Ik heb zelf 2 maanden geleden voor dezelfde keuze gestaan. Ik heb marktplaats en enkele andere websites goed in de gaten gehouden, maar het aanbod viel tegen. Of het viel niet in de juiste prijs-categorie, of niet de juiste kwaliteit, of het was mijn maat niet. Mijns inziens wordt de tweedehands wereld mbt racefietsen door sommigen overrated (misschien ligt het er ook aan in welk gebied/provincie je woont) . Je kan een lucky shot hebben, en eventueel kan je daar ook een paar maanden of een jaar op wachten. Net wat je wilt. Als je geen zin hebt om zo lang te wachten (en steeds maar MP checken en contact opnemen en langsgaan), kan je ook voor nieuw gaan. Dit nog even los gezien van andere nadelen van tweedehands (zoals mogelijke fraude (heling) of onderdelen die (bijna) defect zijn). Je neemt wel degelijk een groter risico bij het aanschaffen van een tweedehands fiets, en ik durfde voor mijzelf dat risico niet te nemen. Wellicht werkt het in je voordeel wanneer je handig bent en twee rechterhanden hebt.
Edit: Hierboven bedoel ik particulier tweedehands. Misschien is tweedehands bij een FM ook een optie? De FM hier hadden niet veel aan tweedehands fietsen, en bovendien waren die mijns inziens nog overpriced.
Ik heb destijds een Gazelle Exquis LTD gekocht (a 999 bij 12gobiking), 105/ultegra afgemonteerd. Groepen onder de 105 vond ik te matig, ik heb het een en ander aan proefritten gemaakt bij LFM, dat is sowieso aan te raden. Daarnaast nog een batterij aan accesoires gekocht, ik heb ze even op een rijtje gezet:
- Fiets a 999,-
- Helm (had ik al van MTBen) a 35,-
- Kleding (deel had ik al, nog wat extra bij gekocht bij Lidl afgelopen weken) a 130,-
- Schoenen Shimano R-088 ofzo (Wiggle) a 70,-
- Pedalen Shimano SPD SL R540 (Wiggle) a 27,-
- Pomp Lezyne (Futurumshop) a 35,-
- Zadeltas (had ik al) a 5,-
- Binnenbanden Schwalbe (LFM) a 16,-
- Bel a 3,-
Denk dat het wel zo'n beetje was, ongeveer 300,- aan accesoires dus. Binnenkort krijg ik nog een sportarmband voor mijn telefoon (fungeert als fietscomputer

). Dingen die nog in het verschiet liggen zijn een cadans en hartslag sensor. En wellicht betere kleren.
Edit 2: Ook spullen voor onderhoud zul je nodig hebben, zoals sprays, vet en sleutels. Misschien ook een standaard om de fiets in te zetten. Ik heb niet zoveel ruimte hier, mijn fiets hangt gewoon aan zn achterwiel aan een haak aan de muur

.
[
Voor 11% gewijzigd door
floriz87 op 08-10-2013 13:46
]