Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.513 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de grondtemperatuur was vanmorgen hier 3,5 graden, geen verlaagde temperaturen opgemerkt, de elga gebruikte niet eens vol vermogen en het huis was in no tme warm

en bij hans ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je hebt zo te zien een klokthermostaat ofzo. Je begon al te stoken vanaf 05:00u-06:00u :P (of dat is nachtverlaging op een relatief hoge temperatuur)

Een op afstand bestuurbare thermostaat of klokthermostaat is wel ideaal als de opwarmtijd lang is.

[ Voor 29% gewijzigd door Dre op 10-11-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
Dre schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:10:
Je hebt zo te zien een klokthermostaat ofzo. Je begon al te stoken vanaf 05:00u-06:00u :P (of dat is nachtverlaging op een relatief hoge temperatuur)

Een op afstand bestuurbare thermostaat of klokthermostaat is wel ideaal als de opwarmtijd lang is.
Alleen als je niet een voorspelbaar gedrag hebt qua tijden dat je thuis bent.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Alleen de badkamer hoefde opgewarmd te worden, beneden was de vloer blijkbaar warm genoeg om de woonkamer op 19 graden te houden. Geen idee wat dat gekost heeft, qua kWh. Nog 1985 kWh over.

De buitenunit resoneert een beetje, we hebben vaak het idee dat er een helikopter in de buurt is. Ik ga er even terrastegels onder leggen. Iets wat twee weken geleden ook geadviseerd werd door de airco-monteur.

[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 10-11-2013 12:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:10:

ik nachtverlaag minimaal naar 19,5
de elga heeft er een switch voor
toevallig moest ik voor de kleine er ook uit in een warm huis
van de 4000 kWh te salderen onder 0 heb ik er nu pas 250 verbruikt, dit gaat niet werken.....;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dat is ook mijn plan wanneer de ELGA hier geplaatst wordt. De nachtverlaging, samen met de vloerverwarming, zo klein mogelijk houden zodat de ELGA zo lang en zoveel mogelijk alleen het werk kan en wil doen. Dus optimaliseren op het gedrag van de ELGA en de thermostaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Klein beetje off topic, maar toch ook weer niet: het gaat over Elga icm zoneregeling. Ik heb tussen de OT thermostaat en de Elga een OT gateway geplaatst. Deze kon ik voor weinig overnemen van ericplan en het ding werkt echt wel heel leuk.

De bedoeling is om de Elga in en uit te schakelen door de gewenste temperatuur middels de gateway te beinvloeden. Als ik dus de Elga "uit" wil schakelen, zet ik de gewenste temp op 17 graden. Wil ik 'em "aan" zetten, dan zet ik het setpoint op 29 graden.

Stap 2 is een Netduino programmeren; die moet de hele Danfoss zonekast gaan vervangen. Als dan een thermostaat vraagt, zet ik via de Netduino de zoneklep open en gooi ik wat commando's over de seriele interface zodat de warmtepomp gaat blazen. Zelfde verhaal voor een boiler die te koud wordt.

Er staat nu op het thermostaatschermpje dat het buiten 0 graden is. Dat klopt niet, ik heb dat aan de thermostaat verteld. Nu ben ik even benieuwd of de Elga het water conform stooklijn verhoogt. Zo ja, dan is dat fantastich nieuws, want dan kan ik de Elga in de zomer ook gebruiken om de boiler warm te stoken op langdurig bewolkte dagen.

En ik kan natuurlijk zelf gaan instellen of ik de ketel wil gebruiken of de Elga of allebei.

Ik vermaak me wel de komende tijd, denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 10-11-2013 17:47 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het klinkt wel erg aan/uit en volgas, ik verbaas me over de mooie modulatie van de elga bij strakke continu temperaturen, die setup wil ik graag.
in enschede is het nu 3c in alkmaar/schagen 10c wat een verschil (qua cop)
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrond

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ik ben wel benieuwd wat de verhouding tussen grond temperatuur en gewone temperatuur (op 1,5m hoogte) is over de dag heen, want dat zou de hoogte van de buitenunit deels moeten beinvloeden.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik volg dat ook, overdag lijkt het boven de grond fors warmer, maar snachts juist weer kouder
mijn weepee staat op 8cm boven de grond

het effect van de warmtepomp is overigens net zoals het begin van je pv, je blijft heen en weer rennen en kijken testen meten. erg leuk

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
net data per uur knmi gevonden: T = temp. op 1,5 m boven de grond, t10d = temperatuur 10cm boven de grond en dan het minimum van die 6 uur.

Voor De Bilt 2010 - 2013 is het bijna altijd zo dat de min Temp op 1,5 meter boven de min Temp op de grond zit. dus blijkbaar voor de bilt slim om de de buitenunit wat hoger te hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 19:14:
het klinkt wel erg aan/uit en volgas, ik verbaas me over de mooie modulatie van de elga bij strakke continu temperaturen, die setup wil ik graag.
in enschede is het nu 3c in alkmaar/schagen 10c wat een verschil (qua cop)
Je ontkomt er niet helemaal aan bij een zoneregeling, het is inderdaad altijd aan/uit. De Elga moduleert -net als mijn ketel- op retourtemperatuur; die mogelijkheid houdt -ie gewoon.

Ik zie het wanneer er geen enkele zone vraagt, de boiler wordt op temperatuur gehouden met een heel rustige buitenunit. Maar als die boiler op temp is, hoeft -ie van mij niet zo te circuleren, dan mag -ie uit. Spaart kW's voor de koudere dagen.

Ik hoor net dat in het oosten gaat vriezen aan de grond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een verschillen zeg, ik vermoedde al zoiets maar nu zie ik het ook echt
aan de kust heb je dus pv meeropbrengst en een hogere cop in je wp(lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm. Zie net dat de binnenunit de buitentemperatuur steeds weer op de door de buitenunit gemeten waarde terugzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zwarte en aarde kabel doen de communicatie naar de buitenunit, de aanstuiring gaat hierdoor, maar ook de terugmelding van de temperatuur.
je kan wel een extra sensor aan de thermostaat hangen (of de elga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
I know, ik had alleen even de hoop dat ik een override via opentherm kon doen. Helaas, de binnenunit trekt zich daar niets van aan.

Zojuist met Paul van Techneco gesproken; hij stuurt een connector op waarmee ik de interne pomp op het extern pomprelais kan aansluiten. Er zijn meer klanten die een zonneboiler hebben waardoor de retourtemperatuur boven de 43 graden kan oplopen.

Tot dusver vind ik de service heel goed.

[ Voor 52% gewijzigd door hansdegit op 11-11-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ohlala wat werkt dat ding afgrijselijk goed, en inderdaad de service ook,
maar misschien is dat als je al klant bent en ook bijdraagt.
als teveel mensen dit doen is het echt snel history met salderen
toch is het direkte verbruik van pv hier ook erg goed, misschien dat ik oost-west op 1 fasedraad zet en de elga ook.(ik heb 3 fase)
het restverbruik gas is nu 0,2 (als we uit de oven eten) tot 0,6m3 als we koken en flink badderen per dag.
(4 personen)
hans zie ik doet vandaag ook een lekkere 0,19m3, het zou wat aardbevingen schelen denk ik, en flink nog wat jaren voorraad van dat mooie spul, want dat is gas als energiedrager.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vandaag wat eerder naar huis gegaan. Vreselijk moe van het vele traplopen, denk ik; je wilt tóch om de haverklap weten wat de persleiding doet, qua aanvoer :)

Ik had gisteren in al mijn wijsheid besloten dat de Elga maar niet moet draaien wanneer we toch niet thuis zijn. Maar wat blijkt: vanaf half vijf is -ie te lang full power bezig om het huis en de bovenste helft van de boiler goed warm te stoken.

Met andere woorden: terug naar rustig verwarmen, maar dan de hele dag door. Als je je huis snel op temp wilt krijgen, moet je de retour niet door een koude boiler leiden. Als je de tijd hebt, is dat juist weer geen probleem.

Ik heb nog even zitten denken aan het omzetten van de driewegklep. Dat zou inhouden dat we de Elga alleen gebruiken voor het CV circuit. Dan zouden we het elektrisch element kunnen inzetten om de boiler in de nacht naar 60 graden te tillen voor de douchebeurt 's ochtends.

Maar het voelt niet goed om stroom zonder COP in te zetten voor warm water.... Stom hè, hoe je mindset verandert.

Wat ook opvalt: het lijkt dat -ie na 90 minuten full power even een minuut of twee rustig aan doet.

edit: nu weet ik het zeker. De pauze duurt 3 minuten en vrij strak na 90 minuten full power.

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 11-11-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:39:

hans zie ik doet vandaag ook een lekkere 0,19m3, het zou wat aardbevingen schelen denk ik, en flink nog wat jaren voorraad van dat mooie spul, want dat is gas als energiedrager.
En als je dan bedenkt dat in Velsen een GAScentrale stroom staat op te wekken :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig is mijn warmtepomp stroom nu van de wind, ik heb het zwart op wit !
ughe ughe.
na ja, in ieder geval is de energie uit de buitenlucht van het zonnetje van vandaag,
op een grappige manier naar binnen geharkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de warmtepomp draait in november minder dan 12 uur, eerder 8 a 10 uur per dag
dat kost dan 7 a 9 kWh, een lachertje
30 dagen lang lekker warm en 30x9=270kWh
vorig jaar verstookte ik 86m3, dat is 688kWh
oktober gaf me al 270 kWh van het dak(pv)
affikken lukt niet, lekker warm is het wel
de gasvlamketel blijkt steeds meer een inefficiente sukkel
het direkte verbruik van de huidige opwek naar de warmtepomp is vrijwel 100% geworden

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:41:
de warmtepomp draait in november minder dan 12 uur, eerder 8 a 10 uur per dag
dat kost dan 7 a 9 kWh, een lachertje
30 dagen lang lekker warm en 30x9=270kWh
vorig jaar verstookte ik 86m3, dat is 688kWh
oktober gaf me al 270 kWh van het dak(pv)
affikken lukt niet, lekker warm is het wel
de gasvlamketel blijkt steeds meer een inefficiente sukkel
het direkte verbruik van de huidige opwek naar de warmtepomp is vrijwel 100% geworden
Ok, dus je COP ligt rond de 2,5?
Het directe verbruik verhogen om gas te besparen, en dan ook nog met een vrij redelijke COP klinkt behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de cop is inclusief testen en misconfigs ongeveer ~3,6 en de huiskamer is 3c warmer dan voorheen
de cop is bepaald door de joulemeter cv uit de atag qsolar afgezet tegen de gemeten stroom uit plugwise
dus ik zou er +/- 10% van maken.
verder staan alle radiatoren open waar ik die eerder dicht had in de winter (wc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vond net de prijzen voor het LG alternatief voor de Elga: hier

Voordeel is dat hij een stuk meer power van zichzelf heeft, prijzen zijn wel navenant hoger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
De Elga levert een max temperatuur van net iets meer dan 40 graden als ik het goed gelezen heb.
Ik weet nu dat als ik m'n CV op een CV-watertemperatuur van 40 graden instel ik het huis niet snel genoeg warm krijg. De CV start rond 1730 met het idee rond 1815 het huis op temperatuur te hebben. Met 40 graden duurt het te lang.

Kan ik stellen dat als ik de CV-watertemperatuur op 40 graden laat, maar dan in plaats van 1730 de verwarming om 1200 laat starten, en ik het huis wel warm krijg, dat de Elga dit ook kan redden?
Ga in ieder geval vanavond te temperatuur weer op 40 terug zetten en dan morgen eens kijken hoe lang het duurt om het huis op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Niek_;
Dat ligt aan heel veel factoren;
- soort en capaciteit radiatoren (op LTV regime)
- isolatie staat van het huis
- ventilatie
- etc.

Als jouw huis matig geisoleerd is EN de radiatoren hebben een te lage capaciteit op LTV, dan kan het zomaar zijn dat je jouw huis niet eens op temp. kan krijgen met bijv. een 38/33/20 regime.

Ik weet dat wij het in de winter af kunnen met aanvoer 45c.
Dat komt voornamelijk door (Z)LTV van de Vloerverwarming die op 35c aanvoer staat.
Daarnaast hebben we in het hele huis (Twin)Convector radiatoren met DIY-DBE units die goed presteren op LTV. Maar dit alles kon niet zonder de toepassing van veel isolatie en kierafdichting.
Momenteel loopt er nog een Na-isolatie projectje voor de kruipruimte en ben nog lang niet klaar.
Pas als dit klaar is, ga ik denken of een andere verwarming-installatie (wat waarschijnlijk, om los te komen van Poetin, een laagvermogen (range)3-9kW pelletketel gaat worden).

Wat het vroeger starten betreft;
Als jouw huis meer warmte verliest dan je met de aanvoertemp. van 40c naar binnen kan brengen, dan heb je kans dat je huis helemaal niet op temp. komt.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De Elga zou in principe ook water van 55 graden kunnen leveren, maar dan staat je pomp praktisch stil....Even zonder gekheid, de warmtewisselaar is daar iets te klein voor.
Hij stopt er pas mee als zijn retourtemperatuur 43 graden bereikt. Hier is het verwarmingsregime ook aangepast: lang en laag verwarmen met een aanvoertemperatuur van bijna 40 graden (hangt een beetje van de buitentemperatuur/stooklijn af)

Direkt vanaf de Elga was het water gisteren 42 graden.

Ik denk dat Freemann het verder aardig verwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Change of plans hier. In plaats van de ELGA naast de ketel ben ik nu aan het kijken om hem in de schuur op te hangen en de buitenunit op het platte dak. Alleen het laten aansturen van de ketel door de ELGA wordt dan een uitdaginkje. Ik moet dan aardig wat kabels gaan trekken :)

Platte dak is volgens mij ook vergunningsvrij, maar daarover ga ik nog ff bellen met de gemeente.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
@mkleinman
noem het een airco, bespaart een hoop uitleg en zijn wat makkelijker de regels voor te vinden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik zou graag willen bereken hoeveel het mij kost om hout te stoken (60 EUR / m3), ten opzichte van het stoken van gas. Maar da's moeilijk te berekenen..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

mkleinman schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:24:
Change of plans hier. In plaats van de ELGA naast de ketel ben ik nu aan het kijken om hem in de schuur op te hangen en de buitenunit op het platte dak. Alleen het laten aansturen van de ketel door de ELGA wordt dan een uitdaginkje. Ik moet dan aardig wat kabels gaan trekken :)

Platte dak is volgens mij ook vergunningsvrij, maar daarover ga ik nog ff bellen met de gemeente.
Ik belde de gemeente hier, en vroeg of ik een Airco-unit aan de buitengevel mocht hangen. Volmondig: "JA!" was het antwoord. En da's mooi, want dan kan de buitenunit strak tegen de binnenunit aan, met 30cm muur er tussen.. kort leidingwerk! Goedkoop in aanleggen en geen verlies.

Elga zou deze week komen, wordt volgende week.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SunshineCompany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:31:
Ik zou graag willen bereken hoeveel het mij kost om hout te stoken (60 EUR / m3), ten opzichte van het stoken van gas. Maar da's moeilijk te berekenen..
[LET OP! redelijk off-topic]
Prijs per kWh = prijs per m3 / (544 kg/m3 x 4,22 kWh/kg)
60 / (544 X 4) = €0,02757 kWh

G-gas = 9kWh per m3 en kost +/- €0.65 kaal
€0,02757 x 9 = €0,24813

Voor 9kWh hout betaal je dan zo'n €0,25 en maakt hout ong. 2,6 goedkoper.

Als je nu 1.000m3 gas verstook, dan is dat 10.000 kWh
10.000kWh / 4,22 = 2370 kg hout
2370 / 544 = 4,4 m3 hout en dat moet je maar net kwijt kunnen >:)
4.4 * 60 = €264 aan hout
1000 * 0.65 = €650 aan gas
650 / 264 = 2.47 en dat maakt het cirkeltje rond (paar afrondingen gedaan, waardoor 2.47 en 2.6 eruit komen) :)

Pellets gaan richting de 5kWh/kg en pellets hebben een hoger soortelijk gewicht. Voordeel van pellets tov hout is dat je daardoor zomaar 30% minder volume aan pellets nodig hebt en dus minder opslag ruimte nodig.

9.000 kWh(1000m3 gas) = 1800kg pellets
m3 pellets = 650kg
2000/650 = 2.7m3
4,4m3 hout tegen 2.7m3 pellets

Wij gebruiken zo'n 750m3 gas = 6750kWh
6750 / 5 = 1350kg pellets
1350 / 650 = 2.07m3 pellets opslag waar Poetin geen zicht en weinig vat op heeft >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Freemann op 13-11-2013 15:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:28:
@mkleinman
noem het een airco, bespaart een hoop uitleg en zijn wat makkelijker de regels voor te vinden.
Klopt :) Zo ben ik het ook van plan te noemen. Het moment dat ik ELGA en warmtepomp laat vallen dan hebben ze waarschijnlijk geen idee waarover het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:23:
[...]

Klopt :) Zo ben ik het ook van plan te noemen. Het moment dat ik ELGA en warmtepomp laat vallen dan hebben ze waarschijnlijk geen idee waarover het gaat.
ik noem pv zelfs kanaal platen, zodra je over pv begint sturen ze je naar vergunnings-vrij pv installeren.
terwijl ik eigenlijk liever kijk naar vergunning vrij een serre bouwen.
en dan mag ineens een stuk meer in sommige gevallen. (dat het dak dan uit pv bestaat verzwijg ik dan maar.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-11-2013 12:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leg het antwoord vast he, en inderdaad, noem het een airco.
@mkleinman ik heb geen draadjes tussen elga en ketel, dat hoeft niet perse.
zoals in mijn gang kan die 2e thermostaat gewoon in de bijkeuken of verstopt
de stookcijfers zijn vrij hard gemeld hierboven, maar ik ervaar dat er een hoop verdwijnt, bij zachte temperaturen mist er zomaar 50% energie(niet aangekocht wel geleverd in de cv), dat moet uit de buitenlucht zijn gekomen.
kortstondig kan het vermogen groot zijn, vooral rond de 12c kan ik forse overshoot krijgen, en dat voor een klein lief 5kW pompje, leuk is dat dat moment altijd rond het piekmoment van de pv voorkomt, zo rond 14:00u, op dagen dat dat voorkomt hoef ik savonds nauwelijks bij te verwarmen.

wees niet bang voor het verbruik, als de Wp 1kW stroom verbruikt (per h)
en je stookt in november 12 uur per dag maximaal, dan is 12 uur * 30 dagen = 360kWh
daar schrikt de 3kWp+ eigenaar toch niet van ? als je een oude droger kan afschaffen voor een Wp droger, dan is het verschil helemaal navenant groot, ik verbruik nu minder stroom met warmtepomp (&wp droger) dan 2 jaar geleden stoken op gas en een rukdroger.
elke kWh vermeden word zo beloond met 1 uur lekker warm in huis.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:24:

Ik dacht dat je al wel een concept had ingestuurd........

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interessant,
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuur
de grondtemperatuur is nu hoger in november (10cm hoogte eric`s unit) dan de lucht temperatuur (hans`s unit) dat wist ik niet savonds is dat weer omgekeerd.
de dagtemperatuur is over het algemeen het hoogst tussen 14:00 en 15:00 en dan lijkt het, 10cm boven de grond het "warmst" dit is vrij essentieel voor een lucht/water unit & en de cop

/me denkt ineens aan een zwarte zuid-west muur

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik had niet verwacht dit in november mee te maken, maar de pomp van de Elga is er mee gestopt. De zonneboiler verwarmt het retourwater tot boven de 43/44 graden en ja, dan ben je afhankelijk van een pomp die op het 2e pomprelais is aangesloten.

Misschien vanavond maar even fixen. Het is ook interessant om te zien of de Elga zijn eigen pomp weer start nadat de retour weer onder die grens is gezakt.

edit: nee, niet vanzelf. Ik moest eerst de ingestelde temp verlagen tot onder de gemeten waarde en 'm daarna weer hoger zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 13-11-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en volgt dit zeer interessante forum nu een week of vijf.
Wat een top info.
Inmiddels sta ik voor de keuze of een Elga of Nibe f2040 monoblok.
Het voordeel van een Nibe monoblok is dat je geen binnenunit hebt en zelfs nog energie uit de buitenlucht haalt bij -15.
Bovendien heb je geen Stek monteur nodig scheelt weer in de euries. En je bent verlost van Poetin ;-).
Heeft iemand ervaring met de Nibe monoblock modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:27:
Ik had niet verwacht dit in november mee te maken, maar de pomp van de Elga is er mee gestopt. De zonneboiler verwarmt het retourwater tot boven de 43/44 graden en ja, dan ben je afhankelijk van een pomp die op het 2e pomprelais is aangesloten.

Misschien vanavond maar even fixen. Het is ook interessant om te zien of de Elga zijn eigen pomp weer start nadat de retour weer onder die grens is gezakt.

edit: nee, niet vanzelf. Ik moest eerst de ingestelde temp verlagen tot onder de gemeten waarde en 'm daarna weer hoger zetten.
ha, precies het gedrag wat ik ook zag !
mijn elga zei ook doei, de zonneboiler werd warm, mazzeltje dat er dan bij mij een andere pomp start, inmiddels is de elga weer gestart op 340 watt, ze zijn gaan mixen zoncv en de elga precies mijn grote wens. hierdoor is er 5kWh meer opgewekt dan verbruikt vandaag, en dat is half november...
geen gasvraag, en 5 uur verwarmen over, dat is erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, dus je hoefde niet onder de vloer? Is er een programmawissel geweest tussen het moment van doei en de 340 W? Maw: wat triggerde jouw Elga om weer te gaan draaien?

Zojuist de interne pomp op het externe pomprelais gezet. Eigenlijk heel simpel: de Comm van het relais aangesloten op de L die naar de buitenunit gaat, van de pompstekker de L doormidden geknipt en die op de NO van het externe pomprelais.

Ik zou dit nu eigenlijk moeten gaan testen, maar dat kost weer een paar liter gas; ik heb daar geen trek meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is 1 liter al teveel ?
ja het was hier de programmawissel ik varieer nog maar +/- 0,5 graad
en het is heerlijk in huis, lastig is wel dat ik het nu koud heb op mijn werk, en duidelijk de domme aan uit modulatie opmerk van een gasketel met stofschroei lucht

heel apart, bij dre is het nu 0,4c, bij hans en eric 9,2c
voor de lucht-water warmtepomp bestaat dus ook weer geen standaard advies
in tilburg is het zelfs -0,5

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:31:
€ 60,- /m3 ?
Ik weet niet waar jij je hout vandaan haalt maar dat is te gek voor woorden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
tja, eur 60/m3, redelijke prijs voor kant en klaar thuis afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, tóch een testje gedaan. Resultaten vooral voor mkleinman interessant (en uiteraard al die anderen die een Elga icm verwarmingsondersteuning dmv zonneboiler hebben/gaan krijgen)

De boiler opgestookt naar 50 graden. Elgaatje aangezet. Zoals verwacht: Elga stopt (maar blijft nu doorpompen omdat extern pomprelais etc). Retour daalt uiteindelijk naar <40. Elga blijft vrolijk rondpompen, maar start geen warmtepomp.

Pas als je even de warmtevraag reset op de thermostaat, lijkt -ie weer wakker te worden en start de warmtepomp.

Dit is m.i. een fout in de software. Ik zal Techneco vragen dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zit een wait state in de carrier print van 30 minuten, dus wacht nog even een half uur
of doe zoals ik met een glaasje water op de retour sensor
het gedrag komt zoals beschreven uit de weerstand van de retour sensor icm de gevraagde temperatuur en de gemeten aanvoer, zolang de aanvoer nog 36c is slaat hij niet aan

ik heb daar met de qsolar een breakpunt op ingesteld
mijn nadraaifase op cv kan in tijd of totdat het cv water gedaald is tot 36c
de qsolar maalt nu dus door in de cv totdat de 36c is bereikt
even later slaat de elga dan weer aan, met zijn eigen pomp, en de qsolar is dan weer uit

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oef...Nieuwe test dan maar een keertje. Nu even niet. Bovendien was de aanvoer al gedaald tot 34... Ik zal die retoursensor maar weer eens loshalen, dat ding voegt toch vrij weinig toe als de Elga en ketel niet met elkaar in verbinding staan.

[ Voor 64% gewijzigd door hansdegit op 13-11-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

BarryH schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:03:
tja, eur 60/m3, redelijke prijs voor kant en klaar thuis afgeleverd.
offtopic
Nogmaals belachelijk hoge prijs, zeker hier in Twente waar SSC ook woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
david5 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:18:
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en volgt dit zeer interessante forum nu een week of vijf.
Wat een top info.
Inmiddels sta ik voor de keuze of een Elga of Nibe f2040 monoblok.
Het voordeel van een Nibe monoblok is dat je geen binnenunit hebt en zelfs nog energie uit de buitenlucht haalt bij -15.
Bovendien heb je geen Stek monteur nodig scheelt weer in de euries. En je bent verlost van Poetin ;-).
Heeft iemand ervaring met de Nibe monoblock modellen?
Hier zie je toch voornamelijk de Elga langskomen, maar ik ben benieuwd wat je hebt gevonden en naar de prijzen die erbij horen :) Misschien moeten we eens een rijtje met interessante warmtepompen in de TS opnemen met wat leveranciersinfo erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42
Wat ik weet over monoblok is dat je inderdaad niet koeltechnisch hoeft aan te sluiten omdat alles in 1 unit is opgenomen en dat meestal de COP iets lager ligt tov split units. Een ander nadeel van een monoblok is dat alles buitenstaat dus bij lage temperaturen zou vorstschade kunnen optreden, voornamelijk als de unit (per ongeluk) uit staat. ook de aanvoer en retourleiding moet naar buiten en is dus ook gevoelig voor vorst.

Wat betreft de Nibe, die haalt hele mooie COP waardes. Ik ben zelf ook nog op zoek naar een wp met laag vermogen voor niet al te veel geld. De elga stopt met werken boven de 18 graden en in mijn oplossing zoek ik een wp die het gehele jaar warm water op kan warmen. De Nibe was bij mij ook langs gekomen maar heb hier nog geen prijzen van gezien.

• hansdegit
neographikal schreef op woensdag 13 november 2013 @ 23:32:
[...]
Misschien moeten we eens een rijtje met interessante warmtepompen in de TS opnemen met wat leveranciersinfo erbij :)
WIl ik graag doen hoor. Wie maakt het lijstje?

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
kunnen al die warmte pompen ook koelen in de zomer?
ik zag bij de LG alleen spec voor verwarmen

• Freemann
  • Niet online

Freemann

creon schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:46:
koelen licht ook aan je radiator type.
Je kan koude door je vloerverwarming heen jagen, maar geen idee of een vloer daar tegen kan.
Je kan koude door een platen verwarming heen jagen, maar of het echt effect heeft.....

Mijn inziens heeft lucht/water WP koelen alleen zin met Convector radiatoren icm (DIY-)DBE units.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:31:
heel apart, bij dre is het nu 0,4c, bij hans en eric 9,2c
voor de lucht-water warmtepomp bestaat dus ook weer geen standaard advies
in tilburg is het zelfs -0,5
de temperatuur in de tuin is niet onder de 2 graden geweest. (ik weet het niet preciezer, had de thermometer niet gereset)
waarschijnlijk heb je niet de temperatuur van tilburg, maar de temperatuur van gilze-rijen (militair vliegveld, of te wel "vlieg-tuig") en die licht open in de landerijen en vaak een stuk kouder.
neemt niet weg dat het een stukje kouder is als bij jouw natuurlijk.

ben wel benieuwd of het veel gaat schelen tussen jouw en hans, bij de grond montage of juist hoger op dak.
trouwens een vraag je: op wat voor dikte cv leiding hebben jullie de elga aangesloten?
creon schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:46:
het is net dat ik het oneens ben met freeman.
maar met mijn vloerverwarming kan ik aardig koelen.
het gaat alleen niet zo heel snel, als ik de temperatuur te ver omlaag breng krijg ik condens op de vloer.
(nu kan mijn koel systeem niet zo heel laag koelen, dus ik weet de grens niet.)
het gaat wel, maar verwacht niet het zelfde als een airco, maar een paar graden koeler lukt wel.

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 14-11-2013 11:08 ]

Verwijderd

ja, ik vind het vrij interessant hoe sterk de verschillen zijn,
en dan nog inderdaad ook die in hoogte.
de cop bij die irritante hoge pv opbrengst kust is dus ook blijkbaar op je cop
kWh/kWp = kachelwattpiekvermogen 8)7 van toepassing.
hopelijk is dat geen nadeel in het voorjaar (zeewater koud) en kan de collector het verlies dan opvangen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@migjes;
Volgens mij zeg ik ook niet dat het NIET kan, maar als dat eruit geconcludeerd wordt dan is dat mijn fout.
Wat ik wil zeggen is dat je uit moet kijken met koelen van een vloer. Kan mij zo voorstellen dat vloeren en vloerbedekking (tegels, keramiek, natuursteen, etc. ), maar ook de lijm/mortel/etc. anders reageren op koelen als verwarmen.

Ook vraag ik mij af of het wel prettig is om je vloer te koelen.
Als ik in de zomer op mij bloten kakken in de tuin loop en op mijn vloer stap, dan krijg ik al de rillingen... Mijn gok is dat die vloer dan rond de 20c zit en wil dan eigenlijk niet op mijn blote kakken op een gekoelde vloer lopen van 10-15c...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:20:
@migjes;
Volgens mij zeg ik ook niet dat het NIET kan, maar als dat eruit geconcludeerd wordt dan is dat mijn fout.
Wat ik wil zeggen is dat je uit moet kijken met koelen van een vloer. Kan mij zo voorstellen dat vloeren en vloerbedekking (tegels, keramiek, natuursteen, etc. ), maar ook de lijm/mortel/etc. anders reageren op koelen als verwarmen.

Als ik in de zomer op mij bloten kakken in de tuin loop en op mijn vloer stap, dan krijg ik al de rillingen... Mijn gok is dat die vloer dan rond de 20c zit en wil dan eigenlijk niet op mijn blote kakken op een gekoelde vloer lopen van 10-15c...
Precies :). Waar je dan juist meer aan hebt is een normale airco die de lucht ( op hoofdhoogte ) koelt.

• hansdegit
migjes schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:47:
[...]
trouwens een vraag je: op wat voor dikte cv leiding hebben jullie de elga aangesloten?
[...]
22 mm koper.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
mkleinman schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:22:
[...]

Precies :). Waar je dan juist meer aan hebt is een normale airco die de lucht ( op hoofdhoogte ) koelt.
alleen liggen mijn honden op de vloer
en juist die hebben in de zomer erg veel last van de hitte
(zijn heel de dag aan het zoeken naar het koelste plekje in huis)

alle warmte die ik af zou kunnen voeren zou meegenomen zijn

en met een normale airco heb ik dan dus 2 warmte pompen in huis
vandaar ook mijn vraag of je ook kunt koelen met die dingen, omdat alleen het verwarmen goed omschreven staat
hoe ik dan weer ga koelen is dan weer mijn probleem

• migjes
Freemann schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:20:
@migjes;

mijn vloer word in de zomer makkelijk 28 graden (gemeten met de temperatuur meter van de vloer verwarming), nu kan ik een paar kranen open zetten en de pomp van de vloerverwarming aan zetten.
en stroomt het water ook door de oude radiator in de kruip ruimte.
zo doende kan ik de temperatuur van het water weer terug krijgen naar een graad of 23.
(na deel, mijn kruip ruimte is kurk droog en binnen een paar dagen zo ver opgewarmd dat dit systeem eigenlijk niet meer werkt, helaas.)

de tegels/lijm/buis etc.. kunnen eigenlijk makkelijk tot de -5 gekoeld worden (sommige onderdelen nog veel verder), maar je komt al eerder een ander probleem tegen en dat is het dauwpunt van water.
dus ik gok dat ik de vloer niet veel kouder kan maken als 20 graden en dan zou ik condens op de vloer krijgen. veel meer zou je niet kunnen koelen met een Warmte pomp.
(en een 20 graden koude vloer is dan ongeveer een 24 graden warme kamer.
goed genoeg voor de honden, matig voor het huis.)
ohho koper?
ik hoorde wel van een maat(loodgieter) dat sommige warmte pompen problemen hadden met de standaard leidingen die in Nederland worden gebruikt. (maar was er nog niet echt diep in gedoken)
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:17:
ja, ik vind het vrij interessant hoe sterk de verschillen zijn,
en dan nog inderdaad ook die in hoogte.
de cop bij die irritante hoge pv opbrengst kust is dus ook blijkbaar op je cop
kWh/kWp = kachelwattpiekvermogen 8)7 van toepassing.
hopelijk is dat geen nadeel in het voorjaar (zeewater koud) en kan de collector het verlies dan opvangen.
ik denk dat het wel mee zal vallen in het voorjaar, merk altijd snel genoeg dat ik niet meer hoef te stoken.
en zelfs het voorjaar is ruim boven de 0 graden bij jouw, dus dat komt wel goed.

ben eerder benieuwd wat er gaat gebeuren als de vorst ook in gaat zetten bij jouw, maar goed geduld is een schone zaak.

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 14-11-2013 12:12 ]

Verwijderd

koelen ging prima, niet denken in gasvlam aan uit heet koud kraak plop vlam rook
inderdaad gaan de huisdieren flatout op de buik
een ventilator maakte het af de eerste week van oktober,
ik had kort de koelfunctie nog kunnen gebruiken (ltv) en dat ging perfect
gewoon niet te heftig, en koelen naar 19c ging prima

• antoinevromen
  • Laatst online: 19:15
Freemann schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:00:
iemand hier al eens gekeken naar of ervaring met warmtepomp boilers die werken op centraleventilatie?

Oftewel; een boiler die je mechanische ventilator vervangt en middels WP een boiler vat voor warmtapwater verwarmt?
Hallo allemaal,

Interessant forum hier.

Op het risico af dat ik doublures schrijf na het verder lezen van de overige 43 pagina's posting wil ik aangeven dat wij zo'n installatie hebben sinds juli 2013. De Inventum Ecolution 50 kan zowel deelnemen aan warmwatervraag (zit een 50L boilertje in) en/of aan de CV-verwarmings-functie.

Het apparaat heeft 1,4 kW verwarmings/thermisch vermogen, hetgeen neerkomt op een verbruik van max. 0,4 kWh; dus maximaal 4 gloeilampen van 100 W. Dit betekent max. 9,6 kWh per dag bij 24 uur voldraaien, inclusief mechanische ventilatie en circulatiepomp.

Hiermee is de capaciteit natuurlijk niet zo groot als die van Erik, maar is de COP altijd vrij constant (de binnenluchttemperatuur schommelt niet zoveel als bij buitenlucht). De hele installatie staat binnenshuis naast de ketel (geen ontdooivoorziening nodig) en is enkel via 4 leidingen (2 warmwater af-/aanvoer en 2 verwarming af-/aanvoer) verbonden.

Wij hebben net als Eric een "overschot" aan opbrengst van de PV-panelen (geplaatst sept./okt. 2012) van ca. 900 kWh/jaar over bij iets meer dan 6000 Wp, die ca. 5400 kWh per jaar oplevert) en hebben gekozen ervoor om eerst het warmteverlies via mechanisch afblazen van 20-graden lucht in te dammen.
(en niet de mechanische ventilatie uitzetten, waardoor je weer in TV-programma's over gezondheidsklachten terecht kunt komen)

Overige specs over ons huis/installatie: bouwjaar 1994 met traditionele HTV-plaatradiatoren, HR-dubbelglas voorzien van raamfolie-isolatie, Remeha Avanta HR-ketel, Inventum Ecolution 50. Voor meer info over plaatjes huis/PV-installatie kijk op http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-vro-energy/info en http://www.pv-log.com/pho...vro-energy-4ipoweru1/info

Ik ga verder lezen op het forum. Als er vragen zijn, dan lees ik dat wel en zal proberen hier zo objectief mogelijk antwoord op te geven.

Groeten Antoine Vromen

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

• antoinevromen
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:01:
ik denk dat je je vergist, ik zal bij een cop van 0,9 gewoon dag en nacht een vaste temperatuur gebruiken, hoeveel het verbruik dan is maakt me helemaal niets uit, ik zie nu al redelijk duidelijk dat de elga in mijn autonome setup het lachend gaat redden, als complete vervanger voor de ketel.
ik heb 2 rad-150 radiatoren die een eigen thermostaat hebben, hiermee kan ik ineens extreem veel extra vermogen bijzetten, ik heb ook 3 fasen, dus het is geen probleem om 10kW een uur lang te trekken,
daar hebben we het capaciteitstarief voor he, en groene stroom
verder is de isolatie om een aantal punten verbetert

ik pas niet op met mijn zonneboiler, ik weet exact wat deze doet, per uur nauwkeurig,
dus waarom waarschuwen ? op warmere winter dagen zal de elga de boiler gaan verwarmen,
de logica is al klaar
mijn verbruik is overigens 0,16m3 per graaddag geweest van 1-9-2012 tot 1-9-2013 (ww+cv+koken)
bij 2340 gewogen graaddagen
Hallo Erik,

In welke regio woon je omdat je in die periode slechts 2340 gewogen graaddagen hebt genoteerd? Zover ik zie bedraagt in Nederland in de periode 1-9-2012 t/m 1-9-2013 bijna overal het gewogen aantal graaddagen meer dan 3000? (Bron: http://www.mindergas.nl )

Groeten Antoine Vromen

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@antoinevromen;
Hier woont Eric: google: gas opslag

Freemann runs for his life....

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

_/-\o_ :Y _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• antoinevromen
Freemann schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:36:
@Speksteenkachel;
Wat ik bij de afzuigWPsystemen gezien heb, is dat de luchtafvoerleidingen NA de WP zwaar geïsoleerd worden. Dit zal waarschijnlijk gedaan worden omdat de lucht die de WP uitblaast relatief koud is. Ik ben bang, dat als de leidingen van ijzer zijn, je condensproblemen op de leidingen gaat krijgen. Nu is dat bij 1m niet zo erg en op te vangen, maar als het je halve huis doorloopt in verlaagde plafonds,kokers en koven...

Is het niet mogeljik om de lucht van na de WP direct naar buiten af te voeren door een muur of dak heen?
De temperatuur van de afvoerlucht van de Inventum Ecolution is ca. 5 graden wanneer de ingangstemperatuur ca. 20 graden is. Dus vandaar dat de afvoer extra geisoleerd is. Zoals hier al aangegeven is dat niet gunstig om een metalen buis van 5 graden door de rest van je huis te laten lopen. Daarnaast blijf je in de gevraagde opstelling ook nog steeds stroom voor de mechanische afzuiginstallatie betalen. (het opgenomen vermogen voor ventilatie van een dc-ventilator zoals in de inventum is volgens handleidingen veel minder dan traditionele ac-ventilatoren, die in mechanische afzuiging werden toegepast in het verleden)

Groeten Antoine Vromen

Verwijderd

Freemann runs for his life....
kleine toevoeging, die gasopslag die van de week 102 Decibel geluidsoverlast produceerde naast elke 7 minuten een vrachtwagen, daar komt mijn elga niet boven met zijn 48dB.

• antoinevromen
hansdegit schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:00:
@migjes: Jij zat al heel laag met je gasverbruik, toch? Al is de COP over het hele jaar door gemiddeld 2, dan nog kan ik 5MWh / 9 kWh per m3 = dik 500 m3 gaan besparen.
Aanname: de winter moet niet heel koud gaan worden.

Dus ik kan me wel voorstellen dat jij iets voorzichtiger bent met het overgaan tot aanschaf; het gasvervbruik is bij jou geen laaghangend fruit meer.
Hallo Hans,

Eigenlijk is het bepalen of een warmtepomp financieel geschikt is met een eenvoudige vuistregel (die ik gelukkig ook bij meerdere posts terug zie komen) te bepalen. Namelijk dat een warmtempompsysteem ongeveer een COP van tussen 3 en 4 heeft en dat de warmte-energieinhoud van 1m3 gas ongeveer gelijk staat aan 9kWh elektrische energie.

Omdat de gasprijs voor ons allen nagenoeg gelijk is (laten we zeggen op dit moment 65 eurocent per m3 incl. belasting en milieuheffing) zit het individuele voordeel/nadeel in de stroomprijs.
In geval van "PV-overproductie" (zoals bij Eric en mij) is die stroomprijs maar ca. 8 eurocent per kWh waard (als gevolg van de prijspolitiek van Den Haag en de energieleveranciers) terwijl ingeval van inkopen van de stroom omdat je geen PV-installatie of overproductie hebt de stroomprijs ca. 24 eurocent per kWh bedraagt.

Ongeacht de uitkomst van alle berekeningen/voorspellingen zal uiteindelijk een goed functionerende warmtepomp 9kWh gedeeld door de COP-waarde verbruiken om 1m3-gas-warmte te kunnen genereren. (n.b. op een tijdstip sept. 2013, waar nog nergens in Nederland stookgedrag noodzakelijk is kun je dit proefondervindelijk nog niet vaststellen; ik heb zelf nu gelukkig ook ervaringscijfers als het hier in het zuiden 's nachts -2 graden is.)

Bij een COP van 3 heb je dus altijd 3 kWh stroom nodig om de warmte van een CV van 1m3 gas te vervangen. Voor de ene persoon kost die hoeveelhied van 3kWh 24 eurocent en voor de andere persoon 72 eurocent. Daar moet je uiteindelijk je investering tegen afzetten.
Overigens is de kostprijs van de stroom als je PV-overcapaciteit hebt ook meer dan 8 eurocent omdat je ook "onnodig" in teveel PV-panelen hebt geinvesteerd, maar dat wil ik even voor het gemak buiten beschouwing houden. Het meest eerlijke is de berekening te maken op basis van inkoop van stroom voor 24 eurocent, maar als je toch al in de situatie verkeert waarover het topic gaat, dan is die PV-overproductie reeds een feit en die kosten zijn toch al uitgegeven.
Dus laten we dan van die 8 eurocent per kWh-vergoeding het beste maken.

Ik heb overigens offertes liggen voor zowel de Elga als de Inventum Ecolution. Beide apparaten kosten ongeveer hetzelfde laten we zeggen 3500,- zonder installatiekosten. (give or take een paar honderd euro onderhandelingsruimte).

Misschien is bovenstaande een versimpelde weergave van de realiteit, maar wel een die in de 80/20 regel voor de meeste mensen een snel inzicht kan geven.

Groeten Antoine Vromen

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Op basis waarvan wil je de keuze/afweging tussen de Elga en Inventum gaan maken (of heb je die al gemaakt?).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

antoinevromen schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:27:
[...]

wil ik aangeven dat wij zo'n installatie hebben sinds juli 2013. De Inventum Ecolution 50 kan zowel deelnemen aan warmwatervraag (zit een 50L boilertje in) en/of aan de CV-verwarmings-functie.
:z

• hansdegit
antoinevromen schreef op donderdag 14 november 2013 @ 17:33:
[...]
<goed advies>
Groeten Antoine Vromen
[...]
Hoi Antoine, je bent nog niet bij met het doorlezen van het topic, zie ik ;)

Er draait sinds 28 oktober een Elga hier in huis en nu een week een storingsvrije Elga. Vooralsnog ben ik er heel blij mee.

• antoinevromen
Mike70 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 12:11:
[...]

Begrijp me niet verkeerd.
Ik wil ook van het gas af maar ik moet nog in andere dingen inversteren voordat ik dit kan doorvoeren.
De WAF is ook belangrijk. ;)

Een electrisch boilertje hebben we sinds een aantal weken in de keuken.
WAF = 200%
Simpele vraag; Wat betekent WAF = 200%, ik ken die afkorting? niet ?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wife acceptance factor :P

Verwijderd

de wp gebruikt ongeveer maar 1/3 van de stroom die ik vorig jaar in een e-radiator nodig had
(waarbij geld : dat het hele huis ook warm is, en met de e radiator alleen de huiskamer)
geen idee hoe dat kan, ik dacht ermee het warmteverlies van het huis te herleiden, in kW
maar dat klopt nu dus niet meer.
bij 6 graden gebruikt de WP maar 360 tot 640 Wac/h en dan houd hij de temperatuur al vast
mijn hele berekening kan overboord, en het pv overschot zal erg naar groot worden in 2014.
het lijkt wel of ik het trias pad achterwaards moet belopen of zo

met de elga je zonneboiler verwarmen is ook geen goed idee als je al een dwtw hebt,
de cv klep blijft hier consequent dicht, de wtw maakt de boiler warmer dan de retour van de Wp.
dwtw geeft 33-36c
elga retour is veelal 33c

/jammer

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2013 19:47 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij gaat heel Castricum straks aan de Elga :7
http://www.dichtbij.nl/no...opulair-in-castricum.aspx

Verwijderd

ik denk het ook na 4 aardbevingen waarvan slechts 2 in de media.
1x trillen en je bent klaar met taqa en gazprom.
ik had daar een alleraardigst mailwisselingetje over met polderpv,
dat werd zo zwaar gefrustreerd zuur dat we maar zijn gestopt met mailen,
zo hoog was de iiritatie over de gang van zaken, (burgertje negeren gas gebeurt gas moet)

• RobinE
Voor de liefhebbers van lijstjes en cijfertjes...
http://www.bafa.de/bafa/d...mepumpe_liste_ab_2013.pdf
Onze oosterburen hebben een heel mooi overzicht gemaakt van de verkrijgbare (en gesteste) COP waarden van warmtepompen.

• antoinevromen
Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:39:
het is 2 oktober, ik heb nog 4138kWh over om naar 0 stroom te gaan op 31-12
de elga verbruikt 1kWh (per uur dus)
het jaar telt nog 92 dagen
92*24 uur is 2208 uur, voor de elga in vollast dus 2208kWh tot oudejaarsavond dag en nacht op full power.
iets zegt me dat dit niet gaat lukken...
als ik de pv jaaropbrengst van 2014 schat, 0,9 x 5500Wp is dat 4950 uur of kWh,
mijn jaarvebruik is 800~1100 kWh
oke, zeg dus 3900kWh over, dus 3950 uur fikken met die elga.
dat gaat gewoon nooit lukken om op 0 te komen met een elga en 5500Wp

stel je voor dat de cop of maandtemperatuur redelijk hoog blijft zo rond de 6-8 graden,
dan kan ik beter een tropisch zwembad gaan beginnen.
@Eric,

Ik kan mijn ogen eigenlijk niet geloven als ik lees dat je een stroomjaarverbruik hebt van 800-1000 kWh.
Ik zou bijna vragen of je alleen bij kaarslicht werkt en in zee de was doet (grapje), maar omdat wij zelf ook overal led-lampen hebben en onze apparatuur A+ of A++ is ben ik toch wel erg benieuwd welke elektrische apparaten je hebt? (ons jaarverbruik stroom/gas ca. 4500 kWh en 1700 m3 gas voor zonnepanelen en Inventum warmtepomp)
- koken (elektrisch of gas)?
- TV(s)?
- Koelkast/Vriezer?
- Vaatwasser?
- Wasmachine?
- Droogtrommel?
- Computer(s)?
- CV-pomp? (toen je nog geen Elga had) evnt. pomp voor zonneboiler-systeem?
- Magnetron/Afzuigkap?

Ik heb zelf met een losse kWh-meter zo'n beetje elke apparaat in ons huis over een langere periode bemeten en heb dus een goed beeld van het geextrapoleerde jaarverbruik van deze apparaten.
Ik ben dus erg benieuwd naar welke apparaten bij jou thuis dan elektriciteit verbruiken en mocht je het weten hoeveel ongeveer op jaarbasis, zodat ik dit kan vergelijken met mijn apparatuur?

Groeten Antoine Vromen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@antoinevromen

Dit topic gaat vrij specifiek over de warmtepomp. Voor jou vraag kan je in de volgende topics meer informatie vinden:

Serieus elektriciteit besparen
Wat is jouw actuele energieverbruik?

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Speedy-Andre schreef op maandag 11 november 2013 @ 21:46:
[...]

En als je dan bedenkt dat in Velsen een GAScentrale stroom staat op te wekken :P
Gelukkig gebruikt die dan het grootste deel van de tijd geen aardgas maar hoogoven- en kooksovengas... (Wikipedia: Gascentrale)

Verwijderd

antoinevromen schreef op donderdag 14 november 2013 @ 20:29:
[...]

@Eric,

Ik kan mijn ogen eigenlijk niet geloven als ik lees dat je een stroomjaarverbruik hebt van 800-1000 kWh.
uit is bij mij uit copyright jeroenh hij heeft daar heel zinnige dingen over gezegd, en die heb ik gevolgd.
met zijn 2`en deden we uiteindelijk ~860kWh, net met 2 kleine erbij gaan we richting 1120 kWh
dit is NIET na saldering.
moet je weten dat ik in 2005 +6800kWh verbruikte en daar was ik redelijk klaar mee,
geen enkel elektrisch component uit 2005 is nu nog aanwezig, gelukkig maar.
zelfs de leidingen in het huis en de meterkast zijn vervangen.
een goede zet als voorschot op een warmtepomp

overlap met andere topics inderdaad, maar elke kWh blijkt nu ineens een >1 uur verwamen
een kWh heeft een geldelijke waarde maar een warm huis heeft een hogere waarde, anders ben je rijke dagobert met beslagen ramen en kippevel, das toch redelijk armoedig.
ik vul je lijst dan toch even aan, in die context :
- koken (elektrisch of gas)? gas helaas nog
- TV(s)? 1 32inch led panasonic 38Wh
- Koelkast/Vriezer? siemens met kleine vriezer, zuinigste model 2009 (gootverbruiker in ons huis)
- Vaatwasser? siemens hotfill
- Wasmachine? electrolux hot&cold hotfill
- Droogtrommel? beko dpu wp droger, gebruik alleen in dec-jan
(het droogt goed bij een warme zonneboiler)
- Computer(s)? 2x nexus en 1 vaio
- CV-pomp? (toen je nog geen Elga had) evnt. pomp voor zonneboiler-systeem? upr atag
- Magnetron/Afzuigkap? geen/dc brushless 25 watt

alles led, 8 maanden van het jaar gratis warmte uit de qsolar
geen klokjes met stekkers
geen digitale tv
internet en lan fritzbox 7340 (7Wh)
snachts onmeetbaar sluipverbruik behalve de koelkast, uit is tenslotte uit.
een lekkende kraan repareer je toch ook ?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2013 22:21 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

RobinE schreef op donderdag 14 november 2013 @ 20:20:
Onze oosterburen hebben een heel mooi overzicht gemaakt van de verkrijgbare (en gesteste) COP waarden van warmtepompen.
Ik mis de lucht/lucht warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Zonet data gevonden bij weerstation de Arend over de temperatuur op 150cm hoogte versus 10 cm hoogte voor geheel 2012 per half uur.

Gemaakte tabel: per maand het temperatuurverschil (temperatuur op 150 cm hoogte minus temperatuur op 10 cm hoogte, waarbij alleen de waarden zijn meegenomen waar de temp. op 150cm hoogte boven de 4 graden ligt).
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/x95vyi5mt/temp_op_150_versus_10_cm.jpg
Conclusie:in sept-april is het van 6 tot 22 uur gemiddeld 0,6 graad warmer op 150cm hoogte -> dus je buitenunit op die hoogte plaatsen is gunstig voor je COP en voor het aantal uren wat je kan draaien.

ps. de regel nut geeft gewicht aande maanden (dus dat het mij om het stookseizoen gaat)

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 15-11-2013 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Ik mis de lucht/lucht warmtepompen.
[/quote]

zie blz 6-22 luft-wasser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 20:14
momenteel 2600kw overschot nog voor tot en maart ong.
mijn ventilatie warmtepomp gebruikt te weinig energie om dit op te maken.
gelukkig bij greenchoice 9cent per kw terug dus dat is meer dan ik er een elektrische kachel op laat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vandaag uitsluitsel of ik een vergunning nodig heb of niet. Daarnaast met Techneco gebeld of 15mm aansluiten op de ELGA een probleem is tot halverwege volgend jaar. En dat was het niet.

Vergunningsvrij = ELGA bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

autos krabben hier
elga ging aan@07:30u, geen probleem, aanvoer 38c retour 28c
hij draaide een uur op 600-800 watt
mijn verwachting was effe anders, dit had ik niet verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinE schreef op donderdag 14 november 2013 @ 20:20:
Ik snap dat document niet, hoe kan de COP van alle lucht-water warmtepompen bij een buitentemperatuur van 2 graden nu hoger zijn dan bij 7 graden. Hebben ze de titel van de tabel in kolom 3 en 4 omgedraaid?

Jammer dat er geen waardes voor negatieve temperaturen bij staan maar ook begrijpelijk, de COP gaat dan op een gegeven moment naar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Op basis vande carrier XP informatie zie ik een cop van ca. 2,5 vanaf -5 graden.
Voor mij zou de elga met uitschakelen op -5 dus ideaal zijn. MAAR hoe creer ik dat? In de gebruiksaanwijzing kan ik daar geen tips over vinden.....

http://www.carrier.nl/~/m...4-015_PSD_03-2011_NL.ashx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:49:
Op basis vande carrier XP informatie zie ik een cop van ca. 2,5 vanaf -5 graden.
Voor mij zou de elga met uitschakelen op -5 dus ideaal zijn. MAAR hoe creer ik dat? In de gebruiksaanwijzing kan ik daar geen tips over vinden.....

http://www.carrier.nl/~/m...4-015_PSD_03-2011_NL.ashx
Kan door Techneco ingeprogrammeerd worden. Dan wordt je ELGA ff aan de laptop gehangen.

Vandaag installateur gesproken, die komt binnenkort langs kom te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:12:
Om de COP gunstig te houden zal je warmtewisselaar ruim gedimensioneerd zijn en het warmtemedium dus niet veel warmer worden dan je uitgangstemperatuur, bij een stooklijn van 40 graden zitten de temperaturen dan zeg, zo rond de 50 graden heen, 45 graden terug, misschien zelfs nog dichter erop.
Loont extra isolatie dan? Bij een lange leiding die grotendeels buiten loopt vast wel, bij leidingen binnendoor vraag ik het me af. Mocht je getallen willen horen dan hoor ik graag dimensies en systeemgegevens (buislengte, diameter buis, diameter isolatie, indien bekend isolatiemateriaal, temperatuur stooklijn, omgeving leidingen), dan kan ik wel voorzichtig een vermogensverlies afschatten.
Hallo Mannen,

Misschien kan ik iets hierover roepen. In de Inventum Ecolution wp kan ik diverse temperaturen uitlezen en 1 daarvan is de heetgas-temperatuur (ik vermoed aan einde van de compressor), waarmee het boilervaatje of het cv-water wordt verwarmd en die temperatuur kan soms oplopen tot 70 graden. Als ik dat zo vergelijk lijkt me dat identiek aan de leidingen die bij jullie van de buitenunit naar de Elga lopen. Dus kunnen die temperaturen best hoog oplopen lijkt me (tenzij de Elga zelf ook nog een compressieslag met een ingebouwde compressor maakt, maar daar heb ik tot nu toe nog niets over gelezen in dit forum).
Ben inmiddels op pagina 34 van 44, dus binnenkort ben ik bijgelezen ;-)

Groeten Antoine Vromen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
antoinevromen schreef op donderdag 14 november 2013 @ 15:42:
[...]

Hallo Erik,

In welke regio woon je omdat je in die periode slechts 2340 gewogen graaddagen hebt genoteerd? Zover ik zie bedraagt in Nederland in de periode 1-9-2012 t/m 1-9-2013 bijna overal het gewogen aantal graaddagen meer dan 3000? (Bron: http://www.mindergas.nl )

Groeten Antoine Vromen
Hallo Eric,

Ik lees dat je in de buurt van Alkmaar woont via de post van Freeman (thanx).
Nou heb ik hier in het zuiden enkel Maastricht als referentie voor graaddagen, maar ik zie dat ik voor Alkmaar gemakkelijk 3 meetstations in de "buurt" kan vinden. Wijk aan Zee, Berkhout en De Kooij, die allen in de periode 1-9-2012 t/m 1-9-2013 een gewogen aantal graaddagen hebben van 3159, 3305 en 3200? Is die 2340 die je in je post schrijft misschien een tikfoutje? of hoe moet ik dat enorme verschil verklaren? Lijkt me toch wel een belangrijk aspect als je cijfers wilt gaan vergelijken.

P.s. ik heb de verleiding niet kunnen weerstaan om voordat ik alles gelezen heb jullie reacties op mijn posts te lezen, vandaar dit tussenpostje.

Groeten Antoine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:10:
[...]

Kan door Techneco ingeprogrammeerd worden. Dan wordt je ELGA ff aan de laptop gehangen.

Vandaag installateur gesproken, die komt binnenkort langs kom te kijken.
Dat is mooi, want Techneco zei tegen mij aan de telefoon dat het of 4/7 graden was of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja de carrier is 2 traps maar die gaat maar af en toe aan
paniek cop 2,5 !
nog meer paniek, je gasketel haalt dat nooit

@antoine, niet erin blijven hangen he, het is het cijfer van mindergas.nl van de kooy, die is het dichst bij
mijn lokatie is vrijwel letterlijk de toren van putin in de bergermeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44
Ik ben een collega van Eric-pvt en hij heeft mij ook aan het denken gezet.

Zo heb ik in 2011 9 250Wp panelen op mijn oostelijke dak gelegd.
Dit is goed voor ruim ongeveer 1/3 van mijn verbruik. Er komt dus nog steeds 3300KWh uit de straat en dat is mij een doorn in het oog.

Verder komt er ook nog 1800m3 gas uit de straat waar ik me scheel aan betaal.

Eric is helemaal blij met zijn Elga en zonneboiler en vele pv panelen. Veel mensen op de zaak vinden hem een rare groene pippo, maar hij betaald ongeveer 1/10 van de echte "pippo's" en dat maakte mij enthousiast. Ik zit alleen nog met mijn vrouw. Zij ziet iedere duurzame investering als geld weggooien. Je hebt het immers niet meer in de portemonnee. De zonnepanelen op dak hebben volgens haar 2500 euro gekost, maar dat ze jaarlijks 300 besparen is voor haar een sommetje dat ze 8,5 jaar lang die 2500 euro niet om handen heeft. Erg moeilijk om hier doorheen te prikken om aan te geven dat je anders na 8,5 jaar geen 2500 euro bespaard had, maar extra uitgegeven. Maar goed het gaat hier over warmtepompen.

Ik heb nu het volgende idee.

Ik wil een 1000liter voorraad vat in de kruipruimte liggen en dit met een Elga op 45 graden gaan brengen.
Als extra moeten 2 zonnecollectoren van 1,6m2 zodra de zon schijnt samen met de Elga deze plas water gaan verwarmen. Schijnt de zon niet dan doen de zonnecollectoren niet mee en is het alleen aan de Elga om zijn ding te doen.
In dit vat komen verder nog twee warmte wisselaars waarbij er een gebruikt word voor de aanvoer van warm tapwater. Dit gaat naar boven waar een 120liter boiler komt te staan waar ook een 1,6m2 zonnecollector op wordt aangesloten. Dit reeds voorverwarmde water moet vervolgens nog verder worden opgewarmd en paraat staat tot iemand de douche/kraan aan draait. Vervolgens moet de CV voor na verwarming zorgen als het minder dan 65 graden is, is het warmer, dan moet het terug gemengd wordt naar 65graden. De CV doet er dan niets mee en ik kan gratis douchen.

Een derde warmtewisselaar in het buffervat wordt gebruikt voor de CV. Het buffervat wordt net als een radiator opgenomen in het CV circuit. De CV gaat terug naar 40 of 50 graden max en zodra er warmte vraag is zal de CV pomp gaan draaien en start de CV heel even op. Die krijgt echter al heel snel warm retour water terug en zal terug moduleren en zelfs uitgaan. De CV pomp of een extra pomp blijft echter wel na draaien zodat er wel warm water door de vloerverwarming in de berging, hal, wc, badkamer en keuken blijft stromen en ook door de luxe Jaga LTV radiator in de huiskamer. Helaas hangt er ook nog een gewone radiator en is er een convector put, die minder efficient zullen worden, maar toch bijdragen.

Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen.
Ik heb zo dus de garantie dat als de zon schijnt deze warmte zoveel mogelijk wordt opgeslagen zodat er later geleidelijk energie uit afgenomen kan worden.

Om het extra stroom verbruik wat de Elga met zich mee zal brengen te compenseren wil ik nog minimaal 9 x 250Wp op mijn westelijk georiënteerde dag plaatsen en wellicht nog 3 zuidgericht op een stukje platdak.

Ik denk dat ik op deze manier mijn gasverbruik van 1800m3 naar ruim onder de 500m3 kan terugdringen en mijn stroomverbruik niet verder laat stijgen en zelfs nog verder kan laten dalen.
Als dan ook de oude wasdroger nog het huis uitgaat en een moderne warmptepomp droger deze plaats inneemt, denk ik dat ik in totaal met een hele lage gasrekening kom te zitten en met ongeveer 1500KWh stroom overblijf.
Ik denk dat dat een hele nette score is voor een tussenwoning uit 1995 met een gezin met 3 kinderen en ook niet wil inleveren op comfort. Doe ik nu namelijk ook niet.

Ik wil voor deze investering ongeveer 15000 euro uittrekken wat ik wil gaan lenen.
Ik verwacht meer over te houden dan de lening incl. aflossing kost, dus ik ga in eerste instantie een klein beetje overhouden, maar aangezien de lening ieder jaar minder wordt, moet er dus ieder jaar meer over gehouden worden.
Doordat de overheid zo'n lening ook aftrekbaar maakt, betalen ze indirect ook nog een stuk mee.

Ik ben alleen niet bekend met de verschillende warmte berekeningen welke gemaakt moeten worden.
Ik weet bijv. niet of de Elga de 1000liter op temperatuur krijgt en of dit hele verhaal uberhaubt gaat werken in combinatie met de Remeha ketel die er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Niek_ schreef op donderdag 14 november 2013 @ 17:43:
Op basis waarvan wil je de keuze/afweging tussen de Elga en Inventum gaan maken (of heb je die al gemaakt?).
Hallo Niek,

Ik heb de Inventum reeds aangeschaft sinds juli 2013. De overweging zat in een aantal factoren aangezien de prijs incl. installatie niet erg veel verschilt.

-1- Ik redeneerde dat ik eerst iets moest doen om dat zinloze afblazen van 20-graden lucht te voorkomen i.p.v. middels de Elga weer nieuwe warmte in het huis toe te voegen om die vervolgens weer af te blazen.
-2- Omdat ik inmiddels weet wat de WAF-factor is, speelde het volledig in huis geinstalleerd worden bij mijn vrouw een pluspunt en zoals jullie weten is dat veel waard. Enerzijds wellicht onterechte angst voor weersinvloeden op de levensduur van de buitenunit en anderzijds estetisch/geluidstechnisch kon ik over de buitenunit slechts gissen omdat ik dit forum nog niet had gelezen :-(
-3- Ik had zelf (zoals Eric herhaalde malen heeft geschreven) ook een bloedhekel aan die 4-graden beveiliging. Toen ik de afweging maakte bestond deze post nog niet en persoonlijk denk ik dat de commissie hier thuis het niet goed zou vinden als een "vorstbeveiliging" verwijderd zou worden, maar zoals gezegd dat die optie bestond was in juli 2013 voor mij niet eens bekend.
-4- Wij hadden geen boiler, dus het feit dat ik met de Inventum ook warmwater-m3-gas kon besparen speelde ook mee.
-5- De PV-panelen zijn eufemistisch gesproken iets beter afgestemd op ons jaarverbruik aan stroom dan bij anderen in dit forum. Doordat e.e.a. toch wat gunstiger uitvalt hebben we zo'n 900 kWh per jaar over. Daar kan ik de Inventum (behoudens misschien een paar inkoop kWh) op laten draaien. De Elga heeft meer vermogen en ik was bang daarmee teveel kWh te verbruiken. Je wilt overigens de onzinnige en tegenstrijdige voorspellingen/besparingsberekeningen die installateurs mij gestuurd hebben over de Elga niet weten.
-6- Tegelijk had ik de vrees dat met die 4-graden beperking (en vooral de 7-graden inschakeltemperatuur) er hier in het zuiden wel erg weinig Elga-stookdagen zouden kunnen optreden.
-7- De inventum vervangt de mechanische ventilatie uit 1994, die veel meer stroom verbruikte dan de inventum voor het pure ventileren.

Je vroeg naar de overwegingen en bovenstaand heb ik ze benoemd. Ik ben mij ervan bewust dat met de posts van Eric een aantal van mijn overwegingen destijds achterhaald zijn, maar zo gaat dat met voortschrijdend inzicht.

Ben overigens ook wel benieuwd als ik verder in de posts lees hoe het Eric is vergaan met de koudere dagen in November (hier heeft het al 2,5 graden gevroren), want in september/oktober hadden wij ook geen bijstook van CV nodig en kwam de temperatuur binnen bij wat zoninstraling en wasdrogen (met WP-wasdroger !!) ook gemakkelijk boven de 23 graden.

Groeten Antoine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Dit afgelopen jaar veel ingelezen en zelf 4500Wp aan PV op het huis gelegd. Ik wist wel dat ik netto zou overhouden, maar samen met wat andere maatregelen aan de verbruikskant wordt dit echt behoorlijk wat, misschien wel richting 2000kWh. Ik heb hier stadswarmte en dat is wat mij betreft door de monopolistische prijzen het volgende wat aangepakt kan worden. Ik wil daarom ook graag aan de warmtepomp en/of zonneboiler combinatie. Zo zal ik mijn overschot aan stroom kunnen gebruiken voor warmte en tapwater in huis. Ik zal eerst dit topic maar eens door gaan lezen, maar ben vooral benieuwd of er meer mensen zijn die dit in combinatie met stadswarmte doen of zelfs de stadswarmte er helemaal uit hebben gegooid.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hansdegit schreef op donderdag 14 november 2013 @ 18:08:
[...]

Hoi Antoine, je bent nog niet bij met het doorlezen van het topic, zie ik ;)

Er draait sinds 28 oktober een Elga hier in huis en nu een week een storingsvrije Elga. Vooralsnog ben ik er heel blij mee.
Hallo Hans,

Inderdaad moet ik nog enkele pagina's bijlezen. Met de kennis van dit forum kan ik de keuze van jou en Eric (veel PV-overcapaciteit) best begrijpen. Zoals je in mijn "overwegings-antwoord" op de vraag van Niek kunt lezen zijn er voor iedereen aparte/specifieke afwegingen afhankelijk van de persoonlijke/financiele situatie, waarbij ook WAF een belangrijke rol speelt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 22:06:
[...]

uit is bij mij uit copyright jeroenh hij heeft daar heel zinnige dingen over gezegd, en die heb ik gevolgd.
met zijn 2`en deden we uiteindelijk ~860kWh, net met 2 kleine erbij gaan we richting 1120 kWh
dit is NIET na saldering.
moet je weten dat ik in 2005 +6800kWh verbruikte en daar was ik redelijk klaar mee,
geen enkel elektrisch component uit 2005 is nu nog aanwezig, gelukkig maar.
zelfs de leidingen in het huis en de meterkast zijn vervangen.
een goede zet als voorschot op een warmtepomp

overlap met andere topics inderdaad, maar elke kWh blijkt nu ineens een >1 uur verwamen
een kWh heeft een geldelijke waarde maar een warm huis heeft een hogere waarde, anders ben je rijke dagobert met beslagen ramen en kippevel, das toch redelijk armoedig.
ik vul je lijst dan toch even aan, in die context :
- koken (elektrisch of gas)? gas helaas nog
- TV(s)? 1 32inch led panasonic 38Wh
- Koelkast/Vriezer? siemens met kleine vriezer, zuinigste model 2009 (gootverbruiker in ons huis)
- Vaatwasser? siemens hotfill
- Wasmachine? electrolux hot&cold hotfill
- Droogtrommel? beko dpu wp droger, gebruik alleen in dec-jan
(het droogt goed bij een warme zonneboiler)
- Computer(s)? 2x nexus en 1 vaio
- CV-pomp? (toen je nog geen Elga had) evnt. pomp voor zonneboiler-systeem? upr atag
- Magnetron/Afzuigkap? geen/dc brushless 25 watt

alles led, 8 maanden van het jaar gratis warmte uit de qsolar
geen klokjes met stekkers
geen digitale tv
internet en lan fritzbox 7340 (7Wh)
snachts onmeetbaar sluipverbruik behalve de koelkast, uit is tenslotte uit.
een lekkende kraan repareer je toch ook ?
Bedankt voor je openheid. Ik begrijp inmiddels dat standby-killers/sluipverbruik toch echt een serieuzer issue is dan ik had gedacht.

Indrukwekkend. Moet dan toch aan die hotfil-apparaten liggen, want wij hebben een WP-droogtrommel-Miele, A+ wasmachine Miele en A++ Vaatwasser Siemens.
Ik heb de stroommeter vandaag nog eens aan die 3 apparaten gehangen en mijn vrouw houdt de was/droog en vaatwasmomenten mooi exact bij. Ik kom alleen voor die 3 apparaten al over de 800 kWh per jaar.
Heeft natuurlijk ook te maken met hoe vaak je een apparaat gebruikt. Per slot van rekening had iedereen voordat elektriciteit gemeengoed was een verbruik van 0 kWh.
Ik ga dus ook die posts waar Dre heen verwijst en jij over schrijft (jeroenh) nog eens doornemen (als ik dit item heb bijgelezen :-) )

Groeten Antoine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:33:
ja de carrier is 2 traps maar die gaat maar af en toe aan
paniek cop 2,5 !
nog meer paniek, je gasketel haalt dat nooit

@antoine, niet erin blijven hangen he, het is het cijfer van mindergas.nl van de kooy, die is het dichst bij
mijn lokatie is vrijwel letterlijk de toren van putin in de bergermeer
Hoi Eric,

Thanx voor je antwoord. Zal wel aan de afstand liggen, maar ik snap niet wat je bedoelt met "mijn lokatie is vrijwel letterlijk de toren van putin in de bergermeer" ?
Als ik De Kooy opzoek op mindergas.nl tussen 1-9-2012 en 1-9-2013 krijg ik 3200 gewogen graaddagen terug?
Heb jij die waarde van 2340 gewogen graaddagen dan ergens anders gevonden of misschien zelf bepaald?

Groeten Antoine Vromen

Pagina: 1 ... 11 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.