Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.834 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
hansdegit schreef op zondag 30 maart 2014 @ 20:52:
Sorry Tom, ik vermoed dat je het bijzonder goed doordacht hebt, maar het overtuigt niet. De boiler had ik al, de driewegklep (in mijn geval zoneventielen) had ik ook al. Wij douchen met 50 graden. En we stookten al heel laag voor ruimteverwarming.

O ja, gasverbruik had ik ook. 1e jaar 1350 m3, daarna 1000 en 1000. Na de WP ineens 400. En voor volgend jaar heb ik 200m3 begroot. Oké, qua stroom kom ik ws. niet meer op 0 uit.

Maar hé, laat je door mij niet afleiden. Ik herhaal maar weer eens:
Uiteindelijk vind je altijd een goede reden om iets niet te doen.
Hans,
Natuurlijk is je streven naar energiebeparing uistekend , en een WP is een goed alternatief. Een goede analyse geeft een beeld wat het zou kunnen opleveren. Als de praktijk daar ver van afwijkt is er iets aan de hand om te onderzoeken. Het gaat erom, hoeveel gas bespaar je en hoeveel elektriciteit extra moet je daarvoor leveren.

Weet je hoe je op dit forum handig Excel grafieken kan laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met je legionellea spook maak je iedereen meteen weer bang.
hoe zou het komen dat iedereen zo bang is gemaakt door welke sector ?
ik weet het al, jullie nu ook

van die berekening klopt vrij weinig, als ik simpelweg kijk naar mijn wp, of die van hans.
ik ga er ook verder niet op in op cijferij, versla mij nu maar met de feiten, het liefst technisch

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2014 22:27 . Reden: bolke de beer op de weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@tomexergie Vertel eens wat meer over jezelf, wat is je achtergrond/opleiding. Wat heb je precies in excel gemaakt, kan je die file delen? Of in ieder geval meer uitleg geven? Het discussieert wat makkelijker als we dat soort dingen weten. Nu kom je net binnen en zegt dat jij weet hoe het zit. Dat komt in ieder geval bij mij niet direct geloofwaardig over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een soort Dre maar dan wat vriendelijker :P
Ik vind dat gecijfer niet erg, indien kloppend kan het zeker handig zijn als je aan de Wp wilt gaan.
Vooral bij kleine huishoudens (met weinig overschot) pakt het relatief duur uit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Haha :>
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.
Op zich een stukje achtergrond c.q. belang(eloos) van gebruikers hier zou wel leuk zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:36

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Tomexergie schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:04:
[...]
Wat ik nodig heb is:
Gasgebruik per jaar (zonder Elga) m3/jaar
Ketel rendement
Elektriciteitsgebruik huishouden kWh/jaar
Raam oppervlakte Z, O, W (heel globaal)
Bij welke buitentemperatuur welke radiator temperatuur.

Dit voer ik in mijn programma.
Ik lees ook met veel belangstelling over de warmtepomp en vraag me af of het iets voor ons is.

Wil je het voor mij ook eens globaal berekenen?

Gas: 1600 m3/jaar
HR ketel (rendement 90% ?)
aanvoertemperatuur CV water: normaal 62 gr, in koude winters 70 gr.
ingestelde temperatuur tapwater: 60 gr.
Electra: 1600 kWh/jaar
Hoekhuis uit 1893, steens muren, dus géén spouw. Wel wat isolatie (5 cm?) tussen (overal) gipsplaat en muur.
Rondom "oud" dubbel glas.
Glasopp. ongeveer 8 m2 op ZZO, 10 m2 op WZW en 6 m2 op NNO.
2 personen.

Heb je nog meer gegevens nodig?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik heb zijn eerste posts met cijferwerk doorgerekend en niets raars gevonden. Wel komt daar het eeuwige dilemma mbt warmwater erg duidelijk naar voren. Die discussie vind niet iedereen prettig heb ik gemerkt. De latere posts zijn niet te checken omdat daar teveel rekenwerk offline plaatsvindt.

Desalniettemin: post gewoon lekker door! Ik vind het wel een goede verbreding van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Klaver 4 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:18:
[...]

Ik lees ook met veel belangstelling over de warmtepomp en vraag me af of het iets voor ons is.

Wil je het voor mij ook eens globaal berekenen?

Gas: 1600 m3/jaar
HR ketel (rendement 90% ?)
aanvoertemperatuur CV water: normaal 62 gr, in koude winters 70 gr.
ingestelde temperatuur tapwater: 60 gr.
Electra: 1600 kWh/jaar
Hoekhuis uit 1893, steens muren, dus géén spouw. Wel wat isolatie (5 cm?) tussen (overal) gipsplaat en muur.
Rondom "oud" dubbel glas.
Glasopp. ongeveer 8 m2 op ZZO, 10 m2 op WZW en 6 m2 op NNO.
2 personen.

Heb je nog meer gegevens nodig?
Jouw probleem ken ik helaas.. Een warmtepomp is vooral goed in het maken van veel warm water met een niet te hoge temperatuur. De aanvoertemperatuur van je cv water is nu simpelweg te hoog. Hamvraag is of dat lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Aan de niet-beslissers onder de kijkbuiskinderen: dit is niet het "ik wil misschien een warmtepomp, kan je even eea uitrekenen?" topic. Nee, dit gaat over het affikken van een een stroomoverschot. Met een l/w warmtepomp.

Dus, wees welkom, stel je vragen, maar een (toekomstig) stroomoverschot lijkt me toch wel wenselijk. Als je zelf al eea hebt uitgezocht en wil je je ervaringen dienaangaand delen, graag!
Je mag zelfs nieuwe topics starten in dit forum.

dit was een huishoudelijke mededeling

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom zou iemand die vragen niet mogen stellen?
Juist dankzij de praktijkervaring in het topic kan je de aanschaf goed afwegen en als het leidt tot een aankoop dan komt er weer meer ervaring bij ;)
Zo zag ik kort geleden die goedkope Chineesjes hier voorbij komen en dat is best interessant voor een klein huishouden waar geen >> €3K op de plank ligt en waar je dat er niet snel uit haalt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Het valt me wel op dat als Gasschuif een foto van de niet-ELGA installatie van zijn buurman plaatst, hij daar 0 reacties op krijgt..

[ Voor 2% gewijzigd door LaserJet op 30-03-2014 23:49 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien omdat het ding nog niet actief is, er wordt hier nogal gegeild op resultaten >:)
De Gree is wel geheel on topic incl. de geplande extra panelen op het dak.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-03-2014 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

hansdegit schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:34:
Aan de niet-beslissers onder de kijkbuiskinderen: dit is niet het "ik wil misschien een warmtepomp, kan je even eea uitrekenen?" topic. Nee, dit gaat over het affikken van een een stroomoverschot. Met een l/w warmtepomp.

Dus, wees welkom, stel je vragen, maar een (toekomstig) stroomoverschot lijkt me toch wel wenselijk. Als je zelf al eea hebt uitgezocht en wil je je ervaringen dienaangaand delen, graag!
Je mag zelfs nieuwe topics starten in dit forum.

dit was een huishoudelijke mededeling
Hans, als Tom aanbiedt om er een berekening op los te laten, dan maak ik daar graag gebruik van. Voor mensen die al een Elga hebben staan zoals jij, Eric en Martin maakt zo'n berekening door hem niet zoveel uit. Het zou je hoogstens kunnen bevestigen in je keuze.
Wij zijn van plan om (dit jaar) te gaan verbouwen en dan is uitbreiding van PV zeer zeker een mogelijkheid. En een WP zou dan misschien interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Speedy-Andre schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:52:
Misschien omdat het ding nog niet actief is, er wordt hier nogal gegeild op resultaten >:)
De Gree is wel geheel on topic incl. de geplande extra panelen op het dak.
Ik heb niet gezegd dat de extra panelen in de planning ook op het dak erbij komen. (ze komen ergens anders)

Verder denk ik dat de tweekers hier uit hun dakkie gaan als zij het eindresultaat gaan zien.
Al dat gel*l over TVT enzo ,Excel sheets. (goed bedoeld natuurlijk)

Robairo en mijzelf varen onze eigen koers, net als Eric-pvt, Hansdegit, Barry H, mkleinman,(en die ik nog vergeet)

Die Putin ik vertrouw ik voor geen ene cent, maar daar komt via onze rotonde wel heel wat gas vandaan, dat moet je niet willen.
Kortom, van het gas af is het motto. over een jaar of 20 a 30 is het op

De fossiele alchemisten in den Haag doen er alles om ons aan om ons fossiel verslaafd te laten zijn.
Dat licht moet je zien, en dan snel aan de slag, de zon schijnt, en je moet investeren in de hardware om em af te tappen en te bufferen.

En ja, dat kan op heel veel manieren.... ik citeer mijn onderschrift en lijfspreuk

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 31-03-2014 01:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Speedy-Andre schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:40:
Waarom zou iemand die vragen niet mogen stellen?
Juist dankzij de praktijkervaring in het topic kan je de aanschaf goed afwegen en als het leidt tot een aankoop dan komt er weer meer ervaring bij ;)
Zo zag ik kort geleden die goedkope Chineesjes hier voorbij komen en dat is best interessant voor een klein huishouden waar geen >> €3K op de plank ligt en waar je dat er niet snel uit haalt.
Niet alleen voor de beperkte beurs en de kleine gezinnen is dat interessant hoor. Waarom zou je +3k euro uitgeven als het ook voor veel minder kan? Ik vind eigenlijk de ervaringen met het budget spul veel interessanter, bijv hoe verhoudt zich een elcheapo warmtepomp tot bijv een elga. Al zou het rendement van een elcheapo WP iets minder zijn, dan kun je dat met het prijsverschil ruimschoots compenseren door extra PV.

Het valt wel op dat binnen dit topic de aandacht vooral uitgaat naar de ervaringen van een aantal 'noorderlingen' met hun Elga. Ook leerzaam overigens, maar ik zou het leuker vinden als het wat breder werd. Dus wat mij betreft, kom maar op met de ervaringen en metingen aan die chinezen :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op zondag 30 maart 2014 @ 20:09:
[quote]mkleinman schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:47:
[...]

Nog even (m),

Aanvullend heb ik alleen glas oppervlakte nodig (globaal) en de radiator/vloerverwarmings temperatuur nodig.
Ik heb je schema gezien. Is het een laagtemperatuur verwarmingssysteem? Dan kan ik rekenen.
Glasoppervlak is ongeveer 10m2 aan de voorzijde ( HR++ mostly ).

Tot de verbouwing stookten we met 60 graden aanvoertemperatuur. Nu na de verbouwing gaan we over op 45 graden max ( zowel op de ELGA als op de CV als maximale temperatuur van de vloer ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, duidelijk. Een soort l/w wp kroeg dan. Prima, ook gezellig!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Laten wij het over lucht/water warmtepompen hebben in alle soorten en maten voor verwarming en/of warm tapwater. Dit kan ondersteunend zijn op een andere warmtebron zoals de Elga van Techneco, maar ook stand-alone, of in combinatie met zonneboilersystemen. Ik denk dat het goed is om zoveel mogelijk kennis en ervaringen uit te wisselen omdat wij in Nederland nu eenmaal nog weinig l/w-warmtepompen gebruiken. Tevens is dit een techniek-forum, waarbij verschillende mensen aan het pionieren en tweaken slaan met dergelijke installaties om deze zo optimaal mogelijk te bedrijven. Mijn dank aan diegenen die hier het voortouw hebben genomen en hun ervaringen delen.

Primaire insteek is dat je die warmtepomp laat draaien met een overschot aan pv opgewekte stroom omdat dit voordelen biedt. Maar ook mensen die nog geen overschot pv hebben maar dit overwegen zijn natuurlijk welkom. Laat het duidelijk zijn dat een l/w-warmtepomp zonder pv overschot minder interessant is om aan te schaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 31-03-2014 09:32 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:42

WouterB

3680 Wp

(jarig!)
Tomexergie schreef op zondag 30 maart 2014 @ 20:00:

Wat ik nodig heb voor een WP CV berekening is:
Gasgebruik per jaar (zonder Elga) m3/jaar
Ketel rendement
Elektriciteitsgebruik huishouden kWh/jaar
Raam oppervlakte Z, O, W (heel globaal)
Bij welke buitentemperatuur welke radiator temperatuur.
Tom, als je nog tijd hebt om een berekening uit te voeren, hierbij mijn gegevens (met wat gokwerk erin). Mijn vermoeden is dat ik best een groot deel van mijn verwarming met een warmtepomp kan dekken, maar dat het economisch niet/nauwelijks uit kan. Ik kijk alleen wel breder dan alleen naar de kosten.

Gasverbruik circa 900 m3, waarvan +/- 100 m3 voor warmwater en koken (obv 5 m3 gebruik in de zomermaanden als ik niet verwarm; in de winter is het leidingwater kouder en dan dus wat extra gebruik). Dit mede dankzij de WTW voor het douche-afvalwater.
Ik heb geen zonneboiler, geen ruimte meer voor op mijn dak.

Ketelrendement: Geen idee. Het is een HR107 ketel die vaak met lage (30-40) temperaturen stookt als het huis is opgewarmd; ik gok op 100%?

Elektriciteit: +/- 2500 kWh

Raam: woonkamer: +/- 8m2 HR++ op Z (dit is de relevante)
Slaapkamers: +/- 2x4 HR++ op Z (Deze slaapkamers verwarmen we niet)
Zolder: +/- 2m2 HR++ (1 kleine en 1 wat groter dakraam), ook Z (ook geen verwarming)

In janurai heb ik een test gedaan met max 40 gr. aanvoer. Warmhouden en ook opwarmen 'sochtends ging nog prima (al duurde opwarmen wel langer). De gemiddelde dagtemperatuur lag toen op 4 gr volgens KNMI, maar mijn test was 's nacht, dus laten we zeggen 40 gr bij 2 gr buitentemperatuur.

Samenvatting:
Gasgebruik per jaar (zonder Elga) m3/jaar 800m3 voor verwarming
Ketel rendement 100%
Elektriciteitsgebruik huishouden kWh/jaar 2500
Raam oppervlakte Z, O, W (heel globaal) 18 m2 op Z (8m2 op Z in de woonkamer waar de thermostaat hangt)
Bij welke buitentemperatuur welke radiator temperatuur. 2/40

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik moet even de door jullie toegezonden informatie verwerken. Voor alle duidelijkheid laat ik zien wat er uit gaat komen. Voor mijn eigen huis, een grote 2-onder een kapper waar best nog wat aan te verbeteren valt met een relatief hoog gasgebruik omdat er ook een kantoortje op is aangesloten. Met de door jullie aangeleverde informatie kan ik deze grafiek en tabellen laten zien. Interessant is het wat het oplevert als je de ELGA van 4C naar -10C laat werken.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7264/13532564173_40a6fa5598_o.jpg[/url][/img]

Besparing 38,0 % Besparing 557 Euro
Energiekosten zonder WP 3230 m3 2067 Euro
Energie met WP ketel 858 m3 549 Euro
Energie elektr WP 4365 kWh 960 Euro

Primaire energie is de energie(kolen, aardgas ed.) die de krachtcentrale nodig heeft om elektriciteit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Nog ter aanvulling:
Ik ga informatie invoeren van:
Klaver-4
Kleinman
Wouter B
Ben ik nog iemand vergeten?

Die harige baard die onder de grafieken hangt is de invloed van de zon. Bij zoninstraling wordt de ELGA teruggeschakeld en wordt de COP tijdelijk even beter door lagere radiator temperaturen.

Ik zag een vraag over het beschikbaar stellen van het programma. Ik heb daar op zichzelf geen moeite mee, maar de berekening bestaat uit drie delen:
Een apart programmaatje voor invloed zon op ramen
Een programma om de warmtelast huis en radiatoren te bepalen
Deze informatie wordt ingevoerd in het jaarprogramma dat uiteindelijk de besparing en de grafiek produceert.

Allemaal niet zo gebruikersvriendelijk. Om er een integraal programma van te maken vind ik teveel werk.
Ik kan wel iemand die goed met Excel kan werken en met energie kan rekenen inwerken om er mee om te gaan. Het leuke van het programma is dat je aan de knoppen kunt draaien om de invloed van allerlei factoren te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
Tomexergie schreef op zondag 30 maart 2014 @ 16:26:
Je hebt een extreem zuinig huis. 550 m3 aardgas per jaar is heel laag.

Ik ben uitgegaan van 550 m3/jaar 100W interne gemiddeld 8m2 glas voor zoninstraling
Verder bij 0 C buiten heeft de radiator 40C nodig om 20C in huis te houden. Ketel rendement 90%

Maximaal vermogen c.a 3 kW voor jouw woning (zonder zon en interne warmte).

Reken resultaat over een heel jaar 8770 uur
Elga altijd aan (tot -10):

Elektriciteit WP 1159 kWh Aardgas 0 m3 besparing 44% = 92 Eur
Je hebt geen ketel meer nodig
-----------------------------------------------------------------------------------------

Elga aan tot 4C (fabrieksinstelling)

Elektriciteit WP 562 Kwh Aardgas 209 m3 besparing 35%= c.a. 80 Eur
Nu heb je wel een ketel nodig

Maar dit is een fake berekening omdat we vooraf weten dat jouw gasgebruik te laag is om een WP aan te schaffen, terugverdientijd c.a. 35 jaar
ik ben bang dat het huis helemaal niet zo heel zuinig is.
de bewoner daar in tegen is dat wel. ;)
de buren doen ongeveer een 1200m3 aan gas.

ik stook eigenlijk allen de beneden verdieping + een beetje andere radiatoren omdat anders de gasketel zijn vermogen niet kan verwerken.
en dan heb ik maar aan buitenmuren van verwarmde ruimtes:
8,2m2 muur + 6,75m2 glas achter.
3,125m2 muur + 1,875m2 glas voor.
warmte die door het plafon weg lekt gebruik ik voor de boven verdieping boven de 14 graden te houden.
(ik zie de boven verdiepingen als een 5 meter dikke isolatie laag)

(verder is de vloer aan de buiten muren thermisch gescheiden van de fundering. ;)
de beneden vloer rust dus allen op de zij fundering met de buren.
heb allen een klein stukje vloer nog on isoleert onder de achter deur uit steken, relatief gezien een zwaar warmte lek, na het lekken van mijn oude dubbel glas)

de terugverdien tijd zie ik iets anders.
een apparaat wat mijn huis kan koelen in de zomer mag mij een 1500 euro kosten.
een apparaat wat als nood backup naast de gas ketel kan draaien mag ook nog eens 1500 euro kosten.
(wie nu wie backupt, maakt mij nog even niet uit.)
dus eigenlijk heb ik hem al terug verdiend voor ik hem heb.
dus dat vind ik niet interessant.

leuker is hoeveel kWh ik nodig zou hebben voor een warmte pomp.
(kan ik wat beter plannen met de pv uitbreiding)

ik vind de schatting van 3kW wel wat laag, ik zat zelf meer aan 5kW te denken.
gewoon om meer huis warm te stoken als ik nu doe, en zo een grotere buffer te hebben.

het glas en kozijnen staan al op de vervanglijst, er komt een samen koop actie met de buurt, dus daar wacht ik nog even mee. net zo als het koude lek van de achter deur er staat een serre/veranda in de planning om dat ook op te lossen.
maar ik heb nog veel meer plannen aan het huis om het up to date te krijgen, de basis is goed, maar het onderhoud van de laatste 25 jaar is wat achter gebleven. (oud woningbouw huis.)

edit:
stom stom, vergeet het er bij te schrijven.
natuurlijk bedankt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Het resultaat van kleinman

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5222/13534682775_889d8f556a_o.jpg

Besparing 43,9 % Besparing 174 Euro
Energiekosten zonder WP 1003 m3 642 Euro
Energie met WP ketel 21 m3 13 Euro
Energie elektr WP 2065 kWh 454 Euro

Mijn conclusie: tot -10C doorgaan is rendabel(klein stukje negatief)

Economisch gezien is ELGA te groot: met 2 KW warmtepomp was c.a. 80% dekking mogelijk geweest met een besparing van 42%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaat voor KLaver:

Deze grafiek is voor 0C ; bij 4C(standaard Elga levert dit maar 2% minder op.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2935/13534682485_61564e28e1_o.jpg

Bij Elga op 4C:

Besparing 27,4 % Besparing 171 Euro
Energiekosten zonder WP 1655 m3 1059 Euro
Energie met WP ketel 600 m3 384 Euro
Energie elektr WP 2295 kWh 505 Euro

Conclusie: Met gewone radiator (-10 70C) bespaar je niet zoveel. Met LT convectoren kan de besparing oplopen naar 41%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Tomexergie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 11:40:
Nog ter aanvulling:
Ik ga informatie invoeren van:
Klaver-4
Kleinman
Wouter B
Ben ik nog iemand vergeten?
Indien mogelijk zou je mijn woning ook nog kunnen berekenen. Ben namelijk ook al bezig met opvragen offertes om mijn installatie aan te passen (WP+ZB+PV of alleen WP+PV).

Mijn gegevens:

Vrijstaande woning uit 2007.
Gas: 2500 m3/jaar
HR ketel (HR-107 ketel, rendement +/- 98% schat ik )
aanvoertemperatuur CV water: nu ingesteld op +/-45-50gr , alleen vloerverwarming (op 30gr) op bg open, rad boven dicht)
ingestelde temperatuur tapwater: +/-55 gr.
Electra: 4800 kWh/jaar (wordt gedekt met PV panelen, maar hier is nog +/-2000 te besparen met LED, vriezer, e.d.)
Buitenschil RC waarde 3,0 en HR++ beglazing (U-waard 1,2)
Glas ZO: 10,7 m2
Glas ZW: 11,5 m2
Glas NW: 15 m2
Glas NO: 4,5 m2
4 persoons huishouden ( 2kids 2 en 5 jaar)
thermostaat overdag 20 gr, - nacht verlaging tot 18,5 gr

Bij voorbaat dank :)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaat Wouter voor 0C naar -10 levert 2% meer op

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3767/13534939523_2ab3af9db8_o.jpg[/img]

Bij Elga op 0C

Besparing 44,1 % Besparing 190 Euro
Energiekosten zonder WP 942 m3 603 Euro
Energie met WP ketel 143 m3 91 Euro
Energie elektr WP 1462 kWh 322 Euro

Met laag temperatuur radiatoren veel opbrengst. Onzeker is de zoninstraling omdat je de orientatie van de ramen niet hebt opgegeven.
Ook hier kun je stellen dat ELGA economisch gezien te groot is. Met een 2Kw WP bereik je bijna hetzelfde.

Je ziet dat bij goedgeisoleerde huizen de zoninstraling grote invloed heeft op het verwarmingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

(jarig!)
bedankt voor je berekening. Orientatie van ramen stond er wel, maar niet duidelijk genoeg; ze zijn op Zuid (165 graden) gericht.

Ik heb niet zozeer LTV, als nog flink overgedimensieerde radiatoren: De capaciteit die nodig was bij de bouw, niet de capaciteit van nu, na-geisoleerd. (muren van Rd 1 naar Rd 2,5, ramen van enkelglas naar HR++, Dak van R 1 naar 3,5, vloer van niks naar isolatie met tonzon (claim van Rd 4..))

Sterkt mij ook wel in mijn overtuiging dat een WP nog meer zin heeft als ik ook vloerverwarming zou gaan plaatsen (is nog een wens voor de toekomst)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Tomexergie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:29:
Resultaat voor KLaver:

Deze grafiek is voor 0C ; bij 4C(standaard Elga levert dit maar 2% minder op.

[afbeelding]

Bij Elga op 4C:

Besparing 27,4 % Besparing 171 Euro
Energiekosten zonder WP 1655 m3 1059 Euro
Energie met WP ketel 600 m3 384 Euro
Energie elektr WP 2295 kWh 505 Euro

Conclusie: Met gewone radiator (-10 70C) bespaar je niet zoveel. Met LT convectoren kan de besparing oplopen naar 41%.
Bedankt Tom!

Genoemde 70 gr aanvoertemp. komt maar een heel korte periode voor (afgelopen winter helemaal niet). Daarnaast hebben de radiatoren kennelijk een flinke capaciteit want met nachttemperaturen van 0 gr (paar weken geleden) was de woonkamer van 15,5 gr -> 20 gr binnen 1 uur opgewarmd (met 62 gr. watertemp). Dus daar zit nog wel wat rek in denk ik. M'n huidige ketel kan niet lager dan 60 gr., maar misschien zou het met een nieuwe (deze is 17 jaar oud) op bijv. 50 gr. (zeker in voor- en naseizoen) ook lukken. Zal dan wel wat langer duren.
Na een geplande verbouwing later dit jaar is bijplaatsen van PV een goede mogelijkheid om een dan ontstaan overschot te gebruiken. De huidige 6 panelen dekken ongeveer 60 % van ons jaarverbruik.

Als ik je berekening juist interpreteer zou de TVT van een Elga (afgezien van het renteverlies) ongeveer 20 jaar bedragen. Met bijplaatsen van bijv. 2500 Wp aan PV en afhankelijk van hoe lang salderen mogelijk blijft zou dit waarschijnlijk aanmerkelijk korter zijn.
En mogelijk worden warmtepompen in de toekomst ook nog een stuk goedkoper...

Lastige keuzes, niet in het minst door het niet al te hoge WAF-gehalte :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
WouterB schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:51:
bedankt voor je berekening. Orientatie van ramen stond er wel, maar niet duidelijk genoeg; ze zijn op Zuid (165 graden) gericht.

Ik heb niet zozeer LTV, als nog flink overgedimensieerde radiatoren: De capaciteit die nodig was bij de bouw, niet de capaciteit van nu, na-geisoleerd. (muren van Rd 1 naar Rd 2,5, ramen van enkelglas naar HR++, Dak van R 1 naar 3,5, vloer van niks naar isolatie met tonzon (claim van Rd 4..))

Sterkt mij ook wel in mijn overtuiging dat een WP nog meer zin heeft als ik ook vloerverwarming zou gaan plaatsen (is nog een wens voor de toekomst)
Zuid is ook aangehouden, maar het blijft een gok i.v.m. schaduw enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Klaver 4 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:19:
[...]

Bedankt Tom!

Genoemde 70 gr aanvoertemp. komt maar een heel korte periode voor (afgelopen winter helemaal niet). Daarnaast hebben de radiatoren kennelijk een flinke capaciteit want met nachttemperaturen van 0 gr (paar weken geleden) was de woonkamer van 15,5 gr -> 20 gr binnen 1 uur opgewarmd (met 62 gr. watertemp). Dus daar zit nog wel wat rek in denk ik. M'n huidige ketel kan niet lager dan 60 gr., maar misschien zou het met een nieuwe (deze is 17 jaar oud) op bijv. 50 gr. (zeker in voor- en naseizoen) ook lukken. Zal dan wel wat langer duren.
Na een geplande verbouwing later dit jaar is bijplaatsen van PV een goede mogelijkheid om een dan ontstaan overschot te gebruiken. De huidige 6 panelen dekken ongeveer 60 % van ons jaarverbruik.

Als ik je berekening juist interpreteer zou de TVT van een Elga (afgezien van het renteverlies) ongeveer 20 jaar bedragen. Met bijplaatsen van bijv. 2500 Wp aan PV en afhankelijk van hoe lang salderen mogelijk blijft zou dit waarschijnlijk aanmerkelijk korter zijn.
En mogelijk worden warmtepompen in de toekomst ook nog een stuk goedkoper...

Lastige keuzes, niet in het minst door het niet al te hoge WAF-gehalte :'(
Het gaat er niet om of er wel eens 70C voorkomt. Maar ik heb voor de berekening het warmteoverdragend vermogen van het CV systeem nodig W/C. Dat bereken ik uit de meting Tbuiten t.o.v. Traditoren in een min of meer stabiele situatie bv 2C en 40C radiatoren. Bij een modulerende CV kun je dat aflezen
Als je dat nog eens preciezer wil doen dan kan ik gemakkelijk corrigeren.

Natuurlijk moet je wel in de (huiskamer) waar de thermostaat staat alle radiatoren open zetten >ik heb zelfs de radiator doppen verwijderd, anders ben je je COP van de WP aan het killen. De rest van het huis heb ik thermostatische ventielen die naar behoefte meeschommelen met de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Nog even: het opwarmen voor nachtverlaging brengt hoge radiator temperaturen met zich mee en dat is killing voor de COP van de WP. Geen nachtverlaging toepassen bij een huis goed geisoleerd met HR+++ glas, je bespaart er bijna niets mee(1 a 2 %) en voor de WP is het een ramp. Natuurijk wel vacantie verlaging, dat is constant. Als je huis nog niet goed geisoleerd is, moet je nog geen WP aanschaffen (eerder in dit forum aan de orde geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Vanzelfsprekend staan de radiatorkranen in de woonkamer altijd helemaal open. De rest van het huis heb ik net als bij jou geregeld met thermostaatkranen.

De door mij ingestelde 62 en 70 graden moet je lezen als maximum temperatuurwaarde van het water. Ze zijn tamelijk willekeurig, gebaseerd op ervaring en comfortbehoefte van vrouwlief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]peauke schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:32:
[...]

Indien mogelijk zou je mijn woning ook nog kunnen berekenen. Ben namelijk ook al bezig met opvragen offertes om mijn installatie aan te passen (WP+ZB+PV of alleen WP+PV).

Ik zal e.e.a. berekenen. Vloerverwarming is goed maar de zwakste schakel zijn de radiatoren boven. Als die met de vloertemperatuur mogen meeschommlen dan heb je LT verwarming.
Ik moet weten hoe warm je CV water wordt in een stabiele situatie b.b. 1C buiten en CV 35C (afleesbaar op de HR ketel) Kun je een schatting geven?
Met die gegeven wil ik nog wel een berekening maken.

verder ben ik geinteresseerd in je offertes van WP's. Zoveel leveranciers zijn er niet en de prijsverschillen zijn groot. Kun je wat informatie geven, desnoods via mailbox (kan dat bij Tweakers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

(jarig!)
Tomexergie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:37:
[...]

Zuid is ook aangehouden, maar het blijft een gok i.v.m. schaduw enz
Fijn! Nogmaals bedankt, fijn dat je je tijd beschikbaar wil stellen om onze gegevens door je model te halen. En al mijn cijfers zijn min of meer een gok...

Wel staaft jouw berekening mijn onderbuikgevoel; als het model en de aangeleverde gegevens voldoende bij de werkelijkheid aansluiten, dan zou ik zelfs (in de huidige situatie) meer van mijn warmtebehoefte tegen een lagere hoeveelheid kWh kunnen invullen dan dat mijn eigen inschatting aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn feiten, stoker van groot hoekhuis, hoekmuur op noord
(voorheen)verbruik variatie van 450-800m3 noord holland
met 5kWp (4 personen 170m2 woonoppervlak verwarmd)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elga-affik.jpg
legenda :
groen = pv opwek sinds september
blauwe = warmtepomp sinds september

deze maand :
515kWh opwek, 200kWh in de wp.
graag zie ik de resultaten van andere wp`s ernaast
(zijn die er, of word alleen maar over gepraat?)
het lijkt alsof ik 75% gratis warmte krijg tov de ketel.
nog 42 kWh en dan is het saldo nul / euro nul.
ik heb dus nu voor 10 euro gestookt sinds september (per vandaag) 1,50 euro per maand.
verbruik per graadag 0,009 m3
ik heb een egla, die is erg oke, nederlands produkt, niet bankable en of het een a merk is weet ik niet.
ik heb sinds september 8,57m3 verbruikt in de cv en dat was in september, tijdens het inregelen, daarna viel het compleet stil.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2014 21:24 . Reden: afgunst geouweneel met cijfertjes blaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
Sinds 16 januari nauwelijks gas verbruikt en 1295kwh met de Elga verbruikt.
Ca. 350-425 m3 gas minder (mbv energiemanageronline gemeten) tov de situatie voor de Elga.
Daarnaast ca. 1graad warmer in huis gemiddeld. en dit jaar voor het eerst de zolderkamer warm gestookt ivm dochter in brugklas

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 01-04-2014 19:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier sinds 19 maart een ELGA.
  • Gasverbruik van 19 maart tot 31 maart voor verwarming = 0m3.
  • 66kWh elektrisch in de ELGA
  • Opwek in die periode 113kWh opwek
En dat met een mank systeem, vloerverwarming doet het nog niet en dus de thermostaat heeft ook nog weinig invloed op de benedentemperatuur.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier de hele winter 22-23c tegenwoordig, omdat het kan.
ik walg van mijn domme ketel, en die niet salderende meter.
kijk nou, die gasprijs, zit die wel goed in het model van al die berekeningen ?
greenchoice wilde mij van 52 cent naar 66 cent tillen, lekker voor de tvt
het maakt nu allemaal niet meer uit totdat salderen gaat rammelen.

conservatief gasstokend lor dat ik ben heb ik de ketel voor warmwater aangehouden,
dat had niet gehoeven, de wp is zo goed, dat de hottop van de boiler makkelijk elektrisch had gekund.
ook ik trap in de ongeloof bangmakerij verhalen zoals je ziet.. dat gaan we dus beter doen.
jammer van die 150m3 voor warmwater, dat is dus met zo`n laag verbruik 150 euro gas... dom dom dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:15:
Het resultaat van kleinman

[afbeelding]

Besparing 43,9 % Besparing 174 Euro
Energiekosten zonder WP 1003 m3 642 Euro
Energie met WP ketel 21 m3 13 Euro
Energie elektr WP 2065 kWh 454 Euro

Mijn conclusie: tot -10C doorgaan is rendabel(klein stukje negatief)

Economisch gezien is ELGA te groot: met 2 KW warmtepomp was c.a. 80% dekking mogelijk geweest met een besparing van 42%.
Thanks, ik ben benieuwd in hoeverre deze cijfers de werkelijkheid benaderen na een jaar :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je eigenlijk wel fout gaan met salderen en een heffingskorting die +1000kWh gratis maakt ?
(in vergelijking tot gas)

je gehele opwek +1000kWh gratis voor een wp.
hoe meer pv je hebt, hoe meer je mag salderen in met een wp. (dat is een grote ongelijkheid)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
vanaf mijn nieuwe meter op 27 oktober;
- 12m3 gas
- 533 kwh in de HP coolcube
- 257 kwh in warmtepompboiler (douchen, vaatwasser, wasmachine)

2 persoons huishouden met stortdouche van min. 15 l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben lekker met een bierviltje bezig geweest. Even de maand maart verrekend naar de hele maand, omdat ik hem pas heb sinds 19 maart.

Normaal zou ik bij 323 graaddagen ongeveer 110m3 gas verbruiken historisch gezien. Dat zou ik nu kunnen vervangen door 171kWh elektrisch.
  • 171kWh = 39,33 euro
  • 110m3 = 71,5 euro
  • 171kWh ( kolenfooi ) = 13,68 euro
Deze maand dus al minimaal 32,17 bespaard en met de kolenfooi 57,82 euro.
  • 171kWh = 615,6MJ
  • 110m3 = 3868,7MJ
3868/7 / 615,6 = 6,3 COP. _/-\o_ 8)7 }:O :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een goed werkende aangesloten afzuigings coolcube verslaat de elga duidelijk&dik,
het lijkt mij de beste wp/combi op een vervangingsmoment van de gasketel....
maar het apparaat vertoond dezelfde trend als mijn atag qsolar, goed apparaat = snel naar extreme prijs...
zo jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:39:
kan je eigenlijk wel fout gaan met salderen en een heffingskorting die +1000kWh gratis maakt ?
(in vergelijking tot gas)

je gehele opwek +1000kWh gratis voor een wp.
hoe meer pv je hebt, hoe meer je mag salderen in een wp. (dat is een grote ongelijkheid)
Dat is ook precies waarom warmtepompen voor iedereen net zo'n slecht idee is als elektrische auto's voor iedereen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Warmtepomp maart: 122,3 kWh
Warmtepompboiler maart: 65,1 kWh
Gas voor CV : 0 kuub (CV ketel staat uit voor verwarming)
Gas voor Warmwater: 16 kuub
(vrijstaande woning, 250 m^2 woonoppervlak, 5 persoons huishouden)

Totale opwek maart 806 kWh (7,5 kWp)

[ Voor 20% gewijzigd door mightym op 03-04-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan
tsja, 1000kWh gratis met een cop van >4,5 is echt heel oneerlijk tov iemand die net pech heeft (gescheiden jonge moeder bijvoorbeeld) maar hoe maken we dat eerlijker en socialer......
waarschijnlijk weer een eerlijke prijs per eenheid energie en niet zo divers als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Zo ik heb net een mooi boilervat op Ebay Duitsland op de kop getikt. Een Viessmann Vitocell 100-B met 300liter en twee warmtewisselaars intern. Eigenlijk bedoeld voor zonneboiler, maar moet toch wel leuk in te passen zijn met een wp nietwaar? Ontwerp ik de rest van het systeem eromheen. Ik stel prijs op meedenkers.

Afbeeldingslocatie: http://img1.iwascoding.com/4/2014/03/27/87/C4A487C63B92419A9AD95B193323D187.jpg

Nu alleen nog op gaan halen de ruim 200kg aan boiler, gelukkig niet te ver over de grens. Het begin is er dan vast. Wel wat hulp regelen om hem op de zolder te krijgen. Nog eens wat anders dan een wasmachine.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
LaserJet schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:42:
In dit topic is ook al een woning besproken die 4 jaar geleden gerenoveerd is met rc=3 waardes. Met de kennis van nu balen als een gek natuurlijk. Totaal onrendabel om nogmaals te gaan renoveren.
Waarom balen van die rc=3 waardes, bedoel je dat er beter met een hogere rc waarde geisoleerd had kunnen worden ?
Alles beter dan wat er eerst in zat natuurlijk.
peauke schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:32:
[...]
Vrijstaande woning uit 2007.
Gas: 2500 m3/jaar
Dat moet toch wel een joekel van een huis zijn, als je voor een "normaal" vrijstaandhuis uit 2007, 2500 m3/jaar verbruikt doe je wat niet goed.
Mijn moeder woont in een vrijstaande semi-bungalow uit 1975, wat naar de normen van die tijd geisoleerd is (amper dus) en heeft iets van 1800/1900 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
bluemoon23 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 23:19:

[...]

Dat moet toch wel een joekel van een huis zijn, als je voor een "normaal" vrijstaandhuis uit 2007, 2500 m3/jaar verbruikt doe je wat niet goed.
Mijn moeder woont in een vrijstaande semi-bungalow uit 1975, wat naar de normen van die tijd geisoleerd is (amper dus) en heeft iets van 1800/1900 m3/jaar
De inhoud van de totale woning is ruim 1000 m³ (met kelder) in de kelder zijn 2 ruimtes die verwarmd kunnen worden. Begane Grond en verdieping zijn samen +/- 800 m³. Bij ons op de verdieping kijken we direct tegen de kap aan dus de slaapkamers hebben veel inhoud, bijv. master bedroom opp = 20 m² en inhoud is ruim 80 m³ (normaal zou zijn 52 m³). Dus het is enigszins te verklaren waarom mijn verbruik vrij hoog is en ik in de vorige jaren nog geen cv-tuning heb gedaan (alles op max).

@Tomexergie
Tomexergie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 17:10:
[quote]peauke schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:32:
[...]

Ik zal e.e.a. berekenen. Vloerverwarming is goed maar de zwakste schakel zijn de radiatoren boven. Als die met de vloertemperatuur mogen meeschommlen dan heb je LT verwarming.
Ik moet weten hoe warm je CV water wordt in een stabiele situatie b.b. 1C buiten en CV 35C (afleesbaar op de HR ketel) Kun je een schatting geven?
Met die gegeven wil ik nog wel een berekening maken.

verder ben ik geinteresseerd in je offertes van WP's. Zoveel leveranciers zijn er niet en de prijsverschillen zijn groot. Kun je wat informatie geven, desnoods via mailbox (kan dat bij Tweakers?)
Boven laat ik de radiatoren meelopen met dezelfde temp als de vloerverwarming. Ik heb deze nooit aan staan en als ze aan moeten is het alleen om de kou te breken. Ik heb de aanvoer temp nu ingesteld op +/- 45-50 gr. Ik kan dit volgens mij niet aflezen op mijn CV (HRC 35 Bosch), de waarde die op het display staat is de WW temp. Ik moet nog een IR thermometer binnenkrijgen om e.e.a. te meten.

Volgens mij zijn er toch redelijk wat leveranciers (Techneco, Dimplex, Daikin, General, Nibe, Vaillant, Nefit, Vliesmann, Alpha Innotec, Waterkotte, Ecodan, Heliotherm,). De prijsverschillen kunnen volgens mij inderdaad vrij groot zijn. Zodra ik de offertes binnen heb, zal ik ze met je delen, stuur maar en dm voor je email.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
peauke schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 07:58:
[...]

De inhoud van de totale woning is ruim 1000 m³ (met kelder) in de kelder zijn 2 ruimtes die verwarmd kunnen worden. Begane Grond en verdieping zijn samen +/- 800 m³. Bij ons op de verdieping kijken we direct tegen de kap aan dus de slaapkamers hebben veel inhoud, bijv. master bedroom opp = 20 m² en inhoud is ruim 80 m³ (normaal zou zijn 52 m³). Dus het is enigszins te verklaren waarom mijn verbruik vrij hoog is en ik in de vorige jaren nog geen cv-tuning heb gedaan (alles op max).

@Tomexergie

[...]

Boven laat ik de radiatoren meelopen met dezelfde temp als de vloerverwarming. Ik heb deze nooit aan staan en als ze aan moeten is het alleen om de kou te breken. Ik heb de aanvoer temp nu ingesteld op +/- 45-50 gr. Ik kan dit volgens mij niet aflezen op mijn CV (HRC 35 Bosch), de waarde die op het display staat is de WW temp. Ik moet nog een IR thermometer binnenkrijgen om e.e.a. te meten.

Volgens mij zijn er toch redelijk wat leveranciers (Techneco, Dimplex, Daikin, General, Nibe, Vaillant, Nefit, Vliesmann, Alpha Innotec, Waterkotte, Ecodan, Heliotherm,). De prijsverschillen kunnen volgens mij inderdaad vrij groot zijn. Zodra ik de offertes binnen heb, zal ik ze met je delen, stuur maar en dm voor je email.
Ik zal de berekening baseren op iets tussen LT en Rad: bij 0C moet de WP 40C produceren.
Verder is het gasgebruik voor de inhoud van de woning erg laag. Ik ben het dus niet eens met bluemoon eens. Het lage gasgebruik wordt mede veroorzaakt door 22m2 glas op ZW/ZO; HR++ ramen zijn de beste zonnecollectoren tenzij ze volledig beschaduwd zijn. Ik hou een schaduw factor van 0,5 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaten Peanke:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7386/13556547424_d70da742a6_o.png

WP door laten gaan tot -10C;
Besparing 40,9 % Besparing 472 Euro
Energiekosten zonder WP 2644 m3 1692 Euro
Energie met WP voor ketel 451 m3 289 Euro
Energie elektr WP 4233 kWh 931 Euro

Besparing op primaire energie bij instelling WP 0C 40,2% bij 4C 35,8% en bij 5,5C (ELGA) 31,3%
Door de conservatieve ELGA instelling verlies je c.a. 9% besparing.

Je ziet dat 78% van het jaar de lucht/water WP de warmtebehoefte volledig dekt.

Ik heb het al eerder in dit forum over ZB gehad. Als je het zelfde oppervlakte als de ZB PV cellen neemt met een boiler op de WP, dan bereik je een hoger rendement (15%*4=60%). Bovendien benut je in de zomermaanden je PV cellen beter. Alleen ELGA is niet geschikt voor een boiler erbij. Daikin Altherma of Viessmann vitocal 200S kunnen dat volgens mij wel maar dan moeten ze ook jouw HR ketel kunnen aansturen. Dat kan bij Nefit niet. Omdat een kleine WP maar 5 kW levert heb je voor warmtapwater wel een boiler nodig als buffer(100-200liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 09:16
Ik heb nu met mijn inventum ecolution combi50 wp dit jaar 76,43 m3 aan gas verbruikt dat is incl. koken en warm water, heb echter wel een zonneboiler (doorstroom type solesta).

Ook ik heb de Coolcube erg in overweging genomen en ook de elga.
nu een nefit trendline erbij voor hulp, maar vanaf een 10c buiten red de combi50 het alleen.
Daaronder helpt de c.v. mee tot 50c (deze de modulatie op minimum gezet 5,6kw)
achteraf had ik aan de combi 50 en elga (dit jaar iig met de warme winter) meer dan genoeg gehad.
krijg de overcapaciteit van pv iig niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 13:30

apt

Ik lees dit topic ook sinds maanden mee en overweeg ook via een wp mijn huis te gaan verwarmen. De nadruk ligt in dit topic erg op de Elga, niets mis mee, maar ik zou het heel interessant vinden ook ervaringen met bijvoorbeeld de Cree of LG warmtepompen te zien. Ik ben ook altijd benieuwd te horen wat mensen kwijt waren voor andere merken, dan weet ik hoeveel ik moet sparen.

Er wordt hier gesproken over het affikken van een overschot, en dat het vooral interessant is een wp te installeren bij een pv-overschot. Ik heb waarschijnlijk geen of een beperkt overschot, maar kan wel makkelijk pv bijplaatsen. Natuurlijk moet ik daarvoor betalen, maar anderen hebben toch ook moeten betalen om hun pv overschot te realiseren? Ik snap de redenering niet dat je eerst pv vermogen over moet hebben ipv het nog te moeten aanschaffen. Dat het op netstroom niet zo interessant is, zowel qua CO2 uitstoot als financieel, snap ik.

Misschien dat ik met iets meer vermogen dan de Elga de gasketel vaarwel kan zeggen. Ik heb zitten rekenen met gemiddelde vermogens, maar dan weet je natuurlijk niets over het benodigde vermogen bij een paar dagen stevige vorst. Wat dat betreft vind ik de input van Tomexergie heel waardevol.

@Tom Zou je alsjeblieft voor mij ook een berekening willen maken? Als je nog zin hebt ;)

Wat gegevens:

Beneden zuidgevel 12.34m
Ramen zuid: 8m2 normaal dubbel glas 1997, veel zon.
Westgevel: 5m verwarmd op 19.5, 6m 15-17 graden,
Ramen west: 3.5 m2 warm 3.5 m2 koel zelfde glas, maar zoninval nihil door bomen.
Oostgevel: 8m verwarmd op 19.5, 5m2 glas, nauwelijks zoninval door schuur.
Hoogte: 2.4m
Noordgevel: buren.

Boven 64 m2 opp. temperatuur niet constant, min 15 a 16 graden bij vorst. 3 velux dakramen uit 96: 4 m2 normaal dubbel glas. 2 ramen op het zuiden 3 m2 dubbel glas.

Rc waarde dak en muren. 2.5 WK/m2
Verbruik: ongeveer 0.57 m3/ggd (gewogen draaddag) gemiddeld over 3 jaar. Afgelopen jaar was het minder. Totaal gemiddeld: 1750-1800 m3/j (alle gas incl. ww). Met een warmtepomp zou ik graag wat minder zuinig verwarmen.

[ Voor 0% gewijzigd door apt op 01-04-2014 11:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
apt, als je pv wilt bijplaatsen om de aan te leggen wp te compenseren is dat hartstikke goed. Het levert samen voordeel op, of je nu eerst het een of het ander aanlegt of tegelijkertijd dat maakt niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 01-04-2014 11:49 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
apt schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:37:

@Tom Zou je alsjeblieft voor mij ook een berekening willen maken? Als je nog zin hebt ;)

Wat gegevens:

Beneden zuidgevel 12.34m
Ramen zuid: 8m2 normaal dubbel glas 1997, veel zon.
Westgevel: 5m verwarmd op 19.5, 6m 15-17 graden,
Ramen west: 3.5 m2 warm 3.5 m2 koel zelfde glas, maar zoninval nihil door bomen.
Oostgevel: 8m verwarmd op 19.5, 5m2 glas, nauwelijks zoninval door schuur.
Hoogte: 2.4m
Noordgevel: buren.

Boven 64 m2 opp. temperatuur niet constant, min 15 a 16 graden bij vorst. 3 velux dakramen uit 96: 4 m2 normaal dubbel glas. 2 ramen op het zuiden 3 m2 dubbel glas.

Rc waarde dak en muren. 2.5 WK/m2
Verbruik: ongeveer 0.57 m3/ggd (gewogen draaddag) gemiddeld over 3 jaar. Afgelopen jaar was het minder. Totaal gemiddeld: 1750-1800 m3/j (alle gas incl. ww). Met een warmtepomp zou ik graag wat minder zuinig verwarmen.
Het kost best veel tijd omdat er van alles moet worden uitgezocht. Wat voor verwarmingssyteem heb je, is er overcapaciteit, draait het op lage temperaturen?? Maar het belangrijkste is dat je eerst je huis goed isoleert en daarna een WP installeert die rendabel wordt. Met k=2,5W/C heb je en slecht geisoleerd huis waardoor de watertemperaturen van de CV hoog zijn en dat daardoor de WP weinig oplevert.
Ik adviseer om eerst het huis aan te pakken.

Het nadeel van een WP t.o.v. bv PV panelen is dat het een systeembesparing is waarbij de opbrengst afhangt veel factoren in en rond het huis en die zien er bij jou niet gunstig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:56:
een goed werkende aangesloten afzuigings coolcube verslaat de elga duidelijk&dik,
het lijkt mij de beste wp/combi op een vervangingsmoment van de gasketel....
maar het apparaat vertoond dezelfde trend als mijn atag qsolar, goed apparaat = snel naar extreme prijs...
zo jammer
Als je de ruimte hebt op zolder is het natuurlijk interessant om een WPB op de mechanische ventilatie te plaatsen met de boiler gewoon in het CV circuit.
Wellicht is een van MP wel de beste optie qua TVT

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

@Tom

Beter isoleren kan denk ik alleen door de ramen te vervangen, dat gaat ook zeker binnen een paar jaar gebeuren. De vloer van de zolder ga ik nog beter isoleren, maar ik verwacht daar geen enorme winst. Het huis is goed gebouwd. Ik ken nieuwere huizen die op papier beter zijn geïsoleerd maar in de praktijk minder.

We verwarmen met vloerverwarming (30 graden), met daarnaast radiatoren (45 graden). De radiatoren spelen meestal een bijrol. Alleen als het hard vriest heb ik een aanvoer van 50 graden nodig. Anders is 40 graden waarschijnlijk ook nog goed. Boven is er vloerverwarming in de badkamer, verder radiatoren. Ik denk dat het huis beter geisoleerd is dan het lijkt, het koel maar heel langzaam af en 's zomers blijft het mooi koel. Ik denk dat een warmtepomp wel op zijn plek is, maar ik dub nog tussen een elga met CV ondersteuning en een wat zwaardere bijv een LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:13:

Ik heb het al eerder in dit forum over ZB gehad. Als je het zelfde oppervlakte als de ZB PV cellen neemt met een boiler op de WP, dan bereik je een hoger rendement (15%*4=60%).
Kan iemand mij uitleggen hoe een COP van 4 gerealiseerd kan worden om een WP? ook voor tapwater van 60 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
apt schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:37:
Met een warmtepomp zou ik graag wat minder zuinig verwarmen.
Huh? Dat is vrij makkelijk te realiseren: zet alle ramen en deuren maar open... :+

@Tom:
Een Rc waarde van 2,5 vind ik niet slecht. Ik denk alleen dat bij de aangegeven cijfers de Rc waarde niet correct is, of het vloeroppervlak is erg groot. Eigenlijk denk ik dat beter een m3/graaddag/m2 of m3 gas/graaddag/m3 inhoud opgegeven zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
BarryH schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 18:07:
[...]

Kan iemand mij uitleggen hoe een COP van 4 gerealiseerd kan worden om een WP? ook voor tapwater van 60 graden
Sterker nog, mijn WP boiler heeft een COP van 5,5. (2,1kWh om 200L water 50 graden te verwarmen) Het beest verwarmt water door lucht uit de woning te onttrekken, dus aanvoertemp van de lucht is 20+ graden. Overdag hebben wij vaak een warmteoverschot in huis, gek genoeg ook in de winter. (mogelijk door al het glas hier :5m^2 glas op oost, 6,5m^2 glas op zuid en 9m^2 glas op west) Er wordt hier voornamelijk 's nachts en vroeg in de ochtend bij verwarmd door de WP of CV. De WP-boiler draait overdag en benut blijkbaar een stukje van het warmte overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

@Bezuiniger: Klinkt achteraf wat raar inderdaad, minder zuinig stoken. Ik bedoel te zeggen dat ik in enkele nu minder verwarmde ruimten de thermostaatkranen wat verder open zou draaien.

Het vloeroppervlak is ongeveer 200m2. Het genoemde gasgebruik is inclusief warmwater. Ik zal nog eens uitvogelen hoeveel we verdouchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bezuiniger schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:40:
[...]

Huh? Dat is vrij makkelijk te realiseren: zet alle ramen en deuren maar open... :+

@Tom:
Een Rc waarde van 2,5 vind ik niet slecht. Ik denk alleen dat bij de aangegeven cijfers de Rc waarde niet correct is, of het vloeroppervlak is erg groot. Eigenlijk denk ik dat beter een m3/graaddag/m2 of m3 gas/graaddag/m3 inhoud opgegeven zou kunnen worden.
Beste bezuiniger,

Er werd genoemd 2,5 W/C dat is de z.g k-waarde= 1/R
en dat is vreselijk slecht. Enkel steens muurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:44:
[...]

Sterker nog, mijn WP boiler heeft een COP van 5,5. (2,1kWh om 200L water 50 graden te verwarmen) Het beest verwarmt water door lucht uit de woning te onttrekken, dus aanvoertemp van de lucht is 20+ graden. Overdag hebben wij vaak een warmteoverschot in huis, gek genoeg ook in de winter. (mogelijk door al het glas hier :5m^2 glas op oost, 6,5m^2 glas op zuid en 9m^2 glas op west) Er wordt hier voornamelijk 's nachts en vroeg in de ochtend bij verwarmd door de WP of CV. De WP-boiler draait overdag en benut blijkbaar een stukje van het warmte overschot.
Het klinkt thermodynamisch een beetje verdacht. Het Baron van Munchhousen effect; jezelf aan je haren optrekken zoals de ijskast in huis. Misschien in de zomer aardig, koeling, maar in de winter gaat je HR ketel dat gat aanvullen anders zou je ook niet behoeven te verwarmen.. Je zou er eens goed aan moeten rekenen wat het oplevert. Tenzij je huisgenoot(en) de hele dag in het bad zit gaat het om een besparing van c,a 200m3 aardgas. Dus geen dikke vette kluif besparing maar ook nog verdacht vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Uh? De Rc waarde = 2.5 m2K/W (sorry ik had de m2 en K ongewisseld WK/m2 ).

De k waarde was het omgekeerde van de Rc-waarde geweest: W/m2K niet WK/m2, dat was een typo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Tomexergie schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 20:04:
[...]

Beste bezuiniger,

Er werd genoemd 2,5 W/C dat is de z.g k-waarde= 1/R
en dat is vreselijk slecht. Enkel steens muurtje
Je weet dat dat huis dan zelfs in '97 al niet meer gebouwd mocht worden? Dus ik denk niet dat de U waarde bedoeld wordt, volgens mij moet er toch echt de R waarde aangeduid zijn. En dat kan wel kloppen, in '89 kregen wij al R=1,5. Het verbruik klopt dan ook beter met het vloeroppervlak en het glas.

@apt:
HR++ scheelt een enorme berg, met R<1,5 en tripleglas (U=1,8) zaten wij al ruim beneden je verbruik per m2.

Dank je voor de bevestiging

[ Voor 2% gewijzigd door Bezuiniger op 01-04-2014 20:22 . Reden: apt was me net voor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Goed om te weten dat dat glas zo'n verschil maakt! Maar de ramen en kozijnen zijn allemaal nog piekfijn... Dan vervang je ze toch wat minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zb-cv ondersteuning tegen 20:00u savonds dumpt nu al 30 minuten 67c in de aanvoer,
je kan echt maar beter niet pv cellen neerleggen, ik lees hier zeer enge advies info,
het lijkt me beter te kijken naar de feiten.
de warmtepomp staat stil en slaapt al een dag of 3.

geen enkele berekening houd rekening met lokale specifieke situaties,
alles becijferen is pure crisis, de focus op korte termijn geld ook.
streef een doel na, wend de juiste passende middelen aan, strategie, lange termijn onaantastbaarheid

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Tja, ik stook ook al dagen niet meer. Momenteel 20 graden door gratis zonneenergie.

Maar ik ken je mening, en overweeg inderdaad een zonneboiler, maar dat wordt veel complexer en duurder qua installatie. Ik kan de PV of Zonnecollectoren namelijk niet op mijn huis kwijt: schaduw, riet, orientatie. Op de schuur en carport kan het allemaal best, ruimte zat. Mijn lokale situatie maakt dat ik een zonneboiler in de schuur zou moeten zetten en dan via een stuk tuin naar het huis. Kan allemaal best, maar een warmtepomp is technisch veel eenvoudiger te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
apt schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 20:46:
Tja, ik stook ook al dagen niet meer. Momenteel 20 graden door gratis zonneenergie.

Maar ik ken je mening, en overweeg inderdaad een zonneboiler, maar dat wordt veel complexer en duurder qua installatie. Ik kan de PV of Zonnecollectoren namelijk niet op mijn huis kwijt: schaduw, riet, orientatie. Op de schuur en carport kan het allemaal best, ruimte zat. Mijn lokale situatie maakt dat ik een zonneboiler in de schuur zou moeten zetten en dan via een stuk tuin naar het huis. Kan allemaal best, maar een warmtepomp is technisch veel eenvoudiger te realiseren.
ter info: collectoren kan je ook op een muur plaatsen. zelfs gunstig voor de balans tussen winter en zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@apt
maar als salderen stopt 2017-2020 een ramp, je moet je indekken, en alle opties nemen
een collector heeft maling aan schaduw, zulke afwegingingen moet je maken, en bij twijfel, niets beslissen
ik heb het zo ingericht dat autonomie op nummer 1 staat, hier is de zonneboiler superieur ~10 maanden lang. cv+ww (4 personen)
nu is salderen in een wp daarna voor die andere maanden oke.(november-februari)
als den haag gek doet spring ik zo terug op gas.
mij (gezin) krijgen ze niet, ontwerp geen one track donkey

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Precies. Over een paar jaar zou ik de wp moeten inzetten als de zon schijnt om het direct verbruik te maximaliseren. Overdag verwarmen, ook als er niemand thuis is, of alsnog een ww-boiler en cv-buffer aanleggen. Misschien moet ik maar beginnen met een buffer te bouwen.

@BarryH, ja ik weet het, ik ben fan van de site builditsolar.com, daar staan een aantal ontwerpen voor enorme diy collectoren op. Maar zelf collectoren bouwen gaat me te ver. De dhz-buffers lijken me wel een realistische optie. Voor weinig geld een buffer zo groot als je nodig hebt, met het geld dat je bespaart extra collector oppervlak aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

Wanneer gaat de eerste techneut de rookgas restwarmte van de CV gebruiken om de WP op te warmen in de winter?
Toch zonde van die dure restwarmte van de CV, zou je zeggen...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 20:16:
[...]

Het klinkt thermodynamisch een beetje verdacht. Het Baron van Munchhousen effect; jezelf aan je haren optrekken zoals de ijskast in huis. Misschien in de zomer aardig, koeling, maar in de winter gaat je HR ketel dat gat aanvullen anders zou je ook niet behoeven te verwarmen.. Je zou er eens goed aan moeten rekenen wat het oplevert. Tenzij je huisgenoot(en) de hele dag in het bad zit gaat het om een besparing van c,a 200m3 aardgas. Dus geen dikke vette kluif besparing maar ook nog verdacht vlees.
Ja, ik ben met je eens dat de warmte ergens vandaan moet komen, maar mijn ervaring in ons huis (houtskelet) is dat het met niets warm wordt, maar relatief weer snel afkoelt. Overdag draait hier de verwarming bijna nooit en is het boven de 20 graden. De zoninstraling (of het stofzuigen overdag :-) ) is voldoende om het hier warm te krijgen. Al met al zal de WP voor de ruimteverwarming wel een stuk moeten compenseren van de afgevoerde lucht, maar ventileren deden we toch al, dus die verliezen hou je toch. Of daar nu een warmtepompboiler tussen zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/verbouwing0104/2014-04-01-17-56-18.jpg

ELGA thermostaat verplaatst, de buis zit in de muur gefreesd maar is nog niet afgesmeerd.

Beide thermostaten komen straks op dezelfde plek naast de deur te hangen waar ook de bestaande thermostaat al hing..

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/verbouwing0104/2014-04-01-17-56-23.jpg

Overzichtsfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

mkleinman, ik zie dat de folie tussen de muur en de wol isolatie zit.
Hoort de folie niet verder naar binnnen, tussen de isolatie en de houten platen? Om te voorkomen dat er vocht in de isolatie terecht kan komen?
Of zie ik dit verkeerd?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
apt schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 20:23:
Goed om te weten dat dat glas zo'n verschil maakt! Maar de ramen en kozijnen zijn allemaal nog piekfijn... Dan vervang je ze toch wat minder snel.
Vervangen van de kozijnen is helemaal niet nodig. We hebben hier gewoon HR++ laten plaatsen in de laatste originele kozijnen. Smaller glaslatje ervoor en je bent klaar, dat is heel wat minder ingrijpend dan de destijds nieuwe kozijnen voor wat we in het grootste deel hebben: U=1,8 met 4-12-4-12-4. Glas is meestal je grootste probleem, want de warmteweerstand is daar het laagst: zelfs HR+++ zit maar op ca. U=0,6 / R=1,66.

Qua kosten zaten we hier beneden de 100 euro per ruit, TVT 7 jaar (waarschijnlijk korter). Dat is makkelijker te doen dan een WP en ook nog goedkoper. Desnoods kun je het gefaseerd doen (eerst bijv. beneden). En als je gelijk 5-15-4 neemt dempt dat gelijk ook het geluid van buiten een stuk beter dan het oude 4-12-4.

Alles bij elkaar vind ik de keuze voor laten zitten inmiddels een beetje vreemd: de meeste mensen vervangen wel hun auto als daar grote kosten aan komen, zelfs als de vervanging nog veel meer geld kost (denk aan afschrijving). Bij een ruit zijn de vervangingskosten meestal lager dan de verliezen die je eraan hebt over de jaren maar blijkbaar is een ruit wat dat betreft te ondoorzichtig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Daar heb je wel een punt, mensen geven liever geld uit aan een televisie of andere zaken. Dat zijn toch bevredigingen van (gepercipieerde) behoeften. Ruiten heb je al, en als ze niet stuk zijn is vervangen toch gek. Pas als je eraan gaat rekenen is het helemaal niet zo gek. Nu we het daar toch over hebben, hoe kan ik zien wat voor soort ruit ik heb, er staat helemaal niets in de zijkant voor zover ik het kan zien. Misschien de bouwfolders weer opsnorren.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
Luiaard schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:38:
Daar heb je wel een punt, mensen geven liever geld uit aan een televisie of andere zaken. Dat zijn toch bevredigingen van (gepercipieerde) behoeften. Ruiten heb je al, en als ze niet stuk zijn is vervangen toch gek. Pas als je eraan gaat rekenen is het helemaal niet zo gek. Nu we het daar toch over hebben, hoe kan ik zien wat voor soort ruit ik heb, er staat helemaal niets in de zijkant voor zover ik het kan zien. Misschien de bouwfolders weer opsnorren.
klein trucje (niet helemaal perfect).
een aansteker bij het glas houden.
zie je 1x een spiegeling = enkelglas.
zie je 2x een spiegeling = dubel glas. (wat ik thuis dus heb)
etc...

zie je 2x een spiegeling + 1 kleur van het vlammetje is wat anders = dubel glas met een metaal laagje = wat we vroeger hr++ noemde.

dan weet je het nog niet precies wat het is, maar geeft een grof idee van wat je hebt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

migjes schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:55:
[...]

klein trucje (niet helemaal perfect).
een aansteker bij het glas houden.
zie je 1x een spiegeling = enkelglas.
zie je 2x een spiegeling = dubel glas. (wat ik thuis dus heb)
etc...

zie je 2x een spiegeling + 1 kleur van het vlammetje is wat anders = dubel glas met een metaal laagje = wat we vroeger hr++ noemde.

dan weet je het nog niet precies wat het is, maar geeft een grof idee van wat je hebt.
En als ik drie vlammetjes zie en 2 daarvan zijn anders van kleur en mijn deur wordt door de lokale ijzerboer als kasteeldeur aangeduid omdat hij 10cm dik is en anders het glas niet kan dragen? :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Jack schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 22:41:
mkleinman, ik zie dat de folie tussen de muur en de wol isolatie zit.
Hoort de folie niet verder naar binnnen, tussen de isolatie en de houten platen? Om te voorkomen dat er vocht in de isolatie terecht kan komen?
Of zie ik dit verkeerd?
Blauwe dampdoorlatende folie aan de buitenkant ( koude muur ) bruine dampdichte folie aan de binnenzijde. Alles gedaan zoals het hoort hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vraagje over samenwerking Elga - ZB:
ik heb als installatie
- Remeha Calenta met iSense
- ZB met cv ondersteuning en controller die ook een elektrisch element kan aansturen (in bepaald tijdvak en beneden bepaalde temperatuur)
- Elga parallel aan de CV ketel met eigen Honeywell thermostaat. Ingesteld op doel temperatuur boven de iSense, zodat CV alleen bijschakelt als de Elga het niet aankan. De CV ondersteuning van de ZB functioneert ook als de pomp van de elga draait.

Vandaag en gisteren viel me op dat bij een temperatuursprong in het klokprogramma van de elga (van 20 naar 20,5 graad) de elga aanspringt en vrij snel naar vol vermogen gaat. Ondanks dat de boiler toch warm genoeg is en de honeywell op “langzaam aanwarmen” staat.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie er ook pompen gaat, het moet door de boiler, dus de elga moet door de boiler duwen.
wellicht tussen oktober en maart dus altijd de cv kring in de boiler open, de elga verwarmd de boiler dan ook.

/edit
of de elga duwt de warmte eruit de cv in

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Is het een optie om een externe temperatuur sensor van de Elga bij de leiding uit de ZB te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-10 15:21

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:50:
wie er ook pompen gaat, het moet door de boiler, dus de elga moet door de boiler duwen.
wellicht tussen oktober en maart dus altijd de cv kring in de boiler open, de elga verwarmd de boiler dan ook.

/edit
Juist de warmtepomp de zonneboiler oplaten warmen zo heb ik het ook gedaan werk heel mooi de pomp warm te boiler tot maximaal 40 graden en begint bij 35 graden net genoeg om de brander van de CV niet aan te laten gaan en het water in de CV boiler lekker voor te verwarmen, nu warmt de zon de boiler al op tot 60 graden dus doet de warmtepomp al een week niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:50:

/edit
Precies. Daar ben ik nu ook naar aan het kijken. Ik kan dat alleen realiseren door een tweewegklep + terugslagklep te monteren tussen mijn huidige driewegklep en mijn aanvoerleiding bij de CV ketel. Die klep moet dan parallel gestuurd worden met mijn bestaande driewegklep. Dus open wanneer de boiler warm genoeg is en dicht wanneer die kouder is.

Die extra terugslagklep is nodig wanneer de ketel toch besluit aan te gaan. Zit die klep er niet dan heb ik een kortsluitbypass nog geen 50cm bij de ketel weg en kan water via de CV aanvoer, via mijn tweewegklep meteen bij de retour uit komen. En dat is niet de bedoeling uiteraard.

Op dit moment is mijn zonneboiler structureel 60+ graden, maar omdat de ketel niet draait wordt er geen CV water gepompt door de ketel heen en dus ook niet door de zonneboiler heen.

Een ander probleem waar ik naar moet gaan kijken is de ELGA zelf. Bij meer dan 45 graden in de aanvoerleiding slaat de ELGA af. Vermoedelijk op te lossen door het externe pompcontact op de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Een overzicht dat zeker niet compleet is. Het is een behoorlijke chaos in de WP wereld en heel moeilijk om overzicht te krijgen in WP's die geschikt zijn voor woningen met een gasverbuik < 2500m3/ en waarbij de WP geintergreerd( hybrid) moet worden met een bestaande HR ketel. Daarbij zijn de kosten incl montage vaak onduidelijk en meestal veel te hoog. Enorme prijsverschillen! Ik wil een lucht water WP split en hybrid tussen 4-6 warmtevermogen aanschaffen heb heb tot nu toe de volgende info:

NEFIT multiline (split) 4,7kW kan niet op mijn Remeha worden aangesloten 3382 incl BTW
AWB(split) Genia valt af vanwege lage COP door extra glycol circuit
Daikin Altherma 5,75 kW split kosten 4280 exl??Belgie Wie levert die in NL? interessant.
ELGA split 4,6 kW combineert niet met boiler inmiddels gemonteerd 3700 incl interessant
Viessmann vitocal 200S 4,5 kW split 4399 exl exl montage boiler mogelijk , erg interessant
Dimplex LAG6TU 5kW hoge COP geen splitunit dus extra glycol circuit nodig?
Mitsubishi zubada PUHZ SW50VHA split redelijke COP prijs, leverancier?
LG therma V COP laag

Het is duidelijk dat leveranciers nog niet inspelen op de nieuwe markt die is ontstaan voor lucht/water WP. De meeste vind ik te duur, te lage COP en bieden te weinig mogelijkheden voor integratie in bestaande systemen. Het "dan maar ELGA" is eigenlijk een zwaktebod. De basis is nu: bestaande AC units, opgesplitst met een DX/Water warmtewisselaar met wat electronica toegevoegd om er een WP van te maken. Het zijn allemaal bestaande technieken, niets bijzonders. Met nieuwe ontwikkelingen zou de COP veel hoger kunnen. Vergeleken met bestaande AC split units die op de markt zijn is de prijs voor de WP versie extreem hoog. Ik ben er van overtuigd dat er over enkele jaren betere en goedkopere op de markt komen, net zoals dat bij PV cellen is gegaan. Maar daarop wachten.......... doe ik denk ik niet.

Ik ben benieuwd of er forum leden zijn die dit lijstje kunnen aanvullen en/of ander alternatieven hebben, misschien is er een goed alternatief dat ik over het hoofd heb gezien. Deze maand wil ik beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Gree lucht/water warmtepomp KFRS-9 4000 ex. montage inc. BTW werkt met boiler.
Hoe betrouwbaar is het vergelijken van de COP waarde tussen fabrikanten? Het lijkt me vergelijkbaar met het opgegeven verbruik van autofabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is duidelijk dat leveranciers nog niet inspelen op de nieuwe markt die is ontstaan voor lucht/water WP. De meeste vind ik te duur, te lage COP en bieden te weinig mogelijkheden voor integratie in bestaande systemen. Het "dan maar ELGA" is eigenlijk een zwaktebod
ik herken me helemaal niet in je post, als het nu nog augustus 2013 was, dan wel
gek he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:49:
[...]
Een ander probleem waar ik naar moet gaan kijken is de ELGA zelf. Bij meer dan 45 graden in de aanvoerleiding slaat de ELGA af. Vermoedelijk op te lossen door het externe pompcontact op de ELGA.
Precies. Maar da's maar een deel van de oplossing; de Elga gaat nl. niet uit zichzelf weer aan als de aanvoer onder de 42 graden is gezakt. Je moet dan op de thermostaat even de warmtevraag wegnemen, minuutje of twee wachten en dan weer warmtevraag creeren.

eea is natuurlijk goed te automatiseren met het tele-contact van de Honeywell Touch.
Ik heb gemerkt dat die regeling hier in huis nog niet actief geworden is. De aan/uit thermostaten vragen gedurende heel korte periodes warmte om de temperatuur "constant" te houden, dus "even de warmtevraag weg laten vallen" geschiedt hier automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 02:09
Die Gree lucht/water warmtepomp KFRS-9 heb ik ook besteld en is al geleverd; moet hem nog wel (zelf) gaan installeren ; aansluiten tussen binnen en buitendeel gaat de leverancier uiteraard doen.

Plan is om te koppelen aan bestaande 800 liter hygieneboiler waar ook 80 direct doorstroomde heatpipes aan hangen; moet komende weken/maanden allemaal afgemaakt worden ...

Twijfel nog om de Gree aan dezelfde spiraal te hangen waar de collectoren aan hangen (met 2 terugslagkleppen) of via een eigen ingang op de boiler (is meer werk)

Ik had 'm voor 2500 incl. BTW komt dan nog STEK aansluiting a 250 euro bij

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tom, wat wil je nu precies met die boiler?
Je kunt niet gaan roepen dat de Elga niet met een boiler combineert; mijn setup bewijst dat dat onzin is. Granted, heter dan 41/42 graden wordt -ie niet, maar da's niet hetzelfde als "niet combineren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Laatst online: 11-10 14:48
is het mogelijk om eerst 1 (heel veel liter) boiler naar de 40° te brengen, en dan een 2de (50 liter) boiler naar de 65° met de warmte van de 1ste boiler
daarna met buitenlucht de 1ste boiler weer terug brengen naar 40°
of zakt de cop dan te ver in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Technisch gezien kan dat natuurlijk met één of andere water/water warmtepomp. Ik denk echter niet dat je zo'n ding op de markt is om makkelijk toe te passen. Laat staan dat het economisch of ecologisch nog zin heeft. Kun je dat water van 40 graden niet elektrisch of op gas naverwarmen?

Waarom wil je 65 graden water? Legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik douche niet boven de 40c mensen, dat is al erg heet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
1 boiler van 40° zou voldoende moeten zijn dan
is dat in de winter ook nog goed te halen, of zou je dan toch met een verwarmings element de laatste paar graden moeten halen

[ Voor 6% gewijzigd door creon op 03-04-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-10 15:21

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

creon schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:56:
is het mogelijk om eerst 1 (heel veel liter) boiler naar de 40° te brengen, en dan een 2de (50 liter) boiler naar de 65° met de warmte van de 1ste boiler
daarna met buitenlucht de 1ste boiler weer terug brengen naar 40°
of zakt de cop dan te ver in
het is goed mogelijk om de boiler met de warmtepomp op te warmen naar boven de 50 graden
legionella stopt bij 60 graden als ik mijn boiler onderin opwarm is de boiler boven in ongeveer 7 graden warmer dit zou dan voldoende moeten zijn tegen legionella en als dat eens in de paar weken laat verhogen moet dit voldoende zijn tegen legionella en trouwens als de dagelijks water gebruik zal je ook geen last hebben van legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
het ging mij niet om de legionella, dat verhaal geloof ik wel
maar meer omdat we nu ook gewend zijn om al het warm water bij te mengen met koud
en soms gewoon echt warm water te tappen (koekenpan schoon maken, scheren, soms wil je gewoon echt goed warm water)
Pagina: 1 ... 27 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.