XanderDrake schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:44:
Nou ik ben heel eigenwijs geweest en heb een B'Twin Triban 3 gehaald, €379.
Tweedehands is leuk en aardig maar de meeste fietsen zijn toch al oud en hebben vele KMs (+ slijtage) achter de rug en exact mijn maat vind ik nooit. Tevens, om nou naar Winterswijk of Boxmeer te moeten rijden voor een goede aankoop...
Goede service bij de Decathlon @ Amsterdam Arena, fiets afgesteld op mijn maat en rijstijl, alles nagelopen, alle remmen en versnellingen gechecked, doekje over het frame

Uiteindelijk gaf dat de doorslag, de extra service (plus volledige controle van fiets binnen 6 maanden) en gulle garantie regeling en termijn. Mochten de versnellingen en shifters slecht zijn en sneuvelen, HOP nieuwe erop.
Ik merk meteen dat de juiste maat en afstelling vitaal zijn voor een fijne fietservaring. Ik heb nog twee tweedehands oude racefietse gehad en hoewel beide lekker licht blaasde was ik aan het einde van de rit toch helemaal gaar: spierpijnen, last van mijn kont ondanks een fietsbroek met zeem...
Nu heb ik helemaal niets, terwijl ik zonder te trainen van Amsterdam Arena naar huis in Leiden-zuid ben gefiets in twee uur (ong 48km).
We zijn ruim een jaar verder en het leek mij handig voor potentiële kopers of twijfelaars van instap racefietsen om mijn ervaringen van een jaar fietsen op de Decathlon's B'twin Triban 3.
Mijn argumentatie om deze racefiets te kopen staat in die quote boven: lage prijs, goede service qua afstellen/opmeten/uitleg en de garantie. Vooral de laatste twee punten geven de fiets een voordeel tegenover tweedehands racefietsen van hetzelfde budget (~€400).
Ik heb er in een jaar tijd ongeveer 2200km op gefietst. Dat zijn dan tochten tot max 100km, maar ook regelmatig voor woon-werk verkeer. Na 6 maanden heb ik naar Amsterdam gefietst voor algehele controle, die zat ook in de prijs. Alle onderdelen weer strak en schoon, fijn want zeker bij het afstellen moet je op veel dingen letten.
Een maand daarna was ik na een regenbui behoorlijk hard in bocht er onderuit gegleden. De schakel en rem handvaten van alu waren gebogen en er zat een kras op het stuur, maar even recht trekken en het ging weer. Voor de rest geen problemen mee gehad, dus de fiets kan tegen een stootje.
Een maand maand geleden begon mij achterwiel moeilijk te doen, soms dan draaide de ketting+cassette door als ik niet trapte. En als ik begon met trappen dan leek het wel of de cassette niet direct greep in het wiel. Ik maakte het hele set schoon met wasbenzine, maar dat hielp alleen tijdelijk.
Ik ging naar de lokale fietsenmaker, die zag zijn kans schoon en wilde de ketting en cassette direct vervangen voor €150+. Hij keek er maar 30 seconden naar dus daar trapte ik niet in.
Dus ging ik terug naar de Decathlon, met de garantie in het achterhoofd. Daar zeiden ze dan de ketting en cassette wel versleten waren (ik denk waarschijnlijk door gebrekkig onderhoud van mijn kant

) maar er was ook iets aan de hand met het achterwiel. Die hebben ze onder garantie vervangen, de totale kosten voor nieuwe ketting+cassette en man-uren: €45

Dat vond ik heel schappelijk.
Met de andere onderdelen, versnellingen, etc. is niets mis en doen het nog alsof nieuw. Ik zit zelfs nog met de originele banden en remblokken.
Dus voor €45 en iets beter onderhoud ben ik waarschijnlijk weer een jaar verder
Aanrader voor mensen die willen kijken of het fietsen bevalt of met een beperkt budget. Je krijgt er goede service, garantie en ondersteuning bij voor nop!