Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.834 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daarvoor gebruik ik een keukenboiler voor de boiler
alles nestelt maximaal heet in de boiler top, warmte stijgt.
het is daar altijd 65c, en de afgelopen 2 weken nog veel heter.
samen met de warmtepomp ging dit in de winter ook perfect
maar ja, de spoeling is bij 4 personen ook groot dus geen risico, als je dinky bent en soms dagen van huis,
moet je wel anders denken

(dinky = dual income no kids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
keukenboiler na de boiler bedoel je?
het warme water vanuit de boiler de keukenboiler in, waarna je 65° kan tappen?
en dan een 10liter keukenboilertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
hansdegit schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:40:
Tom, wat wil je nu precies met die boiler?
Je kunt niet gaan roepen dat de Elga niet met een boiler combineert; mijn setup bewijst dat dat onzin is. Granted, heter dan 41/42 graden wordt -ie niet, maar da's niet hetzelfde als "niet combineren".
Hans, ik bedoel met een wp CV/boiler combi, dat het systeem daarop moet zijn ingericht, ook nog verwarmen tot 60C. Bij de ELGA moet je trucs uithalen om te combineren met risico dat hij onder bepaalde omstandigheden in storing gaat. Het is knap van je dat je de ELGA met een boiler hebt gecombineerd, maar ik wil een door de leverancier gegarandeerde probleem loze werking. De leverancier van Elga zegt dat dit systeem niet voor een boiler is ingericht. Maar misschien dat ik Elga aanschaf en dan maar ga improviseren. Dit i.v.m. de lage aanschafprijs.

Als je de PV cellen zoveel mogelijk wil (in-house ) wil benutten, dan zou ik er toch graag een boiler bij plaatsen zonder dat de HR moet bijstoken, anders is hij niet rendabel heb ik al eerder berekend. Ik zal de Gree ook eens bekijken die is bij mij nog niet in beeld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Tomexergie

ik zou willen vragen of je voor mij ook zo een energie berekening kan maken.

Mijn vraag is daarom heb je ook een, een of andere lijst die je kan invullen zodat jij in een keer de gegevens heb voor jou berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 13:30

apt

@Hannibal

Ik hoop dat je zin hebt je installatie met ons te delen. Het is een waardevolle toevoeging aan de beschreven elga systemen. Mijn aandacht heb je. Hoewel ik zelf misschien wel begin met een zonneboiler en dan later een wp toevoeg. Eerst maar eens sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Als je je boiler als radiator in een circuit probeert voor te stellen, is er voor de Elga geen verschil. Die ziet gewoon dat het retourwater een stuk kouder is dan even daarvoor.

Da's dus gewoon functionaliteit out of the box....Wat is nu het verschil tussen een Elga die zijn rondjes draait voor een aantal vragende radiatoren en een Elga die zijn rondjes draait voor een setup waarbij alle thermostaatkranen dicht staan en het boilercircuit niet?

Het enige verschil is dat ik de thermostaatkranen niet dicht zet, maar complete zones. Het wordt m.i. allemaal een stuk moeilijker gepresenteerd hier. Mijn setup is niet ingewikkeld, integendeel. Hij is alleen niet uit het Elga boekje gekopieerd. Tsja.

Ik snap de opmerking van Techneco in deze context niet, temeer daar ze mijn setup kennen.

Ik overweeg nu om de boiler een zetje tot 42 graden te geven met de Elga en het af te maken met een elektrisch element COP=1 tot 65-70 graden. En dan alleen als de zon de boel niet heeft weten warm te stoken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
@hans
voor huis verwarming gebruik je dan altijd de elga
en voor warm tapwater gebruik je de boiler?

of sla je ook warmte voor de verwarming op in de boiler?
(overdag warmte in de boiler, s'avonds als de cop van de elga lager ligt, warmte uit de boiler)

zo ja hoe heb je dit gedaan met de pomp, of heb je een extra pomp bij gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Zijn er mensen die ervaring hebben met de koelfunctionaliteit van de Elga (met gewone paneelradiatoren)? Wat moet ik mij daarbij voorstellen qua koelperformance in real-life? Ik zit voor mijn 's zomers veel te warme werkkamer te denken aan een lucht/lucht warmtepomp a la Gasschuif en BenEco, maar een voordeel van een Elga(-achtige) is dat daar 's winters alle radiatoren in het huis van kunnen meeprofiteren terwijl de lucht/lucht oplossing wat 'lokaler' is qua verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dit soort praktijk ervaringen zou ik ook wel willen horen/lezen, in mijn WP voortraject werd er namelijk door diverse installateurs ( en folders) voor gewaarschuwd bij topkoeling meer dan 2 a 3 graden dat er condensatie gaat optreden op de vloer en radiatoren, ben wel nieuwsgierig hoe dit in de praktijk gaat.
Zit wel vaker een groot verschil tussen theorie en praktijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kanaaldijk schreef op donderdag 03 april 2014 @ 13:32:
Tomexergie

ik zou willen vragen of je voor mij ook zo een energie berekening kan maken.

Mijn vraag is daarom heb je ook een, een of andere lijst die je kan invullen zodat jij in een keer de gegevens heb voor jou berekening.
Zoveel gegevens zijn het niet, en het is wel aardig voor andere forumleden om te zien wat input en output is.

Gasgebruik m3/j (ik trek er 300m3 vanaf voor tapwater, tenzij je veel gebruikt)
Type CV ketel
Electriciteitsverbruik
Raam opp ZW/Z/ZO
Verwarmingssysteem: geschat temperatuur water t.o.v. buitentemperatuur in stabile situatie (ik heb maar een meting nodig).
Standaard reken ik de ELGA door tenzij je wat anders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
hannibal2206 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:33:
Die Gree lucht/water warmtepomp KFRS-9 heb ik ook besteld en is al geleverd; moet hem nog wel (zelf) gaan installeren ; aansluiten tussen binnen en buitendeel gaat de leverancier uiteraard doen.

Plan is om te koppelen aan bestaande 800 liter hygieneboiler waar ook 80 direct doorstroomde heatpipes aan hangen; moet komende weken/maanden allemaal afgemaakt worden ...

Twijfel nog om de Gree aan dezelfde spiraal te hangen waar de collectoren aan hangen (met 2 terugslagkleppen) of via een eigen ingang op de boiler (is meer werk)

Ik had 'm voor 2500 incl. BTW komt dan nog STEK aansluiting a 250 euro bij
Dat is heel voordelig.Het is geen split unit was maar een buitenunit op CV water met vorstbeveiliging (hoe? veilig?)Ik dacht dat deze Gree niet meer wordt geleverd dat is nu Versatie geworden een splitunit. De COP boven 7C is onduidelijk, heb jij goede gegevens?
Waar heb je die gekocht, want het voordeel is dat waterzijdig aansluiten iedereen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
apt schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:19:
Gree lucht/water warmtepomp KFRS-9 4000 ex. montage inc. BTW werkt met boiler.
Hoe betrouwbaar is het vergelijken van de COP waarde tussen fabrikanten? Het lijkt me vergelijkbaar met het opgegeven verbruik van autofabrikanten.
De EU heeft daarvoor een nieuw energielabel opgesteld. SCOP= S= seizoensgebonden COP gemeten bij:

-7,0,2,7,12 C.

A+++ groter dan 5,1
A++ 4,6-5,1
A+ 4-4,6
A 3,4-4

Ik kan de SCOP met mijn programma benaderen door -7 ondergrens en 12 bovengrens in te voeren.
De Elga komt uit op SCOP 4,5 A+

Ik neem aan dat de WP's van de leveranciers door TNO op de pijnbank gelegd worden?
Als de fabrikant zelf mag testen volgens procedures, dan blijft het de slager die z'n eigen vlees keurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

Tomexergie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:09:
[...]

Zoveel gegevens zijn het niet, en het is wel aardig voor andere forumleden om te zien wat input en output is.

Gasgebruik m3/j (ik trek er 300m3 vanaf voor tapwater, tenzij je veel gebruikt)
Type CV ketel
Electriciteitsverbruik
Raam opp ZW/Z/ZO
Verwarmingssysteem: geschat temperatuur water t.o.v. buitentemperatuur in stabile situatie (ik heb maar een meting nodig).
Standaard reken ik de ELGA door tenzij je wat anders hebt.
Gasgebruik m3/j voor verwarming 1900 m³
Type CV ketel Remeha Aquanta 25 Kw
Electriciteitsverbruik 11000 kWu
Raam opp ZW 5 m²/Z 6 m²/ZO 6 m²
Verwarmingssysteem: geschat temperatuur water t.o.v. buitentemperatuur in stabiele situatie (ik heb maar een meting nodig).
thermostaat op 21,5 graden alleen vloer verwarming over 1 etage boven 35 graden 100 m² begane grond 26 graden 150 m² kelder 26 graden 150 m²
2 X ventilatie brink warmte terugwinsystemen een voor de kelder een voor het woongedeelte
(heb pas een warmtepomp geïnstalleerd KS120-DC 12,5 KW)

Standaard reken ik de ELGA door tenzij je wat anders hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
creon schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:16:
@hans
voor huis verwarming gebruik je dan altijd de elga
en voor warm tapwater gebruik je de boiler?

of sla je ook warmte voor de verwarming op in de boiler?
(overdag warmte in de boiler, s'avonds als de cop van de elga lager ligt, warmte uit de boiler)

zo ja hoe heb je dit gedaan met de pomp, of heb je een extra pomp bij gezet
Nou, je kunt je afvragen hoeveel warmte je in de bovenste 100l van een 200l boiler kunt opslaan, maar ik probeer de boiler altijd op 41 graden te houden. Als er ook warmte in huis gevraagd wordt koelt -ie rap af. Dus van de gebufferde warmte is in de lage COP avonden niets meer over.
Huis = altijd Elga, tenzij de gevraagde aanvoertemp niet bereikt wordt; dan pakt de ketel het over voor zo lang als nodig.
Sanitair warm water komt uit de boiler, maar gaat altijd langs de ketel die dat naverwarmt tot 50 graden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kanaaldijk schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:41:
[...]

Gasgebruik m3/j voor verwarming 1900 m³
Type CV ketel Remeha Aquanta 25 Kw
Electriciteitsverbruik 11000 kWu
Raam opp ZW 5 m²/Z 6 m²/ZO 6 m²
Verwarmingssysteem: geschat temperatuur water t.o.v. buitentemperatuur in stabiele situatie (ik heb maar een meting nodig).
thermostaat op 21,5 graden alleen vloer verwarming over 1 etage boven 35 graden 100 m² begane grond 26 graden 150 m² kelder 26 graden 150 m²
2 X ventilatie brink warmte terugwinsystemen een voor de kelder een voor het woongedeelte
(heb pas een warmtepomp geïnstalleerd KS120-DC 12,5 KW)
Gasgebruik zonder WP?
Hoog elektriciteitsgebruik alleen voor huishouden i.v.m. interne warmte productei?
Wat voor merk en type WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

Tomexergie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:54:
[...]

Gasgebruik zonder WP?
Hoog elektriciteitsgebruik alleen voor huishouden i.v.m. interne warmte productei?
Wat voor merk en type WP?
Gasgebruik zonder WP is 1900m³ verbruikt in 2013 zonder WP plus 300 m³ voor koken en warmwater totaal 2200 m³
Hoog elektriciteitsgebruik alleen voor huishouden i.v.m. interne warmte productie?
Groot huis 1400 m³ veel apparaten en computers.
Heb nu 11960 wp PV op het dak liggen
Wat voor merk en type WP? Lucht /Water warmtepomp Merk er staat alleen model KS120-DC op de pomp.
Ben nu pomp schakelaars aan het instaleren en meer op het uitzetten van de nodeloze dingen te letten.
Ik houd daarom electra over van mijn PV en heb daar een WP voor aangeschaft.
Altijd te makkelijk geweest met energie en heb besloten om vanaf januari hier iets aan te doen en met zoeen voorjaar gaat dat al lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kanaaldijk schreef op donderdag 03 april 2014 @ 18:09:
[...]

Gasgebruik zonder WP is 1900m³ verbruikt in 2013 zonder WP plus 300 m³ voor koken en warmwater totaal 2200 m³
Hoog elektriciteitsgebruik alleen voor huishouden i.v.m. interne warmte productie?
Groot huis 1400 m³ veel apparaten en computers.
Heb nu 11960 wp PV op het dak liggen
Wat voor merk en type WP? Lucht /Water warmtepomp Merk er staat alleen model KS120-DC op de pomp.
Ben nu pomp schakelaars aan het instaleren en meer op het uitzetten van de nodeloze dingen te letten.
Ik houd daarom electra over van mijn PV en heb daar een WP voor aangeschaft.
Altijd te makkelijk geweest met energie en heb besloten om vanaf januari hier iets aan te doen en met zoeen voorjaar gaat dat al lekker.
Ik heb de KS-120 op internet gevonden: 12,94 kWth , 3,4kW el COP(7-35)=4,1 geen topper
Deze zal ik invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

Tomexergie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:49:
[...]

Ik heb de KS-120 op internet gevonden: 12,94 kWth , 3,4kW el COP(7-35)=4,1 geen topper
Deze zal ik invoeren.
ik heb deze handleiding

http://www.keevitus.ee/im...o%20water%20manual%20.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door kanaaldijk op 03-04-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
In de Isense thermostaat zit een modus die de aanvoertemperatuur begrensd op basis van een stooklijn. Zou ik de ELGA met deze ISense aan kunnen sturen. Dit om te voorkomen dat de ELGA te snel op moduleert?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik blijf in een jubelstemming. Sinds dat de ELGA draait is ons gasverbruik in die periode met maar liefst 93.2% gedaald volgens http://www.mindergas.nl. In diezelfde periode 71.84kWh in de ELGA gestopt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

BenEco schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:09:
Dit soort praktijk ervaringen zou ik ook wel willen horen/lezen, in mijn WP voortraject werd er namelijk door diverse installateurs ( en folders) voor gewaarschuwd bij topkoeling meer dan 2 a 3 graden dat er condensatie gaat optreden op de vloer en radiatoren, ben wel nieuwsgierig hoe dit in de praktijk gaat.
Zit wel vaker een groot verschil tussen theorie en praktijk. ;)
Condensatie komt alleen omdat het dauwpunt wordt bereikt, niet omdat het een aantal graden kouder wordt.
Bekijk het zo wanneer zie je dauw? 's morgens vroeg dat is in de zomer meestal meer dan 15 graden (oppervlakte waarop de dauw aanwezig is)

Probeer maar eens http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Oké ga je koelen met 15 graden verschil dan ben je wel verkeerd bezig, maar koelen met een warmtepomp is topkoeling. Voor echt koelen moet je ook eerst ontvochtigen en dat kan niet met een vloeistof manier zoals de lucht/water WP doet, daar heb je lucht/lucht WP (huislijk gebruik) voor of bedrijfmatig is het dan een klimaatinstallatie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
Hier koelen we met bronpomp en grondwater van 15 a 16 graden middels een platenwisselaar op de vloerverwarming.

Binnentemperatuur is dan op de begane grond gemakkelijk op 23 graden te houden.
De verdieping is tot 24 graden terug te koelen, slaapt prima.
Geen condensvorming op de vloeren opgetreden afgelopen jaar.

Onze vorige woning was voorzien van een lucht / water airco en was de aanvoertemperatuur van het water ca. 7 graden.
Als je bij dat soort lage temperaturen geen goede dauwpuntregeling hebt dan loopt het water over de vloer.
Mijn ervaring is tot een watertemperatuur van 12 graden heb je geen last van condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het fijne met ltv is een zachte koele stroming over de vloer
tegen de radiator zitten of even op de vloer liggen was erg prettig vorig jaar
verder nog geen ervaring mee gehad,
het aantal vorstdagen is even summier als de zomerdagen, dus ik vind het nauwelijks een onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Bedankt voor jullie response op dit onderwerp, weer wat wijzer en misschien kan @noo ook iets met deze info

@eric-pvt, dan heb je het dauwpunt nog niet bereikt als je nog lekker op de vloer kunt liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]kanaaldijk schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:13:
[...]

Resultaten kanaaldijk:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7397/13611822065_cc56da0b4c_o.jpg
Besparing 42,7 % Besparing 320 Euro
Energiekosten zonder WP 2003 m3 1282 Euro
Energie met WP door ketel 7 m3 4 Euro
Energie elektr WP 4351 kWh 957 Euro
Gemiddelde SCOP 4,2 ; als de leveranciersgegevens echt zijn en mijn aanname van een LT systeem juist zijn ( 0C buiten en 40C CV water).

Mijn conclusie:

Gebouw/woning vraagt 8000 W max terwijl de WP 12000 W kan leveren; grote overcapaciteit.
Bespaart niet zoveel i.v.m. grote nterne warmte productie.
Veel PV c.a. 90m2 kun je nauwelijks in de WP kwijt i.v.m lage warmtelast woning door veel int warmte
Merkwaardig weinig glas
De ketel behoeft niet bij te stoken dus de PV panelen kunnen alleen een deel van de 4300 kWh dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 01:18:

Gebouw/woning vraagt 8000 W max terwijl de WP 12000 W kan leveren; grote overcapaciteit.
Bespaart niet zoveel i.v.m. grote nterne warmte productie.
Veel PV c.a. 90m2 kun je nauwelijks in de WP kwijt i.v.m lage warmtelast woning door veel int warmte
Merkwaardig weinig glas
De ketel behoeft niet bij te stoken dus de PV panelen kunnen alleen een deel van de 4300 kWh dekken.
Hmm. Ik vind 8kW juist wel veel ( hoge warmtelast ) warmteverlies. Ik weet niet bij welke temperatuur dat is maar over een hele dag genomen verlies je dan ( ( 8000J/sec*86400sec ) / 1000 / 1000 ) = 691.2MJ / 31.65onderwaarde gas = 21.8m3 gasverbruik over zo'n dag. :/ . En dat vind ik persoonlijk heel erg veel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
nog even aanvullen voor kanaaldijk.

Je hebt de Amercentrale op je dak: c.a. 12000 kWh per jaar.
Door de gelijktijdigheidsfactor van el-gebruik en zon kun je maar een deel daarvan benutten.
Het wordt nog erger als je 50% op je elektriciteit gaat bezuinigen:

Besparing 41,7 % Besparing 351 Euro
Energiekosten zonder WP 2297 m3 1470 Euro
Energie met WP ketel 16 m3 10 Euro
Energie elektr WP 5040 kWh 1109 Euro

Aan de WP kun je 750 kWh extra kwijt maar totaal gezien ga je een deel van 5000 kWh minder afnemen van je PV.
De WP helpt niet erg om (zoals in dit forum genoemd, om af te fikken) je PV kwijt te raken bij dit huis.
De zaak is een beetje in onbalans.

Het is heel interessant: ik zou het PV vermogen in mijn programma moeten opnemen zodat kan ik vaststellen per uur hoeveel het overschot aan PV is. Daarmee kan er worden vastgesteld hoeveel er per jaar gesaldeerd moet worden ( je over de "o" grens komt van 8 ct/kWh) Dit wel onder de voorwaarde van een redelijk constant elektriciteitsgebruik voor huis en activiteit.
Misschien is de oplossing om elektriciteit aan de buren te gaan leveren want elektrische verwarming helpt ook niet omdat de WP al alles doet.
Volgende week ga ik de PV panelen invoeren in het computerprogramma. Benadering door de globale zonne straling in W/m2 met 80m2 paneel zo in te stellen met een factor dat er 12.000 kWh per jaar wordt geleverd. Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

[quote]Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:06:

ik had vorig jaar 1100 kwu meer terug geleverd dan afgenomen daar heb ik dus de warmte pomp voor.
Het is een stolp woning inhoud 1400 m³ van bouwjaar 2009 dubbelsteens buiten muur 10cm isolatie en 5 cm lucht in de spouw, woning staat geheel vrij op het platteland
11960 PV op de schuur liggen opbrengst eerste jaar 104 %
Ik ben vanaf eind november aan het bijhouden in excel wat mijn apparaten gebruiken met plugwise.
Ik kan dus, heb ik wel gezien, hier en daar nog wel besparen, maar dat zal geen 5000 kwu zijn.
Ik heb en had wel een aantal apparaten en pompen 24 uur aan staan. zoals
2 warmte terug win ventilatie apparaten
3 vloer verwarming pompen
1 compressortje voor mijn IBA tank
1 computer
1 koelkast 2x vriezertje enz

[ Voor 15% gewijzigd door kanaaldijk op 04-04-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 07:35:
[...]

Hmm. Ik vind 8kW juist wel veel ( hoge warmtelast ) warmteverlies. Ik weet niet bij welke temperatuur dat is maar over een hele dag genomen verlies je dan ( ( 8000J/sec*86400sec ) / 1000 / 1000 ) = 691.2MJ / 31.65onderwaarde gas = 21.8m3 gasverbruik over zo'n dag. :/ . En dat vind ik persoonlijk heel erg veel.
Martin,
Voor een huis van 800m3 en bij -10C is 8kW verwarmingsvermogen niet veel. Een lage EPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:06:
[...]

Martin,
Voor een huis van 800m3 en bij -10C is 8kW verwarmingsvermogen niet veel. Een lage EPC.
Je schrijft dat het gebouw bij -10 max 8kW vraagt. Dat is voor 800m3 inhoud inderdaad niet heel veel maar in absolute zin is 8kW warmteverlies nog steeds geen kattepis en omgerekend dus meer dan 20m3 gasverbruik als de schil consequent 8000J/s verliest.

Edit:

Met onze extra isolatie erbij in de woonkamer is ons warmteverlies gezakt naar 3.1kW bij een buitentemperatuur van -10. Totale inhoud is ongeveer 350m3.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 04-04-2014 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kanaaldijk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:43:
[quote]Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:06:

ik had vorig jaar 1100 kwu meer terug geleverd dan afgenomen daar heb ik dus de warmte pomp voor.
Het is een stolp woning inhoud 1400 m³ van bouwjaar 2009 dubbelsteens buiten muur 10cm isolatie en 5 cm lucht in de spouw staat geheel vrij op het platteland.
Ik ben vanaf eind november aan het bijhouden in excel wat mijn apparaten gebruiken met plugwise.
Ik kan dus, heb ik wel gezien, hier en daar nog wel besparen, maar dat zal geen 5000 kwu zijn.
Ik heb en had wel een aantal apparaten en pompen 24 uur aan staan. zoals
2 warmte terug win ventilatie apparaten
3 vloer verwarming pompen
1 compressortje voor mijn IBA tank
1 computer
1 koelkast 2x vriezertje enz
Heb je ook gemeten hoeveel kWh de PV totaal heeft geleverd? (Goed is 150 kWh/m2.j)
Bij 12000 Wp zou je i.v.m. de lage gelijktijdigheid van een redelijk constant elektra gebruik versus zon meer over moeten houden.

Als ik jouw lijstje zie dan is 10000kWh toch wel erg veel. Met een paar stopcontact kWh metertjes kun je zaak in kaart bregen. Meten=weten. Kleine constantgebruikers b.v. 40W *8700 uur = 350 kWh/j dat tikt aan!

Maar je bent wel een interessant geval omdat het over duidelijk is dat er overschot is. Ik wil middels computer analyse uitzoeken wat een dagbuffer kan opleveren. Twee soorten: 1) thermisch c.a 2m3 warm water voor CV/boiler. De overcapaciteit van de WP(3,5 kW elekr) bij zon benutten. 2) Dag accu's voor opslag PV overschot (1 fietsaccu = 0,5 kWh opslag)
In het computerprogramma kan ik de buffercapaciteit optimaliseren en kijken wat het opbrengt.
Het zou wel een kunnen zijn dat een overgedimensioneerde WP dan voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:33:
[...]

Heb je ook gemeten hoeveel kWh de PV totaal heeft geleverd? (Goed is 150 kWh/m2.j)
Bij 12000 Wp zou je i.v.m. de lage gelijktijdigheid van een redelijk constant elektra gebruik versus zon meer over moeten houden.

Als ik jouw lijstje zie dan is 10000kWh toch wel erg veel. Met een paar stopcontact kWh metertjes kun je zaak in kaart bregen. Meten=weten. Kleine constantgebruikers b.v. 40W *8700 uur = 350 kWh/j dat tikt aan!

Maar je bent wel een interessant geval omdat het over duidelijk is dat er overschot is. Ik wil middels computer analyse uitzoeken wat een dagbuffer kan opleveren. Twee soorten: 1) thermisch c.a 2m3 warm water voor CV/boiler. De overcapaciteit van de WP(3,5 kW elekr) bij zon benutten. 2) Dag accu's voor opslag PV overschot (1 fietsaccu = 0,5 kWh opslag)
In het computerprogramma kan ik de buffercapaciteit optimaliseren en kijken wat het opbrengt.
Het zou wel een kunnen zijn dat een overgedimensioneerde WP dan voordeel oplevert.
op 4 maart dit jaar had ik een jaar mijn PV liggen opbrengst 12553 kWu bijna 104 procent
Ik heb een lijst als je wil in excel met de opbrengst per dag ik had 3766 kWu rechtstreek verbruikt.
Als ik de WP overdag in de herfst en winter zo instel dat hij overdag in de 1000 liter zonneboiler buffert
kan ik meer stroom zelf direct afnemen.
Ik heb een slimmemeter moet dus de stroom eerst betalen en krijg het later terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kanaaldijk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:16:
[...]

op 4 maart dit jaar had ik een jaar mijn PV liggen opbrengst 12553 kWu bijna 104 procent
Ik heb een lijst als je wil in excel met de opbrengst per dag ik had 3766 kWu rechtstreek verbruikt.
Als ik de WP overdag in de herfst en winter zo instel dat hij overdag in de 1000 liter zonneboiler buffert
kan ik meer stroom zelf direct afnemen.
Ik heb een slimmemeter moet dus de stroom eerst betalen en krijg het later terug.
De opbrengst van de pV panelen is inderdaad optimaal met als gevolg een enorm overschot dat ontstaat door ongelijktijdigheid van afname en productie. Met een buffer kun je daarvan inderdaad meer elektrische energie via de WP gebruiken. Dit probleem speelt bij huizen met een groot oppervlakte PV panelen. vandaar de naam van dit topic.
Ik zal met uurlijkse meteo gegevens(zon, temperatuur) en een model van een buffer, huis, WP en PV panelen berekeningen maken. Met de globale straling per uur, de opbrengst van de 80m2 PV kan ik middels feedback fitting een aardige simulatie van de PV opbrengst maken. Dan kun je zien of 1000liter buffer wat oplevert of dat het groter moet worden. Combinatie met een tapwaterboiler is niet mogelijk omdat die heet moet blijven en een buffer moet juist leeglopen. Er kan natuurlijk wel apart een tapwater boiler met driewegklep worden aangesloten, met ook meer elektr. verbruik. De regelstrategie wordt heel belangrijk en daarvoor is zeker een computer nodig. Volgende week hoop ik het model draaiend te hebben.
Het valt niet mee omdat de regelstrategie ook in het programma moet worden opgenomen. Daarbij nog wat wiskunde i.v.m. de buffer. Leuk werk, met het toepassen van warmtepompen worden computeranalyses weer interessant omdat de opbrengst van veel variabelen afhangt en het niet zomaar even op een sigarendoosje te berekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

[quote]Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:33:
[...]

Die 150 daar moet je mee uitkijken, bij klopt dit, mijn PV panelen (160cm X 99 cm) zijn 230 Wp maar er zijn er al van 345 Wp Dan heb je het over andere cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
We zijn gestart om het stroomoverschot af te fikken in een elektrisch kacheltje.Kijkend naar onze grafieken is dit mede door het fantastische weer van afgelopen dagen niet erg gelukt.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2qkm2hj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Raolte: deze periode tm september moet je ook je buffer bij de netbeheerder laden voor het najaar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
@ BarryH

Mijn jaarrekening loopt tot begin juli, ik hou wekelijks bij wat ik verbruik en teruglever.
Verder weet ik de estimated voor de komende maanden dan heb ik nog steeds ruim 300kwh
teveel.
Na juli ga ik weer bufferen voor de winter.

De zon is hier net gaan schijnen dus vandaag gaat het ook weer niet erg lukken om het op te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2mhv96o.png

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Heeft iemand hier informatie over? Ik wil graag de ELGA forceren om langer te draaien op een lager wattage ( en daarmeee meer warmte uit de ZB te trekken)?
BarryH schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:26:
In de Isense thermostaat zit een modus die de aanvoertemperatuur begrensd op basis van een stooklijn. Zou ik de ELGA met deze ISense aan kunnen sturen. Dit om te voorkomen dat de ELGA te snel op moduleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:03:
Heeft iemand hier informatie over? Ik wil graag de ELGA forceren om langer te draaien op een lager wattage ( en daarmeee meer warmte uit de ZB te trekken)?

[...]
Misschien mailtje naar Techneco ( Paul ) sturen? Misschien kunnen ze zelfs de firmware er voor aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Zo, vanmorgen mijn boilervat opgehaald in Keulen. Wat ik al dacht van de foto's klopt ook, het blijkt de Vitocell 100-B 400 liter variant te zijn i.p.v. de 300 liter variant die de verkoper had aangegeven. Op zich mooi want in principe beter en nieuw nog duurder geweest, maar ik moet me eens goed achter de oren krabben hoe ik die 170kg twee verdiepingen hoger ga krijgen, wat een joekel van een ding zeg. Hoe het ook zij, kon het niet laten liggen en was weer een mooi avontuur.

De Duitse verkoper stond wel te kijken toen ik met mijn compacte auto en Daxara vakantie-aanhangertje aankwam, maar het pastte wel.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mkleinman schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:32:
[...]

Misschien mailtje naar Techneco ( Paul ) sturen? Misschien kunnen ze zelfs de firmware er voor aanpassen?
Er werkt ook een Johan :). Die vertelde dat:
- De ELGA op basis van aanvoer en retour temperatuur langzaam opregelt naar de "setpoint" aanvoertemperatuur.
- deze "setpoint" is gebaseerd op de ingestelde stooklijn (met de dipswitches). deze stooklijn wordt dus zowel voor de WP als voor de CV aansturing gebruikt.

Bij mij nu de stooklijn van radiatoren naar vloerverwarming gezet. vandaag zou dan de setpoint van ca. 45 naar ca. 33 graden gaan. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:20:
[...]

Er werkt ook een Johan :). Die vertelde dat:
- De ELGA op basis van aanvoer en retour temperatuur langzaam opregelt naar de "setpoint" aanvoertemperatuur.
- deze "setpoint" is gebaseerd op de ingestelde stooklijn (met de dipswitches). deze stooklijn wordt dus zowel voor de WP als voor de CV aansturing gebruikt.

Bij mij nu de stooklijn van radiatoren naar vloerverwarming gezet. vandaag zou dan de setpoint van ca. 45 naar ca. 33 graden gaan. Ik ben benieuwd.
Dat laatste kan ik ontkrachten, of ik moet zelf wat fout hebben gedaan. Ik heb mijn systeem op stooklijn vloerverwarming staan en mijn maximale aanvoertemperatuur wordt, nog steeds, 42 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman: bij 16 graden buiten? en heb je de stooklijn op vloerverw - laag staan of vloerverw - hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:11:
[...]

Een kanaaldijk (Adrie)

De opbrengst van de pV panelen is inderdaad optimaal met als gevolg een enorm overschot dat ontstaat door ongelijktijdigheid van afname en productie. Met een buffer kun je daarvan inderdaad meer elektrische energie via de WP gebruiken. Dit probleem speelt bij huizen met een groot oppervlakte PV panelen. vandaar de naam van dit topic.
Ik zal met uurlijkse meteo gegevens(zon, temperatuur) en een model van een buffer, huis, WP en PV panelen berekeningen maken. Met de globale straling per uur, de opbrengst van de 80m2 PV kan ik middels feedback fitting een aardige simulatie van de PV opbrengst maken. Dan kun je zien of 1000liter buffer wat oplevert of dat het groter moet worden. Combinatie met een tapwaterboiler is niet mogelijk omdat die heet moet blijven en een buffer moet juist leeglopen. Er kan natuurlijk wel apart een tapwater boiler met driewegklep worden aangesloten, met ook meer elektr. verbruik. De regelstrategie wordt heel belangrijk en daarvoor is zeker een computer nodig. Volgende week hoop ik het model draaiend te hebben.
Het valt niet mee omdat de regelstrategie ook in het programma moet worden opgenomen. Daarbij nog wat wiskunde i.v.m. de buffer. Leuk werk, met het toepassen van warmtepompen worden computeranalyses weer interessant omdat de opbrengst van veel variabelen afhangt en het niet zomaar even op een sigarendoosje te berekenen is.
Voor PV installatie Kanaaldijk (Adrie):

Het was een hele uitzoekerij, de regelstrategie in Excel invoeren met veel ALS dannetjes.
Voor mijn eigen huis ook berekend uiteraard, maar voor jouw huis is dit het resultaat:

Als je geen buffer hebt haal je 674 kWh extra uit de PV door toepassen van de WP. Dit i.v.m. gelijktijdig zon en verwarming.

Met buffer:

Het lukt mij niet om een goede tabel in te laden, maar de eerste kolom is de buffer in liters, de tweede de extra PV energie in kWh/jaar de derde het extra verlies door lagere COP en de laatste kolom de Netto winst uit de PV voor de WP.

300 - - - Niet berekenbaar door uurstappen
500 690 - 690
1000 1628 471 1157
2000 2548 874 1674
3000 2961 1007 1954
4000 3171 1099 2072

Opslag tot 50C met een WP van 3,5 kW elektrisch.

Ik durf er nog niet mijn handen voor in het vuur te steken(affikken in dit forum) omdat de regelstrategie een paar foutjes heeft die ik er moeilijk uit kan halen. Deze berekening geeft wel het beeld +/- 10%.

Mijn conclusie is dat het optimum rond 2000 liter ligt. Veel grotere vaten leveren niet veel meer op. Daarbij zijn er drieweg regelkleppen nodig voor het laden en ontladen met daarbij een computer die alles efficient moet aansturen( met zelf geprogrammeerde software, want voor laden/ontladen is er geen pasklare software.)

Het valt echt tegen, levert niet veel op. Dat alles voor een schamele 1700 kWh(374 Euro/jaar) extra uit de PV. Daarbij moet je er nog 673 kWh in mindering brengen voor het resultaat zonder buffer.In jou geval wordt er met een zware WP(3,5kW(e)) en een groot overschot aan PV met maximale resultaat behaald. Bij andere forumleden zal dit nog veel minder zijn. Voor mijn huis levert de dagbuffer ongeveer 600 kWh extra voor de PV op. Dus ook niet interessant.
Het is moeilijk om het overschot aan PV in je huis kwijt te raken.

Ik denk dat de salderen heel belangrijk is en moet blijven. Gebruikers van PV moet zich gaan verenigen en voor hun zaak opkomen. Mijn ervaring is dat overleg tussen bestuurders uit energiebedrijven en uit de politiek meestal een resultaat geeft ten nadele van de gebruiker(consument). Ik ben lid van de Consumenten bond en zal salderen daar aankaarten voordat de kaarten voor ons definitief zijn geschud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:30:
@mkleinman: bij 16 graden buiten? en heb je de stooklijn op vloerverw - laag staan of vloerverw - hoog?
Hmmm .Goeie, dat weet ik niet 100% zeker uit mijn hoofd. Ik zal binnenkort de kap er ff afhalen en de dipswitches controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de elga start rustig als de temperatuur buiten of binnen ook rustig daalt op de instelling
anders reageert de elga net zo aggresief als de temperatuursval (ingeleerd)
mijn modulatie omhoog is gelijk aan naar beneden.
gewoon >18 uur doorstoken, dan gaat ie relaxed. (indien woning isolatie fors)
ik ben niet slimmer dan de elga, laat de elga gewoon zijn ding doen.

/edit
als je klokprogramma wisselt is dat geen referentie voor de modulatie,
24 uur op 20c laat dat wel zien.

/edit2
ik vond het was frisjes met die wind en regen dus heb eens lekker verhoogd, dat gaat dan wel hard bij 13c zeg, de cop zal wel idioot hoog zijn nu

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn jaarverbruik stroom sinds 1 september + de elga is vandaag op 0 gekomen.
proost ik neem er een biertje op.

dre, hoe gaat het met je gasmeter ?
elke liter gas is duku he ?.

ik heb mijn extra 1kWp gecancelled, het is niet nodig, ook niet bij 2x zoveel graaddagen
het produkt elga is perfect voor een huis met 500-1500m3 gas in noord holland

hansdegit in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"
amen
de zonneboiler gaat nu 10 maanden aan de slag

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:58:
dre, hoe gaat het met je gasmeter ?
elke liter gas is duku he ?.
Ik kan misschien iets gemist hebben hoor, maar waarom nou telkens dat Dre bashen? Geeft dat een fijn gevoel? Kunnen we het hier niet gewoon gezellig houden?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, er waren tientallen voorwendselen waaruit niets bleek,
en een zware bewijslast dat dit ging werken.
nu zijn we zover, en oa hans laat dat ook zien.even

je krijgt wat je geeft he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
@eric-pvt
ja maar dan wil ik ook gebashd worden. (voel me nu een beetje buiten gesloten. :'( )
heb toch ook wel wat kritische vraag tekens geplaatst.
zoals ga je het wel halen als je cop zakt en de elga nog maar 2kW levert etc...
en hoe wil je hem terug verdienen al je gas gebruik al zo laag is (net zo als bij mij, ik heb gewoon 10 jaar lang geen gas gebruik nodig om in de buurt te komen en dan reken ik nog niet dat er elektra nodig is. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mightym schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:13:
[...]

Ik kan misschien iets gemist hebben hoor, maar waarom nou telkens dat Dre bashen? Geeft dat een fijn gevoel? Kunnen we het hier niet gewoon gezellig houden?
Het is zonde van je tijd als je het opzoekt maar wat langer geleden moest en zou Dre bewijzen zien voor beweringen/verwachtingen die sommigen uitten.
Dat ging niet om af en toe een vraagje maar gewoon elke dag een hele reeks :X
Die boemerang komt nu terug en dat begrijp ik heel goed na zo lang bashen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
- verkeerde topic -

[ Voor 86% gewijzigd door hansdegit op 09-04-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes
mkleinman heeft iets gezegd over de gasprijs op zijn site
dit verteld het tvt verhaal.
affikken in je warmtepomp vergroot nu de waarde van je pv stroom, omdat stroom niet stijgt of daalt,
met een coppie van 4 zit je helemaal fijn, en onder 0 wegsalderen (verbruik verhogen) spekkoper.
ik heb nu 170m3 gas verbruikt voor douchen en koken (4personen)
dus gasketelonderhoud is ook pas weer over een jaar of 5/6.
&verder wij argumenteren met elkaar en dat is leerzaam, zodra ik de antwoorden heb geef ik ze.
onze discussie jaren eerder over oost-west pv is inmiddels heel normaal, de wp is dat nu gewoon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Intussen staat hier nu de vloerverwarming aan! Die mocht vandaag open :) Intussen de eerste warmtebeelden gemaakt.

En de gasketel doet sinds 18 maart al helemaal niets.

Vorig jaar in de periode 18-03 t/m 9-4 verbruikte ik 138m3 gas. In diezelfde periode nu 4,8m3. _O-

[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 09-04-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Leuke besparing, maar dat heeft ook een beetje met het weer te maken. Hier zitten we in diezelfde periode nu op nog geen 24m3, en dat is nog steeds zonder ZB of WP dus puur op gas voor verwarmen en douchen. Dan vind ik de cijfers van Eric toch iets meer zeggen, omdat die over een langere periode aan het meten is met de WP (en ZB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar het is inderdaad het weer waardoor de luchtbron extreem veel efficiënter is dan gas die ongeacht het weer nooit cop=1 is.
de daling die martin in maart tot nu laat zien is onhaalbaar met gas.
wel jammer dat de netbeheerder mij wederom inschat in een te hoog profiel 833m3, en dat greenchoice dus ook hard dat tarief incasseert, geen speld tussen te krijgen.
wie werkt er bij een bedrijf wat ook keihard altijd de verkeerde tarieven toepast ?
zelfs de meteropnemer kwam op 31-03, liet hem een opnameverklaring tekenen, en nog luistert niemand en incasseren we door.
de toch iets te vrije markt ?
stel dat ik uiteindelijk toch die kookgas tarieven krijg, dan mag ik dus ook 2 jaar boven de 500m3 zitten voordat het hogere tarief weer ingaat ? bij koude winters....
vast niet he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Al de gegeven cijfers hebben mij nog niet overtuigd.

Martin zit in een zware vebouwing en verwarmde volgens mij maar gedeeltelijk.
Erik pvt leeft in een isolatie, en produceerd hierdoor getallen welke door een gemiddeld huishouden maar moeilijk te bereiken zijn.Maar hij bereikt ze wel , eerlijk is eerlijk.

Bij het huidige weer gebruik ik ook al geen gas meer voor de verwarming ,wanneer het iets te kil is zetten we het elektrich kacheltje aan om het overschot af te fikken, investering =0 , COP = 1 , gasverbruik = 0.

Ik moet toch een jaar wachten om relevante cijfers te zien, want een winter als afgelopen jaar is niet representatief voor mijn afweging.

Mijn complimenten voor Tomexergie, zijn berekeningen geven aan dat een inverstering van de Elga moelijk is terug te verdienen,maar daar gaat het enkele hier net om .

Maar deze afweging moet ik helaas wel maken,ik wil geen dief van mijn eigen beurs zijn.

Komende maanden ga ik van de zon genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 09:16
mkleinman schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:57:
Intussen staat hier nu de vloerverwarming aan! Die mocht vandaag open :) Intussen de eerste warmtebeelden gemaakt.

En de gasketel doet sinds 18 maart al helemaal niets.

Vorig jaar in de periode 18-03 t/m 9-4 verbruikte ik 138m3 gas. In diezelfde periode nu 4,8m3. _O-
ik ben met de badkamer bezig en daar zit nu ook vloerverwarming in.
volgens de legger moet je per cm aansmeer vloer een week tellen.
(maar badkamer gaat dit seizoen niet meer aan)

voor de woonkamer 10jaar terug leidingen ingefreesd.
na een maand heb ik de aanvoer thermostaat op 20c gezet en die elke week wat verhoogd.

overigens heb ik een evolution wp op de afzuiging en heb in de hele maand maart 4,5m3 gas gebruikt
dat was dus voornamelijk voor het koken (geloof dat de eerste dagen van maart de c.v. nog wat geholpen heeft).
wie weet over een paar jaar de c.v. vervangen voor een elga of iets dergelijks zodat gas helemaal vaarwel kan zeggen.
Ik heb 3 fase en ligt al stroom achter de keuken voor inductie koken.
Al is inductie/elektrisch koken helemaal niks naar mijn idee.
De top chefs koken allemaal nog op gas en zie je ook nooit elektrisch koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SpikeHome schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:42:
[...]

ik ben met de badkamer bezig en daar zit nu ook vloerverwarming in.
volgens de legger moet je per cm aansmeer vloer een week tellen.
(maar badkamer gaat dit seizoen niet meer aan)

voor de woonkamer 10jaar terug leidingen ingefreesd.
na een maand heb ik de aanvoer thermostaat op 20c gezet en die elke week wat verhoogd.
Hier zijn Fermacell platen neergelegd waarin de sleuven zijn gefreesd. Die zijn daarna met flexibele lijm dichtgesmeerd. Wij mochten na drie weken de vloerverwarming aanzetten, beginnend op 25 graden, en daarna per 2 dagen de temperatuur met 5 graden verhogen.

Zolang we nog in de verbouwing zitten ga ik niet hoger dan 30 graden, bij het aankomende stookseizoen ga ik wel verhogen tot 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:52:
maar het is inderdaad het weer waardoor de luchtbron extreem veel efficiënter is dan gas die ongeacht het weer nooit cop=1 is.
de daling die martin in maart tot nu laat zien is onhaalbaar met gas.
wel jammer dat de netbeheerder mij wederom inschat in een te hoog profiel 833m3, en dat greenchoice dus ook hard dat tarief incasseert, geen speld tussen te krijgen.
wie werkt er bij een bedrijf wat ook keihard altijd de verkeerde tarieven toepast ?
zelfs de meteropnemer kwam op 31-03, liet hem een opnameverklaring tekenen, en nog luistert niemand en incasseren we door.
de toch iets te vrije markt ?
stel dat ik uiteindelijk toch die kookgas tarieven krijg, dan mag ik dus ook 2 jaar boven de 500m3 zitten voordat het hogere tarief weer ingaat ? bij koude winters....
vast niet he....
Helemaal correct, maar de COP kon ik er niet uithalen omdat de stijging van het stroomverbruik er niet bij stond. Nu houd Martin dat wel heel erg gedetailleerd bij, dus dat krijgen we waarschijnlijk nog te horen.

Een daling van ruim 96% lijkt me met gas moeilijk te doen, maar hier zitten we op bijna 68%. Voor een beetje gas en metaal (argon + reflectiecoating) plus wat glaswol geen gek resultaat, en het kostte een stuk minder als een Elga. Sterker nog: als we uiteindelijk wel een WP gaan nemen kunnen we het nu waarschijnlijk af met een goedkoper model (kleiner), en verbruikt die WP daarna ook nog eens een stuk minder (COP omhoog, plus warmtebehoefte omlaag). Mijn gedachte is: alles op zijn tijd. Zolang ik her en der nog wat kan besparen gaan we dat eerst eens doen. Zeker omdat dat tot nu toe telkens mee viel qua TVT, ofwel: blijkbaar was het efficiënter dan duurzaam gaan opwekken.

Die netbeheerder van je lijkt mij een hopeloos geval. Nu zijn monopolisten dat meestal, dat heeft niks met vrije markt te maken. Anders koos je nu namelijk de eerste de beste idioot die wel kan optellen en aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bezuiniger schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:00:
[...]

Helemaal correct, maar de COP kon ik er niet uithalen omdat de stijging van het stroomverbruik er niet bij stond. Nu houd Martin dat wel heel erg gedetailleerd bij, dus dat krijgen we waarschijnlijk nog te horen.
Als ik het stroomverbruik erbij pak dan kom ik uit op een COP van 6.28 in maart ( 18 t/m 31 ). Not bad!

Edit:

Helaas is de netbeheerder van Eric ook mijn netbeheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 10-04-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Precies wat ik dacht: een WP is super in het voor- en naseizoen. Gefeliciteerd met je COP, gecondoleerd met zo'n netbeheerder. Ik ben bang dat die hier al even idioot zal doen, we zullen het op den duur wel meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
  • Laatst online: 27-06 12:24
Een maand of 4 terug heb ik gemeld dat mijn Techneco Elga af en toe niet goed werkte.

Net voor Kerstmis 2013 heeft dit er toe geleid dat deze 6 weken losgekoppeld is van mijn cv- ketel.
Met een redelijk zachte winter was dit zeer frustrerend.

Techneco is zeker een keer of 5 teruggekomen om te kijken of men de diverse verschillende storingen die zich in de laatste 6 a 7 maanden zeker een keer of 15 heeft voorgedaan.

een paar klachten waren:

1. pomp zat vast (nieuwe Elga!?)
2. bij buiten temperaturen rond het vriespunt dan werd zelfs de cv- ketel niet meer ingeschakeld met alle gevolgen van dien
3. bij buitentemperaturen van 9 graden Celsius sprong de Elga niet aan en schakelt de cv in
4. bij buitentemperaturen van 11 graden Celsius sprong de Elga niet aan en schakelt de cv in
5. bij een buitentemperatuur van 7,5 graden Celsius werkt de Elga en in het bijzijn van Techneco schakelt in 1 keer de Elga uit en neemt de cv- ketel het over
6. nieuwe printplaten geplaatst
7. meldingen van ketelstoringen op de thermostaat en er wordt geen buitentemp meer aangegeven, de Elga werkt niet en de cv- ketel neemt het over
8. communicatie tussen de nieuwe Remeha Calenta ketel en de Techneco Elga wordt in twijfel getrokken. Er worden nieuwe printplaten in de cv-ketel geplaatst. Het lijkt een aantal weken goed te gaan echter daarna nemen de storingen weer toe.
9. Buitentemperatuur van 12,5 graden Celsius en de Elga werkt niet
10. Onlangs een laagste nachttemperatuur gehad van 13,5 graden Celsius en de Elga werkt niet

Na meer dan 100 mailtjes, honderden foto's als bewijslast, hebben we besloten dat we na 10 maanden helaas afscheid gaan nemen van onze Techneco Elga.

Tijdens de opname in mei 2013 gaf de installateur aan dat we een ideaal huis aan.
Na het ontstaan van de problemen werd er alleen maar gewezen dat ons huis niet optimaal was

Ons huis heeft een A++- label (rijtjeshuis en tussenwoning)
vloerverwarming over ca. 85 % van vloeroppervlak beneden
3 radiatoren beneden
HR++ glas beneden
We passen geen nachtverlaging toe 21 graden Celsius.
zolder isolatie 30 en 120 mm
HR++ glas boven
vorig jaar een gasverbruik van ca. 1.700m3 ( toen nog een C- label woning)
18 stuks 250 Wp zonnepanelen (westgevel)
Een keer of 4 gevraagd of Techneco een nieuwe Elga kan plaatsen. Is iedere keer afgewezen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat wij de enigste zijn met dit soort problemen.

Helaas zijn we in een niet werkbare situatie gekomen en staat ons besluit vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom heb je de elga niet autonoom gedraaid ?
en je gasketel op zijn orginele thermostaat en dan 0,5 graad lager ?
misschien kunnen of mogen wij je uitleggen hoe.
ps 1700m3 vorig jaar ? dat is tenmisnte 12.000kWh warmte vermogen door de ketel.
hiervoor moet de elga 12.000 uur vol draaien (ongeacht de cop) en een winter heeft niet zoveel uren....
dat is eerder 3600 uur

ketelstoring klinkt alsof de opentherm van je ketel de boel in de war stuurt,
en dat de elga de groeten zegt.
het concept van de elga is verkeert om, uiteindelijk gaat bij elke storing de elga uit en de ketel verder,
"op ouderweste manier verder" "zoals we gewend zijn"
alsof de elga niet bestaat, iedereen hier zoekt juist het tegeovergestelde.
mijn atag stuurde de boel ook in de war, en vanaf het moment dat ik die kabel lostrok, gaat het perfect.
aan de gehele installatiebranche heb ik geen ene kont gehad, je moet het zelf doen,
je vraagt ook niet aan iemand die houten schepen bouwt wat hij van stalen schepen vind.

/below
appie je hebt dm

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
offtopic:
@eric
Zou je een kijkje in het zonneboilergedeelte willen nemen, of wil je mij een mail sturen naar
z1pa2YBJoDoaQ68h@junk.yourdomain.com, lijkt raar maar zo hoef ik mijn eigen email niet publiekelijk te posten, en toch komt het aan op mijn emailadres ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 10-04-2014 22:01 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:53:
waarom heb je de elga niet autonoom gedraaid ?
en je gasketel op zijn orginele thermostaat en dan 0,5 graad lager ?
misschien kunnen of mogen wij je uitleggen hoe.
ps 1700m3 vorig jaar ? dat is tenmisnte 12.000kWh warmte vermogen door de ketel.
hiervoor moet de elga 12.000 uur vol draaien (ongeacht de cop) en een winter heeft niet zoveel uren....
dat is eerder 3600 uur

ketelstoring klinkt alsof de opentherm van je ketel de boel in de war stuurt,
en dat de elga de groeten zegt.
het concept van de elga is verkeert om, uiteindelijk gaat bij elke storing de elga uit en de ketel verder,
"op ouderweste manier verder" "zoals we gewend zijn"
alsof de elga niet bestaat, iedereen hier zoekt juist het tegeovergestelde.
mijn atag stuurde de boel ook in de war, en vanaf het moment dat ik die kabel lostrok, gaat het perfect.
aan de gehele installatiebranche heb ik geen ene kont gehad, je moet het zelf doen,
je vraagt ook niet aan iemand die houten schepen bouwt wat hij van stalen schepen vind.
Hallo Eric.

Ik heb via dit forum al een 10 tal tips verzameld en ook aan de installateur en Techneco doorgegeven.

Zelf heb ik e weinig kennis van deze materie.

Het loskoppelen van de ketel van de Elga was ook 1 van de tips.
Mijn cv- installateur heeft meer dan 50 van dit soort systemen geplaatst.
Zijn filosofie was dat het systeem op een gewone manier dient te werken.
Nou dat hebben we geweten.

Het bizarre is dat jezelf een gigantische bewijslast dient te verzamelen en we inmiddels 7 maanden verder zijn na de eerste klachten.

Deze en vorige week hadden we wederom storingen.

Dit was voor ons het breekpunt omdat je het totale systeem niet meer vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
René.02 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:12:
[...]

Hallo Eric.

Ik heb via dit forum al een 10 tal tips verzameld en ook aan de installateur en Techneco doorgegeven.

Zelf heb ik e weinig kennis van deze materie.

Het loskoppelen van de ketel van de Elga was ook 1 van de tips.
Nou dat hebben we geweten.

Het bizarre is dat jezelf een gigantische bewijslast dient te verzamelen en we inmiddels 7 maanden verder zijn na de eerste klachten.

Deze en vorige week hadden we wederom storingen.

Dit was voor ons het breekpunt omdat je het totale systeem niet meer vertrouwt.
Kan je het niet tijdelijk proberen? Desnoods door je ketel in AAN/UIT mode aan te sturen.

Trouwens, andere tip: Als je de thermostaat verhoogd, gaat de ELGA dan aan en na 15 a 20 sec uit om het stokje aan de ketel aan te geven? Dus groene lampje uit, oranje lampje aan?

Kan het zijn dat je pomp + warmtewisselaar vol met lucht zit? In dat geval slaat je ELGA niet aan ivm de flowsensor. Bij de tweede keer afvullen heb ik een uur lopen kloten om het systeem weer op gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie filosofie, maar de elga doet het niet
ik zou de elga maar zelf gaan beheren en het een kans geven hier, en anders ben je hem in no time kwijt op marktplaats.
check effe de gasprijs nu, met je pv en de elga mag je anderen niet meer die controle vertrouwen, het gaat nu om jouw spullen, en niet om gas, maar salderen en een warm huis.

tip 1
geef de ketel zijn oude thermostaat terug
open de elga en zet hem op aan/uit communicatie met de ketel (zie handleiding dat is 1 schakelaartje))
haal de kabel weg tussen elga en ketel
stel de elga en ketel op de thermostaten hetzelfde in, en zet de ketel altijd 0,5c lager

je installateur is installateur, dus alles is ontlucht, de druk is goed, en er is geen flow probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Rene.02:
Ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. Hopelijk kan je de koop terugdraaien. In jouw situatie zou ik daar wel op in zetten (als je niet zelf aan de slag wil).
(En als ik zo je beschrijving lees, dan is je huis prima geschikt.)

Mocht dat niet zo zijn, dan is er vast wel een tweakert die er zn geluk mee wil beproeven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bezuiniger :
cross topic :
AUijtdehaag in "De Duurzame Kroeg deel 2"
triest eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
Ja, ik kan de koop volledig terugdraaien en ontvang het volledige investeringsbedrag van de Techneco Elga terug.

Blijft wel het feit dat ik juni vorig jaar een combinatie gekocht heb van een nieuwe Remeha ketel samen met de Techneco Elga en vanaf volgende week alleen met een ketel blijf zitten.

Als ik het op voorhand allemaal geweten had dan was mijn keus gevallen op de oplossing van Panasonic.
Dit systeem kan tot -15 graden Celsius een huis verwarmen.
Omdat we al elektrisch koken, had ik dan het gas volledig kunnen afsluiten.

Ik ga nu op zoek naar een vervanger van de Techneco Elga.

Indien jullie me hierin kunnen adviseren dan verneem ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:40:
[...]

mooie filosofie, maar de elga doet het niet
ik zou de elga maar zelf gaan beheren en het een kans geven hier, en anders ben je hem in no time kwijt op marktplaats.
check effe de gasprijs nu, met je pv en de elga mag je anderen niet meer die controle vertrouwen, het gaat nu om jouw spullen, en niet om gas, maar salderen en een warm huis.

tip 1
geef de ketel zijn oude thermostaat terug
open de elga en zet hem op aan/uit communicatie met de ketel (zie handleiding dat is 1 schakelaartje))
haal de kabel weg tussen elga en ketel
stel de elga en ketel op de thermostaten hetzelfde in, en zet de ketel altijd 0,5c lager

je installateur is installateur, dus alles is ontlucht, de druk is goed, en er is geen flow probleem.
Helaas ben ik afhankelijk van de installateur en Techneco Elga.
Na 15 huisbezoeken in 7 maanden tijd van de installateur en Techneco en nog terugkerende storingen hebben we afgelopen week de knoop doorgehakt.
Dat men ons probleem niet kan oplossen is uiteraard super frustrerend.
Het feit dat we ons volledige investeringsbedrag van de Techneco Elga terugkrijgen zegt vermoedelijk al voldoende.

We blijven de cv- ketel (Remeha Calenta 28C CW4) houden.

Dus nu op zoek naar een vervanger van de Elga.

Mocht je me hierin kunnen adviseren dan verneem ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
René.02 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:18:
Ja, ik kan de koop volledig terugdraaien en ontvang het volledige investeringsbedrag van de Techneco Elga terug.

Blijft wel het feit dat ik juni vorig jaar een combinatie gekocht heb van een nieuwe Remeha ketel samen met de Techneco Elga en vanaf volgende week alleen met een ketel blijf zitten.

Als ik het op voorhand allemaal geweten had dan was mijn keus gevallen op de oplossing van Panasonic.

Tja, Remeha koop ook ontbinden :) (omdat het een combi was)

Volgens mij kan je vrij makkelijk 2 systemen op 1 cv circuit zetten, terwijl ze onafhankelijk van elkaar opereren. Waarschijnlijk wel de pompsnelheid onderling inregelen, zodat ze elkaar niet wegdrukken.
En dan 2 thermostaten, waarvan de CV thermostaat 0,5 graad onder de WP thermostaat zit. Hierbij staan ketel en WP parallel.

Ik heb een remeha calenta, daarbij een ZB en ELGA. Voor de elga was het zo dat als de ZB boiler warm was en er CV warmtevraag was, de cv pomp aanging, waarnam dat het retourwater boven de stooklijn zat en dan de brander niet aansloeg. Wellicht kan je een boiler plaatsen waar de WP in een open verdeler ook op zit (of via een warmte wisselaar, maar dan verlies je weer omzetting). En dan met de ZB sensor van de ketel deze WP boiler behandelen als een ZB voor de aansturing van de ketel. in deze optie staan WP (via boiler) en ketel serieel.

Als je dan door de warmtewisselaar van de boiler je tapwater laat lopen, gaat dat ook nog voorverwarmd je ketel in.

En volgens mij kan je b.v. de LG therma ook kopen incl. ZB ondersteuning. collector op het dak en je hebt alles afgedekt.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 11-04-2014 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
mkleinman schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:24:
[...]

Kan je het niet tijdelijk proberen? Desnoods door je ketel in AAN/UIT mode aan te sturen.

Trouwens, andere tip: Als je de thermostaat verhoogd, gaat de ELGA dan aan en na 15 a 20 sec uit om het stokje aan de ketel aan te geven? Dus groene lampje uit, oranje lampje aan?

Kan het zijn dat je pomp + warmtewisselaar vol met lucht zit? In dat geval slaat je ELGA niet aan ivm de flowsensor. Bij de tweede keer afvullen heb ik een uur lopen kloten om het systeem weer op gang te krijgen.
Je hebt me vorig jaar ook al diverse tips gegeven en samen met de andere tips van derden had ik een complete waslijst met mogelijkheden aan de cv-installateur voorgelegd.

Daar heeft men helaas niks mee gedaan omdat men ervan uitging dat ze het wel op de traditionele manier konden oplossen.

Gelukkig hebben we geen echte winter gehad maar met een slecht werkend systeem die af en toe helemaal niks meer deed en dus ook de cv niet meer inschakelde hadden we soms kamertemperaturen van 17 graad Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
René.02 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:37:
[...]

Je hebt me vorig jaar ook al diverse tips gegeven en samen met de andere tips van derden had ik een complete waslijst met mogelijkheden aan de cv-installateur voorgelegd.

Daar heeft men helaas niks mee gedaan omdat men ervan uitging dat ze het wel op de traditionele manier konden oplossen.

Gelukkig hebben we geen echte winter gehad maar met een slecht werkend systeem die af en toe helemaal niks meer deed en dus ook de cv niet meer inschakelde hadden we soms kamertemperaturen van 17 graad Celsius.
Des te langer ik er over nadenk des te meer denk ik dat het helemaal geen elektrisch probleem is. Immers het wisselen van printplaten is geen oplossing geweest. Het probleem moet dus zitten in de aansturing ( het gedrag ) van diezelfde print.

Dus kom je uit bij temperatuursensoren, de flowsensor, de sensoren in de buitenunit, noem maar op. Ik kan je mijn installateur ( www.ecolibrium.nl ) van harte aanbevelen. Misschien dat je die als second opinion nog een keer naar je systeem kan laten kijken?

Het lijkt me zo frustrerend, hier de verhalen horen van hoe goed en stabiel het werkt en thuis een instabiele niet werkende situatie hebben.

* mkleinman heeft zoiets afgelopen jaar gehad met zijn auto :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
René.02 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:18:

terug kijkend op zaken heb je altijd wel zoiets als had ik het maar anders gedaan.
wijsheden komen van ervaringen, en niet van niks doen.
dus het komt altijd goed.

je zit wel op tweakers, en dat is een stel idioten die de mafste dingen doen.
zoals processors koelen met vloeibare stikstof of computerkasten bouwen van steen.
het zijn allemaal fanatiekelingen of rond uit eigenwijze idioten. (heerlijk)

maar wees niet bang, en scoor een schroevendraaier.
handen uit de mouwen en knutselen maar.

als het moet, dan schrijven ze wel alle stapje uit in Jip en Janneke taal zodat je het kunt volgen.
(ik heb hier nog geen probleem gezien wat niet opgelost kon worden, waar een wil is is een weg.)
en als je bezig bent en je komt er niet uit, antwoorden ga zo snel hier, dat het zo is op gelost.

maar als je er echt genoeg van hebt.
kijk eens rond wat er anders kan, mitshubischi/dimplex/panasonic etc....
het kan allemaal naast de remeha ketel werken als je echt wil.
alleen de elga kan met de ketel werken.
(de woorden naast en met zijn heel verschillend, en dat is een detail. ;) )
succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
migjes schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:25:
[...]

en "met" leidt niet altijd tot beter resultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik ben nog naar de gewenste grootte van een warmtepomp aan het kijken. Inmiddels de technische gegevens van ons huis opgesnort, daarmee heb ik alvast wat informatie t.b.v. een warmteverliesberekening.
Beglazing alles HR+
Vloer min. 3 m^2K/W
Wanden min 2,5 m^2K/W
Dak min 3 m^2K/W

Hoekhuis uit 2006, oriëntatie 185 graden, bijna Zuid dus. Veel glas achter bij de woonkamer. Woonoppervlak ca. 145m^2 en inhoud ca. 500m^3. Drie verdiepingen en nog een vliering, lessenaardak. Twee Velux dakramen. Mechanische ventilatie en ventilatieroosters.

Verbruik laatste drie jaren rond de 38GJ inclusief warm tapwater. Ik heb geen idee hoeveel er precies aan warm tapwater op gaat.

Hoe pak ik de berekening het beste aan, alle oppervlakken meten...? Of is er een snellere manier, gaat er maar om dat ik weet of ik aan bv. een 11kW thermisch voldoende heb ook bij strenge vorst. Heb nu concreet een mooie Franse warmtepomp op het oog uit de stal van De Dietrich. Werken volgens mij met buitenunits van Mitsubishi en gaan dus ook indien nodig door tot -20 Celcius. Vanwege de boiler/buffer die ik nu heb van 400 liter zou ik waarschijnlijk geen elektrisch verwarmingselement voor nood plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 11-04-2014 12:04 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:33:
[...]

Tja, Remeha koop ook ontbinden :) (omdat het een combi was)
dat zou ik ook maar doen, straks heb je een mooie zubadan, en gebeurt het weer, en ik zou een andere installateur nemen.
mijn erkende installateur is een goede vriend, sinds mijn 12e jaar al, maar bij de warmtepomp begon hij ook wel erg raar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb klein minpuntje. Zelfs op stand 1.maakt mijn hele systeem.nu lawaai. Dat komt weg bij de vloerverwarming verdeler. Ik hoop dat het komt doordat de temperatuur nog erg laag staat ingesteld en de verdeler snel dicht.gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tomexergie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:03:
[...]

Ik ben benieuwd of er forum leden zijn die dit lijstje kunnen aanvullen en/of ander alternatieven hebben, misschien is er een goed alternatief dat ik over het hoofd heb gezien. Deze maand wil ik beslissen.
Als je snel kunt beslissen is dit wat voor je, staat ook niet zo ver weg. Vaillant geotherm nieuw. Ebay Duitsland artikelnummer 111321927515. Loopt morgenmiddag af.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Luiaard schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:59:
Ik ben nog naar de gewenste grootte van een warmtepomp aan het kijken. Inmiddels de technische gegevens van ons huis opgesnort, daarmee heb ik alvast wat informatie t.b.v. een warmteverliesberekening.
Beglazing alles HR+
Vloer min. 3 m^2K/W
Wanden min 2,5 m^2K/W
Dak min 3 m^2K/W

Hoekhuis uit 2006, oriëntatie 185 graden, bijna Zuid dus. Veel glas achter bij de woonkamer. Woonoppervlak ca. 145m^2 en inhoud ca. 500m^3. Drie verdiepingen en nog een vliering, lessenaardak. Twee Velux dakramen. Mechanische ventilatie en ventilatieroosters.

Verbruik laatste drie jaren rond de 38GJ inclusief warm tapwater. Ik heb geen idee hoeveel er precies aan warm tapwater op gaat.

Hoe pak ik de berekening het beste aan, alle oppervlakken meten...? Of is er een snellere manier, gaat er maar om dat ik weet of ik aan bv. een 11kW thermisch voldoende heb ook bij strenge vorst. Heb nu concreet een mooie Franse warmtepomp op het oog uit de stal van De Dietrich. Werken volgens mij met buitenunits van Mitsubishi en gaan dus ook indien nodig door tot -20 Celcius. Vanwege de boiler/buffer die ik nu heb van 400 liter zou ik waarschijnlijk geen elektrisch verwarmingselement voor nood plaatsen.
http://www.bouw-energie.be/berekenen/epc.php

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Die ken ik, maar ik krijg er nooit een realistische waarde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:26

mb1

René.02 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:40:
Een maand of 4 terug heb ik gemeld dat mijn Techneco Elga af en toe niet goed werkte.

Net voor Kerstmis 2013 heeft dit er toe geleid dat deze 6 weken losgekoppeld is van mijn cv- ketel.
Met een redelijk zachte winter was dit zeer frustrerend.

Techneco is zeker een keer of 5 teruggekomen om te kijken of men de diverse verschillende storingen die zich in de laatste 6 a 7 maanden zeker een keer of 15 heeft voorgedaan.

een paar klachten waren:

1. pomp zat vast (nieuwe Elga!?)
2. bij buiten temperaturen rond het vriespunt dan werd zelfs de cv- ketel niet meer ingeschakeld met alle gevolgen van dien
3. bij buitentemperaturen van 9 graden Celsius sprong de Elga niet aan en schakelt de cv in
4. bij buitentemperaturen van 11 graden Celsius sprong de Elga niet aan en schakelt de cv in
5. bij een buitentemperatuur van 7,5 graden Celsius werkt de Elga en in het bijzijn van Techneco schakelt in 1 keer de Elga uit en neemt de cv- ketel het over
6. nieuwe printplaten geplaatst
7. meldingen van ketelstoringen op de thermostaat en er wordt geen buitentemp meer aangegeven, de Elga werkt niet en de cv- ketel neemt het over
8. communicatie tussen de nieuwe Remeha Calenta ketel en de Techneco Elga wordt in twijfel getrokken. Er worden nieuwe printplaten in de cv-ketel geplaatst. Het lijkt een aantal weken goed te gaan echter daarna nemen de storingen weer toe.
9. Buitentemperatuur van 12,5 graden Celsius en de Elga werkt niet
10. Onlangs een laagste nachttemperatuur gehad van 13,5 graden Celsius en de Elga werkt niet

Na meer dan 100 mailtjes, honderden foto's als bewijslast, hebben we besloten dat we na 10 maanden helaas afscheid gaan nemen van onze Techneco Elga.

Tijdens de opname in mei 2013 gaf de installateur aan dat we een ideaal huis aan.
Na het ontstaan van de problemen werd er alleen maar gewezen dat ons huis niet optimaal was

Ons huis heeft een A++- label (rijtjeshuis en tussenwoning)
vloerverwarming over ca. 85 % van vloeroppervlak beneden
3 radiatoren beneden
HR++ glas beneden
We passen geen nachtverlaging toe 21 graden Celsius.
zolder isolatie 30 en 120 mm
HR++ glas boven
vorig jaar een gasverbruik van ca. 1.700m3 ( toen nog een C- label woning)
18 stuks 250 Wp zonnepanelen (westgevel)
Een keer of 4 gevraagd of Techneco een nieuwe Elga kan plaatsen. Is iedere keer afgewezen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat wij de enigste zijn met dit soort problemen.

Helaas zijn we in een niet werkbare situatie gekomen en staat ons besluit vast.
Zeg René 02, jij woont niet toevallig in de buurt van Lopik of een andere krachtige zendmast?
In dat soort situaties heb ik de gekste dingen gezien.
Ik heb wel eens met een hele delegatie van de ontwikkelingsafdeling van Remeha bij een 600 kW toestel gestaan welke spontaan ging starten of juist niet onder invloed van....... je raad het al!
Vervanging van alle printen in de ketel en aansturing, nieuwe afgeschermde kabels opto-couplers tussen de regeling en ketel enz enz niets hielp, in jou geval kan de buitenunit ook een hoop "shit" uit de ether vangen!
Is het toestel goed geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-10 23:58
Wie ken/heeft ervaring met Michl Luft-/ Wasser-Wärmepumpe split 4 kW?

Ze staan op Ebay tussen de 1000 en 1500 euro...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2Kq5NeS.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uJO0LUB.png

[ Voor 13% gewijzigd door alberthakvoort op 13-04-2014 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
alberthakvoort schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:28:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ken het merk/type niet maar de specs zijn best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:54

Aad

Ik heb vanmorgen op een fout in mijn installatie gevonden.Na het douchen wilde de ELGA niet opstarten ben naar de zolder gegaan en naar de thermometers gekeken. Ik zag toen dat de retour van mijn CV opgelopen was tot bijna 48 graden terwijl de verwarming niet aanstond. De sensor van de elga zit wel op die retour. Dus de Elga zag dat de retour temperatuur te hoog was en ging dus niet aan. Ik heb in de thermostaat kabel tussen de Elga en de CV een schakelaar gemaakt. Deze stond zo dat alleen de ELGA mag verwarmen.
Alleen het onderste stukje van de retour van de cv werd warm, precies waar de sensor van de ELGA zit. Dus dat probleem heeft waarschijnlijk vaker voor problemen gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik heb ze ook al gezien die Michl. Soort wit label. Zal niet slecht zijn. Het is hier al eerder gezegd, de techniek is niks nieuws, de toepassing specifiek wel iets of wat. De buitenunit is gewoon een vertrouwde airco unit. Binnenunit en besturing daar kun je nog wel veel onderscheid in vinden. Ik ben zelf vrij veel op leboncoin.fr aan het rondneuzen, daar zie je weer andere merken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
alberthakvoort schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:28:

Dit zijn aan/uit types. Let op: de C uitvoering met inverter is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij reageert die vent niet op vragen, dus ik blijf er weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-10 23:58
Het gevaar van een duppie op de 1e rang willen zitten is natuurlijk dat je flink op je muil kan gaan... Van de interessante geprijsde setjes vind je bijna geen review of informatie...

Of toch maar voor een Gree KFRS-9 of GRS-C3.8... Ik las onlangs dat er al Tweakers met een Gree bezig zijn.. Kan iemand daar al een update van geven?

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 13-04-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik zit ook even met mijn plaatsing te kijken. Buitenunit is niet zo'n punt, zou naast het huis kunnen of op de uitbouw. De huidige warmtewisselaar van de stadsverwarming bevindt zich in de meterkast op de begane grond. Nu zou ik daar wel een binnenunit kunnen hangen als die stadsverwarming eenmaal weg is, dat lijkt voor de hand te liggen omdat daar alle aansluitingen al zitten. Dan zou ik via de kruipruimte naar de buitenunit kunnen met de leidingen. Tot zover logisch.

Maar dan de plaatsing van het boiler-/buffervat. Het lijkt logischer om dat op de tweede verdieping te plaatsen (liever nog op de vliering uit het zicht, maar ik ben bang dat ik het vat daar fysiek niet heen krijg). In het geval van een eventueel zonneboilersysteem in de toekomst zou dat ook handiger zijn dicht bij het dak. Het lijkt mij echter dat de binnenunit van de warmtepomp zo dicht mogelijk bij de buffer zou moeten hangen. Dat kan op zich wel, maar dan moet ik wel weer meer leidingen in het huis gaan verleggen.

Radicalere oplossingen zijn bv. de kruipruimte voldoende uitgraven om het buffervat daaronder kwijt te kunnen (wel meer warmteverlies), een technische ruimte als uitbouw naast het huis, of...

In onze buurlanden hebben ze veel vaker een kelder/technische ruimte en is er bij het ontwerp van het huis al rekening met zoiets gehouden. Als ik geen boilervat gebruik, is het een stuk eenvoudiger.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 13-04-2014 18:17 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Luiaard schreef op zondag 13 april 2014 @ 17:56:
Ik zit ook even met mijn plaatsing te kijken. Buitenunit is niet zo'n punt, zou naast het huis kunnen of op de uitbouw. De huidige warmtewisselaar van de stadsverwarming bevindt zich in de meterkast op de begane grond. Nu zou ik daar wel een binnenunit kunnen hangen als die stadsverwarming eenmaal weg is, dat lijkt voor de hand te liggen omdat daar alle aansluitingen al zitten. Dan zou ik via de kruipruimte naar de buitenunit kunnen met de leidingen. Tot zover logisch.

Maar dan de plaatsing van het boiler-/buffervat. Het lijkt logischer om dat op de tweede verdieping te plaatsen (liever nog op de vliering uit het zicht, maar ik ben bang dat ik het vat daar fysiek niet heen krijg). In het geval van een eventueel zonneboilersysteem in de toekomst zou dat ook handiger zijn dicht bij het dak. Het lijkt mij echter dat de binnenunit van de warmtepomp zo dicht mogelijk bij de buffer zou moeten hangen. Dat kan op zich wel, maar dan moet ik wel weer meer leidingen in het huis gaan verleggen.

Radicalere oplossingen zijn bv. de kruipruimte voldoende uitgraven om het buffervat daaronder kwijt te kunnen (wel meer warmteverlies), een technische ruimte als uitbouw naast het huis, of...

In onze buurlanden hebben ze veel vaker een kelder/technische ruimte en is er bij het ontwerp van het huis al rekening met zoiets gehouden. Als ik geen boilervat gebruik, is het een stuk eenvoudiger.
Als je zonder boiler werkt zal je je tapwater niet met een WP kunnen verwarmen.
Dan zou je met b.v. een ELGA kunnen werken, door deze in je meterkast (of kruipruimte) aan te sluiten , parallel of in serie met je warmte wisselaar van de SV.
Alternatief is een boiler in de kruipruimte, als je een liggende boiler neemt, hoef je waarschijnlijk niet meer dan 1m hoogte te creeren.

Boiler naar zolder krijgen met altijd kunnen, tenslotte lukt een wasmachine ook. Wellicht je dan wel naar b.v. 2x200 liter moet gaan (zijn ca. 65 diameter en 1,35 hoog).
Als je dan ook als je WW leidingen moet aanpassen (koud naar boven en warm weer terug, is dat wellicht niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Boiler die ik heb is 65cm diameter op zijn smalste deel zonder isolatielaag, 1,65m hoog en 170kg leeg. Naar vliering gaat dat waarschijnlijk net niet, is net te klein los van het heffen dat ook zal moeten zonder geschikte trap. Heel misschien als ik de betimmering weghaal dat het net aan zou moeten kunnen. Dat zou qua ruimte wel ideaal zijn, namelijk niks in het zicht en lekker onder het dak op de vliering waar ook de omvormer hangt. Alles heeft betonnen vloeren zelfs de vliering 30cm gewapend beton dus ik denk dat dit qua belasting wel kan, er komt natuurlijk gevuld wel even een kilo of 500 op de vloer te staan.

Er ligt koudwater tot op de tweede verdieping, namelijk de aansluiting wasmachine, dus dat valt wel op te pakken. Warm water retour is dan een wat langer traject. Kun je verwarming ook voeden vanaf een willekeurig punt bv. nabij aansluiting radiator op de tweede verdieping? Is tenslotte een kring.

Let wel ik wil de complete stadsverwarming vaarwel zeggen, dus een Elga is voor mij te klein.

Edit: nou die meterkast valt sowieso af, kan daar de binnenunit die ik nu op het oog heb niet kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 13-04-2014 22:10 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
[...]

terug kijkend op zaken heb je altijd wel zoiets als had ik het maar anders gedaan.

zoals processors koelen met vloeibare stikstof of computerkasten bouwen van steen.

als het moet, dan schrijven ze wel alle stapje uit in Jip en Janneke taal zodat je het kunt volgen.
(ik heb hier nog geen probleem gezien wat niet opgelost kon worden, waar een wil is is een weg.)
en als je bezig bent en je komt er niet uit, antwoorden ga zo snel hier, dat het zo is op gelost.

succes.
Zoals al eerder gemeld hebben we een compleet systeem gekocht en heeft de installateur en Techneco geen oplossing kunnen bieden. Vanmorgen nog een buitentemperatuur van 14 graden Celsius en geen werkende Elga.
Over een paar dagen wordt de Techneco Elga verwijderd.
Wellicht een leuk test-object voor de meer ervaren Elga- fanaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
[...]

succes.
Zoals al eerder gemeld hebben we een compleet systeem gekocht en heeft de installateur en Techneco geen oplossing kunnen bieden. Vanmorgen nog een buitentemperatuur van 14 graden Celsius en geen werkende Elga.
Over een paar dagen wordt de Techneco Elga verwijderd.
Wellicht een leuk test-object voor de meer ervaren Elga- fanaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
mb1 schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:14:
[...]

Zeg René 02, jij woont niet toevallig in de buurt van Lopik of een andere krachtige zendmast?
In dat soort situaties heb ik de gekste dingen gezien.
Ik heb wel eens met een hele delegatie van de ontwikkelingsafdeling van Remeha bij een 600 kW toestel gestaan welke spontaan ging starten of juist niet onder invloed van....... je raad het al!
Vervanging van alle printen in de ketel en aansturing, nieuwe afgeschermde kabels opto-couplers tussen de regeling en ketel enz enz niets hielp, in jou geval kan de buitenunit ook een hoop "shit" uit de ether vangen!
Is het toestel goed geaard?
Nee we wonen niet in de buurt van Lopik of een andere zendmast.
Dank je voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

alberthakvoort schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:50:
Het gevaar van een duppie op de 1e rang willen zitten is natuurlijk dat je flink op je muil kan gaan... Van de interessante geprijsde setjes vind je bijna geen review of informatie...

Of toch maar voor een Gree KFRS-9 of GRS-C3.8... Ik las onlangs dat er al Tweakers met een Gree bezig zijn.. Kan iemand daar al een update van geven?
Nou hier komt tie,

Was vanmiddag even bij mijn overbuurman Robairo, zie eerdere post, hij heeft het druk ,dus post ik maar eea.

De buffer tank van 1000 L met ingebouwde coil (home made :+ )
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SNsL48y.jpg

Begin leidingwerk van c.a. 15 meter, voorzien van isolatie.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cUPOStb.jpg

De nieuwe boiler 120 liter, moet nog in het glycol circuit geplaatst worden, zie verder in het verhaal
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dJMNRPDl.jpg

De meet & regelkast voor de GREE 3,8 kW WP
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SFrFgYll.jpg

Expansievat en flow meter in het leidingwerk, vollast dT ongeveer 7 K
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B5vJSpAl.jpg

De buitenunit gezien vanaf de zijkant
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RoxlGRyl.jpg

Idem vanaf de voorkant.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ig9NeY2l.jpg

Idem de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IwMAMvll.jpg%5D

De"gratis" Gree boiler van 250 L welke niet toepasbaar blijkt, omdat er geen laadspiraal in aanwezig is, was al aangesloten, maar blijkt niet toepasbaar, staat nu dus op MP.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4OFjWNCl.jpg

Het meet en regel kastje voor besturing van de pompen van de coil van de houtkachel.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gRFe70B.jpg

De eerste meetresultaten zijn bemoedigend, een dT en flow meting geven exact het geleverd thermisch vermogen, met het opgenomen E vermogen zit de COP dicht tegen de 5 aan. (T buiten 12 C, Glycol 30 C)
Het is de planning om de 120 liter boiler met interne spiraal aan de Wp te hangen, manual bediening, in winterbedrijf meelopen met de 1000 L buffer, in zomerbedrijf de buffer dicht, en in bypass, en het setpoint WP naar 50 of 55 C om warm tapwater te maken.
De CV ketel kan dan vrijwel buiten bedrijf. Ook kan in de winter de koperen spiraal in de open haard een bijdrage leveren aan de buffer, dan drukt ie de WP er uit.

Laadcoil houtkachel
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/18/jdnt.jpg

Note Zomerbedrijf:

Bij 20 C buiten en 55 C setpoint blijft een redelijke COP intact.
De aandrijving van dit alles is 4,5 kWp op het dak, and there is more to come. 8)

Resume: Putin kan de gaskraan dicht draaien, Robairo is er (bijna) klaar voor _/-\o_

[ Voor 61% gewijzigd door Gasschuif op 14-04-2014 00:27 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
WOW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Gasschuif
nice.....
tipje voor Robairo
de 2head/amframatic werden bij mij al snel erg instabiel.
heb hem nu vervangen voor een tercal.
en moet zeggen dat ik die een stuk prettiger vind.
(heeft ook een instelbare hysteresis regeling.
en dat werkt met mijn vloerverwarming al een stuk beter.)

Pagina: 1 ... 28 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.