Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.512 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:15
smartsys schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:37:
Ik ben een collega van Eric-pvt en hij heeft mij ook aan het denken gezet.

Zo heb ik in 2011 9 250Wp panelen op mijn oostelijke dak gelegd.
Dit is goed voor ruim ongeveer 1/3 van mijn verbruik. Er komt dus nog steeds 3300KWh uit de straat en dat is mij een doorn in het oog.

Verder komt er ook nog 1800m3 gas uit de straat waar ik me scheel aan betaal.

Eric is helemaal blij met zijn Elga en zonneboiler en vele pv panelen. Veel mensen op de zaak vinden hem een rare groene pippo, maar hij betaald ongeveer 1/10 van de echte "pippo's" en dat maakte mij enthousiast. Ik zit alleen nog met mijn vrouw. Zij ziet iedere duurzame investering als geld weggooien. Je hebt het immers niet meer in de portemonnee. De zonnepanelen op dak hebben volgens haar 2500 euro gekost, maar dat ze jaarlijks 300 besparen is voor haar een sommetje dat ze 8,5 jaar lang die 2500 euro niet om handen heeft. Erg moeilijk om hier doorheen te prikken om aan te geven dat je anders na 8,5 jaar geen 2500 euro bespaard had, maar extra uitgegeven. Maar goed het gaat hier over warmtepompen.

Ik heb nu het volgende idee.

Ik wil een 1000liter voorraad vat in de kruipruimte liggen en dit met een Elga op 45 graden gaan brengen.
Als extra moeten 2 zonnecollectoren van 1,6m2 zodra de zon schijnt samen met de Elga deze plas water gaan verwarmen. Schijnt de zon niet dan doen de zonnecollectoren niet mee en is het alleen aan de Elga om zijn ding te doen.
In dit vat komen verder nog twee warmte wisselaars waarbij er een gebruikt word voor de aanvoer van warm tapwater. Dit gaat naar boven waar een 120liter boiler komt te staan waar ook een 1,6m2 zonnecollector op wordt aangesloten. Dit reeds voorverwarmde water moet vervolgens nog verder worden opgewarmd en paraat staat tot iemand de douche/kraan aan draait. Vervolgens moet de CV voor na verwarming zorgen als het minder dan 65 graden is, is het warmer, dan moet het terug gemengd wordt naar 65graden. De CV doet er dan niets mee en ik kan gratis douchen.

Een derde warmtewisselaar in het buffervat wordt gebruikt voor de CV. Het buffervat wordt net als een radiator opgenomen in het CV circuit. De CV gaat terug naar 40 of 50 graden max en zodra er warmte vraag is zal de CV pomp gaan draaien en start de CV heel even op. Die krijgt echter al heel snel warm retour water terug en zal terug moduleren en zelfs uitgaan. De CV pomp of een extra pomp blijft echter wel na draaien zodat er wel warm water door de vloerverwarming in de berging, hal, wc, badkamer en keuken blijft stromen en ook door de luxe Jaga LTV radiator in de huiskamer. Helaas hangt er ook nog een gewone radiator en is er een convector put, die minder efficient zullen worden, maar toch bijdragen.

Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen.
Ik heb zo dus de garantie dat als de zon schijnt deze warmte zoveel mogelijk wordt opgeslagen zodat er later geleidelijk energie uit afgenomen kan worden.

Om het extra stroom verbruik wat de Elga met zich mee zal brengen te compenseren wil ik nog minimaal 9 x 250Wp op mijn westelijk georiënteerde dag plaatsen en wellicht nog 3 zuidgericht op een stukje platdak.

Ik denk dat ik op deze manier mijn gasverbruik van 1800m3 naar ruim onder de 500m3 kan terugdringen en mijn stroomverbruik niet verder laat stijgen en zelfs nog verder kan laten dalen.
Als dan ook de oude wasdroger nog het huis uitgaat en een moderne warmptepomp droger deze plaats inneemt, denk ik dat ik in totaal met een hele lage gasrekening kom te zitten en met ongeveer 1500KWh stroom overblijf.
Ik denk dat dat een hele nette score is voor een tussenwoning uit 1995 met een gezin met 3 kinderen en ook niet wil inleveren op comfort. Doe ik nu namelijk ook niet.

Ik wil voor deze investering ongeveer 15000 euro uittrekken wat ik wil gaan lenen.
Ik verwacht meer over te houden dan de lening incl. aflossing kost, dus ik ga in eerste instantie een klein beetje overhouden, maar aangezien de lening ieder jaar minder wordt, moet er dus ieder jaar meer over gehouden worden.
Doordat de overheid zo'n lening ook aftrekbaar maakt, betalen ze indirect ook nog een stuk mee.

Ik ben alleen niet bekend met de verschillende warmte berekeningen welke gemaakt moeten worden.
Ik weet bijv. niet of de Elga de 1000liter op temperatuur krijgt en of dit hele verhaal uberhaubt gaat werken in combinatie met de Remeha ketel die er nu staat.
Hallo Smartsys,

Ik heb toevallig ook met dat idee van jou rondgelopen een tijd geleden. Ik had echter in gedachten om een goedkope zwembadwartmepomp aan te schaffen om die bak met water op te warmen.
Hier enkele zaken waar je aan moet denken:
- Als die bak in de kruipruimte komt heb je misschien lange leidingen naar de boiler nodig?
- Je zult die bak in zo'n (neem ik aan koude kruipruimte goed moeten isoleren zoadat je niet de aarde onder je huis aan het verwarmen bent
- Ik las ergens in je stukje dat je die plas met water als een radiator wilt aansluiten en waarbij je het volgende schrijft : "Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen." Je moet wel zien te VOORKOMEN dat je CV die plas met water als een radiator gaat verwarmen als hij tezeer afkoelt, want anders kan je gasrekening wel eens erg hoog worden.

Groeten Antoine

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Raafz0r schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:04:
[...]

Gelukkig gebruikt die dan het grootste deel van de tijd geen aardgas maar hoogoven- en kooksovengas... (Wikipedia: Gascentrale)
Weet je wat cokesgas/hoogovengas is en is dit gas CO2 neutraal?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ga hier toch even wat over zeggen :P
Kijk even in de regels van dit forum wat daar over groeten staat ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:54:
[...]

Ik ga hier toch even wat over zeggen :P
Kijk even in de regels van dit forum wat daar over groeten staat ...
aaa speedy geef hem een kans.
hij leest te minste wel, in plaats van allen maar domme vragen.
komt ook veel op hem af, en dat heeft allemaal nog wat tijd nodig om te bezinken en een plaatsje te krijgen.

@antoinevromen
als je hier klaar bent, dan kun je ook nog verder gaan op http://www.ecologieforum.eu/ of andere plaatsen.
het konijnen hol is nog veel dieper als je denkt. lol

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
antoinevromen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:47:
[...]

Hallo Niek,

Ik heb de Inventum reeds aangeschaft sinds juli 2013. De overweging zat in een aantal factoren aangezien de prijs incl. installatie niet erg veel verschilt.

-1- Ik redeneerde dat ik eerst iets moest doen om dat zinloze afblazen van 20-graden lucht te voorkomen i.p.v. middels de Elga weer nieuwe warmte in het huis toe te voegen om die vervolgens weer af te blazen.
-2- Omdat ik inmiddels weet wat de WAF-factor is, speelde het volledig in huis geinstalleerd worden bij mijn vrouw een pluspunt en zoals jullie weten is dat veel waard. Enerzijds wellicht onterechte angst voor weersinvloeden op de levensduur van de buitenunit en anderzijds estetisch/geluidstechnisch kon ik over de buitenunit slechts gissen omdat ik dit forum nog niet had gelezen :-(
-3- Ik had zelf (zoals Eric herhaalde malen heeft geschreven) ook een bloedhekel aan die 4-graden beveiliging. Toen ik de afweging maakte bestond deze post nog niet en persoonlijk denk ik dat de commissie hier thuis het niet goed zou vinden als een "vorstbeveiliging" verwijderd zou worden, maar zoals gezegd dat die optie bestond was in juli 2013 voor mij niet eens bekend.
-4- Wij hadden geen boiler, dus het feit dat ik met de Inventum ook warmwater-m3-gas kon besparen speelde ook mee.
-5- De PV-panelen zijn eufemistisch gesproken iets beter afgestemd op ons jaarverbruik aan stroom dan bij anderen in dit forum. Doordat e.e.a. toch wat gunstiger uitvalt hebben we zo'n 900 kWh per jaar over. Daar kan ik de Inventum (behoudens misschien een paar inkoop kWh) op laten draaien. De Elga heeft meer vermogen en ik was bang daarmee teveel kWh te verbruiken. Je wilt overigens de onzinnige en tegenstrijdige voorspellingen/besparingsberekeningen die installateurs mij gestuurd hebben over de Elga niet weten.
-6- Tegelijk had ik de vrees dat met die 4-graden beperking (en vooral de 7-graden inschakeltemperatuur) er hier in het zuiden wel erg weinig Elga-stookdagen zouden kunnen optreden.
-7- De inventum vervangt de mechanische ventilatie uit 1994, die veel meer stroom verbruikte dan de inventum voor het pure ventileren.

Je vroeg naar de overwegingen en bovenstaand heb ik ze benoemd. Ik ben mij ervan bewust dat met de posts van Eric een aantal van mijn overwegingen destijds achterhaald zijn, maar zo gaat dat met voortschrijdend inzicht.

Ben overigens ook wel benieuwd als ik verder in de posts lees hoe het Eric is vergaan met de koudere dagen in November (hier heeft het al 2,5 graden gevroren), want in september/oktober hadden wij ook geen bijstook van CV nodig en kwam de temperatuur binnen bij wat zoninstraling en wasdrogen (met WP-wasdroger !!) ook gemakkelijk boven de 23 graden.

Groeten Antoine
Antoine, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Zelf kan ik de buitenunit van de mogelijke Elga makkelijk op ons platte dak kwijt.
Je punt over het verbruik van de apparaten in combinatie met je PV-overschot is wel een interessante. Ik had hier genoeg PV neergelegd om ons jaarverbruik te dekken, echter, op de een of andere manier gaat het plaatsen van PV samen met het terugbrengen van je jaarverbruik. Hou nu dus wel wat over. Ik ga denk ik eens meten wat de huidige MV-box verbruikt, hebben we weer meer input om over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

antoinevromen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:33:
[...]

Hoi Eric,

Thanx voor je antwoord. Zal wel aan de afstand liggen, maar ik snap niet wat je bedoelt met "mijn lokatie is vrijwel letterlijk de toren van putin in de bergermeer" ?
Als ik De Kooy opzoek op mindergas.nl tussen 1-9-2012 en 1-9-2013 krijg ik 3200 gewogen graaddagen terug?
Heb jij die waarde van 2340 gewogen graaddagen dan ergens anders gevonden of misschien zelf bepaald?

Groeten Antoine Vromen
Inderdaad, ik kom ook uit op een andere waarde dan eric-pvt. Bron. Ik ben wel benieuwd hoe eric-pvt aan 2340 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Bezuiniger schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:37:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Het verbeteren van de isolatie en daarmee het verlagen van de energiebehoefte is in de meeste gevallen de efficiëntste maatregel. Helaas kun je die idioten niet verplichten hun isolatie te verbeteren en de verwarming van 25 naar bijv. 21 graden te verlagen.
@Bezuiniger
Hallo Bezuiniger,

Ons huis is uit 1994 en heeft sinds de bouw standaard dubbel glas, tempex-isolatie in de kruipruimte onder de vloer van de begane grond, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Daarnaast heb ik nu een Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp i.p.v. de oude mechanische ventilatie en een HR-ketel.
Ik heb het standaard dubbel glas conform de Essent-spot met glas-isolatiefolie laten isoleren, waardoor deze nu de isolatiewaarde van HR++ glas zouden moeten benaderen.

Hoe zou ik als potentiele "idioot" kunnen vaststellen of ons huis in jouw beleving nog beter geisoleerd kan worden?
Enig idee hoe ik low-budget kan vaststellen of er nog warmteverliezen/koudebruggen zijn. Ik heb al eens wat gelezen over thermische camera's, maar dat is duur spul om voor jezelf aan te schaffen en de huurprijzen zijn belachelijk.
Hoe gaat dat volgens jou in zijn werk?

Groeten Antoine Vromen

[ Voor 6% gewijzigd door antoinevromen op 15-11-2013 22:01 ]

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
@antoine:
- jeroenh doet vrij goedkoop een onderzoek bij je (Als je in de buurt woont van het gooi).
- vloerisolatie dikker maken
- dakisolatie dikker maken
- alles nalopen op kieren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
migjes schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 18:00:
[...]

aaa speedy geef hem een kans.
hij leest te minste wel, in plaats van allen maar domme vragen.
komt ook veel op hem af, en dat heeft allemaal nog wat tijd nodig om te bezinken en een plaatsje te krijgen.

@antoinevromen
als je hier klaar bent, dan kun je ook nog verder gaan op http://www.ecologieforum.eu/ of andere plaatsen.
het konijnen hol is nog veel dieper als je denkt. lol
@migjes
Als ik tussen de regels (van speedy) doorlees dan hebben jullie liever geen hallo en groeten. Bij deze.

Ik ben net door alle posts heengelezen/gezwoegd en nu vertel jij me dat er weer een ander forum is dat ik ook zou moeten doorlezen :-(. Ik voel nu meer voor mijn ervaringen delen en vragen stellen i.p.v. lezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:21:
@antoine:
- jeroenh doet vrij goedkoop een onderzoek bij je (Als je in de buurt woont van het gooi).
Jeroenh heeft z'n camera net enige weken geleden verkocht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Niek_ schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 18:13:
[...]

Antoine, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Zelf kan ik de buitenunit van de mogelijke Elga makkelijk op ons platte dak kwijt.
Je punt over het verbruik van de apparaten in combinatie met je PV-overschot is wel een interessante. Ik had hier genoeg PV neergelegd om ons jaarverbruik te dekken, echter, op de een of andere manier gaat het plaatsen van PV samen met het terugbrengen van je jaarverbruik. Hou nu dus wel wat over. Ik ga denk ik eens meten wat de huidige MV-box verbruikt, hebben we weer meer input om over na te denken :)
Niek,

Ik weet niet hoe je dat verbruik van MV-box wilt meten (of je moet speciale meetapparatuur hebben). De mijne was zo'n pyrex?-stekker, die op een 3-wegschakelaar in de keuken was aangesloten. Dat kun je met een kWh-meter van de kijkshop niet meten. Overigens stond op mijn MV-box gewoon hoeveel Watt hij in elk van de 3 standen verbruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
BarryH schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:21:
@antoine:
Barry,

Ik woon in Voerendaal (2 km van Heerlen). Nu is "in de buurt van het gooi" een relatief begrip, maar ik denk niet dat ik daar aan voldoe ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door antoinevromen op 15-11-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
antoinevromen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 21:58:
[...]

Niek,

Ik weet niet hoe je dat verbruik van MV-box wilt meten (of je moet speciale meetapparatuur hebben). De mijne was zo'n pyrex?-stekker, die op een 3-wegschakelaar in de keuken was aangesloten. Dat kun je met een kWh-meter van de kijkshop niet meten. Overigens stond op mijn MV-box gewoon hoeveel Watt hij in elk van de 3 standen verbruikte.
Tegenwoordig zijn het vaak dozen met normale stekkers + draadloze aansturing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
antoinevromen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:09:
[...]
Ons huis is uit 1994 en heeft sinds de bouw standaard dubbel glas, tempex-isolatie in de kruipruimte onder de vloer van de begane grond, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Daarnaast heb ik nu een Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp i.p.v. de oude mechanische ventilatie en een HR-ketel.
Ik heb het standaard dubbel glas conform de Essent-spot met glas-isolatiefolie laten isoleren, waardoor deze nu de isolatiewaarde van HR++ glas zouden moeten benaderen.

Hoe zou ik als potentiele "idioot" kunnen vaststellen of ons huis in jouw beleving nog beter geisoleerd kan worden?
Volgens mij val je niet in de categorie die ik zo zou willen omschrijven. Met je maatregelen heb je al 100% meer gedaan als onze buren. Maar zelfs daar is verbetering: de laatste metingen geven aan dat de temperatuur van de tussenmuur gezakt is tot 21 graden, en ze hebben net de kozijnen laten vervangen. Er is dus zowaar weer wat hoop.

Een IR camera is natuurlijk heel erg mooi, maar met een eenvoudige IR thermometer van een paar tientjes kom je ook al een heel eind. Door structureel de muren af te werken vind je uiteindelijk precies dezelfde gaten als met een camera, maar het kost je wel veel meer tijd.

@Smartsys:
Ik ben het deels met je vrouw eens. Als het goed is zijn er namelijk eenvoudiger methoden om je energieverbruik te laten zakken. Als je nu op 1800m3 zit valt er vast nog winst te behalen door extra te isoleren, en isoleren heeft meestal een veel kortere TVT als duurzame opwek. Het mooie van een kortere TVT is dat het geld sneller weer beschikbaar is om elders in te zetten.

Bovendien geeft een korte TVT aan dat je met "laaghangend fruit" te maken hebt: snel en meestal makkelijk geld verdienen dus. Als je het nog niet gedaan hebt: begin maar eens met het aanbrengen van tochtstrip, buisisolatie en dergelijke. Dat soort maatregelen heeft meestal een TVT die in maanden kan worden uitgedrukt. Bovendien kost dat weinig, maar geloof me: het effect is wel merkbaar. En een merkbaar effect is wat je wilt om verdere stappen te kunnen nemen.

Verder moet je je niet rijk rekenen: het verlagen van de watertemperatuur in je CV is niet zo makkelijk. Je warmteafgifte zakt er namelijk ook door. Je zult dat moeten compenseren door beter te isoleren, of door grotere radiators te gaan gebruiken. Als je geen van beide doet zal uiteindelijk het comfort afnemen, omdat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt. En in dat geval is het met de WAF heel snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

antoinevromen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 21:53:
[...]

Als ik tussen de regels (van speedy) doorlees dan hebben jullie liever geen hallo en groeten. Bij deze.
Het zijn mijn regels niet, ik verwijs er alleen naar :)
Als alle anderen niet groeten dan valt die ene die het wel doet des te meer op :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Bezuiniger schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 00:21:
[...]
Een IR camera is natuurlijk heel erg mooi, maar met een eenvoudige IR thermometer van een paar tientjes kom je ook al een heel eind. Door structureel de muren af te werken vind je uiteindelijk precies dezelfde gaten als met een camera, maar het kost je wel veel meer tijd.
Een suggestie voor een goed(koop) apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

antoinevromen schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 11:04:
[...]

Een suggestie voor een goed(koop) apparaat?
Zelf heb ik de volgende IR-thermometer;
http://www.conrad.nl/ce/n...00/?ref=home&rt=home&rb=1
En nu icm een energiemeter voor een zeer leuk prijsje :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Nou, doe maar snel bestellen en daarna verhuizen naar de kroeg?

De Duurzame Kroeg deel 2

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Helemaal mee eens, wat ik veel leuker zou vinden is wat cijfers van Antoine over verbruik en opbrengsten (verminderd gasverbruik) van de Inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ Bezuiniger

Tussentijds half november een korte update, niet representatief vanwege de houtkachel die hier vaak brandt en de WP eruit drukt. Van 1 t/m15 nov. 45 kWh verstookt met beide L/L WP.
Woonkamer boven en slaapkamer beneden. De resultaten zijn echter veel belovend. Ik zie wel dat de koude buitenlucht de isolatie verliezen verhoogt, en de compressor moet hoger in vermogen om meer warmte uit de BL te halen.
De rest van het huis is natuurlijk wel wat kouder, maar de verblijftijd daar is heel kort.
Volgend jaar kijk ik es hoe het gegaan is, wellicht een Elga erbij voor de CV. Tot nu toe geen WAF klachten.
De CV is tot nu toe niet in bedrijf geweest. :P Het huis is bj 1972 en isolatie updates zijn nog steeds gaande.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img202/1774/wcti.png

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 16-11-2013 19:58 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat gebruik overig kan niet he...
hop een cv wp erin en een boiler in het circuit
lucht water is dan je basis in huis, de lucht lucht de turbo boost, of gezellige vlammetjes

&hier ?
0,03 m3/graaddag
>> 91,3 % minder verbruik
teruggerekent naar gas mis ik dan steeds 65% energie, dat moet lucht zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Heel erg mooie cijfers. Zo te zien blijft het dus ondanks de teruglopende temperatuur toch nog lekker renderen. Gas voor in ieder geval voor- en naseizoen is dus bijna 100% te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Maar alleen met een tweaker aan boord met een huis daarvoor geschikt.
Voor verreweg de meeste mensen is het dus voordeliger met gas te stoken en overschot van pv te verkopen.
Laat staan om overschot te verkwanselen 1:1.
De elga en verwanten is alleen geschikt voor adepten en idealisten pur sang.
Want laten we wel wezen: 9,2 cent betaald krijgen kan je geen kolenfooi noemen,
Dat is ver boven de marktwaarde uitbetaald krijgen .Ver boven de prijs van fossiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ja, je huis moet ervoor schikt zijn. Als je nog op 70 graden moet stoken zijn er andere dingen die eerst gedaan zouden moeten worden.

Nee, gas stoken is niet voordeliger dan een warmtepomp. Bij een sCOP van 2,8 of hoger is het voordeliger met een warmtepomp te stoken dan met gas. Als je PV hebt daalt dat getal naar 1,2. Die getallen zijn redelijk makkelijk te halen met de huidige warmtepompen.

Het overschot 1:1 "verkwanselen" is al helemaal niet handig. Een elektrische kachel heeft een COP van 1. Zelfs met PV ben je dan duurder uit als met gas. Alleen als je net boven de 500m3 gasverbruik zit kun je hierdoor wat vaste lasten besparen, dus die opmerking geld echt voor maar een heel klein deel van de bevolking.

Adepten en idealisten ben ik het een beetje mee eens: hybride warmtepompen vereisen nog steeds een CV installatie. Je bent dus extra geld aan het investeren, en soms kan dat lastig terugverdient worden. Als je uitgaat van een stijgende gasprijs wordt het plaatje al weer iets anders.

9,2 cent is inderdaad niet helemaal een kolenfooi, maar het is ook niet echt de marktwaarde. PV kwhtjes zijn relatief duur, als deze via een SDE constructie opgewekt moeten worden zijn ze nog veel duurder. Daarnaast betalen je buren er weer gewoon ca. 22 cent voor, dus ergens blijft er toch wel veel aan de strijkstok hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Die strijkstok heet overheid....

Ik ga mijn overschot "verkwanselen" in een e-boiler. De bulk van mijn gasverbruik is aan ww, met een geschat overschot van 1000 kWh moet daar toch de helf van de douches vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Verbruik Daalderop HP coolcube

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/240x426q90/12/aytt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Verbruik warmtepompboiler LWA 252

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/240x426q90/209/e0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Huidige verbruik warmtepompboiler/warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img35/4503/t3ey.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
drielp schreef op zondag 17 november 2013 @ 09:40:
Die strijkstok heet overheid....
Dat vraag ik me dus af. Het zou me niets verbazen als deze energie in een soort administratief "gat" valt, anders zou GC nooit het volle pond kunnen vergoeden over de eerste 1000kWh. Een ding is wel zeker: de energiemaatschappij vangt het volle pond ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Mijn gasverbuik afgelopen maanden: (en word nog lager ivm drukverlies >30mbar geconstateerd bij verwisselen meter)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img4/4958/l0kd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Elga heeft in 9 dagen tijd een max van 1408W bereikt. 123 kWh verstookt in 244 uur. Vind ik nog steeds niet beroerd voor een wp die een huis van 495 m3 moet verwarmen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:01:
er zit een wait state in de carrier print van 30 minuten, dus wacht nog even een half uur
of doe zoals ik met een glaasje water op de retour sensor
het gedrag komt zoals beschreven uit de weerstand van de retour sensor icm de gevraagde temperatuur en de gemeten aanvoer, zolang de aanvoer nog 36c is slaat hij niet aan
Hmm, nu een uur gewacht en nog steeds heeft de Elga pauze. Nu maar even de ingestelde temp naar 18 graden en terug naar 25 om 'em weer actief te laten worden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

zwollie schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:49:
Mijn gasverbuik afgelopen maanden: (en word nog lager ivm drukverlies >30mbar geconstateerd bij verwisselen meter)

[afbeelding]
mooie grafiekjes. Ik zie dat je de stroom met plugwise doet, maar met welke app/methode tover je het gasverbruik op je smartphone? Dat zou ik ook wel willen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
D'r komt nu wat kouder weer aan, ik ben echt heel benieuwd hoe de warmtepompen het nu blijven doen bij jullie. Is het te redden op puur de warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 20:42:
dat gebruik overig kan niet he...
hop een cv wp erin en een boiler in het circuit
lucht water is dan je basis in huis, de lucht lucht de turbo boost, of gezellige vlammetjes

&hier ?
0,03 m3/graaddag
>> 91,3 % minder verbruik
teruggerekent naar gas mis ik dan steeds 65% energie, dat moet lucht zijn.
Het plan is om aanstaand voorjaar onze Miele gasdroger te vervangen door een WP droger, hij is dan 14 jaar oud. Ook de wasmachine is toe aan vervanging, nu nog hotfill op aardgas. Gaat dan alleen elektrisch verwarmen.

Ik denk nog na over een WP boiler in de toekomst. Ik zoek er een van 80 tot 100 liter, maar heb er nog geen gevonden die niet al te groot is, hij moet passen in het stookhok.

Als al die wijzigingen zijn doorgevoerd heb ik nog ruimte voor 2 keer 200 Wp erbij op het dak, om het E verbruik weer af te dekken :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Kun je niet beter een warmtepompdroger nemen i.p.v. condens?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Ik ben van plan om een combinatie van een Elga en een Nefit trendline aan te schaffen.

Ik weet dat er een Ems-OT converter van Nefit is.

Mijn vraag is, werkt de combinatie Elga-Nefit trendline( met Ems-OT converter)-Honeywell touch in OT?

Een andere vraag is, werkt een combinatie van Elga-trendline-Nefit Easey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gasschuif schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:26:
[...]
Het plan is om aanstaand voorjaar onze Miele gasdroger te vervangen door een condensdroger, hij is dan 14 jaar oud. Ook de wasmachine is toe aan vervanging, nu nog hotfill op aardgas. Gaat dan alleen elektrisch verwarmen.
Misschien vergeten, maar houdt rekening met een langere droogtijd en een langere wastijd. Dat zijn wat mij betreft handige bijkomende voordelen van de gasdroger en van hotfill.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:34:
Kun je niet beter een warmtepompdroger nemen i.p.v. condens?
Je hebt gelijjk, slip of the pen, een WP droger natuurlijk. Aangepast! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

ericplan schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:40:
[...]

Misschien vergeten, maar houdt rekening met een langere droogtijd en een langere wastijd. Dat zijn wat mij betreft handige bijkomende voordelen van de gasdroger en van hotfill.
Daar heb ik mevrouw Gasschuif al voor gewaarschuwd, nu een 28 kW heater voor de wasmachine, en 5,4 kW voor de droger. Dat wordt zeker een verdubbeling in proces tijd. WAF van een nieuwe set is hoog echter....! 8)

Back on topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Bezuiniger schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 13:55:
Helemaal mee eens, wat ik veel leuker zou vinden is wat cijfers van Antoine over verbruik en opbrengsten (verminderd gasverbruik) van de Inventum.
We hebben een garage-geschakeld huis. Eigenlijk is het huis semi-vrijstaand (als je wilt weten wat ik daarmee bedoel kijk maar naar de foto; omdat de huizen diep doolopen staat een groot deel van het huis los van mijn garage en de garage van de buren). Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0BzFDXXBA45LdSEFtZ1praUwwczA/huis.jpg
De 2 daken met zonnepanelen vormen samen het huis.

Is nog lastig te zeggen (zie ook screenprint van mindergas).Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0BzFDXXBA45LdSEFtZ1praUwwczA/mindergas2013.JPG.
Sinds de aanschaf medio juli heb ik wel gemerkt dat ik ca. 1,5 m3/week gas bespaar op warmwater.
Omdat wij koken en warmwater ook op gas hebben heb ik in mindergas.nl aangegeven 15 m3/maand hiervoor te reserveren. Hoeveel het exact is weet ik niet, maar de benadering is oke denk ik.

Zoals je kunt zien hadden we een vrij constant beeld de afgelopen jaren wat gasverbruik betreft.
Ofschoon ik het recentelijk niet regelmatig heb bijgehouden zegt onderstaand historisch staatje genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0BzFDXXBA45LdSEFtZ1praUwwczA/grdag.JPG

De laatste jaren dus een gemiddeld gasverbruik per gewogen graaddag van minstens 0,50 m3/graaddag.

Zoals je op mindergas kunt zien is het verbruik voor november op dit moment 0,25 en over de periode 17-7-2013 t/m 16-11-2013 bedraagt het m3/gewogen graaddag ongeveer 0,1 (50m3 stook op 475 gewogen graaddagen).

Maar dit is natuurlijk erg op de zomer/herfst gebaseerd en ik zie zoals anderen in dit forum ook schrijven dat het verbruik/graaddag bij kouder weer toch stijgt (ofschoon de term gewogen graaddag dat effect juist zou moeten opheffen :-( )

Al met al zie ik duidelijk een dalende lijn, terwijl ik mijn stookgedrag niet heb aangepast.

Ik ben nu druk lezende op het forum voor ventilatoren om de oude radiatoren te boosten omdat ik denk dat ik ervoor moet zorgen dat er meer warmteafgifte (lees energieoverdracht) plaats zou moeten vinden bij lagere radiatortemperaturen.

Het huis is toch aanmerkelijk groot en er gaan veel liters water in dat circuit.
Wat mij opvalt is dat de temperatuur van het water aanvoer/retour nu met koude op 27/30 blijft steken als hij alleen op de Inventum draait. Dat is misschien ook wel logisch omdat de Inventum tov de Elga minder vermogen heeft (zie ook mijn post voor de afwegingen daaromtrent voordat iedere Elgafiel over mij heen valt :-) ).

Ik ben ook aan het experimenteren met doorstoken in de nacht. De Inventum staat zo wie zo continue aan, maar vroeger ging de CV naar 12 graden na 22.00 . Het lijkt erop dat als de thermostaat op bijv. 19,4 blijft het verbruik niet slechter is dan vroeger en hierdoor de Inventum wat vaker in de nacht kan profiteren van iets hogere CV-water-temperaturen, waardoor die temperaturen langzamer zakken omdat de Inventum uiteindelijk toch zijn kWh's aan het water toevoegt.

Bovenstaande allemaal redeneringen op "gevoel". Voor opbouwende opmerkingen sta ik altijd open mochten er toch zaken verondersteld zijn die "kant nog wal raken" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Bezuiniger schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 23:30:
Heel erg mooie cijfers. Zo te zien blijft het dus ondanks de teruglopende temperatuur toch nog lekker renderen. Gas voor in ieder geval voor- en naseizoen is dus bijna 100% te vervangen.
Ik neem aan dat jij ook in de situatie van overschot PV-kwh's zit?
Het bespaarde (bijna volledig ontbrekende gas-verbruik) bij jou komt op de een of andere manier in een aantal elektra-kWh's terug (en die zie je niet op mindergas ;-) ) en het is eigenlijk een niet helemaal "eerlijke" vergelijking omdat je vorig jaar wel het hele huis verwarmde.

Desalnietemin toont ook jouw staatje aan dat het substitueren van overtollige PV-kwh's voor M3-gas bij COP's van meer dan 1 kan lonen.
Ik laat in het midden voor sceptici of dat ook financieel lonend is omdat je eigenlijk quite moet spelen op elektrisch nivo met je panelen en de berekening eigenlijk moet maken op basis van 24 ct/kWh .

Hypothese/Food for thought:
Stel je kunt een CV-ketel of een warmtepomp gratis krijgen voor een nieuw huis. Beiden hebben voldoende capaciteit om de "tent" te verwarmen.

Dan heb je uiteindelijk een bepaalde hoeveelheid energie voor dat huis nodig. Laten we zeggen dat die hoeveelheid gelijk staat aan 1000 m3 gas.
Het equivalent van 1 m3 gas is 9 kWh elektrisch en dus bij een COP van 3 is dat dan gelijk aan 3 kWh.

De 1 m3 gas kost je 65 eurocent en de 3 kWh elektrisch kost je 72 eurocent.

Dus eigenlijk lood om oud ijzer en hoe politiek etc. zich ontwikkelen laat ik hierboven graag erbuiten.

Maar als je dan toch zoals ikzelf kWh's teveel aan PV hebt liggen (dat geld is inmiddels uitgegeven), dan kun je met een warmtepomp die kWh's weer zinvol te gelde maken, maar ik ben/blijf van mening dat het plaatsen van de PV's voor de elektra-compensatie ook een financieel uitstekende zet was. Of dat financieel aspect ook zo uitstekend voor de warmtepomp zonder PV-overschot is waag ik nog te betwijfelen. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
ericplan schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:40:
[...]

Wij hebben een Miele WP-droger (bouwjaar 2010). Zojuist opgenomen dat 1 droogbeurt witte-was 1,7 kWh kost. Dat was vroeger met de oude Miele voorganger (bouwjaar 1997) 2,6 kWh per droogbeurt.

Een significant verschil, maar nog steeds flinke verbruikscijfers. Wij (WAF) willen het comfort van de wasdroger niet missen, maar ik ben eerder benieuwd naar de financiele kosten per droogbeurt van een gasdroger versus die 1,7 kWh?

Overigens heeft de WP-droger wel het voordeel dat de warmte weer het huis wordt ingeblazen (het vocht gaat overigens via een slang naar een waterafvoer dus geen vervelende bakjes legen zoals bij condensdrogers meestal het geval is).

Nadeel in de zomer is natuurlijk wel die extra warmte in huis :)

[ Voor 17% gewijzigd door antoinevromen op 17-11-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

antoinevromen schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:11:
[...]
Een significant verschil, maar nog steeds flinke verbruikscijfers. Wij (WAF) willen het comfort van de wasdroger niet missen, maar ik ben eerder benieuwd naar de financiele kosten per droogbeurt van een gasdroger versus die 1,7 kWh?
Dankzij de Youless kan ik het vrij eenvoudig nazoeken. Dat zit zo rond de 0,23 m3 per droogbeurt, dus nog geen 20 cent. Dat is dan per volle wasmachine.

[ Voor 2% gewijzigd door ericplan op 17-11-2013 21:39 . Reden: prijs ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@antoinevroomen: die elektra kan je eenmalig afkopen met wat extra PV, gas blijft komen...
(waslijn voor moederdag geven? /.... (ren hard weg :) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
ericplan schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:28:
[...]

Dankzij de Youless kan ik het vrij eenvoudig nazoeken. Dat zit zo rond de 0,23 m3 per droogbeurt, dus nog geen 20 cent. Dat is dan per volle wasmachine.
Als ik nou lullig wil zijn zeg ik 1,7 x 9 cent = 15 cent per beurt of vraag ik of die gaswasdroger niet op de elektriciteit is aangesloten (ergo hoeveel kWh hij buiten het verwarmen om verbruikt), maar ik wil niet lullig zijn en dus is 1,7 x 24 = 41 cent.
Dus is een gaswasdroger zo gek nog niet ?? (misschien was dat vertypen eerder een freudiaanse vertyping ;-) en is een gasdroger momenteel voordeliger dan een wp-droger.

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 17-11-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:31:
@antoinevroomen: die elektra kan je tot 2017 eenmalig afkopen met wat extra PV, gas blijft komen...
Fixed That For You

:P

Waslijn ftw inderdaad. (Tvt enzo). (Alhoewel een wasdroger wel de badkamer lekker kan verwarmen (;)))

[ontopic]
Komende week wordt het wat kouder. Ben benieuwd hoe de kWh per graaddag getallen zullen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 17-11-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
BarryH schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:31:
@antoinevroomen: die elektra kan je eenmalig afkopen met wat extra PV, gas blijft komen...
Nee daar kijk ik wel voor uit. Ik moet de pc-ventilatortjes nog in de WAF-commissie brengen .
Even off-topic Ik ga waarschijnlijk voor 7-cm ventilatoren om de CV-radiatoren te boosten. Die vallen volledig aan de onderkant in de radiator (uit het zicht) en misschien bevestigen met magneten of magneetband en het is nog een verplaatsbare DBE ook ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 17-11-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Dre schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:44:
[...]

Fixed That For You

:P

Waslijn ftw inderdaad. (Tvt enzo). (Alhoewel een wasdroger wel de badkamer lekker kan verwarmen (;)))

[ontopic]
Komende week wordt het wat kouder. Ben benieuwd hoe de kWh per graaddag getallen zullen worden.
Kom op Dre. Die wasdroger is comfort, net als ik de vaatwasser als huwelijkse voorwaarde heb bedongen.

Als ik op die toer ga dan sta jij je dus te wassen in een tobbe met warm water van het open-haardvuur ;-)
In principe kunnen we al onze luxe (auto, tv, vaatwasser, wasdroger etc.) wel vervangen door hun waslijn-evenknie, maar dat is niet de essentie van dit forum denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

antoinevromen schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:42:
[...]
Als ik nou lullig wil zijn zeg ik 1,7 x 9 cent = 15 cent per beurt of vraag ik of die gaswasdroger niet op de elektriciteit is aangesloten (ergo hoeveel kWh hij buiten het verwarmen om verbruikt), maar ik wil niet lullig zijn en dus is 1,7 x 24 = 41 cent.
Dus is een gaswasdroger zo gek nog niet ?? (misschien was dat vertypen eerder een freudiaanse vertyping ;-) en is een gasdroger momenteel voordeliger dan een wp-droger.
We gaan wel ver offtopic :o
230V 360W zegt het stickertje (inclusief lampje) en binnen een half uur is de was droog, dus veel zal het e-verbruik niet zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

Vraagje: hoe vaak gebruiken jullie de droger per week in het seizoen dat de waslijn niet meer werkt?
Volgens de viespeuken bij mileu centraal zou een gezin deze maar 3 keer per week gebruiken.
Wij met 4 personen al 1 maal per dag.

Mijn afvoerdroger Miele 15 jaar oud, met droogte meting doet gemiddeld 1,7 kWh per droog beurt.
Meting plugwise.

Wel een nieuwe 1600 toeren Miele wasmachine. (dat verkorte de droogtijd enorm, helaas geen cijfertjes)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Seafarer schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:09:
Vraagje: hoe vaak gebruiken jullie de droger per week in het seizoen dat de waslijn niet meer werkt?
Nooit, want de waslijn werkt altijd. Of de was nu buiten is of aan de balustrade hangt, drogen doet het toch wel.

@Antoine:
Dat is wel een heel erg mooie PV set, en ook een heel erg mooi resultaat met de Inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kunnen we de droger discussie laten voor wat het is?

Wie maakt er anders een "zuinige apparaten" topic?
Lijkt mij een nuttige aanvulling voor DED. :Y

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 18-11-2013 08:17 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44
antoinevromen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:42:
[...]

Hallo Smartsys,

Ik heb toevallig ook met dat idee van jou rondgelopen een tijd geleden. Ik had echter in gedachten om een goedkope zwembadwartmepomp aan te schaffen om die bak met water op te warmen.
Hier enkele zaken waar je aan moet denken:
- Als die bak in de kruipruimte komt heb je misschien lange leidingen naar de boiler nodig?
- Je zult die bak in zo'n (neem ik aan koude kruipruimte goed moeten isoleren zoadat je niet de aarde onder je huis aan het verwarmen bent
- Ik las ergens in je stukje dat je die plas met water als een radiator wilt aansluiten en waarbij je het volgende schrijft : "Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen." Je moet wel zien te VOORKOMEN dat je CV die plas met water als een radiator gaat verwarmen als hij tezeer afkoelt, want anders kan je gasrekening wel eens erg hoog worden.

Groeten Antoine
Hoi Antoine,

Ik moet de huidige koudwater toevoer naar de CV vervangen. Deze loopt nu vanaf de meterkast door de badkamer naar de zolder.
In de nieuwe situatie moet ik via de woonkamer, naast bestaande CV leidingen door een slaapkamer naar de zolder. De lengte neemt misschien 4 á 5 meter toe, maar dit kan grotendeels geïsoleerd worden zodat het voor verwarmde water netjes bij de zonneboiler afgeleverd wordt.

Het buffervat bestaat uit kunststof schaaldelen van enkele cm's dik met daarin een kunststof zak. De schaaldelen zijn gevuld met isolatiemateriaal. Ik heb een vraag uitstaan mbt de isolatie en plaatsing en had zelf al het idee om er eventueel een kist omheen te zetten en deze op te vullen met rockwool oid om de warmte beter binnen het vat te houden.

Mijn uitgangssituatie is dat het buffervat ALTIJD warm is, dus of het nou zomer of winter is, dag of nacht, dat vat is altijd 45 graden of hoger. Dit omdat het ook het warme tapwater er door voorverwarmt moet worden. Wel kan het zijn dat in de zomer de Elga minder of niet draait, omdat de zonnecollectoren ook een bijdrage leveren. Het buffervat zal middels een klep losgekoppeld kunnen worden van het CV circuit.

Over de aansturing van het geheel heb ik nog niet heel uitvoerig nagedacht, maar ik denk dat het iets moet worden als onderstaand.

Warmte vraag woning (buffervat op temperatuur) = klep open, CV aan.
Warmte vraag woning (buffervat onder temperatuur) = klep dicht, CV aan.
Ik moet gaan kijken of ik met een uitgebreidere themostaat iets kan doen. Of anders voor lief nemen dat de CV kort aanslaat en op basis van de retour water temperatuur weer afslaat.

De Elga gaat helemaal los van de CV installatie aangestuurd wordt, maar wel bij voorkeur overdag als de PV installaties energie produceren, eigenlijk als er sprake is van productie mag de Elga ook draaien, tenzij het buffervat op temperatuur is.

De zonnecollectoren gaan ook helemaal los van de rest gestuurd worden.
Zon op de collectoren = solar pomp aan
Zon van de collectoren = solar pomp uit
Buffervat boven 85 graden = solar pomp uit
De zonnecollectoren hebben een te klein oppervlakte en ongunstige orientatie (west,noord,west) om dit grote buffervat naar hele hoge temperaturen te brengen. Er komt een beveiliging op, maar die is denk ik niet erg hard nodig.

De kleine zonneboiler op zolder gaat ook autonoom draaien.
Het water uit het kleine vat op zolder gaat hoe dan ook altijd eerst door de ketel en daarna door een mengventiel voordat het naar de tappunten gaat. Dit mengventiel wordt op 65 graden gezet. Als het water in het kleine vat voldoende warm is, zal de ketel hier niets mee doen en wordt het eventueel terug gemengd naar 65graden. Is het niet warm genoeg, dan wordt het bij verwarmd tot 65 graden.
Als er veel warm water wordt gebruikt, dan wordt het kleine vat leeggetapt en zal er alleen voorverwarmt water (door het grote buffervat) naar de ketel stromen. In dit geval is dus de ketel wel nodig.
Het kleine vat is 120liter, dus dat is óf het bad vol óf twee keer een douche per dag.
Vooral in de zomer staat tot zonsondergang de zon op het westelijk dak, dus dan moet hier veel profijt uit te halen zijn.

Daarnaast moet ik nog eens op zoek naar kieren om meer warmte in huis te houden en wellicht de mechanische ventilatie uitschakelen. Deze staat nu 24uur per dag warmte uit het huis te zuigen en zo naar buiten te blazen. Dit is vanuit de bouw al zo ingericht en gelukkig gaat het alleen om het toilet en de badkamer, maar dat moet ook efficiënter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Seafarer schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:09:
Volgens de viespeuken bij mileu centraal zou een gezin deze maar 3 keer per week gebruiken.
Wij met 4 personen al 1 maal per dag.

Mijn afvoerdroger Miele 15 jaar oud, met droogte meting doet gemiddeld 1,7 kWh per droog beurt.
Meting plugwise.

Wel een nieuwe 1600 toeren Miele wasmachine. (dat verkorte de droogtijd enorm, helaas geen cijfertjes)
Sorry voor het off-topic, maar ik wil toch antwoorden op de vraag die me gesteld wordt.

Zelfs op die vraag heb ik antwoord; 133 keer per jaar, dat is dus ca. 2,5 keer per week (voornamelijk voor de witte was) (gezin van 3 personen).
Onze Miele-wasmachine is 1450 toeren (scheelt ook niet zo veel met 1600) en de meting van 1,7 kWh is gedaan met een losse draaischijf-kWh-meter;

Iets zegt mij dat er iets niet klopt; Misschien vult mijn vrouw de wasmachine en droger efficienter?, want zoals ik al schreef verbruikte de vorige Miele afvoerdroger uit 1997 (dus ook ca. 16 jaar geleden) 2,6 kWh voor dezelfde droogbeurt. (uiteindelijk heeft het verbruik ook te maken met de hoeveelheid was die erin gedroogd moet worden per beurt).

Al met al bevestig je hiermee dat uiteindelijk een WP-droger niet zoveel zuiniger is als de reclame ons voorspiegelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
smartsys schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:58:
[...]
Daarnaast moet ik nog eens op zoek naar kieren om meer warmte in huis te houden en wellicht de mechanische ventilatie uitschakelen. Deze staat nu 24uur per dag warmte uit het huis te zuigen en zo naar buiten te blazen. Dit is vanuit de bouw al zo ingericht en gelukkig gaat het alleen om het toilet en de badkamer, maar dat moet ook efficiënter kunnen.
Je hebt ook al een indrukwekkende installatie (zeker geen newbee) en zo te lezen goed over de zaken al nagedacht.
Ik heb een paar meldingen gemaakt omdat je die minimaal in overweging zou moeten nemen.

Wat betreft je laatste alinea ga je je op een hellend vlak begeven ben ik bang.
Zo'n mechanische ventilatie is niet voor niets ingebouwd, en als je ook alle kieren gaat dichten kunnen jij of je gezinsleden zomaar in 1 of ander tv-programma met schimmel/astma/hoofdpijn etc. terecht komen.
Dat is ook de reden waarom ik voor de Inventum heb gekozen omdat ik het afblazen van warme lucht ook wel zonde vond/vind.

Misschien kun je de Elga voeden met de afblaaslucht van de Mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Bezuiniger schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:23:
[...]
@Antoine:
Dat is wel een heel erg mooie PV set, en ook een heel erg mooi resultaat met de Inventum.
@Bezuiniger,

Thanx.
Vond ik ook wel goed resultaat, maar iets zegt mij dat de zes 7cm-vents (21dB) die ik zojuist in Duitsland gekocht heb (aflevering vermoedelijk donderdag) nog gaan helpen om via onze oude radiatoren meer warmte in huis te krijgen bij Inventum-only-heating.
WAF ging stroef en ik heb beloofd ze alleen 's nachts aan te zetten als geluid wordt opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
antoinevromen schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:49:
[...]

Je hebt ook al een indrukwekkende installatie (zeker geen newbee) en zo te lezen goed over de zaken al nagedacht.
Ik heb een paar meldingen gemaakt omdat je die minimaal in overweging zou moeten nemen.

Wat betreft je laatste alinea ga je je op een hellend vlak begeven ben ik bang.
Zo'n mechanische ventilatie is niet voor niets ingebouwd, en als je ook alle kieren gaat dichten kunnen jij of je gezinsleden zomaar in 1 of ander tv-programma met schimmel/astma/hoofdpijn etc. terecht komen.
Dat is ook de reden waarom ik voor de Inventum heb gekozen omdat ik het afblazen van warme lucht ook wel zonde vond/vind.

Misschien kun je de Elga voeden met de afblaaslucht van de Mechanische ventilatie?
Hoi Antoine,

Op dit moment is het nog niet heel bijzonder hoor.
Alleen een 2250Wp PV generator op het Oost-Zuid-Oosten met een standaard Remeha Avanta CV ketel.

Mijn huis is een tussenwoning uit 1995 en deze is redelijk geïsoleerd. Mijn woning heeft veel schuin dak en dat een stuk beter geïsoleerd worden, maar dit is bouwkundig een grote klus omdat alle dakpannen eraf moeten om de bestaande dunne isolatie matten te vervangen door dikkere.
Ik snap wat je bedoeld met ventileren. Ik heb op slaapkamers ook ALTIJD de ramen op de ventilatie stand, wel de deur dicht om tocht tegen te gaan, maar ik vind wel dat er "schone" lucht in de kamers moet kunnen komen.
De mechanische ventilatie zou nooit helemaal weggaan, maar wellicht is het inderdaad wel een optie om hier een Inventum Solo voor te gebruiken en deze dan via het CV circuit het voorraad vat in de kruipruimte te laten verwarmen. In dit geval schakelt de CV automatisch uit als de retour temperatuur te hoog wordt.

Ik denk alleen dat het sturen nu een beetje lastiger wordt, omdat ik het CV circuit moet gebruiken om het buffervat te verwarmen. Het is namelijk niet mogelijk om drie nieuwe leidingen te trekken.
Dat betekend dat ik alle radiatoren van kleppen moet voorzien zodat ik alles "uit" kan zetten en alleen het buffervat kan opwarmen.
Dit wordt dus nog ff puzzlen, maar het klinkt wel aantrekkelijker om de warme lucht uit huis te gebruiken.

Waarom ik hier mee bezig ben is omdat de overheid hard bezig is om het zelf opwekken van energie onaantrekkelijk te maken.
De eerste openlijke uitingen om de salderingsregeling af te schaffen staan zelfs al op papier en hoewel dit nog minimaal 8 jaar verder is, lijkt het mij verstandig om voorbereid te zijn op de dag dat het echt zover is.
Ik heb nu geen overschot aan "eigen" stroom uit mijn PV installatie, maar er zijn wel genoeg dagen in een jaar dat er aanzienlijk meer wordt opgewekt in dan verbruikt. Middels de salderingsregeling kan ik deze KWh uurtjes gewoon wegstrepen en is er niets aan de hand, maar als ik straks € 0,25 moet betalen voor een KWh en ik krijg hier € 0,09 voor terug als ie het net opgaat, dan zet ik deze liever om in een andere behoefte "warmte".

Iedere dag gaat de douche aan en een keer of tig de warme kraan. Nu gaat iedere keer als dit gebeurd de gasmeter draaien en kost dit dus geld.
Als ik middels een investering kan zorgen dat de gasmeter NIET of pas na een groot aantal minuten gaat draaien als iemand onder de douche stapt of als het buiten -20 is en die investering zichzelf binnen een jaar of 10 terugverdiend, dan is het voor mij al een simpel verhaal.

De techniek is er en hoeft ook helemaal niet duur te zijn.
Het grootste probleem is dat wij met z'n allen toestaan dat de overheid ons via allerlei slinkse wegen heel veel geld ontneemt voor zaken waar we niet zonder kunnen. De toename zou budget neutraal zijn en middels de inkomstenbelasting worden gecompenseerd, maar dit gebeurd dus niet, omdat NL niet aan verplichtingen richten de EU kan voldoen.
Oftewel dan verhogen we de BTW op "luxe" artikelen en dat is energie blijkbaar ook en we voeren nog wat andere heffingen door zodat de kas weer klopt.
Uiteindelijk betalen we WEL veel meer voor onze energie en houden we NIET meer over van ons bruto salaris. Het gat ligt dus weer bij de burger en de reden dat dit voor het milieu zou zijn slaat natuurlijk helemaal nergens meer op als je nu de salderingsregeling wilt opheffen.
Oftewel ik investeer in een duurzame energietechniek en als straf krijg ik minder voor mijn eigen opgewekte energie als ik deze op een later tijdstip wil gebruiken. Salderen is namelijk niets minder dan energie in geld omzetten en later weer terug naar energie. De overheid wil deze "omzetting" ook uitbuiten en daar ga ik niet zonder slag of stoot in mee. Het gaat alleen om de €€€ en daar gaat het mij ook om.
Je kunt een € immers maar 1X uitgeven en dat doe ik liever in iets ten gunste van mijn gezin dan aan belasting naar de graaiers in Den Haag of de EU.

Ik wil met zo min mogelijk €€€ een zo hoog mogelijk comfort niveau in huis en daar zijn legio technieken voor en ik ben nu de zoektocht begonnen om een ideale combinatie te maken die voor wat betreft aanschaf en operationele kosten zo efficiënt mogelijk moet zijn én die zonder grootschalige verbouwing in mijn woning te implementeren is.

[ Voor 7% gewijzigd door smartsys op 18-11-2013 14:55 . Reden: Fout in text ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antoinevromen schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:38:
[...]
Al met al bevestig je hiermee dat uiteindelijk een WP-droger niet zoveel zuiniger is als de reclame ons voorspiegelt.
dat is generaliseren
mijn warmtepomp droger is een factor 6 zuiniger (beko dpu)
ontopic : de warmtepomp en de wp droger samen nemen maar 60% van het vermogen van de opzet in 2012 en dan de droger alleen (!) whoah

na isolatie van alle leidingen van de elga heb ik bij 7/8c 63c aanvoer gehaald, pompstand 2,5 (laag dynamisch) een uur lang 1300Wac staat nu ook op de teller, maar lukt alleen met de voordeur open
laat de koudere dagen maar komen nu

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16
@antoinevromen en @smartsys
Ik heb mijn ecolution combi50 nu 2 weken hangen.
wilde eerst ook een solo, maar naar flink passen en meten paste de combi ook.
Deze maakt altijd warm water aan (boiler) van 50 liter.
En merk dat dit al heel plezierig is.
Ik had ook een afzuigsysteem die de warmte lucht zo naar buiten gooide, nu is de lucht die naar buiten gaat 2c soms nog minder.
Ook merk ik dat de badkamer de hele dag 24/7 lekker op temperatuur is en de woon kamer houd ie op dit moment bijna ook op temperatuur (komt soms net wat te kort qua vermogen).
Wat ik fijn vind is dat ik gewoon nog steeds frisse lucht in huis krijg.
Gisteren verjaardag thuis gehad, normaal beslaan alle ramen, nu op standje 3 en alle warmte komt weer lekker je c.v. in en extra frisse lucht weer binnen.
Ik gebruik nu in totaal een 12kw per dag, maar daar zit alles in.
En deze dagen heeft p.v. niet veel opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

[/quote]

Daar probeer ik achter te komen. Vervangen "leek" rendabel.

1450 toeren oude trommel is een mega verschil met een nieuwe trammel(grotere diameter) en dan 1600 toeren.

Misschien toch een apart topikje starten "serieus besparen op witgoed" O-)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
smartsys schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:25:
[...]

Hoi Antoine,

Op dit moment is het nog niet heel bijzonder hoor.
Alleen een 2250Wp PV generator op het Oost-Zuid-Oosten met een standaard Remeha Avanta CV ketel.

Mijn huis is een tussenwoning uit 1995 en deze is redelijk geïsoleerd. Mijn woning heeft veel schuin dak en dat een stuk beter geïsoleerd worden, maar dit is bouwkundig een grote klus omdat alle dakpannen eraf moeten om de bestaande dunne isolatie matten te vervangen door dikkere.
.........
Smartsys dan zijn onze huizen best goed te vergelijken. PV, Remeha Avanta, bouwjaar rond 1994/1995.
Ik denk dat ons dak standaard beter geisoleerd is/was omdat hier van die dikke isolatieplaten onder de pannen liggen (en in de kruipruimte zit een dikke laag piepschuim tegen de vloerbroodjes aan), maar wij hebben zelf niets aanvullends aan isolatie gedaan sinds de nieuwbouw in 1994.
Boven de garage (lage schuine dak op foto) is ook een slaapkamer (het penthouse van mijn zoon van 16; opp. slaapkamer minstens 8x5 meter), dus wij hebben ook aardig wat dakoppervlakte waar warmte weg kan.

Ik deel het meeste van je mening over Europa/Den Haag etc., maar wil daar hier vanwege het topic niet te diep op in gaan.

Je maakt me wel aan het schrikken met de mededeling dat de saldering ter discussiestaat. Ik krijg nooit 's zomers de opbrengst opgebruikt. Maar het gaat mij te ver om daarvoor weer investeringen te gaan doen om niet "gepakt" te worden, maar ik wil je de volgende kennis niet onthouden:
- Ik zie op Duitse sites (die zijn wat betreft PV en WP veel verder dan ons) ook apparaten die stroom-opslag doen om deze 's nachts te gebruiken, maar die zijn nu nog peperduur. Sommigen slaan zelfs nachtstroom op om die overdag te gebruiken.

Wij wonen hier vlak aan de Duitse grens en daar krijgen de mensen ongeacht saldering 35 eurocent of meer per kWh (daar liggen hele weilanden vol). Dus als het daar kan in het verenigde Europa waarom hier dan niet? Geldt overigens ook voor de benzine (1,49 euro over 5 km over de grens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:33:
[...]
na isolatie van alle leidingen van de elga heb ik bij 7/8c 63c aanvoer gehaald, pompstand 2,5 (laag dynamisch) een uur lang 1300Wac staat nu ook op de teller, maar lukt alleen met de voordeur open
Indrukwekkend hoge aanvoertemperatuur van 63°C. Heb je enig idee of het vermogen dan nog noemenswaardig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
smartsys schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:25:
[...]

.....
De mechanische ventilatie zou nooit helemaal weggaan, maar wellicht is het inderdaad wel een optie om hier een Inventum Solo voor te gebruiken en deze dan via het CV circuit het voorraad vat in de kruipruimte te laten verwarmen. In dit geval schakelt de CV automatisch uit als de retour temperatuur te hoog wordt.
.....
Smartsys ik weet niet of die Inventum Solo voldoende vermogen heeft om hetgeen jij wilt te realiseren. Zie mijn post dat het boilervaatje van 50L 50-graden wordt en de CV-installatie (ik schat rond de 100 L) en dan nog al dat ijzer rond de 30 graden wordt. Ik geloof niet dat je jouw "kruipruimtevat" daar zinnig mee kan stoken. Zie je geen mogelijkheid om de afvoerlucht langs een warmtewisselaar van bijv. een Elga of nog goedkoper een zwembad-WP te leiden?
Ik zeg dit omdat het mij zonde aanvoelt om met een relatief dure Inventum "slechts" een kruipruimtevat op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:33:
[...]

dat is generaliseren
mijn warmtepomp droger is een factor 6 zuiniger (beko dpu)
ontopic : de warmtepomp en de wp droger samen nemen maar 60% van het vermogen van de opzet in 2012 en dan de droger alleen (!) whoah

Eric, je inhoudelijke/technische bijdrage aan dit forum is grandioos, maar je cijfermatige onderbouwing kan ik nu niet anders dan in twijfel trekken (alhoewel je op de enige tropische plaats in Nederland woont waar het aantal gewogen graaddagen tussen 1-9-2012 en 1-9-2013 ruim 1000 onder de rest van Nederland ligt ;-) ).

Je kunt echt niet met droge ogen beweren dat jouw beko-dpu-WPdroger met 1/6 aan stroom evenveel was net zo droog maakt als een Miele WP-droger uit 2010 (dat is in een open markt niet vol te houden voor welke leverancier dan ook).
Dat zijn apparaten die WEL exact te vergelijken zijn. Anders dan onze huizen, isolatiegraad en stookgedrag, waar makkelijk 1000% verschil in kan zitten.
Ik geloof je op je woord dat je slechts 1100 kWh per jaar verbruikt, maar uit de lengte of de breedte moet dat verschil komen en niet uit sublieme apparatuur, want wij hebben ook alles A+ en A++ apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:12:
[...]

Indrukwekkend hoge aanvoertemperatuur van 63°C. Heb je enig idee of het vermogen dan nog noemenswaardig is?
Goede vraag!
Ik kan bij mijn doorstroomverwarmer voor WW in de keuken ook >45c halen, echter is dan het debiet <0,5 liter per minuut. Uiteindelijk heeft de doorstromer een vermogen van 3200W en dan kan met flow/isolatie het eindresultaat verbeter worden, maar uiteindelijk is er een max. vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:20:
@antoinevromen en @smartsys
Ik heb mijn ecolution combi50 nu 2 weken hangen.
wilde eerst ook een solo, maar naar flink passen en meten paste de combi ook.
Deze maakt altijd warm water aan (boiler) van 50 liter.
En merk dat dit al heel plezierig is.
Ik had ook een afzuigsysteem die de warmte lucht zo naar buiten gooide, nu is de lucht die naar buiten gaat 2c soms nog minder.
Ook merk ik dat de badkamer de hele dag 24/7 lekker op temperatuur is en de woon kamer houd ie op dit moment bijna ook op temperatuur (komt soms net wat te kort qua vermogen).
Wat ik fijn vind is dat ik gewoon nog steeds frisse lucht in huis krijg.
Gisteren verjaardag thuis gehad, normaal beslaan alle ramen, nu op standje 3 en alle warmte komt weer lekker je c.v. in en extra frisse lucht weer binnen.
Ik gebruik nu in totaal een 12kw per dag, maar daar zit alles in.
En deze dagen heeft p.v. niet veel opgeleverd.
Richard, goed te horen dat je ook tevreden bent over de Ecolution. Wat voor soort radiators heb je (LTV?).

N.b. wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de temperatuur, waarmee je de afgekoelde lucht uitblaast, dan gebruik je met de Ecolution eigenlijk net als warmtepompen die hun warmtewisselaar buiten hebben hangen de energie die je uit die delta-T haalt. Met name in het voor-/na-jaar trek je bij een hogere ventilatiestand meer energie van buiten naar binnen die je vasthoudt dan wanneer het kouder is, terwijl je extra ventileert.
Ik heb hier ergens in mijn lees-queeste ook gelezen dat je met de Ecolution alleen de warmte eruit kunt halen die je er zelf in stopt, maar dat is eigenlijk niet zo wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de uitblaastemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Freeman
Sterker nog, mijn 11 Watt spaarlamp wordt meer dan 80°C. Alleen veel water in korte tijd kan ik er niet mee verwarmen. Ik vraag me af wat die temperatuur dan voor waarde heeft ;)

@antoinevromen
Cijfers van eric-pvt >:), welkom op dit forum :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
antoinevromen schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:24:
[...]

Eric, je inhoudelijke/technische bijdrage aan dit forum is grandioos, maar je cijfermatige onderbouwing kan ik nu niet anders dan in twijfel trekken (alhoewel je op de enige tropische plaats in Nederland woont waar het aantal gewogen graaddagen tussen 1-9-2012 en 1-9-2013 ruim 1000 onder de rest van Nederland ligt ;-) ).

Je kunt echt niet met droge ogen beweren dat jouw beko-dpu-WPdroger met 1/6 aan stroom evenveel was net zo droog maakt als een Miele WP-droger uit 2010 (dat is in een open markt niet vol te houden voor welke leverancier dan ook).
Dat zijn apparaten die WEL exact te vergelijken zijn. Anders dan onze huizen, isolatiegraad en stookgedrag, waar makkelijk 1000% verschil in kan zitten.
Ik geloof je op je woord dat je slechts 1100 kWh per jaar verbruikt, maar uit de lengte of de breedte moet dat verschil komen en niet uit sublieme apparatuur, want wij hebben ook alles A+ en A++ apparaten.
Oef, aanname.... bij eric-pvt gaat alles net even anders. Ik geloof in dit geval een droger zonder verwarming ;) Het kan namelijk wel, dus

Ik heb overigens het gevoel dat ik hier in een prive gesprek zit. Ik snap dat er nogal wat op je afkomt, maar je hoeft echt niet overal op te reageren en waarom zijn die graaddagen zo belangrijk?
Eerst alles lezen, dan zelf uitzoeken en als je dan vragen hebt, stel deze dan kort en krachtig. Je kaapt nu een topic en dat is niet netjes.... je mag zelf iets starten, lees de FAQ.

Oja, DM mag natuurlijk ook.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dre schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:12:
[...]

Om mijn eigen vraag te beantwoorden. Als ik de handleiding van de buitenunit lees is bij 5°C buitentemperatuur en "55-60°C" (aanvoer?) een COP van 2,2. 1100 Watt erin is dus 2420 Watt eruit. 63°C is wel nog even iets hoger en zal de COP naar mijn schatting onder de 2 liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 18-11-2013 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd om alles in een matrix uit te zetten. Ik ben zelf gegaan tot een maximum aanvoertemperatuur van 50 graden en een buitentemperatuur range van -5 tot 18 graden.

Ik kom dan uit op onderstaande tabel:

Edit: Groen betekent bij de huidige gas en elektriciteitsprijs dat elektriciteit met deze COP goedkoper is.

COP:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga_cop.jpg

Afgiftevermogen:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/afgiftevermogen.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 18-11-2013 19:33 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
drielp schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:36:
[...]

Oef, aanname.... bij eric-pvt gaat alles net even anders. Ik geloof in dit geval een droger zonder verwarming ;) Het kan namelijk wel, dus

Ik heb overigens het gevoel dat ik hier in een prive gesprek zit. Ik snap dat er nogal wat op je afkomt, maar je hoeft echt niet overal op te reageren en waarom zijn die graaddagen zo belangrijk?
Eerst alles lezen, dan zelf uitzoeken en als je dan vragen hebt, stel deze dan kort en krachtig. Je kaapt nu een topic en dat is niet netjes.... je mag zelf iets starten, lees de FAQ.

Oja, DM mag natuurlijk ook.....
Antoine heeft gebruik gemaakt van de DM optie om hierop te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman: op welke bron heb je deze tabel gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bronnen :)

Zowel de informatie van de ELGA zelf en een heleboel grafieken van lucht/water warmtepompen en hoe de COP gerelateerd is met de buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. Deze relatie is nagenoeg lineair, daarna kon ik de tabel invullen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antoinevromen schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:24:
[...]
dit is helemaal niet gezegd, jij noemt het nu, typisch nederlands gedrag weer dit
ik denk dat de beko helemaal gehakt maakt van je miele, dat laat je niet liggen, dan is het goed.
de beko kan namelijk open ventileren, en daar staat de warme zonneboiler naast.
dieip leest duidelijk wel.
het draagt niet bij aan kennis en ervaringen voor anderen, en mensen die op het punt staan iets aan te schaffen.

@dre, ik heb sinds gisteren de regeling verandert, de elga pomp draait nu langzaam en geeft een hoge aanvoertemp, dat warmt snel aan ** , na 15 minuten start ook de atag qsolar pomp op een standje hoger,
zo heb ik dus lage en hoge flow inregelbaar naar wens.
de elga reageert hier heel goed op.
verder heb ik fors geisoleerd (leidingen) en is er extreem weinig buitenleiding nog buiten.
met het vermogen zit het wel goed, de elga is te zwaar voor mijn woning.

** hij hangt direkt onder de leefruimte en dat is erg prettig,
voor veranderingen steeds onder de vloer is effe minder.
het is hier gewoon nog steeds 23c, en het stroomverbruik is lager dan vorig jaar okt/nov (zonder wp)

luchtvochtigheid tussen 94-99% nu, dat doet wonderen voor de lucht water wp, er komt dan echt een bak warmte uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nav. de inzichten over temperatuurverloop en het belang van korte leidingen wordt ik steeds enthousiaster om de buitenunit gewoon op 6m hoogte op de buitenmuren te plaatsen, met ca. 0,5m leiding naar de binnenunit
Wellicht iets lagere buitentemperatuur dan op 1,5m, maar in ieder geval geen temp verlies in de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ach, temperatuurverlies is hier over 11 meter een graad of 0,3.... De truuk zit 'em blijkbaar meer in de goede isolatie dan in de lengte van de leidingen. Vóordat ik die leidingen extra geisoleerd had, was het verschil bijna 2,5 graden. Met name het deel wat vol in de wind hangt is van belang, dat stuk heeft het meest geprofiteerd van de extra dikke jas Thermaflex. Dan loopt het langs een stuk muur 2 meter omhoog. Helaas kon ik dat niet isoleren, dan zouden de leidingen niet meer in de koof passen. Ik heb er nu in een kolom lucht in stil gezet; onder en boven een beetje pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:20:
Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd om alles in een matrix uit te zetten. Ik ben zelf gegaan tot een maximum aanvoertemperatuur van 50 graden en een buitentemperatuur range van -5 tot 18 graden.

Ik kom dan uit op onderstaande tabel:

Edit: Groen betekent bij de huidige gas en elektriciteitsprijs dat elektriciteit met deze COP goedkoper is.

COP:
[afbeelding]

Afgiftevermogen:
[afbeelding]
Damn die cijfers zijn wel fors beter dan die van de zwembadwarmtepompen die ik tot nu toe heb gezien :) Nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Owja en ik heb een lijstje met warmtepompen die evt geschikt zijn voor verwarming en soms warm tapwater:

Elga 5kw €3250,- inc; installatie
LG HN09 9kw 4228,- (rhsairco.nl)
LG HN12 6164,- (rhsairco.nl)
LG HN14 6769,- (rhsairco.nl)
LG HN16 7495,- (rhsairco.nl)
Daikin Altherm V
Nibe F2040 Monoblock

Misschien handig voor in de TS en om bij te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Laatst online: 26-11-2021
De Nibe f2040 monoblock kost bruto€5569,-- excl. BTW.
Het voordeel is dat je geen stek monteur nodig hebt en een unit waardoor je minder warmte verlies hebt.
Immers de delta T is kleiner, de buitenlucht ten opzichte van 35gr cv water en lucht is kleiner dan bij koudemiddel.
En je hebt geen binnenunit nodig.
Met deze unit zou je volledig van het gas afkunnen.

[ Voor 72% gewijzigd door david5 op 19-11-2013 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:27:
[...]

dit is helemaal niet gezegd, jij noemt het nu, typisch nederlands gedrag weer dit
ik denk dat de beko helemaal gehakt maakt van je miele, dat laat je niet liggen, dan is het goed.
de beko kan namelijk open ventileren, en daar staat de warme zonneboiler naast.
dieip leest duidelijk wel.
het draagt niet bij aan kennis en ervaringen voor anderen, en mensen die op het punt staan iets aan te schaffen.
Hier was ik al bang voor, na het lezen van alle posts waar mensen die (kritische/niet welkome) vragen stellen neergesabeld worden door jou.
Ik snap niet dat je hiervoor nog niet door de moderator op de vingers bent getikt.

Ik ga in het vervolg DM doen, dan hoef ik jouw reacties niet te lezen, maar ik laat dit geval van onwaarheid spreken niet over mijn kant gaan.

Je hebt WEL!! gezegd/geschreven dat jouw droger 1/6 van de Miele verbruikt: Quote: "mijn warmtepomp droger is een factor 6 zuiniger (beko dpu)"

Jouw droger is niet zuiniger, maar de opstelling, waarbij je warmte van elders toevoegt. De cijfers die ik hier over een WP-droger post zijn in elk geval ook voor de mensen die een overweging aan het maken zijn praktisch realiseerbaar/bruikbaar. (1,7 kWh versus 2,6 in oude situatie).

Voor wat betreft hier openlijk andere mensen te gaan typeren geeft aan dat je zelf een gevalletje van "te hoge dunk van jezelf" bent.
Je durft niet voor je typefouten (2340 graaddagenverhaal) uit te komen of met onderbouwing van dat cijfer te komen en voorziet je droger van warme lucht die je uit je boiler pakt. Zonder dat soort zaken te vermelden kun je toch geen vergelijk met een factor 6 maken tussen 2 apparaten.

De groeten,
Antoine Vromen

P.s. Voor wie iets over mijn ervaringen met de Inventum Ecolution Combi wil weten kan mij altijd mailen onder antoine.vromen@home.nl of via DM op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@hierboven;
Respect en AMEN!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat heeft Eric snel voor elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
Heren mannen, laten we ons allemaal ff lekker in zijn waarde ? Denk dat we met zijn allen links of rechtsom kunnen leren. Is het niet vanwege denkwijze (zeker belangrijk omdat je/onze ideeen vaak nog uit de "oude"gasgestookte tijd komen ), dan wel vanwege het gewoon aanpakken, durven investeren, en naderhand analyseren van de gegevens.

Nog ff en we gaan elkaar allemaal te lijf, lopen de boel te bitschslappen en komen we nergens meer....

Ik ga in ieder geval zo even naar de installateur om twee opzetjes te bespreken : een nefit trendline in combi met nefit multiline. Boilervat van een liter of 400/500 (afhankelijk van wat past) en in combi met de zonneboiler die er sinds vorig jaar al hangt.

Andere optie is een nefit trendline met een elga en eveneens een boilervat van 400/500 liter groot. Installateur is nog niet zo bekend met deze technieken(geeft hij ook eerlijk toe)

Dus laat die ideeen maar komen, anders word de uitvoering van mijn plan wat minder. Ik hecht nl. wel veel waarde aan de "verschillende"meningen......

UGH :+

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miele ? ik heb geen miele ik heb er niet mee vergeleken, en dat heb ik nooit gedaan.
ik heb vergeleken met mijn oude droger.
waarom zou ik reageren op die graaddagen, ook dat is uit zijn verband gerukt, vind ik prima,
ik zie geen aanleiding aandacht te besteden aan commentaar waarbij niet eerst een afrekening energie word getoond die in de buurt komt van mijn afrekening,
dat boeit me namelijk, de rest niet zo

kijk : Verwijderd in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"
ik noem geen miele, wel mijn oude opzet van 2012.
je moet geen toeschrijvingen doen, en daar dan iemand op afrekenen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit intussen te twijfelen over mijn ELGA installateur. Die heeft nu intussen 2x beloofd om terug te bellen voor een afspraak maar dat nog steeds niet gedaan. Nadeel is alleen dat de andere dichtsbijzijnde ( Beerstra ) om een behoorlijke afstand zit.

En intussen nog niets gehoord van de gemeente. We wachten even af :)
neographikal schreef op maandag 18 november 2013 @ 23:41:
[...]

Damn die cijfers zijn wel fors beter dan die van de zwembadwarmtepompen die ik tot nu toe heb gezien :) Nice :)
Wel met een kleine disclaimer. Ik kan niet beloven dat deze COP waarden en afgiftevermogens juist zijn. Maar met hulp van andere warmtepompen en de informatie in de ELGA folder vond ik de meest waarschijnlijke lineaire relatie tussen aanvoertemperatuur en buitentemperatuur. En vanuit daar volgde dus deze matrix.

Hij sluit volgens mij wel goed aan bij de eerste ervaringen van Eric en Hans de afgelopen weken.

Hoe de relatie zit tussen de zeer hoge aanvoer ( 63 graden! ) en de COP die Eric gisteren bereikte weet ik niet. Het kan best zijn dat de COP in specifieke gevallen gehandhaafd blijft terwijl de aanvoertemperatuur hoog is.

In de grafieken die ik zag zaten hier wel aanwijzigingen in ( punten ( ver ) boven en beneden de trendlijn ).

Edit:

Wat wel duidelijk wordt is dat met lage aanvoertemperaturen nog een aanzienlijke COP kan worden bereikt zelfs bij -5 en 36 graden aanvoer. Dus de temperatuurbeperking van bij 4 uit 7 weer aan zou mijns inziens er altijd vanaf gehaald kunnen worden. ( Mits LTV! ).

Edit2:

Intussen blijf ik wachten op de gemeente ( wel of geen vergunning ) voordat ik mijn ELGA kan bestellen.. Om in Twitter termen te praten #duurtlang! #geengeduld! :) :P

[ Voor 74% gewijzigd door mkleinman op 19-11-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

BarryH schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:35:
Nav. de inzichten over temperatuurverloop en het belang van korte leidingen wordt ik steeds enthousiaster om de buitenunit gewoon op 6m hoogte op de buitenmuren te plaatsen, met ca. 0,5m leiding naar de binnenunit
Wellicht iets lagere buitentemperatuur dan op 1,5m, maar in ieder geval geen temp verlies in de leiding.
Standaard is de buitenunit afgevuld met een bepaalde hoeveelheid koudemiddel. Dat is voldoende vulling voor de gemiddelde leiding lengte. Wordt het veel langer, dan moet er koudemiddel bij, veel korter dan moet er koudemiddel uit. Zie voorschrift fabrikant. Die paar tiende graad maakt niet zoveel uit, zelf even extra isoleren zoals Hans ook al heeft gedaan.

Van belang is de bereikbaarheid voor onderhoud, zoals schoonmaken warmtewisselaar. Dan is 6 meter hoog niet zo handig naar mijn idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Gasschuif, jij hebt zeer veel ervaring in deze tak van sport. Mijn educated guess dat er een liniear verband bestaat tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur en de COP. Is dit inderdaad een liniear verband?

* mkleinman ontzettend nieuwsgierig of het klopt, in dat geval ga ik namelijk kijken of ik een efficientieberekening kan maken.

* mkleinman loves cijfertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 11:19:
@Gasschuif, jij hebt zeer veel ervaring in deze tak van sport. Mijn educated guess dat er een liniear verband bestaat tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur en de COP. Is dit inderdaad een liniear verband?

* mkleinman ontzettend nieuwsgierig of het klopt, in dat geval ga ik namelijk kijken of ik een efficientieberekening kan maken.

* mkleinman loves cijfertjes.
Martin check ff de onderstaande link

Een goede warmtepomp levert voor elke kWh elektriciteit die de compressor verbruikt tussen 2,5 en 6 kWh nuttige warmte. De winstfactor of COP bedraagt dan 2,5 tot 6. Ter vergelijking: een elektrische weerstand zal voor elke kWh elektriciteit die hij verbruikt slechts 1 kWh nuttige warmte opleveren. Dit komt overeen met een COP gelijk aan 1. Hoe groter de drukverhoging die de compressor moet realiseren, hoe hoger het energieverbruik en hoe lager de winstfactor. De drukverhoging hangt rechtstreeks samen met de gerealiseerde temperatuurverhoging in het warmtedragend medium. Deze temperatuursverhoging is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het warmteafgiftesysteem. De COP van een warmtepomp is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het warmteafgiftesysteem. Dit is niet constant gedurende het volledige stookseizoen. Vooral de temperatuur van de warmtebron (afhankelijk van welke warmtebron men kiest) kan sterk wijzigen in de loop van het seizoen. Hoe hoger de temperatuur van de warmtebron en hoe lager de temperatuur van het warmteafgiftesysteem, hoe hoger de winstfactor.

http://telescript.denayer...c_html/rendement.html#COP

Het verband tussen COP en temp. is binnen de ontwerpwaardes van het gehele systeem dus wel als min of meer constant te veronderstellen, het is voor mij al weer heel wat jaartjes geleden dat P log H diagram ;)
Meer dT=meer persdruk=lagere COP.

Ik heb eens een zeer grote koelklus in het midden oosten gehad, daar waren speciale compressoren voor geleverd met zeer hoge engineerings- kopdrukken, daar schroeide de verf van de pulsatie dempers zo heet werden ze, maar dat ter zijde.

Wat voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://www.sanitairweb.be/COP%20grafiek.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.adelaidehydronicheating.com.au/heatpump%20fotos/daikin%20altherma%20cop.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 19-11-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@gasschuif:
En dat noem ik een mooie onderbouwing/uitleg!
Gezien het feit dat de compressor-druk in relatie staat tot het uitgangsvermogen, verklaart dit dan ook de grote prijsstijging voor steeds grotere/zwardere compressoren? Ik bedoel hiermee dat de druk in de compressoren zodanig oploopt dat er speciale eisen aan de compressoren gesteld moeten worden op het punt van slijtage/mtbf etc en dat hieraan een stevige prijs hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Gasschuif, super! Thanks! Relatie is inderdaad nagenoeg liniear en bij benadering kloppen mijn waarden dus aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
antoinevromen schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:05:
[...]

Smartsys dan zijn onze huizen best goed te vergelijken. PV, Remeha Avanta, bouwjaar rond 1994/1995.
Ik denk dat ons dak standaard beter geisoleerd is/was omdat hier van die dikke isolatieplaten onder de pannen liggen (en in de kruipruimte zit een dikke laag piepschuim tegen de vloerbroodjes aan), maar wij hebben zelf niets aanvullends aan isolatie gedaan sinds de nieuwbouw in 1994.
Boven de garage (lage schuine dak op foto) is ook een slaapkamer (het penthouse van mijn zoon van 16; opp. slaapkamer minstens 8x5 meter), dus wij hebben ook aardig wat dakoppervlakte waar warmte weg kan.

Ik deel het meeste van je mening over Europa/Den Haag etc., maar wil daar hier vanwege het topic niet te diep op in gaan.

Je maakt me wel aan het schrikken met de mededeling dat de saldering ter discussiestaat. Ik krijg nooit 's zomers de opbrengst opgebruikt. Maar het gaat mij te ver om daarvoor weer investeringen te gaan doen om niet "gepakt" te worden, maar ik wil je de volgende kennis niet onthouden:
- Ik zie op Duitse sites (die zijn wat betreft PV en WP veel verder dan ons) ook apparaten die stroom-opslag doen om deze 's nachts te gebruiken, maar die zijn nu nog peperduur. Sommigen slaan zelfs nachtstroom op om die overdag te gebruiken.

Wij wonen hier vlak aan de Duitse grens en daar krijgen de mensen ongeacht saldering 35 eurocent of meer per kWh (daar liggen hele weilanden vol). Dus als het daar kan in het verenigde Europa waarom hier dan niet? Geldt overigens ook voor de benzine (1,49 euro over 5 km over de grens).
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/

Mijn dak isolatie kan wel wat beter, maar volgens een maat van mij die aannemer is, is het zeker niet slecht.
Helaas is nu de afvoer van de mechanische ventilatie op het hoogste punt van mijn huis.
De buitenunit van een split-warmtepomp unit zou daar minimaal 5 meter onder komen te staan en om nou een buis helemaal over het dak naar beneden te voeren en voor deze unit uit te laten blazen lijkt me een beetje onzin.
Dit verlies moet ik dus maar pakken.
Ik zag al dat de Inventum unit iets van 3KW vermogen heeft en dat is idd te weinig.
Ik ben nu naar een Panasonic systeem aan het kijken van 7KW.
Dit werkt hetzelfde als de Elga, behalve dan dat er een hele stoere besturings eenheid bij "bedacht" is waar je ook de PV installatie, zonneboiler en gas ketel op kunt aansluiten en centraal bedienen, eventueel zelfs via een Smartphone op afstand.
Dit systeem integreert voor zover ik kan achterhalen beter dan de losse componenten van verschillende fabrikanten.

Ik schrik iedere keer weer van het energie verbruik in mijn woning.
En ondanks dat ik aan alle kanten probeer te "bezuinigen" lijkt het wel of het ieder jaar meer wordt.
Gas verbruik over 2012 was 1930m3!!!
Stroom iets van 4800KWh!!!

Eens kijken wat dit jaar de "score" zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je maar 1x per jaar je verbruik checkt dan schrik je altijd weer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Kunnen we niet eens een warmtepomp-meet houden om kennis te delen? Paar mensen die wat vertellen, algemene informatie, tunen, etc. etc. ? Manmanman, wat een kennis hier. Nodigen we iemand van Technea uit..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Lijkt me op zich leuk ja, beetje centraal houden, dan is het altijd wel goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het liefst iemand met een ongetunende Elga?

Tja, ik woon niet centraal. Hengelooo.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Als mijn ELGA hangt dan zijn jullie van harte uitgenodigd. Alleen... hij hangt nog niet en naar het schijnt heb ik een vergunning nodig. Hoor vandaag of morgen uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 14:31:
Als je maar 1x per jaar je verbruik checkt dan schrik je altijd weer >:)
Mijn stroom verbruik en productie wordt per 5 minuten vanaf half maart 2013 bijgehouden.
Daar krijg ik dus geen verrassing.

Ik ben nog met een zelfbouw optische sensor bezig geweest om ook de gasmeter uit te lezen, maar dat kreng heeft op geen enkel telwerk een duidelijke markering zitten, dus dat ging helaas niet lukken.
Ik heb nog wel gezocht naar een extra gasflow meter welke ik met een arduino uit kan lezen, maar deze heb ik niet voor een acceptabele prijs kunnen vinden.
Ik wacht dus wel dat er ooit een slimme meter voor in de plaats komt. Ik wil die niet, maar uiteindelijk trekken we allemaal aan het kortste eind, omdat het de overheid gewoon meer oplevert.

Ik kom er zojuist achter dat mijn gasmeter J.B. Rombach G4 uit 1984 al vanaf 2004 op de lijst van afgekeurde meters staat bij Verispect.
Ik heb zojuist Liander gevraagd om dit te bevestigen. Wellicht dat dit mijn hoge gasverbruik enigszins verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zou er meteen een slimme meter ingooien, in combi met bijv. Qurrent's Qbox, bevalt erg goed.

Pagina: 1 ... 12 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.