Newcomer hier!
Gisteren met een vriend de eerste stappen gezet naar een fietsenzaak (GEJO Cycleworld Tiel) om informatie in te winnen over wielrennen. We willen namelijk 1~2 keer per week samen gaan rijden ter verbetering van onze conditie. Dit kan natuurlijk ook in de sportschool in de cardio-hoek, maar ik zelf hou het niet vol om langer dan 10 minuten naar diezelfde muur/spiegel/'te dikke billen van die mevrouw' voor me te kijken.
Ben zelf 1.83 met 76kg, dus geen zwaargewicht en ga regelmatig naar de fitness, maar cardio in de sportschool trek ik gewoon niet. Eerst informatie over wielrennen inwinnen dus.
Ik ben overigens geen complete leek in de wielerwereld. Mijn vader rijdt bijna zijn hele leven al op de racefiets, dus via hem een heleboel al geleerd.
Afijn.....
Maten op laten nemen en ik zou met mijn 1.83 volgens de FM op een framemaat van +/- 54~55 uitkomen. Binnenbeenlengte weet ik even niet meer uit mijn hoofd. Vervolgens een lijst gemaakt met wat er allemaal nodig is om de sport te beoefenen. Dus... fiets, helm, schoenen etc. Allemaal duidelijk.
Daarna hebben we, puur ter vergelijking, even naar een fiets met een basis systeem gekeken (en gereden) en daarna met een Tiagra systeem. Een 105 of Ultegra systeem was volgens de FM heel mooi en fijn, maar om te kijken of je de sport echt leuk vind en de kosten te drukken was Tiagra meer dan voldoende.
Ik heb daarna gereden op een Stevens fiets (Tiagra) en een Faggin (basis systeem). Beiden waren volledig (dus incl. voorvork) aluminium frames met aheads; De Stevens was butted. De Faggin voelde echter niet zwaarder aan. Je ziet bij de Faggin wel de kabels meer lopen, doordat deze niet overal door het frame heen gaan. Iets minder netjes afgewerkt dus, maar op zich geen issue voor het rijden zelf.
Prijsverschil was wel significant!
De Faggin zat op de € 550 compleet met (Look) pedalen en de Stevens op € 915. Dat zit het natuurlijk ook in het Tiagra systeem vs. het basis systeem, maar ik vermoed dat de merknaam ook nog wat euro-tekens met zich meebrengt. Mijn toekomstige partner in crime heeft op dezelfde Faggin gereden (maatje groter) en een Trek fiets met Tiagra.
Ik merkte qua rijden wel veel verschil (met name schakelen) tussen het Tiagra systeem en het basis systeem. Tiagra leek soepeler en stiller te lopen. Ook qua zithouding zat ik beter op de Stevens, maar dat is wellicht een kwestie van afstellen geweest. De Faggin had overigens ook een langere Ahead, dus daar zit ook nog een afstel-puntje in
Nu dus hersenbreken over wat ik wil. Even kijken wat ik er maximaal aan budget aan wil besteden. Gelukkig kan ik nog wat dingen van mijn vader tijdelijk gebruiken (pedalen bijvoorbeeld), dus daar kan ik nog wat spelen qua budget.
Mijn pa heeft dan ook een compleet carbon Trek fiets met Ultegra systeem en weet ik het wat nog meer. Maar dat is voor mij nog een paar bruggen te ver
[
Voor 4% gewijzigd door
PdeBie op 06-06-2014 10:09
]