Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.499 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 23:11:
@Aad en Dennis: volgens mij las ik in de uitgebreide versie van de handleiding dat de elga pas weer aangaat als de warmtevraag is weggeweest. Ik probeer dit er in mijn elga bestelling uit te krijgen.
Waarschijnlijk is het dus voor jou handig om op een paar momenten op de dag de thermostaten gelijk te zetten.
bij straight 20c kamertemperatuur slaat de elga af, indien behaald, 90sec nadraaifase, maar als ie iets wegzakt slaat de elga gewoon weer aan hoor in hetzelfde klokprogramma.
juist daarin is de elga enorm zuinig via de thermostaat, hij stelt zich op de afkoeling in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:05:
[...]

bij straight 20c kamertemperatuur slaat de elga af, indien behaald, 90sec nadraaifase, maar als ie iets wegzakt slaat de elga gewoon weer aan hoor in hetzelfde klokprogramma.
juist daarin is de elga enorm zuinig via de thermostaat, hij stelt zich op de afkoeling in
@Eric-pvt:
als de cv het heeft overgenomen van de Elga en een hoge aanvoertemp.(>43 gradenC) heeft gecreerd (zie post Aad en Dennis) slaat de Elga toch af? Waarna de Elga pas weer aanslaat als
- de aanvoertemp. weer laag genoeg is
- de warmtevraag is weggevallen
- en er weer opnieuw warmtevraag is

Of heb ik dit verkeerd uit de handleiding gehaald
Bedankt
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben hier eens aan het testen met het benodigde vermogen van de CV-ketel. Ik heb het maximumvermogen teruggeschroefd naar 40% (ca 9kw) om te kijken of ik daarmee de boel warm krijg. Dat lijkt gewoon het geval te zijn, later deze week eens kijken of het op 30% wil lukken. Als dat lukt het is nog de koude perioden afwachten om te kijken wat het doet, maar ik verwacht dat het geen punt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
BarryH schreef op zondag 15 december 2013 @ 22:21:
[...]

@Eric-pvt:
als de cv het heeft overgenomen van de Elga en een hoge aanvoertemp.(>43 gradenC) heeft gecreerd (zie post Aad en Dennis) slaat de Elga toch af? Waarna de Elga pas weer aanslaat als
- de aanvoertemp. weer laag genoeg is
- de warmtevraag is weggevallen
- en er weer opnieuw warmtevraag is

Of heb ik dit verkeerd uit de handleiding gehaald
Bedankt
Barry
Nee, in het handleiding is het onduidelijk (eigenlijk fout).

De Elga slaat af (ja, ook de pomp) bij een RETOURtemperatuur van 43 graden.
En dan nu het vervelende: Elga slaat niet opnieuw aan bij een terugvallende retour. Dat doet -ie pas weer wanneer er -zoals je stelt- even geen warmtevraag is. Dus zelf even iets met de thermostaat rommelen als je retour zakt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vreemd genoeg is dat bij mijn elga niet meer het geval, maar dat was het eerst wel.
de elga stopt wel bij 43c, maar dat doe ik nu dus niet meer (max aanvoer 45c gashulp)
de retour komt nu nooit meer op 43c, en dus gaat de elga foutloos verder als de kamertemperatuur daalt.
learning curve : als je warmtepomp word aangesloten, laat de monteur meteen even een extra radator bijhangen & denk goed na waar je het retoursensor plaatst.
door de elga langer zo te laten draaien zie ik het max 2,5 uur draaien ook niet meer.
al met al erg interessant, maar bij al dat testen heb ik nu zomaar 7m3 gebruikt, jemig dat irriteert wel dan, wat gaat dat dan hard, terwijl officieel de ketel nog niet is bijgesprongen sinds 14-09
Waarna de Elga pas weer aanslaat als
- de aanvoertemp. weer laag genoeg is JA
- de warmtevraag is weggevallen JA
- en er weer opnieuw warmtevraag is JA maar niet meer dan 1/1,5 c in een stap, anders gaat ie de ketel sturen
kortom de kamertemperatuur moet van boven komen op een grens van de elga, die dan start
dan gaat het magistraal. -> andersom even snel warmte vragen gaat helemaal niet zo goed,
maar daar is geen enkele warmtepomp goed in.
juist bij heel langdurig een kamertemperatuur vasthouden is de elga zeer efficient, en ook een bitch als het buiten snel kouder word, het vermogen verbaast me nog steeds, zeker over langere tijd.
het hele ouderwetse denken van het is koud ik zet hem aan; moet overboord, het is andersom, het is al lekker, en hou dat vast, zelfs bij afwezigheid op 19 vasthouden/nachtverlagen is efficienter in energie dan afkoelen en dan een ketel aangooien.
de stroom omgerekent naar gas terug klopt voor geen meter, zeker ~40% warmte-energie is op spookachtige wijze geleverd maar niet op mijn plugwise plug voorbij gekomen.
de joulemeter op mijn qsolar loopt veel sneller op dan de stroom op de plugwise plug.
ik ben er nu ook wel achter dat je maar 1 wijziging per week moet doen, steeds wijzigen geeft nooit een goed uitgangspunt waaruit je heen en terug kan regelen.
of een zekere kamertemperatuur werkt kun je mooi testen vanuit het continu programma, en dan het weer buiten afwachten en niet de techniek, de regeling is slimmer dan ik, nu nog alles ontdekken.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt:
heb je nu dan ook de thermostaat continu het zelfde of nog wel een kleine verlaging in de nacht en een kleine verhoging op de middag?
Ben hier nu mn verwarmschema aan het uitdenken voor de setup van 1 elga met eigen thermostaat parallel aan de calenta CV ketel.
De huidige stand van uitdenken is:
0. de retoursensor tussen de driewegklep van de cv ondersteuning van de zonneboiler en de elga in.
1. elga altijd aan laten schieten obv eigen thermostaat (cv aparte thermostaat, in principe 0,5 graad onder de elga, met wel normale nachtverlaging (naar 15 graden)
2. bij grote koude -> elga kan het niet aan -> cv neemt over
3. Als CV overneemt kans groot dat aanvoer boven de 43 graden komt, dus elga slaat dan af
in ochtend, na echte opwarmen: even therm elga laag zodat de elga opnieuw zichzelf een kans geeft (b.v. om 9 uur)
4. in middag elgatemp +0,5-1 graad ivm betere efficiency
5. nachtverlaging tot -1 graad _> 18,5
0700 19
0845 18 even kort een lagere temp. zodat na een koude nacht waarbij de ketel de boel even op temperatuur brengt de elga het overneemt
0900 19
1500 21 hoogste buiten temp.
1800 20
2200 18
0400 18,5 vroeg weer opwarmen

Feedback van harte welkom, sterker nog, zeer gewaardeerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 16-12-2013 22:50 . Reden: toelichting aangevuld bij het stookschema ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Die retoursensor..... Lastig ding. Je moet hem aansluiten, anders schiet de Elga in de fout. Ik heb 'em nu op een elektriciteitsleiding geklikt, om 'em maar niet in het zicht te hebben. De Elga gebruikt 'em alleen voor de ketelsturing. In jouw geval maakt het dus ook niet uit waar je de sensor plaatst.

Sorry, ik kan geen fouten in je verhaal ontdekken BarryH. Volgens mij gaat dit prima werken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb snachts 19
dan om
07:00u 20 opstaan adaptief (2)
11:30 uit vertrekken
12:00 21 thuiskomen
17:00u uit vertrekken
1730 21 thuiskomen
22:00u 19 slapen

termen uit de touch thermostaat, de elga heeft de 19c nachtverlaging switch (standalone bedrijf)
voor mijn huis werkt dat erg goed.
bij vorst zie ik hem soms al om 04:00u starten, hij kent de woning inmiddels
vandaag starte de elga gewoon niet, het was nog 19c om 06:00u dus om 07:00u ging hij fluitend in 20 minuten naar de 20c (buiten was het maar liefst 11c)
adviseren kan bijna niet, geen huis is gelijk, spelen met de retoursensor is bij mij begonnen met zelfs in een glas water hangen om het te begrijpen, de manual is leuk, maar is net zoals ik zeg niet algemeen toepasbaar
mijn retoursensor weet niets van de ketel, ik gebruik hem nu om de elga te laten zwijgen als de cv boiler door de zon heet is geworden, dan denkt de elga, heeh keteltje aan, ik uit.
zo gaat hij zijn zomerslaap doen, hij zit nu op de retour wisselaar van de boiler, ik heb hem ook al los laten bungelen zoals hans....icm de gasketel is ie wel handig...

& dan de <waf>, die gaat steeds maar naar de >22c en die word gehaald ook, de acceptatie is extreem hoog geworden, juist omdat ik het bestaande heb laten bestaan, en een soort verborgen basis cvregeling heb gemaakt die enorm comfortabel blijkt te zijn in de praktijk, daar waar voorheen even fors gestookt moest worden na afwezigheid is het nu altijd lekker, en het verbruik laag.
sinds de plaatsing 14-09 heb ik nog niet eens de opwek verbruikt sinds die datum, affikken is er dus niet bij
mevrouw-pvt heeft inmiddels door dat vanaf de 6c buiten, smiddags de elga omhoog gooien erg goed werkt, ze bedient hem dus ook, en dat is een leuke game changer geworden.
ik ben eigenlijk erg nieuwsgierig naar zware vorst met droge lucht, en hoe het dan gaat, een #epic fail mag dan, dan hangt die dure atag sc q-ketel er niet meer voor niets, en heb ik zoals ik dat met hans noemde nog een aardige "backorder gas" staan, zodat ook dan de kamer 22c zal zijn.

@barryh als je erachter kunt komen wat je klokthermostaat nu doet en je ketel qua vermogen, heb je al een aardige uitgangspositie hoe te starten

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@retoursensor.... De Carrier regeling heeft er eentje, de Elga ook. De Carrier besluit bij een retour van 43 graden om ermee te nokken, de Elgaregeling gebruikt 'em echt alleen om dat ketelrelais (of OT opdrachtjes) te sturen.

Die 43 graden wordt dus opgemerkt door de Carrierprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb hier nu de cv-ketel tot maximaal 40% van het vermogen beperkt om te kijken in hoeverre een 9kw warmtepomp het hier zou redden. Tot op heden tikt de ketel alleen de 40% aan als het systeem koud is, daarna valt 'ie heel snel terug (aanwarmen duurt wel wat langer). Binnenkort terug naar de 30% vermogen, dan zit ik ergens rond de 6-7kw als ik me niet vergis :) De ketel komt nu niet boven de 30 graden aanvoer uit waarmee het gewoon 20 graden wordt indien nodig, gaat allemaal goed nog :)

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 17-12-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Om 9 kW thermisch te halen bij een lage buitentemperatuur (-10°C?) heb je een behoorlijke warmtepomp nodig. De afgelopen (en komende) dagen zijn overigens niet de koudste van het jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@neographical: je kan waarschijnlijk ook een goede benadering krijgen door vanuit de maximale gasverbruik per dag terug te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 17:11:
Om 9 kW thermisch te halen bij een lage buitentemperatuur (-10°C?) heb je een behoorlijke warmtepomp nodig. De afgelopen (en komende) dagen zijn overigens niet de koudste van het jaar ;)
wat heb je nu gezegd ?
als ik 18 uur lang ~2kW toevoeg dan is het antwoord nog onduidelijk, we weten het nog niet,
als je ineens 9kW nodig hebt ben je te laat gestart en had je het daarvoor vast erg koud
als je continu 9kW nodig hebt, moet je eerst isoleren
ik heb het met 5kW thermisch vermogen nog geen seconde koud gehad
en voor als ... is nog niet gebeurt en we zitten al op 4 dagen van de zonnewende, het blijft erg lang warm inderdaad... zeer voordelig.
als ik de warmtepomp niet had gehad had ik nu dus 220m3 op de niet salderende meter gehad.
oftwel alweer 220 hele euros, die 220 euro is nu op de tvt aan het invreten, dat gaat hard.
het rendement op de investering of dit nu 2k of 4k is, is nu erg hoog, het zal vast de aanleiding worden voor het afkeuren van mijn gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

1 euro per 1m3. Dat zijn wel heel dure kubieke meters. Ik dacht (correct if wrong) dat jij bij Greenchoice zat en een gasaansluiting had en houdt. Zij rekenen dan € 0,6426 per m3 (bron)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 17-12-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hier mijn gasverbruik per dag in relatie tot het aantal graaddagen p dag:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/743o7yhl3/m3gasalssfunctievgraaddagen.jpg

bij 1500m3 gas p jaar, is het max dus ca. 17 m3 gas (op 1 uitschieter van 21m3 na). De koudste dag was 25 graaddagen
17m3 gas in 24 uur is 5,7 kwh/uur aan warmte ( bij gemiddeld - 7).
Sindsdien nog flink wat dakisolatie aangebracht. Ik ben benieuwd hoever de elga komt.
Dus eigenlijk vooral welke aanvoertemperatuur ik nodig heb...

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 17-12-2013 19:40 . Reden: van link een plaatje gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 18:51:
[...]

als ik de warmtepomp niet had gehad had ik nu dus 220m3 op de niet salderende meter gehad.
oftwel alweer 220 hele euros, die 220 euro is nu op de tvt aan het invreten, dat gaat hard.
het rendement op de investering of dit nu 2k of 4k is, is nu erg hoog, het zal vast de aanleiding worden voor het afkeuren van mijn gasmeter.
Als enigste in mijn straat heb ik een paar jaar geleden al een nieuwe gasmeter gekregen.
Mijn jaarverbruik is significant lager als dat van alle straatgenoten, dus reken maar dat je ook een nieuwe gaat krijgen. Nu met beide warmtepompen aan de bak staat ie zowat stil 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Volgens mij zat Eric daar ook bij, maar je kubieke meters worden steeds duurder naarmate je minder afneemt. Dit doordat de overhead van bijv. aansluiting op steeds minder kubieke meters wordt omgeslagen. Ik heb het ook eens doorgerekend, en hier zit gas op bijna 78 cent. Eric zit nog veel lager in gebruik, dus zijn totaalprijs per m3 zal veel hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Wij hebben twee aansluitingen in twee samengevoegde kleine appartementen. In één huis zit gas maar het verbruik was afgelopen jaar 3 m3. Prijs per kuub is dan ongeveer € 50,- Wordt wel weer gecompenseerd omdat we ook twee keer energiebelasting terugkrijgen. :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn Elga draait. Maarja, doet natuurlijk niets met dit weer.. :P Zal wel even foto's schieten een dezer dagen.

[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 17-12-2013 20:27 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch met vorstbeveiliging ? die hij zelf aanjaagt met de condensor....

dre, bij 500m3 betaal je 500 euro, dat liet ik al eerder zien, idioot dat je per eenheid steeds meer betaald,
terwijl de overheid het tegenovergestelde beweert, ik betaal bij greenchoice slechts 54 cent per kuub,
de rest is sponsoring voor gasexploitatie die ik niet meer ambieer.
heb je gisteren bij de ncrv nog de mensen in groningen gezien ?
http://www.ncrv.nl/ncrvge...-dokument-groningen-beeft
ik dank je dan ook hartelijk voor de term gashater, we moeten dat nu allemaal zijn, ik vind het een eervolle benaming voor iemand die wel nadenkt.
64 cent nu laat wel een enorme prijsstijging zien, mijn tvt gaat ervan schudden
http://van.wijk.net/pvt/kgas.jpg
in 2009 betaalde ik slechts 238 euro voor 500 m3 all-in
dat jij bij Greenchoice zat en een gasaansluiting had en houdt
had en houdt ? weet jij iets van mij wat ik zelf nog niet weet ?
vertel; vertel....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Alles boven de 0m3 gas wordt gewoon verkocht voor de eerder genoemde € 0,6426 per m3. Met je gaskookplaat heb je dus zeer dure kubieke meters.

(P.S. en offtopic: Had je nog iets gehoord van je mogelijke omzetting naar een kookaansluiting (is dat onbemeterd?) waar je het eerder over had?)

[Edit na jou edit]
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:34:
[...]

had en houdt ? weet jij iets van mij wat ik zelf nog niet weet ?
vertel; vertel....
"correct if wrong"

[ Voor 42% gewijzigd door Dre op 17-12-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja er bestaat iets van kookgas tarief (icm SV) , maar greenchoice wil niets zeggen, eneco ook niet, liander ook al niet, het schijnt een tarief te zijn wat polderpv heeft.
wellicht ook iets voor de 3m3 van ericplan
http://www.polderpv.nl/fi...gas_vastrecht_compensatie

* volgens mindergas.nl ben ik opweg naar 170m3 jaar verbruik, zolang ik niet weet wat kookgas exact inhoud snap ik alleen de kleiner dan 500m3 tarieven, let op dit is na calorische correctie, dus iets van 460m3 op de meter dus.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:56:
ja er bestaat iets van kookgas tarief (icm SV) , maar greenchoice wil niets zeggen, eneco ook niet, liander ook al niet, het schijnt een tarief te zijn wat polderpv heeft.

* volgens mindergas.nl ben ik opweg naar 170m3 jaar verbruik, zolang ik niet weet wat kookgas exact inhoud snap ik alleen de kleiner dan 500m3 tarieven, let op dit is na calorische correctie, dus iets van 460m3 op de meter dus.
Dat lijkt me stug, want dan zou je correctiefactor op iets van 1,08 moeten liggen. Zo hoog heb ik nog niet eerder van gehoord. Wat vermeld je jaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
@BarryH

Uit de richtingscoefficient van de lijn die je door je meetpunten hebt getrokken kun je afleiden dat je per graad temperatuurverschil 254W nodig hebt om je huis op temperatuur te houden.
Je kunt de dataset trouwens beter beperken tot het gebied tussen de 8 en de 20 graaddagen.
Nu komt er uit dat je als er 0 graaddagen zijn (en je dus niet stookt) je ongeveer 0,5m3 gas produceert... >:) Ik kom dus echt niet naast je wonen :+

Dit valt ook direct uit de graaddagen en het gasverbruik over een bepaalde periode af te leiden.
Zo kom ik bij mijn huis uit op 278W per graad.
Deze waarde is slechts bij benadering.
Er zijn bijvoorbeeld meer warmtebronnen dan je gasketel zoals:
- je electrische verbruik
- aanwezige personen (elke volwassene levert ongeveer 125W op)
- instraling door de zon (hoewel dit deels in de graaddagen is verwerkt)
- een deel van het gas verbruikt voor koken en douchten zal ook ten goede komen aan je huis.

En ook zaken zoals nachtverlaging en het weer (bijvoorbeeld wind, regen etc.) leiden tot afwijkingen.
Met een betere berekening kom ik uit op een warmteverlies van 334W per graad voor mijn huis.
Dat is een warmteweerstand van 3x10^-3 K/W.
Maar voor de warmtepomp gaat het alleen om wat je extra moet toevoegen om je huis op temperatuur te houden.

Voor de meesten zal dit theoretisch geneuzel zijn maar hiermee kun je heel goed bepalen of een warmtepomp zin heeft in je huis en waarom de dingen werken zoals sommigen hier experimenteel hebben bepaald. Waarvoor hulde. Pioniers heeft dit land hard nodig!!

Technische haalbaarheid.
Ik ga er even van uit dat je het binnen op 20 graden wilt houden.
Verder ga ik er in dit voorbeeld van uit dat een WP bij elke buitentemperatuur (eigenlijk temperatuurverschil) hetzelfde op zou leveren wat natuurlijk niet het geval is.
Bij een buitentemperatuur van 0 graden heb je dan 20x254 = 5080W nodig om je huis op temperatuur te houden. Dan heb je een 5kW WP nodig.
Als je huis de helft nodig had om op temperatuur te blijven zou de WP genoeg opleveren tot -20 graden.
Als je huis 2x zo veel zou verbruiken zou die zelfde WP bij temperaturen onder de 10 graden al tekort schieten.
Het temperatuurgebied waarin de WP nut heeft wordt dan klein en dat betekent dat de WP maar een klein deel van het jaar (wanneer de temperatuur tussen 10 en 18 graden ligt) gebruikt zou worden.
Hiermee zie je dat je eerst je verbruik terug moet dringen: isoleren dus.

Hoge of lage temperatuurverwarming
Als je huis veel energie nodig heeft om op temperatuur te blijven is ook een hoge watertemperatuur nodig tenzij je je huis helemaal vol wil hangen met radiatoren.
Maar een hoge watertemperatuur is ongunstig voor de COP van de WP.
Een lage temperatuur verwarmingssysteem draagt de warmte efficienter over aan het huis en kan daarom met een lagere temperatuur van het water toe.
Isoleren heeft dus een dubbel effect: je hebt minder warmte nodig en je kunt met een lagere watertemperatuur toe waardoor de COP van je WP hoger uitvalt. Isoleren dus!
Zolang je nog met hoge watertemperaturen werkt is een lucht-lucht WP een betere optie.

Nachtverlaging i.c.m. WP
De temperatuur is niet de hele dag constant maar overdag vrijwel altijd lager dan 's-nachts en het koudst is het meestal 's-ochtends. Dat laatste betekent dat als je nachtverlaging toepast je juist op het meest ongunstigste moment (qua COP) een boel extra warmte moet opwekken.
Namelijk niet alleen om je huis op temperatuur te houden maar ook je hele huis met inboudel op te warmen.
Als de de nachtverlaging ingaat zal je WP uit gaan tot het huis is afgekoeld tot de ingestelde temperatuur. Al die tijd wordt dus geen warmte opgewekt maar gaat wel warmte verloren.
De totale hoeveelheid warmte die je op 1 dag kunt opwekken neemt dus af en dat verlies moet je daarna compenseren op het meest ongunstigste moment.
Daarom is het beter om "dagverhoging" toe te passen: overdag en 's-avonds extra warmte op te wekken met een gunstiger COP en je huis als warmtebuffer gebruiken.
Dit gaat ook weer beter naarmate het warmteverlies van je woning kleiner is oftewel: isoleren!!
Ik heb op het forum gelezen dat een bijzonder goed geisoleerde woning maar 1 graad afkoelt gedurende de nacht en dat een passiefhuis met 1000W op temperatuur te houden is.
Met een 5kW WP heb je dan 4kW over om je huis en inboedel op te warmen in de ochtend. Dat lijkt me geen probleem.
Maar bij een huis wat 4kW nodig heeft om op temperatuur te blijven resteert maar 1kW om e.a. op te warmen. Dat is weinig en gaat dus erg langzaam. Dan wordt de ketel opgeschakeld.
Nachtverlaging is zinvol als je warmteverlies klein is en als je genoeg warmte buffert om 's-ochtends nog op de juiste temperatuur te zitten.
Dan moet je nachtverlaging toepassen om te zorgen dat je WP 's-nachts niet draait (met een lagere COP).

Als je weet wat het temperatuurverloop zal zijn kun je uitrekenen hoeveel warmte je die nacht gaat verliezen. In het ideale geval wek je die hoeveelheid overdag en '-savonds extra op waarna de temperatuur langzaam daalt tot 's-ochtends precies de temperatuur wordt bereikt waarop je wil uitkomen.
Hoe hoger de warmtecapaciteit van je huis hoe beter dit gaat natuurlijk.
Met een abonnement op een weersvoorspellingsdienst, de COP grafiek van je WP en slimme software kan dit automatisch worden geoptimaliseerd.

Economisch
Wat er in de toekomst allemaal gaat veranderen kan ik niet voorspellen en dus ook niet meenemen in een berekening. Ik ga er dan ook van uit dat alles bij hetzelfde blijft.
Iedereen moet zijn eigen strategie bepalen.
Verder is dit een versimpelde berekening, ik houd geen rekening met investeringen, rente, afschrijving, onderhoud, slijtage etc.
Als eerste moet je bepalen wat jouw prijs is voor de energie waarmee je WP wordt aangedreven.
Bijvoorbeeld 0,21 euro/kWh bij afname van het electriciteitsbedrijf of 0,08 als je zonnepanelen hebt.

Ik ga uit van 9kWh warmte per m3 gas. Dit haal je waarschijnlijk niet met hoge watertemperaturen maar dan zou een WP ook weinig zin hebben.
Zolang COP > 9 * (prijs van energie voor WP)/(prijs van 1m3 gas) is het gunstiger om te verwarmen met de WP.
Bij prijzen van 0,65 en 0,21 voor gas respectievelijk electra moet de dus COP hoger zijn dan 2,9
Als jouw energieprijs lager is dan 7,2cent/kWh kun je beter electrisch gaan verwarmen (COP van 1)... >:)

Uit de COP kun je dan afleiden wat het maximale temperatuurverschil mag zijn en dus ook de buitentemperatuur waarboven de WP zinvol is.
Dat bepaalt welk deel van het jaar de WP economisch zinvol ingezet kan worden.
Waar kan ik temperatuurdata op uurbasis of beter downloaden voor bijvoorbeeld Gilze-Rijen?

In de praktijk is het natuurlijk ingewikkelder o.a. omdat de COP van het temperatuurverschil afhangt.
Met een tabel en interpolatie valt dit wel op te vangen.

Het beste pad naar een WP is dus: isoleren, isoleren, isoleren, LT verwarming en dan pas een WP.
En zorg voor voldoende buffercapaciteit. Warmte is goedkoper te bufferen dan electriciteit.
Ik wil de energie van mijn zonnepanelen het zoveel mogelijk gelijk verbruiken.
Dat is om te anticiperen op mogelijke politieke veranderingen.

Ik wil de uitlaat van de gasketel als input voor de buitenunit benutten omdat er nog behoorlijk veel energie in de uitlaatgassen zit en dan beide tegelijk benutten op de koudste momenten.
Omdat inlaat en uitlaat van de gasketel concentrisch zijn verwacht ik daar geen problemen van.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchtraveller op 18-12-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:56:

Beetje offtopic:
Deze kwam ik tegen van eneco: http://www.energieleveran...01_eneco_gas_variabel.pdf
Gasabonnementen:
Koken
Het abonnement voor kookgas is gebaseerd op gasprofiel 1 en een jaarverbruik van 65 m3. Om het voor u geldende bedrag te bepalen, kijkt u in welke regio u woont en vermenigvuldigt u het tarief met 65.
Koken + warm tapwater
Het abonnement voor kookgas plus warm tapwater is gebaseerd op gasprofiel 1 en een jaarverbruik van 440 m3. Om het voor u geldende bedrag te bepalen, kijkt u in welke regio u woont en vermenigvuldigt u het tarief met 440.
In profiel 1 staan de 65 cent de kuub tarieven.

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 18-12-2013 08:51 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@Dutchtraveller:
Bij het KNMI kun je gewoon per meetstation een bestand downloaden met alle uurwaarden gegroepeerd per 10jaar.
http://www.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Voor de regeling ben ik nog op zoek naar wat gegevens....

Wat gebeurt er ook alweer bij warme boiler (>43 graden) en Elgabedrijf? De warmtepomp stopt, de interne circulatiepomp stopt en het spulletje start niet meer totdat de warmtevraag even is weggeweest ("even" is gedefinieerd als 1 minuut, want zo heel vaak checkt de Elga de thermostaat nu ook weer niet).

Effect: retour is ongeveer gelijk aan aanvoer (gemeten bij Elga) en ze dalen gestaag in tandem. Logisch natuurlijk, want de wp doet niets.

Wat is nou hét criterium om die situatie te herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit:
- warmtevraag
- geen (of weinig ) E verbruik Elga
- Aanvoer onder de 43 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmmm.
Warmtevraag: check.
E-verbruik heb ik niet tot mijn beschikking in de microcontroller
aanvoer is altijd onder de 43 graden...

Hoe klinkt dit:
Warmtevraag EN Elgabedrijf EN aanvoer is kleiner dan retour EN retour minus aanvoer < 1 graad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DISCLAIMER ik weet dit niet zeker :

al die losse draadjes in de binnen unit zijn de interne sensors van de elga (los van de externe sensor)
toen ik in september de elga cv water voerde vanuit de zonneboiler met een aanvoer van meer dan 60c
kwam dat met een loshangende externe sensor ook langs de platen wisselaar met de sensors daar
deze reageren hetzelfde. ze zitten op de bovenste print naast elkaar.
de externe sensor detecteert bij standaard plaatsing dus iets wat de elga intern ook gaat opmerken met hetzelfde afschakelgedrag 43c, ze doen volgens mij hetzelfde, de externe sensor word door de techneco regeling gebruikt, voor ketelsturing.
echter in hetzelfde programma start mijn elga gewoon weer als retour weer daalt onder de 43c,
hoe vreemd ook, dat deed ie eerst niet maar nu wel.
er moet dus ook een relatie met de buitentemperatuur zijn, die de start beslissing maakt, icm de stooklijn.
dat maakt testen moeilijk, maar juist nu weer makkelijk, nu de zonneboiler niets meer toevoegd...
(alhoewel dat hier ook vandaag weer wel erg goed ging met ltv continu, maar dat is een uitzonderings situatie)
ik heb tussen die interne sensor (retour op de platenwisselaar) wat tonzon folie zitten tissen pijp en sensor,
voor wat vertraagde reactietijden.
ik denk dat de elga de thermostaat elke 90 seconden checked.

dus : mijn elga slaat gewoon weer aan als de gevraagde kamertemperatuur daalt tot op de instelling op de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt: dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Die sensoren die aan de Carrier print hangen... Wat is er idd op tegen om die 43 graden beperking te verruimen? Kan je idd doen met een beetje Tonzon of anders een stukje buisisolatie tussen sensor en pijp.

Het enige voordeel wat ik van die actie zou kunnen hebben is dat je je boiler ook boven de 43 graden kunt stoken met de Elga. Zou wel handig zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan ik niet doen, want ik besloot de elga zo ver mogelijk van de boiler/ketel af te hangen, met als effect dat de boiler nu altijd al warmer is dan de elga daar op zijn retour heeft, door de douche wtw.
ja dat kan een optie zijn dus

ik heb ook parralel bedrijf aanstaan, dus als de elga de ketel wil aansturen, gaat de elga niet uit.
(mijn ketel zit er helemaal niet op)

even terugspoelen naar dat techneco artikel over de elga en stadsverwarming....
er onstond hier een discussie, maar mijn eerste reactie was van dat artikel : waar is dan de gasketel gebleven, kan dat ding autonoom draaien EN ook met een ketel praten ?
daar lag mijn beslissing al, en dat is heel anders dan de reacties op het forum.
zo zijn er meerdere redenen gekomen om de elga te nemen, omdat ik daarna de SV unit begon te vergelijken met zon-cv en wisselaar, en de bal ging rollen.
er is hiervoor geen enkele match op de markt die zo kan integreren, en nog een nederlands produkt ook.
ik heb hiervoor zeker 20x atag lichtenvoorde gebeld (goeie meedenk support) en techneco ook(ook heel goed), eerst werden ze gek, en gaf ik mijn garantie op, nu is het een beschreven inrichting met garantie.

dit is geen sneer naar niemand, ik bedoel te zeggen, redeneer naar je eigen installatie en zoek je eigen inpasbaarheid, er is volgens mij wel meer mogelijk met dit dingetje, ik ben ook nog maar een beginner.

@dutchtraveller erg goede posting !
Warmte is goedkoper te bufferen dan electriciteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@dutchtraveller:
bedankt voor je post.
dit betekent dat bij -9 graden en lager mn cv ketel continu in de laagste stand kan draaien. En de ELGA het aan moet kunnen tot 0 graden.

Gelukkig kan ik bij een lage watertemperatuur de woning warm houden. De ouderwetse radiatoren hebben na alle extra isolatie flinke overcapaciteit.
Met onderstaande retourtemperatuur blijft het huis goed warm, dus de warmtepomp moet wel een redelijke COP de boel wel warm kunnen houden. De aanvoer is gemiddeld 10 graden boven de retour, schat ik in zolang de ketel brandt, maar aangezien dat maar een beperkt deel van de tijd is (boven de min negen), moet gemiddeld 5 graden boven de retourtemp ook al vaak genoeg zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/bbb64uh2d/retourtemp.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 18-12-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Kent iemand deze Stiebel-Eltron? http://www.stiebel-eltron...armtepompen/wpl-5-n-plus/

Voordeel voor mij althans is dat deze ook het tapwater kan doen, wat bij de Elga niet zo is. Ik zou graag een alles-in-een oplossing hebben, en wie weet dat 5kW dan met evt. de nodige maatregelen, isolatie, ltw, geen nachtverlaging meer etc. genoeg is voor mijn 2006 woning. Want zelfs met een flinke afname aan GJ stadswarmte blijf ik natuurlijk het dikke en almaar groeiende vastrecht en huur installatie betalen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@luiaard: of dan een waar ook een zonnecollector op kan en dus dubbelt als boiler voor de ZB
bv lg thermaV

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 18-12-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Is ook een optie, kan nog wel een aantal m2 collectoren kwijt.

Import van EVs

Verwijderd

Gentlemen,

ik heb een hele tijd deze draad gevolgt. Ik heb nl ook 1000kwh op te fikken.

Ik heb een 1000l buffer die ik met mn open haard op temp breng, en dat soupeer ik zachtjes de ltv in.
Tot 5C red ik het makkelijk. Voor de dagen dat ik niet aanwezig ben, en voor de iets lagere temperaturen zoek ik wat hulp van een lw WP.

Ik zocht een WP die stand allone een buffer op temp kan brengen, op de door mij gewenste manier.
Ik ben vooral geinteresseerd werking bij buitentemp van +5C tot -5C, misschien -10C.
Vanwege de bufferende werking van de buffer ( de naam zegt het al) hoef ik ook geen dure modulatie.
Een electronisch ventiel wil ik weer wel.

Vanwege de eigenwijzigheid aan boord en de dure modulatie valt de elga dus af. (goeie cop maar plm 3300,-) Begrijp me niet verkeerd, de Elga is een prima ding icm een ketel, maar niet voor mijn setup.

Er zijn wat betere producten (meer stand allone en vrijer programmeerbaar), al in deze draad genoemd, maar die gaan zo naar 3500 / 4000. vanwege een tvt richting 20jaar vallen deze ook af.

Ik heb overwogen een simpele wp te nemen. Er zijn ll wp's met aardige cop onder de 1k€. Misschien zou ik een wisselaar in de hete gasleiding kunnen plaatsen. Die wisselaar kan je zo kopen of namaken.
http://www.packless.com/p...-heat-pump-coils-ton.htm# (tanx gasschuif)

Van een 5Kw ll zou ik dan best 3kw water kunnen aftappen. Maar wat gemail later lijkt het erop dat de slimmerikken dan in storing kunnen gaan, en dat ben je verder van huis.
Bovendien zijn deze ll wp's vooral airco en luchtontvochtigers en prachtig gemoduleerd. Allemaal toeters en bellen die ik niet zoek.

Ik kan een nog goedkopere 0,4K€ ll WP scoren, maar die hebben slechte COP bij -5C. Ondanks dat je tvt beter wordt (vanwege lage investering) gaat het gebruiksgebied enorm van achteruit, omdat je dan met cop <2,8 (< break even) voor 23 ct p kwh warmte maken niet goed bezig bent. Je moet dan wel heel goed je pv gaan boekhouden. Bovendien verwacht ik niet zon beste levensduur, omdat ze allerlei compressorolie-uitdamp-na-lange-stilstand slimmigheid niet aan boord hebben.

De Michl wp waren te mooi om waar te zijn.

Nou ik heb em gevonden hoor: Een 3.8 kw lw wp, speciaal om boilers op te warmen. Helemaal stand allone, tot -5C een heel aardige cop en -15C een cop van net 2,8 (break even). geen extra toeters en bellen. Geen dure modulatie. Je "krijgt" er een 250l vat bij.
Het is een monoblock, dat betekend geen stek handeling. Je maakt een glycol cirquitje en klaar.
De hobbyist kan lekker knutselen aan zijn open-haard-buffer opwarming en 's zomers -bij volle zon- pv opstook van het tapwatervat. kwestie van kraantjes omzetten, wat geen probleem is met glycolwater.

http://www.klimaprofis.co...rticle/1093/sCategory/382

De importeur zit in nl, dus als je even belt dan zijn de verzendkosten plm €50.

dus plm €2100, tvt ongeveer 10jr. Mooi compromis.

Ik griekenland zijn ze nog veel goedkoper (1250 incl) . Ik heb nog in het grieks gechat met zon helpdesk. Met behulp van google translate natuurlijk. Men wil niet verkopen vanweg een tax problem. Onzin want we zijn EU. Ik had geschat dat ik met €400 transport zeker 0,5k€ goedkoper uit kon zijn (tvt 7jr) Maar vanwege het risico, garantie e.d.toch maar in DE gescored.
In rusland kost het apparaat maar 0,65k€ (!). Dus inkoop max 400€. Kan je nagaan hoeveel zon apparaat over de kop gaat.

warme groeten, r

• hansdegit
Nuttige info, Robairo! Zoiets zou ook handig zijn om je zonneboiler mee uit te breiden in de winter; die doet nl. bij mij ook niet zo heel veel op dit moment.

edit: maar wat bedoel je nu precies met "dure modulatie" ? Een ingewikkelde regeling die jij toch niet nodig hebt?

[ Voor 27% gewijzigd door hansdegit op 19-12-2013 08:50 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie tvt als argument, zolang salderen bestaat in de huidige vorm klopt dat maar hoe lang nog?
Die 1000KWh overschot nuttig inzetten zou ik zeker doen.
Zelf zou ik zo'n 2m hoog apparaat met 250l vat niet even in een hoek kwijt kunnen ...
Overigens is die 'dure' modulatie wel gunstig voor het energieverbruik, er wordt 1/3 minder beloofd.
Zelf zou ik op de herrie van het ding letten, modulerend betekent ook stiller ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-12-2013 09:39 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Verwijderd

mmm tvt.
my point of view vanuit gezin met 2 jonge kinderen :

ik heb geen elga genomen, en heb 2k cash, een elga/wp kost volgend jaar 250 euro meer.
ik heb nu dan al 200 euro aan gas verbruikt

ik heb de elga wel genomen, 2k in de elga
200 euro al vermeden, en de elga word niet duurder in de aanschaf ik heb hem immers al draaien,
en de installatie was nog tegen het lage btw tarief, volgend jaar niet meer.

de bron is uit de post-tvt-pv gekomen, en word vooralsnog bijna gratis aangevoerd (salderen) tot nader order. welk economisch alternatief heb ik eigenlijk voor mijn gezin ? (10 jaars termijn bij stijgende stroom en warmte vraag)

/ i was talking to myself.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2013 10:36 ]

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 19 december 2013 @ 08:20:
maar wat bedoel je nu precies met "dure modulatie" ?
ik bedoel dat de compressor in de buitenunit met een inverter op een laag toerental gezet kan worden.
Een 1kw inverter is consumentenprijs <€400 eu, echter in een wp scheelt het ineens 1k€.

Een wp op half vermogen heeft inderdaad een iets hogere COP. (thanx gasschuif), maar meer winst wordt geclaimd doordat de ruimtetemperatuur minder overshoot heeft. (heb ik met mijn buffer geen last van)

Inderdaad brult een on/off wp op volle pwr, en volle dba's. Wel 50 stuks. Das onontkoombaar, maar hoeveel last geeft 50 dba? Het verkeer rond mijn huis geeft al 54 op de gevel.

En in logaritmeland geeft 54 dba + 50 dba ongeveer 54 dba. Dus niet druk over maken.

Gelukkig doet hij het op temperaturen waarbij ik lekker bij de haard aanschuif.
En 's zomers overdag ben ik aan het werk. In de weekends mag hij dan uit.

warme groeten, r

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@eric-pvt
oow, ik dacht dat jij een airco had gekocht voor 2k. ;)
dat is best een net prijsje voor een airco, lekker verkoeling voor de zomer.

(dat hij je ook nog 200 euro per jaar bespaart aan gas is aardig en leuk mee genomen.
ik zie eerder de luxe van koeling in de zomer, en rustige verwarming in de herfst/lente.
(mijn gas ketel verwarmt in die periodes te snel mijn huis waar door de vloer tussen de verwarmings-rondes in soms net niet lekker aanvoelt, net te koud)
om die heerlijke luxe nu te gaan tvten snap ik ook niet, misschien de term gebruiken van:"ecoluxe")

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dutchtraveller
Als je zelf de WP wil sturen is een niet modulerende warmtepomp met een groot buffervat een betere investering dan een WP met complexe en dure electronica en aansturing.
Dat heeft mijn voorkeur.

Alleen de COP van de goedkopere WP's loopt nog achter en over de betrouwbaarheid en levensduur heb ik mijn twijfels.
De lagere COP compenseer je (deels of geheel) doordat je de WP vooral bij een hogere buitentemperatuur laat werken en de warmte buffert.
Je buffer moet wel groot genoeg zijn. Daarom moet je bepalen wat het warmteverlies van je woning is.

De inverter heb je ook niet nodig inderdaad want dat kun vervangen je door modulatie in de tijd (variabele dutycycle) te werken. Ik denk dat je het aantal stops en starts moet minimaliseren vanwege de levensduur.
Daarom zou ik op het warmste moment van de dag continue draaien tot je buffer op temperatuur is en daarna op variabele dutycycle overstappen om die temperatuur vast te houden.
Overdag je huis naar een hogere temperatuur brengen zodat je daar ook nog warmte buffert.
Koop een jacuzzi en gebruik die als extra warmtebuffer. >:) WAF to the max. 8)
Als je alle warmte overdag opwekt heb je 's-nachts ook geen lawaai, scheelt in de WAF en de NAF.

De koudwaterleiding naar de gasketel zou ik door de buffer laten lopen zodat je warme tapwater voorverwarmd wordt. Door de naverwarming is Salmonella geen issue.
Ik heb alleen geen idee of de ketel dat leuk vindt.

Maar voor mij is het allemaal toekomstmuziek.
Ik moet nog heel erg veel doen aan mijn huis voor dat een optie wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchtraveller op 19-12-2013 12:54 ]

Verwijderd

Salmonella is een geslacht van gram-negatieve staafvormige bacteriën die onderdeel zijn van de natuurlijke darmflora van pluimvee, varkens, runderen, reptielen en huisdieren.
legionella denk ik.

@migjes 200 is nu al, en ben half september gestart, op jaarbasis kan het 4 a 500 worden
prachtig maar ik vind het warmere huis belangrijker, zeker snachts nu ik er ook wel uren uit ben snachts

• Dutchtraveller
@eric-pvt. Inderdaad, het moet legionella zijn. Thanks!! Niet geslapen vannacht.. :)

Helemaal eens: Tvt is belangrijk maar komt na comfort.
Ik ben ook vaak het grootste deel van de nacht op.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchtraveller op 19-12-2013 12:58 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik geloof dat m'n Elga werkt. Weinig gasverbruik, hoog stroomverbruik.

Daktekort; zucht.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Dutchtraveller
Wat ik wel zelf wel verrassend vondt was dat als je stroom voor minder dan 7,2ct/kWh zelf opwekt je dan met een COP van 1 even duur uit bent als met gas.

Daarom zie ik LL nog wel als een alternatief voor LW.
Het issue van een LL-WP is dat je er per ruimte een nodig hebt.
Maar omdat je met lagere temperaturen werkt moet de COP hoger uitvallen.
Je zou dus kunnen kiezen om alleen voor de woonkamer een LL-WP te nemen en in de ruimtes waar je weinig warmte nodig hebt electrisch te verwarmen (on demand).
Door het grootste deel met een hoge COP op te wekken kun je met een hogere stroomprijs al breakeven halen.
De investering is een stuk kleiner maar salderen of niet maakt of breekt ook deze oplossing.
In dat kader is een kleinere investering wel een voordeel.

De verwachting is dat de kostprijs van PV over een paar jaar op $0,40 per Wp uit gaat komen.
Dat is slechts 30 eurocent... Inverters zullen ook goedkoper worden.
Geinstalleerd verwacht ik dan een prijs van rond de 1 euro per Wp mits de politiek niet dwars gaat liggen.
Met een levensduur van 25 jaar kom je dan wel onder die 7,2 cent.
Ik verwacht een explosieve groei van PV maar salderen zal dan wel verdwijnen vrees ik.

Opslag is nog steeds een groot issue, niet zozeer voor de korte termijn maar om de seizoenen te overbruggen.
Ik denk dat electriciteit gebruiken om methaan te produceren en dat opslaan in bestaande gasvelden de oplossing is.
Gebruik de CO2 uit bestaande fossiele centrales als grondstof. Dat is een betere oplossing dan CO2 opslaan.
Een groot voordeel van deze oplossing is dat we ons bestaande gasdistributienet blijven gebruiken.
De investeringen in nieuwe infra zijn de grootste bottleneck om op 100% duurzame energie over te stappen. Zowel financieel als wat betreft de gevestigde belangen.

Verwijderd

kwam vandaag uit werk/heerhugowaard wat later..
daar was het 1,2c graad bij vertrek
12 km verderop richting west woon ik, bij thuiskomst geeft de elga aan : 6,7c
zo lokaal kan de cop dus al extreem verschillen.

ik hoop maar dat het profiteren van de nog warme zee nu niet gaat omdraaien in maart,
of dat de (zon-cv) collector dat kan gaan opvangen....

• hansdegit
Kan je die tempsensor aan de achterkant makkelijk lostrekken? Hoe heb je 'em aan de zijkant weer bevestigd? Beetje dubbelzijdig plakband oid?

De buitensensor geeft bij mij nu hier 4,38 aan (plus/min 0,5 nauwkeurigheid). De aanvoertemps die vandaag gehaald worden zijn echter hoger dan gisteravond toen het warmer was. Apart fenomeen....

Verwijderd

beetje zitten frummelen en toen kwam hij los
het temperatuursverschil tussen "in de airflow" en erbuiten is wel +4c.
hij zit nu met wat jeweetwel tape, weet ook niet wat slim is nu te doen

december verloopt ook al weer vreselijk goed hier, het lijkt wel warmer dan oktober.
die eeuwige `rot zeewind` is ineens een voordeel lijkt het voor de warmtepomp, waar de ketel juist tegenin stookte.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2013 22:33 ]

• hansdegit
De reden dat ik het vraag.... Ik bemerkte vorige week nogal wat defrost cycles. Ik vraag me af in hoeverre de regeling dat baseert op de gemeten temperatuur.

Verwijderd

met een keukenrol karton op de sensor scheelt het al ietsje (horizontaal erop)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo he! 9 graden bij de buitenunit en tóch flink wat ijs op de verdamper. Heftig vind ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Ik kan me zo voorstellen dat dat ook minder wordt als de compressor terug moduleert en de ventilator blijft draaien. Is de regeling zo slim dat hij bij +temperaturen de warmte uit de lucht gebruikt om te defrosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijs bij hans ?
ik had juist een lage modulatie vanmorgen tussen de 150 en 300Wac
blijkbaar had je enorme warmte vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Elga montage hier verwacht in week 2 of 3 van januari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Paul C schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:51:
Ik kan me zo voorstellen dat dat ook minder wordt als de compressor terug moduleert en de ventilator blijft draaien. Is de regeling zo slim dat hij bij +temperaturen de warmte uit de lucht gebruikt om te defrosten?
Bij mijn weten niet. Hij gebruikt warmte uit de CV; het proces wordt even omgekeerd.

@eric-pvt: Als de buitenunit draait, draait -ie bijna altijd volle bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Als ik alles een beetje volg dan moet je toch een groot overschot aan zonnepaneel Kwh uren hebben, wil
de investering van een Elga er financieel eruit kunnen.

Is het daarom niet beter een close in keuken boiler te gebruiken om een overschot van ca 500 kwh te suplementeren.
Ik denk dat ik de WAF hiermee kan verhogen, een mooie berekening hiervoor is te vinden op,

www.olino.org/articles/20...everbruik-close-in-boiler

Dit zou wel eens het kerstproject van 2013 kunnen gaan worden.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Raolte: daar is zeker wat voor te zeggen (moet je wel een goede nemen). maar ja, als je zo als ik die al hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Raolte
als de close in boiler jouw ding is gewoon doen.
daar heb je onze goedkeuring niet voor nodig. ;)

ik snap best dat mensen graag op 0 kWh uit willen komen, ik zelf kom liever wat hoger uit.
ik heb niet zoon behoefte om een "slechte" klant te zijn bij het energie bedrijf.
het is erg leuk om die heffings-korting te krijgen en daar door de elektra rekening in de min te zien gaan.
maar eigenlijk wil ik het liefst gewoon mijn aansluitkosten betalen.
(misschien ben ik wel te netjes/te lief, naar een club die dat niet bijzonder naar mij is, maar zaken zijn zaken.
ik behandel de leverancier niet als leverancier maar als zaken partner.
ik ben geen klant maar een partner, en partners zuigen elkaar niet leeg.)

dus ik zelf reken gewoon 8ct voor de eerste 1717kWh die ik uit het net neem en wens gewoon net zo als iedereen mijn aansluitings-kosten te betalen.
als ik daar dan de 500kWh bij optel dan kun je een warmtepomp al met gemak 2000 uur voor laten draaien.
dus niet onmogelijk, slechts een kwestie van visie. (en geen probleem als hij afwijkt van die van mij)

het tvt'd dan niet echt lekker, maar tvt is zeker niet alles.
(ik heb vorig jaar een kapotte gas ketel gehad, midden in de winter.
brrrr wat was dat koud. met een elektrisch kacheltje(1500W) geprobeerd mijn huis warm te maken.
het werd niet warmer als 15 graden en het koste mij 18kWh per dag extra.
ik wil gewoon een 2de optie er bij als back-up en luxe.
zoals sommige mensen er voor kiezen om een 2de auto te kopen of vakantie huis.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Raolte
mijn cop is met het huidige weer dik boven de 4 voor 2013 gekomen
ik verwarm mijn hele huis met het vermogen van een halve haarfohn
die keukenboiler is dan een beetje zonde, ik heb er eentje, maar vind dat een beetje zonde, hij staat uit.
als je het topic nog beter volgt, dan is dat onder de 1000m3 gas aan jaarverbruik,
misschien al met een kleine warmtepomp te wekken, stroom die je zelf opwekt met een duidelijke prijs.
overigens gebruik ik nu dankzij de warmtepomp al 201kWh minder dan in december 2012 en vrijwel geen gas meer. de omgekeerde wereld dus. misschien moet je het eens zien werken.
verder is er maar 1 keukenboiler met isolatie met waf en comfort, de rest is vrij snel stuk of lek.
http://www.quooker.nl/nl/assortiment/Reservoirs/COMBI/23

@hans is het nou wel zo slim om steeds vol vermogen te vragen, zie hierboven, (-201kWh@21-12-2013)
ik gebruik erg weinig stroom met de wp op een strakke temperatuur, zonder variaties.
het dag-nachtregime is nu 19-21 straight. met stapjes van 0,5 graad op advies van paul.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb weinig keus met aan/uit. Die zoneregeling is me wat waard; zeer comfortabel om 's ochtends alvast een warme badkamer te hebben.

Maar ook als ik met slechts één thermostaat (de Touch Modulation) zou werken, moet de buitenunit vol aan de bak; nu met aan/uit is het niet zo dat de thermostaat op "uit" staat. Integendeel; vanaf vanmiddag 14:00 staat de thermostaat vragend.

herrrstel: ik heb nu een boilercyclus. Dat wil zeggen dat alle zones niet vragend staan.

En of dat slim is? Zeg me wat er niet slim aan is....Nogmaals: ik kan niet anders..

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 21-12-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ eric pvt,

Inderdaad een mooi ding ,iets prijzig,maar heeft ook zijn voordelen.

Zoals je ondertussen weet, wil ik geen dief zijn van mijn eigen portemonnee.

Ik ga er aan rekenen, maar hij zou het best eens kunnen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hans
ook bij aan/uit moduleert de elga zelf als je hem/haar maar laat jojo`en met +0,5 / -0,5 graad, rondom de gewenste/gevraagde temperatuur. ... dan word de elga ineens erg zuinig. (net geleerd)
ik heb nu ook een week geen nachtverlaging meer, nou ja, 19c->21c zeg maar in 0,5 stapjes
en ook hier lijkt het of je snachts verbruikt, totdat je na een week gaat tellen
nou is het ook erg warm, maar het ziet er erg goed uit

@raolte, out of the box, maar wat prijzig lijkt in hollandse zin, is rendabel in deutscher art.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2013 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Even spelen met het temperatuurverloop over de dag.

Mijn aanname is even dat de elga met 35 graden aanvoertemperatuur het huis kan warmhouden, bij verschillende buiten temperaturen is dan de cop:
buiten temp. cop @ 35
4 4,3
5 4,4
6 4,5
7 4,6
8 4,7

De gemiddelde buitentemperatuur per half uur van jan-april 2012 geeft dan een gebruik van ca. 19,7 kwh/dag in 2 scenario's voor de binnen temperatuur:

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/griav6tlh/Elga_scenarios.jpg

Belangrijkste inzichten:
- laat de binnentemperatuur zakken waar de COP het laagst is.
-laat de binnentemperatuur stijgen waar de COP het hoogst is.
- laat de binnen temp langzaam stijgen, want dan hoeft de aanvoertemp. maar beperkt omhoog

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 22-12-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barryh
ik heb ltv maar kan niet voorkomen dat de aanvoer nu 52c is en de retour 34c, dat heeft elgaatje zelf besloten, blijkbaar ziet hij warmteverlies en compenseert dat.
het opgenomen vermogen is nu slechts 660Wac, het is hier nu 9c buiten.
de harde wind heeft grote invloed op de afkoeling, ik zie alle huizen met een gasketel stoompluim,
echter word dit zwaar gecompenseerd door de elga die zich erg prettig voelt in harde wind.
dit komt ook terug in een model, maar hoe ?
in een windrijk gebied voldoet de elga denk ik beter dan in het oosten van het land.
@hans: doet jouw elga het nu ook erg goed (windje 8 + slagregen)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt: wellicht is continu dezelfde temperatuur binnen nog wel het efficientste: dan kan nl. de aanvoertemp. het laagste zijn. en dat is weer goed voor de COP. Uit mijn rekensommetjes blijkt dat door varieren met de binnentemperatuur de totale KWH/dag behoefte nog niet echt daalt.
En dat is dan onder de aanname dat dit de aanvoertemp. niet beinvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pomp ietsje omlaag gezet gisteren, nu een boiler van 40,5 graden en een aanvoer van 40,5. Die NTC's van de Carrierprint meten ongetwijfeld iets van 43 graden, dus de Elga is flink aan het terugmoduleren. Nu as we speak 340 Wac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha mooi, dat zie ik hier ook, maar wel een forse warmte output, en een stroompje minder dan een haarfohn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Martin,
wil je de formule die je gebruikt ook met ons delen :)
thx
mkleinman schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:20:
Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd om alles in een matrix uit te zetten. Ik ben zelf gegaan tot een maximum aanvoertemperatuur van 50 graden en een buitentemperatuur range van -5 tot 18 graden.

Ik kom dan uit op onderstaande tabel:

Edit: Groen betekent bij de huidige gas en elektriciteitsprijs dat elektriciteit met deze COP goedkoper is.

COP:
[afbeelding]

Afgiftevermogen:
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@BarryH

Mooi spreadsheet.

Omdat het warmteverlies van je woning zo hoog is levert het opslaan van warmte overdag niet veel op.
Door de hogere temperatuur verlies je dan ook meer warmte.
Het wordt pas zinvol na flink isoleren denk ik maar echt uitgerekend heb ik het nog niet.

De regeling die ik wil toepassen is om de verwachtte temperaturen voor de komende dag en nacht te gebruken (voor het voorbeeld op uur-basis) en dan terug te rekenen vanaf de volgende ochtend.
Bijvoorbeeld ik wil morgenochtend om 07:00h opstaan en dan verwacht ik een temperatuur van 19graden.

Globaal moet het ongeveer zo werken (het is iets complexer...):
Met
- het warmteverlies van de woning
- de buffercapaciteit van woning en eventueel buffervat
- opbrengsten uit:
electraverbruik (bij mij hoog omdat ik veel computer apparatuur heb draaien)
aanwezige personen
instraling van de zon
- het vermogen van de warmtepomp i.c.m. een cop tabel
kun je dan uitrekenen hoeveel warmte je tussen 06:00h en 07:00h ontvangt en verliest.
Dan weet je bij benadering hoeveel er om 06:00 in je totale buffer moet zitten.
En zo verder terug tot het startpunt.
In de praktijk wil ik dit nauwkeuriger doen dan per uur.

De hoeveelheid kWh die je in je warmtepomp stopt elk uur is een variabele die ik met een algorithme optimaliseer. De targets zijn minimaal verbruik in euro en minimale temperatuurvariaties in het huis.
Optimaliseren van bedrijfsprocessen middels slimme oplosssingen en software is wat ik doe.
Soms haal ik wel een factor 10 t.o.v. de oorspronkelijke situatie.

Ik gebruik euro en niet kWh omdat iIk verwacht dat in de toekomst de kWh prijs anders vastgesteld wordt.
Niet dag/nacht maar bijvoorbeeld per uur.
Waarbij overdag (als Duitsland straks vol ligt met zonnepanelen en andere landen volgen) een hele lage prijs geldt.
En misschien nog een capaciteitstarief (betalen naar rato van je piekverbruik).
Daarom wil ik overdag warmte bufferen en mijn PV opbrengst zoveel mogelijk opstoken... :)

Een WP met een inverter is natuurlijk efficienter bij lage vermogens maar ook veel duurder.
Het is iets om af te wegen.
Dit soort vermogens electronica zal t.z.t. ook wel goedkoper worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchtraveller op 22-12-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@BarryH
Het temperatuurverschil tussen dag en nacht is niet groot in je voorbeeld dus het verschil in COP ook niet.
Dat is nog een factor waardoor je weinig effect ziet.

Varieer het benodigde vermogen eens (je hebt nu 270W/graad en dat is hoog).
Probeer eens een waarde van 100W/graad.

En kijk eens wat het uitmaakt als het 's-nachts buiten kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb de regeling iets aangepast....Als een zonethermostaat geen warmte vraagt, blijft de Elga aan om de boiler warm te stoken. Tijdens zo'n boilerrondje zie je de Elga lekker terugmoduleren als zijn retour oploopt. Dat geeft mij het idee dat de gemeten temperatuur niet zo van invloed is op het vermogen wat de Elga pakt, maar dat -ie terugmoduleert nav de gemeten retour en/of aanvoer.

Nu kan het toeval zijn, maar buiten is het nu 8 graden en de thermostaat staat niet continu vragend. Zelfs met die kneiterharde wind op de gevel.

Ik hoef eigenlijk alleen nog maar de zonneboilervakantiefunctie in de software in te bouwen, maar daar heb ik nog wel een maand of 6 voor, denk ik zo. Voor de rest zit het meeste er wel in:
- zoneregeling
- herstarten van de warmtevraag bij terugvallende aanvoer/retour
- boiler verwarmen
- boostfunctie voor snelle warmtevraag

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat me vandaag wel duidelijk opviel is periodes met enorme warmtelevering, afgewisseld met wat pauzes.
het huis even 2 graden warmer was ook bij 9c en harde wind geen probleem.
het opgenomen electrisch vermogen van de elga daalt sterk bij wind en hogere temperaturen. (regen)
het geleverde warmte vermogen stijgt echter dan ook sterk.
klinkt bijna als win win
de halve winter is alweer om, de elga verbaast enorm hier, op wat testen na heb ik geen gas voor cv gebruikt sinds de plaatsing in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt: de hogere cop bij regen is wel heel prettig, want dan verliest ons huis flink meer warmte dan bij droog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:14:
Martin,
wil je de formule die je gebruikt ook met ons delen :)
Uiteraard. Dit is de Excelsheet die ik heb opgebouwd.

http://www.familie-kleinm...t/losse_plaatjes/COP.xlsx

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
bij het monteren van de elga heb ik nog een keuze wat betreft de integratie met de zonneboiler.
de zonneboiler heeft cv ondersteuning en de elga komt in de kring na de driewegklep die de retourstroom via de boiler stuurt als de boiler warmer is dan de retour.
Bij de zonneboiler zit ook een tweede boiler. , die opgewarmt wordt zodra de collectoer de eerste boiler niet verder opgewarmt krijgt.

Met de montage van de elga heb ik de optie om deze tweede boiler vast in het cv circuit op te nemen.

Wat levert dat op?
1. een trager cv systeem met een grotere waterbuffer
- meer warmteverlies bij de boiler
+ de installatie houdt meer warmte vast, en bij afkoeling buiten blijft het huis dus langer warm.
+ ook in de winter tapwater voor gewarmd.

Ik weet niet zo goed wat nu slim is.

Daarbij is er nog een tweede optie: ipv drinkwater in de boiler en de cv door de warmtewisselaaar (en de zb door de tweede WW), kan ik ook CV water in de boiler doen en het drinkwater door een warmtewisselaar leiden.

tja, ingewikkeld....

Voor de achtergrond:
a. de cvondersteuning heb ik ook een keer de maand januari vast ingesteld, waardoor de boiler dus opwarmt werd door de cv retour, maar toen steeg het gasverbruik ca. 10-20%.
b. ook vandaag levert de ZB warmte op :)

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 23-12-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hou het graag simpel, bij montage kogelkranen in de cv leding, zo kan je schakelen,
je gaat toch aan de gang met de cv ledingen, bij plaatsing.

zo heb ik kogelkranen in de aan en afvoer direkt op de elga pijpjes (dus is nu te verwijderen zonder cv verlies bij storing) kost een tientje extra maar geeft 100 euro mogelijkheden,, zoals wel of geen flow over ......

ik zie de elga dan ook als radiator in een circulatie ring, en dat is de boiler ook, de gasketel ook, vloerverwarming ook etc etc. als er een ring mogelijk is, dan heb je ook nooit een flow probleem.
op de ring zijn opritten en afritten.(geven of nemen)
kogelkranen op aan en afvoer geeft optie tot verwijdering bij storing, zoals lekkage.
ik heb deze, inclusief aftap :
https://www.wasco.nl/Prod...x?inArticleNumber=3561016

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig windkracht 9 over de elga, en 11 graden
de fan draait niet of bijna stationair, en een keurige warme cv bij 130 Wac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verbaasd me inderdaad niets :). Kogelkranen is een hele goeie inderdaad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is inderdaad een apart weertje deze december. Nacht temperatuur van 10°C. Ik dacht altijd dat er rond deze tijd witte vlokjes uit te lucht zouden vallen. Gasketel staat hier vrijwel de hele dag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De Elga staat hier zelfs uit. Maar dat komt omdat de verwarmingsprogramma's en het boilerprogramma is afgelopen. :) Rustig de nacht doorkabbelen op een instelling van 18,5 graad.

Elga in ruste pakt hier 12,8 W.

Zojuist de boilertemperatuurbeveiliging in de zoneregeling gezet. Het project is bijna af. Help, wat nu?

Het is toch hetzelfde weertje als gisteren, maar gisteren slechts 14 kWh verbruikt (met veel ovengebruik). Vandaag is dat toch al weer 23 kWh. En dat terwijl er vandaag niemand thuis was.... :?

Nog 1023 kWh in depot. Wordt tijd dat Guus mijn zonnestroominstallatie komt fixen, want de dagen worden weer langer. 'k Heb kWh's nodig!

[ Voor 44% gewijzigd door hansdegit op 23-12-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gewoonweg nog 108 kWh in depot dat is het saldo zonnestroom vanaf de plaatsingsdatum.
dus affikken meteen wp ? nee dat werkt voor mij niet.
als ik nu terugreken naar gas, dan heeft de warmtepomp(cv) voor december nu 29m3 verbruikt (1m3=8kWh) bijzonder.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28

Aad

Hier in n/o groningen is het anders mijn ELGA staat de hele dag al voluit te werken veel wind dus veel warmte verlies. De ELGA kan mijn woonkamer niet warmer krijgen dan 21 graden. Ik heb jaga's met DBE maar de temperatuur in de leidingen blijft denk ik te laag om mijn kamer te verwarmen.. Morgen maar weer proberen om samen met de cv het wel warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Aad schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:12:
Hier in n/o groningen is het anders mijn ELGA staat de hele dag al voluit te werken veel wind dus veel warmte verlies. De ELGA kan mijn woonkamer niet warmer krijgen dan 21 graden. Ik heb jaga's met DBE maar de temperatuur in de leidingen blijft denk ik te laag om mijn kamer te verwarmen.. Morgen maar weer prberen om samen met de cv het wel warm te ktijgen.
Misschien is het huis niet goed genoeg geisoleerd en heeft u daarom een groter warmteverlies dan dat de Elga kan leveren?

De Nederlandse Aardbevings Maatschappij wil nogal eens scheuren in de isolatieschil aanbrengen. Dit geheel voor eigen gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:42:
de halve winter is alweer om, de elga verbaast enorm hier, op wat testen na heb ik geen gas voor cv gebruikt sinds de plaatsing in september.
Ik snap je enthousiasme, maar wat we tot op heden hebben gehad is niet meer dan wat herfstweer, het wordt pas leuk als het straks -15 's nachts is: hoe gaat het dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
De (astronomische) winter is ook pas begonnen op de 21e om 18.11 uur. Toen eric-pvt dat postte was de winter dus niet op de helft maar op 26 uur en 31 minuten, ongeveer op 1% dus.
Neemt niet weg dat zijn boodschap duidelijk en onweerlegbaar is: in het tussenseizoen is geen ketel meer nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik terugkijk wat ik zonder isolatie hr++ en gasketel in 2009/2010 verbruikte kan ik alleen maar tevreden zijn in alle opzichten, in februari gebruikte ik 107m3 gas, dat gaat de elga niet redden,
maar als de elga dat halveert ben ik alweer spekkoper, en is het gastotaal een muggescheet van ooit.
wat de cop ook zal zijn, ik heb 1kWp bijgekocht.
als ik verder in de tijd terugga tot 2006, is het helemaal hilarisch, elke kWh in de warmtepomp was toen een m3 in de gasketel.

@aad juist die harde wind weet de elga hier goed te compenseren merk ik, precies aan een winderig watervlak voldoet de wp nog beter dan in het oosten van het land
21c is natuurlijk een heel mooi cijfer voor een klein warmtepompje met kerst
probeer eens door te verhogen met stapjes van 0,5c, dus als het nu 21c is dan naar 21,5
(niet meer dan 1c verhogen dus)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Als ik naar het gasverbruik hier kijk vanaf september 2013 dan kom ik op respectievelijk uit op : 6,5m3, 37,1m3, 133.7m3 en prognose 173,5m3 voor december. Totaal iets meer dan 370m3. Daarnaast heb ik ook 93kWh in een elektrisch kacheltje gedonderd.

Ik ben er van overtuigd dat ik van die 370m3 80% met de ELGA had kunnen vervangen en misschien zelfs nog wel meer. Het gasverbruik van Eric en mij is/was redelijk vergelijkbaar. Waar hij nu 12kWh per dag in de ELGA stopt moet ik 5m3 gas verbranden. Uitgaande van 8,8kWh in een m3 kom je uit op 5*8,8=44kWh // 12kWh. En als je dan de COP meerekend van ongeveer 4 dan klopt het weer akelig. 44/4 = 11kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik vraag me toch steeds meer af of je spouw wel in orde is. Hier is de voorgevel op dit moment niet geïsoleerd, en wij zitten op 8,83/26,75/108,59 en een prognose van 137 voor december.

En we hebben voor mijn gevoel absoluut nog niet zoveel gedaan aan isolatie (bijv. nog geen extra dakisolatie). En dan heb je ook nog een 8,4GJ input van de ZB met CV ondersteuning, en een elektrisch kacheltje. Waar blijft al die warmte toch? Eerlijk gezegd zou ik me daar meer zorgen over maken dan over een L/W warmtepomp. Mooi dat je duurzaam stookt, maar minder stoken is nog veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:14:
Als ik naar het gasverbruik hier kijk vanaf september 2013 dan kom ik op respectievelijk uit op : 6,5m3, 37,1m3, 133.7m3 en prognose 173,5m3 voor december. Totaal iets meer dan 370m3. Daarnaast heb ik ook 93kWh in een elektrisch kacheltje gedonderd.

Ik ben er van overtuigd dat ik van die 370m3 80% met de ELGA had kunnen vervangen en misschien zelfs nog wel meer. Het gasverbruik van Eric en mij is/was redelijk vergelijkbaar. Waar hij nu 12kWh per dag in de ELGA stopt moet ik 5m3 gas verbranden. Uitgaande van 8,8kWh in een m3 kom je uit op 5*8,8=44kWh // 12kWh. En als je dan de COP meerekend van ongeveer 4 dan klopt het weer akelig. 44/4 = 11kWh.
Snap niet waar jij je gas laat! Hier is het totale verbruik inclusief wasdroger en warmwater sinds 1 september tot nu 185 m3. En dat is overigens de helft van vorig jaar. Het elektrische kacheltje is hier 4 keer aan geweest, naar schatting 10 kWh mee verstookt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb werkelijk geen idee waar de warmte blijft. Er zit 100% zeker isolatie in de spouw en ik kan op de warmtebeeldfoto's niet zien dat dit uitgezakt is. 5m3 gasverbruik over een hele dag levert een gemiddeld warmteverlies op van ongeveer 1.8kW ( 1833J/s ).

Als ik 6,8 graden als gemiddelde temperatuur invoer in mijn Excelsheet voor warmteverlies over mijn buitenschil dan kom ik uit op 1751W. Mijn sheet komt dus akelig dicht in de buurt van de werkelijkheid.

Verdeeld over de verschillende vlakken kom ik uit op:
  • Buitenmuren: 611W
  • Vloer: 149W
  • Binnenmuren ( woningscheidend ): 332W
  • Glas: 384W
  • Dak: 204W
  • Overig: 72W
152W verlies komt voor rekening van de muur van de woonkamer richting de buren. Die wand ga ik isoleren wanneer we aankomend jaar de benedenverdieping aan gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb de sensors van de carrierprint opnieuw bevestigd aan de aanvoer- en retourleiding maar nu met 5mm schuimrubber er tussen. De boiler wordt met deze truc niet veel heter dan 42 graden. Maar daar is dus prima mee te douchen.

Misschien is het een aardig idee om de warmwater temperatuur van de ketel op 45 graden te zetten; de ketel hoeft dan nauwelijks in actie te komen bij een douchebeurt.

@mkleinman: ga eens meten of je ketel nog wel knap vermogen levert...Ik geloof dat niemand er meer iets van snapt.

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 25-12-2013 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:20:
@mkleinman: ga eens meten of je ketel nog wel knap vermogen levert...Ik geloof dat niemand er meer iets van snapt.
Hoe bedoel je? Je hebt gelijk over het punt dat niemand het meer snapt ;).

45 minuten geleden ging de ketel aan om van 19.2 naar 19.8 te gaan. Nu 45 minuten later is alles op temperatuur. Dus de ketel levert vermogen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik weet dat je écht weinig GJ's nodig hebt om je kamer op temp te krijgen. Immers, met een e-kacheltje red je dat makkelijk. Maar stel nu eens dat de ketel de helft van de energie door de schoorsteen naar buiten blaast.

Met andere woorden:
- isolatie, check
- weinig warmtebehoefte, check
- dikke gasrekening, check.

Welke past niet in het rijtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mkleinman schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:25:
[...]

Dus de ketel levert vermogen zat.
(beetje offtopic :X )

Hang een rookgas temperatuurmeter in je rookgasleiding, als in de buurt van het minimum modulatie gebied de rookgas temperatuur meer als enkele graden hoger is als de intrede ww is er iets niet goed.

check.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:25:
[...]

45 minuten geleden ging de ketel aan om van 19.2 naar 19.8 te gaan. Nu 45 minuten later is alles op temperatuur. Dus de ketel levert vermogen zat.
Nu ken ik jou woning en stookgedrag/stookvermogen niet, maar 0,6 graad in 45 minuten klinkt mij als erg traag. 3,6°C stijgen zou dan 2 uur en 30 minuten duren. 3,6°C stijgen duurt hier circa 30-45 minuten (met High H2O radiatoren en HTV)

[Edit]
Ennuh, had je energielabel mannetje nog wat gezegd over je hoge gasverbruik?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 25-12-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:20:
Ik heb de sensors van de carrierprint opnieuw bevestigd aan de aanvoer- en retourleiding maar nu met 5mm schuimrubber er tussen. De boiler wordt met deze truc niet veel heter dan 42 graden. Maar daar is dus prima mee te douchen.

Misschien is het een aardig idee om de warmwater temperatuur van de ketel op 45 graden te zetten; de ketel hoeft dan nauwelijks in actie te komen bij een douchebeurt.

Boiler op 45 graden???
http://www.rijksoverheid....onella/legionella-in-huis

Lijkt mij niet slim ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Rigolo: don't start. Er is in dit forum al zoveel over legionella geschreven.
Met voldoende doorstroming loop je echt geen risico. Met 3 kinderen, papa en mama douchen we de boiler dagelijks leeg. Ik maak me veel meer zorgen om de tuinslang in de zomer, maar daar hoor je dan niemand over. Vreemd hoor.

Pagina: 1 ... 17 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.