ontopic aub.
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 05-12-2013 22:07 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 05-12-2013 22:07 ]
Ik zit ook vol spanning op die combi te wachten! Heel benieuwd wat er dan (on)mogelijk (b)lijkt te zijn met veel experimenteren.Cheese_man schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:03:
[...]
Het topic is stroomoverschot affikken met een L/W warmtepomp. Een experimenteer topic.
[...]
Ik hoop dat Eric en de andere bezitters dit topic levend kunnen houden zodat we ook kunnen genieten van de resultaten wanneer het vriest dat het kraakt.
[ Voor 75% gewijzigd door teacher op 06-12-2013 00:22 ]
Data verzamelen is stap één, maar de stap direct daarna is toch echt om de ketel los te trekken van de Elga. Als je ook maar het geringste idee hebt dat je met 35 graden je huis uiteindelijk (na bijvoorbeeld 3 uur oid) lekker warm krijgt, zou ik dus de Elga altijd voorrang willen geven.René.02 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:55:
[...]
Temperatuur ingang Elga maximaal ca. 50 C als het systeem goed werkt, Dit geeft een maximale aanvoer water temperatuur bij mijn vloerverwarming van maximaal 35 tot 37 C
Indien de Elga niet goed werkt en dus niet voldoet aan gevraagde kamertemperatuur (ca. 0,5 tot 1,0 C te laag), dan bedraagt temperatuur ingang Elga max. ca. 30 C en de aanvoer watertemperatuur bij mij vloerverwarming max. 25 tot 27 C.
Het lastige is dat zowel Elga als de installateur geen oplossing hebben voor het probleem.
Een hogere stooklijn is natuurlijk wel een escape om het niet koud te krijgen maar ga dan automatisch naar een hoger gasverbruik.
De meest extreme situatie was een buitentemperatuur van 11C en toch geen Elga die inschakelt.
Hierdoor gaat mijn bedoeling om zoveel energie te besparen voor een groot gedeelte verloren.
Dit wordt voorlopig even data verzamelen.
Ik stel voor over bijvoorbeeld een periode van 2- 3 weken toch eerst nog zoveel mogelijk data te verzamelen die mijn bevindingen tot nu ook kunnen gaan onderbouwen.hansdegit schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:07:
[...]
Data verzamelen is stap één, maar de stap direct daarna is toch echt om de ketel los te trekken van de Elga. Als je ook maar het geringste idee hebt dat je met 35 graden je huis uiteindelijk (na bijvoorbeeld 3 uur oid) lekker warm krijgt, zou ik dus de Elga altijd voorrang willen geven.
Dus: een hogere stooklijn hoeft niet meer gas te betekenen zodra je de apparaten van elkaar loskoppelt.
Iets anders....
Nu met die vliegende storm heb ik bij een koudere buitentemp een hogere aanvoertemp. Blijkbaar zorgt de harde wind voor méér aanvoer van Joules waardoor de compressor minder hard hoeft te werken. Of de compressor werkt even hard, maar er arriveren gewoon meer Joules bij de wisselaar.
Hoe is het te verklaren dat de Elga in eerste instantie ca. 35 tot 37 C water temperatuur geeft bij mijn vloerverwarming en om niet verklaarbare reden zakt na verloop van tijd de watertemperatuur in één keer naar 25 tot 27 C watertemperatuur bij mijn vloerverwarming. De CV- ketel en Elga hangen op de zolder. De afstand naar de vloerverwarmingsunit zal ca. 12 tot 15 meter zijn. Ook deze unit is nieuw en door de installateur geplaatst.mkleinman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:17:
[...]
Dan klinkt het inderdaad of de ELGA de ketel aan gaat sturen omdat het opwarmen te lang duurt, en zodra de ketel aanspringt drukt die de ELGA van de leiding af doordat de retour te hoog wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door hansdegit op 06-12-2013 14:39 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
ehh nee dat bedoelde ik niet.hansdegit schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 20:14:
@migjes: goed idee, alleen: de Elga is wat -eh- eigenwijs als het om het bijschakelen van de ketel gaat. De Elga werkt helaas niet zoals je beschrijft. Één van de regels is bijvoorbeeld: als de gevraagde temperatuur meer dan 1 graad hoger is dan de gemeten temperatuur => schakel dan ketel bij. Dus het is niet zo dat de Elga het eerst zelf gaat proberen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 07-12-2013 13:29 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Raolte op 07-12-2013 17:25 ]
ReneRené.02 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:12:
Hoe is het te verklaren dat de Elga in eerste instantie ca. 35 tot 37 C water temperatuur geeft bij mijn vloerverwarming en om niet verklaarbare reden zakt na verloop van tijd de watertemperatuur in één keer naar 25 tot 27 C watertemperatuur bij mijn vloerverwarming.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik heb ze gemaild voor technische documentatiecharops schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:07:
Wat is dat het grote verschil tussen de hier besproken WP's en deze jongens. Werkt tot -19, cop is 4,2 dus nauwelijks lager ,maar wel de helft goedkoper
Verwijderd
Grappig dat ik de naam Michl hier lees. Ik ben dit bedrijf eerder deze week tegengekomen. Op de site staat geen echte bedrijfsinfo of historie. Dat is in Duitsland wel gebruikelijk. Wel staat er een verwijzing naar CMS Constructive Media Service. Dat bedrijf zit in hetzelfde pand als Michl en importeert multimedia/ elektronica uit oa China. De Geschäftsführer van CMS: Sascha Michl.charops schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:07:
Wat is dat het grote verschil tussen de hier besproken WP's en deze jongens. Werkt tot -19, cop is 4,2 dus nauwelijks lager ,maar wel de helft goedkoper
Dit zijn geen inverters maar aan/uit types.charops schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:07:
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 07-12-2013 22:38 ]
Buurman, welkom welkom welkomVerwijderd schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:36:
Gentlemen,
ik ben de buurman van gasschuif en volg deze draad al een hele tijd.
@neographikal; het verschil is denk ik de invertersturing van de buitenunit. Kies er maar eentje met inverter en je je zit al weer op "normaal"prijsniveau (2500). Deze moduleert niet- vermoed ik.
Deze units gaan denk ik er vol gas vandoor, iets waar mijn 1m3 buffer geen probleem mee heeft :-)
De naam zegt het al - buffer.
Als er meer docu beschikbaar over is hoor ik het graag. Want ik wordt nu wel enthousiast.
Ik kijk trouwens ook naar monoblocks, want geen stek handeling meer nodig (toch weer €150 in de knip)
groets, robairo
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Wat ik me trouwens nog steeds afvraag hoe het gaat met garantie voorwaarden en product verantwoordelijkheid, wanneer je zogenaamd out of the box gaat denken en de 4 C beperking eraf gaat halen.neographikal schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:22:
echter, als de temperaturen fors gaan dalen, dan zal 5kw mogelijk krap zijn. Dan nog is het maar de vraag of de Elga die 5kw weet te halen bij -10 (aanvoer 30-35 graden).
[ Voor 6% gewijzigd door Raolte op 08-12-2013 09:42 ]
Verwijderd
Lol, Beroemd? Hoezo beroemd? Je gaat me toch niet vertellen dat Techneco die sheet intussen ook kent?Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 10:11:
We hadden de tabel van Martin Kleinman bij ons. (inmiddels beroemd).
Met wat rekenwerk kwamen we er achter dat als de waterflow minimaal is (500l/h) en je de onderste stooklijn neemt (35C intree @ 4C) dat cop=3 ongeveer klopt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 08-12-2013 21:52 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 12:41 . Reden: gebruik nick's ]
Aad en Dennis schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:31:
[...]
Rene
Is het niet zo dat in eerste instantie de elga en de cv samen werkten en dan de temperatuur 35-37 graden werd en daarna de CV uitging en de ELGA alleen het water niet warmer kan krijgen dan 25-27 graden ??
Is je flow wel goed ??
Is het kraantje op de ELGA wel ver genoeg open ??
Aad
mkleinman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:55:
[...]
Afgelopen weekend heeft de Elga weer naar behoren gefunctioneerd.
Echter vandaag met een buitentemperatuur van ca. 11 tot 12 C, doet zowel de ketel als de Elga het niet meer.
Gemeten temperaturen op zondag 08-12-2013:
kamertemperatuur en gevraagde temperatuur was 20,5C
gevraagde kamertemperatuur verhoogd naar 21 C.
Metingen verricht ca. een half uur nadat de gevraagde kamertemperatuur verhoogd was en alles lijkt dan te kloppen.
Aanvoer in Elga komend van de buiten- unit > 50C (op zolder)
Retour van Elga naar buiten- unit ca. 35C (op zolder)
aanvoer watertemperatuur vloerverwarming ca. 35 tot 37 C (beneden)
Retour watertemperatuur vloerverwarming ca. 30 tot 32 C
Echter vandaag is het eer helemaal mis en zowel de ketel als de Elga springen maar heel af en toe aan met als resultaat dat de gevraagde kamertemperatuur niet meer gehaald wordt.
Dat is ook het vervelende van de situatie dit gebeurd maar af en toe.
Echter wel altijd als we een koude nacht gehad hebben.
Dus de klacht maar weer bij mijn installateur gemeld.
O ja de buitentemperatuur door de Elga gemeten +13C en het systeem blijft achter met verwarmen.
Echt te triest voor woorden dat dit niet door een installateur opgelost kan worden..
Dit wordt trail and error aan de slag gaan.
Wat tips.
Opgenomen vermogen ELGA
Controleer met Plugwise of een andere vermogensmeter of de ELGA goed moduleert en ook het maximale vermogen van meer dan 1kW elektrisch bereikt. Ik heb via een andere ELGA gebruiker al een keer gehoord dat bij het STEK aansluiten een van de binnenleidingen deels dicht was gesoldeerd en dat gaf ook allerlei vreemde problemen
ELGA los/ Ketel los
Koppel de ELGA los van de ketel en trek de NTC weerstand los van de leiding. ( ELGA moet wel in aan/uit mode staan voor ketel aansturen anders krijg je een storing ). Scoor dan een simpele thermostaat en sluit daar je ketel op aan.
En ga dan eens los aan de slag, ketel helemaal uit op de thermostaat en zet de thermostaat van de ELGA hoger. gaat het dan wel goed?
Aanvoertemperaturen?
Op wat voor aanvoertemperatuur staat je ketel? Voor hetzelfde staat je ketel op 75 graden aanvoertemperatuur. Als dan je ketel aanslaat drukt die meteen de ELGA van de lijn af.
[ Voor 5% gewijzigd door Aad op 10-12-2013 19:08 ]
[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 11-12-2013 14:00 ]
Vanmorgen bij de slaapkamer WP precies hetzelfde gezien, eerst afsmelten van rijp en ijs, dan dampvorming en een straal water er onderuit, en tenslotte een dampwolk de tuin in.hansdegit schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:20:
Koude nacht blijkbaar....
edit: jawel. Echt leuk om te zien: vette dampwolken en een plas water onder de inverter. Kijken of ik daar straks een filmpje van kan maken.
YouTube: Carrier xPower inverter defrost (Elga)
WOwhansdegit schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:20:
Koude nacht blijkbaar....
De thermostaat in de badkamer was duidelijk te laat begonnen met aanwarmen; de gevraagde temp van 21 was op een graad na niet gehaald om 7:00.
Even gevoeld aan de radiator: die was gewoon warm. Dus de Elga trok het op zich wel.
Nu is -ie bezig om mijn woonkamer op 19 graden te houden; om 10:00 moet dat 19,5 zijn.
Aan de inverter te zien zal er straks wel een defrost volgen; de verdamper ziet helemaal wit.
edit: jawel. Echt leuk om te zien: vette dampwolken en een plas water onder de inverter. Kijken of ik daar straks een filmpje van kan maken.
YouTube: Carrier xPower inverter defrost (Elga)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 68% gewijzigd door hansdegit op 11-12-2013 17:27 ]
[ Voor 87% gewijzigd door BarryH op 11-12-2013 22:15 ]
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 11-12-2013 22:32 ]
De thermostaat lijkt me wel te werken omdat ik afgelopen weekend t/m maandagavond geen problemen heb gehad met de Elga en de kamertemperatuur gemakkelijk aan een hogere vraagtemperatuur van 0,5 C kon voldoen.BarryH schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:48:
@Rene.02: kapotte kamerthermostaat? of toont de thermostaat wel dat hij de Elga laat verwarmen.
Kom kom, niet zo somber.
1 ader extra. Communicatie ten opzichte van PE dan?Elektrisch:
o 4-aderige kabel (1,5 mm2) (voor voeding
van buitenunit vanaf Elga).
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 11-12-2013 22:56 ]
De Elga kan in principe de warmte leveren.hansdegit schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:37:
[...]
Kom kom, niet zo somber.
Staat de thermostaat "lerend" afgesteld? Je moet 'em een paar dagen de tijd geven om te wennen aan het feit dat de kamer niet snel genoeg op temp komt.
Heb je de ketel al losgetrokken van de Elga?
Het lijkt erop dat de Elga wel in staat is om heet water voor je te maken.
@Dre: even beter lezen. Hoeveel aders gaan er van binnenunit naar buitenunit? Ik noem er alvast drie. L, N en PE.
Klopt.hansdegit schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:05:
Je bedoelt dat het maximaal opgenomen vermogen 1100 Watt is? Prima. Ben je een beetje handig? Weet je hoe je ketel wordt aangestuurd? Aan/uit? Of modulerend?
Het lostrekken van Elga en ketel is niet echt spannend. Maar misschien wil je allerlei garantiegedoe niet op de hals halen.
Wise enough to play the fool
[quote]mkleinman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:55:hansdegit schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:25:
Tsja, als je installateur de situatie niet wil oplossen, moet je zelf actie ondernemen.
Elga uitzetten.
Dipswitch A8 op ON zetten (ketelsturing aan/uit). Draadje van de Elga naar de ketel lostrekken.
Je Chronotherm Vision hang je naast de nieuwe Chronotherm Touch die je bij de Elga hebt gekregen. Programma's aan elkaar gelijkmaken, maar de ketelthermostaat zet je bij ieder programma een half graadje lager.
Uiteraard de Vision ook even aan de ketel verbinden. Je hebt per thermostaat maar 2 aders nodig, dus als je een 4-aderige kabel hebt van je huiskamer naar je technische ruimte ben je spekkoper.
Met dank en copyright aan eric-pvt die dit heeft uitgedokterd.
Heb ik inmiddels geprint.teacher schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:34:
Je zou het adaptieve aanwarmgedrag van de honeywell uit kunnen zetten. Die wil wel eens zorgen voor overshoot of juist langzaam aanwarmen.
https://www.regelvisie.nl...everbaar/CVMInstInstr.pdf
30 C is zelfs voor een LTV met DBE aan de lage kant, enig resultaat zul je pas boven de 35 C gaan merken.Aad en Dennis schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:54:
of lage temperatuur radiatoren plaatsen eventueel met DBE
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-12-2013 23:14 ]
ik denk dat het te weinig is met 30 graden.mkleinman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:29:
30 graden voor in de vloerverwarming zou wel weer prima moeten zijn. ( denk ik ).
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-12-2013 00:07 ]
oke pomp schakelaar effen verwijdert van de vloer verwarming. (die reageert pas bij 28 graden en dat is wat krap, dus voor de zekerheid)mkleinman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:29:
30 graden voor in de vloerverwarming zou wel weer prima moeten zijn. ( denk ik ).
dat doet mijn systeem ook.neographikal schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:23:
Omdat mijn ketel het verschil tussen aanvoer en retour maximeert op 15 graden stook ik regelmatig met 30-34 graden op de vloerverwarming. Ik krijg het daarmee gewoon 20 graden hier (nieuwbouw), hoger ga ik alleen niet
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 13-12-2013 12:26 ]
dempen van een wasmachine op gewone tegels doe je ook met zo'n rubber mat. Lijkt me voor de elga ook het meest logischhansdegit schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:23:
Da's bij een defrost idd. Als de Elga vol "gas" gaat, hoor je eigenlijk alleen een enorme luchtstroom.
En ja, goeie demping is een must. Het lijkt nu nog alsof de wasmachine boven continu staat te centrifugeren; het resoneert wat op het dak. Het was erger en het moet minder. Mijn STEK monteur zei: tegels. Hoe zwaarder hoe beter. Mijn gevoel zegt: rubber.
Maar eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet. Tips?
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 14:22 ]
oke ik ben overtuigt, het kan dus wel.mkleinman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:29:
jep, daar kom ik nu ook achter.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:18:
hij moet gewoon draaien, als je te laat start als koude invalt, krijg je het niet meer warm,
als je dan al op 20c in de huiskamer zit, en dat moet zo blijven, dan gaat dat prima hier,
de hele nacht door ook.
ik heb veraline/vasco ltv(lowH2O) 18/35 stookregime
[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 13-12-2013 14:48 ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 16:38 ]
Verwijderd
heb ik minder last van maar inderdaad heb ik die sensor eenvoudigweg uit de windchill verplaatst naar de zijkant, hij zit daar prima (nou ja) voor een conventionele elga, gaat ie nog sneller uit, en neem je nog meer gas, maar dat is dit topic niet. .....op de standaard plek meet ie de condensor en niet de reele temperatuur, je kan er net zo goed overheen zeiken ochtendplasje, dan doet je elga het al beter.hansdegit schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:40:
Even over die 4 graden grens van de Elga.... Voor het bepalen of -ie de ketel aanstuurt, of de inverter is de regeling afhankelijk van de temperatuur zoals die door de buitenunit gerapporteerd wordt. Nu zag ik vanochtend een geregistreerde buitentemperatuur van -15. Nu zal dat bij de sensor vast het geval geweest zijn, maar die temperetuur is natuurlijk niet representatief.
Da's dus een reden om voor een unlocked Elga te gaan óf een reden om de extra temperatuursensor van 4-5 tientjes erbij te kopen. In het eerste geval besluit de Elga niet uit te schakelen, in het 2e geval wél, maar dan op basis van betere informatie.
Vind ik tóch een ontwerpfoutje.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 17:04 ]
Wat ik veel in het buitenland gezien heb (airco units) is als volgt:mkleinman schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:19:
Ik heb daarnet met mijn oor letterlijk bovenop mijn laptopspeaker gelegen, je hoort hem werkelijk waar niet. Volgens mij is het nog niet eens zo zeer het geluid wat je mogelijk binnen hoort maar meer de trillingen die de compressor maakt?
Dus met goede rubberen demping zou dat niet moeten kunnen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Het toverwoord bij trillingen is inderdaad massa, die is n.l. niet bereid "snel heen en weer te gaan"hansdegit schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:23:
Da's bij een defrost idd. Als de Elga vol "gas" gaat, hoor je eigenlijk alleen een enorme luchtstroom.
En ja, goeie demping is een must. Het lijkt nu nog alsof de wasmachine boven continu staat te centrifugeren; het resoneert wat op het dak. Het was erger en het moet minder. Mijn STEK monteur zei: tegels. Hoe zwaarder hoe beter. Mijn gevoel zegt: rubber.
Maar eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet. Tips?
[ Voor 77% gewijzigd door hansdegit op 13-12-2013 19:24 ]
Hans,hansdegit schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 19:20:
En dan dus de Elga vastzetten op die massa? Of alleen neerzetten?
edit: regeling veranderd. Elga schakelt uit bij buitentemp < 2 (instelbaar). Schakelt weer in bij buitentemp >= 3.
Lekker simpel. En comfortabel. Ik zal 'em nog wel testen bij 0-2 gr C, maar gezien afgelopen week blijkt mijn huis te groot, te matig geisoleerd, te -eh- ongeschikt voor Elga standalone. Maar da's geen probleem, er staat 35 kW klaar om te helpen en de prognose is nog steeds dat ik daar 70% minder gebruik van hoef te maken.
Even aan de fabrikant vragen, verkeerde rubbers kunnen de trillingen ook versterken.mkleinman schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:21:
Hij komt bij mij aan de muur te hangen en niet op het platte dak. Hoe zou ik hem dan moeten verzwaren zodat er geen trillingen binnen komen?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
knelle zeg kom ik aan met mijn 6,1kW ketel (5,5 kW ongeoptimaliseert).hansdegit schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:43:
Onze ketel doet één start per 2,5 minuut. De zuinigste ketel is de ketel die uitstaat en die dingen zijn op enorm veel starts en stops ontworpen. Ik kan nu eenmaal niet lager dan 13 kW... Ik kan natuurlijk wel het schakelverschil naar 20 graden tillen waardoor -ie pas weer start als de retour 20 graden lager is dan de gevraagde aanvoer. Dat zou dan in langere stooktijden en langere pauzes moeten resulteren.
(voor erik_pvt alleen.)Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:44:
@migjes en dus niemand anders:
salderen gaat aardig met de elga maar het weer maakt er handwerk van
een buffervat maakt je 8 maanden warmte autonoom, en kan ook stroom besparen(hotfill)
de elga is slechts slagroom op de taart van pv isolatie ledlampen en de hele rimram.
zoals hans zei, ik zit nu op 7m3 voor december, wtf komt dat vandaan ? (koken douchen 4 personen)
die 7m3 is net zo eng als salderen, die is variabel, de dingen die je zelf doet zijn duidelijk.
stel je voor dat je met jezelf net zo omgaat als EZ met pv eigenaars over een 10 jaars periode.
kortom mijn opinie is zoveel mogelijk buiten de invloed van EZ is duurzaam en economisch verantwoord,
zeker met zieken, ouderen en jonge kinderen, en dan stel je een zonneboiler centraal, niet omdat het apparaat zelf iets doet, maar de spil is in een duurzame huishouding (en tevens groot comfort bied).
ik ondersteun het toverwoord massa.Gasschuif schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 18:16:
[...]
Het toverwoord bij trillingen is inderdaad massa, die is n.l. niet bereid "snel heen en weer te gaan"
Bij mij staat de buitenunit op een aantal stoeptegels, met daaronder rubber vierkanten 10*10*1 cm
Niet binnen te horen.
ik zeg: "geen beren op de weg zoeken die er niet zijn."mkleinman schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:21:
Hij komt bij mij aan de muur te hangen en niet op het platte dak. Hoe zou ik hem dan moeten verzwaren zodat er geen trillingen binnen komen?
knellen je plant een gedachte in mijn hooft van een speksteenkachel, een schapenvel en kapotte rubbers.Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 21:43:
Verkeerde rubbers kunnen in meerdere opzichten tot problemen leiden
Is inderdaad een interessant alternatief. Een zonneboiler heeft toch een groot buffervat nodig met een groot buitenoppervlak en dus veel isolatieverliezen. In de zomer een overschot aan energie en in de winter een te kort. Met PV+WP kan je uit met een veel kleinere boiler. Zeker voor kleine huishoudens is een zonneboiler stevig aan de prijs.migjes schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:42:
[...]
en dan nu een lastige vraag (die je niet hoeft te beantwoorden, hij ligt al gouw bij veel mensen erg gevoelig heb ik al gemerkt).
de ruimte op dak gebruiken voor een zonneboiler of voor pv en salderend door de elga?
En:Als de PV wordt ingezet met een COP van >2 wint PV het dus ook in GJ, volgens bovenstaande berekening.
[ Voor 15% gewijzigd door izdp op 14-12-2013 00:25 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq