Ik kan niet zo goed zien wat voor pedalen je hebt (SPD?) maar bij mij (SPD-SL) treedt hetzelfde effect op. Het kan duizend-en-één oorzaken hebben, maar ik vermoed dat de belangrijkste oorzaak doorbloeding van de voet is. Natuurlijk kan het ook doorbloeding van je bovenbenen/genitale area zijn, maar je hebt al met je zadel gespeeld, dus daar ga ik even niet vanuit.
Als je de pedalen naar beneden drukt, druk je met je voetzool op de bodem van de schoen. Als nu de bodem van je schoen niet goed de vorm van je voetzool volgt, dan bestaat de kans dat je op bepaalde plekken de aderen/bloedvaten in je voet (teveel) dichtdrukt. Dat gebeurt dan maar heel even en dan is de druk er weer af, maar bij een cadans van 80 gebeurt dat dus wel 80x per minuut. Daarom krijg je na een tijdje toch weer last van slapende/tintelende voeten.
Enkele suggesties die misschien nuttig zijn:
- Zorg dat je schoenen goed passen: niet te klein, want dat knelt en is onaangenaam, maar ook zeker niet te groot. Bij te ruime schoenen zullen je voeten naar voren glijden in de schoenen en komt veel druk op de voorkant van je tenen te staan.
- Zorg voor goed passende inlegzolen. Bij mij scheelde het vervangen van mijn standaard Shimano-zolen door Specialized Body Geometry-inlegzolen een slok op een borrel (al is het probleem nog steeds niet helemaal weg). Reden is dat je meer ondersteuning onder je voetboog hebt, zodat de druk gelijkmatiger wordt verdeeld en niet alleen op je voorvoet komt. Ik heb zelf de blauwe (standaard voetboog) maar overweeg nog eens de groene te kopen (hoge voetboot met nog meer ondersteuning).
- Zorg voor warme sokken. Doorbloeding heeft ook te maken met temperatuur. Bij dunnere sokken en/of lagere temperaturen heb ik ook sneller last van slapende voeten.
- Beweeg regelmatig met je tenen en voeten in je schoenen, zeker om de 10 minuten even een minuutje ofzo. Trap af en toe ook even een paar honderd meter met een ander deel van je voet.
- De druk op je voeten wordt groter (en dus wordt het dichtdrukken van de aderen sterker) als je gaat stoempen. Dus beter een lichter verzet en een hogere cadans dan andersom.
- Sta je onverhoopt stil voor een stoplicht ofzo, klik dan even uit en laat je benen naar beneden zwabberen. Dat stimuleert ook de bloedsomloop in je onderbenen/voeten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 03-09-2014 09:46
]