Ha tweakers,
buurman&buurman gasschuif had een update gemaakt.
@gs: ik had wel eens wat kunnen opruimen voordat je kiekjes maakte :-)
Die buffer had ik al in gebruik vanwege de korte snelle opwarming via de haard. Uit een gemiddeld vuurtje haal ik op mijn sloffen 5kw, 15 kw heb ik als test ook wel gemeten.
De LTV is met thermostaten ingesteld op een temp van 23C. (!) De bedoeling van de buffer is heel langzaam met ongeveer 1-2Kw de LTV te voorzien.
Omdat dat zo aardig werkte wou ik met de LW wp hier op inhaken. Het is niet superoptimaal, maar vanwege de buffer kon ik wel uit met een redelijk goedkope aan/uit WP . Dat scheelde zo €1000
Het nadeel is dat de temp van de buffer zo rond 30-35C hangt, terwijl ik de LTV na wisselaar en vloerverwarmingsverdeler met dik 10C lager voedt.
Ik had de WP ook directer aan de LTV kunnen hangen, maar dan had ik een modulerende WP nodig gehad.
Maar ach, met 30-35C retourtemp en -10C is de COP nog steeds prima.
De GREE heeft standaard een timer aan boord. Om die tijd heeft hij de gewenste watertemp bereikt en hij gaat nog een uur door. Wanneer hij start hangt af van buitentemp. Dus deze tijd zetten we op 14u, als de pv maximaal beschenen wordt en dan is het buiten ook al vaak 10C warmer dan 's nachts. Dan wordt de buffer opgeladen, en in de nacht weer rustig in de LTV gestopt. Toch weer een +puntje voor de buffer methode.
De oplettende kijker ziet dat de dikke buffer niet geisoleerd is.. Klopt, het is de radiator van de het souterrain. De warmte lucht hangt voornamelijk tegen het plafond zodat de vloer van de 1e niet meer afkoelt..En het klushok is behaaglijk, dat is natuurlijk heel belangrijk. Ik voedt alleen de vloer van de bovenverdieping, en voornamelijk de badkamer die een centrale plek heeft. De slaapkamers eromheen zijn een graadje koeler hier door. Exact volgens wens.
Ventilatie is met warmteterugwinning. Dus ik heb heel weinig nodig.
Je ziet dat ik een watermeter gemonteerd heb om het debiet te kunnen meten. De eis aan de flowmeter is dat hij 70C moet aankunnen, en dan vallen pvc rotaflowmeters af. Ook moet hij super lage drukval hebben. Dat weten wij GOTers intussen, debiet is key. Pas op - een watermeter met QN1,5 (die meet nominaal 1,5 m3/h dus ruim voldoende) kan wel 0,5 bar drukval hebben. Deze meter is QN 4, deze heeft bij 1m3/h maar een paar kpa weerstand.
Zoek op warm watermeter afbeeldingen en je vindt alleen QN1,5. Bel de snelle bestel meneer op en hij heeft ook QN4. Je hebt em voor een paar tientjes. En het is leuk toch zon draaiend torretje ?
De besturingskast is groot genoeg voor regeltechnische verbouwingen. De wcd is even tijdelijk om de digi kwh meter te plaatsen. Je ziet aan de mooie ferraris dat het zaakie net draaide. (Ik had gasschuif gebeld: hij doet et!)
Ik moet nog wat verzinnen voor de weersafhankelijkheid. Ik ga proberen met een ntc of ptc sensor buiten een passief netwerkje te maken dat de sensor op de buffer weersafhankelijk tweakt. Geen idee of dit gaat lukken.
Over pompschakelaars: wat wordt er dan onstabiel? Ze hebben wel vreemde meetperiodes, en een onbegrijpelijke delay in schakelen, maar het werkt wel.
tot laterzz
robert
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 14-04-2014 23:30
]