtepomp.
- Calorische waarde van het gas wil nog wel eens schommelen
- Wel of geen WAR
- Aanvoertemperatuur/Retourtemperatuur
- Pendelen van de ketel
- Capaciteit van de ketel vs warmteverlies van de woning.
- Gevolgen van klokthermostaat instellingen
- P/N waardes van de klokthermostaat
- Aan/uit regeling vs Opentherm.
- Vuile branders
Dat laatste punt die je aanhaalt is eenvoudig en geldt zowel voor warmtepompen als HR ketels. 99 van de 100 installateurs hebben geen idee waar ze het over hebben. Ze willen een 36kW keteltje ophangen omdat "Die het toch wel warm krijgt". Dat is puur onkunde bij alle installateurs ongeacht de installatie van CV ketels en warmtepompen.
En dan kom je op een ander punt. CV Ketels zijn 99 van de 100 keer veel te groot bemeten voor een gemiddeld huis. Mijn Avanta CW4 heeft een capaciteit van 28kW. Volgens een warmteverliesberekening die ik zelf heb gemaakt heb ik nog geeneens 6kW nodig bij -20!![]()
CV ketels zitten doorgaans VER boven de bandbreedte die nodig is voor een huis wat funest is voor het rendement. Warmtepompen zitten vaak op de grens aan de onderkant hoeveel warmte er nodig is, is er meer warmte nodig dan is dat semi funest voor het rendement.
Het gekke is zodra ik mijn ketel gebruik heb ik op een dag minimaal 5m3 nodig om mijn huis warm te houden. Diezelfde dagen hebben we in maart/april zat gehad en dan heb ik slechts 5kWh nodig in de ELGA voor hetzelfde effect.
5m3 = 158.25MJ. 5kWh = 18MJ. 158.25 / 18MJ = COP 8.8?![]()
. Ondanks dat ik een hele hoge pet op heb van de ELGA lijkt me dat wat onwaarschijnlijk. Waar zit hem dat grote verschil dan in?
Nog een valide punt om meer mogelijkheden te moeten hebben voor het goed monitoren van CV ketels, warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen etc. meten is weten.
En dat een HR ketel "eenvoudiger" is vind ik persoonlijk kolder.
kolder??? Zolang er een waterdamp pluim uit de schoorsteen komt heeft de HR ketel, ook bij deellast, een hoog rendement. Een te grote HR is nodig voor douche enz, met 6KW heb je het vermogen van een keuken geiser. Je bent echt appels met peren aan het vergelijken./
Ten eerste vanwege de buitenunit, de meest geëigende plek is op het dak, 1,5 m van het slaapkamerraam van de buurvrouw. Ondanks het feit dat we midden in het centrum van Amsterdam wonen is het erg stil in onze buurt. Zij wordt al wakker als iemand in de nacht z'n MV op stand 3 zet. Geen behoefte om die relatie te verpesten (bovendien moet ik een vergunning hebben, vanwege beschermd stadsgezicht).
Tweede punt is dat ik eerst volledig LTV wil hebben met vloerverwarming. Dat gaat niet gebeuren voor 2015, we zijn beiden een studie aan het doen en ik heb geen tijd voor (begeleiden van) grote klussen.
Derde punt is dat ik nog niet overtuigd ben van het geheel, wat betreft energie en salderen. Gevoelsmatig klopt het niet dat je een E-overschot uit de zomer in de winter opsoupeert.
Vierde punt is de gebrekkige regeling wat betreft thermostaat. Na jarenlange strijd met klokthermostaten en een (duur) seizoen met WAR zijn we weer terug op een simpele Honeywell Round Modulation. Dat bevalt het hele gezin erg goed. Twee thermostaten boven elkaar gaat het hier niet worden.
Ergens rond 2019 is de CV-ketel aan vervanging toe, ik hoop dat er dan kant en klare geïntegreerde oplossingen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 27-04-2014 19:57 . Reden: vergunning ]
A'dam PVOutput
Dan gaat het hier vast fout. Ik zie eigenlijk nooit een grote pluim uit de schoorsteen komen. Zou ik dan toch de watertemperatuur op moeten voeren?Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:20:
[...]
kolder??? Zolang er een waterdamp pluim uit de schoorsteen komt heeft de HR ketel, ook bij deellast, een hoog rendement. Een te grote HR is nodig voor douche enz, met 6KW heb je het vermogen van een keuken geiser. Je bent echt appels met peren aan het vergelijken./
Een te grote CV is gewoon ... te groot. Die heb je ook niet nodig voor douchen. Douchen en warm water tappen in de keuken gaat hier al prima samen en dat is een CW4 ketel.
@Martin:
Je opzet is gewoon niet in orde. Hier zijn er zat dagen bij met 0,5 of 0,7m3 verbruik (incl. WW). 5m3 is gewoon heel erg veel voor een dergelijke dag. Voor heel april zitten we tot nu toe op ca. 2m3.
Mocht je de oplossing hebben, dan hoor ik het graag. Het is hier ketel aan = minimaal 5m3. Bij -15 graden stijgt dit naar 9 of 10m3. Vooral het tussenseizoen is hier funest voor het gasverbruik.Bezuiniger schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:02:
[...]
@Martin:
Je opzet is gewoon niet in orde. Hier zijn er zat dagen bij met 0,5 of 0,7m3 verbruik (incl. WW). 5m3 is gewoon heel erg veel voor een dergelijke dag. Voor heel april zitten we tot nu toe op ca. 2m3.

Die waterdamp moet niet buiten de schoorsteen condenseren in de buitenlucht, maar in de ketel op de wisselaar.Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:20:
[...]
Pas dan heb je een hoog rendement.
Een ketel uit 1980 die zijn tijd ver vooruit was, nu als voorbeeld noemen is niet helemaal terecht denk ikVerwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:11:
[...]
@hr ketel
de bekende pillen op de brander bij nefit (turbo types) kunnen het rendement extreem doen afnemen
Verder deden die pillen wel iets aan het rendement, maar absoluut niet extreem
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hoezo appels met peren? Ik heb in mijn voorgaande post volgens mij duidelijk proberen uiteen te zetten dat een HR ketel ook behoorlijk complex is om te bemeten en ook van heel veel variabelen afhankelijk is. Ik was zelfs nog een hele belangrijke vergeten: Waterzijdig inregelen.Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:20:
[...]
Ik ben het compleet met je eens dat we meer moeten bemeten. Ik ben het niet met je eens dat de HR ketel NIET bemeten hoeft te worden omdat die simpel is en altijd een hoog rendement heeft.
[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 27-04-2014 20:11 . Reden: Domme typo ]
Ik waardeer jouw inzet om zoveel mogelijk energie de besparen en je gaat voor het milieu. De Carrier 38 AW staat ook bij mij op het lijstje. Waar kun je die kopen en wat kost hij?migjes schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:44:
[...]
voor een "normale" situatie wel.
(allen dat azijngepis en negatievotiese reacties daar op, totaal ongepast, in mijn ogen houd het allen maar de technische waarheden tegen of het zoeken naar de waarheid, het lijkt wel of de ego's groter zijn als de warmtepomp. waarvoor zou er in hemels naam iemand moeten worden overtuigd laat mensen dat zelf beslissen, dat gebeurd vanzelf wel dat zie je ook in het pv topic. lang geleden dat er nog iemand overtuigt moest worden daar. gebeurd tegenwoordig helemaal vanzelf. daar word daar geen woord meer over gerept.
bah,bah,bah gewoon jakkes..)
Ik begrijp niet hoe je aan 1m3 aardgas= 6kwh komt.
1 m3 aardgas = 35,2 MJ boven waarde
1 m3 aardgas = 31,7 MJ onderwaarde dus zonder condens
Het rendement van CV ketel is historisch gebaseerd op onderwaarde vandaar een hoger rendement voor de HR ketel van 107% . Eigenlijk energetische onzin, de hoofdwet van energie wordt gepasseerd en je krijgt energie cadeau.
Maar goed, 1kWh= 3600 J aan energie =3,6 MJ
Zonder rekening te houden met ketel rendement = 1m3 aardgas= 35,2/3,6=9,8 kWh warmte/energie
Als je het vergelijkt met de netto warmte die je nodig hebt voor een huis en je wilt m3 aardgas vergelijken met kWh warmtepomp dan moet je wel rekening houden met het ketelrendement.
Voor 1 kW warmte in huis moet je 1/9,8=0,102 m3 aardgas verstoken bij een ketel rendement van 100%. Bij een realistische 95% wordt dat 0,107 m3.
Omgekeerd levert 1m3 aardgas=1/0,107= 9,3 kwh warmte.
En daarmee zou je de kWh warmte van de WP moeten vergelijken. Aardgas wordt gezien als primaire fossiele energie .
De elektrische energie voor de WP reken ik om in fossiele primaire energie door dit door het rendement van de centrales in NL te delen; 1kWh elektrisch= 1/0,41= 2,41 kWh primaire energie. Naarmate het aandeel van windenergie en zonne energie groter wordt moet dit getal worden bijgesteld wordt het dus gunstiger voor de WP. Maar nu is het zo als de seizoen COP < 2,4 ben je aan het verspillen.
Verwijderd
nu gaan we ineens de centrales erbij halen, neem dan ook winning en transport van gas, externe kosten en de hele rimram.
en natuurlijk binnenkort uit siberie via de gasopslag.
het is wel duidelijk denk ik, laat ik het zo stellen, ik ruil met niemand met geen enkele ketel.
ik hou die WP en had hem jaren eerder moeten hebben.
kunnen we weer omtopic ?
ik heb mijn huis deze winter verwarmd met 1200kWh, deze had ik over.
nu blijkt het ding vanaf -4, kouder is het niet geweest, in staat mijn hele huis te verwarmen en te koelen.
de status van gas is duidelijk aan het veranderen in heel brede maatschappelijke zin.
@tomexergie
je feiten kloppen niet, ik heb een atag sc ketel (hr109***) en een boiler met (digitale) warmtemeter
slechts onder de 35c aanvoer CV en 42c warmwater komt de ketel boven de 92% rendement
in het boekje lees ik ook mooie waardes net zoals bij autos, maar dat kennen we nu wel
er word nog steeds warmte geloosd uit de pijp dus kan je geen 100% halen.
ik heb de ketel limieten in vermogen opgelegd om deze waardes te halen, dan moet hij lang laag doorlopen, en dat haal ik ook. het is de efficientste ketel op de markt,
en toch is het een zielig ding tov het apparaat wat warmtepomp heet.
past de elga prachtig onder he, in de praktijk heb ik nooit die 5kW (WP) nodig, omdat er een boiler staatBelasting op bovenwaarde kW 25
Modulatiebereik op vermogen kW 4,4 - 21,9
Rendement onderwaarde volgens EN 677 % 109
*** tapwater rendement is gemeten door kiwa en bedraagt 65-75%
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 21:03 ]
Die 92%, bedoel je dat op onder of bovenwaarde?Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:40:
je feiten kloppen niet, ik heb een atag sc ketel (hr109) en een boiler met (digitale) warmtemeter
slechts onder de 35c aanvoer CV en 42c warmwater komt de ketel boven de 92% rendement
in het boekje lees ik ook mooie waardes net zoals bij autos, maar dat kennen we nu wel
er word nog steeds warmte geloosd uit de pijp dus kan je geen 100% halen.
ik heb de ketel limieten in vermogen opgelegd om deze waardes te halen, dan moet hij lang laag doorlopen, en dat haal ik ook. het is de efficientste ketel op de markt,
en toch is het een zielig ding tov het apparaat wat warmtepomp heet.
[...]
past de elga prachtig onder he, in de praktijk heb ik nooit die 5kW (WP) nodig, omdat er een boiler staat
Maakt eigenlijk niet uit, want voor beide is het beroerd laag bij een aanvoer van 35c
Zo efficiënt is je Atag dus niet, hier draait de ketel al op ruim 105%Hi(=95%Hs) bij 30c retour/40c aanvoer
Verder heeft je ketel geen HR109 label, HR107 is het hoogste.
Verwijderd
en de site :
http://www.atagverwarming...lercombi/q-solar-q25sc200
mooi he die zogenaamde synthetische gegevens, nieuwe techniek moet die manipulatie matchen, en doet dat ook nog, gaat er zelfs fors over heen, en dan kijk je naar het oude, en dat noem ik zielig, omdat je de folders geloofde.
we kunnen gerust stellen dat bij het douchen van elke 10 kuub er minstens 3 of meer word weggegooid richting de mussen.
mkleinman heeft het bij het rechte eind, de elga is zo goed omdat de ketel in de praktijk zo slecht is
de elga doet wat het boekje heeft beloofd, laat je de ketel dan uit/standby, dan komt er ineens een eye opener.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 21:31 ]
Maar als je systeem of huis niet geschikt is voor (Z)LTV, dan ziet het er weer heel anders uit.
Als je systeem dan netjes is ingeregeld qua warmteverdeling en lage retourtemperatuur met daarbij een laag ingestelde tapwater temp, dan doet de HR ketel het niet zo beroerd als jij hier doet voorkomen.
Tenminste, hier niet en meten is weten, geen folderpraat dus.
Ik ga er vanuit dat dit mijn laatste gasgestookte verwarming zal zijn. Voor die tijd zal ik mijn huis aan moeten passen en geschikt moeten maken voor LTV.
Tot die tijd moet ik het doen met een aanvoertemp van ruim 50 a 55 graden om de boel comfortabel warm te krijgen. Bij een aanvoer van 55 graden is het rendement van een WP zielig.
Verwijderd
het kan gewoon, in de regen had ik een pv overschot van 12kWh
http://www.polderpv.nl/ni...ing_deadend_stapje_verder
No offence naar alle "would be" eigenaren van de WP in het algemeen (LW en LL) : even opletten.
Hoe lang het salderen nog in de wet is toegestaan hangt af van de stemmers in Den Lande.
Als die Kamp zijn zin krijgt op korte termijn is het exit WP, immers de zomeropbrengst telt dan niet meer.
OK , eerst nieuwe verkiezingen, dan de tweede kamer, dan de 1e kamer, en dan plotseling "out of of the blue" is er "nieuwe wetgeving inzake saldering"
Niet in het voordeel van de WP. ( of is Gasschuif ietsje te pessimistisch?? Ik ben ongelofelijk negatief ingesteld omtrent onze nieuwe energiewet bedenkers, het zijn zakkenvullers en dozenschuivers. (ja ja.....heel kort door de bocht )
Het gaat dus aankomen op de komende verkiezingen
"Pas op uw Saeck"
[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 28-04-2014 00:04 ]
Dat hij de 55 graden haalt weet ik en als je een overschot hebt is je kWh prijs heel anders.Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:53:
kweenie hoor had vanavond de pui even open en de wp sloeg aan, 55c haalt ie wel
het kan gewoon, in de regen had ik een pv overschot van 12kWh
Maar het rendement is op dat moment niet echt bijzonder hoog.
Meer als opmerking:Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:17:
[...]
...
Het rendement van CV ketel is historisch gebaseerd op onderwaarde vandaar een hoger rendement voor de HR ketel van 107% . Eigenlijk energetische onzin, de hoofdwet van energie wordt gepasseerd en je krijgt energie cadeau.
Zonder rekening te houden met ketel rendement = 1m3 aardgas= 35,2/3,6=9,8 kWh warmte/energie
...
Het is een europese norm die er voor zorgt dat de ketel een hoger rendement kan hebben dan 100%. De Nederlandse norm gaat echt niet verder dan 100%.
Een hoger rendement staat natuurlijk heel leuk op folders dus de fabrikanten waren snel klaar met kiezen welke ze aanhielden.
De europese norm kijkt alleen naar de energieopwek van de chemische reactie. Uit de reactie ontstaat waterdamp. Hier kan je weer wat extra energie uithalen door de waterdamp te laten condenseren en je krijgt opeens een rendement van boven de 100%
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Niet alleen wat je stemt, maar natuurlijk ook ferrarismeter-eigenaren oproepen de slimme meter te weigeren.Gasschuif schreef op zondag 27 april 2014 @ 23:30:
Zomaar een berichtje, maar wel de kern van het WP bedrijf alhier.
No offence naar alle "would be" eigenaren van de WP in het algemeen (LW en LL) : even opletten.
............
Het gaat dus aankomen op de komende verkiezingen
"Pas op uw Saeck"
[ Voor 37% gewijzigd door drielp op 28-04-2014 00:13 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Bij `afkeur op technische gronden`, afkeur op leeftijd, `give it a name` gaat er gewoon een nieuwe slimme meter komen, hopelijk de `domme` versie, en dan zijn de WP en PV eigenaren de sjaak.drielp schreef op maandag 28 april 2014 @ 00:11:
[...]
Niet alleen wat je stemt, maar natuurlijk ook ferrarismeter-eigenaren oproepen de slimme meter te weigeren.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
De netbeheerder weet precies wat is opgenomen en geëxporteerd, en met 8 ct export en 23 ct import overall ga je nat.
Het COP en PV model verdient dit niet, dat doen ze in Duitsland veel beter `mit einspeise vergutung`.
volledig offtopic,
De oplossing is natuurlijk global, HVDC van oost naar west, en een beetje noord zuid.
America houd ons in de lucht als er een verbinding is, als China er ook aan hangt is het helemaal super.
Niet in problemen denken maar in oplossingen. Er is al de HVDC naar Engeland en Noorwegen.
Er moet groter gedacht worden. Wanneer wordt `Den Haag` wakker, en gaan de investeringen richting hoogspanning infrastructuur, ipv al die ......centrales in het noorden van ons mooie landje
De zon schijnt elke dag gezien vanaf de maan, en die moet je aftappen met wat hardware. En vervolgens distribueren. Zo moeilijk is dat niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 28-04-2014 01:17 ]
Offtopic ( maar erg interessante discussieGasschuif schreef op maandag 28 april 2014 @ 00:40:
[...]
volledig offtopic,
De oplossing is natuurlijk global, HVDC van oost naar west, en een beetje noord zuid.
America houd ons in de lucht als er een verbinding is, als China er ook aan hangt is het helemaal super.
Niet in problemen denken maar in oplossingen. Er is al de HVDC naar Engeland en Noorwegen.
Er moet groter gedacht worden. Wanneer wordt `Den Haag` wakker, en gaan de investeringen richting hoogspanning infrastructuur, ipv al die ......centrales in het noorden van ons mooie landje
De zon schijnt elke dag gezien vanaf de maan, en die moet je aftappen met wat hardware. En vervolgens distribueren. Zo moeilijk is dat niet.
Met 1 HVDC verbinding gaan we dat niet redden denk ik
Duitsland is overigens al druk bezig met die infrastructuur. Daar komen een aantal noord-zuid HVDC verbindingen om de zonnestroom van zuid naar noord te brengen en de windenergie van noord naar zuid.
De oplossing zal inderdaad deels liggen in een nieuwe infrastructuur om energie over grotere afstanden te transporteren. De andere oplossing is om lokaal meer energie te gaan opslaan.
Persoonlijk zit ik dan te denken aan een aantal accu's thuis om mijn eigenverbruik van mijn PV panelen te vergroten.
kosten van een Carrier AW 38?Tomexergie schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:17:
[...]
Ik waardeer jouw inzet om zoveel mogelijk energie de besparen en je gaat voor het milieu. De Carrier 38 AW staat ook bij mij op het lijstje. Waar kun je die kopen en wat kost hij?
Ik begrijp niet hoe je aan 1m3 aardgas= 6kwh komt.
Als je het vergelijkt met de netto warmte die je nodig hebt voor een huis en je wilt m3 aardgas vergelijken met kWh warmtepomp dan moet je wel rekening houden met het ketelrendement.
Voor 1 kW warmte in huis moet je 1/9,8=0,102 m3 aardgas verstoken bij een ketel rendement van 100%. Bij een realistische 95% wordt dat 0,107 m3.
Omgekeerd levert 1m3 aardgas=1/0,107= 9,3 kwh warmte.
En daarmee zou je de kWh warmte van de WP moeten vergelijken. Aardgas wordt gezien als primaire fossiele energie .
De elektrische energie voor de WP reken ik om in fossiele primaire energie door dit door het rendement van de centrales in NL te delen; 1kWh elektrisch= 1/0,41= 2,41 kWh primaire energie. Naarmate het aandeel van windenergie en zonne energie groter wordt moet dit getal worden bijgesteld wordt het dus gunstiger voor de WP. Maar nu is het zo als de seizoen COP < 2,4 ben je aan het verspillen.
geen precies idee, heb ze wel voor rond de 2000 gezien, was allen niet precies duidelijk welk model het dan wel was. (ze hebben nogal een aantal sub modellen, moet ik nog eens goed uitzoeken.)
ik kom niet aan 1m3 aardgas= 6kwh.
het is als ik 1m3 aardgas kan vervangen voor 6kWh aan elektra, dan ben ik nog niet bezig met een kamikaze. (een gemidelde jaar cop van +/-1,5 is goed genoeg voor mij. vrij lastig om onder te komen lijkt mij zo.
verder het omrekenen van m3 aardgas naar wat je ook wil, is mij altijd teveel glazen bol werk.
je kunt altijd een aardig theoretische gooi in de richting doen, maar de werkelijkheid kan aardig afwijken.
net zo als een cop berekening, is leuk, en ik vind dat altijd wel lachen, maar werkelijkheid is iets anders.
(de cv bij mij thuis doet een aardige worp richting hoog rendement, maar eigenlijk verwarm ik een te klein gedeelte van mijn huis voor de minimale kracht van het apparaat. dus ik betwijfel het rendement)
je kunt natuurlijk de energie verliezen van de centrale er bij nemen, en dat geeft wel een punt.
maar niet voor mij, ik heb pv op dak. (of ik dat nu in de zomer saldeer en zo het verlies compenseer via de buren voor de winter, vind ik eigenlijk ook wel oke.)
en als ik het vermogen van al de pv setjes die ik in de buurt heb hangen bij elkaar optel, dan heb ik zelfs genoeg vermogen om 5 warmte pompen in de winter te laten draaien. (stiekem begin ik toch aardig wat setjes te hebben bij vrienden en familie.(van hun geld gelegd natuurlijk, altijd leuk om andermans geld uit te geven.
maar dan nog, je moet wel het jaar rendement pakken, als je een maand of 3 met een cop van 5 draait kun je best een maand of 3 met een cop van 1,5 draaien. (ik weet het, er zit hier een gevaar in het verhaal, de 3 maanden dat de cop lager is tellen zwaarder mee, wand dan word er harder gestookt)
eens een keer lekker over bomen onder het genot van een drankje?
gaat vaak wat makkelijker en sneller als over het forum. (en ik ben wel nieuwsgierig naar de berekening modellen die je gebruikt)
volgens het profiel woon je in de zelfde stad?
(had je al een DM gestuurd.)
Gewoon je draaischijfmeter houden. Wat een verschrikkelijk "geschreven" "stuk" "trouwens".Gasschuif schreef op zondag 27 april 2014 @ 23:30:
Zomaar een berichtje, maar wel de kern van het WP bedrijf alhier.
Maar het zit er uiteraard aan te komen, some day....
Zoals Gasschuif al schreef wordt dat onmogelijk gemaakt. Mijn meter is van voor 1989 en nog van het 220/380 V tijdperk. Die verklaren ze gewoon technisch verouderd. Misschien moet iemand maar een eigen topic maken over (het einde van) salderen.S0epkip schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:08:
[...]
Gewoon je draaischijfmeter houden. Wat een verschrikkelijk "geschreven" "stuk" "trouwens".
Maar het zit er uiteraard aan te komen, some day....
A'dam PVOutput
Binnenkort met een paar mede-tweakers maar eens een project op kickstarter oid doen om dit van de grond te krijgen
Count me inNiek_ schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:36:
Hoop dat de ontwikkeling van energieopslag in eigen huis dan in een sneltreinvaart terecht komt. Ben al lekker aan het inlezen op dit onderwerp en er zijn al best wel een aantal interessante mogelijkheden.
Binnenkort met een paar mede-tweakers maar eens een project op kickstarter oid doen om dit van de grond te krijgen
Zoiets?ericplan schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:18:
[...]
Misschien moet iemand maar een eigen topic maken over (het einde van) salderen.
Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
en stoppen met klagen, dat is zand in je ogen en precies de bedoeling.....
ook bij afschaffen van salderen is de opgedane techniek hier fors beter dan het oude.
Helemaal mee eens, en als de prijzen van deze warmtepompen nu ook eens gaan dalen zullen we net als met PV destijds een toenemende schare gebruikers gaan zien.Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 19:46:
ook bij afschaffen van salderen is de opgedane techniek hier fors beter dan het oude.
Verwijderd
dat is toch niet zorgelijk ? dat is 94 kuub gas anno 2014 (bij 500m3 verbruik)
de ontwikkeling van de gasprijs moet je ook volgen, dan is de setup met 2 thermostaten ideaal.
de pv is inmiddels meer dan 1x terugverdient, dus de bron is hier gratis, en afpakken is ook gratis....
gas is en blijft dat niet.
ik verwacht dat er altijd wel wat voor de teruglevering betaald zal worden, als ik 5 cent krijg en 25 cent betaal, heb ik nog steeds een case (post tvt)
2000kWh+2000m3 met kinderen, gescheiden of grote pech gehad en geen opties, daar moeten we op focussen, ik zou graag mijn overschot afgeven op een minder bedeelde, via het ean nummer.
alleenstaande vader of moeder, met kinderen of zorginstelling, saldo afgeven via het ean nummer,
laat dat nu net geen optie zijn in de nieuwe meters, en de oude ook niet.
beide niet zo slim dus.
Verwijderd
je word genaaid met het cap tarief, je word binnenkort ook je saldering afgenomen,
ik heb nu een keuze, en met de manipulerende woorden van kamp ga ik daar nog eens over nadenken,
dat zou jij ook moeten doen, je fikt niet af, maar levert alleen maar terug, dat word wat oeverloos dan he ?
count your options....
of je dual mode (wp+gas) wilt is nu een strategische keuze.
reken jij jezelf alvast arm met de sde heffing ook op gas ?
de komende jaren poets ik 500m3(4000kWh) weg met ~1200kWh (+/- 25%) gesaldeert,
lijkt me een no brainer he dre ?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2014 21:46 ]
Daarnaast komen er meer toepassingen voor smart grid oplossingen waarbij stroom wordt verbruikt als deze via pv wordt opgewekt. Bijvoorbeeld de wasmachine of vaatwasser. In Duitsland zijn ze hier al verder mee.
Een hybride oplossing lijkt mij niet de meest ideale weg, hooguit een tussenoplossing.
Ik ben ondertussen wel zover overtuigd dat er een warmtepomp komt, nu alleen nog even kijken wat ik ga doen (en wat ik qua budget mag gaan uitgeven van mijn vrouw
En aangezien we nu in de "warmere" maanden zitten komt de beslissing niet op 1 week aan
Wie is er nog meer geinteresseerd in een alternatieve Elga warmtepomp? Aangezien de prijs van de Chinese warmtepomp aardig lager is (een over de streep trekker voor de TVT en voor het doem scenario van einde saldering nachtmerrie's en co)
Ik ben mij ook al aan het orienteren en heb ook wel even de tijd om een alternatief voor Elga te zoeken. Inderdaad is de Chinese KS50 een alternatief met een complete boilerregeling. Alleen zijn er wat onduidelijkheden: De WP wordt gestuurd op een stooklijn. Ook bij zoninstraling of interne warmte zal de uitgaande temperatuur een stooklijn volgen en moet er dus na geregeld worden via driewegklep met binnen thermostaat of thermostatische ventielen. Daardoor een lagere COP. Er zit wel een aansluiting voor een roomsensor op de printplaat maar ik heb niet gevonden hoe die geprogrammeerd kan worden. Verder is het onduidelijk hoe een bivalente regeling met de HR ketel moet worden gerealiseerd. Met dezelfde simpele aanleg (twee terugslagkleppen+ afstel restrictie) moet dat kunnen. Het contact voor elektrisch bijstoken kan gebruikt worden voor de HR ketel. Het is een aan/uit regeling en het is de vraag hoe de modulerende HR ketel daar mee omgaat..alberthakvoort schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:57:
Kunnen we nu gaan stoppen met moddergooien en ons gaan richten op het doel van dit topic? Dus kWh's opsouperen met een warmtepomp????
Ik ben ondertussen wel zover overtuigd dat er een warmtepomp komt, nu alleen nog even kijken wat ik ga doen (en wat ik qua budget mag gaan uitgeven van mijn vrouwook niet geheel onbelangrijk...)
En aangezien we nu in de "warmere" maanden zitten komt de beslissing niet op 1 week aan
Wie is er nog meer geinteresseerd in een alternatieve Elga warmtepomp? Aangezien de prijs van de Chinese warmtepomp aardig lager is (een over de streep trekker voor de TVT en voor het doem scenario van einde saldering nachtmerrie's en co)
Er moet nog wel het e.e.a worden aangepast.
Kanaaldijk heeft de KS120 simpel aangesloten zonder ruimtethermostaat. Hoe goed hij presteert en of de inverter goed werkt wist hij nog niet.
Misschien is er al een KS50 gebruiker die ervaring heeft met bovengenoemde aanpassingen. Is er al een importeur in NL/BE waar we vragen aan kunnen stellen?
Ik heb Zhou gevraagd of hij wat meer duidelijkheid kan verschaffen over de thermostaat aansluiting.Tomexergie schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:46:
[...]
De WP wordt gestuurd op een stooklijn. Ook bij zoninstraling of interne warmte zal de uitgaande temperatuur een stooklijn volgen en moet er dus na geregeld worden via driewegklep met binnen thermostaat of thermostatische ventielen. Daardoor een lagere COP. Er zit wel een aansluiting voor een roomsensor op de printplaat maar ik heb niet gevonden hoe die geprogrammeerd kan worden.
Besparings berekening Enviline 8 kW.
Denk dat ik minder warmtevraag heb dan in de berekening. De aanschafkosten liggen rond de 5500 euro, maar dan heb je ook geen gasaansluiting meer. Bespaart in gasaansluiting kosten (827 euro), terugkerende vaste netwerkkosten gas (158 euro per jaar) en de aanschaf van de HR ketel.
Met zonnepanelen op zuidwest/noordoost kan ik zoveel mogelijk afdekken van het elektriciteit verbruik overdag, zeker met de aankomende verandering van salderingsregels in 2017. De vraag is of dit nog rendabel is tegen die tijd

Verwijderd
het afschaffen van salderen maakt deze techniek weer hip, wat het eigenlijk altijd al was,
want dat is echt wet/regel manipulatie vrij.
van affikken is hier in april geen sprake meer, vrijwel alles word nu door de boiler en collector afgehandeld,
en daar komt een elga voordeel, ik heb nu de retour sensor wel op de leiding, zodat deze nooit aanslaat via de thermostaat, ik heb hem nu alleen niet op de retour maar op de aanvoer, de elga denkt dan dat de gasketel brand, en blijft uit.
als het nu echt 5 dagen koud+motregen word, en de boiler is leeg slaat de wp wel aan.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 20:26 ]
Ik ben voor een mogelijk toekomstig nieuwbouw huis ook aan het denken om all electric te gaan met een lucht/water warmtepomp. Kleine nieuwbouw woning, EPC 0.6, 100 m2, 340 m3 inhoud, woonkamer + keuken 42 m2. Ik denk uit te kunnen met een Nefit Enviline A/W 8.0 E-S met een HR200 boiler.
Wel even de geldkraan opendraaien. Het is, voor zover ik kan zien, geen inverter WP dus draait aan/uit waardoor lagere COP en meer geluid buiten. Omdat de boiler in de berekening is inbegrepen kan ik de berekening niet volgen. Opsplitsen zou beter zijn omdat de COP voor de boiler blijkbaar 1,8 is ?
Ik vind de besparing erg laag berekend. Ik zou toch maar eens naar een beter alternatief kijken.
Ik mag hopen dat je warmtevraag minder is. Het is werkelijk jaren geleden dat we hier boven de 1000m3 uitkwamen, met een huis uit '89, zelfs zonder HR++ glas en met brakke isolatie was dat geen probleem.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:22:
Denk dat ik minder warmtevraag heb dan in de berekening. De aanschafkosten liggen rond de 5500 euro, maar dan heb je ook geen gasaansluiting meer. Bespaart in gasaansluiting kosten (827 euro), terugkerende vaste netwerkkosten gas (158 euro per jaar) en de aanschaf van de HR ketel.
Met zonnepanelen op zuidwest/noordoost kan ik zoveel mogelijk afdekken van het elektriciteit verbruik overdag, zeker met de aankomende verandering van salderingsregels in 2017. De vraag is of dit nog rendabel is tegen die tijd
De gemiddelde COP is niet fantastisch, maar dat komt natuurlijk door de warmwater functie. Als je die ondersteunt met een ZB kom je een stuk beter uit. Maar zelfs zo vind ik de situatie redelijk comfortabel: je kunt besparen door de gas niet aan te laten leggen, en je bespaart ieder jaar op vastrecht. Dat zijn voordelen die je met een hybride oplossing niet hebt. Hierdoor is deze oplossing nu veel leuker dan wanneer je moet betalen voor vastrecht of afsluiten.
[ Voor 97% gewijzigd door weebl15 op 30-04-2014 00:07 ]
Pas op dat door je alle technische maatregelen (PV, WP, evt. Douche-WTW en ZB) je niet te makkelijk aan je EPC eis voldoet, waardoor de isolatie (thermische bruggen inclusief(!!!)) niet te slecht worden. (Als je de EPC eis makkelijk haalt vanwege de sloot aan techniek hoef je minder te doen aan goede isolatie).
Het geluidsnivo is 48 dB(A) voor de buitenunit.Tomexergie schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:01:
[quote]ZuinigeRijder schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:22:
Ik ben voor een mogelijk toekomstig nieuwbouw huis ook aan het denken om all electric te gaan met een lucht/water warmtepomp. Kleine nieuwbouw woning, EPC 0.6, 100 m2, 340 m3 inhoud, woonkamer + keuken 42 m2. Ik denk uit te kunnen met een Nefit Enviline A/W 8.0 E-S met een HR200 boiler.
Wel even de geldkraan opendraaien. Het is, voor zover ik kan zien, geen inverter WP dus draait aan/uit waardoor lagere COP en meer geluid buiten. Omdat de boiler in de berekening is inbegrepen kan ik de berekening niet volgen. Opsplitsen zou beter zijn omdat de COP voor de boiler blijkbaar 1,8 is ?
Ik vind de besparing erg laag berekend. Ik zou toch maar eens naar een beter alternatief kijken.
Dit zijn de COP waardes voor de Enviline 8:
Nominaal verwarmingsvermogen bij A2/W35: 6,5 kW
Nominaal verwarmingsvermogen bij A-7/W35: 3.4 kW
COP 4.45 (A7/W35)
COP 3.33 (A2/W35)
COP 2.51 (A-7/W35)
Ikzelf verwacht minder verbruik dan de berekening bij gas (1352 m3 maar meer <800 m3), dus de besparing op de veriabele kosten wordt alleen maar minder met een WP

Zonder PV en WP moeten de woningen voldoen aan de EPC 0.6 eis. Dus ik verwacht vloerverwarming en misschien Douche WTW. Ventilatie voorziening is een systeem waarbij “verse” buitenlucht via roosters nabij de ramen wordt aangevoerd, en waarbij de luchtverversing in de woning wordt geregeld met een mechanische luchtafvoer die aangestuurd wordt op basis van de luchtkwaliteit in de woning (dus geen WTW-ventilatie systeem).Paul C schreef op woensdag 30 april 2014 @ 00:23:
@ZuinigeRijder:
Pas op dat door je alle technische maatregelen (PV, WP, evt. Douche-WTW en ZB) je niet te makkelijk aan je EPC eis voldoet, waardoor de isolatie (thermische bruggen inclusief(!!!)) niet te slecht worden. (Als je de EPC eis makkelijk haalt vanwege de sloot aan techniek hoef je minder te doen aan goede isolatie).
Dus met PV en WP hoop ik richting nul op de elektriciteitsmeter te gaan.
Ik verwacht inderdaad dat de woningen uitkomen op <800 m3 gas, dus minder besparing met WP t.o.v. gas. De vraag is ook of de prijs van een zonneboiler bovenop een WP rendabel is, ondanks dat dat meer warmte oplevert/efficienter. Voor zover ik zie, ondersteund de Enviline geen zonneboiler. Zijn er goede WP met ZB zonder gas oplossingen die ook betaalbaar zijjn?Bezuiniger schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:15:
[...]
Ik mag hopen dat je warmtevraag minder is. Het is werkelijk jaren geleden dat we hier boven de 1000m3 uitkwamen, met een huis uit '89, zelfs zonder HR++ glas en met brakke isolatie was dat geen probleem.
De gemiddelde COP is niet fantastisch, maar dat komt natuurlijk door de warmwater functie. Als je die ondersteunt met een ZB kom je een stuk beter uit. Maar zelfs zo vind ik de situatie redelijk comfortabel: je kunt besparen door de gas niet aan te laten leggen, en je bespaart ieder jaar op vastrecht. Dat zijn voordelen die je met een hybride oplossing niet hebt. Hierdoor is deze oplossing nu veel leuker dan wanneer je moet betalen voor vastrecht of afsluiten.
Net weer wat mail contact gehad.alberthakvoort schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:07:
[...]
Ik heb Zhou gevraagd of hij wat meer duidelijkheid kan verschaffen over de thermostaat aansluiting.
De On/Off thermostaat (in de huiskamer) schakelt de warmtepomp dus aan of uit, op basis van de retourtemperatuur bepaalt hij met welke power hij verwarmt. De 3 wegklep voor warm water kan apart ingesteld worden zodat de eventuele boiler op (de ingestelde) temperatuur blijft.
[ Voor 3% gewijzigd door alberthakvoort op 30-04-2014 10:25 ]
Volg het draadje nog steeds, echter moet nog wat dingetjes uitzoeken,wil de WP alleen voor sanitair water gebruiken (max 60graden) weet niet of deze WP met boiler hier de beste oplossing voor is.alberthakvoort schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:57:
[Knip]
Doorstromer is al af gevallen, kan de hoofdzekering niet aan. Ben ook nog aan het uitzoeken of de Atag Q-solar geheel zonder gas wil functioneren. Voor WW geen probleem, echter CV ?.
Gelukkig heb ik nog wel even
als je voorgaande warmte pomp optie gebruikt,ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:37:
[...]
Ik verwacht inderdaad dat de woningen uitkomen op <800 m3 gas, dus minder besparing met WP t.o.v. gas. De vraag is ook of de prijs van een zonneboiler bovenop een WP rendabel is, ondanks dat dat meer warmte oplevert/efficienter. Voor zover ik zie, ondersteund de Enviline geen zonneboiler. Zijn er goede WP met ZB zonder gas oplossingen die ook betaalbaar zijjn?
met een andere boiler zodat je gelaagd kunt werken.
(liefst 2 of 3 spiralen)
en je sluit de boiler gewoon dom aan.
(daarmee bedoel ik, dus zonder 3 weg klep en aparte regeling voor het tap water, het kan wel met een 3 wegklep en zo maar ik betwijfel vaak de handigheid daar voor, ik zie dat als een keuze niet een noodzaak)
en dan de zwaarste closein boiler die je kunt vinden. (dit hoeft echt geen doorstroom boiler meer te zijn. een 16A is dan al meer als genoeg)
in de zomer kun je dus het water warm maken met de zon.
in de winter doet de warmte pomp al vast het leeuwen deel, en de closein boiler trekt de rest wel.
een beetje out of de box denken en dan kom je er met gemak.
en het word niet eens veel duurder.
als je het water al naar 50 graden tilt met een warmte pomp, dan heb je echt geen zware doorstroom meer nodig voor het laatste restje verwarming.BenEco schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:42:
[...]
Volg het draadje nog steeds, echter moet nog wat dingetjes uitzoeken,wil de WP alleen voor sanitair water gebruiken (max 60graden) weet niet of deze WP met boiler hier de beste oplossing voor is.
Doorstromer is al af gevallen, kan de hoofdzekering niet aan. Ben ook nog aan het uitzoeken of de Atag Q-solar geheel zonder gas wil functioneren. Voor WW geen probleem, echter CV ?.
Gelukkig heb ik nog wel even
dat kan met een simpele hotfill closein ook van ongeveer 16A.
en je moet ook het legionella tabelletje goed lezen.
je hoeft echt geen 65 graden water te tappen als je met een boiler werkt.
er is veel meer ruimte als je dat wil.
het word dan alleen erg afhankelijk van de liters water die je gebruikt, en of je wel een bad hebt of niet etc...
ook prive gebruik of openbare ruimte maakt dan ook uit.
b.v. als de warmte pomp er voor zorgt dat het water in de grote boiler 50 graden is.
dan heb je al geen legionella vermenigvuldiging meer.
gebruik je maar 20 liter warm water per dag (ongeveer 2x douchen + een keer afwassen).
dan is een hotfill van 20 liter op 55 graden al genoeg om je zorgeloos te laten draaien.
(die 20 liter word binnen 8 uur totaal van legionella ontdaan)
maar het kan vast nog krapper of slimmer verzonnen worden, maar dat hangt erg van de situatie af.
het is maar een voorbeeld.
je zou ook met een kleinere boiler kunnen werken en die dan op 60 graden kunnen zetten.
dan kun je 1x per 32 minuten douchen of afwassen zonder problemen.
etc....
een andere optie kan zijn, om je boiler 1x per week naar de 55 graden tillen voor 8 uur lang.
dan ben je er ook al ruimschoots.
er is zo veel meer mogelijk.
(een probleem die je wel tegen komt is dat hotfill boilers niet genoeg doorstroomning hebben in de meeste gevallen om een douche te voor zien, ze zijn eigenlijk gemaakt voor een simpele kraan in de keuken. dus oppassen welke je kiest.)
Tomexergie schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:46:
[...]
Alleen zijn er wat onduidelijkheden: De WP wordt gestuurd op een stooklijn. Ook bij zoninstraling of interne warmte zal de uitgaande temperatuur een stooklijn volgen en moet er dus na geregeld worden via driewegklep met binnen thermostaat of thermostatische ventielen.

Dit topic is gesloten.