alberthakvoort schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:50:
Het gevaar van een duppie op de 1e rang willen zitten is natuurlijk dat je flink op je muil kan gaan... Van de interessante geprijsde setjes vind je bijna geen review of informatie...
Of toch maar voor een Gree KFRS-9 of GRS-C3.8... Ik las onlangs dat er al Tweakers met een Gree bezig zijn.. Kan iemand daar al een update van geven?
Nou hier komt tie,
Was vanmiddag even bij mijn overbuurman Robairo, zie eerdere post, hij heeft het druk ,dus post ik maar eea.
De buffer tank van 1000 L met ingebouwde coil (home made

)
Begin leidingwerk van c.a. 15 meter, voorzien van isolatie.
De nieuwe boiler 120 liter, moet nog in het glycol circuit geplaatst worden, zie verder in het verhaal
De meet & regelkast voor de GREE 3,8 kW WP
Expansievat en flow meter in het leidingwerk, vollast dT ongeveer 7 K
De buitenunit gezien vanaf de zijkant
Idem vanaf de voorkant.
Idem de bovenkant.
De"gratis" Gree boiler van 250 L welke niet toepasbaar blijkt, omdat er geen laadspiraal in aanwezig is, was al aangesloten, maar blijkt niet toepasbaar, staat nu dus op MP.
Het meet en regel kastje voor besturing van de pompen van de coil van de houtkachel.
De eerste meetresultaten zijn bemoedigend, een dT en flow meting geven exact het geleverd thermisch vermogen, met het opgenomen E vermogen zit de COP dicht tegen de 5 aan. (T buiten 12 C, Glycol 30 C)
Het is de planning om de 120 liter boiler met interne spiraal aan de Wp te hangen, manual bediening, in winterbedrijf meelopen met de 1000 L buffer, in zomerbedrijf de buffer dicht, en in bypass, en het setpoint WP naar 50 of 55 C om warm tapwater te maken.
De CV ketel kan dan vrijwel buiten bedrijf. Ook kan in de winter de koperen spiraal in de open haard een bijdrage leveren aan de buffer, dan drukt ie de WP er uit.
Laadcoil houtkachel
Note Zomerbedrijf:
Bij 20 C buiten en 55 C setpoint blijft een redelijke COP intact.
De aandrijving van dit alles is 4,5 kWp op het dak, and there is more to come.
Resume: Putin kan de gaskraan dicht draaien, Robairo is er (bijna) klaar voor
[
Voor 61% gewijzigd door
Gasschuif op 14-04-2014 00:27
]