is natuurlijk ander topic maar de qurrent box is ideaal met een slimme meter (en slimme gas meter)SunshineCompany schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:28:
Ik zou er meteen een slimme meter ingooien, in combi met bijv. Qurrent's Qbox, bevalt erg goed.
Doe maar iemand van Techneco. Die jongens van Technea hebben vooral verstand van douche- WTW's...SunshineCompany schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 14:53:
Kunnen we niet eens een warmtepomp-meet houden om kennis te delen? Paar mensen die wat vertellen, algemene informatie, tunen, etc. etc. ? Manmanman, wat een kennis hier. Nodigen we iemand van Technea uit..
Ja, foutje. Kniesoor etc.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik ga eerst kijken of ik de afgelopen 9 jaar niet een paar honderd euro per jaar teveel aan gas heb betaald en of ik dat terug kan vangen!SunshineCompany schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:28:
Ik zou er meteen een slimme meter ingooien, in combi met bijv. Qurrent's Qbox, bevalt erg goed.
Ik begreep er al niets van. Een buur zit op 135 euro per maand, terwijl ik op 200 zit. Zelfde huis, alleen 1 kind minder en ze zijn iets minder vaak thuis, maar zij hebben geen 2250Wp PV generator welke toch een paar tientjes per maand zou moeten schelen.
Andere buren, ook allemaal zonder LED verlichting, PV generators, A++(veel) apparatuur zitten allemaal lager met hun maand bedrag.
Bij 99% v/d mensen die denken dat hun meter kapot is, is hij niet kapot. En weet wel zeker dat je niets terug gaat krijgen. Ze gaan je meter eiken, en je gaat ongelijk hebben, en voor die eiking moeten betalen. Dat is namelijk de praktijk bij zulke kleine afwijkingen.
En dat EUR / maand is ook geen vergelijkingsmiddel, verbruik meet je in m3, niet in EUR. Misschien betalen ze wel de helft per m3 voor hun gas.
En dat EUR / maand is ook geen vergelijkingsmiddel, verbruik meet je in m3, niet in EUR. Misschien betalen ze wel de helft per m3 voor hun gas.
[ Voor 21% gewijzigd door SunshineCompany op 19-11-2013 15:50 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
[redelijk offtopic]smartsys schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:46:
[...]
Ik ga eerst kijken of ik de afgelopen 9 jaar niet een paar honderd euro per jaar teveel aan gas heb betaald en of ik dat terug kan vangen!
Ik begreep er al niets van. Een buur zit op 135 euro per maand, terwijl ik op 200 zit. Zelfde huis, alleen 1 kind minder en ze zijn iets minder vaak thuis, maar zij hebben geen 2250Wp PV generator welke toch een paar tientjes per maand zou moeten schelen.
Andere buren, ook allemaal zonder LED verlichting, PV generators, A++(veel) apparatuur zitten allemaal lager met hun maand bedrag.
Zou het gasverbruik van je buren is navragen... met een conservatieve berekening komt ik op +/- 100 per maand aan gas;
1930 * 0.62 = €1197 / 12 = €99,75
Als je 30-50% op je gas kan besparen dmv isolatie, slimmer stoken, korter douchen, CV-tuning (verlagen aanvoertemp) ,LTV etc. dan scheelt dat je al snel €30-50 per maand. Je komt dan ook weer in de richting(!) van het maandbedrag van je buren.
Als je dan nog met een goede WP/ZB/etc aan de gang gaat, dan kun je mogelijk meer "besparen".
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Kniesoor vraagt zich af of jouw Elgaatje al bijna draait.SunshineCompany schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:42:
Ja, foutje. Kniesoor etc.
[zwaar offtopic]Freemann schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 16:04:
[...]
[redelijk offtopic]
Zou het gasverbruik van je buren is navragen... met een conservatieve berekening komt ik op +/- 100 per maand aan gas;
1930 * 0.62 = €1197 / 12 = €99,75
Als je 30-50% op je gas kan besparen dmv isolatie, slimmer stoken, korter douchen, CV-tuning (verlagen aanvoertemp) ,LTV etc. dan scheelt dat je al snel €30-50 per maand. Je komt dan ook weer in de richting(!) van het maandbedrag van je buren.
Als je dan nog met een goede WP/ZB/etc aan de gang gaat, dan kun je mogelijk meer "besparen".
En vergeet de DWTW niet, zo'n ding werkt echt geweldig! (bespaart >50% op je douche-gas)
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Jammer dat er inderdaad zo weinig over de warmtepomp gesproken wordt.Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:49:
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen of we het niet wat meer over de warmtepompen moeten hebben. Elke dag klik ik vol enthousiasme dit topic open en hoop op wat posts over de warmtepomp, maar soms valt dat een beetje tegen hoeveel post überhaupt een relatie hebben met warmtepompen. (including deze post)
Ontopic maar weer
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 19-11-2013 19:02 ]
Uitgaande van welke gas/electraprijzen trouwens?mkleinman schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:20:
Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd om alles in een matrix uit te zetten. Ik ben zelf gegaan tot een maximum aanvoertemperatuur van 50 graden en een buitentemperatuur range van -5 tot 18 graden.
Ik kom dan uit op onderstaande tabel:
Edit: Groen betekent bij de huidige gas en elektriciteitsprijs dat elektriciteit met deze COP goedkoper is.
COP:
[afbeelding]
Afgiftevermogen:
[afbeelding]
@ Dre
Elga verhaaltje voor tussen door.
Het zal eind jaren 90 zijn geweest dat ik voor een water inregelklus naar een bedrijfspand pal aan de A 13 (nabij Voorburg) werd verwezen door mijn leidinggevende.
Betreffend pand, net aan het in- huizen en net bewoond had de naam Techneco
Het pand was voorzien van groepen vloerverwarming en opwekking dmv 2 warmtepompen, moest waterzijdig opgestart en ingeregeld worden. De beide W pompen stonden in een aparte ruimte, geventileerd. Ik kwam erachter dat dit te maken had met het toegepaste koudemiddel iets met R 12xx of zo, een mengsel van propaan en butaan als ik het mij goed herinner.
Destijds zeer innovatief, ik had het nog nooit gezien, en dat wil wat zeggen
. Uiteraard heb ik met de mensen aanwezig e.e.a besproken, en zij doen dus aan duurzame energie kwam ik al snel achter. Zeldzaam in die fossiele tijd.
Nu, vele jaren later verkopen zij o.a. de Elga, een supergoed ontworpen warmtepomp als ik de verhalen hier lees. Wie had dat ooit kunnen denken. Wellicht gaat er hier thuis ook wel een komen, voorlopig red ik het nog wel met de twee L/L mono split, al zie ik nu wel de opgenomen vermogens en draaitijd ietsje stijgen, met het dalen van de bl temp.
Elga verhaaltje voor tussen door.
Het zal eind jaren 90 zijn geweest dat ik voor een water inregelklus naar een bedrijfspand pal aan de A 13 (nabij Voorburg) werd verwezen door mijn leidinggevende.
Betreffend pand, net aan het in- huizen en net bewoond had de naam Techneco
Het pand was voorzien van groepen vloerverwarming en opwekking dmv 2 warmtepompen, moest waterzijdig opgestart en ingeregeld worden. De beide W pompen stonden in een aparte ruimte, geventileerd. Ik kwam erachter dat dit te maken had met het toegepaste koudemiddel iets met R 12xx of zo, een mengsel van propaan en butaan als ik het mij goed herinner.
Destijds zeer innovatief, ik had het nog nooit gezien, en dat wil wat zeggen
Nu, vele jaren later verkopen zij o.a. de Elga, een supergoed ontworpen warmtepomp als ik de verhalen hier lees. Wie had dat ooit kunnen denken. Wellicht gaat er hier thuis ook wel een komen, voorlopig red ik het nog wel met de twee L/L mono split, al zie ik nu wel de opgenomen vermogens en draaitijd ietsje stijgen, met het dalen van de bl temp.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Goeie vraag.neographikal schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:05:
[...]
Uitgaande van welke gas/electraprijzen trouwens?
Tevens ben ik benieuwd of de hoge aanschafprijs meegenomen is. De Elga kost minstens €3.250, en daarnaast moet ik de CV-ketel nog handhaven of een -al dan niet elektrische- boiler nemen voor warmwater. Over 15 jaar (levensduur) komt er in mijn geval 4,2 cent bij de elektriciteitsprijs voor de afschrijving.
Verwijderd
slimme meter of niet, enkele pogingen de elga af te stemmen op de pv produktie, en direkt te verbruiken gingen HEEL erg goed, gewoon via 6 periodes op de klokthermostaat.
laat dit nu in tijd en temperatuur en instraling precies gelijk lopen, die 23c is dan wel een goed idee, om aan het eind van de avond terug te zakken naar iets van 20c.
laten we wel wezen, de hogere dagtemperatuur, dat is gewoon zonneenergie, tussen 9 en 5 is er meer te oogsten dan savonds en snachts.
prijzen zijn ook interessant, de stroomprijs word gedrukt door duitsland, de gasprijs is volgens mij vogelvrij verklaart, ooit was de qsolar ook een vreemde investering, maar dat heeft de tijd al achterhaald, ik hang nu de mening aan dat iets met tvt altijd beter is dan zonder.
hoe gas tov van stoom (cop) zich gaan verhouden vraagt iedereen zich af, maar wie niet gokt, verliest altijd. nachtstroom is geen issue meer, de prijs is vrijwel gelijk aan dagstroom.
ik had dus via zo`n dealer de elga op een pallet
daarna mijn eigen werk, ophangen en voorbereiden
daarna de cv, uneto-vni over de vloer (zeer kort)
daarna de stek afpers man (zeer kort)
en zelf in bedrijf gesteld.
oplever document aan techneco gemaild, en pas toen viel het kwartje hard dat ik serieus bezig was
sindsdien heel goed kontakt met atag (qsolar) en techneco.
er is blijkbaar vrees/aversie voor de conventionele klant, ik begrijp dat ook wel goed.
laat dit nu in tijd en temperatuur en instraling precies gelijk lopen, die 23c is dan wel een goed idee, om aan het eind van de avond terug te zakken naar iets van 20c.
laten we wel wezen, de hogere dagtemperatuur, dat is gewoon zonneenergie, tussen 9 en 5 is er meer te oogsten dan savonds en snachts.
prijzen zijn ook interessant, de stroomprijs word gedrukt door duitsland, de gasprijs is volgens mij vogelvrij verklaart, ooit was de qsolar ook een vreemde investering, maar dat heeft de tijd al achterhaald, ik hang nu de mening aan dat iets met tvt altijd beter is dan zonder.
hoe gas tov van stoom (cop) zich gaan verhouden vraagt iedereen zich af, maar wie niet gokt, verliest altijd. nachtstroom is geen issue meer, de prijs is vrijwel gelijk aan dagstroom.
ik ga het dan toch maar zeggen, de elga is voor een dealer installateur tenminste 1000 euro goedkoper dan wat je roept. kies je installateur goed, en als je handig bent kan je vrijwel alles zelf, behalve de pers gasleidingen en/of de cv aansluiting.Dre schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:50:
[...]
Goeie vraag.
Tevens ben ik benieuwd of de hoge aanschafprijs meegenomen is. De Elga kost minstens €3.250
ik had dus via zo`n dealer de elga op een pallet
daarna mijn eigen werk, ophangen en voorbereiden
daarna de cv, uneto-vni over de vloer (zeer kort)
daarna de stek afpers man (zeer kort)
en zelf in bedrijf gesteld.
oplever document aan techneco gemaild, en pas toen viel het kwartje hard dat ik serieus bezig was
sindsdien heel goed kontakt met atag (qsolar) en techneco.
er is blijkbaar vrees/aversie voor de conventionele klant, ik begrijp dat ook wel goed.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 20:03 ]
De grootte van een compressor hangt af van het type koelgas , de verdamper en condensor druk en de hoeveelheid koelgas die er (maximaal) door kan.Freemann schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:41:
@gasschuif:
En dat noem ik een mooie onderbouwing/uitleg!
Gezien het feit dat de compressor-druk in relatie staat tot het uitgangsvermogen, verklaart dit dan ook de grote prijsstijging voor steeds grotere/zwardere compressoren? Ik bedoel hiermee dat de druk in de compressoren zodanig oploopt dat er speciale eisen aan de compressoren gesteld moeten worden op het punt van slijtage/mtbf etc en dat hieraan een stevige prijs hangt?
Ook zijn er veel types, o.a. scroll, zuiger, centrifugaal etc.
Ze zijn er van enkele watts tot dik in de MW, en op gelijkstroom (onderzeeboot) en 6 kV 3 fasen op dikke cruisschepen. De fabrikanten maken van alles tussen autoped, 2 CV, volkswagen en Rolls Royce
Uiteraard hangt daar een verschikkend prijskaartje aan
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
@eric-pvt
Met jou manier van rekenen kan je altijd winnen
Met jou manier van rekenen kan je altijd winnen
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 19-11-2013 19:58 ]
Gooi je gewoon een paar extra blokjes hout in je kachel, verbruik je ook geen elektrischGasschuif schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:19:
Wellicht gaat er hier thuis ook wel een komen, voorlopig red ik het nog wel met de twee L/L mono split, al zie ik nu wel de opgenomen vermogens en draaitijd ietsje stijgen, met het dalen van de bl temp.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
wat cijfertjes voor dre :
sinds de elga plaatsing heb ik nu vandaag 17m3 verbruikt, sinds 14-09
dit is koken en inregeltesten.
vorig jaar :
2012-09 10 m3 * ~8kWh=80kWh thermisch cop 1 hr 100
2012-10 86 m3 * ~8kWh=688kWh thermisch cop 1 hr 100
2012-11 97 m3 * ~8kWh=776kWh thermisch cop 1 hr 100
nu (elga) :
2013-09 50 kWh
2013-10 123 kWh
2013-11 151 kWh (vandaag)
+ over deze 3 maanden koken+warmwater iets/test 17m3 dus
ik noem dat wtf.
het is zeker niet affikken, integendeel, als dit zo doorgaat is dat op alle fronten bizar rendabel,
en dat terwijl ik besloot hiermee af te fikken, en dat werkt dus totaal niet.
in mijn verbruik is elke vermeden m3 1 euro waard.
in december 2012 zat ik op 107m3, dan weet je dat alvast als je mijn stats volgt en een oordeel gaat maken hoe een l/w warmtepomp werkt & bij welke temperatuur & welk rendement
sinds de elga plaatsing heb ik nu vandaag 17m3 verbruikt, sinds 14-09
dit is koken en inregeltesten.
vorig jaar :
2012-09 10 m3 * ~8kWh=80kWh thermisch cop 1 hr 100
2012-10 86 m3 * ~8kWh=688kWh thermisch cop 1 hr 100
2012-11 97 m3 * ~8kWh=776kWh thermisch cop 1 hr 100
nu (elga) :
2013-09 50 kWh
2013-10 123 kWh
2013-11 151 kWh (vandaag)
+ over deze 3 maanden koken+warmwater iets/test 17m3 dus
ik noem dat wtf.
het is zeker niet affikken, integendeel, als dit zo doorgaat is dat op alle fronten bizar rendabel,
en dat terwijl ik besloot hiermee af te fikken, en dat werkt dus totaal niet.
in mijn verbruik is elke vermeden m3 1 euro waard.

in december 2012 zat ik op 107m3, dan weet je dat alvast als je mijn stats volgt en een oordeel gaat maken hoe een l/w warmtepomp werkt & bij welke temperatuur & welk rendement
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 20:23 ]
Geen speld tussen te krijgen, dan en slechts dan je zegt je gasaansluiting op 
Je kunt misschien vast met de volgende stap beginnen door de gaskookplaat om te bouwen op propaan of overschakelen op inductie?
Je kunt misschien vast met de volgende stap beginnen door de gaskookplaat om te bouwen op propaan of overschakelen op inductie?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@eric-pvt
Druk het eens uit in kWh (of m3) per graaddag. Dat maakt het vergelijken wat correcter. Oktober 2013 bevatte bijvoorbeeld minder graaddagen dan Oktober 2012. (in het voordeel van de warmtepomp dus)
Graaddag calculator:
http://www.mindergas.nl/degree_days_calculations/new
Druk het eens uit in kWh (of m3) per graaddag. Dat maakt het vergelijken wat correcter. Oktober 2013 bevatte bijvoorbeeld minder graaddagen dan Oktober 2012. (in het voordeel van de warmtepomp dus)
Graaddag calculator:
http://www.mindergas.nl/degree_days_calculations/new
Dre schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:13:
Als ik http://van.wijk.net:444/ mag geloven heeft eric-pvt 120 kWh verbruikt in de maand oktober voor zijn warmtepomp. Als je 8 kWh/ m3 gas hanteert kom je uit op 15m3 gas bij omrekening. Uitgaande van een COP van 4 zit je op 480 kWh thermisch (=60m3 gas).
Oktober 2013 telt 157 gewogen graaddagen (Wijk aan Zee). Omgerekend zit je op:
15m3 gas=0,10 m3/graaddag
60m3 gas=0,38 m3/graaddag
Wijk aan Zee had 2866 gewogen graaddagen in 2012. Als je 500m3 gas zou verbruiken per jaar zit je op 0,17m3 per graaddag.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-11-2013 20:31 ]
Verwijderd
dat mag jij lekker uitrekenen, dan doe ik de praktijk wel.
in mindergas neem ik berkhout, die is dichterbij, 20km
wijk aan zee is 30km
eventueel de kooy 27km
door de inzet van niet saldeerbare stroom, en in overleg met greenchoice niet negatief afgerekende stroom, kan je ook zeggen :10+86+97 euro niet uitgegeven, daar kan je al een leuk feestje van geven,
ofwel, die tvt is in vrije val geraakt.
hopelijk blijft de meteropnemer weg, want als die langskomt, geef ik ook greenchoice de dan geldende negatieve stand door, dat is de afspraak, om een administratieve puinhoop door de netbeheerder te voorkomen.
in mijn mindergas staat dit : 14-09 tot vandaag 2012/2013 vergelijk
Per gewogen graaddag (i)
2012 0,11 m3/graaddag
2013 0,02 m3/graaddag
Aantal gewogen graaddagen
2012 641
2013 560
opvallend is ook het aandeel stroom(arbeid) wat de pv nog levert half november, zeker nog 45%
in mindergas neem ik berkhout, die is dichterbij, 20km
wijk aan zee is 30km
eventueel de kooy 27km
door de inzet van niet saldeerbare stroom, en in overleg met greenchoice niet negatief afgerekende stroom, kan je ook zeggen :10+86+97 euro niet uitgegeven, daar kan je al een leuk feestje van geven,
ofwel, die tvt is in vrije val geraakt.
hopelijk blijft de meteropnemer weg, want als die langskomt, geef ik ook greenchoice de dan geldende negatieve stand door, dat is de afspraak, om een administratieve puinhoop door de netbeheerder te voorkomen.
in mijn mindergas staat dit : 14-09 tot vandaag 2012/2013 vergelijk
Per gewogen graaddag (i)
2012 0,11 m3/graaddag
2013 0,02 m3/graaddag
Aantal gewogen graaddagen
2012 641
2013 560
opvallend is ook het aandeel stroom(arbeid) wat de pv nog levert half november, zeker nog 45%
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 20:51 ]
Het is dat ik een houtkachel hebt, maar anders was hier snel een Elga in huis. Eric-pvt, bedankt voor al je moeite deze info te delen. Als het hout stoken aan banden wordt gelegd, of het gratis hout opraakt, dan hier zeker een WP.
Dat Dre nog niet tevreden is ligt aan zijn psyche, een intrigant kan nu eenmaal niet anders.
Dat Dre nog niet tevreden is ligt aan zijn psyche, een intrigant kan nu eenmaal niet anders.
Verwijderd
@hans mijn elga is aan het aanvriezen, hoe gaat het daar ?
de aanvoer is verder nog prima.
de aanvoer is verder nog prima.
@drielp;
wat sneu.......
wat sneu.......
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ja, dat vond ik ook....
Verwijderd
het huis van freemann schreeuwt om een wp, met oost-west pv.
zei sinterklaas
laten we het een beetje leesbaar ?
wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een gazprom vlag in de tuin.
zei sinterklaas

laten we het een beetje leesbaar ?
wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een gazprom vlag in de tuin.
Even uit mijn hoofd, ( heb de sheet zo niet bij de hand )neographikal schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:05:
[...]
Uitgaande van welke gas/electraprijzen trouwens?
Elektriciteit: 23cent/kWh
Gas: 63cent/m3
Alles boven een COP van 3.27 is dan voordeliger om elektriciteit te gebruiken ipv gas. Overigens is de sheet zo gemaakt dat hij automatisch de kleuren aanpast van de vakjes bij andere energieprijzen.
En ik moet nog meenemen dat een COP groter dan 6 wat twijfelachtig is. Maar dat maakt verder niet uit. Als je met een COP van 6 je huis kan verwarmen dan is het luxe EN je hebt een megawarmtelek
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hier komt geen WP in huis!
Hier komt na de gas-cv-ketel een Pellet-CV-ketel.
Ook zijn er nog veel low-tech opties die veel duurzamer zijn.
PV overschot proberen weg te werken met WP is niet duurzaam.
PV overschot ansicht is niet duurzaam.
WP hangt ook aan de TAQA gas toren oftewel Poetin gaskraan.
@drielp;
Had toch niet gedacht dat jij mensen zo weg kon zetten.... nekharen stonden rechtop....
Dre is en mag kritisch zijn en een forum is een open platform waar ook de vrijheid van meningsuiting op van toepassing is.
Als mensen zo de mond gesnoeid mag worden....
Hier komt na de gas-cv-ketel een Pellet-CV-ketel.
Ook zijn er nog veel low-tech opties die veel duurzamer zijn.
PV overschot proberen weg te werken met WP is niet duurzaam.
PV overschot ansicht is niet duurzaam.
WP hangt ook aan de TAQA gas toren oftewel Poetin gaskraan.
@drielp;
Had toch niet gedacht dat jij mensen zo weg kon zetten.... nekharen stonden rechtop....
Dre is en mag kritisch zijn en een forum is een open platform waar ook de vrijheid van meningsuiting op van toepassing is.
Als mensen zo de mond gesnoeid mag worden....

Verwijderd
mijn wp draait op groene stroom, als dat niet zo is dan kan ik dat niet helpen, want dan heb ik hulp nodig in het stemhokje.
wat wel handig is van een wp is dat je zelf geen bron van warmte hoeft aan te voeren, het is de next best thing na de makkelijke gasketel.
verder vind ik het direkte verbruik uit de pv erg goed, en dat voelt ook fijn als het zo draait,
echt vrolijk word ik als de meter zelfs achteruit gaat.
verder moeten we allemaal zoeken naar alternatieve verwarming:
http://www.nrc.nl/nieuws/...ouw-gaswinning-groningen/
als er mensen in `t zand hun huis zijn uitgegaan omdat het onbewoonbaar is geworden, en er zwaardere schokken gaan komen dan schaam ik me daar voor.
http://www.nu.nl/binnenla...-schade-aardbevingen.html
en wat te denken van een overheid die gasbaten gaat missen ?
ik denk dat de gasprijs niet sterk stijgt, maar die van de "van overheidswege opgelegde opslagen wel"
(doordenker : wie betaald ook de gasopslag)
een pallet kreeg ik in overleg met mijn buren er niet door helaas, iets verderop zijn wat stink stokers,
en zodoende komt hier ook de keuze vandaan
wat wel handig is van een wp is dat je zelf geen bron van warmte hoeft aan te voeren, het is de next best thing na de makkelijke gasketel.
verder vind ik het direkte verbruik uit de pv erg goed, en dat voelt ook fijn als het zo draait,
echt vrolijk word ik als de meter zelfs achteruit gaat.
verder moeten we allemaal zoeken naar alternatieve verwarming:
http://www.nrc.nl/nieuws/...ouw-gaswinning-groningen/
als er mensen in `t zand hun huis zijn uitgegaan omdat het onbewoonbaar is geworden, en er zwaardere schokken gaan komen dan schaam ik me daar voor.
http://www.nu.nl/binnenla...-schade-aardbevingen.html
en wat te denken van een overheid die gasbaten gaat missen ?
ik denk dat de gasprijs niet sterk stijgt, maar die van de "van overheidswege opgelegde opslagen wel"
(doordenker : wie betaald ook de gasopslag)
een pallet kreeg ik in overleg met mijn buren er niet door helaas, iets verderop zijn wat stink stokers,
en zodoende komt hier ook de keuze vandaan
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 22:26 ]
Bij jouw draait het ook wel/niet op (vergroend) fossiel gecertificeerd grijs bakken kolen stroom wanneer het jouw wel/niet uitkomt zeg.....Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:17:
mijn wp draait op groene stroom, als dat niet zo is dan kan ik dat niet helpen
Als iemand zijn (niet WP) droger op groene stroom draait dan wordt hij/zij om zijn oren gemept met het feit dat het gore vieze vuile gas/kolen/bruinkool stroom is die groen gemaakt is met certificaten.
Nu draait (volgens zeggen) jouw WP op gecertificeerde groene stroom en dan is het ineens goed....
1:1 PV verbruik icm WP is idd goed. Het net als buffer gebruiken is zeer discutabel.
@pellets;
Netjes dat je het overlegt hebt met de buren.
Een goede pellet-ketel ruikt net zo min als een gas-cv-ketel.
Het in huis halen van brandstof zie ik juist(!!) als een zeer krachtig punt, wat mij totaal(!) onafhankelijk maakt van de grillen van Poetin en andere "democratisch gekozen leiders". Als straks alle maatregelen getroffen zijn om gas te besparen, dan is er straks in ons huis van 325m3 maar een hoekje van 1x1x1,5 )(wasdroger op wasmachine en de ruimte is er) nodig om 1,5 jaar aan energie voor CV en WW op te slaan.
Draait Poetin de kraan dicht en is NL in rep en roer, dan zitten wij warmpjes naar het 20:00 journaal te kijken
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 19-11-2013 22:35 ]
Dan zou het toch boven 0,63/0,23=2,74 zijn? Of snap ik het dan niet?mkleinman schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:10:
[...]
Even uit mijn hoofd, ( heb de sheet zo niet bij de hand )
Elektriciteit: 23cent/kWh
Gas: 63cent/m3
Alles boven een COP van 3.27 is dan voordeliger om elektriciteit te gebruiken ipv gas. Overigens is de sheet zo gemaakt dat hij automatisch de kleuren aanpast van de vakjes bij andere energieprijzen.
En ik moet nog meenemen dat een COP groter dan 6 wat twijfelachtig is. Maar dat maakt verder niet uit. Als je met een COP van 6 je huis kan verwarmen dan is het luxe EN je hebt een megawarmtelek
De laatste keer dat Poetin dat deed bleef het gewoon warm hierFreemann schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:34:
[...]
Draait Poetin de kraan dicht en is NL in rep en roer, dan zitten wij warmpjes naar het 20:00 journaal te kijken
Sleep jij maar met de die pellets en vergeet de aslade niet, die troep heb ik iig niet in m'n huis
Mijn cvpijpje heeft geen schoorsteenveger nodig.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
@RobinE
het is bijna ondoenlijk de L/W cop te bepalen, en ik heb dan nog wel een joulemeter en plugwise op de AC
over een vaste periode gaat het al beter, maar nog steeds erg moeilijk.
in ieder geval is lucht warmer dan grond zolang het boven de 6~8c blijft, en mist regen en wind zijn een enorme variabele factor.
ik kan het alleen benaderen, maar moet zo`n beetje het halve knmi nadoen.
e.g. : waarom vandaag maar 6kWh, en gisteren 10kWh terwijl de temperatuur hetzelfde was.
vaak is dat dan wind of vochtigheid, en ook zeer lokaal.
er is dus een grote afwijking per dag tussen theorie en praktijk.
het is bijna ondoenlijk de L/W cop te bepalen, en ik heb dan nog wel een joulemeter en plugwise op de AC
over een vaste periode gaat het al beter, maar nog steeds erg moeilijk.
in ieder geval is lucht warmer dan grond zolang het boven de 6~8c blijft, en mist regen en wind zijn een enorme variabele factor.
ik kan het alleen benaderen, maar moet zo`n beetje het halve knmi nadoen.
e.g. : waarom vandaag maar 6kWh, en gisteren 10kWh terwijl de temperatuur hetzelfde was.
vaak is dat dan wind of vochtigheid, en ook zeer lokaal.
er is dus een grote afwijking per dag tussen theorie en praktijk.
je staat op het WP affik perronHier komt geen WP in huis!
@Freemann, Dre is slim genoeg om te weten wat ik bedoel. Kritisch zijn is prima, maar geen doel op zich. Zoek maar even op wat een intrigant is...
En hoeveel duurzamer zijn pellets tov een WP?
Niet zo heel erg duurzaam, veel wordt tegenwoordig per boot uit Canada overgevaren. Er worden zelfs al bomen speciaal gekapt voor het maken van pellets. De duurzaamheid van pellets is dan ook erg twijfelachtig, zeker als het vergeleken wordt met een WP die grotendeels direct op PV draait.drielp schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 23:10:
@Freemann, Dre is slim genoeg om te weten wat ik bedoel. Kritisch zijn is prima, maar geen doel op zich. Zoek maar even op wat een intrigant is...
Zo, ff wezen tennissen op de dinsdagavond. Veel gezelligheid gemist, zie ik nu.
@Gasschuif: mooie anekdote!
@eric-pvt: ik zit ff te kijken naar mijn cijfertjes van vandaag...Ik kon zo snel geen extreem verbruik voor de Elga ontdekken. Misschien omdat ik overdag al flink wat verstookt had en de vloer dus warm genoeg was.
Nu nog 20 graden in de woonkamer, ben benieuwd wat daar morgenochtend om 7:00 van over is, ik gok precies 18,5 graad. Maarrrr, heldere nacht, 't kon nog wel eens koud worden.
"vorst aan de grond" hoeft gelukkig geen "vorst op de aanbouw" te betekenen, dus misschien valt het allemaal mee.
Elga draait nu 304 uur, we zijn 152 kWh achter de wagen. 12 kWh per dag voor dit huis; valt me niet tegen.
@Gasschuif: mooie anekdote!
@eric-pvt: ik zit ff te kijken naar mijn cijfertjes van vandaag...Ik kon zo snel geen extreem verbruik voor de Elga ontdekken. Misschien omdat ik overdag al flink wat verstookt had en de vloer dus warm genoeg was.
Nu nog 20 graden in de woonkamer, ben benieuwd wat daar morgenochtend om 7:00 van over is, ik gok precies 18,5 graad. Maarrrr, heldere nacht, 't kon nog wel eens koud worden.
"vorst aan de grond" hoeft gelukkig geen "vorst op de aanbouw" te betekenen, dus misschien valt het allemaal mee.
Elga draait nu 304 uur, we zijn 152 kWh achter de wagen. 12 kWh per dag voor dit huis; valt me niet tegen.
Verwijderd
ja het vriest lekker, ik heb een ijsklomp gemaakt, was wel nieuwsgierig
effe full power onder 0, en hij vriest lekker aan, de ribben zijn breed en lucht trekt keurig door, de aanvoer blijft erg goed, vreemd hoor, dan maakt hij van -1,5c lucht dus -8c lucht
effe full power onder 0, en hij vriest lekker aan, de ribben zijn breed en lucht trekt keurig door, de aanvoer blijft erg goed, vreemd hoor, dan maakt hij van -1,5c lucht dus -8c lucht
Mwah, zo vreemd is dat niet. Alles boven 0 K bevat energie....
edit: 0.9 graad C op de carport, die is iets lager dan de plek waar de Elga staat. Badkamer moet om half zeven warm zijn, ben heel benieuwd of dat lukt.
Ik moet nog 100 dagen tot de volgende afrekening met GC. Nog 1802 kWh op de bank, maar er vliegt er nu ongeveer 20-30 per dag uit.
edit: 0.9 graad C op de carport, die is iets lager dan de plek waar de Elga staat. Badkamer moet om half zeven warm zijn, ben heel benieuwd of dat lukt.
Ik moet nog 100 dagen tot de volgende afrekening met GC. Nog 1802 kWh op de bank, maar er vliegt er nu ongeveer 20-30 per dag uit.
[ Voor 78% gewijzigd door hansdegit op 20-11-2013 00:00 ]
Je moet het nog omrekenen naar de energieinhoud van elektriciteit en gas. 1kWh = 3.6MJ. 1m3 = 31.65MJ ( ondergrens ). 31.65/3.6 = 8.8. Dus in 1m3 gas zit 8.8kWh elektriciteit qua energieinhoud.RobinE schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:42:
[...]
Dan zou het toch boven 0,63/0,23=2,74 zijn? Of snap ik het dan niet?
8.8kWh kost 202 cent en een kuub gas 63 cent. 202 / 63 = 3.21. Bij een COP van 3.21 of hoger is het dus interessanter om elektriciteit te gebruiken.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hmm, de verdamper van een Elga hoort toch niet wit te zijn?

En ik mezelf maar afvragen...Waarom komt -ie niet boven de 850W???

En ik mezelf maar afvragen...Waarom komt -ie niet boven de 850W???
Bevroren?
Verwijderd
jaaaa hans heeft ook een ijsklompje hahaha
in reverse was dat hier in 2 minuten weg, en ging de elga vrolijk het huis verwamren,
ik heb de ochtend start dus 20 minuten vervroegd, want anders start ie net te laat
je moet nog effe die wasmachine voetjes van de karwei kopen hans, dan is ie nog stiller, past precies op de elga voetjes.
de eerdere discussie over kabeldiameter in de praktijk : er loopt nu >1400Wac IN over de eigen pv groep, direkt naar de andere elga groep zelfde fase, in de meterkast 1079Wac OUT
bij het vervangen van groepen en pv moet je dus eigenlijk ook rekening houden met langdurig vermogen over de groepen onderling. "ken je stromen"
dit vermogen is peanuts, maar is net als pv ook langdurig.
in reverse was dat hier in 2 minuten weg, en ging de elga vrolijk het huis verwamren,
ik heb de ochtend start dus 20 minuten vervroegd, want anders start ie net te laat
je moet nog effe die wasmachine voetjes van de karwei kopen hans, dan is ie nog stiller, past precies op de elga voetjes.
de eerdere discussie over kabeldiameter in de praktijk : er loopt nu >1400Wac IN over de eigen pv groep, direkt naar de andere elga groep zelfde fase, in de meterkast 1079Wac OUT
bij het vervangen van groepen en pv moet je dus eigenlijk ook rekening houden met langdurig vermogen over de groepen onderling. "ken je stromen"
dit vermogen is peanuts, maar is net als pv ook langdurig.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 10:41 ]
Verwijderd
ja, vocht uit de lucht vriest aan op de unit, als deze draait,
de unit koelt de lucht, en bij 0c maakt de elga iets van -8c om warmte te onttrekken
het ontdooien werkt ook via de warmtepomp die dan even omkeerd.
in een elga zit deze techniek ook, in oudere warmtepomp units een thermisch element.
dan komt er uiteindelijk UGHEKUCHE blast en dan start ie zoals hier :
YouTube: zubadan aan het ontdooien.wmv (ughe @02:18)
een technisch hart gaat hier sneller van kloppen
de unit koelt de lucht, en bij 0c maakt de elga iets van -8c om warmte te onttrekken
het ontdooien werkt ook via de warmtepomp die dan even omkeerd.
in een elga zit deze techniek ook, in oudere warmtepomp units een thermisch element.
dan komt er uiteindelijk UGHEKUCHE blast en dan start ie zoals hier :
YouTube: zubadan aan het ontdooien.wmv (ughe @02:18)
een technisch hart gaat hier sneller van kloppen
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 10:51 ]
Die wasmachinevoetjes zitten onder de stukken hardschuim. Dubbele demping dus.
Nu is al het ijs eraf, maar ik vraag me af hoe die ontdooicyclus precies werkt. Ik bedoel, technisch snap ik het wel, maar ik vermoed dat -ie niet ontdooit als de Elga in storing staat. Enne, de Elga staat bij meestal in (zelfgecreerde) storing.Alleen bij warmtevraag hef ik die storing op.
Hoe ging dat bij jou vanochtend Eric? Wanneer begon de ontdooicyclus, en hoe lang nam dat in beslag?
Nu is al het ijs eraf, maar ik vraag me af hoe die ontdooicyclus precies werkt. Ik bedoel, technisch snap ik het wel, maar ik vermoed dat -ie niet ontdooit als de Elga in storing staat. Enne, de Elga staat bij meestal in (zelfgecreerde) storing.Alleen bij warmtevraag hef ik die storing op.
Hoe ging dat bij jou vanochtend Eric? Wanneer begon de ontdooicyclus, en hoe lang nam dat in beslag?
Hoe staat de buitenunit bij jou precies op het platte dak? Heb je nog extra maatregelen genomen om het dakleer niet te beschadigen?
En hoe is de geluidsproductie, kan je m binnen horen?
En hoe is de geluidsproductie, kan je m binnen horen?
Dakleer, rubber tegels 2,5cm, rubber minitegeltje 1cm, wasmachinevoetje, hardschuim 2,5 cm.
Nu hoor ik 'em echt bijna niet meer. Dus je dakbescherming is meteen je geluiddemping.
Nu hoor ik 'em echt bijna niet meer. Dus je dakbescherming is meteen je geluiddemping.
Verwijderd
om 07:30u ging de compressor flink in de toeren 2 minuten, geluid viel wel mee.hansdegit schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:17:
ontdooien starte precies op het moment van warmtevraag.
sloot water eruit en gaan, sindsdien draait ie vrolijk zijn rondjes.
aan de grafieken te zien verder geen ijsvorming meer geweest.
ik vond dit ook nog op het internet wat zou dit voor een effect hebben op het gebruik van de warmtepomp.
Geen toekomst voor HFK's
Europees voorstel voor nieuwe ronde uitfaseringen koudemiddelen
Na de uitfasering van de CFK's (2001) en de HCFK's (2015) richt de Europese unie zich nu op de koude middelen met een hoog Global Warming Potential (GWP). Voor huishoudelijke en kleinere commerciële installaties en voor mobiele units wordt voorgesteld om in een aantal stappen koudemiddelen met een GWP>150 te verbieden. Voor industriële installaties ligt er een voorstel om installaties met een koudemiddel inhoud van 5 ton CO2 equivalent en een GWP>2.500 na 2020 te verbieden. In de praktijk komt dit neer op een verbod voor koelinstallaties met een inhoud van meer dan enkele kilo's koudemiddel zoals R404 en R507.
Global Warming Potential
De GWP geeft de impact op het broeikaseffect bij lekkage van het koudemiddel weer. De GWP is gerelateerd aan de impact van CO2 op het broeikaseffect. Voor CO2 geldt per definitie GWP=1. Bijvoorbeeld R507 heeft een GWP van 3.300. Dit houdt in dat de lekkage van 1kg R507 overeenkomt met een lekkage van 3.300 kg CO2. De tabel geeft een overzicht van de GWP voor enkele veelvoorkomende koudemiddelen. Alle HFK’s in dit overzicht voldoen niet aan de eis van GWP<150 voor kleinere installaties. Een aantal van de veel toegepaste koude middelen voldoen zelfs niet aan de eis GWP<2.500. Opvallend is de lage GWP voor alle natuurlijke koudemiddelen.
koudemiddelen tabel
HFK's /-/ GWP
R134a /-/ 1.300
R404a /-/ 3.260
R407c /-/ 1.525
R410a /-/ 1.725 (ELGA)
R422d /-/ 2.600
R507 /-/ 3.300
Natuurlijke koudemiddelen
R290 (propaan /-/ 3
R600a (butaan) /-/ 3
R717 (ammoniak) /-/ 0
R744 (CO2) /-/ 1
Grote impact op huidige bedrijfsvoering
Ondanks dat de voorstellen uitgaan van een verbod vanaf 2020, is de impact voor de huidige bedrijfsvoering groot. Met name voor vriestoepassingen hebben veel bedrijven de afgelopen jaren gekozen om hun R22 installaties te vervangen door een nieuwe R507 installatie. Met de huidige voorstellen mogen deze installaties na 2020 niet meer worden bijgevuld. Nog steeds staan veel bedrijven voor de uitfasering van R22. Door de nieuwe ontwikkelingen wordt de keuze steeds beperkter.
Natuurlijke koudemiddelen of retrofitten
De verwachting is dat op den duur alleen nog maar natuurlijke koudemiddelen mogen worden toegepast. Op het eerste oog lijkt op dit moment de keuze voor een natuurlijk koudemiddel dan ook de beste, waarbij gedacht moet worden aan NH3 installaties voor de grotere vermogens en propaan in combinatie met een koude drager voor kleinere vermogens. Installaties met natuurlijke koudemiddelen vragen echter om een forse investering welke veel bedrijven op dit moment niet kunnen of willen doen. Door de nieuwe ontwikkelingen is de bouw van een goedkopere HFK installatie echter niet aan te raden. Als enige alternatief blijft dan over om de bestaande installatie te retrofitten en de ontwikkelingen rondom uit uitfaseren van koudemiddelen af te wachten. Deze optie is een stuk goedkoper, maar kan als nadeel hebben dat de capaciteit van de installatie vermindert en dat het energieverbruik toeneemt.
Niet het eindpunt
Het betreft nog een voorstel, dus bij de verdere uitwerking kunnen er nog aanpassingen gedaan worden aan bijvoorbeeld het moment van implementeren of de GWP grenzen. De verwachting is echter wel dat ook deze voorstellen niet het eindpunt zijn. In de loop der jaren zal de wet- en regelgeving voor de koudemiddelen nog verder worden aangescherpt.
zoek verder op het internet naar HFK koelmiddelen
Geen toekomst voor HFK's
Europees voorstel voor nieuwe ronde uitfaseringen koudemiddelen
Na de uitfasering van de CFK's (2001) en de HCFK's (2015) richt de Europese unie zich nu op de koude middelen met een hoog Global Warming Potential (GWP). Voor huishoudelijke en kleinere commerciële installaties en voor mobiele units wordt voorgesteld om in een aantal stappen koudemiddelen met een GWP>150 te verbieden. Voor industriële installaties ligt er een voorstel om installaties met een koudemiddel inhoud van 5 ton CO2 equivalent en een GWP>2.500 na 2020 te verbieden. In de praktijk komt dit neer op een verbod voor koelinstallaties met een inhoud van meer dan enkele kilo's koudemiddel zoals R404 en R507.
Global Warming Potential
De GWP geeft de impact op het broeikaseffect bij lekkage van het koudemiddel weer. De GWP is gerelateerd aan de impact van CO2 op het broeikaseffect. Voor CO2 geldt per definitie GWP=1. Bijvoorbeeld R507 heeft een GWP van 3.300. Dit houdt in dat de lekkage van 1kg R507 overeenkomt met een lekkage van 3.300 kg CO2. De tabel geeft een overzicht van de GWP voor enkele veelvoorkomende koudemiddelen. Alle HFK’s in dit overzicht voldoen niet aan de eis van GWP<150 voor kleinere installaties. Een aantal van de veel toegepaste koude middelen voldoen zelfs niet aan de eis GWP<2.500. Opvallend is de lage GWP voor alle natuurlijke koudemiddelen.
koudemiddelen tabel
HFK's /-/ GWP
R134a /-/ 1.300
R404a /-/ 3.260
R407c /-/ 1.525
R410a /-/ 1.725 (ELGA)
R422d /-/ 2.600
R507 /-/ 3.300
Natuurlijke koudemiddelen
R290 (propaan /-/ 3
R600a (butaan) /-/ 3
R717 (ammoniak) /-/ 0
R744 (CO2) /-/ 1
Grote impact op huidige bedrijfsvoering
Ondanks dat de voorstellen uitgaan van een verbod vanaf 2020, is de impact voor de huidige bedrijfsvoering groot. Met name voor vriestoepassingen hebben veel bedrijven de afgelopen jaren gekozen om hun R22 installaties te vervangen door een nieuwe R507 installatie. Met de huidige voorstellen mogen deze installaties na 2020 niet meer worden bijgevuld. Nog steeds staan veel bedrijven voor de uitfasering van R22. Door de nieuwe ontwikkelingen wordt de keuze steeds beperkter.
Natuurlijke koudemiddelen of retrofitten
De verwachting is dat op den duur alleen nog maar natuurlijke koudemiddelen mogen worden toegepast. Op het eerste oog lijkt op dit moment de keuze voor een natuurlijk koudemiddel dan ook de beste, waarbij gedacht moet worden aan NH3 installaties voor de grotere vermogens en propaan in combinatie met een koude drager voor kleinere vermogens. Installaties met natuurlijke koudemiddelen vragen echter om een forse investering welke veel bedrijven op dit moment niet kunnen of willen doen. Door de nieuwe ontwikkelingen is de bouw van een goedkopere HFK installatie echter niet aan te raden. Als enige alternatief blijft dan over om de bestaande installatie te retrofitten en de ontwikkelingen rondom uit uitfaseren van koudemiddelen af te wachten. Deze optie is een stuk goedkoper, maar kan als nadeel hebben dat de capaciteit van de installatie vermindert en dat het energieverbruik toeneemt.
Niet het eindpunt
Het betreft nog een voorstel, dus bij de verdere uitwerking kunnen er nog aanpassingen gedaan worden aan bijvoorbeeld het moment van implementeren of de GWP grenzen. De verwachting is echter wel dat ook deze voorstellen niet het eindpunt zijn. In de loop der jaren zal de wet- en regelgeving voor de koudemiddelen nog verder worden aangescherpt.
zoek verder op het internet naar HFK koelmiddelen
Interessant, zo'n defrost actie. Ik zit naar de thermometers beneden te kijken, ik zie ineens de aanvoer naar 20 graden duiken, de retour naar 26..... Gelukkig vliegt de aanvoer na zoiets snel weer omhoog.
We gaan zien of het vanavond nog 21 gr wordt in de woonkamer....
We gaan zien of het vanavond nog 21 gr wordt in de woonkamer....
[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 20-11-2013 17:23 ]
Ik zie ook een LG Therma V in verschillende vermogens. Iemand daar ervaring mee? mn in het samenspel met je CV (hoewel je wellicht ook zonder gas kan , aangezien ik vorig jaar als dagmax. 21m3 had, en dat is 160KW in 16 uur = 10KW /uur is maar net iets meer dan de capaciteit van de kleinste versie.)
Bovendien was dat maar 1 dag, met daarna 7 dagenvan 15 m3.
ps. en sindsdien nog mn dak van rC 1,4 naar rc 4-7 gebracht
Bovendien was dat maar 1 dag, met daarna 7 dagenvan 15 m3.
ps. en sindsdien nog mn dak van rC 1,4 naar rc 4-7 gebracht
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 20-11-2013 20:13 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
gelezen op het gas besparen cv tuning topic :
verschil tussen hans en eric : hans bevroren@2c, eric niet door de regen@2c
wat is handig ? elga droog staan, elga in de open lucht
ughDie 5 kuub valt toch wel mee? Ik zit met 19.5 in de afgelopen 15 uur
Tsja, wie het weet mag het zeggen.... Ik heb zojuist een relais op de ketel gezet. Als de Elga er na een uur nog steeds nog steeds niet in slaagt om een thermostaat te laten zwijgen, springt de ketel bij.
eea ga ik de komende week nog finetunen en in een Netduino+ stoppen.
eea ga ik de komende week nog finetunen en in een Netduino+ stoppen.
Eric, goed lezen is ook een kunst, dit is wat er staatVerwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:10:
gelezen op het gas besparen cv tuning topic :
[...]
ugh
Quote Nota
Die 5 kuub valt toch wel mee? Ik zit met 19.5 in de afgelopen 15 uur op 3 en dan heeft de zon vanmiddag ook nog eens de boel opgewarmt.
Maargoed; appels peren als je in een huis van 300m2 woont bijv en ik op 110
Quote Nota
Ik denk dat die 19,5 de temperatuur is?
Ik las de eerste keer ook 19.5 kuub
, 3 klinkt een stuk beter. Ik zat gisteren op 6.2m3 in exact 24 uur.. bah bah bah.
Verwijderd
het topic staat erbij, ik hoef het niet te lezen dat deed ik al, ik heb het niet gezegd, zelfs niet gesuggereerd, sorry. 5m3 vind ik veel, 6,2 is nog meer.
ik ga wel met mijn wp spelen, hier word alles op een zilveren weegschaal gelegd
krommunicatie
ik ga wel met mijn wp spelen, hier word alles op een zilveren weegschaal gelegd
krommunicatie
6.2m3 is ook veel te veel. En het vervelende is ik snap niet waar het probleem zit in mijn huis
Heb het idee dat straks met de ELGA ik met een vergelijkbare dag nooit 6.2 * 8.8 / COP ( 4 ) = 13,6kWh nodig ga hebben. We stoken van 9:00 tot 21:30, gemakshalve even 12 uur. De ELGA zou dan de hele tijd tegen zijn maximum vermogen aan moeten stoken.
Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat een groot deel van mij probleem in de inefficiëntie zit van mijn ketel.
Heb het idee dat straks met de ELGA ik met een vergelijkbare dag nooit 6.2 * 8.8 / COP ( 4 ) = 13,6kWh nodig ga hebben. We stoken van 9:00 tot 21:30, gemakshalve even 12 uur. De ELGA zou dan de hele tijd tegen zijn maximum vermogen aan moeten stoken.
Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat een groot deel van mij probleem in de inefficiëntie zit van mijn ketel.
@mkleinman,
Daarom gaat bij mij de Remeha er ook uit
ik heb namelijk hetzelfde gevoel met de Avanta CW4 die ik heb. Vloerverwarming 35graadjes aanvoer en 3 radiatoren, that's it. QSolar kan nog wat verder terugmoduleren
Daarom gaat bij mij de Remeha er ook uit
[ Voor 60% gewijzigd door Appie Heijn op 21-11-2013 11:38 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Jaloers is hier op de QSolar, die kan ik alleen echt niet kwijtAppie Heijn schreef op donderdag 21 november 2013 @ 11:33:
@mkleinman,
Daarom gaat bij mij de Remeha er ook uitik heb namelijk hetzelfde gevoel met de Avanta CW4 die ik heb. Vleorverwarming 35graadjes en 3 radiatoren, that's it. QSolar kan nog wat verder terugmoduleren
Wij eigenlijk ook niet, maar zet hem goed geïsoleerd in de garage. Zie nu dat mijn gasverbruik na een 1 graad lagere nachtverlaging met 3m3 is gedaald naar 3m3 per 24 uur.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Gewoon trail & error vervangen die CV-ketel lijkt me niet verstandig. Laat eens een CV-boer (geen verkoper) kijken en meten of jou huidige CV-ketel daadwerkelijk zo inefficiënt is als jij denkt. Ik vraag mij namelijk af of de CV-ketel wel zo inefficiënt kan werken als jij vermoed. Hierbij neem ik aan dat je geen gaslek hebt en een volledige verbranding (blauwe vlam)mkleinman schreef op donderdag 21 november 2013 @ 11:11:
6.2m3 is ook veel te veel. En het vervelende is ik snap niet waar het probleem zit in mijn huis![]()
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 21-11-2013 17:02 ]
Verwijderd
het minimum vermogen van een te zware gasketel kan een voordeel zijn in een groter huis als het onderbereik door een 4-12kW warmtepomp word opgevuld.
als die het niet meer haalt start de ketel precies op het kW vermogen wat de warmtepomp niet meer leveren kan
de elga laat het bij -4 / +4 nu ietsje afweten in de morgen, er komt (met mijn tropische regime) wat gas aan te pas om 07:30u; als ik 20c+ wil, -> als ik 19c wil, en dan stijgen over de dag red de elga het nog steeds.
het is hier nu -1,1c en de elga haalt een aanvoer tempratuur van 38c @1120Wac
@mkleinman
ik heb jou en mij vergeleken in mindergas.nl
we hebben een synchrone historie sinds 2009 en vergelijkbaar huis 1974 sbb bouw
(hoewel ik een hoek heb)
2009 jij 11% meer
2010 jij 5% meer
2011 jij 22% meer
2012 jij 36% meer
2013 jij 50% meer
vertel mij het maar, ik heb aan het casco van de woning niet veel verandert, jij hebt sterk verbetert.
behoudens de elga nu is er vrijwel geen verschil, wat ging er mis na 2010 ? je was me aan het inhalen.
we vergelijken ook met nielstn ik ben linear met niels, dat gaat gelijk op rechte lijn, hij is op 6,8% dichtbij gekomen en blijft stabiel, dat is ook precies die gewenste 500m3 grens.
huidige mindergas.nl met elga impact :

volgens de jaarestimate van mindergas zal ik nu op 268m3 gas uitkomen
als die het niet meer haalt start de ketel precies op het kW vermogen wat de warmtepomp niet meer leveren kan
de elga laat het bij -4 / +4 nu ietsje afweten in de morgen, er komt (met mijn tropische regime) wat gas aan te pas om 07:30u; als ik 20c+ wil, -> als ik 19c wil, en dan stijgen over de dag red de elga het nog steeds.
@mkleinman
(hoewel ik een hoek heb)
2009 jij 11% meer
2010 jij 5% meer
2011 jij 22% meer
2012 jij 36% meer
2013 jij 50% meer
vertel mij het maar, ik heb aan het casco van de woning niet veel verandert, jij hebt sterk verbetert.
behoudens de elga nu is er vrijwel geen verschil, wat ging er mis na 2010 ? je was me aan het inhalen.
we vergelijken ook met nielstn ik ben linear met niels, dat gaat gelijk op rechte lijn, hij is op 6,8% dichtbij gekomen en blijft stabiel, dat is ook precies die gewenste 500m3 grens.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 22:01 ]
CV ketel is verder prima en die ga ik niet zonder een goede reden vervangen. Ik ben een beetje gek, maar niet zo gekDre schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:32:
[...]
Gewoon trail & error vervangen die CV-ketel lijkt me niet verstandig. Laat eens een CV-boer (geen verkoper) kijken en meten of jou huidige CV-ketel daadwerkelijk zo inefficiënt is als jij denkt. Ik vraag mij namelijk af of de CV-ketel wel zo inefficiënt kan werken als jij vermoed. Hierbij neem ik aan dat je geen gaslek hebt en een volledige verbranding (blauwe vlam). Huur eens een keer een mannetje in....
In het CV tuning topic heb ik een berekening gepost over mijn verbruik in relatie tot warmteverlies. En die cijfers klinken redelijk solide; helaas.
Klopt, de combinatie is ideaal! De ELGA voor 0 tot ongeveer 5.5kW en de ketel daarboven. Daarom moet hij er hier zo snel als mogelijk komenVerwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:24:
het minimum vermogen van een te zware gasketel kan een voordeel zijn in een groter huis als het onderbereik door een 4-12kW warmtepomp word opgevuld.
Wij stoken 's ochtends tot 19.2 graden, straks met de vloerverwarming, koooom maarde elga laat het bij -4 / +4 nu ietsje afweten in de morgen, er komt (met mijn tropische regime) wat gas aan te pas om 07:30u; als ik 20c+ wil, -> als ik 19c wil, en dan stijgen over de dag red de elga het nog steeds.
Tot 2010 ging de grafiek inderdaad heel hard naar beneden. Daarna blijf ik stabiel rond de circa 1000 kuub zonder daar veel aan te kunnen doen. Tot behoorlijke frustratie aan toe.@mkleinman
(hoewel ik een hoek heb)
2009 jij 11% meer
2010 jij 5% meer
2011 jij 22% meer
2012 jij 36% meer
2013 jij 50% meer
[afbeelding]

Vanaf 2009 tot en met vorige maand. En precies wat je zegt ik begin met een gigantische inhaalslag en ineens houdt het op.

En weer beetje geprutst in Google Sketchup:

Verwijderd
dat rondje op het dak van de aanbouw daar hoort ie, lekker iets hoger, wegblazen naar het pad
onhoorbaar in huis en onzichtbaar vanaf het pad.
onhoorbaar in huis en onzichtbaar vanaf het pad.
Het liefste zou ik hem precies in het midden hebben tussen de deur en de pui van de bijkeuken. Exact aan dat wandje komt de ELGA binnenunit te hangen.
Hij komt echter waarschijnlijk wat dichterbij het huis en misschien zelfs wel aan het huis vast recht onder het raam.
Plaatjes:

Hij komt echter waarschijnlijk wat dichterbij het huis en misschien zelfs wel aan het huis vast recht onder het raam.
Plaatjes:

Als je die 30cm tot de verdamper maar in acht neemt.
Knap getekend, hoor. Doe ik je niet na.
Vreemde sensatie vandaag. Ondanks dat ik met bijna 2,5 m3 niet veel gas heb verbruikt, lijkt het in de grafieken enorm veel. De Elga nam zo ongeveer heel november voor zijn rekening. Nu -ie het niet meer trekt vandaag, springt de ketel bij. Baf, meteen 2 m3 extra verbruik bovenop het douchen en koken.
Vorig jaar november zat ik op 96 m3. November 2013 vooralsnog op 17m3.
Afgelopen dec, jan en feb waren goed voor 451 m3. Er zullen zat dagen zijn met temperaturen boven de 3 graden; ik verwacht heel veel van het Elgaatje.
Overigens vandaag weer een relatief warme zonneboiler. Elga zet buitenunit uit om 'em nooit meer aan te zetten... Dat klopt m.i. niet. Ik ga daar iets omheen programmeren. Geluk bij een ongeluk: de dagen dat de boiler boven de 40 graden komt worden steeds zeldzamer; dat betekent dat de tijd die voor het programmeren heb toeneemt.
Vreemde sensatie vandaag. Ondanks dat ik met bijna 2,5 m3 niet veel gas heb verbruikt, lijkt het in de grafieken enorm veel. De Elga nam zo ongeveer heel november voor zijn rekening. Nu -ie het niet meer trekt vandaag, springt de ketel bij. Baf, meteen 2 m3 extra verbruik bovenop het douchen en koken.
Vorig jaar november zat ik op 96 m3. November 2013 vooralsnog op 17m3.
Afgelopen dec, jan en feb waren goed voor 451 m3. Er zullen zat dagen zijn met temperaturen boven de 3 graden; ik verwacht heel veel van het Elgaatje.
Overigens vandaag weer een relatief warme zonneboiler. Elga zet buitenunit uit om 'em nooit meer aan te zetten... Dat klopt m.i. niet. Ik ga daar iets omheen programmeren. Geluk bij een ongeluk: de dagen dat de boiler boven de 40 graden komt worden steeds zeldzamer; dat betekent dat de tijd die voor het programmeren heb toeneemt.
[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 21-11-2013 23:18 ]
Verwijderd
dan heb ik nogal geluk, de qsolar is de retour gaan bijmixen en kwam op zijn hoogst tot 35c,
daar reageert de elga niet op, hooguit wat terug gemoduleert (4 uur lang ~350Wac minder vermogen zie ik) ik ben nu even aan het spelen, want het is lekker koud.
de ontdooi cyclus is leuk zeg, dat doet ie snel slim en stil, en gebruikt maar 96Wac, duurt 2 minuten
en de fan blijft dan uit, kleine klik en verder gaat ie weer.
als ik er dan voor sta lijkt het wel elfstedentocht schaatsen met tegenwind..... pfff wat een straal kou
de aanvoer bij -3,4c blijft onvermindert goed, 38c aanvoer nu, hoe droger de lucht hoe minder hij aanvriest merk ik ook
parralel bedrijf switch zou moeten zorgen dat ie doorgaat, maar bij 40/46 stopt ie echt, totdat het volgende programma ingaat, en dan moet de gemeten 40c wel weg zijn.
heb je dezelfde dipswitches nog zoals ik ?
/edit zoooo hij doet het echt goed bij vorst, bij jou ook hans ?
(goed als in : goede aanvoer temperatuur, de cop is altijd beter dan de gasketel)
daar reageert de elga niet op, hooguit wat terug gemoduleert (4 uur lang ~350Wac minder vermogen zie ik) ik ben nu even aan het spelen, want het is lekker koud.
de ontdooi cyclus is leuk zeg, dat doet ie snel slim en stil, en gebruikt maar 96Wac, duurt 2 minuten
en de fan blijft dan uit, kleine klik en verder gaat ie weer.
als ik er dan voor sta lijkt het wel elfstedentocht schaatsen met tegenwind..... pfff wat een straal kou
de aanvoer bij -3,4c blijft onvermindert goed, 38c aanvoer nu, hoe droger de lucht hoe minder hij aanvriest merk ik ook
het klopt zover dat de elga vind dat de temperatuur is bereikt, of de ketel is bijgesprongen,Elga zet buitenunit uit om 'em nooit meer aan te zetten... Dat klopt m.i. niet
parralel bedrijf switch zou moeten zorgen dat ie doorgaat, maar bij 40/46 stopt ie echt, totdat het volgende programma ingaat, en dan moet de gemeten 40c wel weg zijn.
heb je dezelfde dipswitches nog zoals ik ?
/edit zoooo hij doet het echt goed bij vorst, bij jou ook hans ?
(goed als in : goede aanvoer temperatuur, de cop is altijd beter dan de gasketel)
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 00:20 ]
De verdamper zit toch, als je vanaf de voorkant kijkt, aan de linkerkant van het apparaat?hansdegit schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:17:
Als je die 30cm tot de verdamper maar in acht neemt.
Overigens Sketchup valt reuze mee, uiteindelijk gebruik je maar paar zaken.
- vierkant tekenen
- Meet tool
- Move
- Stretch
- Offset tool
En eventueel voor het vullen de paint tool.
Met dit dus als resultaat. Ook mooi voor het bepalen van schaduw voor je zonnepanelen.
De verdamper is de plek waar al die lamellen zitten. De ventilator zit aan de voorkant, de verdamper links aan de achterkant.
Dit is dus de voorkant:

Als je de Elga zo ziet, blaast die fan zoals UPC bij Johnny de Mol doet in die reclame, vol op je bakkes dus. Op deze foto waren de koelslangen nog niet gemonteerd. Die zitten nu rechts.
De verdamper is dat ding dat vol met ijs staat, die loopt zo door aan de achterkant v/h apparaat:
Dit is dus de voorkant:

Als je de Elga zo ziet, blaast die fan zoals UPC bij Johnny de Mol doet in die reclame, vol op je bakkes dus. Op deze foto waren de koelslangen nog niet gemonteerd. Die zitten nu rechts.
De verdamper is dat ding dat vol met ijs staat, die loopt zo door aan de achterkant v/h apparaat:

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 22-11-2013 10:18 ]
Naar aanleiding van een DM conversatie met Hans de Git vroeg hij me dit op het forum te zetten, (ter lehring ende vemaek.)
Het gaat over invriezen van een WP.
Afhankelijk van de vochtigheid en temperatuur bevat lucht waterdamp, uitgedrukt in gr/Kg absolute vochtinhoud. Hoe warmer en vochtiger hoe meer gr/Kg er in kan.
Eric heeft al gemerkt dat bij vochtig weer en regen er meer energie uit de Elga komt, dit komt door het condenseren van de damp. Hoe hoger de RV hoe meer kJ/kG er beschikbaar is. Verandering van adiabatie levert veel energie, analoog aan de CV ketel. Zolang deze gecondenseerde damp als water kan weglopen zijn er geen problemen.
Het gecondenseerde water is het probleem van het invriezen, dit wordt ijs tussen de lamellen, als de verdamper temperatuur onder nul komt. (note: het water komt uit de lucht, of kan ook regen zijn)
Wanneer komt de verdamper onder nul??
Bij hoge belasting (en lagere BL temp) natuurlijk, de verdamper in en uit luchttemperatuur neemt toe, (lees hij blaast kouder uit) en komt nabij bij de uittrede onder nul, damp bevriest dan langzaam, en het kan wel even duren voor ie helemaal dicht zit. Ook bij hoge vochtinhoud en lagere temp van de buitenlucht treed dit verschijnsel natuurlijk eerder op, de afstand naar het dauwpunt wordt immers kleiner.
Dusss, in deellast kan het net goed gaan, maar aangezien de huisschil meer gaat doorlaten moet de WP er harder aan trekken, en dus ijs.
Regen maakt niet zo veel uit, de vochtigheid is dan nabij 100 %, (natte bol is dan drogebol temp)
2 graden BL, en ook sneeuw is koud, en zorgt dus voor eerder invriezen, onder de schans (van Hans!) staat ie uit de sneeuw lijkt mij beter, regen kan er niet in water ook niet, je hebt dan alleen bevriezing door condensatie uit lucht.
Bij regen is de luchttemp. ook de watertemp. (uitzondering hagel of onderkoeld water)
Als voorbeeld even wat verschillende temp. waardes met gelijke temp. maar verschillende RV
Let op de kolom energie-inhoud, die loopt op.
Onderstaand: DP is dauwpunt, kJ/kg is energie-inhoud en gr/kg is vochtgehalte absoluut.
A1: 0C/50% DP= -8,2C 4,7 kg/kJ 1,9 gr/kg
A2: 0C/95% DP= -0,6C 9,0 kJ/kg 3,6 gr/kg
B1: 4C/50% DP= -4,9C 10,3 kJ/kg 2,5 gr/kg
B2: 4C/95% DP= 3,3C 16.0 kJ/kg 4,8 gr/kg
C1: 10C/50% DP= 0,1C 19,6 kJ/kg 3,8 gr/kg
C2: 10C/95% DP=9,3 28,3 kJ/kg 7,2 gr/kg
Uit A1/A2 blijkt: indien de lucht droog is < 50 % RV geen ijs, bij stijgende RV eerder kans op invriezen.
Uit B1/B2 blijkt: als vollast lucht dT over verdamper is 8 K: ijs te verwachten bij hoge RV. In deellast kan het net goed gaan.
Uit C1/C2 blijkt: Geen ijs te verwachten als vollast dT over verdamper 8K is.
Invriezen is een complex gebeuren: veel variabelen: Compressor toerental, temp. RV, dauwpunt.
Ook als de wind tegen de luchtrichting van de fan in blaast kunnen problemen ontstaan, de effectieve flow neemt af, dus dT groter, dus uitrede lucht lager.
Het vochtpercentage in de buitenlucht speelt echter de hoofdrol.
En dan nog even iets heel anders
De laatste tijd moet de compressor er war harder aan trekken, en het valt op dat gedurende de opstart (hij draait dan een minuut of 3 full load) er een bromtoon in de slaapkamer is te horen.
Ik heb er als proef even wat steentjes ondergezet, zodat het gewicht hier op afsteunt. Geen brom meer!
Moet e.e.a nog wat aanpassen zodat het er wat beter uitziet
Afhankelijk van de vochtigheid en temperatuur bevat lucht waterdamp, uitgedrukt in gr/Kg absolute vochtinhoud. Hoe warmer en vochtiger hoe meer gr/Kg er in kan.
Eric heeft al gemerkt dat bij vochtig weer en regen er meer energie uit de Elga komt, dit komt door het condenseren van de damp. Hoe hoger de RV hoe meer kJ/kG er beschikbaar is. Verandering van adiabatie levert veel energie, analoog aan de CV ketel. Zolang deze gecondenseerde damp als water kan weglopen zijn er geen problemen.
Het gecondenseerde water is het probleem van het invriezen, dit wordt ijs tussen de lamellen, als de verdamper temperatuur onder nul komt. (note: het water komt uit de lucht, of kan ook regen zijn)
Wanneer komt de verdamper onder nul??
Bij hoge belasting (en lagere BL temp) natuurlijk, de verdamper in en uit luchttemperatuur neemt toe, (lees hij blaast kouder uit) en komt nabij bij de uittrede onder nul, damp bevriest dan langzaam, en het kan wel even duren voor ie helemaal dicht zit. Ook bij hoge vochtinhoud en lagere temp van de buitenlucht treed dit verschijnsel natuurlijk eerder op, de afstand naar het dauwpunt wordt immers kleiner.
Dusss, in deellast kan het net goed gaan, maar aangezien de huisschil meer gaat doorlaten moet de WP er harder aan trekken, en dus ijs.
Regen maakt niet zo veel uit, de vochtigheid is dan nabij 100 %, (natte bol is dan drogebol temp)
2 graden BL, en ook sneeuw is koud, en zorgt dus voor eerder invriezen, onder de schans (van Hans!) staat ie uit de sneeuw lijkt mij beter, regen kan er niet in water ook niet, je hebt dan alleen bevriezing door condensatie uit lucht.
Bij regen is de luchttemp. ook de watertemp. (uitzondering hagel of onderkoeld water)
Als voorbeeld even wat verschillende temp. waardes met gelijke temp. maar verschillende RV
Let op de kolom energie-inhoud, die loopt op.
Onderstaand: DP is dauwpunt, kJ/kg is energie-inhoud en gr/kg is vochtgehalte absoluut.
A1: 0C/50% DP= -8,2C 4,7 kg/kJ 1,9 gr/kg
A2: 0C/95% DP= -0,6C 9,0 kJ/kg 3,6 gr/kg
B1: 4C/50% DP= -4,9C 10,3 kJ/kg 2,5 gr/kg
B2: 4C/95% DP= 3,3C 16.0 kJ/kg 4,8 gr/kg
C1: 10C/50% DP= 0,1C 19,6 kJ/kg 3,8 gr/kg
C2: 10C/95% DP=9,3 28,3 kJ/kg 7,2 gr/kg
Uit A1/A2 blijkt: indien de lucht droog is < 50 % RV geen ijs, bij stijgende RV eerder kans op invriezen.
Uit B1/B2 blijkt: als vollast lucht dT over verdamper is 8 K: ijs te verwachten bij hoge RV. In deellast kan het net goed gaan.
Uit C1/C2 blijkt: Geen ijs te verwachten als vollast dT over verdamper 8K is.
Invriezen is een complex gebeuren: veel variabelen: Compressor toerental, temp. RV, dauwpunt.
Ook als de wind tegen de luchtrichting van de fan in blaast kunnen problemen ontstaan, de effectieve flow neemt af, dus dT groter, dus uitrede lucht lager.
Het vochtpercentage in de buitenlucht speelt echter de hoofdrol.
En dan nog even iets heel anders
De laatste tijd moet de compressor er war harder aan trekken, en het valt op dat gedurende de opstart (hij draait dan een minuut of 3 full load) er een bromtoon in de slaapkamer is te horen.
Ik heb er als proef even wat steentjes ondergezet, zodat het gewicht hier op afsteunt. Geen brom meer!
Moet e.e.a nog wat aanpassen zodat het er wat beter uitziet

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 22-11-2013 20:01 ]
Gezien het invriezen ben ik een iets aan het verzinnen om dit mogelijkerwijs te voorkomen. Bij mij komen de zonnecollectoren momenteel met dit bewolkte weer, niet veel hoger dan een magere 20 graden. Is het geen goed idee om een wisselaar voor de verdamper te zetten en aan te sluiten op de zonnecollectoren om het invriezen te voorkomen en zo de COP te verhogen?
@zwollie
gezien je buiten de doos probeert te denken.
heb je ook al gedacht aan een warmte weide systeem of aardbuizen.
warmte weide:
+/-200meter pe buis ingraven op ongeveer 1 meter diepte in de tuin.
vullen met glycol mengsel en rond pompen door een oude auto radiator vlak voor de lucht ingang.
aardbuizen:
betonen riolering buizen in de grond in graven om zo de lucht voor te verwarmen.
is een flinke hoeveelheid lucht die een elga nodig heeft, durf niet zo snel een hoeveelheid buis te vermelden.
als je 1 meter onder de grond zit heb je eigenlijk al geen last meer van de vorst, dieper is nog beter, en hoge grondwater stand kan ook helpen.
dat geeft in ieder geval een stabielere aanvoer van warmte als een zonneboiler.
werkt ook in de nacht b.v.
(aan de cijfers mag getornd worden, dat zijn maar voorbeelden. en erg situatie afhankelijk.)
warmte weide:
vullen met glycol mengsel en rond pompen door een oude auto radiator vlak voor de lucht ingang.
aardbuizen:
betonen riolering buizen in de grond in graven om zo de lucht voor te verwarmen.
is een flinke hoeveelheid lucht die een elga nodig heeft, durf niet zo snel een hoeveelheid buis te vermelden.
als je 1 meter onder de grond zit heb je eigenlijk al geen last meer van de vorst, dieper is nog beter, en hoge grondwater stand kan ook helpen.
(aan de cijfers mag getornd worden, dat zijn maar voorbeelden. en erg situatie afhankelijk.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Vergunningaanvraag voor de ELGA is de deur uit! Nu afwachten, hopelijk 6 weken en geen 26.
Zeker geen 26, dan krijg je een vergunning van rechtswege omdat ze de termijn overschreden hebben. Zo ligt de helft van mijn zonnepanelen op het dakmkleinman schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:23:
Vergunningaanvraag voor de ELGA is de deur uit! Nu afwachten, hopelijk 6 weken en geen 26.
A'dam PVOutput
Uit mijn hoofd mag de gemeente er max 26 weken over doen over het uitgebreide traject. Ach we wachten af.
Niet best als ze voor een buitenunit de uitgebreide procedure willen inzetten. Je hebt je kosten toch wel zo laag mogelijk opgevoerd? Zonde als je teveel leges moet betalen.
A'dam PVOutput
Ik heb geen idee hoeveel leges het worden, gewoon de normale prijs exclusief BTW.
Ik ben wel ontzettend blij met mijn 3D model in Sketchup.
Ik ben wel ontzettend blij met mijn 3D model in Sketchup.
Sketchup is leuk. Legeskosten zijn een percentage van de bouwkosten met een minimum vergunningprijs. Legeskosten zijn meestal online terug te vinden maar verschillen enorm per gemeente. Die buitenunit is natuurlijk maar een deel van de Elga, dus je hoeft niet de totaalprijs op te geven.
A'dam PVOutput
Check. We wachten het af. Had sowieso liever dit traject niet gestart met de omgevingsvergunning. Maar hij is noodzakelijk (helaas).
Overigens:

Zo de Carrier unit getekend met hulp van foto's van Hans en Eric-pvt in nog geen 10 minuten.
Overigens:

Zo de Carrier unit getekend met hulp van foto's van Hans en Eric-pvt in nog geen 10 minuten.
Legesverordening Lelystad staat gewoon online. http://decentrale.regelge...ueel/Lelystad/243878.html
A'dam PVOutput
die kon ik niet vinden vanmiddag op de site.. Lijkt dus op 0,174% van het bedrag + een startbedrag.
Verwijderd
een leuk staaltje samenwerking tussen pv+elga+zoncv-zonneboiler
je ziet duidelijk de qsolar in de middag de temperatuur van de elga evenaren
en de elga moduleert terug, en dan draait de meter ook terug en blijft het huis toch warm.

en dat terwijl binnen een maand de zon alweer stijgt....
de gasmeter blijft zich zomers gedragen, toppie.
elga en qsolar is een mooi
je ziet duidelijk de qsolar in de middag de temperatuur van de elga evenaren
en de elga moduleert terug, en dan draait de meter ook terug en blijft het huis toch warm.

en dat terwijl binnen een maand de zon alweer stijgt....
de gasmeter blijft zich zomers gedragen, toppie.
elga en qsolar is een mooi
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2013 21:38 ]
Dat is voor een vooronderzoek. Even verder lezen onder 2.3.2.1 Het gaat je wel meer kosten.mkleinman schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 20:51:
die kon ik niet vinden vanmiddag op de site.. Lijkt dus op 0,174% van het bedrag + een startbedrag.
A'dam PVOutput
Verwijderd
wat een rare verschillen bah bah bah
alle antwoorden kwamen binnen 1 dag in de mailbox.
voor mijn lucht water is er zelfs subsidie en volledige vrijstelling.From: Grondwater [mailto:grondwater@noord-holland.nl]
Sent: vrijdag 6 juli 2012 16:16
Subject: warmtepomp Alkmaar
geachte meneer,
op uw perceel in Alkmaar kunt u wat de gemeente en provincie betreft zonder vergunning of ontheffing een (gesloten) warmtepomp plaatsen, het valt niet onder grondwaterbeschermingsgebied of bodembeschermingsgebied.
succes met de uitvoering
met vriendelijke groet,
Heleen Zwanenburg
Provincie Noord-Holland, Directie SHV, unit Vergunningen Bodem
tel. 023-514 4644 fax 023-514 3030
werkdagen ma-di-do-vr
www.noord-holland.nl
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2013 21:15 ]
Oef, ik zag het inderdaad. Als dat cummulatief is dan gaan de kosten hard oplopen..ericplan schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 21:06:
[...]
Dat is voor een vooronderzoek. Even verder lezen onder 2.3.2.1 Het gaat je wel meer kosten.
Verwijderd
net een mail gelezen van hans, al 100m3 vermeden in november.
dat is hier ook het geval, en de kWh teller ging naar 201kWh de elga in.
dat zijn vrij ernstige cijfers, en aangevuld met een zonneboiler zomers, heftige cijfers.
verder staat de afname meter hier nu zelfs 82kWh lager dan november vorig jaar.
dre zal nu echt alles uit de kast moeten halen om dit nog af te kunnen zeiken, ben bang dat het niet meer gaat lukken dre.
dat zijn vrij ernstige cijfers, en aangevuld met een zonneboiler zomers, heftige cijfers.
dre zal nu echt alles uit de kast moeten halen om dit nog af te kunnen zeiken, ben bang dat het niet meer gaat lukken dre.
Ja, het is jammer dat zoveel gemeentes zo belachelijk moeilijk doen over warmtepompen. En de politiek maar zeuren dat het zo moeilijk is om aan de doelstellingen te voldoen. Tja, als je zelf (onderdeel van) het probleem bent en dat niet wilt inzien wordt het altijd lastig...Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 21:12:
wat een rare verschillen bah bah bah
[...]
voor mijn lucht water is er zelfs subsidie en volledige vrijstelling.
Dat is te berekenen, met een PHPP programma, er zijn er een paar die dit kunnen binnen DED (die van mij is te oud en heeft waarden van D voor de grond temperaturen)migjes schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:06:
@zwollie
warmte weide:
aardbuizen:
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
November 2012 ging de boeken in met 123 m3 gasverbruik en 597 kWh stroom.Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 12:24:
net een mail gelezen van hans, al 100m3 vermeden in november.
Met nog 5,5 dagen te gaan zal november 2013 op ongeveer 700 kWh en 23 m3 uitkomen. Da's toch hilarisch? In verbruikte MJ's is de besparing ook gigantisch. Daarmee durf ik de stelling aan dat een WP ook bijdraagt aan aan het verkleinen van ons energieverbruik; zelfs met kolenstroom is die footprint kleiner.
De 1e 100 kuub is al binnen! Boven verwachting. De voorraad stroom (1686 kWh) neemt nu nog met 20-30kWh per dag af, maar voor je het weet is het februari, dan begint de PV ook weer serieus te leveren.
Mijn Elga/Netduino/Ketel/Zon CV/zoneregeling vordert gestaag, ik verwacht in december in productie te gaan. Beneden de 4 graden doet de Elga te weinig op het hele huis te verwarmen. Ik ga de regeling ws. instrueren om vanaf 2 graden en lager eens in het uur de ketel even mee te laten draaien.
[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 25-11-2013 11:43 ]
Verwijderd
met de vorstdagen even 30 minuten het cv water voorverwarmen met de ketel en daarna de elga het vasthouden ging goed hier.
als ik 24x7 bedrijf kies, verbruik ik in december maximaal 744 kWh.
overschot affikken is hier hopeloos mislukt, mijn gasvevbruik is lachwekkend, maar het stroomverbruik daalt ook verder.....(eg cv pomp is extreem zuinig in de wp tov de atag)
als ik 24x7 bedrijf kies, verbruik ik in december maximaal 744 kWh.
overschot affikken is hier hopeloos mislukt, mijn gasvevbruik is lachwekkend, maar het stroomverbruik daalt ook verder.....(eg cv pomp is extreem zuinig in de wp tov de atag)
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2013 12:08 ]
November 2012 is redelijk vergelijkbaar met 2013, die van 2013 gaat denk ik iets kouder worden. En even kort samengevat heb je 100m3 gas vervangen voor 103kWh elektriciteit.hansdegit schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:42:
[...]
November 2012 ging de boeken in met 123 m3 gasverbruik en 597 kWh stroom.
Met nog 5,5 dagen te gaan zal november 2013 op ongeveer 700 kWh en 23 m3 uitkomen. Da's toch hilarisch? In verbruikte MJ's is de besparing ook gigantisch. Daarmee durf ik de stelling aan dat een WP ook bijdraagt aan aan het verkleinen van ons energieverbruik; zelfs met kolenstroom is die footprint kleiner.

WOW!
Ik snap het ook niet helemaal... Ik zit nu op 571 kWh. Daar komt dus nog 5,5 dgn * 25 kWh bij.
Nog eens nagerekend en nog eens...
Vorig jaar gingen de kWh's met COP 1 in de boiler, nu moet ik dus COP > 5 gemiddeld gehaald hebben. De Elga is goed voor ongeveer 200 kWh (tot nu toe)
Nog eens nagerekend en nog eens...
Vorig jaar gingen de kWh's met COP 1 in de boiler, nu moet ik dus COP > 5 gemiddeld gehaald hebben. De Elga is goed voor ongeveer 200 kWh (tot nu toe)
Verwijderd
je meet het en je weet het ... eigenlijk nog niet.
wat klopt er niet als hans en ik ongeveer hetzelfde resultaat hebben ?
grofweg : 200kWh inzetten om 100m3 te vermijden in november...
mijn pv stroom vanaf de inwerking stelling is nog fors hoger dan wat de elga gebruikte
pv opbrengst vanaf 14 september : 576 kWh
elga afname vanaf 14 september : 400kWh
gasafname ongeveer 1 koeiescheet.
terugrekenen naar de cop waarde geeft inderdaad een idioot hoge waarde.
enige overeenkomst : hans en eric gebruiken de boiler als laatste radiator in het cv circuit.
wat zijn we hier aan het ontdekken ? iets wat men in .de / .be ./ .dk allang weer weet ?
wat klopt er niet als hans en ik ongeveer hetzelfde resultaat hebben ?
grofweg : 200kWh inzetten om 100m3 te vermijden in november...
mijn pv stroom vanaf de inwerking stelling is nog fors hoger dan wat de elga gebruikte
pv opbrengst vanaf 14 september : 576 kWh
elga afname vanaf 14 september : 400kWh
gasafname ongeveer 1 koeiescheet.
terugrekenen naar de cop waarde geeft inderdaad een idioot hoge waarde.
enige overeenkomst : hans en eric gebruiken de boiler als laatste radiator in het cv circuit.
wat zijn we hier aan het ontdekken ? iets wat men in .de / .be ./ .dk allang weer weet ?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2013 12:35 ]
En belangrijke overeenkomsten tussen jullie alle twee. Geen beperking tot 4 graden, systeem draait los van de CV installatie ( twee thermostaten ). En ELGA staat relatief ver weg van de ketel.
Kleine kanttekening Martin, Elga staat hier naast de ketel op 1,5m leidingafstand.
Andere overeenkomst is dat we beiden erg veel vertrouwen hebben in de capaciteit van de Elga en dus zelf (al dan niet geautomatiseerd) de ketel later bijschakelen dan de Elga dat zou doen.
Andere overeenkomst is dat we beiden erg veel vertrouwen hebben in de capaciteit van de Elga en dus zelf (al dan niet geautomatiseerd) de ketel later bijschakelen dan de Elga dat zou doen.
Update:
Net mail van de gemeente. Enkel als ik de buitenunit op het platte dak monteer heb ik een vergunning nodig. Monteer ik de buitenunit tegen de gevel aan dan is het vergunningsvrij.
Dus: aanvraag ingetrokken, mailtje goed gearchiveerd ( en uitgeprint ). En straks bellen naar Techneco!
Net mail van de gemeente. Enkel als ik de buitenunit op het platte dak monteer heb ik een vergunning nodig. Monteer ik de buitenunit tegen de gevel aan dan is het vergunningsvrij.
Dus: aanvraag ingetrokken, mailtje goed gearchiveerd ( en uitgeprint ). En straks bellen naar Techneco!
Met de (praktijk) kennis die ik hier heb opgedaan zou ik hem tegen de muur aan zetten, maar wel op het dak.
Dit vanwege minder overdracht van compressor trillingen naar de muur.
Paar stoeptegels er onder op dak, de tegels op dak rubber (tegeldragers 10*10*1 cm.)
De ambtenaar komt echt niet kijken of er wel bouten in de muur zitten schat ik zo in.
Houd desnoods ietsje overlengte met de aansluitingen van de unit, is altijd handig, ook voor onderhoud.
Dit vanwege minder overdracht van compressor trillingen naar de muur.
Paar stoeptegels er onder op dak, de tegels op dak rubber (tegeldragers 10*10*1 cm.)
De ambtenaar komt echt niet kijken of er wel bouten in de muur zitten schat ik zo in.
Houd desnoods ietsje overlengte met de aansluitingen van de unit, is altijd handig, ook voor onderhoud.
[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 25-11-2013 14:20 ]
@Gasschuif: Thanks!
Ik denk dat ik de leidingen grotendeels binnendoor boven het plafond ( verlaagd ) ga doorvoeren. Ik moet dan wel een klein deel overnieuw doen maar dat is wel het mooiste. Vlakbij de woning komt dan zo'n omgekeerde buis voor de doorvoer naar de unit.
Zijn die muurbeugels zo gevoelig voor trillingen doorgeven? Ook als daar gewerkt wordt met trillingsdempers en rubberen voetjes?
Ik denk dat ik de leidingen grotendeels binnendoor boven het plafond ( verlaagd ) ga doorvoeren. Ik moet dan wel een klein deel overnieuw doen maar dat is wel het mooiste. Vlakbij de woning komt dan zo'n omgekeerde buis voor de doorvoer naar de unit.
Zijn die muurbeugels zo gevoelig voor trillingen doorgeven? Ook als daar gewerkt wordt met trillingsdempers en rubberen voetjes?
tegen de gevel monteren 1cm boven je platte dak!mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:08:
Update:
Verwijderd
de gemeente helpt je met de kortst mogelijke leidingdoorvoer.
ik zeg doen !
in het stookseizoen zet je toch even (ala gaschuif) er 2 rubberen voetjes/balkjes onder, naar gelang een resonantie hoorbaar is.
helemaal aan de noordnok, wat oer-lelijk is mag dus gewoon vergunningsvrij, lang leve de welstand.
ik zeg doen !
in het stookseizoen zet je toch even (ala gaschuif) er 2 rubberen voetjes/balkjes onder, naar gelang een resonantie hoorbaar is.
helemaal aan de noordnok, wat oer-lelijk is mag dus gewoon vergunningsvrij, lang leve de welstand.
Dit topic is gesloten.