Heel zeker ben ik er allemaal niet van. Ik begon het aanlopen te horen toen ik naar mijn lichtste verzet schakelde. Ik reed dus alleen omhoog op dat moment en had bovenop de klim willen stoppen om te checken wat er nu precies aanliep, enkele seconden later hing de derailleur echter al los.Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:18:
Weet je zeker dat je derailleur niet in het wiel is geslagen? (met alle mogelijke schade aan spaken van dien)
Dan verwacht je dit soort schade, komt vaak doordat de Hi-Lo stops van de derailleur niet goed staan (of dat je onderweg een tak, steen of overstekend konijngeraakt hebt).
Dat je hanger afbreekt door een verkeerde lengte ketting lijkt me sterk, dan zou je met fietsen gelijk merken dat het niet lekker loopt.
Zou het zelf alleen wel vreemd vinden als hij echt in het wiel is geslagen, maar net zo goed vind ik het vreemd als hij de casette geraakt zou hebben. Had dus twee dagen geleden mijn casette en ketting vervangen, van 12-28 naar 11-23 en direct een nieuwe ketting erop. Normaal houd ik ook het aantal schakels aan van mijn vorige ketting maar heb nu een keer gemeten op de manier die shimano ergens vermelde, grootste verzet en moesten de wieltjes verticaal staan. Aan de Hi-Lo stops van derailleur heb ik niet gezeten na het wisselen van de casette. In ieder geval ga ik een volgende keer wel eerst even goed alle versnellingen testen. Ik had naar ik dacht wel alle versnellingen getest op mijn middelste en buitenblad maar begin daar nu meer en meer over te twijfelen. Het binnenblad geloofde ik daarna wel omdat ik daar bijna nooit naar toe schakel. Zal ik in het vervolg in ieder geval wel goed controleren.