Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bij mij hangt ie aan de spouwmuur, maar vollast toch last van resonantie Deellast is ie stil.Vandaar de steentjes er nu onder. Tussen de beugels en de muur is geen trillingdemper aanwezig, doe je dat wel dan helpt dit wellicht. Hij moet wel ietsje van de muur af, c.a. 2/3 van de luchtflow komt via de achterkant naar binnen. Dus minimaal 10 a 15 cm van de muur af.mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:25:
@Gasschuif: Thanks!
Ik denk dat ik de leidingen grotendeels binnendoor boven het plafond ( verlaagd ) ga doorvoeren. Ik moet dan wel een klein deel overnieuw doen maar dat is wel het mooiste. Vlakbij de woning komt dan zo'n omgekeerde buis voor de doorvoer naar de unit.
Zijn die muurbeugels zo gevoelig voor trillingen doorgeven? Ook als daar gewerkt wordt met trillingsdempers en rubberen voetjes?
De dak buiten unit staat bij mij op rubber trillingdempers met daarop stoeptegels en dan twee kunststof kokerbuizen. Die hoor je totaal niet binnen.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Moest dat laatste nou? Lees mijn posts eens terug.Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 12:24:
net een mail gelezen van hans, al 100m3 vermeden in november.
dat is hier ook het geval, en de kWh teller ging naar 201kWh de elga in.
dat zijn vrij ernstige cijfers, en aangevuld met een zonneboiler zomers, heftige cijfers.
verder staat de afname meter hier nu zelfs 82kWh lager dan november vorig jaar.
dre zal nu echt alles uit de kast moeten halen om dit nog af te kunnen zeiken, ben bang dat het niet meer gaat lukken dre.
100m3=800 kWh thermisch. 800 kWh/201 kWh ≈ 4,0
Kunnen we mooi deze praktijkdata gebruiken om de rekensheet van mkleinman te corrigeren. Die ging er namelijk oorspronkelijk uit van een COP tussen de 5 tot 6. Een beetje te optimistisch dus voor een realistische terugverdientijd IMHO.
Als je de WP goedkoop hebt weten te kunnen bemachtigen kan je lekker goedkoop warmte opwekken
Verwijderd
erg goed voor mijn budget en tvt imho
de wilo cv pomp is deels verantwoordelijk voor de ook onstane stroom besparing
25 kWh minder in een pomp is 25 uur verwarmen voor een elga.
win-win-win
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2013 20:11 ]
Ik volg deze discussie op dit forum al een tijd, maar kom eigenlijk tot de conclusie dat het economisch niet haalbaar is
Wanneer je 100 M3 gas bespaart is dit circa 63 euro wanneer je hiervoor ca 200 kwh verbruikt kost dit circa 50 euro dus heb je een besparing van circa 13 euro per maand
Om hiervoor een investering van 3000 tot 4000 euro voor neer te gaan leggen is de installatie naar mijn mening al kapot voordat deze is afgeschreven.
In mijn geval krijg ik voor elk terug geleverde kwh ca 22 cent .
Wie kan mij een berekening tonen dat het voor mij zinvol is een wp te kopen,of zelfs mijn panelen te gaan uitbreiden ik heb nu circa 4500 kwp oost west op het dak liggen en heb voldoende ruimte om dit op oost west uit te breiden.
Dit is mijn eerste reactie op dit forum, en mogelijk zitten er nog form fouten in ,maar de meeste van jullie heb ik al een tijd lang gemonitoord, maar een WP komt op dit moment niet door de WAF, dus ik moet goede argumenten zoeken.
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
[ Voor 4% gewijzigd door Raolte op 25-11-2013 21:12 ]
Zoals je weet is dit topic gestart vanuit het oogpunt van meer opwek dan verbruik. De kilowatturen die 'over' zijn, hebben een marktwaarde van ~8cent in plaats van 22 cent. Dan wordt het sommetje al iets anders.
Je kunt het naar je toe rekenen (het is ten slotte economie, dat is geen wetenschap
Mijn panelen hebben ~€1600 gekost en leveren hopelijk 30 jaar lang 922kWh. Dat geeft een (sterk versimpelde) kWh prijs van 6 cent.
Door minder draaiuren heeft je ketel minder onderhoud nodig; sla om het jaar het onderhoud over. Levert €50 per jaar op?
Je ketel kan je over de dubbele periode afschrijven; levert €100 per jaar op.
Onderhoud aan de WP kan je zelf doen (borstel over de warmtewisselaar).
Ook speelt voor sommigen de ideologische motivatie een rol, waarbij een kuub gas vermijden al onbetaalbaar voelt.
Heb je met 4500 Wp oost/west (3500kWh?) iets over?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
4500KWp is érg veel hoor, daar heb je een flink dak voor nodigRaolte schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:51:
ik heb nu circa 4500 kwp oost west op het dak liggen en
Dit is mijn eerste reactie op dit forum, en mogelijk zitten er nog form fouten in
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
4500kwp moet zijn 4500wp , opbrengst circa 3300 kwh
Waarvan ik er op dit moment 300 over heb, maar dit wordt meer door aanschaf ledlampen ,en nieuwe ketel met goedkopere pomp en een nieuwe vrieskast.
Verder geeft mijn energie maatschappij me wel 22 euro cent terug , dus waarom zou ik dan met 6 cent gaan rekenen ?
4500kwp moet zijn 4500wp , opbrengst circa 3300 kwh
Waarvan ik er op dit moment 300 over heb, maar dit wordt meer door aanschaf ledlampen ,en nieuwe ketel met goedkopere pomp en een nieuwe vrieskast.
Verder geeft mijn energie maatschappij me wel 22 euro cent terug , dus waarom zou ik dan met 6 of 8 cent gaan rekenen ?
Verder heeft de vorige ketel 19 jaar dienst gedaan, en ik zie niet dat de nieuwe ketel 38 jaar meegaat.
Ook al zou de warmtewisselaar het volhouden dan zijn er wel andere componenten zoals de electronica die de geest gaan geven.
Verder adviseert mijn ketelfabrikant al eens in de twee jaar onderhoud, dus hier win ik ook nog niet veel.
Ik wil wel een WP maar het moet wel financieel verantwoord zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Raolte op 25-11-2013 21:45 ]
Allemaal onzeker.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De enige zekerheid is wat ik nu heb. En daar kan mee rekenen.
Elke aanname positief of negatief en wat er in de toekomst gaat gebeuren,kan niemand rekening mee houden.
Salderen kan eraf gaan , kan ook blijven , etc er kan ook belasting worden geheven op warmtepompen etc.
Niemand kan in de toekomst kijken .Maar ik moet wel een goede basis hebben om een WP aan te schaffen,en het heeft geen zin om naar me toe te rekenen daar prikt de WAF gelijk doorheen.
Ik wil graag een WP maar de WAF heeft hier het laatste woord.
dan gaat het over
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Even snel. Hoezo corrigeren. Uitgaande van gemiddelde dag temperatuur én Max das temperatuur komt de sheet uit op 4.Dre schreef op maandag 25 november 2013 @ 19:22:
[...]
Moest dat laatste nou? Lees mijn posts eens terug.
100m3=800 kWh thermisch. 800 kWh/201 kWh ≈ 4,0
Kunnen we mooi deze praktijkdata gebruiken om de rekensheet van mkleinman te corrigeren. Die ging er namelijk oorspronkelijk uit van een COP tussen de 5 tot 6. Een beetje te optimistisch dus voor een realistische terugverdientijd IMHO.
Als je de WP goedkoop hebt weten te kunnen bemachtigen kan je lekker goedkoop warmte opwekken
En dat is met temperatuur van Lelystad, in de buurt van Alkmaar is de vermoedelijk nog wat hoger.
De cijfers van eric én hans onderbouwen een cop van 4. Mijn sheet zegt dat ook. Waarom wil je de data niet geloven.....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Jou post interpreteer ik alsof de CV-ketel een levensduur heeft die afhankelijk is van het aantal m3 gas wat er door heen gaat ('kilometerstand'). Dit zou dan betekend dat als mijn buren 1200m3 per jaar verstoken en ik 400m3 per jaar mijn ketel drie keer zo lang mee gaat. Dus bij hun 15 jaar en dan bij mij 45 jaar? Ik betwijfel dat.
En ik betwijfel ook of jij voor 6,1 cent per teruggelegde kWh (sterk versimpelt) PV op je dak zou gaan leggen. ROI van 30 jaar is gewoonweg erg lang.
Niet zo aangevallen voelenmkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:33:
[...]
Even snel. Hoezo corrigeren. Uitgaande van gemiddelde dag temperatuur én Max das temperatuur komt de sheet uit op 4.
En dat is met temperatuur van Lelystad, in de buurt van Alkmaar is de vermoedelijk nog wat hoger.
De cijfers van eric én hans onderbouwen een cop van 4. Mijn sheet zegt dat ook. Waarom wil je de data niet geloven.....
http://www.familie-kleinm...plaatjes/gas_vs_elga.xlsx (daar staat 5 tot 6 in)
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 25-11-2013 22:52 ]
Die sheet was al uit mijn vizier geraakt. In de matrix die in eerder heb geplaatst is de cop in lijn met wat eric én Hans aan cijfers laten zien.
Edit:
Sheet aangepast met de volgende COP waarden:
4-8 graden: 3,9
8-12 graden: 4,3
12-18 graden: 4,8
Directe voordeel voor mij is 108 euro per jaar bij de huidige energieprijzen en 100% salderingsvergoeding. Ga ik uit van 7 cent/kWh kale vergoeding dan loopt dat op naar 323,90 per jaar.
Energetisch heb ik hem nu ook doorgerekend (verwarming). Totaal bij deze COP is 1454kWh nodig om het huis te verwarmen. 400kWh is "Overschot"
- Zonder ELGA: 30.6GJ ( 1014m3, -400kWh )
- Met ELGA: 14.8GJ ( 348m3, 1054kwh )
Zolang dat verschil tussen gas ( hoger ) en elektriciteit ( lager ) blijft bestaan is de ELGA interessant.
[ Voor 68% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2013 07:42 ]
Wow, welke maatschappij is dat?Raolte schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:41:
[...]
Verder geeft mijn energie maatschappij me wel 22 euro cent terug , dus waarom zou ik dan met 6 of 8 cent gaan rekenen ?
[...]
Mijn overschotten worden niet met 22ct verrekend (althans, niet jarenlang).
It's all in the COP. De kuubs die je bespaart moeten in het COP gebied van 3 en hoger zitten, dan ga je je aanschaf terugverdienen. Zoals het het er nu aan toe gaat in Gitjes Stroomfabriek verwacht ik per jaar voor verwarming toe te kunnen met de helft van het verbruik van vorig jaar (was 988 m3). Als ik dus ongeveer 500 m3 bespaar tegen 55 ct nu, 65 ct tegen een kostprijs van 2200 kWh x 6-8 ct....
Ik wilde duidelijk maken dat je, als je wil, het wel rond kan rekenen en als je niet wil, niet. Pas achteraf zie je welke berekening de juiste was.
De aanname 'de huidige situatie is representatief voor de komende 10 jaar' is bruikbaar, we hebben niet veel beters, maar evengoed weet je zeker dat hij niet klopt (salderen rammelt nu al, hoogcalorisch gas komt er waarschijnlijk aan). Dus wat je nu hebt is een schijnzekerheid
Overigens, als de PV set 30 jaar mee gaat en elk jaar 922 kWh oplevert, dan heeft elke kWh toch maar 6 cent gekost?
Met een realistischer getal van 12 cent bijvoorbeeld is het nog steeds lonend om, als je al een warmtepomp hebt, PV bij te leggen (mits saldering).
Wel is er éénmalig een geldboompje nodig voor de grote investeringen, daarna ben je zo'n beetje klaar.
Dat ligt er sterk aan in hoeverre de salderingsregeling blijft bestaan: Kamp heeft al aangegeven hier vanaf 2017 aan te willen morrelen. Ik ben ook aan het rekenen aan de warmtepomp, maar dan wel grotendeels op basis van de normale stroomprijs ipv PV-prijs.Proton_ schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:09:
Overigens, als de PV set 30 jaar mee gaat en elk jaar 922 kWh oplevert, dan heeft elke kWh toch maar 6 cent gekost?
Met een realistischer getal van 12 cent bijvoorbeeld is het nog steeds lonend om, als je al een warmtepomp hebt, PV bij te leggen (mits saldering).
Wel is er éénmalig een geldboompje nodig voor de grote investeringen, daarna ben je zo'n beetje klaar.
eric-pvt laat trouwens zien dat met een bescheiden boiler er al een flinke toename van eigenverbruik te realiseren is. Op die manier bezien is een WP juist nuttig als salderen afgeschaft wordt.
Dus alleen in hoog zomer gaat de meter nagenoeg onvoorwaardelijk terug.
Verwijderd
geen reden om vanaf hier verder te lezen dus, zonde van je tijd.
(of toch niet?)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 10:26 ]
Gaan waarschijnlijk twee aftakkingen maken vanaf de ELGA. 1 voor de vloerverdeler in de bijkeuken en 1 voor de normale radiatoren op de eerste verdieping.
Bij essent krijg ik gewoon 22 cent terug
Geleverde energie door Essent meer dan teruglevering
Teruglevering kleiner of gelijk aan 5.000 kWh
Teruglevering wordt volledig gesaldeerd. Dat betekent dat de vergoeding gelijk is aan het leveringstarief inclusief Energiebelasting en btw.
Ik heb een dubbele meter met enkel tarief, mijn dagteller komt over een jaar niet meer in de plus, mijn nachtteller wel. Als je beide bij elkaar optelt ben ik nog steeds netto verbruiker. Die situatie is erg lastig geweest voor Greenchoice. Eerst zou ik 9cent/kWh krijgen en na drie maanden mocht ik dag/nacht met elkaar verrekenen.
Dat risico wil ik niet nog een keer lopen om elk jaar weer die discussie (en stress) te hebben. Dus 9cent/kWh is geen stress, verrekenen is veel meer stress en ELGA met hoger verbruik maar veel lagere gasrekening is one big smile
Als jij 4000 kWh afneemt en 4500 teruglevert (maw: meer terugleveren dan verbruiken) , krijg jij over die 500 kWh die je méér teruglevert de KALE vergoeding (lees: 7-9 ct).
Als jij mij zwart op wit laat zien dat essent het doet zoals jij omschrijft, zeg ik per direct mijn GC contract op.
Don't shoot the messenger (ik ging er 2 jaar geleden zelf ook mee de fout in)
Verwijderd
warmte is het hoofdbestandeel van iedere jaarafrekening van een gezin (2+ personen)
wat kost je die stroom na de tvt ? oh ja ..en gas ?
het is een strategie.
ons is allen geleerd dat duurzaam met fossiel moet concurreren, en de tvt word dus alleen gevraagd bij duurzaam, gek he ? want fossielekoop energie heeft die tvt helemaal niet.
energiebesparen is belangrijk, ja me dunkt, het word ook een beetje te duur over 10 jaar bezien,
laat pv stroom en de wp dat nou niet hebben ...
dus wat kies je ?
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 14:05 ]
Teruglevering wordt volledig gesaldeerd. Dat betekent dat de vergoeding gelijk is aan het leveringstarief inclusief Energiebelasting en btw.
is gecopieerd van hun eigen website dus Hans zeg je abbonnement bij GC maar op
Verwijderd
ik kreeg het bij GC ook, maar de belastingdienst heeft ze al in mei 2012 aangeschreven dat het niet mag, ook niet als reclame instrument.
Even anders geredeneerd: als het is zoals je zegt dat het is, legt toch iedereen 20 kWp op zijn dak? If it sounds too good to be true, it usually is.
Ik heb overigens kleine herrekening gemaakt in mijn opbrengstsheet. Bij <500m3 en begin >500m3 neemt mijn sheet nu ook de capaciteitstarieven/meetdienst e.d. mee.
Bij die overgang bespaar je nog een extra 110 euro op jaarbasis.
Hans' case is meer teruglevering dan afname dus dit faalt al bij de eerste voorwaarde "geleverde energie meer dan teruglevering"...Raolte schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:05:
@Hans de git, wat ik daar zei
Verwijderd
je vergroot je recht tot salderen met 5kWp+ in noordholland dus met een l/w warmtepomp,
greenchoice deed dit al jaren eerder, dus ik zit daar goed, ongeacht goed/slecht zonjaar.
hans en ik zijn dus nu alvast ons recht aan het opbouwen, want we rekenen af per jaar in nederland.
affikken is dus voorfikken
//het is een strategie//
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 15:07 ]
Aan de grond in Enschede zelfs -8.Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:32:
grote verschillen vanmorgen : enschede -4,2c alkmaar/schagen +6,1c
Het loont dus om de buitenunit op het dak van de garage te plaatsen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
http://www.eerstekamer.nl...ment3/f=/vja5b3ld7gx3.pdf
kan je een warmtepomp nemen, het staat er nu echt heel duidelijk, we gaan salderen afschaffen.
<laatste pagina in de toelichting>
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 15:19 ]
De eerste zin is belangrijk.Raolte schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:05:
@Hans de git, wat ik daar zei
Als je dus 3000 kWh verbruikt en 3000 kWh hebt opgewekt, wordt dit tegen elkaar weggestreept. Je staat dan op nul (0). Dan mocht tot een maximun van 5000 kWh, wordt onbeperkt.
Als je 2500 kWh verbruikt en 3000 kWh hebt opgewekt, wordt 2500 kWh verrekend (weggestreept), voor de resterende 500 kWh krijgt je een redelijke (lees 7 ct of zoiets) vergoeding, de zogenaamde kolenfooi. Dat is salderen....
Als je minder opwekt dan verbruikt, dan mag je nog een beetje bijbetalen, da's logisch. En dat zegt Essent op hun site.
Hier misschien een duidelijkere omschrijving:
http://www.consuwijzer.nl...a.1385480384571-348464575
GC heeft een marge regeling voor mensen met een digitale meter, tot (ik meen) 1000 kWh teveel teruggeleverd. Dit geldt dus niet voor ferraris bezitters.
Je bent niet de enige die hier intrapt, ik anderhalf jaar geleden ook
(ps: Essent heeft nog een beetje moeite met het salderen, afgelopen jaar is mijn overschot voor het volle bedrag uitbetaald, incl EB en btw, maar dit moet je voor je houden
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hopelijk sta ik nu weer met de beide benen op de aarde,thanks for de info.
Toch blijf ik het moelijk vinden een rendabele berekening te maken, zonder naar me toe of van me af te rekenen, ik zal de berekening van Martin nog eens doornemen.
Indien de je de ELGA gratis krijgt en dus geen investering hoeft te doen (afschrijving) geef ik je gelijk. Het aanschaffen van een warmtepomp van € 1.000 of eentje van €15.000 heeft invloed op het financiële rendement. (Corrigeer me als ik het fout heb)mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:53:
Zolang dat verschil tussen gas ( hoger ) en elektriciteit ( lager ) blijft bestaan is de ELGA interessant.
mkleinman schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:09:
Bij die overgang bespaar je nog een extra 110 euro op jaarbasis.

Zie topicstart: € 55,- per jaar
[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 26-11-2013 18:37 ]
Datzelfde geldt ook voor zonnepanelen, CV ketels en *insert willekeurig* maar op. Wat wil je met dit punt zeggen?Dre schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 18:31:
[...]
Indien de je de ELGA gratis krijgt en dus geen investering hoeft te doen (afschrijving) geef ik je gelijk. Het aanschaffen van een warmtepomp van € 1.000 of eentje van €15.000 heeft invloed op het financiële rendement. (Corrigeer me als ik het fout heb)
Vanmiddag nog op de Liander site gekeken en het uitgerekend vanaf http://www.liander.nl/lia...rieven/2013/gas/index.htm
Zie topicstart: € 55,- per jaar
Capaciteitstarief
- G6 tot 500m3: 0,3320 euro per dag ( E 121,2299 per jaar )
- G6 500 t/m 4000m3: 0,4830 euro per dag ( E 176,3333 per jaar )
Capaciteitstarief transport
- G6 tot 500m3: 4,5920 euro per maand ( E 55,104 per jaar )
- G6 500 t/m 4000m3: 9,1839 per maand ( E 110,2068 per jaar )
Capaciteitstarief
- G6 tot 500m3: 242,464 per jaar
- G6 500 t/m 4000m3: 352,6818 per jaar.
Betreffende je opmerking :
Onderhoud aan de WP kan je zelf doen (borstel over de warmtewisselaar).
Kan wel zo zijn maar ook een WP heeft slijtage componenten
De Fan heeft geen eeuwige levensduur, verder gaat de compressor op den duur stuk,tevens Kunnen er door trillingen haarscheurtjes in de tubing ontstaan waardoor het koelgas lekt. En dit gerepareerd moet gaan worden, en de electronica geeft tzt ook de pijp aan Maarten.
Dus een vorm van afschrijving en reservering voor onderhoud en reparatie moet ik wel meenemen.
Wat zou hiervoor reeel zijn 10 % van de aanschaffings waarde incl afschrijving ?
Dan kom ik op toch een kostenpost van 300 tot 400 euro per jaar
5% afschrijving en 5% onderhoud en reparatie lijkt me reeel , de WP wordt dan in 20 jaar afgeschreven
[ Voor 6% gewijzigd door Raolte op 26-11-2013 19:14 ]
Zie Dre in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken" en indien je nog verder wil lezen de posts daarvoor en daarna
Discussie is gestart naar aanleiding van een post van een niet nader te noemen persoon (
Dre in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken" (toen stond er nog een ander bedrag in de TS dan €55)
Case closed (denk ik)
hier wordt gesproken over een onderhouds- en onderdelencontract van €37 voor een grondbronsysteem van ca €7k.
Hier is onderhoud van een (lucht)warmtepomp goedkoper dan van een CV-ketel (€6,15/€4,76 vs €9,61 per maand)
Verwijderd
gaan we deze mongolide discussie nu echt voeren dre of ben je gewoon een stinkend jaloerse huisvrouw ?
blijf ook vooral idiote prijzen noemen, dan gaan we helemaal achteruit.
wat wil je nu eigenlijk precies of precies horen ?
dat de tvt van een remeha+gas+onderhoud beter is? laat het me zien dre, laat het me zien.
de elga heeft geen onderhoud, en de onderdelen kosten geen reet, het staat zelfs in de folder.
een 2ehands generieke carrier xpower staat op marktplaats voor 79 euro.
en al die smileys, ik moet niet met je mee lachen, het is meer om te janken.
@raolte wist je dat je gasketel ook een fan heeft als hij draait ?
gelijke monik gelijke kap
haarscheutjes in de tubing, jaja het is een feest allemaal, en de gasketel is daar allemaal immuun voor ?
branderpakking gaat zeker nooit stuk na al die vlammetjes, vlamaanslag pillen in je nefit, gebeurt ook niet ? jaarlijks onderhoud ? ook electronica, stuurprint...
nederland wil geloof ik echt niet, en zoekt er alles bij om ook vooral niet te hoeven.
ik ben blij dat mijn state of mind hier ver van staat.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 21:36 ]
Verwijderd
risicomijdend gedrag
groepsbevestiging zoeken
lachers op je hand krijgen
one track donkeys
http://www.deenergiegids....lag-Duurzame-Energie.aspxVoor een gemiddeld huishouden gaat deze nieuwe heffing in 2013 immers om slechts ca. € 9 a € 10 per jaar. Dit is in 2014 echter al ruim het dubbele en in 2016 al ruim € 48. Merkwaardig ook is dat de heffing op gas hoger is dan op elektriciteit terwijl de opbrengst van de heffing m.n. ten goede zal komen aan investeringen in duurzame elektriciteit.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 21:49 ]
AhDre schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:50:
@mkleinman
Zie Dre in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken" en indien je nog verder wil lezen de posts daarvoor en daarna
Discussie is gestart naar aanleiding van een post van een niet nader te noemen persoon ():
Dre in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken" (toen stond er nog een ander bedrag in de TS dan €55)
Case closed (denk ik)
* mkleinman past sheet aan
Het is wel en en , oftewel een cvketel en een elga , dus 2 keer onderhoud en 2 keer afschrijving.
Volgens mij werkt een elga niet alleen op mijn strada s.
Maar goed ik had gehoopt hier argumenten te krijgen om de WAF te kunnen overtuigen en muv die van Hans is dit helaas iets anders gelopen waarbij ik met de argumenten van Erik mogelijk in een echtscheiding zou kunnen belanden.
Ik probeer een juiste kosten analyse te maken, om tot een WP te kunnen overgaan, maar het begint een zware bevalling te worden, indien er geen sterkere voordelen naar boven komen.En ik zelf de nadelen moet gaan benoemen. Wat dan weer niet gewadeerd wordt.
Ik wil graag een WP maar het moet wel economisch haalbaar zijn.
Raolte schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:15:
Maar goed ik had gehoopt hier argumenten te krijgen om de WAF te kunnen overtuigen en muv die van Hans is dit helaas iets anders gelopen waarbij ik met de argumenten van Erik mogelijk in een echtscheiding zou kunnen belanden.

(sorry voor deze smiley)
Berekeningen (voorspellingen) zijn erg lastig. Maar over een periode van 15 jaar zit ik met gas (bestaande, huidige ketel) op € 5.486 en met gas+WP zit ik op rond de € 7.201. Hierbij heb ik nog niet meegenomen dat mijn 60°C verwarmingssysteem aangepast moet worden. Verplicht vloerverwarming denk ik dan t.w.v. +€ 1.100 (wel goeie WAF
Dit in combinatie met een zonneboiler met elektrisch verwarmingselement voor het tapwater.
Je hebt dan geen gasketel meer nodig.
Nette prijzen ook, 9kw model incl tapwater voor 3400 euro. Ik ga deze winter eens testen hoeveel vermogen ik nou echt nodig heb op de koude dagen
[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 26-11-2013 22:53 ]
Want voor mij ben je voor mij een nobrainer.
Dom goedkoop is een andere vertaling.
Omdat je weinigen leert en velen schoffeert.
Ik gun je alle winst en uitlachen.
Maar ik woon rijker en jij kan anderen niet rekenen waar ze vragen.
En de boer was slim en woonde nog lang en gelukkig.
Slaap lekker je eigen droom.
Ik ga niet zeggen dat je de afschrijving niet mee moet nemen maar: Ben je dan wel consequent door bij alles wat je in huis hebt gekocht ook afschrijft? Dus ook afschrijving op wasmachine, droger, vaatwasser, de kast, bank, televisie, router etc?Raolte schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:15:
Het is wel en en , oftewel een cvketel en een elga , dus 2 keer onderhoud en 2 keer afschrijving.
Ik heb me er in het begin zelf ook op betrapt dat ik bij de aanschaf van de zonneboiler ook de afschrijving meenam in de berekeningen terwijl ik datzelfde niet deed voor andere zaken in huis. Toen realiseerde ik me dat de afschrijving veel minder interessant is. Iemand zei terecht: "Wat is de afschrijving en TVT van je bank waar je op zit die je hebt gekocht?"
Voor wat betreft onderhoud. Warmtepompen zijn net zoals CV ketels proven technology, daar hoef je je dus veel minder druk over te maken dan je nu (vermoedelijk
Waarom niet? De ELGA krijgt het voor elkaar om water op te warmen tot 45+ en daarmee gaan je radiatoren echt wel warmte afgeven. Wil je het zeker weten dat je je huis bij 0 graden nog warm krijgt met de ELGA? Zo ja, maak een warmteverliesberekening van je huis.Volgens mij werkt een elga niet alleen op mijn strada s.
Klinkt ontzettend ingewikkeld, is het niet, ik heb het ook voor mijn eigen huis gedaan en ik heb nu een goed beeld over mijn warmteverlies. Sterker: Met 5.1kW warmtevermogen van de ELGA kan ik zelfs bij -10 mijn huis nog warm krijgen en houden.
Ik kan je eventueel wel helpen met de eerste opzet hiervan en je mag van mijn part mijn eigen Excelsheet wel als voorbeeld nemen. DM me maar als je interesse hebt.
Ik denk dat je eerst moet kijken naar wat je al hebt gedaan? Heb je alles geisoleerd, HR++ of triple glas, energiezuinige apparaten in huis, CV systeem geisoleerd en getuned, heb je zonnepanelen en het liefst een stroomoverschot en een zonneboiler. Heb je aan/uit schakelaars etc in je huis en weet je grofweg hoe je huis reageert op kou?Maar goed ik had gehoopt hier argumenten te krijgen om de WAF te kunnen overtuigen.
Ik probeer een juiste kosten analyse te maken, om tot een WP te kunnen overgaan, maar het begint een zware bevalling te worden, indien er geen sterkere voordelen naar boven komen.En ik zelf de nadelen moet gaan benoemen. Wat dan weer niet gewadeerd wordt.
Als je op het merendeel "JA" hebt geantwoord dan is een ELGA of een andere lucht/water warmtepomp een goede investering. Helemaal wanneer je een stroomoverschot hebt, in dat geval zet je kolenfooistroom a 7-9cent om in hoogwaardig gas van 65cent/kuub. En zeker in die gevallen loopt be besparing heel hard op!
Is het antwoord NEE dan zou ik daar persoonlijk eerder naar kijken, zeker naar isolatie, isolatie, isolatie en isolatie. Isolatie is absoluut KING en daar kan niets tegenop IMHO. En de WAF, kan ik je verzekeren, is gigantisch!
Echter:
Economisch haalbaar: JA! Wanneer je PV panelen hebt en overschot hoe dan ook, heb je geen PV panelen heb je nog steeds financieel voordeel.Ik wil graag een WP maar het moet wel economisch haalbaar zijn.
Backup!:
Je hebt backup in huis. Gaat je ketel kapot dan heb je nog warmte in je huis van je ELGA. gaat je ELGA kapot dan werkt je ketel nog! Hoe moet je dat financieel uitdrukken?
Energetisch haalbaar: ALTIJD! Met de ELGA ga ik van gemiddeld 30GJ verbruik per jaar voor verwarming terug naar 14.8GJ. Mijn energetische footprint wordt dus gigantisch veel kleiner. Dat betekent dat ik voor mijn kind meer achterlaat. En wederom hoe druk je deze financieel in de berekening uit?
Een stukje idealisme speelt hier bij mij thuis ook mee; Ik wil er alles aan doen in huis om de wereld een betere plaats te laten zijn zonder ( of eerst veel minder ) fossiele energie.
Met andere woorden: Het financiele plaatje is slechts een onderdeel van het geheel waarom een warmtepomp interessant is. ( Sterker nog, waarom elke verduurzaaming in je huis interessant is ).
Voorbeeld: Het dubbele glas vervangen aan de achterkant van ons huis voor HR++ glas was vanwege de berekende besparing eigenlijk niet interessant. Toch hebben we het gedaan. Het gevolg? Het bespaard inderdaad niet heel veel gas maar de comfortverhoging is gigantisch, we hebben veel minder koudeval.
Edit:
Je bent hier overigens ook van harte welkom voor een bak koffie/thee voor een rondleiding door mijn huis.
[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 27-11-2013 09:57 ]
Verwijderd
doe ik hoor, no offence, maar het topic gaat over overschot+wpizdp schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:45:
Ericpvt. Laat nou eens iedereen die niet jouw mind heeft in waarde.
Want voor mij ben je voor mij een nobrainer.
Dom goedkoop is een andere vertaling.
Omdat je weinigen leert en velen schoffeert.
Ik gun je alle winst en uitlachen.
Maar ik woon rijker en jij kan anderen niet rekenen waar ze vragen.
En de boer was slim en woonde nog lang en gelukkig.
Slaap lekker je eigen droom.
nu ineens maken we er : is de aanschaf economisch verantwoord van, en ben ik de gek.
veranderen lijkt erg moeizaam in nederland, of alleen nog economisch gestuurd.
zoals ik tegen hans zei : wie voorop fietst vangt de meeste wind
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 10:42 ]
Al een tijd lees ik hier mee ivm zeer grote interesse in het thema overschot+wp. Jij hebt blijkbaar voor een relatief "veilige/goedkope manier" gekozen: de Elga. Als je net als ik echter moet adviseren over een veel grotere installatie van 10 a 20 kw met ik vrees de prijs van een auto, is de aanschaf discussie helaas onvermijdelijk. Kritische vragen vooraf, zorgen mijn inziens juist voor een juiste productkeuze en een positief verhaal achteraf zodat nog veel meer consumenten gaan overstappen.Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:37:
[...]
doe ik hoor, no offence, maar het topic gaat over overschot+wp
nu ineens maken we er : is de aanschaf economisch verantwoord van, en ben ik de gek.
veranderen lijkt erg moeizaam in nederland, of alleen nog economisch gestuurd.
zoals ik tegen hans zei : wie voorop fietst vangt de meeste wind
Verwijderd
ik had natuurlijk in 2011 met de duurzame warmte al een L/W Wp moeten nemen,
maar niemand kon de informatie goed communiceren, folders zijn niet toepasbaar voor mijn woonplaats, veel te generiek.
toch ben ik anno 2013 nog steeds een early adaptor, maar geen groene missionaris naar oud model,
ik ben technisch, de sales argumenten, daar moet iets voor gevonden worden, de boodschap dat het werkt is eigenlijk onwenselijk, omdat de huidige uitgangspositie van veel mensen met pv en ketel gaat rammelen, en dat geeft een unheimisch gevoel.
hoe gaan we dit nu communiceren bijvoorbeeld ? aan de kust bij een warme zee werkt het super.
verder was mijn keuze initieel : energion of elga+gas+zon
dat het de elga werd komt vanwege dat losse sensor, die ik misbruik om de warmtepomp de zonneboiler te laten leren kennen, dat is een unique selling point+argument
verder kon atag me technisch niet meer helpen, energion koppeling aan de qsolar
techneco schoot ineens skyhigh vanwege de juiste taal, en support. >>> en zo is het gekomen.
en toen kwam hans de git, keek, en ging weg, kwam enige tijd later terug keek nog een keer, klaar.
nam de beslissing instant, en nu draait het al.
hoe giet je dat in een goed verhaal ? want dit is allemaal technisch.
zakelijk en groter is hetzelfde verhaal, ik heb wel een bron :
http://www.mo-techniek.nl...ruud-meijns-15-1-2010.pdf
hij heeft een zubadan, en zijn zaak een veel grotere, en jaren ervaring.
ook daar hetzelfde probleem, vooral communicatief.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 12:20 ]
Ik heb met verbazing zitten lezen hoe mensen denken anderen aan te kunnen spreken. Met alle respect, maar mijn brugklassers praten hun onenigheid nog beter uit.
Kunnen we, alsjeblieft, even wat fatsoensnormen in acht houden?
Wise enough to play the fool
Ik mag hopen dat het dan over een vrij fors pand gaat, want anders zijn extra maatregelen als isolatie toch echt een veel voordeliger oplossingen. Voor grote panden hoor ik van klanten trouwens dat steeds meer bedrijven voor een WP gaan: de verhouding gas/elektra is daar qua kosten in veel opzichten nog gunstiger, dus wordt een WP steeds vaker ingezet.LaserJet schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:32:
[...]
Al een tijd lees ik hier mee ivm zeer grote interesse in het thema overschot+wp. Jij hebt blijkbaar voor een relatief "veilige/goedkope manier" gekozen: de Elga. Als je net als ik echter moet adviseren over een veel grotere installatie van 10 a 20 kw met ik vrees de prijs van een auto, is de aanschaf discussie helaas onvermijdelijk. Kritische vragen vooraf, zorgen mijn inziens juist voor een juiste productkeuze en een positief verhaal achteraf zodat nog veel meer consumenten gaan overstappen.
Verder hebben we het hier bijna altijd over hybride oplossingen: ELGA (5KW), Ecolution (1,4KW), Cube (2,5KW), Multiline (2-7KW): allemaal relatief betaalbare warmtepompsystemen die erop gebaseerd zijn dat de normale CV ketel blijft hangen, en dat de warmtepomp bijv. 60% van de totale warmtelast gaat dragen, en dan ook nog dat deel dat door een CV lastig in te vullen is: voor- en naseizoen, precies de tijd waarin de CV te veel vermogen heeft om continu te branden (meestal minimaal 5-7KW). Maar zoals je ziet wordt dat gat nu soms naadloos ingevuld door de warmtepomp, zodat het pendelen van de CV ketel en de daarmee dalende efficiëntie (en extra slijtage) vermeden wordt.
Verwijderd
weet iemand of er ook warmtepompen zijn die dat kunnen, ik heb ze niet kunnen vinden.
we denken zo vaak in 1 groot apparaat, maar een beetje redundant systeem is natuurlijk helemaal mooi.
het aantal hybride warmtepomp systemen, waarbij je dus de keuze hebt welke energie je gebruikt (gas/stroom) op basis van tarief of mileu of goed pv jaar is ook zo enorm beperkt, waarbij slechts de elga de enige is die kan integreren met een cv-zonneboiler & bestaande gasketel, en soms zelf 2x autonoom.
als ik nu zie wat mijn micro-cascade (gas op zolder/elga in kruipruimte) kan, en ik zet ze aan in parralel bedrijf, dan heb ik linksom en rechtom een berg warmte en snel, dat is gewoon helemaal top. het gaat uiteindelijk toch om een lekker warm huis, en niet om geld.
als geld het doel was, sloopte je immers gewoon de verwarming eruit, en kocht je een dikke trui
ik zie geen problemen om ook warmte pompen in cascade te zetten, gas ketels hebben eigenlijk ook niks bijzonders aanboort om dat te doen. (behalve als je een master/slave systeem hebt, maar dat kan ook extern)
er is eigenlijk alleen een aansturing nodig en verder niets. (dat kan de master zijn of een externe aansturing, met een externe aansturing kun je alles in cascade zetten)
als systemen echt groot woorden zie je vaak al dat de cv zelf niet meer het water rond pompt, maar een externe pomp die dat doet en dat stuurkastje doet gewoon via aan/uit de ketel sturen. (moduleren is dan ook vrij zinloos en onrendabel.) of dat kastje nu een gasketel aanzet of een warmte pomp maakt niet uit.
dit soort sytemen worden pas ingewikkeld als er ook gekoeld moet worden of als de lucht verversing er ook aangekoppeld is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
vreemd als je al een atag qsolar hebt, die in cascade kan met .... een atag qsolar (of q/s/sc/shr) serie.
duik je dieper, blijkt de qsolar gewoon een luigjes overname te zijn, en de energion de oude Inventum energion; hierdoor zijn er geen regelingen onderling beschikbaar, jammer.
de koppeling die ik nu heb gemaakt is een leuke workaround, maar very bad news voor eindklant/ consumenten.
de integreerbaarheid van de elga blijkt dan voor de nederlandse markt ineens slim, de elga is niet zonder meer goed, alleen de integratie op de nederlandse merken is erg goed.
de oplossingen die ik heb bedacht staan niet in een folder, die van hans ook niet en die van martin gaat ook anders worden, de standaard instelling is zeker niet de beste, de elga is altijd maatwerk, en anders kloppen de cijfers in de folder wel, de besparing is dan minimaal.
nergens kun je terugvinden dat het systeem autonoom kan draaien in een bestaande cv omgeving, ik moest dat zelf ontdekken.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 11:19 ]
er zijn wel maartjes natuurlijk.
wat je cascade wil zetten moet wel op de zelfde temperatuur werken en dat geeft natuurlijk met veel huizen en systemen een probleem.
zon/gas en wp hebben allemaal hun eigen temperaturen. (waarbij zon de vreemdste is. die kan goed wisselen per dag)
(zelf heb ik niet het idee dat de atag zon en gas in cascade doet, meer een andere mode naast elkaar. eerst zon dan gas.)
een elga is een leuke oplossing voor naast een gas ketel, je blijft een backup nodig hebben ben ik bang.
te minste als de cop onder de 2.2 zakt dan red mijn huis het niet meer en heb ik net iets meer nodig.
ik twijfel nog over het getal 2,2, de cijfers zijn nog niet helemaal perfect, ik moet nog wat testen.
maar goed het zal nog wel effe duren voordat ik de beslissing moet/mag nemen. (andere projecten gaan voor)
ik heb het toch wel gelezen in de handleiding dat de elga gewoon autonoom kan draaien.
het staat er niet letterlijk in, maar je kunt het er wel uit halen.
alleen dat de elga ook gewoon door kan draaien onder de 4 graden is een groot gemis in de handleiding.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zoals hier:

Ammoniak koelt de CO2, de CO2 op zijn beurt koelt weer de vriescel.
Of bij verschillende temperaturen:

De ammoniak is hier de warmtepomp, voor de omliggende CO2 koelsystemen word de afgekoelde ammoniak als koeling gebruikt die op hun beurt de ammoniak weer verwarmen.
Bij thuisgebruik zou je bijvoorbeeld 2 systemen kunnen hebben, een voor buitentemperaturen boven de 5 graden, en een systeem die tot -20 de temperatuur weer naar 5 graden brengt.
Dit zal de COP misschien doen halveren, maar nog steeds stukken beter dan 1 zijn.
Maargoed, dergelijk systeem zal veel te duur worden voor een enkel huishouden.
deze kijkt wat er nodig is aan temperatuur behoefte en schakelt daarbij de benodigde c.v. ketels aan.
dat kan er 1 zijn maar ook 4 (of meer) het kan ook zijn dat er b.v. 2 ketels maar op 25% gaan draaien ipv 1 op 50% (modulerend dus)
dwz dat je bij warmtepompen daar ook iets voor zou moeten zijn.
maar zal zeker wel mogelijk zijn en denk dat er ook al iets voor is.
ik denk dat je niet kouder moet willen dan tot de temp dat je radiator dicht vriestflippo765 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:54:
Bij thuisgebruik zou je bijvoorbeeld 2 systemen kunnen hebben, een voor buitentemperaturen boven de 5 graden, en een systeem die tot -20 de temperatuur weer naar 5 graden brengt.
Dit zal de COP misschien doen halveren, maar nog steeds stukken beter dan 1 zijn.
Maargoed, dergelijk systeem zal veel te duur worden voor een enkel huishouden.
je kan je koelmiddel wel naar -20 brengen, maar dan vriest de boel in no time dicht
je zou de uitgang van je cv eigenlijk zo dicht mogenlijk bij je buiten unit willen
ketel gaat aan als de warmte pomp het alleen niet meer trekt
warmte van de ketel zorgt dat de buiten unit nog wat extra warmte terug kan winnen
warmte pomp op cv ketel
[ Voor 17% gewijzigd door creon op 28-11-2013 12:50 ]
dan doel je op een relatief klein systeem met een master en slave (en soms meerdere slaves).SpikeHome schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:40:
even over cascade installatie met c.v. daar zit wel degelijk een regeling tussen.
deze kijkt wat er nodig is aan temperatuur behoefte en schakelt daarbij de benodigde c.v. ketels aan.
dat kan er 1 zijn maar ook 4 (of meer) het kan ook zijn dat er b.v. 2 ketels maar op 25% gaan draaien ipv 1 op 50% (modulerend dus)
dwz dat je bij warmtepompen daar ook iets voor zou moeten zijn.
maar zal zeker wel mogelijk zijn en denk dat er ook al iets voor is.
zodra het systeem echt groter word, ga je echt niet meer moduleren.
dan is al gouw de warmte vraag minimaal 1x een ketel.
(gas ketels hebben maar 1 punt waar op ze het effectiefst op draaien en die stel je dan in)
daarna moduleer je door meerdere ketels aan en uit te zetten.
maar meestal heb je dan al een WA systeem en komt er ook koeling bij kijken wat de zaken een stuk ingewikkelder maakt. (ga maar eens na hoeveel mensen wel niet klagen dat het te koud of warm is op kantoor.)
dat zelfde systeem kun je gewoon ook voor warmte pompen gebruiken.
alleen als je ook wil koelen met een elga heb je dan wel een probleem, kan nergens iets vinden om dat goed aan te sturen. (een elga is niet echt een flexibel apparaat voor dat soort toepassingen, van mij mag de binnen unit nog wel een stukje flexibeler gemaakt worden, ik zelf had liever een aan/uit voor verwarming en een aan/uit voor koeling gezien. dat maakt het een stuk makkelijker als openterm)
Dit zou ook met een Elga kunnen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik doelde meer op een soort hybride oplossing zodat je altijd een warmtepomp kan inzetten en de verwarmingsketel weg kan doen.creon schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:47:
[...]
ik denk dat je niet kouder moet willen dan tot de temp dat je radiator dicht vriest
je kan je koelmiddel wel naar -20 brengen, maar dan vriest de boel in no time dicht
je zou de uitgang van je cv eigenlijk zo dicht mogenlijk bij je buiten unit willen
ketel gaat aan als de warmte pomp het alleen niet meer trekt
warmte van de ketel zorgt dat de buiten unit nog wat extra warmte terug kan winnen
warmte pomp op cv ketel
Met -20 bedoel ik dan ook de buitentemperatuur, een Elga werkt bijvoorbeeld maar tot een temperatuur van 5 graden.
Wanneer het buiten kouder word het 2e systeem ingeschakeld die de warmtewisselaar van de Elga weer naar 5 graden brengt en zo kan je altijd op de warmtepomp blijven draaien.
Dichtvriezen lijkt me niet aan de orde, water zal binnenshuis blijven.
Verwijderd
beide hun eigen thermostaat waarbij de beste/goedkoopste bron altijd 0,5c hoger staat dan de slechtere
verder gelijk.
speciaal voor de waf verander je niets in de leefruimtes, alles blijft zoals het is.
in de gang hangt de elga voor de basis temperatuur, de qsolar staat altijd 0,5c lager, behalve als de zon kan schijnen (11:00 - 17:00u) dan staan ze gelijk,
nu is de zon niet best meer, de elga doet het nu alleen, en red het nog,
als de elga gaat falen, dan zal ik zien dat de qsolar zijn gasketel gaat opstoken
-is nog niet gebeurt (hiep hiep hoera)
dit is voor consumenten natuurlijk fail safe, en niets verandert in je leefruimte.
dit kan alleen als de elga autonoom draait, niets aanstuurt.
hiervoor moet de elga aan/uit de ketel aansturen, en dan mag deze niet aangesloten zijn,
als je opentherm kiest gaat ie in storing : ketelstoring.
vooralsnog red de elga tot -4 het prima, hij houd de 20c+ prima.
grof gezegd is de elga aangesloten als een extra radiator in mijn kruipruimte met een draadje omhoog, waar de thermostaat opzit, in de gang.
eeh hierboven staat toch iets anders gepost, zullen we dat niet doen, en gewoon de resultaten afwachten ?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 14:30 ]
kwamen met dit boekje aan (scan gemaakt)>
KLIK KLIK
Eerst thuis het stroom verbruik verder minimaliseren, nog wat panelen bij plaatsen en dan wellicht een aanschaf een leuk systeem. stapje voor stapje
Verwijderd
alles tegen marktprijs (gc variabel), gebaseerd op salderen en 5kWp pv.
september nam de wp 6 euro stroom en de pv gaf 98 euro (=gratis cv warmte)
oktober nam 21 euro stroom en gaf 58 euro (=gratis cv warmte)
november nam 45 euro stroom, en de pv wist nog 20 euro op te wekken.
november lijkt dus 25 euro te kosten, maar kijk eens naar de 2 voorgaande maanden.
ik hoef het gas van 2012 niet te vermelden want het is wel duidelijk denk ik,
als je salderen gaat vertalen in korting, dan is gas kansloos geworden bij pv+salderen in een reeds terugverdiende situatie. salderen kan zo natuurlijk ook niet voortbestaan, want dit is te voordelig.
ben erg benieuwd naar november in euro en kWh bij hans ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 17:28 ]
Martin, alleerst bedankt voor de duidelijke uitleg.
Tja dan blijkt dat ik nog veel werk heb te doen, en dan blijft de vraag ofdat ik een WP rendabel kan afschrijven.
Jou motivatie is duidelijk, die was me alwel bekend, en hiervoor kan ik alleen maar respect voor opbrengen.
Ik weet al wel een beetje wat je thuis allemaal bij elkaar hebt geraapt, en wat je toekomst plannen zijn,
Dit is voor mij en de gemiddelde Nederlander toch een brug te ver, en is voor de WAF niet acceptabel.
Maar goed, ik blijf je posts op tweakers en je eigen website met genoegen lezen , en hou kritisch in de gaten ofdat er interresante punten voor mij naar voren komen.En ofdat de praktijk gaat kloppen met de theorie.
Alvast veel succes gewenst met je verbouwing,vloerverwarming, voorzetwand , nieuwe zonnepanelen en natuurlijk je parade paardje de Elga.
Maar let op je familie, zorg dat die niet te kort komen.
Wanneer er interresante punten extra uitleg in mijn overweging behoeft, maak ik graag gebruik van het gratis kopje koffie in Lelystad. Dit natuurlijk om van je expertise gebruik te maken.
Nogmaals bedankt, en succes met je verbouwing.
Dat betekent in feite dat je je zonnestroom op kunt slurpen in de warmtepomp en daarmee het salderen vermijd? Dat is op zich gunstigVerwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:27:
ik zit net in mijn plugwise te kijken, en vergelijk met 2012 (gas)
alles tegen marktprijs (gc variabel), gebaseerd op salderen en 5kWp pv.
september nam de wp 6 euro stroom en de pv gaf 98 euro (=gratis cv warmte)
oktober nam 21 euro stroom en gaf 58 euro (=gratis cv warmte)
november nam 45 euro stroom, en de pv wist nog 20 euro op te wekken.
november lijkt dus 25 euro te kosten, maar kijk eens naar de 2 voorgaande maanden.
De Elga maakt de verwachtingen tot nu toe meer dan waar, als ik zo eens naar de bespaarde kuubs kijk. De schatting van een paar dagen geleden (700 kWh e-verbruik, 23m3 gas) worden gehaald.
Ik betrap mezelf erop dat ik de verwachtingen steeds hoger schroef...Oppassen dus, de koude maanden moeten nog komen.
On a more positive note: eindelijk zit er schot in de "alternatieve besturing" van de Elga. Afhankelijk van de buitentemperatuur wordt de ketel aangezet ipv de Elga. De tijdsduur van de ketelsteun is ook afhankelijk van de buitentemperatuur.
Morgen maar eens acceptatietesten gaan draaien.
Wel vandaag mijn Daalderop heet-water-kraan gekregen. Moest eeuwig wachten op heet wat van de zolder, nu direct kokend water in de pan of in de theepot. Ideaal. Warmteverlies: 24 Watt. Wat vinden jullie daarvan?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Lang leve inductieSunshineCompany schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:22:
Mijn Elga is er nog steeds niet.. ergens iets mis gegaan (eigen schuld).
Wel vandaag mijn Daalderop heet-water-kraan gekregen. Moest eeuwig wachten op heet wat van de zolder, nu direct kokend water in de pan of in de theepot. Ideaal. Warmteverlies: 24 Watt. Wat vinden jullie daarvan?
Het zou hier primair gaan om de verwarming en daarvoor heb ik een paar ton aan beton/leisteen als bufferRobinE schreef op donderdag 28 november 2013 @ 22:15:
Klopt, zeker als je kan bufferen via een buffervat/boilervat dan kan de WP draaien tijdens zonuren de warmte gebruik je op een ander moment
Met je laatste postings communiceer je en daarin vertel je feitelijk hoe lastig en slecht de producenten en installateurs hun markt in nl bedienen.
Dus niet de mensen die hier vragen, maar die verdienen meer van je hoon.
Want er zijn niet veelmensen met jouw kwaliteit en jouw geschikt gemaakte huis en geschikte opstelling.
Voor een doodnormaal -zelden ltv-gericht- huis vraagt het grote investeringen, grote ingrepen en is het afwegen van wat wel en wat niet kan.
Dus zeker is van het belang om cijfers te weten. Hoe cijfers te beoordelen en om uberhaupt de diverse wisselwerkingen enigszins te snappen. Want aan de sector zelf heb je niets.
Niet voor de roi en niet voor het milieu.
Dus nee: al ben je zeker 1 van de voorlopers; je wordt daarom niet aangevallen, integendeel.
Het is doodgewoon zo dat bijna iedereen met andere cijfers moet rekenen.
Net zoals met pv wat o zo veel simpeler is en voor mij 9 duppies per wp kostte zonder subsidie all in.
Omdat mijn dak, omdat mijn ...... maar niet relevant voor de markt zoals die gemiddeld is.
Toch legde ik mijn dak niet vol. Om de geluiden uit de politiek en de volkomen korte termijn vergoedingen voor afname en terug levering.
Dan zet ik mijn geld liever duurzamer in dan ze te verbranden voor fossielen.
Verwijderd
ze hebben immers ook aandelen energiesector, win-win
elke investering heeft zichzelf al terugverdient en word opgevolgd door het genoten rendement erna door te investeren.
het is alsof je nu al weet dat je met kerst 2020 een ton wint in de loterj.
en wie wil dat nu niet ?
want het tegenmovergestelde kan ook, en dat heet niets doen.
er zijn wel duurzame installateurs ik ken er 3, deze hebben van hetzelfde last, je ziet het echter nu snel veranderen en de verschillen scherper, onaangenamer.
je mag niet succesvol zijn in iets, hollandse stijl.
zolang je nog mensen hebt die hun maandbedrag noemen en het dan op een dom lachen zetten, is het nog niet goed, mijn reactie is dan vaak, ben je unable of ga je enable.
die spiegeling is ze vaak te hard, maar het interesseert mij geen kont, ik help ze graag, maar dat is ook weer een ego probleem.
dat hele investeringsverhaal is persoonlijk maar ook oeverloos, als je niets iets goeds zoekt voor jezelf ben je immers ook je gekl kwijt, misschien gaat het tvt denken ons wel verder helpen, het is zo belangrijk, dat laat je toch niet liggen (copyright carglass)
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2013 09:14 ]
Een Elga nogmaals kan een geweldige uitkomst zijn maar dan moet je huis er inderdaad wel voor geschikt zijn en al het lager hangende fruit moet wel geplukt zijn. De Elga is een heel mooi appeltje maar die hangt wel heel hoog in de boom.
Mijn leidinggevende is in een wat oudere tweekapper dik 240 euro per maand kwijt aan energie, dat is gewoon bijna 3000 euro netto per jaar wat er weggegooid wordt die je nooit meer terugziet ergens in. Maarja, eerdat mensen dan aan zaken als isolatie en bijv. een warmtepomp gaan denken, zit schijnbaar gewoon niet in het denkpatroon.
Nou denk ik dat in mijn geval de warmtepomp financieel niet echt een winstfactor zal zijn, eerder een break-even verhaal. Maarja, tegelijkertijd neemt m'n co2-footprint wel dramatisch af en dat is ook wat waard. Begin volgend jaar de electrische fiets erbij, kan de auto meer blijven staan en voila. Op de goede weg
Verbruik van nov 201 was 139m3 aan gas en 'slechts' 352 kWh aan stroom. De staat van het huis was verder hetzelfde qua isolatie, ketel etc.
Dan kan je dus stellen dat ik 116 m3 gas heb bespaard ten koste van 350 kWh aan stroom.
Balen trouwens, de OpenTherm Gateway is kaduuk. Ik moet nu even een criterium bedenken om de ketel bij te schakelen.
Weerstation De Kooy had van begindatum 1-11 en einddatum 27-11 de volgende graaddagen:
2011: 306 graaddagen
2012: 305 graaddagen
2013: 290 graaddagen
(Bron)
Wat is er gebeurd? Opgeblazen?hansdegit schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:29:
Balen trouwens, de OpenTherm Gateway is kaduuk. Ik moet nu even een criterium bedenken om de ketel bij te schakelen.
A'dam PVOutput
Oh nee, da's flauw. Komt -ie:
Heel November 2011 139 m3 en 352 kWh
Heel November 2012 123 m3 en 597 kWh
1-29 November 2013 22m3 en 686 kWh
edit: met 540 uren Elga, goed voor 294 kWh.
@ericplan, ik denk het...Ik kreeg de rs 232 niet lekker aan de gang op mijn netduino. Op advies van Robert Hekkers (moderator van Domoticaforum.eu) heb ik de max-232 eruit gewipt en op mijn geheel eigen professionele wijze het chipvoetje daarvan vernaggeld. Nieuw voetje erin, uiteindelijk wel rechtstreeks contact en communicatie tussen netduino en gateway, maar de thermostaat zegt "aansluitfout". Dat duidt er m.i. op er geen zinvolle gesprekken meer mogelijk zijn tussen de Elga en de thermostaat. Dus nu de gateway er maar tussenuit. Hobbies kosten geld; zeker als je niet voorzichtig bent met je spullen.
had ook nog even kortsluiting gemaakt, maar toen was de gateway al los. Aansluitsnoer met brandplekken, automaat uit...Pfff. Duidelijk te kort geslapen de afgelopen weken
Had ik garantie
Ik wil toch wel iets met de buitentemp gaan doen. Misschien een sensor door het dak, of een nieuwe gateway op de kop tikken. Ik vond het eigenlijk wel grappig om via mijn netwerk de thermostaat te beinvloeden en uit te lezen...
Iemand advies over "wanneer schakel je de ketel bij? "
Zelf dacht ik aan: we geven de Elga bij iedere start x minuten om een aanvoertemp van y te bereiken. Zo niet, even de ketel aan voor een tijdsduur van z. En dan wil ik x en z afhankelijk maken van de buitentemperatuur.
Maarrrrr: andere ideeën zijn welkom.
[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 29-11-2013 20:25 ]
LOL
Alleen in de originele en gesealde verpakking.hansdegit schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:07:
@ericplan, ik denk het...Ik kreeg de rs 232 niet lekker aan de gang op mijn netduino. Op advies van Robert Hekkers (moderator van Domoticaforum.eu) heb ik de max-232 eruit gewipt en op mijn geheel eigen professionele wijze het chipvoetje daarvan vernaggeld. Nieuw voetje erin, uiteindelijk wel rechtstreeks contact en communicatie tussen netduino en gateway, maar de thermostaat zegt "aansluitfout". Dat duidt er m.i. op er geen zinvolle gesprekken meer mogelijk zijn tussen de Elga en de thermostaat. Dus nu de gateway er maar tussenuit. Hobbies kosten geld; zeker als je niet voorzichtig bent met je spullen.
had ook nog even kortsluiting gemaakt, maar toen was de gateway al los. Aansluitsnoer met brandplekken, automaat uit...Pfff. Duidelijk te kort geslapen de afgelopen weken
Had ik garantie?
A'dam PVOutput
geinig.mkleinman schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:17:
Trouwens leuk! Net genoemd op de facebook pagina van Techneco: https://www.facebook.com/TechnecoBV
LOL
Ik zou eens bij Techneco wat korting gaan vragen.

Ze hebben allang gezien hoe consequent jij dingen kunt bijhouden die lijden tot overduidelijke grafieken.
Je bent een eerste klas promotor voor hun.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
http://www.duurzameburen....mp-%28bivalent-systeem%29
hansdegit schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:07:
@Dre, lees mijn posts eens terug....
Oh nee, da's flauw. Komt -ie:
Heel November 2011 139 m3 en 352 kWh
Heel November 2012 123 m3 en 597 kWh
1-29 November 2013 22m3 en 686 kWh
edit: met 540 uren Elga, goed voor 294 kWh.
Je punt is duidelijk
De opsomming maakt het voor mij duidelijk. Het aantal graaddagen die ik eerder gepost had van November 2011 en 2013 lijken redelijk vergelijkbaar.
Als ik het goed begrijp heb je in November 2011 zo'n 139m3 × 8 kWh = 1112 kWh aan warmte nodig gehad. In November 2013 (tot (en met) vandaag) heb je (simpel gezegd) (139-22= )117 m3 vermeden met de warmtepomp. 117m3 × 8 = 936 kWh. Die 936 kWh heb je opgewekt door 294 kWh aan elektrische energie in je warmtepomp te stoppen. Dus een COP van 3,2.
Nog 1 dagje en dan is november 2013 echt voorbij.
Ik reken altijd iets anders...Om 1 m3 te vervangen heb ik 9kWh nodig. En als ik in m3 bespaar levert dat me 8 kWh op. Om het roze bril gevoel een beetje te vermijden.edit: met 540 uren Elga, goed voor 294 kWh.
edit: da's precies zoals Dre rekent...
[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 29-11-2013 23:17 ]
*=wilde gok, wel een beetje gebaseerd op het (slechte) onderzoek naar verwarmingstoestellen wat laatst langs kwam op het DED forum.
[Edit]
Met 9 kWh/m3 zou de COP 3,6 zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 30-11-2013 00:08 ]
Aan de andere kant: COP is geen doel op zich. Het doel was om redelijk effecient je stroomoverschot aanwenden om gasverbruik te vermijden. Met november (bijna) achter de rug kunnen we voorzichtig concluderen dat dat aardig lijkt te lukken.
Dit topic is gesloten.