Hallo Smartsys,smartsys schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:37:
Ik ben een collega van Eric-pvt en hij heeft mij ook aan het denken gezet.
Zo heb ik in 2011 9 250Wp panelen op mijn oostelijke dak gelegd.
Dit is goed voor ruim ongeveer 1/3 van mijn verbruik. Er komt dus nog steeds 3300KWh uit de straat en dat is mij een doorn in het oog.
Verder komt er ook nog 1800m3 gas uit de straat waar ik me scheel aan betaal.
Eric is helemaal blij met zijn Elga en zonneboiler en vele pv panelen. Veel mensen op de zaak vinden hem een rare groene pippo, maar hij betaald ongeveer 1/10 van de echte "pippo's" en dat maakte mij enthousiast. Ik zit alleen nog met mijn vrouw. Zij ziet iedere duurzame investering als geld weggooien. Je hebt het immers niet meer in de portemonnee. De zonnepanelen op dak hebben volgens haar 2500 euro gekost, maar dat ze jaarlijks 300 besparen is voor haar een sommetje dat ze 8,5 jaar lang die 2500 euro niet om handen heeft. Erg moeilijk om hier doorheen te prikken om aan te geven dat je anders na 8,5 jaar geen 2500 euro bespaard had, maar extra uitgegeven. Maar goed het gaat hier over warmtepompen.
Ik heb nu het volgende idee.
Ik wil een 1000liter voorraad vat in de kruipruimte liggen en dit met een Elga op 45 graden gaan brengen.
Als extra moeten 2 zonnecollectoren van 1,6m2 zodra de zon schijnt samen met de Elga deze plas water gaan verwarmen. Schijnt de zon niet dan doen de zonnecollectoren niet mee en is het alleen aan de Elga om zijn ding te doen.
In dit vat komen verder nog twee warmte wisselaars waarbij er een gebruikt word voor de aanvoer van warm tapwater. Dit gaat naar boven waar een 120liter boiler komt te staan waar ook een 1,6m2 zonnecollector op wordt aangesloten. Dit reeds voorverwarmde water moet vervolgens nog verder worden opgewarmd en paraat staat tot iemand de douche/kraan aan draait. Vervolgens moet de CV voor na verwarming zorgen als het minder dan 65 graden is, is het warmer, dan moet het terug gemengd wordt naar 65graden. De CV doet er dan niets mee en ik kan gratis douchen.
Een derde warmtewisselaar in het buffervat wordt gebruikt voor de CV. Het buffervat wordt net als een radiator opgenomen in het CV circuit. De CV gaat terug naar 40 of 50 graden max en zodra er warmte vraag is zal de CV pomp gaan draaien en start de CV heel even op. Die krijgt echter al heel snel warm retour water terug en zal terug moduleren en zelfs uitgaan. De CV pomp of een extra pomp blijft echter wel na draaien zodat er wel warm water door de vloerverwarming in de berging, hal, wc, badkamer en keuken blijft stromen en ook door de luxe Jaga LTV radiator in de huiskamer. Helaas hangt er ook nog een gewone radiator en is er een convector put, die minder efficient zullen worden, maar toch bijdragen.
Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen.
Ik heb zo dus de garantie dat als de zon schijnt deze warmte zoveel mogelijk wordt opgeslagen zodat er later geleidelijk energie uit afgenomen kan worden.
Om het extra stroom verbruik wat de Elga met zich mee zal brengen te compenseren wil ik nog minimaal 9 x 250Wp op mijn westelijk georiënteerde dag plaatsen en wellicht nog 3 zuidgericht op een stukje platdak.
Ik denk dat ik op deze manier mijn gasverbruik van 1800m3 naar ruim onder de 500m3 kan terugdringen en mijn stroomverbruik niet verder laat stijgen en zelfs nog verder kan laten dalen.
Als dan ook de oude wasdroger nog het huis uitgaat en een moderne warmptepomp droger deze plaats inneemt, denk ik dat ik in totaal met een hele lage gasrekening kom te zitten en met ongeveer 1500KWh stroom overblijf.
Ik denk dat dat een hele nette score is voor een tussenwoning uit 1995 met een gezin met 3 kinderen en ook niet wil inleveren op comfort. Doe ik nu namelijk ook niet.
Ik wil voor deze investering ongeveer 15000 euro uittrekken wat ik wil gaan lenen.
Ik verwacht meer over te houden dan de lening incl. aflossing kost, dus ik ga in eerste instantie een klein beetje overhouden, maar aangezien de lening ieder jaar minder wordt, moet er dus ieder jaar meer over gehouden worden.
Doordat de overheid zo'n lening ook aftrekbaar maakt, betalen ze indirect ook nog een stuk mee.
Ik ben alleen niet bekend met de verschillende warmte berekeningen welke gemaakt moeten worden.
Ik weet bijv. niet of de Elga de 1000liter op temperatuur krijgt en of dit hele verhaal uberhaubt gaat werken in combinatie met de Remeha ketel die er nu staat.
Ik heb toevallig ook met dat idee van jou rondgelopen een tijd geleden. Ik had echter in gedachten om een goedkope zwembadwartmepomp aan te schaffen om die bak met water op te warmen.
Hier enkele zaken waar je aan moet denken:
- Als die bak in de kruipruimte komt heb je misschien lange leidingen naar de boiler nodig?
- Je zult die bak in zo'n (neem ik aan koude kruipruimte goed moeten isoleren zoadat je niet de aarde onder je huis aan het verwarmen bent
- Ik las ergens in je stukje dat je die plas met water als een radiator wilt aansluiten en waarbij je het volgende schrijft : "Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen." Je moet wel zien te VOORKOMEN dat je CV die plas met water als een radiator gaat verwarmen als hij tezeer afkoelt, want anders kan je gasrekening wel eens erg hoog worden.
Groeten Antoine
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);