Omdat ik merk dat hier erg veel kennis aanwezig is, wil ik jullie graag het volgende voorleggen:
Ik breng mijn fiets eigenlijk altijd naar de lokale fietsenmaker voor onderhoud, maar wil eigenlijk zelf mijn ketting/tandwielen/derailleurs goed schoon gaan maken.
Voorheen beperkte die actie zich tot ontvetten, beetje borstelen zodat het meeste vuil eraf was, weer invetten en nalopen met een droge schone doek
Maar ik fiets nu steeds meer en wil dat stukje onderhoud zelf zo goed mogelijk gaan doen zodat het voor de volgende tocht weer helemaal netjes is, zonder vuil, en uiteraard soepel lopend (en omdat ik het leuk vind om met die fiets bezig te zijn).
Ik probeer daarom uit te vinden hoe ik mijn ketting van de fiets af kan halen, en (vooral ook) er weer op te zetten. Ik heb daardoor een paar vragen die ik ondanks youtube en google niet zo heel snel beantwoord krijg:
1 - Kan ik met een kettingpons iedere schakel openen, of is er per ketting 1 speciale pin die je op moet zoeken?
2 - Kan ik dezelfde pin weer terugduwen of is de pin, eenmaal eruit geduwd met een kettingpons, onbruikbaar en moet ik dus voor een nieuwe/reserve zorgen als ik aan de schoonmaak ga..
3 - Kan ik de derailleur voor en achter ook ontvetten, en dan opnieuw invetten met hetzelfde spul als waarmee je de ketting opnieuw invet, of moet dat een anders soort vet zijn ..
En zijn er nog andere essentiële zaken waar ik op moet letten?
Mogelijk relevant:
Ik rij met Shimano Ultegra Compact en heb nooit een andere ketting gekocht dan degene die erop zit (2500km mee gereden, waarvan meer dan de helft in het laatste half jaar). Wel tandwielen achter laten vervangen (grootste is nu 28) ivm regelmatige tochten in ZuidLimburg/Ardennen..
Alvast dank voor de info..
Ps
Uiteraard zal mijn lfm dit allemaal kunnen uitleggen, maar die is vandaag dicht en ik wil eigenlijk vanavond al aan de slag
[
Voor 6% gewijzigd door
RHE218 op 03-06-2014 15:03
. Reden: de ps ]