@BarryH
Uit de richtingscoefficient van de lijn die je door je meetpunten hebt getrokken kun je afleiden dat je per graad temperatuurverschil 254W nodig hebt om je huis op temperatuur te houden.
Je kunt de dataset trouwens beter beperken tot het gebied tussen de 8 en de 20 graaddagen.
Nu komt er uit dat je als er 0 graaddagen zijn (en je dus niet stookt) je ongeveer 0,5m3 gas produceert...

Ik kom dus echt niet naast je wonen
Dit valt ook direct uit de graaddagen en het gasverbruik over een bepaalde periode af te leiden.
Zo kom ik bij mijn huis uit op 278W per graad.
Deze waarde is slechts bij benadering.
Er zijn bijvoorbeeld meer warmtebronnen dan je gasketel zoals:
- je electrische verbruik
- aanwezige personen (elke volwassene levert ongeveer 125W op)
- instraling door de zon (hoewel dit deels in de graaddagen is verwerkt)
- een deel van het gas verbruikt voor koken en douchten zal ook ten goede komen aan je huis.
En ook zaken zoals nachtverlaging en het weer (bijvoorbeeld wind, regen etc.) leiden tot afwijkingen.
Met een betere berekening kom ik uit op een warmteverlies van 334W per graad voor mijn huis.
Dat is een warmteweerstand van 3x10^-3 K/W.
Maar voor de warmtepomp gaat het alleen om wat je extra moet toevoegen om je huis op temperatuur te houden.
Voor de meesten zal dit theoretisch geneuzel zijn maar hiermee kun je heel goed bepalen of een warmtepomp zin heeft in je huis en waarom de dingen werken zoals sommigen hier experimenteel hebben bepaald. Waarvoor hulde. Pioniers heeft dit land hard nodig!!
Technische haalbaarheid.
Ik ga er even van uit dat je het binnen op 20 graden wilt houden.
Verder ga ik er in dit voorbeeld van uit dat een WP bij elke buitentemperatuur (eigenlijk temperatuurverschil) hetzelfde op zou leveren wat natuurlijk niet het geval is.
Bij een buitentemperatuur van 0 graden heb je dan 20x254 = 5080W nodig om je huis op temperatuur te houden. Dan heb je een 5kW WP nodig.
Als je huis de helft nodig had om op temperatuur te blijven zou de WP genoeg opleveren tot -20 graden.
Als je huis 2x zo veel zou verbruiken zou die zelfde WP bij temperaturen onder de 10 graden al tekort schieten.
Het temperatuurgebied waarin de WP nut heeft wordt dan klein en dat betekent dat de WP maar een klein deel van het jaar (wanneer de temperatuur tussen 10 en 18 graden ligt) gebruikt zou worden.
Hiermee zie je dat je eerst je verbruik terug moet dringen: isoleren dus.
Hoge of lage temperatuurverwarming
Als je huis veel energie nodig heeft om op temperatuur te blijven is ook een hoge watertemperatuur nodig tenzij je je huis helemaal vol wil hangen met radiatoren.
Maar een hoge watertemperatuur is ongunstig voor de COP van de WP.
Een lage temperatuur verwarmingssysteem draagt de warmte efficienter over aan het huis en kan daarom met een lagere temperatuur van het water toe.
Isoleren heeft dus een dubbel effect: je hebt minder warmte nodig en je kunt met een lagere watertemperatuur toe waardoor de COP van je WP hoger uitvalt. Isoleren dus!
Zolang je nog met hoge watertemperaturen werkt is een lucht-lucht WP een betere optie.
Nachtverlaging i.c.m. WP
De temperatuur is niet de hele dag constant maar overdag vrijwel altijd lager dan 's-nachts en het koudst is het meestal 's-ochtends. Dat laatste betekent dat als je nachtverlaging toepast je juist op het meest ongunstigste moment (qua COP) een boel extra warmte moet opwekken.
Namelijk niet alleen om je huis op temperatuur te houden maar ook je hele huis met inboudel op te warmen.
Als de de nachtverlaging ingaat zal je WP uit gaan tot het huis is afgekoeld tot de ingestelde temperatuur. Al die tijd wordt dus geen warmte opgewekt maar gaat wel warmte verloren.
De totale hoeveelheid warmte die je op 1 dag kunt opwekken neemt dus af en dat verlies moet je daarna compenseren op het meest ongunstigste moment.
Daarom is het beter om "dagverhoging" toe te passen: overdag en 's-avonds extra warmte op te wekken met een gunstiger COP en je huis als warmtebuffer gebruiken.
Dit gaat ook weer beter naarmate het warmteverlies van je woning kleiner is oftewel: isoleren!!
Ik heb op het forum gelezen dat een bijzonder goed geisoleerde woning maar 1 graad afkoelt gedurende de nacht en dat een passiefhuis met 1000W op temperatuur te houden is.
Met een 5kW WP heb je dan 4kW over om je huis en inboedel op te warmen in de ochtend. Dat lijkt me geen probleem.
Maar bij een huis wat 4kW nodig heeft om op temperatuur te blijven resteert maar 1kW om e.a. op te warmen. Dat is weinig en gaat dus erg langzaam. Dan wordt de ketel opgeschakeld.
Nachtverlaging is zinvol als je warmteverlies klein is en als je genoeg warmte buffert om 's-ochtends nog op de juiste temperatuur te zitten.
Dan moet je nachtverlaging toepassen om te zorgen dat je WP 's-nachts niet draait (met een lagere COP).
Als je weet wat het temperatuurverloop zal zijn kun je uitrekenen hoeveel warmte je die nacht gaat verliezen. In het ideale geval wek je die hoeveelheid overdag en '-savonds extra op waarna de temperatuur langzaam daalt tot 's-ochtends precies de temperatuur wordt bereikt waarop je wil uitkomen.
Hoe hoger de warmtecapaciteit van je huis hoe beter dit gaat natuurlijk.
Met een abonnement op een weersvoorspellingsdienst, de COP grafiek van je WP en slimme software kan dit automatisch worden geoptimaliseerd.
Economisch
Wat er in de toekomst allemaal gaat veranderen kan ik niet voorspellen en dus ook niet meenemen in een berekening. Ik ga er dan ook van uit dat alles bij hetzelfde blijft.
Iedereen moet zijn eigen strategie bepalen.
Verder is dit een versimpelde berekening, ik houd geen rekening met investeringen, rente, afschrijving, onderhoud, slijtage etc.
Als eerste moet je bepalen wat jouw prijs is voor de energie waarmee je WP wordt aangedreven.
Bijvoorbeeld 0,21 euro/kWh bij afname van het electriciteitsbedrijf of 0,08 als je zonnepanelen hebt.
Ik ga uit van 9kWh warmte per m3 gas. Dit haal je waarschijnlijk niet met hoge watertemperaturen maar dan zou een WP ook weinig zin hebben.
Zolang COP > 9 * (prijs van energie voor WP)/(prijs van 1m3 gas) is het gunstiger om te verwarmen met de WP.
Bij prijzen van 0,65 en 0,21 voor gas respectievelijk electra moet de dus COP hoger zijn dan 2,9
Als jouw energieprijs lager is dan 7,2cent/kWh kun je beter electrisch gaan verwarmen (COP van 1)...
Uit de COP kun je dan afleiden wat het maximale temperatuurverschil mag zijn en dus ook de buitentemperatuur waarboven de WP zinvol is.
Dat bepaalt welk deel van het jaar de WP economisch zinvol ingezet kan worden.
Waar kan ik temperatuurdata op uurbasis of beter downloaden voor bijvoorbeeld Gilze-Rijen?
In de praktijk is het natuurlijk ingewikkelder o.a. omdat de COP van het temperatuurverschil afhangt.
Met een tabel en interpolatie valt dit wel op te vangen.
Het beste pad naar een WP is dus: isoleren, isoleren, isoleren, LT verwarming en dan pas een WP.
En zorg voor voldoende buffercapaciteit. Warmte is goedkoper te bufferen dan electriciteit.
Ik wil de energie van mijn zonnepanelen het zoveel mogelijk gelijk verbruiken.
Dat is om te anticiperen op mogelijke politieke veranderingen.
Ik wil de uitlaat van de gasketel als input voor de buitenunit benutten omdat er nog behoorlijk veel energie in de uitlaatgassen zit en dan beide tegelijk benutten op de koudste momenten.
Omdat inlaat en uitlaat van de gasketel concentrisch zijn verwacht ik daar geen problemen van.
[
Voor 3% gewijzigd door
Dutchtraveller op 18-12-2013 11:54
]