Nee, daar heb je een grotere momentsleutel voor nodig. Lidl en Aldi hebben die regelmatig voor 18 euro. Ik gebruik dat ding (die tot 200 Nm kan geloof ik) voor de montage van m'n winterbanden.
Wil je daarmee Hollowtech II lagers vastzetten heb je een dop nodig die je op je momentsleutel kan zetten.
Maar voor dat soort werkzaamheden heb je helemaal geen momentsleutel nodig, gewoon vast=vast en klaar is kees.
Overigens ben je wel gek als je die cups met 50 Nm gaat vastzetten. Zeker bij goedkopere en/of zeer lichte carbon frames draai je dan gegarandeerd de bussen uit je frame.
Sowieso zorgen momentsleutels zeker bij beginners voor een hoop ellende (zou je niet denken). Ten eerste omdat men denkt dat het apparaat perfect werkt. Welnu, zelfs de duurste momentsleutel werkt niet perfect. Geen enkele momentsleutel houdt namelijk rekening met de dikte van de schroef, kwaliteit van het materiaal, gebruik van loctite of vet en hoe schoon de zitting is waar de schroef in gaat. Terwijl dit wel allemaal behoorlijk van invloed is.
Anderzijds wordt door beginners het moment dat op onderdelen staat vaak gebruikt als startpunt terwijl dat het MAXIMALE moment is. Ik zou daar altijd minimaal 20% vanaf trekken als startpunt. Pas als dit in de praktijk niet goed genoeg werkt pas opschroeven.
Dan nog een laatste tip voor de bezitters van een momentsleutel... draai 'm na gebruik altijd naar 0 en bewaar 'm netjes in de bijgeleverde case. Op die manier blijft ie redelijk nauwkeurig.
[
Voor 108% gewijzigd door
havana op 30-07-2014 14:39
]