Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it is wel duidelijk denk ik, een warm huis, een meier vermeden, de cop boeit me niet meer, de elga is te zuinig voor mijn overschot.
ik ga zo eens op de meters kijken, ik zet het koude biertje alvast klaar
/edit
ok 4kWh meer verbruikt dan vorig jaar november
107m3 niet gas aangekocht
wel een kleine erbij sinds april 2013
we kunnen het tvt gebazel wel laten voor wat het is

als ik het realistisch doorrreken dan komen er ineens wat factoren boven, zoals de btw verhoging en de gasprijs in oktober 2012 en nu
als ik de cop nareken, dan doe ik dat met de joulemeter van de qsolar, die meet ook het gas en de warmte in doorvoer, dus hierdoor geijkt, dan was de cop weer 3,663

ik ben inmiddels aan het testen met een "geen of 0,5c nachtverlaging" om zo de eerste zware vorstdagen met een warm betonnen huis op te vangen, en anders krijg ik toch geen reet voor mijn onder 0 stroom.
over 3 weken gaat de zon omhoog, en over 4 weken start de kWh/kWp teller opnieuw.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:00:

we kunnen het tvt gebazel wel laten voor wat het is
Kun je iets meer respect opbrengen voor iemand anders zijn vragen inzake het thema "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"?

Mijn inziens is dat als de tvt voor iemand onduidelijk is, diegene nog meer informatie nodig heeft om een goede afweging te maken. Dit topic kan daar aan bijdragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Na de reactie van Marin Klijnman , is het mij in iedergeval wel duidelijk geworden.

De Elga is alleen zinvol tav van de r.o.i en t.v.t wanneer je deze in passief huis gaat toepassen, gezien dat de meeste woningen in Nederland hier bij lange na niet aan voldoen , geldt de opmerking van erik pvt alleen voor deze enkeling die in een passief huis wonen.

1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Voor de meeste huizen is de Elga geen economische investering ,yet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik woonde in een zeef uit 1974
ik heb het lek gedicht
als het echt de passief standaard was kom in in aanmerking voor 1,2% hypotheek bij de triodos
want ook de hypotheek zie je steeds vaker gekoppeld aan het energielabel.

sorry laserjet maar deze techniek is niet nieuw en had subsidie t.m 2011
we worden niet geinformeerd, moet jij niet gaan teuten op iemand die dat wel doet, alleen niet in jouw stijl
zo word je deel van je eigen probleem, beter is effe out of the box en whats in it for me.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Probleem wat ik met een warmtepomp heb is de hoge aanschafprijs. De winst zit in het gebruik, veel gebruik. Elk kWh energie je met een WP opwekt zal over het algemeen goedkoper zijn dan een kWh energie die je met gas opwekt. Een passiefhuis heeft per vierkante meter weinig warmtebehoefte en lijkt mij juist niet geschikt voor een warmtepomp, omdat het verbruik laag is.

Mij is ook door een verkoper van een (nog duurdere) warmtepomp gezegt dat het intressant is voor 2500m3-5000m3 gas. Maar dat ging dat om een warmtepomp van ~7 kW die >€10.000 kost.

Uitgangspunten waarmee mensen rekenen zijn heel verschillend. Bijvoorbeeld de bovengenoemde warmtebehoefte. En de een rekent met 7 cent voor een kWh elektriciteit en de ander met een klein of geen overschot met 21 cent per kWh. Ook de aanschafprijs en geschiktheid van verwarmingssysteem speelt een grote rol. Daardoor krijg je per persoon totaal verschillende uitkomsten of een WP rendabel is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:44:
ik woonde in een zeef uit 1974
ik heb het lek gedicht
als het echt de passief standaard was kom in in aanmerking voor 1,2% hypotheek bij de triodos
want ook de hypotheek zie je steeds vaker gekoppeld aan het energielabel.

we worden niet geinformeerd, moet jij niet gaan teuten op iemand die dat wel doet, alleen niet in jouw stijl
zo word je deel van je eigen probleem, beter is effe out of the box en whats in it for me.
Warmtepomp is een prachtig product, mijn koelkast maakt er al jaren gebruik van. Dus nieuw is het zeker niet. Alleen financieel krijg ik het niet rond gerekend.

Een vraag aan jou. Mensen die geen of een minimaal overschot hebben aan PV energie, is het voor hun rendabel om een warmtepomp aan te schaffen? En is er nog een bepaald verbruik waarbij er een omslagpunt is.

Het zou leuk zijn als je de rekensommen ook meteen mee post. Wellicht dat dat (meer) mensen over de streep trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:44:

Sterker nog: het is mijn vak om nieuwe technologie te implementeren en dat uit te leggen. Ik kies graag mijn eigen communicatiestijl en jouw manier zal ik niet gebruiken. Het is voor mij en vele andere tweakers al zo normaal om altijd voorop te lopen met bepaalde zaken dat dat niet continue gezegd meer hoeft te worden. Tenslotte lopen andere mensen weer voor op andere vlakken dan ik. Snap ik daarom de wereld beter dan zij? Ik durf dat niet te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn maar weinig mensen die dat kunnen verdragen dre,
want het is de wereld omgekeerd, in een wereld die inmiddels behoorlijk is omgekeerd sinds 2008.
een tegenvraag : als je je baan verliest en je hebt 25k op de bank, kun je dan je thuis nog supporten ?
of mag je dat eerst opmaken ?
of gaat het dan op ?
of kan je beter lage lasten hebben (met kinderen)
gebruik je gevoel en visie zonder je ego, dan kom je er wel, niemand anders dan de bewoner kent het huis beter.
sparen of pv leggen discussie nog iets van gehoord dre ?
ik niet
de tijd bepaald de beslissing
nooit thuis ?
niet doen
2 kinderen en vaak thuis ?
wel doen

@laserjet ik laat me door jouw communicatietactiek niet afleiden,
dit topic gaat over het affakkelen van overschot pv stroom in kWh a 7-9 cent
wat het apparaat elga gezien de bevindingen goed kan.
niemand heeft gezegd dat ik de wereld beter snap dan jij, zij of hullie.
jij begon daar spontaan over, het is heimelijke wegzet techniek, moet je niet doen op een forum.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Dre schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:46:
Probleem wat ik met een warmtepomp heb is de hoge aanschafprijs. De winst zit in het gebruik, veel gebruik. Elk kWh energie je met een WP opwekt zal over het algemeen goedkoper zijn dan een kWh energie die je met gas opwekt. Een passiefhuis heeft per vierkante meter weinig warmtebehoefte en lijkt mij juist niet geschikt voor een warmtepomp, omdat het verbruik laag is.

Mij is ook door een verkoper van een (nog duurdere) warmtepomp gezegt dat het intressant is voor 2500m3-5000m3 gas. Maar dat ging dat om een warmtepomp van ~7 kW die >€10.000 kost.
Dit is precies hoe ik er nu ook over denk. In de situatie waar ik het wil laten plaatsen gaat het om een flink gasverbruik en ik kan daar aan goedkope PV komen. Het sein staat voor dat project nog op groen gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik nam meer anti cyclische beslissingen die nu toevallig goed uitkwamen, conclusie van mij is wel dat het vervangingsmoment heel belangrijk is, en als je voorwerk kunt doen van > 1 jaar je eigenlijk heel goed zit. hoe langer het voorwerk hoe minder gokken het word.
een weetje :
http://www.nu.nl/economie...sten-ander-soort-gas.html

@laserjet
bel eens met mo techniek in wormerveer

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Sinds een week de nieuwe hobby in huis.
Veel ingelezen en toen besloten om te nemen.

Voorbereiding.
https://www.dropbox.com/s/qf3z90iujj1bmg4/SAM_2307.JPG

Paatsing buitenunit op het platte dak,na het maken van de foto zijn er nog rubberblokjes voor de demping aangebracht.
https://www.dropbox.com/s/upat66068ug1e63/SAM_2304.JPG

Opstelling platte dak.
https://www.dropbox.com/s/sn0i1dbbr3n3p5z/SAM_2330.JPG

Aanleggen leiding lengte tot de Elga 5 meter>
https://www.dropbox.com/s/qmd8t4o2b3jbd2g/SAM_2319.JPG

Vacuümpomp.
https://www.dropbox.com/s/thgqupiu6ni2gmg/SAM_2323.JPG

Aangesloten en draaien maar.
https://www.dropbox.com/s/m3bbl1s0ckmde3b/SAM_2326.JPG

Elga draait nu een week.

Zit nog in de testfase, resultaat is reeds te zien in de afname van het gasverbruik.

Gr. Apepannetje ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nuon Vattenval is al dat gesaldeer zat.
Verhoging vastrecht elektra per 1-1-2014 met maar liefst 30,5%, prijs per kWh gaat flink dalen.

Er komt nog een tijd dat we met een torenhoog vastrecht komen te zitten en de kWh prijs nihil wordt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me klapt voor apepannetje _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:28

Aad

Ik heb sinds anderhalf jaar een ELGA die is geinstalleerd volgens de normen van techneco, dus achter mijn cv ketel.
Mijn ervaring is dat de elga problemen heeft om samen met de cv ketel het huis warm te krijgen. Als je s'morgens de thermostaat omhoog zet zou de ELGA samen met de cv het huis op temperatuur moeten brengen. Dit gaat dus niet de ketel verwarmd de leiding temperatuur te hoog en de ELGA gaat uit. Dit is in mijn geval twee keer per dag. s'morgens en s'avonds. Hierdoor is het rendement van mijn ELGA dus veel lager dan die van eric-pvt. Als het onder de vier graden word gaat de ELGA uit en gaat pas weer werken als de temperatuur boven de 7 graden komt. zoals laatste lange winter heeft de ELGA bijna niets gedaan. Mijn Elga werkt goed als het huis op temperatuur is dan blijft de ELGA het goed doen.
De ELGA, als je zelf niet zoveel technische kennis in huis hebt, is goede aanvulling om te verwarmen. Het rendement dat ERIC-PVT haalt kom ik lang niet aan.
Ik heb de Elga aangeschaft omdat er toen ik hem kocht nog susidie op gegeven werd en de ELGA heeft mij 500 euro gekost inclusief plaatsen. Als ik het nu moest doen zou ik hem niet meer aanschaffen maar kijken naar een warmtepomp die de cv ketel in zijn geheel zou vervangen.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aad,
knip de verbinding tussen ketel en elga los
geef de ketel zijn oude thermostaat terug (pre elga opzet)
zet de elga op 20c overdag op zijn eigen thermostaat en de ketel op 19,5 op zijn eigen thermostaat
desnoods hang je de elga thermostaat er direkt naast, gewoon wat makkelijk is

bel techneco en laat de vorstbeveiliging aanpassen of verwijderen
als het gaat vriezen, of als je weet dat de elga het niet gaat halen, verhoog je simpelweg de oude thermostaat zoals je altijd al deed.
de elga moet dan de ketel in aan/uit aansturen (1 switch omzetten techneco kan dit ook doen) en of je ze samen tegelijk wilt of niet is een keuze (parralel bedrijf)
de elga zegt dan "ketel aan", maar die is domweg niet aangesloten
is gas goedkoop ? dan gas (keuze is welke thermostaat gebruik je)
heb je een leuk stroom kontrakt ? dan stroom

de elga slaat af als de retour 46c word, daar kun je wat mee,
je kunt dus je ketel juist erboven zetten, of juist eronder of precies erop dat is een uitzoekertje wat het best werkt. als je de handleidingen goed doorleest kom je erachter dat er veel mogelijkheden zijn, en vast ook de beste voor je woning.
dat de elga pas weer start bij 7c is echt een fout, hans en ik halen juist al tot 0c goede resultaten,
en dat zijn erg veel extra winterdagen.
de trend lijkt gasprijs hoger, stroom stabiel, dus zonder pv moet de elga juist nu meer draaien, en met pv natuurlijk zeker meer
de kracht van de elga zit in het langdurig draaien, niet in snel aanwarmen

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Eric
Bedankt voor je advies.
Ik ga hierover nadenken. Het idee is goed om een tweede thermostaat in de kamer te hangen. Mijn vrouw is diegene die het meest thuis is en die heeft niet zoveel met de elga als ik.
Ik ga volgende week even bellen met techneco wanneer hun monteur hier in de buurt is en of het bij mijn ELGA (stalen kap, ouder model) ook mogelijk is om de vorstbeveiliging er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of zoals hier gewoon in de gang gehangen, mijn vrouw komt nooit bij de elga, die doet zijn ding automatisch, ze geeft slechts aan wanneer het soms iets te koud of te warm is, en dan pas ik de automatische regeling aan, zij gebruikt de oude thermostaat gewoon nog.
het mooie is hiervan dat als de elga het niet red bij zware vorst, de ketel automatisch vloeiend het comfort behoud.
ik weet nog niet wanneer dat is, en hans ook niet, maar dat zijn hooguit 2 weken van het jaar, dan zet ik de ketel wel even hoger, of de elga juist lager, wie weet gebeurt het helemaal niet, dat zou helemaal leuk zijn. maar de standaard regeling, nee, die vind ik niks, de gasunie zal hem wel top vinden.
ik had hem ook niet gekocht als dat niet anders kon.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Eric-PVT
Wat gebeurd er als per ongeluk jouw cv ketel en de ELGA tegelijk aan gaan ?
Kan het met een Honeywell round modulation aan mijn ELGA ?
Ik heb zojuist met mijn vrouw overlegt en die vind het prima om er nog een thermstaat bij te hangen in de kamer.

[ Voor 13% gewijzigd door Aad op 30-11-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu gaan we meteen dieper :
dat is de bedoeling ook !
als je de pomp op de elga lager zet, worden je radiatoren heter, ik heb hem op stand 2,5 ~ 2.3
en dan dynamisch en niet de standaard linear hard.
als ik sneller wil stromen in de leindingen dan zet ik de ketel gelijk, dus 20c, dan gaat die pomp ook draaien en heb ik meer stroming, want die pomp staat wat sneller (hoger ingesteld) het gas blijft dan gewoon uit, er is immers geen vraag of de temperatuur is al bereikt
als ik snel warmte wil hebben zet ik de elga en de ketel beide op continu 21c
ze zoeken het dan maar lekker samen uit. (maar weten niets van elkaar)

ik kan regelen op :
ik wil alleen stroom
ik wil alleen gas
ik wil full power beide voluit !

maar als ik alleen stroom wil gebruiken, dan moet de elga uren langer draaien (in de thermostaat klok)
zo regelen laat je dus ook spelen met tarieven, hoog/laag en gas.
het maakt in mijn opzet niet uit wat er gebeurt, het is een soort ringleiding in mijn huis, zoals stadsverwarming langs de huizen, wie er het cv water verwamrt of tegelijk maakt niet uit.

(sneller stromen warmt niet sneller aan, maar komt eerder op plekken waar het anders lang duurt)
het seizoen bepaald zo wie de verwarmings hulpsinterklaas is en wie de echte, tenminste dat hoop ik,
want dat gaan we nog ontdekken, maar als het faalt, zit ik zo zeker niet in de kou.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb op mijn ELGA een grundfos pomp met 3 standen hij staat nu in stand twee. dus die kan ik dan beter op stand 1 zetten. Volgende week komen mijn eerste jaga strada's dus dan kan ik ook met lagere temperaturen gaan werken.
Ik heb net op MP een bod gedaan op een therermostaat dus ik ben er uit en ga het systeem splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is een heel moeilijk evenwicht tussen comfort ruis in de leiding druk en pompen die in de aanvoer staan te drukken op elkaar, maar als je dat ideaal punt vind is de elga echt heel fijn.
ik deed daar zomaar 2 maanden over, ik vind het dan ook wel leuk, maar het resultaat is voor jaren.
een installateur hangt hem gewoon op en gaat weg, dus dit is iets wat je zelf moet doen, hij komt natuurlijk niet een jaar lang terug hiervoor.

als je de pomp op laag zet, moet je dat verlies compenseren met langer draaien, vreemd genoeg leer ik net dat dat juist minder energie kost.....en dat dat ouderwetse gasketel aan, afkoelen, ketel weer aan, afkoelen, zeg maar dat net niet koud en soms te warm gevoel helemaal weg is nu, en tikkende leidingen ook.

* de ketel pomp iets hoger kan ook meer transport van gaswarmte geven als het vriest dus dat lijkt goed, maar de ketelpomp mag de elgapomp niet van de cv afdrukken, anders gaat deze in flow storing te zien aan een ledje in de elga, het ledje kan je gebruiken voor de inregeling *

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Het is op dit moment hier 5 graden (Appingedam) en de ELGA draait al de hele avond nadat de cv de temperatuur op 21 had gebracht.
Ik ga morgen kijken wat er gebeurd als ik de pomp van ELGA op stand 1 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je wilt weten wat de elga kan onder de 4c heb ik hier een gekke : bij 4c of lager
iemand moet buiten zijn hand op de sensor houden, dat is dat plasticje aan de zuigende kant aan de bovenkant.
https://www.dropbox.com/s/sn0i1dbbr3n3p5z/SAM_2330.JPG linksboven
dan kun je binnen voelen wat de elga voor warmte maakt bij 4c of lager

zo heb ik dat gedaan bij een eigenaar van een elga, en bedacht me toen dat ik het er wel mee ging redden, of desnoods het aantal keren inschakelen van de ketel sterk kon reduceren.
nu blijkt het 100% elga-only te zijn voor november, dat moet bij jou toch ook wel goed zitten deze maand, het heeft niet gevroren overdag, of veelvuldig onder de 4c geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Goedemorgen ,

Eric goede uitleg aan Aad.

Ik heb ook een vraagje over de dipswitchers.

Eerst even de feiten:

Cv ketel is hier een nefit ecomline hr exelent 30
Besturing dus aan uit.

Mijn woning word verwarmd dmv vloerverwarming.

Ik zie dat mijn aanvoer temperatuur van de Elga 31 graden is in de aanvoerleiding boven de vloerverdeler

Als ik de temperatuur voel van de Elga bij het binnenkomen van de wisselaar, is dit veel hoger.

Zoals ik al opmerkte heb ik nog geen hogere temperatuur in de aanvoerleiding kunnen meten

Mijn vraag is wat is de beste instelling van de dipswitchers en de drie pompen :

A Elgapomp
B cv ketelpomp
C vloerverwarming pomp

Foto's volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
foto dipswitchers

https://www.dropbox.com/s/vt8ggt7fe45xkwb/SAM_2852.JPG

foto Elga pomp

https://www.dropbox.com/s/fypexfxavcpm77n/SAM_2849.JPG

Wat is de de beste instelling na aanleiding van mijn hierboven omschreven instelling?

gr. Apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:48

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Ik heb een Remeha Aquanta verwarmingsinstallatie 5 jaar terug in mijn nieuwe huis laten plaatsen (ik had toen niet de kennis die ik nu gelezen heb), nu heb ik er zelf een zonneboiler bij geplaatst van 1000 liter en 12 M² collectors op het dak, dit draai heel goed. Ik heb in mijn schuur nog een oude lucht/water warmte pomp staan.
Mijn vraag is heeft iemand ervaring met een lucht/water warmtepomp aangesloten op de zonneboiler?
Ik volg dit forum en heb wel gezien dat de ELGA een mooi apparaat is maar ja omdat de warmtepomp (geen warmtepomp voor een zwembad hij is gebruik voor een noodwoning) ongebruikt in de schuur staat wil ik deze gaan gebruiken, lijkt mij als hobbyist een leuke uitdaging. Als er ervaringen zijn van lezers die de warmte pomp direct aangesloten hebben op de boiler ik lees ze graag.
Ik heb 11960 Wp op een schuur liggen zelf verbruik ruim 10000 kWh dus nog wat stroom over.
In het huis zit ook een WTW en er is alleen vloerverwarming. Gasverbruik was 2200m³ kan dus nog omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apepannetje schreef op zondag 01 december 2013 @ 09:08:
foto dipswitchers

https://www.dropbox.com/s/vt8ggt7fe45xkwb/SAM_2852.JPG

foto Elga pomp

https://www.dropbox.com/s/fypexfxavcpm77n/SAM_2849.JPG

Wat is de de beste instelling na aanleiding van mijn hierboven omschreven instelling?

gr. Apepannetje
uitproberen, en wat je gevoel past, elk huis is anders.
ik zou de elga intern isoleren, en wat in de aanvoersnelheid proberen.
switches veranderen met de stekker eruit
pompstand proberen terwijl deze draait
wat ik heb draaien hoeft voor de buren al niet te werken.
begin op normaal radiatoren en regel dan bij (naar vloerverwarming of stooklijn hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:41:
[...]

uitproberen, en wat je gevoel past, elk huis is anders.
ik zou de elga intern isoleren, en wat in de aanvoersnelheid proberen.
switches veranderen met de stekker eruit
pompstand proberen terwijl deze draait
wat ik heb draaien hoeft voor de buren al niet te werken.
begin op normaal radiatoren en regel dan bij (naar vloerverwarming of stooklijn hoog)
Eric dank je

Ben nu de vloerverwarming stooklijn hoog aan het proberen
pomp elga staat op 1,5
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Zo he, da's nog minder dan hier. Hier standje 2 en dat is al bijna niks...
kanaaldijk schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:16:

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met een lucht/water warmtepomp aangesloten op de zonneboiler?
Ik volg dit forum en heb wel gezien dat de ELGA een mooi apparaat is maar ja omdat de warmtepomp (geen warmtepomp voor een zwembad hij is gebruik voor een noodwoning) ongebruikt in de schuur staat wil ik deze gaan gebruiken, lijkt mij als hobbyist een leuke uitdaging. Als er ervaringen zijn van lezers die de warmte pomp direct aangesloten hebben op de boiler ik lees ze graag.
Ik heb 11960 Wp op een schuur liggen zelf verbruik ruim 10000 kWh dus nog wat stroom over.
In het huis zit ook een WTW en er is alleen vloerverwarming. Gasverbruik was 2200m³ kan dus nog omlaag.
Hoe bedoel je precies? De WP gebruiken om die boiler te verwarmen?

[ Voor 106% gewijzigd door hansdegit op 01-12-2013 15:55 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:03
Waarom is de elga hier zo populair? Is deze zoveel beter als andere merken, of goedkoper of beter verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Paar enthousiaste aanhangers die ook nog eens flink posten.
Er is eea te tweaken aan een Elga / Ketel combi. Dat geeft je een gevoel van "in control" zijn.

Of zoiets....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik de LG warmtepompen tot op heden zeker interessant vind: Ze leveren meer vermogen en ook tapwater voor prijs die niet gigantisch veel hoger lijken te liggen. Daarmee wordt de kans dat de ketel echt de deur uit kan een stuk groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
neographikal schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:01:
Ik moet zeggen dat ik de LG warmtepompen tot op heden zeker interessant vind: Ze leveren meer vermogen en ook tapwater voor prijs die niet gigantisch veel hoger lijken te liggen. Daarmee wordt de kans dat de ketel echt de deur uit kan een stuk groter :)
En nog bedankt voor het posten ervan. Wel vraag ik me af waarom ze flink goedkoper zijn dan soortgelijke modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

November 2013 is voorbij. De graaddagen in de buurt (B&R) nagenoeg gelijk aan vorig jaar.
Beide L/L WP's hebben er 135 kWh doorgejast.
Niet helemaal vergelijkbaar, vorig jaar enige tijd op Schiermonnikoog vertoefd. Ook de houtkachel levert warmte (niet goed meetbaar)
Maar toch een goed gevoel, salderen, nul verbruik voor verwarming uit Slochteren, en een warm huis.
WAF tot nu toe 100 %
Isolatie projecten in huis gaande "as we speak". Het gaat dus nog beter worden.

Ja ja.... Eneco gaat hier zwaar balen 8) het laatste restje dak gaat binnenkort met 2*200 Wp gevuld worden, nog meer af te fakkelen

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img28/9858/8230.png,

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 02-12-2013 01:28 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gasschuif dank voor je uitleg met vocht en temperatuur, (dauwpunt)
Wikipedia: Dauwpunt
vanavond is zo`n avond dat de wp niet bevriest terwijl het vriest
ik ben even wezen kijken met een hygrometer en die staat erg laag, heldere lucht
autos vriezen nauwelijks aan ook.
de wp haalt gewoon 44c aanvoer, dit geeft hetzelfde gevoel als de eerste keer meter achteruit.

met een sigaret merkte ik een enorme airflow op langs de gasleidingen, een soort windchill geeft dat,
deze heb ik heel goed geisoleerd(dubbel), en toen netjes met de juiste tape luchtdicht gemaakt,
ik denk dat dat bij koude vrij essentieel is, tegen aanvoer verlies.
weet jij dat ?

na 30cm door de lucht heb ik de aanvoer leiding begraven in een dampdichte foliewikkel, en dan door de fundering onder het huis ingeboort waar de binnenunit hangt direkt onder de huiskamer / idee is snelle warmte in de huiskamer, die het huis in stijgt, dit werkt erg goed tegen de neiging meer bij te stoken (gas) en heeft bij de installatie tijd bespaart, er was slechts 1 boorgat nodig
bovenstaande weer met het idee geen vorst die invloed heeft op een buitenleiding

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg
2 volwassenen en 2 jonge kinderen, dit zijn de afgelopen 2 maanden
gas overig is : koken douchen en legionella preventie van de boiler, waarbij de dwtw duidelijk zijn ding doet

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 21:12:

met een sigaret merkte ik een enorme airflow op langs de gasleidingen, een soort windchill geeft dat,
deze heb ik heel goed geisoleerd(dubbel), en toen netjes met de juiste tape luchtdicht gemaakt,
ik denk dat dat bij koude vrij essentieel is, tegen aanvoer verlies.
weet jij dat ?
Eric,

Isoleren van de (heetgas) pers leiding is een goede zaak, elke graad die je vanaf de buitenunit naar de Elga verliest ben je kwijt. De vloeistof leiding is minder kritisch, is ook ietsje dunner, minder warm , maar ook hier is isolatie prima. De isolatie moet dampdicht zijn, bij inzet voor koeling wisselen condensor en verdamper immers in functie. en de (nu koud gas) leiding komt onder dauwpunt.

Nog even iets over maximeren van de COP. Deze wordt beter naarmate de gemiddelde condensor en verdamper temperatuur dichter bij elkaar liggen.
Bij inzet van de Elga voor verwarmen wordt de gemiddelde temperatuur van de verdamper voor een groot deel bepaald door het toerental van de fan, en de buitenlucht temperatuur natuurlijk.
De gemiddelde temperatuur van de condensor is natuurlijk te beïnvloeden door het waterdebiet. Hoe meer water er door gaat hoe kleiner de dT, en gemiddelde temperatuur. Het afgegeven warmte vermogen blijft hetzelfde, immers het product van dT en flow.

Veel water erdoor geeft dus ietsje meer rendement. (kost wel ietsje meer pompvermogen echter slechts een paar watt schat ik zo in)

De mitsubishi L/L binnenunit van gasschuif heeft daarvoor slimme software aan boord. Met groot vermogen toert de binnen fan op, om de dT zo klein mogelijk te houden, zodra de compressor terug moduleerd, gaat de fan in de binnenunit ook naar een lager debiet. Tevens gunstig voor het geluid. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 02-12-2013 23:56 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Opvallend: Vorige week is de installateur langs geweest om te kijken. Die was ontzettend enthousiast. Nu een week verder heb ik nog niets gehoord :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me erg herkenbaar...dat gebeurde hier ook, en daarom hebben weinig mensen een l/w wp

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik ga naar verwachting rond de 2000kWh aan teruglevering overhouden. Dit is zelfs bij Greenchoice niet gunstig meer. Energieverbruik stadsverwarming is ongeveer 40GJ per jaar inclusief warm tapwater. Voor een GJ betaal ik rond de €25 aan Eneco. Als ik in een warmtepomp investeer stel even met een COP van 3,5 dan heb ik voor die 2000*0,09=€180 voor 7000kWh aan warmte, dat komt overeen met 25,2GJ. Dat zijn vermeden kosten van 25,2*25=€630. Jaarbesparing van €450 met een alsmaar stijgende gasprijs, volgens mij kan ik daar wel mee uit de voeten.

Verder kan ik ter optimalisatie eventueel nog iets doen met wtw op mijn ventilatie en/of douche en bad. Ook is er nog ruimte voor meer panelen indien nodig, zowel op het dak als de omvormer. Op dit moment zoek ik echter naar het laaghangend fruit, dat moet volgens mij de warmtepomp zijn. Werkt zo'n apparaat fijn samen met een stadsverwarming?

Edit: ik lees net dat artikel over die man in Den Haag, het werkt dus goed samen met stadverwarming, maar bij hem niet op tapwater. Daar valt toch ook een oplossing voor te bedenken? Eventueel boilervat dat mee wordt verwarmt.

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 03-12-2013 12:28 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat de saldering niet eeuwig zal duren, ik ben ook aan het rekenen, maar ik reken niet met de 6ct de kwh die stroom uit panelen me kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Nee daar heb je een punt, maar de eerstkomende jaren verwacht ik dat die saldering wel blijft zodat de investering al een lagere drempel is en verder kunnen we natuurlijk allerlei andere dingen doen zoals intelligent regelen, buffervat, wtw op diverse plekken, isolatie etc. TVT is niet heilig voor mij. Het is een combinatie van milieu/footprint, technische interesse en verlaging maandlasten, meer onafhankelijkheid van peak-oil e.d.

Ik ben even benieuwd of de Elga het meest geschikt is voor mijn situatie en welke leverancier in de buurt van Utrecht goed is. Ik heb een -weliswaar niet zo recente- werktuigbouwkundige achtergrond en zou dus zoals Eric alles zelf kunnen doen op het Stek gebeuren na.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luiaard schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:06:
Werkt zo'n apparaat fijn samen met een stadsverwarming?
Edit: ik lees net dat artikel over die man in Den Haag,
dat is dit artikel :
http://www.koudeenluchtbe...rming-tot-een-derde-45255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

neographikal schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:03:
Houd er wel rekening mee dat de saldering niet eeuwig zal duren, ik ben ook aan het rekenen, maar ik reken niet met de 6ct de kwh die stroom uit panelen me kost :)
Wat meer zorgen baart is de vastrechtwoeker die op dit moment plaatsvindt, zie een paar posten naar boven.
Ik bedoel dan niet het vastrecht van de netbeheerder maar die van je energieleverancier.
Vallen oa administratiekosten ed. onder, Nuon presteert het om deze met maar liefst 34% te laten stijgen. :o
Volg Polder_PV maar eens op Twitter.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat truukje moet je doorzien, eerder al toegepast door de andere boefjes.
zo maken we stroom goedkoop, maar onder de streep betaal je toch weer hetzelfde of meer,
de kunst van het weglaten van die post natuurlijk.
het adverteert lekker zo`n lage kWh prijs voor veelgebruikers, en de schapen komen over de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
quote:
dat is dit artikel :

Wat mij opvalt is dat de bron van het betreffende artikel de levarancier van het produkt is.

Mag iedereen hetzijne ervan denken .....

[ Voor 5% gewijzigd door Raolte op 03-12-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat dat zo wel moet, wie anders kan het vertellen, jij ?
techneco kon het mij prima uitleggen, en het was nog conservatief gesteld ook.
waarom meteen de bron de grond in stampen ?
is het oude dan beter ?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Ik stamp geen enkele bron de grond in.

Maar dit is meer. Van de slager die zijn eigen vlees keurt.

Of is het verkapte reclame ?

Over verkapte reclame gesproken , kijkend naar de reactie van 1 persoon op dit forum welke geen tegenspraak dult, dit begint inderdaad naar mijn mening op verkapte reclame te duiden !!

En daar mag ook iedereen het zijne van vinden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Bronvermelding is altijd een prima zaak.

Het vermelde artikel is er 1 van de velen die je in een plaatselijke vaatdoek kunt lezen.
Leer ik in ieder geval niets van en het artikel rept zelfs over gebrekkige isolatie.
Nou lekker met je elgaatje dan.
Over geld in het water gooien gesproken.

Niet mijn woonhuis, maar wel mijn huis met stadswarmte gepijnigd.
Over goedbedoeld en duurzaam gesproken.
Was het maar waar dat een elga een oplossing zou kunnen zijn daar.
Stadswarmte is niets anders dan vel over je oren trekken.
Daar helpt geen elgaatjelief tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo he, gaat ie lekker, tegenspraak niet dulden is ook alweer nablaat
ga je het nog over een, of jouw warmtepomp hebben of kom je trollen ?
ga jij je eens schamen, ik maak geen reclame en dat nederlandse bedrijf wat je wegzet doet veel moeite
en jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Raolte schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:14:
quote:
dat is dit artikel :

Wat mij opvalt is dat de bron van het betreffende artikel de levarancier van het produkt is.

Ik vind het ook een erg matig artikel..

Een ELGA of cv ketel installeren in een meterkast krijgt de gemiddelde techneut geen trots gevoel van. Groen denken is niet een geldige reden om te beknibbelen op veiligheid. Een meterkast moet tegenwoordig verplicht klein gedimensioneerd zijn om te voorkomen dat er een berghok van gemaakt wordt. Het aangedragen voorbeeld in dit artikel vind ik geen schoonheidsprijs verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ericpvt.

Je reactie slaat werkelijk nergens op.
Hang eens een boksbal op je zolder en ga daar tekeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag me af, en had het er met oa hans ook al over waarom mensen reageren op de rode lap als een stier in dit topic, het haalt mensen zeker een beetje uit een comfort zone.
de commentaren over het artikel zijn suggestief, commentaar voorzien van een alternatief, daar kan je mij mee boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:03:
de commentaren over het artikel zijn suggestief, commentaar voorzien van een alternatief, daar kan je mij mee boeien.
Suggestief? Euh?? Dit is een technologie forum. Dit is niet jouw huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan het weer ontopic ? aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

LaserJet schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:04:
[...]

Suggestief? Euh?? Dit is een technologie forum. Dit is niet jouw huiskamer.
Inderdaad. Feiten en cijfers die kloppen, daar houden wij van :). Huiskamer ge'blaat' hoort in de kroeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 03-12-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dre, kijk eens hier naar de verschillen, en dus de werking per plek in nederland :
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrond
een variatie van -4.5c tot 6,9c nu

ik heb vannacht niet verlaagd, maar 20c aangehouden met vorst, dat ging wel goed eigenlijk

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Kijk eens in de spiegel en zie de rode lap eric.
Niet de anderen maar jij.
Ontzettend jammer van je keuze om gas te geven waar anderen helemaal niet om vragen.
Soort poetinbron besmet geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nav van het bericht van Gasschuif vroeg ik me het volgende af...Is er zoiets als een optimale flow, qua pompsnelheid? Met meer water over je wisselaar bereik je een grotere efficiency. Maar kan je die pompsnelheid ook dusdanig hoog zetten dat het effect niet meer optreedt?

Bij de Wilo Yonos pomp kan ik me dat slecht voorstellen, maar ik ben wel benieuwd.

Mijn eigen Elga/Ketelregeling is zo goed als af. Ik vind het alleen erg moeilijk om een goed moment te kiezen om het echt te gaan gebruiken...Bovendien meet ik nu de aanvoer van de Elga met een tmp36 sensor en ik krijg de meting niet stabiel. Dus even wachten op een arduinootje met een stel 1-wire sensors.

@Dre, al een warmtepomp uitgezocht? Of had je geen pv overschot? Ben het even kwijt.
@apepannetje: hoe bevalt je systeempje? Mooie plaatjes!
@luiaard: ik kan je een Elga van harte aanbevelen. Helaas is -ie voor mijn huis nét niet krachtig genoeg om de ketel weg te doen, maar ik ben al meer dan uitermate tevreden wanneer ik structureel onder de 500m3 kom.

@Gasschuif: "slijt" een wp sneller bij veel vollasturen? Bij mij moduleert de Elga bijna niet. Kan ook niet, want hij heeft geen weet van de échte kamertemperatuur. Effect is dat -ie toch best lang in vollast staat te blazen. Iets waar -ie overigens om de zoveel tijd even een pauze van neemt.

@allen: please, on-topic blijven svp. Probeer de sfeer een beetje te bewaren.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 03-12-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Hans,

ik vind je vertellen van je doen en laten met de elga schitterend.
Omdat het kan en werkt en je kan zelf.
Maar als ik mijn denk en situatie dan vraag ik me echt af of wp werkelijk iets wordt in nl.
Ken wat andere landen en daar doodnormaal al decennialang.
Het voordeel van gas hebben ..........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Juist bij veel bedrijven zie je -grotere- wp's. Dat heeft natuutlijk te maken met het feit dat de verhouding gas/elektriciteitsprijs voor die bedrijven veel gunstiger uitvalt.Ook energetisch is het een slimme zet, maar ik ben me bewust van het feit dat je idealen en uitgangspunten wel enigszins begrensd worden door je portemonnee.

Toevallig zat ik vandaag eens te kijken naar mijn stroomoverschot. Of nee, het was natuurlijk niet toevallig, ik kijk daar iedere dag zeker een keer of tien naar. Maar ik vroeg me af...Wat ga ik doen als het saldo naar 0 gaat? Ga ik dan door met de wp? Ik weet wel zeker dat ik op dat moment ga rekenen en kijken of de COP hoog genoeg is, zodat het ook qua centjes zinvol blijft. Ik denk nu van wel, daar ik nog 1500 kWh over heb... Maar wellicht is het handig om in mijn regeling ook iets in te bouwen wat Nefit ook heeft: aan de hand van de gas en stroomprijs de goedkoopste verwarmingsstrategie kiezen.

Terzijde: de verwarmingsstrategie die ik gedwongen was te volgen na de ingebruikname van de Elga pakt qua comfort wel heerlijk uit. Geen swings in de kamertemperatuur. In combinatie met de DBE's op de radiatoren is het gewoon heerlijk egaal warm beneden. Het duurt alleen een eeuwigheid voordat de kamer op temperatuur is. Is overigens niet erg; we beginnen gewoon vroeg met "stoken"

edit:
/offtopic: die enorme gasbel heeft ons best lui gemaakt. Maar dat gas begint in NL wel aardig op te raken. Wat nu? Kunnen we nog slim worden? Techneco zit m.i op het goede pad (al was het alleen maar om hun service). Ik weet van een bedrijf in Heerhugowaard dat ook warmtepompen ontwikkelt.

het mooie van die Elga is nou juist dat je door standaard producten (de Carrier xPower, platenwisselaartje, de pomp etc) slim te combineren toch een grotere meerwaarde creeert.

@eric: al besloten om je pompsnelheid te verhogen?

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 03-12-2013 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Het leuke voor mij is dat ik een buitenmens ben en van heel veel warmte hou en kou gruw.
Dus heb ik geen hekel aan als het binnen wat afspiegeling is van buiten.
Boven de 10 graden overdag is mij alles best en 's nachts -10.
Alleen er zijn ook anderen en die willen een ander prettig.
Gelukkig wordt er dan niet gekeken naar graden en de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Raolte schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:14:

Niet om het onder het tapijt te moffelen maar iemand zal toch moeten beginnen met het posten van cijfers. Mocht je meer interesse hebben kan je denk ik wel contact met Techneco opnemen over het hoe en wat met vloerverwarming stadsverwarming en of je inzicht in cijfers zou kunnen krijgen ( niet geschoten is altijd mis ).

Ik heb (nog) geen ELGA ( komt asap! ) maar ik krijg niet de indruk van Techneco dat ze het beeld mooier willen laten lijken dan dat het is. Maar ik ben met je eens dat dezelfde cijfers van een onafhankelijke bron meer zouden zeggen.

Overigens zijn de eerste cijfers van Eric, Hans en Gasschuif ( lucht/lucht ) positief, dus het zou zomaar ook kunnen gelden in het geval van stadswarmte.

Edit: Hele dome typo vloerverwarming vs stadsverwarming 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2013 09:18 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

izdp schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:13:
Kijk eens in de spiegel en zie de rode lap eric.
Niet de anderen maar jij.
Ontzettend jammer van je keuze om gas te geven waar anderen helemaal niet om vragen.
Soort poetinbron besmet geraakt?
kan je nu even stoppen, je gaat maar door
@eric: al besloten om je pompsnelheid te verhogen?
ik heb die optie via de atag, dus ik heb lage en hoge flow als optie
ideaal lijkt laag starten 30 minuten, en daarna de 2e pomp aan.
maar dat test ik nu nog.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dat artikel toont voor mij aan dat het technisch mogelijk is dat een warmtepomp achter een stadverwarming wordt gezet. Inhoudelijk technisch is het verder niet zo diepgaand. Of ik dat ga doen en welk merk ik neem valt allemaal nog te bezien. Ik leer in elk geval graag van diegenen die al aan het pionieren zijn. Het is duidelijk dat dit ook voor de meeste installateurs een wat onbekend terrein is qua toepassing. Daarentegen is het allemaal prima uit te rekenen en ook in te regelen. Ik ben ooit in een grijs verleden in de mechatronica afgestudeerd. Tegenwoordig met die Arduino's en Raspberry Pi's hoeft dat je ook de kop allemaal niet te kosten. Alleen de kleppen en pompen zelf zijn al duurder dan de besturing.

Ik zou zelf de unit niet in de meterkast plaatsen, die zit al te vol. Kijk als ik het voor het kiezen had met een flink budget zou ik gewoon een bron in de grond laten plaatsen met genoeg thermisch vermogen en de hele stadsverwarming opzeggen. Maar over wat voor geld praat je dan. Toch minstens 5k extra voor het aanleggen van die bron. Ga ik ook weer offtopic hier. Nog even verder over de lucht/water opties dan maar.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hansdegit schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:14:
Nav van het bericht van Gasschuif vroeg ik me het volgende af...Is er zoiets als een optimale flow, qua pompsnelheid? Met meer water over je wisselaar bereik je een grotere efficiency. Maar kan je die pompsnelheid ook dusdanig hoog zetten dat het effect niet meer optreedt?

Bij de Wilo Yonos pomp kan ik me dat slecht voorstellen, maar ik ben wel benieuwd.

@Gasschuif: "slijt" een wp sneller bij veel vollasturen? Bij mij moduleert de Elga bijna niet. Kan ook niet, want hij heeft geen weet van de échte kamertemperatuur. Effect is dat -ie toch best lang in vollast staat te blazen. Iets waar -ie overigens om de zoveel tijd even een pauze van neemt.

@allen: please, on-topic blijven svp. Probeer de sfeer een beetje te bewaren.
Hans, als je wat experimenten doet kom je misschien wat te weten.

Meet de dT over de condensor met een vast compressor vermogen b.v. vollast. T water bv 30 in en 34 uit.
Meet nog een keer maar nu met fors lagere pompstand, ( compressor vollast!) nu bv 30 in en 38 uit (lees 50 % flow tov eerste meting)

In het eerste geval is de gemiddelde condens temp 32 graden, in het tweede geval 34 graden, 2 graden hoger dus. De 2 graden is het resultaat van de metingen.

In de Exel sheet van Martin is dit verschil (denk ik) om te rekenen naar een COP verschil. Reken dit verschil om naar watt, en corrigeer voor het verschil in pompvermogen. Je weet nu wat je verbetering is.

Een andere methode is denk ik de volgende. Laat de Elga draaien in modulatie gebied, b.v. 70 %, zet de pomp op een lagere stand, (snel schakelen anders tript ie op flow) Kijk nu wat er met het vermogen gebeurt.
Zal denk ik ietsje stijgen. door veranderende COP omstandigheden. Het lager pompvermogen meet je nu mee, dus niet corrigeren.

Wat betreft slijtage is vollast draaien het beste voor de compressor, de gassnelheid is hoog, de olie gaat goed door het systeem heen, minimale kans op olieproblemen. Echter te veel starts in korte tijd kan een
compressor beschadigen, De moderne inverter (toerengeregelde) systemen zoals de Elga zullen hier geen last van hebben omdat de motor langzaam opstart (dat optoeren duurt bij mijn Mitsubishi een aantal seconden) Ook zal denk ik de compressor een 3 fase type zijn, hoog startkoppel dus. Ook zal een elektronische motor beveiliging de motor bewaken, wellicht ook nog een clixon aanwezig.

De weleens voorkomende storing is vocht in het systeem door lekkage, dit is funest, er ontstaan zuren, en de isolatie van de motor gaat kapot. de zogenaamde "Burn out"

http://csganpureaire.blog...urnout-on-compressor.html

[ Voor 18% gewijzigd door Gasschuif op 04-12-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:21:
[...]

In de Exell sheet van Martin is dit verschil (denk ik) om te rekenen naar een COP verschil. Reken dit verschil om naar watt, en corrigeer voor het verschil in pompvermogen. Je weet nu wat je verbetering is.
Volgens mij moet dat inderdada niet zo moeilijk zijn. Kan ik wel eventueel mee helpen.

Ik zal binnenkort mijn gewijzigde excelsheet online zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2013 11:37 . Reden: [ vergeten, layout ging de mist in. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat gaaf, dat is precies wat ik zie, de pompstand lijkt wel een kamerdimmer voor het opgenomen vermogen. inregelen is best moeilijk, want buiten is de veranderende factor.
het dagenlang de wp op 19,5 laten draaien bracht me al erg dichtbij een optimaal punt, maar dan verandert het weer .... (leuk om te doen trouwens)
een tweede pomp regelbaar is wel ideaal, juist rond het vriespunt haal ik alleen een goede aanvoer met een lage pompstand, in de elga moduleert de buitenunit, en de pomp niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@ Raolte, Laserjet, Dre en izdp. Er wordt gevraagd naar mogelijkheden een Elga in combinatie te gebruiken met stadsverwarming. Blijkbaar kan dat technisch. Wat de voordelen zijn, kan alleen in de praktijk worden gemeten. In de documentatie wordt een en ander geclaimd. Of dat te positief is omdat het "van de leverancier zelf" afkomt, valt nog maar te bezien.

Dit topic gaat over "stroomoverschot affikken met een WP" De WP in kwestie is de Elga. Eric is misschien niet altijd even subtiel, maar eerlijk is eerlijk dit is wel "zijn" huiskamer...in die zin dat hij een experimentele opstelling aan het doorlichten is om uit te zoeken of de Elga geschikt is om zijn PV overschot af te fikken....met als doel het verbranden van m3 gas te vermijden. Wanneer dat economisch voordeel oplevert, is dat (en dit is mijn interpretatie van Eric) meegenomen.

Nu blijkt dat de leverancier Eric zeer behulpzaam is in de ondersteuning van de experimentele opstelling. In de praktijk bij Eric blijkt dat de tot nu toe behaalde resultaten veel positiever zijn dan hij had verwacht....of negatiever omdat hij niet van zijn PV overschot af kan komen...zelfs niet met de voordeur open ;).

Met andere woorden....de documentatie van de leverancier was voor de situatie van Eric (Elga, CV) zelfs veel te negatief. Wie weet of een bepaalde opstelling in combinatie met stadswarmte wel positiever zal zijn dan de documentatie. Ieder huis en iedere situatie is anders....er is ook veel mogelijk in de opstelling.

Dit topic is voornamelijk technisch. Niet economisch. Ook wordt nergens gesteld dat dit apparaat voor iedereen een ei van Columbus is, maar als ik de resultaten van een aantal eigenaren hier lees, lijkt het zelfs economisch nog redelijk te onderbouwen (afhankelijk persoonlijke overwegingen hieromtrent).

Beetje minder trollen maakt het wel gezelliger hoor.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Voer voor techneuten. (Eric?)
En cijfertjes voor Martin?

https://www.google.nl/url...CpQ&bvm=bv.57155469,d.ZG4

Je vind hier elektrische schema's freon schema's en hele leuke tabellen, is veel info uit te destilleren.
Wel even in verdiepen. Wel voor L/L WP, maar verschilt niet zoveel van L/W qua principe.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 04-12-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap die frequency nog niet zo, is dat het toerental van de compressor ?
HEAT operation at Rated frequency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
@Cheese_man
het is wel heel erg hier, zo erg zelfs dat ik geen vragen meer stel, het lijkt wel of alles meteen erg negatief word uitgelegd en daar door kan ik de vragen niet eens geformuleerd krijgen zonder dat er negatief op gereageerd word of het is weer te positief en dan word er niet eens naar de vraag gekeken.

maar helaas de kosten voor mij lopen nog te hoog op (12k+, vanwege nog een extra verbouwing die ik er voor nodig heb.), dus ik mag allang blij zijn als ik komend jaar(zomer, ik heb gewoon een hekel aan metselen in de koude lucht) het eerste muurtje kan zetten voor dit project. ik heb er wel zin in. na het metselen van de achter schutting heb ik wel weer de smaak te pakken.

verder valt de elga mij niet bijzonder positief uit nog negatief, hij voldoet eigenlijk precies aan de verwachting. voor mij, eric_pvt en dre valt een elga qua aanschaf gewoon duur uit, we zitten al met zoon laag gas verbruik dat het voor ons al gouw (gerekend met gratis kWh's en 100% op de elga draaien) meer als 6 jaar kost om hem terug te verdienen laat staan dat je eigenlijk om eerlijk te zijn tegen over jezelf eigenlijk wel iets van een bedrag moet rekenen voor de kWh's.

maar geld is gelukkig niet alles, had ik maar meer geld dan had ik dit allemaal al.(lekker tegenstrijdig, maar helaas de waarheid.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes, sommige dingen gaan helaas zoals ze gaan, ik of wie dan ook had eerder moeten expirimenteren, met de subsidie van 2011, via de dealer kost de elga op pallet nu 2100 ex, en de subsidie toen was 2000. jammer dat ik niet wat assertiever was in 2011.
ik heb nu de lokale subsidie genoten wat het testrisico iets verlaagt, maar wat martin zei is wel erg waar, een l/w wp is een eindstation na alle andere betere maatregelen en geen oplossing

/edit :
oh sorry, 2011 blijkt 2010 te zijn :
http://www.eigenhuis.nl/a...eling-blijkt-wassen-neus/

/edit 2 :
vanaf 2009 heb ik ongeveer de prijs van een elga aan gas betaald.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
@eric-pvt
helaas is dat ja.
verder zou ik zeggen als iemand wil tvten aan de elga zijn warmte dat, dat gewoon niet werkt.
dat haal je eigenlijk nooit(of het is erg marginaal en moeilijk te overtuigen, gas is gewoon te goedkoop in nl), maar als je de aanschaf kosten nu eens door 2 deelt, want de elga koelt ook het huis in de zomer (en je hebt waarschijnlijk genoeg kWh's over daar voor) en dan is het in eens een fantastisch apparaat. een fatsoenlijke airco kost ook een bak geld, als je dat van de aanschaf kosten van een airco aftrekt is i +/- net zo duur als een gas ketel aan laten leggen. (dus eigenlijk meer op de luxe gooien in plaats van het gewin)

en daar mee was hier de waf overgehaald (in samen werking met een zonneverranda, vandaar de dure kosten voor mij, en dat pakt meteen ook de laatste koude brug in mijn huis aan(de vloer bij de achterduur))

en subsidie is voor watjes die geen lef hebben. >:)
daar ben ik niet van, en zal ik proberen te mijden als het kan. (persoonlijke overtuiging ben liever onafhankelijk van de regering, ik gun het verder iedereen)

helaas maken mijn ouders het me nu effen onmogelijk om in een elga te gaan investeren.
ze willen een schenking doen voor het aflossen van de hypotheek, en zal ik al mijn buffers nodig hebben voor de extra kosten die dat allemaal mee brengt en daardoor is er geen geld voor dit soort speeltjes.

maar laat a.u.b. de cijfers komen, ik weifel nog tussen en elga of misschien nog net een stapje zwaarder.
(en ja ik weet het , ik moet nog wat meer geduld hebben, stookseizoen is maar net begonnen)
tot nu toe zijn het teveel lossen getallen voor mij, die ik moeilijk aan elkaar geknoopt krijg.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Naar aanleiding van klachten van diverse gebruikers:

dit topic is van iedereen. En ja, iedereen mag hier input leveren in de vorm van (kritische) vragen of opmerkingen, zolang ze ontopic zijn. Wil je daar geen zinnige antwoorden opgeven, dan is een forum misschien niet jouw ding.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 04-12-2013 17:32 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ontopic:

Hoeveel herrie maakt die buitenunit eigenlijk? Is het iets wat ik zonder al te veel plaatsvervangende schaamte in een drukke woonwijk kan hangen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een filmpje van de warmtepomp (volgas) in bedrijf zou leuk zijn. Liefste van een forumgenoot :). Ben dan ook benieuwd naar het toegepaste verwarmingssysteem. Virtuele rondleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de herrie ( via de telefoon ) van de ELGA mogen horen.. Zelfs met de telefoon bovenop de buitenunit hoorde ik niets.

Binnenkort een keer naar Alkmaar op en neer om het live te aanschouwen

Edit: http://www.industrialnois...rative-noise-examples.htm of http://www.goeievraag.nl/...-50-db-vergelijken.192337

50dB (maximale van de ELGA bij vol vermogen) is te vergelijken met een zacht gesprek of, beter te vergelijken, een bries door de bomen heen met bladeren.

En dat is dus het maximale geluildsniveau, wanneer de buitenunit terug moduleert gaat het geluid dus ook evenredig terug.

[ Voor 54% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:18:
Een filmpje van de warmtepomp (volgas) in bedrijf zou leuk zijn. Liefste van een forumgenoot :). Ben dan ook benieuwd naar het toegepaste verwarmingssysteem. Virtuele rondleiding?
ik zou die nu kunnen maken, maar na de mod van teacher te hebben gelezen, trek ik aan de rem en verwijder alle informatie op mijn site, en ook de stats.
dat is mijn reactie op trollen en stiekum klagen bij de mod.
jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Waarom had ik ook alweer die pomp op het 2e pomprelais aangesloten???
Als ik de Elga in storing trek (NTC loshalen) blijft de pomp vrolijk doorzoemen.

Even een regelingsupdate:
De problematiek was (en is het eigenlijk nog steeds): wanneer schakel je de ketel bij?

De workaround is nu geworden: via een webinterface kan je kiezen voor Elga only, Ketel Only of Hybride.
Zo blijf ik altijd de baas. De regeling staat default in Elga Only. En als we dan (te) lang in de de kou moeten zitten blaas ik met 250 L gas per kwartier (dafuque!!!) de vertrekken in no-time warm.

Maar liever dus langzaam met de Elga, want dagen met meer dan 400 L aan gas doen mij tegenwoordig gruwelen. Erg toch?

Of eigenlijk: liever heel snel met de Elga, maar dan moet ik een andere buitenunit aanschaffen. Zouden ze bij Techneco een BigElga kunnen en willen maken? Maar dan met slimme regeling... Mogen ze van me kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Intussen nog steeds geen reactie van de installateur.. Hem maar bypassen en rechtstreeks contact opnemen met Techneco voor de levering van de ELGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Ik weet niet hoelang je al wacht maar is die installateur niet druk met kapotte gasketels te repareren? ;) Zijn ze in die branche niet gewend om onderhoud en ketelvervanging in de zomer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
  • Laatst online: 27-06 12:24
Techneco Elga gebruiker sinds medio van dit jaar.
De Techneco Elga gaf in de zomer maanden nog geen problemen.

Naast de Techneco Elga heb ik nog een aantal zaken in mijn woning verbeterd.
Het energie- label van mijn woning is hierdoor verbeterd van een C -label naar een A++- label.

Echter sinds september 2013 heb ik een aantal vreemde zaken geconstateerd aan de Techneco Elga.

Hopelijk zijn er een aantal ervaren Elga gebruikers die me kunnen helpen en van de nodige nuttige informatie kunnen voorzien.
Tot op dit moment ben ik niet tevreden over de prestatie van de Elga en hopelijk kunnen jullie tips de prestatie verbeteren en ook een aantal vage klachten verklaren.

Naast de Techneco Elga is er ook een nieuwe Remeha Calenta ketel, een Honeywell Chronoterm Vision Modulation en een Carrier buiten/ unit geplaatst.
De Techneco Elga stond geschakeld met de dipswitches A1 en A3 `on`.

Op de begane grond is ca. 90 % van het oppervlak voorzien van vloerverwarming met een temperatuur gestuurde pompschakelaar en ook de 3 radiatoren staan altijd aan.

1. 2e week van september 2013, een relatief hoog gasverbruik geconstateerd ondanks hoge buitentemperaturen
2. installateur constateert dat de pomp van de Techneco Elga al vanaf het begin vastzit.
3. medio september 2013 is dit probleem verholpen
4. medio oktober 2013, ook een verhoogd gasverbruik. Installateur en Elga hebben de installatie nogmaals gecontroleerd en niks kunnen vinden
5. 11 november 2013, buitentemperatuur 8,5 C en overdag nog warmer. en Elga schakelt weer naar gasverbruik. Dit via foto´s ook vastgelegd
6. wederom is de installateur geweest voor nog een andere klacht. Weer niks kunnen vinden.
7. 12 november 2013 buitentemperatuur 8,5. Kamertemperatuur blijft een halve graad onder de gevraagde temperatuur.
8. 13 november 2013 buitentemperatuur tussen 4 en 6 C, warmtevraag 21,5 C, kamertemperatuur 21 C. Zowel de ketel als de Elga leveren heel de dag niet meer de gevraagde kamertemperatuur. De watertemperatuur gemeten bij de vloerverwarming komt niet hoger dan 27 C.
Na de hele dag te lage temperatuur ontstaat er een onbehagelijke temperatuur en een koude vloer. De Elga uit en weer aangezet. De Elga begint dan als eerste weer op te starten. Dit een keer of 10 herhaald over een periode van ca. 24uur. De Elga doet het een half uur en springt dan weer uit.
9. 14 november 2013, 23 00 uur, buitentemperatuur 7,5 C. In huisis het inmiddels al 1 graad onder de gevraagde kamertemperatuur.
10. Installateur mailt dat het niet aan de Elga ligt maar dat het vermoedelijk aan de combinatie van buitentemperatuur en de woning ligt. Erg vreemd bij dagtemperaturen rondom de 8 tot 10 C. Dit is voor mij een wel iets te gemakkelijk antwoord. De installateur heeft ons destijds ook geadviseerd en zei toen dat het prima zou voldoen.
Gevraagd naar een oplossing voor de ontstane situatie en het vreemde stookgedrag van de Elga. helaas ook hierop weer een reactie waar je niks mee kunt. inmiddels al 6 dagen onder de gevraagde kamertemperatuur.
11. 16 november 2014 de dipswitches A1 en A3 off gezet. Buitentemperatuur 8,5 C en het huis komt weer op de gevraagde kamertemperatuur
12. 17 november 2013 middagtemperatuur 8,5 C en dipswitches weer op on. het systeem valt weer stil en zakt weer naar 1 C ONDER DE GEVRAAGDE KAMERTEMPERATUUR.
13. 18-11-2013 weer een monteur geweest en hij heeft telefonisch overlegd met Elga. De pomp stond helemaal naar rechts geschakeld op vol vermogen. In overleg met Elga is de stand van de pomp naar links gedraaid op stand 4. Verklaring van Elga was dat wellicht het water te snel door de warmtewisselaar zou stromen.
14. 23 november 2013 buitentemperatuur 6 tot 9 C. wederom valt de kamertemperatuur terug.
15. 30 november en 1 december 2013 buitentemperatuur 7 tot 9 C. kamertemperatuur blijft op peil en de Elga werkt.
16. 2, 3 en 4 december dipswitches op OFF vanwege de koudere dagen. Het huis blijft warm op basis van gas.

Er lijkt geen enkele logica te zijn, of de Elga het wel of niet doet.
Kan dit eventueel aan de Honeywell chronoterm liggen.

Hopelijk hebben jullie een passend antwoord.

Met vriendelijke groet,

René

kou lijden Er wordt geen

Graag wil ik een aantal vreemde

k ben sinds een aantal maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:13:
Intussen nog steeds geen reactie van de installateur.. Hem maar bypassen en rechtstreeks contact opnemen met Techneco voor de levering van de ELGA?
Ik zou het ze zeker voorleggen. Kan je de hydrauliek enzo zelf? Hoef je alleen nog een STEK bedrijf in te schakelen voor het koelmiddeltechnisch aansluiten.

Wat is er gebeurd met je zonneboiler installateur?

BTW: Techneco heeft ook een lijstje met installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Jammer eric dat je zo reageert op een stukje kritiek. Raar je omdraaien jegens mij dat ik bezig blijf.
Ik reageer puur op nieuw en opnieuw van jouw kant wat me echt enorm stoort: het heel grof wegzetten van mensen die het niet verdienen,/ alleen maar omdat ze vragen stellen en twijfels uiten.

Ik snap best dat er mensen zijn die zich net zo storen en ook aan mijn deel, maar om dan naar moeder te lopen en dan te krijten: hij doet 't weer, vind ik persoonlijk zeer onvolwassen gedrag.
Als volwassen mens haal je daar toch je schouders voor op?
Want nogmaals eric: er is hier niemand die jouw kwaliteiten en deskundigheid in twijfel trekt.

Ontopic dan in de lijn van cheeseman: Mijn conclusie:

l/w warmtepomp ongeschikt tenzij goed geisoleerd met huis, massa en ltv.
En helaas dan nog ongeschikt voor jan doorsnee.
Zo belangrijk en moeilijk is de afstemming met al het andere qua thermisch.
Overigens vraag ik me af of het inregelen in de landen waar ze gemeengoed zijn nou zoveel beter is.
Een zwager in noorwegen liet zo'n ding installeren, want iedereen en veel goedkoper.
Dit naast hout stoken en hij wist enkel te vertellen van aan als koud en uitzettent als het te warm werd.

Warmtepompen zijn daarnaast toch erg duur. ( en zeker de water/water die voor mij enorm voor de hand zou liggen!)
Al staan er op ebay.de ook spotgoedkope en ja hoor natuurlijk, made in china.
Heeft iemand die dingen al eens tegen het licht gehouden?

[ Voor 44% gewijzigd door izdp op 05-12-2013 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:46:
[...]

Ik zou het ze zeker voorleggen. Kan je de hydrauliek enzo zelf? Hoef je alleen nog een STEK bedrijf in te schakelen voor het koelmiddeltechnisch aansluiten.

Wat is er gebeurd met je zonneboiler installateur?

BTW: Techneco heeft ook een lijstje met installateurs.
De Reus is helaas failliet gegaan hier in Lelystad, dus dat wordt lastig. De installateur waar ik nu contact mee heb komt van de lijst van Techneco af maar dat contact loopt vooralsnog moeizaam en ik krijg daar per dag een minder goed gevoel bij.

Hydraulisch kom ik een heel eind denk ik en anders ken ik wel een goede loodgieter om dat voor me te doen. Dan blijft alleen het STEK deel inderdaad over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Voor STEK weet ik wel iemand voor je, maar ik heb geen idee of die zin heeft om naar Lelystad te komen. Heb je anders een shortlist van aircobedrijven bij je in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
René.02 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:45:

Echter sinds september 2013 heb ik een aantal vreemde zaken geconstateerd aan de Techneco Elga.
Dit wordt trail and error aan de slag gaan.

Wat tips.

Opgenomen vermogen ELGA
Controleer met Plugwise of een andere vermogensmeter of de ELGA goed moduleert en ook het maximale vermogen van meer dan 1kW elektrisch bereikt. Ik heb via een andere ELGA gebruiker al een keer gehoord dat bij het STEK aansluiten een van de binnenleidingen deels dicht was gesoldeerd en dat gaf ook allerlei vreemde problemen

ELGA los/ Ketel los
Koppel de ELGA los van de ketel en trek de NTC weerstand los van de leiding. ( ELGA moet wel in aan/uit mode staan voor ketel aansturen anders krijg je een storing ). Scoor dan een simpele thermostaat en sluit daar je ketel op aan.

En ga dan eens los aan de slag, ketel helemaal uit op de thermostaat en zet de thermostaat van de ELGA hoger. gaat het dan wel goed?

Aanvoertemperaturen?
Op wat voor aanvoertemperatuur staat je ketel? Voor hetzelfde staat je ketel op 75 graden aanvoertemperatuur. Als dan je ketel aanslaat drukt die meteen de ELGA van de lijn af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:50:
Voor STEK weet ik wel iemand voor je, maar ik heb geen idee of die zin heeft om naar Lelystad te komen. Heb je anders een shortlist van aircobedrijven bij je in de buurt?
Ik ben al aan het zoeken geweest op google maar heb er (nog) geen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
René.02 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:45:

[...]
René,

eens met mkleinman. Scoor een paar simpele digitale thermometers op dx.com en zet ze op strategische plekken:
- persleiding en retourleiding van de Elga vlak voordat ze de warmtewisselaar ingaan en verlaten
- persleiding en retourleiding van de buitenunit
- aanvoer en retour van je cv leiding, zo dicht mogelijk bij de binnenunit

Persleiding niet boven de 30-40 graden? Had je de leiding goed geisoleerd? (heeft geen kont met je probleem te maken, maar is gewoon iets wat je geregeld moet hebben). Hoe dan ook: als de persleiding niet boven de 60 graden uitkomt (met stooklijn "radiatoren normaal") zou ik het in Elga/Carrier zoeken. Of is je aircoleiding lek? Dan komt de temp van je gas zéker niet boven de 30 graden.

En een simpele stroomverbruiksmeter. Het opgenomen vermogen van de Elga moet bij vollast echt boven de 1 kW komen.

Thermostaatprobleem? Is denk ik het laatste waar ik zou zoeken. Het algoritme van de Elga maakt weinig gebruik van de gegevens uit de thermostaat, alleen binnentemp en gevraagde temp. Voor de rest bepaalt de stooklijn het gedrag.

Check je ketel, en dan vooral je pomp. Mijn ervaring is dat de Yonos pomp snel weggedrukt wordt door de ketelpomp. Maar zoals je zelf al opmerkt: die ketel behoort eigenlijk helemaal niet te draaien.

Het storingsledje van de Carrier print hoort ongeveer 1x per seconde een halve seconde op te lichten.

Belangrijk: die flowsensor van de Elga vind ik een zeurpiet. Bij een klein drukverschil zet -ie de Elga uit. Probeer eens het gedrag te observeren wanneer de Elga draait, kap eraf en kijk naar de LED van de flowsensor: die zou permanent moeten branden en niet onregelmatig.

Standje 4 links ("kleine wijzer op 8 uur") is m.i. een prima stand, maar eigenlijk kan ik dat niet beoordelen, want ik ken je huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
mkleinman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:55:
[...]

Dit wordt trail and error aan de slag gaan.

Wat tips.

Opgenomen vermogen ELGA
Controleer met Plugwise of een andere vermogensmeter of de ELGA goed moduleert en ook het maximale vermogen van meer dan 1kW elektrisch bereikt. Ik heb via een andere ELGA gebruiker al een keer gehoord dat bij het STEK aansluiten een van de binnenleidingen deels dicht was gesoldeerd en dat gaf ook allerlei vreemde problemen

ELGA los/ Ketel los
Koppel de ELGA los van de ketel en trek de NTC weerstand los van de leiding. ( ELGA moet wel in aan/uit mode staan voor ketel aansturen anders krijg je een storing ). Scoor dan een simpele thermostaat en sluit daar je ketel op aan.

En ga dan eens los aan de slag, ketel helemaal uit op de thermostaat en zet de thermostaat van de ELGA hoger. gaat het dan wel goed?

Aanvoertemperaturen?
Op wat voor aanvoertemperatuur staat je ketel? Voor hetzelfde staat je ketel op 75 graden aanvoertemperatuur. Als dan je ketel aanslaat drukt die meteen de ELGA van de lijn af.
Voor de uitleg van de standen van de dipswitches, zie bijgaande koppeling, figuur 2.

https://www.google.nl/?gw...q=techneco+elga+stooklijn

Indien de dipswitches A1 en A3 aangeschakeld zijn (bij niet te koude buitentemperatuur) dan is de maximale aanvoer water temperatuur ca. 35 C en kan daarmee het huis op temperatuur houden

Echter om onverklaarbare reden zakt dan de aanvoer watertemperatuur in één keer naar ca. 25 C, met als gevolg dat de gevraagde kamertemperatuur dan ca. 0,5 tot 1 C achterblijft. Met als resultaat geen enkel comfort meer.

Bij lagere buitentemperaturen zet ik de dipswitches A1 en A3 beiden op "OFF" zodat ik een iets hogere stooklijn toepas.

Bij deze stand heb ik tot nu toe geen probleem gehad, maar de winter moet nog beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
René.02 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:01:
[...]

Bij lagere buitentemperaturen zet ik de dipswitches A1 en A3 beiden op "OFF" zodat ik een iets hogere stooklijn toepas.

Bij deze stand heb ik tot nu toe geen probleem gehad, maar de winter moet nog beginnen.
Dan klinkt het inderdaad of de ELGA de ketel aan gaat sturen omdat het opwarmen te lang duurt, en zodra de ketel aanspringt drukt die de ELGA van de leiding af doordat de retour te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
René.02 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:01:
[...]

Voor de uitleg van de standen van de dipswitches, zie bijgaande koppeling, figuur 2.

https://www.google.nl/?gw...q=techneco+elga+stooklijn

Indien de dipswitches A1 en A3 aangeschakeld zijn (bij niet te koude buitentemperatuur) dan is de maximale aanvoer water temperatuur ca. 35 C en kan daarmee het huis op temperatuur houden

Echter om onverklaarbare reden zakt dan de aanvoer watertemperatuur in één keer naar ca. 25 C, met als gevolg dat de gevraagde kamertemperatuur dan ca. 0,5 tot 1 C achterblijft. Met als resultaat geen enkel comfort meer.

Ik zit eens te denken.....

Hier staat de Elga dus ingesteld op stooklijn "radiatoren normaal". Watertemperatuur met pomp op standje 4 levert een watertemp van om en nabij 35. Na een paar uur zit die temp op 40+ graden.

De Elga stopt bij mij ook soms even een paar minuutjes om daarna weer op vol vermogen door te blazen.

Hoe lang duurt die dip naar 25 graden bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Om met een zelf instelbare buitentemperatuur af/aanschakeling te werken kan de elga volgens mij vanaf de honeywell thermostaat gestuurd worden. dit in het geval dat de ELGA en de CV beide een eigen kamerthermostaat hebben.

de honeywell thermostaat (Standaard meegeleverd) heeft een telecontact. Als dit kortgesloten wordt gaat de thermostaat sturen op een vooraf ingestelde temperatuur (afwijkend van het klokprogramma). Door dus een eenvoudige temperatuur schakelaar hierop aan te sluiten kan je zelf (Daarop) instellen welke in en afschakel temperatuur je wil hanteren. Vervolgens zet je in de honeywell een teletemperatuur van b.v. 6 of 10 graden.

voorbeeld van een regelaar hiervoor:
http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=1

Als het goed is heb ik binnenkort een elga en dan ga ik dit uitproberen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH: Wat een goed idee!!!

Geen OpenTherm interface nodig, gewoon netjes de Elga "uitzetten" door het tele contact te sluiten. Geen gedoe met ELga's in storing trekken door de NTC los te halen etc.

Bedankt voor de tip.

edit:
dit is natuurlijk meteen dé manier om de Elga toch met een aan/uit regeling te kunnen aansturen. Wat raar dat ze dit bij Techneco (nog) niet bedacht hebben....

[ Voor 27% gewijzigd door hansdegit op 05-12-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@hansdegit: Op andere thermostaten (b.v. de Isense) zit ook zo'n soort ingang.
Dus eventueel kan je op die manier ook nog de aansturing elga stand alone/cv alone / combined inregelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op donderdag 05 december 2013 @ 02:12:
...

Ontopic dan in de lijn van cheeseman: Mijn conclusie:

l/w warmtepomp ongeschikt tenzij goed geisoleerd met huis, massa en ltv.
En helaas dan nog ongeschikt voor jan doorsnee.
Zo belangrijk en moeilijk is de afstemming met al het andere qua thermisch.
Overigens vraag ik me af of het inregelen in de landen waar ze gemeengoed zijn nou zoveel beter is.
Een zwager in noorwegen liet zo'n ding installeren, want iedereen en veel goedkoper.
Dit naast hout stoken en hij wist enkel te vertellen van aan als koud en uitzettent als het te warm werd.

Warmtepompen zijn daarnaast toch erg duur. ( en zeker de water/water die voor mij enorm voor de hand zou liggen!)
Al staan er op ebay.de ook spotgoedkope en ja hoor natuurlijk, made in china.
Heeft iemand die dingen al eens tegen het licht gehouden?
Je bedoelt het vast niet vervelend, maar je legt me nu woorden in de mond die ik niet heb gezegd. De punten die jij aangeeft zijn NIET in mijn "lijn".

- Ik heb nooit gezegd dat de Elga (of warmtepomp uberhaupt) ongeschikt is. Ik heb gezegd dat er in sommige situaties betere resultaten gehaald kunnen worden dan in de documentatie. De resultaten stonden ter discussie omdat ze van de leverancier zelf waren. Dat is heel wat anders.
- Ook heb ik geen uitspraak gedaan of het "geschikt" zou zijn voor wie dan ook. Als ik Eric belees, dan is de techniek even puzzelen door de onvoldoende kennis "in de installatie markt". De principes en bediening lijken me prima te doen voor een hoop mensen.

Verder reageert Eric misschien soms wat krachtig, maar eerlijk gezegd kan ik hem nog behoorlijk begrijpen. Het topic is stroomoverschot affikken met een L/W warmtepomp. Een experimenteer topic. Vervolgens lees ik de ene daar de andere post over of WP uberhaupt geschikt zou zijn en allerlei economische verhandelingen welke net zo offtopic zijn als deze post van mij. Persoonlijk heb ik meer moeite met sommige andere posters dan Eric in dit topic.

Ik hoop dat Eric en de andere bezitters dit topic levend kunnen houden zodat we ook kunnen genieten van de resultaten wanneer het vriest dat het kraakt. Volgens vriend Piet Paulusma kunnen in januari/februari de schaatsen onder....ben benieuwd hoeveel gas "erbij" moet en of de Elga in de opstelling van Eric in de koude ook aansprekende resultaten kan halen.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
hansdegit schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:11:
[...]

Ik zit eens te denken.....

Hier staat de Elga dus ingesteld op stooklijn "radiatoren normaal". Watertemperatuur met pomp op standje 4 levert een watertemp van om en nabij 35. Na een paar uur zit die temp op 40+ graden.

De Elga stopt bij mij ook soms even een paar minuutjes om daarna weer op vol vermogen door te blazen.

Hoe lang duurt die dip naar 25 graden bij jou?
Na verloop van tijd dien ik de dipswitches om te zetten naar een hogere stooklijn. Echter de langste periode die we het uitgeprobeerd hebben is 6 hele dagen. De watertemperatuur gemeten bij de vloerverwarming komt dan nog maximaal op 25 tot 27 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En met hogere stooklijnen had je geen problemen zei je. Ik zou 'em dan daar op laten staan (althans: totdat je zeker weet dat er een probleem is wat je opgelost wilt hebben).

Je weet in ieder geval even wat je te doen staat: eerst meten. Vooral temp en opgenomen vermogen. Oja, de ketel lostrekken van de Elga. We hebben in dit topic al wel kunnen vaststellen dat de Elga zelf nogal snel overgaat tot het bijschakelen van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René.02
hansdegit schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:10:
En met hogere stooklijnen had je geen problemen zei je. Ik zou 'em dan daar op laten staan (althans: totdat je zeker weet dat er een probleem is wat je opgelost wilt hebben).

Je weet in ieder geval even wat je te doen staat: eerst meten. Vooral temp en opgenomen vermogen. Oja, de ketel lostrekken van de Elga. We hebben in dit topic al wel kunnen vaststellen dat de Elga zelf nogal snel overgaat tot het bijschakelen van de ketel.
Temperatuur ingang Elga maximaal ca. 50 C als het systeem goed werkt, Dit geeft een maximale aanvoer water temperatuur bij mijn vloerverwarming van maximaal 35 tot 37 C

Indien de Elga niet goed werkt en dus niet voldoet aan gevraagde kamertemperatuur (ca. 0,5 tot 1,0 C te laag), dan bedraagt temperatuur ingang Elga max. ca. 30 C en de aanvoer watertemperatuur bij mij vloerverwarming max. 25 tot 27 C.

Het lastige is dat zowel Elga als de installateur geen oplossing hebben voor het probleem.

Een hogere stooklijn is natuurlijk wel een escape om het niet koud te krijgen maar ga dan automatisch naar een hoger gasverbruik.

De meest extreme situatie was een buitentemperatuur van 11C en toch geen Elga die inschakelt.

Hierdoor gaat mijn bedoeling om zoveel energie te besparen voor een groot gedeelte verloren.

Dit wordt voorlopig even data verzamelen.
Pagina: 1 ... 15 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.